sisäänpäin kääntyneet polvet

p.olvi

onkohan mun polvet ns. pihtipolvet.. polveni ovat sisäänpäin kääntyneet, eli kun seison suorassa, polvien pitäisi olla suoraan edessä, mutta ne ovat kääntyneet sisäänpäin.
polveni ovat aika heikot, mutta eniten häiristee se, miltä ne näyttävät.
äidilläni on sama ongelma..
onko muilla samanlaisia ongelmia? onko tähän mitään leikkausta tms?

41

20013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

      Lantiossa lienee vikaa. Saanut ehkä jo syntymässäsi, jos kerran äidilläsi on sama. Sulla on varmaan vielä notkoselkäkin ja ryhtikään ei kovin hyvä voi olla?

      Voisihan sen korjata laittamalla nivelet paikoilleen lantiosta... harva vaan sen osaa.

    • Eve 38

      Mites olisi, jos ihan lääkärille menisit?

      Fysiatri vois olla kova sana.

      • p.olvi

        mä oon käyny fysioterapias siitä ku toinen jalka on vähä toista lyhyempi ja sanoin samalla noista polvista. fysioterapeutti ei sanonu siihen oikeen mitää..
        ja ihmettelen näin aikuisiällä (23v) että ku toi polvivika on vissiin ollu mulla aina, nii miksei esim koulun terkkari oo hokannu mitää..
        mut tää vaivaa.. minihameita ei tod voi käyttää..


      • hoidettu
        p.olvi kirjoitti:

        mä oon käyny fysioterapias siitä ku toinen jalka on vähä toista lyhyempi ja sanoin samalla noista polvista. fysioterapeutti ei sanonu siihen oikeen mitää..
        ja ihmettelen näin aikuisiällä (23v) että ku toi polvivika on vissiin ollu mulla aina, nii miksei esim koulun terkkari oo hokannu mitää..
        mut tää vaivaa.. minihameita ei tod voi käyttää..

        Toinen jalkakin vielä lyhyempi. Syy on suht selkeä...


      • p.olvi
        hoidettu kirjoitti:

        Toinen jalkakin vielä lyhyempi. Syy on suht selkeä...

        joo mut en mä ite uskois et se mun jalkojen pituusero täs vaikuttaa.. esim äitillänikää ei oo pituuseroa ja sil on tää sama polvivika.


      • hoidettu
        p.olvi kirjoitti:

        joo mut en mä ite uskois et se mun jalkojen pituusero täs vaikuttaa.. esim äitillänikää ei oo pituuseroa ja sil on tää sama polvivika.

        80%:lla ihmisistä on erimittaiset jalat. Siitä taitaa olla suomalaisiakin tutkimuksia.

        Eli jos sun äiskällä ei ole pituuseroa jaloissa, niin hän on aika harvinainen tapaus... tarkistitko hänen jalkojen pituudet itse? Ero voi olla vain muutaman millin ja se jo riittää...

        Jari Peltonen, Duodecim: ”Ilmeisesti lievä, alle 1,5 cm:n pituusero on melko yleinen, eikä sitä kasvuiässä tarvitse hoitaa.” http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae23030

        Liikuntalääketiede (1995), toim. Ilkka Vuori & Simo Taimela Sanna Vuori-Mönkkönen:
        ”...alaraajojen pituusero on liitetty mm. selkävaivoihin ja reisiluun kaulan
        korostunut eteen kallistuminen voi aiheuttaa nilkan ja polven alueen vammoja.
        On myös sanottu, että teoriassa mikä tahansa ortopedinen virheasento tai puoliero voi
        altistaa rasituksen aiheuttamille vammoille.”
        http://www.tuuli.net/tuuli/fitness_n_fun/maanantai10.12.htm


      • p.olvi
        hoidettu kirjoitti:

        80%:lla ihmisistä on erimittaiset jalat. Siitä taitaa olla suomalaisiakin tutkimuksia.

        Eli jos sun äiskällä ei ole pituuseroa jaloissa, niin hän on aika harvinainen tapaus... tarkistitko hänen jalkojen pituudet itse? Ero voi olla vain muutaman millin ja se jo riittää...

        Jari Peltonen, Duodecim: ”Ilmeisesti lievä, alle 1,5 cm:n pituusero on melko yleinen, eikä sitä kasvuiässä tarvitse hoitaa.” http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae23030

        Liikuntalääketiede (1995), toim. Ilkka Vuori & Simo Taimela Sanna Vuori-Mönkkönen:
        ”...alaraajojen pituusero on liitetty mm. selkävaivoihin ja reisiluun kaulan
        korostunut eteen kallistuminen voi aiheuttaa nilkan ja polven alueen vammoja.
        On myös sanottu, että teoriassa mikä tahansa ortopedinen virheasento tai puoliero voi
        altistaa rasituksen aiheuttamille vammoille.”
        http://www.tuuli.net/tuuli/fitness_n_fun/maanantai10.12.htm

        niin no voi se kai sittekki johtua jalkojen pituuserosta (se pituusero huomattiin vasta ku olin 7luokalla->nykyään mul on pohjallinen kengäs), ja en oo mitannu äitin jalakoja, et voi silläki sit kai olla istä pituuseroo.
        mut eniten mua kiinnostaa se, et voiko tälle tehdä MITÄÄN?! fysioterapeutti sano et ei oikeen voi..


      • hoidettu
        p.olvi kirjoitti:

        niin no voi se kai sittekki johtua jalkojen pituuserosta (se pituusero huomattiin vasta ku olin 7luokalla->nykyään mul on pohjallinen kengäs), ja en oo mitannu äitin jalakoja, et voi silläki sit kai olla istä pituuseroo.
        mut eniten mua kiinnostaa se, et voiko tälle tehdä MITÄÄN?! fysioterapeutti sano et ei oikeen voi..

        Fysioterapeuttisi ei tiedä kaikkea...

        Mä kävelin n. 25 vuotta eri mittaisilla jaloilla ja mullekin ehdotti monikin lääkäri, fysioterapeutti ja muu vastaava "ammattilainen" korotuspalaa jalan alle.

        Sitten törmäsin fysiatriin joka korjasi lantiostani nivelvirheen parissa sekunnissa ja jalat ei enää ollu eri mittaiset.. ja ne kivutkin oli poissa!


    • kaikkea täälllä

      Äläpä usko kaikkia hoidettuja täällä.
      Tuo yksi on saanut päähänsä, että kaikki viat johtuvat yhdestä ja samasta eli jostain lantion virheasennosta.
      Meitä kun syntyy tähän maalmaan monella muotilla tehtynä. Juuri sinun ongelmaasi en osaa valitettavasti sanoa muuta. Mutta olisipa varsin hienoa, jos maailman länkisääret ja pihtipolvet niksauttajalla paranisi. Huokaus...

      • p.olvi

        niin, ei kai tälle sit mitn voi tehdä.. ei muutaku housut jalkaan kesällä taas, lyhyitä hameita kun ei kehtaa käyttää..


      • Niinpä niin

        Älä ihmeessä usko kaikkea mitä täällä höpistään! Ei kyllä jokainen vika todellakaan johdu siitä, että lantiossa on jotain häikkää. Ja ei todellakaan muutaman millin pituusero jaloissa aiheuta sinulle pihtipolvia. Se voi johtua monista asioista, lihasheikkouksista/kireyksistä (epäilen kyllä)lonkat voi olla hiukan sisäkierrossa tms. En kyllä todellakaan itsekkään tiedä. Varmasti inhottava tämä kyseinen vaiva, mutta luulen, että miltein mahdoton hoitaa...


      • kaikkia

        kirjoittajia täällä.
        ...> Meitä kun syntyy tähän maailmaan monella muotilla tehtynä.

        Monella muotilla maailmassa tehdään erilaisia tavaroita, esim. autojakin.

        Päältäpäin ne voivat olla kovinkin erilaisia, mutta esim. liikkuvilta osiltaan niiden välykset, ja toleranssit ovat kovinkin tarkasti määrätyt ja säädellyt.
        Jokaisen on myös läpäistävä vuotuinen katsastus, jossa viimeistään tarkastetaan auton kuluvien osien ja nivelien sekä muiden sen turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden kunto ja välykset, jotka kaikissa erilaisissakin kulkupeleissä ovat samat.

        Vastaava katsastushan olisi tehtävä myös kivuista ja vaivoista kärsivälle potilaalle, jossa alan "katsastusmies", todellinen asiantuntija(t) selvittäisi niin potilaan nivelien, nikamien kuin kaikkien muidenkin asiaan mahd. vaikuttavien tekijöiden kunnon, asennot ja välykset!

        Kuten hyvin tiedämme, pelkkä röntgenkuvan tutkiminenhan ei valitettavasti kaikkia kipujen syitä eikä ongelmia kerro eikä selvitä!


      • auto - huom!
        kaikkia kirjoitti:

        kirjoittajia täällä.
        ...> Meitä kun syntyy tähän maailmaan monella muotilla tehtynä.

        Monella muotilla maailmassa tehdään erilaisia tavaroita, esim. autojakin.

        Päältäpäin ne voivat olla kovinkin erilaisia, mutta esim. liikkuvilta osiltaan niiden välykset, ja toleranssit ovat kovinkin tarkasti määrätyt ja säädellyt.
        Jokaisen on myös läpäistävä vuotuinen katsastus, jossa viimeistään tarkastetaan auton kuluvien osien ja nivelien sekä muiden sen turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden kunto ja välykset, jotka kaikissa erilaisissakin kulkupeleissä ovat samat.

        Vastaava katsastushan olisi tehtävä myös kivuista ja vaivoista kärsivälle potilaalle, jossa alan "katsastusmies", todellinen asiantuntija(t) selvittäisi niin potilaan nivelien, nikamien kuin kaikkien muidenkin asiaan mahd. vaikuttavien tekijöiden kunnon, asennot ja välykset!

        Kuten hyvin tiedämme, pelkkä röntgenkuvan tutkiminenhan ei valitettavasti kaikkia kipujen syitä eikä ongelmia kerro eikä selvitä!

        että kaikkien meidän synnyinvikoja ei voi edes käydä korjaamaan.
        Valitusoikeus Luojalle - missä se viipyy.
        Eikä ihminen todellakaan ole auto, oli helkkarin huono vertaus. Tai vaihdetaanko vastaanottosi terveyskeskuksesta huoltamolle.

        Anteeksi Sinulle P.olvi, tämä viesti ei enää koske sinua vaan näitä vänkääjiä, jotka ei kertakaikkian ymmärrä tätä ihmiselämää ja sen herkkää monimutkaisuutta.
        Sinulle vain totean, että elämän onni ei asu polvissa, ja onneksi nykymuoti "sallii" kaikenlaiset valinnat, niin lyhyet kuin pitkätkin hameet: Ja housut, jotka eivät minun nuoruudessani tulleet kyseeseen kuin urheilutunnilla.


    • Tinka

      "Ihana " kuulla että on olemassa muitakin mun kaltaisia. Luulin olevani ainut kiero-jalka tällä planeetala, koska ympärillä näkee vaan pitkiä kauniita sääriä. En todellakaan pystyisi meneen minihameella julkiselle paikalle. Myös uimaan on ärsyttävä mennä, koska housuja harvemmin pidetään uidessa =(

      Kuinka pahasti teillä on polvet kierossa..? Näkyykö jatkojen "kierous" housujen läpi..? Mulla näkyy..varsinkin kävellessä kun jalat "kiertävät" eivätkä "astu suoraan" . Mutta muuta lääkettä tähän ei kai ole kuin lihaskunnon ylläpito ja itsetunnon kohotus. Niillä pääsee jo aika pitkälle !!! =) Aurinkoista kesää jokaiselle tämän planeetan vääräsäärelle !!!

      • p.olvi

        sullakin on tämä vaiva!? mulla on toinen jaksa toista heikompi, ja tässä heikommassa jalassa on pahempi kiertymä. toisessakin siis on..
        housujen läpi polvivaivani ei näy (paotsi jos käytän ohkasia housuja ja alkaa oikein seuraamaan jalkojani).
        olisi kiva nähdä sun/muidenkin pihtipolvista kuvia ja verrata niitä omiini (mulla on todella pahat..)..
        en mäkään tykkää uimaan mennä kun ei tosiaan housuilla voi mennä uimaan..


      • Tinka
        p.olvi kirjoitti:

        sullakin on tämä vaiva!? mulla on toinen jaksa toista heikompi, ja tässä heikommassa jalassa on pahempi kiertymä. toisessakin siis on..
        housujen läpi polvivaivani ei näy (paotsi jos käytän ohkasia housuja ja alkaa oikein seuraamaan jalkojani).
        olisi kiva nähdä sun/muidenkin pihtipolvista kuvia ja verrata niitä omiini (mulla on todella pahat..)..
        en mäkään tykkää uimaan mennä kun ei tosiaan housuilla voi mennä uimaan..

        Joo olisi kyllä kiva verrata muiden kaltaistensa kanssa jalkojansa, mutta ei mulla kyllä ole pokkaa laittaa nettiin kuvia kieroista polvistani :D Asia on kyllä musertanut itsetuntoa ja tuntuu että olen tehnyt asiasta isomman kuin se onkaan, eli kuvittelevan ihmisten näkevän minua katsoessaan vain kierot jalkani, vaikka tuskin kukaan niin tarkasti välttämättä tuijottaa muiden jalkoja (?) ..itse kuitenkin peiliin katoessani katson ensimmäisenä jalkojani ja vaatteita ostaessani valitsen housut piilottaisivat mahd. hyvin kierot sääreni. Eli itsetunnon kohotus mun tapauksessa olisi tarpeen.

        Olen ollut hieman katkera siitä ettei pienenä terkkari tm. ole ohjannut johonkin "hoitoon" asian takia, koska uskon että kasvuvaiheessa asialle olisi voinut tehdä jotain. Meillä tätä on suvussa joten mahdolisesti jos hankin lapsia joskus, heillä saattaa olla sama ongelma. Aion kyllä viedä heidät fysioterapeutille heti jos huoman heidän perinneen multa jalkansa.. :)

        Mulla jalat menny tällasex jonkin synnynnäisen nilkkojen virheasennon takia (jota ei ole huomattu vasta kun itse hakeuduin fysioterapeutille) ja fysioterapeutti sanoi että pitää korjata nilkkojen virheasento jotta lantio, selkä ja ryhti eivät kärsi. Onneksi muita virheasentoja ei ole kroppaani tullut kuin tämä pihtipolvisuus.. :)

        Kannattaa mennä fysioterapeutille ja ottaa selvää mitä on vielä tehtävissä ettei vaiva mene pahemmaksi!! Jaksamisia sinulle.. :)


      • p.olvi
        Tinka kirjoitti:

        Joo olisi kyllä kiva verrata muiden kaltaistensa kanssa jalkojansa, mutta ei mulla kyllä ole pokkaa laittaa nettiin kuvia kieroista polvistani :D Asia on kyllä musertanut itsetuntoa ja tuntuu että olen tehnyt asiasta isomman kuin se onkaan, eli kuvittelevan ihmisten näkevän minua katsoessaan vain kierot jalkani, vaikka tuskin kukaan niin tarkasti välttämättä tuijottaa muiden jalkoja (?) ..itse kuitenkin peiliin katoessani katson ensimmäisenä jalkojani ja vaatteita ostaessani valitsen housut piilottaisivat mahd. hyvin kierot sääreni. Eli itsetunnon kohotus mun tapauksessa olisi tarpeen.

        Olen ollut hieman katkera siitä ettei pienenä terkkari tm. ole ohjannut johonkin "hoitoon" asian takia, koska uskon että kasvuvaiheessa asialle olisi voinut tehdä jotain. Meillä tätä on suvussa joten mahdolisesti jos hankin lapsia joskus, heillä saattaa olla sama ongelma. Aion kyllä viedä heidät fysioterapeutille heti jos huoman heidän perinneen multa jalkansa.. :)

        Mulla jalat menny tällasex jonkin synnynnäisen nilkkojen virheasennon takia (jota ei ole huomattu vasta kun itse hakeuduin fysioterapeutille) ja fysioterapeutti sanoi että pitää korjata nilkkojen virheasento jotta lantio, selkä ja ryhti eivät kärsi. Onneksi muita virheasentoja ei ole kroppaani tullut kuin tämä pihtipolvisuus.. :)

        Kannattaa mennä fysioterapeutille ja ottaa selvää mitä on vielä tehtävissä ettei vaiva mene pahemmaksi!! Jaksamisia sinulle.. :)

        joo no tuskin itsekkään laittaisin nettiin jalkojeni kuvia.. =D
        ja voihan se olla niinkin, ettei niihin jalkoihin monikaan kiinnitä huomiota, mutta mulle tärkeempää on se, että itse en "viihdy" jaloissani..
        mutta eiköhän se tästä.. sinulle myös tinka jaksamisia!


      • Bakayaro
        Tinka kirjoitti:

        Joo olisi kyllä kiva verrata muiden kaltaistensa kanssa jalkojansa, mutta ei mulla kyllä ole pokkaa laittaa nettiin kuvia kieroista polvistani :D Asia on kyllä musertanut itsetuntoa ja tuntuu että olen tehnyt asiasta isomman kuin se onkaan, eli kuvittelevan ihmisten näkevän minua katsoessaan vain kierot jalkani, vaikka tuskin kukaan niin tarkasti välttämättä tuijottaa muiden jalkoja (?) ..itse kuitenkin peiliin katoessani katson ensimmäisenä jalkojani ja vaatteita ostaessani valitsen housut piilottaisivat mahd. hyvin kierot sääreni. Eli itsetunnon kohotus mun tapauksessa olisi tarpeen.

        Olen ollut hieman katkera siitä ettei pienenä terkkari tm. ole ohjannut johonkin "hoitoon" asian takia, koska uskon että kasvuvaiheessa asialle olisi voinut tehdä jotain. Meillä tätä on suvussa joten mahdolisesti jos hankin lapsia joskus, heillä saattaa olla sama ongelma. Aion kyllä viedä heidät fysioterapeutille heti jos huoman heidän perinneen multa jalkansa.. :)

        Mulla jalat menny tällasex jonkin synnynnäisen nilkkojen virheasennon takia (jota ei ole huomattu vasta kun itse hakeuduin fysioterapeutille) ja fysioterapeutti sanoi että pitää korjata nilkkojen virheasento jotta lantio, selkä ja ryhti eivät kärsi. Onneksi muita virheasentoja ei ole kroppaani tullut kuin tämä pihtipolvisuus.. :)

        Kannattaa mennä fysioterapeutille ja ottaa selvää mitä on vielä tehtävissä ettei vaiva mene pahemmaksi!! Jaksamisia sinulle.. :)

        Minulla itselläni on lievä skolioosi joka johtunee eripituisista jaloista, ja on suvussa, eli tädillä myös lievä skolioosi. Olen laillasi katkera siitä, että terkkari ja koululääkäri ei huomannut asiaa, tai jumppamaikka, ja ohjannut hoitoon, koska ehkä sen kehittymiseen olisi voinut vaikutta kasvuiässä.

        Voin myös lohduttaa sinua: asun Japanissa, ja täällä näyttäisi 50%lla nuorista naisista olevan pihtipolvet.


    • -nipsu-

      joo mulla on kuule sama vika että polvet on pihdissä..se ei oo kivaa. itselläni ei ainakaa olen niin pahasti kuin ystävälläni.. kuulemma johtuu jalkaterän virheasennosta..niillä ihme pohjallisilla kuulemma voi auttaa ettei menee enempää polvet sisään mutta käsittääkseni mitään varsinaista korjausta ei ole,ellei mene niin pahaksi että ei voi kävellä, olen kuullut että silloin voidaan leikata,en sitten tiiä pitääkö paikkaansa. ja itselläni on todella kireät takareidet, lantio työntynyt eteen ja toinen puoli enemmän kuin toinen. alaselkä kipuja on ja muutenki jalkoja särkee. sanottiin että niin kauanko liikun niin ne polvet menee vaa pahemmaks.

    • -nipsu-

      joo ja lyhyitä hameita on tympee käyttää, housuihin jää ärsyttävät polvipussit, ja jalat näyttää paljo lihavimmilta. urheillessa pitäisi kiinnittää paljon huomiota ettei tee liikettä virhe asennossa ja rasita siten polvia liikaa.. jos tästä jotai hyvää pitää keksiä sen lisäksi et saapahan sentää kävellä omin jaloin niin jotkut miehet kuulemma tykkää ku peppu heiluu kävellessä jos on pihtipolvet =) kiva huomata etten oo ainoa tämän jalkaongelman kanssa

    • Sinisiipi

      Mullakin on pihtipolvet ja niiden lisäksi yliliikkuvat nivelet, mikä on yhdistelmänä aiheuttaa toistuvasti nivelkipuja -joskus koviakin. Polvet saattaa taipua yhtäkkiä luonnottomaan asentoon, erityisesti rapuissa ja horjahtely on arkipäivää. Kaatumistekniikat pehmeällä ja kovalla maalla ovat selkärangassa. Jalkojani en häpeä, rakastan hameita ja olen huomannut, että jalkojen virheasento on lievempi tai olematon 5-10cm korkokengillä kävellessä. Tasapohjaisia kenkiä en siis suosi, vaan hameet ja korkkarit yhdistelmää aina kun se on mahdollista.
      Juokseminen ja hölkkääminen sattuvat, joten vältän niitä, sen sijaan pyöräilen ja käyn punttisalilla.
      Asuin ennen pienellä paikkakunnalla, jossa minua kiusattiin jalojen kierouden takia ja vanhemmat ja liikunnanopettaja yrittivät pakottaa väkisin kävelemään ja liikkumaan jalkaterät suorassa. Nyt aikuisella iällä olen alkanut vasta liikkumaan jalkojeni ehdoilla häpeämättä ja kieltämättä niiden kieroitta. Se on ihanan vapauttavava. :)

    • kamalat jalat

      mulla on samalla tavalla, polvet ovat kääntyneet sisäänpäin, ja jos seison polven ns. lukossa eli ihan suorina, jalkani eivät osu yhteen muuta kuin nilkoista. Se on kamalaa! ja siksi en viitsi käyttää lyhyitä hameita.
      uimassa on inhottavaa jalkojen takia,jotka kaiken lisäksi ovat karvaiset periytyneinä isältäni... :(

      • gfhdkutk

        Ja eikö ole tullut mieleen sheivata jalkoja? Kaikilla naisilla on luonnostaan karvaiset jalat, mutta kaikki kuitenkin sheivaa ne.


      • merkki12
        gfhdkutk kirjoitti:

        Ja eikö ole tullut mieleen sheivata jalkoja? Kaikilla naisilla on luonnostaan karvaiset jalat, mutta kaikki kuitenkin sheivaa ne.

        Ei kaikki sheivaa (tms.) jalkojansa eikä tarvitsekkaan.


    • Piia

      Itselläni on ollut pihtipolvet ja kärsinyt sekä fyysisesti kovista kivuista ym vaivoista että esteettisesti vuosia. Kun löytyi oikea ortopedi oikealla asialla sai jalat kyytiä. Yhteensä kesti hoito 2v. mutta molemmat jalat ovat kuin uudet vaikka vuosia on jo kertynyt 35. Oikeaan polveen tehtiin OrtoFix menetelmällä korjaus ja vasempaan titaanilevyllä. Suosittelen ehdottomasti leikkausta ja ehdottomasti tuota titaanilevyä. Joskus "kauneudesta" pitää kärsiä =) Tsemppiä ja onnea, jotta löydät lääkärin apuusi.

      • Mira77

        Mistä paikkakunnalta korjausleikkaukseen suostuvainen lääkäri löytyi?


    • minäpä vain

      Mut en jaksa välittää siitä, laitan vaan sukkahousut jalkaan ja vaikka minihame tai mikrot! Ihan h**vetin sama mitä muut p**kiaiset puhuu mun jaloista, kuhan vaan itsellä on hyvä ja itsevarma olo... Ja jos joku jätkä ei tykkää musta mun jalkojen takia tai kaverit hyljeksii nii v*ttu painukoon kuuseen, saan uusia ja parempia jostain muualta... Ei elämä mee lyttyyn yksien jalkojen takia, kunhan vaan niil pystyy käveleen ja tälleen nii kaikki on kunnossa!

    • pihtipolvi

      pihtipolvet löytyy. Ei tosin hirveän pahat. Aiheuttanut polvilumpio luksaatioita ja akillesjänteen tulehduksia. Osuu myös polvien kohdat yhteen kävellessä enkä pääse kyykkyyn.

      Vasta melkein aikuisena fysioterapeutti sanoi että ovat sisäänpäin kääntyneet ja jalat melkein latat. Tuskin enää tässä iässä voi hoitaa kun ei pienenä huomattu. Mistään leikkauksista en tiedä? Pitäisi varmaan olla aika pahat että leikattaisiin.?

      Mulla johtuu varmaan siitä, että äidilläni oli syntyessä lonkkavika, sekä hänen äidillään.

      • ********

        Mulla ei vissiin ollu pihtipolvia lapsena, mutta nyt vanhana tuli ja syy oli yliliikkuvat nivelet ja painuneet jalkapöydät. Eli kävelin ortopedin mukaan jalkojen sisäsyrjillä.
        Polvet tulivat myös tosi kipeiksi. Minulle tehtiin molempiin jalkoihin jalkapöytien jäykistysleikkaus.

        Voi olla, että teillä syy pihtipolviin on aivan muualla, mutta tämäkin asia kannattaa ottaa huomioon.


    • Polviina

      Vittu te olette typeriä. Itse hoidin vuodessa omat pihtipolveni fyssarin avulla. Kuminauhajumppaa, varpaillenousua ja tasapainolautaa ja avot! Lähti samalla polven vierestä selluliittikin. Onneksi tästä ketjusta on kuusi vuotta, toivottavasti olette viisastuneet siinä ajassa.

    • polveet:)

      neuvoja, pliis, itselläni polvet ovat pahasti kierossa, se näkyy housujen läpikin.. ja kun jouksen, polveni osuvat toisiinsa, kaverinikin ovat huomanneet sen..no, se saa ainakin hymyn huullilleni että en ole ainoa vänkyräpolvi tässä maailmassa:) viime kesänä kun pyöräilin/kävelin/juoksin, polviin sattui aivan HELVETISTI (sori) kipu on mennyt, mutta polvet... rakastan liikuntaa, mutta kaverini pilkkaavat minua asiasta:( minulle ei tarvi vastata, halusinpahan vaan vähän purkaa höyryjä..:)

    • ex-pihtipolvi

      Vaikka joku tuolla aiemmin väitti, että älä kuuntele muiden kokemuksia, niin kerronpa kuitenkin. Mulla oli notkoselkä ja pihtipolvet vielä joulukuun alussa. Alaselkäkipujen takia menin kiropraktikolle, joka sai selän ja jalat suoraksi. Eipä oo enää pihtipolvia! Yksi ystävä just kehui muutosta! Toki hoitokertoja on vaadittu liki 15, eli ei se ihan heti luonnistu. Mutta suosittelen, että etsit hyvän kiropraktikon.

    • ....

      Hei
      Ensin kannattaa tarkistaa KENGÄT. Tämä nykymuoti on kamalaa, kengät ovat ihan hengettömät. Kengissä pitää olla kiertojäykkyyttä ja kantatuki pitää olla vahva, Kenkä ei siis saa painua läjään takaosasta, kuten nää nykyiset pehmolenkkarit tekevät.

      Toiseksi tarkistetaan onko lattajalka, painuuko nilkka sisäänpäin(lattajalka joka johtuu mm. huonoista kengistä ja heikoista nilkkalihaksista). Jos näin tekee se vääntää myös polvea sisäänpäin.
      Lääke, kuten edellä mainittiin nilkkojen ja jalkojen lihasten vahvistaminen, tukipohjalliset, ammattilaiselta eikä joltain urheiluliikkeen tyypiltä ja kunnon kengät jalkaan.

      Toki voi olla pihtipolvi-ihmisiä joilla on rakenteellinen vika joka ei johdu mistään noista. Sen kanssa joutuu vaan elämään :(

      Lisäksi haluaisin kertoa että ihmiset ovat kummallisia, he käyvät lääkärissä ja syövät särkylääkkeitä ja valittavat mutta eivät ITSE tee mitään vaivojensa helpottamiseksi (liikunta, jumppa, venyttely, terve ruokavalio) ! Pätee muihinkin vaivoihin kuin pihtipolviin

    • äiteeeee45

      Olen nyt lukenut tämä viestiketjun läpi..

      Miksi, siksi että meidän junior on kärsinyt pihtipolvista ja kivuistavkoko ikänsä ja on nyt saamassa avun ortopedin kautta..

      Voimia teille kaikille pihtivoivi vaivojen kanssa oleville.. muistakaan että tässä viestiketjussa on ihan höpö höpö juttuja, mitä ei kukaan ortodedi allekirjoittaisi.. ihmiset laukoo ihan omasta päästä vaikka mitä teoriaa.. huu haata..

      Tukipohjalliset eivät pihtipolvisuutta korjaa.. sitä meillekin tavalliset fyssarit jne tarjosi vuosia, kunnes ortopedi sanoi, että niistä ei ole mitään hyötyä rakenteelliseen pihtipolvisuuteen, ja tämä on kahden ortopedin eri paikoissa sanoma..

    • hboui

      itse kävin pari vuotta sitten fysioterapeutilla, ja sanottiin että nikoissa on vikaa. annettiin ohjeet miten niitä pitäisi hoitaa, mutta vuoden mittaan vain pahentui kivut. kävin sitten about 3 kk sitten ortopedillä ja sanoi, että lantiossa tai nilkoissa ei ollut mitään vikaa, vaan että polvissa oli jokin outo sisärotaatio. lähetti sitten kuvauksiin ja kirurgin vastaanotolle, ja tässä sitä nyt odotellaan.

    • timgrenjussiauttaa

      Minulla vika oli lantiossa ja vasemmalla puolella vika nimitettiin upslip. Polvi vetää vinoon oikealla ja kivut oiikealla kehossa. Katsokaa onko hartialinja vaakasuora ja onko toinen jalka lyhempi. Lyhemmän jalan puolella vika lantiossa.

    • kokemusta on

      Pihtipolvisuus altistaa sille, että polvet menevät helpommin sijoiltaan. Itse olen kärsinyt tästä kärsinyt jo kauan ja molemmat polveni on jouduttu leikkaamaan.
      Viimeksi viikko sitten vasen polveni taas luksoitui melkoisen kivuliaasti. Sain terveyskeskus lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan ja kävin siellä tänään ensimmäistä kertaa, ja suosittelen sinulle samaa. Nyt sain tehtäväkseni vahvistaa reisilihaksia ja liikkeitä tehdessäni pitää jalat oikeassa asennossa.
      Toivon että tästä on apua sillä olen turhautunut, enkä haluaisi enää joutua leikkauspöydälle.

    • Aiheesta
    • lonkskupolvi

      mulla on kans sisäänpäin kääntyneet polvet ja se huomattiin ku koulussa oisko kuudennella luokalla meillä kävi siellä semmonen jalkalääkäri ja sano että mulla on sisäänpäin kääntyneet polvet ja kehotti tekemään sellasta kyykkyjumppaa joku pallo polvien välissä mutta ei oo sitäkään tullu paljoo tehtyä :p ei nää polvet kyllä paljoo mua haittaa ku en oo mikään urheilija ja voin ihan hyvin käyttää minihameita ja shortseja ku ei se näytä niin pahalta, polvet vaan välillä lonksuu siinä kävellessä mutta oon kyllä tottunu siihen :)

    • Lonksupolvi

      Mulla on kans sisäänpäin kääntyneet polvet, se huomattiin koulussa oisko kuudennella luokalla meidän kouluun tuli jalkalääkäri ja se sano että mulla on sisäänpäin kääntyneet polvet, ja kehotti sitte tekemään semmosta kyykkyjumppaa joku pallo polvien välissä, eipä oo tullu sitäkää paljon tehtyä :P ei nää polvet mua erityisesti haittaa ku en oo mikään urheilija ja voin hyvin käyttää minihameita ja shortseja, kun ei sitä huomaa ihan hirveesti ku se ei oo niin paha, ja polvet vaan lonksuu kävellessä mut oon tottunu siihen :)

      • Anonyymi

        Ei ne haittaa sivuuhan ne heitetää kuiteki tosi toimissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe