Turvonnut imusolmuke kaulassa

piku

Mulla alkoi kurkkukipu viikko sitten.Samalla alkoi imusolmuke tulla araksi oikealla puolella kaulassa,eli leukaluun alla korvan etupuolella ja siitä kurkun keskiosaan asti.Eli se paisui niin isoksi.Kokoa lääkäri arvioi sille n. 4x4cm.
Tulehdusarvot otettiin ja niissä ei ollut mitään.
Nuhaa on kans ollu nyt muutaman päivän ja oikein kunnon päänsärkyä ajoittain.
Imusolmuke on tosi kipee ja se sattuu koko ajan ja varsinkin niellessä oikealta puolelta.Burana hellittää hiukan,mut ei paljoo.Kipu menee myös oikeaan korvaan,kai se säteilee sinne asti.Korvat ja nielu ja kaikki katottiin torstaina ja ei mitään hätää.
Sain kefeksin antibioottikuurin,mut ei lääkärikään tienny sanoa et auttaako mitään.Jos se sattuu olemaan virusperäinen,niin ei kai auta.
Mulla on ennenkin välillä ollut tää sama imusolmuke arkana muutamia päiviä,mut nyt ekaa kertaa se on turvonnut luumunkokoiseksi.Turvotusta en ennen ole huomannut,vaan arkuutta.
Lääkäri sanoi et jos kuukauden päästä on vielä turvonut niin sit kuvataan.Siis help,voiko tää kestää kokonaisen kuukaudenkin.Kivaa kun se nytkin koko ajan särkee ja jos tätä voi mennä muutama viikko,niin hermot menee.Onkos teillä ollut tällasta kivaa?

62

142182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mollukan räplääjä

      Olet vasta nyt huomannu?, minulla ollu turvoksissa varmaan 20 vuotta.

    • arvailija

      olisko sinulla rauhaskuume? Tosin sen kuvaan ei kuulu flunssanoireet kuten nuha.

      • piku

        Jep,mut ei ole kuumetta ollu ainakaan viel.Ja tohon edelliseen viestiin sen verran, et ei mulla todellakaan ole ollu ennen luumunkokoista rauhasta oikeellakaan puolella kaulaa.Tää on jo niin iso et ilman särkylääkettä ei saa edes syötyä kun tekee niin kipeetä.Voi kun se lähtis pian pois,mut ei oo viel yhtään pienentynyt edes.
        Tuli muuten sellanen eilen illalla mieleen,et olin tiistaina fysioterapiassa ja mainitsin et mulla on nuhan alkua hiukan.Sanoi et ei haittaa ellei ole kuumetta.Mulla oli jo silloin tuo sama kohta arkana vähäsen,mut ei turvonut.Hän hieroi myös kaulan alueelta ja tossa leukaluun kulmien alla on aina hieroessa ollu tosi arat kohdat.Nytkin sattui niin pirusti kun niitä välillä hieroi.Oliskohan se jo valmiiksi ärtynyt imusolmuke ottanut oikein kunnolla hieronnasta nokkiinsa ja nyt sen takia paisuneena.


    • piku

      nyt todettiin et on leuanalusrauhanen oikeella puolella pahoin tulehtunut ja se märkii.Procaine penisiliiniä lihakseen ja kefeksin vaihdettiin zinnattiin tiistaina.Ultraäänikuvat lähiviikkoina.Nielu on vieläkin oikeelta puolelta pirun kipee.Aina kun syö,siirtyy hevetillinen kipu oikeeseen korvaan.Siihen avuksi nyt parasetamolia.Vitsi kun menis jo ohi,mut ei.

      • Rud1us

        Sairastan parhaillaan mononukleoosia, joten turvonneet imusolmukkeet ovat tavallisia ko. taudin yhteydessä. Itselläni on kuitenkin leuassa yksi pahkura, joka askarruttaa mieltä. Kyseinen pahkura on ollut leuassa jo pidempään, mutta sen olemassaolon olen unohtanut, koska se ei ole ollut kipeä, eikä muutenkaan häirinnyt minua.

        Sairastuttani mononukleoosiin, aloin kiinnittää enemmän huomiota turvonneisiin imusolmukkeisiin, ja samalla itselläni heräsi kysymys, että pitäiskö mennä näyttämään lääkärille tuota pahkuraa? Nyt sen olemassaoloa en ole unohtanut.

        Onko kenelläkään muulla kokemuksia tälläisistä pahkuroista? Se sijaitsee tarkalleen juuri leuan alapuolella, mutta ei kuitenkaan kaulassa. Tarkoitukseni on mennä lääkäriin, kunnes olen voittanut tämän helvetillisen mononukleoosin.


      • sairastava karhunpoika
        Rud1us kirjoitti:

        Sairastan parhaillaan mononukleoosia, joten turvonneet imusolmukkeet ovat tavallisia ko. taudin yhteydessä. Itselläni on kuitenkin leuassa yksi pahkura, joka askarruttaa mieltä. Kyseinen pahkura on ollut leuassa jo pidempään, mutta sen olemassaolon olen unohtanut, koska se ei ole ollut kipeä, eikä muutenkaan häirinnyt minua.

        Sairastuttani mononukleoosiin, aloin kiinnittää enemmän huomiota turvonneisiin imusolmukkeisiin, ja samalla itselläni heräsi kysymys, että pitäiskö mennä näyttämään lääkärille tuota pahkuraa? Nyt sen olemassaoloa en ole unohtanut.

        Onko kenelläkään muulla kokemuksia tälläisistä pahkuroista? Se sijaitsee tarkalleen juuri leuan alapuolella, mutta ei kuitenkaan kaulassa. Tarkoitukseni on mennä lääkäriin, kunnes olen voittanut tämän helvetillisen mononukleoosin.

        Kyseessä on erittäin todennäköisesti leuanalusrauhanen. Itselläni se on taas turvonnut luumun kokoiseksi (no ei nyt ihan), ja aristaa. Kylmässä kevätsäässä ei näköjään kauaa tarvikaan olla, että saa jonkin sortin tulehduksen, kuka mihinkin.

        http://www.kll.helsinki.fi/asp_source/osastot/siko/Sylkirauhaset/Anatomia/anatomia.htm


      • Anonyymi
        Rud1us kirjoitti:

        Sairastan parhaillaan mononukleoosia, joten turvonneet imusolmukkeet ovat tavallisia ko. taudin yhteydessä. Itselläni on kuitenkin leuassa yksi pahkura, joka askarruttaa mieltä. Kyseinen pahkura on ollut leuassa jo pidempään, mutta sen olemassaolon olen unohtanut, koska se ei ole ollut kipeä, eikä muutenkaan häirinnyt minua.

        Sairastuttani mononukleoosiin, aloin kiinnittää enemmän huomiota turvonneisiin imusolmukkeisiin, ja samalla itselläni heräsi kysymys, että pitäiskö mennä näyttämään lääkärille tuota pahkuraa? Nyt sen olemassaoloa en ole unohtanut.

        Onko kenelläkään muulla kokemuksia tälläisistä pahkuroista? Se sijaitsee tarkalleen juuri leuan alapuolella, mutta ei kuitenkaan kaulassa. Tarkoitukseni on mennä lääkäriin, kunnes olen voittanut tämän helvetillisen mononukleoosin.

        Mononukleoosin oon itekkin jo sairastanut. Sen saa vissiinkin vain kerran elämässä.

        Itselläkin on vähän väliä samanlainen patti leuan alla, ja AINA oikealla puolella.
        Tänään se turposi taas ja nyt on oikea korva niska kipeänä oikealta puolelta.
        Nieleminen sattuu vähäsen, todella kuumeinen ja sekava olo, vaikka lämpöä ei edes ole.
        Lekuriin tunnin päästä.

        Kuvio onjo tuttu. --> Nieluviljelyyn kun epäillään angiinaa, todetaan että mitään ei ole. Eli virusperäinen hope so.

        Mies 29v.


    • liima

      Mulla on ihan samat oireet. Kurkussa tuntuu patti ja korvan edestä alas nieluun ulottuvalla alueella järjetön kipu. Lapsuuden jälkeen en o kamalsti kipujen takia itkenyt, mutta tuli kyyneleet silmiin ku lääkäri survaisi sormensa kaulaani. Syöminen on lähes mahdotonta ja haukottelukin tekee kipeää. Myös pään kääntämisessä on ongelmia. Parasta on, et lähden viikon kuluttua ulkomaille ja san matkaseuraksi tämän pahkenan patin. Mut Ibuxinia naamariin vaan ja toivotaan et tä menee nopeasti ohi.

      • Nimetön

        Jollakulla muulla ollut samanlaisia ongelmia? Haukottelu sattui ja esim. laulaminen ei onnistunut ilman ettei ääni olisi sortunut. Puhuessakin piti "huutaa" että jotain ääntä lähti. Intin lääkäri (lue arvaaja) ei mitään löytänyt. kuitenkin siitä lähtien ääni ei ole ollut normaali. tuolloin imusolmukkeet eivät olleet turvonneina. tänään huomasin kaulassa turvonneen imusolmukkeen...hieman on normaalia flunssan oiretta ilmassa vuotavine nenineen yms....


    • Foobarman

      Minulla myös turpoaa flunssan yhteydessä oikea imusolmuke todella paljon, ja on aika kipeä. Yleensä jos sinulla on ennenkin ollut taipumusta imusolmukkeiden turpoiluun niin nou hätä. Jos ei niin sitten sitä luultavasti tarkkaillaan. Kannattaa jättää hieronnat sun muut näpläilyt väliin turvotusalueelta, voi vaan pidentää paranemisaikaa. Näin sanoi lääkäri siis.

    • kauris

      kuvailit turvonnutta imusolmuketta oikealla puolella.
      minulla on samat oireet tällä hetkellä.! 1kk sitten oli vasemmalla puolella lääkäri ei tiennyt syytä määräsi antibioottia sillä se meni ohi silloin. toivottavasti menee myös nyt.inhottavaa ku ei voi niellä, leukaluun alapuoli kipeä,korvakipu,ja poski turvoksissa.

      • aijaijai

        Täällä kanssa yksi kohtalontoveri :( Iso turvonnut pahkura sijaitsee vasemmalla puolella kaulaa ja kipu säteilee korvan taakse sekä kaulalle. Kuumetta on ollut jo muutamana päivänä, muttei mitään muita flunssanoireita. Kipu tuntuu korvassa ja korvan takana myös. Lääkäri kutsuu. Toivottavasti ei olisi mitään vakavaa...


      • shafir
        aijaijai kirjoitti:

        Täällä kanssa yksi kohtalontoveri :( Iso turvonnut pahkura sijaitsee vasemmalla puolella kaulaa ja kipu säteilee korvan taakse sekä kaulalle. Kuumetta on ollut jo muutamana päivänä, muttei mitään muita flunssanoireita. Kipu tuntuu korvassa ja korvan takana myös. Lääkäri kutsuu. Toivottavasti ei olisi mitään vakavaa...

        Mulla kans alko sunnuntai iltana kurkkukipu. Luulin, ettei se ole pahempaa, mutta kun maanantai aamuna heräsin, olin ihan tukossa, päätä jomotti, "kuumehöyryissä" olin ja leukaperissä, korvan alla, vasemalla puolella kipeä turvonnut imusolmuke. En jaksaisi lääkäriin mennä. Toivotaan että kotona oleilu, finrex ja burana auttavat. Miks pitää olla kipeä, on tää niin surkeaa :(


    • Patti

      Jaa onko? no on!
      Viime perjantaina tuli ihan sika kova kurkku kipu siis ei nielemään pystynyt, saatika sitten puhumaan muutakuin honottamalla nenän kautta.
      Perjantai-lauantai vastanen yö kovassa kuumeessa.
      Viikonlopun aikana meni ääni, kun tuli kauhea köhä päälle, mutta ei nuhaa ollenkaan.
      Ääni meneee siis välillä kokonaan juuh.. ja nieleminenkin vaikeaa.
      Noh.. tänään kävin lääkärissä ja keuhkoista ei kuulu mitään, mutta tohtori sitten kyseli että sattuuko painaessa kaulaan ja tokaisin, että lievästi ja sanoi, että mulla on imusolmuke turvoksissa vasemmalla puolella.
      Tämähän nyt ei lohduta yhtään... antibioottia en saanut, kun meinasi, että on kyseessä virusperäinen tauti!! Toinen lapsi sairastaa parhaillaan kovaa yskää...
      eli ei täälläkään ole kurkun kanssa kivaa....
      pelottaa vaan noi imusolmukkeet, kun niiden kanssa ei pahemmin ole leikkimistä!! "yleensäkään"! Rauhaset mulla on sieltä ja täältä mennen tullen turvoksissa ja paisuksissa, mutta tää on aika ylläri meikäläiselle!

    • ruusukko

      Hiv-infektion oireista yksi on kurkkukipu ja kaulan imusolmukkeiden turpoaminen.

      • joku asiasta vähän tietävä

        on mahdollista, että se olis joko lymfooma tai levyepiteelikarsinooman metastaasi


      • Allenilla
        joku asiasta vähän tietävä kirjoitti:

        on mahdollista, että se olis joko lymfooma tai levyepiteelikarsinooman metastaasi

        Lietsotaan oikeen kunnolla ihmisiin pelkoa. Ei sen tartte mitään vakavaa olla. Älkää heti pahinta pelätkö.. Minullakin tänään turvonnut imusolmuke leuan alla. Mononucleosin olen jo sairastanut (10 v sitten), mut en usko todellakaan että tämä mitään vakavaa on!


    • käynytsamallatavalla

      Ei tarvi vastata mitää mut itelläni sama vika. ei saada korjattua ja elän tälläisenä loppu elämäni. t: 13v poika

    • Mary Alice

      Heräsin eilen ja imusolmuke oikealta puolelta oli turvonnut ja kipeä.Nyt kahea korvakipu kok ajan,turvonnut kaulu.Puhuminen sattuu ja on vaikea. Syöminen ja juominen on lähes mahdotonta,ku sattuu niin paljon.ääni ei lähe kunnolla.Kuume aina yli 37.5... En jaksa mennä vlä lääkäriin,ku olen nyt ihan toisessankaupungissa vierailemassa. Itkettää,ku sattuu niin helvetin paljon.
      Mitä tää oikein mahtaa olla..

    • Keinaheppa

      Itsellä myös ollu kuukauden voimakasta kurkkukipua ja nyt viikon ajan "pallukka" kaulalla.(välillä turpoaa lähes persikan kokoiseksi). Arvatenkin nieleminen tekee tällöin pirun kipeää. Arvauskeskus kutsuu siis, oi jospa olisi omalääkärille päivystysaikoja vapaana.

    • Jonttuuu

      Itsellä tällä hetkellä sama :(

      • veritulppa- 84

        taidan mennä nukkumaan. olin jo varma että oireeni viittavat vähintään aivoveritulpan alkutohinoihin.. mut näköjään tää on oikeen muoti-ilmiö. kaks päivää nyt ollu just oikeella puolella kaulassa todella kipeä alue joka säteilee korvaan ja korvan taa ja hampaisiinkin, pattia enkä kipeää rauhasta ole löytänyt, mutta mitä ilmeisimmin ne ovat löytäneet minut. haukottelu ja pään kääntäminen tekee häijyä, lisäks kumartelu tai muut asiat, jossa päähän tulee painetta, aiheuttaa puukolla hakatuksi tulemisen tunnetta kaulassa ja oikean korvan yläpuolella.puin äsken jo vaatteet takaisin päälle lähteäkseni lääkäriin, mut en taida viitsiä. katon nyt ensin vaiks kaks viikkoo miltä tää homma näyttää.Tosin tuttava sai just aivoinfarktin, samana päivänä ku mulla alko kipu.. lienekö kuitenkin sittenkin.. ? noh. huomenna sen sitten huomaa. Viimeistään sitten , kun pitäisi herätä ja huomaakin, että, kas pahusta, en herännytkään koskaan! öitä!


      • -63
        veritulppa- 84 kirjoitti:

        taidan mennä nukkumaan. olin jo varma että oireeni viittavat vähintään aivoveritulpan alkutohinoihin.. mut näköjään tää on oikeen muoti-ilmiö. kaks päivää nyt ollu just oikeella puolella kaulassa todella kipeä alue joka säteilee korvaan ja korvan taa ja hampaisiinkin, pattia enkä kipeää rauhasta ole löytänyt, mutta mitä ilmeisimmin ne ovat löytäneet minut. haukottelu ja pään kääntäminen tekee häijyä, lisäks kumartelu tai muut asiat, jossa päähän tulee painetta, aiheuttaa puukolla hakatuksi tulemisen tunnetta kaulassa ja oikean korvan yläpuolella.puin äsken jo vaatteet takaisin päälle lähteäkseni lääkäriin, mut en taida viitsiä. katon nyt ensin vaiks kaks viikkoo miltä tää homma näyttää.Tosin tuttava sai just aivoinfarktin, samana päivänä ku mulla alko kipu.. lienekö kuitenkin sittenkin.. ? noh. huomenna sen sitten huomaa. Viimeistään sitten , kun pitäisi herätä ja huomaakin, että, kas pahusta, en herännytkään koskaan! öitä!

        Pari kk sitten alkoi nielaistessa tuntua kipua aataminompun tienoilla, välillä eri puolilla ja hiukan kuristumistunnetta oli välillä kaulan etu/alaosassa, välillä särki kaulaa oikealle puolelle leuan alle korvaan asti. Nyt nielemiskipukohta vähän ylempänä aataminomenasta vasemmalla jossa ilmeisesti suurentunut rauhanen (lääkäri totesi). Haukottelukin sattuu ihan kuin kaulalihakset olisivat kipeät. Varsinaista "tavallista" kurkkukipua ei ole tainnut olla, jonakin päivänä hiukan vaimeaa "jäätävää" kipua takanielussa on tuntunut. Kipuilevan rauhasen? puolella on välillä ollut jotakin "tuntemusta" kielen "juuressa". Muutama viikko sitten uniapneatutkimukseen liittyen korva/nenä/kurkkulääkäri vilkaisi peilillä myös kurkkuun eikä silloin sanonut mitään, itse mainitsin tuolloin vähän kurkkuvaivaa olleen. Verenkuva/kilpirauhasarvot/nieluviljely normaalit, diffikin otettu jossa leukosyytit ym. mitälie arvot olivat käsittääkseni viitearvojen puitteissa, "lymf"-arvo oli kylläkin 13,2% (rajat 19-48), "monos"-arvo 12% (2-10) ja B-eos 0,04 E9/l (0,05-0,44). Mitään huomauttamista lääkärin mukaan noissa ei ole. "Varuilta" on jo syöty happolääkettä, antibioottikuurikin eikä tilanne ole helpottanut. Pienten lasten vanhempana olen välillä kovin huolissani, lääkäri otatti vielä mononukleoositestinkin mutta eikös sen oireisiin pitäisi liittyä kuumetta! Joulumieli on vähän hakusessa kun huolestuttaa.


      • luulotautinenn
        -63 kirjoitti:

        Pari kk sitten alkoi nielaistessa tuntua kipua aataminompun tienoilla, välillä eri puolilla ja hiukan kuristumistunnetta oli välillä kaulan etu/alaosassa, välillä särki kaulaa oikealle puolelle leuan alle korvaan asti. Nyt nielemiskipukohta vähän ylempänä aataminomenasta vasemmalla jossa ilmeisesti suurentunut rauhanen (lääkäri totesi). Haukottelukin sattuu ihan kuin kaulalihakset olisivat kipeät. Varsinaista "tavallista" kurkkukipua ei ole tainnut olla, jonakin päivänä hiukan vaimeaa "jäätävää" kipua takanielussa on tuntunut. Kipuilevan rauhasen? puolella on välillä ollut jotakin "tuntemusta" kielen "juuressa". Muutama viikko sitten uniapneatutkimukseen liittyen korva/nenä/kurkkulääkäri vilkaisi peilillä myös kurkkuun eikä silloin sanonut mitään, itse mainitsin tuolloin vähän kurkkuvaivaa olleen. Verenkuva/kilpirauhasarvot/nieluviljely normaalit, diffikin otettu jossa leukosyytit ym. mitälie arvot olivat käsittääkseni viitearvojen puitteissa, "lymf"-arvo oli kylläkin 13,2% (rajat 19-48), "monos"-arvo 12% (2-10) ja B-eos 0,04 E9/l (0,05-0,44). Mitään huomauttamista lääkärin mukaan noissa ei ole. "Varuilta" on jo syöty happolääkettä, antibioottikuurikin eikä tilanne ole helpottanut. Pienten lasten vanhempana olen välillä kovin huolissani, lääkäri otatti vielä mononukleoositestinkin mutta eikös sen oireisiin pitäisi liittyä kuumetta! Joulumieli on vähän hakusessa kun huolestuttaa.

        tääl kans ihme patti tuli oikeelle puolen leukaa 3päivää meni ja patti nyt sit aika iso ja ylettyy kaulaan asti kipu ja korvaan ehkä vähän hampaisiinkin lääkäri määräs Kefexiniä tänään alotin... pelkään että ois jotain vakavempaa:S


      • luulotautinen
        luulotautinenn kirjoitti:

        tääl kans ihme patti tuli oikeelle puolen leukaa 3päivää meni ja patti nyt sit aika iso ja ylettyy kaulaan asti kipu ja korvaan ehkä vähän hampaisiinkin lääkäri määräs Kefexiniä tänään alotin... pelkään että ois jotain vakavempaa:S

        pientä kuumeilu ja flunssaa myös ollut


      • jatkoa
        -63 kirjoitti:

        Pari kk sitten alkoi nielaistessa tuntua kipua aataminompun tienoilla, välillä eri puolilla ja hiukan kuristumistunnetta oli välillä kaulan etu/alaosassa, välillä särki kaulaa oikealle puolelle leuan alle korvaan asti. Nyt nielemiskipukohta vähän ylempänä aataminomenasta vasemmalla jossa ilmeisesti suurentunut rauhanen (lääkäri totesi). Haukottelukin sattuu ihan kuin kaulalihakset olisivat kipeät. Varsinaista "tavallista" kurkkukipua ei ole tainnut olla, jonakin päivänä hiukan vaimeaa "jäätävää" kipua takanielussa on tuntunut. Kipuilevan rauhasen? puolella on välillä ollut jotakin "tuntemusta" kielen "juuressa". Muutama viikko sitten uniapneatutkimukseen liittyen korva/nenä/kurkkulääkäri vilkaisi peilillä myös kurkkuun eikä silloin sanonut mitään, itse mainitsin tuolloin vähän kurkkuvaivaa olleen. Verenkuva/kilpirauhasarvot/nieluviljely normaalit, diffikin otettu jossa leukosyytit ym. mitälie arvot olivat käsittääkseni viitearvojen puitteissa, "lymf"-arvo oli kylläkin 13,2% (rajat 19-48), "monos"-arvo 12% (2-10) ja B-eos 0,04 E9/l (0,05-0,44). Mitään huomauttamista lääkärin mukaan noissa ei ole. "Varuilta" on jo syöty happolääkettä, antibioottikuurikin eikä tilanne ole helpottanut. Pienten lasten vanhempana olen välillä kovin huolissani, lääkäri otatti vielä mononukleoositestinkin mutta eikös sen oireisiin pitäisi liittyä kuumetta! Joulumieli on vähän hakusessa kun huolestuttaa.

        ...ja sama vaiva jatkuu, niska-kaulalihakset ilmiselvästi kireällä, hierontakäynnit eivät helpottaneet, ei myöskään relaksantit, jatkuvasti nielemiskipua lähes poikkeuksetta aataminomenan tienoilla oikealla, välillä muuallakin kaulalla ja nielussa, rasituksen jälkeen tuntuu pahenevan...happosalpaajaa kokeillaan taas,ei toistaiseksi vaikutusta.
        Siis ihme vaiva! Lääkäri ehdotti kipukynnyksen nostamiseksi mielialalääkitystä...mitä ******! Ultrassa ei poikkeavaa löytynyt, seuraavaksi kai pidemmälle tähystämistä pitää tingata...kohta 4,5 kk jatkunut vaiva eikä vikaa löydy...


      • asdasdasdsafc
        jatkoa kirjoitti:

        ...ja sama vaiva jatkuu, niska-kaulalihakset ilmiselvästi kireällä, hierontakäynnit eivät helpottaneet, ei myöskään relaksantit, jatkuvasti nielemiskipua lähes poikkeuksetta aataminomenan tienoilla oikealla, välillä muuallakin kaulalla ja nielussa, rasituksen jälkeen tuntuu pahenevan...happosalpaajaa kokeillaan taas,ei toistaiseksi vaikutusta.
        Siis ihme vaiva! Lääkäri ehdotti kipukynnyksen nostamiseksi mielialalääkitystä...mitä ******! Ultrassa ei poikkeavaa löytynyt, seuraavaksi kai pidemmälle tähystämistä pitää tingata...kohta 4,5 kk jatkunut vaiva eikä vikaa löydy...

        Joo ittelänikin kurkku kipee oikeelta puolelta, rauhanen turvnonnut ja nielaiseminen sattuu ja samaan aikaa se säteilee korvaan.. mulla oli tää sama tauti viikko sitten tai se meni 2pv:ksi pois ja nyt se on taas tullut takaisin.. sitten sylkeä erittyy suuhun :(


      • Aisaatanamunkurkku
        asdasdasdsafc kirjoitti:

        Joo ittelänikin kurkku kipee oikeelta puolelta, rauhanen turvnonnut ja nielaiseminen sattuu ja samaan aikaa se säteilee korvaan.. mulla oli tää sama tauti viikko sitten tai se meni 2pv:ksi pois ja nyt se on taas tullut takaisin.. sitten sylkeä erittyy suuhun :(

        Mullakin todettiin Mononukleoosi. Sattuu kurkkuun, kun nielaisee ja se säteilee korvaan. Paisunut imusolmuke oikealla puolella kaulaa, sekä on nuhaa ja yskää. Kuumetta on ollut, mutta ei ole enää. V-Pen 1500 lääkäri määräsi. Pian loppunut kuuri, eikä näytä auttavan. Viikon nyt olul tämä tauti.


    • Mietteliäänä

      Mulla nyt sama kun alkuperäisellä kirjoittajalla eli pallukka tosiaan leuan alapuolella ja kipua säteilee korvaan ja sattuu niin hemmetisti kun yrittää jotai syödä mutta pakko se oli ku ei 2 päivää ollu syöny. Mut eipä siinä jos ei lääkärit tiedä vastausta / hoito menetelmää.. pitänee kysyä kun torstaina sieltä soittavat.

      • mietteliäänä

        jep lääkäri soitti ja sanoi että ei nieluviljelmässäkää mitää näkyny et koita parannella lol voi piip :D... no jospa se tosta katois...


      • syöpääkö
        mietteliäänä kirjoitti:

        jep lääkäri soitti ja sanoi että ei nieluviljelmässäkää mitää näkyny et koita parannella lol voi piip :D... no jospa se tosta katois...

        Yks yö nousi pahkura oikeelle puolen kaulaan ja kipiä koko puoli korvaa ja rintaan myöten..pikku kuumetta pitänyt viikon se kesti.Nyt ei tunnu mitään..panadolia söin.lääkäris meinas et virus peräistä rauhaskuumetta.


      • Sekopiä
        syöpääkö kirjoitti:

        Yks yö nousi pahkura oikeelle puolen kaulaan ja kipiä koko puoli korvaa ja rintaan myöten..pikku kuumetta pitänyt viikon se kesti.Nyt ei tunnu mitään..panadolia söin.lääkäris meinas et virus peräistä rauhaskuumetta.

        mitäs sitte jos turvoksissa ollu imusolmukkeita muutama jo jonkin aikaa (vuos sitte huomasin ekan?) muttei oo mitään kipua/kuumetta??tommosii pehmeitä ja muljuaa,tuskin vakavaa? Oisko kylmyydellä vaikutusta vai mistä näitä oikein tulee;\


      • Alskunaama
        Sekopiä kirjoitti:

        mitäs sitte jos turvoksissa ollu imusolmukkeita muutama jo jonkin aikaa (vuos sitte huomasin ekan?) muttei oo mitään kipua/kuumetta??tommosii pehmeitä ja muljuaa,tuskin vakavaa? Oisko kylmyydellä vaikutusta vai mistä näitä oikein tulee;\

        En usko, että tuo mitään vakavaa on, jollei turvonneista imusolmukkeista ole mitään haittaa (ei ole kipeitä). Itselläni monia vuosia takaperin lääkäri totesi, että imusolmukkeeni on vain yksinkertasesti niin herkkiä, että ei tarvitse edes nuhaa olla niin ne on turvonneita. Voit vaan kuvitella minkä kokoset ne on silloin, kun on nuhaa / paha kuume yms.

        Nyt vaan vähän arveluttaa, kun imusolmukkeet on niin isot, ettei koskaan ennen ollu näin isoja. Kurkun kohdalla koko ajan kauhea paine, tuntuu kuin joku kuristaisi kaulan kohdalta. Syöminen tai juominen ei kuitenkaan erityisen pahalta tunnu, mutta eipä tämä kivaa ole. Kellään samanlaista?


      • lääkäriinkö
        Alskunaama kirjoitti:

        En usko, että tuo mitään vakavaa on, jollei turvonneista imusolmukkeista ole mitään haittaa (ei ole kipeitä). Itselläni monia vuosia takaperin lääkäri totesi, että imusolmukkeeni on vain yksinkertasesti niin herkkiä, että ei tarvitse edes nuhaa olla niin ne on turvonneita. Voit vaan kuvitella minkä kokoset ne on silloin, kun on nuhaa / paha kuume yms.

        Nyt vaan vähän arveluttaa, kun imusolmukkeet on niin isot, ettei koskaan ennen ollu näin isoja. Kurkun kohdalla koko ajan kauhea paine, tuntuu kuin joku kuristaisi kaulan kohdalta. Syöminen tai juominen ei kuitenkaan erityisen pahalta tunnu, mutta eipä tämä kivaa ole. Kellään samanlaista?

        Itselläni on vasemmalla puolella aika keskellä kaulaa turvotusta ja on erittäin hellänä. Kaksi viikkoa sitten kävin hammaslääkärissä vasemman alavisurin takia, joka totesi sen olevan hieman tulehtunut ja määräsi sen leikattavaksi. Hammas ei pääse puhkeamaan kokonaan, koska kasvaa vinoon muita hampaita kohti. Sain poistoajan tammikuun puoleen väliin. Eilen oli kyseinen hammas hieman kipeä ja sitten nyt tänään on kipuillut lisää ja tullut tämä leukaperän kipu/turvotus. Kurkku ei ole kipeä, mutta tuntuu kuristusta. Nieleminen on hieman haikeaa, niin kun olisi "pala kurkussa". Ääni on painoksissa ja hieman särkyy kun puhuu. Kuumetta ei tietääkseni ole, mutta kuumeinen olo kyllä. Ja väsyttää. Kurkkuun nousee myös sitkeää limaa. Sekä räkäistä yskää.


    • Laukaisin

      Ysi vaihtoehto voi olla jumiutuneet lihakset. Kaulan lihakset, etenkin henkitorven molemmilla puolin olevat sternokleidomastoidit, jotka alkavat solisluusta ja kiinnittyvät korvan juureen, harvoin ovat itse kipeät, ellei niihin koske. Lihakset rasittuvat kun esimerkiksi istuu tietokoneella pää etukenossa. Trigger- eli eräänlaiset jumipisteet näissä lihaksissa voivat aiheuttaa flunssan oireita, kipupisteita muualle kasvoihin ja niskaan. Näitä voi hieroa puristelemalla sormien välissä. (jos pulssi tuntuu, pitää siirtyä hieman syrjään) Ja omalla vastuulla tietysti!

      Lisäksi leuan alla, korvan juuressa on toinen lihas (platysma), joka voi aiheuttaa muhkuran, joka muistuttaa turvonneita imusolmukkeita. Sitä voi hieroa "tunkemalla" sormet leuan alle, muutama veto per sessio.

      Jos jotakuta kiinnostaa perehtyä asiaan perusteellisesti, tietoja löytyy www.triggerpointbook.com, hyvä ja halpa kirja, todella perusteellinen. Suomeksikin on ilmestynyt aiheesta materiaalia, mutta ei mielestäni näin perusteellista itsehoito-opasta.

      Näistä lihas-asioista lääkärit eivät tiedä, eivätkä kaikista näköjään fysioterapeutitkaan. Moneen migreeniin, jännetupen tulehdukseen ja "haamukipuun" löytyy selitys trigger-pisteestä, joka säteilee kivun hyvinkin kauas alkuperästään (koska lihakset ovat yhteydessä toisiinsa).

    • toivon parasta

      Mulla on maanantaista ollut kieli kipeä ja vähän turvoksissa. Tiistaina oli labrat nyt tulevana tiistaina olevaa rintojenpienennysleikkausta ajatellen. Valkosolut oli vitturallaan, ei nyt mitenkään vakavasti.
      No. Eikös tässä nyt sitten ole omituista hengitys kipua, kieli todella turvoksissa nyt limaista limaa ja näppyjä (ei valkoisia eli ei angiina), kaula arka, imusolmukkeet turvoksissa. Kuumetta ei ole, ääntä en ole menettänyt, eikä nuhaakaan ole. Myöskään korviin ei säteile mitään kipua.
      Huomenna lekuriin, toivon parasta, että tosiaan pääsen tuohon Tiistain leikkaukseen.. Pääsis sitten ajan kanssa selkäkivuistakin eroon..

    • effef

      Kyllä se flunssakin turvottaa imusolmukkeita.

    • jct

      Oireet viittavat myös siihen: jos on viisauden hampaat tallessa ja ei täysin puhjenneet voi kyseessä olla perikoroniitti. ittellä oli vähän aikaa sitten. tulehdusarvoissa ei näkyny mitään eikä nieluviljelmässä. siinä mielessä metka tauti että voi aiheuttaa tukehtumisen jos kerkeää levitä hengitysteihin asti turvotus. imusolmukkeet oli turvoksissa , kurkku ja korvakipua. sekä kipua päätä kääntäessä ja suuta aukaistaessa.

    • Ralle Rapahousu

      Itselläni on nyt noin parin viikon välein ollut oikealla korvan alla imusolmuke turvonnut. Niskaa särkee, vihloo korviin ja silmän alle asti kun päätä liikauttaa. Tavallisesti näin käy aina kun olen nuhassa mutta flunssaa ei ole nyt tullut eikä kuumetta ole ollut. Olin alkuvuodesta jatkuvasti kipeänä vaikka ennen en yleensä montaakaan kertaa vuodessa sairastunut. Valkosoluarvot on olleet joka kerta kohollaan kun on tarkistettu mutta sen enempää ei ole selvitetty. Minulla oli alkuvuodesta ja kesällä pari poskiontelontulehdusta. Nyt on taas tuntunut pientä painetta poskionteloissa joka tuntuu välillä katoavan. Voi olla että pieni kroonistunut tulehdus poskionteloissa voi oirehtia turvottamalla imusolmuketta. Täytyy varmaankin kipaista työterveyteen jos oireet eivät mene ohi.

    • 14v poika

      itellä sattuu ku nielasen,haukottelen,yskin ja ahdistaa henkeä.
      paksua limaa kurkussa jossa on verta mukana.
      kuumetta on ollu.

      Mitähän tää on?....

    • Taudin kourissa

      Ei kellään ole sitten diagnoosia tälle em. taudille, joka käsittää

      - turvonneet kaulan oikean puolen imusolmukkeet
      - kipu korvassa, joka mahdollisesti johtuu em. oireesta
      - kuumeinen olotila
      - nielemisarkuus
      - valkoiset patit nielussa

      • Taudista toipumassa

        Ja angiinahan se sitten oli, antibioottia naamariin.


      • pusutauti

        samat oireet kuin minulla, kävin mono testeissä ja veritesteissä selvisi että pusutauti. tähän ei löydy apua, mutta burana auttaa.


    • mikko antero

      Asun Espanjassa ja täällä on tehokas terveydenhoito.Minulla kaulassa korvan alla patti ja kovat kivut kyljessä ja selässä.Oma lääkäri lähetti tutkimuksiin otettiin röngtenkuvat ja mangnettikuvat ja nivuseen joka oli myös turvonnut tehtiin biobsia.Kuvissa kuulemma näkyi että näitä patteja on eri puolella kehoa ja ne painaa hermoja,siitä johtuu nämä kivut.Kuuden viikon päästä saan tulokset,kysyin lääkäriltä olisiko kyseessä syöpä?Hän että ei arvaile mitään,että odotellaan vaan.

    • antibiootilla

      minulle todettiin tänään angiina lääkärissä, nyt minulla on 10pv antibiootti. voinko mennä kouluun angiinassa ? ois kiva saada vastaus :--) lääkärit sanoivat että 'samantyyppistä' angiinaa kuin minulla, ei ole ennen nähty.kurkku on täynnä punaisia rakkuloita ja vitunmoinen kurkkukipu. kielessä on aivan verellä oleva suuri läiskä, kuulemma liittyy angiinaan.kielessäkin siis on rakkuloita, ja kieli on läiskän ympäriltä valkoinen.

    • Oravanpyörä

      Mulla kans tällä hetkellä sama... TAAS.
      Mulla on n. 11-vuotiaasta asti ollu monia kertoja vuodessa angiinaa, keuhkoputkentulehdusta, random imusolmukkeiden turpoamista ilman kuumetta ym. Tällä hetkellä on tuo kuumeeton versio, joka on sinänsä v*ttumainen, että saikkea annetaan siihen aika vastahakoisesti, ja töissä olo sen takia on yhtä helvettiä, kun kaupan kassalla ja joka kerta kun tervehdin asiakasta niin oikeen vihlasee koko kaulan alue korvasta korvaan.
      Nielua ei tosiaan ole leikattu, 5-vuotta jaksoin ravata lääkärillä jokaisen nielutulehduksen takia, joita on siis se 3-10 kertaa vuodessa, ja silti sanottiin joka kerta kun leikkausta pyysin että "ei onnistu, pitäisi olla vähän vakavampi tilanne."
      Joo'o...
      Nykyään olen jo lopettanut sen lääkärillä ravaamisen kun olen niin turhautunut, viimeiset kolme vuotta antanut angiinoiden sun muiden parantua ihan buranakuureilla, katsotaampa oisko nielu tässä kohta jo sen verran pilalla että sais tosiaan sen leikkauksen... Helpottais elämää sen verran paljon.
      Ja mä olen tosiaan vasta 20-vuotias.

    • pusutaudin potilas

      mulla on aivan samat oireet, nyt jos nielasen niin alan yskiä ja sitten tulee limaista verta. kurkku on armottoman kipeä ja oikealla puolella pahkura. kuumeilua on ollut. kävin itse veritestiessä josta selvisi "pusutauti" en muista kunnolla joku monokueesi. oireet kestvät 1-3 viikkoa mutta kuumeilu jopa 4-6 viikkoa.

    • Mulla taas tuli jotakin ihan outoa kurkkuun :-(. Sinne sattuu nieltäessä, JA VAIN nieltäessä. Tai no ei sitä nyt "kivuksi" voisi sanoa, mutta tuntuu siltä kun nielettävä sylki ois karvasta.
      Mulla ei ole koskaan ollu tallasta, että vaan nieltäessä sattuu. Pystyn puhumaan, syömään, aivastamaan, yskimään....

      HELP Me ;-(((

    • norppa

      Mullakin on oikealta puolelta imusolmuke turvonnut ja nielaseminen "sattuu", no ei satu mutta tuntuu kyllä. Vähä niinku joku hiljaa kuristais ku nielasee? Muita nuhaa yms ei oo..

      Tietääkö kukaan?

    • fujazi

      Mulla joskus turpos oikeelta puolelta leuan alta imusolmuke ja ku mentiin lääkäriin niin todettiin, että sylkirauhasten tulehdus. Eli aina ei liity flunssaan

      • lla227

        Jos on juuri kärsimässä flunssaa, lähtisin kyllä itsekin lääkärinä veikkaamaan viruksen aiheuttamaa turpoamista imusolmukkeissa. Se on ainakin todennäköisin vaihtoehto.


    • myöstäällä

      myös minullakin on vasemmanpuoleinen imusolmuke kaulassa turvonnut jo jonkin kokoiseksi, aluksi se oli vain pikkuisen mutta nytten se on turvonnut yhä enemmän ja enemmän ja sattuu kun nielaisee vasemmanpuoleiseen nielurisaan ja se tuntuu vähäsen korvassakin, yleensä aamulla se ei ole niin kipeä mutta iltaa kohden kipu vain syvenee, nyt se ei ole ollut ehkä niin kipeänä, mutta kannattaako minun käydä lääkärissä vain mitä tämä voisi olla, vaan onko tämä sitten joku normaaliin flunssaan johtavat oireet? PLIIS auttakaa mua ! ::((

    • sairas

      Terve, itelläkin on kaula ihan helvetin kipeä aina kun nielaisee, haukottelee tai yrittää aukaista suuta (aukeaa vain vähän) ja tämä kipu tuntuu vasemmalla puolella korvassa asti. lääkärissä kävin ja testit näytti negatiivistä sanovat että jos ei parane parin päivän sisällä niin tuu uudestaan, vaa vähä kyllä epäilyttää kun ollut jo reilun viikon verran kipeänä ja pahenee vaan. oisko teillä mitään kotihoito vinkkejä että sais syötyäkin jotain?

    • vei voimat

      Minulla oli syysflunssa ja alkoi noin, eli kaulassa tuntu kipua ja turvotusta, kesti pari viikkoa, nyha tuli vasta loppupuolella poskiontelokipuineen, en käyny lääkärissä sillä kuumetta ei ollut.

    • apuatarvitsevakipeen

      ittelläni alko just tällane , mutta en tiedä mitä se on D:

      - nielaisu sattuu ja säteilee korvii saakka
      -ei voi olla angiina koska tämä alkoi juuri eilen ja angiinan itämisaika on kuitenkin pidempi ei ole mitään näppylöitä kurkussa
      -kuumetta on 38,5
      - vuotava nenä
      -kova paine päässä noustessa ylös esim. kun istun
      -niskat / takaraivo kipeenä molemmat
      -väsyttää ihan saamaristi
      (en voi muutenkaan ottaa pillereitä, kun en saa niitä alas, joten käytän poretabletteja yms.
      Pliiiis Apua D: Mitä tää on? Joo, kivasti taas meni uusvuos pilalle D:

    • sama vika

      Hei mullaki huomasin tänäaamuna turvonneet imusolmukkeet kaulassa. Ja kun yrittää silleen esim "tehä kaksaria" nii sattuu ja niihin palleroihin sattuu. Onko vaarallista? Ei kärsi painella ja ovat aika lailla turvonneet

    • huiooh

      sama ongelma, hiukan pelottaa. veikattu pusutaudiksi, onko mitään lääkettä tähän?

    • 15v poika

      Joo eli mulla tommosta vasemman leukaperän turvotusta, joka säteilee kaulaan ja korvaan. Alko päivä sitte ja on ollu koko ajan noin 37 astetta lämpöä. Ku nielee tai liikuttelee suuta tuntuu painetta kaulan ja leuan alueilla. Suu kanssa kuivuu koko ajan. Kattelin että saattas olla jotain sylkirauhasiin liittyvää. Kellää samanlaista?

    • h.uolestunut

      Hei!
      Minullakin on 2 pattia kaulassa, yksi poskessa ihan laukaluun alareunassa, ja yksi kainalossa. Eivät ole kovinkaa isoja. Olen 17-vuotias urheilevainen poika. Minulla on nuo 2 pattia heti leuan kärjen alla, toinen vähän isompi kuin toinen. Minulla oli noin 3 viikkoa sitten flunssa joten voisiko johtua siitä? Minulla on myös puskemassa viisauden hampaat ulos. Onko tämä syöpää vai joitain muuta? Pidän myös semmosta "leukakappaa" yöllä, koska leukani kasvaa vielä.

      • kokenut3

        Hei h.uolestunut! Minulla on ollut koko lapsuuteni ajan angiinoja, nielurisatulehduksia yms. Joka kerta aina tippaan sairaalaan että pääsi kuntoon. Tämä sama jatkui kerran pahempana, menin hatanpään ensiapuasemalle jossa lääkäri totesi että virus tauti tai jotain, mutta määräsi antibiootit ja särkylääkettä. Menin kotiin ja yritin ottaa lääkkeet, mutta en saanut edes vettä nieltyä. En saanut puhuttua, laitoin viestin ystävälle että soita 112 mun osoitteeseen. Se oli sitten tämä pusutauti eli mononukleoosi. Se tulee yleensä jokaiselle ihmiselle kerran elämässä, eikä yleensä uusiudu,silloin mulla oli paljon turvonneita imusolmukkeita kaulalla, niitähän ihmiseltä löytyy.Leikattiin sitten nielurisat pois kymmenen vuotta sitten, ja ei ole ollut kurkkukipua mutta johonkin elimistön täytyy tehdä tarvittaessa se tulehdus, yksinkertaistettuna, joten saan jatkuvasti poskiontelotulehduksia. Nyt multa leikattiin akutassa perjantai yönä kaks alaviisaudenhammasta pois nukutuksessa, koska tila oli jo niin kriittinen. Siitä on nyt 5 viikkoa, ja olen ollut siitä lähtien kipeä, kasvot edelleen turvoksissa, nenä, posket ja kaula. Nyt on ensimmäistä kertaa 10 vuoteen leikkauksen ansiosta ilmestynyt molempien korvien alle leukaluun viereen patit, välillä aristaa ja kovaa korvasärkyä.Hampaista tuo tulehdus tulee ensisijaisesti. Pienestä reiästä kerran tuli sydänlihastulehdus... Sinne hammaslääkäriin heti akuuttiaika. Ja toi sun flunssa voi johtua hampaista, ne tekee elimistölle hallaa jos on vähänkin kariesta ja varsinkin puhkeavat viisaudenhampaat ovat kivuliaat, sitäkin voidaan helpottaa leikkaamalla hammaslääkärissä vähän ientä pois niin mahtuvat kasvamaan tai sitten napsaistaan pois. Eikä niiden poisto ole todellakaan kamalaa, sanoo hammaslääkäripelkoinen, ihmiset ylilietsoo koko hommaa. Viisaudenhampaat ovat sama asia kun muutkin hampaat, ne ovat vaan ylimääräisiä hampaita joille ei löydy tilaa ja tekevät sitten hallaa änkeemällä väkisin suuhun.. toiv. kerroin sillain että ymmärrät. :) Ja verikokeista näkee, jos sinulla on pelkoa syövästä, niistä näkee heti jos on jotain vialla. Mutta sinne hampulääkäriin varaamaan aikaa! :) Ammattillinen koulutus minulla on, mutta en yleensä ala ottamaan mitään kantaa mihinkään kirjoitukseen, asiantuntijan on nähtävä sinut ja tekee päätelmänsä sitten kun on palpoinut niitä möykkyjä jne...


    • Semmostavaan

      Oon atm kipeenä, kuumetta yms on. Oikeenpuolinen imusolmuke on kova mutta pienenee aina hetkeksi. Mulla oli myös heinäkuussa angiina joka todettiin vasta kun olin parantunut siitä. Oli viikon antibioottikuuri josta ei tuntunut olevan hyötyä mut en myöskään halunnut mitään jälkitauteja. Tämä tarttui iskään, joka sai lähes samantien jalkaan ruusun.

    • Anonyymi

      Imusolmukkeet turpoavat flunssassa ja se on merkki siitä, että elimistö taistelee flunssavirusta vastaan. Näin kertoi kerran lääkäri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe