AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Kavitointi

Kavitointi

12 Vastausta 3 358 Lukukertaa
Voisko joku selittää asiallisesti, mitä kavitointi tarkoittaa. Kiitos !

Tätä ainakin,

joissain teorioissa sitä kun potkuri pyörii niin nopeasti jotta lapojen taakse muodostuu tyhjö ja vesi höyrystyy silloin lavat saattavat alkaa vaurioitumaan ja potkurin pito heikkenee.

jotain tällaista

potkurin pinnalla tietyissä olosuhteissa paikallinen paine laskee niin alhaiseksi että ko. lämpötilassa vesi höyrystyy. laaja kavitointi aiheuttaa pidon häviämisen . kunkin kuplan "romahtaessa" syntyy isku potkurin pintaa vasten.

ilman tai pakokaasujen pääsy potkuriin on siis eri asia

kirjatietoa

Ramon Gliewen kirjasta This Is Motorboating (ISBN 0 7136 3458 8) sivulta 51 löytyy määritelmä: "a formation of vapour bubbles at the propeller with destructive effect". Sitten ilmiö on selitetty tarkemmin kutakuinkin edellisten vastaajien tapaan.

LP

Lyhyesti sanottuna kavitointi tarkoittaa jotta potkuri sutii tyhjää, voisi verrata autoon jonka pyörät liukkaalla kelillä vain pyörii paikallaan ja auto ei kulje minnekkään.

Eli potkuri ei työnnäkkään venettäsi eteenpäin koska ei saa vedestä pitävää otetta.
Tuo kavitointi johtuu hyvin monesta seikasta esim. perämoottori veneissä moottori on liian ylhäällä tai alhaalla, potkurin nousukulma on liaan jyrkkä tai loiva liian pieni potkuri, veneen pohjan muoto yms.

Yleensä teräspotkurilla saadaan parempi Pito eli ei sudi tyhjää=kavitoi niin herkästi.

tarkkuutta

Jos ihan tarkkoja ja auton sutimiseen verrattaisiin niin kuvaus fysiikan lakien mukaan olisi että "kun kaasua painaa niin asvaltti menisi rullalle renkaiden alla eikä auto liikkuisi eteenpäin"

Eipäs

Kuten aiemmat kolme vastaajaa ovat sanoneet, kavitointi ei tarkoita potkurin yleistä sutimista, vaan nimenomaan sitä, että potkurin imupuolelle syntyy niin voimakas alipaine, että vesi höyrystyy. Jos kone on liian ylhäällä, ja potkuri siksi haukkaa ilmaa, tai jyrkästi kaarrettaessa potkurille pääsee ilmaa, tai jos peruutettaessa pakokaasut pääsevät potkurille, ei kyseessä ole kavitointi vaan muut jutut.

Mikä sitten on

superkavitoiva pintapotkuri. Se on kupattu niin paljon että vetää vaikka vain puolet potkurista on vedessä. Siis luulisin potkurin "kavitoivan" myös silloin kun se saa muuta kuin puhdasta vettä, vaiko eikö? Käytetäänkö termiä kavitointi laajemmassakin merkityksessä?

jotain tällaista

usein puheissa sekotetaan puurot ja vellit koska lopputulos on saman suuntainen, eli

kavitointi johtuu veden ominaisuuksista (= kylläisen höyryn paine) lavan pinnalla kun paikallinen paine laskee sellaisella tasolle että voi muodostua höyrykupla (= kuplia)

ventilointi on taas muun kaasun (pako ja ilma) sekaantumista potkurin toimintaan
vrt. perämoottorin "kavitointilevy" vaikkei sillä kavitoinnin kanssa olekaan tekemistä)

jos potkuri on suunniteltu toimivaksi pintapotkurina, se myös toimii, muuta upoksissa toimiva potkuri täytyy olla upoksissa

Kirjartietoa 2

Gliewe luettelee syitä (yllä määriteltyyn) kavitointiin: ajetaan täyttä vauhtia moottorille liian raskasta venettä, kolme muuta syytä ovat peräisin jollain tavoin viallisesta potkurista. LISÄKSI hän toteaa, että potkuri voi pyöriä veden ja ilmansekoituksessa, jolloin potkurissa voi näkyä merkkejä kavitoinnista.

Kavitointi

Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista ! Asia tuli suurinpiirtein selväksi.

Kirjatietoa 2

Ramon Gliewe mainitsee kirjassaan neljä syytä kavitointiin: kolme on viallisesta potkurista johtuvia ja neljäs syy on alitehoisen mooottorin täysi kuormittaminen. Lisäksi Gliewe toteaa, että potkurin saadessa pyöriessään ilmaa, siihen voi tulla merkkejä kavitoinnista.

Varma tieto

Osa porukasta on ymmärtänyt asian oikein:
KAVITOINTI on ilmiö, jossa potkurin lavan alipainepuolella paine putoaa niin alas, että jopa 0-asteinen vesi kiehuu - syntyy vesihöyrykupla, joka estää veden oikean virtauksen lavan pinnalla. Tällöin potkuri luo pyöriessään itselleen "luolan (engl. cavity, josta sana kavitaatio)", eikä työntöä synny. Kavitaatio syntyy kun potkuri pyörii liian nopeasti etenemisnopeuteensa nähden. Paikalliset kolhut potkurin lavoissa aiheuttavat myös paikallista kavitaatiota. Koko potkurin kavitaatio on erittäin harvinainen ilmiö tavallisissa veneissä - yleisemmin kyseessä on ventilaatio.
VENTILAATIO on puolestaan ilmiö, jossa potkurin alipainepuolelle joutuu ilmaa tai pakokaasua alipaineen seurauksena. Tähän on yleensä syynä liian korkealle asennettu moottori, jolloin ventilaatiolevy (kansankielellä kavitaatiolevy) ei kykene estämään ilman ajautumista potkurin eteen. Lopputulos on sama kuin kavitaatiossakin, eli moottori ryntää.

TERÄSPOTKURI kykenee säilyttämään alumiinipotkuria paremmin otteensa veteen ja tämä auttaa nimenomaa ventilaatio-ongelmien kanssa. Oikeanlaista cleaveria käytettäessä viimeiset kierrokset ja solmut haetaan juuri tahallisen ventiloinnin avulla, eli trimmi ajetaan mahdollisimman ylös.
 /   /  /  / Kavitointi

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta