V-Strom650 vai XL 650 V Transalp?

Suzuki vai Honda

Mietin mozkarin hankintaa ja noi Suzuki V-Strom 650 ja Honda XL 650 V Transalp kiinnostaa.
Olen 185 cm pitkä, eli pitää olla "riittävän kokoinen".

Eli, kumpaa pidätte laadukaampana?
Kumman valitsisitte itse?
Kumpi sopii paremmin maantie moottoritieajoon laukuilla ajettavaksi.
Tuo Moottoritieajo-ominaisuus tärkeä tekijä, sillä töihin ajan mozkaria pitkin 30 km suuntaansa.

Kertokaa, kumpi perempi em. tarpeeseen?

22

8160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • endurot.net

      Vaikea valinta mutta toisaalta helppo. Sinun kannattaa itse käydä koeajamassa kumpaakin. Pituuden puolesta luulisin, että sinulle riittää kummasssakin vakioplexi. Suzukissa on muistaakseni vielä pleksin säätömahdollisuus, jota ei ole TA:ssa. Kummallakin mallilla on kannattajansa, kts. www.matkaendurot.net

      V-stromia on todettu saksalaissa mp-lehdissä, että se on köyhän miehen R1200GS! Ja itse päätyisin siihen, jos olisin sen kokoista hankkimassa tai sitten KTM 640 LC4 Adventureen (kalliimpi mutta monikäyttöisempi). Itselläni on ollut aiemmin TA650 parisen vuotta sitten. Se tyydyttää kyllä kulkemisen tarpeen mutta ei ole paras motarimopo. Toisaalta TA:n vannoutuneiden ystävien omat sivut http://www.transalp.de/

    • Turo--Inkeri

      Henkilökohtaisesti valitsisin näistä kahdesta Suikan.
      - Sama hinta
      - Sama luotettavuus (Honda tunnetusti erittäin kestävä, mutta myös Suzuki tänä päivänä hyvää tekoa..
      tämä siis vain oma subjektiivinen mielipiteeni, mutta kokemusta molemmista merkeistä kyllä löytyy)
      - Ajoasento ja tilat suunnilleen samat
      - Transalp 1980-luvun tekniikkaa (on toki paranneltu vuosien varrella, mutta perus-konstruktio on vanha)
      - DL650 varsinkin rungon ja koneen osalta selkeästi uudempaa teknologiaa, siitä löytyy esim. valurunko ja ruisku.
      - DL650:ssä selkeästi maantiepainotteisempi rengastus, leveämpi/matalampi takarengas sekä leveämpi kehältään pienempi eturengas (Honda:21´´ Suzuki:19´´)
      - DL:n ruiskukone paljon puhdikkaampi kuin Hondan vanha masiina
      - DL:n käsiteltävyys uudemman sukupolven rungon ansiosta selvästi parempi

      Joten, vaikka itsellänikin on Hondan isoja enskoja ollut joskus useampia, ja olen niistä tykännyt, täytyy todeta että tämän mittelön Suikka vie jokseenkin 6-0.
      Honda saisi jo pikkuhiljaa alkaa päivittämään vanhaa sotaratsua oikein tosissaan - kilpailijat ovat karanneet jo kauas.

      • siitä olet?

        Siis, kun ei viitsisi ihan joka kesä pyörää olla vaihtamassa, niin pitäskö olla kuitenkin 1000 kuutioinen 650:n siasta. Eli, jos 650 ei puhti riitäkkään motarilla, jos laukut ja tavarat päällä. Vaan aikamoinen hinnanero on kyl 1000 mentäessä.

        Siis, riittääkö 85 kiloiselle kuskille 650:nen vai pitäskö olla 1000 kuutioinen, lähinnä motariajoa ajatellen?


      • Turo--Inkeri
        siitä olet? kirjoitti:

        Siis, kun ei viitsisi ihan joka kesä pyörää olla vaihtamassa, niin pitäskö olla kuitenkin 1000 kuutioinen 650:n siasta. Eli, jos 650 ei puhti riitäkkään motarilla, jos laukut ja tavarat päällä. Vaan aikamoinen hinnanero on kyl 1000 mentäessä.

        Siis, riittääkö 85 kiloiselle kuskille 650:nen vai pitäskö olla 1000 kuutioinen, lähinnä motariajoa ajatellen?

        V-Strom ei ole tehty moottoritieajoon, vaan se on tehty vähän kaikenlaiseen, vaihtelevaan ajoon. Paras pyörä moottoritielle on iso, katettu matkapyörä.

        Enkä pysty sinun puolestasi sanomaan, "riittääkö" puhti. Itse olin juuri äskettäin Italiassa SV650S:llä, kaksi päällä ja kolme kovaa sivulaukkua matkavarustuksena. Hyvin meni 160-170km/h autobaanalla, ja vielä olisi vähän löytynyt lisääkin. Tuskin olisin kovempaa ajanut vaikka olisi ollut tonninen alla. SV:ssä ja pikku-Vstromissa on sama kone pienin muutoksin. Kun tuumii, "riittääkö", ei kannata unohtaa että Suomessa suurin laillinen nopeus on 120km/h.

        650 vs 1000 (SV tai DL), olen itse sitä mieltä, että pienemmässä on parempi hintalaatusuhde. Tonninenkin on ihan hauska peli, mutta kuitenkin vähän kankeampi ja 20kg painavampi. Tottakai siinä on potkua aivan toiseen malliin.

        ps. 2007-kaudelle DL650:een on tulossa muutoksia.. joten jos ei ole hirmu kiire ostaa, kantsis ehkä odotella Munchenin (vai Milanon?) messujen yli.


      • kööli-mörö
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        V-Strom ei ole tehty moottoritieajoon, vaan se on tehty vähän kaikenlaiseen, vaihtelevaan ajoon. Paras pyörä moottoritielle on iso, katettu matkapyörä.

        Enkä pysty sinun puolestasi sanomaan, "riittääkö" puhti. Itse olin juuri äskettäin Italiassa SV650S:llä, kaksi päällä ja kolme kovaa sivulaukkua matkavarustuksena. Hyvin meni 160-170km/h autobaanalla, ja vielä olisi vähän löytynyt lisääkin. Tuskin olisin kovempaa ajanut vaikka olisi ollut tonninen alla. SV:ssä ja pikku-Vstromissa on sama kone pienin muutoksin. Kun tuumii, "riittääkö", ei kannata unohtaa että Suomessa suurin laillinen nopeus on 120km/h.

        650 vs 1000 (SV tai DL), olen itse sitä mieltä, että pienemmässä on parempi hintalaatusuhde. Tonninenkin on ihan hauska peli, mutta kuitenkin vähän kankeampi ja 20kg painavampi. Tottakai siinä on potkua aivan toiseen malliin.

        ps. 2007-kaudelle DL650:een on tulossa muutoksia.. joten jos ei ole hirmu kiire ostaa, kantsis ehkä odotella Munchenin (vai Milanon?) messujen yli.

        Ok,.. kiitti vinkistä. Milloin mahtaa olla ko. messut? (milano?)

        650 se tulee olemaan minullakin. Jo pohjustavasti kaupoista sovittu. Vaihtopyöräni syksyksi ja talveksi liikeeseen, myyntiin ja keväällä tai talvella vs-650 tilaukseen. Pitää se väri vain viel päättä. Mikä väri sinusta paras, jos .. nyt valitsisit ko. pyörän? Itse olen nähnyt vain 650 sinisen ja mustan tonnisen. Sininen jotenkin kivemmalle tuntui, kun ajo-kulmasta katseli. Itsehän sitä eniten katselee.


      • Turo--Inkeri
        kööli-mörö kirjoitti:

        Ok,.. kiitti vinkistä. Milloin mahtaa olla ko. messut? (milano?)

        650 se tulee olemaan minullakin. Jo pohjustavasti kaupoista sovittu. Vaihtopyöräni syksyksi ja talveksi liikeeseen, myyntiin ja keväällä tai talvella vs-650 tilaukseen. Pitää se väri vain viel päättä. Mikä väri sinusta paras, jos .. nyt valitsisit ko. pyörän? Itse olen nähnyt vain 650 sinisen ja mustan tonnisen. Sininen jotenkin kivemmalle tuntui, kun ajo-kulmasta katseli. Itsehän sitä eniten katselee.

        ilman muuta ottaisin itse mustan. Saattaa hyvin löytyä -07 kaudella minullakin tuollainen DL650.


      • ostoa harkitaan
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        ilman muuta ottaisin itse mustan. Saattaa hyvin löytyä -07 kaudella minullakin tuollainen DL650.

        Mitä muutoksia (oletettavasti) ko. pyörään tuloaas vuoden 2007 malliin?


      • Turo--Inkeri
        ostoa harkitaan kirjoitti:

        Mitä muutoksia (oletettavasti) ko. pyörään tuloaas vuoden 2007 malliin?

        melko vahvaa huhua ollut abs-versiosta.. ja konepuolelle ainakin sylinterikanteen jotain. Jos saan veikata, niin fiksaavat ainakin etusylinterin täysin "vedenpitäväksi", sehän saattaa kaatosateella saada turhanpaljon vettä tulpanhattuun. Kenties tuplatulppakannet? Tiukentuvat pakokaasunormitkin tukisivat semmoista palamista parantavaa muutosta. Toivottavasti muutama heppa lisätehoa vääntöä pudottamatta.
        Paremmat jarrut olisi myös toivelistalla, 4-mäntäisin satuloin, mutta pelkäämpä ettei sellaisia tule.


      • Reiman
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        melko vahvaa huhua ollut abs-versiosta.. ja konepuolelle ainakin sylinterikanteen jotain. Jos saan veikata, niin fiksaavat ainakin etusylinterin täysin "vedenpitäväksi", sehän saattaa kaatosateella saada turhanpaljon vettä tulpanhattuun. Kenties tuplatulppakannet? Tiukentuvat pakokaasunormitkin tukisivat semmoista palamista parantavaa muutosta. Toivottavasti muutama heppa lisätehoa vääntöä pudottamatta.
        Paremmat jarrut olisi myös toivelistalla, 4-mäntäisin satuloin, mutta pelkäämpä ettei sellaisia tule.

        2007 tulee tosiaan ABS:ät pikku-Delluun. Sylinterinkannet saavat toiset sytytystulpat eli tuplasytytyksen. Vielä lupasivat pidennetyn takahaarukankin.


      • mörö, ostoa harkitsee yhä e...
        Reiman kirjoitti:

        2007 tulee tosiaan ABS:ät pikku-Delluun. Sylinterinkannet saavat toiset sytytystulpat eli tuplasytytyksen. Vielä lupasivat pidennetyn takahaarukankin.

        Siis, oohoh!
        Jos kaikki tuo tosiaankin toteutuu, niin tulee aika kova pyörä. Vaan isoissa muutoksissa vaara myös ns. lastentauteihin.

        Oletko sinä itse moottoripyörien myyjä, vai mistä sä kaiken tuon teidät? Vai onko ko. jutut jossain lehdessä luettavissa?

        Nouseekohan hinta paljon?


      • asiaan, oletko?
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        melko vahvaa huhua ollut abs-versiosta.. ja konepuolelle ainakin sylinterikanteen jotain. Jos saan veikata, niin fiksaavat ainakin etusylinterin täysin "vedenpitäväksi", sehän saattaa kaatosateella saada turhanpaljon vettä tulpanhattuun. Kenties tuplatulppakannet? Tiukentuvat pakokaasunormitkin tukisivat semmoista palamista parantavaa muutosta. Toivottavasti muutama heppa lisätehoa vääntöä pudottamatta.
        Paremmat jarrut olisi myös toivelistalla, 4-mäntäisin satuloin, mutta pelkäämpä ettei sellaisia tule.

        Hyvin olette asiaan perehtyneet. Niin, se hinta siin 07 mallissa, mikä ennuste?

        Tuo sun nikki hämää,.. oletko mies vai nais-motoristi?


    • tyytyväinen valintaansa

      Transalp on lievästi sanottuna vanha ja totaalisen ylihinnoiteltu ominaisuuksiinsa nähden (esitelty vissiin -86 ja pyörä perustekniikaltaan edelleen sama lukuun ottamatta hieman kasvanutta kuutiotilavuutta). Kumma, että 2005 esiteltyjä n. 100 hv koneella, tehokkailla jarruilla, tkevalla rungolla olevia saa uutena n. 9000 eurolla kun tuollaisesta "tekniikaltaan museopyörästä" joutuu köyhtymään vähintään 9500.

      Soratiellä ajeluun Transalp saattaisi olla "vähän enemmän endurona" parempi mutta moottoritielle ehdottomasti V-Strom.

    • tyytyväinen valintaansa
      • suzuki vai...

        Näköjään pleksiä jatkettu ko. sivuston V-Stromistä. Eli, siihen siis tarvetta. Onkohan tollasta pleksinjatketta saatavilla kaupoista (mistä) vai itsekkö kaveri sen väsännyt?


      • Pikkustromisti
        suzuki vai... kirjoitti:

        Näköjään pleksiä jatkettu ko. sivuston V-Stromistä. Eli, siihen siis tarvetta. Onkohan tollasta pleksinjatketta saatavilla kaupoista (mistä) vai itsekkö kaveri sen väsännyt?

        Etusivu vasemmassa laidassa on linkkejä alasivuille. Kohdasta Heikki & V-Strom löytyy kaverin omaan pyöräänsä tekemät muutokset, joita onkin aika lailla. On ostanut jopa kaksi erilaista pleksiä. Sieltä löytyy myös linkit kaikkien em. lisävarustevalmistajien sivuille.

        Tällaisia nettisivuja lisää, kiitos!


    • Lyhytkö

      Mikähän on V-Stromille (650) minimipituus jolla vielä jalat koskee maahan kaatamatta pyörää nurin ?

      • 170 cm ok

        160 cm ei enää yletä kunnolla.


      • WINGS11
        170 cm ok kirjoitti:

        160 cm ei enää yletä kunnolla.

        3 CM tippuu istuinkorkeus ku vaihtaa koiranluut mut maksaa yli satasen Stormillä.


    • sukisuki m 1800 r

      luulisin et toi suzuki olisi enempi maantie pyörä?itellä oli africa twin mut kun vaihdoin 1000 varaderon mietin heti miksen ottanu heti varaderoa niin suuri oro on tukevuudessa ja mukavuudessa.mut ainut miinus oli noissa etuplexi koitin orginaalia,touringia,tosi matalaa laikka mallia mut mikään ei sopinu mulle (183cm) tai kyytiläiselle,mut kokeile niin tiedät.

    • 40 v mp:llä

      Pikku Strommista noin 60 tkm kokemus ja Transalpista noin 160 tkm verran.

      Strom vaati moottoriremontin noilla kilometreillä. Kulutti moottoriöljyä noin litran / 1 000 km. Hondalla sen sijaan ajaa kevyesti sen 150 tkm eli jonkinmoinen laatuero merkeissä on. Ja nimenomaan Hondan eduksi.

    • hyviä nuo..

      Vaikka Honda yleensä on luotettava, silti Suzuki pitää kyllä pintansa.

      Toki kuutiotilavuus voisi olla suurempi, on mukavempi ajaa, menee kevyemmällä kaasulla.

    • V-Strom

      V-Strom parempi ehdottomasti, kun kerran motarillakin ajelet! Muutenkin mainio vehje ja sopii sun kokoiselle hyvin. Ei Transukaan huono ole, mutta paljon painavampi ja löysempi. Kunpikin erittäin luotettavia ja kestäviä.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe