Kokemuksia Royal Coctail kennelistä?

Pennusta haaveileva

Elikkä mulla olis sakunpentu hankinnassa. Yksi vaihtoehto olis toi Royal Coctail kennel, mut nyt on alkanu vähän mietityttämään, kun tuntuu et sieltä tulee pentuja aika paljon... Tänä vuonna jo 8 sakupentuetta ja lisää tulee.

Lisäksi pisti silmään, kun yhtäkin urosta on käytetty jo aika paljon (vai onko paljon, kertokaa kokeneemmat!) 19 pentuetta ja 114 pentua... Koiralla ei mitään muita tuloksia kuin BH, koira on syntynyt 7.3.2001 eli on vasta(?) vähän reilu 4 vuotias...

Kaikki kokemukset tervetulleita!

116

21939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peepee

      Hmm.. itse en valitsisi kasvattajaa, jonka kasvatusvalinnat arveluttaisivat. Valinnanvaraa kun onneksi on, niin voi ostaa sellaisesta paikkaa, joka miellyttää kaikin tavoin ja joka ei herätä hämmästelyä mielen sopuksoissa. Yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle eli en oikein senkään mukaan valitsisi mitä jotkut nimettömät nettipalstailijat esittävät.

      • Anonyymi

        Mikä Sakemanni kasvattaja on susta hyvä?


    • roii

      Omat kokemukseni ko. kennelistä ovat olleet positiivisia. Koirat ovat mieleisiäni ja yhteistyö kasvattajan kanssa sujunut loistavasti.

      Jos kuitenkin arvelluttaa, voisit ottaa kasvattajaan suoraan yhteyttä ja selvitellä hänen kanssaan hänen tekemiään ratkaisuja.

      • fantastinen

        fantsu kenneli. etkö muuta keksinyt tällä kertaa. olisit edes laittanut jonkun muun kennelin, tää on jo arvosteltu...


    • hhh

      oikeinko pisti silmään.

      Mielestäni on hyväkin jos jälkeläisiä on paljon, nimittäin jos paskaa tulisi niin sillä ei olisi paljon jälkeläisiä.

      Ei huono valinta tämä kennel.

    • Riva

      % on ihan hyvä.Ainakin kasvattaja on myynyt pennut perheisiin jotka edistävät omalta osaltaan jalostusta kuvauttamalla virallisesti pennut.
      Ainut asia mikä minua ihmetyttää ja vähän arveluttaa on ,että pentuja on monta yhtäaikaa.

      • spkn

        Mitä arveluttavaa siinä on?Joskus esim. sijoitusnarttujen juoksut, omistusasiat yms. sattuu vaan samaan aikaan.Siinä sen kummallisempaa ole.Ei se että tekee yhden pentueen kerrallaan tee kasvattajasta hyvää tai jotenkin muita parempaa.


    • Sak

      Mieti nyt kaksi kertaa kannattaako sieltä ostaa???
      Itse en ostaisi.
      Katso sellainen kasvattaja, joka ei ole teettänyt kun muutaman pentueen.
      Itselläni on myös hakusessa uusi koira, mutta vielä ei ole päätetty mikä on rotu!?

      • spkn

        Juu ne kahden pentueen pennuttajathan tosiaan niitä tositietäjiä!!Tietävät kaiken kasvatuksesta, linjoista, niiden toisiinsa sopivuudesta ja esim. synnytyksistä.Ylipäätään kaikesta.


    • ja seppo

      ovat kasvattaneet vuosia sakuja.itselläni koira sieltä,päivääkään en ole katunut!on hienoa kun kasvattaja välittää kasvatistaan vielä rahat saatuaankin.suosittelen lämpimästi jos haluat kasvattajan jolle soittaa ihan mistä ongelmasta tahansa!ja vaikka keskellä yötä! =)yhteistyö pelittää.

      • niinmä nii

        suur tuottajia. Pitäähän niiden saada ostettua isompi auto ja talveksi lähteä etelään.


      • roii
        niinmä nii kirjoitti:

        suur tuottajia. Pitäähän niiden saada ostettua isompi auto ja talveksi lähteä etelään.

        kun ei tän kennelin kasvattajalla ole mitenkään hienoja autoja eivätkä käy missään etelän matkoilla. Vois niistä asioista aikuisten oikeastikin ottaa selvää...


    • Noona74

      Olisi varmaan viisasta, että keräät valmiiksi lapulle ne asiat, jotka askarruttavat mieltäsi ja sitten rimpautat tai mieluummin käyt itse paikanpäällä keskustelemassa kasvattajan kanssa. Itse en luottaisi minkään nettikeskustelun vastauksiin mistä koiran voi hankkia. Kuka muu voi paremmin asian tietää kuin kasvattaja itse.
      Itselläni on monen vuoden kokemus kyseisestä kasvattajasta ystävänä ja harrastus kaverina. Koirien kasvatuksessa,koulutuksessa, ruokinnassa kaikissa asioissa olen saanut hyviä neuvoja ja ohjeita.

    • riksu

      Varmaan tarkotat Dauser's Oria tolla uroksella? Ja varmaan edelleen kannattaisi niitä faktoja selvittää ennen kun alkaa "pelkkä bh"-juttuja levittelemään. On Ori kumminkin myös luonnetestattu, on AD-koe suoritettu, JK1 ja jalostustarkastettu luokkaan 2.

      • riksu

        ja nyt eletään heinäkuuta ja vuotta 2006, koitas laskea sitä ikää uudestaan..


      • on että

        tuolla uroksella on tolkuton kasa pentueita ja kaikki ne jotka nyt jalostusnetissä näkyvät on tehty ennen kuin sillä on ollut koulutustunnusta.
        Sitä en tiedä onko sillä tunnus nyt, mutta ainakin toukokuussa se jk1 on ollut vielä hakusessa.
        Jos se sen tuloksen on kesänmittaan tehnyt ja vielä tarkastettukin niin hyvä niin.
        Siltikin se pentuemäärä on järjetön tuon tasoiselle koiralle.


      • erpa
        on että kirjoitti:

        tuolla uroksella on tolkuton kasa pentueita ja kaikki ne jotka nyt jalostusnetissä näkyvät on tehty ennen kuin sillä on ollut koulutustunnusta.
        Sitä en tiedä onko sillä tunnus nyt, mutta ainakin toukokuussa se jk1 on ollut vielä hakusessa.
        Jos se sen tuloksen on kesänmittaan tehnyt ja vielä tarkastettukin niin hyvä niin.
        Siltikin se pentuemäärä on järjetön tuon tasoiselle koiralle.

        Ori sai kouluustunnuksen JK1 kajaanin kokeessa 28.6.06
        t71 jälki 144 esineet 22 yht 237 JK1


      • kö se sitten
        erpa kirjoitti:

        Ori sai kouluustunnuksen JK1 kajaanin kokeessa 28.6.06
        t71 jälki 144 esineet 22 yht 237 JK1

        tarkastettiin?


      • roii
        kö se sitten kirjoitti:

        tarkastettiin?

        ... jep.


    • Marjukka

      Jos haluat tietään jostain kennelistä, niin varmasti saat kysymyksiisi parhaat vastaukset kysymällä suoraan. Kun et näin toiminut, tässä sinulle vähän tietoa Royal Coctailista:

      Ori on tosiaan saanut JK1 tuloksen ja jalostustarkastettu tänä kesänä. Se ei siis ole enää "vain" BH:n suorittanut koira.
      Se, että sillä on pentuja jo aikaisemmin ei tosiaankaan tee siitä huonoa koiraa, pikemminkin osoittaa vaan sen, että tiesin koiran olevän hyvä jo ennen tuloksiakin. Tuloksethan tekee loppujenlopuksi omistaja, ei koira!
      Paljon kertoo koirasta jo se, että koira saatiin valmiiksi jalostustarkastukseen vain parin kuukauden treenillä ja silti puruosuus tarkastettiin arvosanalla "erinomainen". Lisäksi tarkastus on tehty suomessa, joten se on todellinen tulos. Tuloksiakin kun on monenlaisia.
      Jos joku pitää jalostustarkastettua koiraa keskivertokoirana, olisi mielenkiintoista tietää mikä sitten on hyvä koira?

      Ja jos jotakuta arveluttaa miten pennut hoidetaan tai mikä on minkäkin yhdistelmän perustelut, niin asiasta voi ottaa suoraan yhteyttä ja kysyä. Yhteystiedot löytyvät kotisivuilta. Meille myös saa tulla käymään, jos koirien olot kiinnostavat! Ja koska meillä toimii löytöeläinten vastaanotto ja koirahoitola kotimme yhteydessä myös eläinlääkäri tarkistaa tilat ja koirat säännöllisesti.

      Uteliaille vielä tiedoksi, että kun meillä on pentuja kotona, on ainakin toinen (yleensä molemmat) meistä täyspäiväisesti kotona. Lisäksi meillä on usein "kenneltyttöjä" auttamassa, joten pennut ja aikuiset saavat varmasti tarpeeksi huomiota ja hyvät eväät elämään. Uudesta omistajasta riippuu millaiset tulokset koiralle tehdään.

      Tulokset kun eivät ole niitä koiran elämän tärkeimpiä asioita, tärkeintä on rakastava koti, jossa koiran kanssa touhutaan jotain mielekästä, oli se sitten tokoilua, jäljestystä, puruja tai vaan lenkkeilyä.
      Se onko koiralla SchH3 tai ei, ei koiraa liikuta tippaakaan!

      Pentueita on ollut tämän vuoden aikana paljon, mutta kaikki yhdistelmät on harkittu tarkoin. Suuri osa pennuista on aina varattu jo ennen syntymää ja kaikki ovat saaneet oman, hyvän kodin.
      Lisäksi täytyy kertoa, että osa tämänkin kesän pennuista on vain kennelnimemme alla, ei meillä syntyneitä pentuja.

      Se että jollakin uroksella on "paljon" pentueita, on suhteellinen käsitys. Jos katselee vielä tarkemmin jalostustietokantaa, huomaa että saksanpaimenkoirista löytyy useitä uroksia, joilla pentuemäärä hipoo 100 pentuetta tai ylikin.

      Marjukka

      P.S Uutta autoa emme ole kyllä koskaan saaneet penturahoilla, eikä eteläänkään ole koskaan päästy! Joku voisi kertoa, miten sellainen onnistuu, kun näyttää tämän finanssipuolen hallitsevan paremmin koirankasvatuksessa!

      • roii

        tähän kaikkeen vielä lisää sen, että Marjukka on todellakin kiinnostunut kasvateistaan vielä myyntihetken jälkeenkin (josta kertonee mm. se, että jos uusi omistaja ei voi koiraa pitää hän ostaa kasvatin takaisin itselleen tai auttaa löytämään uuden kodin), ottaa tarpeen vaatiessa mahdollisuksiensa mukaan kasvatteja hoitoon luokseen vaikka näin ne vievät paikkoja "maksavien" koirahoitola-asiakkaiden koirilta, jaksaa tukea kasvatin omistajaa eri elämän tilanteissa, neuvoa muidenkin koirien kuin omien kasvattien kanssa (mm. auttoi neuvoillaan yhden kasvattinsa omistajan kaverin pentutehtaalta ostetun koiranpennun henkiinjäämisessä), on aina iloinen yhteydenotosta ja kuulemaan kasvattiensa kuulumisia niin hyviä kuin huonoja, korvaa, jos kasvatissa korvattavaa on, suree aidosti, jos pentue ei vastannutkaan huolella tehtyjen valintojenkaan jälkeen mitä yhdistelmällä haki jne., ei voi uskoa, että joku luulee tätä tehtävän rahasta!

        Olen itse jo viisi vuotta ollut Marjukan kanssa tekemisissä ja kaikki ilot ja surut on jaettu mitä hänen kasvattinsa ja kasvatustyönsä ovat mukana tuoneet. Lienee turha mainita, että minä en koiriani muualta halua/ota.


      • aina hyvä
        roii kirjoitti:

        tähän kaikkeen vielä lisää sen, että Marjukka on todellakin kiinnostunut kasvateistaan vielä myyntihetken jälkeenkin (josta kertonee mm. se, että jos uusi omistaja ei voi koiraa pitää hän ostaa kasvatin takaisin itselleen tai auttaa löytämään uuden kodin), ottaa tarpeen vaatiessa mahdollisuksiensa mukaan kasvatteja hoitoon luokseen vaikka näin ne vievät paikkoja "maksavien" koirahoitola-asiakkaiden koirilta, jaksaa tukea kasvatin omistajaa eri elämän tilanteissa, neuvoa muidenkin koirien kuin omien kasvattien kanssa (mm. auttoi neuvoillaan yhden kasvattinsa omistajan kaverin pentutehtaalta ostetun koiranpennun henkiinjäämisessä), on aina iloinen yhteydenotosta ja kuulemaan kasvattiensa kuulumisia niin hyviä kuin huonoja, korvaa, jos kasvatissa korvattavaa on, suree aidosti, jos pentue ei vastannutkaan huolella tehtyjen valintojenkaan jälkeen mitä yhdistelmällä haki jne., ei voi uskoa, että joku luulee tätä tehtävän rahasta!

        Olen itse jo viisi vuotta ollut Marjukan kanssa tekemisissä ja kaikki ilot ja surut on jaettu mitä hänen kasvattinsa ja kasvatustyönsä ovat mukana tuoneet. Lienee turha mainita, että minä en koiriani muualta halua/ota.

        jos ihmiset on tyytyväisiä koiriinsa ja kasvattajiinsa.
        Ja minä henk.koht. en usko myöskään tässä tapauksessa rahan olevan se kasvatuksen pointti.
        Itse kasvattajaa en sen paremmin tunne, mitä nyt muutaman kerran olen tekemisissä ollut koira asioiden vuoksi ja ihan mukavalta kyllä vaikuttaa.
        Mutta siltikään en ymmärrä pointtia noissa jalostusvalinnoissa. Esim. miksi on pennutettu viidesti narttua, jolla jälkeläisten kuvaustulokset nyt on mitä on?
        Pennutettu vielä kahdella eri C/C lonkkaisella uroksella vaikka edellisten pentueitten tulokset jo kertovat aika paljon.
        Enkä kyllä edelleenkään pidä tuota Oria mitenkään erikoisena koirana, vaikka se nyt sen tarkastuksen kakkoseen onkin suorittanut.
        Minusta se on ihan ok perus saksanpaimenkoira, muttei kyllä sen tason jalostusuros mitä pentumääristä voisi luulla.


      • ::::))
        aina hyvä kirjoitti:

        jos ihmiset on tyytyväisiä koiriinsa ja kasvattajiinsa.
        Ja minä henk.koht. en usko myöskään tässä tapauksessa rahan olevan se kasvatuksen pointti.
        Itse kasvattajaa en sen paremmin tunne, mitä nyt muutaman kerran olen tekemisissä ollut koira asioiden vuoksi ja ihan mukavalta kyllä vaikuttaa.
        Mutta siltikään en ymmärrä pointtia noissa jalostusvalinnoissa. Esim. miksi on pennutettu viidesti narttua, jolla jälkeläisten kuvaustulokset nyt on mitä on?
        Pennutettu vielä kahdella eri C/C lonkkaisella uroksella vaikka edellisten pentueitten tulokset jo kertovat aika paljon.
        Enkä kyllä edelleenkään pidä tuota Oria mitenkään erikoisena koirana, vaikka se nyt sen tarkastuksen kakkoseen onkin suorittanut.
        Minusta se on ihan ok perus saksanpaimenkoira, muttei kyllä sen tason jalostusuros mitä pentumääristä voisi luulla.

        sinun oma mielipiteesi asiasta vai kenties kateellisten panettelua.


      • oma mielipiteeni
        ::::)) kirjoitti:

        sinun oma mielipiteesi asiasta vai kenties kateellisten panettelua.

        ei siinä sen kummempaa.
        Ei heilauta mun henkilökohtasta elämää mihinkään suuntaan nuo valinnat, mutta kummastella kai saan?
        Kerrotko vielä, että mistä kateellinen pitäis olla, kun ei oikeen valjennu?


      • s'aku
        aina hyvä kirjoitti:

        jos ihmiset on tyytyväisiä koiriinsa ja kasvattajiinsa.
        Ja minä henk.koht. en usko myöskään tässä tapauksessa rahan olevan se kasvatuksen pointti.
        Itse kasvattajaa en sen paremmin tunne, mitä nyt muutaman kerran olen tekemisissä ollut koira asioiden vuoksi ja ihan mukavalta kyllä vaikuttaa.
        Mutta siltikään en ymmärrä pointtia noissa jalostusvalinnoissa. Esim. miksi on pennutettu viidesti narttua, jolla jälkeläisten kuvaustulokset nyt on mitä on?
        Pennutettu vielä kahdella eri C/C lonkkaisella uroksella vaikka edellisten pentueitten tulokset jo kertovat aika paljon.
        Enkä kyllä edelleenkään pidä tuota Oria mitenkään erikoisena koirana, vaikka se nyt sen tarkastuksen kakkoseen onkin suorittanut.
        Minusta se on ihan ok perus saksanpaimenkoira, muttei kyllä sen tason jalostusuros mitä pentumääristä voisi luulla.

        Näkyihän tuolla olevan 1 D-lonkkainen ja 1-kyynärinen narttukin astutettu! Näistä pennuista 1 kuvattu, ja kas kummaa: D-lonkathan sielläkin olivat. Voi voi...:(


      • roii
        s'aku kirjoitti:

        Näkyihän tuolla olevan 1 D-lonkkainen ja 1-kyynärinen narttukin astutettu! Näistä pennuista 1 kuvattu, ja kas kummaa: D-lonkathan sielläkin olivat. Voi voi...:(

        pennut ovat EJ-rekisterissä ja jos oikein muistan, ei ollut Marjukan suunnittelema tuo pentue vaan otti pentueen jonkun sopimuksen mukaisesti oman kennelnimensä alle.

        Marjukalta voi suoraan kysellä tarkemmin tuosta tapauksesta.


      • alottelija minäkin
        aina hyvä kirjoitti:

        jos ihmiset on tyytyväisiä koiriinsa ja kasvattajiinsa.
        Ja minä henk.koht. en usko myöskään tässä tapauksessa rahan olevan se kasvatuksen pointti.
        Itse kasvattajaa en sen paremmin tunne, mitä nyt muutaman kerran olen tekemisissä ollut koira asioiden vuoksi ja ihan mukavalta kyllä vaikuttaa.
        Mutta siltikään en ymmärrä pointtia noissa jalostusvalinnoissa. Esim. miksi on pennutettu viidesti narttua, jolla jälkeläisten kuvaustulokset nyt on mitä on?
        Pennutettu vielä kahdella eri C/C lonkkaisella uroksella vaikka edellisten pentueitten tulokset jo kertovat aika paljon.
        Enkä kyllä edelleenkään pidä tuota Oria mitenkään erikoisena koirana, vaikka se nyt sen tarkastuksen kakkoseen onkin suorittanut.
        Minusta se on ihan ok perus saksanpaimenkoira, muttei kyllä sen tason jalostusuros mitä pentumääristä voisi luulla.

        Siis, saako C/C:llä muka teettää pentuja? Eikö pevisa kiellä moisen?


      • C-lonkat
        alottelija minäkin kirjoitti:

        Siis, saako C/C:llä muka teettää pentuja? Eikö pevisa kiellä moisen?

        on sakemannilla vielä ihan hyväksytyt jalostuskäytössä.


      • Kolme kysymysmerkkiä

        Kasvattajan tietotaidoista kertoo jo paljon jalostustarkastetun koiran pitäminen jotenkin keskivertoa parempana. Jalostustarkastuksenhan läpäisee koira kuin koira (myös Suomessa) kunhan joten kuten suojeluosasta suoriutuu ja rakenne on vähintään G. Tarkoitus tuntuukin olevan lähinnä kasvattaa kivoja kotikoiria.


      • niinnnnn
        C-lonkat kirjoitti:

        on sakemannilla vielä ihan hyväksytyt jalostuskäytössä.

        Ikävä kyllä. Ja vielä ikävämpää on se, että näillä kasvattajat pentuja teettävät. Lopputulos tuppaa olemaan yleensä jotain C/D tai vielä heikompaa. Kun C lonkkahan on kuitenkin itsessään sellainen, jossa niitä muutoksia on jo.


      • yleistys
        niinnnnn kirjoitti:

        Ikävä kyllä. Ja vielä ikävämpää on se, että näillä kasvattajat pentuja teettävät. Lopputulos tuppaa olemaan yleensä jotain C/D tai vielä heikompaa. Kun C lonkkahan on kuitenkin itsessään sellainen, jossa niitä muutoksia on jo.

        pelkkä löysyys voi jo aiheuttaa ne D:n lonkat...


      • Marjukka
        roii kirjoitti:

        pennut ovat EJ-rekisterissä ja jos oikein muistan, ei ollut Marjukan suunnittelema tuo pentue vaan otti pentueen jonkun sopimuksen mukaisesti oman kennelnimensä alle.

        Marjukalta voi suoraan kysellä tarkemmin tuosta tapauksesta.

        Tuo D- lonkkainen on kennelnimen alla koska, koska omistaja olisi joka tapauksessa astuttanut nartun ja jättänyt pennut sitten rekisteröimättä.
        Se että pentue rekisteröitiin EJ-rekisteriin antaa pentujen omistajille mahdollisuuden harrastaa pentujen kanssa, jos sitä haluavat. Ainakin kaksi pennun omistajista on näin tehnytkin :)

        Sopimuksena oli omistajan kanssa, että omistajan tämän pentueen jälkeen steriloi koiran.


      • !!!
        Marjukka kirjoitti:

        Tuo D- lonkkainen on kennelnimen alla koska, koska omistaja olisi joka tapauksessa astuttanut nartun ja jättänyt pennut sitten rekisteröimättä.
        Se että pentue rekisteröitiin EJ-rekisteriin antaa pentujen omistajille mahdollisuuden harrastaa pentujen kanssa, jos sitä haluavat. Ainakin kaksi pennun omistajista on näin tehnytkin :)

        Sopimuksena oli omistajan kanssa, että omistajan tämän pentueen jälkeen steriloi koiran.

        vahiko ja pentueen kasvattajan kohdalla oleva nimi vain pelastava enkeli ja hyväntekijä.Pentue on HÄNEN nimissään vaikka olis Pelle hermannin suunnittelema.Suomen laki on sellainen että sinä vastaat tekemisistä mihin nimesi pistät ja jos sen käyttöön annat nuo selitykset on turhia.länsirannikolla asustelee samallainen kasvattaja,joka selostaa surkeat pentueensa muiden tekosilla ja yrittää näin siirtää vastuun itseltään ja pitää itseään 99% parempana kasvattajana.vastuuttomuutta ja selittelyä tuo on.


      • roii
        !!! kirjoitti:

        vahiko ja pentueen kasvattajan kohdalla oleva nimi vain pelastava enkeli ja hyväntekijä.Pentue on HÄNEN nimissään vaikka olis Pelle hermannin suunnittelema.Suomen laki on sellainen että sinä vastaat tekemisistä mihin nimesi pistät ja jos sen käyttöön annat nuo selitykset on turhia.länsirannikolla asustelee samallainen kasvattaja,joka selostaa surkeat pentueensa muiden tekosilla ja yrittää näin siirtää vastuun itseltään ja pitää itseään 99% parempana kasvattajana.vastuuttomuutta ja selittelyä tuo on.

        ... kirjoitettu teksti ennen kuin alat mesoamaan asioista. Tämä pentue ei ollut vahinko vaan koiran OMISTAJAN (huom! EI KASVATTAJAN) haluama/tekemä. Kasvattaja vain ei halunnut nartulle PAPERITTOMIA pentuja jostain uroksesta, josta ei välttämättä ole mitään tietoja, ja näin ollen pentuja, joiden taustoista kukaan ei ottaisi selvää.

        Nyt pennuilla on paperit ja pentujen omistajat tietävät millaisesta nartusta (eli D-lonkkaisesta) ja uroksesta (A-lonkat) pennut ovat. Kasvattaja on vieläpä REHELLISESTI laittanut pentueen tiedot julkiseksi nettisivuilleen eikä piilotellut, että ko. nartulla on tehty pennut. Ihan hyvin Marjukka olisi voinut antaa pentujen olla ilman papereita ja näin "salailla" että nartulla on teetetty pentue. Tämä ei vain sovi Marjukan toimintapaan. Siis salailla asioita.

        Saavutus tuosta pentueesta oli se, että narttu saatiin steriloitua ja näin ehkäistyä paperittomien pentujen määrän lisäys edes yhden jalostukseen sopimattoman koiran kohdalla.

        Ja jos oikein miettii, niin mitä ihmettä kasvattaja on tästä hyötynyt? Ei sitten niin yhtään mitään, kun vastuuntuntoisesti ottaa todella toistenkin tekemät "hölmöilyt" omiin nimiinsä. Laittaa likoon oman kennelnimensä jotta kaikki asioista tietämättömät saavat nettipalstoilla haukkua häntä. Niinpä. Onpa todella mahtava saavutettu hyöty.

        Jos joku toinen kasvattaja toimii muulla tavalla, se ei ole Marjukan vika eikä tee hänestä samanlaista joten turha siihenkään vedota/verrata.

        Marjukka on vastuuntuntoinen kasvattajana eikä taatusti syytä omista valinnoistaan ketään muuta. Kaikkiin huonoihinkin valintoihin on olemassa syyt. Ne eivät vain ole niitä syitä mitä monet nettipalstalaiset kuvittelevat/haluavat niiden olevan.

        Marjukalle kaikki omat kasvatit ovat tärkeitä ja niiden hyvinvoinnin eteen hän miehensä kanssa on valmis tekemään paljon myyntihetkenkin jälkeen. Joskus jopa omalla kustannuksella kuten ko. pentueen kohdalla.

        Olisi hyvä, jos kaikki arvostelijat ottaisivat asioista selvää, tutustuisivat ko. kasvattajaan, hänen koiriinsa/kasvatteihinsa jne. ennen kuin aloittavat lynkkaustoimenpiteet.


      • Mia M
        !!! kirjoitti:

        vahiko ja pentueen kasvattajan kohdalla oleva nimi vain pelastava enkeli ja hyväntekijä.Pentue on HÄNEN nimissään vaikka olis Pelle hermannin suunnittelema.Suomen laki on sellainen että sinä vastaat tekemisistä mihin nimesi pistät ja jos sen käyttöön annat nuo selitykset on turhia.länsirannikolla asustelee samallainen kasvattaja,joka selostaa surkeat pentueensa muiden tekosilla ja yrittää näin siirtää vastuun itseltään ja pitää itseään 99% parempana kasvattajana.vastuuttomuutta ja selittelyä tuo on.

        Jos omistajaa ei saa taivuteltua pois suunnitelmasta että teettää paperittomat pennut lonkkavikaisella koirallaan, on mielestäni ihan hyvä vaihtoehto että kasvattaja tulee avuksi ja saattaa koirat edes rekisteriin (EJ).

        Siitä tosin voidaan olla montaa mieltä, miksi urokseksi on pitänyt valkata (oma) koira jonka lonkkaindeksi ei pahemmin auta nartun lonkkariskin suhteen.


      • Marjukka
        !!! kirjoitti:

        vahiko ja pentueen kasvattajan kohdalla oleva nimi vain pelastava enkeli ja hyväntekijä.Pentue on HÄNEN nimissään vaikka olis Pelle hermannin suunnittelema.Suomen laki on sellainen että sinä vastaat tekemisistä mihin nimesi pistät ja jos sen käyttöön annat nuo selitykset on turhia.länsirannikolla asustelee samallainen kasvattaja,joka selostaa surkeat pentueensa muiden tekosilla ja yrittää näin siirtää vastuun itseltään ja pitää itseään 99% parempana kasvattajana.vastuuttomuutta ja selittelyä tuo on.

        Ko. pentue ei ole ollut vahinko, kuten tekstistä varmasti käy ilmi.


      • Marjukka
        Mia M kirjoitti:

        Jos omistajaa ei saa taivuteltua pois suunnitelmasta että teettää paperittomat pennut lonkkavikaisella koirallaan, on mielestäni ihan hyvä vaihtoehto että kasvattaja tulee avuksi ja saattaa koirat edes rekisteriin (EJ).

        Siitä tosin voidaan olla montaa mieltä, miksi urokseksi on pitänyt valkata (oma) koira jonka lonkkaindeksi ei pahemmin auta nartun lonkkariskin suhteen.

        Tuo uroksen valinta oli kompromissi, koska ykkösvaihtoehdoksi valittu ei ymmärrettävistä syistä halunnut koiraansa käytettävän ko. nartulle :)


      • we;
        Marjukka kirjoitti:

        Ko. pentue ei ole ollut vahinko, kuten tekstistä varmasti käy ilmi.

        SAKSANPAIMENKOIRALLE....


      • gis
        !!! kirjoitti:

        vahiko ja pentueen kasvattajan kohdalla oleva nimi vain pelastava enkeli ja hyväntekijä.Pentue on HÄNEN nimissään vaikka olis Pelle hermannin suunnittelema.Suomen laki on sellainen että sinä vastaat tekemisistä mihin nimesi pistät ja jos sen käyttöön annat nuo selitykset on turhia.länsirannikolla asustelee samallainen kasvattaja,joka selostaa surkeat pentueensa muiden tekosilla ja yrittää näin siirtää vastuun itseltään ja pitää itseään 99% parempana kasvattajana.vastuuttomuutta ja selittelyä tuo on.

        kun tässä tätä kasvattaja juttua mietitään oikein urakalla niin kukahan länsirannikon kasvattaja Marjukan mielestä mahtaakaan olla se kuka on surkeita pentu parkoja tehnyt jne??en kertakaikkiaan tiedä ketä mahdat tarkoittaa??joten selventäisitkös asiaa??kiitos!


      • Marjukan mielestä?
        gis kirjoitti:

        kun tässä tätä kasvattaja juttua mietitään oikein urakalla niin kukahan länsirannikon kasvattaja Marjukan mielestä mahtaakaan olla se kuka on surkeita pentu parkoja tehnyt jne??en kertakaikkiaan tiedä ketä mahdat tarkoittaa??joten selventäisitkös asiaa??kiitos!

        Eihän hän sitä kommenttia heittänyt, luepa uudelleen.


      • gis
        gis kirjoitti:

        kun tässä tätä kasvattaja juttua mietitään oikein urakalla niin kukahan länsirannikon kasvattaja Marjukan mielestä mahtaakaan olla se kuka on surkeita pentu parkoja tehnyt jne??en kertakaikkiaan tiedä ketä mahdat tarkoittaa??joten selventäisitkös asiaa??kiitos!

        sorry niinpä olikin joku huutomerkki tyyppi,sorry Marjukka kovasti!silti haluisin tietää kuka Länsirannikon kasvattaja???kiitos kun oikaisit!


      • roii
        gis kirjoitti:

        kun tässä tätä kasvattaja juttua mietitään oikein urakalla niin kukahan länsirannikon kasvattaja Marjukan mielestä mahtaakaan olla se kuka on surkeita pentu parkoja tehnyt jne??en kertakaikkiaan tiedä ketä mahdat tarkoittaa??joten selventäisitkös asiaa??kiitos!

        Ei Marjukka ketään kasvattajaa parjannut vaan häntä verrattiin samanlaiseksi jonkun toisen kasvattajan kanssa.


      • niin on
        we; kirjoitti:

        SAKSANPAIMENKOIRALLE....

        nii


      • ei se
        niinnnnn kirjoitti:

        Ikävä kyllä. Ja vielä ikävämpää on se, että näillä kasvattajat pentuja teettävät. Lopputulos tuppaa olemaan yleensä jotain C/D tai vielä heikompaa. Kun C lonkkahan on kuitenkin itsessään sellainen, jossa niitä muutoksia on jo.

        rotu ainakaan paremmaksi näin tule.


    • MotorbikeFreak

      Itellä hirvee koirakuume ja kiinnostuksen kohteena juuri sakemanni, dopperi, rotikka yms... Hirveesti en ole vielä perehtynyt noihin suku ja kasvatus asioihin mutta ku tätä palstaa lukee, niin käy selväksi, että valittajia ja mulkeroita riittää... Antakaa helvetissä kasvattajan olla rauhassa, joka uskoakseni on eläinrakas ihminen eikä halua mitään vahinkoa aiheuttaa... Itse ainakin ostaisin kyseisestä kennelistä pennun jos ja kun saan rodun ja hankinta ajan päätettyä. Luuletteko että se koira on onnellisempi jos sillä on kaiken maailman mitallit ja metallit... Joku haluaa vaan terveen ja luonteeltaan hyvän seurakoiran jonka kanssa värkätä kaikenlaista... Jotkut koira ihmiset sitten osaa olla perse naamoja, joiden elämätehtävänä on kytät muiden tekemisiä...

      • peepee

        No kun aika monen mielestä niitä seurakoiria tulee ihan tekemättäkin aivan väkisin. Vaikka kuinka miettisi yhdistelmät tarkkaan TERVEYDEN, LUONTEEN ym. osalta (ei siis pääpaino tarvitse olla mitaleissa, mutta kyllä nuo vähimmäisvaatimukset tulis olla kunnossa..), niin silti niitä seurakoiramaisempia koiria rotuun syntyy. Täytyykö niitä sitten ehdoin tahdoin tehdä kun seurakoirarotuja kuitenkin löytyy pilvin pimein?


      • MotorbikeFreak
        peepee kirjoitti:

        No kun aika monen mielestä niitä seurakoiria tulee ihan tekemättäkin aivan väkisin. Vaikka kuinka miettisi yhdistelmät tarkkaan TERVEYDEN, LUONTEEN ym. osalta (ei siis pääpaino tarvitse olla mitaleissa, mutta kyllä nuo vähimmäisvaatimukset tulis olla kunnossa..), niin silti niitä seurakoiramaisempia koiria rotuun syntyy. Täytyykö niitä sitten ehdoin tahdoin tehdä kun seurakoirarotuja kuitenkin löytyy pilvin pimein?

        Enkä seurakoira oli väärä sana valinta...sory! En tarkota mitää sohvaperunaa. Olet varmaan oikeassa, sillä en tiedä noista paljon ja siksi tällainen valittaminen tuntui oudolta. Alan pikkuhiljaa pääsee jyvälle tässä.. Hyvää kesän jatkoa!!!


      • m-li
        peepee kirjoitti:

        No kun aika monen mielestä niitä seurakoiria tulee ihan tekemättäkin aivan väkisin. Vaikka kuinka miettisi yhdistelmät tarkkaan TERVEYDEN, LUONTEEN ym. osalta (ei siis pääpaino tarvitse olla mitaleissa, mutta kyllä nuo vähimmäisvaatimukset tulis olla kunnossa..), niin silti niitä seurakoiramaisempia koiria rotuun syntyy. Täytyykö niitä sitten ehdoin tahdoin tehdä kun seurakoirarotuja kuitenkin löytyy pilvin pimein?

        Juu, kyllä niitä seurakoiria on tässäkin rodussa ihan tarpeeksi ilman teettämistäkin. Toisaalta, ei paperiton koira ole mikään synonyymi sanalla seurakoira. Ei paperittomuus tänä päivänä estä kaikkea harrastamista, päin vastoin, montaakin lajia voi harrastella. Paitsi jos on niitä ihmisiä, joiden mielestä suojelu on harrastus ja muu on silkka hubbabubbaa :)


      • roii
        peepee kirjoitti:

        No kun aika monen mielestä niitä seurakoiria tulee ihan tekemättäkin aivan väkisin. Vaikka kuinka miettisi yhdistelmät tarkkaan TERVEYDEN, LUONTEEN ym. osalta (ei siis pääpaino tarvitse olla mitaleissa, mutta kyllä nuo vähimmäisvaatimukset tulis olla kunnossa..), niin silti niitä seurakoiramaisempia koiria rotuun syntyy. Täytyykö niitä sitten ehdoin tahdoin tehdä kun seurakoirarotuja kuitenkin löytyy pilvin pimein?

        Yksikään mun omistama ko. kennelin kasvatti ei ole ollut seurakoiramainen. Aika kaukana siitä.


      • !!!!!!!!!

        ihme kun listassasi ei ole pitbull, bullmastiffi jne??


    • sakumaani

      voivat saavuttaa jotain,mutta miksikään jalostustyöksi tälläistä kasvatustyötä ei kutsuta,eli yksittäisiä koiria,mutta odotusarvo koirissa ei ole laajalla rintamalla mahdollista.ei käyttö eikä näyttelypuolella.ei mitään kauaskantoista jalostusta,vaan pennutusta.joidenkin koirien indexit ihmetyttävät,miksi käytetty,kun yksilöt eivät suvuiltaan tai tuloksiltaan tai jalostusnäytöiltään yhtään mitään,en ottaisi koiraa tälläiseltä kasvattajalta.

      • mielenkiintoista...

        kerroppas joku kasvattaja, jonka koko pentue on joka suhteessa huippu hyvä, eikä vain yksittäiset koirat olisi saavuttaneet jotain.
        Jos kaikilta puolilta asiaa miettii, niin ei vois ottaa koiraa yhdeltäkään kasvattajalta...


      • mieltä
        mielenkiintoista... kirjoitti:

        kerroppas joku kasvattaja, jonka koko pentue on joka suhteessa huippu hyvä, eikä vain yksittäiset koirat olisi saavuttaneet jotain.
        Jos kaikilta puolilta asiaa miettii, niin ei vois ottaa koiraa yhdeltäkään kasvattajalta...

        kanssasi! sitten kun löytyisi vielä sellainen,jota ei voi tehtailijaksi moittia..kaikissa kun on aina jotain vikaa :/


      • tämän

        vaikka tähän väliin...tuo ylhäällä aloitettu keskustelu ad-kokeessa tapahtuneessa onnettomuudesta on sitten sitä hyvää kasvatusta????????????????pakko tavoitella kaikki tittelit hinnalla millä hyvänsä, ettei nähdä metsää puilta!


      • Kolme kysymysmerkkiä
        mielenkiintoista... kirjoitti:

        kerroppas joku kasvattaja, jonka koko pentue on joka suhteessa huippu hyvä, eikä vain yksittäiset koirat olisi saavuttaneet jotain.
        Jos kaikilta puolilta asiaa miettii, niin ei vois ottaa koiraa yhdeltäkään kasvattajalta...

        Hyvästä pentueesta tulee mieleen Russpelz A. Kummallakin vanhemmalla ja kaikilla pennuilla SchH3, sekä monia arvokisaosallistumisia. Kaikki pennut A/0, paitsi yksi B/0. Tälläisiä pentueita ei voi tulla kaikilta kasvattajilta, vai voiko? Kyllä kasvattajissa taitaa olla suuria eroja.


      • !!!
        mielenkiintoista... kirjoitti:

        kerroppas joku kasvattaja, jonka koko pentue on joka suhteessa huippu hyvä, eikä vain yksittäiset koirat olisi saavuttaneet jotain.
        Jos kaikilta puolilta asiaa miettii, niin ei vois ottaa koiraa yhdeltäkään kasvattajalta...

        ja minä odotusarvoista,ja kun katselet tuota jalostusnettiä,niin siellä on monia kasvattajia joiden pentueissa on enemmän kuin yksi hyvä koira,niin terveydeltään ja tuloksiltaan.Mutta tämä kasvattaja ei niihin kasvattajiin kuulu,vaikka kuinka yrittäisit asiaa vääntää.Sinä etsit HUIPPUJA,minä hyviä koiria ja niitä tästä kennelistä määrään nähden on tullut vähän,oli kyseessä näyttö tai käyttö.


      • peepee
        tämän kirjoitti:

        vaikka tähän väliin...tuo ylhäällä aloitettu keskustelu ad-kokeessa tapahtuneessa onnettomuudesta on sitten sitä hyvää kasvatusta????????????????pakko tavoitella kaikki tittelit hinnalla millä hyvänsä, ettei nähdä metsää puilta!

        Niin, tietystihän se on kasvattajan vika, jos jonkun toisen omistama koira menee kokeeseen.. Älä nyt ole naurettava! Kasvattaja on toiminut asiassa esimerkillisesti laittaen asiasta tiedonannon nettisivuilleen. Tällaiset purkaukset väärää puuta kohti osoittavat erittäin huonoa makua ja puutteellista ymmärrystä.


      • todella hienoa
        Kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

        Hyvästä pentueesta tulee mieleen Russpelz A. Kummallakin vanhemmalla ja kaikilla pennuilla SchH3, sekä monia arvokisaosallistumisia. Kaikki pennut A/0, paitsi yksi B/0. Tälläisiä pentueita ei voi tulla kaikilta kasvattajilta, vai voiko? Kyllä kasvattajissa taitaa olla suuria eroja.

        löysit sit yhden jolta kaikki voi koiran ostaa huoletta...no sit jos yrittää toteuttaa edes osan toiveet, joutuu teettään pentuja niin paljon et menee tehtailuks...eikä enää täytäkkään vaatimuksia...mistäs ne loput koiransa sit saa ostaa?


      • vain tuijota
        !!! kirjoitti:

        ja minä odotusarvoista,ja kun katselet tuota jalostusnettiä,niin siellä on monia kasvattajia joiden pentueissa on enemmän kuin yksi hyvä koira,niin terveydeltään ja tuloksiltaan.Mutta tämä kasvattaja ei niihin kasvattajiin kuulu,vaikka kuinka yrittäisit asiaa vääntää.Sinä etsit HUIPPUJA,minä hyviä koiria ja niitä tästä kennelistä määrään nähden on tullut vähän,oli kyseessä näyttö tai käyttö.

        suvun kuvaustuloksia ja indeksejä, niin mitäs ne odotusarvot on...mäkin odotan mun luffesta seuraavaa suojelun MM koiraa, ei vaan taida tulla kun on ns. geeli...mut ei voi kiistää etteikö odotusarvot olis korkeella!
        Ja oikeestaan "vällä häliä", mulla ei ko. kasvattajalta koiraa ole, enkä oo uusiakaan hankkimassa, mut otti vaihteeks päähän tää yleinen lynkkaus meininki...toivottavasti kaikki uudet harrastajat tai pentua hankkivat ei usko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan...


      • tampiot
        peepee kirjoitti:

        Niin, tietystihän se on kasvattajan vika, jos jonkun toisen omistama koira menee kokeeseen.. Älä nyt ole naurettava! Kasvattaja on toiminut asiassa esimerkillisesti laittaen asiasta tiedonannon nettisivuilleen. Tällaiset purkaukset väärää puuta kohti osoittavat erittäin huonoa makua ja puutteellista ymmärrystä.

        aika idiotismia edes vetää tuota ad- juttua tähän mukaan. Miten kasvattaja voisi tosiaan olla vastuussa siitä mitä ihmiset omilla koirillaan tekee. Kannataisko hiukan aikuistua ennenkuin kirjoittaa typeryyksiä?

        Ja miten ihmeessä se edes liittyy tähän juttuun? Samoin olisi voinut käydä kelle tahansa kasvattajalle alla tämän auringon oli sitten mistä linjoista tahansa kysymys. Grow Up!


      • oli erittäin
        tampiot kirjoitti:

        aika idiotismia edes vetää tuota ad- juttua tähän mukaan. Miten kasvattaja voisi tosiaan olla vastuussa siitä mitä ihmiset omilla koirillaan tekee. Kannataisko hiukan aikuistua ennenkuin kirjoittaa typeryyksiä?

        Ja miten ihmeessä se edes liittyy tähän juttuun? Samoin olisi voinut käydä kelle tahansa kasvattajalle alla tämän auringon oli sitten mistä linjoista tahansa kysymys. Grow Up!

        typerää vetää koko asia tähän..myönnetään!elin siinä uskossa että koira oli kasvattajan..tukin turpani kun en asiasta tiedä!!!piste :X


      • Kolme kysymysmerkkiä
        todella hienoa kirjoitti:

        löysit sit yhden jolta kaikki voi koiran ostaa huoletta...no sit jos yrittää toteuttaa edes osan toiveet, joutuu teettään pentuja niin paljon et menee tehtailuks...eikä enää täytäkkään vaatimuksia...mistäs ne loput koiransa sit saa ostaa?

        Katselkaa kennelliiton jalostustietojärjestelmästä kuvaustuloksia/prosentteja sekä SPL:n tietokannasta koetuloksia/virkakoiratuloksia niin eiköhän sieltä hahmotu kuva ketkä ovat hyviä kasvattajia.


      • *-*-'-*
        tampiot kirjoitti:

        aika idiotismia edes vetää tuota ad- juttua tähän mukaan. Miten kasvattaja voisi tosiaan olla vastuussa siitä mitä ihmiset omilla koirillaan tekee. Kannataisko hiukan aikuistua ennenkuin kirjoittaa typeryyksiä?

        Ja miten ihmeessä se edes liittyy tähän juttuun? Samoin olisi voinut käydä kelle tahansa kasvattajalle alla tämän auringon oli sitten mistä linjoista tahansa kysymys. Grow Up!

        Asiaa. Ei kasvattaja voi olla jokaisen luovutetun pennun vieressä kyttäämässä mitä sille pentuaikana syötetään ja miten sen liikunnan laita on?
        Ei yksin kasvattajaa voi alkaa syyttelemään millaista lonkka ja kyynärpuolta sieltä tulee!
        Vaikka molemmilla vanhemmilla olisi A/o kuvaustulokset, voi silti tulla pennuista sekundaa, jos omistaja ei ole asialla ja noudata pentuajan ohjeita.

        Tuntuu että tämä aihe vain paisuu ja paisuu sivusuun, koko alkuperäisestä viestistä.
        Heinäkasastako nuppineulaa etsitään????????


      • sehän...
        Kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

        Katselkaa kennelliiton jalostustietojärjestelmästä kuvaustuloksia/prosentteja sekä SPL:n tietokannasta koetuloksia/virkakoiratuloksia niin eiköhän sieltä hahmotu kuva ketkä ovat hyviä kasvattajia.

        se todella kertoo hyvistä kasvattajista, omistajilla ei tekemisineen ole mitään vaikutusta koirien tuloksiin, saati siihen että ne on kuvattu...
        Ja ihan pikkuvinkkinä, ellet satu tietämään niin niissä virkakoira jutuissakin, katsotaan aika pitkään sukutaulua, eikä sekään takaa täydellistä tulosta. Pentua on turha tarjota ellei suku miellytä, käsketään tarjota sitten kaikki jotka vuoden vanhoina palautuu ongelmakoirina. Pennusta kasvattaminen kun on niin kallista...
        Edes kaikkien käyttöpuolen kasvattajien kasvatteja ei huolita automaattisesti eri virkakoira puolille...osittain johtuen valitettavasti joidenkin ihmisten henkilökemioista...
        Ja edelleen, ei ne koirat niitä tuloksia tee, vaan omistajat kouluttaa koiransa...
        Ajattele tilanne, myyt koirasi aktiiville, joka on parinkin koiransa kanssa kilpaillut voittajaluokassa pk-puolella, odotukset on siitä parhaasta pennusta kovat, ja sitten muuttuvat elämäntilanteet mm. perheenlisäyksen johdosta tekevätkin koirasta mukavan kotikoiran...voikos siitä kasvattajaa syyttää?


      • Kolme kysymysmerkkiä
        sehän... kirjoitti:

        se todella kertoo hyvistä kasvattajista, omistajilla ei tekemisineen ole mitään vaikutusta koirien tuloksiin, saati siihen että ne on kuvattu...
        Ja ihan pikkuvinkkinä, ellet satu tietämään niin niissä virkakoira jutuissakin, katsotaan aika pitkään sukutaulua, eikä sekään takaa täydellistä tulosta. Pentua on turha tarjota ellei suku miellytä, käsketään tarjota sitten kaikki jotka vuoden vanhoina palautuu ongelmakoirina. Pennusta kasvattaminen kun on niin kallista...
        Edes kaikkien käyttöpuolen kasvattajien kasvatteja ei huolita automaattisesti eri virkakoira puolille...osittain johtuen valitettavasti joidenkin ihmisten henkilökemioista...
        Ja edelleen, ei ne koirat niitä tuloksia tee, vaan omistajat kouluttaa koiransa...
        Ajattele tilanne, myyt koirasi aktiiville, joka on parinkin koiransa kanssa kilpaillut voittajaluokassa pk-puolella, odotukset on siitä parhaasta pennusta kovat, ja sitten muuttuvat elämäntilanteet mm. perheenlisäyksen johdosta tekevätkin koirasta mukavan kotikoiran...voikos siitä kasvattajaa syyttää?

        Kyllä se kasvattaja voi vaikuttaa koiriensa kuvausprosentteihin, esim. järjestämällä joukkokuvauksia kasvateilleen ja/tai sisällyttämällä pennun hintaan kuvaukset.

        Virkakoiratulokset nyt mainitsin siitä syystä, että ne osoittavat koiran olevan toimiva ainakin jollain tasolla.

        Kertoohan sekin kasvattajan laadusta, saako hän myytyä koiriaan harrastajille. Toiset kasvattajat panostavat pentueisiinsa heti esimmäisestä lähtien ja saavat myytyä koiria harrastajille siitä ensimmäisestä lähtien ja näin tuloksia. Toiset taas tekee kivoja koiria rakastaviin koteihin ja myy ne melkein kelle tahansa ja tulokset on tosi harvassa.


      • Kolme kysymysmerkkiä
        vain tuijota kirjoitti:

        suvun kuvaustuloksia ja indeksejä, niin mitäs ne odotusarvot on...mäkin odotan mun luffesta seuraavaa suojelun MM koiraa, ei vaan taida tulla kun on ns. geeli...mut ei voi kiistää etteikö odotusarvot olis korkeella!
        Ja oikeestaan "vällä häliä", mulla ei ko. kasvattajalta koiraa ole, enkä oo uusiakaan hankkimassa, mut otti vaihteeks päähän tää yleinen lynkkaus meininki...toivottavasti kaikki uudet harrastajat tai pentua hankkivat ei usko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan...

        Kasvattajistahan saa kirjoittaa oman mielipiteensä hehän ovat elinkeinonharjoittajia. Ja väitätkö, että kyseessä olevan kasvattaja on hyvä? Eikö se olisi hyvä, jos huonojen kasvattajien pentujen menekki laskisi ja he joutuisivat valitsemaan jalostusyksilönsä tarkemmin?


      • roii
        Kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

        Kasvattajistahan saa kirjoittaa oman mielipiteensä hehän ovat elinkeinonharjoittajia. Ja väitätkö, että kyseessä olevan kasvattaja on hyvä? Eikö se olisi hyvä, jos huonojen kasvattajien pentujen menekki laskisi ja he joutuisivat valitsemaan jalostusyksilönsä tarkemmin?

        ... on hyvä kasvattaja.


      • Kolme kysymysmerkkiä
        roii kirjoitti:

        ... on hyvä kasvattaja.

        Perustelut olisi kiva kuulla...ilmeisesti meillä on eri kriteerit hyvälle kasvattajalle, minusta hyvä kasvattaja yrittää jalostaa saksanpaimenkoirasta entistä terveempää ja parempaa työkoiraa, mikä ei tämän kasvattajan tuloksista/kirjoituksesta ainakaan näy.


      • juuso
        Kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

        Kasvattajistahan saa kirjoittaa oman mielipiteensä hehän ovat elinkeinonharjoittajia. Ja väitätkö, että kyseessä olevan kasvattaja on hyvä? Eikö se olisi hyvä, jos huonojen kasvattajien pentujen menekki laskisi ja he joutuisivat valitsemaan jalostusyksilönsä tarkemmin?

        kirjoitit kasvattajan olevan elinkeinoharjoittaja jolloin kasvattajahan maksaa pentueistaan verot.
        pentumäärään nähden varsinkin kun pentuja tehdään useampi kuin yksi pentue joka toinen vuosi niin kasvattajan kuuluu maksaa toiminnastaan verot. maksaako kyseinen kasvattaja? kasvattaja joka ei aja hienolla autoilla tai tee etelän matkoja koska hänen kertoman mukaan ei rahaa niihin pennuista jää niin mihin hänen rahat menevät? tuskin ainankaan koiriin ja rahaa jää varmasti vaikka maksaisi veronsakkin asianmukaisesti.
        ainankaan minä en ole kuittia koirani ostosta saanut enkä alvin maksamisesta mainintaa kyseiseltä kasvattajalta.


      • Marjukka
        juuso kirjoitti:

        kirjoitit kasvattajan olevan elinkeinoharjoittaja jolloin kasvattajahan maksaa pentueistaan verot.
        pentumäärään nähden varsinkin kun pentuja tehdään useampi kuin yksi pentue joka toinen vuosi niin kasvattajan kuuluu maksaa toiminnastaan verot. maksaako kyseinen kasvattaja? kasvattaja joka ei aja hienolla autoilla tai tee etelän matkoja koska hänen kertoman mukaan ei rahaa niihin pennuista jää niin mihin hänen rahat menevät? tuskin ainankaan koiriin ja rahaa jää varmasti vaikka maksaisi veronsakkin asianmukaisesti.
        ainankaan minä en ole kuittia koirani ostosta saanut enkä alvin maksamisesta mainintaa kyseiseltä kasvattajalta.

        Kyllä maksetaan verot kuten jokaisen kasvattajan kuuluukin, oli pentumäärä mikä tahansa.

        Jos olet meiltä koiran ostanut, olet saanut oman kopiosi kennelliiton kauppakirjasta, joka toimii kuittina sinulle.
        Ainakin tähän saakka verottajalle on riittänyt nuo kauppasopimukset (tai pikemminkin kopio siitä) ilman erillistä kuittia ja alvin erittelyä.


      • roii
        Kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

        Perustelut olisi kiva kuulla...ilmeisesti meillä on eri kriteerit hyvälle kasvattajalle, minusta hyvä kasvattaja yrittää jalostaa saksanpaimenkoirasta entistä terveempää ja parempaa työkoiraa, mikä ei tämän kasvattajan tuloksista/kirjoituksesta ainakaan näy.

        Luepa ne mun aikaisemmat kommentit. En jaksa toistaa itseäni.

        Meillä on Marjukan kanssa melkolailla samanlainen ajatustapa koirista ja koiraharrastuksesta yleensä sekä pidämme samantyyppisistä koirista. Näemme saksanpaimenkoiran rotuna samalla tavalla. Hänen kasvattinsa sopivat minulle. Lisäksi yhteistyö pelaa ja olen vikoineen päivineen tyytyväinen koiriini.

        Ja kyllä, meillä on varmasti tietyllä lailla eri kriteerit hyvälle kasvattajalle. Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö minä tai Marjukka pyri terveempiin ja parempiin koiriin, tai ettenkö voisi ja saisi tuoda esille oman mielipiteeni, joka ehkäpä toisin kuin sinun kohdallasi, perustuu kokemukseen, ei tulosten jne. tuijotteluun. Tulokset, indeksit jne ovat työkaluja, jotka antavat suuntaa muttei kerro koirayksilöstä kaikkea.

        Tärkeitä seikkoja on ettei tulokset periydy tai tulosten puuttuminen automaattisesti tarkoita etteikö koirista olisi mihinkään, oikeantyyppiset koirat löytävät oikeantyyppiset omistajat, rodun monipuolisuus säilyy, geenipohja on ja säilyy mahdollisimman laajana ja saksanpaimenkoira pysyy saksanpaimenkoirana eli ihmisen koirana, joka pystyy tekemään kaikkea, mitä sen omistaja siltä haluaa. Rodun tulee säilyttää "peiliominaisuutensa" eli kykynsä peilata/tukea/lukea oman ohjaajansa vahvuuksia ja heikkouksia ja näin olen kyetä sujuvaan ja toimivaan yhteistyöhön. Oli kyseessä minkälainen "työ" tahansa. Jopa arkielämässä perhekoirana tämä ominaisuus tältä rodulta vaaditaan.

        Saksanpaimenkoiraa on tavallaan vaikea mitata millään kokeilla, koska kokeen onnistumiseen tai epäonnistumiseen ja muutenkin koiran kehittyviin ominaisuuksiin ohjaajan vaikutus on valtava. Ehkäpä jopa suurempi kuin kasvattajan. Siksi ihmiset loppujen lopuksi tekevät ne tulokset.

        Sakemanninpentu on kuin tietyt ominaisuudet omaava savimöykky, kun se muuttaa luoksesi. Se on hyvin muovattavissa. Sinä muovaat siitä oman näköisesi koiran ohjaamalla sen erilaisten ominaisuuksien vahvistumista tai heikentymistä joko tahattomasti/tiedostamatta tai tahallisesti/tiedostaen. Tämä vastuu on pennun omistajan eli sinun. Sitä ei voida siirtää kasvattajalle.

        Koiran onnellisuuden kannalta tärkeintä on, että se pääseen hyvään, rakastavaan kotiin. Tulosten teko, aktiivinen kisaharrastaminen jne. tulevat vasta seuraavana tärkeysjärjestyksessä ja ovat vain lisäextrana muuten hyvään kotiin. Tämä on omanlaisensa arvomaailma, jonka uskon jakavani Marjukan kanssa.

        Onneksi tästä rodusta ja sen monilta kasvattajilta löytyy koiria kaikenlaisille harrastajille ja koiranomistajille.


      • tosi ori
        roii kirjoitti:

        Luepa ne mun aikaisemmat kommentit. En jaksa toistaa itseäni.

        Meillä on Marjukan kanssa melkolailla samanlainen ajatustapa koirista ja koiraharrastuksesta yleensä sekä pidämme samantyyppisistä koirista. Näemme saksanpaimenkoiran rotuna samalla tavalla. Hänen kasvattinsa sopivat minulle. Lisäksi yhteistyö pelaa ja olen vikoineen päivineen tyytyväinen koiriini.

        Ja kyllä, meillä on varmasti tietyllä lailla eri kriteerit hyvälle kasvattajalle. Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö minä tai Marjukka pyri terveempiin ja parempiin koiriin, tai ettenkö voisi ja saisi tuoda esille oman mielipiteeni, joka ehkäpä toisin kuin sinun kohdallasi, perustuu kokemukseen, ei tulosten jne. tuijotteluun. Tulokset, indeksit jne ovat työkaluja, jotka antavat suuntaa muttei kerro koirayksilöstä kaikkea.

        Tärkeitä seikkoja on ettei tulokset periydy tai tulosten puuttuminen automaattisesti tarkoita etteikö koirista olisi mihinkään, oikeantyyppiset koirat löytävät oikeantyyppiset omistajat, rodun monipuolisuus säilyy, geenipohja on ja säilyy mahdollisimman laajana ja saksanpaimenkoira pysyy saksanpaimenkoirana eli ihmisen koirana, joka pystyy tekemään kaikkea, mitä sen omistaja siltä haluaa. Rodun tulee säilyttää "peiliominaisuutensa" eli kykynsä peilata/tukea/lukea oman ohjaajansa vahvuuksia ja heikkouksia ja näin olen kyetä sujuvaan ja toimivaan yhteistyöhön. Oli kyseessä minkälainen "työ" tahansa. Jopa arkielämässä perhekoirana tämä ominaisuus tältä rodulta vaaditaan.

        Saksanpaimenkoiraa on tavallaan vaikea mitata millään kokeilla, koska kokeen onnistumiseen tai epäonnistumiseen ja muutenkin koiran kehittyviin ominaisuuksiin ohjaajan vaikutus on valtava. Ehkäpä jopa suurempi kuin kasvattajan. Siksi ihmiset loppujen lopuksi tekevät ne tulokset.

        Sakemanninpentu on kuin tietyt ominaisuudet omaava savimöykky, kun se muuttaa luoksesi. Se on hyvin muovattavissa. Sinä muovaat siitä oman näköisesi koiran ohjaamalla sen erilaisten ominaisuuksien vahvistumista tai heikentymistä joko tahattomasti/tiedostamatta tai tahallisesti/tiedostaen. Tämä vastuu on pennun omistajan eli sinun. Sitä ei voida siirtää kasvattajalle.

        Koiran onnellisuuden kannalta tärkeintä on, että se pääseen hyvään, rakastavaan kotiin. Tulosten teko, aktiivinen kisaharrastaminen jne. tulevat vasta seuraavana tärkeysjärjestyksessä ja ovat vain lisäextrana muuten hyvään kotiin. Tämä on omanlaisensa arvomaailma, jonka uskon jakavani Marjukan kanssa.

        Onneksi tästä rodusta ja sen monilta kasvattajilta löytyy koiria kaikenlaisille harrastajille ja koiranomistajille.

        Näinköhän sitä geenipohjaa laajennetaan,että käytetään omaa urosta kymmenen pentueellisen verran? Ottaen vielä huomioon että nyt puhutaan juuri ja nimenomaan koirasta,jolla ei ole mitään kummoista meriittiä suunnasta eikä toisesta. Voisipa tuota tusinatavaraksi sanoa. Vähän pistää naurattamaan. Olisikohan perustelu oman uroksen käytölle tuossa mitassa ihan joku muu perustelu kuin käyttöominaisuuksien ja terveyden vaaliminen?
        Vai onko minulta mennyt jotain pahasti ohi? Uroksen sukutaulustakaan kun en löydä mitään kovin poikkeuksellista jolla sitä geenipoolia laajennettaisiin.


      • ruokintalonkat
        *-*-'-* kirjoitti:

        Asiaa. Ei kasvattaja voi olla jokaisen luovutetun pennun vieressä kyttäämässä mitä sille pentuaikana syötetään ja miten sen liikunnan laita on?
        Ei yksin kasvattajaa voi alkaa syyttelemään millaista lonkka ja kyynärpuolta sieltä tulee!
        Vaikka molemmilla vanhemmilla olisi A/o kuvaustulokset, voi silti tulla pennuista sekundaa, jos omistaja ei ole asialla ja noudata pentuajan ohjeita.

        Tuntuu että tämä aihe vain paisuu ja paisuu sivusuun, koko alkuperäisestä viestistä.
        Heinäkasastako nuppineulaa etsitään????????

        Suurin osa paskoista lonkista on paskoja, vaikka olisi noudatettu esimerkillisesti jotain -tun ruokintaohjeita. Väärällä ruokinnalla ei saa koiralle d- saati e-lonkkia. Älä puhu asioista, joista et tiedä.


    • ja kysy

      omistajalta itse mitkä asiat mietityttää.kaikki kennelit/kasvattajat täällä haukutaan!

    • M.M.P.

      Kommentoimatta suoraan ko. kenneliä hyvänä spk-kasvattajana pitäisin sellaista, joka käyttää jalostukseen _harkiten_ mahdollisimman hyviä koiria, joilla on rodunomainen koetulos sekä on jalostustarkastettu. Koetulos olisi mieluiten saatu suhteellisen helposti, ei 20 yritystä jne. Kansallisista lajeista jos on tuloksia, íhan jees, jos on saatu 3-luokasta / KVA eikä edelleenkään hikisesti vaivaisesti kasaan alokkaan tulos. Terveyspuoli normaali allergiat ja selät huomioituina.

      Jos ei tuollaiset ehdot täyty, kasvattaja täyttää enemmin seurakoirakasvattajan kuin spk kasvattajan vaatimukset.

      • kummastuttaa

        Niin, tuo muakin on vähän mietityttänyt, että vaikka Ori sitten oikeasti olisikin huippu koira joka periyttää tervettä ja hyväluonteista pentua, niin miksi sitä siitä huolimatta käytetään noin paljon? Ei se paljoa auta geenipoolin laajentamisessa...

        Miksi ei vaikka Orin jälkeläisiä, pääsisi edes kasvatuksessa eteenpäin? Nyt ainakin jo Ori "eläkkeelle" astumispuuhista!!


    • kersantti karoliina

      coctail narttu kuuluu perheeseemme ja kiitokset marjukalle terveestä koirasta.
      alussa kerroin mitä minä haluan ja sain minulle sopivan koiran, minulle on huono kilpailuvietti mutta harrastelen koiran kanssa vähän sitä sun tätä.
      yhteys kasvattajaan toimii, oli sitten kyse asiasta tai vain koirien taksimatkoista. (meillä karkulaiset ajaa taksilla)
      koira on lonkkakuvattu, sisältyy hintaan.
      B/B kyynärät 0/0 mun mielestä terve
      käytiin luonnetestissäkin, oikeestaan ihan huvin vuoks, sanoivat että nuori on, jos vuoden päästä ois oltu ois pisteet toista luokkaa, 157 pistettä ja kaikki osa-alueet plussalla.
      jos tämä koira joskus tekee jotain tuloksia niin se on ihan minusta kiinni, harrastellaan vähän agilityä ja jälkee on haisteltu... me pidetään vaan hauskaa ilman turhia stressejä,

      mutta on ihan sinusta itsestäs kiinni minkälaisen koiran haluat ja minkälaiselta kasvattajalta.
      minulle sopii tämä jollekin toiselle jotain muuta

      kiitos marjukalle,

      • kaikkitietävä

        Olen seuraillut ko. kennelin koiria koekentillä usean vuoden ajan, koirat ovat täyttäneet hyvin saksanpaimenkoiran määritelmän.
        Tuloksia on tullut aivan normaalisti, en ole huomannut että kun RC koira tulee kentälle, olsi suoritus automaattisesti tuhoon tuomittu.
        Nuo vaatimukset jotka rönsyilät lapsellisuuksiin kasvattajaa kohtaan osoittavat kirjoittajien olevan jotain teinimössökautta eläviä kiusantekijöitä.
        Toimikaa saksanpaimenkoirien kanssa muutaman kymmenen vuoden, seuratkaa kehitystä, seuratkaa muita rotuja, ja huomatkaa, ette ole tienneet mistään mitään ensimmäiseen kahteenkymmeneen vuoteen.
        On pirun helppo heittää joku vaatimus täällä kehiin, "käytä vain korkeimman koulutustason koiria, tee niille itselle kaikki tulokset hamaan neljänteen polveen, älä nuku, älä syö, älä matkusta, älä osta autoa, asu koirien häkeissä, syö samaa ruokaa, ole miljönääri muuta kautta, omista asianajotoimisto, hyvä lakimies, jne... ala kasvattajaksi. Ainut huono puoli tuossa lakimiehen toiminnassa, suurin osa tänne vaatimuksia esittävistä on alle 15 vuotiaita, eivätkä ole vastuullisia kirjoituksistaan.
        Mutta ehkä sille lakimiehelle käyttöä löytyy, jos nyky meno jatkuu.


    • koiria seuranneena

      Nyt kannattaa katsella ko kennelin lonkka ja kyynär tuloksia 2006-> huhu! Tavoite saada terveitä koiria on ilmeisesti täysin unohtunut.

      • koiria seuranneena

        Lisäksi narttuja käytetään maksimaalisesti, 5 pentuetta ja kahden viimsen väli on monesti puolisen vuotta, nartulla ei mitään kummoisia tuloksia. Tämä on jo ihan naurettavaa!


      • manitpois
        koiria seuranneena kirjoitti:

        Lisäksi narttuja käytetään maksimaalisesti, 5 pentuetta ja kahden viimsen väli on monesti puolisen vuotta, nartulla ei mitään kummoisia tuloksia. Tämä on jo ihan naurettavaa!

        Money


      • spkx3
        koiria seuranneena kirjoitti:

        Lisäksi narttuja käytetään maksimaalisesti, 5 pentuetta ja kahden viimsen väli on monesti puolisen vuotta, nartulla ei mitään kummoisia tuloksia. Tämä on jo ihan naurettavaa!

        Siis tästäkö onkin kyse!! Ihmettelin tuota omani sukutaulua katsoessa että emä kuollut 5 kk tuon pentueen syntymisen jälkeen. Viisi pentuetta tehnyt ja viimeinen väli lähes päivälleen 6 kk. Se näyttää raha olevan mainetta tärkeämpi!!


    • koiria2

      Kyllä kennel Royal coctailista voi koiran hankkia, todella ihana ja hyvä KASVATTAJA

    • Jorrrtikka

      Ei muuta sanottavaa; Ei helvetissä.

    • Repesorsa55555

      Ottamatta kantaa ko kennellin laadukkuuteen, kommentoi tuota tulosasiaa, koirien tuloksilla ei ole mitään tekemistä koiran jalostuksellisen arvon kanssa. Tulokset tehdään koiralle ne ei periydy eli onko koiralla tuloksia vai ei, riippuu hyvin pitkälle siitä mihin koira päätyy kasvamaan, aktiiviharrastaja vie koiraansa eteenpäin ja tulokset tehdään, tavallinen koiraihminen harrastelee koiralla muuten vaan, tuloksista viis ja tässä kohtaa ei linjamussutuksella ole mitään merkitystä asiaan. Koiran lonkka- ja kyynärindeksien kohdalla on ihan sama juttu, lonkka- ja kyynärterveys periytyy monen eri geenin summana ja tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vaikka kuinka laitat yhteen koiria jolla on priimat lonkat ja kyynärät niin paskaa voi pukata pihalla, ja tämä logiikka toimii myös toisinpäin, paskasta voi pukata priimaa. Elikkä se, joka leuhottaa jollakin käyttötuloksilla tai lonkka- ja kyynärterveydellä elää harhassa.

      • indekseistä

        Indeksit ovat niin harhaton lonkka- ja kyynärnivelterveyden arviointiväline kuin on mahdollista luoda, niissä huomioidaan sukulaisten tulosten lisäksi kaikenlaisia sekoittavia tekijöitä kuten kuvausikä jne. Jos jostain suvusta on kuvattu koiria edes kohtuullisesti, indeksit ovat todennäköisesti hyvin lähellä koiran todellista jalostusarvoa. Huonoindeksisten pentueiden tarkoituksellinen tekeminen on ihan turhaa riskinottoa.


    • RC:n muu kasvatus?

      Täällä keskitytty sakuihin, kun on sakupalsta.

      Itse ihmettelen myös pk. mäyräkoirakasvatusta.
      Kelle tahansa voi käydä, että jalostukseen käytetty koira todetaan pentueen teon jälkeen PRA-sairaaksi, ja se joudutaan jättämään pois jalostuksesta.
      Samalla tavataan jättää pois jalostuksesta myös sairaan koiran pennut, koska ne ovat varmoja kantajia. Näin ei kuitenkaan RC:ssä toimita. Vastuullisuus?

    • Nahkiainen

      Millä perusteella ovat varmoja kantajia? Perustelisitko?

    • makke40

      --hyvä kennel, meidän musta saksanpaimenkoira "cobra" oli sieltä ,eli terveenä loppuun asti . 13.1.2007-19.10.2015

      • nauraatärviölle

        Terveenä loppuun asti ja kuoli 8 vuotiaana??!!!No, olipas se vähän aikaa terve.


      • spkx3

        Nuorena on kuollu Copra! Meillä meinasi rc:stä otettu spk kuolla jo 6 kk ikäsenä synnynnäiseen vikaan, mutta hätäleikkaus pelasti..


    • ihanatytto18

      Ensinnäkin pakko todeta, että jos kyseinen uroskoira on syntynyt 2001, niin mun lasku elo-opin mukaan se tulee jo 15 vuotta ensi vuonna. Kehoittaisin menemään ekalle jos vähennys tai plus laskut on vaikeita. Ja toiseksi, astuuhan miehetkin vuoden aikana vaikka päivittäin naisen, mitä poikkeusta koira tekee sitä asiaa katsoen.
      Ohan se hyvä jos usros on myyvää kalustoa pentujen suhteen ja ovat terveitä.

      • paavo691

        ootsä oikeesti noin vitun tyhmä??? osaatsä ees ite lukee?? tsiigaas nyt urpo milloin toi kysymys on edes esitetty!!! siel vasemmas yläkulmas näkyy se päivämäärä ja kellonaika jos nyt noin tyhmä sitä edes tajuu??


    • hämmästynyt

      hohhoijaa vittu mitä paskaa... oletteko te oikeesti noin vitun kujalla kaikesta????
      hankkikaa itsellenne elämä!!!!

    • sakux3

      Ei missään nimessä tästä kennelistä kannate ostaa kenenkään koiraa! Yhteydenpito sieltä päästä loppuu kun raha vaihtaa omistajaa. EI vastata jos kysyy jotakin koiraan liittyvää. Ei ole kuulunut mitään lonkkakuvauksiin liittyvää. Ja kun kyseenalaistaa kyseisten henkilöiden toimintaa uhataan rikosilmoituksella. Eikös se mene pentutehtailuksi jos puolen vuoden välein yksi koira tekee pennut? Nämä pentue tiedot loytyy Kennelliiton sivuilta joten pitänee paikkansa. Meillä on kyseisestä kennelistä sakemanni joka on lähtökohdista huolimatta helppo koulutettava ja tottelevainen, vaikka välillä oli kuolema lähellä synnynnäisistä syistä. Tämä on meidän kokemuksemme ja mielipiteemme.

      • Harmittaapaljon

        Meillä ko kennelistä sakemannilla: paha atopia, krooninen korvatulehdus, kiero lantio, lonkkavika/nivelrikko.
        Kasvattajan mukaan "nämä saattavat olla perinnällisiä sairauksia, että voi voi"


    • Ööööööööö

      Mua on jo pidemmän aikaa kiinostanut miten ihmeessä tämän koiran jalostuskäyttö on perusteltu?

      http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN20897/02&R=166.2

      • Magiaa12

        Kauan sä oot ilmeisesti asiaa miettinyt. Varmaan nyt jotain tuoreempiakin kohteita keksisit miettiä.


      • Joopajoopa.joo

        Juu, kys kasvattajan aivoitukset näyttäis menevän aina vain jännemmäksi.. eli on tuoreempiakin mut toi nyt oli räikein..


      • Flick44

        joo tuotahan ei oo ruodittu täällä ollenkaan


      • Joopajoopa.joo

        En nyt ihan ymmärrä mitä miettimistä tossa on. Hassua että yhdistelmä on uusittu noin monta kertaa..


    • Saksanpaimenkoira2013

      Otimme pennun 2013 syntyneestä pentueesta. Pentuja oli kaksi jäljellä ja reilusti jo luovutus ikäisiä.
      Koiran kun saimme kotiin huomasimme heti että hänen korvansa olivat aivan mustat sisältä (siinä koiran ensi näkemisessä tämä jäi tarkistamatta) , siitä kuitenkin alkoi sitten krooninen korvatulehdus kierre. Kasvattaja väitti kiven kovaan että kyllä hän on ne putsannut ym ym. Laitoin hänelle kuvan, niin se veti hiljaiseksi. Tässä vaiheessa lupautui korvaamaan 10€ korvien putsaus aineen...
      Koira rapsutteli itseään myös todella paljon ja tästäkin sanoin kasvattajalle, sekin oli hänestä "normaalia"!
      Siitä kuitenkin alkoi ikävä ja kallis sairaus koiralle.

      Tässä koiran synnynnäiset viat lyhyesti:
      Kiero lantio, lonkka vika / nivelrikko, jatkuva krooninen korvatulehdus ja todella paha atooppinen iho. Lääkäri ja lääke kulut pelkästään parissa vuodessa monia tuhansia! Itsellä on ollut koko ikäni koira (useampaakin rotua) niin tälläisiltä ongelmilta on säästytty!!

      Eläinlääkäri on synnynnäisistä vioista ja kärsimyksistä johtuen ehdottanut koiran lopetettavaksi (tuolloin 2v narttu)!

      Mitä itse kasvattajaan tulee niin uhkaa vain asian viemistä oikeuteen asti että saa koko haluamansa rahansa. Ei häntä edes kiinnostanut neuvottelussa se että oli viallisen koiran myynyt eikä edes pahoitellut asiaa mitenkään.

      "Koirilla voi olla mahdollisia synnynnäisiä vikoja, itse kauppakirjan hyväksyit"
      -Meille hän oikein vakuutti että ei hänen pennuilla ole koskaan mitään ollut!

      "Normaali hinnanalennushan erittäin pahasta lonkkaviasta (virallisesti kuvattu E-lonkkaiseksi) on 30% kauppahinnasta"
      -Entäs nämä muut perinnölliset ja vakavat viat?

      Miettikää tarkkaan haluatteko ottaa riskin, jonka itse kasvattajakin tietää, että viallisia pentuja tulee!

      Olisi hyvä kuulla että onko muillakin ollut enempi "viallisia" koiria kyseiseltä kasvattajalta ja miten hänen suhtautuminen on siihen ollut?

      • otaolviaoliiviaoliivi

        On ihan hyvin mahdollista myös se, että pentu on ollut ihan terve kun se on teille myyty. Miten te olette pentua kasvattaneet, se vaikuttaa todella paljon myös siihen minkälainen siitä tulee aikuisena, jos ruokitte väärin, liikutatte väärin, hoidatte väärin, koulutatte väärin jne. jne. vaikuttaa vääjäämättä koiraan. Eli pystyttekö katsomaan peiliin ja olemaan varmoja ettette ole tehneet virheitä koiran omistajina? Vaikka pentu oli kuinka sairaista tai terveistä vanhemmista niin kukaan ei voi tietää etukäteen mitä siitä tulee isona.


      • vinkkiä

        Moi!
        Mulla oli E-lonkkainen saku eräästä surullisen kuuluisesta kennelistä Sauvosta.

        Ikinä ei maksanut mitään viasta vaikka sitä tuli pyydettyä ja muuta paskaa satoi niskaan kuten että itse olisin pilannut lonkat vaikka siihen ei pysty kukaan kun ruokintakin oli ihan ok ja aikaisempi sakuni oli A-lonkkainen jne. samoin metodein kasvanut.

        Muutakin vikaa oli kuten pannus ja heikkohermoisuutta tai ainakin kaikkea muuta kuin palveluskoiran luonnetta ,eukko myi kotikoiraksi vaikka seurakoiriakin saa parempia.

        Muuten koko pentueella oli sököt lonkat C oli paras niillä pennuilla mitä oli kuvattu.
        Että näin ne kusettaa jos et ole tarkkana mistä koirasi ostat.


    • pöllönen123

      Ei koiraa yksinkertaisesti saa rikottua noin pahasti liikunnalla tai ruualla, geenien merkitys on se suurin!

      • 9988665544

        Kyllä koiran saa rikki nimenomaan vääränlaisella liikunnalla ja ruualla, varsinkin saksanpaimenkoiran


      • sappeku
        9988665544 kirjoitti:

        Kyllä koiran saa rikki nimenomaan vääränlaisella liikunnalla ja ruualla, varsinkin saksanpaimenkoiran

        Mainittua kieroa lantiota (eli saksanpaimenkoiran tapauksessa todennäköisesti kyseessä on ns. välimuotoinen lanne-ristinikama) ei saa millään liikunnalla tai ruualla aikaiseksi vaan kyseessä on puhtaasti perinnöllinen sairaus.

        Vääränlaisen liikunnan ja ruuan syyttely on kasvattajien tapa yrittää luistaa vastuusta ja keksiä selitys jostain muualta kuin heidän "täydellisten" jalostuskoirien perimästä. Ei perimältään terveelle koiralle saa E-lonkkia kaksivuotiaana millään hoidolla, kyllä mukana on aina perinnöllisiä tekijöitä.

        Iho- ja korvasairaudet ovat myös tunnetusti saksanpaimenkoirilla erittäin yleisiä muihin rotuihin verrattuna, ja niilläkin on lähes aina perinnöllinen tausta.


    • Anonyymi

      Kennelin kasvatti tappoi pienen koiran Hämeenlinnassa muutama vuosi sitten. Se kävi myös muiden koirien ja ihmisten pääälle, mutta ihme kyllä niissä muissa tapauksissa ei tullut kuin henkisiä vahinkoja.

    • Anonyymi

      En tunne tätä kasvattajaa, mutta ystäväni hankki täältä serran pennun ja huolestuin hieman omituisista jutuista.

      Lisäselvittelyt jalostustietokannasta paljastivat sen, että minun silmissäni kennel ei toimi vastuullisesti ja eettisesti. On aivan sama, mitä kasvattaja yrittää väittää, viisi pentuetta samalle nartulle ja toistuva KUUDEN KUUKAUDEN pennutusväli (viimeisin esimerkki viime vuoden toukokuu ja marraskuu, sama yhdistelmä) kertovat aivan riittäväsi. Tämä paikka on pentutehdas, jota en suosittelisi yhtään kenellekään. Yhdenkään nartun ei pitäisi tuollaiseen rääkkiin joutua.

    • Anonyymi

      Royal Coctailin musta kasvatti tappoi toisen koiran Hämeenlinnassa. Yritti käydä kaikkien vastaan tulevien koirien päälle ja puri paria ihmistäkin.

    • Anonyymi

      Onko kukaan tehnyt Kennelliitolle ilmoitusta Royal Coctailista?

      • Anonyymi

        Siis hävetkää! Täällä kauhea huuto siitä miten tuolla koiria pidetään, mutta kukaan ei ole välittänyt sen vertaa että olis ilmoittanut viranomaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis hävetkää! Täällä kauhea huuto siitä miten tuolla koiria pidetään, mutta kukaan ei ole välittänyt sen vertaa että olis ilmoittanut viranomaisille.

        Uskon että asiaan puututtu. Tai tiedän mutta ei voida puuttua, koska lain pykälien mukaan toimivat. Itsekin ikävä kyllä mäyräkoiran sieltä ottaneena, kennelliiton ohjeistuksen mukaisesti. Kuulin vasta sen jälkeen Kennelliitosta / mäyräkoira liitosta kun tuli ns ongelmia. Koira 2v mutta en voi pelkästään itseäni syyttää.


    • Anonyymi

      Meille tuli sieltä hyvin säikky sakemanni uros jolla myös pannus,10v. Ja kohta sokee mut käy kattoo pentuja ja vertaa muihin paikkoihin..

    • Anonyymi

      Ei mitään koiraa täältä on mun neuvo.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe