tarvitsen

vertaiskertomuksia

Minulla on korvatulehdus. Sain lääkkeet siihen.
Toinen korvani alkoi tinnittää. Ihan pelottaa, loppuuko se ikinä?! onko muita saman kokeneita? Miten on, onko tinnitus loppunut vai onko se jatkunut vaan ja vaan?

15

2108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei minusta varmaan apua ole

      Mutta vähän samanlainen tarina. Sairastin toukokuussa poskiontelontulehduksen jonka seurauksena myös tinni alkoi. Ennen ei mitään ongelmia korvien kanssa. Millaista sinun ääni on ja onko molemmissa korvissa? Itsellä lähinnä kohinan tyylistä mutta pientä vinkunaakin havaittavissa. Hieman on mielestäni helpottunut mutta kukaan ei osaa sanoa lähteekö koskaan kokonaan pois. Eli samoissa "peloissa" tässä ollaan =/ Tsemppiä! Kauan sun tulehduksesta muuten on? Jos kovin tuore niin uskoisin että lähtis, onko esim. kuuri jo syöty?

      • alkuper.

        Minullakaan ei ole korvien kanssa ollut mitään ongelmaa eikä aikuisiällä ole korvatulehdusta ennen ollut kuin nyt.

        minulla on oikeassa korvassa tinnitusta. Se on aikas korkeaa, ns. itikan ininää. Ja ininä on suht kovaa, en meinaa korvalla kuulla mitään. Minulla on kuuri vasta menossa. On menossa kolmas päivä kun syön antibiootteja.

        Nyt siis syön kuurin loppuun ja odottelen että ininä loppuu!


    • alkuper.

      kävin jälleen lääkärissä jossa minun korvani puhdistettiin letkulla ja leku sanoi lisäksi hieman helpottavia asioita.

      Huimaus, tinnitus ja se kun en kuule, johtuu ihan minun korvan tulehduksesta. Eli en kuule siksi kun korvan tärykalvo ei pääse heilumaan. Huimaa kun korvassa oleva paine painaa tasapainokeskusta. Tinnittää kun korvassa on nestettä. Kun tulehdus ja neste häviää, myös kuulo palautuu, tinnitus häviää. Erittäin harvoin tinnitus jää, vaan pikku hiljaa häviää.

      Ihana lääkäri oli joka perehtyi minun asiaani kunnolla. Harvoin noin hyvää lääkäriä tapaa.

      • silloin

        lääkärissä kun oli korvatulehdus ja lääkäri sanoi samat tärykalvo/paine jne jutut mutta eipä vaan tinni ole vieläkään hävinnyt, nyt kestänyt 7 viikkoa. Nenäntukkoisuutta tms ei ole ja tulehdus hävinnyt paineet normaalit. Toivon tosiaan että häviäisi tuo soiminen, sitä en kyllä kysynyt lääkäriltä mitä hän meinasi "häviää pikkuhiljaa" ajalla. Voihan olla että tämä aika onkin vielä vähän ja tulee häviämään jatkossa. Sinulla lienee vielä enemmän toivoa jos vielä häikkää korvapaineen jne kanssa.


      • kun olet syönyt kuurisi

        helpottaako yhtään. Terv: edellinen =) p.s minulla ei ollut nestettä korvassa.


      • kuin äsken

        Tietysti, siis en tiedä mitä äsken taas ajattelin kun nopsaan kirjoitin mutta tulehdusnestettä oli siis jonkinverran oli lievä tulehdus kuitenkin.


      • toki
        kun olet syönyt kuurisi kirjoitti:

        helpottaako yhtään. Terv: edellinen =) p.s minulla ei ollut nestettä korvassa.

        ..ilmoittelen sitten mitä kuuluu kun kuuri on syöty!!!

        Täytyyhän sitä "tieto" jakaa. vaikkakin kaikki on jokaiselle henk.kohtaista.

        Siis myöhempään!


      • tulehuksia
        kuin äsken kirjoitti:

        Tietysti, siis en tiedä mitä äsken taas ajattelin kun nopsaan kirjoitin mutta tulehdusnestettä oli siis jonkinverran oli lievä tulehdus kuitenkin.

        aikuis iällä muutama ja -98 vuodesta nitissy tms. korva, kun oli nestettä ja puhkaistiin, mutta ei siis vingu. Sen puhkasun jälkeen vinku 3 päivää.


    • Onko yhtään heivannut?

      Vieläkö kuuri kesken?

      • kirjoittaja

        No niin, kuuri on loppunut jo eilen aamulla.
        Huimaus on hävinnyt joka johtui ilmeisesti korvan nesteitten painamisesta tasapainokeskukseen ja korvakipu itsessään on poissa sekä korva ei enää vuoda. MUTTA korvalla en kuule vieläkään ja tinnitys jatkuu. Lisäksi korvassa on outoja rahinoita esim silloin kun auto ajaa ohi ( ei satu, tuntuu vain pahalle).

        Nyt sitten odotellaan häviääkö tinnitys ja alanko kuulla korvallani.

        Korvakontrolliin menen ensi viikolla tai seuraavan viikon alussa. Kerron jälleen mitä tohtorska sanoo ja kerron onko tilanne muuttunut.


      • kirj.
        kirjoittaja kirjoitti:

        No niin, kuuri on loppunut jo eilen aamulla.
        Huimaus on hävinnyt joka johtui ilmeisesti korvan nesteitten painamisesta tasapainokeskukseen ja korvakipu itsessään on poissa sekä korva ei enää vuoda. MUTTA korvalla en kuule vieläkään ja tinnitys jatkuu. Lisäksi korvassa on outoja rahinoita esim silloin kun auto ajaa ohi ( ei satu, tuntuu vain pahalle).

        Nyt sitten odotellaan häviääkö tinnitys ja alanko kuulla korvallani.

        Korvakontrolliin menen ensi viikolla tai seuraavan viikon alussa. Kerron jälleen mitä tohtorska sanoo ja kerron onko tilanne muuttunut.

        Lääkärissä on käyty. Hän huuhteli korvan monen monta kertaa, jolloin korvasta tuli ruskeaa mömmöä veden kera. Tärykalvon päällä oleva mömmö kun poistettiin, aloin kuulla paremmin. Enää en ole kuuro siitä korvasta, vaikka ihan kunnolla en vieläkään kuule. Tinnitys on pienentynyt paljon. Kun on hiljaista, kuulen sen tinnityksen, arkipuuhissa en. Lääkäri totesi minulla olleen myös sisäkorvantulehdus sen korvakäytävätulehduksen lisäksi eli kuulemma aika paha tulehdus. Korva ei ollut vieläkään kunnossa, mutta tulehdus on poissa. Ei lääkekuuria vaan kuukausi annettiin korvalle aikaa parannella itseään ja sitten uudelleen korvakontrolliin. Ohjeina lääkäri antoi että kuukauteen korvaa ei saa kaivaa eikä sinne saa päästää vettä. Tuuli tekee korvalle pahaa eli pyörällä ajaessa olisi hyvä pitää pumpulia korvassa.

        Voin jo paljon paremmin :)


      • korvass
        kirj. kirjoitti:

        Lääkärissä on käyty. Hän huuhteli korvan monen monta kertaa, jolloin korvasta tuli ruskeaa mömmöä veden kera. Tärykalvon päällä oleva mömmö kun poistettiin, aloin kuulla paremmin. Enää en ole kuuro siitä korvasta, vaikka ihan kunnolla en vieläkään kuule. Tinnitys on pienentynyt paljon. Kun on hiljaista, kuulen sen tinnityksen, arkipuuhissa en. Lääkäri totesi minulla olleen myös sisäkorvantulehdus sen korvakäytävätulehduksen lisäksi eli kuulemma aika paha tulehdus. Korva ei ollut vieläkään kunnossa, mutta tulehdus on poissa. Ei lääkekuuria vaan kuukausi annettiin korvalle aikaa parannella itseään ja sitten uudelleen korvakontrolliin. Ohjeina lääkäri antoi että kuukauteen korvaa ei saa kaivaa eikä sinne saa päästää vettä. Tuuli tekee korvalle pahaa eli pyörällä ajaessa olisi hyvä pitää pumpulia korvassa.

        Voin jo paljon paremmin :)

        asiaa,elikkäs tuuli ynnä veto esim. autoillessa kesäkuumalla sivuikkuna raollaan on vedon aihettaja ja korvan korkeudella,ilmastoinnilla olevat autot ovat siinä suht.parempia,itse en voi pitää s-ikk.raollaan koska ohittavan auton ääni ärsyttää korvaa. i


      • kyselijäKaija
        kirj. kirjoitti:

        Lääkärissä on käyty. Hän huuhteli korvan monen monta kertaa, jolloin korvasta tuli ruskeaa mömmöä veden kera. Tärykalvon päällä oleva mömmö kun poistettiin, aloin kuulla paremmin. Enää en ole kuuro siitä korvasta, vaikka ihan kunnolla en vieläkään kuule. Tinnitys on pienentynyt paljon. Kun on hiljaista, kuulen sen tinnityksen, arkipuuhissa en. Lääkäri totesi minulla olleen myös sisäkorvantulehdus sen korvakäytävätulehduksen lisäksi eli kuulemma aika paha tulehdus. Korva ei ollut vieläkään kunnossa, mutta tulehdus on poissa. Ei lääkekuuria vaan kuukausi annettiin korvalle aikaa parannella itseään ja sitten uudelleen korvakontrolliin. Ohjeina lääkäri antoi että kuukauteen korvaa ei saa kaivaa eikä sinne saa päästää vettä. Tuuli tekee korvalle pahaa eli pyörällä ajaessa olisi hyvä pitää pumpulia korvassa.

        Voin jo paljon paremmin :)

        Hyvä että on tilanne alannut rauhoittumaan? Sanoiko Lääkäri voiko tuo soiminen vielä lähteä ajankanssa? Mulla kanssa alkoi soiminen k.tulehduksesta kesäkuun eka vkloppu, vieläkin soi mutta minusta ei enää niin kovin, tai sitten olen tottunut. Aina iltaisin en kuule sitä ollenkaan mutta sitten taas joku ilta huutaa kovinkin??!!


      • Sunneva
        kirj. kirjoitti:

        Lääkärissä on käyty. Hän huuhteli korvan monen monta kertaa, jolloin korvasta tuli ruskeaa mömmöä veden kera. Tärykalvon päällä oleva mömmö kun poistettiin, aloin kuulla paremmin. Enää en ole kuuro siitä korvasta, vaikka ihan kunnolla en vieläkään kuule. Tinnitys on pienentynyt paljon. Kun on hiljaista, kuulen sen tinnityksen, arkipuuhissa en. Lääkäri totesi minulla olleen myös sisäkorvantulehdus sen korvakäytävätulehduksen lisäksi eli kuulemma aika paha tulehdus. Korva ei ollut vieläkään kunnossa, mutta tulehdus on poissa. Ei lääkekuuria vaan kuukausi annettiin korvalle aikaa parannella itseään ja sitten uudelleen korvakontrolliin. Ohjeina lääkäri antoi että kuukauteen korvaa ei saa kaivaa eikä sinne saa päästää vettä. Tuuli tekee korvalle pahaa eli pyörällä ajaessa olisi hyvä pitää pumpulia korvassa.

        Voin jo paljon paremmin :)

        Luin tämän ketjun ja hyvä että sinullakin löytyi tuo tulehduksen syy lopulta. Minulla itselläni oli vuosi sitten paha korvatulehdus eikä meinannu mennä ohi ja alkoi hirveä tinnitus sitten. Pääsin sitten tietokonekerroskuvaukseen ja kävi ilmi että tulehdus oli levinnyt kartiolisäkkeen lokeroihin. Ei onneksi tarvinnut leikata vaan sain tosi vahvan lääkekuurin ja sillä paranin. Se tinni oli alussa hirveä, 6 viikkoa kesti pahinta vaihetta, sitten tinni katosi melkein kokonaan. Mutta ei ihan. Enkä usko että katoaakaan. Yhä tinnittää mutta niin vähän että huomaan sen vaan nukkumaan mennessä. Flunssan tullessa tinni aina pahenee ja silloin kuulen sen päivälläkin, mutta en stressaa sillä enää koska tiedän että se taas katoaa lähes kokonaan kun flunssa menee ohi. Minulla tinni enää siis pientä kohinaa ja vieno korkea vinkuna.


    • TinnitusVituttaa

      Tismalleen sama juttu. Oli korvatulehdus sain antibioottikuurin ja eräänä iltana alko soimaa vasemmassa korvassa ja nytten se on jatkunu 3pv. Et oo ainoa ketä vituttaa, mutta jotain tossa luin että siihen olis apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe