ilmastoinnin kompura

rikki?

Ilmankuivain vaihdettiin ja mehut sisään. Kompressori vaan ei lähde pyörimään. liekö vaihtokunnossa tuo kompura, vai onko toivoa pienemmästä viasta?

10

7304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikki?

      astra 2-litraisella dieselillä vm. 2001, mutta tässä tapauksessa samapa tuo...

    • ....

      se voi olla vaikka ilmasroinnin putkistossa oleva painekytkin mikä voi olla rikki. Maksaa n.50-100e työt. Halvin vika vois olla vaikka releen jumitus. tartteis vaan ymmärtää sahköhommien päälle jotta voisi etsiä vikaa. Tai voihan joku johtokin olla poikki.

      • rikki?

        Ilmastointi ei toiminut ollenkaan. Täyttöhuolto tehtiin, ja laite pelasi pari kuukautta jotenkin. Tarpeeksi kylmää (8-asteista keskisuuttimista olisi tarpeeksi kylmää) ei tullut ikinä. Kerran helteellä sisään tuli ajellessa hassu, sanoisin kloroformimainen haju, ja ilmastointi lakkasi toimimasta. Mitään epämääräisiä ääniä ei kuulunut. Huollossa todettiin, että ilmankuivain vuotaa. Kylmäainetta oli karannut parissa kuukaudessa lähes 200g. Nyt on mehut sisällä ja uusi ilmakuivain. Laite vaan ei toimi. Kompressori ei lähde käyntiin. Olisikohan se rikki? Kuulostaako tuo haju-juttu siltä, että kompressori olisi hajonnut? Toivottavasti vika olisi halvempi...


      • vikana
        rikki? kirjoitti:

        Ilmastointi ei toiminut ollenkaan. Täyttöhuolto tehtiin, ja laite pelasi pari kuukautta jotenkin. Tarpeeksi kylmää (8-asteista keskisuuttimista olisi tarpeeksi kylmää) ei tullut ikinä. Kerran helteellä sisään tuli ajellessa hassu, sanoisin kloroformimainen haju, ja ilmastointi lakkasi toimimasta. Mitään epämääräisiä ääniä ei kuulunut. Huollossa todettiin, että ilmankuivain vuotaa. Kylmäainetta oli karannut parissa kuukaudessa lähes 200g. Nyt on mehut sisällä ja uusi ilmakuivain. Laite vaan ei toimi. Kompressori ei lähde käyntiin. Olisikohan se rikki? Kuulostaako tuo haju-juttu siltä, että kompressori olisi hajonnut? Toivottavasti vika olisi halvempi...

        kompressorin magneettikytkimen käämi. Sen sai ostaa uutena 126€ ja vaihdoin itse (mittaa käämin resistanssi n. 3.5-5.0 Ohm ehjänä). Tietysti kylmäaineet piti imeä pois ennen käämin vaihtoa ja sitten taas uudet aineet sisään vaihdon jälkeen ja hyvin nyt toimii, kunhan huomioi kytkimen liittimen kontaktin toimivuuden (jouduttiin vielä lisäksi laittamaan kontaktin kiristämiseksi liuskat naaraliittimeen, ettei pätki; hieromalla liitintä alkoi kompura toimimaan; heppoinen 4A virralle).


      • astra g
        vikana kirjoitti:

        kompressorin magneettikytkimen käämi. Sen sai ostaa uutena 126€ ja vaihdoin itse (mittaa käämin resistanssi n. 3.5-5.0 Ohm ehjänä). Tietysti kylmäaineet piti imeä pois ennen käämin vaihtoa ja sitten taas uudet aineet sisään vaihdon jälkeen ja hyvin nyt toimii, kunhan huomioi kytkimen liittimen kontaktin toimivuuden (jouduttiin vielä lisäksi laittamaan kontaktin kiristämiseksi liuskat naaraliittimeen, ettei pätki; hieromalla liitintä alkoi kompura toimimaan; heppoinen 4A virralle).

        todennäköisesti käämi rikki tämä kaveri tietää ilmastoinnista www.ac-carsystems.fi


      • astran
        astra g kirjoitti:

        todennäköisesti käämi rikki tämä kaveri tietää ilmastoinnista www.ac-carsystems.fi

        ilmastointi on täysi paska itselläni vm.01 astra ja ilmastointi meni paskaks pari vuotta sitten. huollossa sanottiin et noin 700 egee, mut soitin maahantuojal ja se meni niitten piikkin. kävin sen takia korjaamol varmaan kymmenen kertaa, mut tuli se lopulta kuntoon kun kaikki osat oli vaihdettu. on kuulemma ollu tosi yleinen vika astroissa.Niin ja viimesen kerran kun kävin niin rupesivat pyytään rahaa..sanoin et ei tipu, ja ei oo kans tippunu!


      • rikki?
        vikana kirjoitti:

        kompressorin magneettikytkimen käämi. Sen sai ostaa uutena 126€ ja vaihdoin itse (mittaa käämin resistanssi n. 3.5-5.0 Ohm ehjänä). Tietysti kylmäaineet piti imeä pois ennen käämin vaihtoa ja sitten taas uudet aineet sisään vaihdon jälkeen ja hyvin nyt toimii, kunhan huomioi kytkimen liittimen kontaktin toimivuuden (jouduttiin vielä lisäksi laittamaan kontaktin kiristämiseksi liuskat naaraliittimeen, ettei pätki; hieromalla liitintä alkoi kompura toimimaan; heppoinen 4A virralle).

        LÖysin kompurasta yhden ainoan johtoliittimen. Liittimessä oli kaksi johtoa, ja niiden välinen vastus oli suuri. Sen sijaan mittari näytti, että napojen välissä on diodi tms, jonka kynnysjännite on n. 700 mV. Montako johtoa kompurasta pitäisi löytyä?

        Sanoit vaihtaneesi itse. Irrotit siis kompressorin, ja purit sen, vai? Onko työnä samaa vaikeustasoa kuin vaikkapa laturin irrotus purkaminen? Kompressorissahan on kuulemma se juttu, että hapettuu helposti pilalle jopa puolessa tunnissa, kun on irti järjestelmästä. Kuinka estit tämän?

        En tiedä mitä kylmäaine kemiallisessa mielessä on. Mietin vaan, että karkaahan sitä autoistakin. Miksei sitä voisi päästää taivaan tuuliin. Tietääkö kukaan mitä yhdisteitä R134a-kylmäaine sisältää??


      • rikki?
        rikki? kirjoitti:

        LÖysin kompurasta yhden ainoan johtoliittimen. Liittimessä oli kaksi johtoa, ja niiden välinen vastus oli suuri. Sen sijaan mittari näytti, että napojen välissä on diodi tms, jonka kynnysjännite on n. 700 mV. Montako johtoa kompurasta pitäisi löytyä?

        Sanoit vaihtaneesi itse. Irrotit siis kompressorin, ja purit sen, vai? Onko työnä samaa vaikeustasoa kuin vaikkapa laturin irrotus purkaminen? Kompressorissahan on kuulemma se juttu, että hapettuu helposti pilalle jopa puolessa tunnissa, kun on irti järjestelmästä. Kuinka estit tämän?

        En tiedä mitä kylmäaine kemiallisessa mielessä on. Mietin vaan, että karkaahan sitä autoistakin. Miksei sitä voisi päästää taivaan tuuliin. Tietääkö kukaan mitä yhdisteitä R134a-kylmäaine sisältää??

        Löysin itse tähän kysymykseeni vastauksen

        R134a on kauppanimi tetrafluorietaanille. Vaikka yhdisteessä fluoria onkin, ei ole kovin myrkyllistä. En pitäisi maailman suurimpana syntinä kylmäaineiden tyhjennystä kotikonstein.


      • kompurakorjaukseeen
        rikki? kirjoitti:

        LÖysin kompurasta yhden ainoan johtoliittimen. Liittimessä oli kaksi johtoa, ja niiden välinen vastus oli suuri. Sen sijaan mittari näytti, että napojen välissä on diodi tms, jonka kynnysjännite on n. 700 mV. Montako johtoa kompurasta pitäisi löytyä?

        Sanoit vaihtaneesi itse. Irrotit siis kompressorin, ja purit sen, vai? Onko työnä samaa vaikeustasoa kuin vaikkapa laturin irrotus purkaminen? Kompressorissahan on kuulemma se juttu, että hapettuu helposti pilalle jopa puolessa tunnissa, kun on irti järjestelmästä. Kuinka estit tämän?

        En tiedä mitä kylmäaine kemiallisessa mielessä on. Mietin vaan, että karkaahan sitä autoistakin. Miksei sitä voisi päästää taivaan tuuliin. Tietääkö kukaan mitä yhdisteitä R134a-kylmäaine sisältää??

        Käämi on yksinkertainen käämi n.3,5-5 Ohm uutena kahden liittimen välistä mitattuna.

        Jos se menee rikki niin todennäköisin syy on käämin katkeaminen. Resistanssi on helppo mitata työntäen nuppineulat johtojen läpi ja siihen sitten yleismittarin klepsit kiinni. Myöskään maavuotoa ei saa olla. Mitään diodiominaisuutta ei saa olla (joskus huono kontakti mitattavaan kohteeseen näyttää diodilta).

        Helpohko homma, kunhan jotenkin turvallisesti osaa laskea kamat pois (suosittelen liikkeen imua, koska kylmäaineet ovat olleet ja hieman vieläkin haittana ympäristölle). Tokihan joka ehjästäkin ilmastoidusta autosta vuotaa 10-100g kylmäainetta vuodessa pellolle, mutta piiri kestää n. 300g putteen (täysi 700g), jonka jälkeen paineet laskee piirissä alle 3 bar ja piirin pressostaatti estää kompressorin käymisen juuri tällä kompuran magneettikytkimen aukeamisella (huom. täydenkin piirin paine laskee 3bariin 0 asteessa, joten ilmastointi ei pelaa alle tuon 0 asteen).

        Sitten monitoimiremmi pois ja ainakin 1,8l 16v Astrassa kylmäkompressori tulee pois alakautta (ennen sitä imu ja poistoputket irti irroittamalla yksi torx ruuvi, varo O-renkaita, ne ovat erikoiskumia suunniteltu R1234a:lle ja sen voiteluaineelle). Laitoin putkien päälle heti ilmastoinitteippiä ja myös kompressirin reikiin (estää myös öljyn poisvavalumisen sitä pyörittäessä pois alakautta). Jätä lohkon ja kompuran välinen sovitetuki lohkoon kiinni, jolloin kompura mahtuu alakautta pois (huom. en ole varma miten juuri sinun autossa pitää tehdä).

        Sitten ruuvipenkkiin kiinni korvakkeestaan ja uros torx tökö-tökö pyssyyn ja avaa vastapäivään kampuran päässä oleva em. ruuvi. Sitten saat kytkimen ulkolaipan pois ja sitten tarvitset lukkorengaspihdit, jotka ovat suorat ja ulospäin pakottavat (upp). Sitten lähtee vetämällä pois hihnapyörä ja sen kälkeen on toinen lukkorengas (upp). Irroita liittimen tuki ruuvilla ja vedä käämi pois.

        Ja uusi käämi paikalle ja tee em. temput toisinpäin. UUdessa kampuran torx ruuvissa on valmiina jotain punaista lukitetta ja sen momentti on 20Nm (2kg m). Ulkolaipan voi laittaa ruuvipenkkiin varovasti kiinni kaverin pitäessä kompurasta kiinni. Sitten momenttiavaimella 2kg m. Tai pelkästään tottuneelle tökö-tökö mutteripyssyllä kiristys.

        Altapäin kompura takaisin ja varo vaurioittamasta O-renkaita (tietysti voit tilata uudet renkaatkin, olikohan jotain 5€ kpl). Itse käytin vanhat O-renkaat ja hyvin toimii (7v. vanha Astra).

        Lopuksi oli vielä liittimen kontaktin parantaminen, koska kompura ei käynyt aina vaan kytkin kytkeytyi sen liitintä heiluttaen (ohuet sähköjohtoliuskat väliin, tarkka honna, etteivät mene työntäessä sisään. Saahan naarasliittimen uutenakin). Aika heppoiset liitinpinnit n. 4A virralle ja oletetulle 15v. käytön ajalle.

        Muuten em. käämivaihto-operaatio irti kylmäpiiristä kesti n. 2h, eikä kompressori syöpynyt pilalle.


    • Seppo666

      G Astrassa saa käämin vaihdettua ilman että laskee kylmäaineita ulos. Kompuran kiinnitykset irti niin sitä saa käännettyä sen verran että saa hihnapyörän ja käämin pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe