T-90 vsv Leopard 2 a4

Blythe

Kumpi on oikeasti parempi? Leo2 a4 vaiko T-90?

Suomi ja kreikka, ostivat noita A4 eivätkä uusia Leo A6....

Joten mitenkä tämä vanhin "Leo" oikein pärjää T-90 vastaan?

27

9319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vänrikki.I

      Luullakseni Leopard 2A4 olisi hieman altavastaajana, jos vastassa olisi uusia hyväkuntoisia T-90 tst-panssarivaunuja. T-90 on ainakin aktiivipanssaroituna melkoisen suorituskykyinen vaunu, ammusvalikoima laaja ja kunnioitusta herättävän tehokas ja toimintakyky vaunulla pitäisi olla melko hyvä, suojausominaisuudet etenkin aktiivipanssaroituna maailman huippuluokkaa ainakin aikoinaan 90-luvulla ja lisäksi pimeätoimintalaitteet ja laseretäisyysmittarit ja mittauksen kohteena olemisen ilmaisimet yms. kattavat ja hyvät. Ainakin Parolassa itse palvellessani sanoi vaunu-upseeri, että jos saisi itse valita millä vaunulla olisi ollut sodassa olisi se ollut T-90 tst-psv. Eikä Leopard 2A4. Tosin se oli hänen mielipiteensä.

      Eri asia on sitten se, että T-90-vaunuja on vain joillain eliittijoukoilla ja varsin vähän koko Venäjällä. Ja ovatko nekään vähät kunnossa ja oikein asennettu käyttöön kaikin puolin. Neuvostoliitto kun hajosi ikään kuin kesken, eli juuri T-90:n tullessa palveluskäyttöön ja hommat jäivät sitten retuperälle.

      Kaikkihan muistavat sen, että jos T-90:ä menee mittaamaan itse laseretäisyysmittarilla saadakseen etäisyyden ja tiedon avuksi jos yrittää ampua Apilaksella sitä, niin vaunu havaitsee olevansa mittauksen kohteena ja antaa automaattisesti lukemat, mine tykki pitää kääntää/tykki kääntyy sinne mistä mittaussäde tuli ja laukaisee sirpalekranaatin välittömästi siihen missä mittaaja on...

      • Res alikKyrpä

        "Kaikkihan muistavat sen, että jos T-90:ä menee mittaamaan itse laseretäisyysmittarilla saadakseen etäisyyden ja tiedon avuksi jos yrittää ampua Apilaksella sitä, niin vaunu havaitsee olevansa mittauksen kohteena ja antaa automaattisesti lukemat, mine tykki pitää kääntää/tykki kääntyy sinne mistä mittaussäde tuli ja laukaisee sirpalekranaatin välittömästi siihen missä mittaaja on..."

        TUO ON TÄYTTÄ PASKAPUHETTA, EI TUOLLAISTA JÄRJÄSTELMÄÄ OLE EDES OLEMASSA, KUNHAN KAPIAISET PELOITTELEVAT SILLÄ SINKOMIEHIÄ SAADAKSEEN HEIHIN VAUHTIA, KAIKEN TEKIN OLETTE USKONEET.


      • ..sua,niin.

        Mitä hyötyä sinulle on noista välineistäsi jos olet vihollinen. Minä olen köyhä ja kaivan kuopan maantielle, sellaisen seitsemän metrii syvän ja kymmenen pitkän, maantien levyisen.

        Sitten laitan kuopan sivureunoille kuusitukit pystyyn ja niitten päälle orret kannattajiksi. Sitten kuule hitto kuule laitan ohkaisista riukupuista "risupetin" ja naamioin sen maantien soralla.

        Maantie näyttää hyvältä tulla... mutta siinä kun on painorajoite. Uskallatko tulla maantietä pitkin jos tiedät kuoppii olevan. Minä kaivelen kaivinkoneella lisää.

        Voi kuule... olisikkohan armeijan kouluttajat huijanneet sinua ja jättäneet tämmöisen kertomatta.

        Sitten kun olet kuopassa. Minä ajan kuoruma-autolla maata päälle ja silitän tien.

        Sinä siellä vaunussasi ja uusine mittauslaitteinesi olet avuton. Minä tukehdutan sinut hengiltä.

        Uskallatsä mennä siihen vaunuusi, tuleeko paniikki kun hautaan sinut elävältä.

        Huiiiiss....


      • Vänrikki.I
        Res alikKyrpä kirjoitti:

        "Kaikkihan muistavat sen, että jos T-90:ä menee mittaamaan itse laseretäisyysmittarilla saadakseen etäisyyden ja tiedon avuksi jos yrittää ampua Apilaksella sitä, niin vaunu havaitsee olevansa mittauksen kohteena ja antaa automaattisesti lukemat, mine tykki pitää kääntää/tykki kääntyy sinne mistä mittaussäde tuli ja laukaisee sirpalekranaatin välittömästi siihen missä mittaaja on..."

        TUO ON TÄYTTÄ PASKAPUHETTA, EI TUOLLAISTA JÄRJÄSTELMÄÄ OLE EDES OLEMASSA, KUNHAN KAPIAISET PELOITTELEVAT SILLÄ SINKOMIEHIÄ SAADAKSEEN HEIHIN VAUHTIA, KAIKEN TEKIN OLETTE USKONEET.

        "The T-90 is equiped with the TShU-1-7 Shtora-1 optronic counter measures system which is designed to disrupt the laser target designation and rangefinders of incoming ATGM. The T-90 is also equipped with a laser warning package that warns the tank crew when it is being lased. Shtora-1 is an electro-optical jammer that jams the enemy’s semiautomatic command to line of sight (SACLOS) antitank guided missiles, laser rangefinders and target designators. Shtora-1 is actually a soft kill, or countermeasures system. It is most effective when used in tandem with a hard kill system such as the Arena. During the International Defense Exposition (IDEX) held in Abu Dhabi in 1995, the system was shown fitted to a Russian MBT. The first known application of the system is the Russian T-90 MBT that entered service in the Russian Army in 1993. Shtora-1 is currently installed on the T-80UK, T-80U, T-84 and T-90 MBTs."

        lähde: www.fas.org


        Joo, ei ole etäisyysmittauksen varoitusjärjestelmää, ei. Sinä tiedät paremmin.

        "The Shtora-1 system comprises four key components, the electro-optical interface station, which includes a jammer, modulator, and control panel; a bank of forward-firing grenade dischargers mounted on either side of the turret that are capable of firing grenades dispensing an aerosol screen; a laser warning system with precision and coarse heads; and a control system comprising control panel, microprocessor, and manual screen-laying panel. This processes the information from the sensors and activates the aerosol screen-laying system. Two infrared lights, one on each side of the main gun, continuously emit coded pulsed infrared jamming when an incoming ATGM has been detected. Shtora-1 has a field of view of 360-degrees horizontally and -5 to 25-degrees in elevation. It contains 12 aerosol screen launchers and weighs 400kg. The screening aerosol takes less than 3 seconds to form and lasts about 20 seconds. The screen laying range is between 50-70 meters. "


        "The T-90 retains the 125-mm 2A46-series main gun of the T-72 and T-80 which is capable of firing APDS, HEAT and HE-FRAG projectiles as well as time-fuzed shrapnel projectiles. The Refleks 9M119 AT-11 SNIPER laser-guided missile with a hollow-charge warhead is effective against both armored targets and low-flying helicopters. The missile, which can penetrate 700-mm of RHAe out to 4000 meters, gives the T-90 the ability to engage other vehicles and helicopters before they can engage the T-90. The computerised fire control system and laser range-finder, coupled with the new Agave gunner's thermal sight, permit the T-90 to engage targets while on the move and at night. However, this first generation system is probably not as capable as current Western counterpart systems. The tank is fitted with precision laying equipment and an automatic loader to guarantee a high rate of gun fire. Secondary armament includes a coaxial 7.62mm PKT machine gun and 12.7mm machine gun mount to for air and ground targets."


      • Vänrikki.I
        ..sua,niin. kirjoitti:

        Mitä hyötyä sinulle on noista välineistäsi jos olet vihollinen. Minä olen köyhä ja kaivan kuopan maantielle, sellaisen seitsemän metrii syvän ja kymmenen pitkän, maantien levyisen.

        Sitten laitan kuopan sivureunoille kuusitukit pystyyn ja niitten päälle orret kannattajiksi. Sitten kuule hitto kuule laitan ohkaisista riukupuista "risupetin" ja naamioin sen maantien soralla.

        Maantie näyttää hyvältä tulla... mutta siinä kun on painorajoite. Uskallatko tulla maantietä pitkin jos tiedät kuoppii olevan. Minä kaivelen kaivinkoneella lisää.

        Voi kuule... olisikkohan armeijan kouluttajat huijanneet sinua ja jättäneet tämmöisen kertomatta.

        Sitten kun olet kuopassa. Minä ajan kuoruma-autolla maata päälle ja silitän tien.

        Sinä siellä vaunussasi ja uusine mittauslaitteinesi olet avuton. Minä tukehdutan sinut hengiltä.

        Uskallatsä mennä siihen vaunuusi, tuleeko paniikki kun hautaan sinut elävältä.

        Huiiiiss....

        Ahaa, kerropa ideasi vielä PV:lle, voimme siis lopettaa panssarintorjuntaan uhrattavan rahan ajan ja koulutuksen, kun kerran voimme noin torjua vihollisen panssarit halvalla ja helpolla.

        Jos tiedustelu ilmoittaisi nähneensä Venäjän laittaneen tuollaisia eliittijoukkoja T-90-vaunuilla hyökkäämään, niin voisi mennä kyllä oikeasti ns. kusi sukkaan tiedustelutietoja lukevilla johtoportailla. Se kertoisi ensinnäkin siitä, että nyt on todella tulossa tosissaan ja voimalla vihollinen ja kyseisen tasoisten joukko-osastojen pysäyttäminen olisi todella vaikeaa ja kuluttaisi puolustajaakin mielettömästi.

        Aivan eri asia kuin motorisoitu jalkaväki esim. olisi ilmoitettu tulevan esim. panssaroiduilla miehistönkuljetusajoneuvoilla.

        Yleensäkin panssaridivisioonan/vast. hyökkäyksestä kertovat tiedustelutiedot saavat veren kyllä hyytymään niillä, jotka tietävät joutuvansa tuota hyökkäystä pysäyttämään.

        Vaunuja ei käytetä yksin vaan muodostelmissa, tyypillisesti panssarivaunukomppaniassa on 3 tst-psv:a ja 10 rynnäkkövaunua ja näitä tulee usein 3 komppanian verran kerrallaan eli pataljoona.

        Tst-psv, tässä tapauksessa T-90, kykenee tarkkaan tulitukseen pääaseellaan useiden kilometrien päästä, T-72:kin jo yli 2000m:n päästä esim. On siinä sitten sinkomiehellä mukavat oltavat, kun kykenee ampumaan n. 200-300m maksimissaan ja silloinkin olisi parasta saada nappiosuma, ja silti jää ne 2 muuta tst-psv:a, jotka ampuvat jalkaväkeä vastaan pkm:llä tarkasti ja tehokkaasti ja lisäksi sirpalekranaatteja...

        T-90 ei tarvitse tietä etenemiseensä, jollei suuri marssinopeus ole välttämätöntä. Tst-kentällä ei marssita auhdilla eteenpäin. T-90 voi ajaa melkoisessa metsässä hitaasti eteenpäin 40 tonnin massallaan ajaen puut edellään tarvittaessa hitaasti kumoon. Perusmänty risahtaa poikki jos vaunu vain painaa väkisin voimalla sitä päin. Toki tässä täytyy tykin olla käännettynä taaksepäin. Kuitenkin silä voidaan 2 muun vaunun tukemana murjoa hitaasti ja varmasti eteenpäin.

        Tietenkin tällöin on oltava ilmaherruus tai muu tilanne jossa ei vihollisen hävittäjät voi tulittaa vaunuja. Mutta kuka ääliö laittaisi tst-psv:ja vihollisen alueelle, jos siellä olisi vihollisen hävittäjillä ilmaherruus?

        Venäläiseen sotilastaktiikkaan kuuluu myös valmistella panssarijoukoille etukäteen alue raskaalla tykistökeskityksellä, mikä tuhoaa turhat puut tieltä suurimmaksi osaksi ja haittaa puolustajan toimintaa sen lisäksi että miinoituksia saadaan hävitettyä edeltä pois. Ei vaunuja lähetetä yksi kerrallaan tietä pitkin ja katsota, että mistäköhän vihollinen sitten ampuu panssarintorjunnalla.

        Panssaripataljoonan pysäyttäminen ei ole mikään "kaivetaan maahan kuoppa ja annetaan niiden ajaa sinne ja tapetaan ne sitten"...


      • Vänskä kihara
        Vänrikki.I kirjoitti:

        Ahaa, kerropa ideasi vielä PV:lle, voimme siis lopettaa panssarintorjuntaan uhrattavan rahan ajan ja koulutuksen, kun kerran voimme noin torjua vihollisen panssarit halvalla ja helpolla.

        Jos tiedustelu ilmoittaisi nähneensä Venäjän laittaneen tuollaisia eliittijoukkoja T-90-vaunuilla hyökkäämään, niin voisi mennä kyllä oikeasti ns. kusi sukkaan tiedustelutietoja lukevilla johtoportailla. Se kertoisi ensinnäkin siitä, että nyt on todella tulossa tosissaan ja voimalla vihollinen ja kyseisen tasoisten joukko-osastojen pysäyttäminen olisi todella vaikeaa ja kuluttaisi puolustajaakin mielettömästi.

        Aivan eri asia kuin motorisoitu jalkaväki esim. olisi ilmoitettu tulevan esim. panssaroiduilla miehistönkuljetusajoneuvoilla.

        Yleensäkin panssaridivisioonan/vast. hyökkäyksestä kertovat tiedustelutiedot saavat veren kyllä hyytymään niillä, jotka tietävät joutuvansa tuota hyökkäystä pysäyttämään.

        Vaunuja ei käytetä yksin vaan muodostelmissa, tyypillisesti panssarivaunukomppaniassa on 3 tst-psv:a ja 10 rynnäkkövaunua ja näitä tulee usein 3 komppanian verran kerrallaan eli pataljoona.

        Tst-psv, tässä tapauksessa T-90, kykenee tarkkaan tulitukseen pääaseellaan useiden kilometrien päästä, T-72:kin jo yli 2000m:n päästä esim. On siinä sitten sinkomiehellä mukavat oltavat, kun kykenee ampumaan n. 200-300m maksimissaan ja silloinkin olisi parasta saada nappiosuma, ja silti jää ne 2 muuta tst-psv:a, jotka ampuvat jalkaväkeä vastaan pkm:llä tarkasti ja tehokkaasti ja lisäksi sirpalekranaatteja...

        T-90 ei tarvitse tietä etenemiseensä, jollei suuri marssinopeus ole välttämätöntä. Tst-kentällä ei marssita auhdilla eteenpäin. T-90 voi ajaa melkoisessa metsässä hitaasti eteenpäin 40 tonnin massallaan ajaen puut edellään tarvittaessa hitaasti kumoon. Perusmänty risahtaa poikki jos vaunu vain painaa väkisin voimalla sitä päin. Toki tässä täytyy tykin olla käännettynä taaksepäin. Kuitenkin silä voidaan 2 muun vaunun tukemana murjoa hitaasti ja varmasti eteenpäin.

        Tietenkin tällöin on oltava ilmaherruus tai muu tilanne jossa ei vihollisen hävittäjät voi tulittaa vaunuja. Mutta kuka ääliö laittaisi tst-psv:ja vihollisen alueelle, jos siellä olisi vihollisen hävittäjillä ilmaherruus?

        Venäläiseen sotilastaktiikkaan kuuluu myös valmistella panssarijoukoille etukäteen alue raskaalla tykistökeskityksellä, mikä tuhoaa turhat puut tieltä suurimmaksi osaksi ja haittaa puolustajan toimintaa sen lisäksi että miinoituksia saadaan hävitettyä edeltä pois. Ei vaunuja lähetetä yksi kerrallaan tietä pitkin ja katsota, että mistäköhän vihollinen sitten ampuu panssarintorjunnalla.

        Panssaripataljoonan pysäyttäminen ei ole mikään "kaivetaan maahan kuoppa ja annetaan niiden ajaa sinne ja tapetaan ne sitten"...

        Missä päin itäsuomea on 2km ampumaetäisyyksiä? Puolustajalla on se etu että se voi ottaa vihollisen vastaan siellä missä parhaiten voi ottaa. Luulen että ampumaetäisyyden alkaa silloin olla alle 500 metriä.

        Itse olen operatiivisen prikaatin tiedtjryhmän johtaja ja uskallan sanoa että ikävää on vihollisen edetä suomeen.


      • Tankkimies

        Mietitäänpä hetki.

        Siitä ei päästä mihinkään, että Venäjällä ollaan kaikkein pisimmällä panssarivaunun aktiivisen suojan osalta. Iippojen Trophy ja Pomals, jenkkien IAAPS, sakemannien Muss ja muut ovat kyllä itänaapuria perässä.

        Shtora-1 on ns. soft-kill-järjestelmä. Se on siis aktiivinen suoja, mutta vastatoimet havaittua uhkaa vastaan ovat passiivisia. Shtora-1:n juju on siinä, että infrapunahäirintälähettimet harhauttavat infrapunaohjatut pst-ohjukset. Toinen ominaisuus on laservaroitin, joka pystyy myös laukaisemaan suojasavuheitteet häirintää varten. Mutta ei se todellakaan anna ammunnanhallintajärjestelmälle mitään lukemia puhumattakaan siitä, että ottaisi vaunun tornin tai pääaseen jonkinlaiseen automaattiohjaukseen.

        Aktiivisia vastatoimia toteuttavat hard-kill-systeemit ovat venäläisillä Drozd ja Arena. Nekään eivät ohjaa vaunun pääasetta, vaan laukaisevat raketteja (Drozd) tai suojapanoksia (Arena). Pst-ohjuksia vastaan systeemi on tehokas, mutta kinesteettiseen energiaan perustuvia uhkia, kuten alikaliammuksia vastaan teho on vaatimaton. Sensorit kyllä havaitsevat alikalinkin, mutta raketit/suojapanokset eivät ehdi peliin mukaan.

        Muuten, jo kultaisella 80-luvulla PsPr:ssä kessu/vänskä-sarjan panssarikenraalit motivoivat varusmiehiä sillä, että velivenäläisen vaunu tyhjentää ammuksensa automaattisesti havaitsemansa uhkan niskaan. Ihan niinkuin se yksi vääpelikin poistutti alokkaat pyörävajan katolta. Ja se yksi yliluutnantti ampui pistoolilla ruokalan kattoon...


      • joopa joo...
        Vänrikki.I kirjoitti:

        Ahaa, kerropa ideasi vielä PV:lle, voimme siis lopettaa panssarintorjuntaan uhrattavan rahan ajan ja koulutuksen, kun kerran voimme noin torjua vihollisen panssarit halvalla ja helpolla.

        Jos tiedustelu ilmoittaisi nähneensä Venäjän laittaneen tuollaisia eliittijoukkoja T-90-vaunuilla hyökkäämään, niin voisi mennä kyllä oikeasti ns. kusi sukkaan tiedustelutietoja lukevilla johtoportailla. Se kertoisi ensinnäkin siitä, että nyt on todella tulossa tosissaan ja voimalla vihollinen ja kyseisen tasoisten joukko-osastojen pysäyttäminen olisi todella vaikeaa ja kuluttaisi puolustajaakin mielettömästi.

        Aivan eri asia kuin motorisoitu jalkaväki esim. olisi ilmoitettu tulevan esim. panssaroiduilla miehistönkuljetusajoneuvoilla.

        Yleensäkin panssaridivisioonan/vast. hyökkäyksestä kertovat tiedustelutiedot saavat veren kyllä hyytymään niillä, jotka tietävät joutuvansa tuota hyökkäystä pysäyttämään.

        Vaunuja ei käytetä yksin vaan muodostelmissa, tyypillisesti panssarivaunukomppaniassa on 3 tst-psv:a ja 10 rynnäkkövaunua ja näitä tulee usein 3 komppanian verran kerrallaan eli pataljoona.

        Tst-psv, tässä tapauksessa T-90, kykenee tarkkaan tulitukseen pääaseellaan useiden kilometrien päästä, T-72:kin jo yli 2000m:n päästä esim. On siinä sitten sinkomiehellä mukavat oltavat, kun kykenee ampumaan n. 200-300m maksimissaan ja silloinkin olisi parasta saada nappiosuma, ja silti jää ne 2 muuta tst-psv:a, jotka ampuvat jalkaväkeä vastaan pkm:llä tarkasti ja tehokkaasti ja lisäksi sirpalekranaatteja...

        T-90 ei tarvitse tietä etenemiseensä, jollei suuri marssinopeus ole välttämätöntä. Tst-kentällä ei marssita auhdilla eteenpäin. T-90 voi ajaa melkoisessa metsässä hitaasti eteenpäin 40 tonnin massallaan ajaen puut edellään tarvittaessa hitaasti kumoon. Perusmänty risahtaa poikki jos vaunu vain painaa väkisin voimalla sitä päin. Toki tässä täytyy tykin olla käännettynä taaksepäin. Kuitenkin silä voidaan 2 muun vaunun tukemana murjoa hitaasti ja varmasti eteenpäin.

        Tietenkin tällöin on oltava ilmaherruus tai muu tilanne jossa ei vihollisen hävittäjät voi tulittaa vaunuja. Mutta kuka ääliö laittaisi tst-psv:ja vihollisen alueelle, jos siellä olisi vihollisen hävittäjillä ilmaherruus?

        Venäläiseen sotilastaktiikkaan kuuluu myös valmistella panssarijoukoille etukäteen alue raskaalla tykistökeskityksellä, mikä tuhoaa turhat puut tieltä suurimmaksi osaksi ja haittaa puolustajan toimintaa sen lisäksi että miinoituksia saadaan hävitettyä edeltä pois. Ei vaunuja lähetetä yksi kerrallaan tietä pitkin ja katsota, että mistäköhän vihollinen sitten ampuu panssarintorjunnalla.

        Panssaripataljoonan pysäyttäminen ei ole mikään "kaivetaan maahan kuoppa ja annetaan niiden ajaa sinne ja tapetaan ne sitten"...

        Minä olen valmis kaivamaan kuoppia ruokapalkalla. Kaivan hautoja panssareille. Vaunusi on ruumis arkkusi.

        puolustusvoimat antaa esikoulutuksen, tulee halvemmaksi. Minä annan ny sinulle täydennyksen, kannattaa ajatella itsekkin monia vaihtoehtoja. Halvalla päästään, niin.

        Kuule... minun vereni ei hyydy panssarivaunujen edessä sen enempää kuin lukisin amerikkalaista dekkaria.

        Usko nyt hyvä vaunumies. Jos kuoppii on paljon niin se vähentää... mitä se vähentääkään?

        Käytännössä tuommoisilla vaunuilla ei ole suurtakaan arvoa. Siihen kuoppaan menee pasit, masit, T-72, saksalaiset leopardit ja kaikki muutkin.

        Mielelläni kaivan haudan sinulle...tsiiiihhh.


      • ei voi erehtyä!
        ..sua,niin. kirjoitti:

        Mitä hyötyä sinulle on noista välineistäsi jos olet vihollinen. Minä olen köyhä ja kaivan kuopan maantielle, sellaisen seitsemän metrii syvän ja kymmenen pitkän, maantien levyisen.

        Sitten laitan kuopan sivureunoille kuusitukit pystyyn ja niitten päälle orret kannattajiksi. Sitten kuule hitto kuule laitan ohkaisista riukupuista "risupetin" ja naamioin sen maantien soralla.

        Maantie näyttää hyvältä tulla... mutta siinä kun on painorajoite. Uskallatko tulla maantietä pitkin jos tiedät kuoppii olevan. Minä kaivelen kaivinkoneella lisää.

        Voi kuule... olisikkohan armeijan kouluttajat huijanneet sinua ja jättäneet tämmöisen kertomatta.

        Sitten kun olet kuopassa. Minä ajan kuoruma-autolla maata päälle ja silitän tien.

        Sinä siellä vaunussasi ja uusine mittauslaitteinesi olet avuton. Minä tukehdutan sinut hengiltä.

        Uskallatsä mennä siihen vaunuusi, tuleeko paniikki kun hautaan sinut elävältä.

        Huiiiiss....

        Meehän jo kaivamasta niitä kuoppias


      • sekaisin sulla
        Vänrikki.I kirjoitti:

        Ahaa, kerropa ideasi vielä PV:lle, voimme siis lopettaa panssarintorjuntaan uhrattavan rahan ajan ja koulutuksen, kun kerran voimme noin torjua vihollisen panssarit halvalla ja helpolla.

        Jos tiedustelu ilmoittaisi nähneensä Venäjän laittaneen tuollaisia eliittijoukkoja T-90-vaunuilla hyökkäämään, niin voisi mennä kyllä oikeasti ns. kusi sukkaan tiedustelutietoja lukevilla johtoportailla. Se kertoisi ensinnäkin siitä, että nyt on todella tulossa tosissaan ja voimalla vihollinen ja kyseisen tasoisten joukko-osastojen pysäyttäminen olisi todella vaikeaa ja kuluttaisi puolustajaakin mielettömästi.

        Aivan eri asia kuin motorisoitu jalkaväki esim. olisi ilmoitettu tulevan esim. panssaroiduilla miehistönkuljetusajoneuvoilla.

        Yleensäkin panssaridivisioonan/vast. hyökkäyksestä kertovat tiedustelutiedot saavat veren kyllä hyytymään niillä, jotka tietävät joutuvansa tuota hyökkäystä pysäyttämään.

        Vaunuja ei käytetä yksin vaan muodostelmissa, tyypillisesti panssarivaunukomppaniassa on 3 tst-psv:a ja 10 rynnäkkövaunua ja näitä tulee usein 3 komppanian verran kerrallaan eli pataljoona.

        Tst-psv, tässä tapauksessa T-90, kykenee tarkkaan tulitukseen pääaseellaan useiden kilometrien päästä, T-72:kin jo yli 2000m:n päästä esim. On siinä sitten sinkomiehellä mukavat oltavat, kun kykenee ampumaan n. 200-300m maksimissaan ja silloinkin olisi parasta saada nappiosuma, ja silti jää ne 2 muuta tst-psv:a, jotka ampuvat jalkaväkeä vastaan pkm:llä tarkasti ja tehokkaasti ja lisäksi sirpalekranaatteja...

        T-90 ei tarvitse tietä etenemiseensä, jollei suuri marssinopeus ole välttämätöntä. Tst-kentällä ei marssita auhdilla eteenpäin. T-90 voi ajaa melkoisessa metsässä hitaasti eteenpäin 40 tonnin massallaan ajaen puut edellään tarvittaessa hitaasti kumoon. Perusmänty risahtaa poikki jos vaunu vain painaa väkisin voimalla sitä päin. Toki tässä täytyy tykin olla käännettynä taaksepäin. Kuitenkin silä voidaan 2 muun vaunun tukemana murjoa hitaasti ja varmasti eteenpäin.

        Tietenkin tällöin on oltava ilmaherruus tai muu tilanne jossa ei vihollisen hävittäjät voi tulittaa vaunuja. Mutta kuka ääliö laittaisi tst-psv:ja vihollisen alueelle, jos siellä olisi vihollisen hävittäjillä ilmaherruus?

        Venäläiseen sotilastaktiikkaan kuuluu myös valmistella panssarijoukoille etukäteen alue raskaalla tykistökeskityksellä, mikä tuhoaa turhat puut tieltä suurimmaksi osaksi ja haittaa puolustajan toimintaa sen lisäksi että miinoituksia saadaan hävitettyä edeltä pois. Ei vaunuja lähetetä yksi kerrallaan tietä pitkin ja katsota, että mistäköhän vihollinen sitten ampuu panssarintorjunnalla.

        Panssaripataljoonan pysäyttäminen ei ole mikään "kaivetaan maahan kuoppa ja annetaan niiden ajaa sinne ja tapetaan ne sitten"...

        "Vaunuja ei käytetä yksin vaan muodostelmissa, tyypillisesti panssarivaunukomppaniassa on 3 tst-psv:a ja 10 rynnäkkövaunua ja näitä tulee usein 3 komppanian verran kerrallaan eli pataljoona."

        3 tst-psv:tä taitaa löytyä moottoroidusta jalkaväkikomppaniasta. Panssarikomppaniasta löytyy kyllä Venäjälläkin ne 3 tstpsv-joukkuetta, eli ainakin 10 tst-vaunua. 3-vaunuinen vaunukomppaniahan olisi täysi vitsi panssarisodankäynnissä.


      • se menee
        Tankkimies kirjoitti:

        Mietitäänpä hetki.

        Siitä ei päästä mihinkään, että Venäjällä ollaan kaikkein pisimmällä panssarivaunun aktiivisen suojan osalta. Iippojen Trophy ja Pomals, jenkkien IAAPS, sakemannien Muss ja muut ovat kyllä itänaapuria perässä.

        Shtora-1 on ns. soft-kill-järjestelmä. Se on siis aktiivinen suoja, mutta vastatoimet havaittua uhkaa vastaan ovat passiivisia. Shtora-1:n juju on siinä, että infrapunahäirintälähettimet harhauttavat infrapunaohjatut pst-ohjukset. Toinen ominaisuus on laservaroitin, joka pystyy myös laukaisemaan suojasavuheitteet häirintää varten. Mutta ei se todellakaan anna ammunnanhallintajärjestelmälle mitään lukemia puhumattakaan siitä, että ottaisi vaunun tornin tai pääaseen jonkinlaiseen automaattiohjaukseen.

        Aktiivisia vastatoimia toteuttavat hard-kill-systeemit ovat venäläisillä Drozd ja Arena. Nekään eivät ohjaa vaunun pääasetta, vaan laukaisevat raketteja (Drozd) tai suojapanoksia (Arena). Pst-ohjuksia vastaan systeemi on tehokas, mutta kinesteettiseen energiaan perustuvia uhkia, kuten alikaliammuksia vastaan teho on vaatimaton. Sensorit kyllä havaitsevat alikalinkin, mutta raketit/suojapanokset eivät ehdi peliin mukaan.

        Muuten, jo kultaisella 80-luvulla PsPr:ssä kessu/vänskä-sarjan panssarikenraalit motivoivat varusmiehiä sillä, että velivenäläisen vaunu tyhjentää ammuksensa automaattisesti havaitsemansa uhkan niskaan. Ihan niinkuin se yksi vääpelikin poistutti alokkaat pyörävajan katolta. Ja se yksi yliluutnantti ampui pistoolilla ruokalan kattoon...

        "Mutta ei se todellakaan anna ammunnanhallintajärjestelmälle mitään lukemia puhumattakaan siitä, että ottaisi vaunun tornin tai pääaseen jonkinlaiseen automaattiohjaukseen"

        Moinen järjestelmähän olisi täysin idioottimainen keksintö! Yritä siinä sitten käydä sotaa, kun vaunu viuhtoo tornia minne sattuu kun joku vähän laserilla sohii kohti, puhumattakaan siitä että vielä tuhlaisi ammuksia pitkin pusikoita. Kyllä se edelleen on se vaunun johtaja/ampuja-kombinaatio, joka päättää minne suuntaan ammutaan ja milloin.


      • 14+14
        Vänrikki.I kirjoitti:

        "The T-90 is equiped with the TShU-1-7 Shtora-1 optronic counter measures system which is designed to disrupt the laser target designation and rangefinders of incoming ATGM. The T-90 is also equipped with a laser warning package that warns the tank crew when it is being lased. Shtora-1 is an electro-optical jammer that jams the enemy’s semiautomatic command to line of sight (SACLOS) antitank guided missiles, laser rangefinders and target designators. Shtora-1 is actually a soft kill, or countermeasures system. It is most effective when used in tandem with a hard kill system such as the Arena. During the International Defense Exposition (IDEX) held in Abu Dhabi in 1995, the system was shown fitted to a Russian MBT. The first known application of the system is the Russian T-90 MBT that entered service in the Russian Army in 1993. Shtora-1 is currently installed on the T-80UK, T-80U, T-84 and T-90 MBTs."

        lähde: www.fas.org


        Joo, ei ole etäisyysmittauksen varoitusjärjestelmää, ei. Sinä tiedät paremmin.

        "The Shtora-1 system comprises four key components, the electro-optical interface station, which includes a jammer, modulator, and control panel; a bank of forward-firing grenade dischargers mounted on either side of the turret that are capable of firing grenades dispensing an aerosol screen; a laser warning system with precision and coarse heads; and a control system comprising control panel, microprocessor, and manual screen-laying panel. This processes the information from the sensors and activates the aerosol screen-laying system. Two infrared lights, one on each side of the main gun, continuously emit coded pulsed infrared jamming when an incoming ATGM has been detected. Shtora-1 has a field of view of 360-degrees horizontally and -5 to 25-degrees in elevation. It contains 12 aerosol screen launchers and weighs 400kg. The screening aerosol takes less than 3 seconds to form and lasts about 20 seconds. The screen laying range is between 50-70 meters. "


        "The T-90 retains the 125-mm 2A46-series main gun of the T-72 and T-80 which is capable of firing APDS, HEAT and HE-FRAG projectiles as well as time-fuzed shrapnel projectiles. The Refleks 9M119 AT-11 SNIPER laser-guided missile with a hollow-charge warhead is effective against both armored targets and low-flying helicopters. The missile, which can penetrate 700-mm of RHAe out to 4000 meters, gives the T-90 the ability to engage other vehicles and helicopters before they can engage the T-90. The computerised fire control system and laser range-finder, coupled with the new Agave gunner's thermal sight, permit the T-90 to engage targets while on the move and at night. However, this first generation system is probably not as capable as current Western counterpart systems. The tank is fitted with precision laying equipment and an automatic loader to guarantee a high rate of gun fire. Secondary armament includes a coaxial 7.62mm PKT machine gun and 12.7mm machine gun mount to for air and ground targets."

        Mutta et osaa ilmeisesti lukea englantia.


      • HACHI TOV.
        Tankkimies kirjoitti:

        Mietitäänpä hetki.

        Siitä ei päästä mihinkään, että Venäjällä ollaan kaikkein pisimmällä panssarivaunun aktiivisen suojan osalta. Iippojen Trophy ja Pomals, jenkkien IAAPS, sakemannien Muss ja muut ovat kyllä itänaapuria perässä.

        Shtora-1 on ns. soft-kill-järjestelmä. Se on siis aktiivinen suoja, mutta vastatoimet havaittua uhkaa vastaan ovat passiivisia. Shtora-1:n juju on siinä, että infrapunahäirintälähettimet harhauttavat infrapunaohjatut pst-ohjukset. Toinen ominaisuus on laservaroitin, joka pystyy myös laukaisemaan suojasavuheitteet häirintää varten. Mutta ei se todellakaan anna ammunnanhallintajärjestelmälle mitään lukemia puhumattakaan siitä, että ottaisi vaunun tornin tai pääaseen jonkinlaiseen automaattiohjaukseen.

        Aktiivisia vastatoimia toteuttavat hard-kill-systeemit ovat venäläisillä Drozd ja Arena. Nekään eivät ohjaa vaunun pääasetta, vaan laukaisevat raketteja (Drozd) tai suojapanoksia (Arena). Pst-ohjuksia vastaan systeemi on tehokas, mutta kinesteettiseen energiaan perustuvia uhkia, kuten alikaliammuksia vastaan teho on vaatimaton. Sensorit kyllä havaitsevat alikalinkin, mutta raketit/suojapanokset eivät ehdi peliin mukaan.

        Muuten, jo kultaisella 80-luvulla PsPr:ssä kessu/vänskä-sarjan panssarikenraalit motivoivat varusmiehiä sillä, että velivenäläisen vaunu tyhjentää ammuksensa automaattisesti havaitsemansa uhkan niskaan. Ihan niinkuin se yksi vääpelikin poistutti alokkaat pyörävajan katolta. Ja se yksi yliluutnantti ampui pistoolilla ruokalan kattoon...

        http://www.youtube.com/watch?v=ol4Pk9M1XvI


      • Anonyymi

        Mitenkäs toimi sit käytännössä, tais lähteä vaihtoon apilaksella ku pieru Saharaan. Jälki viisaana on hyvö kommentoida


      • se totuus on karu

        Se on vähän samanlainen ilmiö kuin vertaisi mersua ja ladaa keskenään.


      • metsien jorma
        se totuus on karu kirjoitti:

        Se on vähän samanlainen ilmiö kuin vertaisi mersua ja ladaa keskenään.

        Nykyään on jo näitä stealth- laivoja, lentokoneita ja uutuutena myös ajoneuvoja.
        Kaikkea ne Israelilaiset keksii, kun lähi-idän valloitustaan suunnittelevat. Harmi että uudet keksinnöt liitetään aina ensin aseisiin.
        http://www.youtube.com/watch?v=QNv04HC6VSc&feature=player_embedded#!


    • hehe h e

      No ei se kyllä 40 tonninen T-90 kyllä etene metsämastossa mihinkään hitaasti ajaen . Panostamalla sopiva metsikkö ja räjäyttämällä murrokseksi eteneminen kyllä tyssää aika nopsasti vielä jos jättää sopivat kannot niin juutu pohjasta kiinni..

      Sitä paitsi tuollaisen joukossa etenevän hyökkäys kiilan niskan voi tilata tykistö keskityksen nätisti 10km päästä johon ei paljon auta panssarin 2000m ampuma matka

    • sotamies40

      Onhan tuollainen anti-pst järjestelmä teoriassa mahdollinen mutta käytännössä ei toimi. Yhdestä lyhyestä laser-pyrskähdyksestä kun ei saa mitään suunta taikka etäisyystietoa. Jokainen joka tietää radio-tekniikasta jotain ymmärtää tämän.

      Tankki on sitä paitsi niin pieni että vaikka sensoreita olisikin asennettu keulaan ja perään niin suuntimaa ei voi laskea tarkasti yhdestä mittauksesta. Tähän tarvitaan parikin mittausta ja tankin pitää siirtyä pari kymmenisen metriä näiden välillä. Silloin voi triangulaation kautta laskea mistä säde lähti. Muuten ei onnistu.

      Se on kylläkin huhaata koko järjestelmä. Omiahan se ampuisi vahingossa koko ajan. Vaikka wikipedia väittääkin muuta niin ei ole olemassa.

    • Tankkari

      t-90. Turhaa mölinää tyhjästä. T-tankit aukeaa kuin tonnikalatölkit. Niissä käytetään vanhaa 70-luvun tekniikkaa jolla ei ole mitään jakoa länsivaunuihin. Saksalaiset, amerikkalaiset ja israelilaiset panssarit pesee t-90 tankin 6-0. Katsokaa vaikka kuinka kävi Irakilaisten valiokaartin tankkien. Entäs Syyrialaisten. Niitä auotaan ihan tavallisella singolla kuin tyhjää vain.

      • Leobard plörts

        Leot on 1970-luvun teknologiaa. Onhan niitä toki modernisoitu, kun T-90 taas on 1990-luvun lapsi.


      • 1235
        Leobard plörts kirjoitti:

        Leot on 1970-luvun teknologiaa. Onhan niitä toki modernisoitu, kun T-90 taas on 1990-luvun lapsi.

        Itse asiassa T-90- vaunu on modernein versio t-72 panssarivaunusta joten teknologisella tasolla sillä ei ole etulyöntiasemaa.


    • entiijä

      Niin t-90 valmistus venäjän käyttöön on lopetettu,ja venäläisethän keskittyvät uudempiin vaunuprojekteihin mikä sinänsä kertoo jo jotain... Muistan lukeneeni venäläisten omista testeistä missä t-90 varustettuna sthoralla ja arenalla ammuttiin erilaisilla panssarintorjunta ohjuksilla(olikohan metis tai kornet) ja rpg-7 ja rpg-29,vaikka osan ohjuksista sthora ohjasi osan sivuun jotkut myös osui ja meni panssarista läpi,myös arena torjui osan, osaa ei... Että ei t-90 eikä leo2a4 ole mitään tuhoutumattomia vaunuja,jos ilmaherruus lasketaan pois, se kumpi vaunu on parempi näkyy varmaan siinä kumpi ampuu ensin... Nythän suomi osti 2a6 mallia mikä on ominaisuuksiltaan paljon parempi kuin a4

    • ResK

      Tulevaisuuden panssareissa ei ole sotilaita, niitä ohjataan etänä, on vähän kuin pelaisi tietokonepeliä joten nyt on hyvä että lapset pelaavat ahkerasti että osaavat sitten vanhempana posauttaa vihollisen panssareita.

      Siinä säästyisikin ihmishenkiä kun maiden väliset erimielisyydet sodittais pelaamalla tietokonepeliä. Sais sotia sukkasillaan lämpimässä ja mukavat eväät pöydällä vieressä.

    • Anonyymi

      NLAW tuhoaa molemmat.

    • Anonyymi

      No nyt on tuleva historia näyttämyt ettei mistään T-vaunusta tai muustakaan venäläisvaunusta ollut oikeastaan mihinkään. Niitä tuhottiin singoilla ja ohjuksilla kuin kärpäsiä. Ei aittanut aktiivioanssaroinnit eikä lasermittauksen tunnistusjärjestelmät

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe