Takan lasiluukun puhdistus

wwee

Hei!
Ongelma on pahempi kuin noin 15 viestiä taaksepäin olleessa juttuketjussa.
Minulla eka puiden polttokerta poltti kuusipuista tervaa oikein kunnolla kiinni lasiin.
Ongelma on huono ilmansaanti, mutta laitan siitä toisen kyselyn eri juttuun.

Irroitin ensin luukun putkisokkakiinnityksen (saranatapit) ja laitoin luukun vatupassiin.

Ei ole auttanut halpahallin uuninpuhdistusainekaan, vaikka spray-pullon kyljessä on lasisen luukun kuva. Noet ovat lähteneet, mutta lasissa on ikäänkuin kiinnipalanutta kärpäsen paskaa, tosin hieman suurempaa likaa. Tärpättiä ja jotain raskasbensiinin tyyppistä moottorin ja pien putsausainetta olen kokeillut huonoin tuloksin. Ei oikein viitsisi naarmuttaa lasia millään VIMillä tai raaputtamalla.

25

11001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhdistanut

      pata-padalla eli niillä karkeilla sienillä joissa valmiiksi puhdistusaine joka vaahtoaa kastettaessa. tulikiven lasia ei naarmuttanut, en tiedä onko niitä erilaisia laseja olemassa.

      • wwee

        mutta en uskaltanut kokeilla takan luukun lasiin.
        Ehkä pitää kokeilla sitten. Luukku on SVT:n.


      • Pentti K

        Mielestäni on tyhmää otsikoida viesti esim. muotoon "Olen" ja laittaa nimimerkiksi "puhdistanut". Joku on ilmeisesti olevinaan vitsikäs, mutta tällainen otsikointi haittaa keskustelupalstojen luettavuutta ja tarpeellisen tiedon löytämistä nopeasti. Kannattaa siis otsikoida viesti mahdollisimman hyvin kuvaamaan sen asiasisältöä.


    • Drrrr

      Keraaminen lasi ei kyllä hevillä pitäisi naarmuuntua. Itse puhdistan takkalasit keraamisen lieden puhdistusaineella (Dr. Beckham, tai jotain sinne päin...). Puhdistaa tosi hyvin kaiken lian. Kokeileppa huviksesi! Kerro jos lika irtoaa helposti.

      • wwee

        ja silloin pitäisi kokeilla. Ainetta ei vielä ole ostettuna. Kerron kokemukseni.


      • wwee

        Becmannista eikä mr. Properista, jota myös ostin (Nummelan Hong Kong). Onneksi jäljet eivät kovin pahoja ja laajalla alalla. Valokuviakin otin lasista. Toisessa aineessa lasi piti olla kädenlämpöistä kun puhdistaa. Minulla oli vain 22 asteista - huoneen lämpöistä. Uskaltaisikohan sillä Pata Patalla kokeilla.


      • Drrrrr
        wwee kirjoitti:

        Becmannista eikä mr. Properista, jota myös ostin (Nummelan Hong Kong). Onneksi jäljet eivät kovin pahoja ja laajalla alalla. Valokuviakin otin lasista. Toisessa aineessa lasi piti olla kädenlämpöistä kun puhdistaa. Minulla oli vain 22 asteista - huoneen lämpöistä. Uskaltaisikohan sillä Pata Patalla kokeilla.

        Ihme homma ettei tuo toiminut. Kokeileppa Becmannia ja mahdollisimman hienojakoista lasivillaa (patapata on mielestäni karkeampaa....voin kyllä olla väärässäkin). Itse olen ottanut pinttyneimmät näillä pois, ja hyvin lähti. Ei naarmuttanut ainakaan minun lasiluukkujani. Kokeile ensin varovasti, ihan vaan varmuuden vuoksi, pieneltä alueelta.


    • Pinja

      Pese lasiluukku seuraavasti kastele talouspaperi ja ota takasta nokea ja putsaa luukku kostetulla paperilla niin noki irtoaa ja lasi tulee puhtaaksi ja lopuksi puhtaalla paperilla niin lasiluukkusi on puhdas;

      • wwee

        ei ole noesta kyse. Muurarinikin puhui noesta ja suositteli tuhkalla putsausta.


      • nokea
        wwee kirjoitti:

        ei ole noesta kyse. Muurarinikin puhui noesta ja suositteli tuhkalla putsausta.

        ..Mennessä on kaikki lähtenyt lasista irti Pinjan mainitsemalla tavalla. Se saataa kun on oikein poalannut siihen ikkunaa, niinkuin käpäsenpaskalta, mutta puhtaaksi on lähtenyt. Joskus on vaatinut vähän enemmän hankaamista mutta aina on lähtenyt. Ei aukat luovuttaa eihan heti..;)
        Ja toisaalta en menisi mitään puhdistusaineta yleensäkään käyttämään uuniin.


      • voi unohtaa

        Toi tuhkalla lasin hinkkaaminen on ihan turhaa puuhaa, siinä on sama idea kun laittas hiekkaa ja sillä hinkkais mutta tuhka on vähän hellävarovaisempi kun hiekka sille lasille, ainoa vaikutus on se mekaaninen ja ton saa tehdä 10 kertaa että lähtee se pinttyneinkin noki ja terva irti, kokemusta on tosta menetelmästä liiankin paljon.

        Lasin saa puhtaaksi tosi helposti Fairy Power Spray:lla (toiminee tavallinenkin fairy? en oo kokeillu), suihkuttaa lasin märäks sillä ja antaa vaikuttaa hetken ja sitten hieman karhealla sienellä tai froteepyyhkeellä pyyhkii niin tulee kerralla puhdasta ilman megalomaanista mekaanista hinkkaamista!


      • 20+12
        voi unohtaa kirjoitti:

        Toi tuhkalla lasin hinkkaaminen on ihan turhaa puuhaa, siinä on sama idea kun laittas hiekkaa ja sillä hinkkais mutta tuhka on vähän hellävarovaisempi kun hiekka sille lasille, ainoa vaikutus on se mekaaninen ja ton saa tehdä 10 kertaa että lähtee se pinttyneinkin noki ja terva irti, kokemusta on tosta menetelmästä liiankin paljon.

        Lasin saa puhtaaksi tosi helposti Fairy Power Spray:lla (toiminee tavallinenkin fairy? en oo kokeillu), suihkuttaa lasin märäks sillä ja antaa vaikuttaa hetken ja sitten hieman karhealla sienellä tai froteepyyhkeellä pyyhkii niin tulee kerralla puhdasta ilman megalomaanista mekaanista hinkkaamista!

        Äläpäs sinä puhu soopaa.Olen lämmittänyt taloani 24 vuotta ja aina on palojätteet lähteneet lasista hyvin helposti juurikin talouspaperilla ja tuhkalla.
        Poltan kaikkia kotimaisia ja monia ulkomaisia puulajeja.

        TUHKA KOSTEA TALOUSPAPERI !!!

        Unohtakaa hölmöt nyt nuo "noenpoistajat ja teräsvillat". On se kumma kun joka vuosi samat kysymykset, ettkö te usko vai ymmärrä ?


    • kotiaho

      Jos lasin saa irti, ja löydät astian johon tuo sopii laittaa nesteeseen, niin laitapa veteen johon laitat vähän konetiskiainetta. Sitten vain astia liedelle ja vesi kuumenemaan. Ei tarvise edes keittää. Tuntuu irrottavan minkä tahansa. Ja liesituuletin täysille, on sellaiset mömmöt...

      Pentti

      • Esko. N

        Tuhka on hyvä pudistusaine, sitä kosteaan rättiin ja hankaus. Paras on kuitenkin pitää ilmansaanti niin isolla ettei nokea synny(kokeilemalla). Leppää kun polttaa niin ei lasiluukku nokeudu, nokeutunutkin lasi pudistuu sillä kun polttaa riittävällä ilmansaannilla, lehtipuut yleensäkkin palaa puhtaammin. Kituuttamalla ja märillä puilla ei lasi pysy puhtaana, veto pitää olla reipas että tohina kuuluu mutta järki pitää kuitenkin olla päässä ettei vetoluukku täysillä polttele pitkää aikaa. Minulla särky kerran lasi kun oli veto jäänyt täysille, saunanlauteilla muistin että perkules takka jäi täysille!!!! mutta oli myöhäistä lasi oli mennyt halki heh...


    • Japeri

      Puhdistukseen tarvitaan 1kpl Vileda pyyhe, vanha kalsarikin käy. Juomalasi tai joku muu kippo. Esim juomalasiin 1/4 osa vettä ja 1/4 osa sinol polttonestettä (Tenua). Kastat rättiä sinolivesi seokseen ja kostuttelket lasia/laseja noin 15 minuntin ajan. painaa ei tarvitse. Noki/tummentuma lähtee rättiin. minulla on ainakin toiminut. Nytkin on puhtaat luukut. toiminut ikkunoissakin Maailman molemmat sivut. Tieto tullut perintönä minulle, muuta eisitten tullutkaan.

      • pikkujussi

        mitäs ne 2/4 osaa sitten laitetaan vai olisko seos 1/2 ja 1/2


    • näin on paras

      uunissa oleva tuhka on se oikeapesuaine kostuta rätti ja tökkää tuhkaan ja hakaa lasit puhtaiksi ja kuivaa talouspaperilla19

      • viivi h

        miiks tossa on19?


    • zaqs

      Taikasienellä lähtee pienellä vaivalla. Toinen, mitä on tullut kokeiltua, on ainakin K-Raudassa myynnissä ollut takkalasin puhdistusaine. Lähti melkein yhtä helposti puhtaaksi, mutta aine haisee pahalle.

    • viivi h

      noseonhelppo19

      • viivi h

        mä täs taas rakastan mikka


    • Takka12345667

      Kastele sanomalehti ja ota siihen tuhkaa,ja kyllä lähtee kun sillä hinkkaa.

    • Amatööri

      Miten saisin värjäytyneen leivinuunin lasin puhtaaksi? Piippu veti vähän huonosti ja puolet lasista veti itseensä jotain joka värjäsi lasin aivan tervan väriseksi. Ksyleenillä ja asetonilla ei ainakaan irtoa lasista yhtään mitään :(

    • Amatööri

      Hiomalla lähti sittenkin, melamiinisieni käteen ja kihnutusta.

    • Nitor

      Nitorilla lahtee,reilu suihkutus lasille ja noki ym.lahtee valumaan. Jos lika on tiukassa saattaa vaatia hieman hankausta talouspaperilla.
      On aivan kasittamatonta ehdottaa noen kayttamista tai hiovia aineita.
      Lasiin ei kannata kayttaa muuta hiovaa ainetta kuin alumiinioksidia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe