Nuori:korkea verenpaine/kova syke

Pelokas..

Olen 21-vuotias tyttö/nainen ja olen 167cm ja noin 53kg. Minulla on kova syke, siis hyvin nopea ja voimakas. Leposyke on jopa 90-100krt/min.!=/
Ja verenpaineeni on myös normaalia lukemaa paljon korkeampi! Mutta olen todella kova jännittämään kaikkia asioita(esim.koulussa, uusia tilaiteita ja myös pelkkää pulssin ja verenpaineen mittaamista), joten voisiko johtua osin siitä?
Minulla on ollut joskus öisin sellaisia ihmeellisiä kohtauksia, että olen herännyt yöllä siihen etten saa henkeä(ihan pelästyn) ja pitää yrittää rauhottua, kunnes kohtaus menee ohi. Tähän ei kohtaukseen ei liity mitään kipua tai muutakaan, vain tuota hengenahdistusta. Mennessäni nukkumaan, mietin joskus pulssiani, minkä seurauksena pulssi nousee ja takoo yhä kovempaa, josta minä taas säikähdän, joten sama jatkuu aika kauankin :/
Pelkään että minulla on joku tosi vakava sepelvaltimo tai joku muu sairaus jonka vuoksi en uskalla mennä lääkäriin, koska pelkään diagnoosia :,( Olen pienestä asti pelännyt kuolemaa, jonka vuoksi tarkkailen itseäni ja aina kaikkia oireita jatkuvasti...:(

Mikä neuvoksi?

9

2917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärille,

      et kerro RR-arvojasi laisinkaan. Totta kai molemmat, RR-arvot ja syke kohoaa kun jännittää.
      Mitä todennäköisimmin sinusta ei elimellistä sairautta löydy, mieleen tulee jonkin asteinen jännnitys/ahdistus/paniikkihäiriöoireyhtymä.

      • pelokas...

        En kertonut RR arvojani kun en niitä kunnolla muista..vain sen verran että ne oli korkeat kun niitä mittasin tossa huhti-toukokuussa =/
        Itsekkin olen miettinyt tuota jonkinnäköistä paniikki/pelkotilaa, koska minulla on jonkinverran sosiaalistentilanteiden pelkoakin...voisko vaikuttaa asiaan?


    • lonely heart

      Moron sulle! Mä oon Sua hiukan seniorimpi, 32 vuotias, mutta tuttuja on oireet... siis tiheä - lyöntisyys.
      Mulla tosin on pumppuvika (reikä kammioitten väliseinässä ja ilmeisesti alkava läppävika). Mä käytän sydänlääkkeenä Emconcoria, joka rauhoittaa nopean sykkeen. Mutta se ei laske verenpainetta, alapaine yli 100.
      Mulla ei kai oo ylipainoo (162/45). Niin, kyllä ilmeisesti astmalääkkeetkin kai sitä tekee.
      Toi jännittäminen... mulla tekee esim. rokotusten näkemiset pahaa ja silloin alkaa tikuttaa tiiviimmin. Mutta siinä vaan täytyy vetää keuhkot rauhallisesti ilmaa täyteen ja hengittää hitaasti ulos. Muista vaan relata!
      Mut voithan sä pistäytyä lekurin luona tai juttele sen kouluterkkaris kanssa.
      Mutt' muista, että sä et oo yksin. Kyllä mullakin jyskyttää...

      Aurinkoista kesää :) & kommentoi viestiä!

      T. Lonely heart

      • pelokas...

        Kiitos viestistä :)^
        Juup pitäis varmaan käydä juttelemassa terkkarille tai jollekkin lääkärille asiasta...vaikka seurailla sitä verenpainetta. Mutta ei oikein auta, kun jännitys aivan varmasti nostaa sen verenpaineen :S


      • paineet kondikseen
        pelokas... kirjoitti:

        Kiitos viestistä :)^
        Juup pitäis varmaan käydä juttelemassa terkkarille tai jollekkin lääkärille asiasta...vaikka seurailla sitä verenpainetta. Mutta ei oikein auta, kun jännitys aivan varmasti nostaa sen verenpaineen :S

        Tere, pelokas! Mä unohdin sanoo... siis kirjoittaa, että mee INSTRUMENTARIUM: iin tai apteekkiin ja osta sieltä verenpainemittari! Se on yks keino saada selville, mikä on sun oikee verenpainelukema!

        No, kirjoittele / kommentoi taas! t. rytmikäs!


      • Eno Elviira
        paineet kondikseen kirjoitti:

        Tere, pelokas! Mä unohdin sanoo... siis kirjoittaa, että mee INSTRUMENTARIUM: iin tai apteekkiin ja osta sieltä verenpainemittari! Se on yks keino saada selville, mikä on sun oikee verenpainelukema!

        No, kirjoittele / kommentoi taas! t. rytmikäs!

        Kotimittaus on hyvä homma, ja terveyskeskuksista ym. saa mittareita seurantaa varten lainaksikin ettei heti tarvi rynnätä ostamaan. En itse ole jännittäjätyyppiä, mutta kylläpä vaan mittaaminen hoitsun kanssa nostaa arvoja. Sitä kai pelkää että ne on korkeammat kuin onkaan.


    • xoy

      Vanha ketju mut jos joku tänne eksyisi vastaamaan niin kiva :) Eli siis: olen tyttö, 17v., pituus 170 cm ja paino 55, verenpaine on 93/74 ja leposyke hieman yli 100, onko jotakin häiriötä? Nopeasti noustessa pyörrytää vähän matalan verenpaineen takia

      • äippä67

        Käy mittauttamassa hemoglobiini-tasosi. Anemia voi nostaa leposykettä.


    • vesi..

      Vettä janoon 1,5-2 litraa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe