Hermojuuripuudutus

Haluaa kuulla kokemuksista

Onko tietoa hermojuuripuudutuksesta kroonistuneessa selkäkivussa.

Sellainen vähän suunnitteilla,diagnostisessa mielessä voidaan tehdä.

Millainen oli,kävikö kipeää?
Kauanko auttoi?
Tehtiinkö useamman kerran?

33

19466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkäkipuinen

      Taroititko kenties kipuepiduraalia eli kipupuudutusta? Kokemusta ei ole VIELÄ, mutta ensi viikolla olen menossa siihen. Kärsin myös kroonistuneesta alaselänkivusta. Mulla sitä nyt kokeillaan viimeisenä konservatiivisena vaihtoehtona, jos tästä ei apua niin sitten leikkaukseen. Se tehdään sarjana päiväkirurgisessa yksikössä kaikkiaan kolme kertaa kahden viikon välein. Anestesialääkäri suorittaa toimenpiteen ja osastolla ollaan 3-6h. Siitä auttaako se ei ole takeita, mutta omalle kohdalleni toivon että kipuni lievittyisi ainakin hetkeksi. Voi olla että ensimmäinen puudutuskerta ei vielä auta vaan viimeisellä saadaan toivottu tulos. Osaltaan hoidon onnisumiseen vaikuttaa myös se, että minkälainen vaiva sulla siellä selässä on. Voit saada apun pitkäksikin aikaa....Kannattaa harkita...Itse olen tyytyväinen jo siihenkin jos vaikka auttaisi edes kuukauden...Pääsisi edes hetkellisesti elää normaalisti. Voimia ja jaksamista sinulle!

      • pete...

        itse olin tossa kun kipu oli pahimmillaan ja se auttoi mulla vain 5 tuntia sitten kaikki kipu palasi takaisin...itse toimenpide oli aika inhottava, työnnetään hitaasti pitkää piikkiä ja naputellaan samalla selkärankaa, pitää maata sikiöasennossa ja pari hoitsua pitää susta kiinni


      • puudutussisko

        Hermojuuripuudutus on aivan eri juttu...Tehdään ct ohjauksessa eikä käsittääkseni useinkaan tehdä all 3kk välein.


    • auttoi

      Ite kävin pari vuotta sitten ja jo heti ekan kerran jälkeen pahin särky poistui. Kaiken kaikkiaan vaikutus oli tosi hyvä. Pystyin liikkumaan lähes normaalisti. Ikävä vain, että tulos kesti vain reilut kolme kuukautta.

      Itse toimenpide oli ihan ok. Paikoillaan piti pysyä, mutta oli kokenut lääkäri ja se pisto meni heti mihin pitikin eikä ollut ampiaisen pistoa kummempi.

      Mä aion käydä uudestaan ton satsin piakkoin.

      • Anonyymi

        Hyödyin, kivut palasivat vasts 4 - 5 kk kuluttua
        Jonossa uuteen pistoshoitoon, odoytaminen kivun kanssa kauheaa


    • JJ.

      joo,tehtiin tuossa pari viikkoa sitten oulun odl:ssa.toimenpide kesti muutaman minuutin ja sai nousta heti ylös ja lähteä pois kun kykenee. jalat meni vähän makarooneiksi noin tunnin ajaksi. läpivalaistuksessa lääkäri laittoi puudutteen hermojuurituppeen,ennen sitä puudutettiin alue.tuossa L-4 hermonpuudutuksessa vas. neula laitettiin selkärangan ja lonkkaluun väliin.lääkäri yksin hoiti toimenpiteen kivuttomaksi ei tuntuneet edes nuo neulanpistot. saattaa lievästi ärtyä muuutamaksi päiväksi,viikon päästä näkee tuloksen. mulla ainakin auttoi,ei tarvi syödä kipulääkettä ja sai nukkua yön yhteen putkeen.

      • Brother72

        Kävin n.3vko sitten samassa hoidossa,n.vko oli hyvä sitten säryt palasi.Soitto aika on kohta ja aion ottaa uudelleen jos mahdollista.
        Vasen jalkaa tikustelee ,vihloo ja puutuu.Voihan olla että piikki ei mennyt ihan sinne minne piti tai tämä minu tapaus on niin ärhäkkää mallia.Saas nähdä..


    • Katri-Marita

      Olen juuri tänää menossa uusintaan eli blokadi tehdään toistamiseen. Edellinen puudutus, joka tehtiin yli vuosi sitten ei auttanut yhtään. Tarkoitan, että EI YHTÄÄN. Ei sen laittaminenkaan tosin tuntunut missään, olin aivan yllätynyt, kun sanottiin, että "no niin, se on siinä" ja aikaa oli kulunut jotain 5-7 minuuttia. Minkäänlaisia tuntemuksia puudutteen laittamisesta ei jäänyt, jalka oli tosin koko loppu päivän vähän holtiton. Kävelemään pystyin kunnolla (niin että uskalsin luottaa, että jalka varmasti pysyy alla) noin 5 tunnin päästä puudutuksesta.
      Tämän päiväinen ei siis pelota yhtään, mutta en siitä oleta mitään apujakaan saavani. Mutta kokeillaan nyt taas tätäkin. Hermo on tiukilla sekä yläpäästä että alapäästä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. :-)

    • vm57

      Kävin myös saman keikan odl:ssä pariviikkoa sitten, ja toimenpide ei tehnyt yhtään kipeää, kiitos lääkärin ,joka oli ammattimies. Olen kärsinyt selkävaivoista todella paljon, 8 kk sisällä leikattu sama väli kaksi kertaa, ja kipu on ja pysyy. Nyt puudutuksen jälkeen olen voinut vähentää kuitenkin särkylääkkeiten käyttöä huomattavasti, esim. kipulaastarin olen jättänyt pois, samoin panagod-tabletit ennen otin kuutta tab. vuorokaudessa ,nyt vaan pari kpl. sitten on vielä lyrica ja arxosin joita ei enää mene juuri ollenkaan.
      Kannattaa käydä tuo keikka ilman muuta. Tsemppiä ja onnea matkaan.

    • Raskaana84

      Mie olen menossa tuohon samaan puudutukseen ja yleensä olen hirmu arka tällaisille. Hieman rauhoituin kun luin teidän kertomuksia, mut pelottaa silti. :( Jospa sitä ottais itteensä niskasta kiinni ja menis sinne puudutettavaks.

      Pelottaa vain kun on mahdollinen raskaus vielä. Mies sanoi ettei siitä tarvii ilmottaa eikä se haittaa, mut kyllä se minusta haittaa. Mulla on ollu pari kuukautta kauheeta pahaa oloa ja yökötystä aamuisin. Ja kävin testissä - näytti positiivista. =D =D

      Pitää sanoa siellä. =D Vaik mies on eri mieltä.
      Mitä mieltä te olette?

      • Anonyymi

        Hoitoalan ihmisenä olen todellakin sitä mieltä että pitää sanoa ja hyvissä ajoin ennen kuin toimenpidettä aletaan tekemään .


    • Tuulikki vm -66

      Viikko sitten laitettiin viimenen puudute.Sain viikon välein kolmasti. Ekaks tuntui auttavan isompaan kipuun, mutta ennen viimeistä puudutetta alkoi nouseva hermosärky.Mulla on leikattu L4-5 väli kaks vuotta sitten.1,5 vuotta oli selkä tosi hyvä ja sain kuntoutettua itteni kaikin puolin hyvään kuntoon.Nyt siellä samassa välissä joku remnantti, joka sivuaa hermotuppea ja arpikudosta on...8 vuotta sitten sain hermojuurivaurion S1.. vasempaan jalkaan(konservatiivinen hoito eli ei hoitoa ollenkaan ja ei kyllä tutkittukkaan.Olin ns. väliinputooja) ja sieltä on akillesrefleksi pois ja pysyvä lihaskato...ja nyt sitten syntynyt oikeeseenkin jalkaan hermovaurioita leikkauksen jälkeen. Harmittaa ihan sairaasti, kun oon ollut liikkuvaa sorttia ja harrastanut paljon erilaisia liikuntamuotoja.....
      Viimesen puoli vuotta ollut ihan sairaat hermokivut .Panacod 3g ja Lyrica 75 x 2 päivässä ja ei auta. Ortopedille odotan nyt kutsua ja saa nähdä olisiko leikkaus nyt tarpeen, vaikka ei sekään lopullisesti paranna....Kiva, kun on itte nostellu raskaita juttuja ja laittanu selkänsä koville, mutta kyllä sitä hoitoa pitäisi ajoissa saada, kun sitä on hakenut.
      Tsemppiä kaikille hermokivuista kärsiville

      • Liki 80-kymppinen.

        Minulla todettiin 10 v-sitten 4ja 5 nikaman välissä revähdys ja koko selkärangassa rappeutumista. 8 v. sitten tehtiin hermonjuuripuudutus, sen tekeminen kävi kivuttomasti, lievensi kipua vasempaan jalkaan, mutta ei selkään. Kaksi v.sitten toimenpide olisi uudistettu, mutta en halunnut, koska ei ole tietoa puudutuksen vaaroista. Olen pitänyt lihaskunnostani huoklta liikkumalla .Hankin 7-8 v.sitten selkäkipin ja venytän siinä selkääni usemman kerrab viikossa, muta en niin aktiivisesti kuin alkaessani 2-3 kertaa päivässä. Nykyisin käytän vain vähän klipulääkettä. Nukkumista haittaa selkakipu kyllä yhä joka yö, mutta päivät kohtalaisesti pärjään. Pidä kunnostasi huolta.


    • Jussi541

      Moi kaikille selkävaivaisille. Mitä kautta haitte tai haette hermojuuropuudutukseen ?? Oman terveyskeskuksenko ?
      Tämä hermojuuripuudutus tarkoittaa sitäkö että epiduraalitilaan laittetaan puudutus kapseli joka hiljalleen päästää puudutusainetta selkään. Niinkö ?

      Itse olen kärsinyt nytselkäkivuista n 2v . L4-5 välissä nikaman siirtymä ja hermokanava ahtaus. Jalat puutuuu ja selkää särkee välillä niin ettei tiedä seisoisko päällä vai miten . Särkylääkkeitä menee ja kipulaastari miedoin käytössä. Olen myös ajatellut mennä luudutusleikkaukseen jossa l4-5 väli luudutetaan titaanilevyillä ja ruuveilla ja luusiirrännäisellä. Hermokanvia samalla avarretttais. Onko kellään tuoretta kokemusta ko toimenpiteestä ja kellä tehty ja miten jatko on mennyt , onko kipu pysynyt poissa ja selkä kunnossa. Vastauksia toivoen ja etukäteen kiittäen . Jussi

    • Ellu25

      Hermokanavaan laitetaan puudutetta ja kortisonia ct ohjauksessa. Ja sen tekee vain ja ainoastaan alan lääkäri ja näitä on Ortonissa ja Oulussa. Itse olen käynyt kohta 9 vuoden ajan.

      • juj

        Joo olen itsekin käynnyt useamman kerran Terveystalossa (ORTON) sillä Ortonissa näitä ei tehdä tosin olen itsekin ,käynnyt toimenpiteen jälkeen Ortopedillä Ortonissa (sama rakennus).


    • wqe1

      No johan on,mulle edes haluta sitä tehdä.

      2 vuoden aikana 2 selkäleikkausta,kovaa kuntoutusta ja tilanne on nyt sellainen,että 2 kipulaastaria ja triptyl 25mg x 4.

      Odotellut hoitajan soittoa,jotta sais kivun hallintaan jotenkin.
      Hermo jalassa edelleen puristuksissa(arpikudos,nikamaväli madaltunut) ja nyt vihloo,vetää ja särkee toiselle puolelle selkää ja jalkaa. Tänään meinannut sukkia saada jalkaan sekä kenkiä pois jalasta.
      Miten tässä nyt jumppaa,kun ei kivuilta voi?????

      Muutama päivä sitten jalka petti alta,nilkka taipui kaksinkerroin kun yritin kävellä. Joutuivat naapurit kantamaan sisälle vuoteeseen.

      Näenköhän mä unta,jos toivon jonain päivänä kävelylenkin pituuden olevan yli 1km? Ja harrastamaan kunnolla lajeja mitä ennen tätä helvettiä???

    • Yli 40 v työtä

      Terve. Tänään tehtiin toi puudutus,ihan hyvin meni muuten mutta jännitin niin hemmetisti et meinasin oksentaa ja happi tuntui loppuvan. Itsellä pakara puutuu ja takareiteen sivaltaa sekä nivusessa jomottaa. Magneetti kuvassa 3-4 nikama kasassa ja selkä muutenkin kulumia täysi. Itse toivon et pystyisin istumaan ja elämänlaatu muutenkin kohentuisi. Se mitä ihmettelen ,aika sairas saa olla nykyisin että lääkäri ehdottas sairas päiviä?

      • nikamaongelma

        Kai tuon tmp:n jälkeen saikkua vähän tulee? vai joko seuraavana päivänä työhön?


      • kohta54
        nikamaongelma kirjoitti:

        Kai tuon tmp:n jälkeen saikkua vähän tulee? vai joko seuraavana päivänä työhön?

        Itselleni tehtiin operaatio tänään aamusella klo 9 Tayssissa. Puudutuspiikki vähän nipisti, muuten ei tuntunut miltään. Jalkaa ja pakaraa jomottelee ei kyllä ole puutunut yhätän. Tein vielä kauppareissun Prismaan operaation jälkeen. Ei tästä operaatiosta mitään saikkua tarvita


    • Ellu25

      Jaa hermojuuripuudutus vai. Koskas sitä on tuolla ruvettu tekemään. :)

    • kivulias

      Minulle tehtiin paripäivää sitten hermoblogadi puudute
      vaemmalle puolelle alaselkään.Eihän se kivuton toimenpide ole.
      mutta kyllä sen kestää on vain hyvin rentona eikä jännitä.
      En kyllä vielä ole tuntenut että siitä olisi ollut apua.Jospa se vasta
      myöhemmin alkaa vaikuttaan,ei tullut kysyttyä lääkäriltä,Kontrolli aika
      kuukauden kuluttua.

      • Juuri näin, juuri

        Älkää ihmiset antako ortopedien ja tavallisten luukirurgien rassata selkäänne. Selkäleikkauket kuuluvat neurokirurgeille aina. Eivät koverra luita ja nikamia selässä, vaan tekevät työnsä oikeassa kohteessa. Neurokirurgille kaikki selkävaivaiset, jos väistämättä tarvitsette leikkausta eikä konservatiivista hoitoa. Kivuthan voivat joskus olla sietämättömiä... Hermojuuriblogadi voi joskus jotakin auttaa - ei kaikkia...


    • kiputyttö -54

      Minulle tehtiin hermojuuripuudutus Kysissä 7.8..2014. Toukokuussa alkanut kipu on nyt helpottunut. Jospa tämä olotila kestäisi pitempään ja saisin kipulääkkeitä vähemmäksi. Temgesic on ollut käytössä toukokuusta jatkuva päivittäisenä lääkkeenä eikä sekään lopuksi auttanut hermokipuun. Nyt vain katsotaan miten tästä eteenpäin.

    • kiputyttö -54

      Niin ja vielä...että ei ollut kivulias toimenpide. Verrattavissa verikokeen ottoon.

    • Mr. Blokadi

      Itsellä välilevy revennut ja pullistuma hipoo hermojuurta. Öisin kipeytyy ja on aamun ja iltapäivään saakka kipeä kun seisoo vähän kauemmin tai istuu huonossa asennossa. Iltaisin yleensä helpottaa ja voi tehdä kauppareissunkin yleensä kivutta. Johtuu siitä, että öisin nesteet kerääntyy selkään ja rupeaa painamaan hermoa, päivisin nesteet liikahtaa ja paine helpottaa.

      Kotiuduin juuri Oulun Terveystalolta, jossa minulle pistettiin kaksi hermojuuriblokadipiikkiä SI juuriin. Oli kivulias toimenpide. Varjoaineen laitto aiheutti varpaisiin saakka vihlonnan ja tuntui, että jalka poksahtaa. Toimenpide oli nopea kuitenkin. Piti vähän aikaa makoilla toimenpidepöydällä kun rupes hikeä puskeen, pyörryttään ja kalpeus tuli. Oikea jalka oli turta 20 minuuttia. Vasen jalka heti ok. Johtui siitä, että pistettiin enemmän ainetta oikealle puolelle.

      En halua kyllä toista kertaa mennä, mutta pakko kai mennä, jos kivut palaa. lähetteessä kuitenkin vielä varaus kahdelle kerralle.

      • Mr. Blokadi

        Jatkanpa tähän...eilen illalla ja tänään olen huomannut uuden oireen. Kumartuessa eteenpäin tai maatessa selällään ja nostaessa oikeaa jalkaa suorana ylöspäin, alkaa vihlomaan oikeaa takareittä. Tätä oiretta ei minulla ollut ennen salpaushoitoa. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Ihme homma, jalkoihin ei aiemmin tullut mitään oireita. Ehkä se puudute/kortisoni painaa vielä hermoa ja ärsyttää...


    • Laihtuminen auttaa

      Mulla oli jatkuvia selkäongelmia nuorempana, säteili jalkaan varpaisiin asti, aamyöisin heräilin kuin puukkoa olisi vedetty reiden takaosassa ja pohkeessa, mikään särkylääke ei tuohon auttanut. Ainoa toimiva konsti, jolla ongelma on pysynyt pois yli 10 vuotta oli laihtuminen. Painoin ennen 89kg, sitten laihduin (varattomuuden takia) 20kg ja huomasin selkäongelmien kadonneen. Myöhemmin paino palautui noin 75-78kg:aan ja siinä on pysynyt, eikä ongelmia ole ollut. Pituutta mulla on muuten 182cm ja olen siis mies.

      Suosittelen kokeilemaan, vaikka omalla kohdalla laihduinkin rahan ja ruuan puutteen takia, lopputulos oli loistava ja samalla tavalla kait tuon luulis vaikuttavan tarkoituksella laihduttisenkin =)

    • Tintti30

      Minulle laitettiin viikko sitten Hermojuuripuudute Taysissa. Pisto itsessään sujui hyvin ja kipu oli siedettävää.. MUTTA..Nyt makaan paikallisessa terveyskeskuksessa vas jalka halvaantuneena ja pissat valuu pitkin jalkoja ja syyksi epäillään juurikin pistoksen aiheuttamaa tulehdustilaa.Luulin aiemmin että hermosärkyni oli kovaa - lääkityksenä Neurontin 600 x 3 /vrk ja Norspan 20 laastari. Katinkontit nyt tämä kipu on todellista helevettiä ja mikään ei auta kipuun,ei niin mikään. En tiedä pettääkö pumppu ennenkuin saadaan kipu aisoihin. Voimia Teille muillekkin kivuliaille!!

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin juuri äsken. Toimenpide oli kivulias ja en voi kuin toivoa, ettei käynyt huonosti. Tällä hetkellä kipu on pahempi kuin ennen "puudutusta".

      • Anonyymi

        Jatkanpa tähän, että ei toiminut ainakaan puuduteaine minulla. Toisaalta lääkäri ei saanut neulaa kai sinne, mihin oli tarkoitus.

        Ainoa seuraus tähän mennessä ollut, että sain toimenpiteestä hankalan selkäkivun, jota ei ennen ollut. Jalkaan säteilevä kipu ainakin toistaiseksi pahempi kuin ennen puudutusta. Kuulun kai siihen noin prosenttiin, joilla blokadi pahentaa kipua. Noin puolet siitä hyötyy merkittävästi, ainakin jos säteilyoireen syynä on jokin tulehdus. Muutenhan se ei auta kuin puuduteaineen vaikutuksen ajan, eli muutaman tunnin.


    • Anonyymi

      Kepin kanssa pääsee 5 metriä ja takasin petiin. Onko kellään uusimpia tietoja puudutes hoidosta. Apua

      • Anonyymi

        Elokuun lopulla pitäis Ouluun mennä hermojuuri blokadiin, vasemassa jalassa on älytön hermokipu pakarasta varpaisiin asti ja pari pullistumaa selässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe