AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Lämmin talviauto

Lämmin talviauto

33 Vastausta 4 829 Lukukertaa
Pieni galluppi:

Mikä on lämpimin markkinoillamme olevista henkilöautoista kokoluokassa 1.1 - 1.9 l ?

Vähän pohjaksi omia kokemuksiani: olen omistanut ja ajanut useita eri mallisia Ladoja 80/90 -luvuilla. Sen kokemuksen perusteella, mitä minulla on kaikista muista automerkeista (sekä eurooppalaisista että aasialaisista) väitän, että lämpimämpää talviautoa ei vieläkään Suomen markkinoilta löydy.

Jos joku tietää lämpimämmän, kertokoon mikä se olisi (pitää tietenkin tuntea omakohtaisesti Ladan talviominaisuudet voidakseen vertailla!)

Lämmin ?

Minulla oli Breznev 1200 vuosimallit 1974 ja 1985. Kyllähän niissä tarkeni...käyntiinkin lähti veivillä, jos akku oli lopuillaan. En niitä kuitenkaan lämpimimpinä autoina pidä. Perävetoisenä autona se jäi talvella helposti kiinni sellaisiin paikkoihin, jotka nykyinen peli selvittää mennen tullen. Lämpimyys on myös mielestäni parempi. No, Ladan hintaan nähden se oli ok-kulkupeli.

Pahvia nokille

Joskus oli autoissa säädettävä verho syylärin edessä,josta saattoi säätää moottorin käyntilämpötilan.Saman asian ajaisi vieläkin pahvinpala jolla saa käyntilämpötilaa suuremmaksi.Autosta saa silläkonstilla vaikka miten lämpimän.Termostaatin vaihdolla ei vaikutus ole ihan yhtä tehokas.

vanha...

.. kunnon 99 saab oli kyllä lämmin.

Varmaan 900:t ei olleet pekkaa pahempia.

Mikähän uusista autoista olisi lämmin. Sairaan taloudellisiksi rakennetut uudenaikaiset moottorit eivät vissiin tuota niin paljoa lämpöä, kuin vanhemmat, epätarkemmat kaasutinmoottorit.

Lämmin

Kyllähän Ladalla ajaessa lämmin tulee, leudommalla säällä suorastaan hiki! Raskas ohjaus ja polkimien asennot perseestä. jne jne jne....

Paljonkos

olet ajanut Ladalla?

No onko lämmintä autoa?

Tämä kiinnostaisi minuakin. Lisäisin vielä lämpimyydestä, esimerkiksi niin lämmin jotta -25 astatta ja kylmemmällä ilmalla lämmityslaitteen ei tarvitse vielä olla ääriasennossaan. Eli ne huippulämmöt on niitä kovempia (40+) pakkasia varten.

Minulla on kokemuksia seuraavista Golf I ja II, Kadett E, Sunny (-87), Corolla (-98), BMW E36, MB C (W202). Kaikki (Golf I:tä lukuunottamatta) bensavehkeitä, dieselissähän lämpöä ei tule senkään vertaa. Mikään näistä ei ole tarpeeksi lämmin edes noilla vaatimattomilla 25 pakkaslukemilla. Kaikissa näissä esimerkiksi jäätyvät pakkasella sivulasit jos autossa istuu vaikka 4 henkeä.

Vastauksena galluppiisi, ainakaan mikään edellä luetelluista ei siis ole talvikäyttöön soveltuva (Golf, Sunny, Corolla, BMW 3x, MB C-sarja).

Lada voisi olla lämpimämpi, TV:ssähän Vasili käynnistelee Ladaansa -50 asteen pakkasessa...

Lämpöä...

on tähän asti parhaiten irronnut-yllätys yllätys-vm.-77 Accordista.Se edusti vielä vanhan hyvän ajan suunnittelua sikäli että maantieajossa puhaltimen käyttö oli tarpeetonta patopaineella sisään tulevan ilman johdosta.Ja se ilma oli muuten kuumaa.Esim.nykyvolkkareita-monesta muusta merkistä puhumattakaan on aivan turha verrata vanhaan Hondaan.Käynnistyvyyskin oli luokkaa-ilman lämmitystä 40:stä asteesta muutamalla pyörähdyksellä.Kaiholla vieläkin muistelen.

Parempi

Citroen Xantia on vielä parempi.
On nimittäin kokemusta sekä Hondasta että 3:sta Xantiasta.

Nykyään on

Olet oikeassa noista malleista, mutta
noin 5 vuotta Suomen Lappia käyttää talvitestaukseensa
mm. BMW, Opel ja VW ja monet muut...

Talvi 98 taisi olla se suuri pakkastalvi, johon autotehtaat olivat
tyytyväisi...muistaakseni Opelkin voitti talviautotestin Suomessa. BMW:n uusi malli lämpeni nopeasti talviautotestisssa ja oli täysin riittävä!

Eli taitaa edistystä olla tapahtunut, ennenhän vain Volvo ja Saab käyttivät kotietua hyväkseen!
Saabiin saattoi Saunan oven lukittua mennä lämpimään!

TM-talviautovertailu 2/79

Lämpimin talviauto mitä TM:n talvitesteissä on ollut kautta aikojen on Volvo 242 DL 1.9. Autosta mitattiin liki +50C asteen lämpötila lukemia!.Lehden kannessa testaajat ajelivat Volvolla ilman paitaa.Olen omistanut tämmöisen pelin ja täytyy nykyisenä Nissanin omistajana todeta ,että 200-sarjan Volvo peittoaa useat nykyautot talviominaisuuksillaan.

Uusin TM-talviautovertailu

Paras auto lämpiämään on TM-vertailussa mukana ollut Skoda Fabia.Huonoin puolestaan ehkä yllättäen uusi Lada 110.Testaajatkin ihmettelivät nyky-Ladan lämppäriä.Myöskään uusi Volvo S60 ei lämpene kuten vanhat Volvon 200-sarjan mallit.

Saab 900

Talvikokemuksia on kolmesta Ladasta: 1200, 1300S ja 1600 SL. Kaikissa tarkeni hyvin. Ladan hyvä puoli oli että pelkällä ajoviiman puhalluksella pysyi ikkunat sulana, ei tarvinnut pitää puhallinta päällä koko ajan. Se pitikin melko kovaa ääntä. Kokemuksia on myös Saab 900:sta, Escortista ja Mondeosta. Näistä Saab on ollut paras. Siinä tarkeni ja ikkunat pysyiväy auki. Volvo 240 oli myös tosi lämmin auto, ehkä vielä Saabiakin parempi mutta Saab etuvetoisena oli talvella muuten parempi. Kyllä takavetoisellakin talvella pärjää kunhan tietää konstit ja katsoo mihin pysähtyy. Takavetoinen opettaa herkkää kytkinjalkaa.. Mondeo ja Escort on muuten samaa tasoa mutta Escortissa pysyi takaikkunat paremmin sulana.
Asialinja.
Mosse 1500 oli kuuma ja. 1.5 oli motti.Ei palellut ku kyytissä oli.

lada!

kyllähän se vanha kunnon kantti Lada on kaikkein lämpimin ,kakkine vikoineen. mikäs siinä sitten lämmittää kun auto seisoo tien poskessa pakkasella.

lämminkö?

kyllähän se on pojat ja tytöt sillä lailla että kun e mallin kadettiin(1.2)laittaa 92 tappotermarin ja pahvi keulille niin on niin kuuma että ei oo sisälle asiaa jos on lämppis täysillä!!!täällä oulussa olemme korvanneet saunat yms. moisella keksinnöllä.

teoriaa

Todella teoreettinen kysymys. Turha edes miettii jokaiseen autooni laitatan bensalämppärin
ruotsalaiset ovat Keksineet jo kuuskyt luvulla miten tehdään lämmin auto.. moni ei osaa vieläkään! Oma volvoni lähtee aina käyntiin kuin palmun alta vaikka pakkasta oli jopa -28 ja sisälle tuli lämmintä hetkessä
Ainoa todella lämmin talviauto on volvo 144 vuodelta 1976.
Siis 1975.
Ota vielä vuosi pakkia. Se 244 tuli jo 1975. Viimeinen 144 oli 1974-mallia.
Lämpimyydestä puhuttaessa -67 Amazon ja -68 mallin 144 olivat aivan ylivoimaisia lämmityslaitteiltaan. Tarvittaessa sormia polttavaa, tulikuumaa ilmaa tuli joka suulakkeesta tuutin täydelttä, kun lämppärin kenno vaan oli ISO ja PAKSU.
Nykyvolkkareissa huurteinen nakki ei muutu puoleen tuntiin miksikään, kun lämppäristä tulee vaan onneton lehmän henkäys.
nuorempana ei paleltanut niin helposti. Eihän nykyään edes ole pakkasia.

Voihan se olla, että nykyautot eivät kehitä enää niin paljon hukkalämpöä ja vanhoissa saattoi tulla lämmin tehostamattomia hallintalaitteita käytettäessäkin. Dieseleistä ei lämpöä saakaan.
Kyllä puhun ihan kokemuksesta, vuoden 1973-74 volvoa parempaa talviautoa ei ole tehty! Myös yrjödatsun oli helvetin lämmin ja lämpeni äkkiä, ikkunoista ei tosin tahtonut nähdä ulos kun huurtuivat.
VW touran 1,9 TDI.
3 h lohko + sisälämmitin ja vielä webasto kellon kera niin tarkenee.
Ja pahvit keulalle kohta silleen.
Mutta miten käy, kun irroittaa johdon ja lähtee liikkeelle. Vilu yllättää taas !!!
Webastoa huudattaa niin jotenkin lämpö pysyy.
Lämmöllä muistelen dodge darttia. Oli meinaan lämmin talvella. Kunnon valurauta mötikkä ja isolämppärinkenno.
Etelässä suunnitellut, ja tehdyt autot sopivat etelään. Pohjoisessa suunnitellut, ja tehdyt autot sopivat pohjolan olosuhteisiin. Tänäkin päivänä.
Kiinan volvo?
Lämpöisimmät:

Volvo 144
Volvo 240
Volvo 740
Saab 99
Lada 1200L
Mazda 323
Camry

Kylmimmät:

Fiat 600
Fiat 850
Kuplavolkkari
Skoda 120
Isuzu bellet
Ford anglia
Golf ll
Golf lll
VW Polo
Nissan almera
Skoda roomster
Konsernin tsi listalle myös.
VW,skoda,audi,seat.
Äläs ny. Fiat 600:ssa oli 32 hv:n lämmityslaite. Kun käänsi konehuoneen kuupan lämmittämään sisälle, niin takapenkki oli kuin tulessa. Vaikka etujalkatilaan ja tuulilasille tuli peltikanavat kuten volkkarissakin, niin oli vaikeaa saada niistä tulemaan lämmintä ilmaa molempiin paikkoihin. Yleensä oli tyydyttävä pitämään tuulilasi auki, jolloin jaloilla oli kylmä.
Hyvä lämmityslaite oli myös -89 nissan synnytyksessä. Paskimmat "lämmityslaitteet" BMW 2002, skoda 120, VW 1200.
Micra -89 pukkaa lämpöä heti kun kylmäkäynnistää vaikka -30.
 /   /  / Lämmin talviauto

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta