Promeleiri lähinnä vitsi

Ville

Minusta tuollainen promeleiri on lähinnä vitsi. Jos ei halua noudattaa valtakulttuurin tapoja niin miksi sitten kuitenkin apinoida niitä. Eli miksi apinoitte kristittyjen toimintaa, jos haluatte olla erilaisia?

36

2751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Onpas taas vaihteeksi äärimmäisen älytön viesti. Protuleiri on leiri, ei uskonnonleiri. Tarkoitatko viestilläsi, että kaikki kesäleirit ja armeijan harjoitusleirit ovat kristittyjen apinointitapahtumia, vain koska ne ovat leirejä?

      Aivojaankin saa käyttää.

      • Lady H

        unohdit mainita partioleirit!


    • Joonas

      Promeleirin tarkoitus on ettei nuoret menis riparille. Sittemmin sinne on keksitty jotakin sisältöä.

      Eli ei vitsi vaan joidenkin piirien vakava huoli siitä että nuoret hurahtaisivat uskoon.

      • Lady H

        mikä ihmeen huoli on siinä hurahtaako uskoon vai ei? en todellakaan ymmärrä kantaasi tähän. prometheusleiri on AIKUISTUMISLEIRI... siellä keskustellaan USKONNOISTA, AATTEISTA, IHMISSUHTEISTA, ERILAISUUDESTA jne. ei todellakaan mitään "kunhan keksittiin täytettä". prometheusleirillä nuorilla on mahdollisuus luoda kestäviä siteitä toisiin nuoriin ja mahdollisesti myös sellaisiin jotka saattavat jakaa saman ideologian. hohhoijakkaa kun ihmiset taas aukoo päätään ja päästää tietämättömyytensä valloilleen.


      • n81
        Lady H kirjoitti:

        mikä ihmeen huoli on siinä hurahtaako uskoon vai ei? en todellakaan ymmärrä kantaasi tähän. prometheusleiri on AIKUISTUMISLEIRI... siellä keskustellaan USKONNOISTA, AATTEISTA, IHMISSUHTEISTA, ERILAISUUDESTA jne. ei todellakaan mitään "kunhan keksittiin täytettä". prometheusleirillä nuorilla on mahdollisuus luoda kestäviä siteitä toisiin nuoriin ja mahdollisesti myös sellaisiin jotka saattavat jakaa saman ideologian. hohhoijakkaa kun ihmiset taas aukoo päätään ja päästää tietämättömyytensä valloilleen.

        "AIKUISTUMISLEIRI... siellä keskustellaan USKONNOISTA, AATTEISTA, IHMISSUHTEISTA, ERILAISUUDESTA jne. ei todellakaan mitään "kunhan keksittiin täytettä". prometheusleirillä nuorilla on mahdollisuus luoda kestäviä siteitä toisiin nuoriin ja mahdollisesti myös sellaisiin jotka saattavat jakaa saman ideologian."

        Tuo mitä sanoit, pätee myös rippileiriin. eikö se silloin ole rippileirin kilpailija, jos siinä on sama konsepti.

        Mutta edelleen, pitää sanoa, etten saa taas kaikkia niskaani, olen prometheusleirin kannattaja. Mutta myös rippileirin kannattaja.


      • Lady H
        n81 kirjoitti:

        "AIKUISTUMISLEIRI... siellä keskustellaan USKONNOISTA, AATTEISTA, IHMISSUHTEISTA, ERILAISUUDESTA jne. ei todellakaan mitään "kunhan keksittiin täytettä". prometheusleirillä nuorilla on mahdollisuus luoda kestäviä siteitä toisiin nuoriin ja mahdollisesti myös sellaisiin jotka saattavat jakaa saman ideologian."

        Tuo mitä sanoit, pätee myös rippileiriin. eikö se silloin ole rippileirin kilpailija, jos siinä on sama konsepti.

        Mutta edelleen, pitää sanoa, etten saa taas kaikkia niskaani, olen prometheusleirin kannattaja. Mutta myös rippileirin kannattaja.

        "joidenkin piirien huoli siitä että nuoret hurahtavat uskoon"... siis täh!!
        eikä taaskaan ollut mistään kilpailusta puhe. ainakaan alunperäisessä kommentissa johon itse kommentoin (sekavaa). niin, tästä viestistä sai sellaisen käsityksen että prometheusleirien vetäjät todellakin etsivät kaduilta, kouluista jne viattomia nuoria jotka eivät tiedä mihin uskoa. ja kun ovat saaneet sellaisen kynsiinsä, raahaavat tämän leirille ja kieltävät tätä missään nimessä uskomasta mihinkään. prometheusleiri on siis vain vahtoehtoinen aikuistumisleiri (sitähän riparikin) nuorille, jotka eivät syty jumalasta, mutta haluavat kokea tämän riitin, jonka jälkeen ollaan ns. aikuisia. prometheusleiri EI ole mikään rippikoulun kilpailija, vaan vaihtoehto. nyt aika hassu vertaus, mutta kun olet menossa vaikkapa mcdonaldsiin ja tarkoituksesi on ottaa vaniljapirtelö (sisimmässäsi TIEDÄT etteivät kaikki pidä vaniljapirtelöstä) eikö olekin muita huomioonottavaa että sieltä löytyy myös mansikkaa ja suklaata?


      • n81
        Lady H kirjoitti:

        "joidenkin piirien huoli siitä että nuoret hurahtavat uskoon"... siis täh!!
        eikä taaskaan ollut mistään kilpailusta puhe. ainakaan alunperäisessä kommentissa johon itse kommentoin (sekavaa). niin, tästä viestistä sai sellaisen käsityksen että prometheusleirien vetäjät todellakin etsivät kaduilta, kouluista jne viattomia nuoria jotka eivät tiedä mihin uskoa. ja kun ovat saaneet sellaisen kynsiinsä, raahaavat tämän leirille ja kieltävät tätä missään nimessä uskomasta mihinkään. prometheusleiri on siis vain vahtoehtoinen aikuistumisleiri (sitähän riparikin) nuorille, jotka eivät syty jumalasta, mutta haluavat kokea tämän riitin, jonka jälkeen ollaan ns. aikuisia. prometheusleiri EI ole mikään rippikoulun kilpailija, vaan vaihtoehto. nyt aika hassu vertaus, mutta kun olet menossa vaikkapa mcdonaldsiin ja tarkoituksesi on ottaa vaniljapirtelö (sisimmässäsi TIEDÄT etteivät kaikki pidä vaniljapirtelöstä) eikö olekin muita huomioonottavaa että sieltä löytyy myös mansikkaa ja suklaata?

        Enhän mä sanonu tota ekaa lausetta... kysyin vaan, että eikös niillä leireillä ole siis sama tarkoitus... siis aikuistuminen. Ja tiedonsaanti ja what ever. Eikä sinne rippileirillekään menijöiden tarvi olla niin innostuneita Jumalasta, kunhan vaan ovat tavallisia nuoria, jotka ovat kiinnostuneita kristinuskon perusteista ja elämästä.

        Ja en minä ole edelleenkään sanonut, ettei Prometheus-leirejä tarvi olla, tai ettei vois sitä käydä tai vaik molempia.

        Ja en minäkään ihan tollasta käsitystä siitä ekasta viestistä saanut... :

        Ja minä en muuten mene McDonald'siin, siel on pahat ruuat ja kallista ja ne roskaa luontoa pakkauksillaan ja pilleillään.


      • Lady H
        n81 kirjoitti:

        Enhän mä sanonu tota ekaa lausetta... kysyin vaan, että eikös niillä leireillä ole siis sama tarkoitus... siis aikuistuminen. Ja tiedonsaanti ja what ever. Eikä sinne rippileirillekään menijöiden tarvi olla niin innostuneita Jumalasta, kunhan vaan ovat tavallisia nuoria, jotka ovat kiinnostuneita kristinuskon perusteista ja elämästä.

        Ja en minä ole edelleenkään sanonut, ettei Prometheus-leirejä tarvi olla, tai ettei vois sitä käydä tai vaik molempia.

        Ja en minäkään ihan tollasta käsitystä siitä ekasta viestistä saanut... :

        Ja minä en muuten mene McDonald'siin, siel on pahat ruuat ja kallista ja ne roskaa luontoa pakkauksillaan ja pilleillään.

        *hihittää*


      • just
        Lady H kirjoitti:

        "joidenkin piirien huoli siitä että nuoret hurahtavat uskoon"... siis täh!!
        eikä taaskaan ollut mistään kilpailusta puhe. ainakaan alunperäisessä kommentissa johon itse kommentoin (sekavaa). niin, tästä viestistä sai sellaisen käsityksen että prometheusleirien vetäjät todellakin etsivät kaduilta, kouluista jne viattomia nuoria jotka eivät tiedä mihin uskoa. ja kun ovat saaneet sellaisen kynsiinsä, raahaavat tämän leirille ja kieltävät tätä missään nimessä uskomasta mihinkään. prometheusleiri on siis vain vahtoehtoinen aikuistumisleiri (sitähän riparikin) nuorille, jotka eivät syty jumalasta, mutta haluavat kokea tämän riitin, jonka jälkeen ollaan ns. aikuisia. prometheusleiri EI ole mikään rippikoulun kilpailija, vaan vaihtoehto. nyt aika hassu vertaus, mutta kun olet menossa vaikkapa mcdonaldsiin ja tarkoituksesi on ottaa vaniljapirtelö (sisimmässäsi TIEDÄT etteivät kaikki pidä vaniljapirtelöstä) eikö olekin muita huomioonottavaa että sieltä löytyy myös mansikkaa ja suklaata?

        vakaumukselliset kristityt?


      • Dove
        just kirjoitti:

        vakaumukselliset kristityt?

        No totta mooses! Minun tietääkseni sitä ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta kirkkoon kuulumattomat eivät pääse rippileirille, vai kuinka?


      • Mara
        Dove kirjoitti:

        No totta mooses! Minun tietääkseni sitä ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta kirkkoon kuulumattomat eivät pääse rippileirille, vai kuinka?

        Hei!

        Kyllä riparille voi tulla ilman että kuuluu kirkkoon, ei se velvoita mihinkään, mutta jos konfirmoiduksi haluaa, niin siinä voi olla jotain exstra häsäystä. Olisko kasteen paikka? Emmä tiä.

        Terveisin yks isonen.


      • Gandalf

        Prometheus-leireillä EI suhtauduta mitenkään negatiivisesti kristinuskoon. Minun leirilläni oli ainakin monia, jotka kuuluivat kirkkoon ja uskoivat Jumalaan. Heitä EI TODELLAKAAN syrjitty millään tavalla! Huomaa selvästi, etteivät eräät näitä viestejä kirjoittaneet henkilöt ole itse käyneet protu-leireillä tai muutenkaan tutustuneet järjestön toimintaan.

        Miksi olisimme huolissamme siitä, että nuoret hurahtavat uskoon? Minun mielestäni todellakin KANNATTAA USKOA siinä tapauksessa, että uskosta saa iloa ja sisältöä elämäänsä. Mutta jos uskontoa käyttää välikappaleena, jonka välityksellä voi haukkua muita ihmisiä tms., kannattaisi miettiä, onko käytös nyt Raamatun mukaista. Minun riparillani opetettiin, että tärkeintä on rakkaus.

        En muuten itse usko Jumalaan. Ikäväkyllä en ole niin tyhmä, että minut saataisiin uskomaan moista (uskonnonopettajamme mielestä kannatta uskoa siksi, että tuonpuoleinen on järjenvastainen... Loogista, eikö?), mutta kaikki kunnia niille, jotka ovat.


      • Gandalf
        n81 kirjoitti:

        "AIKUISTUMISLEIRI... siellä keskustellaan USKONNOISTA, AATTEISTA, IHMISSUHTEISTA, ERILAISUUDESTA jne. ei todellakaan mitään "kunhan keksittiin täytettä". prometheusleirillä nuorilla on mahdollisuus luoda kestäviä siteitä toisiin nuoriin ja mahdollisesti myös sellaisiin jotka saattavat jakaa saman ideologian."

        Tuo mitä sanoit, pätee myös rippileiriin. eikö se silloin ole rippileirin kilpailija, jos siinä on sama konsepti.

        Mutta edelleen, pitää sanoa, etten saa taas kaikkia niskaani, olen prometheusleirin kannattaja. Mutta myös rippileirin kannattaja.

        Aivan, mutta minun mielestäni prometheus-leireistä tulee ihan itsestään onnistuneenpia kuin ripareista. Tämä johtuu siitä, että kaikki lapset eivät tule ripareilla omasta halustaan eiväkä siksi ole kovin innostuneita asiasta. Prometheus-leireillä asioita sitä paitsi pohdiskellaan enemmän. Riparin tarkoitus on lähinnä levittää kristinuskoa, mutta protu-leirin tarkoitus EI OLE levittää ateismia! Tarkoitus on pohtia asioita, ja kristinusko on tietysti yksi varteenotettava vaihtoehto elämänkatsomukseksi/uskonnoksi.


      • Gandalf
        n81 kirjoitti:

        Enhän mä sanonu tota ekaa lausetta... kysyin vaan, että eikös niillä leireillä ole siis sama tarkoitus... siis aikuistuminen. Ja tiedonsaanti ja what ever. Eikä sinne rippileirillekään menijöiden tarvi olla niin innostuneita Jumalasta, kunhan vaan ovat tavallisia nuoria, jotka ovat kiinnostuneita kristinuskon perusteista ja elämästä.

        Ja en minä ole edelleenkään sanonut, ettei Prometheus-leirejä tarvi olla, tai ettei vois sitä käydä tai vaik molempia.

        Ja en minäkään ihan tollasta käsitystä siitä ekasta viestistä saanut... :

        Ja minä en muuten mene McDonald'siin, siel on pahat ruuat ja kallista ja ne roskaa luontoa pakkauksillaan ja pilleillään.

        Sen ravintolan sietäsi mennä konkurssiin! Eikö ole kaksinaamaista, että mäkkäri on olevinaan niin hyväntekijä ja mainoksissa sanoo antavansa rahaa hyväntekeväisyyteen ja vaikka mihin, vaikka mäkkäri samalla sortaa kehitysmaita ja sattumalta myös juuri niitä, joille on antavinaan hirveästi avustuksia....


      • Gandalf
        Lady H kirjoitti:

        *hihittää*

        Älä naura! Tämä on vakava asia!


      • Gandalf
        Dove kirjoitti:

        No totta mooses! Minun tietääkseni sitä ei ole mitenkään rajoitettu. Mutta kirkkoon kuulumattomat eivät pääse rippileirille, vai kuinka?

        Sitä ei todellakaan ole mitenkään rajoitettu, KAIKKI ovat tervetulleita protu-leireille. Erittäin hauskaa, jos leireille saadaan erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset elämänkatsomukset.


      • Gandalf
        Mara kirjoitti:

        Hei!

        Kyllä riparille voi tulla ilman että kuuluu kirkkoon, ei se velvoita mihinkään, mutta jos konfirmoiduksi haluaa, niin siinä voi olla jotain exstra häsäystä. Olisko kasteen paikka? Emmä tiä.

        Terveisin yks isonen.

        Näinpä näin. Jos näitä asioita tahtoo kommentoida, kannattaisi olla riittäväst tietoja sekä protusta että ripareista.

        MINÄ olen käynyt sekä protu-leirin että riparin!

        Protussa oli paljon hauskempaa, luonnollisesti...


    • Lady H

      luepas ketju "prometheus, kommunismin lahja".
      viestistäsi kuultaa esiin tietämättömyys. *haukottelee* ...se on kuin sioille helmiä syöttäisi...

      tutustu aiheeseen ja esitä mielipiteesi vasta sitten kun osaat perustellakin ne. =)

      • Aikuinen

        Sinäkö tiedät asiasta absoluuttisen totuuden????
        Kerro se, äläkä hauku.


    • prometheus

      Oletko vähän suvaitsematon idioot...hups.
      ihminen.Apinoit itse tälläisillä juttuilla
      ei kristittyjen toimintaa. Rippikoulu-ok,
      samoin Prometheusleiri.Kaikki eivät halua olla tuollaisia uskonnon orjia kuten sinä.

      • Nuari

        Kaikki eivät halua tuollaisia uskonnottomuuden orjia kuin sinä.


    • Aaac

      Kyseessä on ikiaikainen aikuistumisriitti, jota tavataan yhä voimakkaasti mm. Afrikassa. Meillä Euroopassa aikuistumisriitistä muodostui ripari. Eli kumpi oli ensin, pakana vai kristitty...

    • Talonmies

      Promeleiri on todella sosilistien (valtioateismin) vastine rippikouluille ja kehitetty siihen lähinnä entisessä Itä-Saksassa, jossa valtiolla oli huoli rippileirien suosiosta. Sama on ollut lähtökohta Suomessakin perustettaessa leirejä. Suurin osa kävijöistä opiskelee elämänkatomustietoa uskonnon sijasta. Eli väittämä korvikkessta on ihan totta, vaikka joku muuta vannoisi. Se että siellä voi olla ihan kivaa on täysin eri juttu. Useimmilla leireillä on kivaa.

    • -Xi-

      Eikös Prometheus leiri vastaa rippileiriä? ns. Aikuistumisleiri, niile ketä ei kiinosta rippileirin tavat, itse menen prometheus leirilille ensi kesänä.

      Luulempa että juuri SINUN täytyisi mennä jommallekummalle "Minusta tuollainen promeleiri on lähinnä vitsi. Jos ei halua noudattaa valtakulttuurin tapoja niin miksi sitten kuitenkin apinoida niitä. Eli miksi apinoitte kristittyjen toimintaa, jos haluatte olla erilaisia?"
      Tai ehkä uudestaan?

    • inteteisti

      Siis tästä viestistähän paistaa tappelunhimo. Jos tahtoo mennä aikuistumisleirille, eikä itseasiassa usko jumalaan, on mielestäni viisaampaa mennä prometheusleirille, kuin rippileirille. Se osoittaa vaan selkärankaisuutta. Mielestäni taas rippileirit ovat tekopyhäilyä- valtaosa menee sinne vaan sen takia, että kaveritkin menee tai sitten vaan rahan takia. Tämä on vastoin rippileirin alkuperäistä periaatetta! Prometheusleirin tarkoitus ei ole matkia rippileirejä, sinne mennää vilpittömästi tutustumaan uusiin ihmisiin tai muuta vastaavaa. Prometheusleirin alkuperäinen tarkoitus on vielä voimassa. Se ei ole tarkoitettu vastapainoksi rippileireille, vaan vaihtoehdoksi rehellisille ihmisille. Onko rehellisyys apinointia? Prometheusleiri nimi sinäänsä on vitsi. Prometheushan oli jumala. Leirillä saadaan yleissivistävä käsitys erilaisiin uskontoihin (tietysti vaan karkea pintaleikkaus). Prometheusleiri on mielenkiintoinen, eipä taida itselläsi olla kokemusta moisesta. Mistä moisen apinoinnin olet edes repässyt? Ja nyt katso peiliin. Oletkohan turhankin tavallinen.

    • Rotta-Leena

      Kävin Protu-leirin viime kesänä, eik kysessä ole todellakaan vitsi! Leirillä keskustellaan erittäin monista asioista ja joka päivällä oli oma teemansa jonka ympärille ohjelma pääosin rakentui. Leirillä myös leikitään paljon ja monet leikit liittyvät päivän teemaan, vaikka vapaa-ajalla leikitään muutakin. Lisäksi saat koko leiriporukasta rakkaita ystäviä. Itse pidän yhteyttä rakkaaseen Protu-perheeseeni ja pidämme silloin tällöin tapaamisia. Protu-leiri ei apinoi riparia (vaikka en sitä olekaan käynyt, kuulemani ja kokemani perusteella olen tähän päätynyt), esim. ei ole oppitunteja yms. Mitään ei tuputeta kellekään ja leirin tarkoitus onkin antaa nuorille eväitä oman maailmankuvan rakentamiseen. Tutustu protuihin, niin ehkä ymmärrät meitä paremmin, Tai läde leirille! Jotenkin sain sellaisen kuvan kirjoituksestasi, että olet lähinnä kateellinen Protulle, kun meillä on kivaa..?

      Jos haluat keskustella aiheesta ASIALLISESTI niin mailaa osoitteeseen [email protected] Muutkin saavat mailata, erit. protut :)

    • Huli84

      Siis tehdäänpä pieni kertaus/tiedotus protun historiasta. Kevät talvella 1988 heräsi (suomalaisissa) ET:n ryhmissä kysymys: Miksi meille ei ole "omaa" aikuistumisleiriä kun mm. kristityille on ripari? Tältä pohjalta muutama et:n opettaja Helsingistä ja Karkkilasta ryhtyi pohtimaan leirien järjestämistä yhdessä nuorten (=oppilaidensa) kanssa. Näin syntyi leireille ohjelma, jota vielä nykyäänkin (pienin muutoksin) käytetään. Eli Protuleirit eivät ole mitään kommunistien tai ateistien leirejä.

      Siiten Prometheuksesta... Prometheus ei ollut jumala vaan titaani ("yli-ihminen"), joka antiikin taruston mukaan auttoi ihmisiä kehittymään esimerkiksi antamalla heille tulenteon taidon. Ja kapinoi mm. Zeusta vastaan!

      Ei ole olemassa mitään rajaa, että riparin tai protu-leiri olisivat vaihtoehtoisia. Joka vuosi on ihmisiä, jotka käyvät sekä protuleirin että riparin. Ne eivät siis sulje toisiaan pois, eikä niitä ole tarpeen edes vertailla, koska päämäärät ovat loppujen lopuksi kuitekin hyvin erilaiset...

      • Gandalf

        Kannattaa käydä sekä protu-leiri että ripari. Ainakin sen takia, että havaitsisi protuleirin paremmuuden.


      • Mymmeli

        Protulle voi mennä vaikka olisi käynyt riparinkin, eikä riparin käyneitä katsota protulla mitenkään huonompina ihmisinä, kuin niitä, jotka eivät ole riparilla olleet.
        Ripari ja protu eivät ole mielestäni mitenkään kilpailevia leirejä.
        Ladyn vertaus pirtelöihin oli aika osuva.
        Riparin ja protun ero on siinä, ettei protulla opeteta kristinuskoa (eikä opeteta mitään muutakaan, keskustellaan vain).
        Rippileirit ovat vähän menettäneet merkitystään, harvat menevät sinne oppiakseen mitään kristinuskosta, protulle menijöistä suurinosa on sen sijaan kiinnostuneet keskusteluista.


    • [mwa]

      Olen kuullut Prometheus-leiriä (jolle olen itsekin menossa) kutsuttavan vain protuleiriksi. Onko tällä palstalla monta kertaa käytetty "promeleiri"-sana jotain murretta?

      • Gandalf

        Jostain kotkanpesän sivuilta löytyy protu-kielen sanoja, niiden taivutksia ja muuta... En tosin muista osoitetta...

        Katsokaa muuten alaspäin tällä sivulla. Tuolla on monia Gandalfin kirjoittamia viestejä! Se olen minä!


    • Tuleva leiriläinen

      Jos käy promeleirin, niin tuleeko sen jälkeen samankaltaista juhlaa kuin rippijuhla?
      Jos ei, niin menen rippileirille, koska sieltä saa rahaa :D

      • Jappervokki

        Itse leirin päättää loppujuhla puheineen ja esityksineen. Kotona voi sitten pitää omat juhlansa vieraineen (loppujuhlassa on tavallisesti vain lähisukulaisia). Automaattisestihan se ei tapahdu, vaan siitä pitää sopia kotiväen kanssa. Jos haluaa pelata varman päälle, kannattaa mennä sekä rippi- että protuleirille.


    • ytrew21q

      "Promeleiri lähinnä vitsi" nii on... verrattuna rippikoulun koulutettuihin uskontunnustuksen kaltaisiin:

      Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'
      (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).

    • jhgfds

      Ville on aika tavallinen nimi ja nimimerkki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe