Rönnqvist 590

yhteysveneeksi

Otsikon mukainen on suunnitteilla yhteysveneeksi, löytyykö veneestä heikkoja kohtia?
Miten moottorisuositusten 40-70hv kanssa, millaista kuormaa kuljettaa vielä siedettävästi tuolla pienimmällä 40hv suosituksella?

53

21477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep...

      todella kuningas merellä! ei mitään heikkoja kohtia veneessä!! menee hyvin 50hv efi suitsalla, mutta jos kuormaa on yli 3 henkilöä sitten pitää olla 70hv. vene ei ole menevän näköinen eikä mitään hienouksia ole, mutta hakkaa hienot tehdas veneet mennen tullen ajo ominaisuuksissa merellä!

    • kippari 2/2003

      osui silmään juttu ko veneestä.

      - surkea pulpetti kahdelle yhdellä vähän parempi
      - kallistuu helvetisti kurveissa
      - ruma /kotitekoisen oloinen
      - konemelu
      - tuntemattomana merkkinä hankalampi päästä eroon kuin Yamarin /bella tms tuotteista

      ja koska itsekkin venettä havittelen on siinä myös etunsa.

      vakaa
      halpa
      hyvät sisätilat kalastukseen
      kulkee 50hp hyvin (25 knots)
      kevyt trailerilla (lähinnä pienen konetehon takia

      • jep jep...

        ei todellakaan ole vaikea myydä, menee heti kun pistää myyntiin!


      • Matias...

        Mulla oli syyskesällä -05 pienempi Rönnqvist myynnissä ja kysyntää oli kyllä niin paljon etten ollut uskoa. Soittoja tuli viikkojenkin päästä.

        Kallistuvat käännöksissä. Se on totta.

        Moottorin melu - venehän on peräsinmoottorilla varustettava - eikös se melu johdu siitä koneesta?

        Kotitekoisen näköinen - on arkisen näköinen verrattuna vaikka Yamariiniin, se on totta.
        Mutta ei myöskään yliräikeän näköinen laiturissa tai vaikka vesillä - työkalu.

        Pärjää hyvin aallokossa - ei kastele kyytiläisiä.
        Suunniteltu merelle.


      • petri...

        Rönnqvistit on totta tosiaan parhaita työkaluja merellä! Ne on just sellasia mitä raaka voittamaton meri vaatii!Itellä ollu 16 ja se oli huippu, sitten oli 500 ja sekin oli huippu, olo oli turvallinen merellä, ja kuin tehty kalastus käyttöä varten! nyt mulla on 515 ja nam! hienot veneet on hienoja ja tietys kelis mukavia, rönkät on mukavia melkein kelis ku kelis...täydellinen työkalu!


    • pienempi malli

      Meillä ollut verkko kalastuskäytössä pienempi malli 16 ja täytyy sanoa että vaikka käyttö on kovaa ja ajetaan viellä pikku jäissäkin on vene kestänyt uskomattoman hyvin. Jos sen jokus jaksaisi pestä ja vahata ei 5v kova käyttö viellä näkyisi missään. Tästä paljon kiitoksia kunnon köliarudalle.

      Vene on matalan varalaitansa kanssa erinomainen kalastukseen. Ei kuitenkaan hörppää vettä vaikka laidalla hilluukin pari äijää.

      Jos tuo malli on vähänkään samaa maata 16 miltä se kyllä ulkopuolisesti näyttää voin suositella. Osta pois en usko että tulet katumaan. Perärutkuista senverran että ei yleensä kannata ostaa tuota alaraja konetta. Osta siihen keskivaiheille. Esim tuohon voisi kevyt 2-T 50 olla hyvä vaihtoehto? Tinkaat mukaan jonkun ylivuotisen koneen ja eikun kovaa ajoa.

      Niin ja juuri tuosta mallista en mitään tiedä mutta tykkään kovasti omastamme.

      • MikaelR

        Kiitokset kaikille joka on kertonut veneestäni hyvin!
        Teen oikeasti vain niitä pienempiä, eli 15 jaa 16 jalkanen. Siihen on tietysti vähän ulkonäky muuttunut viime aikoina.
        Olenkin ajanut R590 ja Tohatsun 50 tldi paketti tänä kesänä ja vene on kyllä tilava ja kulkee kevyesti!
        Täällä oli joku kertova että kuormalla se vaatii 70hv.n moottori....ei ole totta!
        50 toh kuin olin yksin tai 3 heng kuormalla ei ollut väliä! 28,5 solm. näytti gps mittari(28,2 ja 28,8).
        Olenkin koeajanut 60 Suzukin kansa, ja kuin olimme vaihtanut potkurin alkuperästä 2 tuumaa isompaan 7 heng. kuormalla vene meni helposti plaaniin ja olis varmasti voinut olla enemppi kourmakin.
        R16 on alkuperäinen malli joka veli on yrittänyt saada toimimaan samalla laila!
        Keskon kautta saatte pian R500 - R590.
        Luultavasti kalliimpi kuin ennen?!
        Minä en myyn keskolle.
        Olemme pienet yritykset, että ymmärtävä jos ei kaikki tiedävät minkälaset veneet teemme.
        www.ronnqvistbatar.fi on mun kotisivuosoite.


      • ........

        Jos haluaa vain kruisailla kauniilla säällä saariston suojassa, hyviä veneitä on paljon, esim buster, silverit ja yamariinit. kun haluaa kalastaa ja käydä mökillä perheen kanssa, sitten kannattaa ostaa rönnqvist 515-590! Menee kuin kiskoilla ja hinta laatu on ykkösluokkaa!!! myös rönnqvist 16 on hyvä! monet veneet on hyviä, mutta eri tarkoituksiin...


      • päälle!
        MikaelR kirjoitti:

        Kiitokset kaikille joka on kertonut veneestäni hyvin!
        Teen oikeasti vain niitä pienempiä, eli 15 jaa 16 jalkanen. Siihen on tietysti vähän ulkonäky muuttunut viime aikoina.
        Olenkin ajanut R590 ja Tohatsun 50 tldi paketti tänä kesänä ja vene on kyllä tilava ja kulkee kevyesti!
        Täällä oli joku kertova että kuormalla se vaatii 70hv.n moottori....ei ole totta!
        50 toh kuin olin yksin tai 3 heng kuormalla ei ollut väliä! 28,5 solm. näytti gps mittari(28,2 ja 28,8).
        Olenkin koeajanut 60 Suzukin kansa, ja kuin olimme vaihtanut potkurin alkuperästä 2 tuumaa isompaan 7 heng. kuormalla vene meni helposti plaaniin ja olis varmasti voinut olla enemppi kourmakin.
        R16 on alkuperäinen malli joka veli on yrittänyt saada toimimaan samalla laila!
        Keskon kautta saatte pian R500 - R590.
        Luultavasti kalliimpi kuin ennen?!
        Minä en myyn keskolle.
        Olemme pienet yritykset, että ymmärtävä jos ei kaikki tiedävät minkälaset veneet teemme.
        www.ronnqvistbatar.fi on mun kotisivuosoite.

        Suunnitelkaa 550 tai 590 mallisesta joku keski tai keulakajuuttavene..minuakin kiinnostaisi hyvä merikelpoinen vene mutta kriteerinä on että veneessä voisi myös levätä katto päällä..eikä olisi edes vaikea,keulaan V-vuode ja juuri semmoinen että 190 cm mahtuu olemaan,siihen kajuutta päälle missä liukuovi ja taakse tilava avotila että mahtuu kalastamaan...


      • eräs kulkija
        MikaelR kirjoitti:

        Kiitokset kaikille joka on kertonut veneestäni hyvin!
        Teen oikeasti vain niitä pienempiä, eli 15 jaa 16 jalkanen. Siihen on tietysti vähän ulkonäky muuttunut viime aikoina.
        Olenkin ajanut R590 ja Tohatsun 50 tldi paketti tänä kesänä ja vene on kyllä tilava ja kulkee kevyesti!
        Täällä oli joku kertova että kuormalla se vaatii 70hv.n moottori....ei ole totta!
        50 toh kuin olin yksin tai 3 heng kuormalla ei ollut väliä! 28,5 solm. näytti gps mittari(28,2 ja 28,8).
        Olenkin koeajanut 60 Suzukin kansa, ja kuin olimme vaihtanut potkurin alkuperästä 2 tuumaa isompaan 7 heng. kuormalla vene meni helposti plaaniin ja olis varmasti voinut olla enemppi kourmakin.
        R16 on alkuperäinen malli joka veli on yrittänyt saada toimimaan samalla laila!
        Keskon kautta saatte pian R500 - R590.
        Luultavasti kalliimpi kuin ennen?!
        Minä en myyn keskolle.
        Olemme pienet yritykset, että ymmärtävä jos ei kaikki tiedävät minkälaset veneet teemme.
        www.ronnqvistbatar.fi on mun kotisivuosoite.

        Minä näin ensimmäisen Rönqvistin tänä kesänä ja mielenkiintoni heräsi samantien. Tämä oli ensimmäinen veistämön rakentama muovivene joka näytti siltä, että sillä pärjää myöskin vaikeammissa olosuhteissa ja myöskin siltä, että turhiin asioihin ei olla kiinnitetty huomiota vaan käytännöllisyys ja merikelpoisuss ovat olleet suunnittelun lähtökohtia.
        Nyt kun elämäni on hieman tasaantunut ja näyttää siltä, että tulevina kesinä minulla on aiempaa enemmän aikaa olla kotosalla niin Rönqvistin puitteissa tulen vielä ottamaan yhteyttä veistämöön. Katsellaan ja keskustellaan...


    • power of dreams

      jos haluaa veneen joka ei turhia elvistele, osta rönnqvist! Se vie sut ja matkustajat turvallisesti perille ja takaisin! rönnqvist on maailman toiseksi paras kalavene, parasta ei ole vielä keksittykään. moni sanoo ettei ole hyvä vene sen takia ku se on niin ruma, nooh eihän venettä ole tehty koiranäyttelyyn. vetouisteluveneenä se on hyvä, menee suht suoraan eikä hörppää vettä keulasta, kiitos korkeasta keulasta. ammattifiskarit tykkää rönkkäristä sen takia ku rysille on mentävä kelillä ku kelillä ja ei ole asiaa rysille esim jollaki hienolla näyttävällä pelliveneellä. veneellä ei ole väliä kuhan on rönnqvist!

      • F115

        "rönnqvist on maailman toiseksi paras kalavene, parasta ei ole vielä keksittykään"

        Mitenkään Rönnqvistejä (tai oikeastaan mitään muitakaan veneitä) mollaamatta, mutta tuo väitteesi on yhtä looginen ja paikkaansapitävä kuin se, että minä väittäisin Hiacen olevan maailman paras matkailuauto. Vaikka sinne Hiacen takakoppiin mahtuisikin pari retkipatjaa, kemssa ja trangia, ei se tee siitä mitään matkailuautoa.

        Kylllä mielestäni kalastusveneestä (siis nimenomaan kalastuskäyttöön markkinoitavasta veneestä) pitää löytyä vähintään seuraavat ominaisuudet:

        - Kyseiseen kalastusmuotoon sopivat tilat. Vetouisteluun iso, avoin takatila. Heittokalastukseen taasen kunnon heittotasot, mielellään sellaiset, joista pystyy helposti käyttämään sähkömoottoria.
        - Kansihuuhtelupumppu letku.
        - Kiertovesisumppu joko syöteille tai jigireissun saaliskertymälle. Mitä isompi, sen parempi, tietysti.
        - Eristetty ja laidan ulkopuolelle huuhdeltava säilytyslaatikko saalille, johon sopii isompikin kala verestettäväksi.
        - Säilytystilaa (lukittavaa sellaista) useammalle vavalle, mielellään niin, että 7-8 jalan vapa mahtuu kokonaisena säilytykseen.
        - Säilytystilaa vieheille, tai vaihtoehtoisesti integroituja vieherasioita 4-5 kpl.
        - 360 asteen ympärikäveltävyys ja kalastettavuus, eli ei mitään tilaa vieviä moottorikaivoja, ja pulpetti keskellä venettä.

        Noita kun hetken aikaa mietit, niin varmaan huomaat itsekkin, että ei se Rönnqvist mikään (urheilu)kalastusvene ole, vaikkakin siitä kalastamaan pystyykin. Eikä kyllä ole mikään muukaan Suomessa valmistettava vene, ikävä kyllä.


      • F15
        F115 kirjoitti:

        "rönnqvist on maailman toiseksi paras kalavene, parasta ei ole vielä keksittykään"

        Mitenkään Rönnqvistejä (tai oikeastaan mitään muitakaan veneitä) mollaamatta, mutta tuo väitteesi on yhtä looginen ja paikkaansapitävä kuin se, että minä väittäisin Hiacen olevan maailman paras matkailuauto. Vaikka sinne Hiacen takakoppiin mahtuisikin pari retkipatjaa, kemssa ja trangia, ei se tee siitä mitään matkailuautoa.

        Kylllä mielestäni kalastusveneestä (siis nimenomaan kalastuskäyttöön markkinoitavasta veneestä) pitää löytyä vähintään seuraavat ominaisuudet:

        - Kyseiseen kalastusmuotoon sopivat tilat. Vetouisteluun iso, avoin takatila. Heittokalastukseen taasen kunnon heittotasot, mielellään sellaiset, joista pystyy helposti käyttämään sähkömoottoria.
        - Kansihuuhtelupumppu letku.
        - Kiertovesisumppu joko syöteille tai jigireissun saaliskertymälle. Mitä isompi, sen parempi, tietysti.
        - Eristetty ja laidan ulkopuolelle huuhdeltava säilytyslaatikko saalille, johon sopii isompikin kala verestettäväksi.
        - Säilytystilaa (lukittavaa sellaista) useammalle vavalle, mielellään niin, että 7-8 jalan vapa mahtuu kokonaisena säilytykseen.
        - Säilytystilaa vieheille, tai vaihtoehtoisesti integroituja vieherasioita 4-5 kpl.
        - 360 asteen ympärikäveltävyys ja kalastettavuus, eli ei mitään tilaa vieviä moottorikaivoja, ja pulpetti keskellä venettä.

        Noita kun hetken aikaa mietit, niin varmaan huomaat itsekkin, että ei se Rönnqvist mikään (urheilu)kalastusvene ole, vaikkakin siitä kalastamaan pystyykin. Eikä kyllä ole mikään muukaan Suomessa valmistettava vene, ikävä kyllä.

        Taitaa olla niin että kalastus ja vapaa-ajan / urheilukalastus ovat vähän eri asioita.

        Ei siitä Rönkystä tekemälläkään saa venettä jossa on mainitsemasi ominaisuudet ja jos on sellainen vene jota tarkoitit, ei sillä kyllä paljon verkkomies vesille lähde.


      • F115
        F15 kirjoitti:

        Taitaa olla niin että kalastus ja vapaa-ajan / urheilukalastus ovat vähän eri asioita.

        Ei siitä Rönkystä tekemälläkään saa venettä jossa on mainitsemasi ominaisuudet ja jos on sellainen vene jota tarkoitit, ei sillä kyllä paljon verkkomies vesille lähde.

        Tottahan toki ne ovat kaksi eri asiaa. Ei verkkokalastuksella ole mitään tekemistä urheilukalastuksen kanssa. Myöskään ammattimainen kalastus on aivan eri asia kuin urheilukalastus, joten ei mikään ihme että välineetkin näissä ovat erilaiset.


    • Rantojen asukas

      Rönnqvist 590R:stä kokemuksia 9 v. ajalta
      Merikelpoinen työkalu.
      Vahva ja toimiva rakenne.
      Kalastukseen erinomainen, sekä heitto- että verkkokalastukseen.
      Trimmitasot parantavat ominaisuuksia ennestään , etenkin korkeaan vastaiseen aaltoon ajettaessa.
      Kuljetuskapasiteetti.
      Parhaimmillaan yhteys ja kalastusveneenä.

      -Itsetyhjennyksessä toivomisen varaa, turkki saisi olla muutaman sentin ylempänä.
      -Myöskin perän kantavuus voisi olla hieman parempi.

      Ensimmäisenä moottorina oli Yamahan Pro 75 joka oli tehonsa puolesta ihanteellinen, mutta nykyisillä bensan hinnoilla turhan janoinen. v. 2006 vaihdoin tilalle Yamaha F60 nelarin. Teho kyllä riittää normaaliajeluun, mutta kuuskymppisen pienempi perä, ts. pienempi mikkihiiripotkuri ei toimi enää kunnolla kuormattuna vaan vispaa vettä eikä työnnä venettä riittävästi. Teräspotkuri toki puree hyvin, mutta silloin ei enää tehot riitä. Uusi 70 Yamaha voisi olla hyvä pata tähän Rönkkään, jää nähtäväksi.
      Myöskin 75 Etec Evinrude saattaisi olla hyvä vaihtoehto.
      Syy miksi konesuositusta taannoin pudotettiin oli pelkästään kaupallinen, Yamahalla ei ollut 70:stä konetta silloin kun Rönnqvist tuli Keskon valikoimaan, nyt tosin tilanne saattaa taas korjaantua Keskon luovuttua edustuksesta.
      Mikäli 590 tuntuu alamittaiselta niin ilolla mainittakoon että Kenneth Rönnqvist on kehittänyt uuden mallin 705R, tuskin maltan odottaa että tulee tuotantoon(talvi11?)

      • Merten Astonmartin

        Ostin Rönnqvist 590R ja siihen Yamahan 60F.Kyllä on louhakka ajella kelissä kuin kelissä.Minulle kyllä riittää 60F vallan mainiosti muutaman hengen kuormalla ajeltaessa ja voin suositella muillekkin jotka haluavat vankan ja turvallisen veneen pitkäksi aikaa


    • 550 kokemuksia

      Nyt viitisen vuotta ajellut 550:llä eikä mitään hinkua vaihtaa mihinkään muuhun.

      Plussia:

      Kalastusveneenä yyber-hyvä. Näppärä ja riittävä.
      Lattiataso lähellä vedenpintaa=helpottaa toimintaa esim. kalaa ylösnostettaessa.
      Mukava tehdä retkiä, kun pääsee rantaan kuin rantaan. Tarvittaessa voi nostaa trimmillä koneen ylös ja soutaa matalimmat kohdat.
      ei mitään turhia krumeluureja. Ne mitä löytyy on asiallista ja toimivaa.
      kantavuus 8 henkeä! Kattelkaapas alu-uskovaiset minkä kokoisen busterin joutuu hommaamaan, että pääsee samoihin
      menee kelissä upeasti, eikä kastele, ei sitten millään.
      väri hyvä. Ei näy liat ja kellastumat.
      rakenne sellainen että pilssistä ei ole tarvinnut valuttaa vielä pisaraakaan vettä
      kuskin paikka takana. Ei hakkaa läheskään niin paljon, kuin keskipulpetillisilla. Voi ajella seisaalteen aika rapsakassa aallossa (omalla vastuulla)

      miinukset
      -isommassa kuormassa (=monta äijää ja xl-retkivarusteet mukana) kallistuu sivuaallossa. Pystyy korjaamaan kuorman siirrolla eikä sinänsä haittaa. Kantavuuttahan löytyy.

    • Merten Astonmartin

      Rönkkyyn kannattaa laittaa trimmitasot kuten aikaisemmíssa viestissä tulikin esille,tasot tuo rutkasti lisää ajo-ominaisuuksia etenkin vasta aallokkoon ajettaessa.
      Myös sivu/myötä tuuleen ajettaessa on tasoista suuri hyöty eli vene on todella vakaa
      eikä keula tartu etenkään sivutuuleen niinkään herkästi.

    • kalanero

      Tuohon yhteen viestiin vain se, että ostetaanko vene siltä kannalta mikä vene olisi tulevaisuudessa helppo myydä eteenpäin?

    • Näi on

      Kyllä jälleenmyyntihintakin on hyvä huomioida, mutta itse en ole vielä moneen vuoteen myymässä omaa Rönkky 16:ta.

      Merellä tarvitaan työkalua, ei mitään turhaa krumeluuria!

    • Rantojen asukas

      Pari kesää meni saunaa rakennellessa joten en ehtinyt paljoa veneellä liikkua, mutta kun jäi vielä Intin aikaisia säästöjä käyttämättä niin vaihdoin moottorin Evinrude Etec 75:een. Täytyy odottaa kevättä että pääsee vertailemaan.
      Nälkä kasvaa syödessä, Rönqvistin 705 on hulppea laite sellaiselle joka ei kaipaa tyynyjä ja krumeluureja vaan toimivaa tilaihmettä kovaan käyttöön. Aika näyttää.

      • CE?

        Mikäs näiden rönkkyjen CE-luokitus on?


      • Puuvneilijä
        CE? kirjoitti:

        Mikäs näiden rönkkyjen CE-luokitus on?

        Rönkkyhän on perinteisen merelle tehdyn puuveneen mallinen aivan täysin voi sanoa. Se juuri tekee siitä hyvän, lähes ainoan vareen otettavan muoviveneen oka ominaisuuksilla voi olla verrattavissa perinteisiin puuveneveistäjien kätten luouksiin joilla kautta maailmansivun on jouduttu menemäänrysille ja verkoille muulinkin kuin juhannuskeleillä. Voisi sanoaettä ainoa miinuspuoli rönkyssä on että se on ehty muovista. Tosin jos muoviveettä halajaa niin sitten ehdottomasti kannattaa ostaa rönkky. Onhan siinä moissa tietty puolensakin ei sitä oi kieltää.

        Toinen hyvä muovikippo malliltaan on ehdotomai Kulkuri 590 vai olko 620? Samaa sarjaa, vähän vaan tukevampi ja leveämpi vielä.


      • Rönnkuri?
        Puuvneilijä kirjoitti:

        Rönkkyhän on perinteisen merelle tehdyn puuveneen mallinen aivan täysin voi sanoa. Se juuri tekee siitä hyvän, lähes ainoan vareen otettavan muoviveneen oka ominaisuuksilla voi olla verrattavissa perinteisiin puuveneveistäjien kätten luouksiin joilla kautta maailmansivun on jouduttu menemäänrysille ja verkoille muulinkin kuin juhannuskeleillä. Voisi sanoaettä ainoa miinuspuoli rönkyssä on että se on ehty muovista. Tosin jos muoviveettä halajaa niin sitten ehdottomasti kannattaa ostaa rönkky. Onhan siinä moissa tietty puolensakin ei sitä oi kieltää.

        Toinen hyvä muovikippo malliltaan on ehdotomai Kulkuri 590 vai olko 620? Samaa sarjaa, vähän vaan tukevampi ja leveämpi vielä.

        Kumman itse valitsisit (ja miksi) jos saisit vapaasti päättää: Rönnqvist 590 Pro vai Kulkuri 21?


      • Puuveveiliä
        Rönnkuri? kirjoitti:

        Kumman itse valitsisit (ja miksi) jos saisit vapaasti päättää: Rönnqvist 590 Pro vai Kulkuri 21?

        Ottaisin kyllä Kulkurin jos rahasta ei olisi kiinni. Tosin Kulkuri vaatii jo kohtuu ison perätuupparinkin että sitä rahaa sitten tosiaan menisi uusi vene uusi motti -yhdistelmällä se ungefährt - 25000-30000.

        Molemmat kelpaisi (jos muoviveneeseen ylipäätään retkahtaisin)

        Rönkyssä on hieman parempi rungon muoto mutta Kulkuri taas on raskaampi ja leveäperäisempi sekä tarvittaessa myös nopeakulkuisempi. Kulkurissakin on hyvä runko merelle tosin. Jos oikeaa huonon kelin venettä etsii niin senkin takia kallistuisin Kulkurin puolelle että sen saa myös sisämoottorimallisena. Kun ajaa korkeassa aallokossa, on perämoottori X % ajasta ilmassa jolloin ohjattavuus kärsii eli akselivetoinen on turvallisempi siinä mielessä.

        Viisas tietenkin jää äärikelillä rannalle mutta kun on mökki saaressa, ulkosaaristossa niin aina ei voi valita. Siksi minulla onkin perinteinen ammattikalastajan puuvene yhteysveneenä, riittävän raskas, hyvä runkomuoto halkaiee aallot, ei heitä vettä sisään, korkea keula, nousee korkeankin aallon päälle, on akselivetoinen jne. Runko on jotain Rönkyn ja Kulkurin väliltä.


      • Mpalta
        Puuveveiliä kirjoitti:

        Ottaisin kyllä Kulkurin jos rahasta ei olisi kiinni. Tosin Kulkuri vaatii jo kohtuu ison perätuupparinkin että sitä rahaa sitten tosiaan menisi uusi vene uusi motti -yhdistelmällä se ungefährt - 25000-30000.

        Molemmat kelpaisi (jos muoviveneeseen ylipäätään retkahtaisin)

        Rönkyssä on hieman parempi rungon muoto mutta Kulkuri taas on raskaampi ja leveäperäisempi sekä tarvittaessa myös nopeakulkuisempi. Kulkurissakin on hyvä runko merelle tosin. Jos oikeaa huonon kelin venettä etsii niin senkin takia kallistuisin Kulkurin puolelle että sen saa myös sisämoottorimallisena. Kun ajaa korkeassa aallokossa, on perämoottori X % ajasta ilmassa jolloin ohjattavuus kärsii eli akselivetoinen on turvallisempi siinä mielessä.

        Viisas tietenkin jää äärikelillä rannalle mutta kun on mökki saaressa, ulkosaaristossa niin aina ei voi valita. Siksi minulla onkin perinteinen ammattikalastajan puuvene yhteysveneenä, riittävän raskas, hyvä runkomuoto halkaiee aallot, ei heitä vettä sisään, korkea keula, nousee korkeankin aallon päälle, on akselivetoinen jne. Runko on jotain Rönkyn ja Kulkurin väliltä.

        Rönkky hyvä mutta löytyy muitakin kovia. Meripalta painii samassa sarjassa 70 netin kanssa.


      • simsism30
        Mpalta kirjoitti:

        Rönkky hyvä mutta löytyy muitakin kovia. Meripalta painii samassa sarjassa 70 netin kanssa.

        Ja Simppu myös- Tosin hitaampi, mutta perille pääsee.


      • 550kippari
        simsism30 kirjoitti:

        Ja Simppu myös- Tosin hitaampi, mutta perille pääsee.

        Simpulla Ja 550 rönkyllä ajaneena tuon kiemurtelevan simpun voi heti unohtaa,kaamean meluinen ulhi josta kovalla kelillä alkaa konekaivosta ryöppyämään vettä sisälle.Toivoisin ettei simppua mainittaisi samassa jutussa rönnqwistin kanssa.


      • rönkkysimppu
        550kippari kirjoitti:

        Simpulla Ja 550 rönkyllä ajaneena tuon kiemurtelevan simpun voi heti unohtaa,kaamean meluinen ulhi josta kovalla kelillä alkaa konekaivosta ryöppyämään vettä sisälle.Toivoisin ettei simppua mainittaisi samassa jutussa rönnqwistin kanssa.

        Simppu ei kiemurtele vaan menee köiinsä ansiosta suoraan hitaammassakin vauhdissa. No tämä meni hiukka ohi topicin, mutta oikaista pitää tälläinen väärän tiedon levittäminen.

        Itsellä simppu -09 mallia ja jonkin verran kokemusta kertynyt myös kaverin rönkky 590:stä. Yhteistä on, että molemmilla pärjää suht. koht. samoissa keleissä. Rönkyllä joutuu hivenen kaasulla ajeleen simpun puksuttaessa tasaista reilua 5 solmua.


      • Anonyymi
        550kippari kirjoitti:

        Simpulla Ja 550 rönkyllä ajaneena tuon kiemurtelevan simpun voi heti unohtaa,kaamean meluinen ulhi josta kovalla kelillä alkaa konekaivosta ryöppyämään vettä sisälle.Toivoisin ettei simppua mainittaisi samassa jutussa rönnqwistin kanssa.

        Olen ollut mukana kun Simppua alettiin valmistaa Tarttoossa. Oli aikamoinen ongelma saada sadevesityhjennys toimimaan ettei vene sen takia uppois. Haastava tarkistaa tyhjennysletkun tiiveys kun se ei ole nähtävissä mitenkään.
        Itellä Rönkkäri 16 just myyty ja ostamassa ensi viikolla 515. Olen samaa mieltä, Simppu on pohjakala eikä ollenkaan vertailukelponen Rönkkärin kanssa.


    • Samaa mieltä

      Osuvasti ilmaistu:

      "kaamean meluinen ulhi josta kovalla kelillä alkaa konekaivosta ryöppyämään vettä sisälle"

    • Rantojen Asukas

      Vajaa kausi on nyt tullut ajeltua Evinrude Etec 75:lla, ja kyllä vetää suupielet ylöspäin. Vääntöä ja pitoa löytyy niin että isommallakin kuormalla toimii kuin unelma. Evinrudesta ei voi tietenkään vielä muutaman kymmenen tunnin käytön perusteella paljoakaan sanoa, uuden koneen tulee toimia moitteettomasti, oli tekniikka mikä tahansa. Hiljainen ja yllättävän taloudellinen peli kuitenkin on kyseessä.
      Veistämöltä toivoisin kuitenkin pientä tuotekehittelyä koko Pro sarjaan; turkkia hieman ylöspäin ja poistoreiät rungon lävitse suoraan ulos. Nykyinen putki ja kumiläppäviritys ei ole oikein tätä päivää. Toinen pikku yksityiskohta joka ei oikeastaan ole veistämön vika, kaipaisi myös korjausta. Trailerikoukku saisi olla hieman alempana kiinni rungossa. Nykyisissä trailereissa on onnettoman hempulit ja lyhyet vinssipukit. Jos nostat vinssin yläasentoon niin vetokulmasta tulee vieläkin turhan jyrkkä ja koko hökötys saattaa pettää.
      Aiheeseen palataan taas kauden loputtua, silloin on varmasti kokemusta myös talvisista keleistä.

      • Tyytyväinen

        Mulla rönkky pro 550. Paras vene tähän asti. Ei roiski ja menee aallokossa upeasti. Sadevesityhjennys toimii hyvin. Laaja nopeusalue ja ei kiemurtele uisteluvauhdeissa.


    • Rantojen Asukas

      Alkaa olla pitkä kausi paketissa, vene nostettu ja uutta kautta odotellaan alkavaksi. Syksy oli melko tuulinen, eikä myrskyiltäkään vältytty. Taas tuli kiiteltyä itseään rönnqvistin valinnasta taannoin. Ei tullut äitiä ikävä vaikka olosuhteet merellä olivat välillä melkoisia. Kalastushommissa vene osoitti hyvät puolensa, kantava keula helpottaa verkkojen kanssa puljaamista. Heittokalastus on myöskin leppoisaa kun on tilaa.
      Evinrude Etec 75 on osoittautunut kaikinpuolin toimivaksi moottoriksi 590:een, tehoa ja vääntöä piisaa ja käyntiääni on mielyttävää murinaa. Käynnistyvyys ja toiminta pikku pakkasilla ei anna sijaa moitteille. Näillä eväillä mennään toistaiseksi.

    • modernboating

      Eiköhän noista limilautaimitaatioröttelöistä ole aika ajanut ohitse jo monesti. Buster, Bella tms nykyaikainen V-pohjarunko eikä mitään vanhanaikaista puolilaaharia!

      • xavi

        Voi jeesus mitä kakkaa!!! Sun veneily = muotipelleilly......meri ei muutu mouroon!


    • V-pohjarunko

      Rantojen asukas. Millaiset olosuhteet sulla oli pahimmillaan merellä ? Melkoiset ei oikeastaan kerro yhtään mitään. Kun 590 laitoit mietitkö vaihtoehdoiksi esim. meripalta, simppu tai kulkuria ?

      Oho....tulipa pari kysymystä. Jos kuitenkin vastaisit, olisin kiitollinen.

      • Rantojen Asukas

        Liikun lähes yksinomaan Korppoon Nauvon ja Houtskärin alueella Pahimmillaan olen tullut Jungfruskäristä Korppooseen 18 ms tuulessa ja kolmen metrin aallokossa. Tuossa kelissä ei millään veneellä ole enää mukavaa, saati sitten fiksua liikkua ylipäätään. Taimenta heittäessä olen kyllä hakeutunut suojaisille vesille kun tuuli on ylittänyt 12-13ms. Kelit on aina aika suhteellinen käsite, kovassa tuulessa ja aallokossa e ipysty juuri mitään muutenkaan harrastamaan. Jos olosuhteet edellyttävät jatkuvasti ylittämään suuria selkiä huonoissa olosuhteissa niin silloin tulee hankkia toisen kokoluokan vene.
        Se miksi aikoinaan päädyin R590:een johtui hyvistä kokemuksista edellisestä Rönqvist 16 mallista. Noista mainitsemistasi muista veneistä on kokemuksia vain Kulkuri 21:stä. Kyseessä on myöskin erinomainen merivene, mutta kun ei ole sitä itsetyhjennystä. Yhteys ja kalaveneeseen ei kuulu mitkään suffletit, enkä luota pumppuihin enkä niiden automaattikatkaisimiin.
        Olen omistanut vuosikymmenien aikana kaikenlaisia veneitä, on ollut Busteria, Kulkuria ja purjevenettä, mutta kaikki vaihtuneet muutaman vuoden jälkeen. Nyt lähtee kolmastoista vuosi Rönnqvistillä, ja jos johonkin vielä vaihdan on se tuo isompi 705.


    • Kdkdjdjdd

      Hei,
      Minua kiinnostaa tietää mitä tarkoitatte kun kirjoititte että 590 kallistelee käännyttäessä paljon, onko se jotain holtitonta vaappumista vai mitä?

    • kalamajalle

      Rönnqwist 16 vuodelta -95 ja vettä tulee etukeula luukkuun. Ehdotuksia, mistä aloitetaan vian korjaus ja miten?

    • EVM1

      Pystyykö Rönnqwist 590 tä ajamaan pitkä mies tukevasti seisaaltaan?

      • Riippuu pituudesta

        Ei voi. Täytyy ottaa Rönkky-ajoasento polvelta.


      • Tarpeeton ominaisuus

        Miksi veneellä pitää ajaa seisaaltaan? Eikö vauhti tai vene ole silloin sopimaton aallokkoon nähden?

        Yksi hyvän meriveneen tärkeimmistä ominaisuuksista on juurikin se, että sillä pystyy kovassa kelissä ajamaan riittävän hiljaa. Suurin osa liiukuvarunkoisista veneistä muuttuu isossa aallokossa hengenvaarallisiksi siinä vaiheessa kun nopeuden joutuu pudottamaan alle liukunopeuden.


      • Iniö21

        Pystyy ajamaan ainakin tällainen 120 kilon jässikkä, no problem.


    • Spärdex

      Yllä oleviin vastaukset profeetalta joka on 184cm pitkä ja omistanut kyseisen veneen 10kk. Moottori Yamaha 60.

      Kallistelu: Kallistuu kyllä kun rattia käätää oikein tosissaan. Samalla pito on hyvä ja käännös tapahtuu viivettä. Keskipakovoima ei heitä tavaroita/ihmisiä kuten tapahtuisi jos kallistusta ei tapahtuisi (vrt. prätkä). Vaappumista voi esiintyä jos on ylisuuri kone (70 hp) ja ajaa ilman kuormaa =köliveneen ominaisuus.

      Vaihdoin ratiksi Ultraflex Caymanin ja se tulee hieman enemmän ulos keskiöstä kun vakioratti. Seisten on hyvin luonteva ajaa. Takapenkki on sen verran matala että näkyvyys on hieman rajallinen jos on tiukka reitti. Pidän pankillä yleensä laukkua jonka päällä tyyny ja siihen nojaa kivasti takapuolellaan, Boston Whaler penkin tyyliin.

      Rönnqvist 590 on hieno alus.

    • Brönkky

      Mulla on ollut Rönqvist 550 kymmenisen vuotta. Aivan ässä peli. Ei mitään tarvetta lähteä vaihtamaan johonkin toiseen. Teen sillä retkiä saaristomerellä ja kalastelen jäidentuloon asti. Kovin keli oli muutama vuosi sitten: Nimellinen aallonkorkeus oli jotain 2,5m. Kolmen ja neljän metrin välillä olivat suurimmat. Kaasun kanssa kun ajeli vastaan, oli aika helppoa. Seisoma-asennossa ja kovemman paukun tullessa istumaan. Myötäiseen mennessä kaasua piti olla tarpeeksi. Perästähän ne aallot varmimmin sisään tulevat jokaisessa moottoriveneessä.
      Vene on vahva. Kestää traileriveneenä hyvin. Mikä parasta, rönkky550 on vielä sen verran kevyt että menee just ja just koneineen jarruttomalle trailerille.
      Heittokastuksessa super: matalahkot laidat helpottavat saamamiehen hommia. Lattiataso hyvin lähellä vedenpinnan tasoa. Luontevampaa fisustaa, kun et joudu seisomaan millään "korokkeella". Keskipenkkn olen irroittanut (2min työ). Näin veneeseen sain todelliset luksustilat heitellä ja puuhastella. Katsokaapa joskus muita muodikkaampia pulpettiveneitä. Lähes kaikissa lattiatilat on uhrattu massiivisille pulpeteille ja bokseille. Lopun tilan vievät pyöristykset tms.
      V-pohjaa en kaipaa. Koska tätä venettä ei tarvitse nostaa liukuun, voi silllä ajella millä kierrosluvulla tahansa. Täydellä kaasulla perstuntuma on samanlainen kuin "täysliukuvassa". Viisikymppisellä Mercuryllä huiput 54kmh. Mukava matkanopeus hyvässä kelissä n 40km/h.
      Että kyllä siinä venettä piisaa.

    • Hyväpaatti

      Samaa mieltä. Hyvä käyttövene. Kokemuksia itselläni n.7 v. ajalta pro 550. Runkomuoto on loistava. Ehkä parasta koko veneessä. Toimii kaikilla nopeusalueilla, ei roiski yhtään ja menee suoraan. Ei hörppää vettä korkean ja leveän keulansa ansiosta. Keula on toisaalta alhaalta sopivan terävä, jotta sillä voi ajaa vauhdilla vasta-aallokkoon keula alas trimmattuna.
      Sadevesityhjennyskin toimii ilman mitään akku/pilssipumppu virityksiä. Sisäpohja on vedenpintaa korkeammalla ja vesi valuu putkea pitkin pois.
      Krumeluurit puuttuu, mutta se mitä on, on asiallista vahvaa ja toimivaa.

    • skeppare53

      Rönkyissä on aikamoinen puute, kun niihin ei ole saatavana ajokuomua, Suomen kesät kun ovat tunnetusti lyhyitä ja kylmiä...

      • skeppare53

        Rönkyissä on aikamoinen puute, kun niihin ei saa ajokuomua, Suomen kesät kun ovat tunnetusti lyhyitä ja kylmiä...


    • Novoikauhia

      Niin. Avoveneessä ei ole kuomua.

    • Linusk

      Kuomullisella 590lla ajelee ainakin Meppi Nils Torvalds Gullktonan vesillä.

    • 72828

      No mitä sitten?
      Voihan jokainen rakentaa veneensä miten huvittaa ja laittaa siihen vaikka saunan!

    • Riku3A

      Maailman paras vene. Voi ajaa täysillä Porkkalan selälällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe