LASTENKOTI?

Jaanan äiti

Hei, tyttäreni (14v) on saanut uuden tuttavuuden, samanikäisen tytän joka asuu lastenkodissa.
Haluaisinkin tietää, että millaisia käytänteitä ym. lastenkodeissa on?Elektroniikka? Läksyt? 'Kotiin'tuloajat, ne olisikin hyvä tietää, sen ikäiset ovatkin jo hyviä petkuttamaan niissä!

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta kyseisestä?
En ole täysin varma, miksi tyttö on sinne joutunut, eik minunkaan tyttöni ole vielä uskaltanut kysyä. Mistä syistä tälläiseen ratkaisuun yleensä päädytään? vanhempien alkkoholiongelmat esim.?Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.. Olisi kiva tietää.

22

3676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-sijainen

      Kiva, että tyttäresi on saanut uuden kaverin. Syistä, miksi tyttö on lastenkodissa ei voi näin tietämättä sanoa, joko hänellä on ollut laiminlyövät vanhemmat, tai heillä on ollut ongelmia joiden takia lapsi ei ole voinut kotonaan asua tai sitten voi olla että tyttö on itse vaarantanut oman kehityksensä, turvallisuutensa tms.
      Jokaisella laitoksella on omat arkiset tapansa niinkuin perheissäkin, yleensä kuitenkin kuri on kovempi. Kotiintuloajat ovat ehdottomat eikä muutenkaan lapset liiku miten sattuu, usein kotiintuloajat ovat aikaisemmat kuin kodeissa. Iltaruoka-aika on n. klo 17-18 ja nukkumaan mennään yleensä klo 22 mennessä (tuon ikäiset). Ruoka-aikoina täytyy olla paikalla.Useimmiten tuon ikäisillä lapsilla on jo omat kännykät laitoksessakin ja kun he liikkuvat laitoksen ulkopuolella, on kännykät mukana. Koulusta mennään suoraan ensin "kotiin" sen jälkeen tehdään läksyt(yleensä).Kaverimenoista sovitaan erikseen.
      Jokaisella lapsella on omahoitaja, joka tietää/vastaa ensisijaisesti lapsen asioista. Lastenkodissa voi kaverit käydä kylässä leikkimässä ihan niinkuin kodissakin.
      Onko jotain muuta erityistä mikä mietityttää?

    • lastenkotityöntekijä

      Voit aivan hyvin antaa tyttäresi olla kaveria tytön kanssa. Lapset laitoksissa ovat hyvin tarkan valvonnan alla. Juuri kotiintuloajat ym ovat tosi tarkkaan laitettu.
      Lapsi ei ole syyllinen siellä asumiseen, vaan aina se huostaanotto on johtunut vanhemmista.Heitteillejättö, alkoholi- päihdeongelmat, väkivalta, mielenhäiriöt tms.
      Kuitenkin kannattaa jutella oman lapsen kanssa mahdollisesti siitä, mitä kaikkea tämä lapsi on kokenut. Voi olla, että ystävä kertoo lapsuudestaa ja kaikesta kokemistaan ja lapsi, joka ei ole kasvanut samassa ympäristössä ei ymmärrä asioita. On hyvä keskustella niistä oman lapsen kanssa, että hän ymmärtää ettei kaikilla ole niin helppoa elämä ja silti siitä selvitään jatketaan eteenpäin.

      • Helinä-keiju1

        Alkuperäinen tarkoitus lienee, että lastenkotiin sijoitetaan lapsi, joka on orpo.


      • ex-sijainen

        Tutustu nyt hyvänen aika lastensuojelulakiin tarkemmin. Ei huostaanoton syyt aina tarvitse olla vanhemmissa, myös "jos lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään" voi olla syynä lapsen huostaanottoon.
        Lsl 16§


      • oma virhe
        ex-sijainen kirjoitti:

        Tutustu nyt hyvänen aika lastensuojelulakiin tarkemmin. Ei huostaanoton syyt aina tarvitse olla vanhemmissa, myös "jos lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään" voi olla syynä lapsen huostaanottoon.
        Lsl 16§

        itse pyysin lastenkotipaikkaa lapselleni kun mies ensin pahoinpiteli ja sitten kaappasi, nyt on lapsi ollut siellä puolitoista vuotta siis laastensuojelullisista syistsä. muitakin on perheväkivallan takia, vaaarmaan tavallisin syy minenomaan lastenkotihoitoon, näitä ei välttämättä sijoiteta sijaisperheisiin kun tuo isien väkivaltaisuus on niin tavanomaista ja hyväksyttyä, lapse palaavaat useimmin takaisin koteihin, tai sitten äidin luo...toivon ainakin itse että lapsi pääsee luokseni. vaikka itse anoin tuota paikkaa sosiaalityöntekijä haastoi jutun hallinto-oikeuteen ja meillä on pakkohuostanotto!


      • orpoja
        Helinä-keiju1 kirjoitti:

        Alkuperäinen tarkoitus lienee, että lastenkotiin sijoitetaan lapsi, joka on orpo.

        orvot menevät adoptioon tai sos-lapsikylään. lastenkodissa on sellaisia lapsia joista riidellään kuka ne saa, ottajia kun on: äiti, isä, sijarit, sukulaiset, mikäli ei päätökseen tulla lapsi roikkuu laitoksessa täysi-ikäiseksi asti, sanoi laki mitä tahansa!


      • varmaan

        kannattaisi mitään vastata, on niin järisyttävän makaaberi väite ja kirjoituksestakin on jo sen verran aikaa, että raapustaja on jo kenties tajunnut olevansa väärällä alalla.

        "Lapsi ei ole syyllinen siellä asumiseen, vaan aina se huostaanotto on johtunut vanhemmista.Heitteillejättö, alkoholi- päihdeongelmat, väkivalta, mielenhäiriöt tms."

        Huh, mitä potaskaa. Kirjoittaja ei varmaankaan ole kuullut hoidollisista huostaanotoista, koulukiusaamisen uhreista, seksuaalirikosten uhreista yms. Onkohan näissäkin huostaanotto johtunut vanhemmista? Voiko tässä maassa olla enää noin idioottimaisesti ajattelevia?!


      • vielä...
        varmaan kirjoitti:

        kannattaisi mitään vastata, on niin järisyttävän makaaberi väite ja kirjoituksestakin on jo sen verran aikaa, että raapustaja on jo kenties tajunnut olevansa väärällä alalla.

        "Lapsi ei ole syyllinen siellä asumiseen, vaan aina se huostaanotto on johtunut vanhemmista.Heitteillejättö, alkoholi- päihdeongelmat, väkivalta, mielenhäiriöt tms."

        Huh, mitä potaskaa. Kirjoittaja ei varmaankaan ole kuullut hoidollisista huostaanotoista, koulukiusaamisen uhreista, seksuaalirikosten uhreista yms. Onkohan näissäkin huostaanotto johtunut vanhemmista? Voiko tässä maassa olla enää noin idioottimaisesti ajattelevia?!

        vai ovat lapset lastenkodissa tarkassa valvonnassa?! Oma nuoreni kertoi sijoitettujen keitelleen kiljua aivan kaikessa rauhassa kenenkään sitä huomaamatta.... hmm. todella tarkka valvonta.


    • parempi vaihtoehto,kuin

      sijaisperhe.Siitä alkaa helvetti.

    • jantsku

      ei voi sanoa kumpi on parempi vaihtoehto lastenkoti vai sijaisperhe. itselläni oli parempi sijaiskoti!!!omalle kohdalleni osui aivan ihana sijaisperhe

      • Jaanan äiti

        Utelisin vielä että saako lastenkodissa rahaa kuukausittain tjv? Entä miten on, saako vaikka itse ostella vaatteita? Ottaa lävistyksiä? (pitääkö olla 15 -vuotias vai, voivatko "hoitajat" antaa luvan?

        Minkälaista toimintaa lastenkodeissa muuten on? Harrastusmahdollisuudet?

        Olen saanut tyttäreni kautta tietää, että tällä tytöllä on itsellään ollut ongelmia, ilmeisesti päihteiden käyttöä, mutta en kiellä heitä olemassa yhteydessä, sillä eihän kenenkään silmiä voi sulkea.


      • ex-sijainen
        Jaanan äiti kirjoitti:

        Utelisin vielä että saako lastenkodissa rahaa kuukausittain tjv? Entä miten on, saako vaikka itse ostella vaatteita? Ottaa lävistyksiä? (pitääkö olla 15 -vuotias vai, voivatko "hoitajat" antaa luvan?

        Minkälaista toimintaa lastenkodeissa muuten on? Harrastusmahdollisuudet?

        Olen saanut tyttäreni kautta tietää, että tällä tytöllä on itsellään ollut ongelmia, ilmeisesti päihteiden käyttöä, mutta en kiellä heitä olemassa yhteydessä, sillä eihän kenenkään silmiä voi sulkea.

        Viikko-/tai kuukausirahan kanssa on laitoskohtaisia eroja. Joissain paikoissa saa viikko- joissain kuukausirahaa. Rahan määrä on määritelty laissa. Tuon ikäiset saavat keskimäärin 8€/vko rahaa mitä vanhemmat ehkä heille antavat.

        lapselle tai nuorelle hänen omaan käyttöönsä annettava kalenterikuukaudessa käyttövaroja iästä ja kasvuympäristöstä riippuen seuraavasti:

        1) alle 15-vuotiaalle lapselle määrä, joka vastaa hänen yksilöllistä tarvettaan; ja

        2) 15 vuotta täyttäneelle lapselle tai nuorelle vähintään määrä, joka vastaa yhtä kolmasosaa [lapsen elatuksen turvaamisesta annetun lain (122/77)] 8 §:ssä säädetystä yhdelle lapselle suoritettavan korkeamman elatustuen määrästä.

        Käyttövaroja ei anneta aikana, jona lapsi tai nuori kykenee itse itsensä elättämään.


        Lävistyksiin tarvitaan aina sekä huoltajan, että laitoksen suostumus, siihen ei laitoksesta voi pelkästään lupaa pyytää. laitos voi kieltää lävistyksen ottamisen, vaikka vanhempi olisi luvan antanut.

        Laitoksessa on määrärahat harrastuksia varten, yleensä jokaiselle lapselle/nuorelle pyritään löytämään jokin kehittävä harrastus, se yksi edes. Lisäksi nuorten kanssa käydään pelaamassa, uimassa, laskettelemassa, hiihtämässä ym kauden mukaan.

        Luultavasti tytön vanhemmat ovat halunneetkin tytön olevan "turvassa" laitoksessa, jos hän on huonoihin piireihin eksynyt. Tuolloin nuoren sijoituspaikka etsitään melko kaukaa kotoa, jotta nuori ei pääsisi kovin helposti karkaamaan kavereiden luo. Hänet ikään kuin vierotetaan heistä.


      • Nitaaah
        ex-sijainen kirjoitti:

        Viikko-/tai kuukausirahan kanssa on laitoskohtaisia eroja. Joissain paikoissa saa viikko- joissain kuukausirahaa. Rahan määrä on määritelty laissa. Tuon ikäiset saavat keskimäärin 8€/vko rahaa mitä vanhemmat ehkä heille antavat.

        lapselle tai nuorelle hänen omaan käyttöönsä annettava kalenterikuukaudessa käyttövaroja iästä ja kasvuympäristöstä riippuen seuraavasti:

        1) alle 15-vuotiaalle lapselle määrä, joka vastaa hänen yksilöllistä tarvettaan; ja

        2) 15 vuotta täyttäneelle lapselle tai nuorelle vähintään määrä, joka vastaa yhtä kolmasosaa [lapsen elatuksen turvaamisesta annetun lain (122/77)] 8 §:ssä säädetystä yhdelle lapselle suoritettavan korkeamman elatustuen määrästä.

        Käyttövaroja ei anneta aikana, jona lapsi tai nuori kykenee itse itsensä elättämään.


        Lävistyksiin tarvitaan aina sekä huoltajan, että laitoksen suostumus, siihen ei laitoksesta voi pelkästään lupaa pyytää. laitos voi kieltää lävistyksen ottamisen, vaikka vanhempi olisi luvan antanut.

        Laitoksessa on määrärahat harrastuksia varten, yleensä jokaiselle lapselle/nuorelle pyritään löytämään jokin kehittävä harrastus, se yksi edes. Lisäksi nuorten kanssa käydään pelaamassa, uimassa, laskettelemassa, hiihtämässä ym kauden mukaan.

        Luultavasti tytön vanhemmat ovat halunneetkin tytön olevan "turvassa" laitoksessa, jos hän on huonoihin piireihin eksynyt. Tuolloin nuoren sijoituspaikka etsitään melko kaukaa kotoa, jotta nuori ei pääsisi kovin helposti karkaamaan kavereiden luo. Hänet ikään kuin vierotetaan heistä.

        Ei se joka paikassa ihan noin mene.

        -14-vuotias otti sijaisvanhempiensa kanssa 3 lävistystä vailla minkäänlaista lupaa keneltäkään muulta kuin sijaisvanhemmilta ekä jutusta nostettu mitään haloota..

        -Eikä lasten kanssa ollut minkäänlaista harrastutoimintaa.

        - Lapsi sai viikkorahaa 20€ ja sillä sai ostaa mitä haluaa.


    • Ent.sijaislapsi

      Ai, että et vielä tiedä miksi lastenkotiin joudutaan? On monenlaisia ongelmia... Hyvä jos tytöllä on kaveri ns. normaaliperheestä ja päinvastoin. Lastenkotilapset ovat lapsia niin kun muutkin ja heistä "voi" tulla ihan normaaleja ihmisiä. Täällä on nimittäin yksi. Ärsyttää enemmänkin epäilevä ympäristö!

      • lastenkodissa,

        ja olen tavallinen opiskeleva äiti, lapsen isä asuu erillään ,mutta virallisesti meillä on yhteishuoltajuus kun olemme naimisissa. en juo enkä polta enkä käytä läkkeitä enkä huumeita, tietenkään! Lapsenikion on normaali lapsi.Hänelle on valheelllisesti kirjattu kehityshäiriödiagnoosi, mutta koulumenestys on normaali. itse suoritin juuri tutkinnon, huostaanottoa jatkunut kohta viisi vuotta, ei ole suunniteltu mitään purkua, lakimiestä ei kannata palkata kun paperimme ovat kuin muista henkilöistä kirjauksia... rehellisyys ei taida olla soskun paras puoli. kuitenkaan en valita. itsehän veronmaksajat kustannatte lapseni hoidon. olisin koko ajan hoitanut itse, vaan sossu päätti toisin. en anna mollata tai alistaa itseäni. olen työskennellyt lastenhoitajana tämän huostaanoton aikana.


      • Nuokin verorahat
        lastenkodissa, kirjoitti:

        ja olen tavallinen opiskeleva äiti, lapsen isä asuu erillään ,mutta virallisesti meillä on yhteishuoltajuus kun olemme naimisissa. en juo enkä polta enkä käytä läkkeitä enkä huumeita, tietenkään! Lapsenikion on normaali lapsi.Hänelle on valheelllisesti kirjattu kehityshäiriödiagnoosi, mutta koulumenestys on normaali. itse suoritin juuri tutkinnon, huostaanottoa jatkunut kohta viisi vuotta, ei ole suunniteltu mitään purkua, lakimiestä ei kannata palkata kun paperimme ovat kuin muista henkilöistä kirjauksia... rehellisyys ei taida olla soskun paras puoli. kuitenkaan en valita. itsehän veronmaksajat kustannatte lapseni hoidon. olisin koko ajan hoitanut itse, vaan sossu päätti toisin. en anna mollata tai alistaa itseäni. olen työskennellyt lastenhoitajana tämän huostaanoton aikana.

        voitaisiin käyttää parempaan tarkoitukseen!


      • Helinä-keiju3
        lastenkodissa, kirjoitti:

        ja olen tavallinen opiskeleva äiti, lapsen isä asuu erillään ,mutta virallisesti meillä on yhteishuoltajuus kun olemme naimisissa. en juo enkä polta enkä käytä läkkeitä enkä huumeita, tietenkään! Lapsenikion on normaali lapsi.Hänelle on valheelllisesti kirjattu kehityshäiriödiagnoosi, mutta koulumenestys on normaali. itse suoritin juuri tutkinnon, huostaanottoa jatkunut kohta viisi vuotta, ei ole suunniteltu mitään purkua, lakimiestä ei kannata palkata kun paperimme ovat kuin muista henkilöistä kirjauksia... rehellisyys ei taida olla soskun paras puoli. kuitenkaan en valita. itsehän veronmaksajat kustannatte lapseni hoidon. olisin koko ajan hoitanut itse, vaan sossu päätti toisin. en anna mollata tai alistaa itseäni. olen työskennellyt lastenhoitajana tämän huostaanoton aikana.

        Mitenkäs sossutantta perustelee sitä, että äiti on vaaraksi omalle lapselleen, mutta ei muiden lapsille lastenhoitajana työskennellessään?


      • perusteluja,
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

        Mitenkäs sossutantta perustelee sitä, että äiti on vaaraksi omalle lapselleen, mutta ei muiden lapsille lastenhoitajana työskennellessään?

        mitään papereita ei tarvitse näyttää asiakkaille. mitään asiaperusteluja ei ole huostaanotolle. näin vaan sossu toimii. kukaan ei tiedä miksi. itse oletan että sossulla on ns vallitseva stoori jota levitetään suullisesti , myös oikeuteen, eli vihjaistaan ettää muuten, tämä äiti on sellainen ja sellainen. sitten ei tarvikaan enää löytyä muuta perustelua. ´


      • yhteisiäkö
        Nuokin verorahat kirjoitti:

        voitaisiin käyttää parempaan tarkoitukseen!

        vai miten sossu yhteisen kassan vartijana... juudas!


      • lastenkotiohjaaja

        meille ei kerrottu mitään erityisiä huostaperusteita. tottakai jotain taustatietoja. päätökset tehdään sossulassa, ei lastenkodilla. ohjaajat ja hoitajat osvat sielläl tehdäkseen heille määrätyt tehtävät. näistä vastaa johtaja. jos hän on häiriintynyt, voi muita!


    • cheeseus
    • Anonyymi

      Kaikilla lastenkodeilla on omanmaisia sääntöjä itse olen ollut jo kolmessa ja kaikki aivan erilaisia. Kerron vain sen verran että lapsi saattaa päätyä sinne joko omasta halustaan, vanhempien/omien päihdeongelmien takia, itsetuhoisuuden takia tai sitten jos ei osaa käyttäytyä/ei käy koulua säännöllisesti niin sossut tai vanhemmat passittaa lastenkotiin/laitokseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe