Haluaisin ostaa hamsterin, mutta äiti ei suostu. Mitä teen?

Sartsukka/Wolfer

Niin. Miten te saitte vanhempanne suostumaan että voisit ostaa hamsterin? Siis jos olette esim 12vuotiaita. Tiedän hamstereista jonnin verran. Ja maksaisin sen ruuat,tavarat ja itse hamsterin itse. Paljonko siihen menee rahaa? Jos hamsteri maksaa n. 20e, ja ostaisin sille sopivan kokoisen häkin tavaroineen, ja kuljetus boxin. Riittäisikö 100? Mutta miten saitte äitinne suostumaan?(äidin/isän) Meillä on jo ennestään karhukoira, mutta se asuu ulkona. Vai pitäisikö tyytyä vain kerran pari hoitamaan kaverini hamstereita? Mielipiteitä tai vastauksia!

103

6088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sartsukka/Wolfer

      Lisään siis vielä että haluaisin syyrialaisen(kultahamsterin) uroksen.

      • ...-...-...

        mä oon ollu ihan samas tilanteessa äitini kaa, ja nyt mul on hamsu. :)
        -kannattaa puhua kokoajan hamsuista ihan
        yleisellä tasolla, ei mankua itelles, vaan
        osottaa kiinnostuksensa hamsuihin.
        -lainaa kirjastosta kaikki hamsukirjat
        -näytä äitilles söpöimmät hamsukuvat netistä
        -listaa hamsun hyvät ja huonot puolet (niitä nyt
        ei oo kun suru kun kuolee)
        -lupaa siivota häkki joka päivä, niin hajua ei
        tuu

        Siinä tais olla parhaimmat..

        feunatar eläinkaupasta saa 50 eurolla hamsupaketin (hamsu, isohäkki, ruokaa, puruja, juomapullo, ruokakuppi, pesämökki) hamsut on kasvattajalta, ja käsiteltyjä


      • Sartsukka/Wolfer
        ...-...-... kirjoitti:

        mä oon ollu ihan samas tilanteessa äitini kaa, ja nyt mul on hamsu. :)
        -kannattaa puhua kokoajan hamsuista ihan
        yleisellä tasolla, ei mankua itelles, vaan
        osottaa kiinnostuksensa hamsuihin.
        -lainaa kirjastosta kaikki hamsukirjat
        -näytä äitilles söpöimmät hamsukuvat netistä
        -listaa hamsun hyvät ja huonot puolet (niitä nyt
        ei oo kun suru kun kuolee)
        -lupaa siivota häkki joka päivä, niin hajua ei
        tuu

        Siinä tais olla parhaimmat..

        feunatar eläinkaupasta saa 50 eurolla hamsupaketin (hamsu, isohäkki, ruokaa, puruja, juomapullo, ruokakuppi, pesämökki) hamsut on kasvattajalta, ja käsiteltyjä

        kaikille vastauksista =) näillä pääsen jo alkuun. Tänään kävimme äidin kanssa eläinkaupassa ostamaassa koiralle makupaloja ja katsoin häkkien,kuljetus boxin ja hamsun hintoja. Kuljetus boxi. 18. pienenmpi ehkä 15.Häkki, 49, sisältäen,juoksupyörä(liian pieni. en ottaisi mukaan),juomapullo,ruokakuppi(1 mutta ottaisin toisenkin)pesämökki(aika pieni.. en ottaisi mukaan ehkä. ostaisin erikseen) ja sitten vielä kävimme katsomassa hamsuja :D äitini ns. järkytty kun siellä oli rotta x) mutta yks tyttö hamsteri oli. 19e. nukkumassa oli sillon, muttei äiti silleen inhon vallassa puhunu siitä mittään. vaan siitä rotasta x)) Oon puhunut kaverin hamsterista kaikkee hyvää ja hauskaa. äitiki sano kun kerroin hamtaron tempauksista että on nekin tyyppejä =) Että. Saa nähdä. =)


      • Hamsu-Tyttö
        Sartsukka/Wolfer kirjoitti:

        kaikille vastauksista =) näillä pääsen jo alkuun. Tänään kävimme äidin kanssa eläinkaupassa ostamaassa koiralle makupaloja ja katsoin häkkien,kuljetus boxin ja hamsun hintoja. Kuljetus boxi. 18. pienenmpi ehkä 15.Häkki, 49, sisältäen,juoksupyörä(liian pieni. en ottaisi mukaan),juomapullo,ruokakuppi(1 mutta ottaisin toisenkin)pesämökki(aika pieni.. en ottaisi mukaan ehkä. ostaisin erikseen) ja sitten vielä kävimme katsomassa hamsuja :D äitini ns. järkytty kun siellä oli rotta x) mutta yks tyttö hamsteri oli. 19e. nukkumassa oli sillon, muttei äiti silleen inhon vallassa puhunu siitä mittään. vaan siitä rotasta x)) Oon puhunut kaverin hamsterista kaikkee hyvää ja hauskaa. äitiki sano kun kerroin hamtaron tempauksista että on nekin tyyppejä =) Että. Saa nähdä. =)

        Kannattaisi ottaa kaverin hamsteri hoitoon jotta voisit näyttää äidillesi että osaat homman. Ja sitten kannataa siivota pissa paikka joka päivä ja vaihtaa vesi. Mutta muuten kanataa muu häkki siivota joka viikko. Jos siivoat meinaan joka päivä menee siinä turhaa purua ja hamsu saattaa hermostua!!


      • Aino:)

        No käsittääkseni syyrialaiset maksavat enenmmän kuin kääpiöt, mutta siitähän minä en ole laisinkaan varma ;)
        100-euroa ei kyllä riitä mitenkään! Jos ison asumuksen aiot ostaa niin siinä tapauksessa itse häkki/terraario/duna maksaa jo noin 100-200-euroa. Ja sitten tarvikkeiden hinnaksi tulisi luultavasti uusina ostettuina noin 50-euroa, mutta esim kirppiksellä löytyy paljon halvemmalla. Myös monilla nettipalstoilla löytyy halpiskella kamoja. Chincilla-hiekka on kohtuullisen kallista, oliko se noin 4-5-euroa. Puruja on erihintaisia, me käytämme hamsterillamme suomalaista pesäpurua, todella halpaa, pieni pussi on vain alle kaksi euroa! Isompi sitten halvemmalla.
        Ruoat maksavat noin 3-5-euroa. Kuukausien mittaan rahaa kuluu, kun esimerkiksi uudenlaisia virikkeitä kaivataan. On myös olemassa mahdollisuus, että hamsu sairastuu, ja tässä tapauksessa se viedään tietenkin eläinlääkäriin. Eikä sekään mitään halpaa lystiä ole.



        Jos nyt jotakin kiinnostaa, niin itse pääsin hamsterini ostamisessa todella halvalla. Isoveljet ostivat puokkiin netistä tilavan dunan. Lisäksi eräs eläinkauppa oli lopettamassa, ja siellä oli alennusta jopa 50%. Sieltä ostettiin hamsterikin, joka sekin oli alennuksessa. Lisäksi serkuilta saatiin kuljetusboksi ja kuivamuonaa. Halvalla päästiin ja hamsteri itse eli noin 1-v, 11-kk. Kun hankimme hamsterin olin kymmenen vanha, ja täyttämässä yksitoista vuotta. Nyt olen vähän päälle 12-vuotta, ja meillä on nykyään kaksi saksanpaimenta ja kaksi marsua. Vaikka en enää hamsteria omistakaan, muistan aina rakkaan ensimäisen lemmikkini, ja pidän hamstereista todella paljon.


      • !MinÄ!
        Aino:) kirjoitti:

        No käsittääkseni syyrialaiset maksavat enenmmän kuin kääpiöt, mutta siitähän minä en ole laisinkaan varma ;)
        100-euroa ei kyllä riitä mitenkään! Jos ison asumuksen aiot ostaa niin siinä tapauksessa itse häkki/terraario/duna maksaa jo noin 100-200-euroa. Ja sitten tarvikkeiden hinnaksi tulisi luultavasti uusina ostettuina noin 50-euroa, mutta esim kirppiksellä löytyy paljon halvemmalla. Myös monilla nettipalstoilla löytyy halpiskella kamoja. Chincilla-hiekka on kohtuullisen kallista, oliko se noin 4-5-euroa. Puruja on erihintaisia, me käytämme hamsterillamme suomalaista pesäpurua, todella halpaa, pieni pussi on vain alle kaksi euroa! Isompi sitten halvemmalla.
        Ruoat maksavat noin 3-5-euroa. Kuukausien mittaan rahaa kuluu, kun esimerkiksi uudenlaisia virikkeitä kaivataan. On myös olemassa mahdollisuus, että hamsu sairastuu, ja tässä tapauksessa se viedään tietenkin eläinlääkäriin. Eikä sekään mitään halpaa lystiä ole.



        Jos nyt jotakin kiinnostaa, niin itse pääsin hamsterini ostamisessa todella halvalla. Isoveljet ostivat puokkiin netistä tilavan dunan. Lisäksi eräs eläinkauppa oli lopettamassa, ja siellä oli alennusta jopa 50%. Sieltä ostettiin hamsterikin, joka sekin oli alennuksessa. Lisäksi serkuilta saatiin kuljetusboksi ja kuivamuonaa. Halvalla päästiin ja hamsteri itse eli noin 1-v, 11-kk. Kun hankimme hamsterin olin kymmenen vanha, ja täyttämässä yksitoista vuotta. Nyt olen vähän päälle 12-vuotta, ja meillä on nykyään kaksi saksanpaimenta ja kaksi marsua. Vaikka en enää hamsteria omistakaan, muistan aina rakkaan ensimäisen lemmikkini, ja pidän hamstereista todella paljon.

        No joo tota miltä määki oon,mutta vosiit ensin ottaa vaikka hamsterin kaveriltasi viikonlopuksi hoitoon. Mutta tuotaa...
        Aino// Minullaki on 2 marsua ja kotona on 2 kissaa ja 1 koira kissat on sekä sisä ja ulko kissoja mutta marsuni ovat omasa huoneessa johon kissat ei pääse.
        Itsekkin tahdom Hamsterin saatan saaada siskoni kaverilta hamsterin koska se kaveri on muuttamassa mutta se ei tiedä raskiiko luopua siittä. Tänään käymme eläin kaupoissa ja aijon katsella erin laisia hamsuja itse eilen tulostin hamsun hoitoohjeet


      • HamsteriFani

        MOI! :)
        mä haluaisin hamsun ehkä Kääpiöhamsterin!
        Mut miten saisin äitin ostaa mulle semmosen? (VASTATKAA JOS VOITTE)
        Se vaan koko ajan mulle sanoo,sitten ku olet iso voit ostaa sellaisen!
        Ärsyttävää -_-´
        Mut se oli melkein ostamas mut ei..
        Muuten paljonko maksaa yksi hamsteri?
        Oikeesti mä meen ostaa sellasen itse kohta! Mut äiti voi ostaa mulle häkin ja kaikki muut xD Juu moikka!
        Ps. Paljonko häkki maksais suunnilleen? x)
        Terveisin: Hamsterifani


      • HamsuHalukas
        HamsteriFani kirjoitti:

        MOI! :)
        mä haluaisin hamsun ehkä Kääpiöhamsterin!
        Mut miten saisin äitin ostaa mulle semmosen? (VASTATKAA JOS VOITTE)
        Se vaan koko ajan mulle sanoo,sitten ku olet iso voit ostaa sellaisen!
        Ärsyttävää -_-´
        Mut se oli melkein ostamas mut ei..
        Muuten paljonko maksaa yksi hamsteri?
        Oikeesti mä meen ostaa sellasen itse kohta! Mut äiti voi ostaa mulle häkin ja kaikki muut xD Juu moikka!
        Ps. Paljonko häkki maksais suunnilleen? x)
        Terveisin: Hamsterifani

        Häkki maksaa suunnilleen kun katoin halvimman niin joku35e.
        joku hamsu maksaa 20e suunnilleen.


    • 5 hamsua+koira+kilpikonna

      100 euroa riittää nippa nappa tarvikkeiden, asunnon ja hamsun ostoon. 150 euroa riittää jo hyvin.

      Noin yleisesti häkit/dunat maksavat 40-80 euroa (riippuen ostopaikasta ja häkin/dunan koosta)

      Tarvikkeita pitää olla ainakin:

      Siemensekoitusta (n. 3-7 e/kg)
      juomapullo (n. 2-5 e)
      pesämökki (n. 5-15 e)
      boxi (n. 4-20 e)
      purua (n. 0,8-2 e/kg)
      ruokakuppi tuoreruualle (n. 2-6 e)
      Kaikenmoiset virikkeetkin ovat tervetulleita (tikkaat, purutangot, keinulaudat, tunnelit, herkut jne). :)

      Itse hamsterin saat halvemmalla kasvattajalta (yleensä 12 e), ja se on varmasti terve ja saat myös rekisteripaperit ja hoito-ohjeen mukaan.

      Eläinkaupassa hamsut maksavat 20-30 e ja usein ne ovat esim. sisarusten lapsia ja eivät läheskään aina terveitä. Tosin joihinkin hyviin eläinkauppoihin myös kasvattajat vievät poikasiaan. :)

      Äidilläsi voi olla monia syitä miksei hän halua sinun ottavan hamsua, mutta yleisin huolenaihe vanhemmilla on että tuleeko se eläin sitten hoidettua kunnolla.
      Ensinnäkin sinun tulee vakuuttaa äitisi, että taidat hamsun hoidon ja olet vastuuntuntoinen. Opiskele hamsuista PALJON ja tee vaikkapa kotiaskareita. Koiran hoitokin vahvistaa äidin tietoja vastuuntunnostasi.

      Mutta yksi tärkeä vinkki: Älä missään tapauksessa intä hamsusta liikaa, vaan puhu hellävaraisesti ja aikuismaisesti, ja saatat kohdata pian pienen karvaisen yllätyksen! :)

      • hamhamham

        HAmsterin perustarvikkeisiin hamsteriin meni minulla 100 euroa. Tosin sain tilavan dunan tosi halvalla: 30e, koska se oli tarjouksessa. Sopivaan häkkiin voi upota jopa 100 euroa. Sopiva pohjapinta-ala syyrialaiselle on mielestäni 80cm*40cm. Miniminä pidän 70cm*40cm. Kannattaa ottaa ostoksille ihan mittanauha mukaan, sillä usein häkki näyttää hämäävän tilavalta tyhjänä.

        Nyt kun hamsteri on ollut minulla pari kk alle vuoden (tuli joulukuussa) hamsteriin on kulunut n. 150-200e. Olen pitänyt kaikista hamsterikuluista kirjaa, mutta en nyt hakea vihkosta :). Kuukaudessa hamsteriin menee ehkä n. 5e, mikäli mitään eläinlääkärikuluja tms. yllättävää ei lasketa. Tuohon sisältyy ruoka sekä purut (jos purut ostaa 25kg paketissa).


      • sohvi_95
        hamhamham kirjoitti:

        HAmsterin perustarvikkeisiin hamsteriin meni minulla 100 euroa. Tosin sain tilavan dunan tosi halvalla: 30e, koska se oli tarjouksessa. Sopivaan häkkiin voi upota jopa 100 euroa. Sopiva pohjapinta-ala syyrialaiselle on mielestäni 80cm*40cm. Miniminä pidän 70cm*40cm. Kannattaa ottaa ostoksille ihan mittanauha mukaan, sillä usein häkki näyttää hämäävän tilavalta tyhjänä.

        Nyt kun hamsteri on ollut minulla pari kk alle vuoden (tuli joulukuussa) hamsteriin on kulunut n. 150-200e. Olen pitänyt kaikista hamsterikuluista kirjaa, mutta en nyt hakea vihkosta :). Kuukaudessa hamsteriin menee ehkä n. 5e, mikäli mitään eläinlääkärikuluja tms. yllättävää ei lasketa. Tuohon sisältyy ruoka sekä purut (jos purut ostaa 25kg paketissa).

        Mä ostin Venäjän kääpiöhamsterin vuos sitten... Ostin sellasen häkin jossa oli:
        -juoksupyörä(käytössä vieläkin
        -pesämökki(ei käytössä
        -huono juomapullo(ostin uuden)
        -ruokakuppi(käytössä vieläkin

        Nämä hamsteri ja häkki jossa oli ne tarvikkeet makso yhteensä 70 e... Ja tietysti pitäää sinne hä'kkiin ostaa lisää jotain...


    • äippä

      Tyttäreni sai äskettäin syyrialaisen hamsun.Etsimme yhdessä kirpputoreilta ja kauppojen ilmoitustauluilta käytettyä häkkiä tai dunaa.Löytikin yksi vähän käytetty suuri duna,joka maksoi vain 30 e,uutena yli 60 e.

    • Talvikon omistaja

      No, mä sain sopivan kokosen dunan talvikolleni keltasen pörssin kautta. Se maksoi vaan 10€ tarvikkeineen, kaupasta uutena varmaan noin 40-50€... Sieltä kannattaa kattoa.
      Kyllä 100€ riittää. Itselläni ei mennyt kun vähän yli 50€. Muilla vastaajilla oli hyviä neuvoja, itekin lainasin kirjastosta kirjoja... yms.

      • talvikon omistaja

        Niin piti vielä sanoa, että meilläkin on koira, sekä hamsteri. Häkki kannattaa sijoittaa sellaiseen paikkaan, jonne koira ei yllä/pääse. Meidän koira ainakin olisi varmaan tiputtanut häkin lipastolta, niin kummallinen haju hamsterista tuli... :)


      • AnskuJensku

        Mun isällä oli sama juttu mutta nyt mulla on ollut hamsteri jo tammikuusta asti.Sain isän suostumaan näillä hommeleilla.
        -Aloin puhua hamstereista paljon.
        -Parhaalla kaverillani on hamsteri joten sain näytettyä hänen hamsteriani usein isälleni kun isä tuli hakemaan minua kotiin.
        -Näytin Hamsterin hoidon ABC:stä Söpöjä kuvia hamstereista.Sattuipa isäni vielä lukemaan koko oppaan läpi kotaisin.
        -Lupasin isälleni hoitaa sitä.
        -Sanoin etteivät ne haise ainakaan paljon.
        -Parhaan ystäväni kanssa maalasimme hamsterit isälleni että saisin mahdollisuuden.
        -Sanoin että se voi olla syntymäpäivä lahja koska synttärini olivat tulossa parin kuukauden päästä

        Meillä on menny jotain kolmesataa euroo no mut oma hamsuni on hirveä puremaan dunaansa joten jouduttiin hankkimaan toinen häkki.No tosin alotus paketti oli jotain 200 ja sit hamsun purutarvikkeisiin on menny aika paljon

        Joo onnea asian suhteen toivottavasti äitisi suostuu=)


    • panosta

      Vaikka tarvikkeiden (häkit, purut ym.) hintahaitari onkin aika vaihteleva, katso ennemmin laatua kuin hintaa. Panosta kerralla kunnolla tarvikkeisiin, vaikkakin rahaa menisi enemmän. Kun perustarpeet ovat kunnossa, ei itse hamsterinhoidosta (ruoka, purut, mahd. kylpyhiekka jne.) kerry hirvittäviä kuluja. Panostus kannattaa, se maksaa itsensä monin verroin takaisin. Kun huolehdit hamsterisi perustarpeista, on hamsterisi todennäköisesti myös terveempi ja onnellisempi. Lisäksi ostamalla laadukkaat tarvikkeet, voit hyödyntää niitä myöhemminkin useaan otteeseen(esim. mahdollisten uusien pienjyrsijöiden kohdalla) vielä hamsterisi poismenon jälkeen. Itselläni esimerkiksi häkki tarvikkeet ovat olleet käytössä aina vuodesta -91 ja ovat palvelleet useampaakin hamsteria=)
      Itse sain muuten ensimmäisen hamsterini juuri vanhemmiltani lahjaksi - täytenä yllätyksenä. Olin toivonut koiraa (tai ihan mitä tahansa eläintä koko ikäni) ja lopulta vanhempani eräänä päivänä yllättivät tuomalla pienessä korissa pienen pienen kultahamsterin. Kyseinen karvapallo vei niin minun kuin lopulta myös vanhempieni sydämen=)

      • juuri omansa menettänyt

        otsikko piti olla "panosta", ei "juuri omansa menettänyt" =)=)=)


      • hamtaro!

        aika södesti kirjotettu "pienessä korissa pienen pienen kultahamsterin" ja "vei niin minun kuin lopulta vanhempienni sydämen." aika kivasti ihan yllätyksenä XDDD


    • gintronic

      tuossa onkin jo tullut paljon hyviä neuvoja, kuinka saat äidin suostumaan pieneen lemmikkiin. ylilupauksia ei kannata tehdä kuitenkaan "siivoan häkin joka päivä", vaan ehkäpä että huolehdin hamsusta niin hyvin, ettei hajuja edes huomaa. korosta sitä, että hamsterit ovat SIISTEJÄ eläimiä, pesevät itse itsensä lukemattomia kertoja päivässä! yhden hamsun ylläpito ei ole kallista.
      katso huuto.netistä ja hamsukasvattajilta, josko he myisivät jotain käytettyjä, mutta hyväkuntoisia tavaroita sinulle halvalla.
      älä sorru ostamaan liika kalliilla häkkiä tai dunaa. tee vertailua, niin osoitat äidillesi, että ymmärrät myös näin rahan arvon. suosittelen ostamaan syyrialaiselle hamsulle ison dunan, sillä monet hamsterin järsivät kaltereita ja sitä ei ole kiva kuunnella. Gabber-merkkiset dunat ovat usein kokonsa puolesta hyviä myös syyrialaisille.
      kerro äidillesi millaista ruokaa hamsut syövät ja millaisia määriä.
      se on hyvä, että ostat kaiken itse, niin vanhemmat ymmärtävät sinun olevan tosissasi, kun et tuhlaa rahoja esim. limuun ja karkkiin! muistuta siitäkin myös äidille, että tulevaisuudessa joudut budjetoimaan viikkorahastasi jonkin verran hamsun tarvikkeisiin ja ruokaan, joten et tulisi käyttämään rahaa mihinkään turhaan.
      muistathan myös varata rahaa pahan päivän varalle, mikäli joudut viemään hamsusi eläinlääkäriin!! ota selvää lähimmästä ja edullisimmasta eläinlääkäristä!

      tsemppiä "käännytykseen"! :)

      • ....................

        Joo ihan hyvii saan itsekin hamsun pikapuoliin kantsii vaan lainaill kirjastost ja ottaa tietsikan taustakuvaks hamsu muista jättää tietsikka auki:_) jos kavereil on hamsui mene sen luo jos ette tekiskään sen kaa mitään
        toitota kui ihana se oli ja sössösössö ei se enää kauaa jaksa kuunnel ja saat pikapuolii tsemppiä:_)
        ps. satanen riittää hyvin jos ostaa vähäkäytettyjä esim huutiksesta


    • hammira

      mä sain mun hamsun, kun mun serkku sai sen.mä joutusin ite ostamaan hamsun, mut äiti makso tavarat.siihen tuli myös muutama ehto..... kyl mä uskon , et sä saat viel hamsun ja 100e voi riittää hyvinkin.ONNEA ETSINÖILLE :)

      • ,

        jaa no ilmoitus on 4 vuotta vanha tuskin se enää paljo onnee tarvii


      • Juutota
        , kirjoitti:

        jaa no ilmoitus on 4 vuotta vanha tuskin se enää paljo onnee tarvii

        Mä oon 11 ja haluisin hamsterin. Oon puhunu äidille hamsterista.. Meil on kissa.. joka saalistaa kokoajan hiirii, sanoin äidille että lupaisin pitää oven kii ja ikkunaa auki ni se sais happee tai jtn.. Mut mikää ei auta;(MITÄ TEEN ;(


      • joku hamsu-hyyppä
        Juutota kirjoitti:

        Mä oon 11 ja haluisin hamsterin. Oon puhunu äidille hamsterista.. Meil on kissa.. joka saalistaa kokoajan hiirii, sanoin äidille että lupaisin pitää oven kii ja ikkunaa auki ni se sais happee tai jtn.. Mut mikää ei auta;(MITÄ TEEN ;(

        Mä haluisin hamsun ja mullakin on kissa. En ole vielä saanut hamsua, mutta kun puhuin äidille hamsuista
        ja sanoin hoitavani sen, niin nyt äiti ei enää kiellä, muttei vielä ole luvannutkaan, mutta jos vielä olen puolen vuoden päästä kiinnostunut näistä söpöist vipeltäjistä, niin hamsu tiedossa!

        vinkki edelliseen: en osaa sanoa suoraa vastausta, mutta jos silloin kun hamsteri on vapaana pitäisit sen yhdessä huoneessa joka on huolellisesti suljettu ja että häkin kalterit on tarpeeks pienet ettei kissa saa hamsuu tassuihinsa, niin en usko että kissa pystyy vahingoittaa hamsteria, kunhan muistat nämä asiat.

        (•_•)~°


      • Okasssa
        Juutota kirjoitti:

        Mä oon 11 ja haluisin hamsterin. Oon puhunu äidille hamsterista.. Meil on kissa.. joka saalistaa kokoajan hiirii, sanoin äidille että lupaisin pitää oven kii ja ikkunaa auki ni se sais happee tai jtn.. Mut mikää ei auta;(MITÄ TEEN ;(

        Ajattelepas nuori tyttönen jos minä haluaisin että sinun tulevat lapset laitetaan leijonan kanssa samaan paikkaan. Vaikka kuinka sanot että ovi pidetään kiinni jne. niin yksikin virhe niin hamsteri on kissan kidassa. Eli siis...älkää hyvät ihmiset hankkiko samaan asuntoon kahta lemmikkieläinlajia varsinkaan jos toiselle on luontaista saalistaa toista lajia. Mutta koska tämä on hamsteriketju niin hamsteri on erakkoeläin ja tykkää vain iltaisin ihmisen seurasta, niin jos hankitte hamsterin niin hamsterille parhaan henkisen elämän annatte kun asunnossanne ei muita lemmikkejä ole.


      • jotain vaan
        Juutota kirjoitti:

        Mä oon 11 ja haluisin hamsterin. Oon puhunu äidille hamsterista.. Meil on kissa.. joka saalistaa kokoajan hiirii, sanoin äidille että lupaisin pitää oven kii ja ikkunaa auki ni se sais happee tai jtn.. Mut mikää ei auta;(MITÄ TEEN ;(

        imeidän perheellämme on 6 koiraa ja saan pian hamsterin joten isäni on rakentanut portin oveeni josta koirat eivät pääse mutta kissoilla pitäisi olla silloin aika korkea portti en tiedä kuinka korkealle ne hyppäävät mutta tiedän että portti toimii ainakin koirilla niin isoilla että pienillä isoin koiramme on 75cm


      • minä vaan
        Okasssa kirjoitti:

        Ajattelepas nuori tyttönen jos minä haluaisin että sinun tulevat lapset laitetaan leijonan kanssa samaan paikkaan. Vaikka kuinka sanot että ovi pidetään kiinni jne. niin yksikin virhe niin hamsteri on kissan kidassa. Eli siis...älkää hyvät ihmiset hankkiko samaan asuntoon kahta lemmikkieläinlajia varsinkaan jos toiselle on luontaista saalistaa toista lajia. Mutta koska tämä on hamsteriketju niin hamsteri on erakkoeläin ja tykkää vain iltaisin ihmisen seurasta, niin jos hankitte hamsterin niin hamsterille parhaan henkisen elämän annatte kun asunnossanne ei muita lemmikkejä ole.

        ei se välttämät haittaa vaik olis kissa tai koira ja aikoo ostaa hamsterin. kyl meiänki perhees on jo koira mut aion ehkä silti ostaa hamsterin. pitäisin sitä hamsterii mun omas huonees eikä se koira sinne pääsis. :)


    • idablaa

      Noinko kalliiksi se todellakin menee ? Itse noin pari kuukautta sitten ostin kääpiöhamsterin. Duna maksoi sellaiset 30€ ihan petpointista. Siinä tulikin mukana jo pesämökki, ruokakuppi ja juoksupyörä. Ennen kun hamsterin sain olin ostanut sille juomapullon, ruokakupin, pesämökin ja juokupyörän. Koska eräs eläinkauppa lopetti sain halvalla kaikkea tavaraa, koska sielä oli alennus jopa -70%! Tosin ostin sieltä vain jotakin kiipeilytelinettä, kiikkulaudan, keinun sekä sellaisen liukumäen. Ruoka oli tarjouksessa yhdessä eläinkaupassa ja hiekkalaatikko kirpparilta. Minulla on:
      kääpiöhamsteri duna häkki 2½kg ruokaa 3 juomapulloa 3 juoksupyörää 9 pesämökkiä 3 hiekkalaatikkoa
      3 ruokakuppia 2 kiipeilytelinettä liukumäki kiikkulauta keinu
      ja kaikki tämä lsti on mennyt jonkun 120€ sisään. (enemmänkin tavaraa minulla on mutta en jaksa listata niitä tähän.)

      Isäni on eläimille allerginen ja äitini kovasti vastusti hamsteria. Katselin netistä häkkejä mutta kaikki oli aina vain liian kalliita tai liian kaukana. Luin joka yö kamalasti hamstereista tietoa vaikka äiti jankutti ett pitäisi mennä nukkumaan. Kerroin äidilleni kaverieni hamstereiden tempauksista. Soitin jokapäivä äitille työaikaan. Näytin äidilleni kuvia netistä. Äiti kertoi mummollekkin. Mummo oli intona mukana ja etsi netistä häkkejä. Viimein kahden viikon päästä hinasin äidin eläinkauppaan ja äiti osti hamsun ♥ Toki eka kuukausi meni salailussa kunnes isäni näki häkin. Hän vain nauroi ja leikki hamsterin kanssa eikä raivonnut yhtään. Ja joka ilta äiti tulee leikkiin hamsterin kanssa ja on tyytyväinen etten ole enään häirinnyt häntä tällä asialla. Vaikka se hiukan kuulostaakin että vinguin ja vonguin niin silti sain sen. Vaikka yleensä saankin melkein kaiken mitä haluan.

      • idablaa

        ON DUNA. DUNA ON MUOVINEN TERRAARIO. JOS SINULLA ON MM. KISSA EI SE PÄÄSE NAPPAAMAAN HAMUASI KUN OLET MM. KOULUSSA. SEKÄ PURUJA VOI LAITTAA NIIN PALJON KUIN HALUAA EIKÄ TARVITSE PELÄTÄ ETTÄ NE TIPPUU KALTEREISTA. hALVIMMAT DUNAT VÄHINEEN TAVAROINEEN OVAT N. 20€.


      • böölöö

        no sama mul mut en oo saanu viel hamsuu


    • eikä työläs

      Mut monelle laiskalle ja saamattomalle lapselle jopa helppohoitosen hamsun hoito on liikaa vaadittu.

      • Jennis1989

        Terve, minulla olisi myynnissä vuoden ikänen hamsteri. Hamsteri iso häkki puruja, häkissä "mökki" ja juoksupyörä ja juomapullo. Kaikki yhteensä 50 euroa. Porissa. numeroni on: 046-5505200


    • Kommentoiva ihminen

      mun isosiskoilla on ollu hamstereita ja sit nyt on tullu mullekki(mun toisella siskolla on nyt hamsteri). No en osaa oikein sanoa kuluvaa raha määrää,koska se riippuu ihan minkä hintasen häkin,mökin ostaa ja ne muut tarvikkeet. Voit sanoa äidillesi,että hamsteri on itse asiassa helppo hoitoinen silleen. Että vaihdat joka päivä veden,voit juoksuttaa,vaihdat tiettyinä aikoina purut,tarkistat että sillä on ruokaa jne. Hamsterille voi myös opettaa agilityä. Itse en ole aijemmin hoksannut ja nyt se on vähän niinku myöhästä,koska se on niin vanha. Tai no se nyt tietenkin riippuu.Kynsiä nyt ei ole pakko leikata. Ruoka ei ole kuin jotain 2-3 euroa,tosin riippuu mitä ruokaa ostaa.Juoksupyörä olisi hyvä olla häkissä/terrassa/dunassa.Vesi pitää olla aina raikasta,sopivan kylmää ja kirkasta.Kannatte hankkia tarpeeksi tietoa hamstereista,kumminski se on eläin!Olen nyt bestikseni luona yötä ja jään yöksi ;D.Juomme yhdessä Cocis zeroa ;).Onnea vaan sullekkin sen hamsterin hankinnassa ;D! Nyt se kaato yli sitä mun mukiin ;D!Voi meitä höpsöjä xD.

    • hamsu-su-poju

      hamssteri on noin 20-25 € häkkiin menee noin 50 € riippuu koosta ja ostaako käytettynä kaytetyt on 5-20 €
      juomapullo 2-5 € ruoka kippona voi käyttää pientä astiaa tai voit toki ostaa ihan semmosen kupin pari euroo menee siihen. ruokiin ja puruun/muuhun puu silppuun menee noin 2-10 € sit hamsterit tarvii juoksu pyörän 5-10 € voit viel ostaa lisä juttui erikseen. voi tietty mennä vähemmänkin tai enemmän riippuu kaupasta ja paljonko tarvikkeita teil onjo... niin muuten sun äitis/isän saa suostumaan jos sanot että ei teidän siitä tarvii välittää jos mä hoidan sitä ite annan ite ruuanki ja pesen häkin pliis mun kamulki on (ei pakolla toimi mut mul toimi äiti ei enää ketäny mun vinkumista) mul on semmonen vaalea täplikäs uros hamsteri sen nimi on osmo se on nyt noin 1½-v täyttää huhtikuussa 2-v siinä on valkosta ja toffeen väristä se on tavallinen syyrialainen hamsteri...

    • xD

      no mun iskä lupas mulle koiran muttei ostanukkaan sitten en ollu sen kans puheväleissä pitkiin aikoihin sitten me äidin kanssa käytiin eläinkaupassa katselemassa hamuja soitin iskälleni ja siinä sitten keskusteltiin sitten se vihdoin suostui ja heti seuraavalle viikolla me mentiin faunattaresta ostaa kaksi robo naarasta meijän oli kyllä tarkoitus ostaa talvikko uros mutta ne robot oli niin söpöjä että oli pakko ottaa ja kaksikin vielä

      niin niistä hinnoista en kyllä usko että sinun täytyy itse maksaa hamsterisi ruuista yms. mutta jos olet siihen valmis niin mikässe siinä mutta satasella et pärjää kun ainakin meillä summa oli vähäsen yli 300e mutta onnea silti

      • dppööllövövö

        tääl puhutaann hamstereist HUOM!!


    • Laxu

      mä sain vanhempahi suostumaan hamsteriin sillee et lupasin niille et hoitaisin meidän koiraa 2 kuukautta ihan super hyvin niin jos oon hoitanu hyvin saan hamsun! ja mä sain! siitä hinnasta vielä et voitulla kaikista kamoistä vähä päälle 100 €.. toivottavasti saat hamsun!

      • Hssse

        Ettekö yhtään ajattele miltä hamsterista tuntuu kun kaltereiden takaa katselee saalistava eläin. Miettikää nyt sillä pienellä päällä miltä hamsterista tuntuu eikä sitä miten hyvältä teidän pienessä päässä tuntuu saada söpö hamsteri.


      • minä vain
        Hssse kirjoitti:

        Ettekö yhtään ajattele miltä hamsterista tuntuu kun kaltereiden takaa katselee saalistava eläin. Miettikää nyt sillä pienellä päällä miltä hamsterista tuntuu eikä sitä miten hyvältä teidän pienessä päässä tuntuu saada söpö hamsteri.

        mutta lapsikin voi olla viisas itseäni inhottaa tuollainen lapset ovat lapsia eli tyhmiä ja tietämättömiä olen pian 13v ja minulla on koira jota olen hoitanut 6 vuotta ilman valituksia


    • o

      mulla on sama ongelma.

    • Neppari&Amanda

      Hei! Vaikka tämä ensimmäinen viesti kirjoitettiin jo noin 4 vuotta sitten, niin tässä on vinkkejä mistä voi hankkia hamsulle häkin ja varusteita. DUNA ON EHDOTTOMASTI PAREMPI! http://pyrstonjatassunpuoti.valmiskauppa.fi/mini-duna-hamsteringerbiilin-terraario-tarvikkeineen-p-818.html , http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/hamsterin?gclid=CLzs4cSbhacCFdsU3godKFNBfw , http://www.petnetstore.fi/product_catalog.php?c=496 , myös Virosta saa halvalla hyviä hamsterin häkkejä. Itse ostin toisen zooplussalta ja toisen kävin ostamassa virosta ku olin sielä syyslomalla. Maksoi noin 26 euroa ja vieläkin on hyvässä kunnossa käytössä minun 2v (neppari) hamsullani

    • jotain vaan

      itse saan pian talvikon ja meinasimme laittaa sen asumaan TODELLA hyvä kuntoiseen marsun häkkiin jonka äitini huusi huutonetistä siihen tuli mukaan vähän käytetty puru ja heinä paketti ,pesuhiekkaa, ruokakuppi,toinen kuppi ja juomapullo ja koko lysti maksoi vain 15 e eli netistä saa todella halvalla todella kallista kamaaa

    • ei marsuhääkkiä

      Marsunhäkkiin? No marsuilla on aika isot pinnavälit (2cm), hamsteri tulee niistä läpi. Lisäksi kääpiöhamsterilla pitää olla terraario tai duna...

    • jotain vaan

      Niin mutta minä myin marsunhäkin jollekkin muulle hieman kalliimpan se oli vain esimerkki kuinka halpaa netistä saa = ) itselläni on duna häkkinä

    • VOFGJOO

      KIVA!! mä kysyin äitiltä "saanko hamsterin" se sano et! äiti sano kans et saa hamsteria kun on iskän viikonloput millä hoidat sitä se hän kuolee mä sanoin"mut mä käyn kattomas sitä aina joka viikonloppu äiti sano "ei"! miks ei MITÄ TEENNNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • jjiiiiippooo

        vastat kaa ^^^^^^!!!


    • Mie vain

      Niin! Ei hamstereita saa laittaa marsuhäkkiin. :/ Ne voi karata sieltä, hamstereille suositellaan Dunaa. Itselläni oli hamsteri niin sillä oli duna myös, duna on kaikista turvallisin siten, ettei hamsteri pääse karkamaan sieltä. Hamsterini kuitenkin nukkui pois, se oli niin vanha. Sekin oli talvikko.

      Nyt olen keskustellut äitini ja isäni kanssa, ja he lupasivat että saan uuden hamsterin (kun entinen kuoli vanhuuteen, kuten jo mainitsinkin). Päätimme lopulta että varaamme kaksi talvikkoa. :) Tsemppiä teille jotka yrittävät saada hamsteria !

      Juu, dunat/häkit ovat aika kalliita. Varsinkin joissain eläinkaupoissa. Halvimmat dunat ovat jotain 30-40euroa. Itse katselin noita hamsterien dunia eläinkaupasta, yhdelle hamsterille tarkoitettu duna maksoi jtn 50 euroa. Kahdelle hamsterille (eli isompi duna) maksoi 95 euroa. Eli dunat ja tarvikkeethan siinä hamsterin hankinnassa eniten maksaa.

    • Unelma toteutui -11

      Itse sain suostuteltuani vanhempani 4 vuoden jälkeen!!! ;D Sinnikästä yritystä vain, en suosittele että "olet niin kiltti ja ihana tekemällä kotitöitä" -juttua, se ei toimi, vanhemmat vain myhäileilevät tyytyväisenä, kun heillä on >>niin kiltti pikkutytteli>> . Kunnon toimiin vain! Kerää rahaa, sano että maksat itse ja vain mangut ja mangut! (Mykkä- ja itkukoulu toimii parhaiten... ;) )

    • minää vaan

      sama juttu haluisin niin paljon

    • gtfrrrrrrrrrrrrddddd

      Minulla se meni näin:
      1.
      -Äiti, saanko mä jonkun jyrsijän?
      -En minä nyt oikein tiedä... tuskin sellainen tykkäisi meillä olla koska meillä on niin paljon muita eläimiä, varsinkin kun meillä on kissoja.
      -No saanko mä silloin kun meillä ei enää ole kissoja?
      -Kuule, mä luulen että meillä tulee aina olemaan kissoja

      2. Aloin pitää vanhemmilleni kokouksia jossa kerron, että pitäisin jyrsijän omassa huoneessani, ja että olen tarpeeksi vanha huolehtimaan ikiomaa lemmikkiä. Kerroin että minulla on paljon rahaa , ja pystyn ostamaan sille kaiken tarpeellisen.

      3. - Mä haluaisin hamsterin... ne on söpöjä ja niitten kanssa on kivaa leikkiä
      -No en mä tiiä nyt siitä hamsterista...
      -ÄITI EMMILLÄKIN ON OMA HAMSU!!
      -Kulta koita nyt ymmärtää!!!
      -Mä ymmärrän!! hyvinkin! mulla on omaan hamsuun rahaa!

      4. Vien äidille " hamsteri anomuksen" ja odotan....... Äiti ei tee mitään vaan lukee hesaria. vien anomuksen pois . ja tulen takaisin äidin eteen:
      -Äiti, mä pystyisin siihen, sanoin itku kurkussa
      - kyllä kyllä...... äiti sanoi hiljaisesti - Me voidaan huomenna mennä kattomaan niitä hamstereita...
      -Ai hassuihin tassuihin?? hamstereita?? mulle? YES!!!!!! VUHUUUUU!!!
      -älä villiinny, ei se ole vielä varmaa.
      - en en

      5.ryttäsin anomuksen salaa taskuun ja lähdimme kauppaan.. * kaupassa'
      - AAAAWWWW NE ON SÖPÖJÄ ÄITI! sanoin ja otin anomuksen taskusta ja annoin sen äitini eteen... ihme kyllä äiti alle kirjoitti sen, ja sitten ymmärsin * MINÄ SAAN HAMSTERIN* ja sitten sain sellaisen ja jne...

      ja se hamsteri anomus on paperi mikä äidin piti alle kirjoittaa. tässä se on :

      ________________________________________________________
      HAMSTERI-ANOMUS

      Kun olet allekirjoittanut tämän hamsteri-anomuksen,
      niin samalla lupaudut antamaan minulle luvan ostamaan
      HAMSTERIN!

      (allekirjoitus)
      _______________

      __________________________________________________________

      NIIN ETTÄ tollanen se mun 'hamsteri anomus' oli :D

      • Hhgjgjj

        Minäkin tein tuollaisen anomuksen mutta äiti ei ole vielä allekirjoittanut sitä:D


    • eläinrakas<3

      kannattaa ostaa käytetty häkki. saa paljon halvemmalla! :D

    • jenna4444444

      jos haluu hamsun nii siin menee aikaa riipuu onko onnee rahaa menee 100 - 200. HÄKKI MAKSAA YLEENSÄ 30E. RUOKA MAKSAA 8e-15e.puru maksaa 2e-8e. ei kandee kinuu. pitää puhu rauhallisesti jos kinuu sitä ei saa mut vaihtakaa hamsteri lakana ja sit lukee hamsteri kirjoi.näytä äitille tai isille netist kaikki söpöimmät hamsteri kuvat........

      • halpa häkki

        "HÄKKI MAKSAA YLEENSÄ 30E" mistä noin halvalla saa :o Taitaa olla perinteinen "hiirihäkki"(=aivan liian pieni ihan mille tahansa elukalle)


    • !!!!!!

      ^Häkki on kyll yleensä yli 60 euroo :oo

    • Hei=)

      niitä saa käytettyinäkin tori.fi ja vastaavista paikoista hamsun tavaroidenkin kanssa mutta lemmikki storesta saa 75eurolla hyvän häkin. ja muutenkin eläinkaupoista voi saada hamsterin ja häkin tarvikkeetkin hyvällä hinnalla =)

      • ilovemyhamsu

        Meil oli eka niin et piti saada seeprahiiri kun ne on niin sulosia ja mukavan näkösiä mutta niit hiirii pitäis olla ainaki 5 eläinkaupan mukaan ne on laumaeläimii joten hylättiin se aate ja kesyrotta ois ollu kiva 2 sellast vähintään mut äiti ei tykkää niide hännäst ja sit hamsteri tuli mieleen ja häkki tilattii ku puhuin sil siit ja käskin kattoo häkkei ja luin siit tietoo ni joulun se sit tuli =))


        Ihan mukavaa sellasen kans on leikkii iltasin joka päivä pisukoppa putsaus =)
        mul on siel mökki (2 kerrosta) jonka toisesta kerroksesta menee putki katon kautta voi kiertää ja se tulee sillan päälle ja sit on juomapullo ja juoksupyörä ja ruokakuppi se putkihomma on ihan hyvä pääsee hiuka kattelee muuallekkin ku putki on läpinäkyvä mut liikaa putkii on taas aika outoo mut oon järkänny niin et sopii hyvin =) Onnee kaikil hamsun halujil


      • Sedä
        ilovemyhamsu kirjoitti:

        Meil oli eka niin et piti saada seeprahiiri kun ne on niin sulosia ja mukavan näkösiä mutta niit hiirii pitäis olla ainaki 5 eläinkaupan mukaan ne on laumaeläimii joten hylättiin se aate ja kesyrotta ois ollu kiva 2 sellast vähintään mut äiti ei tykkää niide hännäst ja sit hamsteri tuli mieleen ja häkki tilattii ku puhuin sil siit ja käskin kattoo häkkei ja luin siit tietoo ni joulun se sit tuli =))


        Ihan mukavaa sellasen kans on leikkii iltasin joka päivä pisukoppa putsaus =)
        mul on siel mökki (2 kerrosta) jonka toisesta kerroksesta menee putki katon kautta voi kiertää ja se tulee sillan päälle ja sit on juomapullo ja juoksupyörä ja ruokakuppi se putkihomma on ihan hyvä pääsee hiuka kattelee muuallekkin ku putki on läpinäkyvä mut liikaa putkii on taas aika outoo mut oon järkänny niin et sopii hyvin =) Onnee kaikil hamsun halujil

        Seeprahiiret ovat kyllä ennemminkin parieläimiä eli kaksi on sopivin määrä

        http://www.hiiret.fi/fin/lajit/?pg=3&sub=2


    • catfan

      Moi kaikki hamsuttajat!!!

      Tahtoisin hamsterin. olin ajatellut säästää itse nintendo dsi lx mutta ajattelin vaihtaa ne rahat hamsteriin kun kuitenkin olen jo 12 (toukokuussa 13) niin en kuitenkaan pelaisi sillä nintendolla kauheen pitkään enää ja kun mulla on jo lite nintendo. Ajattelin tällästä häkkii http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/hakit_aitaukset/hamsterin/hamsteri/143043 kun mulla on jo jotain vähä yli satanen ja äiti vois varmaa maksaa loput niin saan sellaisen varmaan pian. Venäjänkääpiötä aattelin ja kannattaa muuten perustella vanhemmille silleen että sillon ei ostais niillä viikko/kuukausirahoilla mitään turhaa roinaa. Meillä on kyllä 1 kissa ja asumme kerrostalossa mutta häkin vois laittaa korkelle ja oven pitää kiinni juoksutuksen ja päivän ajaks onks toi häkki muuten liian iso vaan 1 hamsulle? ((kissamme on jo 19w joten ei sitä hamsujahti varmaa muutenkaa enää kiinnoistas :DD kiitti jos vastaatte

      • Vähäntietoafer

        Tuo häkki käy syyrialaiselle hamsterille, joskin on pohjapinta-alaltaan liian pieni (pitäisi olla väh. 80x40cm). Lisäksi puiset tasot ovat todella huono idea: jos hamsteri intoutuu pissimään niihin, ne haisevat todella pahalle, eikä hajua tahdo saada millään pois.

        Kääpiöhamstereita ei suositella laitettavan häkkiin, koska ne voivat juuttua pinnojen väliin ja loukata itsensä. Terraario tai duna on siis parempi vaihtoehto. Kokonsa puolesta tuo häkkikin olisi oikein riittävä esim. talvikolle. Minimikoko kääpiöhamsterin häkille on 50x40 cm.

        Kääpiöhamstereita ei ole pakko juoksuttaa ja oikeastaan ainoastaan talvikoille niin voi edes tehdä, paitsi jos rajaa pienen ja turvallisen alueen. Parempi vaihtoehto olisi kuitenkin tehdä puuhalaatikko esim. pahvilaatikosta.


      • sdgdfgerdsgr
        Vähäntietoafer kirjoitti:

        Tuo häkki käy syyrialaiselle hamsterille, joskin on pohjapinta-alaltaan liian pieni (pitäisi olla väh. 80x40cm). Lisäksi puiset tasot ovat todella huono idea: jos hamsteri intoutuu pissimään niihin, ne haisevat todella pahalle, eikä hajua tahdo saada millään pois.

        Kääpiöhamstereita ei suositella laitettavan häkkiin, koska ne voivat juuttua pinnojen väliin ja loukata itsensä. Terraario tai duna on siis parempi vaihtoehto. Kokonsa puolesta tuo häkkikin olisi oikein riittävä esim. talvikolle. Minimikoko kääpiöhamsterin häkille on 50x40 cm.

        Kääpiöhamstereita ei ole pakko juoksuttaa ja oikeastaan ainoastaan talvikoille niin voi edes tehdä, paitsi jos rajaa pienen ja turvallisen alueen. Parempi vaihtoehto olisi kuitenkin tehdä puuhalaatikko esim. pahvilaatikosta.

        Niin ja vielä: venäjän kääpiöitä on kolmea lajia: talvikko, joka on erakko, roborovski, joka tarvitsee kumppanin ja campbell, joka myös tarvitsee kumppanin. Näistä talvikko on yleisin ja mielestäni paras vaihtoehto aloittelijalle.


      • Niina_

        Tarkoitat varmaan venäjänkääpiöhamsteri talvikkoa? Venäjän kääppäreitä on kuitenkin 3 lajia, talvikko, robovski ja campbell.

        Kissa talossa ei ole este hamsterinhankinnalle koska hamsterin voi laittaa esim. omaan huoneeseen ja sitten ovi kiinni että kissa ei pääse :)
        t: kolmen nuoren kissan omistaja.
        Meidän talvikko asuu isossa(135 l ) terraariossa (vanha akvaario) jonka päällä on tiheä ja tukeva verkkokansi, näin kissat eivät pääse siirtämään/kaatamaan terraariota eivätkä koukkimaan hamsteriani verkonsilmistä vaikka olisivatkin samassa huoneessa.

        Hamsterin asumus ei koskaan voi olla liian suuri :) Netissä kyllä liikkuu huhu jonka mukaan kääpiöhamsterit muuttuvat vihaisiksi jos asuvat isossa asumuksessa, ja siihen olen itsekkin törmännyt ja melkein hankinkin puolet pienemmän häkin mutta onneksi hamsterikasvattajat ja muutama kokenut hamsterinomistaja oikaisivat.

        Tässä on ehdottomasti hamsterinomistajan suosikkilinkit, etenkin foorumille kannattaa rekisteröityä (ilmaista) koska silloin voi kysyä ja osallistua keskusteluihin.
        http://www.hamsteriyhdistys.fi/

        http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/

        Etenkin foorumilla vierailen lähes päivittäin :)


    • Victoriani

      Mä sain suostuteltuu äitin ja isin sillee et eka sanoin äitille tosi monta päivää et haluisin hamsun... sit se suostu mut se rupes suosuttelee isii. itkin joka ilta ja äiti ärsyyntyi. äiti lupasi että saan sen jos hänen ei tarvii koskee siihen!! ostin sen sitte halikatista. nyt mulla on oma pikku Viki. äiti rakastaa sitä ja sanoo joka ilta mulle että hän ei ois ikinä antanu anteeks jos ei ois antanu mun ostaa sitä!! hamsu makso 25€ ja häkki 40€

    • happy feeling!

      Mä oon ollu samas tilantees ja nyt mul on hamsu :3

    • La la love hasterr16

      yhes paikassa myydään 5 eurolla hamsun ja häkin yhes paikas en muista missä

    • Äiti on epäreilu!!!

      Haluaisin Kissan,mutta äiti koko ajan väittää että meidän koirassa on jo tarpeeks hoitoa. Auttakaa myös mua, miten saisin kissan!

    • Kokenut hamstereissa

      Mun Syyrianhamsteri kuoli justii eilen ja se on tosi surullista(kuoli nuhaan,limaa kurkussa) Se oli kaikista paras hamsteri meillä (meillä on jo ollu 4 hamsuu) se ei purru (paitsi alku-ja-loppu vaiheissa)ja muutenkin söpö. Se on hamstereiden surkein(surullisin) puoli kunne kuolee. Mutta onnea sulle vaan!

    • Hmmmmmmm............

      Miksi hamsteri? aina karkaamassa ja lisäksi kuolee todella nopeasti.

    • kahsusfgvaihgsvjkdhu

      Hei! Itse sain eläinkaupasta 6kk hamsterin nyt hamsterini on 1v ja kuolee varmaan kohta koska sillä on peränalla palllo. Joten suositelen että koska hamsterit on lyhyt ikäisiä niin siitä tulee sitten suru kun rakas hamsterisi kuolee....

      • siirilydia

        Ehkäpä se hamsterisi ei kuolisi pian jos veisit sen lääkärille.. Ihanko tosissaan vaan ajattelet, että: "hamsullani on joku patti, mutta antaa olla se vaan kuolee sitten".. huoh.


      • Ei soveliasta
        siirilydia kirjoitti:

        Ehkäpä se hamsterisi ei kuolisi pian jos veisit sen lääkärille.. Ihanko tosissaan vaan ajattelet, että: "hamsullani on joku patti, mutta antaa olla se vaan kuolee sitten".. huoh.

        Hän voi ajatella niin jos haluaa tuo on kyllä tavallaan totta


    • POLLE

      Äiti ei ana mulle hamsteria milään.
      luin eilen hamsuista 13 kirjaa.
      Puhuin hamstereista koko päivän äitille keroin kaikki niiten hyvätpuolet
      mut äiti vaan käski laitaa suun supuun ja mennä saunaan.

    • trdfghjklpuyt

      Mä oon just toteuttamas mun "hamsuplania" joka on tälläinen


      Hamsuplan

      - lainaa kirjastosta hamsukirjoja
      - näytä äidille söpöimmät hamsukuvat netistä
      - listaa hamsun hyvät ja huonot puolet
      - lupaa siivota häkki joka toinen päivä (vähintään)
      - sano että äidin ei edes tarvitse koskea hamsuun jos ei halua
      - osta hamsu omilla rahoilla
      - Sano, että hamsteriin sijoittaminen on vastuullisempaa käyttöä kuin karkkiin tuhlaaminen
      - osoita mielenkiintoa hamstereihin yleisellä taholla
      - puhu koko ajan hamserien ihanista puolista
      - piirrä hamsuista hyviä kuvia (jos osaat piirtää)
      - älä mongu
      - tee hamsuanomus (gtfrrrrrrrrrrrrddddd:n oma)
      - lataa hamsu taustakuvaksi koneelle


      No saas nähä toimiiko? :)

    • tofu99

      itselläni on samanlainen tarina (olen nyt 13 vuotias): Olin 12-vuotias ja halusin hamsterin...... olin vinkunut sitä kauan äidiltäni ja kun olin luvannut hoitaa yksin sitä sain siihen luvan!!!: vanhemmat ostivat häkin ja kantokopan ja minä ostin hamsterin. Nyt leikin joka päivä kultahamsteri Tofun kanssa!!!!!

    • hamsterifani2

      Hamsterin ostoon menee hirveästi rahaa.hamsteri plus tavarat.100 euroa voi ehkä riittää.

    • pipsa;;)

      minulla rahaa meni paljon enemmän.Tarvikkeisiin (eikä sisältänyt häkkiä) meni noin 75 € . Hamsteri itse maksoi faunattaressa 30€ ja näytti hyvissä oloissa elävän hamsteri ja valmiiksi oli rauhallinen kun käsi tuli kohti joten suosittelen faunatarta vaikka vähän kalliimpi hamsteri:)

      • Sedä

        Faunatarta on sillai huono suositella, että vaikka se on ketju, eri liikkeitä pyörittää kuitenkin omat yrittäjät. Yhdessä kaupungissa kauppiaat saattaa hyvinkin tietää mitä tekee, mutta toisessa ne ei välttämättä tiedä mitään ja eläinten hoitokin on sen mukaista, tai ainakin ostajien saamat ohjeet :/ suuren osan käsittelystä tekee kasvattaja. Joku kerta poikanen voi olla ahkerasti käsitelleeltä kasvattajalta, seuraava poikue taas jostain jossa niitä ei ole käsitelty eikä ne oo sit kesyjäkään.

        Mut siis halusin vaan muistuttaa että ei kannata marssia kauppaan silmät kiinni ja luottaa että kaikki on ihan kunnossa koska Faunatar.


    • Mievään

      Hei hamsuttajat ♥. Saan ehkä pian hamsun mutta paljon varaan eläinlääkäri kuluihin?
      Ja onko mahdollista että isä rakentaa häkin itse (hyvä nikkaroimaaan). Siitä tulis semmone 2kerroksine jossa ois joko lasi tai muovi reunoilla.? Jos varaan tarvikkeihi 100 ni paljo mahollisii eläinlääkäri kuluihin.? Vastatkaa pian.

      • roskubosku

        Mun kaveri menee Viroon ja kysyy äitiltään että voitko ostaa hamsun kamulle ja yksi hamsu 5€ mitä mä sanon äitille ja isälle etä haluun hamsun ja meillä on koiraa pliis auttakaa


    • dms

      minä jankutin hamstereista ja luvin tietoa niin sain vanhempani jo 2 päivässä suostuteöltua

    • Ninja112

      Moikka!

      Minulla on sama ongelma, vanhemmat ei suostu. Haluaisin talvikon. Meillä on ollut joskus vuonna 1 ja 2 yksi roborovski, tiedän, niitä pitäs olla kaks, mutta ei sillon tiietty, olin joku 7v. No, nyt olen 11v ja hyvin vastuuntuntoinen koska omistan kissoja, ponin ja akvaarion. Äitini on siis hevoshullu, ponia en ole siis itselleni vinkunut, äiti vaan osti.
      Kun puhun hamsuista, hän sanoo että "Jaa, tas oot saanu jonku uuen lonkutuksen" ja "Yritätkö aivopestä mut? Ei onnistu!" yms... Maksaisin kaikki ite ja lupaisin hoitaa. Kysyin, että hoidanko hyvin akvaariota, niin se sano että joo. Mitä pitäs tehä?

      • Ninja112

        Vastailkaa!


      • Ninja112 kirjoitti:

        Vastailkaa!

        Riittääkö aikasi kaikkien eläintesi hoitamiseen? Tallillakin voi vierähtää muutama tuntikin kerrallaan. Sitten, kun sulla on vielä ne kissat ja akvaariokin. Jaksatko hoitaa kaikkia lemmikeitäsi hyvin ja siten, ettei se tunnu raskaalta taakalta?


    • Ninja112

      Akvaario on oikeastaan mummolassa ja on puoleksi mummon. Mummo asuu naapurissa. Kun pääsen koulusta klo. 2 nii mulla on 4-tuntia aikaa ennenku menen ratsastaa (joka päivä en ratsasta) klo 20 on iltatalli (kestää 1,5 tuntia) Aamutallin teen harvoin koska äiti tekee sen yleensä klo. 6 aamulla. Kissoihin ei uppoa oikeestaan aikaa koska ne on ulkokissoja niin niillä riittää virikkeitä siellä. Yleensä vaan ruokin ne ja annan niiden olla sylissä ku katon telkkaria. n. 4 tuntia ois vapaa-aikaa hamsuille (läksyt, ruokailut ym). Ponillani käy myös toinen liikuttaja. Äiti sanoo vaan et EI! Ja että sä et tuu saamaan sitä. IKINÄ! Huoh.....

      • Ninja112

        Ja talli on omassa pihassa.


    • aaduhh11w

      Ite oon 11-vuotias tyttö ja mulla on syyrialainen isän luona jossa käyn vain 2kert. Kk ja iskä sno ettei aio koskea siihen mutta aina Se kertoo puhelimessa miten Se silitti Taavia jne

    • hamsteri1

      Mun lähikaupas purut maksaa vaan 2.00e
      Et aika halpaa

    • R-osemary

      No vanha ketju, mutta kerron tarinani LYHKÄSESTI. Oli vuosi 2009, olin 8v. Ei sisaruksia, ei lemmikkejä, iltaisin ei kavereita (siis kotiintuloaika oli 19.00 niillä) Nii aloin kinuu hamsterii (en tiiä mist sen just keksin, mut koiraa tai kissaa yritin mut tajusin et vanhemmat ei oo valmiita sitoutumaa nii kauks aikaa)
      No aloin kinuumaa hamsuu (itkupotkuraivareil) noh ei siitä mitää tullu. Jaksoin kinuta sen muutaman viikon. Sit joskus vuoden-parin pääst alotin sen uudestaa, hieman sivistyneemmin. Mutta kun äiti sanoi joka kerta "Hyi! Rottaa ei tähän talon tule! PISTE" Nii hetken taas jaksoin yrittää. Kaikki aina kaatui siihen kun aloin itkemään et miks ei käy.

      12v:nä sitten päätin joskus helmikuussa että en anna enää periksi. Kaikki illat luin hamstereista, ensin kaiken syrkeistä sitten päädyin talvikkoon. Ja sama taas. Toukokuun lopulla äiti kysyi mitä haluan synttärilahjaks: vastaukseni koira tai hamsteri. Äiti ilmoitti, että ei käy! Että en saa mitään sitten jos en keki muuta. Aloin puhua muutaman kerran viikossa hamsuista sivistyneesti ja perustelin asioita. Olin leiillä synttäreihin asti. Kotona odotti äiti ja isä; käykö 1000€ EI. Muutaman pv päästä: käykö 2000€. EI, haluan hamsun tai koiran. Sit alotin kattoo koirii torist ja puhuu niist 24/7. Sit yhten pv mentii Anttilaa sun muihi, sit äiti lysy et mennääks Faunattaree kattoo hamsui. No ei ne ollukkaa ni kauhee näkösii ku se luuli, sit kysyon viel iskält. Sit hankittii kamat ja varattii hamsu. Nyt muutama vk sit haettii se :* Sellanen vhk talvikko (normaali) Äiti vannoin ettei koske siihen, eikä halua edes nähdä. Nyt käy moikkaamassa ja antamassa herkkuja koko ajan ;D Myöskin käteen ottanut.

      Että kaikki on mahdollista!

    • ou jea

      SAIN TÄNÄÄ HAMSTERIN seon talvikko ja harmaa ja poika LÄÄLÄÄÄ sory oon liian innoisaan hei asia on niin jos äitisi ei anna sinun ostaa hamsteria näytä hänelle kiinostuksesi ja tietosi

      • Talvikko24

        Harmaa talvikko mulla kai on normaali venäjänkääpiö talvikko. Ja oot varmaan alle 9 v kirjotuksesta ja tekstistä sen huomaa. Huoh taas joku 7v kakara saa hamsterin.😵


    • AUTTAKAA!!!!

      Olen siis 13 vuotias tyttö, ja haluan NIIN paljon hamsteria

    • Talvikko24

      Pelkkä halu ei vaan riitä minulla on itselläni 2 vuoden hamsteri kokemus (kasvattajalta 15€) sukupuoli uros nimi Nokinenä rotu venäjänkääpiöhamsteri (talvikko)

      Mulla kesti 2-3 vuotta että sain ekan hamsterin se kuoli 4kk ikäisenä syytä ei tiedetty arvellaan että ois joku vakavampi ripuli ollu ei kasvattajalta 25€

      Joten olemme päätyneet että kasvattajalta on turvallisempi ostaa.

    • Kääpiöhamsteritulossa

      Myöhäs mutta,

      Meillä on kissa entuudestaan ja tulossa hamsteri ens kuus. Oon vanhemmat suostuttanut, ne ostaa hamsterin ja dunan, mutta itte oon ostanut nyt ruokakupin, Marja makuiset herkku tikut, ja meen osataan jossain vaiheessa sen toisen pää ruuan eli Hamster&gerpil completen ja jos on niin Bunny jos 10,25€ riittää molempiin sillä hamster&gerpil complete oli jotain 7.20€ enkä viimeks katsonut oliko bunnyä, mutta jos ei niin ostan herkku pussin lisäks tai jotain. Jos on ja rahat riittää niin ostan bunnyn ja hamster&gerpil completen

    • Anonyymi

      mäki haluaisin hamsun Äiti ei suostu meillä on ollut aikaisemmin 4 hamsteria kysyisin Äidiltä saanko sen jos pidän huoneen siistinä äiti sanoi no okei mut nyt äiti ei enää suostu :(

    • Anonyymi

      Minä lupasin hoitaa hamsterin kokonaan yksin ja pidin esitelmän hamsterista. Laskin kuinka paljon rahaa menee hamsterin vuodessa ja kerroin sen äidille. Lainasin kaikki kirjaston hamsteri kirjat ja luin netistä paljon hamsterista. Sanoin, että sun ei tarvitse nähdä sitä eikä siihen mee vuodessa kolmesataa enenpää. Eikä mene edes kahtasataa jos ei tarvitse viedä eläinlääkäriin ja ei osta paljoo virikkeitä vaan tekee ne ite. No hamsteri on ollut mulla jo kolme ja puol vuotta. Olen siis 12.

    • Anonyymi

      Minulla riitti noin häkkiin, tavaroihin ja ise hamsteriin 300€ ostin kolme hamsteria joten sen takia enemmän, mutta se riippuu kasvattajasta tai lemmikkieläinkaupasta. Halvemmalla kin saisimutta ostin myös isomman kuljetus häkin. Mun vanhemmat ei halunnu hamstereita mut äitille kerroin niistä paljon juttaja ja sit äiti tykästy niihin sit se sai iskän suostu teltua isi ei vieläkään tykkää niistä ja ne on ollu mulla puolvuotta.

    • Anonyymi

      Samassa tilanteessa ollaan oltu ja toka hamsteri mulla jo. Päätin että haluan lemmikin luin tietoa hamstereista ääneen jotta kaikki kuulisi kun tutustun aiheeseen. Sitten tutkin torista ehäkkiä ja tavaroita hamsterille laitoin kuvia perheen wappi ryhmään. Sit vaan isän kaa ostoksille, ei siinä paljoo äidiltä kyselty kun halusin hamsterin ja isälle oli ihan sama. Kun äitini sanoi "ei minkäänlaista rottaa meille" en olisi uskonut että hänestä olisi tullut hamsterin paras kaveri.
      Eli alat vaan ostamaan jotain tavaroita jo hamsterille. Viimeistään hamsteri sulattaa vanhempiesi sydämen.

    • Anonyymi

      Siis oon niin lähellä saada hamsterin mutta äiti ehottaa kokoajan gerbiiliä mitä pitäs olla kaks eikä kaks gerbiiliä mahdu siihen häkkiin enkä haluu gerbiilii vaa hamsterin ostaisin 1 talvikon tai 1-2roborowskia

    • Anonyymi

      Mul on sama ongelma äiti ja isä voisi maksaa mutta äiti pelkää rottien sukulaisia ja yö eläimiä.

    • Anonyymi

      Mitä teen ku mun äiti ja isä ei suostu hamsteriin käytiin tänää kattoo hamstereita kuusaan lemmikistä mutta äiti sanoi hyi noi on kauheita rapisijoita tulee ihan oksennus tästä hajusta ja noi näyttää ihan hiiriltä yritän näyttää äidille netistä söpöjä kuvia mutta äiti sanoo me ei osteta mitään lemmikkiä meillä ei ole mitään lemmikkiä äiti sanoi osta itelles aikuisena oon aina pienestä asti halunnut hamsteria mutta äiti ei tykkää yhtään niistä meillä on aina talvella hiiriä lattian alla rapisemassa miten saisin äidin suostumaan hamsteriin olen 12v ja osaisin huolehtia hamsterista ostaisin sen itse ja sen ruuat mitä teen?

    • Anonyymi

      Tuntuu että mikää ei auta kun kysyn hamsua iskälle se kävisi mut äiti sanoo et se on haiseva rotta ja käytiin kattoo semmosta niin se sano et ei tommosta haisevaa rottaa

    • Anonyymi

      meillä ei ole hirvi koiraa eikä koskaan ole ollut mitään lemmikkiä ja minä haluaisin oman hamsterin mutta iskä ja äiti ei suostu mitä minä sanon niille

    • Anonyymi

      minä olen 8v 2kuukauden päästä9v mitä minä sanon

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe