Avk:n kolaripyöriä halvalla

hähtäh?

Katselin http://www.avk.fi/ ja sieltä mällättyjä moottoripyöriä.
Asiallisen näköisiä pyöriä edullisesti.
Joissakin pyörissä ei näkynyt päällepäin kovin pahoja kolhuja ja olisi ns. pikkulaitolla korjattavia.
Talveksi pikku projekti...
Osa taas oli junan alle jääneen näköisiä.
Mikä noiden korjaamisessa maksaa?
Katteet taitaa olla kalliita?
Tekniikka varmaan kestää pikku kolhasut kun on rungon sisällä piilossa?
Saako osia muuta kuin tehtaalta tai maahantuojalta tilaamalla?
Osassa luki ehdollinen korjaus eli ilmeisesti runko menny kieroon ja pitäis esittää jotain papereita että on kunnostettu???
Kukas noi sitten tarkastaa`kun on saatu taas liikennekelposeksi?Katsastusmies?
Saako 2-kilpistä ikinä kaupaksi jos haluaa myydä kunnostetun kolaripyörän pois?

24

41892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sherlock

      jos runko on väärä, pitää se suoristaa jollain keinolla ja käydä mittauttamassa... tämäkin maksaa jo jonkun verran... etupumput kun on vääntyny ni siitä tulee jo yksinään niin kallis paukku, ettei kannata... kyllä tuolta voi nätin näköisen ostaa, jos ensin käy paikan päällä katsomassa ja tosiaan kannattaa katsoa runko ja muut että olis suorassa. ei tonne lunariin hyväkuntosia oo turhaan otettu.

    • Teijo Toyota

      No Aken sivuilta voi lukea, että Neste-asemilla ainakin Uudellamaalla ja Pirkanmaalla tehdään rungonmittauksia. Ei ihan pienimmillä asemilla mutta esim. Tampereella melkein kaikki Nesteet mittaa. Hintakin n. 20€ joten ei paha.

      Tosi halvalla tekee linttamopoilla hyvät tilit. Kukaan ostaja ei huomaa kolaroiduksi kun vaan teippaat taitavasti maalien rajaukset.

      • räkis

        Ei taida pitää paikkaansa


      • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-:D
        räkis kirjoitti:

        Ei taida pitää paikkaansa

        Eiks se okkaan totta? Ajatella!


      • säätäjä...
        räkis kirjoitti:

        Ei taida pitää paikkaansa

        Huollon kaveri otti multa 150€ ja sanoi, että suora on. Oli kuulemma vähän vaatinut taittoa vasempaan.


    • tulee nyt

      omakohtaista tietoa, kun olen noita muutaman laittanut. Ensinnäkin kaikki AVK:n moottoripyörät tulee mittauttaa rungon osalta, vaurioista huolimatta. Jos on jostain syystä jäänyt tuo "Ehdollinen korjaus" merkintä puuttumaan, niin katsastusmies vaatii sen runkopaperin kuitenkin rekisteröitäessä. Mittauksia tekevät moottoripyöräkorjaamot, jotka laskuttavat toimenpiteestä noin 120€. Osia saa nykyään varsin hyvin purkaamoilta, joko Suomesta tai ulkomailta, jolloin tuollainen liukuputkien vaihtokin maksaa noin 400€. Kateosat on arvokkaita, mutta niitäkin pystyy varsin helposti korjaamaan, jos kappaleet ovat tallessa. Runkojen suoruuden kanssa ei toistaiseksi ole ollut ongelmia, kun on ostaessa ollut tarkkana, ja edellisen rekisteritunnuksen avulla selvittänyt omistajan ja puhelimessa selvittänyt vaurion synnyn. Aken tekstaripalvelulla saa muuten vain lunastaneen vakuutusyhtiön tiedot, joka on nykyinen omistaja, eli on pakko soittaa siihen överikalliiseen palvelunumeroon. Pyörän korjaaminen omaan käyttöön on varsin kannattavaa, ja kyllä niistä myydessä on omat pois saanut, vaikka hieman yleistä hintatasoa halvemmalla menevätkin. Tekniikassa ei ole ollut kertaakaan kaatumisesta aiheutuneita vaurioita, mutta koneet ovatkin olleet myös ulkopuolelta kolhiintumattomia. Naarmuista poskissa tuskin on mitään haittaa, mutta jos öljyt on valuneet pihalle, on moottorivauriokin mahdollinen. Teräsputkirunkoiset ovat turvallisempia ostoksia, kun niissä pienet heitot ovat oiottavissa, alumiiniset konstikkaampia. Myöskin muistettava pitää hankituista osista kuitit tallessa, koska katsastusmies vaatii ne nähtäväksi, tai muuten hyväksyttävä selvitys osien alkuperästä. Rekisteröinti kustannukset ovat karvan yli satasen, eli eikun laskemaan kannattaako.

      • pommittaja

        motolan ky paimiossa on mittäpöytäpaprut monesti mulle ja halvalla.n.100e etu pumput pystyn itse suoristamaan.jollei ole menyt pahasti rypylle.terv.ilari


    • Mä ite

      Kyl toi on tosiaankin ammattimiesten hommaa.Rohkenisin väittää et ihan maallikolta ei homma ainaskaa halvemmax tuu.Toki ei tietenkää mahdoton homma.Mut onko kannattava.
      Toisekseenkin, mikä lie noilla kolaripyöril sitte toteutunut myyntihinta AVK/asiakas.
      Meinaan mielestäni pyytävät useimmiten aika hoopoja summia liki täystuhonkin saaneesta pyörästä.

      • JMTÅ

        tekee sitä palkallisena työnä. Vehon asentaja jätti kahdesta autosta ,saman viikon aikana, öljyt laittamatta huollon aikana. Kone kilahti mutta ei ollut mitään vastuuta ja hemmo vaan jatkaa turaamista. Jos jollakin on halua ja tehdä itselleen ja näkee sen opettelun vaivan niin voisi olettaa että työ on ainakin huolellisemmin tehty kuin esimerkin mainitulla "ammattimiehellä". Pistin itse aikonaan yhden 80 luvun Vetten suoraksi, ajossa vieläkin, lasit ehjinä. En sano että tekisin toisen tai että oli helppoa mutta kumminkin aina kannattaa harkita itse tekemistä saa ainakin kassillisen kokemusta.. Ei ne "ammattimiehet" avaruudesta tule niitäkin joku opettaa....


    • utelias ostajaehdokas

      Missähän olis näytillä "suoristettu" alumiiniprofiilirunko joka on alkuperäistä vastaava ja siis suora?

      Tai oikeastaan missähän olis edes suoristettu teräsrunko joka on lujuudeltaan alkuperäistä vastaava?

      Moton runko on sellainen taideteos eri suuntiin vaadituilla vetolujuuksilla ja jännityksillä viritetty paketti, ettei kyläseppien eikä remonttireiskojen vesijohtoputkilla ym. ammattilaistyökaluilla vääntely ole rungon ennalleen saattamista. Ei alkuunkaan. Vaikka akselit saataisiin suoraan toisiinsa nähden ja vielä akselivälikin kohdalleen niin ei se niin ole vielä korjattu.

      Joskus AVK:lta voi löytää ilkivaltapyörän josta saakin ehkä ajopelin mutta kyllä oikeasti kolaroidut ovat pelkkää varaosapyörää ts. tavaraa mopokannibaaleille.

      • zxzfd

        se kolaroimattoman pyörän runkokin olla pois "linjasta" ja ainakin itse olen ollut tyytyväinen AVK:ta ostettuun pyörään kun tiedän että runko on suorassa.


      • aivan joo--

        Ajoin oijotulla pyörällä joskus, kun irroitti kädet tangosta alkoi vipattaa...


    • Kra

      Puhun nyt yhden rakennetun "ruttupyörän" kokemuksella.

      Pyörässä on teräsputkirunko, sitä on oiottu ja mitattu. Rekisteröintikatsastuksessa tarvii esittää valtuutetun runkopajan virallinen mittaustodistus. Yleensä se "ehdollinen korjaus" tarkoittaa juuri tätä runkohommaa. Saattaa tietysti olla muunkinlaisia korjausehtoja, kuten rungon vaihto ym..., mutta se pudottaa jo hintaa enemmän.

      AVK:n ruttupyörien hinnoittelu toimii jotenkin näin:

      - vakuutusyhtiö selvitetään ensin vastaavanlaisen ehjän pyörän listahinnan
      - vahinkotarkastaja tutkii pyörän vauriot ja tarvittaessa mittaa rungon
      - pyytää tarjoukset pyörän kunnostamisesta
      - jos korjaustarjous on liian kallis suhteessa listahintaan, niin menee lunastukseen

      Eli mitä alhaisempi on vastaavan ehjän pyörän listahinta, niin sen helpommin pyörä lunastetaan

      Ja sama toisinpäin, uusi/kallis pyörä saa olla aikalailla rusina ennekuin se menee lunastukseen.

      Osien hinnat kun eivät paljoa muutu eri vuosimallien mukaan.

      Ostin muutama vuosi sitten -91 mallisen kolaripyörän AVK:lta. Rakensin sen itseäni varten, eli käytin rikkinäisten osien tilalla vain uusia tai muuten ehjiä käytettyjä osia.
      Nyt kun parin viime vuoden aikana käytettyjen pyörien hinnat ovat tulleet kovasti alaspäin, niin vois sanoa, että näin jälkeenpäin ajatellen hanke ei taloudellisesti ollut mikään hyvä sijoitus.

      Mutta toisaalta minulla on nyt perusteellisesti läpikäyty toimiva pyörä alla, jolla ajelen vielä vuosienkin jälkeen mukavasti. Ja onhan sekin hyvä juttu, että tunnen nyt tämän pyörän läpikotaisin. Jos tulee ongelmia, niin tiedän kohtuupian mistä alan etsimään vikaa.

      • Jepeli88

        Minä kaadun pyörälläni ja siitä menee vasemmalta puolelta kaikki katteet naarmuille, sekä jotain pientä vilkku ym. voivat alkuperäiset katteet maksaa jopa 1500€ jos kyykky on kyseessä. Joissa katteet peittävät koko pyörän, jolloin vakuutus yhtiö päättää lunastaa pyörän.

        Pyörä joutuu avk:lle ja sieltä Pertsa ostaa sen takaisin. Hän on maalaillut harraste mielessä jo monia pyöriä, sekä pari autoa. Pertsa ostaa maalit ja vetäisee ruiskullansa uuden maalipinnan ja kaikki tulee maksamaan 300€, vilkut sekä jalkatapit ja vaihdepolkimen pertsa ostaa tarvikeosanina jolloin hintaa tulee puolet vähemmän. Pyörän korjaus maksoi vain 400€, jolloin säästö tulee jo yli 1000€. Tottakai hän myös naarmut peitteli kitillä, sekä hioi ja viimeisteli ne. Eli paljon säästää, jos itse tekee ja osaa.


      • jatko

        Minä kaadun pyörälläni ja siitä menee vasemmalta puolelta kaikki katteet naarmuille, sekä jotain pientä vilkku ym. voivat alkuperäiset katteet maksaa jopa 1500€ jos kyykky on kyseessä. Joissa katteet peittävät koko pyörän, jolloin vakuutus yhtiö päättää lunastaa pyörän.

        Pyörä joutuu avk:lle ja sieltä Pertsa ostaa sen takaisin. Hän on maalaillut harraste mielessä jo monia pyöriä, sekä pari autoa. Pertsa ostaa maalit ja vetäisee ruiskullansa uuden maalipinnan ja kaikki tulee maksamaan 300€, vilkut sekä jalkatapit ja vaihdepolkimen pertsa ostaa tarvikeosanina jolloin hintaa tulee puolet vähemmän. Pyörän korjaus maksoi vain 400€, jolloin säästö tulee jo yli 1000€. Tottakai hän myös naarmut peitteli kitillä, sekä hioi ja viimeisteli ne. Eli paljon säästää, jos itse tekee ja osaa.

        Ja omasta kokemuksesta nämä liikkeet jotka korjaa vakuutus yhtiön piikkiin tekevät homman kalleimman kautta, vai miten selitätte tämän:

        Äitini peruutti takana olevan auton keulaan, autostamme hajosi takapuskuri. Uusi maksoi 340€, jossa oli valmiina pohjamaali. Puskuri meni nimeltä mainitsemattomaan liikkeeseen maalattavaksi hintaa maalaukselle tuli 560€ ja tunteja heiltä kulin kahdeksan yhden puskurin maalaukseen.

        Isäni oli kysynyt edellisenä vuonna samasta liikkkeestä paljonko vanhan automme maalaus, sekä pohjatyöt (kittaukset hiomiset) maksaisi hintaa tälle olisi kertynyt vain 800€ ja pelkän puskurin maalaus ja lakkaus 560€. Yksi asiasta tietävä kaveri sanoi, että autot lunastetaan herkästi sillä maalaustyöt ja kunnostukset tulevat niin kalliiksi vakuutusyhtiölle.


      • syyttömänä

        Vakuutusyhtiöllä on oikeus lunastaa kampe siihen markkinahintaan, jonka tavarasta olisi ehjänä helposti saanut ennen onnettomuutta.

        Riitely asiasta ei auta.

        Kun vakuutusyhtiö sanoo hinnan, niin se on sitten siinä.

        Vihaksi pistää siinä vaiheessa, kun vehkeessä on neljän tonnin vauriot, saat itse vajaan kaksi tonnia ja avk saa romusta enemmän, mitä vakuutusyhtiö on todennut sen arvoksi ennen lunastusta.


      • Tyytyväinen_asiakas

        Ei pidä ihan paikkansa. Ne vakuutusneuvottelijat tms. ovat vain töissä siellä, eli he eivät saa minkään näköistä tulospalkkiota/provikkaa neuvottelemistaan hinnoista. Jos olet mukava neuvottelijalle, osaat neuvotella ja vieläpä ohjaat keskustelun aivan muualle, kuten harrastuksiin kesken neuvottelun on helppo päästä sinuiksi tämän kanssa. Hinnastakin päästään helposti sopuun kun on hetki jutusteltu. Toki itse kauppamiehenä tälläinen on hieman veressä, mutta keväällä oma pyörä varastettiin tallista. Kuukauden päivät kun oli kulunut ja pyörää ei näkynyt niin vakuutusyhtiöstä soitettiin. 8000e olivat kuulemma maksamassa, rahat tilille näkemiin asenteella. Kuitenkin vähän aikaa kun jutusteltiin kerroin kuinka hyvä pyörä oli ja kuinka paljon laitettu sekä nähty vaivaa alkoi luurin toisessa päässä hieman jätkä lämmetä. Lopulta päästiin hintaan 10300e, josta oli jo valmiiksi vähennetty omavastuu.


    • minkki nuusku

      nykyään kaikki avk moottoripyörät ovat runkomitattava ,vaikka olisi pieni naarmu. EU rahastusta. perkele ,havin hinta 160e.kiitos,vaikka olisi ehjä pyörä.

    • llokk

      lolh lol

    • cebarimies

      Juu. Onhan noita kaikenlaisia väittäjiä, että kalliiksi tulee, ja että ei saa enää yhtä hyvää pyörää tehtyä, mutta tosiasiassa lievä mälli ei pyörään tee mitään vaikutusta.

      Itse olen laittanut mopon ja 3 kevaria, ja tehnyt ihan hyvät tilit, vaikka olenkin kaikilla ajanut vähintään puoli vuotta itse. Pitää vaan tarkkaan laskea korjauskulut ja suhteuttaa kokonaishinta éhjän vastaavan hintaan.

      Kannattaa heti huomioida, että rungonmittaus on tehtävä jokaikiseen pyörään riippumatta vaurioista!!! Maksaa pienemmällä tekijällä n. 100€. Pääsääntöisesti on rungot ollutkin suoria. Ei siis väänny ihan helpolla.

      Uudelleenkatsastus maksaa n. 200€ (Vi##u mitä kiskontaa, kun yleensä riittää, että katsastusmies vilkasee pakun perässä, ja kattoo et valot ja vilkut toimii. n. 5min siis...)

      Kolaroitua pyörää ei myöskään voi saada kilpiin muu, kuin sen ostaja AVK:lta! ei siis voi myydä eteenpäin vaurioituneena!!!

      Kattteita yms löytyy aika hyvin purkaamoista, mutta ennen ostoa kannattaa laskea hinta uusilla katteilla ihan varmuuden vuoksi...

      Ihan mällättyä pyörää en ostaisi, vaikka saisikin halvalla. Jos rungossa on jälki, voi rungon joutua vaihtamaan kokonaan. Ei tonni riitä ja helvetinmoinen homma.

      Vaikka noita on tullut laitettua jo useampikin, ei ole yhdessäkään ollut vielä pientäkään ongelmaa ja olen ollut tyytyväinen....

      Viimeisin ostos oli silloin 9kk vanha honda CBR 125R ajettu 1250km. Korjattuna hinnaksi tuli vain.1800€!!! Vieläkin tekee hyvän voiton, vaikka onkin 15tkm tullut ajeltua...

      Kun ostelee harkiten, voi tehdä hyvät rahat, mutta voi myös tehdä ison tappion jos kaikki ei menekään kuten ajatteli...

      Harkiten siis....

    • tappilaa

      Asun Pirkanmaalla ,AVK lähellä,ajokauden jälkeen ostan syksyllä aina pyörän usein BMW laitan talvella kuntoon ,remontti on kivaa,halpaa,kehittävää,keväällä kilpiin .kesäkuussa reissuun,heinäkuun aikana markkinoille ,pyörät on itse koeajettu testattu toimivuus taattu,tekee joka osaa ,moottoripyöräily on taloudellisesti kannatavaa

      • 1300cc-T

        Kaksikilpinen pyörä ja auto ovat jälleenmyyntiarvoltaan aina yksikilpistä halvempia. Osa ostajista rajaa ne automaattisesti pois laskuistaan eli eivät koske sormellaankaan kolarilaitteisiin. Tai eihän sitä kaksikilpisyyttä ole pakko myyntitilanteessa edes mainita tosin suurinosa ostajista tarkastaa sen rekisteriotteesta ennen kuin tekee kaupat. Toisaalta kaikki eivät edes tiedä mitä kaksikilpisyys tarkoittaa. Jos kaksikilpisyys tulee ostajalle vasta myöhemmin selville saattaa tulla jälkikäteen kusetetuksi tullut-vaikutelma kaupasta. Fiksu ja terveellä moraalilla varustettu myyjä kyllä ilmoittaa mahdollisesta kolarikorjauksesta aina ostajaehdokkaalle. Ikävä kyllä kaikki eivät niin kuitenkaan tee! Tarkkuutta siis ostajille!!


    • Rungonmittaus

      www.rungonmittaus.com

    • TapaniKoivikko

      Miksi ostaa kolarimopo ja siihen upottaa tuhottoman paljon rahaa ja senkin jälkeen sulla on vielä kolarimopo. Nykyään ja varsinkin talven aikaan löytyy roppakaupalla edullisia muutamia vuosia vanhoja vähänajettuja prätkiä tosi halvalla, varsinkin ruotsin puolelta mistä on helppoa ja halpaa tuoda kotisuomeen vaikka auton peräkärryllä ellei siedä talvisäällä ajella. Itse toin vaimolle tollaisen 500 kuutioisen pikkumopon ruotsista . Ostin sen 2015 huhtikuun eka viikkona kaveriltani joka asuu parisataa km Tukkholmasta pojoiseen. Kaverini on sen uutena ostanut 2007 ja mittariin oli saanut vaivaiset 7200 km. Ajoin sen tänne eteläsuomeen, tein tullausilmoituksen ja päätöksen jälkeen rekisteröin ja katsastin sen (hölmö homma tuo ns. uusi tyyppikatsastus, pelkkää rahankerua) Kaikenkaikkiaan prätkän hinnaksi tuli 2150 EUR. Nyt kun tänä kesänä vaimo halusi isomman pyörän myin entisen hintaan 3500 EUR ja ostin täältä suomesta 900 kuutioiseen customiin, vm. 2009, 19500 km ja lisäraha oli 1250 EUR. Itselleni olen varannut jo 2010 mallisen 2000 kuutioisen 17000 km ajetun Kawan ruotsista ja tarkistanut tullista mikä max verotus tulisi olemaan. En nyt tässä halua kehua miten halvalla sen kaikenkaikkiaan tulen saamaan mutta sen voin sanoa että kaahattuani läpi kaikki myynnissä olevat vastaavat pyörät kotimaassa niin ei lähellekään pääse vaikka miten hyvä olisi tinkimään. Oman entisen 1200 kuutioisen bemarin, myös ruotsista tuotu aikoinaan, myin syksyllä hyvällä voitolla. Ei muuta kuin pyörä kotiin taas huhtikuun alussa kun tullaan hiihtoreissulta takaisin kotosuomeen. Toivottavasti ei ois liian liukasta eikä paukkupakkasia. Jos näin pitää ottaa peräkärry mukaan Uppsalaan mistä pyörän ostin. Hyvää ja turvallista tulevaa motoristikautta kaikille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe