mitä kenneliä suosittelette

maikku8

mitä kenneliä suosittelisitte kainuun alueella (siis collie kasvattajaa)
...ja onko kokemuksia..millasia?

73

12551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattajia
      • Ninni-

        Ottakaa yhteyttä rohkeasti eri kasvattajiin, kertokaa itsestänne ja perheestänne. Minkälaista koiraa olette hankkimassa ja mihin käyttötarkoitukseen. Jalostustietokannasta löytyy kasvattajien pentueet, mistä voi hyvin tutustua kasvattajan eri pentueisiin ja koiriin. Miettikää mitä haluatte kasvattajalta ja mitä pidätte koirassa tärkeänä kriteerinä. Tutustukaa rotuun ja sen sairauksiin, kysykää rohkeasti kasvattajalta askarruttavista asioista, esim. jostain edellisestä pentueesta miksi sukusiitosprosentti on pentueessa korkea ja miksi hän on käyttänyt koiraa vaikka terveystulokset ovat tätä ja tätä jne. Jos kasvattja närkästyy kysymyksistä tai ei ole halukas vastaamaan kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin tai jos kasvattaja ei muuten miellytä, ei häneltä tarvitse koiraa ostaa. Mielelstäni on mukavampaa aisoida kasvattajan kanssa suoraan ja näin ollen luoda oma mielipide hänestä ja hänen kasvatustyöstään, kuin arvostella ja yleistää täällä tietämättä välttämättä kolikon toistapuolta.


      • Anneli65

        Minä etsin neljättä PK Collieta n. 6 kk ja onneksi oli ilmaislehdessä mainos ja onkin osoittautunut erittäin onnistuneeksi ostokseksi (USA tuonti kori paperit) Minä en meinannut löytää suomalaisilta kasvattajilta mieleistä koiraa, ja nyt minulla on hieno PK Collie uros, olen jokainen päivä kiitollinen koirani innostuksesta, hellyydestä, älykkyydestä ja seurasta, ilman koiraa olisin jäänyt varmaan elämäni kanssa olohuoneen sohvanurkkaukseen!


    • tiira79
      • skotlanninpaimenkoira

        minulla on pentu yhdestä noista yllä mainituista kenneleistä ja tyytyväinen olen. en vaan kehtaa tarkemmin mainita. kannattaa vaikkapa sähköpostia laitella jos et heti ole innokas soittamaan :)
        toivottavasti löydät omasi :))


    • kasvattaja
      • maikku8

        onko kellään koiraa ketränorosta (oma/sijoitus)? kotisivuilla näytti olevan ainakin aivan ihania collieita:)


      • Angel angel
        maikku8 kirjoitti:

        onko kellään koiraa ketränorosta (oma/sijoitus)? kotisivuilla näytti olevan ainakin aivan ihania collieita:)

        Meillä on koira tuolta. Kun on tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi niin ainakin sen olen huomannut, että laatu ja määrä eivät ole sama-asia. Enkä tarkoita tässä nyt mitään näyttelymenestysä.


      • se on
        Angel angel kirjoitti:

        Meillä on koira tuolta. Kun on tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi niin ainakin sen olen huomannut, että laatu ja määrä eivät ole sama-asia. Enkä tarkoita tässä nyt mitään näyttelymenestysä.

        Tämä on kyllä totta. Kannattaa harkita tarkoin mistä kyselee. Itse suosittelen G. Mistiä , siinä on asiantunteva ja ystävällinen kasvattaja joka on kiinnostunut kasvattien kuulumisista ja neuvoo ja opastaa tarvittaessa.


      • reele
        se on kirjoitti:

        Tämä on kyllä totta. Kannattaa harkita tarkoin mistä kyselee. Itse suosittelen G. Mistiä , siinä on asiantunteva ja ystävällinen kasvattaja joka on kiinnostunut kasvattien kuulumisista ja neuvoo ja opastaa tarvittaessa.

        Hyvän kasvattajan määritelmäkin kun on liukuva. Itse tykkään kun kasvattaja pitää yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä näyttelyreissuja sun muuta. Jotkut taasen pitävät siitä, kun kasvattaja ei paljon perään soittele.

        Joku kasvattaja voi olla koirapiireissä menestyksekäs konkari, hyvä kasvattaja, mutta henkilönä hänen kanssaan ei välttämättä tule toimeen... ja päinvastoin ;) Myös kasvattajien päämäärät ovat hyvin erilaisia. En tiedä miten Suomessa, mutta ainakin ulkomailla saattaa ulkonäkö mennä terveyden (korvien välissäkin olevan) ohi. Pitkällinen kasvatustyö ei siis välttämättä takaa ns. hyviä koiria... Noh, mitä itse kukin arvostaa.

        Joissakin kasvattajissahan on niitäkin piirteitä, että näyttelyihin hoputtavat kasvattiensa omistajia. Sen takia olisikin tärkeä kertoa mihin tarkoitukseen koira tulee. Kyllähän sen ainakin minä ymmärrän, että kasvattaja haluaa hieman tuntumaa kasvattiensa laadusta, vaikka ymmärrän myös sen ettei kaikkia tosiaankaan kiinnosta näyttelyissä juokseminen.


      • ketris
        Angel angel kirjoitti:

        Meillä on koira tuolta. Kun on tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi niin ainakin sen olen huomannut, että laatu ja määrä eivät ole sama-asia. Enkä tarkoita tässä nyt mitään näyttelymenestysä.

        tyytyväinen koiraasi/kasvattajaan?

        Minulla on koiranpentu juuri samasta kennelistä, enkä ole ihan varma mitä ajattelisin.....


      • on collie
        maikku8 kirjoitti:

        onko kellään koiraa ketränorosta (oma/sijoitus)? kotisivuilla näytti olevan ainakin aivan ihania collieita:)

        sieltä


      • jjksajkj
        ketris kirjoitti:

        tyytyväinen koiraasi/kasvattajaan?

        Minulla on koiranpentu juuri samasta kennelistä, enkä ole ihan varma mitä ajattelisin.....

        itse olen ajatellut hankkia ketränorosta koiran ja olis kiva kuulla mitä mieltä ihmiset on siitä kasvattajasta/koirista


      • Ainakin . .
        jjksajkj kirjoitti:

        itse olen ajatellut hankkia ketränorosta koiran ja olis kiva kuulla mitä mieltä ihmiset on siitä kasvattajasta/koirista

        Koirat siellä kennelissä vaikuttivat terveiltä ja iloisilta.
        Samoin kasvattaja on ihan mukava ja neuvova ihminen.


        Soita hänelle ja juttele


      • Täysin ole tyytyväinen
        ketris kirjoitti:

        tyytyväinen koiraasi/kasvattajaan?

        Minulla on koiranpentu juuri samasta kennelistä, enkä ole ihan varma mitä ajattelisin.....

        En ole täysin tyytyväinen. Mistä johtunee, liekkö ettei nuo kemiat oikein täsmää kun olen keskustellut muiden kanssa asioista ja kuullut kaikenlaista. Kaikkeahan ei pidä uskoakaan ja täytyy nuo asiat suodattaa melko vahvojen linssien läpi, mutta siltikin... jokainen tekee oman päätöksen.


      • Miisa/Ketränoron
        Angel angel kirjoitti:

        Meillä on koira tuolta. Kun on tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi niin ainakin sen olen huomannut, että laatu ja määrä eivät ole sama-asia. Enkä tarkoita tässä nyt mitään näyttelymenestysä.

        Jos sinulla on ongelmia minulta ostamasi koiran kanssa niin toivoisin, että ottaisit minuun yhteyttä ja kertoisit mikä on ongelma niin voisimme sitä yhdessä selvittää. Ihmetyttää että jos on ongelmia niin niitä puretaan täällä palstoilla eikä oteta yhteyttä kasvattajaan, joka voisi mahdollisesti auttaa ja neuvoa. Tietoisesti en ketään ole halunnut loukata ja nimenomaan haluan kuulla kasvattieni omistajilta suoraan miten on koiran kanssa mennyt ja ovatko tyytyväisiä! Toivoisinkin, että kaikki te kasvattieni omistajat ottaisitte yhteyttä, vaikka yöllä, jos on joku ongelma ja tietysti kuulumiset ja kaikki on tervetulleita. Hyvää syksyn jatkoa kaikille ja ottakaa aina ensin yhteyttä kasvattajaan älkääkä jääkö epäröimään! Tässä on puhelinnumeroni, jos sattuu että se on hukkunut. 040-9617642/Miisa Piirainen, Ketränoron


      • MaariaE
        Angel angel kirjoitti:

        Meillä on koira tuolta. Kun on tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi niin ainakin sen olen huomannut, että laatu ja määrä eivät ole sama-asia. Enkä tarkoita tässä nyt mitään näyttelymenestysä.

        ...tosiaan, kun ikää tulee lisää niin tietämys koirista ja myös eri kasvattajista lisääntyy. Ensimmäisen koirani ko. keskustelussa mainitusta Ketränoron kennelistä ostin 13 vuotta sitten. Rakas, maailman sympaattisin koira nukkui pois vuosi sitten. Nyt minulla kasvaa kotona neljäs Ketränoro-koirani.Nuori herra on hurmannut minut luonteellaan, ja tuomarit ulkonäöllään;)Kun nuorukainen meni ensimmäiseen näyttelyynsä, kasvattaja ajoi 600 km näyttelyyn, nähdäkseen kasvatinsa ja sen miten eka näytelmä sujuu!!Suuri kiitokseni siis kasvattajalle tuesta ensimmäisessä koitoksessamme.


      • miisapii
        ketris kirjoitti:

        tyytyväinen koiraasi/kasvattajaan?

        Minulla on koiranpentu juuri samasta kennelistä, enkä ole ihan varma mitä ajattelisin.....

        Ole ystävällinen ja ota suoraan yhteyttä minuun ja ole valmis ostamaan koirasi takaisin, jos siinä on vikaa.
        Ystävällistä on keskustella kasvattajan kanssa suoraan, eikä sitten seläntakana palstoilla, jos kerta on asiat noin huonosti.
        terveisin miisa p.


      • colliefun2011
        Miisa/Ketränoron kirjoitti:

        Jos sinulla on ongelmia minulta ostamasi koiran kanssa niin toivoisin, että ottaisit minuun yhteyttä ja kertoisit mikä on ongelma niin voisimme sitä yhdessä selvittää. Ihmetyttää että jos on ongelmia niin niitä puretaan täällä palstoilla eikä oteta yhteyttä kasvattajaan, joka voisi mahdollisesti auttaa ja neuvoa. Tietoisesti en ketään ole halunnut loukata ja nimenomaan haluan kuulla kasvattieni omistajilta suoraan miten on koiran kanssa mennyt ja ovatko tyytyväisiä! Toivoisinkin, että kaikki te kasvattieni omistajat ottaisitte yhteyttä, vaikka yöllä, jos on joku ongelma ja tietysti kuulumiset ja kaikki on tervetulleita. Hyvää syksyn jatkoa kaikille ja ottakaa aina ensin yhteyttä kasvattajaan älkääkä jääkö epäröimään! Tässä on puhelinnumeroni, jos sattuu että se on hukkunut. 040-9617642/Miisa Piirainen, Ketränoron

        Olet oikeassa miisa,aina ensin yhteys kasvattajaa ennenku asiat lähtee käsistä ja tulee vääriä puheita.Itselläni ollut pk collieita jo vuodesta 1988,itse joutunut puuttumaan erinäisiin valheisiin ja jopa viennyt asioita jopa oikeuteen asti.Hyvät pennun omistajat keskustelkaa ensin kasvattajan kanssa asioista ja ei pidä uskoa mitä muut puhuvat.Tällä hetkelläkin minulla trikki ja soopeli narttu.


      • hölmistynyt
        ketris kirjoitti:

        tyytyväinen koiraasi/kasvattajaan?

        Minulla on koiranpentu juuri samasta kennelistä, enkä ole ihan varma mitä ajattelisin.....

        Jos sinulla on jotakin sanottavaa, niin ole ystävällinen ja ota suoraan yhteyttä kasvattajaan ja selvitä hänen kanssaa asiasi, jospa syy onkin sinussa itsessäsi, eikä koirasi kasvattajassa.


      • Anonyymi
        Täysin ole tyytyväinen kirjoitti:

        En ole täysin tyytyväinen. Mistä johtunee, liekkö ettei nuo kemiat oikein täsmää kun olen keskustellut muiden kanssa asioista ja kuullut kaikenlaista. Kaikkeahan ei pidä uskoakaan ja täytyy nuo asiat suodattaa melko vahvojen linssien läpi, mutta siltikin... jokainen tekee oman päätöksen.

        Meillä on kolme gardia otettu Ketkänorosta ja tällä viikolla noudetaan neljäs kun vanhin menehtyi tapaturmaisesti. Erittäin mukava luonteisia koiria. Kiitos Miisa ja neuvoista ja tuesta mitä olemme sinulta saaneet.


    • mieliin

      Onkohan asiallista "ruotia" tälläisillä palstoilla kasvattajia???!!!
      Koska ihimiset ovat erilaisia, syntyy helposti monenlaisia käsityksiä/arvioita/ajatuksia ja lisäksi vielä kuulopuheiden perusteella tehdään päätelmiä.
      Aina kaikessa missä on kaksi osapuolta voi olla kaksi kantaa ja erimielisyystapauksessa kaksi syyllistä.
      Pennun ostajalla on helppo asema kasvattajaan verrattuna, kun ei ole kuin se yksi koira hoidettavana.Kasvattajalla kun niitä on niin monta kuin kasvattia.Välttämättä kaikilla ei aika eikä rahatkaan riitä soitella kaikille kasvattien omistajille tietyin ajoin.Ennemmin sitä odottaa kasvatin omistajan yhteydenottoa ja kuulumisia.

      Kannattaa kysellä eri kasvattajilta pentuja ja ennen sitä tutustua rotukohtaiseen tietouteen, että tietää kysellä mahdollisimman paljon.Sitä ei pennun ostaja valitettavasti voi tietää kuinka paljon kasvattaja jättää kertomatta esim. perinnöllisistä sairauksista, mutta se on ensimmäisen pennun ottajan riski.

      Yleensä pennut menevät paremmin niiltä,jotka kertovat vähän kuin niiltä jotka selvittävät koko sukutaulun sairaudet ja viat:((
      Mutta silti rehellisyys maan perii ja toivon mukaan vielä joskus toteutuu lause "se minkä taakseen jättää, edestään löytää!!!"

      Tästä aiheesta riittäisi tarinaa ja esimerkkejä pilvin pimein, mutta jääköön tällä kertaa.

      • qqqqqqqqqqqqqqqqq

        Ite kasvattajana voin kertoa ostajasta joka ei noudattanut antamiani ruokaohjeita. Oli sit valitellu kylällä kun pennun korviin kertyi ylimääräistä. Haukkunut minut huonoksi kasvattajaksi. Sain tietää ja soitin hänelle kysyäkseni asiasta. Hän oli siis mennyt vaihtamaan ruoan ja vieläpä semmoiseen merkkiin josta on yleisestikin monille koirille aiheuttanut korviin vaivoja. Että semmosta . Ei se vika aina kasvattajassa ole................


      • AO !!!!!!!!

        Totta tosiaan , on kasvattajia jotka jättävät kertomatta suvuissa piilevistä sairauksista :(
        Tai ovatko itekkin niin tyhmän tietämättömiä ???? Arvostan ehdottomasti REHELLISTÄ
        kasvattajaa joka kaunistelematta kertoo MYÖS pennun mahdollisista vioista ja sairauksista ostajan osaamatta edes kysyä niistä !
        (perinnöllisistä sairauksista, pysykorvaisuudesta ,purenta virheestä ) Ostajan olisi reilua myös
        saada tietää mitä kasvattaja KORVAA mahdollisista vioista ( esim. purenta) :( !!??
        Kyllä NÄYTTELY MERIITEISTÄ hehkutetaan :( niillä taas kun EI ole mitään merkitystä kun ostaja
        huomaa koiran kasvaessa mitä KAIKKEA virhettä tai SAIRAUTTA on koiraan tullut jo ensimmäisenä elinvuotena !? Ikäväkseni saa vielä huomata että kyseisen SAIRAAN esim.isää/sukua käytetään edelleen jalostukseen??
        Yksi tuumainen päättely eittämättä tulee esiin ....vain pentujen teettäminen ja myynti (raha) on kasvattajalle tärkein !
        Suosittelen uusille pennun ostajille TARKKAA SYYNIÄ ja mitä kaikkea vikoja/sairautta yhdistelmän (suvun) takaa mahdollisesti tulee.
        Sairaan koiran kanssa eläminen on todella raskasta ja myös rahaa kuluttavaa :(


      • oomalis

        On tuollainen, olet kai ottanut yhteyttä eläinsuojeluun. Etkä vain päivittele asiaa palstoilla.


      • ilmoitus !!
        AO !!!!!!!! kirjoitti:

        Totta tosiaan , on kasvattajia jotka jättävät kertomatta suvuissa piilevistä sairauksista :(
        Tai ovatko itekkin niin tyhmän tietämättömiä ???? Arvostan ehdottomasti REHELLISTÄ
        kasvattajaa joka kaunistelematta kertoo MYÖS pennun mahdollisista vioista ja sairauksista ostajan osaamatta edes kysyä niistä !
        (perinnöllisistä sairauksista, pysykorvaisuudesta ,purenta virheestä ) Ostajan olisi reilua myös
        saada tietää mitä kasvattaja KORVAA mahdollisista vioista ( esim. purenta) :( !!??
        Kyllä NÄYTTELY MERIITEISTÄ hehkutetaan :( niillä taas kun EI ole mitään merkitystä kun ostaja
        huomaa koiran kasvaessa mitä KAIKKEA virhettä tai SAIRAUTTA on koiraan tullut jo ensimmäisenä elinvuotena !? Ikäväkseni saa vielä huomata että kyseisen SAIRAAN esim.isää/sukua käytetään edelleen jalostukseen??
        Yksi tuumainen päättely eittämättä tulee esiin ....vain pentujen teettäminen ja myynti (raha) on kasvattajalle tärkein !
        Suosittelen uusille pennun ostajille TARKKAA SYYNIÄ ja mitä kaikkea vikoja/sairautta yhdistelmän (suvun) takaa mahdollisesti tulee.
        Sairaan koiran kanssa eläminen on todella raskasta ja myös rahaa kuluttavaa :(

        Myynnissä on parhaillaan colliepentuja Apulassa jossa emän puolelta tulee edesmennyt collieni
        vanhemmat !? collieni oli vakavasti sairas ja sairaus on perinnöllinen !!!!!????????????
        Sukusiitosprosenti emällä on huikea !
        Näin siis piilevät sairaudet jatkuu suvussa !? Surullista ajatella kenet tuo sama kärsimys kohtaa :(


      • hanpor

        Ei sellasta kenneliä ole olemassakaan kun kiiramamma, hyvin sinäkin olet ottanut selvää missä kennelissä käyt pentuja katsomassa kun et edes nimeä tiedä, vaikka epäilen että tuskin olet sielä edes käynyt! Olen ollut tekemisissä Kiiramanna kennelin kanssa jo lähes 10 vuotta, minulla on tiibetinspanieli Est JW-08, FIN CH, LT CH Kiiramanna Tuutilulla sekä ollut sijoitettuna toinen Kiiramanna tiibetinspanieli. Koskaan ei ole kennelissä ollut likaista, koirat eivät koskaan ole olleet häkeissä, pennut eivät koskaan ole olleet huonokuntoisia, eikä koskaan ole ollut koirien karvat takkuuntuneita saati sitten ulosteista! Ja taatusti on jokaikinen koira rekisteröity! Kaikilta löytyy näyttelytuloksia! Mikäs íhminen sinä oikein olet? -Hannele Porola


      • hanpor
        hanpor kirjoitti:

        Ei sellasta kenneliä ole olemassakaan kun kiiramamma, hyvin sinäkin olet ottanut selvää missä kennelissä käyt pentuja katsomassa kun et edes nimeä tiedä, vaikka epäilen että tuskin olet sielä edes käynyt! Olen ollut tekemisissä Kiiramanna kennelin kanssa jo lähes 10 vuotta, minulla on tiibetinspanieli Est JW-08, FIN CH, LT CH Kiiramanna Tuutilulla sekä ollut sijoitettuna toinen Kiiramanna tiibetinspanieli. Koskaan ei ole kennelissä ollut likaista, koirat eivät koskaan ole olleet häkeissä, pennut eivät koskaan ole olleet huonokuntoisia, eikä koskaan ole ollut koirien karvat takkuuntuneita saati sitten ulosteista! Ja taatusti on jokaikinen koira rekisteröity! Kaikilta löytyy näyttelytuloksia! Mikäs íhminen sinä oikein olet? -Hannele Porola

        Ja koirat asuvat samassa asunnossa ihmisten kanssa perheenjäseninä!


      • Tiedän tapauksen..
        ilmoitus !! kirjoitti:

        Myynnissä on parhaillaan colliepentuja Apulassa jossa emän puolelta tulee edesmennyt collieni
        vanhemmat !? collieni oli vakavasti sairas ja sairaus on perinnöllinen !!!!!????????????
        Sukusiitosprosenti emällä on huikea !
        Näin siis piilevät sairaudet jatkuu suvussa !? Surullista ajatella kenet tuo sama kärsimys kohtaa :(

        Ihan järkyttävää minustakin että ko. yhdistelmästä käytetään surutta koiria jalostukseen. Itse pidän näppini noista suvuista kaukana, mutta jollekin onnekkaalle se sairas yksilö taas osuu..


      • Niin totta

        "Koska ihimiset ovat erilaisia, syntyy helposti monenlaisia käsityksiä/arvioita/ajatuksia ja lisäksi vielä kuulopuheiden perusteella tehdään päätelmiä.
        Aina kaikessa missä on kaksi osapuolta voi olla kaksi kantaa ja erimielisyystapauksessa kaksi syyllistä."

        Tuo on niin totta. Kaikilla ei henkilökemiat aina toimi.


      • Miisa p
        ilmoitus !! kirjoitti:

        Myynnissä on parhaillaan colliepentuja Apulassa jossa emän puolelta tulee edesmennyt collieni
        vanhemmat !? collieni oli vakavasti sairas ja sairaus on perinnöllinen !!!!!????????????
        Sukusiitosprosenti emällä on huikea !
        Näin siis piilevät sairaudet jatkuu suvussa !? Surullista ajatella kenet tuo sama kärsimys kohtaa :(

        Jos kyseessä on ketränoron koira, niin minulla olevat pennut on unkarintuonti nartusta joka ei todella ole linjasiitetty eikä myöskään isäkään ole, jotenka ole ystävällinen ja oikaise ilmoituksesi ja vakavia perinnöllisiä sairauksia ei ole näiden vanhempien takana, ei ainakaan ole unkarista eikä austraaliasta tullut sellasta tietoa.


      • keksintö :)
        Miisa p kirjoitti:

        Jos kyseessä on ketränoron koira, niin minulla olevat pennut on unkarintuonti nartusta joka ei todella ole linjasiitetty eikä myöskään isäkään ole, jotenka ole ystävällinen ja oikaise ilmoituksesi ja vakavia perinnöllisiä sairauksia ei ole näiden vanhempien takana, ei ainakaan ole unkarista eikä austraaliasta tullut sellasta tietoa.

        Kennelliiton jalostusNet on todella hyvä keksintö , sieltä pystyy tarkistamaan yleisesti miten tiukkaa
        sukusiitosta jokin kennel harrastaa ja näin jokainen voi tehdä omat johtopäätökset itse :)


      • nininanonu
        keksintö :) kirjoitti:

        Kennelliiton jalostusNet on todella hyvä keksintö , sieltä pystyy tarkistamaan yleisesti miten tiukkaa
        sukusiitosta jokin kennel harrastaa ja näin jokainen voi tehdä omat johtopäätökset itse :)

        Väitänpä että joka ainoalla kasvattajalla on jossain kohtaa tullut korkea tai korkeahko sukusiitosprosentti. Mutta ennen kuin nämä besserwisserit täällä suutaan aukoo niin menkääpä jalostuskurssille, opiskelkaa prosenteista ja muusta jalostukseen liittyvästä.


    • Calamity Jane

      tutustuisin ensi alkuun laajemminkin rotuun, vierailisin mahdollisimman monen kasvattajan kotisivuilla. Ja kun tuntuisi kiinnostava kasvattaja ja sopiva pentue löytyvän, niin puhelin käteen ja soittamaan. Kasvattajat ovat valmiita auttamaan sinua sopivan pennun löytämisessä, auttavat myös kaikissa kysymyksissä, mitä uuden colliepennun omistajalle eteen tulee. Ihan varmasti kasvattajat ovat mielellään yhteydessä pentujensa uusiin omistajiin ja haluavat kuulla miten koiran kanssa sujuu. Ja ihan varmasti haluavat myös kuulla, jos on niitä ongelmia. Palaute on kasvattajalle varmasti tärkeää, sillä palautteen perusteella voidaan tehdä tulevaisuutta ajatellen kasvatussuunnitelmia. Täällä palstalla annettu palaute ei auta ketään; ei koiran omistajaa eikä kasvattajaa. Suora kontakti on mielestäni kaikkien etu, myös sen perheenjäsenen. Muistakaa myös, että koirat ovat yksilöitä ja niiden kehitykseenkiin vaikuttava monet seikat. Kasvattaja ei pelkästään ole se henkilö, joka koiraa muokkaa. Tässä vielä sen verran, että en ole itse kasvattaja, vaan tavallinen collien omistaja. Omaan koiraani olen erittäin tyytyväinen, eikä pahaa sanaa sanottavana koirani kasvattajasta. Luotan pitkän linjan kasvattajiin, heillä on valtavasti kokemusta, jotta uusikin koiranomistaja pääsee koiransa kanssa hyvään vauhtiin. Kaikille collikoiden omistajille oikein hyvää ja hauskaa "koirallista" kesää!!

      • collikka

        Jos kasvattaja väittää KOKO suvun olevan täysin terveitä collikoita, kannattaa kääntyä jonkun toisen puoleen. Koska mikään suku ei ole täysin terve, aina löytyy isompia ja pienempiä sairauksia, jos kasvattaja ei uskalla niistä rehellisesti puhua vaan peittelee tietoja, ei kannata sellaiselta koiraa ottaa. Tulee hankaluuksia kun oma koira sairastuu kun kaikkien muiden koirat on muka vaan niin terveitä, ei kerrota että vaikkapa isoisällä oli ihan samaa tautia tms.


      • sairauksista ??
        collikka kirjoitti:

        Jos kasvattaja väittää KOKO suvun olevan täysin terveitä collikoita, kannattaa kääntyä jonkun toisen puoleen. Koska mikään suku ei ole täysin terve, aina löytyy isompia ja pienempiä sairauksia, jos kasvattaja ei uskalla niistä rehellisesti puhua vaan peittelee tietoja, ei kannata sellaiselta koiraa ottaa. Tulee hankaluuksia kun oma koira sairastuu kun kaikkien muiden koirat on muka vaan niin terveitä, ei kerrota että vaikkapa isoisällä oli ihan samaa tautia tms.

        Pentuja teetetään huonoista ,sairaasta suvusta huolimatta !!? Raha eli pentukauppa
        monella se ainoa tavoite !! Mistä tarkkaa sukutietoa saa ? Nlytulokset ainoastaan
        esillä :(


      • nfcekf
        sairauksista ?? kirjoitti:

        Pentuja teetetään huonoista ,sairaasta suvusta huolimatta !!? Raha eli pentukauppa
        monella se ainoa tavoite !! Mistä tarkkaa sukutietoa saa ? Nlytulokset ainoastaan
        esillä :(

        olla valveutunut itse. Tutustua ko rotuun mahd tarkkaan etukäteen, jutella juurta jaksain harrastajien ja kasvattajien kanssa ja vilkaista vaikkapa koiranettiä, tietoa löytyy.

        Olen itse myös suunnattoman tyytyväinen koiriemme kasvattajaan. Ei kaikkein pisimpään kasvattanut, mutta kauan, vastaa aina kysymyksiin ja ottaa selvää jos ei tiedä. Todella pätevä ja mukava ihminen.


      • tietoa löytyy
        sairauksista ?? kirjoitti:

        Pentuja teetetään huonoista ,sairaasta suvusta huolimatta !!? Raha eli pentukauppa
        monella se ainoa tavoite !! Mistä tarkkaa sukutietoa saa ? Nlytulokset ainoastaan
        esillä :(

        "Mistä tarkkaa sukutietoa saa ?"

        Monissakin ketjuissa useat vastaajat on yrittäneet tähän vastata, mutta aina vaan tuntuu löytyvän niitä, joille pitäisi tarjota kaikki valmiiksi. En nyt tätä ketjua lukenut kovin tarkkaan, kun on niin vanha aloitus, mutta on tässäkin korostettu rotuun perehtymistä. Sillä ja yleisen koiratietouden hankkimisella pötkii jo pitkälle. Ja nykyään ei voi välttää törmäämistä Kennelliiton jalostusjärjestelmään, jossa on tietoja koirien lonkka- ja silmätuloksista, lonkkaindeksistä, sisaruksista ja mahdollisista aiemmista pentueista. Sekä yleisluontoisia terveystilastoja rodusta. Niitä vain lueskelemaan ja selvittämään itselleen, mitä rotu on ja mitä se ei ole. Auttaa paljon pidemmälle, kuin nyreät kommentit "mistä tietoa". Ei sitä kukaan kenellekään yleensä valmiiksi lusikalla annostele, vaan ihan itse kannattaa selvittää asioita. Muuten, ei kannata suhtautua niin nyreästi niihin näyttelytuloksiinkaan, sillä näyttelyissäkin sentään pyritään palkitsemaan rodunomaisia koiria. Eli ei ne ole pelkästään tyhjäpäiset missikisat, toisin kuin meillä ihmisillä joskus. ;-/ Mutta terveystietoakin on saatavilla ihan kivasti eli pikkuisen omatoimisuutta vaan peliin, niin collien kaltaisessa rodussa kelpoisan pennun löytäminen ei mitään poppakonsteja vaadi.

        "Pentuja teetetään huonoista ,sairaasta suvusta huolimatta !!?"

        Perehdy asiaan äläkä osta pentua sellaisesta pentueesta. Ei päivittelemisellä mitään voita, omatoimisella tiedonhankinnalla kylläkin.


      • jälkiviisaat
        tietoa löytyy kirjoitti:

        "Mistä tarkkaa sukutietoa saa ?"

        Monissakin ketjuissa useat vastaajat on yrittäneet tähän vastata, mutta aina vaan tuntuu löytyvän niitä, joille pitäisi tarjota kaikki valmiiksi. En nyt tätä ketjua lukenut kovin tarkkaan, kun on niin vanha aloitus, mutta on tässäkin korostettu rotuun perehtymistä. Sillä ja yleisen koiratietouden hankkimisella pötkii jo pitkälle. Ja nykyään ei voi välttää törmäämistä Kennelliiton jalostusjärjestelmään, jossa on tietoja koirien lonkka- ja silmätuloksista, lonkkaindeksistä, sisaruksista ja mahdollisista aiemmista pentueista. Sekä yleisluontoisia terveystilastoja rodusta. Niitä vain lueskelemaan ja selvittämään itselleen, mitä rotu on ja mitä se ei ole. Auttaa paljon pidemmälle, kuin nyreät kommentit "mistä tietoa". Ei sitä kukaan kenellekään yleensä valmiiksi lusikalla annostele, vaan ihan itse kannattaa selvittää asioita. Muuten, ei kannata suhtautua niin nyreästi niihin näyttelytuloksiinkaan, sillä näyttelyissäkin sentään pyritään palkitsemaan rodunomaisia koiria. Eli ei ne ole pelkästään tyhjäpäiset missikisat, toisin kuin meillä ihmisillä joskus. ;-/ Mutta terveystietoakin on saatavilla ihan kivasti eli pikkuisen omatoimisuutta vaan peliin, niin collien kaltaisessa rodussa kelpoisan pennun löytäminen ei mitään poppakonsteja vaadi.

        "Pentuja teetetään huonoista ,sairaasta suvusta huolimatta !!?"

        Perehdy asiaan äläkä osta pentua sellaisesta pentueesta. Ei päivittelemisellä mitään voita, omatoimisella tiedonhankinnalla kylläkin.

        Oman kokemukseni mukaan "eräät" kasvattajat eivät tiedä sairauksista
        YHTÄÄN mitään
        eivät ole moista koskaan kuullutkaan !! siitä huolimatta heidän kasvateissa ilmenee
        VAKAVAA SAIRAUTTA ja sukuja jatketaan ? Elikä mistä ihmeestä uusi pennun ostaja näin ollen voi rehellistä tietoa saada ??????????????? :(
        Oman Collien sairauksien myötä kyllä saa tietoa kun ison ikävän kokee jatkossa itse !
        Nimiä en tässä mainitse mutta näin myös moni uusi pennunostaja saisi tietoa lisää ja näistä kenneleistä pennun osto jäisi ehkä tekemättä !


      • fqref
        jälkiviisaat kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan "eräät" kasvattajat eivät tiedä sairauksista
        YHTÄÄN mitään
        eivät ole moista koskaan kuullutkaan !! siitä huolimatta heidän kasvateissa ilmenee
        VAKAVAA SAIRAUTTA ja sukuja jatketaan ? Elikä mistä ihmeestä uusi pennun ostaja näin ollen voi rehellistä tietoa saada ??????????????? :(
        Oman Collien sairauksien myötä kyllä saa tietoa kun ison ikävän kokee jatkossa itse !
        Nimiä en tässä mainitse mutta näin myös moni uusi pennunostaja saisi tietoa lisää ja näistä kenneleistä pennun osto jäisi ehkä tekemättä !

        aina saavuta kasvattajaa, koska kaikki kasvattien omistajat ei ole yhteydessä kasvattajaan, vaikka kasvattaja kyselisikin esim spostilla, niin eivät vastaa.

        Pitää vaan osata kysellä mahd paljon ja tarkkaan. Koiranet oikeasti kertoo paljon, kannattaa syventyä siihen, tehdä hakuja ja scy:n sivuilla on paljon s-asiaa.


      • tietoa löytyy
        jälkiviisaat kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan "eräät" kasvattajat eivät tiedä sairauksista
        YHTÄÄN mitään
        eivät ole moista koskaan kuullutkaan !! siitä huolimatta heidän kasvateissa ilmenee
        VAKAVAA SAIRAUTTA ja sukuja jatketaan ? Elikä mistä ihmeestä uusi pennun ostaja näin ollen voi rehellistä tietoa saada ??????????????? :(
        Oman Collien sairauksien myötä kyllä saa tietoa kun ison ikävän kokee jatkossa itse !
        Nimiä en tässä mainitse mutta näin myös moni uusi pennunostaja saisi tietoa lisää ja näistä kenneleistä pennun osto jäisi ehkä tekemättä !

        "mistä ihmeestä uusi pennun ostaja näin ollen voi rehellistä tietoa saada ?"

        Kuten juuri edellä kerroin, Kennelliiton jalostusjärjestelmä on aika pätevä vehje. On toki sairauksia, joita sinne ei ole collie-rodun kohdalle merkitty, mutta käsittääkseni niiden periytymistä ei silloin ole pystytty kauhean vakuuttavasti todistamaan tai niitä ei pidetä rodussa yleisinä. Ja jos ei periytyvyyttä pystytä edes osoittamaan, niin miten kasvattajatkaan osaisivat sulkea jalostuksesta sellaiset koirat? Kannattaa myös muistaa, että monet sairaudet (olivat perinnöllisiä tai eivät) puhkeavat vasta koiran vanhemmalla iällä, jolloin sen vanhempia on ehkä jo myöhäistä sulkea pois jalostuksesta, niiden jalostusikä saattaa muutenkin olla jo ohi.

        Kun sinäkään et ylimalkaisia vihjailuja kummemmin halunnut yksilöidä, mistä vakavista ja perinnöllisistä sairauksista olet huolissasi, niin vaikea ottaa tämän kummemmin kantaa. En tiedä, mitä ovat nämä "eräät" kasvattajat (enkä nimettömien nettikirjoitusten tiimoilta ole kiinnostunutkaan tietämään), jotka eivät rodun sairauksista mitään tiedä, mutta jos pennunostaja näkee hiukan vaivaa ja perehtyy rotuun, niin varmasti oppii tietämään, mistä sairauksista ainakin pitäisi kysyä. Ongelma vaan voi monesti tosiaan olla, kuten "fqref" jo totesi, ettei tieto kulje kasvattajalle, koska mitään velvollisuutta omistajalla ei siihen ole. Mutta ehkä sinä haluaisit kertoa - tosiaan fiksusti jättäen ketään kasvattajia sormella osoittamatta - mitä ne sairaudet ovat, joista olet huolissasi? Kanna toki kortesi kekoon sen uuden pennunomistajan hyväksi, josta niin huolissasi olet, ja kerro niitä sairauksia, koska sairauksien nimien mainitseminen ei vielä ketään leimaa.


    • miettikääs vähän

      tekin voitte sairastua iän myötä. Ei syntyessään terve ihminen pysy aina ikuisesti terveenä. Sairauksia voi tulla, vaikka vanhempanne olisivat mitä valio-ihmisiä. Eikö totta?

      Ihmetyttää, kun koiria pidetään ihme-robotteina, jotka kerran opittuaan jonkun asian, muistaisivat sen ikuisesti ja olisivat ikuisesti tyytyväisiä samaan ruokaan, samaan lenkkiin jne.

      Koira voi sairastua iän myötä kuten ihminenkin. Kaikki sairaudet eivät johdu koiran perimästä. Kuten eivät ihmistenkään, kasvuympäristö, ravinto, liikunta, henk mielenterveys, tapaturmien hoito, jne jne vaikuttavat.

      Älkääkä viitsikö täällä nimettöminä haukkua kasvattajia. Olkaa suoraan yhteydessä, jos on aihetta tai menkää kirjoittamaan rotuyhdistyksen palstalle omalla nimellänne.

      • treky

        Onko teillä kokemuksia Hovihaukun kennelistä Oulussa ?


      • Rox..

        Apulassa olevaan pentueeseen vielä; näyttää olevan jo kolmannet pennut samasta yhdistelmästä kuin Apulan pentueen narttu (jolla siis ainakin yksi sairas sisarus)..


      • feqw
        Rox.. kirjoitti:

        Apulassa olevaan pentueeseen vielä; näyttää olevan jo kolmannet pennut samasta yhdistelmästä kuin Apulan pentueen narttu (jolla siis ainakin yksi sairas sisarus)..

        jos ei kerrota suoraan. Löysin Apulasta vain yhden colliepentueen, mutta ei pentueen emällä ollut 3 pentuetta eli katsoin kai väärin... Ko sairaus kulkee siis emän puolella?


      • Rox..
        feqw kirjoitti:

        jos ei kerrota suoraan. Löysin Apulasta vain yhden colliepentueen, mutta ei pentueen emällä ollut 3 pentuetta eli katsoin kai väärin... Ko sairaus kulkee siis emän puolella?

        Apulassa olevan (jos vielä on?) pentueen emän sisarella on siis vakava sairaus ja samasta yhdistelmästä on jo kolme pentuetta. Tämän Apulan pentueen emälle pentue on kuitenkin ensimmäinen.

        Ps. Emän kennelnimeen vois saada vinkin tuosta mun nimimerkistä..


      • cqef
        Rox.. kirjoitti:

        Apulassa olevan (jos vielä on?) pentueen emän sisarella on siis vakava sairaus ja samasta yhdistelmästä on jo kolme pentuetta. Tämän Apulan pentueen emälle pentue on kuitenkin ensimmäinen.

        Ps. Emän kennelnimeen vois saada vinkin tuosta mun nimimerkistä..

        periytyvää lajia, jos kirjoittaa noin selvästi viitaten...

        Ihmisilläkin sattuu mm mutaatioita, jotka voivat tuottaa geneettisesti periytyvän taudin. Eli se mutaatio syntyy aina joskus. Kaikki mutaaiot eivät periydy.

        Tästä tapauksesta en tiedä. Kommenttina vaan.


      • sisaren omistava
        Rox.. kirjoitti:

        Apulassa olevan (jos vielä on?) pentueen emän sisarella on siis vakava sairaus ja samasta yhdistelmästä on jo kolme pentuetta. Tämän Apulan pentueen emälle pentue on kuitenkin ensimmäinen.

        Ps. Emän kennelnimeen vois saada vinkin tuosta mun nimimerkistä..

        On se saatana kumma kun kirjotellaan ihmisten puolesta asiasta mistä ei ole tarkkaa tietoa.Puhutaan kierrellen asioista viittataan kennelnimeen nimimerkillä. Puhu saatana ne asiat oikeilla nimillä jos on asiasta jotain sanottavaa. Totta koirallani on HAIMANVAJAATOIMINTA ns.perinnöllinen sairaus mutta myös sukulinjoiltaan "täysin" terveet voivat sairastua haimanvajaatoimintaan eikä ainoastaan sen perinnöllisyyden takia. Esim. Liian kauan kestänyt ripuli rasittaa haimaa ja aiheuttaa haimanvajaatoiminnan. Ota asiasta ensin selvää ennenkun käyt siitä julkisesti puhumaan.


      • riisifritti
        Rox.. kirjoitti:

        Apulassa olevaan pentueeseen vielä; näyttää olevan jo kolmannet pennut samasta yhdistelmästä kuin Apulan pentueen narttu (jolla siis ainakin yksi sairas sisarus)..

        Kyllä on surullista että asioista ei oteta selvää kunnolla ja levitellään tietoa täällä ihan surutta. Kuitenkin tälläisistä on nostettu syytteitä herjauksesta ja uskon että niin tullaan tekemäänkin. Tämä on niin ala-arvoista keskustella nimettä ja huudella puskista aivan käsittämättömiä. Ne jotka eivät kasvata niin voisivat joskus itsekin kokeilla, katsotaan sitten miltä tuntuu kun kokemattomat ja asioista tietämättömät tuomitsevat ja levittävät herjauksia. Terveysasiat eivät ole mustavalkoisia ja ne eivät mene valitettavasti niin että vaikka terveitä käytetään niin pennut olisivat terveitä.

        On todella surullista miten hyviä kasvattajia (joita suurin osa oikeasti on) herjataan ja heidän PITKÄ kasvatustyö vedetään lokaan! Kateellisuus, katkeruus ovat ihmisessä kamalia piirteitä! Niinhän se kyllä on että muita on helppo syyttää ja haukkua, mutta omassa teossa ei ole mitään väärää.

        Jos puhutaan sairauksista niin tervettä linjaahan ei ole. Aivan mistä vaan voit saada sairaan koiran. Mistään ei ole takuuta. Vaikka ostaisit koirasi mistä vaan!

        Olisi upeaa jos sinä joka täällä lokaat muiden kasvatustyötä niin esiintyisit omalla nimelläsi, vai eikö kasvot kestä sitä? Luulenpa että olet katkera ja sinusta ei ole puhumaan kasvotusten tai nimelläsi.


      • hdbskldhls
        riisifritti kirjoitti:

        Kyllä on surullista että asioista ei oteta selvää kunnolla ja levitellään tietoa täällä ihan surutta. Kuitenkin tälläisistä on nostettu syytteitä herjauksesta ja uskon että niin tullaan tekemäänkin. Tämä on niin ala-arvoista keskustella nimettä ja huudella puskista aivan käsittämättömiä. Ne jotka eivät kasvata niin voisivat joskus itsekin kokeilla, katsotaan sitten miltä tuntuu kun kokemattomat ja asioista tietämättömät tuomitsevat ja levittävät herjauksia. Terveysasiat eivät ole mustavalkoisia ja ne eivät mene valitettavasti niin että vaikka terveitä käytetään niin pennut olisivat terveitä.

        On todella surullista miten hyviä kasvattajia (joita suurin osa oikeasti on) herjataan ja heidän PITKÄ kasvatustyö vedetään lokaan! Kateellisuus, katkeruus ovat ihmisessä kamalia piirteitä! Niinhän se kyllä on että muita on helppo syyttää ja haukkua, mutta omassa teossa ei ole mitään väärää.

        Jos puhutaan sairauksista niin tervettä linjaahan ei ole. Aivan mistä vaan voit saada sairaan koiran. Mistään ei ole takuuta. Vaikka ostaisit koirasi mistä vaan!

        Olisi upeaa jos sinä joka täällä lokaat muiden kasvatustyötä niin esiintyisit omalla nimelläsi, vai eikö kasvot kestä sitä? Luulenpa että olet katkera ja sinusta ei ole puhumaan kasvotusten tai nimelläsi.

        miten ihmiset ovat niin äärettömän hämmentyneitä, kun koiransa sairastuu. Sairastuuhan ihmisetkin! Ja uskomatonta, mutta totta, osan näistä sairastuneista lapsista, vanhemmat ovat terveitä ko sairauden suhteen. Eikös ole järkyttävää!?

        Osa lapsista syntyy valmiiksi sairaina, osa sairastuu 5-v, osa 10-v ja onnellinen vasta 50-vuotiaana. Koirakin on elävä olento ja voi sairastua iän myötä, kaikki vaikuttaa, liikunta, ruokinta, jne.


      • nillit
        hdbskldhls kirjoitti:

        miten ihmiset ovat niin äärettömän hämmentyneitä, kun koiransa sairastuu. Sairastuuhan ihmisetkin! Ja uskomatonta, mutta totta, osan näistä sairastuneista lapsista, vanhemmat ovat terveitä ko sairauden suhteen. Eikös ole järkyttävää!?

        Osa lapsista syntyy valmiiksi sairaina, osa sairastuu 5-v, osa 10-v ja onnellinen vasta 50-vuotiaana. Koirakin on elävä olento ja voi sairastua iän myötä, kaikki vaikuttaa, liikunta, ruokinta, jne.

        Näin on! Minäkin olen sitä ihmetellyt että miksi koiran vaaditaan olevan täydellisen terve! Eihän ihmisetkään ole ja kun nyt puhutaan elävästä olennosta kuten koira niin sairaus on aina mahdollinen!

        Koiran terveyteen vaikuttaa niin moni asia, mutta kai se on sitten helppoa syyttää aina kasvattajaa kun tekee sairaita pentuja! En usko että kovinkaan moni tahallaan haluaa sairaita pentuja tehdä, kyllä kai se teilläkin sentään järki sanoo! Riskejä on otettava ja tehtävä niinkuin itse tuntuu parhaalta, muiden säännöillä ja kielloilla kun ei ole mukava jalostaa.


      • Jahasjahas
        sisaren omistava kirjoitti:

        On se saatana kumma kun kirjotellaan ihmisten puolesta asiasta mistä ei ole tarkkaa tietoa.Puhutaan kierrellen asioista viittataan kennelnimeen nimimerkillä. Puhu saatana ne asiat oikeilla nimillä jos on asiasta jotain sanottavaa. Totta koirallani on HAIMANVAJAATOIMINTA ns.perinnöllinen sairaus mutta myös sukulinjoiltaan "täysin" terveet voivat sairastua haimanvajaatoimintaan eikä ainoastaan sen perinnöllisyyden takia. Esim. Liian kauan kestänyt ripuli rasittaa haimaa ja aiheuttaa haimanvajaatoiminnan. Ota asiasta ensin selvää ennenkun käyt siitä julkisesti puhumaan.

        Käsittääkseni otsikossa "Apulassa!" nimimerkki kirjoittaa _omasta_ edesmenneestä koirastaan ja sen sairaudesta, ei Sinun (sen sairaan sisaren omistaja) koirastasi. Näin ollen samoista vanhemmista on jo kaksi sairasta..? Korjatkaa jos olen väärässä ja kirjoittaja onkin sama. Mikä olisi kyllä aika koomista ottaen huomioon eriävät mielipiteet ko. suvun jatkamisesta. :p


      • tittityy
        Jahasjahas kirjoitti:

        Käsittääkseni otsikossa "Apulassa!" nimimerkki kirjoittaa _omasta_ edesmenneestä koirastaan ja sen sairaudesta, ei Sinun (sen sairaan sisaren omistaja) koirastasi. Näin ollen samoista vanhemmista on jo kaksi sairasta..? Korjatkaa jos olen väärässä ja kirjoittaja onkin sama. Mikä olisi kyllä aika koomista ottaen huomioon eriävät mielipiteet ko. suvun jatkamisesta. :p

        Ei samoista vanhemmista ole tullut kahta sairasta vaan tuo toinen puhuu jostain muusta koirasta joka on samaa sukua mutta edes sairaus ole sama. Itseasiassa se sairaus ei ole edes perityvä vaan se on vanhuuden sairaus joka tulee vanhuuden eikä perimän takia, joten voitteko lopettaa sen paskapuheiden levittämisen?


      • yhtätyhjänkanssa

        Sairauksia voi tulla ? mutta suurempi mahdollisuus on jälkeläisillä kyllä AINA sairastua jo nuorena kun jalostukseen käytetään
        JO sairastuneita sukulaisia !! Ei voi kehuakkaan eräitä "suuria" nlykasvattajia kun siitä huolimatta
        pentuja tehtaillaan ?? Kennelliiton jalostusnetissä ei näy kuin nuo PAKOLLISET TERV.TULOKSET
        kuten silmät ja lonkat :( Muista vakavista sairauksista vain oman ikävän kokemuksen kautta ja
        muilta collie- kavereilta .
        Kasvattaja ei ole moisesta koskaan kuullutkaan.......onneksi muut saman sukuisten collien omistajat kyllä ??
        Tyhmää, vastuutonta kasvatusta....ihanan rodun kustannuksella !


    • Kiertäkää kaukaa!

      Kannattaa kiertää kaukaa eräs "harrastuskoirakasvattaja", jonka kennelnimi alkaa M-kirjaimella. Jos kasvateille tulee vakavia terveysongelmia, yrittää salata ne, syyllistää ja uhkailee kasvatinomistajia.

      • hurlumpi

        Voisin luetella paljon koiria joiden suvuissa on jotain sairautta ja nekö pitäisi eliminoida? Meillä ei olisi collierotua jos kaikki sairaat linjat karsittaisiin! Jokaisella koiralla on suvussa koira jolla on joku perinnöllinen sairaus. Eli voitteko jo lopettaa?!?!?!?!?!?


      • kiesus sentään taas
        hurlumpi kirjoitti:

        Voisin luetella paljon koiria joiden suvuissa on jotain sairautta ja nekö pitäisi eliminoida? Meillä ei olisi collierotua jos kaikki sairaat linjat karsittaisiin! Jokaisella koiralla on suvussa koira jolla on joku perinnöllinen sairaus. Eli voitteko jo lopettaa?!?!?!?!?!?

        Ja jos ihmisiä tutkittaisiin (meistä ihan jokaista, sinuakin) niin jokaisen perimästä löytyisi jotakin häikkää.

        Koira voi sairastua siinä kuin ihminenkin ja kaikki EI johdu perimästä. On uskomatonta miten jotkut aina jaksavat valittaa, että kaikki johtuu perimästä.

        Jos ihmissisarukset erotetaan ja kasvatetaan eri ympäristössä, niin ympäristö muokkaa heitä. Vai väittääkö joku vastaan? Näin tapahtuu myös koiralla, kaikki vaikuttaa. Ei se ole robotti, joka on ikuisesti samanlainen, tykkää vain yhdestä ja samasta ruoasta, harrastuksesta, tietystä lenkistä, jne koko ikänsä. Se todellakin ON elävä olento!


      • riisifirii
        kiesus sentään taas kirjoitti:

        Ja jos ihmisiä tutkittaisiin (meistä ihan jokaista, sinuakin) niin jokaisen perimästä löytyisi jotakin häikkää.

        Koira voi sairastua siinä kuin ihminenkin ja kaikki EI johdu perimästä. On uskomatonta miten jotkut aina jaksavat valittaa, että kaikki johtuu perimästä.

        Jos ihmissisarukset erotetaan ja kasvatetaan eri ympäristössä, niin ympäristö muokkaa heitä. Vai väittääkö joku vastaan? Näin tapahtuu myös koiralla, kaikki vaikuttaa. Ei se ole robotti, joka on ikuisesti samanlainen, tykkää vain yhdestä ja samasta ruoasta, harrastuksesta, tietystä lenkistä, jne koko ikänsä. Se todellakin ON elävä olento!

        Koira on elävä olento ja jokaisella elävällä olennolla on mahdollisuus sairastua.

        Kun lapsi sairastuu johonkin niin ihmiset voivottelevat ja sanovat että "miksi juuri lapselle piti tuollainen tulla, miksi jumala näin salli" eikä syytetä vanhempia!

        MUTTA jos koira sairastuu niin heti syytetään kasvattajaa, omassa hoitamisessa eikä ruokinnassa ole mitään vikaa! Koiran kuntoon vaikuttaa perimän lisäksi todella paljon myös se miten sitä hoidetaan ja miten se saa ravintoa ja liikuntaa, kaikki on käsi kädessä toisiinsa! Nyt olisi syytä myös niiden koiranomistajien mennä itseensä, se on todella yleistä että kasvattaja saa kaiken paskan niskaansa. Teidän tulee tietää että jokaisessa yhdistelmässä on aina riskit, vaikka kuinka terveitä vanhempia olisi! Mikään ei ole varmaa! Minä kavahdan aina tälläisistä haukkumisketjuista, teillä ei ole hajuakaan siitä miltä tuntuu kasvattajasta, älkääkä sanoko että miksi aloitte kasvattajaksi! Vaihtakaa rotua jos niikseen tulee! Minua on koulussa opettanut nainen joka on opiskellut ulkomailla koirien lisääntymisestä, sairauksista ja samoin susien. Teidän olisi mielenkiintoista kuunnella häntä hiukan, voisi teidänkin silmät aueta ja näkisitte laatikon ulkopuolella ;)


      • joo-oh
        riisifirii kirjoitti:

        Koira on elävä olento ja jokaisella elävällä olennolla on mahdollisuus sairastua.

        Kun lapsi sairastuu johonkin niin ihmiset voivottelevat ja sanovat että "miksi juuri lapselle piti tuollainen tulla, miksi jumala näin salli" eikä syytetä vanhempia!

        MUTTA jos koira sairastuu niin heti syytetään kasvattajaa, omassa hoitamisessa eikä ruokinnassa ole mitään vikaa! Koiran kuntoon vaikuttaa perimän lisäksi todella paljon myös se miten sitä hoidetaan ja miten se saa ravintoa ja liikuntaa, kaikki on käsi kädessä toisiinsa! Nyt olisi syytä myös niiden koiranomistajien mennä itseensä, se on todella yleistä että kasvattaja saa kaiken paskan niskaansa. Teidän tulee tietää että jokaisessa yhdistelmässä on aina riskit, vaikka kuinka terveitä vanhempia olisi! Mikään ei ole varmaa! Minä kavahdan aina tälläisistä haukkumisketjuista, teillä ei ole hajuakaan siitä miltä tuntuu kasvattajasta, älkääkä sanoko että miksi aloitte kasvattajaksi! Vaihtakaa rotua jos niikseen tulee! Minua on koulussa opettanut nainen joka on opiskellut ulkomailla koirien lisääntymisestä, sairauksista ja samoin susien. Teidän olisi mielenkiintoista kuunnella häntä hiukan, voisi teidänkin silmät aueta ja näkisitte laatikon ulkopuolella ;)

        Sehän opetettiin jo ala-asteen biologian tunnilla, että mutaatio on mutaatio ja niitä tapahtuu. Syitä on miljoona, kaikkia ei tiedetä.

        Hieman suhteellisuutta.

        Miten voikaan joku olettaa, että kun ostaa terveen pennun, se on loppuikänsä terve!? Olkaa onnellisia, jos on, mutta se on äärettömän harvinaista.

        Harva ihminenkään kuolee terveyteensä.


      • Tiina A.
        joo-oh kirjoitti:

        Sehän opetettiin jo ala-asteen biologian tunnilla, että mutaatio on mutaatio ja niitä tapahtuu. Syitä on miljoona, kaikkia ei tiedetä.

        Hieman suhteellisuutta.

        Miten voikaan joku olettaa, että kun ostaa terveen pennun, se on loppuikänsä terve!? Olkaa onnellisia, jos on, mutta se on äärettömän harvinaista.

        Harva ihminenkään kuolee terveyteensä.

        Te jotka tahdotte tietää kenneleitä niin ottakaa hyvät ihmiset itse selvää collieyhdistyksestä, netistä ja käyttäköö vaikka googlea. Ei luulisi sen olevan niin vaikeaa. Tämä palsta on huono paikka kysellä koska minun mielestäni hyvä kasvattaja voi sinun mielestäsi olla täysi persläpi, ja toisinpäin! Jokainen arvostaa eri asiaa, joten ota hyvä ihminen itse selvää ja jätä nämä kirjoittelut omaan arvoonsa. Täälläkin mainittuja kenneleitä mustamaalataan suotta, joten paras on jotta itse otat selvää etkä kysele jollain kyseenalaisella palstalla jossa ilman nimeä voidaan suoltaa mitä vaan.


      • kasvattajista !
        riisifirii kirjoitti:

        Koira on elävä olento ja jokaisella elävällä olennolla on mahdollisuus sairastua.

        Kun lapsi sairastuu johonkin niin ihmiset voivottelevat ja sanovat että "miksi juuri lapselle piti tuollainen tulla, miksi jumala näin salli" eikä syytetä vanhempia!

        MUTTA jos koira sairastuu niin heti syytetään kasvattajaa, omassa hoitamisessa eikä ruokinnassa ole mitään vikaa! Koiran kuntoon vaikuttaa perimän lisäksi todella paljon myös se miten sitä hoidetaan ja miten se saa ravintoa ja liikuntaa, kaikki on käsi kädessä toisiinsa! Nyt olisi syytä myös niiden koiranomistajien mennä itseensä, se on todella yleistä että kasvattaja saa kaiken paskan niskaansa. Teidän tulee tietää että jokaisessa yhdistelmässä on aina riskit, vaikka kuinka terveitä vanhempia olisi! Mikään ei ole varmaa! Minä kavahdan aina tälläisistä haukkumisketjuista, teillä ei ole hajuakaan siitä miltä tuntuu kasvattajasta, älkääkä sanoko että miksi aloitte kasvattajaksi! Vaihtakaa rotua jos niikseen tulee! Minua on koulussa opettanut nainen joka on opiskellut ulkomailla koirien lisääntymisestä, sairauksista ja samoin susien. Teidän olisi mielenkiintoista kuunnella häntä hiukan, voisi teidänkin silmät aueta ja näkisitte laatikon ulkopuolella ;)

        Vastuu on kasvattajalla jos tietentahtoen JALOSTAA ,JATKAA SAIRASTA SUKUA !!! HALOOO:(
        Perinnölliset SAIRAUDET eivät johdu koiran ruokinnasta tai liikunnasta !!!
        Sairastasukua jatkavat KASVATTAJAT olisi kyllä todella syytä lopettaa pennun teettäminen!
        Pennun ostajille pitää kertoa mitä sairautta mahdollisesti on odotettavissa tästä suvussa
        ...moni pentu näin JÄÄ MYYMÄTTÄ !!!!!!!!!!!


      • Yks "Elli"
        riisifirii kirjoitti:

        Koira on elävä olento ja jokaisella elävällä olennolla on mahdollisuus sairastua.

        Kun lapsi sairastuu johonkin niin ihmiset voivottelevat ja sanovat että "miksi juuri lapselle piti tuollainen tulla, miksi jumala näin salli" eikä syytetä vanhempia!

        MUTTA jos koira sairastuu niin heti syytetään kasvattajaa, omassa hoitamisessa eikä ruokinnassa ole mitään vikaa! Koiran kuntoon vaikuttaa perimän lisäksi todella paljon myös se miten sitä hoidetaan ja miten se saa ravintoa ja liikuntaa, kaikki on käsi kädessä toisiinsa! Nyt olisi syytä myös niiden koiranomistajien mennä itseensä, se on todella yleistä että kasvattaja saa kaiken paskan niskaansa. Teidän tulee tietää että jokaisessa yhdistelmässä on aina riskit, vaikka kuinka terveitä vanhempia olisi! Mikään ei ole varmaa! Minä kavahdan aina tälläisistä haukkumisketjuista, teillä ei ole hajuakaan siitä miltä tuntuu kasvattajasta, älkääkä sanoko että miksi aloitte kasvattajaksi! Vaihtakaa rotua jos niikseen tulee! Minua on koulussa opettanut nainen joka on opiskellut ulkomailla koirien lisääntymisestä, sairauksista ja samoin susien. Teidän olisi mielenkiintoista kuunnella häntä hiukan, voisi teidänkin silmät aueta ja näkisitte laatikon ulkopuolella ;)

        Näitä ikäviä asioita lukiessani pitää minunkin hieman puuttua tähän .
        Kasvattaja on siinä suhteessa vastuussa koska hän kyseiset yhdistelmät
        saa aikaiseksi eli astuttaa kaksi "valittua" yksilöä yhteen ,eikö näin asia mene ?
        Hyvää sukutietoa ?
        Ikävää että otat vakavat sairausasiat "paskana" minusta ihmiset täällä ikäviä kokemuksiaan
        haluavat tietämättömälle tuoda esiin ?Ehkäpä uusi pennun ostaja osaa muita hieman viisaampana valita colliensa ja kysellä juuri hänelle tärkeitä terveysasioita ? Collie on minusta tosi upee rotu ja monikin täällä luultavasti toivoisi pennustaan sitä parasta ,tervettä ja pitkäikäistä perhekoiraa :)
        Koiran hinnan lisäksi sairasteleva koira käy monelle huikeen kalliiksi ?
        Collieliitolta ilmeisesti saa sairastuneista koirista sukutietoa ja näin voi oman tulevan
        pennun sukulaisuutta jo hyvissä ajoin tarkistaa :)


      • kauhanvarsi
        Yks "Elli" kirjoitti:

        Näitä ikäviä asioita lukiessani pitää minunkin hieman puuttua tähän .
        Kasvattaja on siinä suhteessa vastuussa koska hän kyseiset yhdistelmät
        saa aikaiseksi eli astuttaa kaksi "valittua" yksilöä yhteen ,eikö näin asia mene ?
        Hyvää sukutietoa ?
        Ikävää että otat vakavat sairausasiat "paskana" minusta ihmiset täällä ikäviä kokemuksiaan
        haluavat tietämättömälle tuoda esiin ?Ehkäpä uusi pennun ostaja osaa muita hieman viisaampana valita colliensa ja kysellä juuri hänelle tärkeitä terveysasioita ? Collie on minusta tosi upee rotu ja monikin täällä luultavasti toivoisi pennustaan sitä parasta ,tervettä ja pitkäikäistä perhekoiraa :)
        Koiran hinnan lisäksi sairasteleva koira käy monelle huikeen kalliiksi ?
        Collieliitolta ilmeisesti saa sairastuneista koirista sukutietoa ja näin voi oman tulevan
        pennun sukulaisuutta jo hyvissä ajoin tarkistaa :)

        Väittäisin, ettei "riisifirii" ottanut sairausasioita "paskana" vaan mielestäni hän puhui nimettömästä loanheitosta, jossa myös me koiraihmiset tunnumme kunnostautuvan.

        "Kasvattaja on siinä suhteessa vastuussa koska hän kyseiset yhdistelmät saa aikaiseksi eli astuttaa kaksi "valittua" yksilöä yhteen ,eikö näin asia mene ?"

        Tottakai kasvattaja on vastuussa, jos ei muuten, niin moraalisesti. Mutta "riisifiriin" pointti oli se, että elävälle olennolle voi tulla sairauksia siitäkin huolimatta, että kasvattaja tekee parhaansa. Ja tästä olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

        Jos kasvattaja käyttää jalostukseen koiria, joilla on perinnöllisiä sairauksia itsellään tai suvussaan, silloin hänen pitää miettiä, mitä muuta hyötyä kyseisestä yhdistelmästä voi saada, joka kenties kompensoi mahdollisen perinnöllisen vian. Näissä kun on monesti se mahdollisuus, että näennäisesti terveistä vanhemmista tulee sairaita jälkeläisiä ja sairaistakin yhdistelmistä voi tulla terveitä pentuja. Ei perinnöllisyys ole mitään 100-varmaa, että aina käy ehdottomasti tietyllä tavalla. Siksi kasvattajan työn jälkeä tarkastellessa saattaa huomata, että hän ei pidä vaikka C-lonkkaisuutta vakavana asiana, jos tavoitteena on parantaa luonteita tms. Silloin on ostajankin osattava pohtia ihan itse omassa pikku pääppösessään, millaisen riskin ottaa ostaessaan pennun, jonka vanhemmalla/suvulla on jotain tiettyä perinnöllistä vikaa.

        "minusta ihmiset täällä ikäviä kokemuksiaan haluavat tietämättömälle tuoda esiin"

        Palstojen ongelma on se, että nimettömänä hutkitaan asioista, joista ei mitään näytetä tietävän. Harva kirjoittaa omalla nimellään tai edes sellaisia asioita, joiden todenperäisyys lukijoiden olisi helppo varmistaa. Tässäkin ketjussa saattaa olla, että joku on suu vaahdossa kirjoittanut toisen ihmisen sairaasta koirasta varsin tietävään sävyyn. Ainakin tämän vaikutelman saa, kun näyttäisi siltä, että tämän sairaan koiran omistaja on eksynyt myös palstalle. Mitä arvoa silloin on kenellekään tällaisilla nimettömillä hutaisuilla? Jos joku tekee ostopäätöksiään näihin kirjoituksiin eikä koiriin ja niistä saataviin tietoihin perustuen - hän ottaa kyllä mojovan riskin.

        Peesaan sinua täysillä, että puhumme todella upeasta rodusta. Mutta oikea paikka uudelle pennunostajalle selvittää näitä terveysasioita on kasvattajat, rotuyhdistys, Kennelliiton jalostustietokanta (mahtava tietopaketti kun vaan viitsii syventyä ja ihan sitä oikeaa tutkimustietoa). Nimettömän kirjoittajan mielipiteelle ei paljon painoa pitäisi laittaa, hänen motiivinsa kun eivät koskaan ole tiedossa.


      • Kaarina M.
        kauhanvarsi kirjoitti:

        Väittäisin, ettei "riisifirii" ottanut sairausasioita "paskana" vaan mielestäni hän puhui nimettömästä loanheitosta, jossa myös me koiraihmiset tunnumme kunnostautuvan.

        "Kasvattaja on siinä suhteessa vastuussa koska hän kyseiset yhdistelmät saa aikaiseksi eli astuttaa kaksi "valittua" yksilöä yhteen ,eikö näin asia mene ?"

        Tottakai kasvattaja on vastuussa, jos ei muuten, niin moraalisesti. Mutta "riisifiriin" pointti oli se, että elävälle olennolle voi tulla sairauksia siitäkin huolimatta, että kasvattaja tekee parhaansa. Ja tästä olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

        Jos kasvattaja käyttää jalostukseen koiria, joilla on perinnöllisiä sairauksia itsellään tai suvussaan, silloin hänen pitää miettiä, mitä muuta hyötyä kyseisestä yhdistelmästä voi saada, joka kenties kompensoi mahdollisen perinnöllisen vian. Näissä kun on monesti se mahdollisuus, että näennäisesti terveistä vanhemmista tulee sairaita jälkeläisiä ja sairaistakin yhdistelmistä voi tulla terveitä pentuja. Ei perinnöllisyys ole mitään 100-varmaa, että aina käy ehdottomasti tietyllä tavalla. Siksi kasvattajan työn jälkeä tarkastellessa saattaa huomata, että hän ei pidä vaikka C-lonkkaisuutta vakavana asiana, jos tavoitteena on parantaa luonteita tms. Silloin on ostajankin osattava pohtia ihan itse omassa pikku pääppösessään, millaisen riskin ottaa ostaessaan pennun, jonka vanhemmalla/suvulla on jotain tiettyä perinnöllistä vikaa.

        "minusta ihmiset täällä ikäviä kokemuksiaan haluavat tietämättömälle tuoda esiin"

        Palstojen ongelma on se, että nimettömänä hutkitaan asioista, joista ei mitään näytetä tietävän. Harva kirjoittaa omalla nimellään tai edes sellaisia asioita, joiden todenperäisyys lukijoiden olisi helppo varmistaa. Tässäkin ketjussa saattaa olla, että joku on suu vaahdossa kirjoittanut toisen ihmisen sairaasta koirasta varsin tietävään sävyyn. Ainakin tämän vaikutelman saa, kun näyttäisi siltä, että tämän sairaan koiran omistaja on eksynyt myös palstalle. Mitä arvoa silloin on kenellekään tällaisilla nimettömillä hutaisuilla? Jos joku tekee ostopäätöksiään näihin kirjoituksiin eikä koiriin ja niistä saataviin tietoihin perustuen - hän ottaa kyllä mojovan riskin.

        Peesaan sinua täysillä, että puhumme todella upeasta rodusta. Mutta oikea paikka uudelle pennunostajalle selvittää näitä terveysasioita on kasvattajat, rotuyhdistys, Kennelliiton jalostustietokanta (mahtava tietopaketti kun vaan viitsii syventyä ja ihan sitä oikeaa tutkimustietoa). Nimettömän kirjoittajan mielipiteelle ei paljon painoa pitäisi laittaa, hänen motiivinsa kun eivät koskaan ole tiedossa.

        Hei Kauhanvarsi ,siunkin nimeä olisimme reiluna esimerkkinä odotettu ?


      • kauhanvarsi
        Kaarina M. kirjoitti:

        Hei Kauhanvarsi ,siunkin nimeä olisimme reiluna esimerkkinä odotettu ?

        Miksi ihmeessä odotit nimeäni, hyvä Kaarina? En hutkinut ketään nimeltä tunnistettavaa henkilöä, en esittänyt mitään provokatiivisia väitteitä. Pyrin kommentoimaan keskustelua ja erityisesti koirien sairausasiaa suhteellisen realistisesti ja vieläpä rauhallisesti (hysterisointi, jota joskus näkee, ei auta uutta pennunostajaa millään tavalla). Kirjoitukseni on jälkikäteenkin lukaistuna mielestäni asiallinen. Miksi kuitenkaan ainoana kirjoittajana asettuisin anonyymipalstalla alttiiksi, kun kirjoitukseni asiatiedot ovat sellaisia, jotka jokainen voi ihan ilman nimeänikin tarkistaa (esim. perehtyä eri sairauksien perinnöllisyyteen ja yleisyyteen collierodussa)? Eri asia, jos olisin sanonut, että kasvattaja X toimii jollakin tietyllä tavalla, tai koiran Y suvussa esiintyy sellaisiakin vikoja, joita jalostusjärjestelmästä ei näy. Silloin kommenttini vakuudeksi toki kaivattaisiin jo nimitietojani.

        Mitä uutta annettavaa sinulla, arvoisa Kaarina, oli keskustelulle?


      • riisifritti
        kauhanvarsi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä odotit nimeäni, hyvä Kaarina? En hutkinut ketään nimeltä tunnistettavaa henkilöä, en esittänyt mitään provokatiivisia väitteitä. Pyrin kommentoimaan keskustelua ja erityisesti koirien sairausasiaa suhteellisen realistisesti ja vieläpä rauhallisesti (hysterisointi, jota joskus näkee, ei auta uutta pennunostajaa millään tavalla). Kirjoitukseni on jälkikäteenkin lukaistuna mielestäni asiallinen. Miksi kuitenkaan ainoana kirjoittajana asettuisin anonyymipalstalla alttiiksi, kun kirjoitukseni asiatiedot ovat sellaisia, jotka jokainen voi ihan ilman nimeänikin tarkistaa (esim. perehtyä eri sairauksien perinnöllisyyteen ja yleisyyteen collierodussa)? Eri asia, jos olisin sanonut, että kasvattaja X toimii jollakin tietyllä tavalla, tai koiran Y suvussa esiintyy sellaisiakin vikoja, joita jalostusjärjestelmästä ei näy. Silloin kommenttini vakuudeksi toki kaivattaisiin jo nimitietojani.

        Mitä uutta annettavaa sinulla, arvoisa Kaarina, oli keskustelulle?

        Tämä on naurettavin ja uskomattommin ketju mihin olen aikoihin törmäänyt! Te jotka peräätte kasvattajilta rehellisyyttä ja kuuta taivaalta, toivoisin teidänkin hiukan miettivän asian toista puolta. Te haukutte kasvattajia pentutehtailijoiksi ja välinpitämättömiksi, sanoisin että jalostakaa te ja tehkää VAIN terveitä koiria. Jos hiukankin vahingossa lipsuu niin turpaan tulee ja nimesi julkaistaan palstalla ja sua herjataan ihan häikäilemättömästi. Uskomatonta soopaa sanon minä! Vaikka kuinka yritätte jalostaa terveitä niin se ei koskaan tule onnistumaan, vaikka kuinka haluaisi. Vaikka kuinka jokainen vastuuntunteva kasvattaja tahtoisi kasvattien olevan terveitä niin se ei vaan onnistu. Suurin osa kasvattajista on vastuuntuntoista porukkaa vaikka te kuinka täällä yritätte mustamaalata muutaman kasvattajan. ONNEKSENNE tunnen jokaisen täällä mainitun kasvattajan, enkä voi heistä pahaa sanaa sanoa. Jokaisella on varmasti sairaita kasvatteja MUTTA pentutehtailijoiksi tai vastuuntunnottomiksi heitä ei voi sanoa. He varmasti kantavat vastuunsa, jos te heidän kasvattiensa omistajat olette hoitaneet heidän koiransa lapsen kunnolla. Olen todella vihainen ja surullinen heidän puolesta, aivan turhaa mustamaalaamista tapahtuu täällä nimettä ja häikäilemättömästi. Toivon että jossain kohtaa teilläkin tapahtuu ymmärrys ja tajuatte. Koirankasvatus ei ole helppoa, mutta yhtään helpompaa siitä ei tehdä kun hyökätään joukolla kimppuun. Jalostamiseen tarvitaan terveitä koiria, mutta se ei riitä, tarvitaan myös suunnattomasti hyvää onnea ja sitä ei kaikilla ole, valitettavasti. Riskejä on otettava, kaikkien. Täällä ei nimittäin tervettä linjaa löydy (haiman, lonkkien tai silmien suhteen), löytyy vain onnekkaampia kuin toiset. Terveyttä vaalimme, mikä on hyvä asia mutta kasvattajat tietävät että aina on jostain asiasta pakko joustaa tai muuten meillä ei ole collieita enää. Hauskaa kesää!


      • kauppaa..
        riisifritti kirjoitti:

        Tämä on naurettavin ja uskomattommin ketju mihin olen aikoihin törmäänyt! Te jotka peräätte kasvattajilta rehellisyyttä ja kuuta taivaalta, toivoisin teidänkin hiukan miettivän asian toista puolta. Te haukutte kasvattajia pentutehtailijoiksi ja välinpitämättömiksi, sanoisin että jalostakaa te ja tehkää VAIN terveitä koiria. Jos hiukankin vahingossa lipsuu niin turpaan tulee ja nimesi julkaistaan palstalla ja sua herjataan ihan häikäilemättömästi. Uskomatonta soopaa sanon minä! Vaikka kuinka yritätte jalostaa terveitä niin se ei koskaan tule onnistumaan, vaikka kuinka haluaisi. Vaikka kuinka jokainen vastuuntunteva kasvattaja tahtoisi kasvattien olevan terveitä niin se ei vaan onnistu. Suurin osa kasvattajista on vastuuntuntoista porukkaa vaikka te kuinka täällä yritätte mustamaalata muutaman kasvattajan. ONNEKSENNE tunnen jokaisen täällä mainitun kasvattajan, enkä voi heistä pahaa sanaa sanoa. Jokaisella on varmasti sairaita kasvatteja MUTTA pentutehtailijoiksi tai vastuuntunnottomiksi heitä ei voi sanoa. He varmasti kantavat vastuunsa, jos te heidän kasvattiensa omistajat olette hoitaneet heidän koiransa lapsen kunnolla. Olen todella vihainen ja surullinen heidän puolesta, aivan turhaa mustamaalaamista tapahtuu täällä nimettä ja häikäilemättömästi. Toivon että jossain kohtaa teilläkin tapahtuu ymmärrys ja tajuatte. Koirankasvatus ei ole helppoa, mutta yhtään helpompaa siitä ei tehdä kun hyökätään joukolla kimppuun. Jalostamiseen tarvitaan terveitä koiria, mutta se ei riitä, tarvitaan myös suunnattomasti hyvää onnea ja sitä ei kaikilla ole, valitettavasti. Riskejä on otettava, kaikkien. Täällä ei nimittäin tervettä linjaa löydy (haiman, lonkkien tai silmien suhteen), löytyy vain onnekkaampia kuin toiset. Terveyttä vaalimme, mikä on hyvä asia mutta kasvattajat tietävät että aina on jostain asiasta pakko joustaa tai muuten meillä ei ole collieita enää. Hauskaa kesää!

        Kotieläimen kaupassa osapuolten oikeuksia ja velvollisuuksia arvioidaan kuluttajasuojalain
        5 luvun 14 §:n pohjalta. Sen mukaan tavarassa on virhe mm.silloin , jos se on huonnommassa kunnossa kuin ostajalle sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta olettaa.


      • nuputinuu
        kauppaa.. kirjoitti:

        Kotieläimen kaupassa osapuolten oikeuksia ja velvollisuuksia arvioidaan kuluttajasuojalain
        5 luvun 14 §:n pohjalta. Sen mukaan tavarassa on virhe mm.silloin , jos se on huonnommassa kunnossa kuin ostajalle sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta olettaa.

        Vastaus otsikon kysymykseen: Menkää Sokokselle ja ostakaa sieltä Lego-paketti tai pehmolelu, koittakaa olla rikkomatta sitä 15 vuoteen ja katsotaan sitten uudestaan ihan elävien eläinten kanssa. Voi jessus mitä juttua täällä on!


    • PicoD

      pennun katsojien/ koiraa hankkivien kannattaisi aina muistaa oma aktiivisuus ja maalais järki, itse kulutin kuukausia (kun aloin miettimään collien rinnalle uutta rotua) aikaa katselin eri kotisivuja haastattelin kasvattajia. Itse lähtisin sillä periaatteella että kasvattajaa haastatellaan ja muodostetaan sitten se oma mielipide (ei kuulopuheilla). Ja niin paljon kun kykenet niin ota rodusta tietoa, käy vaikka vierailemassa kasvattajien luona ihan vain koiriin tutustumassa. Voin sanoa että eri luonteisia collieita on todella paljon (niin kuin toki kaikissa roduissa) mutta pointti on se että täytyy olla varautunut siihen ettei se pentu joka kotiin tulee olekaan välttämättä se elokuvien lassie joka toimii kun ajatus. Vaan se pentueen pienin ja suloisin ja "säälittävin" pentu voikin olla oikea riiviö kun pääsee yksin omaan valtakuntaan ilman sisaruksia. Collie on hyvä ensimmäinen koira, mutta se ei tarkoita sitä etteikö se vaatisi koulutusta ja työtä. Eli kannattaa tosiaan varautua myös näihin ääripää tapauksiin. :) mutta toivottavasti löydät etsimäsi kasvattajan ja olet tyytyväinen yhteistyöhön hänen kanssaan. :)

    • Ostajalla voi valita

      Minulla kesti 2 vuotta löytää koira, joka oli tosiaan ulkosiitos, molemmat vanhemmat testattuna, terveillä lonkilla ja silmillä. Nykyään on vielä mahdollista, että saa vanhempien geenitestaustuloksetkin silmien, MRD ja muun suhteen.

      Kun valitset siis kasvattajaa ja pentua, suosi terveitä vanhempia ja ulkosiitosta. Olen itse järkyttynyt esim. pehkot.net sivujen kasvattajien tasosta, ihan huoletta laitetaan c/c tai jopa d/d lonkkasia koiria jalostukseen ja silmäterveitä on ihan etsimällä etsittävä joukosta. Vain kaksi silmätervettä saa terveitä ei kantajia. Tämänkin sairauden pystyisi jalostamaan pois, mutta eipä näytä kiinnostavan koirien terveys.

      Oma koirani on ollut erittäin terve, ei mitään perinnöllisiä sairauksia ja luonnettakin on tarpeeksi pk collieksi. Seurakoira, joka on paras ystäväni, terve koira, terve sielu ja terve turkki! Valinta on aina ostajalla, joten olethan ahkera, ja selvitä koiran vanhemmat ja kasvattajan aiemmat linjaukset mm. sisäsiittoisuuden suhteen.

      • pieni kommentti

        Tuskin enää tänä vuonna d-lonkkaisia löytyy pehkot-sivuilta? Siis jos mielitään tehdä rekisteröintikelpoisia pentueita, niin tämän vuoden alusta Pevisa-raja on c-lonkat, ja tuskin kukaan pehkoissa ilmoittelisi muuta tekevänsä?

        Mitä tulee silmiin, geeniterveitä taitaa olla maassamme, tai muuallakaan, niin vähän, että jalostuskoirien määrä loppuisi äkkiä, jos vain geeniterveitä käytettäisiin (Jalostuksen tavoiteohjelma puhuu geenipoolin riittävyydestä ja tavoiteohjelmanhan voi jokainen lukaista rotuyhdistyksen sivuilta, on paljon muutakin painavaa asiaa). Aikaa myöten sen saattaa saada jalostettua rodusta pois, mutta tuskin ihan lähiaikoina.

        Siitä olen täysin samaa mieltä, että ostajalla on nykyään mistä valita ja tietoa tarjolla, mutta omaa vaivannäköä se tosiaan vaatii.


    • kasvattanut

      Sinun kannattaa ottaa suoraan kaikkiin kasvattajiin yhteyttä ja käydä heidän luonaan kylässä, vain sillätavalla saat jokaisesta sen kuvan ja näät itse koiratkin.
      Näillä palstoilla on juuri niitä jotka eivät ota yhteyttä kasvattajaan jos tulee ongelmia ja jos kasvattaja antaa vaikka neuvoja sen mitä itse tietää, ni niitä ei monetkaan sitten noudata ja sitten haukutaan kasvattajaa, ja jos on tyytymätön koiraan niin kasvattajat ovat aina valmiita lunastamaan koiran takaisin. Palstoilla on sitten helppo ruveta syyttelemään kasvattajaa.

      • juuuuu

        Hyvä kasvattaja on. Suosittelen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe