AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Miksi näin?

Miksi näin?

42 Vastausta 8 165 Lukukertaa
Mistä johtuu, että V.A.G konsernin n. 8 vuotta vanhat autot eivät pääse katsastuksesta läpi? Kymmenen huonoimman auton joukossa on kahdeksan V.A.G autoa!!
Lähde: Ruotsin katsastusraportti 2006.

Keskikokoiset autot
Hylätyt % Mittarilukema keskimäärin km
Subaru Impreza 2,3 132 860
BMW Z3 2,6 141 220
Toyota Picnic 2,6 190 770
Toyota Corolla 3,3 111 510
Toyota Camry (6 syl.) 4,0 151 110
Toyota RAV4 4,6 151 540
Subaru Legacy 5,0 171 880
Subaru Legacy Kombi 5,5 170 030
Toyota Carina 6,2 152 280
Toyota Camry 6,3 174 560
Toyota Corolla Touring 7,0 151 630
Nissan Almera 9,3 124 040
Honda Civic 9,7 126 440
Suzuki Baleno 10,8 107 890
Volkswagen Vento 11,1 122 640
Citroën Xantia 11,4 138 420
Opel Astra 11,7 105 540
Audi A3 11,8 137 340
Suzuki Vitara 13,6 129 840
Volkswagen Golf 13,8 118 310
Saab 900 14,3 143 080
Seat Toledo 15,4 135 370
Opel Astra Kombi 15,9 138 590
Honda Accord 16,1 147 100
Mazda 626 16,1 146 850
Citroën Xantia Kombi 16,2 162 680
Suzuki Baleno Kombi 16,4 142 440
Volkswagen Golf Variant 16,6 142 080
Citroën XM 17,0 156 150
Opel Vectra 17,0 146 600
Peugeot 406 17,1 158 360
Ford Escort 17,5 110 260
Mitsubishi Galant V6/Turbo 17,8 148 360
Peugeot 605 17,8 157 880
Saab 900 Turbo 17,8 152 310
Fiat Marea 18,2 151 240
Volkswagen Golf VR6/V5 18,2 132 730
Volkswagen Vento TDI 18,3 190 430
Nissan Primera 18,4 138 350
Toyota Camry Touring 19,5 160 970
Mitsubishi Carisma 19,9 141 660
Hyundai Elantra Kombi 20,1 153 980
Mercedes-Benz C-sarja 20,6 139 930
Hyundai Sonata 20,8 138 670
Peugeot 306 20,9 118 410
Mitsubishi Space Wagon 21,2 178 740
Volvo S40 21,4 137 250
Nissan Maxima 21,7 143 700
Keskiarvoauto 8-v. (kaikki kokoluokat) 22,0 140 330
Rover 600-sarja 22,0 144 640
Ford Escort farmari 22,2 137 970
Mitsubishi Galant 22,3 159 550
Peugeot 406 Kombi 22,3 182 140
Volvo V40 22,5 156 480
BMW 3-sarja Kombi 22,7 156 520
Ford Mondeo 23,0 142 460
Volkswagen Golf TDI 23,4 189 940
Mitsubishi Space Runner 23,6 142 440
Rover 400-sarja 23,6 138 040
Mitsubishi Space Gear 23,8 154 180
Citroën XM TD 24,0 258 140
Hyundai Elantra Coupé 24,4 123 820
Audi A3 TDI 24,4 199 820
Peugeot 405 Break 24,5 165 860
BMW 3-sarja (6 syl.) 24,7 137 540
Mercedes-Benz C-sarja Kombi 25,1 174 620
Renault Mégane 25,5 135 010
Renault Laguna 26,2 153 160
Volvo V40 Turbo 26,4 175 140
Volkswagen Caddy 26,6 156 740
Chrysler Stratus 27,2 130 610
Volkswagen Passat Variant 27,9 159 220
Chrysler Neon 28,4 111 600
Seat Toledo TDI 28,7 204 400
Ford Mondeo farmari 28,8 163 320
Fiat Bravo/Brava 30,6 118 970
Volkswagen Passat 31,2 142 100
Peugeot 406 TDI 31,5 194 000
Peugeot 406 Kombi TD 31,7 195 870
Volkswagen Golf Variant TDI 31,8 208 780
Mercedes-Benz C-sarja D 32,2 204 240
Renault Laguna Touring 33,0 172 730
Volkswagen Passat VR5/T 33,5 151 940
Nissan Primera Kombi 33,5 147 430
Peugeot 306 TD 33,8 199 240
Audi A4 34,6 145 700
Audi A4 Quattro 35,2 148 320
Volvo 400-serien 36,1 113 190
Mercedes-Benz C-sarja Kombi TD 36,7 246 230
Peugeot 605 TD 37,3 251 200
Audi A4 Quattro Avant TDI 37,8 244 490
Audi A4 Quattro Avant 38,7 153 470
Opel Astra Kombi TD 39,0 219 930
Audi A4 Avant 40,2 162 870
Volkswagen Passat Variant VR5/T 40,7 173 510
Volkswagen Passat TDI 43,3 224 630
Audi A4 Avant TDI 44,5 230 730
Ford Mondeo farmari TDI 44,8 218 540
Audi A4 TDI 45,5 215 210
Volkswagen Passat Variant TDI 49,5 253 770

syyt?

Niin näyttää olevan A4/Passat siellä häntäpäässä.
Kumma raportti jos ei hylkäämisen syitä kerrota, mutta luulisin näissä kahdessa samaa tekniikka sisälläpitävässään autossa olevan etupään tukivarret se suurin hylkäämisperuste. Ehkä myös ruotsin suolatuilla teillä takajarrut jumii. Eli tuttu ominaisuus noille, Håkan ei vain pidä autostaan huolta.

ahaa...

Eli syy on Håkanin? Joopa joo, kupla puhkeaa....

Siksi näin

Ehkäpä siksi että häntäpäässä on 12 joukossa on 9 dieseliä, joissa suurin osa on voinut jäädä kiinni savupäästöistä, kun näitä isoja dieseleitä ei tarvi ajaa kaasu pohjassa liikenteessä kuten pienempiä serkkujaan. Toinen silmiin pistävä asia on se että farmarit on kymmeniä sijoja alempana kuin täysin sama porrasperäinen auto. Eli siis farkuissa on niin huonot perärakenteet että ne ruostuu tai ripustukset hajoo..Ei kai..Se johtuu siitä että kilometrejä on vaan 100000 enemmän.

Tämän lisäksi tutkimuksessa on mukana vain Ruotsin yleisimmän autot. Vähemmän myytyjä tässä ei ole mukana. Voisko Hojota myydä sen verran diesel-farkku-crollia että pääsin listalle? Nää pohjalla olevat autot on vaan paljon enemmän ajettuja ja usein entisiä liisareita, joita ei korjata ennen katsastusta. Niin teen minäkin, ajan vuoden, haen listan katsastajalta ja vien korjaamolle. Pääsen yhdellä korjaamokäynnillä vuodessa, kun ei ole aikaa siellä kerran kuussa vierailla, kuten eläkeläisillä korolliensa kanssa.

Sun kannattaa unohtaa

...se hojota ja korollat niin ei tule itselle sitä mielipahaa.

Vaikka

olisi vielä puolet pidempi en silti luovu Audistani siitäkään huolimatta että ne on aina menneet ensinäytöllä läpi, tosin en ole kaikkia ehtinyt katsastaakaan.
Nytkin käytin ensikertaa A6 katsastuksessa, mittarissa 205tkm ja katsastusupseeri toivotti kadenvuoden päästä tervetulleeksi...
Minua ei siten kiinnosta pätkääkään vaikka corollia ei tarvitsisi katsastaakaan...

kupla...?

No kahdeksan vuotiaita autoja ei kyllä katsasteta kahden vuoden välein. Aika yllättävä lista todellakin. Mielikuvat on Audista olleet jotain ihan muuta. Pistää miettimään, kannattaako maksaa extramaksua merkistä, joka onkin ihan tavalinen peltilehmä.

Siinäpähän

eikä sekään minua kiinnosta, jos ostat minun vanhan autoni 8 vuoden päästä sillä lienee ajettu sitten puolenmiljoonaa kilometriä, joten koeaja joku corolla samalla kertaa autotohtorille ja mieti lisää...

Elo tää juoksuhaudoissa on

Elo tää Audissa on
mulle käskynä vain kohtalon... *hoilaa ja joikaa*

En tiä mutta vituttais istua autossa noin suuri osa elämästään. Jos kolmekin vuotta pitää autoa ja ajaa sillä 200tkm niin 80km/h keskinopeudella on istunut tuon 3 vuoden aikana on perse hellänä istunut yhteensä 104 päivää autossa. Mikäs sen suurempaa elämää onkaan ku istua autossa ja kuunnella radio Novaa, kyllä siinä sitten jo varmaan auton on parempi ollakkin sitä paljon puhuttua premiumia jos auto on kerran toinen koti.

kilometrit tuplat Audi/VW

johan tuon perssilmälläkin näkee että häntäpään autoissa on mittarissa 100tkm enemmän kuin kärkiautoissa...

kilometrit

ei ne kilometrit kaikkea selitä, Saksan vastaavassa TUV tilastossa samat merkit häntäpäässä ja esim yhtä paljon ajettu sitikan diesel paljon ylempänä

Kilometreillä asiaa ei voi selittää

A4 eri versioiden keskimääräinen ajomäärä on noin 185tkm
ja listan kärkipäästä jo kolmannella autolla on enemmän kilometrejä takanaan joten nuo kilometrimäärät tuskin kertovat muuta kuin että enemmän ajavilla on keskimääräistä useammin Audi.
Lisäksi väittäisin että lyhyt kaupunkirykiminen kuluttaa autoa paljon enemmän kuin pitkät välimatkat, näin ainakin on VTT aikanaan testannut josta Nestekkin myöhemmin teki mainoskamppanjan "yksi kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria yhtä paljon ku ajo Hangosta Inariin"

Perusvikoja

Nuo ovat ns. perusvikoja,joista moni vagisti on hiljaa.Eli ns. hyshys- juttuja.

Ruotsalainen

vertasi moottoripyöräkypäriä ja pipoja. Se pudotti Käknas-tornista Tukholmassa betonialustalle 100 kpl kypäriä ja 100 kpl pipoja.
Lähde: Ruotsalainen kypäräraportti 2006.

5 kypärää säilyi ehjänä
95 kypärää halkesi

100 pipoa säilyi ehjänä
0 pipoa halkesi.

Tämä järkyttävä tieto on Ruotsissa muuttamassa tieliikennelakia siten että moottoripyöräilijöiden ja mopoilijoiden on ensi vuoden alusta alkaen ryhdyttävä käyttämään pipoa kypärän sijaan.

Tämmöiset tilastot on ajanvietettä eikä niistä voi tulkita mitään.

Valhe, emävalhe, tilasto.

Tilastoilla voidaan näyttää väärä asia oikeaksi, kuten jokainen elämässään yhdenkin tilaston laatinut tietää.

Kerro ihmeessä

Haluaisin kuulla sinunkin teoriasi tuosta ruotsalaisten autotestissä miten siinä on kansaa jymäytetty?

Pipojuttu on muuten urbaanilegenda.

Kerron

kirjoitin sen nim.merkillä tä-täh.

Jaa se juttu joo

Semmonen homma vaan että olihan siellä Toyotan farmari(Toyota Corolla Touring) ja minkä ihmeen takia tarvii kattoa dieseleitä kun on siellä Audilla bensakoneitakin, jos vaikka A4 mallia katotaan niin kaikki on 15 huonoimman joukossa eli ei tee juuri mitään eroa oli sitten diesel tai bensa.

Niin ja mitä siihen vikalistan hakemiseen tulee niin samanlailla kaikki tekee, ei pelkästään Audi-kuskit, tuskin kukaan ajaa ensin huoltoon tokaisten "kuntoon" ja sitten lähtee katsastuskonttorille.

Korolla

kun sinä kannat niin kovin huolta Audisteista, niin mikä onkaan viimekädessä motiivisi, eli onko se perinteinen kateus vai haluatko osoittaa Audien omistajille kuinka heidän autonsa vetelee viimeisiään ja olisi syytä ostaa korolla?
Epäilen kuitenkin ettei yhtään Audia lähde kiertoon sinun akiteeraamisesi perusteella...

Kukakohan sen aloitti

Joku vetää vikalistan ruutuun ja sen sijaan että kaikki pitävät turpansa kiinni, kääntää joku audisti puheen Toyotiin. Sikäli aika tyypillistä, Toyotalla on monessa eri kansainvälisessä tilastossa joitakin ihmisiä provosoivat kärkipaikat ja niitä on sitten pakko alkaa solvaamaan ja akiteeraamaan(kuten sinä sen muotoilit) jossei oma auto ole kärjessä.

Mitäköhän

sinulla onkaan tälle palstalle, vai onko Audisi jarrut jumissa...

Ihminen saa tehdä mitä haluaa

Ja minä haluan lukea Audijuttuja.

Homo

luulisi kuitenkin ymmärtävän pitää lukemansa omana tietonaan väärässä paikassa...
Ei taida muuten pahemmin olla kiinnostavuutta tai luettavuutta sillä korollalla...

Ei täälläkään

...ylivoimaisen hienot autot kiinnosta jos sitä luulet, ne on lähinnä nuo joidenkin henkilöiden jutut, kuten olen sanonut niin tämä on toisinaan "parasta viihdettä".

tilastotietoa

Ajovalo.com.sta löytyy tällaista tietoa:

Parhaiten arvonsa säilyttävät vm. 2003 automallit

käytetyn vm. 2003 pyyntihinta heinäkuussa 2006 hinta uutena vuonna 2003 arvosta jäljellä
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Linea Vega 3d 11360 12500 90,9 %
Toyota Corolla 1.6 Linea Terra 3d 16856 18860 89,4 %
Toyota Corolla 2.0 D4D 90 Linea Terra Wagon 21681 24280 89,3 %
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Linea Terra 4d (vanha korimalli) 21308 23980 88,9 %
Toyota Land Cruiser 3.0 D4D Luxury 8h A 55050 62100 88,6 %
Toyota Avensis 1.6 VVT-i Linea Terra 4d 22663 25600 88,5 %
Honda HR-V 1.6 LS 21193 24000 88,3 %
Toyota Corolla 1.6 Linea Terra 5d 17218 19500 88,3 %
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Linea Terra 4d 24193 27500 88,0 %
Volvo XC90 2.5T A 55598 63200 88,0 %
Toyota Corolla 1.6 Linea Sol 3d 16582 18860 87,9 %
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Linea Luna 3d 12223 13920 87,8 %
Audi A3 1.6 Attraction 3d uusi korimalli 22413 25603 87,5 %
Toyota Corolla 1.4 Linea Terra 5d 16385 18720 87,5 %
Toyota Corolla 1.6 Linea Terra Wagon 18139 20780 87,3 %
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Linea Terra Wagon 25290 29000 87,2 %
BMW X5 3.0dA 62047 71330 87,0 %
Toyota Corolla 2.0 D4D 90 Linea Sol Wagon 22187 25560 86,8 %
Volkswagen Golf 1.6 Firstline Variant 17395 20060 86,7 %
Toyota Avensis 1.6 VVT-i Linea Terra Liftback 22842 26350 86,7 %
Toyota Corolla 2.0 D4D 90 Linea Terra 5d 19930 23000 86,7 %
Toyota Avensis 1.6 VVT-i Linea Terra Wagon 23428 27100 86,5 %
Toyota Avensis 1.6 VVT-i Linea Terra 4d (vanha korimalli) 19302 22330 86,4 %
Honda Accord 2.0i Comfort Tourer 25733 29850 86,2 %
Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD 29019 33680 86,2 %
Fiat Stilo 80 16V Actual 3d 12044 13990 86,1 %
Toyota RAV4 2.0 D4D 4WD 33838 39310 86,1 %

Tilastolukua

Ei toi tilasto kerro siitä, mitkä säilyttää parhaiten arvonsa, vaan siitä kuka kehtaa pyytää eniten romustaan. Mäkin voisin ilmoittaa että pyydän 180% uuden hinnasta ja olisin tilaston kärjessä. EIHÄN KUKAAN IDIOOTTI MAKSA 3 VUOTTA VANHASTA AUTOSTA YLI 90% UUDEN HINNASTA. Uudessa on takuu ja kaikki muukin, joten noi numerot kertoo vain paljonko pyydetään.

Vertailua

Nojoo, tilastot kertovat mittaustuloksen. Mutta sitä voi kukin tulkita haluamallaan tavalla. Mutta jos lähdetään ihan tilastomatematiikan keinoin tuloksia analysoimaan, niin huomataan seuraavaa:

Automerkkejä 22 kpl, yhteensä eri mallit mukaanlukien 100 kpl joista;

VAG 25 kpl eli 25%, siis joka neljäs auto on Audi, Seat tai VW. Miksikähän Skodaa ei ole joukossa?

Ajokilometreihin suhteutettuna prosentit menevät näin;

Merkki Km ka Hyl.-%ka Osuus kaik. aut.
1. MB 191 tkm 28,6% 4%
2. AUDI 182 tkm 34,7% 9%
3. CITROEN 179 tkm 17,5% 4%
4. SEAT 170 tkm 22,1% 2%
5. VW 160 tkm 27,7% 14%
6. PEUGEOT 159 tkm 26,32 9%
7. TOYOTA 155 tkm 6,69% 8%
8. FORD 155 tkm 27,7% 5%
9. MITSUB. 154 tkm 21,4% 6%
10.OPEL 153 tkm 20,9% 4%

Keskia.auto 150 tkm ja keskim hylkäys-% 21,1%.

VAG-konsernin autoilla on ajettu reilusti keskiarvoa enemmän, niitä on koko populaatiosta eniten ja se kyllä varmasti näkyy tässäkin tilastossa. Onhan selvää, että jos otanta on pieni, niin siinä helposti ääripäät näkyvät. Tietenkin olisi kiva nähdä hylkäyssyyt. Veikkaampa, että kun 10 huonoimman joukossa on 8 VAG autoa, joista 5 on dieseleitä, niin savutus on varmasti yksi selittävä tekijä.

Toyotahan on tiettävästi ollut vuosia luotettavuustilastojen kärjessä, joten Toyotan pienet prosentit eivät sinällään ole yllätys. Toki Toyotankin tulos voisi olla heikompi, jos niitä olisi määrällisesti enemmän. Tai sitten ei. Nämä ovat aina vähän tulkinnanvaraisia kysymyksiä.

Lisää tulkintaa

En malta millään olla jatkamatta edellistä viestiäni hivenen.

Tätä tilastostahan käy ilmi se, että ruotsissa noin 8-vuotiaista autoista 25 autoa sadasta autosta, eli joka neljäs on VAG-tuote. Yksistään VW-autoja on 11 prosenttia eli noin joka yhdeksäs auto.

Toyotia puolestaan on 8% eli noin joka 13:sta auto on Toyota. No, jos Toyotan suosio Ruotsissa on yhtä suuri kuin se on Suomessa, niin kovin vähän on enää Toyota-merkkisiä autoja 8-vuotiaana tienpäällä. Voisi kysyä, että mistäköhän tämä johtunee?

toisin

Voisiko tuon tilaston tulkita niin, että katsastettaviksi viedyistä Audeista hylätään joka kolmas, Volkkareista hylätään joka neljäs ja Toyotista hylätään joka neljästoista.

kolmanneksi

Audi läpäisee katsastuksen huonommin kuin Subaru, Honda, Citroen, Suzuki, Opel, Peugeot, Fiat, Hyundai, Renault ym ym...

Neljänneksi

Kahdeksan vuotiaista katsastukseen tulevista autoista on joka 9. auto VW
joka 11. auto Audi
joka 13. auto Toyota,
joka 33. auto Subaru,
joka 50. auto Honda,
joka 25. auto Citroen,
joka 33. auto Suzuki
joka 25. auto Opel...

Kovin vähän sitä Ruotsin teillä kahdeksan vuoden jälkeen liikkuu muita autoja verrattuna esim. VW:n. Voisi esim. päätellä niin, että nuo muut, paitsi Audit ja VW:t on ehditty jo paalata uusio käyttöön. Tottakai noissa jäljelle jääneissä Audeissa ja VW:ssa vikoja löytyy, mutta onpa niitä paljon enemmän liikenteessäkin kuin esim. Toyotia tai Hondia, vielä kahdeksan vuoden jälkeenkin.

Miettikääpä sitä.

-Errare humanum est-

tilastosi on syvältä

Jos jonkinlaista tilastoa löytyy tukemaan lähes jokaista mielipidettä. Kummastele sinä kaikessa rauhassa ruotsalaisten autojen kahdeksan vuotta vanhoja katsastusraportteja.

Tässä vähän tuoreempaa ja kattavampaa tietoa vuosilta 2000-2005 ADAC-raportin muodossa:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autojen+vikaindeksit+ADAC-raportin+mukaan/1135219939556

Bongaa sieltä esimerkiksi A2, A6/S6 luokkansa viattomimpina malleina eivätkä myöskään A3 ja A4/S4 pärjänneet yhtään hullummin.

Lisää faktaa sinulle

Täältä voi myös lisaa bongata VAG -kulkuvälineiden -erityisesti uudempien Audien luotettavuudesta.
Kummasti bmw ja mb premiumautoista porskuttaa kärjessä.

Kukapa sitä

Kuka nyt noin vanhalla ajaa... tässä olisi listaa 3v vanhoista autoista, ja siellä tuo Audi pärjää varsin hienosti

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/3+vuotta+vanhat+autot/1135219603566

eli

Eli vm:n 98-03 Audeista kannattaa pysytellä kaukana.
Uutena pelittää, mitä pelittää, mutta sitten alkaa alamäki...

väärin

Vuosimallit 00-06 pelittää hienosti:

www.hs.fi/autot/artikkeli/Autojen+vikaindeksit+A DAC-raportin+mukaan/1135219939556

rtruyuif

Mikä auto keskikokoisissa neljäntenä. Ennen audia
:-D

Satuitko

huomaamaan että se skeida oli seissyt siellä omistajan ovenpielessä mutta Audilla oli oltu tienpäällä?
Jos super-skeidalla ei ajeta niin kai sen luulisi pysyvän kunnossakin, vai...

ysrtyhs

Auts! Näkyy kirvelevän.

Heh,

China-Lang-Passat miestä kiinnostaa Audi. Se on sellaista...

hjtdyjtdj

Millasta? Kerro millasta?

noku

tutkia sitä mun A4 -98, vein vaan suoraan katsastukseen.
Noh, eihän se läpi menny, kun etujarruletkut oli vähän rispaantunu pinnasta. Pitänee laittaa kuntoon ja käyttää joskus uudestaan. Mun velimies taasen konttaa tojotansa läpi aina ennen katsastusta ja korjailee mahdolliset viat etukäteen. Kaikenhyvän lisäksi se käyttää autonsa pakokaasutestissä ennen katsastusta! :o Jota mä en voi käsittää minkä takia, siinähän se suoritetaan näpeesti, samalla kun muukin katsastus...

Ostakaa vanha Carina

En ota mitenkään kantaa keskusteluun, mutta tuon esimerkin elävästä elämästä.

Olen omistanut 4 vuotta Toyota Carina II:sen vm -90, neljä kertaa katsastettu, neljä kertaa heittämällä leima paperiin. Ennen katsastusta pari polttimoa vaihdettu toimiviin.

Huoltoihin neljässä vuodessa mennyt ~200 euroa.

Tyytyväinen oon ollu, vaikka onhan se vähä vanha jo :)
 /   /  /  /  / Miksi näin?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta