supermoto vs. enduro

supermoto tähtäimessä

supermoto vs. enduro kumman ostaisin mielummin kun haluaisin ajaa suurimmaksi osaksi asfaltilla mutta, myös hiekka teillä jonkun verran, että pitääkö supermoto renkaat kuinka hyvin hiekalla entä enduro renkaat asfaltilla??

mitä eroa näillä kahdella tyypillä on??

38

14113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • drdr

      SM mallit on enemmäksee tarkotettu asfaltille mutta voi niillä ajaa hiekka/sora tiellä mutta se ei oo nii tasasta kun raicing malleilla missä on ne nappulat renakissa, ja voi näilläkin ajaa asfaltilla
      mutta syö renakaita aika reilusti. jos enimmäksi ajat asfaltilla nii SM on parempi.

      • sherlock

        ja jos on vähänki isommat nappulat noissa enskakumeissa, ni täristää aika pahasti tuolla 80 alueilla saatika motarinopeuksissa... sm on kannattavampi jos asvaltilla ajat.


      • Mä vaan
        sherlock kirjoitti:

        ja jos on vähänki isommat nappulat noissa enskakumeissa, ni täristää aika pahasti tuolla 80 alueilla saatika motarinopeuksissa... sm on kannattavampi jos asvaltilla ajat.

        Eikös me olla nyt mopo palstalla. Ja sä puhut 80 vauhdeista. Etsä tiedä että mopon suurin rakenteellinen nopeus saa olla korkeintaan 45 km/h. Itse olen nyt vaihtamassa joulun alla nykyistä iso pyöräistä mopo enduroa, uudempaan ja laadukkaampaan enduroon. Itselläni oli vaaka kipossa kaksi vaihtoehtoa... Derbi senda sm drd pro, tai Derbi senda r drd pro. Itse olin ensin taipu tuohon sm malliin ensin, kun ajelen noin 70% asfaltti teitä. Piipahdin tuossa joku päivä sitten derbejä myymässä liikkeessä pääkaupunkiseudulla, ja totesin, että luonnossa sm endurot ovat todella rumia. Kuvissa kyllä aivan mukiinmenevän näköisiä. R pro:n tekniset edut ja testit puhuvat puolestaan. Kuitenkin olen sitämieltä , että jos kerran tykkää sm mallista ja ajelee enimmäkseen asfaltilla, niin silloin kannattaa ostaa sm. Mutta tässäkin voi sanoa, että suo siellä ja vetelä täällä. Eli sen minkä häviät pidossa asfaltilla, niin sen voitat pidossa maastossa. Ja kauneushan on katsojan silmässä.


      • sherlock
        Mä vaan kirjoitti:

        Eikös me olla nyt mopo palstalla. Ja sä puhut 80 vauhdeista. Etsä tiedä että mopon suurin rakenteellinen nopeus saa olla korkeintaan 45 km/h. Itse olen nyt vaihtamassa joulun alla nykyistä iso pyöräistä mopo enduroa, uudempaan ja laadukkaampaan enduroon. Itselläni oli vaaka kipossa kaksi vaihtoehtoa... Derbi senda sm drd pro, tai Derbi senda r drd pro. Itse olin ensin taipu tuohon sm malliin ensin, kun ajelen noin 70% asfaltti teitä. Piipahdin tuossa joku päivä sitten derbejä myymässä liikkeessä pääkaupunkiseudulla, ja totesin, että luonnossa sm endurot ovat todella rumia. Kuvissa kyllä aivan mukiinmenevän näköisiä. R pro:n tekniset edut ja testit puhuvat puolestaan. Kuitenkin olen sitämieltä , että jos kerran tykkää sm mallista ja ajelee enimmäkseen asfaltilla, niin silloin kannattaa ostaa sm. Mutta tässäkin voi sanoa, että suo siellä ja vetelä täällä. Eli sen minkä häviät pidossa asfaltilla, niin sen voitat pidossa maastossa. Ja kauneushan on katsojan silmässä.

        puhuin tuossa yleisesti supermoton ja enduron eroista... kirjottelen vähän mille palstalle sattuu, ni harvoin tulee katottua, minkä kokosesta pyörästä kirjottaa, ku kirjottaa tommosesta perusominaisuudesta, niinku renkaista.

        mopon rakenteellinen nopeushan saa olla 45km/h mut jonkun tutkimuksen mukaan suunnilleen puolet suomen mopoista on vakioita... joten hyvinhän tuota käsitettä voi laajentaa vaikka mopopuoli onkin.

        tuo ulkonäkö on ihan makuasia. omaan silmään smoto on hyvinkin räyhäkäs ja luonnossa kaunis. itse valitsisin sm:n, mut ihan makuasia.


      • penadas

        eikös siinä ole vain pidosta kyse ?:S
        eihän se mitään epätasaista se meno kai ole smotolla jos ajaa hiekkatietä


      • 12312423
        penadas kirjoitti:

        eikös siinä ole vain pidosta kyse ?:S
        eihän se mitään epätasaista se meno kai ole smotolla jos ajaa hiekkatietä

        mut mitäs sit jos ajaa talvella? ni eiks r versio ois parempi kuin sm? sm:llähän se olettaakseni sutii koko ajan...


      • jasirj242343234
        12312423 kirjoitti:

        mut mitäs sit jos ajaa talvella? ni eiks r versio ois parempi kuin sm? sm:llähän se olettaakseni sutii koko ajan...

        Nii, ni mitä jos aijaa sm renkailla talvella? ni sutii olettaakseni kokoajan. Ja entä kun ajaa maastossa, niin eikös r renkaat ole kuitenkin "monipuolisesti" paremmat. Koska niillä voi ajaa asfaltilla, lumella talvella, hiekkatiellä ja maastossa-


      • ajanut
        jasirj242343234 kirjoitti:

        Nii, ni mitä jos aijaa sm renkailla talvella? ni sutii olettaakseni kokoajan. Ja entä kun ajaa maastossa, niin eikös r renkaat ole kuitenkin "monipuolisesti" paremmat. Koska niillä voi ajaa asfaltilla, lumella talvella, hiekkatiellä ja maastossa-

        Ainakin tuossa on liian jäykät iskunvaimentimet, endot ovat hankalampia kuin esim. vanhemmilla Räxillä, koska eturengas lähtee vain alta jos antaa yhtään liikaa jarrua. SM renkaat ei pidä sateella paskaakaan, R:llä taas pystyy sateellakin kanttailemaan. Tosin supermotot ovat kauniimpia, tietysti riippuu mallista....


      • damman
        ajanut kirjoitti:

        Ainakin tuossa on liian jäykät iskunvaimentimet, endot ovat hankalampia kuin esim. vanhemmilla Räxillä, koska eturengas lähtee vain alta jos antaa yhtään liikaa jarrua. SM renkaat ei pidä sateella paskaakaan, R:llä taas pystyy sateellakin kanttailemaan. Tosin supermotot ovat kauniimpia, tietysti riippuu mallista....

        kyllähän niihin voi aina ostaa sm/enduro renkaat.. mut kun poltat vähän kumia niin saat ainakin takarenkaasta sm:mät. :D


      • --------css----------
        damman kirjoitti:

        kyllähän niihin voi aina ostaa sm/enduro renkaat.. mut kun poltat vähän kumia niin saat ainakin takarenkaasta sm:mät. :D

        ei niis enduro malalleis oo ku pitempi etu lokari ja isommat vanteet sm vanteet on 17'' enduros on takana 18 ja ees 21 norm. mut molemil ajaa hiekal ja asfaltil yht hyvi, mut sm on silti kuivan kelin rengas.


      • hfdhdh
        12312423 kirjoitti:

        mut mitäs sit jos ajaa talvella? ni eiks r versio ois parempi kuin sm? sm:llähän se olettaakseni sutii koko ajan...

        Nastarenkaat on keksitty? Tynnyrissäkö oot kasvanu


      • hfghfg
        Mä vaan kirjoitti:

        Eikös me olla nyt mopo palstalla. Ja sä puhut 80 vauhdeista. Etsä tiedä että mopon suurin rakenteellinen nopeus saa olla korkeintaan 45 km/h. Itse olen nyt vaihtamassa joulun alla nykyistä iso pyöräistä mopo enduroa, uudempaan ja laadukkaampaan enduroon. Itselläni oli vaaka kipossa kaksi vaihtoehtoa... Derbi senda sm drd pro, tai Derbi senda r drd pro. Itse olin ensin taipu tuohon sm malliin ensin, kun ajelen noin 70% asfaltti teitä. Piipahdin tuossa joku päivä sitten derbejä myymässä liikkeessä pääkaupunkiseudulla, ja totesin, että luonnossa sm endurot ovat todella rumia. Kuvissa kyllä aivan mukiinmenevän näköisiä. R pro:n tekniset edut ja testit puhuvat puolestaan. Kuitenkin olen sitämieltä , että jos kerran tykkää sm mallista ja ajelee enimmäkseen asfaltilla, niin silloin kannattaa ostaa sm. Mutta tässäkin voi sanoa, että suo siellä ja vetelä täällä. Eli sen minkä häviät pidossa asfaltilla, niin sen voitat pidossa maastossa. Ja kauneushan on katsojan silmässä.

        Sm mopot just 100 x hienompia ku r mallit. Esim derbi drd racingii ei sovi yhtää semmone iso etupyörä jossa nappulat. Serkulla taas kyseinen mopo jossa sm renkaat ja paljo hienompi. Oon käyny jokusilla mp messuilla ja tietysti monissa mopoliikkeissä ja voin todeta että lähes jokaisesta mopomallista joista on sm ja r mallit niin valitsisin kyl sm. Sen verran hienompi vaikka tämä tietysti onkin mielipide asia. Itellä on derbi drd pro sm -09. (Kuvia motot.net:issä vanhalla käyttäjällä Derbimän123321 jos et usko). Rinnakkaisluokan tyypillä taas kyseinen -09 mopo mutta noilla nappularenkailla. Kaikkien kavereittenikin mielestä minun sm paljon hienompi. Enduro renkaat tekee vain jotenki mopo ulkonäön ööh... "ahtaammaksi" D:. Johtuu vaa jotenki siitä ku molemmat renkaat ovat niin suuria ja lähellä lokasuojia :/.


      • aha? :D
        Mä vaan kirjoitti:

        Eikös me olla nyt mopo palstalla. Ja sä puhut 80 vauhdeista. Etsä tiedä että mopon suurin rakenteellinen nopeus saa olla korkeintaan 45 km/h. Itse olen nyt vaihtamassa joulun alla nykyistä iso pyöräistä mopo enduroa, uudempaan ja laadukkaampaan enduroon. Itselläni oli vaaka kipossa kaksi vaihtoehtoa... Derbi senda sm drd pro, tai Derbi senda r drd pro. Itse olin ensin taipu tuohon sm malliin ensin, kun ajelen noin 70% asfaltti teitä. Piipahdin tuossa joku päivä sitten derbejä myymässä liikkeessä pääkaupunkiseudulla, ja totesin, että luonnossa sm endurot ovat todella rumia. Kuvissa kyllä aivan mukiinmenevän näköisiä. R pro:n tekniset edut ja testit puhuvat puolestaan. Kuitenkin olen sitämieltä , että jos kerran tykkää sm mallista ja ajelee enimmäkseen asfaltilla, niin silloin kannattaa ostaa sm. Mutta tässäkin voi sanoa, että suo siellä ja vetelä täällä. Eli sen minkä häviät pidossa asfaltilla, niin sen voitat pidossa maastossa. Ja kauneushan on katsojan silmässä.

        >mopon suurin rakenteellinen nopeus saa olla korkeintaan 45 km/h.
        miksi kulkevat monet vakiomopot silti yli? ei mulla ainakaan siihen 45 nypyille jää. 57-60


      • Kokemus = checked
        ajanut kirjoitti:

        Ainakin tuossa on liian jäykät iskunvaimentimet, endot ovat hankalampia kuin esim. vanhemmilla Räxillä, koska eturengas lähtee vain alta jos antaa yhtään liikaa jarrua. SM renkaat ei pidä sateella paskaakaan, R:llä taas pystyy sateellakin kanttailemaan. Tosin supermotot ovat kauniimpia, tietysti riippuu mallista....

        >SM renkaat ei pidä sateella paskaakaan
        jep jep. kolme tikkiä tuli


      • Rastafaarai1234
        hfdhdh kirjoitti:

        Nastarenkaat on keksitty? Tynnyrissäkö oot kasvanu

        Minä tietä kyllä. Että vanha keskustelu mut silti. Nastat ei vittu pidä lumella. Fysiikan lait pliide.


      • Jutustelija1
        Rastafaarai1234 kirjoitti:

        Minä tietä kyllä. Että vanha keskustelu mut silti. Nastat ei vittu pidä lumella. Fysiikan lait pliide.

        Nastat on elementissään jäällä jota ilmastonmuutoksen takia on aina vain vähemmän.


    • Dööbi

      Ostakaa enduromopo, ja siihen katuendurorenkaat, toimii hiekalla ja asfaltilla.

      • addddddddddsfds<<<g

        ajelin tossa 2000km SM renkailla,nyt vaihdoin alle enduro renkaat.Osta jumalauta enduro renkailla muuta en voi sanoa.


    • dbbcbvb

      sm renkaat on paremmat kelpaa asfaltille ja maastoon (ei minnekään montuille tai jonnekkin mutavelliin)
      sm on paljon hienompi.
      ja talvella ei ne paljoon sen enempää sudi kun enskatkaan... ja onhan niihin sm renkaisiinkin nastat

      • smms

        Itsellä sm renkaat ja olen ajellut niillä noin 15tkm. Kyllä ne on komeammat kuin endurot ja niillä pärjää montuilla ym. vaikka vähän vaikeampaa onkin kuin enduroilla. Talvellakin on paljon kivempi ajella smotoilla ku voi vetää pötkössä helposti...


    • voittaja123

      sm on parempi ajoit ihan missä vaan

    • dsvb24

      SM:ät on hienommat, mutta endurot käytännöllisemmät. Itellä ollut sekä sm että enduro mopo.

      SM:
      -Todella hyvä asfaltille
      -Erittäin huono hiekkateille ja maastoon

      Enduro:
      -Hyvät asfaltille
      -Erinomaisen hyvät maastoon.

    • RIEJU Mrt

      itelläni on rieju MRT 50 Enska. Ja hyvin sillä pääsee mettäteillä niinkuin asfaltillakin. Jousituskin pelaa niinkuin pitää. Yhdyn tuohon dsvb24 kommenttiin. :)
      Enduro on paljon käytännöllisempi kuin smoto vaikka joittenkin mielestä rumemman näkönen. Omasta mielestä enduro ei näytä ollenkaan rumalta. Yhtä hieno ku supermotokin :)) ja vielä käytännöllisempi :)

    • derdi r drd racing

      ostakaa katuendurot ei oo nappuloita mut ei niin sileäkään. tykätää käydä krossaamassa kaverin kaa sillon detukassa supermotorenkaat ni ei pääse jyrkintä mäkee ees ylös vaik enemmä vääntöö ku mun derbisä. tietty r on korkeempi mut ei se haittaa jos jaksat kasvaa pituutta.

    • enskaataa

      enskarenkailla voi ajaa 120km/h motarilla ihan huoletta ja 80km/h soratiellä. kokeilepa samaa katurenkailla;)
      enskat mahtavat talvellakin voi ajaa 80km/h. kyseessä viriderbi ei mikään vakio.

      • y5ryrfu

        Luulisi kyllä, että katurenkailla on parempi ajaa 120 km/h motarilla...


    • asd123499

      lol vittu saatana osta suzuki pv tai honda monkey !

    • että näin

      itte ajelen ihan vaa nappuloilla ja voin sanoo et pitää hyvin niin asfaltilla, hiekalla/soralla, märällä ja kuivalla kelillä ja jotenkin myös lumella tosin en oo paljoa testaillu :P keväänä si kummiski smotot alle ihan vaa koska näyttävät pirusti hienommilta ja ku kaverin mopedeja vähä testaillu ei niilläkää kovin erilaista oo ajaa...

    • niii ja..

      kaverien mopoissa siis tietenki smotot ^^

    • PARsaaaa

      kyllä smotoilla pärjää metsässäkin jotenkuten ja se on teknisesti enemmän ajotyylistä ja kokemuksesta kiinni, että pääseekö etenemään metsässä mutta muutama tuttu ajelee krossi radoilla/montuilla smotoilla sillon tällöin (125cc ktm exc smotoilla) .Endurot ovat myös hyvä valinta koska joskus ei vaan smotot yksinkertaisesti puske etenpäin ja jää sutimaan. Joten valinta kriteerit ,ovat siinä miten/missä ajaa. Ja voihan, enska vanteet ostaa aina jälkeen päin jos on tarvetta.

      Ja omasta mielestä enduro kumit ovat huomattavasti hienommat mutta maku asia ; )

    • wiizel

      Ensinnäkin, jäällä endurokumit ei pidä paskaakaan, eli on aivan sama onko supermotot vaiko endurot. Lumella niissä pito on hieman parempi. Hiekallakin endurokumit taitavat voiton viedä, mutta (kuivalla) asfaltilla huomaa eron esm. kanttauksessa, enskat tahtovat lähteä alta (siis silloin kun todella kantataan). Johtuen siitä että supermotoissa suurempi pinta-ala on kosketuksessa asfalttiin ja kitka on suurempi (eli parempi pito). Endurossa taas kitka katkeaa joka nappulan jälkeen, jolloin se on tietysti heikompi. Märällä asfaltilla taas ilmiö kääntyy toisinpäin, joten enduro vie voiton.

      Toisinsanoen voisi sanoa että enduro on "joka sään" kumi.

      Mitä ulkonäköön tulee on supermotot huomattavasti hienommat :)

    • 1234

      Omasta mielestä smotot on paremmat, jos haluaa ostaa r malliin pienemmät nappulat niin miksei suoraan osta smoto mopoa ja siihen katuendutro kumit? on se paljon hienompi smoto vanteilla kuin enska vanteilla.

    • haaslhjoosl

      Itse pidän enemmän endurosta. Enduro jotenkin kääntyy paremmin kuin smoto ( Voi olla toki ajajastakin kiinni) Ja enskat on korkeempia ja muutenkin ku tykkään offailla ja hiekkateillä pommitellä ni enska on itelleni parempi :) Niillä pystyy ihan hyvin asfaltillakin ajaa ja kanttailukin onnistuu (Ei tosin nii hyvin kuin smotoilla) Mutta molemmat on hyviä ja molemmilla ajelisin mieluusti!

    • tigermies

      mulla on tunturi tiger agua jossa enduro renkaat ne on parhaat koska niillä pääsee talvella ja hiekka montuilla

    • endurot on paremmat

      enduro renkaat koska näin yks päivä risteyksessä ku joku muija ajo skobal sil tietenki ne sm renkaat ku skobaa ei saa muit... mut kumminki se ryssi siihe sillo sato mut lähin enduro mopol kaarsin samanlail mut en ryssiny

    • rfefrferf

      Tuo ulkonäkö juttu on ihan maku kysymys...
      Itselläni tulee smotoista mieleen semmonen lelu (minicrossi) ja enduroista tulee mieleen semmonen miehekkäämpi kulkuneuvo, kun on vähän isomman näköinen vehe.....

    • Kymysys

      No miten pystyykö renkaita muuttamaan esim kun itsellä on gilera rcr (endurorenkaat) niin pystynkö vaihtamaan siihen smoto renkaat?

      • kannattaakoehkäei

        Kyllä pystyt, jos taito, ymmärrys ja välineet löytyy.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe