Rännien asennus itse?

onko mahdollista

Rintamamiestalo kaipaisi vesirännejä, voiko rännit asentaa itse vai meneekö ammattimiehen hommiksi? Kuka rännejä sitten asentaa ellei itse ole suositeltavaa lähteä katolle kipuamaan?

Mistä tulisi lähteä liikkeelle ja miten edetä rännien asentamisessa?

46

37748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsä- ja kalamies

      Asensin viitisen kesää sitten isoäidin mökille 2 2 (talo kuisti) räystäskourut ja kulmiin syöksyputket valmiskamoista. Aikaahan se vei muutaman päivän kun tottumaton hitaasti & huolella teki, mutta toimivat edelleen eivätkä ns kuse tai kerää pahemmin moskaa, edes lehtiä. Räystäskourujen kallistuksien kanssa vaan tarkkana, niin syksyisinkään ei tarvitse lehtiä kaivella pois niistä kouruista.

      Ammattimies olisi tehnyt päivässä koko homman, mutta miksi maksaa ammattimiehelle kun oli ns joutoaikaa tuhlattavana?

      • toope

        Kyllä rännit paikoilleen asentaa metsä- ja kalamiehen asenteella.
        Itse olen tehnyt linjalangalle oman painon. Sen saa näppärästi reikätiilen puolikkaasta. Naijalangalla olen tehnyt tiileen ripustuskoukun ja siihen itse linjaarilangan. Tämän viritelmän kun asentaa naulan takaa liukuvaksi ja pituutta alle metri maasta. Näin lanka on aina oikealla kireydellä.
        Eikun tekemään vaan!


    • RLK

      missä on kohde

    • JJT

      Sadevesijärjestelmän asennus onnistuu kyllä jos työkalut pysyvät kädessä. Ammattimies tekee sen vaivattomasti ja tietää kuinka tulisi tehdä. Osaavat myös neuvoa, mitä kaikkea oikeastaan tarvitaan.

      Vesivek ainakin asentaa ja myy valtakunnallisesti. Paikallisia toimijoita löytyy varmasti keltaisilta sivuilta ja lehtien rivi-ilmoituksista.

      • Anonyymi

        Eläkeläinen säästää.


    • paikkakunnaltasi

      asentamisesta niiltä,jotka rännejä myyvät.
      Rautakaupat jms.

      On varmasti myyjälle useimmin esitetty kysymys
      joten hänellä on varmasti valmis vastaus.
      Jos ei itse asenna, niin tietää kuka asentaa.

    • asentanut olen

      Pari seikkaa tietoosi:

      Ns. helppoheikit jotka kiertää talosta taloon ja jotka myyvät halvalla/asennettuna rännit on tietenkin houkutteleva vaihtoehto. Mutta... useinmiten käyttävät epämääräisiä laatuja tuotteissaan ja takuut häipyvät samalla kun perävalot häviävät näkyvistä...

      Sitten on nämä laadukkaammat ja tietenkin vähän arvokkaammat ratkaisut (eiks se niin mene että jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa 2 eri tuotetta...), eli tunnettujen valmistajien ratkaisut. Joku mainitsi Vesivekin, no varmana hyvä ratkaisu mutta sanoisko "lievästi" ylihinnoiteltu. Hinta/laatu suhteeltaan parasta tarjoavat tunnetut kattopeltivalmistajat, kuten ruukki ja plannja. Kannattaa kysellä vertailevia tarjouksia rautakaupoista. Itse laitoin talon ja at:n räystäät plannjan Siba-tuotteilla, tuli erittäin hyvä vaikka itse sanonkin.

      Nämä tunnetummat valmistajat ovat tehneet myös melko selkeitä asennusohjeita tuotteilleen, siis jos itse haluaa asentaa. Ja sinne katollehan ei tartte ollenkaan mennä rännien asennuksessa... vaan pitää päästä siihen räystään tasalle, tikkain ja/tai telinein. Lycka till!

      • JJT

        Ikävä kyllä on paljon tapauksia jolloin kiertävän myyjän takuu loppuu kun perävalot häviävät näkyvistä.

        Mitä hintapolitiikkaan tulee, kannattaa tutkia myös hinnan takana olevia tekijöitä. Materiaali, valmistustavat yms.

        Kourutyypeissä on poikkeamia ja samoin kannakkeissa. Maalauksen kestävyys tikkaissa voi vaihdella ja materiaalipaksuudet kattoturvatuotteissa.

        Myös asennuslaadusta joutuu maksamaan.

        Kannattaa tutustua tuotteisiin valmistajien kotisivuilla. Valmistajia löytyy nimen perusteella hakemalla. Valmistajia esim. Lindab (ruåttalainen), Orima, Vesivek, Piristeel, Virte yms. yms.


      • Anonyymi

        Kannattaa ottaa takavaloista kuva ja kertoa muille. Oliko hyvä vai huono asennus.


    • se kysyjä

      Kiitos jo näistä vastauksista. Eli periaatteessa hommaan uskaltaa ryhtyä, kunhan vain perehtyy ensin huolella ja ei hoppuile. Rakennustelineitä saa vuokrattua ja pitkät rappusetkin kyllä jo on...ja sitten vielä vakuutus, jos mies sattuu pöllähtämään alas!

      Niin, ko. talo siis Vantaalla.

      • %%%%vedet veks%%%%%

      • ja mikä hajoaa?
        %%%%vedet veks%%%%% kirjoitti:

        ovat myös hyviä. Laitettiin mökille Rannilan rännit. Eivät varmaan ole halvimpia, mutta vaikuttivat laadukkailta. Onneksi oli tuttu myyjä.

        Hyvät tikkaat / telineet ovat kyllä poikaa. Parhaiten homma onnistuu kahden kaverin kanssa. Yksin voi melkein unohtaa.

        http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf/Documents/3BD85D46FE32B928C225713E00288F3B!OpenDocument&lang=2:dt=d:

        nyt miten näkee laadun päällepäin ja onko rännit semmoset mihin kannattaa panostaa eikös ne veden juoksuta kaikki. entä kestävyys?


    • keikka tiedossa

      Pikku vinkki:

      Yhdet koukut räystään molempiin päihin ja linjalanka väliin. Sen jälkeen jokaisen kattotuolin päähän 90millisellä puuruuvilla koukku kiinni niin ei ikinään ongelmia kourun putoamisen kanssa.
      Loppu asennusohjeiden mukaan.

      • rakentaja rane

        menkää www.rannimies.fi sivuille sieltä saa laatu tavaraa melkein ilmaiseksi säästää tuhansia euroja.verratuna edelisiin ränni firmojen hintaan.ja on samaa tavaraa ja 10 vuoden tehdas takuu


      • hintatietoinen
        rakentaja rane kirjoitti:

        menkää www.rannimies.fi sivuille sieltä saa laatu tavaraa melkein ilmaiseksi säästää tuhansia euroja.verratuna edelisiin ränni firmojen hintaan.ja on samaa tavaraa ja 10 vuoden tehdas takuu

        taitaa rännimier olla rännimiehen kauppamies, kun noin mainostaa. Ostin juuri talooni rännit kaikkine lesävarusteineen. Vesivekinkin tarjous olisi ollut halvempi kuin rännimiehen. Asennettuna! Itse maksoin tonnin (puhutaan euroista) vähemmän kuin rännimiehellä olisin joutunut maksamaan.


      • rakentaja rane
        hintatietoinen kirjoitti:

        taitaa rännimier olla rännimiehen kauppamies, kun noin mainostaa. Ostin juuri talooni rännit kaikkine lesävarusteineen. Vesivekinkin tarjous olisi ollut halvempi kuin rännimiehen. Asennettuna! Itse maksoin tonnin (puhutaan euroista) vähemmän kuin rännimiehellä olisin joutunut maksamaan.

        siellä taitaa olla vesivek kauppamies jos myös vaimo.Vesivesk on surullisen kuuluisa hinnoistaan. turha sanoa että on halvempi. laita tarvike määrät näkyviin niin jokainen voi käydä katsomassa kumpi on oikeassa.


      • talo sulla on
        hintatietoinen kirjoitti:

        taitaa rännimier olla rännimiehen kauppamies, kun noin mainostaa. Ostin juuri talooni rännit kaikkine lesävarusteineen. Vesivekinkin tarjous olisi ollut halvempi kuin rännimiehen. Asennettuna! Itse maksoin tonnin (puhutaan euroista) vähemmän kuin rännimiehellä olisin joutunut maksamaan.

        jos olet saanut tonnin halvemmalla??


      • eijust
        rakentaja rane kirjoitti:

        siellä taitaa olla vesivek kauppamies jos myös vaimo.Vesivesk on surullisen kuuluisa hinnoistaan. turha sanoa että on halvempi. laita tarvike määrät näkyviin niin jokainen voi käydä katsomassa kumpi on oikeassa.

        Joo tosiaan laitoin vesivekin tarjouksesta kamat suoraan nettikauppaan ja kas kumma osat maksaa saman kuin koko hässäkkä asennettuna. Ja huon Vesivekillä alumiinikourut ja ammattiasentajat.
        Niillä on kuitenkin tikkaat, työkalut jne. jo mukana.

        Ainut tapa säästää on tilata korut irrallaan siltä paikalliselta pakettiauto firmalta. Se on oikeasti ihna hyvää kourua. Niillä on sitä samaa peltiä kuin mitä "paremmat firmakin" käyttää. Voithan varmistaa ja kusyä kenen peltiä käyttää. Kotimaista löytyy varmaan kaikilta.


      • ohhohoijaa
        rakentaja rane kirjoitti:

        menkää www.rannimies.fi sivuille sieltä saa laatu tavaraa melkein ilmaiseksi säästää tuhansia euroja.verratuna edelisiin ränni firmojen hintaan.ja on samaa tavaraa ja 10 vuoden tehdas takuu

        heheheheh


    • kokemusta on

      Asennan parhaillaan rännejä ilman aiempaa kokemusta. Myönnetään, on mukavampiakin työvaiheita rakennuksellä, mutta asennus on mahdollista. Se auttaa, jos on kunnon telineet talon ypmärillä, niinkuin minulla. Tikkailta en lähtisi urheilemaan.

    • aaakkkoo

      Täällä minun mielestä halvimmat ja paras laatuisimmat rännit... www.kattovaruste.fi

      • tosi on

        Ei ole nettimyynnissä halvin paikka.


      • itteteen
        tosi on kirjoitti:

        Ei ole nettimyynnissä halvin paikka.

        Tos joku kehu et 90 millisellä. Laitan sisäpuolisella kiinnikkeellä, millainen ruuvi kiinnikkeeseen ja siihen vetolankaan? Kaikki tehään ite, vaikka sitten hitaasti:)


      • kiii
        itteteen kirjoitti:

        Tos joku kehu et 90 millisellä. Laitan sisäpuolisella kiinnikkeellä, millainen ruuvi kiinnikkeeseen ja siihen vetolankaan? Kaikki tehään ite, vaikka sitten hitaasti:)

        Onko kukaan tietoinen ?Olen kuullut että Kuopioon leväselle avataan rännikauppa .Mitä täältä kivi jalasta rännit maksaa ja onko jo avattu?


      • 1111111111
        kiii kirjoitti:

        Onko kukaan tietoinen ?Olen kuullut että Kuopioon leväselle avataan rännikauppa .Mitä täältä kivi jalasta rännit maksaa ja onko jo avattu?

        On avattu ja löytyy tavaraa. Vesikourut, kattoturvatuotteet. ASENNUSPALVELU os.Oppipojantie 7 halli1 Kuopio P.044-5821512


    • rg wrtg wrt

      Mutta vähän työläs ja tarvii tikapuita ja ainakin yhden kaverin. Mutta hommana varsin simppeli. Mittailee ja porailee kiinnikkeet paikoilleen, niihin sitten rännit ja syöksytorvet. Lapsikin sen osaa.

      Mutta noissa rännifirmoissa puolensa, siis hyvätkin, jos hinta unohdetaan. Auto pihaan, sopivat telineet, pari jannua vääntää rullapellistä täsmälleen oikean mittaiset kourut ja asentaa ne. Tässä just se, että saa kourut ilman liitoksia, eip ala vuotamaan. Ja muutenkin kun ovat niitä asennelleet, osaavat kattoa, miten pitää kaadot tehdä, että kouruihin tulee sopivat kaadot. jne. Ja aikaa menee murto-osa siitä, kun ite otat rullamitan käteen ja lompsit kauppaa ja siihen kun se sitten viimein on valmis. Mutta siitä pitää vähän maksaakin kun työstäkin yleensä palkka pitää saada.

      Rännifirmoja valtavasti, ei pitäisi olla vaikea löytää jotain siitä lähistöltäkään. Ja tosiaan, helppo ne on laittaa kyllä itekkin.

    • rööperiverkko

      Jopa on taas kaivettu vanha juttu esille!
      Laitanpa kuitenkin mielipiteeni asiasta, kun sitä jo tuossa muotoilin, ennenkuin huomasin aloituksen iän.
      Yksin onnistuu määrättyyn korkeuteen asti. Piharakennukset ja autotallit on vielä helppo. Omakotitalon (puolitoista- ja kaksi-kerroksiset) rännit on jo vähän vaarallista asentaa tikapuilta ja on ehkä parempi kutsua ammattimiehet asialle.

      Esimerkiksi Ruukilla ja Rannilalla on hyvät ohjeet.

      • rrrrrrrrrrrrrrrr

        www.rannikauppa.fi


    • ööööööööööö

      www.rannikauppa.fi

      • väärin asennetut

        Kourut tuossa rännikaupan etusivulla. Kourun ulompi reunapitäisi olla sisempää alempana, jotta mahdollisen syöksytorvien tukkiutumisen sattuessa vesi ei valu otsalaudalle. Tuossa kuvassa just toisinpäin.


      • iso,no
        väärin asennetut kirjoitti:

        Kourut tuossa rännikaupan etusivulla. Kourun ulompi reunapitäisi olla sisempää alempana, jotta mahdollisen syöksytorvien tukkiutumisen sattuessa vesi ei valu otsalaudalle. Tuossa kuvassa just toisinpäin.

        Ei sitä paljon nimi merkillä "väärin asennettu" paljon tietotaito ole,jos syöksy torvi tukeutuu niin kyllä
        vesi tulee tulee yli edestä ja takaa. Kirjoittajasta huomaa että ei ole paljon kouruja laittanut vaan olevinaan joka paikan tietäväinen ja aina oikeassa.Kouruissa on oikeanlainen kallistus näkeehän se sokeakin.


      • oot kyllä pöljä
        iso,no kirjoitti:

        Ei sitä paljon nimi merkillä "väärin asennettu" paljon tietotaito ole,jos syöksy torvi tukeutuu niin kyllä
        vesi tulee tulee yli edestä ja takaa. Kirjoittajasta huomaa että ei ole paljon kouruja laittanut vaan olevinaan joka paikan tietäväinen ja aina oikeassa.Kouruissa on oikeanlainen kallistus näkeehän se sokeakin.

        Voiko joku edes olla noin tyhmä? Kyllä kai sen maalaisjärjelläkin voisi äkkiä miettiä, että jos kourun sisäreuna on korkeampi kuin ulkoreuna niin tulviessa tulee matalammalta reunalta yli. Voi olla, että oon väärässä? Tietenkin jos tekee vuotavia kouruja niin tulee joka puolelta alas tulvii taikka ei ulvi.


      • Orima-Tuote Oy
        oot kyllä pöljä kirjoitti:

        Voiko joku edes olla noin tyhmä? Kyllä kai sen maalaisjärjelläkin voisi äkkiä miettiä, että jos kourun sisäreuna on korkeampi kuin ulkoreuna niin tulviessa tulee matalammalta reunalta yli. Voi olla, että oon väärässä? Tietenkin jos tekee vuotavia kouruja niin tulee joka puolelta alas tulvii taikka ei ulvi.

        www.orima.fi
        Sivuilta löytyy paljon tietoa sadevesitarvikkeiden, tikkaiden ja kattoturvatuotteiden asennukseen liittyen. Sivuilta löytyy myös asennustaitoisten jälleenmyyjien yhteystiedot.


    • ostaja

      Opas edulliset hinnat tikkailla ja vesikouruilla ym.tuotteilla os.www.vesikourut.fi

    • jujuu89

      hahahahaha kuka tunari telineitä tarvii? kuka maksaa kun mies kasaa telineet ympäri taloa kolmatta tuntia? voin kertaa vanhana kourumiehenä et urakat ois kussu aika pahasti jos ois telineitä alettu kasaa. nykyää kun on tikkaihin ne tasot nii ne on tosikätevät, ja kouru tehdään maassa mahdollisimman valmiiks. ja kaato katotaa passilla ja räpsätään. ja sitä varte on kahta eri koukkua ja vielä lisäksi kiilaa olemassa katon jyrkkyyttä varte

    • Hahaa vaan sinulle

      Mitäs väliä sillä on,jos omatoimirakentaja tekee telineitä ja siinä asentamisen sivussa käy laittamassa muijaansa.Sitten taas jatkaa,kun motivaatio on kohdallaan.Turha siinä on tunariksi haukkua,jokin tekee tyylillään ja hyvä näin.

      Kyllä omatoimiasentamisella saa huomattavat säästöt aikaan,toki se vaatii vapaa-aikaa.Turha on maksaa rännien ja räystäiden pakertamisesta jollekin ammattimiehelle.Ymmärrän,että ammattitimpurille maksetaan,mutta rännien asentaminen on niin simppeliä puuhaa,ettei kannata maksella turhia näille hirnujille.Jos vaan siis kunto kestää,työkalut pysyy käsissä ja mielenkiintoa löytyy ko.hommaan,niin antaa palaa.

      Nuo kaadot saa kyllä itsekin katsottua ja alan liikkeissä myydään välineitä tätä varten.Timpuri ystäväni kehui mökille laittamiani rännejä,sekä räystäiden asennusta.Myös ok-taloni rännit tein,kun myin yritykseni pois ja oli aikaa nakertaa.

    • vesikourut

      www.vesikourut.fi

      • www.vesikourut.fi

        www.vesikourut.fi .Sivuilta löytyy sadevesitarvikkeet, tikkaat ja kattoturvatuotteet.


    • Niksipirkka

      Itse asennettaessa ongelmaksi tulee pitkät pätkät. Nimittäin, jos hommaat tarvikkeet ja asennat itse, on melko mahdotonta kuljettaa rautakaupasta 20m pitkää ränniä peräkärryssä. Itse otin ammattilaiselta (www.kattovaruste.fi) asennettuna saumattomat, niin ei tarvi 5 vuoden päästä katella vuotavia saumoja talon nurkilla.

      • Risto Kumari

        Kävin ostamassa peräkärryllä rännit ja lumiesteet Hyvinlevyltä. Kyselin kolmesta paikasta ja tämä oli edullisin.
        Katso lisää: www.hyvinlevy.fi


    • vesiränni

      Helpot asentaa itse kun on kunnon tarvikkeet. Kuopiossa.
      www.max-team.fi

      • veiry

        Sika hintainen tuo max-team.


    • Rännilä

      Moi! Ite hinasin rännit auton perässä. Onneksi oli kauppa lähellä ja rännit laatutuotteita, vähän vaan naarmuintuivat - ja olisivathan ne naarmuuntuneet katon sivullakin kun rakeita pukkaa taivaalta!

    • Peltieläkevaari

      Ns. Ammattimiehet oli meillä virolaisia, suomipomo katto vierestä. Lopputulos oli että jouduin muuttamaan kaikkien kiinnikkeiden paikkaa kun oli perskaadoilla kaikki. Että tämmösiä ammattilaisia.

    • kal3vi

      Tottahan se on, että itse tekemällä pääsee rahallisesti halvimmalla, etenkin jos omalle ajalle ei laske mitään arvoa. Ja jos on luppoaikaa niin mikä ettei. Niille, jotka haluaa rännit asennettuna tai pelkän asennuksen, varmaan todennäköisin paikka löytää ammattilaisia on nykypäivänä https://kodinplaza.fi/. "Useita tarjouksia yhdellä tarjouspyynnöllä", kuten heidän sloganinsa taitaa kuulua myös televisiossa.

    • Anonyymi

      www.kouruset.fi/kourubotti

      PK-seudulla asuvana tilasin rännit Kourusetilta, heillä on tuollainen laskuri josta saa hinnat kun laittaa vaan metrimäärät mitä tuotteita tarvii. 48 metriä ränniä ja neljä alastuloa asennettuna oli vajaa 1500 €. Tuota enne kävi nimeltä mainitsemattoman firman myyntitykki laatimassa vajaa tonnin kalliimman tarjouksen, että näin. Onhan tuossa työllä hintaa, mutta en sitten ruvennut opettelemaan itse vaikka sekin kävi mielessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe