magneettikuvaus

klaustrofobi

Mitä magneettikuvauksessa tehdään? Olen kuullut että siinä litataan johonkin tuhatkiloisten lyijylevyjen väliin, niin ettei pääse pois ja sattuukin rintakehään kun ne litistää.
Mä alan itkemään jo pelkästä ajatuksestakin. Eiks ne voi antaa rauhoittavaa lääkettä toimenpiteen ajaksi? Tai voiko sellaista itse ottaa ennenku menee sinne?
Kauanko magneettikuvaus kestää?
Mun pitäisi varata sellaseen aika mutta en oo uskaltanut. Pelkään kaikkein eniten tollasia littaantumis-liikkumattomuusjuttuja!! Oksennan jo pelkästä ajatuksesta kun menen ihan paniikkiin.

172

95590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

      on magneettikuvattu monesti, mutta hän on lapsi ja hänet on nukutettu. Kaipa aikuinenkin voi saada nukutuksen. Magneetikuvauslaite on kuin suuri putkilo, joka ei hipaisekaan, mutta 100% paikoillaan pitää olla tukityynyjen avulla. Kuulokkeista voi kuunnella rauhoittavaa musiikkia. Laite pitää kyllä aikamoista meteliä. Kuvauksen kesto riippuu siitä, mitä kuvataan. Pään kuvaus on n. 1/2 tuntia. Joten jos tuntuu, että et voi olla paikoillasi, niin pyydä ehdottomasti kevytnukutus, joka haihtuu melko pian kuvauksen jälkeen ja kotiin pääsee parin kolmen tunnin kuluttua.

    • PH

      Olin pään alueen magneettikuvauksessa muutama kuukausi sitten. Toimenpide on täysin kivuton. Sinulle laitetaan kuulosuojaimet ja tuet jotta pysyt paikallasi. Vaatteet saat pitää ylläsi. Koko kuvauksen ajan sinulla on yhteys hoitajaan joko napinpainalluksella tai käsimerkillä. Toimenpide kestää noin 15-30 minuuttia. Ainoa ikävä puoli minusta oli se meteli. Putki voi ahtaanpaikankammoiselle olla vaikea paikka, mutta siellä pystyy ihan hyvin hengittämään. Tilaa on riittävästi koska tämä tapahtuu makuuasennossa. Mikä paikka sinulla kuvataan?

    • PH

      Olin pään alueen magneettikuvauksessa muutama kuukausi sitten. Toimenpide on täysin kivuton. Sinulle laitetaan kuulosuojaimet ja tuet jotta pysyt paikallasi. Vaatteet saat pitää ylläsi. Koko kuvauksen ajan sinulla on yhteys hoitajaan joko napinpainalluksella tai käsimerkillä. Toimenpide kestää noin 15-30 minuuttia. Ainoa ikävä puoli minusta oli se meteli. Putki voi ahtaanpaikankammoiselle olla vaikea paikka, mutta siellä pystyy ihan hyvin hengittämään. Tilaa on riittävästi koska tämä tapahtuu makuuasennossa. Mikä paikka sinulla kuvataan?

      • Hyvää musaa

        Olen menossa pään magneettikuvaukseen parin viikon kuluttua Marian sairaalaan. Ohjeissa luki, että mukaan saa ottaa oman CD:n ja aion näin tehdä. Hieman arvelluttaa, että jos fiilistelen musiikkiani niin, etten pysy (riittävästi) paikoillani. Onko tämä "pelko" aiheeton?


    • eiku

      paikallaan, tosin kysessä oli vain jalan kuvaus .
      Muistaakseni kuulokkeisiin tuli mukavaa musiikkia ja asento oli hyvin tuettu. Mikään laite ei ollut lähelläkään ihoani, semmoisessa väljässä putkessa olin.
      Ei mitään hätää ollut missään suhteessa ja hoitaja seuraamassa tilannetta muistaakseni mikrofonin välityksellä seinän takana, sillä eihän häntä siinä vieressä tarvittu.

      • klaustrofobi

        Huh, kiitos vastauksista! :) Olo tuntuu jo paljon helpottuneemmalta. Ja hassua, että näin monta vastausta näin lyhyessä ajassa! Magneettikuvaus taitaakin olla aika yleistä.
        Multa pitäisi kuvata pää, mutta olin jotenkin ollut siinä käsityksessä että ne kuvaa automaattisesti koko ruumiin. Mutta ei sitten varmaan, vaan pelkkä pää... :)
        Kiitoskiitoskiitos!


      • Taija

        Oliko se nyt näin, että jos päätä kuvataan, ei
        sinne koko putkiloon joudu, vaan ainoastaan ylävartalo. Mulla on tosi ahtaan paikan kammo(hissit, 2-ovisen auton takapenkillä istuminen jne.) Saisikohan aikuinen kuvauksen ajaksi kevyen nukutuksen. Nimittäin ikääkin on jo; voisivat vielä nauraa minulle, vaikka naurakoot ???


      • PH
        Taija kirjoitti:

        Oliko se nyt näin, että jos päätä kuvataan, ei
        sinne koko putkiloon joudu, vaan ainoastaan ylävartalo. Mulla on tosi ahtaan paikan kammo(hissit, 2-ovisen auton takapenkillä istuminen jne.) Saisikohan aikuinen kuvauksen ajaksi kevyen nukutuksen. Nimittäin ikääkin on jo; voisivat vielä nauraa minulle, vaikka naurakoot ???

        Sorry jos tuotan pettymyksen, mutta mulla nimenomaan kuvattiin pää ja siitä huolimatta olin siellä putkilossa jalkojani myöten. Ahtaanpaikankammo on sen verran yleistä, että niillä on varmasti joku hätäapu sitä varten - joko nukutus tai joku muu keino. Luulisi olevan vaihtoehtoja enemmänkin mutta sitä putkiloa tuskin pystyt välttämään...


      • ILona
        klaustrofobi kirjoitti:

        Huh, kiitos vastauksista! :) Olo tuntuu jo paljon helpottuneemmalta. Ja hassua, että näin monta vastausta näin lyhyessä ajassa! Magneettikuvaus taitaakin olla aika yleistä.
        Multa pitäisi kuvata pää, mutta olin jotenkin ollut siinä käsityksessä että ne kuvaa automaattisesti koko ruumiin. Mutta ei sitten varmaan, vaan pelkkä pää... :)
        Kiitoskiitoskiitos!

        Itseltäni kuvattiin pää pari vuotta sitten.
        Itsekin pelkäsin etukäteen sitä tunnelia, kun olin telkkarissa nähnyt sellaisen jossain terveysohjelmassa.
        Siinä kuvaustunnelissa olin ylävartaloa myöten.
        Toimenpide ei satu. Muistaakseni korut ja killuttimet tuli ottaa pois.
        Kuulokkeet korvilla vaimentavat meteliä joka on sellaista pauketta ja poksahtelua.
        Hankalinta on lähinnä se, että sun on oltava liikkumatta. Vartalo tuetaan kuitenkin hyvin ja hoitaja varmistaa että oletko mukavasti. Mutta mitään puristavia tai litistäviä levyjä ei todellakaan ole. :)
        Muistaakseni puolivälissä kuvausta oli pieni breikki, et sai korjata asentoa. Mutta sulla on kokoajan yhteys lasin takana olevaan hoitajaan.

        Ole ihan rauhassa. Ja tilaa se aika siihen kuvaukseen.


    • essi

      Itselläni on kohta pään magneettikuvaus ja kysyin, että voinko saada nukutusta vaikka en olekkaan enää pieni lapsi, koska pelkään varjoaineen laittoa ja niin ahdasta tilaa mutta lääkäri vaan sanoo "kuule, sinä olet jo iso tyttö" ja taputtaa polveen tekohymy naamalla. 13, ei se niin iso ole.

      • mummeli 62v

        Olen ollu magneetti kuvauksessa 2x, eikä se ollu mikään kiva juttu, kun olen ahtaanpaikan kammoinen. Eka kerralla kuvattiin olkapää, jossa oli kiertäjäkalvon repeämä, otin omaa musaa mukaan, jota kuunnellen ja silmät tiukasti kiinni kestin sen puolituntisen. Toisella kerralla sain Diapamin puolituntia ennen kuvausta, se helpotti oloa, silloin kuvattiin pää, ja olin kyllä kokonaan putkessa. Ensi vuonna olis taas pään kuvaus edessä, toivottavasti silloin olis jo uudemmat laitteet, joissa olis ehkä helpompaa. Olen nähnyt kuvissa, sellaisen jossa on yläosa auki, ja kuvauksen ajaksi käännetään kansi päälle.


      • nainen67
        mummeli 62v kirjoitti:

        Olen ollu magneetti kuvauksessa 2x, eikä se ollu mikään kiva juttu, kun olen ahtaanpaikan kammoinen. Eka kerralla kuvattiin olkapää, jossa oli kiertäjäkalvon repeämä, otin omaa musaa mukaan, jota kuunnellen ja silmät tiukasti kiinni kestin sen puolituntisen. Toisella kerralla sain Diapamin puolituntia ennen kuvausta, se helpotti oloa, silloin kuvattiin pää, ja olin kyllä kokonaan putkessa. Ensi vuonna olis taas pään kuvaus edessä, toivottavasti silloin olis jo uudemmat laitteet, joissa olis ehkä helpompaa. Olen nähnyt kuvissa, sellaisen jossa on yläosa auki, ja kuvauksen ajaksi käännetään kansi päälle.

        Olin tänään sormen mangeettikuvassa.olin putkessa ja kärsin ahtaanpaikan kammosta.mutta kestin hyvin 45min.hankala asento vielä ja varjoainetta suoneen.voin kaikille jotka kärsivät ahtaasta tilasta kertoa että ei tarvi pelätä.ei aiheuttanut mitään paniikkia minulle.tilaa on ja ilmanvaihto hyvä.enemmän on kestämistä että pidät itsesi paikalla koko kuvauksen ajan.turha pelko pois ja rohkeasti kuvaan vaan.pakon edessä kestää mitä vaan.korvakuulokkeita saa kuunneella.meteli laitteessa kova.hoitaja kysyy välillä onko kaikki hyvin.nukuttava tunne.enkä tarvinnut edes lääkettä.tsemppiä niille joilla tutkimus edessä.


      • olkapäästä
        nainen67 kirjoitti:

        Olin tänään sormen mangeettikuvassa.olin putkessa ja kärsin ahtaanpaikan kammosta.mutta kestin hyvin 45min.hankala asento vielä ja varjoainetta suoneen.voin kaikille jotka kärsivät ahtaasta tilasta kertoa että ei tarvi pelätä.ei aiheuttanut mitään paniikkia minulle.tilaa on ja ilmanvaihto hyvä.enemmän on kestämistä että pidät itsesi paikalla koko kuvauksen ajan.turha pelko pois ja rohkeasti kuvaan vaan.pakon edessä kestää mitä vaan.korvakuulokkeita saa kuunneella.meteli laitteessa kova.hoitaja kysyy välillä onko kaikki hyvin.nukuttava tunne.enkä tarvinnut edes lääkettä.tsemppiä niille joilla tutkimus edessä.

        Itse olin viime talvena olkapään kuvauksessa. Ei se laite mielestäni mitenkään kovaa ääntä pitänyt, kun oli ne kuulosuojaimet päässä.

        Osan ajasta olin semmoisessa horroksessa.

        Nyt on viikon kuluttua uusi kuvaus.

        Ajattelin, että pitää yrittää rentoutua mielikuvien avulla siellä putkessa.


    • Kammon Ahdas

      Ainakin Helsingissä on magneettikuvauksiin erikoistunut firma, jolla käytössä normiputkea paljon avarampimallinen laite.

      • Anonyymi

        Minkä nimisessä firmassa on avara mallinen magneettilaite, inhoan niitä ahtaita putkia joutunut käymään useasti autokolarin jälkeen kuvauksissa.


    • tumtum

      Halusimpa tähän sanoa, että ei se magneettikuvaus välttämättä ole siinä puolessa tunnissa ohi, itse olen ollut kyseisessä putkilossa kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla 40 minuuttia ja viimeisimmällä 1h 20 min. Oleppa siinä sitten vähää vaille puolitoista tuntia ilman taukoja täysin liikkumatta. Päätä minulta on siis kuvailtu.

      • maria_123456

        Olin tänään elämäni ensimmäisessä magneettikuvauksessa. Minulla kuvattiin lannerankaa nikamasiirtymän vuoksi. Kuvauksessa sai pitää sukkahousut ja normaalin paidan päällä, rintsikat ja korut sun muut metalliesineet piti ottaa pois. Itsellänikin on ahtaanpaikan kammoa ja ajatus koko putkesta tuntui kauhealta. Ensiksi siinä käydään makaamaan sellaiselle pedille, jalkojen alle laitetaan tuki että selkä ei ala tuntua pahalta kun on paikallaan pitkään ja mun tapauksessa kädet sai pitää rinnan päällä, kun lantiota kuvailtiin ja käteen sai sellaisen nappulan, josta sitten pitää painaa jos tulee paniikki. Itseäni rauhoitti se, että hoitaja sanoi olevansa viidessä sekunnissa paikan päällä vetämässä petiä pois putkesta jos nappulasta painan. Putkessa oli valo ja kovasti tuuli jostain viileää raikasta ilmaa, eli mitenkään tunkkaista putkessa oleminen ei mulle ollut. Pahinta oli vain aluksi se, että kun avasi silmiä, on putken katto tietty aika lähellä. Tähän mulla auttoi se, että katteli jalkoihinsa, missä näkyy huone. Mulla jalkaterät oli melkein putkesta ulkona asti kun olen suht pitkäkinttuinen. Ahdistukseen auttoi välittömästi se että silmät kii ja miettimään jotakin kivaa asiaa vaikka väkisin, vaikka tuntuu ettei pysty. Tommosen asian vois seuraavalla kerralla vaikka päättää etukäteen, niin olis helpompaa (josko se sit noin yksinkertaisesti toimii, mut kokeilu aina kannattaa). Niin ja sit siellä kuuluu kaikkea eri tyylistä kolinaa melkein koko ajan. Päässä on kuulosuojaimet ja melu ei ollut ainakaan mulla niin kovaa ettei sitä kestäisi, kun suojaimet on ihan normaalisti korvilla. Hassua, mutta toi kolina tuo oikeastaan mieleen reivit, samantyylistä jumputustahan se kone pitää. Käsittääkseni koko homma on täysin vaaraton, ja se oli täysin kivuton ja mikään ei laitteessa koskenut fyysisesti muhun, paitsi se sänky, missä makasin ja siinäkin oli vielä hienoinen lämmitys, eli ei edes tullut kylmä putkilon ilmastoinnista huolimatta. :)


      • aina vaan...
        maria_123456 kirjoitti:

        Olin tänään elämäni ensimmäisessä magneettikuvauksessa. Minulla kuvattiin lannerankaa nikamasiirtymän vuoksi. Kuvauksessa sai pitää sukkahousut ja normaalin paidan päällä, rintsikat ja korut sun muut metalliesineet piti ottaa pois. Itsellänikin on ahtaanpaikan kammoa ja ajatus koko putkesta tuntui kauhealta. Ensiksi siinä käydään makaamaan sellaiselle pedille, jalkojen alle laitetaan tuki että selkä ei ala tuntua pahalta kun on paikallaan pitkään ja mun tapauksessa kädet sai pitää rinnan päällä, kun lantiota kuvailtiin ja käteen sai sellaisen nappulan, josta sitten pitää painaa jos tulee paniikki. Itseäni rauhoitti se, että hoitaja sanoi olevansa viidessä sekunnissa paikan päällä vetämässä petiä pois putkesta jos nappulasta painan. Putkessa oli valo ja kovasti tuuli jostain viileää raikasta ilmaa, eli mitenkään tunkkaista putkessa oleminen ei mulle ollut. Pahinta oli vain aluksi se, että kun avasi silmiä, on putken katto tietty aika lähellä. Tähän mulla auttoi se, että katteli jalkoihinsa, missä näkyy huone. Mulla jalkaterät oli melkein putkesta ulkona asti kun olen suht pitkäkinttuinen. Ahdistukseen auttoi välittömästi se että silmät kii ja miettimään jotakin kivaa asiaa vaikka väkisin, vaikka tuntuu ettei pysty. Tommosen asian vois seuraavalla kerralla vaikka päättää etukäteen, niin olis helpompaa (josko se sit noin yksinkertaisesti toimii, mut kokeilu aina kannattaa). Niin ja sit siellä kuuluu kaikkea eri tyylistä kolinaa melkein koko ajan. Päässä on kuulosuojaimet ja melu ei ollut ainakaan mulla niin kovaa ettei sitä kestäisi, kun suojaimet on ihan normaalisti korvilla. Hassua, mutta toi kolina tuo oikeastaan mieleen reivit, samantyylistä jumputustahan se kone pitää. Käsittääkseni koko homma on täysin vaaraton, ja se oli täysin kivuton ja mikään ei laitteessa koskenut fyysisesti muhun, paitsi se sänky, missä makasin ja siinäkin oli vielä hienoinen lämmitys, eli ei edes tullut kylmä putkilon ilmastoinnista huolimatta. :)

        Olen huomenna menossa elämäni kolmanteen magneettikuvaukseen. Ensimmäisellä kerralla kuvattiin polvi, ja siltä kerralta tuo ahdistus oikeastaan jäikin. Kärsin kyllä lievästä klaustrofobiasta, mutta enemmän vaikeuksia tuotti se ehdoton liikkumattomuus. Varsinkin kun hoitaja oli tavallista kiukkuisempi tapaus ja tuli kesken kuvauksen äyskimään kun en kertakaikkiaan saanut itseäni pysymään täysin hiljaa...

        No, seuraavaksi kuvattiin olkapää ja ennen tätä kuvausta kerroin ahdistuksestani ja sain ajan avomagneettiin, missä ei siis ole sitä putkea (Verraton vehje oikeasti klaustrofibiselle, vinkkinä vaan) vaan peti on kuvauslaitteen "välissä" hampurilaistyyliin ;) Tällä kertaa paikalla oli myös todella ihanat teknikot jotka koko ajan kertoivat kuinka pitkiä kuvaussarjoja tulee ja että tulee hienoa kuvaa. Ei mitään hankaluuksia sillä kertaa.

        Huomenna siis kolmas kuvauskerta, tällä kertaa taas tuubissa, kun avomagneetti ei tässä tapauksessa riitä. Toivon vain että näistä aikaisemmista kokemuksista olen oppinut sen verran että kokemus ei olisi aivan ylivoimainen... Kivutonhan se on, siitä en ole huolissani. Mutta se n. tunti, minkä se kuvaus kestää, tuntuu kyllä noin kuukaudelta kun siinä makaa :D Mutta ehkä kokemus auttaa.

        Kysymys niille jotka ovat ottaneet omaa musiikkia mukaan: Kuinka se onnistuu? MP3-soitin ei varmaankaan tule kysymykseen, veittekö cd:n tms. mukana? Ihan mielenkiinnosta vaan...


      • Sormivammainen
        aina vaan... kirjoitti:

        Olen huomenna menossa elämäni kolmanteen magneettikuvaukseen. Ensimmäisellä kerralla kuvattiin polvi, ja siltä kerralta tuo ahdistus oikeastaan jäikin. Kärsin kyllä lievästä klaustrofobiasta, mutta enemmän vaikeuksia tuotti se ehdoton liikkumattomuus. Varsinkin kun hoitaja oli tavallista kiukkuisempi tapaus ja tuli kesken kuvauksen äyskimään kun en kertakaikkiaan saanut itseäni pysymään täysin hiljaa...

        No, seuraavaksi kuvattiin olkapää ja ennen tätä kuvausta kerroin ahdistuksestani ja sain ajan avomagneettiin, missä ei siis ole sitä putkea (Verraton vehje oikeasti klaustrofibiselle, vinkkinä vaan) vaan peti on kuvauslaitteen "välissä" hampurilaistyyliin ;) Tällä kertaa paikalla oli myös todella ihanat teknikot jotka koko ajan kertoivat kuinka pitkiä kuvaussarjoja tulee ja että tulee hienoa kuvaa. Ei mitään hankaluuksia sillä kertaa.

        Huomenna siis kolmas kuvauskerta, tällä kertaa taas tuubissa, kun avomagneetti ei tässä tapauksessa riitä. Toivon vain että näistä aikaisemmista kokemuksista olen oppinut sen verran että kokemus ei olisi aivan ylivoimainen... Kivutonhan se on, siitä en ole huolissani. Mutta se n. tunti, minkä se kuvaus kestää, tuntuu kyllä noin kuukaudelta kun siinä makaa :D Mutta ehkä kokemus auttaa.

        Kysymys niille jotka ovat ottaneet omaa musiikkia mukaan: Kuinka se onnistuu? MP3-soitin ei varmaankaan tule kysymykseen, veittekö cd:n tms. mukana? Ihan mielenkiinnosta vaan...

        Multa kuvataan vain kämmen/sormet. Joudunkohan silti tuubiin. En ole kauhean säikky, mutta vähän pelottaa...


      • Anonyymi
        aina vaan... kirjoitti:

        Olen huomenna menossa elämäni kolmanteen magneettikuvaukseen. Ensimmäisellä kerralla kuvattiin polvi, ja siltä kerralta tuo ahdistus oikeastaan jäikin. Kärsin kyllä lievästä klaustrofobiasta, mutta enemmän vaikeuksia tuotti se ehdoton liikkumattomuus. Varsinkin kun hoitaja oli tavallista kiukkuisempi tapaus ja tuli kesken kuvauksen äyskimään kun en kertakaikkiaan saanut itseäni pysymään täysin hiljaa...

        No, seuraavaksi kuvattiin olkapää ja ennen tätä kuvausta kerroin ahdistuksestani ja sain ajan avomagneettiin, missä ei siis ole sitä putkea (Verraton vehje oikeasti klaustrofibiselle, vinkkinä vaan) vaan peti on kuvauslaitteen "välissä" hampurilaistyyliin ;) Tällä kertaa paikalla oli myös todella ihanat teknikot jotka koko ajan kertoivat kuinka pitkiä kuvaussarjoja tulee ja että tulee hienoa kuvaa. Ei mitään hankaluuksia sillä kertaa.

        Huomenna siis kolmas kuvauskerta, tällä kertaa taas tuubissa, kun avomagneetti ei tässä tapauksessa riitä. Toivon vain että näistä aikaisemmista kokemuksista olen oppinut sen verran että kokemus ei olisi aivan ylivoimainen... Kivutonhan se on, siitä en ole huolissani. Mutta se n. tunti, minkä se kuvaus kestää, tuntuu kyllä noin kuukaudelta kun siinä makaa :D Mutta ehkä kokemus auttaa.

        Kysymys niille jotka ovat ottaneet omaa musiikkia mukaan: Kuinka se onnistuu? MP3-soitin ei varmaankaan tule kysymykseen, veittekö cd:n tms. mukana? Ihan mielenkiinnosta vaan...

        Missä on sellainen avomagneetti laite.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on sellainen avomagneetti laite.....

        Ei missään, vain röntgenkuvaus voidaan tehdä tuollaisella laitteella. Mutta esimerkiksi Mehiläisellä on Töölössä uudempi magneettikuvauslaite jossa tuo putki johon kuvattava ihminen laitetaan, on hieman avarampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on sellainen avomagneetti laite.....

        Ennen oli ainakin "avomagneetti" laite Ruoholahdessa Helsingissä Medimagneetissa. Itse olen siinä käynyt. Kyseessä siis heikko kenttä magneetti. Siinä laitteessa on kyljet avoinna osittain makuu tasolta.


    • Kuvauksessa ollut.

      Mutta niiden tulosten saaminen se voi olla joillekkin lähes loppuelämän tuomio.....

    • häkä

      Olin puolivuotta sitten selän takia magneettikuvauksessa. Ennen ko toimenpidettä minulla ei ole ollut mitään ns. ahtaanpaikankammoa, mutta nyt on. Minusta toimenpide oli kamala, tuntui, että happi loppuu (vaikka eihän se lopu). Omat musiikit oli korvilla, mutta ei se tuonut helpotusta olotilaani. Se putki on niin kapea/matala, että minulle ainakin tuli kamala olo, tuntui, että sydän pysähtyy. Pari kertaa jouduin painamaan hälytysnappia ja minut otettiin putkesta pois. Vannoin, etten koskaan mene ko laitteeseen. No nyt minulta pitäsi kuvata olkapää magneettikuvauksella ja jo pelkkä ajatuskin ko vempaimeen menemisestä saa sydämeni melkein pysähtymään. Jos/kun kerran on pakko siihen mennä, aion pyytää tainnutuksen, jos sellainen kerran on mahdollista (vaikka olenkin jo iso tyttö 47 v) En halua ketään pelotella magneettikuvauksella, mutta jos yhtään on ahtaanpaikankammo, kannattaa pyytää jokin "huumaava" lääkitys ennen putkeen menoa.

      • kyyttö

        Olin magneettitutkimuksessa vastikään. Se oli kamala tunne kun piti olla siinä putkessa liikkumatta.Mulla ei ole ollut ahtaan paikan kammoa mutta nyt on.
        Jotenkin olisi varmaan helpottanut jos olisi ollut mahdollisuus tutustua tutkimukseen paikan päällä ensin ja ohjaavat henkilöt olisivat rauhallisesti selittäneet etukäteen ja kunnolla esim. sen karmean metelin mikä siinä tutkimuksen aikana kuului.
        Pitäisi ehdottomasti olla mahdollisuus valita haluaako rauhoittavan lääkkeen tutkimuksen ajaksi.Minulle ei käynyt selväksi onko siihen mahdollisuus ,ei sitä kysytty.
        Kyllä tutkimus meni aika lähelle lievää kidutusta, siis henkisesti.
        Eikös lääketieteessä ole sellainen periaate että toimet eivät saa aiheuttaa turhaa kipua ja ahdistusta.
        Tutkimusta tekevien henkilöiden lievä kiireen tuntu pahensi tilannetta ja lisäsi hätäännystä.Näin ei missään nimessä saisi olla.
        Nyt insinöörit kehiin, suunnitelkoon väljemmän laitteen. (Putken läpimitta lienee 60 sm.)


    • kuvattu

      Minut on muutaman kerran kuvattu. Otin rauhottavia ennen lääkäriin menoa. Lisäksi laitoin silmät kii heti kun mua ruvettiin siirtää putkeen. En avannu silmiäni koko aikana ennenkuin olin jälleen ulkona. Aikamoinen suhina kuului ja minusta se kuulosti melkein saunan kiukaalta joten kuvittelin olevani saunassa. Lisäksi mulla oli kädessäni nappi josta saatoin painaa jos olisi tullut huono olo. Hoitaja seurasi kameralla minua koko ajan.


      Mun mielestä kannattaa suoraan kertoo että jännittää kun varaat aikaa ja pyydät rauhottavia lääkkeitä. Ja sinuna pitäsin ne silmät kiinni.

      • Ansku81

        Kävin Meilahdessa magneettikuvauksessa. Kuvauksen aikana kuului ihan helvetillinen meteli (3 Teslan laite pitää ääntä n. 130 desibeliä) ja jouduin painamaan "paniikkinappia" kesken kuvauksen koska korviin sattui. Kuulosuojaimet oli aivan perseestä, ei vaimentaneet tarpeeksi. Kuvauksen loppuajaksi sain sitten kaksinkertaisen suojauksen (korvatulpat kuulokkeet) ja se autto.

        Kuvauksesta on nyt aikaa ja mulla soi korvat vieläkin. Ei oo varmaa, palautuuko kuulo koskaan täysin ennalleen. Joillekin potilaille voi jäädä magneettikuvauksesta pysyvä kuulovaurio. Jos joudutte magneettikuvaukseen (varsinkin 3 Teslan laite) niin pyytäkää hoitajalta kaikki mahdolliset korvatulpat, kuulokkeet yms. mitä saatavilla on.


    • airidiesno

      Itelläni oli magneettikuvaus jokunen viikko sitten, koko selän kuvaus. Olin kuullut siitä vaan hirveitä juttuja, joten ootin sitä ihan kamalalla kauhulla, ja vielä koska yleensä jos joudun olemaan paikoillani enkä pysty testaamaan pulssia, minuu alkaa ahdistaa. Sanoin sille lääkärille melkeen itku silmässä että mua alkaa todennäkösesti ahdistaa tuolla tosipaljon. Noh, se sano että testataas tätä ensin yläselälle, ja et purista tätä juttua jos alkaa ahdistaa tai tulee joku muu ongelma. Loppu selästä sit kuvattas erikseen, et pääsen sieltä putkesta hetkeks. Siinä yläselän kuvauksessa piti vielä laittaa sellanen tuki tohon rinnan päälle ja korvien vierelle (tai jotenkin, hankala selittää :D). No sit se laitto mut sinne putkeen, ja se ei ollu ollenkaan kauheeta! Mitä nyt vähän rupes tuntuu että rupesin nousee sitä putken kattoa kohti. Olin oikeesti tosi yllättyny :D Se metelikään ei ollu kova. Eikä se kestäny kauaa, joku 10-15 minuuttia yläselältä ja lopulle saman verran.
      Ainoo vinkki mikä on nyt pakko sanoo, jos pyydätte musiikit korville, laittakaa tarpeeks kovalle, muuten ei kuulu mitään ja se ärsyttää.. :D

      • ms2008kesä

        Itse olen ollut tuubissa 3 kertaa. Pää edellä ja polviin asti sukelluksissa.

        Kuten jo moneen kertaan kompattu, kuvaus ei satu mitenkään sillä itse laitteeseen et ole kosketuksissa. Huoneet ovat yleensä viileitä ja hyvin ilmastoituja (mri-laite jäähdytetään nestemäisellä typellä) joten ei sitä epämiellyttäväksikään voi sanoa. Mitä nyt pauke ja raksutus on kovaa. Melu on myös satunnaista ja siinä on taukoja, joten sitä aina vähän säpsähti kun kuvaus alkoi uudelleen.

        En pelkää ahtaita paikkoja, mutta siinä 20min kohdalla yleensä alkaa pää kehitellä ihan omia asioitaan, koska tuubissa ollessa on ikään kuin aisteista riisuttuna. Korvissa soi musiikki ja kova koneen raksutus, näkökenttä rajoittuu noin 15 sentin päähän, valkoiseen kuperaan putken sisäkattoon ja piskuiseen peiliin josta näkyy kaukaisuudessa tietokoneiden ääressä istuskelevat hoitajat. Liikkua ei saa yhtään. Sitten mieleen juolahtaa, että mitä jos laite syttyisi palamaan, entä jos tulee sähkökatkos? Saavatko nuo hoitsut minut vedettyä jaloista pois? Korvaa kutittaa! Pakko raapia, mutta putkiseikkailua on vielä toisen 20min jäljellä. jne. jne.


      • jebouuu
        ms2008kesä kirjoitti:

        Itse olen ollut tuubissa 3 kertaa. Pää edellä ja polviin asti sukelluksissa.

        Kuten jo moneen kertaan kompattu, kuvaus ei satu mitenkään sillä itse laitteeseen et ole kosketuksissa. Huoneet ovat yleensä viileitä ja hyvin ilmastoituja (mri-laite jäähdytetään nestemäisellä typellä) joten ei sitä epämiellyttäväksikään voi sanoa. Mitä nyt pauke ja raksutus on kovaa. Melu on myös satunnaista ja siinä on taukoja, joten sitä aina vähän säpsähti kun kuvaus alkoi uudelleen.

        En pelkää ahtaita paikkoja, mutta siinä 20min kohdalla yleensä alkaa pää kehitellä ihan omia asioitaan, koska tuubissa ollessa on ikään kuin aisteista riisuttuna. Korvissa soi musiikki ja kova koneen raksutus, näkökenttä rajoittuu noin 15 sentin päähän, valkoiseen kuperaan putken sisäkattoon ja piskuiseen peiliin josta näkyy kaukaisuudessa tietokoneiden ääressä istuskelevat hoitajat. Liikkua ei saa yhtään. Sitten mieleen juolahtaa, että mitä jos laite syttyisi palamaan, entä jos tulee sähkökatkos? Saavatko nuo hoitsut minut vedettyä jaloista pois? Korvaa kutittaa! Pakko raapia, mutta putkiseikkailua on vielä toisen 20min jäljellä. jne. jne.

        mä oon 13 vuotias tyttö joka on kuvattu kahdesti magneettkuvaukses ja kolmas kerta on tulossa ei se oo kamalaa mä itkin aluks ku pelkäsin hirveesti mutta ei siinä muuta täytyny tehdäkun yrittää olla paikoillaan silmät on kiva laittaa kiinni niin ei pelota niin paljon eise ollu kamalaa vaikka paikoilla pysyminen oli vaikeaa en mä kyllä tarttis tollaseen nukutusta iha helppo juttu


    • kuvattu82

      Tänään oli pään MRI. Menin siihen petiin makuulle ja hoitaja laittoi kuulokkeet korville, tuet pään molemmille puolille ja puoliympyrän muotoisen kehikon pään päälle. Selän alla oli tyyny jotta paikat ei puudu kun joutuu makuullaan liikkumatta olemaan. Käteen antoi pumpun jota voi puristaa jos tulee hätä. Olin noin puoliksi kuvauslaitteen sisällä kun kuvaus aloitettiin. Laite piti kovahkoa ääntä muttei niin kovaa että olisi sattunut korviin tai häirinnyt muutenkaan. Äänet vaihtelivat koko kuvauksen ajan. Putkessa oli hyvä ilmanvaihto ja valoa tarpeeksi. Olihan se hitusen ahdas muttei häirinnyt ainakaan minua. Ahtaanpaikankammoiselle saattaa olla hankala paikka. Kuvaus kesti puoli tuntia. Kyllähän tuo on niin helppo tutkimus moniin muihin verrattuna että ei kannata pelätä :)

    • foobi

      Hei! Minulla on tosi paha ahtaan paikan kammo. Saako oikeasti kevyen nukutuksen mennessään magneettikuvaukseen? Onko kellään kokemusta asiasta? Onko eroa yksityisen lääkäriaseman ja julkisen puolen kuvauksissa, siis että miten ne suhtautuvat jos pyytää "humausta"?

      "foobi"

    • Pelottaa...

      Itse pelkään, että minulla on joku aivokasvain, koska on ollut päälaki oudon kipeänä. Mitä luulette kuinka kauan kuvaus kestäisi ja onko kuvaukseen helppo päästä? Onneksi en kärsi ahtaan paikan kammosta.

    • Älä pelkää. :)

      Voi ei, sua on juksattu pahemman kerran!

      Mulla on kokemusta magneettikuvauksesta, kuvattiin paria eri kohtaa eli olin normaalia kauemmin kuvattavana. Oikeastaan se oli ihan rentouttavaa. Kone pitää melkoista ääntä, mutta halutessaan saa kuunnella valitsemaansa radiokanavaa kuulokkeilla. Siinä voi vaikka pistää silmät umpeen ja "nukkua".

      En tiedä, miksi olet magneettikuvaukseen menossa, mutta oletetaan nyt vaikka että esim. sääresi kuvattaisiin. Menet makaamaan sellaiselle alustalle ja nää hoitajat pistää sun säären ympärille sellaisen jutun, että sä et hirveesti alkais heiluttaan sitä sun säärtäs kuvauksen aikana. Tuntuu yhtä painavalta kuin nukkuva kissa jalkasi päällä, eli ei juurikaan miltään. Hoitaja laittaa vielä peiton päälle (kuvauksessa saa olla vaatteet päällä, mutta ei mitään, missä on metallia, eli esim. vetoketjulliset farkut ja rintaliivit pois) ja sitten sulle annetaan kuulokkeet päähän ja kysytään, mitä kanavaa haluat kuunnella. Lopuksi sut työnnetään magneettikuvausputken sisään (jos kuvattavanasi on alaruumis, pää voidaan jättää ulkopuolelle). Jos tulee paniikki, hoitajan saa pyydettyä apuun. Voit jo ennen laitteeseen menemistä kertoa hoitajalle sun pelosta, kyllä ne ymmärtää ja vakuuttaa, ettei sulla oo mitään hätää. Kuvaaminen ei satu laisinkaan. :)

      Jos et ole vielä varannut aikaa kuvaukseen, kannattaa varata nyt heti. Magneettikuvaukseen voi olla jopa puolen vuoden jono.

    • rumps! rumps! rumps!

      Kävin tänään olkapään magneettikuvauksessa. Ounastelin etukäteen että saattaisin tuntea lievää ahtaanpaikan kammoa mutta en laittanut kyseiseen kohtaan rastia kyselylomakkeeseen. Laitoin jo kotona verryttelyhousut jalkaan joissa ei ole vetoketjuja eli ei tarvinnut vaihtaa vaatteita paikan päällä. Petiin makuulle ja tyynyt polvitaipeen ja pään alle. Kuulokkeet korville, jokin ihme verkko rintakehän päälle jonka oli tarkoitus pitää vissiin paremmin paikoillaan ja vielä peitto päälle. Käteen sain sellaisen "pumpun", vähän niin kuin verenpainetta mitattaessa se pallo jolla pumpataan painetta. Palloa puristaen saisin puheyhteyden hoitajiin. Silmiä piti pitää hetki kiinni putkeen liukuessa koska siinä suuaukolla oli jokin "laservalo". Heti putkeen päästyäni alkoi ahtaanpaikan kammo hiipiä päälle mutta varmaan jossain minuutin sisällä sain koottua itseni ja loppuaikana ei tuntunut sillä tavalla ahdistavalta ollenkaan. Putken katossa oli valot ja jalkopäässä saatoin nähdä syrjäsilmällä hoitajien liikkuvan lasin toisella puolella. Pian kävi kuitenkin ilmi että kuulokkeet olivat täysin riittämättömät ja ensimmäisen 3 minuutin rumpsutuksen jälkeen puristin sitä palloa ja kuulinkin hoitajan äänen kuulokkeista parissa sekunnissa. Kysyin että voisivatko laittaa sen radiokanavan päälle mistä oli alussa puhetta? Kohta rupesikin kuuluumaan musiikkia...hemmetin kovalla. Sinnittelin taas sen 3 minuutin rumpsutuksen ja puristin taas palloa. Kysyin että onko mahdollisuutta saada korvatulppia lisäksi. Putki otettiin ulos ja laitoin tulpat korviin ja sanoin että radion voi jättää pois päältä. No, takaisin putkeen ja rumpsutus alkoi pian uudestaan. Olo olikin paljon siedettävämpi ja se koneen ääni rupesi hetken kuluttua muistuttamaan äärettömän yksinkertasta teknomusiikkia. Kokonaisuudessa aikaa meni puolisen tuntia ja alun hankaluuksien jälkeen se menikin yllättävän nopeasti. Mitään traumoja ei kokemuksesta jäänyt ja jos joudun kuvattavaksi joskus uudestaan otan ainakin kunnon korvatulpat mukaan ja sanon että radio saa olla päällä. Musiikki kun tuli niin kovalla ja sitä ei jostain syystä voinut pienentää?? Mutta tulpat päässä volume olisi suht sopiva luulen. Tsemppiä vaan kaikille kuvauksiin.

    • piitu62

      Moi klaustrofobi!
      Kävin eilen ensimmäistä kertaa elämässäni magneettikuvauksessa. Se on täysin kivuton mutta ymmärrän että siinä putkessa voi tulla ahtaanpaikankammo. Kone pitää monenlaisia ääniä mutta siihen auttaa korvakuulokkeet josta voi kuunnella musiikkia.
      Itse pidin silmiäni kiinni koko toimenpiteen ajan välttääkseni em. kammoa. Keskityin vain siihen, että olen liikkumatta ettei toimenpidettä tarvitse toistaa. Homma hoitui yllättävän helposti ja nopeasti.
      Sua on varmaan turhaa peloteltu. Mutta jos tunnet tarvetta rauhottaviin niin voit ottaa.
      Mun kuvaus kesti 20 min. Se voi kestää maksimissaan 60 min mutta kun en tiedä vaivaasi, voit kysyä sitä etukäteen lääkäriltäsi.

      Etukäteen sain lähetteen kotiin jossa vakuutettiin, että homma on kivuton. Ja niin oli.
      Rohkeasti vaan.Jälkeenpäin olet ylpeä itsestäsi.
      Saat vielä käteesi pienen hälyttimen, jota voit puristaa jos tulee hätä. Sillon ne ottaa sut heti pois siitä putkesta. ONNEA MATKAAN!

      t: PIA

    • TS

      Hei,

      tietääkö kukaan Helsingissä yksityistä kuvauspaikkaa, jossa olisi mahdollisimman vähän ahtaanpaikankammoa aiheuttavat modernit laitteet eli missä pää olisi ulkona? Minulta kuvataan lantio/alaselkä.

    • magneettikuvauksessa

      Itse olin tänään ensimmäistä kertaa pään magneettikuvauksessa. Aluksi piti ottaa kaikki korvikset ym korut pois, ja rintsikat sekä kengät mutta muuten sai kaikki vaatteet olla päällä. Sitten menin istumaan tuoliin, ja se hoitaja pisti mua neulalla. En oo varma laittoko se siinä vaiheessa mitään ainetta, eikä kyllä kiinnostanu mua edes katsoa sinne päin, inhoan nimittäin pistämistä, kaikki rokotuksetkin yhtä tuskaa.. Ja se neula oli siis mun suonessa kiinni koko ajan, ja sit kävelin sinne magneettikuvaus pöydälle sen neulan ruisku kädessä. Siihen sitten kävin pötköttään, pään ympärillä oli sellanen tuki ettei pystyny liikuttamaan päätä ja polvien alla oli sellanen korkea tuki. Sain myös myssyn kuulosuojaimet joihin sitten rupesi tulemaan musiikkia. Sitten hoitaja vielä laittoi kasvojen ylle sellasen "telineen" missä on peili, että näen sinne eteen päin sen kautta. Ja sit viel sain mahan päälle sen jutskan mil voi kutsuu hoitajaa.
      Mulla on lievä ahtaanpaikankammo, mut nyt ei tullu mitään paniikkia tmv koska pidin silmiä koko ajan kiinni tiukasti ja kuuntelin musiikkia, vaikka aina en kuullut paljon mitään niistä kuulokkeista, kun se kuvausvehje piti ihan hirveää meteliä aina välillä. Puolessa välissä se hoitaja kysyi et onks kaikki ok ja sit se rupes laittaa jotai tehosteainetta(ko se oli) siihe ruiskuu ja sitä tuli sit sinne suoneen. Ei sattunu, mut tuntu se vähän. Sit se laitto takas musiikin päälle ja kuvaus jatku. Mulla meni puolisen tuntia siinä, ei siis kauaa. Ja toi toimenpide on tosi nopeesti ohi, tuntuu et ois kestäny vaa 15min!
      Sit se hoitaja sulki musiikin ja ilmotti et ohi on ja mut hilattii sielt putkest pois ja otettii kaikki jutskat pois. Sit kävelin se ruisku kädes sille samaiselle tuolille jossa se mulle laitettiinki, sit se laitto sen ympärille viel sellasen jutun mikä puristaa (ilmeisesti sen takia, ettei tulis mustelmaa pistokohtaan) ja sit olin vapaa lähtemään.
      Ahtaanpaikankammoisille: kannattaa vaan sulkea silmät kun meet sinne putkeen, ja kuuntelet sitä musiikkia ihan rauhassa. Silmiä ei tosiaankaan kannata avata, tai ruveta ajattelemaan mitään kauhujuttuja kuten "Mitä jos en pääsekkää pois täält???". Jos minä selvisin tuolta ilman mitään paniikkia, niin varmasti moni muukin ahtaanpaikankammoinen selviää:) ihan rauhassa kun on ja simmut kiinni (välillä itse kurkin sen peilin kautta mut muute pidin simmut visusti kiinni) niin kaikki menee varmasti hyvin. Ja hyvin pystyy siellä putkessa hengittelemäänkin.

    • AkuAnkka:D

      "Kuvauksessa ollut" kirjoitti: "Ei kuvauksessa mitään.....
      Mutta niiden tulosten saaminen se voi olla joillekkin lähes loppuelämän tuomio....."

      Totta on, jos ymmärsin oikein. En siis pelkää kuvausta, vaan sitä että löytyy joku aivokasvain.

    • Mä oon ollut kanssa magneettikuvauksessa,kaks kertaa,ekalla kerralla kuvattiin pää ja seuraavalla polvi.Pään kuvaus oli aika kamalaa,ei sattunut tai mitään mut alkoi vähän ahdistaa siellä putkessa.Pidin silmät kiinni koko ajan ja keskityin kuuntelemaan musiikkia ja rentoutumaan niin se auttoi.Vähän olin kiukkuinen kun oli iskelmäkanava päällä,tykkään kuitenkin rokista ja sellasesta:D Kamala meteli siitä koneesta lähti mutta siihen tottui kun oli vähän aikaa ollut.Polven kuvaus oli mukavempi,ei tarvinnut edes laittaa päätä koneen sisään ja olo oli paljon rauhallisempi,ei paha juttu ollenkaan.

      • Ajima

        Olin eilen eka kertaa magneettikuvauksessa, kaularangan. Menin tietämättömänä siitä kuinka homma taphtuu. No olihan se aikasmoinen tunne kun häkyröitä laitettiin pään ympärille ym. kuulokkeet korviin ilman musiikkia ja paniikinappula käteen. No kun olin putkessa ja näin tunnelin katon nenäni yläpuolella niin päätin että silmät kiinni ja ajatukset muualle, kestettävä on. Siinä makasin liikkumattomana 25 min. ja kuvaus oli mun kohaltani ohi. Helpottavinta oli että nyt saadaan jonkunlaista selkoa vaivaani. Onhan niitä tutkimuksia ja toimenpiteitä monenlaisia eikä tämä taida olla niistä pahin? Toisaalta oli hyvä kun en ollut kuullut keneltäkään kokemuksia kuvauksesta. Ahtaanpaikan kammoiselle varmaan kova koettelemus.


    • harteikas

      Hei, onko kellekkään saattunut moista? kävin eilen kuvausessa, mutta kävinkin sitten niin että empä mahtunutkaan hartiosistani sitten sisään putkeen :S

    • Nolooooo

      Juu on, mä jäin tisseistä jumiin...olen siis nainen, enkä kyllä muutenkaan olisi siinä ahtaassa putkessa voinut olla.

    • scinigga

      olin viikko sitten magneettikuvauksessa joka kesti 4 tuntia!!!! Lupauduin tutkimukseen jossa kuvataan päästä varpaisiin. Kaksi kertaa sain nousta jaloittelemaan, kun vaihtoivat siitä kelkasta niitä tukihommeleita. Siinä vaiheessa kun kuvattiin sydämen alue alkoi ahdistamaan. Olin jotenkin niin huonossa asennossa että kädet ja olkapäät olivat ihan jumissa, poltteli ja pisteli :( Oli ihan hiuskarvan varassa, etten loppuvaiheessa soittanut hoitajaa paikalle ja ilmoittavani että tämä oli sitten tässä, ei kiitos enempää. Sain kuitenkin jotenkin pinnisteltyä loppuun. Loput kuvauksista olikin sitten helpompia kun sain nostaa kädet vartalon jatkeeksi pään yli. Se oli jotenkin vapauttavampi olotila. En kyllä mielelläni mene ko.tutkimukseen, mutta jos tarve vaatii niin tottakai menen.

      • ei

        Olin 2 vuotta sitten magneettikuvauksessa ja se jouduttiin keskeyttämään panikkikohtauksen takia. Sydän takoi kun viimeistä päivää ja tuntui että happi loppuu. Hoitaja yritti houkutella minua uudestaan siihen putkeen mutta en voinut mennä. Hoitava lääkäri laittoi minulle lähetteen reumasairaalaan avokuvaukseen.. sekin oli vaikea kokemus. No nyt minulla on taas alaselän magneettikuvaus tiedossa ja olen jo nyt paniikissa. Minulle on luvattu esilääkitys, mutta epäilen että riittääköhän sekään tainnuttamaan minut niin että voin mennä koneeseen. Olin vuosi sitten gammakuvauksessa kilpirauhasyövän vuoksi. Siinä oli sama juttu tarvitsin esilääkityksen. Ja otin mukaan huivin jolla sidoin silmäni etten vaan aukase silmiäni silloin kun kone on kasvojen päällä. Se meni hienosti jopa nukahdin kuvauksen aikana. Toivottavasti nyt kävisi samoin. Tietääkö kukaan jolta on kuvattu alaselkä, että voiko koneeseen mennä jalat edeltä ja tarvitseeko siellä olla kokonaan??


    • Kuvailtu

      Itse olen siinä tuubissa makoillut neljästi. Kaksi ekaa kertaa oli ihan tuskaa kun ekalla kerralla kuvattiin selkää ja joku sarja meni sitten pilallekin ni olin siinä tuubissa sellaset puoltoista tuntia. Tokalla kerralla kuvattiin päätä ja muuten olisi varmaan ollut ihan okei vaikka olikin se tyhmä kehikko siinä pään ympärillä, mutta sitten puolessa välissä laitettiin varjoainetippa. SE ei ole kivaa, vannon sen!

      Putkikammoisten kannattaa varmaan käydä esim. Dextrassa, siellä on Suomen tehokkain laite ja joskus kuvaus kestää alle puolet siitä ajasta, joka muualla menisi. Kannattaa myös tiedustella onko laitoksella juuri siihen kuvaukseen tarvittavat lisävarusteet (kuten se pään ympärille laitettava kehikko tai sellasia laatikoita, joihin raajojen kuvauksissa kuvattava paikka laitetaan), sillä nämä varusteet niin ikään lyhentävät kuvauksen kestoa ja vähentävät varjoaineen tarvetta.

    • Pelokas15v.

      Mua pelottaa ihan sikana kun 14.11.2011 ois aika. Antaako ne lääkärit jotain rauhottavia kun pyytää? Oon ny 15 ja ollu mopokolaris, pitäis kuvata vasen polvi ja oikea ranne. Ja ranteeseen pistää jotain varjoainetta. Sattuuko se sen varjoaoneen pistäminen? olisin kiitollinen jos joku vastaisi:)

    • lion_lady

      Periaattessa varjoaineen laiton ei pitäisi sattua, tosin minulle kävi niin, että yritetiin pistää kämmenselkään varmaan kolmeen eri kohtaan, koska minulla on siinä kohtaa aika pienet suonet. Se oli kyllä vähän hankalaa ja mustelmia tuli. Loppujen lopuksi ei onnistunut ja laitettiin varjoaine kyynärtaipeeseen. Aine itsessään ei tuntunut mitenkään erikoiselta.

    • Oli ihan mukavaa

      Olin magneettikuvauksessa ja vain käsivarsi kuvattiin. Oli vähän samanlaista kuin röntgen kuvauksessa. Vähän tulee miedosti lämmin, mutta kun painoin nappia ja pyysin hoitajia lisäämään kylmäilmatuuletusta, se helpotti. Kun pyysin hoitajia ilmoittamaan ajan kulumisen, se myös helpotti. Hoitajat sanoivat kuvaavansa 4 minuuttia ja sitten tuli tauko ja samalla tavalla koko kuvaus. Aina välillä on lepo ja silloin on ihan tavallista ja kaikki hyvin. Korvatulpat tarvitaan, koska kova meteli, mutta vähän ajan kuluttua siihen tottuu. Mutta korvatulpat tarvitaan.

    • 14-vuotias vammanen

      Ei siellä kyllä minkään tuhatkilosen tukilevy palojen välissä olla!:D Itseltäni on selkä magneettikuvattu, kesti jonku 40 minuuttia, johon oli lisätty 20 minuuttia mahdollista totuttelua varte (itselläni ainakin kun sanoin edellisellä lääkäri reissulla suoraan että en taho ahtaisiin paikkoihin) ja kyllähän sinne vähän hangoitellen mentiin. Ei ainakaan kuopiossa yksityisellä kamalaa ääntä pitäny, en ainakaan muista kuulleeni muutakun musiikin ääntä ja välillä siskon rauhottelevaa ääntä (sisko oli mukana ja seiso koko 40 minuutin ajan pään vieressä ja piti kädestä kiinni). Muuten saa pitää vaatteet päällä mutta magneettiset (vyöt, korut, rintsikat missä kaarituki jne) piti ottaa pois, kuopion yksityisellä oli oma huone sitä varten missä ne sai ottaa pois ja jättää kuvauksen ajaksi sinne. Itselläni ainakin oli tosi mukava se kuvaus mies, kertoi välillä mitä tapahtuu (kuulokkeiden välityksellä) esim, nyt siirretään hieman eteenpäin putkessa, vielä 10 minuuttia ja sitten pääsee pois jne väli tietoja:) Eli ei todellakaan ole paha!:) Ennen kuvausta joutuu (ainakin minä) täyttämään lapun missä kyseltiin onko raskaana, läväreitä, tatuointeja jne:)

      • pete20

        miten on,mulla tehty pallojaajennus ja verkko verisuonessa.nyt pitäis menna myös mang kuvaukseen,miten tämä verkko ,onko haittaa..


    • Magiaa

      Magneettikuvaus ei ole mikään läpihuuto juttu,vaan se rasittaa kehoa monin eri tavoin..., puhumattakaan hermoista...Olin sisäelin kasvaimen takia kuvauksessa ja kun kysyin,että voisiko samalla ottaa kuvat päästäkin, niin sanoi,ettei voi koko kehoa samal kerralla (jatkuvia päänsärkyjä)...liikaa rasitusta. Voin pahoin tutkimuksen jälkeen ja kuumotus oli ihan selvää keskikehon alueella. Mua kehotettiin laittamaan silmät kiinni heti,ku alettii työntää putkeen...ja pidin ne todellakin kiinni tiukasti koko pitkän ajan. Ja kun kuvauksen kanssa oli jotain ongelmaa muutenkin(esm. kuulokkeisiin pääsi koneen häiriöäänet ja ne olivat helvetillisiä! Luulin,että järki lähtis...,kun piti tulla musaa...muttei ei...). Pahinta oli pitkät tauot, ettei sisäelinten lämpö pääse kiehumaan...kuumenee liikaa.Pariin kertaan oli kovan jännityksen ja pelon aikana hermo pettää, mutta mulla toimi hyvin rukous ja pyyntö suojaukseen ja rauhoittamiseen.Varmaa jostain tarkkailukameroista näki,että olin aivan "kakkajäykkänä" ;D.Lopuksi olin ylpee itsestäni,että kestin sen! Siskoni joutui tulee uudelleen myöhemmin, koska pelkäs niin...raasu.

    • Zorro

      Kävin magneettikuvauksessa ja olin kokonaan putken sisällä. Fiilis oli sama kuin makaisin sängyssä peiton alla. Ei mitenkään pelottavaa tai ahdistavaa. Kuulokkeista tuli musiikkia ja laite kolisi omiaan. Välillä laitteen koliseva rytmi kuulosti discomusiikilta. Ei mitenkään paha kokemus.

      • nuubi

        magneettikuvaus ja metallinen hammassilta, ns kevytsilta. Kokemuksia kellään? Mulla kuvataan ristiluu, mut tokihan siinä on magneettikentässä kokonaan. Mua pelottaa että lähteekö toi kevytsilta irti(tai heikentääkö tutkimus sitä niin että se irtoaa jonkin ajan päästä, hullua joo..)tai että irtoaako siitä mun kehoon jotain myrkkyjä?? Osaako joku sanoa? Googletin magnetisoivia metalleja ja tämä minun metallisilta on enimmäkseen kromia ja kobolttia (tn, varmuutta ei ole, on laitettu 25v sitten eikä tietoja tallessa), ja luin mm että nuo ovat myrkyllisiä jos ne kehoon jotenkin pääsee, en ymmärtänyt:)
        Mutta onko kellään tietoa/kokemusta, miten magneettikuvaus voi vaikuttaa tuohon metallisiltaan?


    • Hyvä kokemus

      Mulle tuli tuo magneettikuvaus niin äkkiä etten ehtinyt jännittää ja tutkia mitä siinä tapahtuu.Neurologi laittoi lähetteen ja sanoi,että tulee kutsu sairaalalta.Sitten ne soittikin yhtäkkiä sairaalasta,että pääsetkö tunnin sisään kuvaukseen ja lähdin heti ajamaan.Korut ja vaatteet pois ja sain sairaalankaavun päälle.
      hoitaja kyllä koko ajan ohjasi mitä tapahtuu ja olo oli turvallinen.oli mukavaa olla makuullaan huopien sisällä lämpöisessä ja joillain se sitoi laitteeseen kiinni ettei pääse paljoa liikkumaan.Kuulokkeista sai kuunnella musiikkia mutta koneen metelin aikana musiikkia en kuullut ollenkaan.Siinä vaiheessa kun se vanne laskettiin pään ympärille päätin pitää silmät kiinni oko ajan ja ajatella vain muita asioita.N.30 min.kesti pään kuvaus ja hyvin sen kesti..suunnittelin koko ajan kaikkea kodin sisustuksesta harrastuksiin ym..olisin kyllä toivonut,että metelistä oltaisiin kerrottu etukäteen koska alkuun mietti että hajoaako tuo kone ja onko kaikki ihan kunnossa.kuvaksen jälkeen hoitaja katosi jonnekin ja jäi hieman epäselväksi mistä saan kuvat ym.nyt kai lääkärille soittelemaan uutta aikaa???

    • rekka

      Itseltäni kuvattiin vasta polvi magneettikuvauksessa.
      Paikkakunnallani ei ole omaa kuvauspaikkaa, joten jouduin odottamaan kuvausrekan tuloa tänne.
      Rekassa röntgenhoitaja neuvoi paikalleni, eikä tarvinnut olla kuin jalat siellä putkessa. Kuvattavaan polveen laittoi erillisen tuen, ettei liikkuisi.
      Sanoi että kuvataan neljässä(4) sarjassa, jokaisessa n. 3 min ja välissä pieni tauko(tosin näkemäni digitaalinen kello näytti hieman vaihtelevia aikoja).
      Siinä kuulokkeet päässä makasin pää putkesta poispäin ja loppujen lopuksi ei omalta kohdaltani kokemus ollut paha.

      • helpotus1

        Kiitos paljon tuo tieto helpotti. Olen 12 vuotias tyttö ja olen menossa tänään tai maanantaina polven magneettikuvaukseen. Olen tässä koko aamun itkenyt pelosta mutta tuo tieto helpotti ettei tarvitse olla kuin jalat siellä putkessä kärsin nimittäin pahasta ahtaanpaikan kammosta.


    • utelias tietämään

      Laitetaanko magneettikuvauksessa aina varjoainetta? itsellä ehkä tulossa alaselän kuvaus ja eniten ehkä pelkään varjoainetta, vaikka kohtalaisesta ahtaanpaikan kammosta kärsinkin.

    • hermoilija

      Juu ei paniikkia missään tapauksessa. Minulla kuvataan tänään alaselkä ja viimeksi kun se kuvattiin, pelotti ihan julmetusti. Hoitaja antoi mieheni tulla mukaan sinne huoneeseen! Mieheni silitteli jalkaani koko kuvauksen ajan ja se helpotti toooooosi paljon. Suosittelen pyytämään jotain kaveriasi mukaan, koska tieto siitä, että joku on lähelläsi, auttaa todella huomattavasti!

    • röntgenhoitaja

      Magneettikuvauslaitteen putki on n. 1,20m pitkä ja kuvattava kohde tulee olla aina putken keskellä. Eli pään kuvauksessa tuntuu kuin olisi kokonaan putkessa, vaikka onkin lantiosta alaspäin ulkona. Polven tai säären kuvauksessa pää ei mitenkään voi joutua putkeen.
      Kuvausaikaa ei kukaan tiedä etukäteen, vaihtelee n. 15-70min, yleisin tuo puolisen tuntia. Röntgenlääkäri tekee lähetteen luettuaan yksilöllisen kuvaussuunnitelman. Siihen vaikuttaa potilaan oireet, aikaisemmat sairaudet ym. Joskus tarvitaan varjo- eli tehosteaine parantamaan kontrastia eri kudosten välillä. Aine itsessään ei tunnu miltään, mutta tietenkin pistos jonkin verran sattuu. Neulaa ei kuitenkaan koskaan missään olosuhteissa jätetä pistämisen jälkeen kenenkään käteen, vaan se lentää roskikseen ja suoneen jää ohut muovinen kanyyli.
      Kuvauksen aikana täytyy olla täysin liikkumatta, mutta esim. yskänkohtauksen sattuessa menetetään se yksi kuvasarja ( 3-6min) ja senhän voi sitten uusia. Tosin tutkimusaika pitenee, jos paljon joudutaan uusimaan. Sisäelinten kuvauksissa annetaan hengityspidätysohjeita, koska tietenkin hengitysliike vaikuttaa esim. maksan kuvaukseen. Kuvasarjat on tällöin 10-24s ja niitä otetaan paljon...
      Suurin osa klaustrofobisista pystyy olemaan kuvauksessa, mutta joillakin diapam on tarpeen. Mitään pelättävää kuvauksessa ei ole ja kauhujuttuja ei kannata uskoa.

    • saarummaam

      Kävin ja hyvin selvisin, vaikka poden suljetun paikankammoa. Kuten hissit, joihin en mene mielelläni yksin..

      Kotiin lähetetyssä kirjeessä, luki että kuvaustunneli on 60 cm pitkä ja avoin molemmista päistä, halkaisija 60 cm.

      Lanneranka kuvattiin (ei varjoainetta) ja pää oli niin paljon ulkoa, että pystyin näkemään huoneen katon..

    • alakande

      Minulla kuvataan selkäydin eikä varjoainetta.
      Tietääkseni varjoaineet laitetaan jos etitään esim. jotakin tukosta ym.

    • kammotuli

      Minä olen ollut kerran alaselän vuoksi peräkärry kuvantamislaitteessa ja oli kyllä viimein kerta, tuubin en mene. En koskaan. Kammoa en ole aiemmin itsessäni tiedostanut, muta siellähän se iski. Painoin nappia ja hoitsu vaan sanoi että ole siellä vaan....voi pe.. Nyt on kammo ja uusi kuvaus edessä.

      Saarummaam, missä oli tuollainen lyhyt kone?

      • Rento-Regina

        Ahtaanpaikan kammoisena ja paniikkihäiriöisenä ihmisenä luin näitä juttuja ennen magneettikuvaan menoani...ja olin ihan kauhuissani jo pelkästä ajatuksesta mennä sinne "putkeen". Tämänpäiväisellä kokemuksella voin kyllä rauhoittaa muitakin kuvaukseen menijöitä.Kokemus oli todella positiivinen ja minkäänlaista paniikkia ei tullut missään vaiheessa, vaikka kuvaus kesti kaikenkaikkiaan n. 40 minuuttia. Eli kohteena oli koko selkäranka. Eikun kuulokkeet korville ja putkeen. Ens kerralla en kyllä jännitä tippaakaan :)))


    • ,,

      olen ollut mkuvauksessa.

    • Kesti

      Kun kävin viimeeksi pään kuvauksessa hoitaja sanoi että kestää alle puoli tuntia. Paniikki alkoi kun kone alkoi vetää minua siihen kapeaan putkeen. Nostin jalkoja ja ajattelin että pysäytän, pelotti niin paljon.
      Pakotin silmiä kiinni ja sain hillittyä itseni. Aloin kiivaasti laskea sekuntteja ja minuutteja. Puoli tuntia oli mennytt jo ajat sitten.
      Tuntui kun kaikki kaatuisi päälle, en saanut henkeä mutta taistelin, laskin ja laskin. Vaikka missä kokeissa ja leikkauksissa olen ollut, oli tämä kyllä kokemus. . Kun laitetta alettiin vetää pois koneesta kiitin ja lähdin nopeasti pois. Kesti 45 min.
      Tulos kasvain aivoissa.

    • Tytteli -89

      Olen ollut magneetissa kerran selän ja 3x kaularangan takia. Syys kuun alussa on aivojen/pään kuvaus.
      Ainahan tuo putkeen meno jollakin tapaa ahdistaa, vaikkei siellä mitään hätää ole. tähän asti ainakin hengissä selvinny ;)
      Tsemppiä vaan sinulle! Hyvin kaikki varmasti menee!

    • Tätiratsastaja

      Jorvissa (Espoo) miellyttävä kokemus magneettikuvauksesta. Ei tuubia vaan kapeahko, halkaisijaltaan yllättävän iso "rengas" pedin ympärillä, ei varmasti ahdistaisi edes ahtaanpaikankammosta kärsivää
      Kaularangan kuvaus, hevonen heitti selästä ja tulin pää edellä maahan, kypärä hajosi. Kuvaus kesti vain alle 10 min. Meteliä oli, mutta ei mitenkään sietämätöntä, melkein nukahdin :). Hyvä tuuri, ei mitään pahempaa rikki, pieni murtuma nikamassa

      Ainoastaan mahdolliset voimakkaan magneettikentän vaikutukset mietityttävät. Tosin tässä altistus oli hyvin lyhytaikainen.

      Tsemppiä kaikille kuvaukseen joutuville/pääseville!

      • JOO JOO tiedän

        Oiskos ollut sitten CT?

        Kaikkissa MRI laitteissa on joko putki tai kita jonka välissä kuvataan. Missään MRI laiteessa ei ole rengasta pedin ympärillä.

        Olet ollut suuriannoksisessa röntgentutkimuksessa, onneksi olkoon.


    • Ramppe61xxxx

      Olin eilen (tai piti olla). Käväisin "putkessa" mutta paniikki iski. Olkapää piti kuvata mutta ei onnistunut,. EN MENE TAKAISIN SINNE PUTKEEN KOSKAAN! Olkoon sit kipeä olkapää vaikka loppuelämän!! Kyllä olen aikuinen mutta ei tälle mitään voi.

      • HooTL

        Olin Kampiin Terveystalossa lannerangan röntgenissä äskettäin. Hoitaja sanoi kuvauksen kestävän 30 minuuttia, mutta siitä selvittiinkin noin 20 minuutissa. Kuullokkeista tuli Radio Novaa. Kuvasarjoja otettiin 7 kappaletta ja jokaisen välillä oli lyhyt hiljainen hetki. Muutoin meteli oli kohtuullisen kovaa.

        Oma selviytymiskeinoni oli, että pidin silmäni tiukasti kiinni koko ajan enkä siis kertaakaan nähnyt, kuinka lähellä nenänpäätä putki oli. Polvien alapuolella tunsin ilmavirran, mikä tuntui mukavalta.

        Hoitajat eivät paljoa toimenpidettä selostaneet ja koko touhusta jäi vähän liukuhihnafiilis. Lopussa minulle työnnettiin käteen CD-romppu ja sanottiin Hei, Hei. En ehtinyt kysyä, mitä rompulla teen? Sieltä löytyi tietysti otetut kuvat ja ilmeisesti vien ne sitten lähettäneelle erikoislääkärille. Röntgenlääkärin lausunnon kohtalo jäi epäselväksi?


    • oikea nilkka

      MItenkäs sitä nilkka ja jalkapöytä kuvataan? Onko vain jalat putkessa?

    • IIIIK

      APUA mua pelottaa :-D kummatkin polvet pitää kuvata tänään ja oon ihan kauhuna tosta liikkumattomuudesta, sillä en mä paikoillani pysy... tai se alkaa ahistamaan.

      • Anonyymi

        Aika kuvauksessa menee nopeeta. Silmät vaan kiinni eikä ajatella mitään. Kysyivät haluanko minkätyyppistä musaa. Valitsin klassisen. Meni oikein hyvin. Älkää turhaan pelotelko ketään.


    • Ajatusten hallinta

      Ajatusten hallinta on kaiken a ja o.
      Jos itsekin vain tukee omia pelkojaan, totta kai sitä silloin vain pelkää ja kärsii.

      Omiin ajatuksiin voi vaikuttaa ihan itse. Se on aika oleellinen tieto nykymaailmassa elävälle ihmiselle. Paras apu ei aina tule ulkoakäsin.

      • Anonyymi

        Tuon kirjoitti aika tietämätön ja ymmärtämätön ihminen. Jopa sellaiset ihmiset, jotka ovat olleet ihan hyviä hallitsemaan ajatuksensa, ns. kaikin puolin järkeviä ja rauhallisia, saattavat joutua yllättäen paniikkiin kapeassa putkessa, kun alitajunnasta nousee yllättäen traumatakauma jostain asiasta, jonka on tietoisella tasolla unohtanut tai kuvitellut, ettei siitä ole jäänyt hänelle mitään haittaa.

        Toivotaan, ettei sinun koskaan itse tarvitse kokea sitä yllätystä, ettet voikaan hallita ajatuksiasi jossain stressaavassa tai muuten yllättävässä tilanteessa.


    • repa561

      Olen ollut magneettikuvauksessa 3 kertaa ,eilen viimeks. Seuraavan kerran taas 2kk:n päästä ja se kerta meneekin sitten siten ,että menen yksityiselle:) . Helsingin magneettilla markkinoiden isoaukkoisin kone ja tehokas eli kuvausaika lyhempi ja se saamarin putki ei ole niin ahdas. Marian sairaalan vehje vanha ja tosi ahtaan tuntuinen putki ja se meteli hemmetinmoinen ja siellä tulee kuuma. Mulla kuvattu selkäranka ja olen ollut siellä putkessa lantiota myöten. Yhden kerran kävin yksityisellä ja siellä oli tosi hyvä laite,tila ei tuntunut ahtaalta ja siellä tuubissa oli valo ja pääty tosi avoin eli näki hyvin toisaalle tutkimushuoneeseen.Laitteessa tuntui myös kevyt ilmavirta joka oli tosi hyvä juttu.Marian sairaalan putkesta et juuri pääse päädystä tsiigailee kun se tunneli tuntuu jotenkin niin pitkältä ja ahtaalta.
      Onhan toki tesla medilla avolaite eli se on hyvä jos on ahtaanpaikankammoa mutta toi Helsingin magneetin laite on kuulemma hyvä ja hintataso kohtuullinen. Marian sairaalan magneetin unohdan nyt tyystiin:) jolleivat saa sit uudempaa laitetta joskus:D
      Mut ei se satu ja ihan ok tutkimus,meteli kova vanhoissa putkissa uudemmat ovat jo hiljaisempia eli rohkeesti vaan tutkimukseen .

    • Lgoo

      Saako ennen mangettikuvausta syödä ja juoda?

      • Nugaa

        Saa syödä ja juoda:)


    • Kerran tai pari on kuvattu, mutta tyhjää oli pää täynnä. Ei se niin kamala aparaatti ole, vaikka pumpataankin täyteen lyijyä ja puristetaan siihen koneeseen hiki valuen. Muutama tuskanhuuto saattaa tulla, mutta kuulemma kaikki siitä hengissä on selvinnyt :)

    • pahin tapahtui hui
    • Gay

      Mä olin eilen ensimmäistä kertaa magneettikuvauksessa. Mulla kuvattiin lannerankaa ja ei se kuvaus ollut kokemuksena kamala :-)

    • dfsdg

      Mie olin varmaan noin pari vuotta sitten magneettikuvauksessa kun sappea kuvattiin. Omat musiikit otin mukaan ja silmät kiinni olin sen pari tuntia mitä siellä makoilin. Se kamala melu kyllä kuului musiikista huolimatta. mutta kyllä sen kesti. :) Olihan se tietty aika pelottavaa. Nyt ois huomenna pään kuvaus, vähän pelottaa. Lähinnä kylläki se mitä sieltä löytyy. Diapamia sanoivat antavansa ennen kuvausta. Toivottavasti auttaa. :D

    • rdhyytfuloujhgfh

      Olen menossa pään mangeettikuvaukseen onko hammasraudoista haittaa?

      • Ex-rautahammas

        Hammaraudat eivät estä kuvausta, mutta kyllä ne aiheuttavat häiriöitä kuvaan. Itselläni on pää kuvattu vaikka hammasraudat olivat suussa. No silloin pyydettiin hammaslääkäriltä konsultaatio, jonka mukaan niiden rautojen pitäisi suussa pysyä, eikä varsinainen mielenkiinnon kohdekaan ollu ratojen peittämällä alueella. Jos taas halutaan sieltä rautojen ympäristöstä kuvaa, on ne raudat pakko ottaa pois. Mulle tarjoutuivat tekemään päivystyksessä rautojen poiston ja pikapuolin takaisin laittamisenkin. Onneksi ei tarvinnut.

        Eli hammaraudoista on toki haittaa kuvauksessa, mutta ne eivät estä kuvausta, eivätkä aiheuta vaaraa. Toki kannattaa konsultoida oikojaa ennen toimenpidettä ja ilmoittaa asiasta hoitopaikkaan.


    • tor1

      ONKO kellään vastausta tai mitä on lääkäri sanonut tai mitä on tehty jatkossa jos ei potilas olekaan mahtunut magneettikuvauslaitteeseen= ? minulle kävi myös niin koska olen niin isokokoinen. Olis vaan kiva tietää jos jollekin on myös käynyt niin ja entäs sitten? miten voi sen jälkeen tutkia päätä tai niskaa vai onko jossain olemassa isokokoisille tarkoitettua konetta?

      • piikille

        Laitetaanko varjoaine poikkeuksetta? Nivelrikon takia tuubiin matka käy,
        Mutta olen aivan käsittämättömän neulapelkoinen..hrr!


    • Magnet66

      Käsittääkseni varjoainetta käytetään lähinnä verisuonten ja kasvainten kuvantamisen tehostamiseen, joten pelko pois.
      Itse sain varjoainetta pään kuvauksessa. Eipä se pistos miltään tuntunut. Taita olla aika pienet neulat nykyään.

    • Äsken käynyt

      Hei, Tulin juuri äsken pään kuvauksesta. Siitä ei kerrottu mitään että lihakset voi alkaa väreilemään ja se pelästytti ja sitten ei meinannut pysyä pokka. Se tapahtui vasta viime 5 minuutilla. Olisha se ollu reiluu kertoo etukäteen, et tommosta voi olla, mutta sama se, ei sinne kuole.

    • Tekonivellonkat

      Olen menossa lonkkien erikoismagneettiin. Onko kokemuksia? Mennäänkö putkeen kokonaan?.

    • Niina19831

      Kävin tänään pään magneettikuvauksessa. Kokemus oli kaikinpuolin positiivinen. Ei ollut yhtään ahdas olo ja putkilo oli kuitenkin jalkopäästä "auki". Hälynappi oli kädessä, jos olisi tullut asiaa. Melu oli suht kova, muttei niin kova kuin luulin. Aivan hyvin kestettävissä oli, vaikeinta oli olla aivan paikallaan. Mutta eihän siihen kukaan kuole, jos vähän liikahtaa.

      Itselleni laitettiin myös varjoainetta, sekään ei ollut kummoisempi kokemus. Tsemppiä kaikille magneettikuvaukseen menijöille ja turha huoli pois!

    • Sivuaja

      Olin koe-eläimenä magneettikuvauksessa, kuvasivat aivovaltimot ja laskimot.

      Ihan mukava maata putkessa, nukuin loppukuvauksen ajan, siis ihan luonollisesti.

      Tässä erikoisemmassa kuvauksesa suurimpana tahdonvoimaa vaativana juttuna oli silmien paikallaan pitäminen, ettei liikkuvat silmämunat pehmennä kuvaa.

      Matkamuistoksi sain kivat 3D verisuonet päästäni, niitä voi katsella tietokoneella kaikista suunnista.

      Ps. Suonissa ei ollut karstaa.

    • kapa20

      Olin tänään ekaa kertaa kuvauksessa ja samalla kertaa kuvattiin sit aivot, kaulanranka, rintaranka ja lanneranka.
      Puolisentoista tuntia siinä meni, pari jaloittelutaukoa sain pitää.
      Hoitajat oli tosi mukavia, kun panikoin pikkusen siinä alussa ja kyselin et onks tää tosi kamalaa. :D
      Mutta hienosti meni siihen saakka, kun ne alko piikittää muhun sitä tehosteainetta, olen hirveen piikkikammonen. Onneks oli se kela pään päällä jo valmiiks niin en nähnyt tätä toimenpidettä :D
      Mutta kaikin puolin muuten mukava kokmus :) Ja tämä siis Satakunnan keskussairaalassa ;)

    • sartsa822

      olen odottamassa aikaa magneetti kuvaukseen nilkastani molemmista otetaan kuva mennäänkö sinne kokonaan sinne koneeseen vaan meneekö sinne vain jalat? ja saako siellä olla esim vaikka mieheni pitämässä minua kädestä kiinni olen ekaa kertaa menossa kyseiseen paikkaan kun aika saapuu kiitos vastauksistanne

      • ;O)

        Tyttärelläni kuvattiin nilkka ja jalka vain laitetaan putkeen. Huolehdit vain siitä ettet liikuta jalkaa ja olet rennosti. Helppo homma. Huoli pois!


      • Putki on yäk!
        ;O) kirjoitti:

        Tyttärelläni kuvattiin nilkka ja jalka vain laitetaan putkeen. Huolehdit vain siitä ettet liikuta jalkaa ja olet rennosti. Helppo homma. Huoli pois!

        Kahdeksatta kertaa menossa "putkeen",oikein itse ihmettelen miten olen sielä pystynyt oleen??Todella kova ahtaanpaikankammo mutta pakko jotenkin hammasta purren 20min-1 tunti 20min olleena selviytynyt.
        Ei esilääkityksiä kertaakaan ole tullut otettua mutta kyllä nuo silmien päälle laitettavat mustat laput on ihan jees!!
        On kuvattu si-nivelet,kaularankaa,ala- ylä rankaa ja nyt taas niskan vuoro!


    • hieman peloittaa

      Kuinka kauan olkapään mangeettikuvaus kestää (varjoaineen kanssa)
      Jääkö esim. jálat laitteen ulkopuolelle? Miten saa itsensä rauhoitettua, jottei saa paniikkia. Rauhoittavia en voi ottaa, kun joudun itse sinne ajamaan ja pois.

    • liioiteltuja juttuja

      Olen tänäin ollut olkapään varjoainekuvauksessa eli mangeettikuvauksessa ja aivan turhaan pelkäsin ja panikoin koko hommaa. Olin lukenut tältä palstalta kertomuksia ja voin sanoa, että toiset jutut aivan liioiteltuja. Itse kärsin ahtaanpaikan kammosta ja olin aivan kauhuissani mennessäni kuvaukseen, mutta kun näin kuvauslaitteen, olin todella helpottunut. Ei se niin ahdas ollut ja en kokenut mitenkään kauheaksi olotilaani kuvauksen aikana. Eli turhaan 2 päivää panikoin. Ja kun ottaa sen huomioon, että olen isoa tekoa.

    • Suvi T

      Pelkäsin kovasti ennen eka tutkimusta, mutta nyt on kuvattu jo kolme kertaa ja ensi viikolla taas uudestaan.

      Hienosti on mennyt ilman panikointia, koska suljen silmäni heti (röntgenhoitajan neuvo), kun sinne putkeen työnnetään, enkä aukaise silmiä tutkimuksen aikana.

      Tutkimusta ei tarvitse pelätä :)

    • Nasutin

      Kävin eilen polven magneetissa ja lähdin sitten etsimään vastauksia, kun tuntui ettei se menny ihan niinko störmsössä.. Eikä vissiin mennytkään. Itse putkilo ja siinä makaaminen ei ollut ongelma MUTTA kun kuvaus alkoi. Ensinnäkin ne magneettikentät sai pääni pyörälle. Olin kuin karusellissa tai järkyttävässä humalassa. Tuntui kuin kintuissa juoksisi tuhansia kusiaisia, ne pisteli ja oli tahtomattomia lihasnykimisiä sekä puutumista ja semmosta ''särkyä''. Ja tätä jatkui puoli tuntia. Saas nähä onnistuiko kuvaus.. Luulin että tuo oli ihan normaalia, niin en tajunnut nappia painaa!

      Loppuun vielä iso kiitos isukin geeneille! En olisi siihen pystynyt ellen pystyisi nukkumaan tilanteessa kuin tilanteessa!

      • Pelottaa

        Mulla olis huomenna mk. Oon ihan paniikissa, silä kärsin ahtaanpaikan kammosta. Mutta siis se kysymys: jos kuvataan nilkka, joutuuko putekkn mennä naamaa myöten?


      • Ei mahdoton
        Pelottaa kirjoitti:

        Mulla olis huomenna mk. Oon ihan paniikissa, silä kärsin ahtaanpaikan kammosta. Mutta siis se kysymys: jos kuvataan nilkka, joutuuko putekkn mennä naamaa myöten?

        Multa kuvattiin joskus polvi ja silloin jouduin putkeen kokonaan niin mää veikkaan että sinne joutuu tapauksessa kuin tapauksessa menemään kokonaan. Silloin minulle annettiin myös nukutus koska olin silloin 1 luokalla


      • Yhyy:(

        Kerrotaanko lähetteessä jos kanyylia vai kertovatko vasta paikan päällä:o pelottaa ja parin viikon päästä pään kuvaus:(


    • amanda85

      Olen ollut rintojen magneettikuvauksessa. Kotiin tulleessa esitietolapussa jo kysyttiin, että tunteeko ahdistusta ahtaissa paikoissa.

      Minulla meni sairaalassa kolme tuntia, mutta en siellä putkessa sentään niin kauan ollut. Kuvauksen yhteydessä otettiin koepala magneettilaiteohjauksessa (vai mikähän se hieno sana olikaan). Se oli silloin uusi laite täällä ja rinnassa olevan pattini takia pääsin testaamaan sitä. Olin alle kymmenes laitetta kokeillut.

      Farkut piti ottaa pois, mutta jätin välihousut jalkaan, ettei tule kylmä. Yläosa piti ottaa pois ja vaihtaa päälle sairaalan kaapu, kun kyseessä oli rintojen kuvaus. Ensin käteeni laitettiin kanyyli. Se alkoi pyörryttää ja pääsin hetkeksi makoilemaan sängylle koroke jalkojen alla.

      Itse kuvaus ei ollut paha juttu. En kammoa ahtaita paikkoja. Minun piti maata mahallani ja rinnat asetettiin johonkin "muotteihin". Hiukset peitettiin myssyllä. Käteeni sain painikkeen, jota painaa paniikin iskiessä. Päälleni sain vielä viltin. Huoneessa oli aika viileä. Olin mahallani enkä itse asiassa tiedä, olinko putkessä kokonaan vai osittain, mielestäni kokonaan. Mahallaan oleminen oli ehkä aika helpottavaa, kun en nähnyt ympärilleni. Katselin pedin aukosta laitteen pohjaa, mutta enimmäkseen olin silmät kiinni. Huono puoli oli, että se vähän painoi kasvoja.

      Olin putkilossa monta kertaa ja välillä otettiin hetkeksi ulos. Jossain vaiheessa minulle laitettiin kanyylistä varjoainetta, jonka tunsin viileänä virtauksena suonessa. Käsi alkoi puutua, kun piti olla hankalassa asennossa, mutta siihenkin sain helpotuksen, kun hoitajat laittoivat vyön ympärilleni. Meteli ei ollut niin kauhea kuin olin luullut.

      Kuvauksen lopuksi otettiin koepala. Sain puudutuksen ja ihoon tehtiin pieni viilto. Siitäkään en nähnyt mitään, kun makoilin edelleen mahallani ja petiä nostettiin ylemmäs ja jotenkin magneettilaiteohjauksessa otettiin koepala.

      Operaation jälkeen hoitajat porukalla nostivat minut sängylle ja kuljettivat toiseen huoneeseen, jossa koepalakohta paketoitiin siteillä. Se oli muutaman päivän vähän kipeä. Viiltokohdassa on vieläkin rinnassani arpi.

      Se oli ihan hyvä kokemus. Hoitajat ja lääkäri olivat mukavia. Mitään traumoja ei jäänyt.

    • tykitystä putkessa

      Itsekin eilen olin 'putkessa'. Ei tosiaankaan kannata aukaista silmiä tuon session aikana. Itse aukaisin - ja paniikki meinasi iskeä päälle kun huomasin miten kapea tuo putki on. Katto viilsi melkein nenää. Melu oli mielestäni hirveä. Musiikkia ei kuulunut ollenkaan kuulokkeista, kun se kauhea konetuliasetta muistuttava tykitys ja humina alkoi. Mutta kyllä tuon kestää, kun yrittää mielikuvaharjoitella ja saada ajatukset pois tilanteesta.

    • magneetti<3

      Mulla oli tosiaan tänään magneettikuvaus ja omasta mielestä ei ollut hirveätä. Ahtaan paikan kammo ja ensimmäisellä kerralla kun mut meinattiin laittaa putkeen panikoiduin ja tulin takasin putkesta istumaan sille patjalle hetkeks mut sitten olin välittämättä ja laitettiin kokonaan sinne putkeen mutta koska pyysin niin pää näkyi siltä putken toiselta puolelta osittain ja sitten alotettiin. Melu oli aika kova mutta voit pyytää vaikka korvatulpatkin kuulosuojainten lisäksi jolloin melu ei ole mikään haitta.korut, rintaliivit, vetoketjulliset farkut yms. ja elektroniset laitteet pois. mulla siis kuvattiin selkä. laitto tyynyn pään ja polvien alle ja oli siinä tukihenkilö kenen kasvot näin osittain kokoajan samassa huoneessa. ei ollut niin ahdas edes!! ihan voin luvata että et sinä kuole jos sinne putkeen menet! turvallinen ja jos painat napista joka sulle annetaan pääset 10s sisällä pois putkesta sen lisäks sul on sielä musiikkia jos haluat ja toinen vaihtoehto on pc- kuvaus joka on vähän samanlainen mutta epätarkempi ja et joudu tuollaiseen putkeen kannattaa kuitenkin mennä magneettiin niin saat selkeän vastauksen onko jokin vialla

    • janus1

      Keskustelu on aloitettu tammikuussa 2003. Eiköhän topicin aloittaja ole jo ratkaisunsa tehnyt :) Hyviä rohkaisuja silti!

    • HELLI!

      OLEN OIKIA PANIIKKI IHMINEN. KAKSI KERTAA OLEN OLLUT MANGNEETTI TUTKIMUKSESSA JA SELVISIN HYVIN. OTIN PUOLIKKAAN DIAPAMIA TUNTIA ENNEN KUVAUSTA. ENSIN TUTKITTIIN PÄÄ SIINÄ LAITETTIIN NORMAALI TIPUTUS NEULA KÄTEEN JA KUVAUKSEN AIKANA LAITETTIIN VARJOAINETTA. SE TUNTUI RINTAKEHÄSSÄ VAIN KYLMÄLTÄ AALLOLTA. JÄNNITIN KYLLÄ MUTTA SIINÄ OLI PEILI JONKA KAUTTA NÄIN KUN TYTTÄRENI SIVELI JALKOJA SE RAUHOITTI KOVASTI. KANNATTAA OTTAA SAATTAJA MUKAAN JOS PELKÄÄ. putkessa MUUTEN OLI RAIKAS ILMANVAIHTO JA KUN KUULOKKEET OLI KORVILLA NIIN KUUNTELIN RADIOA. SELVISIN JA NIIN SELVIÄT SINÄKIN ! PÄÄN KUVAUS KESTI PUOLITUNTIA. TOINEN KUVAUS TEHTIIN KAULARANKAAN JA SE KESTI VIISITOISTA MINUUTTIA JA OLI JO PALJON HELPOMPI OLLA KUN TIESI MITEN SE MENEE JA VARJOAINETTA EI TÄLLÄ KERTAA LAITETTU JA TYTÄR OLI MYÖS MUKANA JOKA OLI SUURI APU ! TURHA PELKO POIS !

    • pelottaa

      mitä jos alkaa yskitäämään

    • kfjlskfj

      Ei kovin kummoinen juttu ollut pään MRI. En tiennyt mitään etukäteen ja menin paikalle. Varmistetaan ettei mitään metallisia juttuja päällä kehossa jne. Menet makaamaan ja pään lasket erikoiseen alustaan. Saat valita radiokanavan ja hoitaja laittaa kuulokkeet korville. Kehikko naamaan ja tuubiin vaan. Käteen tökätään laite, josta saat yhteyden hoitajiin.

      Koneen äänet voivat säikäyttää ja ovat aika kovia. Jossain vaiheessa laite alkoi rynkyttää selkää pitkin ja kokemus oli outo, mutta nautiskelin SunClassicin musasta ja päässäni jammasin Michael Jacksonin tahtiin. Yritin miettiä positiivisia ajatuksia. Ei ollut oikeastaan kamalaa vaikka olen kärsinyt vuosia ahtaan paikan kammosta.

    • idom

      Siis MRI:hän oli hauska kokemus! Sellainen putkilo, mihinkä ainakin itse menin pää edellä, kun aivoni ja verisuonet kuvattiin. Pää tuettiin noilla tyynyillä paikoilleen, eikä saanut liikkua, mikä oli kyllä helppo toteuttaa :D Kävin ihan julkisen sairaanhoidon puolella kuvauksessa, eli ei mitään musiikkeja kuunneltu, korvatulpat vain. Laite piti napsutusta, piipitystä ja jyminää. Ihan kuin olisi ollut discossa :) Tuuletus oli aika hyvä, kun itsellä käsivarsia paleli. Varjoainetta tuupattiin kanyylillä kädestä (mikä tuntui jännältä, sen tökötin "tunsi" verisuonissa). Koko homma kesti jonkun 30 minuuttia.

    • Kaaduin

      Olen menossa ranteen/sormen mangneettikuvaukseen Dextraan. Millainen kuvaus tuo on? Todennäköisesti laitetaan varjoaine.

      • ihan-iisi-juttu

        Mehiläisen sivuilla kerrotaan seuraavaa ja sama pätee varmaan myös Dextran palveluun:
        https://www.mehilainen.fi/terveyspalvelut/palvelut/28/ranteen_ja_tai_kaden_magneettitutkimus
        Jos varjoainekin mukana, katetri laitetaan paikoilleen jo ennen kuin menet makuulle, ja hoitaja kertoo sitten kun se aine lähtee tulemaan. Voi tuntua aluksi hiukan viileältä, muttei siitä sen jälkeen tiedä mitään. Aine poistuu elimistöstä virtsan mukana.
        Eli ei tarvi alkaa kehittelemään mitään ahdistuskohtauksia tuollaisen tutkimuksen takia, sen kun vaan keskityt olemaan liikkumatta, jotta kuvaus onnistuu kerralla.
        Ota mukaan oma musiikki-CD, anna se hoitsulle, joka laittaa sen soimaan, ja sitten vaan nautit hetken mukavista "musatorkuista". :)


      • kaaduin

        Kiitos tiedosta, pitää psyykata itsensä mukavaan olotilaan.


    • pirkliis

      Onko tietoa jos tulee sähkökatko. Pääseekö pois koneesta?

    • Vicious

      Magneettiputkessa on jopa nussittu, joten ei se nyt ihan hirveetä ole.

    • hm345678

      Minulle on tulossa magneettitutkimus ja se tehdään mulle nukutettuna koska mulla on ahtaan paikan kammo. Ja olen 33-vuotias. Eli kyllä ne siihen voi nukuttaa muitakin kuin pikkulapsia...

      • Jonz90

        Kuinka kauan olit sairaalassa nukutuksen jälkeen? Tuliko pahoinvointia nukutuksen jälkeen?


    • Ekakertalainen_pelokas

      Itse pidin silmiä kiinni. nii helpotti. :) Ite 22 ja mua pelotti ihan sikana. Musiikkia pyysin mutta unohtivat laittaa. Kesti 15 min.

      • Ekakertalainen_pelokas

        Pään kuvaus oli kysessä


    • Happiloppuu

      Kaksi kertaa olen ollut ja kolmatta tuskin menen ellei nukuteta. Kerroin ahtaanpaikankammostani ja lupasivat antaa diapamin. Lääke ei paljoakaan vaikuttanut. Kuvaus oli rekkaan sisälle laitetussa laitteessa. Hoitajapoika "rohkaisi" kertomalla että laite tosi vanha ja aina rikki. Todella pieni, pimeä putki. Kävin sisällä 15 sec ja totesin että: Ei kiitos! Ihmettelen että laittoivat siihen rekkaan kun sisällä sairaalassa isompi, valaistu, ilmastoitu laite ja olin etukäteen soittanut ja kertonut ahdistuksestani. Yritän saada ajan mieluummin röntgeniin. Olkapäävaiva, ei siis mitään vakavampaa....

    • magneettiäijä

      Kävin lantion alueen magneettikuvassa. Turhaan etukäteen sitä jännitin. Lantio tuli keskelle putkea ja pää jäi sitten ihan toiseen päähän eli melkein ulos putkesta. Toimenpide kesti reilut puoli tuntia. Ei tullut ahtaan paikan kammoa eikä muutakaan ahdistusta. Musiikkia sai kuunnella eikä laitteen ääni ollut kuulokkeiden kanssa mitenkään häritsevä. Kuvaussarjojen välillä oli aina lupa vähän niskoja venytellä, nenää raapia jne eli ei tarvinnut olla ihan paikallaan kuin aina muutama minuutti kerrallaan. Yllätyin positiivisesti miten helposti tuo meni.

    • Karmetus

      Kävin HUS:n magneettikuvaus rekassa kuvauksessa. Oli karmea kokemus. Kauhea melu koko tunnin ajan ja ahdas paikka. Eikö HUS: ole varaa sisätilan magneettilaitteeseen, vai miksi pitää olla rekassa.

    • Jonz90

      Minä olin 4-vuotiaana pään mangneetti kuvauksessa Oyks:issa Oulussa äidin kanssa kun tutkittiin mun cp-vammaa että mistä johtuisi. Eikä nukutettu koska olin syönyt ennen kuvausta. Kuulokkeet oli minulle liian isot niin ne valuivat korviltani pois. Pelkään kovia ääniä joten tutkimus oli kamala. Ja hoitajat veivät minut väkisin kuvaushuoneeseen. Tämä tapahtui vuonna 1994. Traumat jäi! :( Nyt aikuisena, jos joudun kyseiseen tutkimukseen uudelleen niin pyydän nukutuksen tai esilääkityksen vaikka olen 27-vuotias. Kuvissa näkyi että päässäni on kaksi vaaratonta kystaa.

    • Llkk

      Suomessa ei ole yhtaan semmoista magneettia joka soveltuu ahtaanpaikan kammoisille miksi????!!!No laitteet eivat ole isojen tuttujen merkkien tekemia joten isot lafkat maksavat ostajille voitelurahaa...samat kuvaus ominaisuudet loytyvat ja saa istua huoneessa tuolissa ja saman hintaisia ...lontoossa loytyy ...etta ihme ettei osteta 50prosenttia ei voi menna normimagneettiin mutta eihan se ostajia kiinnosta jolla tukku seteleita........semmoinen koneen kun joku ostaa ei kukaan mee enaa putkeen

      • Kuumapää

        Kävin tänään pään magneettitutkimuksessa mikä piti keskeyttää, koska päässä alkoi tuntua kummalta, alkoi tuntua päässä kuuma ja paine. Koetin vain kestää, ajatella tyyniä ajatuksia, ettei johtuisi/lisääntyisi ajatuksista ainakaan. Alun korkeaäänineen osuus meni ilman mitään fyysisiä tuntemuksia, mutta paukeosuuden alkaessa - Hus magneettirekka, laite piti tosi kovaa ääntä - alkoi tosiaan kirjaimellisesti kuumottaa. Kuumotti ne kuulokkeet ja niiden alta ja pään sisältä, samalla tuntui jotenkin paineiden olo päässä. Hyvin ikävä ja outo tuntemus, joka vain lisääntyi, oli pakko keskeyttää. Tutkimusta olisi ollut vielä 12 minuuttia jäljellä. Ei ollut mitään metallia kehon sisä-eikä ulkopuolella, tekonivel polvessa, mutta ei se päähän vaikuta. Mietinkin, voiko itse tutkimus lämmittää aivokudosta tai olla muuten vahingollinen? Entä kovat äänet? Ääniaallothan vaikuttavat ihmiseen, voivat olla hoitavia tai haitallisia. Minulle on joskus vuosia sitten tehty pään mri eri paikkakunnalla eikä vastaavaa kokemusta. Olen herkistynyt viime vuosina monille kemikaaleille, allergiat lisääntyneet ja terveyden suhteen ollut kaikenlaista. No siis onko kenelläkään vastaavia kokemuksia: pään sisältä kuumenee, kuulokkeiden alta kuumenee, päässä tuntuu lisääntyvä paine? Ei käytetty edes varjoainetta. Vai onko tehot erilaiset näissä rekoissa kuin sairaalan kiinteässä laitteessa? Mutta selkeä ja tosi oli kokemus.


    • Vierashjk

      Ripsipidennykset miulla on ja pään magneettiin meno edessä.. onko haittaa?

    • BulttiBoiss
    • Anonyymi

      Itse kävin juuri ja ahdas oli kun mikä isolle miehelle

    • Anonyymi

      Menin tänään mg-kuvaukseen keskussairaalaan - ehkä kolmas kerta elämässä. Vaikeaa on takavuosina ollut minulle tuo tutkimus. Nyt en mahtunut tuubiin. Homma lopetettiin. Kiitin kauniisti ja poistuin. Olen onnellinen.

    • Anonyymi

      Itse kävin eilen kuvauttamassa pumpun rytmihäiriön vuoksi. Minäkin olen klaustrofobi, ja myönnän että jännitti kyllä. Pistin silmät visusti kiinni ja kuvittelin itseni hiekkarannalle, ja käteeni laitetun painikkeen drinkiksi. Sillä pääsee tarvittaessa ulos, mutten käyttänyt sitä.
      Ilmeisesti rauhoittavaan lääkkeeseen on mahdollisuus, mutta itse en sitä ottanut.
      Täytyy vaan muistaa, että vaikka tuntuu että on pienessä putkessa jumissa, jalat ovat kuitenkin se ulkopuolella ja pään yläpuolella on heti vapaus. Se itse laite ei ole mitenkään syvä ja täysin avonainen molemmista päistä, eli mitää todellista pelättävää siellä ei ole, kaikki on korvien välissä.
      Eli jos joku lukija on sinne menossa, pelko pois. Lekurit näkevät kyseisellä huipputeknologisella ja täysin turvallisella (ei käytä minkäänlaista säteilyä toisin kuin perinteiset röntgenlaitteet) vehkeellä sellaista, mihin muut laitteet eivät pysty. Siellä paukkuu ja rytisee kun magneetit käy, mutta korvat suojataan.
      Nou hätä.

    • Anonyymi

      Magneettikuvauksessa pistetään putkeen. Ei litistetä. Ilmastoitu tila ja potilaalla nappi jota painaa jos tulee jotain ongelmia...

      • Anonyymi

        Tuossa aloituksessa oli sekoiteltu mammografiaa magneettikuvaukseen.


    • Anonyymi

      Kiva kuvaus,meinasin nukahtaa,putkessa hyvä tuuletus ja hyvä asento selällään pötkötellä,vähän oli hintava 30 min lepohetki,muuten ei valittamista👍

    • Anonyymi

      Turvallisempaa se on kuin sähköshokkihoito. Sen voin sanoa varmaksi.

    • Anonyymi

      Makasin laitteen sisällä n. 3 tuntia liikkumattomana ilmatyynyjen päällä kuunnellen toistuvaa jättimagneettien jytkytystä. Välillä tuupattiin suoneen isotooppeja mitkä sai olon tosi huonoksi ja taas magneetit jytkytti. Ei siinä auta kuin ajautua ajatuksissaan johonkin toisaalle, ettei iske hinku rynniä sieltä ulos.

    • Anonyymi

      Magneettikuvaus on silkkaa kauhua nykylaitteillakin. Kone pitää kovaa ääntä ja useita erilaisia, välillä tuntuu että niihin sekoaa, suu kuivuu ja henki salpaantuu. Tähän kannattaa valmistautua.

      Toivottavasti tuohon helvetinkoneeseen en enää koskaan joudu.

    • Anonyymi

      Koronarokotteen saaneet ovat kertoneet että iho alkanut kuumottaa. Magneettihan jää rokotekohtaan kiinni, kuten netissä videoita on.

      Tuskin tutkittu miten koronarokote ja magneettikuvaus sopii yhteen.

      • Anonyymi

        Tuskin on tarvettakaan tutkia, jos on päässyt peruskoulusta.


      • Anonyymi

        Itse käynyt molempien rokotusten jälkeen eikä mitään eroa aiempiin magneettikuvauksiin. Jospa lopettaisit huuhaan levittämisen.


      • Itse olen käynyt magneettikuvauksessa jonkun ajan kuluttua koronapiikin ottamisen jälkeen (ehkä viikko, en muista), eikä kokemus ollut mitenkään erilainen aikaisempiin verraten.

        Ei tietenkään. En sitä edes epäillyt, kun venäläinen pelottelupropaganda ei oikein lukeneistoon tehoa.


    • Anonyymi

      Magneettikuvauksessa ei ainakaan todeta aivojen kemiallista epätasapainotilaa. Sen psykiatri pystyy toteamaan pelkkien potilaalle esitettyjen kysymysten avulla, ilman ensimmäisenkään koepalan ottamista tai kuvantamistutkimuksen tekemistä.

      • Anonyymi

        Ootko koskaan miettiny, misk aivojen koepala otetaan yleensä vasta kuoleman jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko koskaan miettiny, misk aivojen koepala otetaan yleensä vasta kuoleman jälkeen?

        Hei!
        Minäkin menen toisen kerran siihen putkeen. -16 kuvattiin niska. Leikkaukseen sitten syksyllä. Ei auttaut mitään.
        Minulle jäi ainoastaan muistiin, kuinka kamalaa se pauke oli. Lähinnä ihmettelin kuinka kovaa hakkasivat jossain "autokorjaamolla".
        Olisikohan ollut vain kevyet korvatulpat, täytyy pyytää kunnon korvasuojaimet. Ilmailunäytöksissä oli sellaiset.
        Ehkä pauke kova lähellä päätä, nyt kuvataan ehkä alaselkää.
        Onneksi mukavan viileää oli siinä makaillessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        Minäkin menen toisen kerran siihen putkeen. -16 kuvattiin niska. Leikkaukseen sitten syksyllä. Ei auttaut mitään.
        Minulle jäi ainoastaan muistiin, kuinka kamalaa se pauke oli. Lähinnä ihmettelin kuinka kovaa hakkasivat jossain "autokorjaamolla".
        Olisikohan ollut vain kevyet korvatulpat, täytyy pyytää kunnon korvasuojaimet. Ilmailunäytöksissä oli sellaiset.
        Ehkä pauke kova lähellä päätä, nyt kuvataan ehkä alaselkää.
        Onneksi mukavan viileää oli siinä makaillessa.

        ,,, tottahan se oli kaularanka jota kuvattiin. Jäi vaan mieleen se pitkä leikkaushaava.
        Niittejä reippasti hiuksiin saakka.
        Nämä kirjoitukset kai tulevat sekaisin, ajattelin "hännille" laittaneeni. Siellä jo mainittiin koronastakin, nyt molemmissa käsivarsissa rokotukset.


    • Anonyymi

      Itseä kuvattu useasti (pää ja kaularanka) ja putkeen mentäessä ja siellä ollessa pidän yleensä silmät kiinni niin hyvin menee. Jyske on kova ja kuulokkeista ei juuri apua eli itselle ihan sama, mitä ”musiikkia” tulee :D ja kuvattu Meilahdessa sekä normilaitteissa että rekassa, joiden välillä ei mielestäni ole eroa.

      Prosessi:
      -noudata saamiasi ohjeita ja ilmoittaudu
      -pukukopissa riisu metallia sisältävät vaatteet ja korut sekä kengät
      -käy makuulle osoitettuun paikkaan, hoitaja laittaa korvatulpat ja kuulokkeet sinulle sekä tarvittessa kanyylin suoneen varjoainetta varten
      -saat hälytysnapin käteen kaiken varalta
      -sinut laitetaan laitteen sisään siten, että saadaan kuvattua tarvittava paikka
      -kone skannailee sinua ja pitää erilaista ääntä pitkin kuvauksia - joskus jyske voi olla niin kova että oikeasti tärisyttää
      -mikäli varjoainetta käytetään, voi se tuntua suonissa viileältä
      -kuvaus on lopulta ohi ja olet siitä hengissä selvinnyt
      -pitkä odotus, että saat luettua tuloksen kanta.fi:stä, ellei puhelua/vastaanottokäyntiä ole sovittu lähelle kuvausta

      -Konkari

    • Anonyymi

      Magneettikuvauksessa hankitaan objektiivisia todisteita mahdollisista fyysisistä poikkeamista esim. aivoissa. Psykiatriassa näin ei sen sijaan tehdä. Siellä lievän aivovamman jälkitilakin voidaan aivan hyvin tulkita persoonallisuushäiriöksi pelkän subjektiivisen arvion perusteella.

    • Anonyymi

      En lukenu koko ketjua mutta vinkki olis. Ota omat korvatulpat mukaan ja laita korviin vielä lisäsuojaksi. Jos huono tuuri käy ni laitteistosta lähtee kova ääni tai kuulosuojaimet huonot.

      Ei mulla muuta - AS

    • Anonyymi

      Osaako joku sanoa laitetaanko kaularangan magneetissa kokonaan putkeen ja kauanko kestää suunnilleen?

    • Anonyymi

      Nonnin, tänään tehtiin koko selän alueen magneettikuvaus ja kesti 40min.
      Oli sitten niin helvettiä kuin olla ja saattaa.
      Koska olen isokokoinen nainen putki täyttyi minusta kokolailla, olo oli kuin ahtaassa komerossa jossa ei yhtään voinut liikkua.
      Kädet olivat tiukasti sivuilla, ihan jumissa, niitä ei voinut liikuttaa ollenkaan.
      Laitoin silmät kiinni kun minua työnnettiin putkeen ja erehdyin avaamaan ne siellä sisällä mitä en todellakaan suosittele tekemään.
      Putken katto oli siinä heti lähes nokassa kiinni, iski ihan hitommoinen fobia, sain itseni vain vaivoin hillittyä etten painanut sitä käteen annettua paniikkinappulaa.
      Sydän hakkasi varmaan kahtasataa ja aloin valumaan kylmää hikeä.
      Aloin vapisemaan kauttaaltaan ja silloin hoitaja sanoi kuulokkeisiin että ole vain ihan liikkumatta.
      Tuli sitten luokseni ja kuvaus keskeytettiin hetkeksi ja minut otettiin pois putkesta, sain siinä hengitellä rauhassa ja antaa sykkeen tasaantua, sitten takaisin silmät tiukasti kiinni ja kuvaus saatiin päätökseen.
      Mutta sitten kun kuvaus loppui , sain nousta koneesta ja tasaannuttuani pystyin taas kävelemään tajusin, mitä hirveätä, oli laskenut alleni, siis pissannut sinne koneeseen.
      Hoitaja kyllä katsoi minua aika pitkään ja totesi kuitenkin että ei tämä ollut ensimmäinen kerta, niin käy kun pelkää ihan liikaa.
      Jos vielä joudun tuohon laitteeseen pyydän lääkäriltä sellaiset rauhoittavat että varmasti riittää, suosittelen samaa jokaiselle isokokoiselle ihmiselle joka tuohon tutkimukseen joutuu.
      Kauhea kokemus.

      • Anonyymi

        Kyllähän magneettikuvaus voi olla klaustrofobiaa sairastavalle koettelemus, mutta normaali-ihmiselle se ei ole ongelma. Putkeen menee vain se osa ihmisestä mistä kuvaus halutaan tehdä. Nyt viimeksi olin pään mageettikuvauksessa ja olen myös aika isokokoinen. Tuo ettei saa liikkua kuuluu tutkimusmetodiin ja mm. käsien tukeminen liikkumattomaksi on helpotus potilaalle. Tuossa pään kuvauksessani laitettiin lisäksi eräänlainen häkki kasvojen eteen peittämää koko pään, eikä sekään aiheuttanut minulle ongelmia. Magneettikuvauksessa voisi vaikka torkahtaa ellei se vaihteleva kova meteli pitäisi hereillä (viimeisin kuvaukseni tehtiin aamuyöllä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän magneettikuvaus voi olla klaustrofobiaa sairastavalle koettelemus, mutta normaali-ihmiselle se ei ole ongelma. Putkeen menee vain se osa ihmisestä mistä kuvaus halutaan tehdä. Nyt viimeksi olin pään mageettikuvauksessa ja olen myös aika isokokoinen. Tuo ettei saa liikkua kuuluu tutkimusmetodiin ja mm. käsien tukeminen liikkumattomaksi on helpotus potilaalle. Tuossa pään kuvauksessani laitettiin lisäksi eräänlainen häkki kasvojen eteen peittämää koko pään, eikä sekään aiheuttanut minulle ongelmia. Magneettikuvauksessa voisi vaikka torkahtaa ellei se vaihteleva kova meteli pitäisi hereillä (viimeisin kuvaukseni tehtiin aamuyöllä).

        Myös minulla on rentouttava kokemus kuvantamisesta, oli ihanaa olla kaikessa rauhassa pari tuntia laitteessa kun kuvausta suoritettiin.

        Ihanan hämäeä tutkimushuone ja miellyttävä viileä ilmavirtaus toi kokoajan raitista raikasta ilmaa hengitettäväksi

        Kuulokkeista soi klassinen musiikki joka vai minut ihan unen rajoille, tuntui laite olisi halannut minua hellästi koko ajan.

        Turvallinen ja voimauttava kokemus, voin lämmöllä suositella ihan jokaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös minulla on rentouttava kokemus kuvantamisesta, oli ihanaa olla kaikessa rauhassa pari tuntia laitteessa kun kuvausta suoritettiin.

        Ihanan hämäeä tutkimushuone ja miellyttävä viileä ilmavirtaus toi kokoajan raitista raikasta ilmaa hengitettäväksi

        Kuulokkeista soi klassinen musiikki joka vai minut ihan unen rajoille, tuntui laite olisi halannut minua hellästi koko ajan.

        Turvallinen ja voimauttava kokemus, voin lämmöllä suositella ihan jokaiselle.

        Ihana kokemus, suoritettiin lantion alueen tutkims jossa olin kokonaan koneen sisällä.
        Tuntui kuin olisin päässyt takaisin äidin turvalliseen kohtuun jossa ole suojassa.
        Vain radiosta soinut räväkkä humppa piti minut tässä ajassa, muuten olisin vaipunut toiseen maailmaan kuin meditoidessa.
        Rakkaudellinen toimenpide joka pitää huolta sinusta, joka euron arvoinen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän magneettikuvaus voi olla klaustrofobiaa sairastavalle koettelemus, mutta normaali-ihmiselle se ei ole ongelma. Putkeen menee vain se osa ihmisestä mistä kuvaus halutaan tehdä. Nyt viimeksi olin pään mageettikuvauksessa ja olen myös aika isokokoinen. Tuo ettei saa liikkua kuuluu tutkimusmetodiin ja mm. käsien tukeminen liikkumattomaksi on helpotus potilaalle. Tuossa pään kuvauksessani laitettiin lisäksi eräänlainen häkki kasvojen eteen peittämää koko pään, eikä sekään aiheuttanut minulle ongelmia. Magneettikuvauksessa voisi vaikka torkahtaa ellei se vaihteleva kova meteli pitäisi hereillä (viimeisin kuvaukseni tehtiin aamuyöllä).

        " Vain se osa " siis irroitetaanko ihmisestä pää jos se halutaan tutkia ? Sahataanko selkä irti ruumiista jos sitä kuvataan?
        Pötypuhetta, kyllä sinne putkeen sullotaan koko kroppa tutkimusta varten, valmistautukaa siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Vain se osa " siis irroitetaanko ihmisestä pää jos se halutaan tutkia ? Sahataanko selkä irti ruumiista jos sitä kuvataan?
        Pötypuhetta, kyllä sinne putkeen sullotaan koko kroppa tutkimusta varten, valmistautukaa siihen.

        Yritätkö olla vitsikäs? Nyt viimeksi kun olin pään magneettikuvauksessa, vyötäröstä alaspäin muu kroppa oli putken ulkopuolella. Samoin joskus aiemmin kun kuvattiin polvea, olin putkessa vaan vyötäröä myöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritätkö olla vitsikäs? Nyt viimeksi kun olin pään magneettikuvauksessa, vyötäröstä alaspäin muu kroppa oli putken ulkopuolella. Samoin joskus aiemmin kun kuvattiin polvea, olin putkessa vaan vyötäröä myöten.

        Onkohan olemassa sellaisia avoimia kuvauslaitteita? Minua pelottaa tuollainen ahdas laite.
        Tuntuu että en voi sinne mennä, jos ottaisi muutaman grogin niin se voisi auttaa.
        Tuskin siellä on mitään promille rajaa eikä sillä luulisi kuvauksen onnistumisen kannalta mitään väliä olevan jos on vähän " maistissa" .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan olemassa sellaisia avoimia kuvauslaitteita? Minua pelottaa tuollainen ahdas laite.
        Tuntuu että en voi sinne mennä, jos ottaisi muutaman grogin niin se voisi auttaa.
        Tuskin siellä on mitään promille rajaa eikä sillä luulisi kuvauksen onnistumisen kannalta mitään väliä olevan jos on vähän " maistissa" .

        Tekniikka vaatii sen että laite on renkaanmuotoinen. Mutta onhan se avoinna molemmista päistä eikä se "putki" ole pitkä. On myös kehitetty tehokkaampi magneettikuvauslaiten jossa aukko on laajempi (mm. Töölön Mehiläisessä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikka vaatii sen että laite on renkaanmuotoinen. Mutta onhan se avoinna molemmista päistä eikä se "putki" ole pitkä. On myös kehitetty tehokkaampi magneettikuvauslaiten jossa aukko on laajempi (mm. Töölön Mehiläisessä).

        Kannattaa mennä vaikka katsomaan laite ennen kuvausta, sitten tietää mihin joutuu ja vaatiiko se rauhoittavia lääkkeitä.
        Kaameinta on huomata putkessa että minusta ei ole tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa mennä vaikka katsomaan laite ennen kuvausta, sitten tietää mihin joutuu ja vaatiiko se rauhoittavia lääkkeitä.
        Kaameinta on huomata putkessa että minusta ei ole tähän.

        Yleensä magneettikuvauksessa on ruuhkaa, joten siinä vaiheessa kun kuvaus on alkamassa, ei rauhoittavaa lääkettä enää ehditä antamaan. Kannattaa siis pyytää lääke jo ennakkoon jos epäilee itseään, erityisesti jos tietää pelkäävänsä ahtaita paikkoja.


    • Anonyymi

      Joku laskee alleen laitteessa ja toinen kokee täydellisen rentoutumisen tunteen, kyllä me ihmiset ollaan erilaisia.
      Minulle kuvaus tehtiin lievää narkoosia käyttäen nk " humauksessa" se oli helppo tapa selvitä tästä kiusallisesta asiasta.

    • Anonyymi

      Minulta otettiin MRI selkärankan kuvaus, minulle tuli päänsärky heti kuvauksen jälkee, aihetaako kova melu sen, luulisin että se oli juuri melusta

      • Anonyymi

        Käytettiinkö varjoainetta kuvauksessa? Se voi aiheuttaa päänsäryn.


    • Anonyymi

      Rauhoittavan lääkkeen varaa ajan omaan Terveyskeskukseen lääkärille ja sanoo että Menossq magneettikuvaukseen. Se siinä vain on jos diapamin antavat niin ei saa autolla ajaa.

    • Anonyymi

      Mulla on meningeooma aivoissa,se on hyvälaatuinen kasvain. Noin 3 millin kokoinen. Ja olen ennen käynyt Tyksissä magneettikuvauksissa,mutta tänään olin täällä Salossa magneettirekassa eka kertaa. Yhessä vaiheessa siinä maatessani ja koneen räksyttäessä sitä samaa kolinaa omasta mielestäni vaikka kuinka kauan ,rupesin ajattelemaan että pyörtyikö se hoitaja,kun tuntui että se kone räksytti liian kauan. Hoitaja oli yksin rekassa ja mä aattelin painanko paniikkinappulaa jonka sain käteen,että hei hei huuhuuu,mutta se aika tuntui itsestä vaan pitkältä. Jännitti vähän,mutta hyvin se meni ja kun nousin siitä pediltä,multa pääsi pieni pieru. Todella noloa. Pyysin anteeksi. Ja sitten olikin kiva lähteä reippain mielin kotia kohti ja tulokset tulevat aikanaan. Kaikille tsemppiä jotka ovat menossa magneettikuvauksiin,kyllä se hyvin sujuu.👍👍🥰

    • Anonyymi

      On hyvä kun tuntee että on jokin ongelma kyllä he auttavat,jos eivät Peru

      Mehiläinen hieman ahdas mangnetti, kun puhuu kyllä ne oikein toimii,meni itse kun kerroin miten tässä ollaan ,pelkäsi, kertoi nyt minä menen itse.

      Mehiläinen teki Vartia asekävelyä tiloissaan.
      Tavara hoitovirheet pakkohaut , väkivalta ,viha . hoito työn ongelma, .

    • Anonyymi

      Olin tänään ensimmäistä kertaa pään magneetissa. Aiemmin olen ollut lannerangan kuvauksissa, mikä oli aika klaustrofobista. Viime vuonna on tullut ainakin Tampereelle kunnolliset korvatulpat kuulokkeiden alle, jotka vaimentavat todella paljon meteliä, mutta musiikki kuuluu silti. Pään kuvaus oli niin helppo kun peilin avulla näki kätensä, jalkansa ja peräseinänkin. Vyötäröstä alas oltiin laitteen ulkona. Sen peilin ansiosta näytti laitteen yläosan olevan vähintään metrin päässä. Eli teille jotka jännittävät päänkuvausta, tämä on helpoin kokemus heti röntgenin jälkeen. Pahinta tietysti on tulosten odottelu.

    • Anonyymi

      Kunnon diapam jysäys auttaa kestämään, ilman sitä en mene laitteeseen.

      • Anonyymi

        Todellakin, kuvittele ahdas putki jossa et voi liikkua yhtään, kädet liimaantuneena sivuille, pää kopsahtaa laitteen kattoon, en vain voi kuvitella pahempaa.
        Olin selän magneetissa jossa siihen laiteeseen joutuu kokonaan ja se kesti 45 min!
        Hirvittävä kokemus joka oli viedä järjen, onneksi olin käynyt pissalla ennen tutkimusta niin en kastellut kuin housuni, muutenkin olin kauttaaltani hiestä likomärkä.
        Itkin koko kotimatkan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, kuvittele ahdas putki jossa et voi liikkua yhtään, kädet liimaantuneena sivuille, pää kopsahtaa laitteen kattoon, en vain voi kuvitella pahempaa.
        Olin selän magneetissa jossa siihen laiteeseen joutuu kokonaan ja se kesti 45 min!
        Hirvittävä kokemus joka oli viedä järjen, onneksi olin käynyt pissalla ennen tutkimusta niin en kastellut kuin housuni, muutenkin olin kauttaaltani hiestä likomärkä.
        Itkin koko kotimatkan.

        Sama, olin tänään selkärangan magneetissa , olen lihava ihminen joka ei putkeen mahdu kuin sullomalla, en voi kuvitella painajaismaisempaa kokemusta kuin tuo oli.
        Saivat minut sinne putkeen pikku hiljaa hivuttamalla mutta olin kuin silli hyvin ahtaassa purkissa. Sitten se tapahtui, se nappi jota painamalla saa apua irtosi kädestäni sullomis vaiheessa eli en saanut apua kun aivan hirvittävä paniikkikohtaus iski, oli niin ahdasta että en voinut liikkua yhtään, huusin suoraa huutoa mutta eihän sitä kukaan kuule, pyörryin, onneksi. Aloin tulla tajuihini kuvauksen loputtua kun nilkoista minua vedettiin ulos kahden ihmisen voimin. Lääkäri haettiin paikalle ja olin osastolla iltaan asti, sain rauhoittavaa lääkettä ja vointi alkaa tasaantua, rakkaat ihmiset, älkää menkö tuohon koneeseen ainakaan etukäteen tutustumatta, lihavalle ihmiselle kauhun paikka.


    • Anonyymi

      Ihmiset täällä keksii juttuja, aivan täysiä hulluuksia.

      • Anonyymi

        Taitaa perustua samaan kuin armeijassa pelotellaan alokkaita jalkahikirokotuksilla kynnen alle tms.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe