Homesairaudesta - mitkä oireet?

alati sairas

Mitä oireita homeelle altistuminen aiheuttaa? Miten
mahdollinen herkkyys/ altistuminen todetaan, ja miten kyseisiin tutkimuksiin pääsee?

Miten nopeasti voi sairastua rakennuksessa, jossa on huomattavan paljon kosteusvaurioita?

Auttakaa ja kertokaa kaikki te joilla kokemusta on, sillä omituinen sairastelu alkaa pikku hiljaa kyllästyttämään!

18

6420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............................

      Minulle home on aiheuttanut migreeniä ( tai pikemminkin sädesieni, mikä on kosteusvaurio-bakteeri), migreeni aiheuttaa pahoinvointia.
      Saan homeesta myös kovaa poskiontelosärkyä. Poskionteloni olivat kuulemma allergisesti turvonneet (tammikuussa..), mutta märkää ei ollut.
      Se oli outoa, ja silloin aloin epäillä hometta.
      Oli koko ajan yskää ja hengenahdistusta, tuntui siltä, kuin keuhkoissa olisi vettä.
      Väsymys on selkeä oire myös. Silmiä saattaa särkeä,
      nenä voi olla tukossa. Tällaista.

      • alati sairas

        Paljon kiitoksia vastauksestasi!
        Itsellä samanlaisia oireita kuin nuo kertomasi,
        päänsärkyä, kuumeilua, pahoinvointia, jatkuvia poskiontelotulehduksia, kuitenkin juuri niin, että vain limakalvoturvotus on runsasta, mitään punkteerattavaa eritettä ei löydy! Antibiootteja ja allergialääkkeitä määrätään kuitenkin toistuvasti, vaikka niistä ei ole mitään hyötyä, sillä oireet palaavat aina kun palaan työhön, muutaman päivän jälkeen.


      • Laiskuutta

        Olen töissä pannut merkille sen, että kaikki laiskat tyypit potee homejuttuja ja puhuu niistä hämätäkseen muita työkavereita. Teettävät toisilla kaikki työt ja ovat itse niin sairaita että. Miksi eivät perusta omaa firmaa kun on niin vaikeaa että missään ei pysty työskentelemään kun jokaikinen työpaikka on homeessa. Laiskuutta se on.


      • Älyä
        alati sairas kirjoitti:

        Paljon kiitoksia vastauksestasi!
        Itsellä samanlaisia oireita kuin nuo kertomasi,
        päänsärkyä, kuumeilua, pahoinvointia, jatkuvia poskiontelotulehduksia, kuitenkin juuri niin, että vain limakalvoturvotus on runsasta, mitään punkteerattavaa eritettä ei löydy! Antibiootteja ja allergialääkkeitä määrätään kuitenkin toistuvasti, vaikka niistä ei ole mitään hyötyä, sillä oireet palaavat aina kun palaan työhön, muutaman päivän jälkeen.

        Älä mee enää töihin. Makaa laiskuuttasi kotona kun et kehtaa mitään tehä.


      • emälaiskuutta
        Laiskuutta kirjoitti:

        Olen töissä pannut merkille sen, että kaikki laiskat tyypit potee homejuttuja ja puhuu niistä hämätäkseen muita työkavereita. Teettävät toisilla kaikki työt ja ovat itse niin sairaita että. Miksi eivät perusta omaa firmaa kun on niin vaikeaa että missään ei pysty työskentelemään kun jokaikinen työpaikka on homeessa. Laiskuutta se on.

        Saman minäkin olen pannut merkille. Meidän työpaikalla oli pari tosi laiskaa tyyppiä ja kun pomo kehoitti heitä hoitamaan hommansa niin jopa saivat homehysterian päälle ja sen jälkeen eivät ole töihin koskeneet. Minusta pitäisi Suomeen laatia laki että sellaisen työntekijän saa sanoa heti irti joka alkaa puhua homeesta.


      • olet jo niin sairas
        alati sairas kirjoitti:

        Paljon kiitoksia vastauksestasi!
        Itsellä samanlaisia oireita kuin nuo kertomasi,
        päänsärkyä, kuumeilua, pahoinvointia, jatkuvia poskiontelotulehduksia, kuitenkin juuri niin, että vain limakalvoturvotus on runsasta, mitään punkteerattavaa eritettä ei löydy! Antibiootteja ja allergialääkkeitä määrätään kuitenkin toistuvasti, vaikka niistä ei ole mitään hyötyä, sillä oireet palaavat aina kun palaan työhön, muutaman päivän jälkeen.

        että älä mene enää sinne takaisin. Vaadit vain sairaslomaa. Voi olla, että yks kaunis päivä alkaa tulla tämä hapen puutteen tunne ja silloin ei ainakaan ole enää paluuta terveeseen elämään. Näin kävi mulle ja arvaa harmittaako, että palasin tuon töihin, vaikka mitään ei ollut vieläkään työpaikalla tehty.

        PS. Älä välitä noista intoilijoista, heitä on joka puskan takana. Sinä itse tiedät parhaiten, kroppa kyllä opettaa olemaan nöyrä. Vielä se opettaa noille intoilijoillekin.


      • vinkiksi
        olet jo niin sairas kirjoitti:

        että älä mene enää sinne takaisin. Vaadit vain sairaslomaa. Voi olla, että yks kaunis päivä alkaa tulla tämä hapen puutteen tunne ja silloin ei ainakaan ole enää paluuta terveeseen elämään. Näin kävi mulle ja arvaa harmittaako, että palasin tuon töihin, vaikka mitään ei ollut vieläkään työpaikalla tehty.

        PS. Älä välitä noista intoilijoista, heitä on joka puskan takana. Sinä itse tiedät parhaiten, kroppa kyllä opettaa olemaan nöyrä. Vielä se opettaa noille intoilijoillekin.

        Itse olin samanlaisessa tilanteessa sairauteni kanssa kuin sinä. Yritin olla töissä, vaikka minkälaisilla lääkkeillä ja työtiloilleni ei tietysti tehty mitään koko aikana, salailtiin vaan. Ja kolme vuotta kului kirjoittamistasi oireista, jotka olivat myös minulla ihan samanlaiset, ja olin työkyvytön ammattitautinen. Nyt ei enää naurata ketään. Toimeentulo on nolla ja sen lisäksi olen täysin sängyn pohjalla homekontaktien jälkeen.

        Katso totuutta silmiin, älä usko lööperin puhujia ja etsi itsellesi lääkäri, joka ymmärtää homesairauksien päälle. Ja ryhdy ajamaan omaa asiaasi, jotta et sairastuisi niin pahasti, ettet pysty menemään syksysäälläkään ulos. Homeet rajoittavat elämää varsin kovasti, kun on sairastunut ja sitä ei vaan kertakaikkiaan pysty sairastumaton ymmärtämään ennen kuin osuu omalle kohdalle. Ja kyllähän se alkaa osumaan, kun 80 % julkisista rakennuksista on jonkinasteisen kosteusvaurion kourissa.

        Yhdyn edelliseen kirjoittajaan eli "kroppa kyllä opettaa olemaan nöyrä" pitää sataprosenttisesti paikkansa.


      • minun esimies asialla....
        emälaiskuutta kirjoitti:

        Saman minäkin olen pannut merkille. Meidän työpaikalla oli pari tosi laiskaa tyyppiä ja kun pomo kehoitti heitä hoitamaan hommansa niin jopa saivat homehysterian päälle ja sen jälkeen eivät ole töihin koskeneet. Minusta pitäisi Suomeen laatia laki että sellaisen työntekijän saa sanoa heti irti joka alkaa puhua homeesta.

        Ei usko 5 erikoislääkärin lausuntoon sairastumisessani työpaikansisäilmalle. Onneksi "tämä tauti" yllättää myös epäilijät. Minun työpaikalla jo monelle tullut pahat, krooniset sairaudet, eläköitymiset.

        Olisiko lukutaidossa tai sivistyksessä eräillä kirjoittajilla korjaamisen varaa ??
        Katso itseäsi peiliin !!!


      • oma homeeton firma
        minun esimies asialla.... kirjoitti:

        Ei usko 5 erikoislääkärin lausuntoon sairastumisessani työpaikansisäilmalle. Onneksi "tämä tauti" yllättää myös epäilijät. Minun työpaikalla jo monelle tullut pahat, krooniset sairaudet, eläköitymiset.

        Olisiko lukutaidossa tai sivistyksessä eräillä kirjoittajilla korjaamisen varaa ??
        Katso itseäsi peiliin !!!

        Perustakaa homehörhöt oma firma ja tarkistakaa olot sellaiseksi että elätte mikrobivapaassa tilassa ja olkaa avuliaita ja ottakaa töihin sinne muutkin homehörhöt. Auttakaa heitä. Maksakaa veroja ja työntekijöistä aiheutuvia kuluja ja ilmoittakaa heti alussa työntekijälle että voi olla vapaasti poissa jos on huono olo. Tehkää se älkääkä aina valittako . Mutta ettäpä te siihen pysty kun olette niin saamarin laiskoja. Ja rahan ahneita.


      • homeahdistus1
        oma homeeton firma kirjoitti:

        Perustakaa homehörhöt oma firma ja tarkistakaa olot sellaiseksi että elätte mikrobivapaassa tilassa ja olkaa avuliaita ja ottakaa töihin sinne muutkin homehörhöt. Auttakaa heitä. Maksakaa veroja ja työntekijöistä aiheutuvia kuluja ja ilmoittakaa heti alussa työntekijälle että voi olla vapaasti poissa jos on huono olo. Tehkää se älkääkä aina valittako . Mutta ettäpä te siihen pysty kun olette niin saamarin laiskoja. Ja rahan ahneita.

        ovat puhtaita ja homeettomia eikä niiden sisäilma sairastuta työntekijöitä, näinhän sanoo lakikin.

        Kyllä me tulemme sinun firmaasi työhön jos et riko lakia. Rikollisille emme tietenkään työskentele.

        Eiköhän laiska ja rahanahne ole se työnantaja, joka ei korjauta toimitilojaan edes vähimmäistasoon, eli ei aiheuta terveyshaittaa.


      • ääliöt on ihan muualla
        oma homeeton firma kirjoitti:

        Perustakaa homehörhöt oma firma ja tarkistakaa olot sellaiseksi että elätte mikrobivapaassa tilassa ja olkaa avuliaita ja ottakaa töihin sinne muutkin homehörhöt. Auttakaa heitä. Maksakaa veroja ja työntekijöistä aiheutuvia kuluja ja ilmoittakaa heti alussa työntekijälle että voi olla vapaasti poissa jos on huono olo. Tehkää se älkääkä aina valittako . Mutta ettäpä te siihen pysty kun olette niin saamarin laiskoja. Ja rahan ahneita.

        joihin sinä kuulut.

        Itse taidat olla laiska, yleensähän se menee niin että mistä toista syyttää on itse.

        Et ehkä jaksa nousta aamulla sängystäsi, tietysti se on jonkun muun syy. Homeet on kiva aihe räyhähengille. Voit olla huoletta, ei sua kukaan kaipaa "töissä". Tarpeeton haittatekijä olet tuolla asenteella. Perusta firma ja ota sinne samanlaisia ääliötä töihin. Teillä tulee tosi kivaa........ pusi pusi


      • homeahdistus1
        ääliöt on ihan muualla kirjoitti:

        joihin sinä kuulut.

        Itse taidat olla laiska, yleensähän se menee niin että mistä toista syyttää on itse.

        Et ehkä jaksa nousta aamulla sängystäsi, tietysti se on jonkun muun syy. Homeet on kiva aihe räyhähengille. Voit olla huoletta, ei sua kukaan kaipaa "töissä". Tarpeeton haittatekijä olet tuolla asenteella. Perusta firma ja ota sinne samanlaisia ääliötä töihin. Teillä tulee tosi kivaa........ pusi pusi

        mistä niistä sinä kärsit?

        Ilkeys, ylimielisyys ja tyhmyys ovat luonteenpiirteitä, eivät sairauksia.

        P.S: Kokeilepa nyt näin ennen kiireisen työpäiväsi aamua vaikka syöpäsairaiden palstaa ja kerro heille miten he ovat laiskoja lusmuilijoita ja ääliöitä, joilla on väärä asenne.


      • törkeen sairasta
        oma homeeton firma kirjoitti:

        Perustakaa homehörhöt oma firma ja tarkistakaa olot sellaiseksi että elätte mikrobivapaassa tilassa ja olkaa avuliaita ja ottakaa töihin sinne muutkin homehörhöt. Auttakaa heitä. Maksakaa veroja ja työntekijöistä aiheutuvia kuluja ja ilmoittakaa heti alussa työntekijälle että voi olla vapaasti poissa jos on huono olo. Tehkää se älkääkä aina valittako . Mutta ettäpä te siihen pysty kun olette niin saamarin laiskoja. Ja rahan ahneita.

        Minulla ei ole homealtistusta, mutta olen kyllä seurannut altistuneiden ihmisten elämää läheltä. Hometaloja Suomenmaassa riittää ja surkeita rakentajia ja tyhmyyttä, kuten nämä kirjoittajat joilla ei ole alkeellisintakaan tiedonmurua aiheesta tai ajattelutoimintaa aivojen ylemmillä tasoilla. Vaikuttaa siltä että ne korkeintaan kaksi hermosolua yhteentörmätessään aiheuttavat agressiivista käyttäytymistä ja turhautumista. Laiskuudeksi voi nimittää myös tälläistä ajatustoiminnan puutetta. Te jotka olette altistuneita, tuollaisten tyhjäpäiden jorinoita ei kannata ottaa vakavasti.


    • lisäsairaudet on tuo hilkkaliisan hieno oirelista. Siitä listasta minä tunnistin itselläni olleen lähes kaikki oireet.

      Minulla "todettiin" olevan homeista johtuva herkistyminen yksinkertaisesti oireiden perusteella, keuhkoja kuuntelemalla ja talomme mikrobimittausten perusteella. Lisäksi kosteusvauriopaneelissa oli positiivisia IgG-vasta-aineita. IgE-testit olivat kaikki negatiivisia. Kuten lähes kaikki keuhkofunktiotestit, jotka tehtiin liian myöhään ja kortisonikuurien jälkeen.

      Hirmuisessa homepöllytyksessä (suojaamattomat purkutyöt) voi sairastua jo puolessa tunnissa jonkinlaisiin keuhkovaurioihin.

      Minulla on takana vuosien työskentely kosteusvaurioisilla työpaikoilla, sitten vasta alkoi tulla alveoliitin oireita. Ja kotona tuli yksi hirmuinen homepöllytys, josta en ole koskaan kokonaan toipunut.

      Tarvitset asiantuntevan keuhkolääkärin (jos siis lähinnä keuhko-oireet) joka lähettää sinut jatkotutkimuksiin esim. keuhko-osastolle, alleriasairaalaan. Työterveyslaitokselle lähetetään työterveyshuollon kautta. Arvauskeskuksesta kukaan ei taida päästä eteenpäin.

    • Tiitu

      Muutaman yön viettäneenä "perunakellarin" tuoksuisessa asunnossa kysyisin, että onko tyypillistä homealtistukselle hajuaistin katoaminen?

      • home sweet home

        Itsellä ainakin katosi hajuaisti ja osittain myös makuaisti. Vasta nyt yli 3 kuukautta homeasunnosta muuton jälkeen alkavat palata...


    • tutkimuksesta otettua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe