AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Sportagen heikko esitys

Sportagen heikko esitys

49 Vastausta 10 113 Lukukertaa
TM:n käyttötestissä ollut KIA sportage oli juuri sitä mitä pelkäsinkin, eli varsin heikkolaatuinen auto.

Uskomatonta, että vielä 2000-luvulla kehdataan valmistaa autoja joissa ei ole edes sinkittyä koria. Sportagen ruostumaan lähtenyt konepelti todisti, että auton ruostesuojaus on olematon, aivan kuten tutkimuksissakin on käynyt ilmi. Ruostetta ja öljyvuotoja näytti olevan pohjassakin, että autoa ei voi kyllä millään muotoa sanoa pitkäikäiseksi.

Pahinta oli kuitenkin kiilahihnan ennen aikainen hapertuminen joka katketessaan saattaa hajoittaa koko moottorin. Pahana pitäsin myös ESP:n temppuilua joka oli maksaa autoa ajaneen testihenkilön hengen.

Testatun auton suorituskyky ei ollut lähelläkään tehtaan lupaamia arvoja. Autoa yritetään siis myydä asiakkaille tehokkampana kuin se onkaan. Tuohon kun lisätään vielä järjettömän kalliit ylläpitokulut valtavine bensan kulutuksineen, niin voidaan sanoa, että KIA sportage on todellinen hölmöläisten auto. Käytettyjä Sportageita tulee vielä tulevaisuudessa saamaan pikkurahalla. Puuttuvaa korin sinkitystä, kun ei voi korjata edes ruostesuojauksella.

Sanottiinko

tosiaan että sitä ei ole? Olin kuvitellut että kaikki autot on nykyään sinkitty kattoa lukuun ottamatta.

Kyllä vaan

Kiven iskut olivat vieneet mukanaan palan maalia ja ruostuminen oli tapahtunut erittäin nopeasti. Todettiin, että sinkitystä ei ollut ainakaan konepellissä, jossa sitä kiperimmin tarvittaisiin.
Jos sitä on esim. katossa, siitä ei ole juurikaan hyötyä. Onkin hyvin todennäköistä, että sinkkiä ei löydy koko autosta.

Raivostuttaa kerta kaikkiaan minakin!

Entä

Oliko siellä ruosteen alkuja?

Massattu

Ei mitenkään erityisen paha. Alustasta auto on sentään massattu, mutta oljyvuotoja löytyi ja pakoputki, sekä takavaimentaja oli pahoin ruostunut.

Sinkityksestä ym.

Kyllä auto ainakin minulle on myyty sinkittynä kattoa lukuunottamatta. Jos totuus on toinen, on kyseessä huijaus.

"konepelti todisti, että auton ruostesuojaus on olematon, aivan kuten tutkimuksissakin on käynyt ilmi."

Missä tutkimuksissa? Ainakin ruotsalaiset antavat Sportagelle kolme pistettä, kun esim. kilpailevat Honda CR-V ja Toyota RAV4 jäävät kahteen pisteeseen. Ks.

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Lisäksi autot massataan maahantuonnin yhteydessä.

Mitä tulee ylläpitokuluihin, niitä voi vähentää esim. huollattamalla autonsa Hyundain puolella.

Ilmoitetut EU-kulutuslukemat ovat kyllä vahvasti kaunisteltuja, kuten olen täälläkin useaan otteeseen todennut. Siinä valossa ei niin kovasti hämmästyttäisi, vaikka kaunistelu ulottuisi muihinkin suoritusarvoihin.

Onko tuo lehti tuosiaan jo ilmestynyt? TM:n nettisivulla mainostetaan vielä numeroa 16, jossa tuota kestotestiä ei ainakaan ole.

Jos noin on väitetty

TM:n mukaan maalipinta on ohut ja kova. Kiveniskuista irtoaa maali + pohjamaali ja paljas pelti alkaa ruostua heti. Sinkitystä siellä ei kuvistakaan päätellen ole. Uskomatonta jos KIA-liike väittää, että tuossa ruostuneessa konepellissä on muka sinkitys. Olen nähnyt samanlaisia maalin lohkeamisia ennenkin ja ei ne ole siitä mihinkään edes kolmessa vuodessa ruostuneet, kun on ollut sinkkikori.

Vielä jutusta

Jos puhutaan kiveniskemästä, sehän voi aivan hyvin tunkeutua ohuen sinkkikerroksen läpi. Nimenomaan ohut, elektrolyysillä tehty kerroshan tuo sinkitys ymmärtääkseni on. Kiveniskemät tulee aina paikata paikkamaalilla välittömästi.

Onko TM:llä jutussa todisteita siitä, että sinkitys puuttuu? Tai ovatko haastatelleet maahantuojaa tai valmistajaa asiasta?

Suoritusarvojahan on mitattu jo aiemmissa testeissä ainakin Tuulilasissa, enkä muista että niissä olisi mitään ihmeempää mätää ollut ilmoitettuun nähden, paitsi kulutuspuolella, ja kiihtyvyys jäi ehkä merkityksettömän verran ilmoitetusta. Vastaava laajempi testi on ollut TM:ssä Hyundai Tucsonista, enkä muista että siinäkään olisi ollut suoritusarvoista mitään sensaatiomaista juttua.

Niin...

"sinkitys ei näytä ulottuvan konepeltiin saakka", toteaa TM ja kuvakin on rumaa katsottavaa, etenkin kun auto on otettu käyttöön vasta 16.3.2005.

Tehoissakin oli huomattvaa häviötä, eli moottoritehossa 3kw, väännössä 15nm ja alavääntöä oli kadonnut peräti 20nm. Minusta nuo ovat kyllä merkittäviä tehohäviöitä, mutta joku voi olla toistamieltä. TM ei kuitenkaan ollut.

Vai niin

Jos sinkitys tehdään elektrolyysillä roikottamalla autoa katostaan sinkitysaltaassa, on nähdäkseni mahdotonta, että konepelti jäisi ilman sinkitystä - paitsi jos sitä käsitellään myöhemmin asennettavana erillisosana, jota ei dipata sinkkialtaan kautta. Tällaiselle menettelylle taas on ainakin maallikkona vaikea keksiä mitään järkiperustetta. Sinkityksen totaalinen, järjestelmällinen laiminlyöminen ei sekään kuulosta uskottavalta. Tämä asiahan on selvitettävä, sen verran kiinnostaa.

Suoritusarvopuolesta: jutussa sanottiin siis, että suoritusarvot ovat pudonneet käytön myötä? Kerrottiinko, mistä tämä saattaisi johtua? Moottorin karstoittumisesta tms? Ketjun avauksessa annettiin minusta ymmärtää, etteivät suoritusarvot olisi alunperinkään menneet speksiin, mikä on tietenkin eri asia.

Kannattaa selvittää

Itsellänkin on epäilys auton sinkittämisen laadusta, tai onko siinä säästelty vähän enemmänkin. Mitenhän tuon todistaisi, etenki jos maahantuoja väittää muuta?

Ihmettelen

Ihmettelen vieläkin, miten noiden kiveniskemäkohtien ruostumisesta voi päätellä, ettei "sinkitys ulotu konepeltiin". En ole tässä asiantuntija, mutta miksi kiveniskemä ei voisi ulottua sinkkikerroksen läpi?

Joka tapauksessa nämä on tapana paikkamaalata eikä jäädä odottelemaan, ilmestyykö kohtaan ruostevaurio.

Vertailun vuoksi

"Tehoissakin oli huomattvaa häviötä, eli moottoritehossa 3kw, väännössä 15nm"

Vertailun vuoksi tuo vastaavan kestotestin Saab 9-3 1,8t: "Loppumittauksessa moottoritehoista puuttui 1,5 kilowattia tehtaan lupaamasta arvosta. Vääntömomentista puolestaan jäi uupumaan 13 newtonmetriä."

Tänään

olen kestotilaaja

Tänään tuli

Ainakin tilaajat saivat lehden tänään. Tuon ruostumisen lisäksi olisin vielä enemmän huolissani jakopäänhihnasta. Tuo hihna oli tiensä päässä 30.000km ennen aikojaan, eli se kannattaa vaihtaa varmaan 40.000km etuajassa.

Vaihtohinta

Viimeksi hihnan vaihto yhteen Deltan merkkiin maksoi 398.-. Ottakaa tämä huomioon kun mietitte auton hankintaa. Nykyautoissa ei hihnaa enää käytetä paria poikkeusta lukuunottamatta.

Pari

Luettelepa ne pari "poikkeusta", joissa on hihna? Taitaa tulla listaan aika paljon enemmän kuin "pari" mainintaa!

Audi, VW, Renault, Citroen, Peueot, Skoda, Opel, Fiat,...

Todellakin

VW/Audi/Seat/Skoda on alkanut siirtyä ketjuun. Samoin Opelin uudet ketjulla. Fiat kai jakaa koneet Opelin kanssa. Ranskalaisista en tiedä mitään. Yleensäkin vanhat moottorisukupolvet ovat vielä hihnalla ja uudet ketjulla.

Kehotan

Selvittämään asioita, ennen kuin levittää täällä disinformaatiota:

"Mitä tulee ylläpitokuluihin, niitä voi vähentää esim. huollattamalla autonsa Hyundain puolella."

Soitappas vaikka Kia Motorsin ylimmälle takuuasioista päättävälle taholle, kerro mielipiteesi huoltojen vaikutuksesta takuuseen, ja kerro sitten täällä kaikille minkälaisen vastauksen saat.

Automyyjien ja työnjohtajien puheet voit jättää omaan arvoonsa, mutta kerron tämän siksi, että vältyt ikäviltä yllätyksiltä tulevaisuudessa.

Ongelmia?

Kenelle sinä haluat kiukutella viestilläsi? Auton rakentajalle, myyjälle vai ostajalle? Tuntuisi siltä että jos ongelmia on noin paljon, oikea valitusosoite olisi paikallinen psykiatrian poliklinikka.

No mitäs luulisit?

Haluan kiukutella KIA:lle!

Tuo kertomani on täyttä totta ja siitä on syytäkin olla vihainen. Auton on muka sinkitty, mutta ei olekkkaan ja kulutus ja suorituskyky on jotain ihan muuta kuin on luvattu. Autossa taitaa olla totta vain auton mitat, vai onkohan nekin ilmoitettu yläkanttiin ;)

Tylysti sanottu

Kia sportage ei edusta nykyaikaista autoteknistä näkemystä.

Hyvä

Hyvä, kun näin sanoi. Ehkäpä merkkifanaattisuus lieventyisi edes hieman.

Mikään tavisten hankittavissa oleva automerkki kun ei ole lähelläkään täydellistä - miksi siis Kiakaan. Puolen vuoden odotusajoille ei ole kertakaikkiaan mitään katetta.

"Merkkifanaattisuus?!"

Ihanko todella Kian ostajat ovat jo nyt kehittäneet itselleen merkkifanatismin? Eiköhän kyse ole paremminkin siitä, että valintaa joutuu perustelemaan epäluuloisille ennakkoluuloisille. Tuskin tätä autoa kukaan merkin takia ostaa, ainakaan vielä.

näin on vain käynyt

Nämä "merkkifanaattisuus"-mielipiteet vain kertovat kuinka kiasta on jo muodostunut brändi Suomessa. Nyt alkaa jo keskustelupalstakin näyttämään samalta kuin muidenkin autojen, provot jylläävät ja oikeasti asiasta kiinnostuneet siirtyvät muualle. Sportagen kestotesti ei ollut erityisen mairitteleva, so what? Esimerkkejä löytyy monista muistakin merkeistä, esim. Nissan Maxima (jota pidettiin erittäin hyvänä autona) oli ainakin erittäin ruosteelle altis....joka merkissä on ongelmansa, onko ruostuminen kian ongelma, se jää nähtäväksi. TESTISSÄ OTOS OLI 1 AUTO, eli tilastollisesti yhden Sportagen ongelmat eivät tarkoita yhtään mitään.

Pidätkö tyhmänä

"TESTISSÄ OTOS OLI 1 AUTO, eli tilastollisesti yhden Sportagen ongelmat eivät tarkoita yhtään mitään."

Niin Tekniikan maailmanhan pitäisi ajaa vaikak koko tuotantolinjan autot läpi vai???
Okei jos tämä yksi joka sattui on paska niin niin on muuten loputkin !

jos näin on

Jos kerran kaikki sportaget ovat paskoja niin miksi meikäläisen yksilössä, vm 2005 ei konepellissä ole mitään ruostepilkkuja, pari PIENTÄ kiveniskemää. Siis miten se on mahdollista kun TM:N autossa oli ruostetta???????????? Miksi minun autoni on käynyt ainoastaan määräaikaishuolloissa..?

Osta

"miten se on mahdollista kun TM:N autossa oli ruostetta???????????? Miksi minun autoni on käynyt ainoastaan määräaikaishuolloissa..?"

Vastaus: ruostetta oli siksi kun konepelti oli ruostunut.
Sinun autosi huollossa käyminen ei kuulu tähän asiaan mielestäni mitenkään,kyllä se ruostuminen alkaa kun jokunen kivi vähän kovemmin kolahtaa..
Kumpaanhan luotan enemmän? täällä kirjoittelevaan fanaatikkoon jolla luultavasti suppea ja huono näkö vai Tekniikan Maailmaan?
Voi voi olipa TM:llä huono tuuri kun sattui huono yksilö,SALLIKAA MINUN NAURAAA !!!!!

Kiveniskemät paikataan

Kiveniskemät on automerkistä riippumatta paikattava viipymättä paikkamaalilla ruostumisen ehkäisemiseksi. Jostain syystä TM:n väki ei ole näin tehnyt. Ehkä tarkoituksella.

Kaikki paikataan

Kyllähän pakoputket ja saumatkin voi uudelleen hitsata ja kiveniskeymät paikata joo, nythän onkin kysymys siitä miten on mahdollista että 60000 km ajettuun autoon joutuisi moisia toimia tekemään !!??

Niinpä

ja autokin oli vasta reilun vuoden ikäinen.

Haloo!

Kiveniskemien paikkaus ei mitenkään riipu auton iästä. Ei silloinkaan, jos sellainen sattuu vaikkapa tuulilasiin.

Pintaruoste pakoputkessa ei ole vaarallista, ja pakoputkenhan voi tarvittaessa vaihtaa, kuten vanhemmiten joutuu tekemään missä tahansa autossa. Oman Sportageni (ajossa vähän vajaan vuoden) pakoputkistossa ei näkynyt ruosteen pilkkuakaan, kun tutkin autoa huollon yhteydessä viime viikolla. Kilometrejä on tietenkin selvästi vähemmän kuin TM:n testiautossa.

Omistatko itse minkäänlaista autoa?

TMn Volvo V50 testi

http://www.gatago.com/sfnet/harrastus/autot/22477316.html

Täytyy kunnioittaa TM:ää, kun omissa nimissään sanovat suoraan.

Kateuden ikoni

Tulihan se sieltä!
Kaikissa yhteyksissä se tämä V50 tulee eteen. Auto on hieno, hyvä ajettava, pieni tiloiltaan ja aiheuttaa kateutta! :)
Kian omistajat voivat vain uneksiä siitä ajamisen ilosta ja laadun tunteesta jota Volvossa tuntee.
Tuo V50:nen joka testissä oli kärsi vielä noista alkupää vaivoista mutta ei hätään; 06/07 -malleissa on paranneltu sähköpuolta ja itsellä 20tkm matkalla ei mitään ongelmia. Loistava peli ja ennenkaikkea mahtavaa että se voikin herättää näitä kateuden tunteita niin paljon!!

Kia

No tulin myös lukeneeksi tuon jutun,kyseessähän on ensimmäisiä suomeen tulleita autoja joten nuo viat liityvät juuri noihin versioihin ja myöhemmin maahantuotuihin autoihin tuotantoa on päivitetty,näyttäisi ainakin niin!

Eli tuo ruostuminen konepellillä,itselläni myös kiveniskemä konepellissä, ollut jo viime talvesta-ei ruosteessa!

Keskikyynärnojassa edessä on korkeussäätö!

Lämmitys on todella tehokas AUTO-asennossa, niin miks ihmeessä se on testattu asennossa puolet tuulilasille ja puolet alas kun talvitestissä lämmityslaitteet testataan puhallus kokonaan alas sen alun jälkeen ja jos uulilasi huurtuu ohjataan sinne tarvittaessa lisää ilmaa. Sportagessa tuo AUTO asento lykkää suurimman osan ilmasta alas kun ikkunat on sulana ja myös silloinkin tuulilaslle menee aina ilmaa.Hyvä TM!

Takaverhon kiinnikkeet löystyivät ,jaa ei ainakaan minun autossani kun ovat sellaiset koukut ja pysyvät taatusti kiinni (siis tuotekehitys on jatkunut tuon auton jälkeen)

Pakoputki ruosteessa,voi kauheeta,varmaan ainut auto suomessa,heh.

Mootorin ja vaihteiston välistä hikoillut öljyä,voi kauheeta,varmaan ainut auto tämäkin missä noin on käynyt,heh.

ESP oikkuilee, omassani ESP toimii kuin ajatus eikä mitää ylimääräisiä jarrutuksia ole se tehnyt enkä ole kuullut muidenkaan missään paltalla tuosta valittavan joten sekin on korjattu näissä uudemmissa malleissa ja hyvä niin, eikä ole tullut mitään päivitys kehoitusta tuosta asiasta vm.2005 Sportageeni

Vaihteisto ja kytkin ja muut moottorin ongelmatja korkea kulutus. En ota kantaa koska omani on CRDi AT ja jos hihna katkeaa ennen 90tkm (vaihtoväli on muuten Hyundailla samalla koneella 105tkm,hmmm) niin se on takuun alanen juttu ja maahantuojan ongelma silloinei käyttäjän!

Lisäksi moitittiin nahkapenkkejä, no sehän koskee kaikkia missä ne ovat ja Sportageenhan ne oli ostettu liävarusteena ja mitä tulee vaalean verhoilun tummumiseen niin Sportagen saa myös mustalla sisustalla samaan hintaan jossa nuo tummumiset ei näy, kuten itsellänikin on!

Selkä tuli kipeeksi Espanjan reisulla, joo kyllä siinä reisussa tulee selkä kipeeksi jo monella muullakin autolla ihan varmasti ja peffa puutuu, hyvä TM!

Eli tuntuu vähän kun tuon jutun lukee että on hakemalla haettu vikoja että saadaan Kia mollattua kun olihan se ENSIMMÄINEN cittari mitä on TM kestotestattu eli olisi hyvä jos siellä olisi myös kestattu nämä "parhaat" suvitkin niin nähtäis vähän laajempi otos eikä tarvitsisi verrata suv:ia henkilöautoihin, hoh hoijaa TM.

No eipä nyt juuri muuta tule mieleen tällä erää..

TM ei hakemalla

TM:n vuosien tilaajana, voin vaan ja ainoastaan nostaa hattua TM:n rehellisyydelle ja rohkeudelle puuttua autojen huonoihin kohtiin, TM ei hakemalla hae yhtään mitään vikoja autoista, kyllä ne löytyy ihan muutenkin, täällä on vaan fanaatikkoja jotka etsimällä etsii jotain hyvää omasta autostaan, ja toki sitäkin löytyy MUTTA ON ERITTÄIN TÄRKEÄÄ ETTÄ TM: KERTOO ASIAT NIINKUN NE ON EIKÄ VALEHTELE MARKKINAVOIMIEN EDESSÄKÄÄN !!!!

uusi raamattu

KERTOO ASIAT NIINKUN NE ON EIKÄ VALEHTELE MARKKINAVOIMIEN EDESSÄKÄÄN !!!! Sillä se on niiden palveluksessa.

Se on hienoa että olet löytänyt uuden raamatun jonka nimi on TM. Valitettavasti sen opetuslapset eivät ole yhtä vahvoja uskossaan kuin lukijat. Muistan takavuosilta tarinan jonka mukaan autoradio testissä käytetty pakastin löytyi toimittajan kotoa, sillä tuskin oli mitään vaikutusta testitulokseen. Ihan vaan vilpittömyyttään halusi testivoittaja palkita toimittajan hyvästä ja puolueettomasta työstä. Viime viikolla levitettiin tarinaa jonka mukaan Henkel ei ollut tyytyväinen saamiinsa pisteisiin Rakennusmaailman vesieristetestissä. Lahjus epäily tai ei mutta kuitenkin siellä on päätoimittajaa myöten käyty punaisella matolla. Jonkun huhun mukaan toimittaja ei enää tee töitä TM:n palveluksessa.

Mutta takaisin teemaan joka oli kai Sportagen hyödyttömyys kaikissa mahdollisissa olosuhteissa.

Älkää hyvät ihmiste ostako SUV:ia jos teillä ei ole rahaa edes bensaan. Toivon bensan hinnan korotusta ja nelivetoautoihin tupla verotusta, sillä on kivaa erottua massasta ja istu vähän muiden yläpuolella.

Katso linkki perjantain piristykseksi:

http://englishrussia.com/?p=315

Koeajoin

Kävin ihan piruuttani koeajamassa, vaikka en moista ikinä ostaisikaan.
Oli muistaakseni pari litrainen bensakone. Aivan onneton "mopo", väännöstä ei tietoakaan.
Sisustus pelkkää mustaa muovia, varmasti nitisee ja natisee hetken päästä.
Jäi todella negatiivinen kuva, mutta ostakoot ne jotka moisen kokevat omakseen.

Ei nitise

2-litrainen bensa-Sportage ei ole mikään tykki suorituskyvyltään. Mutta ei tämän autotyypin luonteeseen edes tarvitse kuulua räjähtävä suorituskyky.

"Sisustus pelkkää mustaa muovia, varmasti nitisee ja natisee hetken päästä."

Ei muuten nitise, toisin kuin monet kilpailijat jo uutena.

"Jäi todella negatiivinen kuva"

Siis miksi?

Sensaationhakuisuutta

"TM:n käyttötestissä ollut KIA sportage oli juuri sitä mitä pelkäsinkin, eli varsin heikkolaatuinen auto."

Sinä et ole pelännyt vaan toivonut sitä. Itselläsi ei ole Kiaa.

TM:n juttu oli aivan asiallinen. Tapa, jolla sinä sitä referoit on syystä tai toisesta sensaationhakuinen. Ainoa todella huolestuttava asia oli minusta ESP:n oikkuilu, mutta siinäkin saattaa olla kyse yksittäistapauksesta. Ainakaan Googlella en löydä raportteja tällaisista kokemuksista, ja Sportageja on sentään ajossa aika paljon. (Vertailun vuoksi: esim. Tucsonin täristysongelmasta löytyy netistä useita käyttäjien raportteja.)

Väität, ettei autossa ole sinkkikoria. TM ei väitä tällaista, vaikka väittää, ettei "sinkitys näytä ulottuvan konepeltiin". Päättelyketju jää minulle hämäräksi. Kestääkö ohut, elektrolyysillä tehty sinkkikerros kaikki kiveniskemät? Itse en ainakaan tuollaista jäisi arvailemaan, vaan hoitaisin tilanteen paikkamaalauksella. Oman Sportageni konepellissä ei toistaiseksi näy kiveniskemiä.

Kirjoitat: "Ruostetta ja öljyvuotoja näytti olevan pohjassakin, että autoa ei voi kyllä millään muotoa sanoa pitkäikäiseksi."

Öljyvuodosta sanotaan TM:n jutussa: "Moottorin ja kytkinkopan välisen sauman kosteus kertoo kampiakselin tiivistyksen hiukan vuotaneen. Muita öljyvuotoja ei todettu. Öljypohjan jälki on tavanomaista öljynvaihdon valumaa".

Pakoputki on vaihdettavissa oleva osa. Tosin en ymmärrä, miksi sen suojana ei ole massausta, kun alusta on muuten massattu.

Näistäkö pitäisi tehdä päätelmiä auton tulevasta käyttöiästä? Katsopa kohtaa "Loppukunto". Kaikki muut osa-alueet ovat saaneet arvosanan "hyvä", paitsi vaalea nahkaverhoilu likaantumisen vuoksi arvosanan "tyydyttävä".

"että auton ruostesuojaus on olematon, aivan kuten tutkimuksissakin on käynyt ilmi."

Peräänkuuluttaisin edelleen niitä tutkimuksia aiheesta.

"Tuohon kun lisätään vielä järjettömän kalliit ylläpitokulut valtavine bensan kulutuksineen"

Tästä asiasta TM toteaa: "Painava ja kookas katumaasturi kuluttaa polttoainetta kuljetuskykyyn suhteutettuna paljon. ... Käyttökustannusten perusteella katumaasturin hankintaan arkiautoksi pitää löytää selvä syy."

Tämä on yleisluontoinen toteamus koskien katumaasturiluokkaa.

Kyllä minä ainakin olen tiedostanut alusta lähtien, että tämän autotyypin ylläpitokulut ovat korkeammat kuin jossain Corollassa. Helpotusta asiaan saa, kun luopuu Deltan ylihinnoitelluista huoltopalveluista. Ja minulla oli autotyypin valintaan se erityinen syy.

Käyttötestikulut vertailun vuoksi: Sportage 22,47 EUR/100 km, Daewoo Nubira 1,8SX 19,35 EUR/100 km, Opel Vectra 1,8i 18,95 EUR/100 km, Volvo V50 2,0D Kinetic 18,35 EUR/100 km.

"Käytettyjä Sportageita tulee vielä tulevaisuudessa saamaan pikkurahalla."

Taitaa olla turha toivo.

Vastaavaan tyyliin kuin sinä voisi kirjoittaa monestakin käyttötestistä poimimalla pelkästään negatiiviset huomiot. Otetaan esim. Saab 9-3 Sport Sedan 1,8 Linear (TM 19/04, sattui olemaan hyllyssä).

TM kirjoittaa:
"Pikkuongelmia kasaantui matkan varrella yllättävänkin paljon"
"Kevään kulumaurissa tosin leveät ja matalat renkaat aiheuttavat vaeltelua puolelta toiselle"
"Kaikkein pisimmät kuskit valittelivat reisituen puutetta"
"Liukkaalla kelillä ylämäkeen lähdettäessä väännön puute oli joitakin kuljettajia kiusannut piirre"
"Kytkinpoljin takertuu pohjaan painettaessa helposti maton alle"
"Noin 28000 ajokilometrin jälkeen radio meni tilaan, jossa asemaa kyllä voitiin vaihtaa, mutta näytöllä oli aina teksti 'YLE Suomi'. Asia korjautui radion uudelleenkäynnistämisellä. Seuraavana päivänä näytölle ilmestyi käynnistyksen yhteydessä teksti: 'Lockin system failure. Contact Saab Service!. ... Seuraavana päivänä näyttö kertoi käynnistyksen jälkeen, että navigointijärjestelmä ei toimi. ... 'Parhaatkaan asiantuntijat' eivät tiedä mistä mikäkin vika johtuu."

Jne., tuossa oli poiminnat vasta ensimmäiseltä sivulta (1/6). Kuitenkin yhteenvedossa pääsääntöisesti kehutaan Saabia.

Jokainen aiheesta kiinnostunut lukekoon TM:n Sportage-käyttötestin itse. Jutun yhteenvedon naputtelen kuitenkin tähän:

"TM Käyttötestin ensimmäinen katumaasturi oli mielenkiintoinen tapaus. Kia Sportage kuljetti ihmisiä ja tavaroita pääosin ongelmattomasti läpi testin. Sisätilat ovat riittävät isommallekin seurueelle, mutta tavaratila on auton kokoon nähden melko vaatimaton. Tosin monikäyttöisyys toimii tarvittaessa kätevästi.

Kaksilitrainen moottori antaa autolle riittävän suorituskyvyn, mutta hieman heiveröiseksi jäävän käytännön väännön vuoksi eteneminen tuntuu välillä väkinäiseltä. Kun tähän lisätään suuri polttoaineen kulutus, Kia Sportage ei edusta nykyaikaista autoteknistä näkemystä edistyksellisestä kulkuneuvosta. Dieselversio olisi monessa suhteessa - myös jälleenmyyntiarvoltaan - parempi valinta, mikäli rahkeet riittävät 4000 euroa suurempaan alkuinvestointiin.

Talvikeleissä ja huonoilla teillä paljon liikkuvalle Kia tarjoaa etenemiskykyä ja maavaraa selvästi tavanomaista henkilöautoa enemmän. Siinä mielessä se on huoleton laite, vaikka jatkuvan nelivedon etuja ei tässä järjestelmässä ole. Sitä ei kyllä ole useimmissa kilpailijoissakaan.

Ajettavuus on kokonaisuudessaan hyvä, vaikka hankintakriteerien kärkeen ei ajoelämyksiä voi nostaa.

Luotettavuutta voi luonnehtia tyydyttäväksi, joskin useimmat harmit olivat pikkuvikoja. ESP:n toimintahäiriöt olisivat kuitenkin pahimmillaan voineet johtaa onnettomuuteen. Tielle jäämisen puolestaan olisi saattanut aiheuttaa jakohihna, jonka kestäminen 90 000 kilometriin saakka olisi ollut kyseenalaista.

Viisivuotinen takuu ja kilpailijoita edullisempi hinta antavat hyvää tukea ostopäätökselle. Vaikka muutamat esiintyneet pikkuviat korjaantuvat takuun puitteissa, ylimääräisistä korjaamokäynneistä on oma vaivansa. Huoltovälitkin ovat melko lyhyet.

Kia Sportage 2.0 4WD EX läpäisi testin vähintään tyydyttävin arvosanoin. Tällaisenaan se on varsin kallis käyttää ja ylläpitää. Toisaalta siinä on monta ominaisuutta, joista tavallisen henkilöauton ostaja jää paitsi."

Pakoputken massaus

Joskus aikanaan pakoputkea autooni vaihdattaessani kysäisin asentajalta, pitäisikö laittaa ruosteenestomassaa päälle, jotta kestäisi pidempään.

Hänen kantansa oli että moinen lyhentää putken kestoikää ja paljon. Putki kun kuumuu ja jäähtyy vuorotellen rajustu ja tuosta syntyvä kosteus vain jäisi muhimaan teräksen ja massan väliin.

Ainoa neuvo perusteräksisen putken käyttöiän pidentämiseksi oli sen pitäminen puhtaana. Joka tosin sekin on haaste suomalaisessa suolakylvytyksessä...

Joka tapauksessa pakoputki on käyttöosa, joita nyt vaan vaihdellaan ja jos haluaa vaihtaa harvemmin maksaa uutta hankkiessaan enemmän ja ostaa rst-putken.

Kiitos

Kiitos selvennyksestä. Joissain autoissa saattaa olla ensiasennuksena ruostumattomasta teräksestä tehty putkisto.

Täytyy vain huvittuneena seurata tuollaisia väännöksiä kuin tämän ketjun aloittajalla, joka antaa ymmärtää auton olevan lopullisesti sökö siinä vaiheessa, jos pakoputki pitää vaihtaa.

Putken massaus

Tuntuisi kyllä aika oudolta lähteä massaamaan pakoputkistoa. Sehän lämpeneekin ajossa aikalailla, jolloin saisi haistella ruoste-estoaineen palamisen käryjä pitkän aikaa. En tiedä, olisiko riskinä, että autonkin saisi siinä sivussa poltettua.

Ja pakoputket nyt on semmosta kulutustavaraa. Jos on paljon kaupunkiajoa, niin yleensä putkisto kuluu nopeammin kun vesi tiivistyy sisäpuolelle. Maantievoittoisella ajelulla putket yleensä kestää paljon pitempään, kun vesihöyryt kuivuu paremmin pois putkiston sisältä. Meinaan käsittääkseni putkisto ei ruostu ulkoapäin puhki vaan sisäpuolelta.

Ja konepellin kiveniskemien ruosteläiskien korjaus kotikonstein on mielestäni äärestä vaikeaa puuhastelua. Vaikka kuinka hyvin puhdistaisi ja paikkamaalia laittaisi, niin yleensä seuraavana keväänä se siinä kukkii leskenlehtien kanssa jo kilpaa. Itsellä ainakin ainoastaan maalaamossa kunnon pohjatöillä ja hyvissä kuivissa oloissa saa kestävän lopputuloksen aikaan.

Kiveniskemistä

Selvästi pakarin massaamatta jättämiseen on perusteet olemassa.

Kiveniskemäpuolta ihmettelen, mikä siinä niin vaikeaa olisi. Minulla ainakin oli pieni, siveltimellä varustettu korjausmaalipurkki edellistä autoani varten, ja sitä sai kyllä aina silloin tällöin käytellä. Sportageen en ole vielä hankkinut, kun ei ole ollut tarvetta. Kaipa noita kuitenkin myydään Kiallekin.

Juu

Ei siinä mitään olekaan sinänsä paikkamaalaillessa ja hyvähän se on kun niitä mahdollisimman nopeasti saa piiloon. Itse vaan muistelen joskus muinoin (kun sinkitykset oli vajavaisempia), että kun pääsee ruostepöpö riittävästi alkuun hommassaan, niin pelkkä paikkamaali ei korjaa tilannetta. Ja ruostumisreaktio alkaa melkein välittömästi, kun paljas pelti on näkyvissä ainakin Suomen ilmastossa, eli tarkkana saapi olla.

Juuri tulleeseen kiveniskemään kun pääsi töpöttään maalia, niin tulos yleensä oli parempi. Nykyään tuntuu, että se sinkitys auttaa ja se paikkamaalaus on omalla kohdalla ollutkin tuommoista kosmeettista puuhaa.

Usein kyllä käy meikäläisellä niin, että se pieni kiveniskemä on ollut siistimpi kuin paikkamaalattu lopputulos :)

Vaikuttaa että maaleillakin eroja. Ainakin omissa kokemuksissa punainen perusväri on tuntunut heikoimmalta ja siihen tulee kaikkein suurimmat iskemät (tai ainakin ne näkyy parhaiten) ja musta metallihohtoväri on tuntunut kaikkein kestävimmältä, iskemät jää pienemmiksi. Tietenkin merkkikohtaiset erot ja maalin laadut vaikuttaa paljon ja auton muotoilu ja ajotapakin osaltaan (eli roikkuuko edellämenevän ahterissa koko ajan).

Noh tää oli tätä mutua.

Moottorissakin oli

Uskomatonta oli sekin että Kian moottorin osissa (kampiakseli, nokka, laakerit) oli kulumisjälkiä, ja tosiaan tuo hammashihna´n ennenaikainen kuluminen. Laatuhan on kuin Italiasta (vrt. Alfa 147:n käyttötesti), hullua pistää rahojaan moisiin epämääräisiin merkkeihin.

Tuo ESP:N ongelma on esiintynyt yksittäisillä käyttäjillä muissakin merkeissä, milloin esp on yllättäen jarruttanut autoa kesken risteyksen ylityksen keskellä pitävää kesäpäivää, milloin taas vaarallisella hetkellä hyppää pois päältä elektroniikakatkoksen takia. ESP tietää ongelmia korjausmuodossa vanhemmiten...

Naarmuista

Jutussa mainittiin naarmut ko. osissa. Mistä nämä ovat voineet syntyä, jäi epäselväksi. Itse panin merkille sen, ettei ns. ensihuoltoa oltu tehty. Tämä öljynvaihto on toki vapaaehtoinen, mutta itse teetin sen siksi, että uudesta moottorista saattaa hioutua metallihiukkasia moottoriöljyn sekaan.

Erityisen huolissani en noista naarmuista osaa olla, koska moottorityyppi on ollut Hyundailla käytössä jo pidempään, eikä mitään hälyttävää ole siltä osin kuulunut. Hihnan kuntoa olisi hyvä tarkkailla huoltojen yhteydessä, mutta pääseeköhän siihen käsiksi ilman suurta vaivannäköä, vaihto kun on ilmeisesti jonkinmoinen operaatio. Ei ole ennenkuulematonta sekään muiden merkkien tapauksessa, että huolto-ohjelmaa muutetaan jälkikäteen siten, että hihnan vaihtoväliä lyhennetään.

Tuo mitä sanot ESP:stä, on riskinä kaiken alati lisääntyvän autoelektroniikan suhteen. ESP:ssä on toisaalta se hyvä puoli, että sen voi Sportagessa kytkeä napista pois päältä vaihtoehtona korjaamiselle ;-)
olen samaa mieltä kanssaai minulla on kia sbottage ajettu29000 km kytkin lopetti toiminna.olen huomanut kytkin ei toimi niinkuin pitäisi.auto sammu kun nostat kytkintä joten pitää aina luistattaa kytkintä .missä vika onko tyhjä käynti liaan pieni.
tämä on ensimmäinnen autoni josta meni kytkin. autoja olut yli30 missä vika.
takuu ei vastaa viasta joka ilmeisti.on auton heikkous.
terv. KESIS
Kiojen kytkiongelmista on kesksuteltu ja niitä on kartoitettu delta huoltojen sekä kiojen haltijoiden toimesta, kytkimessä oli ensin heikot nesteet mitkä eivät kestäneet Suomen talvea josta syystä kytkin saattoi pakkasella jäädä pohjaan,koska kytkin ei toimi kunnolla niin sen nostaminen vaatii kiassa ns:etujalalla vetäisyn eli kytkimen joutuu itse palauttmaan jalalla,no tämähän ei tietty riitä vaan vaihteiden vaihto ei kuitenkaan onnistu joten siinähän sitten nökötät keskellä ristesystä.
Tyhjäkännistä: se niinsanotusti aaltoilee eli ei ole tasainen, aaltoiluun on etsitty syytä ja syy on ilmeisesti koneen rakenteessa eli se on ominaisuus,aaltoilu vähenee kun auto lämpiää mutta ei tunnu loppuvan kokonaan, kannattaa tarkastaa huohotinputki onko tukossa !
Autojako ollut yli 30 niin minuakin ylläti että voi vielä löytyä auto jossa tällaisia vikoja, ne on kuulemma alihankkijan osien syytä, joita käytetään kaikissa muissain autoissa eli Kia on alihankkijoiden osista rakennettu tekele jossa ei ole juuri mitään omaa.
 /   /  /  /  / Sportagen heikko esitys

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta