Hoitsuli

viparo

Katselin noita vanhoja keskusteluja ja kun olet siellä vastaillut....niin mitä tahtoo sanoa vähäinen st-painuma rasitustestissä. Sain normaalin paperit vaik rytmäreitä useihkosti, aiemmin joka pv jopa monia tunteja pereperään...
En pidä tätä niin normaalina.

5

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsuli

      Kliinisessa rasituskokeessa tarkastellaan erityisesti ST -muutoksia, koska ne ilmentävät sydänlihaksen vaurioita tai iskemiaa. ST -välin vajoama mitataan siinä kytkennässä, jossa se rasituksen loppuvaiheessa on suurin. Nyt on vaikea sanoa, minkälainen vajouma on kyseessä, koska "vähäinen" ei sinällään kerro mitään....onko sinulla siitä tarkempaa tietoa?

      ST -välin vajouma ilmoitetaan millivoltteina tai millimetreinä perustasta ja patologisena ST -välin vajoumana pidetään 0,1 mV:n vajoamaa 0,06 tai 0,08 sekuntia J -pisteestä. Esimerkiksi nopeasti ylöspäin viettävä ST -välin vajouma, jossa vajoumaa vain J -pisteen kohdalla on normaalia ja sitä esiintyy täysin terveessäkin sydämessä. Hitaasti ylöspäin viettävä, vaakasuora ja alaspäin viettävä ST -vajouma, joiden vajoamataso on vähintään 0,1 mV ovat patologisia ja kertovat sydänlihasiskemiasta. Näitä muutoksia saattaa esiintyä vasta rasituksen jälkeen eli lepo -EKG näyttää normaalilta. Mitä vaikeampi iskemia sydämessä on, sitä useammissa kytkennöissä ST -vajouma ilmenee ja sen suurempi se on.

      Mikäli potilaalla on vaikea kolmen suonen tauti esimerkiksi eli hyvin laaja-alainen iskemia, voi rasituskoe jättää ST -muutoksen näkymättä, koska poikkeavat alueelliset ST -muutokset kumoavat toisiaan, mutta tämä aika harvinaista ja kohdallasi kyllä se ei mahdollista.

      Muita syitä, jotka voivat aiheuttaa ST -vajoamaa ilman iskeemistä muutosta ovat esim. vasemman kammion hypertrofia, kardiomyopatia, hypertensio, hiippaläpän prolapsi, hypotyreoosi, hypokalemia, voimakkaasti hiilihydraattipitoinen ateria, tupakointi ennen testiä, monet lääkkeet, erilaiset takykardiatyyppiset rytmihäiriöt ja monet muut tekijät.

      Ohjattiinko sinut lisätutkimuksiin?

      • NOPELIO

        Kiitos sinulle hoitsuli tästä mitä kirjoitit. Näin sanottiin: ei iskeemiseksi tulkittavia st-muutoksia. Vain anterolateraalista vähäistä ja nopeasti nousevaa st-painumaa. Mistään en ole löytänyt tietoa, vähäistäkään. Jatkotutkimiuksiin ei määrätty vaan sanottiin, että nyt pitää ruveta elämään, eikä miettimään mikä niitä rytmihäiriöitä aiheuttaa. Ne oli siis aivan päivittäisiä ja peräkkäisiä. Lisäksi tiheälyöntisyyttä ja tod. kova kipu kaulalla ja rinnalla usein. Lisäksi kaksi (väliä n2kk)äkillistä polttavaa, nopeaa n.2sek. kestävää puukkomaista iskua keskellä rintaa, joka kyllä pelästytti molemmilla kerroil niin et tuli tosi kuuma jokapaikkaan ja alkoi hikoilla säikähdyksestä. Edelsi kyllä pitkä stressi, voikohan olla oireet noin rajut? Vieläkin, mut ei niin kovana.


      • käy kardiologilla
        NOPELIO kirjoitti:

        Kiitos sinulle hoitsuli tästä mitä kirjoitit. Näin sanottiin: ei iskeemiseksi tulkittavia st-muutoksia. Vain anterolateraalista vähäistä ja nopeasti nousevaa st-painumaa. Mistään en ole löytänyt tietoa, vähäistäkään. Jatkotutkimiuksiin ei määrätty vaan sanottiin, että nyt pitää ruveta elämään, eikä miettimään mikä niitä rytmihäiriöitä aiheuttaa. Ne oli siis aivan päivittäisiä ja peräkkäisiä. Lisäksi tiheälyöntisyyttä ja tod. kova kipu kaulalla ja rinnalla usein. Lisäksi kaksi (väliä n2kk)äkillistä polttavaa, nopeaa n.2sek. kestävää puukkomaista iskua keskellä rintaa, joka kyllä pelästytti molemmilla kerroil niin et tuli tosi kuuma jokapaikkaan ja alkoi hikoilla säikähdyksestä. Edelsi kyllä pitkä stressi, voikohan olla oireet noin rajut? Vieläkin, mut ei niin kovana.

        Hei, minulla havaittiin noita "ei iskeemiseksi tulkittavia st-muutoksia" holter-tutkimuksessa, jossa olin rytmihäiriöitten takia. Enpä osaa enempää niistä sanoa, kuin mitä hoitsuli tuossa sanoi, mutta itselläni johtuivat ilmeisesti juuri noista rytmihäiriöistä. Rytmihäiriöt ovat aika kiusallisia, jos niitä on paljon. Itse rauhoituin käytyäni kardiologin vastaanotolla, jossa sain sekä tarpeeksi tietoa asiasta että rytmäreitä vähentävän lääkityksen.


    • samat

      Käytän kahta eri nimim. nopeliota ja viparoa, riippuu millä kirjoitan.

    • ekk 6

      minulla on kauan ollut pahoja rytmihäiriöitä ja eteivärinöitä kukaan ei kuuntele ,kun sanon taloudellinen tila on huono ei kansaneläke riitä asumiseen ja ruokaan ym , ja ulosotto vie vanhoista tv lupamaksuista suoraan tililtä kun irtisanomat ei menneet heille tietoon .mitä teet ,yksinkertainen ruoka anemia ,lääkärit ei ota huomioon raittiin ihmisen huonoa taloustilaa ,eivät paneidu kipujen ja vaivojen aiheuttajaan ja sen korjaamiseen . vaan kallis lääketiede alkaa toimiin tuottaen isoja kalliita kuluja. asiat voisi hoitaa hyvän mielen saavuttamisella talous apu on tärkein ,häpeä köyhyydessä on ikävintä kidutusta kukaan ei tosissaan välitä eikä auta,sydän reakoi heti vastuullisen ihmisen huonoon oloon .olen virunut kipuineni yli 30v yh äitin valoa ei näkyvissä,olin aviossani 15v pakkopiikana miehen yrityksessä eikä maksanut eläkettäni, siitakin puhutaan pakosta kysynkin mitä on pakko mitä on eläkkeen maksamisen laiminlyönti se on nyt miinuksena minulla,olen huono tietokoneella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe