AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Vartiointi

Vartiointi

31 Vastausta 3 641 Lukukertaa
On aivan käsittämätöntä että esim Espoon kaupunki on kirjannut laiturisääntöihin "Kaikkia veneilijäitä kehoitetaan osallistumaan vartiointiin". Mikään ei ole typerämpää näin tärkeässä asiassa kuin epämääräisyydet.

Vartiointi sinänsä on hyvä asia mutta monilla ei ole työnsä, lastenhoidon ja/tai sairautensa takia mitään mahdollisuuksia osallistua yövartiointeihin. Katsotaanko tälläistä vuorotyöläistä sitten "hitaasti" kun ei viettänyt yötään laiturilla?

Eikä tähän asiaa ole mitään järkevää ratkaisua edes 2000-luvulla?

Hitaus voidaan välttää

Jokaiselle kuuluu vuoro yhteisesti järjestettyyn vartiointiin.Jos haluat että sinun veneesi on turvassa syyspimeässä ja et itse "pääse" vartioon,niin myy vuorosi vaikka jollekin eläkeläiselle,rahalla siitä selviät,ja lisätulo monelle on tarpeen.Olis syytä laittaa nimilista kuka on halukas ottamaan sluidareitten vuorot.

Tätä

tarkoitan, nyt kun vartiointi on kehoitus "ei-seuralaisille" jää vartiointiin kokoajan hirveästi aukkoja kun nämä "ei-seuralaiset" ei pääsääntöisesti osallistu vartiointiin. Esim Otsolahdessa n. 85 % "ei-seuralaisista" ei osallistu vartiointiin ollenkaan.

Ei pidä koskaan tehdä suosituksia jotka on ikäänkuin sääntöjä joita juuri kukaan ei kuitenkaan noudata! Kameravalvonta ja vartiofirma olisi paras vaihtoehto, tai sitten kaikille PAKOLLINEN vartiovuoro, ja jos ei osallistu niin vartiomaksu tai venepaikan menetys!

Vartijoita oomme kaikki

Kaupunginpaikkalaiset eivät esim Haukilahdessa osallistu vartiointiin lainkaan, joten kerholaiset vartioivat kerhoon kuulumattomienkin veneitä. Joten se siitä kehoituksesta.

Vartiovuorot Haukilahdessa on jaettu kerhoittain ja kerho huolehtii, että joka yö on vartijat liikkeellä. Jos ei omaa vuoroaan pysty hoitamaan, varavartijoita on tarjolla.

Voisihan sen toteuttaa toisinkin: vaikkapa kameravalvonnalla tai palkkaamalla vartiointiliikkeen hommaan. Kamera (eikä kyllä asiaansa tuntematon vartijakaan) ei tarkista veneiden kiinnityksiä myrsky-yönä. Toinen veneilijä tietää yleensä mitä pitää tehdä.

Veneilijöiden omaa vartiointia on sekin, että sulkee portit, jos ne ovat jääneet auki. Veneiden kiinnityksiä voi itse kukin tarkkailla liikkuessaan. Itsekin pelastin yhden veneen ikäviltä kolhuilta, kun tuulisena päivänä siirsin lepuuttajan parempaan paikkaan.

Myrsky-yönä

helposti järjestää esim kiertovartio, joka samalla tarkistaa veneiden kiinnitykset, ei tämän takia tarvitse 170 tyyntä yötä vartioida.

Voisiko muutenkin olla hyvä yhdistelmä: satunnainen kiertovartio, kamerat ja vielä tarvittaessa vaikka juhannuksena vartiofirma?

Vaikka en seuraan kuulukkaan, niin silti kiinnitän veneesi irronneen käyden tai lepuuttajan jos sellaisen huomaan..tämä on mielestäni jokaisen veneilijän velvollisuus.

Minä en ainakaan uskalla koskea...

kenenkään toisen veneeseen, vaikka kuinka pahaa tekisi. Jos omistaja kuitenkin sattuu paikalle, niin silmillehän se silloin tulee.

Entä talvi?

Toimiiko vartointi myös talvella kun veneet on maalla säilytyksessä. Silloinhan varastetaan paljon perämoottoreita varsinkin 4T koneita.

Eipä tietenkään

Talveksi kaikki varastamisen arvoinen ja/tai irti lähtevä viedään kotiin lukkojen taa talteen.

Perämoottori

Perämoottoria on usein vaikea tai mahdoton viedä kotiin talveksi. Niitähän häviää talvella ja silloin vartointi olisi paikallaan. Lauturissa veneet ovat usein lukkojen takana kun laiturille vievä portti on lukossa. Talvella veneet taas voivat olla maissa ihan suojaamatta.

useinhan

saa vuokrata kaupungilta tai kunnalta omaan käyttöön venerannan pientä korvausta vastaan kun sitoutuvat hoitamaan vartioinnin koko alueella.
Ehkäpä tästä on kyse teidän tapauksessa.

Niinpä

samaan pakettiin kuuluu että veneseura saa nimelliseen hintaan jonkun kaupungin saaren virkistyskäyttöönsä, jonne ei taatusti päästä ketään seuraan kuulumattomia. Eli vartiovuorojen jako ja nakitus seuraan kuulumattomille on kyseenalaista ja moraalitonta, jos niihin osallistuu seuraan kuulumaton, saa vain seuran vartiovelvollisuuden, mutta ei saa seuran hyötyjä - veneseurahan voisi tarjota: jos vartioit, saat seuran saaren käyttöösi kesäksi.

Joku esimerkki olis

Kun tällaisesta käytännöstä en ole kuullutkaan, olisi kiva kuulla mikä kunta tai kaupunki on antanut ja mille seuralle saaren käyttöön alle käyvän korvauksen?

ongelmako?

mikä ongelma tuo nyt sitten on? Jos on niin liity veneseuraan.

Kyllähän...

...se nyt vähän merkilliseltä kuulostaa, että mikään yhdistys voisi jakaa velvollisuuksia yhdistykseen kuulumattomille, olipa aihealue mikä tahansa. Ainakin, jos niiden yhdistykseen kuulumattomien ja yhdistyksen välillä ei ole mitään sopimussuhdetta olemassa.

Näinpä

vaan Espoossa on, ja vielä Espoon kaupungin tukemana, kun kaupunki kehottaa kaikkia (myös ei seuralaisia) osallistumaan veneseurojen järjestämään vartiointiin..

Kts: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;15440;15470;15480#muut%20ohjeet

Kyseessähän

tietty vaan suositus, mitä ei siis juuri kukaan noudata.. onneksi Suomenojalla on nykyään vartiokamerat niin alkaapi helepottamaan tämäkin asia..

Missä voi...

noin vain liittyä veneseuraan ilman että on riittävän varakas tai "hyvää" sukua, jotta suosittelijoita riittää?

Veneseuroille

vanhoihin toimintapoihin jämähtäminen on johtanut siihen, että jäsenhankinta on vaikeutunut huomattavasti ja näin pakkovartiovuorot näivettää koko harrastustoimintaa, ihan kuin pakkoruotsi, jos ihmisiä pakotetaan johonkin, seuraa välitön vastareaktio, neuvostoaika päättyi jo!

Pakkovartio?

Jos jokin kohtuuhintainen ostopalvelu tai tekninen ratkaisu edes jotenkin korvaisi miesvartionnin, olisi sellainen käytössä joka satamassa. Neuvostoaika tosiaan päättyi ja sen suoma vapaampi liikkuvuus on vain yksi lisäsyy miesvartionnin jatkumiseen. Jos harrastaminen on tosiaan kiinni niistä vartiovuoroista, joita minullekin pienessä satamassa tulee pari kaudessa, on harrastamisen motiivit aika heikoissa.

Höpö höpö

Veneseura on vapaaehtoisten ihmisten organisoima yhdistys, joka tarjoaa jäsenilleen palveluita ja näiden kustantamiseksi tarvitaan joko rahaa tai palveluita kuten venepaikka ja sen vartiointi, saaritukikohta, kerhorakennus jne.

Suomessa "työn" ostaminen on kallista ja näin esim. vartiointi on jäsenien hoitamaa. Se joka ei halua tätä vartiointivelvoitetta itse hoitaa voi ostaa itselleen sijaisen tekemään sitä.

Ne jotka eivät halua seuran tarjoamia palveluita eivät liity mihinkään seuraan. Näin helppoa se on.

".. näivettää koko harrastustoiminnan" - ole sitten liittymättä seuraan

Tämähän

asiaa, siis aivan näin, jos kuulut seuraan, vartioit ja saat seuran hyödyt, jos et kuulu, et vartioi ja et saa seuran etuja. Ja näin kun toimitaan niin kaikilla on mukavaa:)

Entä jos ei...

sukutausta tai varallisuus riitä seuraan liittymiseen?

Ei..

asia nyt vaan liity sukutaustaan tai varallisuuteen ellet ole liittymässä johonkin Monacon herraklubiin, soittele haluamasi seuran johtokunnan jäsenille, esittele itsesi ja veneesi asiallisesti, niin eiköhän ne suosittelijat löydy ilman aatelisarvoakin..

On sen verran pieni..

venekin, ja purjeetkin puuttuu. No, oikeasti en ole itse noihin herraklubeihin pyrkimässäkään, mutta on kiva aina kiusata... Ja muistuttaa tosiasioita niille sinisilmille, jotka luulevat että voi oikein valita mihin seuraan liittyy...

Voi hyvin...

...olla, että järvillä ja pienemmillä paikkakunnilla merenkin rannalla valinnanvaraa on vähän ja joillain seuroilla todellinen pyrkimyskin nirsoilla jäsenvalinnoissa. Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin seuroja niin paljon, että paikka löytyy varmasti jokaiselle niin haluavalle. Ja valitsemaankin todella pääsee. Voi olla, että NJK tai Merisiat ovat vaikeita päästä, ehkä myös SPS ja Merenkävijät (ensinmainitut valikoivuutensa vuoksi, jälkimmäiset enemmän siksi, että tulijoita niin hienoille satamapaikoille varmaan riittää), mutta onhan täällä kymmeniä muita kerhoja. Monet jopa mainostavat vapaita laituripaikkoja.
Useimmilla, ellei kaikilla, kerhoilla on kyllä säännöissään se kahden suosittelijan vaatimus, mutta lähes kaikilla on myös niin, ettei sillä ole todellisuudessa merkitystä. Kuka tahansa kerhon satamassa käppäilijä kyllä yleensä suostuu pistämään nimensä paperiin tai sitten viimeistään seuran johtokunnan kokouksessa ne nimet kirjoitetaan.
Muistan itsekin joskus takavuosina pistäneeni nimen paperiin, kun telakalla tuli täysin tuntematon kaveri pyytämään.

Ja onhan myös niin,...

että jos tämä käsitys ei ole vain minun yksityisajatteluani, vaan useampi muukin jättää hakematta seurojen jäsenyyttä tästä syystä, niin ei tämä veneharrastuksen edunvalvontaa ainakaan paranna. Tulevan kattavan rekisteröinnin myötä tulee olemaan helppoa saattaa veneet verotuksen kohteeksi, mutta siitähän nämä sisäsiittoiset kuppikunnat eivät välitä. Tosin eihän autopuolella Autoliittokaan ole saanut mitään aikaiseksi, vaikka siellä ei mitään jäsenyysrajoituksia olekaan.

Eikä ole

Tajunnanvirtasi on häkellyttävää. Siis kuka jättää hakematta seuran jäsenyyttä ja mistä syystä? Seuraan hakeudutaan, jos katsotaan siitä olevan hyötyä itselle. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Veneseurat eivät ole veneilyn edunvalvojia. Niiden tehtävänä on huolehtia siitä, että jäsenet saavat maksuilleen vastinetta ja että yhteisö pysy sellaisena, että siinä halutaan olla ja jopa muutkin haluavat siihen liittyä. Sinä vaikutat kaikin puolin sellaiselta venkuralta, että en ainakaan itse toivoisi kerhoomme yhtään samanlaista marisijaa.

Ja mitä sitten tulee veneiden rekisteröintiin, niin yli 20-heppaiset moottoriveneet ovat olleet rekisteröintipakon alaisia jo vuosikaudet. Mitä sitten, jos purkkaritkin halutaan rekisteriin? Tästä eduskunta teki yksimielisen päätöksen, pulinat pois ja vaikuttamaan seuraavissa vaaleissa.

ei ole ei

Lausuntoja veneiden rekisteröinnistä pyydettiin monelta taholta, myös Purjehtija- ja Veneilyliitolta. SPL oli tiettävästi ainoa, joka antoi kielteisen lausunnon. Sopii arvata kuinka suuri oli sitten yhden kielteisen lausunnon painoarvo. Ja mitkä olisivat olleet keinot enempään vastustukseen, purjehduslakko kukaties? Seurojen toiminnassa taas edunvalvonta on kokonaan toisella tasolla, korkeintaan paikallisena.

Outoa on

Ei täällä rannikolla asiat noin vaikeita ole, ei täällä mitään sukuselvityksiä eikä pankin tiliotteita ole tapana jäsenhakemuksiin liittää.

Ei sitten

Älä sitten liity. Aina löytyy joku, jolla on enemmän rahaa kuin sinulla ja jos se tekee pahaa, kannattaa pysytellä pois venerannoista. Veneet nimittäin maksavat sen verran paljon, että niissäkin on jo monella rahaa (tai velkaa) kiinni ihan riittävästi. En ole kylläkään vielä kuullut, että missään venekerhoon liittymisen ehtona olisi varallisuus tai sukujuuret. Tosin joissain kerhoissa liittymismaksut ovat melko korkeat, mutta vastineeksi onkin sitten tarjolla saaritukikohtia, palveluja ja koulutusta. Paljon on kerhoja, joilla ei ole juuri mitään tarjota, mutta maksutkin ovat sitten alhaisemmat. Näissä kerhoissa tärkeämpää on porukkahenki kuin materia. Sinulla tuo henki vaikuttaa olevan enemmänkin kommunistis-kateellinen, joten en kehota liittymään mihinkään seuraan.

Näin on

Maallikoiden järjestämät vartioinnit ovat turhaa kiusantekoa ja häiritsevät työtäni. Jokainen joka oikeasti haluaa turvata omaisuutensa, siirtää sen tietenkin vartioituun paikkaan turvaan eikä leiki poliisia syysöiden pimeässä, kun tosiaan olisi tuhat hyvää syytä olla kotona sen sijaan. Keväällä on taas huutava pula vähän käytetystä edullisesta venetarvikkeesta ja milläs sitä sitten yhtäkkiä vastaa markkinoiden tarpeisiin jos ei ole ollut aikanaan työrauhaa tavaranhankkimiseen.

Rikkaat

tällä vartiosysteemillä köyhiä kyykyttää, ne pistää sut ilmaiseksi vartoimaan omia miljoonajahtejaan kun itse viettävät kosteaa juhannusta Hangossa!
 /   /  /  / Vartiointi

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta