Perämoottorivarkaudet

kassu4hp

Perämoottorivarkaudet ovat näin syyspimeiden aikaan tapetilla. Viime lauantaina koin tämän itse, kun pari vuotta vanha 4-tahti Honda oli saanut siivet alleen. Ei silti, saan vakuutuksesta mielestäni kohtuullisen summan, josta vähennetään 150€ omavastuu. Mutta silti asia kyrsii; käykö seuraavan moottorin samalla tavalla. Samassa venerannassa oli muitakin, pääasiassa isoja 2-tahtikoneita, joten kevyin kelpasi.

Moottori oli lukittu itsetehdyllä putkella, jonka läpi meni Abloy-lukko lävistäen kiinnitysvivut. Vakuutusyhtiöstä sanottiin, että omavastuun olisi saanut pois, jos moottori olisi ollut lukittu heidän hyväksymällään lukolla (johon ei rälläkkä ja voimapihdit tehoa).

Tästä päästäänkin asiaan. Jos moottori lukitaan parhaalla mahdollisella ja hyväksytyllä tavalla, niin seuraavaksi heikoin lenkki onkin veneen perälauta. Ammattitaitoinen, modernin murto-skenen harjalla elävällä varkaalla on varmasti konstit miten esim. pienestä soutuveneestä saadaan perälauta leikattua irti. Seuraavaksi vakuutusyhtiöt korvaavat sitten myös ilkivallan kohteeksi joutuneita veneitä.

Nyt joku saattaa kysyä, mikset vie moottoriasi joka kerta kotiin. No siksi, että käytän venettä parhaillaan useita kertoja viikossa ja parkkipaikalta joutuisi raahaamaan konetta lähes sata metriä suuntaansa.

Onko muilla kokemuksia moottorivarkauden kohteeksi joutumisesta? Kertokaapa mielipiteitänne.

22

5388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuuueue

      Muuta ei mulla tähän nyt ole, kuin että on kyllä minusta liikaa vaadittu, että pitäisi joka käytön jälkeen kotiin raahata. Lukitseminen on ok ja nykypäivänä toki järkevääkin, mutta sitä varten niille koneille vakuutus otetaan, että korvaus tulee jos joutuu pitkäkyntisen uhriksi. Itse en tosiaankaan alkaisi ruuvailemaan konetta irti ja raahaamaan sitä kotiin joka käytön jälkeen.

      • Vielä tähän

        Lisäisi vielä tähän, että ota vakuutus asiamies mukaan hyväksymään lukituksesi ja sekin kirjallisesti ja vielä valokuvaa asiamies koneesi äärellä !
        Sillä aina löytyy pykälä miksi moottorisi häviämistä EI KORVATA jos ei muuta niin, olisi se jotenkin pitänyt ennakoida.


      • kassu4hp
        Vielä tähän kirjoitti:

        Lisäisi vielä tähän, että ota vakuutus asiamies mukaan hyväksymään lukituksesi ja sekin kirjallisesti ja vielä valokuvaa asiamies koneesi äärellä !
        Sillä aina löytyy pykälä miksi moottorisi häviämistä EI KORVATA jos ei muuta niin, olisi se jotenkin pitänyt ennakoida.

        Vakuutustarkastaja neuvoi ostamaan veneilyliikkeestä hyväksytyn lukon ja valokuvaamaan veneen perässä oleva lukittu moottori. Tämä kuva liitetään sitten vakuutuskirjaan ja omavastuun saa pois.

        Olen kuullut, että räikeasti maalatut moottorit jätettäisiin paremmin rauhaan. Ehkä kotimaan markkinoille ajateltuja koneita tämä voisikin suojella... Eipä vaan oikein huvittaisi alkaa tulevaa konetta spreijata.


    • tullimääräykset

      Se miksi juuri pikkumoottorit on suosittuja, johtuu Venäläisistä tullimääräyksistä.
      Rajan yli yksi henkilö saa viedä kerran kuukaudessa vain 35 kiloa.

      Näin se toimii. Varas purkaa moottorin alle 35 kg osiksi, soittaa kotimaahansa tuttavalleen Olgalle, joka tulee rajan tälle puolen vastaan.
      Kuorma jaetaan kahteen osaan ja tullissa ei ongelmia.

      Venäjän tulli on kuuluisa myös joustoissaan, kunhan osataan vain lahjoa.
      Olisko Suomen tulliakin lahjottava, että kattoisivat, mitä tuohon suuntaan rahdataan.

      Tällainenkin juttu saatiin omakohtaisesti kokea.
      Veneemme perässä oli 25 vuotta vanha pikku Tohatsu lukittuna, sen varas vei, mutta lukitsemattomat, uudemmat, isommat ei kelvanneet samasta rannasta.

    • vähissä

      "Vakuutusyhtiöstä sanottiin, että omavastuun olisi saanut pois, jos moottori olisi ollut lukittu heidän hyväksymällään lukolla (johon ei rälläkkä ja voimapihdit tehoa). "

      Johan on lukko, jos ei rälläkällä aukea! Sellaisen kun pistät veneeseen, niin avaimesta kannattanee tehdä aika monta kopiota, jotka sitten sijoittaa eri paikkoihin...

      Tosiaan, työkaluin varustautunut varas vie kyllä moottorin lukitustavasta riippumatta. Mitä paremmin lukittu, sen isommat vahingot veneelle. Koneen raahaaminen kotiin lienee ainut varma keino. Muuten on vain hyväksyttävä se 150 euron riski.

      Riskiä voi tosin pienentää juurikin tuolla sprayaamisella tai muulla ulkoasun pilaamisella. Rumaa ja persoonallisen näköistä konetta kun on vaikeampi varkaan myydä eteenpäin.

      • kassuhp4

        Joo, eivät tainneet kunnon rälläkästä mainita, mutta ilmeisesti tälläinen hyväksytty lukko on kuitenkin sen verran paksua tavaraa ja karkaistu, että voimapihdit eivät tehoa. Taitaa tulla akkukäyttöiselläkin 'smirgelillä'hiki.


      • On instanssi

        Vakuutusyhtiöthän ovat siinä erityis asemassa tässä suomenmaassa, että heidän selityksiin ei laki pysty, niinkuin normaali ihmisen kohdalla. He pystyy poikkeuksetta tulkitsemaan että ei se ole varkaus vaikka moottori on viety.
        Tavallinen tollukka kyllä tietää että varkaus on varkaus vaikka miten olisi viety.
        Tästä menosta tulisi saada LOPPU jotenkin.


      • Jeppe II
        On instanssi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöthän ovat siinä erityis asemassa tässä suomenmaassa, että heidän selityksiin ei laki pysty, niinkuin normaali ihmisen kohdalla. He pystyy poikkeuksetta tulkitsemaan että ei se ole varkaus vaikka moottori on viety.
        Tavallinen tollukka kyllä tietää että varkaus on varkaus vaikka miten olisi viety.
        Tästä menosta tulisi saada LOPPU jotenkin.

        koneen maalaamisesta.Itselläni oli monta vuotta 30hp jammu veneessä ja kiinnitettynä laituriin tosi hämärässä paikassa.Mulla oli vanha Pentan koppa joka sopi hyvin jammun päälle.Poltin sen kosanilla ja maalasin läikkiä punaisella pohjamaalilla.Joka kerta kun tulin laituriin pistin kopan päälle.Kuka nyt vanhaa Pentaa varastais.Rauhassa sai olla.


      • Bella 685

        mulla oli aiemmin 5m avopaatti ja siinä 50hv Honda. Härvelistä vietiin vaihteistokotelo, jonka ain vakuutuksesta uusittua, omavastuu 126 euroa, korvaussumma muistaakseni n. 3000 euroa. Laittelin tapauksen jälkeen läpipultteihin tuplamutterit, rikoin kierteet ja lisäsin vielä yhteen pulttiin lukon. Lisäksi maalasin kynsilakslla koneeseen rekisterinumeron ja sarjanumeron vaihteistokoteloon. Lisämerkintöjä tussilla koneen sisälle, Tulos: Satamasta vietiin n. vuoden päästä samanikäisiä ja -tehoisia Yamaha-koneita 2 kappaletta mutta rosmot ilmeisesti totesiavt, että Honda on ihan oikeasti kiinni ja merkattu, se sai jäädä paikoilleen. Kyllä nauratti. Asiaa auttoi ehkä vielä se, että paatti oli kiinni 16 mm haponkestävällä tangolla ja perkeleen isolla lukolla laiturissa. Varma on varmaa.


      • joppe22
        Bella 685 kirjoitti:

        mulla oli aiemmin 5m avopaatti ja siinä 50hv Honda. Härvelistä vietiin vaihteistokotelo, jonka ain vakuutuksesta uusittua, omavastuu 126 euroa, korvaussumma muistaakseni n. 3000 euroa. Laittelin tapauksen jälkeen läpipultteihin tuplamutterit, rikoin kierteet ja lisäsin vielä yhteen pulttiin lukon. Lisäksi maalasin kynsilakslla koneeseen rekisterinumeron ja sarjanumeron vaihteistokoteloon. Lisämerkintöjä tussilla koneen sisälle, Tulos: Satamasta vietiin n. vuoden päästä samanikäisiä ja -tehoisia Yamaha-koneita 2 kappaletta mutta rosmot ilmeisesti totesiavt, että Honda on ihan oikeasti kiinni ja merkattu, se sai jäädä paikoilleen. Kyllä nauratti. Asiaa auttoi ehkä vielä se, että paatti oli kiinni 16 mm haponkestävällä tangolla ja perkeleen isolla lukolla laiturissa. Varma on varmaa.

        Muuten hyvä konsti mutta kun kusipäät huomas ettei lukkolaitteita saada rikki nii hajottivat paatin...


      • Ahertaa

        Jos maalailette moottorit törkysen näköiseksi jalkaa myöten ja aherratte kaikin tavoin ettei sitä moottoria vietäisi niin vakuutusyhtiö tuskin korvaa täyttä hintaa SOTKETUSTA koneesta, siinähän on taasen peruste korvauksesta vättymiseen.
        Älkää tehkö yhtään mitään ehostuksia uusiin koneisiin, jos on vanha koppa samanlainen niin sitten töihin ja rumennus mestaruuskisa käyntiin.
        On tarinoita että rälläkällä on pyöräytetty koko perälauta irti, niin ei siinä vakuutusyhtiöiden MUKA LUKOT ja MUKA KETTINGIT pidättele varkailta.


    • OLLE

      Poliisilaitokselta ja/tai vakuutusyhtiöltä olen saanut pieniä tarroja, joissa lukee "Omaisuus merkitty" ja tarran alaosassa teksti "Poliisi Vakuutusyhtiöt". Laitoin tarrat moottorin kopan molemmille puolille ja veneen tuulilasiin.
      Tietysti myös merkkasin vakuutusyhtiöltä ilmaiseksi lainaksi saadulla kaiverruskärjellä ja ultraviolettitussilla henkilönumeroni sopiviin (näkyviin ja näkymättömiin) paikkoihin veneeseen ja moottoriin.
      Tietysti olisi hyvä, jos se tarrateksti olisi myös venäjäksi sen kummemmin leimaamatta naapurikansaamme. Tällainen tarra voi ainakin hieman pienentää varkausriskiä, mutta se ei tietenkään estä varkautta.

      • Itä suomi

        Oletteko koskaan havainnet että tulee venäjän rekisterissä oleva auto venerantaan,ulos astuu kaksi naista ja mies.Nää naiset menee ulos laiturille eri paikkoihin ja mies kuvaa ahkerasti.Perkele,ei se naisia kuvaa vaan perämoottoreita.Sitten se tekee myyntiluettelon,ottaa vastaan tilauksia ja käy hakemassa moottorit pois.Pilkkoo niitä osiin,tuttavat kuljettavat osan kerrallaan venäjälle,siellä kasataan,ja suomalainen vakuutusyhtiö maksaa.


      • Ei niitä
        Itä suomi kirjoitti:

        Oletteko koskaan havainnet että tulee venäjän rekisterissä oleva auto venerantaan,ulos astuu kaksi naista ja mies.Nää naiset menee ulos laiturille eri paikkoihin ja mies kuvaa ahkerasti.Perkele,ei se naisia kuvaa vaan perämoottoreita.Sitten se tekee myyntiluettelon,ottaa vastaan tilauksia ja käy hakemassa moottorit pois.Pilkkoo niitä osiin,tuttavat kuljettavat osan kerrallaan venäjälle,siellä kasataan,ja suomalainen vakuutusyhtiö maksaa.

        Venäläisiä kannata mollata, vaan suomalaisia, jotka ei tajua pelin meininkiä. Kärsivällisyyttä ja oikeaa meininkiä tarvitaan, että pitkäpinnaiset rohmot saadaan kiinni rysänpäältä.

        Tieto oikeasta rohmon torjunnasta kyllä leviää ja se on paras tapa ennalta ehkäistä perämoottori varkauksiakin.

        Hyvä huomio sinulta, niinhän ne menettelee, seksin puutteessa olevien suomalaisten kohdalla.


    • Yamaha 50 GETOL

      Minulta varastettu 50 heppainen yamahan getol viime yönä sipoon karhusaaresta!
      Olin hitsannut kiinnitysmutterit pultteihin kiinni niin ei auttanut sekään.
      Koko perälauta oli sahattu irti moottorisahalla ja kone mennyt menojaan.
      Korvaakohan vakuutus nyt uuden veneenkin kun on tuhon oma?
      Täysvakuutus minulla on onneksi.
      Kyl ottaa ny pattiin.

      • Onneksi oli vakuutus

        Mutta saatko koko korvauksen tuskin?.

        yks hyvä keino ollsi, jos suinkin jaksaa, olisi laittaa karkaistua terästä veneen peräpeilin sisään, niin että sahanterä osuu niihin terästankoihin, ja jyrsiminen loppuu siihen, mutta kuka jaksaa, varsinkaan ostettuihin veneisiin sitä temppua, mutta jos omavalmiste, niin kannattaa laittaa !
        Eivät ainakaan sille yölle perälautoja sahaile !


    • iu7k84o7k9

      Älkää jauhako sontaanne! Venäläiset rekat läpivalaistaan. Siinä ei mene ainutkaan perseprutku huomaamatta läpi. Suomalaiset ja Rus -pakutkin avataan ja tarvittaessa ainakin Suomen puolella Rus -paku vaikka puretaan tavarasta tullissa. Toisella puolen se voidaan tehdä minuutin jälkeen vielä uudelleen.
      Kävisitte joskus kotoa kauempana, niin olisitte pikkuisen kokeneempia. Kävisitte pakulla Viipurissa, niin tietäisitte edes asiat suunnilleen.

      Kyllä 60 % "arastettu perseprutku" on aina vakuutuspetos ja loput 40 % suomalainen kaveri vie kaverin vehkeen Helsingistä Vesannnolle tai Lannevedelle omaansa.

      • Todista väitteesi

        Ja siitähän löytyy faktaa, että viroon ja venäjälle meni suurinosa varastetuista koneista, maansiirtokoneita myöten-myös perämoottoreita suurinosa !

        Minunkin venettä oli parkkipaikalla ollu kuvaamassa nuoripariskunta, jotka häipyivät samantien katetun peräkärrynsä kanssa, kun naapuri oli kävelly näkyviin.ja keskellä päivää !!!

        Olisi ollu mukava saada rekkari tietoon, muttei naapuri sitä ottanu muistiin.


    • Meidän perhe

      Meille on kans käyny tuo että kun kone pultattiin ekan varkauden jälkeen
      kiinni ja hitsattiin pultit niin lähti moottorisahalla sitten koko perälauta.
      Ei lannistuttu, vene korjattiin ja appiukko laittoi titaanilevyn laminaatin sisään.
      Kone kiinni ja pultit hitsaten taas. Pari vuotta sitten oli moottorisahan jälkiä
      perälaudassa mutta titaani oli pysäyttänyt varkaat. Sen jälkeen saanut meidän
      vene olla rauhassa.

      Kyllä olis haulikolle töitä tässä maassa se n verran ottaa pattiin täälläkin.

      • iluio,kilk,il,o

        No sulla sitten korvattiin pari moottoria vakuutuksesta, kun toisen myit serkullesi Siilinjärvelle 300 ja toisen jouduit antamaan viinaveloistasi Arskalle satasesta?


    • omat havainnot

      1)Kaikki lukot on murrettavissa, jopa kassakaapit on.
      2) Helpommin murrettavat lähtee ennenkuin vaikeasti murretttavat
      3) Uudet lähtee helpommin kuin vanhat
      4) Pienet lähtee helpommin kuin isot, vaikka isot kiinnostaa ammattilaisia enemmän.
      5) Suomalaisjobbarille tai nettihuutokauppaan on helpompaa viedä kuin tullin läpi venäjälle. Suomalainen sitäpaitsi maksaa melkein uuden hinnan jos vain myyjä sanoo että hyvin toimii, vähän ajettu ja järvessä.
      6) Moottorissa kannattaa olla turvalukko ja veneessä ketju, ja molemmat dokumentoitu ja kuvattu niin asiointi vakuuttajan kanssa helpottuu

    • håkananders

      ostin Yamarin, missä on 200hv motti. Vesillä ei viedä, venekerhon satamassa, videokameroiden ympäröimä alueella. Ei ole tuskin huolta, mutta talvella laidatulla alueella yli 200kg painolla varkaat ei ilmeisesti saa varastettua ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe