syke

mimmu

Oon sairastanu paniikkia jo seittemän vuotta ja pitkän tauon jälkeen oireet on taas palannu. Kuinka teidän syke käyttäytyy kohtausten aikana ja muutenkin? Mulla pahimmissa kohtauksissa nousee syke tosi korkeelle vähintään 160. Tänään kävin ekg:ssä terkkarissa ja ne ihmetteli siellä mun korkeeta sykettä ekg:n aikana, jännitin tosia paljon vaikka varsinaista paniikki kohtausta ei ollut. Mulla syke nousee tosi herkästi pienimmästäkin jännityksestä, muta saan sen laskeen aika helposti yleensä kun rauhottelen itteeni. Onko nää korkeet sykkeet vaarallisia?

11

6077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirsi L

      Kirjoitinkin tuossa juuri itse samaa,eli tuon minkä otsikko on "apua". Mulla tuli elämäni ensimmäinen paniikki kohtaus tiistai yönä ja luulin että kuolen,sydän hakkasi älyttömästi ihan yhtäkkiä! Mun syke oli suurinpiirtein sama kun sulla,157! Eli se on tosi korkea. Lääkärit kuitenkin sanoi mulle että se on normaalia paniikkikohtauksen aikana.Mä itse sitäpaitsi pelästyin niin paljon että hermostuin siitä vaan enemmän ja enemmän.Olisi pitänyt ottaa lasi kylmää vettä ja istua,hengittää syvään.Helpommin sanottu kuin tehty.Kun meinaa taju lähteä.

      • kokemus...

        Minulla myös silloin alkuaikoina kun ravasin lääkärissä et mikä helvetti mua vaivaa...niin olin niin hermostunut jostain että syke oli aina korkealla...Tk lääkäri määräsi minulle jotain sykettä alentavaa..ja käski ostaa sykemittarin..johon hermostuin vielä enemmän en tiedä lainkaan millä selvisin sieltä silloin pois..Myöhemmin otettiin EKG..joka myös näytti mitä vaan..rauhoittavan saatuani syke normalisoitui..Jälkeenpäin kun menin "erikois lääkärille" (psykiatrian)..Hän sanoi että ei missään nimessä mitään sykemittareita ja myös otti pois tämän TK:n lääkärin antaman sykettä alentavan lääkkeen..Vieläkin kyllä joskus syke on korkea (joka itselle paska olo)..mutta kyllä se aika pian ohi menee..Tämä paniikki on todella rankkaa välillä...Ajatukset vain iloisiin ajatuksiin...


      • mimmu
        kokemus... kirjoitti:

        Minulla myös silloin alkuaikoina kun ravasin lääkärissä et mikä helvetti mua vaivaa...niin olin niin hermostunut jostain että syke oli aina korkealla...Tk lääkäri määräsi minulle jotain sykettä alentavaa..ja käski ostaa sykemittarin..johon hermostuin vielä enemmän en tiedä lainkaan millä selvisin sieltä silloin pois..Myöhemmin otettiin EKG..joka myös näytti mitä vaan..rauhoittavan saatuani syke normalisoitui..Jälkeenpäin kun menin "erikois lääkärille" (psykiatrian)..Hän sanoi että ei missään nimessä mitään sykemittareita ja myös otti pois tämän TK:n lääkärin antaman sykettä alentavan lääkkeen..Vieläkin kyllä joskus syke on korkea (joka itselle paska olo)..mutta kyllä se aika pian ohi menee..Tämä paniikki on todella rankkaa välillä...Ajatukset vain iloisiin ajatuksiin...

        ...että muillakin samoja ongelmia...mun korkeaa sykettä on aina kaikki lääkärit ihmetelly vaikka ite oon kuitenkin aina pohjimmiltani tienny et paniikista johtuu kun jo itse mittaustilanne hermostuttaa..mulla on lepo sykkeet välillä korkealla kun hermoilen koko ajan tän paniikin kanssa, mutt sit kun unohdan koko hiton sykkeen niin kummasti laskee...tk lääkäri kehotti mua kans hankkiin sykemittarin ja oon sitä tässä nyt tuijotellu kohta kuukauden, mutta taidanpa heittää roskiin suosiolla...luultavasti siitä on enemmän haittaa kun hyötyä kun tulee koko ajan sitä seurailtua..ja sit jos syke vähänkin nousee tai pomppii niin paniikki iskee samantien....jännä miten kaikki tälläset vaikuttaa niin paljon....huoh...


      • kokemus....
        mimmu kirjoitti:

        ...että muillakin samoja ongelmia...mun korkeaa sykettä on aina kaikki lääkärit ihmetelly vaikka ite oon kuitenkin aina pohjimmiltani tienny et paniikista johtuu kun jo itse mittaustilanne hermostuttaa..mulla on lepo sykkeet välillä korkealla kun hermoilen koko ajan tän paniikin kanssa, mutt sit kun unohdan koko hiton sykkeen niin kummasti laskee...tk lääkäri kehotti mua kans hankkiin sykemittarin ja oon sitä tässä nyt tuijotellu kohta kuukauden, mutta taidanpa heittää roskiin suosiolla...luultavasti siitä on enemmän haittaa kun hyötyä kun tulee koko ajan sitä seurailtua..ja sit jos syke vähänkin nousee tai pomppii niin paniikki iskee samantien....jännä miten kaikki tälläset vaikuttaa niin paljon....huoh...

        Näin just mullakin..En muuta varmaan kans olis tehnyt kun tarkkaillut pulssia...Ja se on sellaista "sisäistä" kiihtyneisyyttä jolle ei tosiaan voi itse mitään...Mulla usein aamulla tuntuu että on nopea pulssi..mutta se menee kyllä ohi samantien...Että jos mulla olisi jokin lääkitys siihen niin en kerkeisi sitä vielä ottamaankaan kun se on jo ohi...ja varmaan sit alentaisi liikaakin jos ottaisin siihen jotain..Meni vähän monimutkaiseksi mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin...


      • mini
        kokemus.... kirjoitti:

        Näin just mullakin..En muuta varmaan kans olis tehnyt kun tarkkaillut pulssia...Ja se on sellaista "sisäistä" kiihtyneisyyttä jolle ei tosiaan voi itse mitään...Mulla usein aamulla tuntuu että on nopea pulssi..mutta se menee kyllä ohi samantien...Että jos mulla olisi jokin lääkitys siihen niin en kerkeisi sitä vielä ottamaankaan kun se on jo ohi...ja varmaan sit alentaisi liikaakin jos ottaisin siihen jotain..Meni vähän monimutkaiseksi mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin...

        jotain.. Siis on kyllä ollu tietämättömiä lääkäreitä jos sykemittarin ovat kehottaneet hankkimaan. Meillä paniikkihäiriöisillä kun on taipumusta itsetarkkailuun niin sehän vaan lisäis sitä..


      • mimmu
        mini kirjoitti:

        jotain.. Siis on kyllä ollu tietämättömiä lääkäreitä jos sykemittarin ovat kehottaneet hankkimaan. Meillä paniikkihäiriöisillä kun on taipumusta itsetarkkailuun niin sehän vaan lisäis sitä..

        joo, mulla se on ainakin pahentanu näitä oireita tosi paljon ja se nostaa kummasti sykettä kun sitä koko ajan seurailee...mukava kuitenkin huomata niin tässä kuin monissa muissakin oireissa että ei oo ihan ainut joka tälläsistä kärsii...sykekin laski heti kummasti vähän kun tajus että ei oo ainut "tarkkailija":)se on jännä juttu kun kohtaus ja oireet iskee kun aina ajattelee että on ainut jolla tälläsiä on ja että on ihan yksin tän kanssa....täytyy vaan yrittää unohtaa sykkeet ja lopettaa tää tarkaillu..joka on kyllä helpommin sanottu kun tehty..mut kuitenkin....sit se on kans mulla ainakin ollu hurjaa kun sykemittari välillä heittelee ihan omia lukemiaan, esim lenkillä jossain liikennevaloissa ym ja sitä kun sit pelästyy niin homma meinaa karata käsistä...jälkeenpäin sitten ajattelee että kaippa sen huomais jos sydän yhtäkkiä hakkais yli kahtasataa....kun siis huomaan sen vasta niistä lukemista....eli mittarit nurkkaan ja kuunnellaan vaan niitä omia aitoja tuntemuksia eikä hermoilla turhaan


      • mini
        mimmu kirjoitti:

        joo, mulla se on ainakin pahentanu näitä oireita tosi paljon ja se nostaa kummasti sykettä kun sitä koko ajan seurailee...mukava kuitenkin huomata niin tässä kuin monissa muissakin oireissa että ei oo ihan ainut joka tälläsistä kärsii...sykekin laski heti kummasti vähän kun tajus että ei oo ainut "tarkkailija":)se on jännä juttu kun kohtaus ja oireet iskee kun aina ajattelee että on ainut jolla tälläsiä on ja että on ihan yksin tän kanssa....täytyy vaan yrittää unohtaa sykkeet ja lopettaa tää tarkaillu..joka on kyllä helpommin sanottu kun tehty..mut kuitenkin....sit se on kans mulla ainakin ollu hurjaa kun sykemittari välillä heittelee ihan omia lukemiaan, esim lenkillä jossain liikennevaloissa ym ja sitä kun sit pelästyy niin homma meinaa karata käsistä...jälkeenpäin sitten ajattelee että kaippa sen huomais jos sydän yhtäkkiä hakkais yli kahtasataa....kun siis huomaan sen vasta niistä lukemista....eli mittarit nurkkaan ja kuunnellaan vaan niitä omia aitoja tuntemuksia eikä hermoilla turhaan

        itsensä tarkkailu on viheliäistä hommaa.. =)Minäki aikoinaan kokeilin pulssiani vähän väliä ja siskoki monesti sanoi että älä tarkkaile sitä! Nyt kun paniikkioireet on helpottanu niin pulssin tarkkailuki on vähentyny. Jos joskus sydän hakkaa väsymyksen tai hermostumisen takia tai on rytmihäiriöitä niin silloin kyllä tulee kokeiltua että mitäs se sydän tekee.. Se vaan pitää pakottaa itsensä olemaan tarkkailematta koska tosiaan siitä vain hermostuu lisää ja noidankehä on valmis..


      • mimmu
        mini kirjoitti:

        itsensä tarkkailu on viheliäistä hommaa.. =)Minäki aikoinaan kokeilin pulssiani vähän väliä ja siskoki monesti sanoi että älä tarkkaile sitä! Nyt kun paniikkioireet on helpottanu niin pulssin tarkkailuki on vähentyny. Jos joskus sydän hakkaa väsymyksen tai hermostumisen takia tai on rytmihäiriöitä niin silloin kyllä tulee kokeiltua että mitäs se sydän tekee.. Se vaan pitää pakottaa itsensä olemaan tarkkailematta koska tosiaan siitä vain hermostuu lisää ja noidankehä on valmis..

        pitäis vaan lopettaa tää ja keskittyä ihan muihin asioihin... eilen vein kaks kertaa mittarin varastoon mutta hain sen kuitenkin takaisin kun oli pakko tarkistaa syke...sairasta:)


      • mini
        mimmu kirjoitti:

        pitäis vaan lopettaa tää ja keskittyä ihan muihin asioihin... eilen vein kaks kertaa mittarin varastoon mutta hain sen kuitenkin takaisin kun oli pakko tarkistaa syke...sairasta:)

        vie kuule se mittari heti ensi tilassa jonnekki kirpputorille myyntiin.. :)


    • vai3

      ja onkohan mulle sitten annettu väärä diagnoosi kun mun syke nousee melki 300 krt minuutissa ja sen voimasta päässä heittää aika tavalla ja täriset sen voimasta,rintakehää painostaa, tulee kylmänhiki ja kädet puutuu ja ja kun sitten se lakkaa kuin seinään niin tuntuu, että sydän lakkaa lyömästä kokonaan. Sydänfilmissä ei näkynyt mitään kun enhän sinne ole päässyt koskaan kohtauksen aikana kun se kestääkin 5-15 minuuttia

    • Harmillista

      Mulla myös syke nousee ja paikkoja pistelee ja kuuma hiki pukkaa päälle ja hetkenpäästä on kylmä. Myös pyörryttävän oloa esiintyy silloin tällöin samalla. Aamut ovat pahimpia. Itse tietää ettei vaarallista ja ettei tässä mitään tapahdu järjellä mutta elimistö toimii toisin ja itsesuojeluvaisto iskee päälle niinko olisi oikea vaaratilanne päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe