Mieltä nelikärkitulpista?

Timo L.

Onko lukijoilla kokemusta nelikärkitulpista?
Lieneekö paikkaansa pitävä väite että ne säilyvät
iskussa huomattavasti pitempään kuin "tavalliset"
tulpat? Henk. koht. ajoin Boschin ko. tulpilla
muistaakseni n. 20 tkm, eikä valittamista ollut.
Nyt kylläkin kannessa ovat normaalit Denso-tulpat.

18

2782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä näistä autoasioista

      mutta ehkä voin auttaa

      • Ihan maalaisjärjellä ajatellen
      "nelikärkitulppa" kuullostaa hyvältä ja on
      varmasti parempi kuin onneton "tavallinen"
      miksi muuten duunattaisiin "nelikärkitulppia".

      • Hommaa iliman muuta "nelikärkitulpat ". Ne
      saattavat olla todella tärkeä ja merkittävä
      homma elämässäsi.

      • Hienoa, että pohdiskelet näitä tärkeitä tulppa
      asioita. mutta muista, ettet itse ole "tulppana"
      siellä liikenteessä.

      • Bosch: ista tulee mieleen joku
      tasohieomakone. Nimen perusteella en
      lähtisi suosittelemaan.

      • Mutta sokerina pohjalla tietysti Denso. Sopisi
      nimen perusteella monille tutuilleni.

      • eikö markkinoilla ole "Denso
      nelikärkitulppia" se olisi ongelmiisi optimi
      ratkaisu.

      • vanhat tulpat voisit sitten vaikka työntää...

      • Kölli

        Kerrankin kun joku kysyy jotain muuta kuin
        sumuvaloista tai autoveroalesta, joku k***pää
        sitäkin ensimmäisenä kommentoi varsinaisena
        asiantuntijahomona.


      • MR2 VVT
        Kölli kirjoitti:

        Kerrankin kun joku kysyy jotain muuta kuin
        sumuvaloista tai autoveroalesta, joku k***pää
        sitäkin ensimmäisenä kommentoi varsinaisena
        asiantuntijahomona.

        älä ota rundeja !

        kaverhan vain suhtautui hieman ironisesti
        meidän sairalloisuutta lähentelevään
        autoinnostukseemme.

        PS mites itselläsi noi tulppahommat ?


      • nismo
        MR2 VVT kirjoitti:

        älä ota rundeja !

        kaverhan vain suhtautui hieman ironisesti
        meidän sairalloisuutta lähentelevään
        autoinnostukseemme.

        PS mites itselläsi noi tulppahommat ?

        en vaan näe tässäkään alkuperäisessä kysymyksessä
        mitään erityistä "autoinnostusta",
        "sairaalloisuudesta" puhumattakaan. sehän oli
        asiallinen ja käytännönläheinen kysymys.

        toiseksi, tuo ironia on sellainen taiteen laji,
        että siinä pitäisi oikeasti tietää edes jotain
        siitä asiasta mitä ironisoi :)


      • MR2 VVT
        nismo kirjoitti:

        en vaan näe tässäkään alkuperäisessä kysymyksessä
        mitään erityistä "autoinnostusta",
        "sairaalloisuudesta" puhumattakaan. sehän oli
        asiallinen ja käytännönläheinen kysymys.

        toiseksi, tuo ironia on sellainen taiteen laji,
        että siinä pitäisi oikeasti tietää edes jotain
        siitä asiasta mitä ironisoi :)

        no kuule kai täällä nyt voi heittää pikku
        läppääkin ei tartvitse aina olla niin vakavaa...

        mun mielestä sinä ja tää költsy otatte elämän
        hippasen liian vakavasti

        toi tulppahöpinä oli hauska !

        PS: mites itselläs noi tulppajutut?


      • nismo
        MR2 VVT kirjoitti:

        no kuule kai täällä nyt voi heittää pikku
        läppääkin ei tartvitse aina olla niin vakavaa...

        mun mielestä sinä ja tää költsy otatte elämän
        hippasen liian vakavasti

        toi tulppahöpinä oli hauska !

        PS: mites itselläs noi tulppajutut?

        nin sanottakoon että tää on semmonen ns.
        keskustelupalsta ja aiheena on autoilu, joten kai
        täällä pitäis käydä keskustelua autoihin ja
        autoiluun liittyvistä asioista, vai mitä? monet
        täällä on ihan tosissaan liikkeellä kysymyksineen
        ja ongelmineen joten on se hyvä että meitä
        hippasen vakavampiakin on sillon tällön
        vastailemassa. ja jos joku kysyy mielipiteitä
        niin voisi sen ylenpalttisen paskan jauhamisen
        jättää kirjottamatta kun ei oikeata asiaa ole.
        mutta näyttää tosiaan siltä että hauskempaa on
        vaan vääntää vitsiä asioista ja yrittää provota.
        kyllähän nää jutut välillä naurattaakin ja
        huumorin kukka se on kaunehin kukka, mutta niille
        pitäis olla omat paikkansa, ja näillä palstoilla
        pitäis pystyä käymään asiallista keskustelua
        autoihin liittyvistä asioista.

        PS. itselläni on noi "tulppajutut" kunnossa.


      • MR2 VVT
        nismo kirjoitti:

        nin sanottakoon että tää on semmonen ns.
        keskustelupalsta ja aiheena on autoilu, joten kai
        täällä pitäis käydä keskustelua autoihin ja
        autoiluun liittyvistä asioista, vai mitä? monet
        täällä on ihan tosissaan liikkeellä kysymyksineen
        ja ongelmineen joten on se hyvä että meitä
        hippasen vakavampiakin on sillon tällön
        vastailemassa. ja jos joku kysyy mielipiteitä
        niin voisi sen ylenpalttisen paskan jauhamisen
        jättää kirjottamatta kun ei oikeata asiaa ole.
        mutta näyttää tosiaan siltä että hauskempaa on
        vaan vääntää vitsiä asioista ja yrittää provota.
        kyllähän nää jutut välillä naurattaakin ja
        huumorin kukka se on kaunehin kukka, mutta niille
        pitäis olla omat paikkansa, ja näillä palstoilla
        pitäis pystyä käymään asiallista keskustelua
        autoihin liittyvistä asioista.

        PS. itselläni on noi "tulppajutut" kunnossa.

        niin:

        tottakai olet oikeassa aihe on AUTOILU ja on
        joskus todella rassaavaa lueskella näitä
        sumari & karvanoppaosaston vuodatuksia.

        Toisaalta varsinkin tällä osatolla ei juuri
        muuta olekaan, joten täytyy myöntää että käyn
        joskus lueskelemassa huvikseni näistä
        teinien 0-100 kmh ja tule viivalle juttuja.

        PS. itse käytän näissä "tulppahommissa"
        tehtaan suosituksia.

        vauhdikasta autoilutalvea


      • Költsy
        MR2 VVT kirjoitti:

        niin:

        tottakai olet oikeassa aihe on AUTOILU ja on
        joskus todella rassaavaa lueskella näitä
        sumari & karvanoppaosaston vuodatuksia.

        Toisaalta varsinkin tällä osatolla ei juuri
        muuta olekaan, joten täytyy myöntää että käyn
        joskus lueskelemassa huvikseni näistä
        teinien 0-100 kmh ja tule viivalle juttuja.

        PS. itse käytän näissä "tulppahommissa"
        tehtaan suosituksia.

        vauhdikasta autoilutalvea

        Kyllä tässä huumoria ymmärretään, mutta ei saisi
        pilata asiallista kysymystä välittömästi sen
        tultua mauttomilla "tunge ne plää pläähän"
        jutuilla. Kerhee sen myöhemminkin.

        Itse en käytä tulppia, nykyisessä autossani on
        hehkutulpat, kysymyksen esittäjän mainitsemista
        ei ole kokemusta ja liikenteessä olen joskus
        kaahareiden tulppana, välillä toiset on mun
        tulppana.

        PS. Vittuilu sopii kyllä moniin näiden palstojen
        kirjoituksiin, olen itsekin siihen joskus
        sortunut. asiakysymyksiin suhtaudun asiallisesti.


    • Anonymous

      Riippuu varmaan autosta mitä kannattaa käyttää,
      itse ainakin käytän oman automerkkini
      suosittelemia tulppia. Tähän ryhmään ei kuulu
      mitkään nelikärkitulpat, bochit tai densot.
      Toiminnassa ei ole koskaan ollut "vakio"tulppien
      suhteen mitään ongelmia, joten en näe mitään
      syytä miks ne pitäisi vaihtaa joihinkin
      nelikärkitulppiin. Huipputulpista luvatut
      lisätehot on paskapuhetta.

      • Haba?

        On mahdollista saada lisää tehoa. Kokemukseni on
        viritetystä 16 V Saabista jota aikoinaan ajettiin
        ST-Motorsin penkissä. Kierrosluvusta riippuen eri
        alueilla saatiin 3-7hp lisää tehoa, tosin
        kokonaistehokin oli yli 250hp. Vetopyöristä
        löytyi 186kW


      • sama Haba
        Haba? kirjoitti:

        On mahdollista saada lisää tehoa. Kokemukseni on
        viritetystä 16 V Saabista jota aikoinaan ajettiin
        ST-Motorsin penkissä. Kierrosluvusta riippuen eri
        alueilla saatiin 3-7hp lisää tehoa, tosin
        kokonaistehokin oli yli 250hp. Vetopyöristä
        löytyi 186kW

        ...että kyseessä oli Briskin kärjettömät tulpat.


    • Kokemus...

      Käytä mielummin autollesi suositeltuja tulppia ja
      siis tehtaan suosittelemia, sillä esim '97 2.0
      Mondeoon ei NGK platina -tulpat käyneet vaikka
      NGK:n katalogissa /varaosaliikeessä näin
      väitettiin. Kone pyöri kuin kolmella pytyllä ja
      neljäs tuli mukaan vasta kovilla kierroksilla.
      Vein huoltamolle, jossa huoltomies kertoi, että
      Ford ja NGK sopivat yhteen kuin lapio perseeseen
      ja on kuulemma muitakin autoja, joihin mitkään
      erikoistulpat ei käy. Laitettiin Mondeoon vakio -
      championit ja kone kävi normaalisti.

      Ja toinen esimerkki: laitoin hieman käytetyt
      nelikärki -Boschit Datsun 120 AF2 :seen ja se ei
      suostunut edes lähtemään kylmänä käyntiin noilla
      tulpilla, vaikka ne tarvitsevat vähemmän virtaa
      kuin tavalliset. Eli en usko, että "ihme" -
      tulpista on apua sen kummemin tai ainakaan ne ei
      tuo tehoa tms.

      • tulppa mies

        mutta asiaa.


      • Peelo vitutus

        minulla on juuri tuollaisessa rassi datsun
        ratsunissa nelkärkiboshit ja auto käy aivan hyvin
        ja paremmin kuin pelkillä! jos sulle joku
        huoltomies kertoo tuollaista paskaa niin usko
        vaan ja maksa uusista tulpista, sulla kyllä oli
        vika jossain muualla esim k-kärjet tai jokin muu
        kun kävi vain kolmella pytyllä. Mutta viitsiikö
        tuollaiseen enempää,...no ei!


      • huuhaa tulpat...?
        Peelo vitutus kirjoitti:

        minulla on juuri tuollaisessa rassi datsun
        ratsunissa nelkärkiboshit ja auto käy aivan hyvin
        ja paremmin kuin pelkillä! jos sulle joku
        huoltomies kertoo tuollaista paskaa niin usko
        vaan ja maksa uusista tulpista, sulla kyllä oli
        vika jossain muualla esim k-kärjet tai jokin muu
        kun kävi vain kolmella pytyllä. Mutta viitsiikö
        tuollaiseen enempää,...no ei!

        Siis ko datsuniin laitoin käytetyt nelikärki
        boschit, jotka siis otettiin sitä ennen irti
        toisesta autosta, jossa ne toimivat
        moitteettomasti (golf) ja ajattelin pistää
        jäärata rassiini nuo tulpat kiinni ihan vaan
        kokeilun vuoksi. No lämpimänä Ratsuni toimi ihan
        ok, mutta seuraavana aamuna en saanut sitä enää
        käyntiin, kun kone oli jäähtynyt. Pistin vanhat
        paskaiset tulpat paikalleen ja Ratsuni käynnistyi
        välittömästi avaimesta.

        Ja tuo Mondeoni (vm 97, 2.0) ei pelannut NGK:n
        platinakärki tulpilla, vaikka ne olivat
        varaosaliikkeen mielestä ko. malliin sopivat.
        Kone pyöri todellakin kuin kolmella pytyllä ja
        ajoin sitten sillä suoraan lähimmälle
        korjaamolle, joka on erään toisen merkin
        merkkihuolto ja asentaja on vanha tuttu, joka on
        huoltanut autoani 10 vuotta. Kerroin vian ja
        asentaja kysyi heti, että mitkä tulpat laitoit
        paikalleen. Ja NGK:n kuullessaan asentaja sanoi,
        että jotkut tulpat eivät vaan sovi joihinkin
        autoihin ja juuri NGK:n tulppien kanssa on
        aiemminkin ollut ongelmia Fordien ja joidenkin
        jenkkiautojen kanssa. Pistettiin samalla kertaa
        hyllystä Championin normaalit tulpat ja kone
        toimi sen jälkeen normaalisti. Palautin sen
        jälkeen NGK:t maahantuojalle ja sain rahani
        takaisin ja en aio enää koittaa NGK:n tulppia
        Mondeooni. Tämä oli vain minun kokemukseni
        erikoistulpista ja mitä ihmettä nyt valehtelisin
        asiasta? Voi toki olla, että minulle sattui 2
        kertaa huonoa tuuria, mutta erikoista noissa
        Boscheissa oli se, että Golffi toimi niillä
        moitteettomasti ja kylmänä Datsun ei edes
        käynnistynyt niillä.


    • tdipd ja xx

      niin, että ei sekoiteta käsitteitä/asioita.
      Nelikärkitulpilla ei saa tehoa lisää, ainoastaan
      kestävämmät tulpat. Briskellä ja muilla
      vastaavilla tehoa tulee lisää, mutta varsinkin
      Briskit ovat hyvin tarkkoja sytytys laitteiden
      kunnolle. Jos ei ole myöskään puolassa(-lissa)
      tarpeeksi tehoa, niin kone ei toimi kunnolla.
      Näin kävi omassa GT16 vekkulissa, jossa
      mittausten jälkeen havaittiin että yksi puola oli
      vajaatehoinen. Uusi tulppa juttu on nuo iridium
      Densot, jotka ainakin joissain mittauksissa
      olivat antaneet huomattavia kiihtyvyyden
      paranemisia. Nuo tulpat aion laittaa omaan
      mopooni ja testaan niitä ensi kesänä. Haittana on
      ainakin pyöräpuolella korkeahko hinta, noin
      115mk/kpl, mutta hyöty voi olla suurikin, koska
      aina tulppien vaihdon jälkeen (vakiot) kulutus on
      pienentynyt n. 1l! Sitten kun tulpilla on ajettu
      n.10tkm niin kulutus on hiljalleen noussut
      ylöspäin.

    • s601

      Timo kyseli nelikärkisistä tulpista eikä varmaan halunnut teidän mieleltään vääristyneiden kommentteja heti alkajaisiksi lukea. Jos otit tämän henkilökohtaisesti, kannattaa varmaan tutustua siihen kiiltävään esineeseen vessan seinällä.

      Vaihdoin Timppa tänään nelikärkiset tulpat Volvoon. Vanhat oli yksikärkiset ja kärjet ihan hapettuneet, sekä tuttua karstaa metallin ympärillä. Käynti oli aluksi vähän ihmeellinen ihan kuin sähköpuolella olisi ollut jotain hämminkiä. Tuntui kuin kaikkien valojen teho olisi vähän heittelehtiny hetken aikaa. Auto alkoi kuitenkin käymään nätisti vähän ajan kuluttua. Pakkasta -7'c. Lähdin autolla liikkeelle ja tuntui että se jaksoi vääntää paremmin alhaisilla kierroksilla. Lisäksi ajossa käynti oli pehmeämpää ja kaasuvaste parani. Kiihtyvyys parani mikä johtuu varmasti tarkemmasta sytytyksestä kiihtyvillä kierroksilla ja enemmän suihkuavalla polttoaineella. Eli yhteenvetona tuntui kannattavalta siirrolta vaihtaa nuo Boschin tulpat niiden vanhojen NGK tilalle. Sama efekti voi tietysti tapahtua myös yksikärkisillä uusilla tulpilla, mene ja tiedä.

    • kysyn vaan??????????

      Oli vissiin 11vuotta ne tulpat Volvossa kuten tämän palstan ikä? Joko aiheet loppuu, kun vanhoja, jo edesmenneitä esiin kaivetaan. Voe,voe....ykskärkiset!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe