AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Mieltä nelikärkitulpista?

Mieltä nelikärkitulpista?

18 Vastausta 1 697 Lukukertaa
Onko lukijoilla kokemusta nelikärkitulpista?
Lieneekö paikkaansa pitävä väite että ne säilyvät
iskussa huomattavasti pitempään kuin "tavalliset"
tulpat? Henk. koht. ajoin Boschin ko. tulpilla
muistaakseni n. 20 tkm, eikä valittamista ollut.
Nyt kylläkin kannessa ovat normaalit Denso-tulpat.

enpä oikein

mutta ehkä voin auttaa

• Ihan maalaisjärjellä ajatellen
"nelikärkitulppa" kuullostaa hyvältä ja on
varmasti parempi kuin onneton "tavallinen"
miksi muuten duunattaisiin "nelikärkitulppia".

• Hommaa iliman muuta "nelikärkitulpat ". Ne
saattavat olla todella tärkeä ja merkittävä
homma elämässäsi.

• Hienoa, että pohdiskelet näitä tärkeitä tulppa
asioita. mutta muista, ettet itse ole "tulppana"
siellä liikenteessä.

• Bosch: ista tulee mieleen joku
tasohieomakone. Nimen perusteella en
lähtisi suosittelemaan.

• Mutta sokerina pohjalla tietysti Denso. Sopisi
nimen perusteella monille tutuilleni.

• eikö markkinoilla ole "Denso
nelikärkitulppia" se olisi ongelmiisi optimi
ratkaisu.

• vanhat tulpat voisit sitten vaikka työntää...

Juma***ta, per**le.

Kerrankin kun joku kysyy jotain muuta kuin
sumuvaloista tai autoveroalesta, joku k***pää
sitäkin ensimmäisenä kommentoi varsinaisena
asiantuntijahomona.

költsy camoon

älä ota rundeja !

kaverhan vain suhtautui hieman ironisesti
meidän sairalloisuutta lähentelevään
autoinnostukseemme.

PS mites itselläsi noi tulppahommat ?

no mutta

en vaan näe tässäkään alkuperäisessä kysymyksessä
mitään erityistä "autoinnostusta",
"sairaalloisuudesta" puhumattakaan. sehän oli
asiallinen ja käytännönläheinen kysymys.

toiseksi, tuo ironia on sellainen taiteen laji,
että siinä pitäisi oikeasti tietää edes jotain
siitä asiasta mitä ironisoi :)

voihan vitsi

no kuule kai täällä nyt voi heittää pikku
läppääkin ei tartvitse aina olla niin vakavaa...

mun mielestä sinä ja tää költsy otatte elämän
hippasen liian vakavasti

toi tulppahöpinä oli hauska !

PS: mites itselläs noi tulppajutut?

kun nyt alotit

nin sanottakoon että tää on semmonen ns.
keskustelupalsta ja aiheena on autoilu, joten kai
täällä pitäis käydä keskustelua autoihin ja
autoiluun liittyvistä asioista, vai mitä? monet
täällä on ihan tosissaan liikkeellä kysymyksineen
ja ongelmineen joten on se hyvä että meitä
hippasen vakavampiakin on sillon tällön
vastailemassa. ja jos joku kysyy mielipiteitä
niin voisi sen ylenpalttisen paskan jauhamisen
jättää kirjottamatta kun ei oikeata asiaa ole.
mutta näyttää tosiaan siltä että hauskempaa on
vaan vääntää vitsiä asioista ja yrittää provota.
kyllähän nää jutut välillä naurattaakin ja
huumorin kukka se on kaunehin kukka, mutta niille
pitäis olla omat paikkansa, ja näillä palstoilla
pitäis pystyä käymään asiallista keskustelua
autoihin liittyvistä asioista.

PS. itselläni on noi "tulppajutut" kunnossa.

kun nyt jatkoit

niin:

tottakai olet oikeassa aihe on AUTOILU ja on
joskus todella rassaavaa lueskella näitä
sumari & karvanoppaosaston vuodatuksia.

Toisaalta varsinkin tällä osatolla ei juuri
muuta olekaan, joten täytyy myöntää että käyn
joskus lueskelemassa huvikseni näistä
teinien 0-100 kmh ja tule viivalle juttuja.

PS. itse käytän näissä "tulppahommissa"
tehtaan suosituksia.

vauhdikasta autoilutalvea

Sorry on ollu vähän kiireitä.

Kyllä tässä huumoria ymmärretään, mutta ei saisi
pilata asiallista kysymystä välittömästi sen
tultua mauttomilla "tunge ne plää pläähän"
jutuilla. Kerhee sen myöhemminkin.

Itse en käytä tulppia, nykyisessä autossani on
hehkutulpat, kysymyksen esittäjän mainitsemista
ei ole kokemusta ja liikenteessä olen joskus
kaahareiden tulppana, välillä toiset on mun
tulppana.

PS. Vittuilu sopii kyllä moniin näiden palstojen
kirjoituksiin, olen itsekin siihen joskus
sortunut. asiakysymyksiin suhtaudun asiallisesti.

Tulpat

Riippuu varmaan autosta mitä kannattaa käyttää,
itse ainakin käytän oman automerkkini
suosittelemia tulppia. Tähän ryhmään ei kuulu
mitkään nelikärkitulpat, bochit tai densot.
Toiminnassa ei ole koskaan ollut "vakio"tulppien
suhteen mitään ongelmia, joten en näe mitään
syytä miks ne pitäisi vaihtaa joihinkin
nelikärkitulppiin. Huipputulpista luvatut
lisätehot on paskapuhetta.

Lisää tehoa!

On mahdollista saada lisää tehoa. Kokemukseni on
viritetystä 16 V Saabista jota aikoinaan ajettiin
ST-Motorsin penkissä. Kierrosluvusta riippuen eri
alueilla saatiin 3-7hp lisää tehoa, tosin
kokonaistehokin oli yli 250hp. Vetopyöristä
löytyi 186kW

Haba lisää...

...että kyseessä oli Briskin kärjettömät tulpat.

Käytä

Käytä mielummin autollesi suositeltuja tulppia ja
siis tehtaan suosittelemia, sillä esim '97 2.0
Mondeoon ei NGK platina -tulpat käyneet vaikka
NGK:n katalogissa /varaosaliikeessä näin
väitettiin. Kone pyöri kuin kolmella pytyllä ja
neljäs tuli mukaan vasta kovilla kierroksilla.
Vein huoltamolle, jossa huoltomies kertoi, että
Ford ja NGK sopivat yhteen kuin lapio perseeseen
ja on kuulemma muitakin autoja, joihin mitkään
erikoistulpat ei käy. Laitettiin Mondeoon vakio -
championit ja kone kävi normaalisti.

Ja toinen esimerkki: laitoin hieman käytetyt
nelikärki -Boschit Datsun 120 AF2 :seen ja se ei
suostunut edes lähtemään kylmänä käyntiin noilla
tulpilla, vaikka ne tarvitsevat vähemmän virtaa
kuin tavalliset. Eli en usko, että "ihme" -
tulpista on apua sen kummemin tai ainakaan ne ei
tuo tehoa tms.

Puhut paljon

mutta asiaa.

Just joo

minulla on juuri tuollaisessa rassi datsun
ratsunissa nelkärkiboshit ja auto käy aivan hyvin
ja paremmin kuin pelkillä! jos sulle joku
huoltomies kertoo tuollaista paskaa niin usko
vaan ja maksa uusista tulpista, sulla kyllä oli
vika jossain muualla esim k-kärjet tai jokin muu
kun kävi vain kolmella pytyllä. Mutta viitsiikö
tuollaiseen enempää,...no ei!

Ei

Siis ko datsuniin laitoin käytetyt nelikärki
boschit, jotka siis otettiin sitä ennen irti
toisesta autosta, jossa ne toimivat
moitteettomasti (golf) ja ajattelin pistää
jäärata rassiini nuo tulpat kiinni ihan vaan
kokeilun vuoksi. No lämpimänä Ratsuni toimi ihan
ok, mutta seuraavana aamuna en saanut sitä enää
käyntiin, kun kone oli jäähtynyt. Pistin vanhat
paskaiset tulpat paikalleen ja Ratsuni käynnistyi
välittömästi avaimesta.

Ja tuo Mondeoni (vm 97, 2.0) ei pelannut NGK:n
platinakärki tulpilla, vaikka ne olivat
varaosaliikkeen mielestä ko. malliin sopivat.
Kone pyöri todellakin kuin kolmella pytyllä ja
ajoin sitten sillä suoraan lähimmälle
korjaamolle, joka on erään toisen merkin
merkkihuolto ja asentaja on vanha tuttu, joka on
huoltanut autoani 10 vuotta. Kerroin vian ja
asentaja kysyi heti, että mitkä tulpat laitoit
paikalleen. Ja NGK:n kuullessaan asentaja sanoi,
että jotkut tulpat eivät vaan sovi joihinkin
autoihin ja juuri NGK:n tulppien kanssa on
aiemminkin ollut ongelmia Fordien ja joidenkin
jenkkiautojen kanssa. Pistettiin samalla kertaa
hyllystä Championin normaalit tulpat ja kone
toimi sen jälkeen normaalisti. Palautin sen
jälkeen NGK:t maahantuojalle ja sain rahani
takaisin ja en aio enää koittaa NGK:n tulppia
Mondeooni. Tämä oli vain minun kokemukseni
erikoistulpista ja mitä ihmettä nyt valehtelisin
asiasta? Voi toki olla, että minulle sattui 2
kertaa huonoa tuuria, mutta erikoista noissa
Boscheissa oli se, että Golffi toimi niillä
moitteettomasti ja kylmänä Datsun ei edes
käynnistynyt niillä.

nythän on

niin, että ei sekoiteta käsitteitä/asioita.
Nelikärkitulpilla ei saa tehoa lisää, ainoastaan
kestävämmät tulpat. Briskellä ja muilla
vastaavilla tehoa tulee lisää, mutta varsinkin
Briskit ovat hyvin tarkkoja sytytys laitteiden
kunnolle. Jos ei ole myöskään puolassa(-lissa)
tarpeeksi tehoa, niin kone ei toimi kunnolla.
Näin kävi omassa GT16 vekkulissa, jossa
mittausten jälkeen havaittiin että yksi puola oli
vajaatehoinen. Uusi tulppa juttu on nuo iridium
Densot, jotka ainakin joissain mittauksissa
olivat antaneet huomattavia kiihtyvyyden
paranemisia. Nuo tulpat aion laittaa omaan
mopooni ja testaan niitä ensi kesänä. Haittana on
ainakin pyöräpuolella korkeahko hinta, noin
115mk/kpl, mutta hyöty voi olla suurikin, koska
aina tulppien vaihdon jälkeen (vakiot) kulutus on
pienentynyt n. 1l! Sitten kun tulpilla on ajettu
n.10tkm niin kulutus on hiljalleen noussut
ylöspäin.
Timo kyseli nelikärkisistä tulpista eikä varmaan halunnut teidän mieleltään vääristyneiden kommentteja heti alkajaisiksi lukea. Jos otit tämän henkilökohtaisesti, kannattaa varmaan tutustua siihen kiiltävään esineeseen vessan seinällä.

Vaihdoin Timppa tänään nelikärkiset tulpat Volvoon. Vanhat oli yksikärkiset ja kärjet ihan hapettuneet, sekä tuttua karstaa metallin ympärillä. Käynti oli aluksi vähän ihmeellinen ihan kuin sähköpuolella olisi ollut jotain hämminkiä. Tuntui kuin kaikkien valojen teho olisi vähän heittelehtiny hetken aikaa. Auto alkoi kuitenkin käymään nätisti vähän ajan kuluttua. Pakkasta -7'c. Lähdin autolla liikkeelle ja tuntui että se jaksoi vääntää paremmin alhaisilla kierroksilla. Lisäksi ajossa käynti oli pehmeämpää ja kaasuvaste parani. Kiihtyvyys parani mikä johtuu varmasti tarkemmasta sytytyksestä kiihtyvillä kierroksilla ja enemmän suihkuavalla polttoaineella. Eli yhteenvetona tuntui kannattavalta siirrolta vaihtaa nuo Boschin tulpat niiden vanhojen NGK tilalle. Sama efekti voi tietysti tapahtua myös yksikärkisillä uusilla tulpilla, mene ja tiedä.
Oli vissiin 11vuotta ne tulpat Volvossa kuten tämän palstan ikä? Joko aiheet loppuu, kun vanhoja, jo edesmenneitä esiin kaivetaan. Voe,voe....ykskärkiset!!!
 /   /  /  / Mieltä nelikärkitulpista?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta