Ohittaminen sulkuviivan alueella

Miten suhtaudut?

Onko mielestäsi ok, jos mp:llä tekee ohituksen sulkuviivan alueella missä koko sulkuviivaa ei kuuluisi edes olla? Esimerkiksi tuolla on yksi liikenneympyrä, josta poistuttaessa on sulkuviivaa ensin about sadan metrin matkalla vaikka siitä eteenpäin sitä samaa suoraa piisaa vielä yli viiden sadan metrin matkan. Kuinka tuomittavana jengi pitää tälläistä "rikosta", jossa ohitus aloitetaan viivoista välittämättä, koska mielestäni se ei ole rikos ollenkaan? Noudatatteko itse moisia viivoja, vai kiskaisette ohi, jos ohituksen voi tehdä viivasta huolimatta turvallisesti? Autojen kabiineissa tähän tunnutaan suhtautuvan ainakin melko agressiivisesti.

40

4670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frans

      se rikos on ja aika ison lapun saat jos poliisisetä sattuu huomaamaan

      • Mistä?

        Saanko syytteen säännön rikkomisesta vai liikenteen vaarantamisesta? ja mikäli kyseessä on viimeksimainittu, kummalla on todistustaakka?


      • djks
        Mistä? kirjoitti:

        Saanko syytteen säännön rikkomisesta vai liikenteen vaarantamisesta? ja mikäli kyseessä on viimeksimainittu, kummalla on todistustaakka?

        Ohittaminen sulkuviivan alueella tai sulkuviivan ylittäminen. Sulkuviivan alueellahan saa ohittaa, jos voi tehdä sen ylittämättä viivaa ja turvallisuutta vaarantamatta (esim polkupyörän tai pientareella ajavan traktorin ohittaminen).


      • Ajokouluun
        djks kirjoitti:

        Ohittaminen sulkuviivan alueella tai sulkuviivan ylittäminen. Sulkuviivan alueellahan saa ohittaa, jos voi tehdä sen ylittämättä viivaa ja turvallisuutta vaarantamatta (esim polkupyörän tai pientareella ajavan traktorin ohittaminen).

        Sulkuviiva ei kiellä ohittamista, ainoastaan sen ylittämisen. Ohituskieltomerkki on eri asia kuin sulkuviiva. Ohituskieltomerkin vaikutusalueella ei saa ohittaa kuin mopolla, jos se tapahtuu piennarta pitkin.


        http://www.iltalehti.fi/autot/2010081312180546_ae.shtml


    • bussittaja

      ..sulkuviivat on autoille...

    • Sulkuviivojen

      Alueella on sakoin rangaistava teko, todistustaakkaa ei juurikaan ole, vai onko sulla pokkaa kieltää poliisin pysäyttäessä että ei siinä ole keltaisia viivoja tiessä.... tarvittaessa varmaan ohittamasi autoilija todistaa poliisin kera ohituskohdan...
      KEltaiset viivat on maalattu tiehen turvallisuuden takia, kohtiin joissa ohittaminen ei syystä tai toisessta ole turvallista, esim. risteysalueet ja huono näkyvyys.... Kannattaa noudattaa, kyllä mopottimella ohi pääsee sulkuviivan loputtuakin, ei kait kellään niin kova kiire voi olla ettei sataa metriä jaksa ajaa kotilon perässä??????

      • Hesasta Vihtiin päin...

        ...menevää tietä...
        Aivan uutta asfalttia ja sitkiä suoria ja aukeita mutta keltasta sulkuviivaa kilometrikaupalla...siis katkeamatonta sulkuviivaa.
        Kyllä osaa ärsyttää ei pelkästään moottoripyöräilijöitä.


      • Väärinkäyttöä
        Hesasta Vihtiin päin... kirjoitti:

        ...menevää tietä...
        Aivan uutta asfalttia ja sitkiä suoria ja aukeita mutta keltasta sulkuviivaa kilometrikaupalla...siis katkeamatonta sulkuviivaa.
        Kyllä osaa ärsyttää ei pelkästään moottoripyöräilijöitä.

        Nykyään sulkuviivoja on aletu käyttää muutenkin kuin vain paikoissa, jossa ohittamiselle ei ole esteen tms. takia edellytyksiä. Kieltäisivät sitten ohittamisen kokonaan, mutta tämä vie pian uskottavuuden näiltä viivoilta. Itse ainakin lähden ohi näiden turhien sulkuviivojen kohdalla, jos liikennevirrassa on aukko.


      • ...siitä...

        ...että monasti se aukko liikennevirrassa on juuri sulkuviivan kohdalla ja sen päättymistä odotellessa turvallisen ohituksen edellytykset käyvät vähiin. Aivan outoa, että joku yksittäinen viranomainen voi määrätä mielivaltaisesti sulkuviivoja paikkoihin, johon ne eivät kuulu ja ihmisiä rangaistaan näiden perusteella. Näkisittepä nämä tiepiirin päälliköt, joiden ymmärrys aivan kaikesta on todella heikolla hapella.

        Ainoostaan hullu ohittaa auton ilman sulkuviivan ylittämistä. Sivusuuntainen vapaa tila on se, joka antaa aikaa reagoida ohitettavan tempauksiiin, joten suojelkaa ennemmin omaa henkeänne kuin noudatatte määräyksiä! Noi sulkuviivat on tehty muutenkin kaikkein hitaamman ajoneuvon mukaan, jonka toista päätä moottoripyörä edustaa. Sama asia koskee noita nopeusrajoituksia, jotka laaditaan sen kaikkein tumpeloimman ajajan ehdoilla. Eli, se on hanaa - brööm!


      • Kra
        Hesasta Vihtiin päin... kirjoitti:

        ...menevää tietä...
        Aivan uutta asfalttia ja sitkiä suoria ja aukeita mutta keltasta sulkuviivaa kilometrikaupalla...siis katkeamatonta sulkuviivaa.
        Kyllä osaa ärsyttää ei pelkästään moottoripyöräilijöitä.

        Vihdin tiellä se ratkaiseva tekijä miksi siellä on tavallistakin enemmän ohituskiellon alaista tietä.

        Kun jollain tieosuudella kuolee riittävästi väkeä niin viranomainen pyrkii jotenkin lisäämään tien "turvallisuutta".

        Suurin osa onnettomuuksista liikenteessä sattuu nimenomaan törkeiden sääntörikkomusten yhteydessä tai suoraan niiden seurauksena.

        Jos satunnainen tienkäyttäjä ei heti oivalla jonkin paikallisen kiellon tai rajoituksen tarkoitusta, niin on parempi ensisijaisesti toimia sen mukaan ja miettiä vasta sitten, että onko siinä kuitenkin jotain järkeä vaiko ei. Pääsee paljon halvemmalla ja saattaa jopa pysyä kauemmin hengissäkin.


      • gwert
        Hesasta Vihtiin päin... kirjoitti:

        ...menevää tietä...
        Aivan uutta asfalttia ja sitkiä suoria ja aukeita mutta keltasta sulkuviivaa kilometrikaupalla...siis katkeamatonta sulkuviivaa.
        Kyllä osaa ärsyttää ei pelkästään moottoripyöräilijöitä.

        Ei kai se ole sen sulkuviivan syy,jos tiellä ajetaan alle nopeusrajoitusten. Eniten ärsyttää tielläliikkujat joiden pitää ajaa 80 rajoitusalueella 70:tä tai vähän alle,ja näin aiheuttaa useita "turhia" ohiuksia. Kuten jo jossain aikaisemmassa kirjoituksessani tiedustelin saamatta mitään selkeää vastausta,että miksi nämä teidentukot ovat yhä useammin Volvo kuskeja(laittakaahan merkille). Johtuuko se kenties siitä,että Volvon nopeusmittari näyttää niin pirusti yläkanttiin,onko Volvo niin kallis auto,ettei omistajilla ole enää varaa korjauttaa edes pikkuvikoja,vai onko kyseisen merkin huoltovälit kenties liian pitkiä,tai onko merkkihuoltopisteiden asentajat niin ammattitaidottomia etteivät saa sitä oikeanpuoleista pedaalia toimimaan. Viimeksi vastauksia tuli vain niiltä joilla Volvo kulkee,mutta nyt odottaisinkin jonkun sellaisen,jonka taakse ne pitkät autojonot muodostuvat ottavan osaa keskusteluun. KIITOS TAAS!


    • minä mietin

      Ihan sama mitä mieltä on, sakot siitä tulee.. Vaan eihän se pelkkä sulkuviiva ohittamista kiellä, vain sen ylittäminen on kiellettyä.
      Aika usein mopolla mahtuu turvallisesti ohi sulkuviivankin kohdalla - vallankin uudemmilla ja leveämmillä teillä.
      Yleenä noudattelen moisia viivoja, en aina. Vallankin joku traktori tms. hitaasti kulkeva tulee ohitettua sulkuviivankin alueella, jopa ohituskieltomerkki-alueella.

      • sitä

        mopolla, mutta mites mp:llä?


    • gwert

      Sinäkö se olet joka määrittelee onko sulkuviiva tarpeellinen vai tarpeeton. Ei niitä liikennesääntöjä ihan mielivaltaisesti aseteta,kyllä niillä joku ihan oikea tarkoitus taitaapi olla. Ainoastaan kaksipyöräisellä moottoripyörällä saa ohittaa toisen ajoneuvon ohituskielto alueella,ja vain siinä tapauksessa,jos ohituksen voi tehdä turvalliseti sulkuviivaa ylittämättä,ja sama pätee myös autolla 2pyöräistä moottoripyörää ohitettaesa. Hitaita ajoneuvoja kuten traktoria tai leikkuupuimuria ei saa ohittaa,jos sulkuviiva ylittyy. TÄMÄ OHITUSSÄÄNTÖ EI KOSKE SIVUVAUNULLISTA MOOTORIPYÖRÄÄ,EIKÄ MÖNKIÄÄ!

      • tärkeimmän

        Nyt kyllä unohdat, että joku nämä sulkuviivat määrä. Missään ja koskaan en kuitenkaan ole nähnyt julkisuudessa millä perusteella niiden tarve lasketaan, joten kyseessä on jonkun mielipiteeseen pohjautuva päätös, joka siis perustuu mielivaltaan (mielipiteeseen pohjautuva vallankäyttö=mielivaltaa).


      • gwert
        tärkeimmän kirjoitti:

        Nyt kyllä unohdat, että joku nämä sulkuviivat määrä. Missään ja koskaan en kuitenkaan ole nähnyt julkisuudessa millä perusteella niiden tarve lasketaan, joten kyseessä on jonkun mielipiteeseen pohjautuva päätös, joka siis perustuu mielivaltaan (mielipiteeseen pohjautuva vallankäyttö=mielivaltaa).

        Mielipiteestä ei tehdä päätöstä,vaan mielipiteestä tehdään lakiesitys,joka pitää perustella. Jos perusteet ovat riittävät,niin siitä seuraa toteutus! Voithan sinä käydä kuvaamassa sen tienpätkän,ja käydä filmin kanssa liikenneministeriössä esittämässä tyytymätömyytesi heidän ratkaisuihin mutta; VOIT OLLA VARMA ETTEI SE HYÖDYTÄ,koska et varmaankaan pysty heitä omilla mielipiteilläsi sulkuviivan tarpeettomuudesta vakuuttamaan.


      • väitä
        gwert kirjoitti:

        Mielipiteestä ei tehdä päätöstä,vaan mielipiteestä tehdään lakiesitys,joka pitää perustella. Jos perusteet ovat riittävät,niin siitä seuraa toteutus! Voithan sinä käydä kuvaamassa sen tienpätkän,ja käydä filmin kanssa liikenneministeriössä esittämässä tyytymätömyytesi heidän ratkaisuihin mutta; VOIT OLLA VARMA ETTEI SE HYÖDYTÄ,koska et varmaankaan pysty heitä omilla mielipiteilläsi sulkuviivan tarpeettomuudesta vakuuttamaan.

        että liikenneministeriö päättää jokaisen sulkuviivan paikan ja pituuden? Höpö höpö. Tämä tehtävä on annettu tiemestaripiireille, jossa yksittäiset virkamiehet maalaavat niitä mielensä mukaan. Ei voi olla oikein, että poliisi ja tuomioistuin sitten vetoavat syytteissään näihin viivoihin joiden olemassaolo perustuu jonkun yksittäisen ihmisen mielipiteeseen.


      • Turo--Inkeri
        väitä kirjoitti:

        että liikenneministeriö päättää jokaisen sulkuviivan paikan ja pituuden? Höpö höpö. Tämä tehtävä on annettu tiemestaripiireille, jossa yksittäiset virkamiehet maalaavat niitä mielensä mukaan. Ei voi olla oikein, että poliisi ja tuomioistuin sitten vetoavat syytteissään näihin viivoihin joiden olemassaolo perustuu jonkun yksittäisen ihmisen mielipiteeseen.

        että mihin ihmeeseen perustuen niiden polliisien sitten pitäisi syyttää?? Onko kupletin juoni taas kerran se, että niin kauan pitäisi saada temmeltää aivan sydämensä kyllyydestä, kunnes mossahtaa? Ja sitten eikun suolakaivoksille - jos sattuu olemaan enää ketään, ketä sinne lähettää?


      • vellit

        Ohituskieltoalue = Ohituskielto-liikennemerkillä osoitettu alue. Sen vaikutusalueella ohittaminen on yksiselitteisesti kielletty, ylittyipä sulkuviiva - tai ei ja tämä koskee kaikkia ajoneuvoja.

        Pelkällä sulkuviiva-alueella saa kuka vaan, ohitaa kenet vaan, jos ei ylitä sulkuviivaa. Sulkuviiva-alue ei ole ohituskieltoalue!
        Sivaria ja mönkijää ei saa ohittaa, jos sulkuviiva ylittyy, eikä mitään muutakaan.


      • Tseba
        vellit kirjoitti:

        Ohituskieltoalue = Ohituskielto-liikennemerkillä osoitettu alue. Sen vaikutusalueella ohittaminen on yksiselitteisesti kielletty, ylittyipä sulkuviiva - tai ei ja tämä koskee kaikkia ajoneuvoja.

        Pelkällä sulkuviiva-alueella saa kuka vaan, ohitaa kenet vaan, jos ei ylitä sulkuviivaa. Sulkuviiva-alue ei ole ohituskieltoalue!
        Sivaria ja mönkijää ei saa ohittaa, jos sulkuviiva ylittyy, eikä mitään muutakaan.

        Jos on keltainen viiva, niin myös silloin saa ohittaa, kun todella pysyy omalla kaistallaan. Mutta sitten jos on keltaisen viivan lisäksi ohituskieltoliikennemerkki, niin silloin ei saa ohittaa muuta kuin kaksipyöräisen ajoneuvon.


      • Turo pieni
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        että mihin ihmeeseen perustuen niiden polliisien sitten pitäisi syyttää?? Onko kupletin juoni taas kerran se, että niin kauan pitäisi saada temmeltää aivan sydämensä kyllyydestä, kunnes mossahtaa? Ja sitten eikun suolakaivoksille - jos sattuu olemaan enää ketään, ketä sinne lähettää?

        Sinä ja tiemestari lähdette selvästi siitä, että ajatuksesta, että ohitus suoritetaan nopeusrajoituksen puitteissa vaikka käytännössä ainoastaan hullu pitkittää sitä yhtään sen enempää kuin on tarpeellista. Tästä seuraa, että moni sulkuviiva on laitettu paikkaan, jossa pyörällä ehtisi ohi miljoona kertaa, joten ainakin pitäisi kysyä kuuluuko sulkuviivan ylittämisestä saada rangaistus liikenteen vaarantamisesta, jos samalla rangaistaan myös ylinopeudesta? Eli, nopeusrajoitusten puitteissa tehty ohitus sulkuviivan alueella generoi liikenteen vaarantamisen, koska ohitus kestää liian kauan ja vastaavasti ylinopeudella tehty ohitus vastaavasti pitää rangaista vain ylinopeuden perusteella, jos ohitus kyetään suorittamaan tien kokonaan näkyvällä osalla.

        Nyt kyse ei kuitenkaan ollut alunperin edes tästä, vaan kyseenalaistettiin sulkuviivan käytto kohdissa, jolle niillä ei ole tarvetta. Näiden asettaminen on puhdasta mielivaltaa, koska missään ei ole määritetty kuinka pitkä näkyvä osa tiestä riittää ohitukseen eri rajoitusalueilla. Ja mikäli tätä olisi joskus edes pohdittu, huomattaisiin, että sulkuviivan tarve riippuu rajoitusalueesta, tien luonteesta, ajoneuvon korkeudesta, ohitettavan nopeudesta ja ohittajan ajoneuvon suorituskyvystä. Miten siis tiemestarin päättämä sulkuviiva voisi edes olla kaikki nämä tekijät huomioonottava?

        Kaikkein hönöintä on kuitenkin laittaa sulkuviivaa sillä perusteella, että ohitus on vaarallista noin yleensä ja tie liian kuormitettu joinain tiettyinä kellonaikoina, kuten Vihdissä taitaa yhden kirjoittajan mukaan olla.


      • Tseba
        Turo pieni kirjoitti:

        Sinä ja tiemestari lähdette selvästi siitä, että ajatuksesta, että ohitus suoritetaan nopeusrajoituksen puitteissa vaikka käytännössä ainoastaan hullu pitkittää sitä yhtään sen enempää kuin on tarpeellista. Tästä seuraa, että moni sulkuviiva on laitettu paikkaan, jossa pyörällä ehtisi ohi miljoona kertaa, joten ainakin pitäisi kysyä kuuluuko sulkuviivan ylittämisestä saada rangaistus liikenteen vaarantamisesta, jos samalla rangaistaan myös ylinopeudesta? Eli, nopeusrajoitusten puitteissa tehty ohitus sulkuviivan alueella generoi liikenteen vaarantamisen, koska ohitus kestää liian kauan ja vastaavasti ylinopeudella tehty ohitus vastaavasti pitää rangaista vain ylinopeuden perusteella, jos ohitus kyetään suorittamaan tien kokonaan näkyvällä osalla.

        Nyt kyse ei kuitenkaan ollut alunperin edes tästä, vaan kyseenalaistettiin sulkuviivan käytto kohdissa, jolle niillä ei ole tarvetta. Näiden asettaminen on puhdasta mielivaltaa, koska missään ei ole määritetty kuinka pitkä näkyvä osa tiestä riittää ohitukseen eri rajoitusalueilla. Ja mikäli tätä olisi joskus edes pohdittu, huomattaisiin, että sulkuviivan tarve riippuu rajoitusalueesta, tien luonteesta, ajoneuvon korkeudesta, ohitettavan nopeudesta ja ohittajan ajoneuvon suorituskyvystä. Miten siis tiemestarin päättämä sulkuviiva voisi edes olla kaikki nämä tekijät huomioonottava?

        Kaikkein hönöintä on kuitenkin laittaa sulkuviivaa sillä perusteella, että ohitus on vaarallista noin yleensä ja tie liian kuormitettu joinain tiettyinä kellonaikoina, kuten Vihdissä taitaa yhden kirjoittajan mukaan olla.

        Aikoinaan olin kesätöissä merkkaamassa noita keltaisen viivan pituuksia. Joka rajoitukselle oli oma sapluunansa, jolla se mitattiin. Nykyään tosiaankin rajoitetaan ohitusmahdollisuuksia aivan liikaa, joka taasen tuo mukanaan noita "kyllä minä itse tiedän missä voi ohittaa".
        Ja keksitään noita älyttömiä juttuja; ylinopeudella ohittaminen on sallitumpaa kuin sallittua nopeutta noudattava.


      • : /
        Tseba kirjoitti:

        Jos on keltainen viiva, niin myös silloin saa ohittaa, kun todella pysyy omalla kaistallaan. Mutta sitten jos on keltaisen viivan lisäksi ohituskieltoliikennemerkki, niin silloin ei saa ohittaa muuta kuin kaksipyöräisen ajoneuvon.

        Onkoasoa tosiaannoin: ohituskieltomerkki, vai 2-pyöräsen ohitus kaksipyöräisellä salttu?


      • Tseba

      • gwert

      • tunnu juurikaan
        Tseba kirjoitti:

        Jos on keltainen viiva, niin myös silloin saa ohittaa, kun todella pysyy omalla kaistallaan. Mutta sitten jos on keltaisen viivan lisäksi ohituskieltoliikennemerkki, niin silloin ei saa ohittaa muuta kuin kaksipyöräisen ajoneuvon.

        antavan tietä moottoripyörälle vaikka kuinka ajaisi siinä peesissa keskiviivan tuntumassa. Ei siinä paljoa muuta vaihtoehtoa ole kuin ampua ohi reilusti vastaantulijan kaistalta. Niin ainakin itse teen, kunhan olen ensin poissulkenut poliisin mahdollisuuden ohitettavien listalta.


      • ole niin hullu
        Tseba kirjoitti:

        Aikoinaan olin kesätöissä merkkaamassa noita keltaisen viivan pituuksia. Joka rajoitukselle oli oma sapluunansa, jolla se mitattiin. Nykyään tosiaankin rajoitetaan ohitusmahdollisuuksia aivan liikaa, joka taasen tuo mukanaan noita "kyllä minä itse tiedän missä voi ohittaa".
        Ja keksitään noita älyttömiä juttuja; ylinopeudella ohittaminen on sallitumpaa kuin sallittua nopeutta noudattava.

        että ohittaisi muita muuten kuin hana pohjassa? liikenneturvan mukaan ohittaminen on "normaali liikennetapahtuma", mutta katin kontit! Ohittaja on nimittäin aina törmäyskursilla vastaantulijan kanssa, joten se aika pitää saada mahdollisiman lyhyeksi. Eli, hanat kaakkoon ja takaisin omalle kaistalle sanoo tieliikennelaki ja liikenneturvan kukkahattutädit mitä tahansa!


      • ...vielä...
        Tseba kirjoitti:

        Aikoinaan olin kesätöissä merkkaamassa noita keltaisen viivan pituuksia. Joka rajoitukselle oli oma sapluunansa, jolla se mitattiin. Nykyään tosiaankin rajoitetaan ohitusmahdollisuuksia aivan liikaa, joka taasen tuo mukanaan noita "kyllä minä itse tiedän missä voi ohittaa".
        Ja keksitään noita älyttömiä juttuja; ylinopeudella ohittaminen on sallitumpaa kuin sallittua nopeutta noudattava.

        ...missä pajassa nämä "sapluunat" tehtiin? Taitavat pitää sisällään jotain suurempaa teknologiaa...


      • Tseba
        ...vielä... kirjoitti:

        ...missä pajassa nämä "sapluunat" tehtiin? Taitavat pitää sisällään jotain suurempaa teknologiaa...

        pajaa, mutta kyseessä on kaksi tikkaria, joissa silmänaukko n. henkilöautonkuljettajan silmien korkeudella ja välissä tietty metrimäärä rautalankaa. Tosi tieteellistä, mutta yksinkertaista


      • voikin sitten
        Tseba kirjoitti:

        pajaa, mutta kyseessä on kaksi tikkaria, joissa silmänaukko n. henkilöautonkuljettajan silmien korkeudella ja välissä tietty metrimäärä rautalankaa. Tosi tieteellistä, mutta yksinkertaista

        ohittaa sulkuviivasta välittämättä. Ajoasento on niin pysty, että pään korkeus on vähintään samalla tasolla pakettiauton kuljettajan kanssa. Ja ohitus sujuu rivakasti!


      • teksti FINNLEX
        Tseba kirjoitti:

        http://www.liikenneturva.fi/sv/sakerhetsinfo/regler/ohittaminenI.php

        Kieltomerkki ei kiellä pysähtyneen tai pysäköidyn ajoneuvon ohittamista,

        kaksipyöräisen moottorikäyttöisen ajoneuvon

        eikä moootorittoman vaikka useampi kuin kaksipyöräisen ohittamista.

        Alla teksti. Moottopipyörä ei saa ohittaa liikkuvaa autoa, mutta nämä yllämainitut kylläkin silläkin saa ohittaa.

        351. Ohituskielto

        Merkki 351

        Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti. (24.5.2006/402)


      • Tseba
        teksti FINNLEX kirjoitti:

        Kieltomerkki ei kiellä pysähtyneen tai pysäköidyn ajoneuvon ohittamista,

        kaksipyöräisen moottorikäyttöisen ajoneuvon

        eikä moootorittoman vaikka useampi kuin kaksipyöräisen ohittamista.

        Alla teksti. Moottopipyörä ei saa ohittaa liikkuvaa autoa, mutta nämä yllämainitut kylläkin silläkin saa ohittaa.

        351. Ohituskielto

        Merkki 351

        Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti. (24.5.2006/402)

        Lain mukaan noissa poikkeustapauksissakaan ei saa keltaista viiva ylittää ohittaessaan, ei vaikka siinä joku seisoisi paikallaan.


      • Tseba
        voikin sitten kirjoitti:

        ohittaa sulkuviivasta välittämättä. Ajoasento on niin pysty, että pään korkeus on vähintään samalla tasolla pakettiauton kuljettajan kanssa. Ja ohitus sujuu rivakasti!

        Joo, rekallahan voi ohittaa vaikka missä , oli viivoja tai, kun sieltä näkee niin hyvin. Hei haloo,
        täytyy olla joku kriteeri, jolla yleensä sääntöjä laaditaan ja niitä toteutetaan. Yleensä laaditaan heikoimman tai keskiarvon mukaan.


      • ohittelija RS
        tunnu juurikaan kirjoitti:

        antavan tietä moottoripyörälle vaikka kuinka ajaisi siinä peesissa keskiviivan tuntumassa. Ei siinä paljoa muuta vaihtoehtoa ole kuin ampua ohi reilusti vastaantulijan kaistalta. Niin ainakin itse teen, kunhan olen ensin poissulkenut poliisin mahdollisuuden ohitettavien listalta.

        Eipä tunnu hidastelevat moottoripyöräilijätkään antavan tietä. Pitää vaan reilusti vetää ohi toki pitäen huolta ettei sulkuviivaa ylitä, ettei riko lakia...ihmeen kuumakalleja liikkuu kaksipyöräisillä. Ohituksen jälkeen alkaa usein oikea sirkus sariola erilaisten käsimerkkien muodossa.

        Autolla saa tehdä ihan samat temput kuin moottoripyörällä.


      • Mika.....
        ohittelija RS kirjoitti:

        Eipä tunnu hidastelevat moottoripyöräilijätkään antavan tietä. Pitää vaan reilusti vetää ohi toki pitäen huolta ettei sulkuviivaa ylitä, ettei riko lakia...ihmeen kuumakalleja liikkuu kaksipyöräisillä. Ohituksen jälkeen alkaa usein oikea sirkus sariola erilaisten käsimerkkien muodossa.

        Autolla saa tehdä ihan samat temput kuin moottoripyörällä.

        Itse olen usein hitaampi maantiellä kuin muu liikenne ja annan kyllä auliisti tietä autoille. Samalla toivon kuitenkin hiukan kärsivällisyyttä autoilta. Useimmat autoilijat varsinkin maakunnissa ovat todella fiksuja, mutta eilenkin kakkostiellä yksi stressin jäytämä audikuski liippasi niin läheltä takalokasuojaa, että meinasi tulla bökäleet böksyyn. Annan auliisti tietä, mutta tuo eilenkin audikuski tuli niin kovaa etten yksikertaisesti ehtinyt huomata häntä, vaikka ahkerasti koitan peilejä vahdatakin. Joten kärsivällisyyttä pyydän.

        Maakunnissa on yleensä lepposampi liikennekulttuuri kuin pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla Espoo on kaikista kamalinta seutua kun se on täynnä niitä stressaantuneita audikuskeja jotka sitymaastureillaan koittaa ajaa kumoon kaikki muut. Vantaa on vähän lupsakampaa meininkiä. Helsingissä taas ei ole omaa liikennekulttuuria vaan se riippuu mistä lähiöstä porukka kulkee, niin he tuovat liikennekulttuurinsa mukanaan.

        Aina kun on tilaisuus niin suuntaan pois pääkaupungista, mutta vähän muuta liikennettä hitaammin joten olkaa kärsivällisiä.


    • Äly hoi...

      Henola-Lahti, vanha nelostie. Tänään n. klo !4.00 motoristi PW-639 ei välittänyt sulkuviivoista tuon taivaallista, ohitteli sulkuviivat ylittämällä vaikka autojono kulki aivan normaalia nopeutta, rajoitus 10-15 kmh. Tuollainen käytöskö motoristien mainetta kohentaa.

    • Mika....

      Me motoristit usein ajattelemme voin omasta näkökulmastamme liikennettä. Haluamme muiden kunnoittavan sitä meidän omaa liikennetilaamme ja olemme valmiit pienentämään sitä vain kun itse siitä hyödymme (esimerkiksi kaistasplittaus yms.). Olisi kuitenkin hyvä huomata, että liikennetilan pienentäminen tapahtuu molempiin suuntiin eli jos ajattelemme, että me emme tarvitse isoa tilaa ohittaaksemme, niin myöskään meidän ohittaminen ei vaadi isoa tilaa. Jos ajattelemme, että meillä pitää olla erivapauksia ohittamisen suhteen, niin myös meidän ohittamiseen pätee ne erivapaudet eli kun auto haluaa ohittaa minut, niin jos ajan tarpeeksi laitaan ei auton tarvitse välttämättä vaihtaa edes kaistaa ohittaakseen. Myös se on liikenteen sujumisen edistämistä, mutta moniko tällaistakaan tulee ajatelleeksi. Ainakin me customilla ajelvat motoristit ajamme varsinkin maantiellä usein muuta liikennettä hitaammin.

      • Kyyti-Teukka

        Mika on tosi esimerkillinen motoristi. Haluan olla ihan samanlainen. Aloitan heti tänään ajamalla customilla muuta liikennettä hitaammin kotiin ja väistän ojanpenkereelle lupiinien sekaan, että alinopeutta suhaavat kukkahattutädit ja kotipoliisit pääsevät helposti ohi. Miten en ole tullut tätä ennen ajatelleeksi. Kiitos Mika!


      • Mika....
        Kyyti-Teukka kirjoitti:

        Mika on tosi esimerkillinen motoristi. Haluan olla ihan samanlainen. Aloitan heti tänään ajamalla customilla muuta liikennettä hitaammin kotiin ja väistän ojanpenkereelle lupiinien sekaan, että alinopeutta suhaavat kukkahattutädit ja kotipoliisit pääsevät helposti ohi. Miten en ole tullut tätä ennen ajatelleeksi. Kiitos Mika!

        En voi olla huomaamatta ironista sävyä viestissäsi:-(. Pahaa pelkään ettet taida pitää minua ihan niin esimerkillisenä motoristina kuin annat ymmärtää.


    • Pyörällä pääsee

      Turvallisesti ohi keltaisellakin, koska ei kestä kuin muutaman sekunnin ja näkyvyys korkealta parempi kuin autossa.
      Teon laillisuus on sitten eriasia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe