hopea tummuu

itselläni

onko muilla sellaista ongelmaa että hopeakorut tummuvat?en voi pitää esim hopeakorvakoruja sillä jo parin päivän jälkeen ne ovat aivan tummat. Mikään kemikaali sitä ei aiheuta. Ehdotuksia?

46

20974

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamu

      voit puhdistaa hopeakorut hammastahnalla tai kultasepänliikkeestä saatavalla nesteellä. hopea on tummuvaa metallia eli ihan normaalia on että korut tummuu. koruja pitää välillä hoitaa voit vaikka viedä liikkeeseen puhdistettavaksi sen jalkeen korut voidaan lakata tai hopeoida joka estää tummumista. jos esim rodinoit hopeakorusi korussa pysyy kiilto ja pinta ei tummu suosittelen

    • foliooo

      Tummentumat saa pois myös laittamalla lavuaariin hiukan vettä, pohjalle folioa ja sen päälle merisuolaa. Sitten kaadat korusi sinne ja annat vähän aikaa liota. Ja taas korusi kiiltävät.

      • tuolla systeemillä

        veden tulee olla kuumaa ja suolaksi käy ihan tavis suola.ruokasoodaakin voi sekaan ripsaista.poistaa tummentumat,mutta korun saa kotikonstein KIILTÄVÄKSI vain hopeankiilloitusliinalla.
        ps.muuten ruokasoodaa voi kokeilla suoraan korun pintaan kosteana ja tahnamaisena.tummentumat lähtee näinkin


      • tarvitse olla
        tuolla systeemillä kirjoitti:

        veden tulee olla kuumaa ja suolaksi käy ihan tavis suola.ruokasoodaakin voi sekaan ripsaista.poistaa tummentumat,mutta korun saa kotikonstein KIILTÄVÄKSI vain hopeankiilloitusliinalla.
        ps.muuten ruokasoodaa voi kokeilla suoraan korun pintaan kosteana ja tahnamaisena.tummentumat lähtee näinkin

        Veden lämpötila ei vaikuta kyseiseen kemialliseen reaktioon oikeastaan millään tavalalla. Suolalla ei sinänsä ole väliä, mutta merisuola liukenee tehokkaasti veteen joten siinä sen edut. Ja kyllä se ihan oikeasti niitä koruja kirkastaa.

        Alumiini suola vesi hopeat -> kirkasta


      • michelle__
        tarvitse olla kirjoitti:

        Veden lämpötila ei vaikuta kyseiseen kemialliseen reaktioon oikeastaan millään tavalalla. Suolalla ei sinänsä ole väliä, mutta merisuola liukenee tehokkaasti veteen joten siinä sen edut. Ja kyllä se ihan oikeasti niitä koruja kirkastaa.

        Alumiini suola vesi hopeat -> kirkasta

        Lue vaikka kemian kirjoista, lämpötilan nostaminen nimenomaan nopeuttaa reaktiota!


      • michelle__ kirjoitti:

        Lue vaikka kemian kirjoista, lämpötilan nostaminen nimenomaan nopeuttaa reaktiota!

        Hah hah. "merisuola liukenee tehokkaasti veteen joten siinä sen edut".
        Merisuola ja ruokasuola ovat molemmat natrium kloridia ja veteen liukenevat aivan samalla tavoin. Kuumaan veteen suola liukenee paremmin, mutta ei sen liukenemisessa ole mitään ongelmia, vaikka se olisi pelkästään kylmästä hanasta laskettua.
        Reaktiossa on kyse ionisoitumisesta ja ei ole merkittävää eroa siinäkään lämpötilalla. Kädenlämpöinen vesi kelpaa aivan hyvin.
        Tietysti jos aikaa mitattaisi sekuntikellolla, niin korkeammassa lämpötilassa asiat tapahtuu nopeammin, mutta jos ei vahdi kello kädessä vieressä, niin ei sitä huomaa.


    • pipukka

      Olet ostanut huonoa hopeeta, siinä mukana liikaa
      alpakkaa ja sinkkiä, ei kunnon hopea noin vain tummu.Menisin sinne liikkeeseen ja kysyisin korun hopea-arvot.Se vaikuttaa vain hopeoidulta, silloin tummuu ja tulee uho vihreäksi, vie takaisin.

      • ..murjaisit!

        ennenkuin noin "tiukkoja" analyysejä heität,pitäis olla enempi asiantuntemusta jalometalleista.sinkkiä ei hopeaan sotketa ja taas alpakka...niin tiedätkö mikä "alkuaine" on kyseessä? ja lopuksi vihjeenä:ne "hopea-arvot" löytyy leimasta jos vain ymmärtää katsoa (siis, mikäli tuote painaa alle 10 grammaa, niin leimaa ei välttämättä löydy). HUHHUH! olipa aika teksti sinulta...tossa vähän lisätietoa,ettei mene ihan arvailuksi:
        http://www.tukes.fi/jalometallituotteet/kuluttajaopas/materiaalit_hopea.html

        http://www2.hs.fi/extrat/teemasivut/tiedeluonto/alkuaineet/47.html


      • pipukka
        ..murjaisit! kirjoitti:

        ennenkuin noin "tiukkoja" analyysejä heität,pitäis olla enempi asiantuntemusta jalometalleista.sinkkiä ei hopeaan sotketa ja taas alpakka...niin tiedätkö mikä "alkuaine" on kyseessä? ja lopuksi vihjeenä:ne "hopea-arvot" löytyy leimasta jos vain ymmärtää katsoa (siis, mikäli tuote painaa alle 10 grammaa, niin leimaa ei välttämättä löydy). HUHHUH! olipa aika teksti sinulta...tossa vähän lisätietoa,ettei mene ihan arvailuksi:
        http://www.tukes.fi/jalometallituotteet/kuluttajaopas/materiaalit_hopea.html

        http://www2.hs.fi/extrat/teemasivut/tiedeluonto/alkuaineet/47.html

        Kamalat pultit mokomasta rihkamasta, sori kun mä en dikkaa kun valkokultaa ja aitoja kiviä, en voisi kuvitellakkaan että laittaisin käteeni jotain tummuvaa paskaa.Satsaa vähän mania ja ala osteleen kunnon koruja, timantit ovat ikuisia.


      • nenässä? sinullako?
        pipukka kirjoitti:

        Kamalat pultit mokomasta rihkamasta, sori kun mä en dikkaa kun valkokultaa ja aitoja kiviä, en voisi kuvitellakkaan että laittaisin käteeni jotain tummuvaa paskaa.Satsaa vähän mania ja ala osteleen kunnon koruja, timantit ovat ikuisia.

        "dikkailusi" ei muuta miksikään sitä,että hopea on jalometalli. mielestäni muodikas,tyylikäs ja kaunein jalometalli,jolla,mikäli maltoit lukea,on lukuisia muitakin hyviä ominaisuuksia. rihkamaksi et kyllä saa hopeaa millään väännetyksi,vaikka kuinka yrität. on aivan oma asiasi,mikäli haluat prameilla timanteilla ja valkokullalla. se ei minulle kuulu. taisit näköjään itse ottaa ne kamalat pultit. oliko syynä oma tietämättömyytesi,jonka halusit kääntää toisen niskaan? niin,muuten: kuluttajavirasto teki tutkinuksen myytävistä valkokultaisista tuotteista. niistä valtaosa oli seostettu nikkelillä, vaikka väitettiin seoksen olevan palladiumia....


      • tämä kun on näin
        pipukka kirjoitti:

        Kamalat pultit mokomasta rihkamasta, sori kun mä en dikkaa kun valkokultaa ja aitoja kiviä, en voisi kuvitellakkaan että laittaisin käteeni jotain tummuvaa paskaa.Satsaa vähän mania ja ala osteleen kunnon koruja, timantit ovat ikuisia.

        Ei se valkokulta ole yhtään kummempaa kuin muutkaan jalometallit, kultaesineissä jalometallipitoisuudet on yleensä hopeaesineitä alhaisemmat sitäpaitsi. Jos nyt on vähän vaikka nikkeliä sekaan roiskaistu niin ei se mitään muuta kuin väriä.


      • pipukka
        nenässä? sinullako? kirjoitti:

        "dikkailusi" ei muuta miksikään sitä,että hopea on jalometalli. mielestäni muodikas,tyylikäs ja kaunein jalometalli,jolla,mikäli maltoit lukea,on lukuisia muitakin hyviä ominaisuuksia. rihkamaksi et kyllä saa hopeaa millään väännetyksi,vaikka kuinka yrität. on aivan oma asiasi,mikäli haluat prameilla timanteilla ja valkokullalla. se ei minulle kuulu. taisit näköjään itse ottaa ne kamalat pultit. oliko syynä oma tietämättömyytesi,jonka halusit kääntää toisen niskaan? niin,muuten: kuluttajavirasto teki tutkinuksen myytävistä valkokultaisista tuotteista. niistä valtaosa oli seostettu nikkelillä, vaikka väitettiin seoksen olevan palladiumia....

        Jos hopea on jalometalli, niin AITO valkokulta ja platiina mitäs ne sitten on, onko ne ARVOMETALLEJA, kuule antaisit jo periksi, joskus ennenvanhaan kun muita ei tunnettu kuin hopea, se kävi jopa rahasta, tänäpäivänä sitä ei huolita edes kaniin.Kyllä se niin on ette koruissa, ja puhun nyt aidoista koruista joihin mun mielestä kuuluu, punakulta, valkokulta,ja platina.Ne ovat arvometalleja, ja niissä puhutaankin jo sitten rahasta kun niitä ostetaan, makunsa kullakin , mutta tälle niinsanotulle uudelle hopealle en anna paskanvertaa arvoo, toista on sitten AITO hopea, jota on valmistettu joskus 1800 luvulla ja suurin osin Neuvostoliitossa aikoinaan, se oli hopeaa.


      • ..väittänyt
        pipukka kirjoitti:

        Jos hopea on jalometalli, niin AITO valkokulta ja platiina mitäs ne sitten on, onko ne ARVOMETALLEJA, kuule antaisit jo periksi, joskus ennenvanhaan kun muita ei tunnettu kuin hopea, se kävi jopa rahasta, tänäpäivänä sitä ei huolita edes kaniin.Kyllä se niin on ette koruissa, ja puhun nyt aidoista koruista joihin mun mielestä kuuluu, punakulta, valkokulta,ja platina.Ne ovat arvometalleja, ja niissä puhutaankin jo sitten rahasta kun niitä ostetaan, makunsa kullakin , mutta tälle niinsanotulle uudelle hopealle en anna paskanvertaa arvoo, toista on sitten AITO hopea, jota on valmistettu joskus 1800 luvulla ja suurin osin Neuvostoliitossa aikoinaan, se oli hopeaa.

        ettei kulta ja platina olisi jalometalleja? (muuten:metalli,jolla on arvoa, on ARVOMETALLI.esim. nämäkin:nikkeli,palladium,hopea...). kyllä sulla tuo jalometallitietämys on niin olematonta,että olisi parempi kun vaan "kuuntelisit". etkä munaisi itseäs enempää, ei millään pahalla. selvennän sulle vähän termejä,jotta pääsisit joskus puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä: valkokultaa ei louhita mistään (nikkelin/palladiumin ja kullan sekoitus. "punakulta" on mitä? tarkoittanet keltakultaa? kultakoruja EI VALMISTETA puhtaasta kullasta (paitsi jossakin korun istutustapauksissa); esim. 14K (karaatti) ja 18K kulta on valmistettu metalliseoksesta (lejeerinki). 14k "kulta" on itseasiassa puhdasta kultaa 58,5%:sti- 18K ON 75%:sti kultaa. loput "aidosta" kullastasi on kuparia, hopeaa ja sinkkiä, riippuen mitä korun ominaisuuksilta halutaan. hopeassa taas yleisimmin käytetty pitoisuus on 925-hopea (=sterling hopea). siinä hopeapitoisuus on 92,5%. loput kuparia.
        en käsittänyt, mitä tarkoitit "niinsanottu uusi hopea"-termilläsi?? uushopeaako? uushopea on nimittäin alpakkaa. sillä taas ei ole mitään tekemistä hopean kanssa (alpakka=kupari-nikkeli-sinkki -seos). 1800-luvun hopea VENÄJÄLLÄ (silloin ei vissiin Neuvostoliittoa ollut,korjaa jos meni vikaan..) on sitä samaa hopeaa, mistä korut edelleenkin valmistetaan. samanlailla sitä maaperästä edelleenkin kaivetaan (paitsi nykyaikaisemmilla välineillä).
        loppukysymys sinulle: missä minun oikein pitäisikään antaa periksi?


      • tähän..
        pipukka kirjoitti:

        Jos hopea on jalometalli, niin AITO valkokulta ja platiina mitäs ne sitten on, onko ne ARVOMETALLEJA, kuule antaisit jo periksi, joskus ennenvanhaan kun muita ei tunnettu kuin hopea, se kävi jopa rahasta, tänäpäivänä sitä ei huolita edes kaniin.Kyllä se niin on ette koruissa, ja puhun nyt aidoista koruista joihin mun mielestä kuuluu, punakulta, valkokulta,ja platina.Ne ovat arvometalleja, ja niissä puhutaankin jo sitten rahasta kun niitä ostetaan, makunsa kullakin , mutta tälle niinsanotulle uudelle hopealle en anna paskanvertaa arvoo, toista on sitten AITO hopea, jota on valmistettu joskus 1800 luvulla ja suurin osin Neuvostoliitossa aikoinaan, se oli hopeaa.

        Tällä hetkellä hopea on itseasiassa kalliimpaa maailmanmarkkinoilla kuin kulta(sama koskee platinaa)..tiedän sen harrastukseni vuoksi.Maalaan posliinia ja olen tässä äskettäin ostanut sekä kulta-,että hopeavärinesteen.Ja nämä ovat sitä itse ehtaa ainetta,pienen pieni tilkka kultaväriä maksaa noin 25-33 egee ja hopea/platinavärit neljästäkympistä ylöspäin.Liikkeestä asiaa udeltuani selvisi syykin ja se oli tuo että hopea on kalliimpaa nykyään kuin kulta..sorry vaan.Mut tietty jos tarkotukses on koruilla leuhkii niin siitä vaan..ihmisiä on helppo vedättää..


      • pipukka
        tähän.. kirjoitti:

        Tällä hetkellä hopea on itseasiassa kalliimpaa maailmanmarkkinoilla kuin kulta(sama koskee platinaa)..tiedän sen harrastukseni vuoksi.Maalaan posliinia ja olen tässä äskettäin ostanut sekä kulta-,että hopeavärinesteen.Ja nämä ovat sitä itse ehtaa ainetta,pienen pieni tilkka kultaväriä maksaa noin 25-33 egee ja hopea/platinavärit neljästäkympistä ylöspäin.Liikkeestä asiaa udeltuani selvisi syykin ja se oli tuo että hopea on kalliimpaa nykyään kuin kulta..sorry vaan.Mut tietty jos tarkotukses on koruilla leuhkii niin siitä vaan..ihmisiä on helppo vedättää..

        Kullan hinta on nyt korkeimmillaan, tiedän sen siitä koska mulla on tapana ostaa kallita aitoja koruja, sitten vien ne muka kokeilumielessä kaniin, jos jostakin korusta olisin ennen saanut 500e nyt 800e se on varma mittari, sinne ei tappiolla oteta.Vielä valkokullasta en koskaan en ikinä ostaisi ulkomailta koruja en ainakaan valkokultaa koska he ovat erikoistuneet vain 14karaatin keltakultaan, sieltä siis voi saada mitä tahansa, ostin muuten itselleni valkokultaisen sormuksen jossa on timantteja aika läjä, maksoi 18,000 markkaa en osaa noin isoa summaa sanoa euroina, joten kyllä mua ei koruissa huijata, muuta perintöö mulla ei olekkaan jättää mutta kalliita koruja sellainen kasa että sais jo hyvän auton, olen koruhullu.


      • pipukka kirjoitti:

        Kamalat pultit mokomasta rihkamasta, sori kun mä en dikkaa kun valkokultaa ja aitoja kiviä, en voisi kuvitellakkaan että laittaisin käteeni jotain tummuvaa paskaa.Satsaa vähän mania ja ala osteleen kunnon koruja, timantit ovat ikuisia.

        selviski, kun katoin näit tyttelin kirjoituksii, et se onkin näitä huuhaa jutun kirjoittelijoita, olet väärällä palstalla, timantteineis.
        Taidat olla se sama suun pieksijä, kun täs kerran kirjoitteli pomostaan ja palkan korotuksistaan ym vähä järkisestä, mikä se olikaan joku minttu..
        että mars huuhaa palstalle kirosanojes kaa!!


      • pipukka
        mixmaxi kirjoitti:

        selviski, kun katoin näit tyttelin kirjoituksii, et se onkin näitä huuhaa jutun kirjoittelijoita, olet väärällä palstalla, timantteineis.
        Taidat olla se sama suun pieksijä, kun täs kerran kirjoitteli pomostaan ja palkan korotuksistaan ym vähä järkisestä, mikä se olikaan joku minttu..
        että mars huuhaa palstalle kirosanojes kaa!!

        En ymmärtänyt mitään sun viestistäs, mutta mikään kimuli en ole eikä mun työnantaja ostais mulle edes tikkaria, ja kiroillu en tietääkseni ole, joskus voin oikein tyhmään vastaukseen vähän pimahtaa mutta en mä sitä kiroiluks sanois.Mä en kirjoittele huuhaa juttuja olen sen iän jo ohittanut kauan sitten, joten muutavaihtoehtoa ei jää kuin olet väärrässä henkilössä.Valitan.


      • HOPEATIETÄJÄ
        mixmaxi kirjoitti:

        selviski, kun katoin näit tyttelin kirjoituksii, et se onkin näitä huuhaa jutun kirjoittelijoita, olet väärällä palstalla, timantteineis.
        Taidat olla se sama suun pieksijä, kun täs kerran kirjoitteli pomostaan ja palkan korotuksistaan ym vähä järkisestä, mikä se olikaan joku minttu..
        että mars huuhaa palstalle kirosanojes kaa!!

        Joillain on tarve elvistellä jollain, jota aina olisi halunnut olla /saada. Vaikka tieto on universaalia, eivät nämä osaa edes sitä käyttää hyväksensä. Motiivejaan en pysty sen paremmin analysoimaan. Vaivansa ja kompleksinsa kullakin...


      • pipukka kirjoitti:

        En ymmärtänyt mitään sun viestistäs, mutta mikään kimuli en ole eikä mun työnantaja ostais mulle edes tikkaria, ja kiroillu en tietääkseni ole, joskus voin oikein tyhmään vastaukseen vähän pimahtaa mutta en mä sitä kiroiluks sanois.Mä en kirjoittele huuhaa juttuja olen sen iän jo ohittanut kauan sitten, joten muutavaihtoehtoa ei jää kuin olet väärrässä henkilössä.Valitan.

        en sanonu, että kimuli vaan TYTTELI, mielestäni se ei ole mitenkään halventava sana, mut yhes vastaukses kyl toimitit:mitä p...a sä jauhat.... eiks näi ollu. Se on halventavaa viestitystä.
        Näin täällä kertaa ja pimahtamiseta voi nähdä sen, että se käy sulle varsin nopeasti. Heippa


      • pipukka
        mixmaxi kirjoitti:

        en sanonu, että kimuli vaan TYTTELI, mielestäni se ei ole mitenkään halventava sana, mut yhes vastaukses kyl toimitit:mitä p...a sä jauhat.... eiks näi ollu. Se on halventavaa viestitystä.
        Näin täällä kertaa ja pimahtamiseta voi nähdä sen, että se käy sulle varsin nopeasti. Heippa

        Varmaan olenkin pimahtanut, kuuluu mun luonteeseen olen aika tempperamenttinen, mutta älä ota aitä henkilökohtasesti, se on vaan mun tyyli, en itsekkään sitä aina huomaa.Mutta mitenkään halveksimatta tätä Suomi 24 täällä vasta kiroillaan ja tosi paljon, en missään muualla ole törmännyt niin härkeihin viesteihin kuin tällä foorumilla.Joten älä välitä, mun sanomisista en tarkoita loukata.


      • pipukka kirjoitti:

        Varmaan olenkin pimahtanut, kuuluu mun luonteeseen olen aika tempperamenttinen, mutta älä ota aitä henkilökohtasesti, se on vaan mun tyyli, en itsekkään sitä aina huomaa.Mutta mitenkään halveksimatta tätä Suomi 24 täällä vasta kiroillaan ja tosi paljon, en missään muualla ole törmännyt niin härkeihin viesteihin kuin tällä foorumilla.Joten älä välitä, mun sanomisista en tarkoita loukata.

        saat olla oma ittes, kyllä tääl itse kukin joskus töpeksii. Mielipiteet ovat aina erillaiset, niistähän tää koko kirjoittelu saa henkensä.
        Ei pelkkä yksin puhelu saa mitään vastakaikua, paitti iteltään ja siinä voi olla omine hyvineen hauskuuttamas ittetäs.


      • pipukka
        mixmaxi kirjoitti:

        saat olla oma ittes, kyllä tääl itse kukin joskus töpeksii. Mielipiteet ovat aina erillaiset, niistähän tää koko kirjoittelu saa henkensä.
        Ei pelkkä yksin puhelu saa mitään vastakaikua, paitti iteltään ja siinä voi olla omine hyvineen hauskuuttamas ittetäs.

        Must oli niin ihana toi sunOOLRAIT se tuntu niin kotosalta että tuli ihan koti-ikävä, kun mun isä sanoi aina niin kun siltä pummas aikansa jotakin.Joo en mä haluais iitekseni kitjotella, kyllä näin on kivempaa, hyvä että annoit mulle synninpäästön, kun vielä neuvot millä saa sellaisen luenteen että muistaa aina fundeerata ennen kun avaa suunsa tai alkaa kirjotteleen.Illan jatjoja sulle.


      • PetjaJäppinen
        tähän.. kirjoitti:

        Tällä hetkellä hopea on itseasiassa kalliimpaa maailmanmarkkinoilla kuin kulta(sama koskee platinaa)..tiedän sen harrastukseni vuoksi.Maalaan posliinia ja olen tässä äskettäin ostanut sekä kulta-,että hopeavärinesteen.Ja nämä ovat sitä itse ehtaa ainetta,pienen pieni tilkka kultaväriä maksaa noin 25-33 egee ja hopea/platinavärit neljästäkympistä ylöspäin.Liikkeestä asiaa udeltuani selvisi syykin ja se oli tuo että hopea on kalliimpaa nykyään kuin kulta..sorry vaan.Mut tietty jos tarkotukses on koruilla leuhkii niin siitä vaan..ihmisiä on helppo vedättää..

        Päivän hinnat Lontoon metallipörssin hinnoista kilo- ja eurohinnoiksi muutettunana

        Hopea 301,07 EUR/kg
        Kulta 15 130 EUR/kg
        Platina 27 610 EUR/kg
        Palladium 8 180 EUR/kg

        Hinnoissa ei ole huomiotu veroja tai muita kuluja.
        Paljonko laitetaan?


      • n.50v.
        pipukka kirjoitti:

        Kamalat pultit mokomasta rihkamasta, sori kun mä en dikkaa kun valkokultaa ja aitoja kiviä, en voisi kuvitellakkaan että laittaisin käteeni jotain tummuvaa paskaa.Satsaa vähän mania ja ala osteleen kunnon koruja, timantit ovat ikuisia.

        hopeakorujen tummumiseen vaikuttaa mm. ihon happamuus, joka on hiukan erilainen eri ihmisillä.
        Itse en juurikaan voi hopeakoruja käyttää, sillä tummuminen (vih
        reys) tapahtuu todella nopeasti, sen sijaan esim. teräskorut toimivat ihan hyvin!
        "Rihkamaa" tykkäisin sensijaan käyttää silloin tällöin asusteina ym. vaikka olenkin ihotyypiltäni ja värimaailmaltani ehdottomasti keltakullan käyttäjä.
        Joskus vaikkapa puukorut olisivat sopivia asusteina, mutta usein mm. korviksissa on hopealenkki, ja näin niiden käyttö ei onnistu :( Satunnaisesti olen ostanut askarteluliikkeistä kultaisia koukkuja, joihin sitten olen siirtänyt vaikkapa puukorviksien koruosan. "Yhden illan" hoitona toimii myös väritön kynsilakka, mutta tahtoo kulua äkkiä korusta pois. Kynsilakka taas ei toimi pöytähopeissa, on vaan kiillotettava aina käyttöön ottaessa...
        Pipukalle vaan terveisiä täältäkin, aika hulppea on oma aitokorulippaani, mutta joskus on kiva leikkiä muovilla, puulla jne....


      • kulta seppä
        tähän.. kirjoitti:

        Tällä hetkellä hopea on itseasiassa kalliimpaa maailmanmarkkinoilla kuin kulta(sama koskee platinaa)..tiedän sen harrastukseni vuoksi.Maalaan posliinia ja olen tässä äskettäin ostanut sekä kulta-,että hopeavärinesteen.Ja nämä ovat sitä itse ehtaa ainetta,pienen pieni tilkka kultaväriä maksaa noin 25-33 egee ja hopea/platinavärit neljästäkympistä ylöspäin.Liikkeestä asiaa udeltuani selvisi syykin ja se oli tuo että hopea on kalliimpaa nykyään kuin kulta..sorry vaan.Mut tietty jos tarkotukses on koruilla leuhkii niin siitä vaan..ihmisiä on helppo vedättää..

        Hei ihan oikeesti! Kulta on aina kalliimpaa kuin hopea ja samoin myös platina.

        Lontoon metallipörssi 19.08.2014
        Kulta 1300,25 USD/oz 31.77 EUR/g
        Hopea 19,66 USD/oz 480.3 EUR/kg
        Platina 1447 USD/oz 35.35 EUR/g
        Palladium 895 USD/oz 21.87 EUR/g

        Siinä sinulle todistusaineistoa. Posliinitöiden harrastus ei tee sinusta kultaseppää ensi kerran googleta jos et oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään.


    • hopefriikki

      Aito hopea tummuu. Hae kultasepänliikkeestä puhdistusliina ja puhdista! Ei se sen kummempaa ole! Katso leimat, ovatko ne hopeaa!

    • tällainenkin

      Ihmisen oma pH esimerkiksi vaikuttaa korujen tummumiseen. Toisilla ne tummuvat lähes poikkeuksetta. Jos ongelma on ilmennyt vasta viimeaikoina, sen voi aiheuttaa esimerkiksi jokin lääkitys, joka muuttaa elimistösi happamuutta. Ei ole yleistä että korut tummuvat parissa päivässä, joten kyse on todennäköisesti jostain tällaisesta, siis ei välttämättä kemikaalista, ei ainakaan ulkoisesta, vaan oman elimistösi ominaisuuksista.

      • pipukka

        Ei ole tänäpäivänä enää aitoa hopeaa, jos olisi aitoa se ei muuttuisi ihollasi väriä, jos oot 13v ja ostat rihkamaa syytätkö siitä e pillereitä.


      • ..paikkaansa

        Tämäkin ON mahdollista. Esimerkki elävästä elämästä: sisaruksista toisella sama hopeaesine tummuu vuorokaudessa, kun taas toisella ei lainkaan. Tämän "Pipukka" nimimerkin takaa löytyy näköjään aivan käsittämätön vänkääjä joka maallikkona ei mitään tästä asiasta tiedä.
        Niin, ja ilman epäpuhtaudet (rikki) tummentavat niinikään hopeaa. Rodinoinnillahan pyritään juuri eliminoimaan hopean tummuminen (ongelmatapauksissa).


      • kamu
        ..paikkaansa kirjoitti:

        Tämäkin ON mahdollista. Esimerkki elävästä elämästä: sisaruksista toisella sama hopeaesine tummuu vuorokaudessa, kun taas toisella ei lainkaan. Tämän "Pipukka" nimimerkin takaa löytyy näköjään aivan käsittämätön vänkääjä joka maallikkona ei mitään tästä asiasta tiedä.
        Niin, ja ilman epäpuhtaudet (rikki) tummentavat niinikään hopeaa. Rodinoinnillahan pyritään juuri eliminoimaan hopean tummuminen (ongelmatapauksissa).

        ihan totta että ihmisen oma ph saattaa tummentaa hopeaa koska se on altis tummumiselle koska se sisältää kuparia. jokaisella on eri ph ja ihmiset hikoilee eri lailla niin jos esim käyttä hopea ketjua niin joillakin se saattaa tummua helpommin kaulassa kuin muilla. hopekoruja pitaa välillä hoitaa niihin on eri keinoja kuten puhdistus liinat yms. suosittelisin rodinointia jos haluat pitää ne korut kiiltävinä kauvan. ja sille ihmiselle joka marisi aikasemmin että valkokultaa kannattaa vaan ostaa niin ihan tiedoksi kaikille etta kaikki valkokulta korut rodinoidaan (kiiltavyyden kestavyyden) takia ja jos ostaa alhaisia valkokulta pitoisia koruja ne saattaa oikeasti olla aika lähella keltakullan väriä mutta ne rodinoidaan (värjätään) niin että ne näyttäisi paremmalta. jos ostatte ulkomailta valkokulta koruja esim egyptistä tai thaimaasta ne on tata keltasempaa valkokultaa joka käytännössä tarkoittaa etta maksatte enemmän vahemmän arvokkaasta materiaalista. kannattais ottaa asioista selvaa niin ei tule höynäytetyksi kirjastossa on pitoisuus kirjoja josta saatte tietoa. perus säänto on että jos valkokulta sormus maksaa 100-300 euroa ja se on iso ja kivekäs se on ihmeellisen halpa hinta, kannattaa silloin kysyä alkuperä maata. monet suomalaiset jälleenmyynti koruliikkeet myy niitä koruja jotita tuodaan intiasta, thaimaasta yms joiden valkokulta tuotteet on peitetty rodinoimalla korun päällys kerros. halvat hinnat perustuu siitä että koruja tehdään lapsityövoimalla ja halpatyövoimalla ulkomailla varsinkin kivenhijojat ovat yleensa nuoria lapsia eli kun ostatte kivijä niidenkin alkuperää kannattaa kysellä. toivottavasti korujen mailma selveni teille pikkasen :)


      • 25
        kamu kirjoitti:

        ihan totta että ihmisen oma ph saattaa tummentaa hopeaa koska se on altis tummumiselle koska se sisältää kuparia. jokaisella on eri ph ja ihmiset hikoilee eri lailla niin jos esim käyttä hopea ketjua niin joillakin se saattaa tummua helpommin kaulassa kuin muilla. hopekoruja pitaa välillä hoitaa niihin on eri keinoja kuten puhdistus liinat yms. suosittelisin rodinointia jos haluat pitää ne korut kiiltävinä kauvan. ja sille ihmiselle joka marisi aikasemmin että valkokultaa kannattaa vaan ostaa niin ihan tiedoksi kaikille etta kaikki valkokulta korut rodinoidaan (kiiltavyyden kestavyyden) takia ja jos ostaa alhaisia valkokulta pitoisia koruja ne saattaa oikeasti olla aika lähella keltakullan väriä mutta ne rodinoidaan (värjätään) niin että ne näyttäisi paremmalta. jos ostatte ulkomailta valkokulta koruja esim egyptistä tai thaimaasta ne on tata keltasempaa valkokultaa joka käytännössä tarkoittaa etta maksatte enemmän vahemmän arvokkaasta materiaalista. kannattais ottaa asioista selvaa niin ei tule höynäytetyksi kirjastossa on pitoisuus kirjoja josta saatte tietoa. perus säänto on että jos valkokulta sormus maksaa 100-300 euroa ja se on iso ja kivekäs se on ihmeellisen halpa hinta, kannattaa silloin kysyä alkuperä maata. monet suomalaiset jälleenmyynti koruliikkeet myy niitä koruja jotita tuodaan intiasta, thaimaasta yms joiden valkokulta tuotteet on peitetty rodinoimalla korun päällys kerros. halvat hinnat perustuu siitä että koruja tehdään lapsityövoimalla ja halpatyövoimalla ulkomailla varsinkin kivenhijojat ovat yleensa nuoria lapsia eli kun ostatte kivijä niidenkin alkuperää kannattaa kysellä. toivottavasti korujen mailma selveni teille pikkasen :)

        kultasepät muuttavat keltakultakorut valkokultaisiksi...kemiaa! Käykäähän kysymässä, jos epäilyttää!


      • kultasepänkäinen
        pipukka kirjoitti:

        Ei ole tänäpäivänä enää aitoa hopeaa, jos olisi aitoa se ei muuttuisi ihollasi väriä, jos oot 13v ja ostat rihkamaa syytätkö siitä e pillereitä.

        Kyllä leimattu hopea on aitoa hopeaa. Jos suorakaiteessan on pitoisuusleima 925 ja vieressä tekijän leima suorakaidepalkissa.

        925 pitoisuus on siis 925/1000 osaa ja väitän että joskus vuonna papu noin puhtaista pitoisuuksista voitiin vain haaveilla.


      • Irmel
        kamu kirjoitti:

        ihan totta että ihmisen oma ph saattaa tummentaa hopeaa koska se on altis tummumiselle koska se sisältää kuparia. jokaisella on eri ph ja ihmiset hikoilee eri lailla niin jos esim käyttä hopea ketjua niin joillakin se saattaa tummua helpommin kaulassa kuin muilla. hopekoruja pitaa välillä hoitaa niihin on eri keinoja kuten puhdistus liinat yms. suosittelisin rodinointia jos haluat pitää ne korut kiiltävinä kauvan. ja sille ihmiselle joka marisi aikasemmin että valkokultaa kannattaa vaan ostaa niin ihan tiedoksi kaikille etta kaikki valkokulta korut rodinoidaan (kiiltavyyden kestavyyden) takia ja jos ostaa alhaisia valkokulta pitoisia koruja ne saattaa oikeasti olla aika lähella keltakullan väriä mutta ne rodinoidaan (värjätään) niin että ne näyttäisi paremmalta. jos ostatte ulkomailta valkokulta koruja esim egyptistä tai thaimaasta ne on tata keltasempaa valkokultaa joka käytännössä tarkoittaa etta maksatte enemmän vahemmän arvokkaasta materiaalista. kannattais ottaa asioista selvaa niin ei tule höynäytetyksi kirjastossa on pitoisuus kirjoja josta saatte tietoa. perus säänto on että jos valkokulta sormus maksaa 100-300 euroa ja se on iso ja kivekäs se on ihmeellisen halpa hinta, kannattaa silloin kysyä alkuperä maata. monet suomalaiset jälleenmyynti koruliikkeet myy niitä koruja jotita tuodaan intiasta, thaimaasta yms joiden valkokulta tuotteet on peitetty rodinoimalla korun päällys kerros. halvat hinnat perustuu siitä että koruja tehdään lapsityövoimalla ja halpatyövoimalla ulkomailla varsinkin kivenhijojat ovat yleensa nuoria lapsia eli kun ostatte kivijä niidenkin alkuperää kannattaa kysellä. toivottavasti korujen mailma selveni teille pikkasen :)

        Rodinoinnin paksuus vain on vain ihan älyttömän ohut ja se kuluu pois aika helpolla. Lisäksi sen saa lohkeamaan päältäkin aika helposti.

        Palladium seoksisen valkokullan väri on kyllä aika kiiltävä.

        http://www.midaankulta.fi/kultasormukset.html sivulta löysin valkokulta koruja.


    • memmuli

      juu,mulla on sama juttu,et hopea tummuu,ja olen saanut sellasen vastauksen kultasepänliikkeestä,että se johtuu siitä että iho on jotenkin hapan tai se erittää hapanta ainetta joka sitten aiheuttaa hopealle sellasen reaktion,joka tummentaa sen.Joten en minäkään voi pitää kun kultakoruja

      • näin on

        Tuo on muuten aivan totta. minulle myös sanottiin että ihon happamuus tummentaa hopean, eli en voi pitää hopea koruja.Oli muuten helkkarin kallis ketju,jonka hiki tai jokin muuaine ihosta pisti sen aivan pilalle!!!!


    • HOPEATIETÄJÄ

      Monet sekoittavat (tai on tullut huijatuksi) tuotteet:
      HOPEA - HOPEOITU,NIKLATTU,KROMATTU tai muuten vain kiiltäväpintainen tuote (kuten teräs). Olen nähnyt jopa myytävän hopeisen tuotteen vieressä terästuotteita, jotta asiakas varmuudella kuvittelisi ostavansa hopeisen tuotteen. Yksi kauppasi hopeoituja korviksia täytenä "takuuvarmana" hopeana. Eräs osti hopeoidun sormuksen (piti olla hopeinen) koska "se oli niin halpa" Moni vaatekauppa ym. myyvät kiiltäviä "nickelfree"-tuotteitaan, vaikka vain ohut,nopeasti kuluva pinta olisi nikkelitön. Ei ihme, että tavis sukankuluttaja ei aina tiedä mikä on aitoa hopeaa ja mikä rihkamaa.

      • kamu

        no se on vaan ihan omaa tyhmyytä jos ostaa halvan korun ja olettaa että se on aitoa! ja jos ei usko kannattaa aina katsoa leimat ennen ostoa ja opetella leimat että ei osta paskaa. ja toisekseen ei vaateliikkeet koskaan myy hopeakoruja koska niillä pitäisi olla niille vitsiinit lukolla ja harvalla liikkeellä on. jos haluatte oikeasti ostaa hopeakoruja menkaa kultasepan tai koruliikkeeseen ei ne välttämätä niin kallitaa ole mita kaikki luulee. mutta suomalaisten naisten luonne on se että halvalla pitää saada monta korua päällekkäin kun ahneus iskee sitten itketään että kun on tullu huijjatuksi kun on torilta ostettu hopeoitua rihkamaa. eli kattokaa leimat hyvät ystävät ja missä valmistettu,mistä materiaalista tehty ja mielummiin liikkeestä jos haluaa olla 100% varma että hopeaa on. jos liikkeen myyjä ei osaa vastata niin kysy esimiestä tai vaiha putiikkia. eiköhän ala koruja löytymään :)


      • HOPEATIETÄJÄ
        kamu kirjoitti:

        no se on vaan ihan omaa tyhmyytä jos ostaa halvan korun ja olettaa että se on aitoa! ja jos ei usko kannattaa aina katsoa leimat ennen ostoa ja opetella leimat että ei osta paskaa. ja toisekseen ei vaateliikkeet koskaan myy hopeakoruja koska niillä pitäisi olla niille vitsiinit lukolla ja harvalla liikkeellä on. jos haluatte oikeasti ostaa hopeakoruja menkaa kultasepan tai koruliikkeeseen ei ne välttämätä niin kallitaa ole mita kaikki luulee. mutta suomalaisten naisten luonne on se että halvalla pitää saada monta korua päällekkäin kun ahneus iskee sitten itketään että kun on tullu huijjatuksi kun on torilta ostettu hopeoitua rihkamaa. eli kattokaa leimat hyvät ystävät ja missä valmistettu,mistä materiaalista tehty ja mielummiin liikkeestä jos haluaa olla 100% varma että hopeaa on. jos liikkeen myyjä ei osaa vastata niin kysy esimiestä tai vaiha putiikkia. eiköhän ala koruja löytymään :)

        Että nykyään myydään jengille teräskorua hopean hinnalla. Valtakunnassa kaikki hyvin: teräs materiaalina on lähes ilmaista ja nikkelikin tulee kaupan päälle. Taas on(ko) kaikki onnellisia...???


    • Prsicilla

      Heips, ihon ph vaikuttaa toisilla niin, että hopea saattaa tummua ihan muutamassa päivässä. Tämä ei kuitenkaan ole läheskään niin yleistä kuin se, että pronssikorut värjäävät ihon. Kummallekaan ei voi mitään.

      • kamu

        rodinointi estää hopean tummumisen kokeilkaa.


      • Irmel
        kamu kirjoitti:

        rodinointi estää hopean tummumisen kokeilkaa.

        Niin että menen teettämään hopeakoruuni rodinoinnin kultasepän liikkeeseen kun samalla hinnalla voisin ostaa valkokultaiset kultaiset korvakorut. Muutenkaan en kyllä rodinoisi 40 euron hopeasormusta ja maksaisi rodinoinnista 40-100 €


    • rapuli

      jokaisella on erilainen eritys iholla josta johtuen voi hopea tummua erilailla

      • näin on

        Kyllä se vaan niin on, että aito HOPEA ei tummu.
        100 vuotias hopea näyttää hopean väriseltä,
        alpakka/uushopea tummuu mustaksi.

        Puhtaimmissakin hopea-koruissa on yleensä vain 92%
        hopeaa. Mutta "hopealusikoissa" yms. 0%.


      • lumiahma
        näin on kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että aito HOPEA ei tummu.
        100 vuotias hopea näyttää hopean väriseltä,
        alpakka/uushopea tummuu mustaksi.

        Puhtaimmissakin hopea-koruissa on yleensä vain 92%
        hopeaa. Mutta "hopealusikoissa" yms. 0%.

        Totta, itsellä hopeaketju, Itse tehty hopealangasta. Ei ole tummunut, vuosia jo ollut. Harmi että kyseistä lankaa on todella vaikea nykyään mistään saada. Ja jos saa, hinta on todella korkea.


      • Miades
        näin on kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että aito HOPEA ei tummu.
        100 vuotias hopea näyttää hopean väriseltä,
        alpakka/uushopea tummuu mustaksi.

        Puhtaimmissakin hopea-koruissa on yleensä vain 92%
        hopeaa. Mutta "hopealusikoissa" yms. 0%.

        Suomessa lailliset pitoisuudet löytyy tuolta ja muuta tietoa:

        http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/5Jalometallituotteet/Ammattilaistiedote-Jalometallituotteiden-saadokset-muuttuneet/

        http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Jalometallituotteet/

        http://www.tukes.fi/Tiedostot/jalometallituotteet/esitteet_ja_oppaat/Jalometallikorujen_korjaaminen_leimat.pdf

        Esimerkiksi 999 pitoinen hopea on ihan juuri niin puhdasta kun on mahdollista valmistaa nykyaikaisin välinein. Niin ja lue nyt ihmeessä noi sivut niin ei tarvi sitten väitellä ihan älyvapaita juttuja täällä.


    • kultaseppä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe