Konkurssi äitiyslomallani!

hiiru23v

Minulla on (tai siis oli) toistaiseksi voimassaoleva työsopimus ja jäin äitiyslomalle 1.10.2006 eli pari viikkoa sitten, työsuhteeni on ehtinyt hieman vajaan kaksi vuotta. Nyt tänään illalla sain irtisanomisilmoituksen suullisesti (kirjallisen saan huomenna), johtuen siitä että yritys on haettu konkurssiin. Irtisanomisaika on 14 viikkoa. Tämä uuden omistajan hakema konkurssi tuli täytenä yllätyksenä, jopa yrityksemme johtoryhmälle vaikka taloudellinen tila onkin ollut heikko.

Minua kiinnostaa nyt tietää, että kuuluuko minulle palkka tuolta irtisanomisajalta? Yritykseen tullut selvitysmieskään ei osannut suoralta kädeltä vastata tähän kysymykseen.

Nyt kun kyseessä on konkurssi niin saanhan palkkaturvasta nyt ainakin pitämättä jääneet lomani?

8

2131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkurssissa

      palkkasaatavat ovat ensimmäisenä listassa, kun pesän velkojat yrittävät saada saataviaan.

      Selvitysmiehen pitää tietää nämä asiat.

    • hiiru23v

      siis ei 14 viikkoa vaan päivää tuo irtisanomisaika

      Selvitysmies oli nyt laittanut minulle mailia, jossa luki seuraavasti: "Palkattoman vapaan aikana irtisanotulle työntekijälle ei makseta
      irtisanomisajan palkkaa."

      Eli taisi meikäläiseltä jäädä tuo irtisanomisajanpalkka saamatta.

      Huvittavinta tässä on se että kun jäin äitiyslomalle samalla viikolla alkoivat YT-neuvottelut. Neuvotteluita ei saatu käsittääkseni päätökseen kun tämä ilmoitus konkurssista oli tullut.

      Ja mä kun luulin olevani hieman suojassa äippälomani ansiosta, prkl.

      • siä

        sekoilet?


      • tied.....
        siä kirjoitti:

        sekoilet?

        Laitat kaikki saatavat , myös mistä olet epävarma palkkaturva hakemukseen .
        Koska kaikki mitä jätät siihen paperiin laittamatta , niin niitä ei pysty mistään enää jälkikäteen hakeen .
        Esim. Jos asia menee käräjille ja saat sieltä jotain mitä ei ole palkkaturva hakemuksessa , niin ne ei maksa sitä.
        ja muista laittaa 6pv odotusajan palkkakin siihen , sekä myös vaatia korkoa .


      • irtisanominen

        Sellaista firmaa ja lakia ei olekaan, jossa äitiyslomalla olevan työntekijän voi edes konkurssitilanteessa irtisanoa ilman irtisanomisaikaa.

        Joten kirjoita vastineesi selvitysmiehelle ja kerro, että sinulle kuuluu tuo 14 pv:n (kuulostaa kyllä aika lyhyeltä ajalta) palkka. Lisäksi ilmoita jättäväsi asiasta hakemus palkkaturvaan.


      • Perskules Saakutirallas

        Irtisanomisajan palkka, konkurssitapauksissa 14 päivää on aina maksettava samoin lomarahat ja lomakorvaus.
        Minulle sattui 90-luvun alussa sellanen tapaus että olin ollut n.1,5 vuotta pakkolomalla ja työnanataja teki konkurssin. Lomat oli maksettu jo, mutta sain 14 päivän irtisanomisajan palkan korkoineen palkkkaturvasta noin 3 kuukauden kuluttua. Liitto hoiti asian käräjillä.
        Selvitysmiestä ei kannata missään tapauksessa uskoa missään asiassa. Ota välittömästi yhteyttä liittoon johon toivottavasti kuulut tai päinvastaisessa tapauksessa työvoimatoimistoon ja/tai työsuojelupiiriin.


    • Että...

      En ole ihan varma, mutta muistelen, että konkurssitilanteessa on tuo 14 vrk:n irtisanomisaika ja siitä pitäisi tulla palkka myös sinulle.

      Koska olet äitiyslomalla, niin sinulla on luultavasti maksamattomia lomapäiviä ja lomakorvauksia.

      Tarkan selvityksen näistä saat joko liitosta tai työsuojelupiirin työsuojeluasiamieheltä (numero puh. luettelosta).

    • on oikeus

      muuttaa entisen työnantajasi asuntoon ja ajaa hänen autollaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe