Toiko pakkaset ongelmia TDI-autoihin

Tapani

Olisi mielenkiintoista kuulla, aiheuttiko kovat pakkaset tdi-autojen omistajille huolia/murheita. Ovatko nuo nykyajan dieselit hyviä talviautoja?

Itselleni pakkaset toivat mukanaan seuraavanlaisen ongelman tdi:hin : Kovalla pakkasella maatieajossa turbo poistui pelistä. Eli mm. ohitustilanteet vaikeutuivat huomattavasti. Kun auto seisoi ajon jälkeen noin 15 min. ja starttasin uudelleen matkaa turbokin pelasi taas.

Lisäksi tuo ns. ilmanottokanava tukkiutui lumesta (veto loppui), joten otin pätkän pois tuosta kanavasta ja peitin ilmanoton auton keulasta. Ilman se nyt siis ottaa suoraan konetilasta.

16

2963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jth

      Itselläni transporter 2,5tdi.Ei minkäänlaisia ongelmia pakkasista.Vaimolla td escortti eikä siinäkään ongelmia.Molemmissa käytetty lohkolämmitintä normaalisti

    • teedeeii

      ...tuli hieman joo. huohotin tuppasi jäätymään varsinkin pidemmillä taipaleilla. Pakkasta oli amatöörimittarissa -39 astetta ja autoon (Passat 1,9TDI) n 100km ajon jälkeen koppiin käryä. Onneksi jo olimme kotona. Pelti auki ja turbon puolella koneen kyljellä öljyvuotojälkiä. Myös pakoputkesta puhaltanut öljyä. Soitto merkkihuoltoon: "tyyppivika",seuraile ja lissää öljyä... no ei onneksi tullut muuta isompaa vauriota ja sittemmin on "huohottajat" kestäneet sulina. Ittellä lämpö riittää kabiinissa ajon aikana, hiljaisemmilla nopeuksilla tahtoo Passatti jäähtyä. Tuota em. huohotinongelmaa ollut vissiin aika paljon tänä talvena, ihan merkistä riippumatta.

      • tdi-a

        Joo, samanlainen tilanne oli itselläkin ilmanottoputken kanssa tosi pahalla lumipyryllä. Putki pois pahimman kelin ajaksi. Tehot kanssa kerran katosivat ohituksessa -32 kelissä, mutta vaihdoin varuiksi uuden dieselsuodattimen , ei ole sen jälkeen tahmannut. Lämpö riittää, automaatissa on ilmeisesti just sen verran huonompi hyötysuhde , että ei ole kylmyys vaivannut. Sekakulutus on kyllä yli kuuden litran.


      • Raimo
        tdi-a kirjoitti:

        Joo, samanlainen tilanne oli itselläkin ilmanottoputken kanssa tosi pahalla lumipyryllä. Putki pois pahimman kelin ajaksi. Tehot kanssa kerran katosivat ohituksessa -32 kelissä, mutta vaihdoin varuiksi uuden dieselsuodattimen , ei ole sen jälkeen tahmannut. Lämpö riittää, automaatissa on ilmeisesti just sen verran huonompi hyötysuhde , että ei ole kylmyys vaivannut. Sekakulutus on kyllä yli kuuden litran.

        Siis olisi kiinnostavaa kuulla, voiko tuo ilmanottokanavaan tunkeutuva lumi, myöhemmin vesi, aiheuttaa jotain muitakin ongelmia kuin tuon huonon ilmansaantiongelman?

        Onko lumen mahdollista päästä tuoltakäsin esim. ahtopaineen solenoidiventtiiliin ja mahdollisesti jäädyttää sitä? Entäpä ilmamassamittariin? Eikös nuo osat oo niitä tyypillisimpiä tdi-auton osia, jotka menevät vaihtoon juuri talvikeleillä?


      • tdi-a
        Raimo kirjoitti:

        Siis olisi kiinnostavaa kuulla, voiko tuo ilmanottokanavaan tunkeutuva lumi, myöhemmin vesi, aiheuttaa jotain muitakin ongelmia kuin tuon huonon ilmansaantiongelman?

        Onko lumen mahdollista päästä tuoltakäsin esim. ahtopaineen solenoidiventtiiliin ja mahdollisesti jäädyttää sitä? Entäpä ilmamassamittariin? Eikös nuo osat oo niitä tyypillisimpiä tdi-auton osia, jotka menevät vaihtoon juuri talvikeleillä?

        Passatin ilmanputsarin koteloon on ilmeisesti (kuulemma) tehty joku luukku, joka aukeaa jos ilmansuodatin tai se lumiverkko siinä putsarin edessä menee tukkoon. Luukun aukeamisen kuulee kumisevasta äänestä. Tätyy tarkastaa viikonloppuna , että onko näin. Eli vaarana on, että silloin pääsee jotain ylimääräistä koneeseen.
        Samalla se ylimääräinen aine sotkee ilmamassamittarin ja kolhii turbon siivet. Vaikuttais taas vähän suunnitteluvirheeltä.


      • tdi 66kw
        tdi-a kirjoitti:

        Passatin ilmanputsarin koteloon on ilmeisesti (kuulemma) tehty joku luukku, joka aukeaa jos ilmansuodatin tai se lumiverkko siinä putsarin edessä menee tukkoon. Luukun aukeamisen kuulee kumisevasta äänestä. Tätyy tarkastaa viikonloppuna , että onko näin. Eli vaarana on, että silloin pääsee jotain ylimääräistä koneeseen.
        Samalla se ylimääräinen aine sotkee ilmamassamittarin ja kolhii turbon siivet. Vaikuttais taas vähän suunnitteluvirheeltä.

        tämä varaläppä on kotelon pohjassa eli kyllä ilma edelleen menee filtterin läpi, joten ei vaaraa. Tosin isompaa roskaa pääsee likaamaan filtteriä kun läppä auki. Siinä on jousi, joka sulkee läpän jos ilmaa saadaan normaalia kautta.


    • pekka

      -konepellin avauskahva jäi käteen
      -peilin säätönupin pyöreä tulppa irtosi
      -takaluukun sähkölukko ei ajoittain pelittänyt
      -polttoainesuodatin jäätyi (auto seisoi edeltävästi 3vkoa)

      tuo sinun kuvamaasi turbon katoaminen on melko tavallisen vika,lisää tietoa löytyy vanhemmista kommenteista ja www.ffp-motorsport.com

    • wv -autoilija

      kovimilla pakkasilla tahtoi olla käynnistymisvaikeuksia, vaikka auto oli lämmittimissä.mutta kyllä se aina parin hehkutuksen jälkeen lähti käyntiin.

      • kuulostaa

        Olisko pari hehkutulppaa kärähtänyt?


    • pekka

      -konepellin avauskahva jäi käteen
      -peilin säätönupin pyöreä tulppa irtosi
      -takaluukun sähkölukko ei ajoittain pelittänyt
      -polttoainesuodatin jäätyi (auto seisoi edeltävästi 3vkoa)

      tuo sinun kuvamaasi turbon katoaminen on melko tavallisen vika,lisää tietoa löytyy vanhemmista kommenteista ja www.ffp-motorsport.com

    • wv -autoilija

      kovimilla pakkasilla tahtoi olla käynnistymisvaikeuksia, vaikka auto oli lämmittimissä.mutta kyllä se aina parin hehkutuksen jälkeen lähti käyntiin.

    • J.A.K

      MInulla oli vedättäessä terävää nykimistä joka hävisi ajettuani noin 15km, ja tietysti tämä lämpenemis ongelma.

    • Conda

      Omasta sitikasta hajos turbo (imupuolen siipi mutkalla) ja turbokorjaamoon kun soittelin, kertoivat että nyt pakkasten aikaan on tullut aika kasa volkkarin turboja samasta syystä. Joku jäänpalanen ne kuulemma rikkoo.
      Toki TD VW:tä on "kasa" enemmän liikenteessä kun sitruunoita.
      ps. Olen vaihtamassa Xsaraa Boraan :) (syy tälle palstalle eksymiseen)

      • Tii Dii aI

        Ei varsinaisia ongelmia pakkasten kanssa. Lämpeneminen oli melko hidasta alle -30 asteen keleillä.


    • TDi96

      Mulla ei ilmennyt -35:säkään mitään ongelmia, ei myöskään lumisateilla, eikä muutenkaan.

      Ainoa ongelma on ollut kaksi kertaa kuskin oven lukon jäätyminen siten, ettei se pysy kiinni ennen kuin vähän auto lämpiää, mutta sama vika oli myös Saabissa ja Opelissa ennen tätä. Eli tyyppivika tarkoittaakin kuljettajaa...

    • tdi 66kw

      Tossa aikaisemmin syksyllä kirjoittelin, että ahtopaineen säätösolenoidi juuttuili -97:ssa Passatissani.
      Eli nykivää kiihtymistä ja tehojen katoaminen, ennen kuin nollaa tilanteen käynnistämällä uudelleen.
      Herkistelin sitä venttiiliä pariinkin otteeseen tässä talvella, mutta tuntuu oikkuilevan taas pakkasilla. Saattaa toimia kesän taas moitteitta, mutta muuten käyn hakemassa uuden.

      Muuten pelittänyt hyvin. Ilmanotto-ongelma lumen kanssa on ollut tiedossa jo ostohetkestä asti, eli turbo on säästynyt. Samoin lämmitysvastus asennettu huohottimeen.

      Hehkut tosin voi olla vaihdon tarpeessa, koska 15 asteen pakkasesta kylmäkäynnistys vaatii jo pari yritystä. -26 asteessa kokeilin mielenkiinnon vuoksi käynnistää täyskylmänä ja ei edes luvannut, vaikka pyöritti vihaisesti. Miten muilla TDI-kuskeilla käynnistyy? Ittellä Eberi aina käytössä, joten ei oikein kuvaa miten noi pakkasessa käynnistyy.

      Loppuyhteenvetona:
      Kyllä nämä vähän vaatii huomiota, että toimintavarmuus säilyy, mutta Etelä-Suomessa ainakin pärjää siinä missä bensa-autoillakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe