Parketin hionta itse

vij

Hei kaikki! Olen jonkin verran kokenut ja huolellinen remontin tekijä, takana pari suurehkoa asuntoremppaa joissa olen ollut mukana kattelemassa lattioden hionnassakin. Nyt ajatellut piheydessäni ja uuden oppimisen halussa koittaa hioa ja vahata koivuparketin itse (mikäli vielä hiottavissa). Kaipaan hyviä neuvoja koneista, papereista (karkeudet ym.), työvaiheista, hiontasuunnista ja kerroista jne. jne. Kiitos!

15

24972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytää

      Konevuokraamot jotka vuokraavat ko. hommaan tarvittavat välineet neuvovat mielellään.
      Kannattaa myös kysellä muualtakin.

      • vij

        Kiitos vastauksesta, konevuokraajat neuvovat varmasti mutta eivät ole parkettimiehiä vaan konevuokraajia ja ajattelin josko palstalta löytyisi hyödyllisiä vinkkejä jo homman tehneiltä tai parkettimiehiltä. Haku ei tuottanut tulosta tässä asiassa... Vistit joita luin jakaantuu lähinnä ei kyllä onnistu - kyllä onnistuu. Ihmisiähän hyvätkin parkettimihet vaan on eikä hommassa ole musta ollut mitään mystistä.


    • asentaja10

      Kun hioo ja pintakäsittelee sellaiset 200 lattiaa niin rupeaa jotain käsittämään tuosta työstä
      ja niiden koneiden tavoista.
      Ensimmäinen lattia ei onnistu ehkä kovinkaan hyvin jos ominpäin touhuaa.
      Siinä hommassa pitää tietää mitä tekee ja ennenkaikkea MIKSI tekee just noin!

      • sivustaseuraaja

        ammattimiehen ylpeilyä. Tuohon törmää joka alalla. Pitäisi muka aina vähintään kymmenen vuotta tehdä mitäkin työtä ennenkuin oppii edes alkeet. Sanoo ammattimiehet, kun haluavat pelotella uutta keltanokkaa, sen sijaan että vaivautuisivat neuvomaan.


      • vij

        Eihän ketään voi pakottaa neuvomaan. Vapaehtoisia neuvoja vain odottelen. Ja kai se jonkun ilo on jos panttaa tietoa ja saa tyydytystä siitä että toisen hommat menis poskelleen. En kuitenkaan hiontaa teetä kellään joten kenenkään pussista se nyt ei ole pois. Ihmettelen kyllä miksi vaivautua vastaamaan jos ei ole mitään asiaa. Palstat vois olla myös kollektiivinen tietopankki jos niin halutaan. Joillain sivuilla homma toimii harrastepiireissä: tietoa ja taitoa jaetaan vaivaa säästämättä puolin ja toisin.


      • laattiamiees
        vij kirjoitti:

        Eihän ketään voi pakottaa neuvomaan. Vapaehtoisia neuvoja vain odottelen. Ja kai se jonkun ilo on jos panttaa tietoa ja saa tyydytystä siitä että toisen hommat menis poskelleen. En kuitenkaan hiontaa teetä kellään joten kenenkään pussista se nyt ei ole pois. Ihmettelen kyllä miksi vaivautua vastaamaan jos ei ole mitään asiaa. Palstat vois olla myös kollektiivinen tietopankki jos niin halutaan. Joillain sivuilla homma toimii harrastepiireissä: tietoa ja taitoa jaetaan vaivaa säästämättä puolin ja toisin.

        ei ole ammattiylpeyttä mutta tosi on että ei koiraa voi kusettaa puhelimessa.sun täytyy ekaks tehdä muutama keikka kokeneemman mukana ja oppia asiat kunnolla.sama pätee muillakin kädentaitoa vaativilla aloilla.olen uusintahionut pari nuukanmiehen lattiaa ja jos vielä tulee sellanen vastaan niin hinta pompsahtaa reilusti.on sitten senverran monttuista että hiomista piisaa.eikun konevuokraamosta koneet ja hiomapaperit,rautakaupasta lakat ja pensselit ja töihin...


      • kuin mullakin on kokemusta
        laattiamiees kirjoitti:

        ei ole ammattiylpeyttä mutta tosi on että ei koiraa voi kusettaa puhelimessa.sun täytyy ekaks tehdä muutama keikka kokeneemman mukana ja oppia asiat kunnolla.sama pätee muillakin kädentaitoa vaativilla aloilla.olen uusintahionut pari nuukanmiehen lattiaa ja jos vielä tulee sellanen vastaan niin hinta pompsahtaa reilusti.on sitten senverran monttuista että hiomista piisaa.eikun konevuokraamosta koneet ja hiomapaperit,rautakaupasta lakat ja pensselit ja töihin...

        eiköhän tässä olisi tämän aiheen pisteen paikka.ps.ei kannata säästää väärästä paikasta,koska lopputulos kärsii aina.t.aina luottanut ammattimiehiin joka asiassa,aina onnistunu.maksa vähän saat paskaa maksa vähän enemmän saat vastineen rahoillesi!


    • kokemusta paljon

      Päätin leikata itseltäni umpisuolen, kukakohan lainaisi vehkeitä, tunnuen yhen tyypin jolta on leikattu, helppo homma kuulemma. Ai niin päätin juuri tehdä parin firman kirjanpidot no eikähön ole helppo homma oonhan nähnyt tv:stä miten niitä tehdään, voi hitsi mullehan näyttää tulleen korvausvaade ja haaste oikeuteen, no ei hätiä oonhan sivusta pari kertaa nähnyt miten nää hoidetaan joten puolustan itse itseäni juristithan on ihan turhia näissä hommissa. Kun ei oo hirveästi rahaa niin päätin juuri vilejellä itse omat ruokani, se on niin helppoa kuun oon nähnyt pari kertaa viljelijän, nehän ajelee vaan Volvoilla. Ai niin just tuli mieleen koska oon nähnyt kerran formula ykkösen niin pitää mennä ajelemaan kolmee ja puolta sataa, sehän on niin yksinkertaista. ai niin leikkailen tässä samalla hiukseni kirjoittaessa se kun on niin helppoa kun oon nähnyt monta kertaa parturin niin tekevän, ja muuten huomenna ajattelin vaihtaa ammattia bussikuskiksi, sen nyt vasta helppoa onkin oonhan monta kertaa bussissa istunut. Tarvitsen muuten uudet silmälasit, käympä hiomassa iteslleni uudet linssit, se on varmaan tosihelppoa mistäköhän laittet saisin lainattua...

      • ihk

        Sulla täytyy olla hirveesti rahaa.
        Onko käynyt mielessä miksi jotkut haluaa tehdä itse...


      • EinariX

        ja mene terapiaan Juntti..kun on aikaa tuollaista liirum laarumia aikaa kirjoittaa.


    • Kitti&massa
      • vij

        oman lattian kanssa päädyin fiksaamaan kuluneet paikat mutta toivottavasti muille apua linkistä. En vieläkään käsitä mikä tiedon panttaamisessa porukkaa ilahduttaa. Itse puuhailen pääsääntöisesti kaiken pullan paistamisesta moottoriremppoihin enkä ymmärrä mikä tässä itse tekemisessä niin vaikeaa on. Aikaa kuluu moninkertainen määrä ammattilaiseen verrattuna mutta yleensä jälkeen oon ollut ihan tyytyväinen ja tehdessä aina oppii. Harrastus sekin kun erilaisia asioita opettelee.


    • treme
      • vij

        ...Laitoinkin aiemmin että päädyin käsin hiomaan & korjaamaan ne muutamat kuluneet kohdat, eihän siitä silloin uutta tule mutta tässä tapauksessa riittävän hyvä.

        Tsemppiä hiontaan!


    • itse tekevät

      Me mieheni kanssa olemme jo pariinkin kertaan hioneet omat lattiamme ja ihan komeaa jälkeä tuli. Hiontapaperi aluksi karkeampi ja sitten hieno.pölyt pois ja lakka päälle lastalla. Mies veti useamman kerroksen lakkaa. Työssäni olen käyttänyt lattianhoitokonetta eikä se hiontakoneen käyttö sen kummempaa ole.Rohkeasti vaan työhön vaikka ammattilaiset vähättelisivätkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe