vanhoja opeja jäkessä

yli60v_Mies

Vieläkö kukaa muistaa vanhoja Järvenpään opettajia.
Täällä on aikoinaan vaikuttanut mm Tyynelä niminen pariskunta ja useita Kokkosia.
Onko kellään mitää hauskoja muistoja heistä.
Minä olen ollut kahden Kokkosen oppilas,,, ei oikein hauskoja muistoja.

56

9270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maagikko

      Kansalaikuolun kässä maikka Heidi Viktoria Inkari. Kiuhukoon ja kuohukoon missä onkaan. Hän teki elämästäni helvetin. Kaikki oli minun syytä perusteena se kun olin orpo.
      Sain enoltani rahaa joilla ostin hopeiset korvakorut, tää Inkari otti minut luokan eteen haukkuen huoraksi, ja kävi lastiksessa kertomassa että olin ne rahat varastanut.
      Otti myös minut luokan eteen varoittavana esimerkkinä, koska olen pitkäselkäinen . Että tälläinen selkä ei saa olla.
      Eräältä Sirpalta oli varastettu 4mk. Opettaja syytti minua kaikkien kuullen ja kehoitti ottamaan esimerkkiä Seijasta. Kun selvisi että Seija oli ne rahat vienyt, ei anteeksi pyytänyt.
      Pelkäsin häntä, en ollut koskaan ommellut koneella ja kun yritin joka jumalan kerta katkesi neula. Ja taas muo kiikutettiin tukkapäästä kierreportaita alas viskaten. Luokkani tytöt ompelivat ompelukseni.

      Kotitalous opettaja oli Meriläinen.

      Mutta Harjulan koulussa eka ja toka luokan opettaja Anna Napola oli ihan ihminen.

      Silloin kun TV:stä tuli hakupalat kirjoitin monta kirjettä aiheena haluni saada luokka kuvia.
      Olen tuolta vanhiksesta lähtöisin ja minua puhuteltiin vitikkalan akan kakaraksi. Vaikka en ollut hänen lapsensa.
      Vieläkin haluaisin sen ajan luokkakuvia. Niitä ei ole arkistoissa- etsitty on-

      • yli60v_Mies

        Mulla oli kansakoulun opettajana mm Ilmari Kokkonen. Hän raivosi kuin heikkopäinen luokan edssä. Puhui musta valoista raittusaatetta. Harjoitti ruummiilista kuritusta. Minutki hetti 2 kertaa luokasta ulos kämenellä päähän hakaten koulun kivikäytävän lattialle. Jäi huutaa ja raivoomaan toisille oppilaille. Kerran oli vähältä lyödä mua puunuijalla päähän käsityötunnilla.En saannu mistään tukea tai oikeutta tällaisesta kohtelusta. Siitä on jäänyt trauma. Kauheita ovat auktoriteettiopettajat.


    • kaarnapolku 2

      Rehtori oli muistaakseni korpelan esa. Sen vaimokin oli,Patjas oli ala-asteelta myös,en muita muista.
      Ylä-asteelta tulee mieleen rehtori köntti eli...en muista hänenkään nimeä.Opettajista putte,otto,suhina,taipale kaikki kartiksesta.
      Äkkiäpä ne nimet unohtuu.Vai olenko tulossa vanhaksi.
      Muistaiskos sitä edes kaikkien luokkakavereiden nimet?Pitää kai kaivaa luokkakuvat esille???

      • Hondamanki

        Siellä oli Könä niminen rexi. Isonenäinen. Hänen vaimonsakin oli opena siellä. Sitten muistan Kerttu Ahden, Hilkka Koskelan, Marjut Onttosen, Helena Rajamäen, jotka kaikki ovat vieläkin siellä.

        Sit oli kuviksen ope joku Eeva, köksän ope, jonka nimeä en ny muista, mut oli juuri sellainen vanhan kansan opettaja. Tarkkis oli myös.

        Nalle kuoli moottoripyöräonnettomuudessa. Muistaako kukaan "Atomia"?

        Kyl on paikat uudistunu ja modernisoitunu sitten 80 -luvun.

        http://www.jarvenpaa.fi/koulu/kartano/tekstisivu.tmpl?sivu_id=652


      • isonsairaalan asukki
        Hondamanki kirjoitti:

        Siellä oli Könä niminen rexi. Isonenäinen. Hänen vaimonsakin oli opena siellä. Sitten muistan Kerttu Ahden, Hilkka Koskelan, Marjut Onttosen, Helena Rajamäen, jotka kaikki ovat vieläkin siellä.

        Sit oli kuviksen ope joku Eeva, köksän ope, jonka nimeä en ny muista, mut oli juuri sellainen vanhan kansan opettaja. Tarkkis oli myös.

        Nalle kuoli moottoripyöräonnettomuudessa. Muistaako kukaan "Atomia"?

        Kyl on paikat uudistunu ja modernisoitunu sitten 80 -luvun.

        http://www.jarvenpaa.fi/koulu/kartano/tekstisivu.tmpl?sivu_id=652

        No on koulu muuttunut.
        Tuohan näytti jopa viihtyisältä...
        Eipä ole niillä kulmilla kymmeniin vuosiin tullut poikettua.


      • auvoinen artsi
        isonsairaalan asukki kirjoitti:

        No on koulu muuttunut.
        Tuohan näytti jopa viihtyisältä...
        Eipä ole niillä kulmilla kymmeniin vuosiin tullut poikettua.

        Hei, menin tai isä ja äiti vei Kinnarin kouluun v.-47 silloiselle ensimmäiselle luokalle nykyiselle ala-asteelle. Opettajana oli vanha harmaatukkainen nutturapäinen, muistaakseni Anni Napola tai jotain sinnepäin, en tarkalleen muista. Tämä ihana vanha punainen puukoulu oikein huokui koululle opettajan ansiosta. Hän oli kuin äiti pienille oppilaille, mutta kaikki muuttuu aikanaan, ihanuutta kesti vain kaksi vuotta, kun jo siirryttiin samassa pihapiirissä olevaan isompaan kouluun eli 3 luokalle. Luokan opettajaksi tuli neiti Anni Ahvenainen, joka oli sitten 5:een luokkaan asti opettajana. Opettaja asui saman koulun toisessa siivessä, toisessa siivessä asui johtajaopettaja pariskunta Eeva ja Veikko Tyynelä, olivat todella tiukkapipoisia ja tarkkoja opettajia. Muistikuvani perustuu erääseen aamuhartauteen, jossa piti aina olla virsikirja mukana muuten tuli armotta jälki-istuntoa. Sinä aamuna opettaja Ahvenainen soitti koulun harmoonia ja opettaja Veikko Tyynelä tähyili opettajakorokkeelta keiltä puuttuu virsikirja ja minultahan puuttui. Yritin pitää käsiäni auki asennossa jotta näyttäisi, että kirja on mutta jostain syystä opettaja tuli katsomaan ja niin tuli jälkkäriä 2 tuntia. Muistaakseni jouduin kirjoittamaan "muista virsikirja" lausetta muutaman kymmenen kertaa sellaiseen ruutuvihkoon. Opettaja Anni Ahvenainen oli hyvä ja kaikessa tasapuolinen opettaja, muistelen lämmöllä häntä. Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja niin tuli siirto ns. jatkoluokille nykyisin yläasteelle toiseen kouluun. Siellä opettajina olivat Eino Käyhkö, Matti Huttunen ja Ruuskanen, hänen etunimeä en muista sekä metallityön opettajana Mikko Mensonen "mustaksi sanoivat" kouluaikana. Kinnarin koulusta mainittakoon vielä tyttöjen voimistelunopettaja blondi Eeva, sukunimeä en muista oli nuori kaunis ja meitä poikia kiusotteleva nainen. Hän vapaa-aikana pukeutui siihen aikaan nähden hyvin niukkoihin vaatteisiin jotka paljastivat aika paljon ja me pojat kuolattiin. No, yläasteella ei tapahtunut mitään järisyttävää ja koulu loppui aikanaan ja alkoi elämänkoulu. Tässä muisteluksia lähes viidenkymmenen vuoden takaa. Olisi kiva jos sen ajan oppilaat ottaisi vaikka yhteyttä, on paljon muisteltavaa.


      • vanhempi mies
        auvoinen artsi kirjoitti:

        Hei, menin tai isä ja äiti vei Kinnarin kouluun v.-47 silloiselle ensimmäiselle luokalle nykyiselle ala-asteelle. Opettajana oli vanha harmaatukkainen nutturapäinen, muistaakseni Anni Napola tai jotain sinnepäin, en tarkalleen muista. Tämä ihana vanha punainen puukoulu oikein huokui koululle opettajan ansiosta. Hän oli kuin äiti pienille oppilaille, mutta kaikki muuttuu aikanaan, ihanuutta kesti vain kaksi vuotta, kun jo siirryttiin samassa pihapiirissä olevaan isompaan kouluun eli 3 luokalle. Luokan opettajaksi tuli neiti Anni Ahvenainen, joka oli sitten 5:een luokkaan asti opettajana. Opettaja asui saman koulun toisessa siivessä, toisessa siivessä asui johtajaopettaja pariskunta Eeva ja Veikko Tyynelä, olivat todella tiukkapipoisia ja tarkkoja opettajia. Muistikuvani perustuu erääseen aamuhartauteen, jossa piti aina olla virsikirja mukana muuten tuli armotta jälki-istuntoa. Sinä aamuna opettaja Ahvenainen soitti koulun harmoonia ja opettaja Veikko Tyynelä tähyili opettajakorokkeelta keiltä puuttuu virsikirja ja minultahan puuttui. Yritin pitää käsiäni auki asennossa jotta näyttäisi, että kirja on mutta jostain syystä opettaja tuli katsomaan ja niin tuli jälkkäriä 2 tuntia. Muistaakseni jouduin kirjoittamaan "muista virsikirja" lausetta muutaman kymmenen kertaa sellaiseen ruutuvihkoon. Opettaja Anni Ahvenainen oli hyvä ja kaikessa tasapuolinen opettaja, muistelen lämmöllä häntä. Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja niin tuli siirto ns. jatkoluokille nykyisin yläasteelle toiseen kouluun. Siellä opettajina olivat Eino Käyhkö, Matti Huttunen ja Ruuskanen, hänen etunimeä en muista sekä metallityön opettajana Mikko Mensonen "mustaksi sanoivat" kouluaikana. Kinnarin koulusta mainittakoon vielä tyttöjen voimistelunopettaja blondi Eeva, sukunimeä en muista oli nuori kaunis ja meitä poikia kiusotteleva nainen. Hän vapaa-aikana pukeutui siihen aikaan nähden hyvin niukkoihin vaatteisiin jotka paljastivat aika paljon ja me pojat kuolattiin. No, yläasteella ei tapahtunut mitään järisyttävää ja koulu loppui aikanaan ja alkoi elämänkoulu. Tässä muisteluksia lähes viidenkymmenen vuoden takaa. Olisi kiva jos sen ajan oppilaat ottaisi vaikka yhteyttä, on paljon muisteltavaa.

        Muistan ekalla luokalla v 51, kun opettajanani oli Eeva Hämäläinen, hän pakotti opettelemaan virsiä ulkoolta. Se oli raskasta lapselle. Muistan ihan selvästi vieläkin , kun piti opetella virttä: mä silmät lu..... jne. Iha itku tuli ku oli niin vaikeeta opetella tommosta.
        No, väkisin on uskonto tän kansan kalloon istutettu.


      • sane
        vanhempi mies kirjoitti:

        Muistan ekalla luokalla v 51, kun opettajanani oli Eeva Hämäläinen, hän pakotti opettelemaan virsiä ulkoolta. Se oli raskasta lapselle. Muistan ihan selvästi vieläkin , kun piti opetella virttä: mä silmät lu..... jne. Iha itku tuli ku oli niin vaikeeta opetella tommosta.
        No, väkisin on uskonto tän kansan kalloon istutettu.

        Eeva Hämäläinen oli Anttilan koulussa. Kyllä oli kiva -63,kun johtajaopettajan (en nyt muista nimeä) kanssa väkisin syöttivät niistä keltaisista lautasista ruokaa. Kumma kun sitä piti laitaa aina silloin äärimmilleen kun oli sitä mitä en pystynyt syömään. Muut lähti välitunnille minä istuin itkemässä ja yökkäämässä. Joskus ajattelin että joutuvat sitten vanhoina nekin syömään sellaista mikä ei miellytä jossain vanhainkodissa.


    • MuistelijaMies

      Miesopettaja Tyynelä oli opettajani ekalla luokalla. Heitähän oli kaksi, sekä mies, että nainen, molemmat opttejia. Muistan saaneeni 2- viikoa ja yhden tunnin joka aamu arestia, kun löin toisella luokalla Jaukkarin Perttiä nenään. Silloin oli kuri toista maata, eikä opettajille sanottu vastaan. Taisin olla ainoa omalla luokallani, joka uhmasin opettajia ja myös sain tuta siitä.

    • JUMPERI

      KINNARISSA:ANTTI PÖRRÖ,OLAVI NAALISVAARA,TERTTU KALMI,ANNI AHVENAINEN,TOIVIAINEN,ASKOLUOTO JA VAHTIMRST.PAAVO SUOSALMI.VUODET 1960-1965.

      • Anonyymi

        Ilmoitin Pörrölle pyrkiväni oppikouluun, hän laittoi isälleni kirjeen, jossa ilmoitti aikeistani, mutta suositteli mieluummin ruumiillista kutitusta. Ei tullut juttelemaan isän kanssa, vaikka kutsuttiin. Menin oppikouluun ja jatkoin aina Helsingin kauppakorkeakouluun ja valmistuin ekonomiksi alle kolmessa vuodessa.


    • Jachka vm 45

      Keskuskoulussa oli -50 luvun jälkipuoliskolla ainakin Pentti Raitio, mukava opettaja, jäi lämpimät muistot. Jatkoluokilla oli liikelinjalla ainakin Koivula, "gubbe" nahkasalkkuineen. Meriläinen köksän tunnilla puhalsi hiuksensa järjestykseen aina diivan elkein, ne oli yleensä mukavia tunteja. Niemen Tauno oli varmaan monen pojan esikuva vahva kuin härkä, harrasti painonnostoa ja oli aina oikeudenmukainen. Mieleen on jäänyt se kun Ökrän Masa oli tehnyt jotain kepposia ja Niemi otti Masan polvilleen ja antoi ison kämmenensä puhua. Ei auttanut vaikka Masa oli laittanut kirjan housujen allle, tippa tuli silmään. Koulussa yleistä järjestystä piti Vahtimestari Laaksonen.

      • Vaaaari 70.

        Tauno nosti ainaisen häirikön, eli "äijänpojan" niskasta ikkunan ulkopuolelle. Nykyään siitä saisi loparit. Pahin viikari Olli L oli jonkun tytön kanssa siivouskomerossa muhinoimassa ja sai siitä hyvästä käytöksen alennuksen.


    • Vaari Kyrölästä

      Vanhoja opettajia . Kinnarin koulun johtajaopettaja 40/59 luvulla oli Tyynelä.
      Keskuskolulla 50 luvulla oli hänen vaimonsa Hilja Tyynelä opettajana minunkin luokalla. Vaimoni kertoi että Kokkoset Ilmari ja Mandi olivat 50-60 luvulla Keskuskoulun opettajia. Yhyeiskoululla 50 - 60 luvulla Kokkosia opettajina olivat
      Veijo ja hänen vaimonsa Esteri. Kaisa Kokkonen oli 70 luvulla kansakoulujen opettajana.

      • miesvm44

        Toi Ilmari Kokkonen oli pelottava opettaja,huusi koulun käytävillä ja luokassa kuin heikkopäinen.

        Muaki lyönny kaks kertaa takaraivoon ja heittänny luokasta ulos keskuskoulun kivikäytävälle.

        Vähä ikävä muisto on miehestä jäänny. Ei ollu oppilaalla mitää oikeutta opettajaa vastaan silloin.

        -toivottavastu uudet sukupolvet eivä saa koka enää samaa,minkä minä oon kokennu.


    • okkigaam

      Tämän haluankertoa: Anna? Napola oli 2 lpsen äiti. Poika I ja tyttö P: Tyttö oli useinluokallamme kuuntelemassa, kun saimme opetusta. Hänellä oli vilkas mielikuvitus ja sana hallussa. Sertoi keijukaisista ja tontut olivat tuttuja. Siinä meni mukavasti koulupäivä, silti opimme lukemaan ja kirjoittamaan sillä mustekynällä.
      Kolmannella luokalla Helvi rakastui I. Aina nähdessään käytävällä, juoksi kädetlevällään ilosta kiljahdellen kohtyi lemmittyään. Mutta mitä teki I pyörtyä kupsahteli kesken vastaanoton. Tämän teki joka kerta.
      Opettaja kertoi nähneenesä Jeesuksen. Tarjosi meille mansikka ja mustikka karkkia usein tunnilla. Hänestä on lämpöisiä muistoja muutenkin.
      Meriläinen antoi köksästä 5 kun hannatädin pikkuleivistäni tuli valkoisia ja kivikovia.
      Keskuskansakoulun vaksilla oli toinen silmä lasia.

      Opettajan nimeä en muista. Nainen joka oli viettänyt pääsiäsloman lapissa kilpisjärvellä,. Tuli ruskettuneena, se rusketus oli ihmeellistä meille kaikille.
      Siihen aikaan ainakin inkari liikkui iltaisin kylillä kyttäämässä kuka poltti tupakkaa, seurauksena käytöksen alennus.
      Vieläkään en osaa kielioppia, koskaan en ole tarvinnut supistuslaskua, Se oli ylipääsemätön älylleni.
      Jatko luokilla tuli jonkin verran linsattua siellä painisalissa.
      maagikko

    • Hannes 64v.

      Kansalaiskoulussa 60-luvun alkupuolella oli Kuivilan pariskunta.Matti Huttunen opetti mm. Puutöitä.Jaakko Mäkelä metallitöitä Tosi hyviä molemmat.Tolosen Manu oli pituudeltaan lyhyemmän puoleinen,Manun sanonta oli usein,Jos se putuaa ja hajuaa,ni kuka sen kokuaa.Vaksia sanottiin " Kiiluksi " .Kuisman Pena piti kentät hyvässä kunnossa,kenttähoitajana.Sitten olikin Ammiksen vuoro ja siellä oli kaikki Vaito Kovasiiven Reksin hallinnassa.

      • Uuno_Synkeys

        Eikös Tolosta kutsuttu "Finiksi"? Muistelen Kentän Arton kysyneen kerran trunnilla: "Mikä sedästä tulee isona". Fini vastasi: "Tulee täti, jos tehdään keisarinleikkaus"
        Toisen kerran loppukevään kuumana päivän, olisiko ollut Arto taas, joka ehdotti : "Mennään pihalle ja otetaan mollikkaa" Fini : "Juo itse mollikkasi"
        Kuivilaska opetti kai matikkaa? Muistelen myös, että Kuivilaa kutsuttiin myös Rutiksi?


    • kuuskolmonen

      Eiks Köntti tai Könä ollut just toi Kuivila,jos nyt oikein muistan.Ite olin oppikoulussa mutta kavereita oli siellä uimahallin vieressä koulussa.

    • möttösen mummi

      Ja muistaako kukaan Kinnarista Atte Grönroosin n.1950 - 52. Oli liehuvat kiharat ja melko komea silloin tyttöjen silmissä. Minä sain ikuisen trauman kun hän moitti piirustustani, joka oli kuitenkin ihan hattupäisen tytön näköinen, vaikka en tehnytkään sille hiuksia, koska pääasia oli se HATTU.

    • Mies 70-v

      Kinnarissa oli tosiaan 50- luvulla Tyynelät opettajina. Pariskunnan naispuolinen opettaja eli lähes 100- vuotiaaksi. Miesopella oli tapana lyödä karttakepillä näpeille ja nurkkaan pantiin aivan pienestäkin syystä. Samaan olisi aihetta nykyisellekin oppilasainekselle, jotka eivät juurikaan arvosta opettajiaan.

    • Papparainen.

      Kolehmainen oli yhteiskoulussa opettajanani. Hän asui Järnefeltin talossa Tuusulanjärven rannalla. Oli muistaakseni taitelija Järnefeltin vävy.
      Mukava opettaja oli. Samaan aikaan oli naisopena "Solmu", jolle me pojat teimme usein kepposia.

      • JussiH

        Laura Järnefelt muutti takaisin lapsuudenkotiinsa vuonna 1933. Hän asui Suvirannassa oman perheensä, aviomiehensä Erkki Kolehmaisen ja kolmen poikansa, kanssa. Järnefelt jatkoi taiteellista uraansa aktiivisesti viimeisiin elinvuosiinsa saakka. Hän kuoli syksyllä 1985.


      • Tapahtunut tämäkin

        Rauha Kolehmaiselle mutta Kolehmainen oli kova juoppo vanhempana miehenä. Kerran eräänä talvisena iltana satoi rankasti lunta, tulimme mieheni ja minä kyläilemästä autolla. Järnefelttien talon lähellä pyörätiellä makasi mustatakkinen mies, pysähdyimme ja juoksin katsomaan makaajaa. Kolehmainen se siinä umpihumalassa, kiskoin ukon ylös kilisevän muovikassinsa kanssa ja talutin kotiovelle. Kolehmainen kiitti ja me jatkoimme matkaa. Olisi voinut Kolehmaiselle käydä huonomminkin kylmässä ja lumisateessa.

        PS. Tällä ei ole tarkoitus sumentaa Kolehmaisen muistoa.


    • Jumperi

      Jachka,muistatko Ögran kavereita Heikki N(Nippe) ja Bruno.Ögran pikkubroidi ajoi myöhemmin pahan limetin ja menehtyi.Kari P.Vuoritieltä pyöri myös kuvioissa.

      • Jachka

        Jumperi, Oltiin Nipen ja Kari P. kanssa samalla luokalla! Nippe hengaili aika paljon myös Julle V:n ja hänen veljensä porukoissa. Joo, Ögrän proidi kaatoi Salosen kuormurin talven ensiliukkailla, ja meni siinä. Capri oli myös luokallani. Brunoo en kyllä muista.


    • jocke3

      Kari P. Vuoritieltä? Onko Pablo lempinimeltään?

      • Jachka

        Jocke3, On se!


    • En saga

      KINNARIN KOULUSSA:
      SAKARI LEPISTÖ oli luokanopettajana. Jouduin kerran jäämään "jälkkäriin" tai paremminkin tukkariin eli tukiopetukseen, kun en osannut kertotauluja. Laiskuuttani olin opetellut ulkoa vain ysin kertotaulun. Lepistö kysyi, että mikä kertotaulu tuottaa eniten vaikeuksia. Vastasin, että 9. Kun hän kyseli 9-kertotaulun, minä tyhmyyttäni latelin vastaukset kuin apteekin hyllyltä. Hyvinhän se menee, sanoi Lepistö. Mutta mitenkäs on sitten niiden muiden laita, hän jatkoi. No, käryhän siinä kävi ja sitten sitä istuttiin tankkaamassa kertotauluja kunnes Sakari Lepistö ilmeisesti kyllästyi ja totesi mielessään minut toivottomaksi tapaukseksi kertolaskun suhteen. Sakari, vasta ammattiopistossa matikkapääni alkoi säteillä ja olin luokkani parhaita ellen paras.
      Kerran jäimme koko luokka jälki-istuntoon, kun joku oli laittanut nastan Sakari Lepistön tuolille. Me tytöt pääsimme jälki-istunnosta pois ennen poikia, koska Lepistö arveli, ettei kukaan tytöistä olisi sellaiseen kolttoseen edes syyllistynyt.

      VIRVE PÖRRÖ opetti meille käsityötä ja liikuntaa. No, Virve jäi minulle tosi etäiseksi ehkä sen takia, etten ollut mitenkään erityisen liikunnallinen johtuen mm. siitä, että isäni ei ollut halukas investoimaan minulle sopiviin urheiluvälineisiin. Hiihdin ala-asteella aikuisille tarkoitetuilla suksilla. Ei oikein liikunta napannut, kun aina tulin valituksi viimeisenä pesisjoukkueeseenkin. Johtui varmaan vääränlaisista verkkareista. Jos minulla olisi ollut jotkut f...n adidakset, olisin ollut aivan toisen tason urheilija! Lapset voivat olla julmia ja opettajan tehtävänä olisi huomata nämäkin asiat ja tukea vähän köyhemmistäkin olosuhteista tulevaa pentua.

      KAJ PEHRSSON (KAITSU) oli kuudennella opettajamme. Hän oli miellyttävä opettaja. Siis todella. Kaikki pitivät hänestä. Hän toimi aktiivisesti Järvenpään PuistoBluesissa. Valitettavasti Kaitsu ei enää ole keskuudessamme.

      • En saga

        KESKUSTAN YLÄASTE:
        MARJA-LIISA KOKKONEN (MAMI) oli liikunnan opettajana 1972-2002. Mamista ei mitään negatiivista sanottavaa. Muistelen, että pidin hänen tunneistaan (7-9 -luokat).

        LEILA PÄÄKKÖNEN: Aivan ihana opettaja. Leila opetti meille käsityötä. Positiivinen ja hillitty, oikein super-ope. Saimme kuunnella musiikkia kässän tunneilla. Leila oli opettajana 1968-2000.

        RIITTA SALOMIES (RULLIS) vastasi historian opetuksesta. Hän oli kerrassaan mahtava, innostava opettaja. Riitta oli henkilö, joka otti yleisönsä. Me katsoimme häntä varmaan montut auki: wow, mikä ope! Riitta oli opettajana 1973-1992.

        HEIDI RASK: Biologian ja maantiedon opettajana vuodesta 1986. Heidi oli myös niitä opettajia, joista pidettiin. Ainut miinus oli se, että hän teetti meillä paljon ryhmätöitä ja esitelmiä mutta opimmehan ainakin esiintymään luokan edessä.

        AUNE TOIVANEN; opettajana 1982-2009. Muistaakseni lopun aikaa rehtorina. Aune opetti meille kauhukakaroille matematiikkaa. Tosin minä olin kyllä kiltisti kuten koulukiusatun kuuluukin olla. Aune, sinäkään et saanut minua ymmärtämään matikkaa, vrt. Sakari Lepistöön. Muttei se sinun syysi ollut vaan luokallemme sattuneiden häirikköoppilaiden, jotka pitivät muita oppilaita pienessä jännityksessä -vaikkei sinun tunneilla riehuttu mutta silti. Aune olikin niitä harvoja opettajia, joilla todella oli auktoriteettia. Aune antoi muistaakseni minulle kutosen. Mutta niin olisin antanut minäkin, sillä enhän koskaan avannut suutani tai edes viitannut. Aunesta jäi olemattomat traumat! ;)


      • En saga
        En saga kirjoitti:

        KESKUSTAN YLÄASTE:
        MARJA-LIISA KOKKONEN (MAMI) oli liikunnan opettajana 1972-2002. Mamista ei mitään negatiivista sanottavaa. Muistelen, että pidin hänen tunneistaan (7-9 -luokat).

        LEILA PÄÄKKÖNEN: Aivan ihana opettaja. Leila opetti meille käsityötä. Positiivinen ja hillitty, oikein super-ope. Saimme kuunnella musiikkia kässän tunneilla. Leila oli opettajana 1968-2000.

        RIITTA SALOMIES (RULLIS) vastasi historian opetuksesta. Hän oli kerrassaan mahtava, innostava opettaja. Riitta oli henkilö, joka otti yleisönsä. Me katsoimme häntä varmaan montut auki: wow, mikä ope! Riitta oli opettajana 1973-1992.

        HEIDI RASK: Biologian ja maantiedon opettajana vuodesta 1986. Heidi oli myös niitä opettajia, joista pidettiin. Ainut miinus oli se, että hän teetti meillä paljon ryhmätöitä ja esitelmiä mutta opimmehan ainakin esiintymään luokan edessä.

        AUNE TOIVANEN; opettajana 1982-2009. Muistaakseni lopun aikaa rehtorina. Aune opetti meille kauhukakaroille matematiikkaa. Tosin minä olin kyllä kiltisti kuten koulukiusatun kuuluukin olla. Aune, sinäkään et saanut minua ymmärtämään matikkaa, vrt. Sakari Lepistöön. Muttei se sinun syysi ollut vaan luokallemme sattuneiden häirikköoppilaiden, jotka pitivät muita oppilaita pienessä jännityksessä -vaikkei sinun tunneilla riehuttu mutta silti. Aune olikin niitä harvoja opettajia, joilla todella oli auktoriteettia. Aune antoi muistaakseni minulle kutosen. Mutta niin olisin antanut minäkin, sillä enhän koskaan avannut suutani tai edes viitannut. Aunesta jäi olemattomat traumat! ;)

        KESKUSTAN YLÄASTE jatkoa...
        KYLLIKKI VALLAS; äidinkieli vuosina 1968-2000. Kyllikin tunneilla oli - ja puhun nyt omasta kokemuksestani - käynnissä täysi kaaos. Luokka oli minulle entuudestaan tuntematon rinnakkaisluokka, johon jostain syystä jouduin seitsemännellä luokalla äidinkielen tunneiksi. Ko. luokka oli koko koulun sekopäisimmän luokan maineessa. Ilmeisesti jotain Jamppalaisten ä...riä. Jälkeenpäin ajateltuna täynnänsä pikkunarsisteja ja Kyllikki suoraan sanottuna hätää kärsimässä.

        En muista, että hän olisi koskaan puuttunut tunneilla tapahtuvaan kiusaamiseen. Ehkäpä hän sai itse hiukan hengähtää silloin, kun luokan häiriköt olivat milloin kenenkin kiusatun kimpussa. Täysi helvetti non-stop! Jäi kyllä p...kat muistot ja painajaiset vuosiksi. Kyllikkiä kutsuttiin nimellä "tärinä", mikä kertoo jo paljon oppilasmateriaalista...

        Kyllikki laski numeroni ysistä seiskaan tai kutoseen, koska en suostunut pitämään esitelmää kyseisen luokan edessä.

        ELINA AUTIO; äidinkielen opettajana 1971-1992. Onneksi, onneksi pääsin vaihtamaan yläasteella Elinan tunneille! Ymmärtävä, kannustava, positiivinen, aina iloinen Elina. Hänenlaisiaan opettajia lisää, kiitos! Elinan tunneilla alkoivat arvosanatkin taas nousta.

        EEVA PYYKÖLÄ opetti musiikkia vuosina 1971-2006. Miellyttävän tuntuinen opettaja muttei niitä kaikkein parhaimpia kurinpitäjiä.

        ESKO LAAKSO opetti meille fysiikkaa ja kemiaa. Opettajana 1969-1992. Miellyttävän tuntuinen, rauhallinen, hyvä opettaja muttei niitä kaikkein parhaimpia kurinpitäjiä.

        Kaikenkaikkiaan täytyy todeta, että opettajan työssä tarvitaan lehmän hermoja. Lisää miesopettajia sekä paremmat mahdollisuudet täysin häiriintyneiden oppilaiden kurissapitämiseen. Jokaisella kuuluu olla oikeus käydä koulua ilman henkisen ja fyysisen väkivallan uhkaa.


      • 70-luvulta
        En saga kirjoitti:

        KESKUSTAN YLÄASTE jatkoa...
        KYLLIKKI VALLAS; äidinkieli vuosina 1968-2000. Kyllikin tunneilla oli - ja puhun nyt omasta kokemuksestani - käynnissä täysi kaaos. Luokka oli minulle entuudestaan tuntematon rinnakkaisluokka, johon jostain syystä jouduin seitsemännellä luokalla äidinkielen tunneiksi. Ko. luokka oli koko koulun sekopäisimmän luokan maineessa. Ilmeisesti jotain Jamppalaisten ä...riä. Jälkeenpäin ajateltuna täynnänsä pikkunarsisteja ja Kyllikki suoraan sanottuna hätää kärsimässä.

        En muista, että hän olisi koskaan puuttunut tunneilla tapahtuvaan kiusaamiseen. Ehkäpä hän sai itse hiukan hengähtää silloin, kun luokan häiriköt olivat milloin kenenkin kiusatun kimpussa. Täysi helvetti non-stop! Jäi kyllä p...kat muistot ja painajaiset vuosiksi. Kyllikkiä kutsuttiin nimellä "tärinä", mikä kertoo jo paljon oppilasmateriaalista...

        Kyllikki laski numeroni ysistä seiskaan tai kutoseen, koska en suostunut pitämään esitelmää kyseisen luokan edessä.

        ELINA AUTIO; äidinkielen opettajana 1971-1992. Onneksi, onneksi pääsin vaihtamaan yläasteella Elinan tunneille! Ymmärtävä, kannustava, positiivinen, aina iloinen Elina. Hänenlaisiaan opettajia lisää, kiitos! Elinan tunneilla alkoivat arvosanatkin taas nousta.

        EEVA PYYKÖLÄ opetti musiikkia vuosina 1971-2006. Miellyttävän tuntuinen opettaja muttei niitä kaikkein parhaimpia kurinpitäjiä.

        ESKO LAAKSO opetti meille fysiikkaa ja kemiaa. Opettajana 1969-1992. Miellyttävän tuntuinen, rauhallinen, hyvä opettaja muttei niitä kaikkein parhaimpia kurinpitäjiä.

        Kaikenkaikkiaan täytyy todeta, että opettajan työssä tarvitaan lehmän hermoja. Lisää miesopettajia sekä paremmat mahdollisuudet täysin häiriintyneiden oppilaiden kurissapitämiseen. Jokaisella kuuluu olla oikeus käydä koulua ilman henkisen ja fyysisen väkivallan uhkaa.

        No entäpä legendaariset Leinoset, Kutri ja Hely. Kuka muistaa? Kutri ei minua opettanut mutta Hely opetti lukiossa äidinkieltä.


      • En saga
        En saga kirjoitti:

        KESKUSTAN YLÄASTE:
        MARJA-LIISA KOKKONEN (MAMI) oli liikunnan opettajana 1972-2002. Mamista ei mitään negatiivista sanottavaa. Muistelen, että pidin hänen tunneistaan (7-9 -luokat).

        LEILA PÄÄKKÖNEN: Aivan ihana opettaja. Leila opetti meille käsityötä. Positiivinen ja hillitty, oikein super-ope. Saimme kuunnella musiikkia kässän tunneilla. Leila oli opettajana 1968-2000.

        RIITTA SALOMIES (RULLIS) vastasi historian opetuksesta. Hän oli kerrassaan mahtava, innostava opettaja. Riitta oli henkilö, joka otti yleisönsä. Me katsoimme häntä varmaan montut auki: wow, mikä ope! Riitta oli opettajana 1973-1992.

        HEIDI RASK: Biologian ja maantiedon opettajana vuodesta 1986. Heidi oli myös niitä opettajia, joista pidettiin. Ainut miinus oli se, että hän teetti meillä paljon ryhmätöitä ja esitelmiä mutta opimmehan ainakin esiintymään luokan edessä.

        AUNE TOIVANEN; opettajana 1982-2009. Muistaakseni lopun aikaa rehtorina. Aune opetti meille kauhukakaroille matematiikkaa. Tosin minä olin kyllä kiltisti kuten koulukiusatun kuuluukin olla. Aune, sinäkään et saanut minua ymmärtämään matikkaa, vrt. Sakari Lepistöön. Muttei se sinun syysi ollut vaan luokallemme sattuneiden häirikköoppilaiden, jotka pitivät muita oppilaita pienessä jännityksessä -vaikkei sinun tunneilla riehuttu mutta silti. Aune olikin niitä harvoja opettajia, joilla todella oli auktoriteettia. Aune antoi muistaakseni minulle kutosen. Mutta niin olisin antanut minäkin, sillä enhän koskaan avannut suutani tai edes viitannut. Aunesta jäi olemattomat traumat! ;)

        KESKUSTAN YLÄASTE jatkoa...
        ARJA ALANKO: Opetti meille muistaakseni ainakin enkkua. Mukava opettaja.

        ULLA TOIVONEN: Miellyttävä opettaja.


      • En saga
        En saga kirjoitti:

        KESKUSTAN YLÄASTE jatkoa...
        ARJA ALANKO: Opetti meille muistaakseni ainakin enkkua. Mukava opettaja.

        ULLA TOIVONEN: Miellyttävä opettaja.

        KESKUSTAN YLÄASTE jatkoa...
        ANNA HEINO opetti kuvaamataitoa. Todella miellyttävä opettaja. 10

        MARJAANA NEVALA opetti fysiikkaa ja kemiaa. Siis nyt täytyy sanoa, että hirveän, kauhean, kamalan, törkeän mukava ope. Tykkäsin! 10

        = Jos siis peruskoulu meni joltain osin pulpetin alle, niin ei se kokonaan opettajien syytä ollut. Kyllä siihen eniten vaikuttivat häiriintyneet luokkatoverit. (Tuo "toverit" sana ei oikein sovi tähän yhteyteen.) Siitäkin poppoosta 70% saisi näinä päivinä AD/HD-diagnoosin alta aikayksikön. Vanhemmat, syöttäkää pikku kullannupuillenne (


      • En saga
        En saga kirjoitti:

        KESKUSTAN YLÄASTE jatkoa...
        ANNA HEINO opetti kuvaamataitoa. Todella miellyttävä opettaja. 10

        MARJAANA NEVALA opetti fysiikkaa ja kemiaa. Siis nyt täytyy sanoa, että hirveän, kauhean, kamalan, törkeän mukava ope. Tykkäsin! 10

        = Jos siis peruskoulu meni joltain osin pulpetin alle, niin ei se kokonaan opettajien syytä ollut. Kyllä siihen eniten vaikuttivat häiriintyneet luokkatoverit. (Tuo "toverit" sana ei oikein sovi tähän yhteyteen.) Siitäkin poppoosta 70% saisi näinä päivinä AD/HD-diagnoosin alta aikayksikön. Vanhemmat, syöttäkää pikku kullannupuillenne (

        Suomi24:n sivuille ei näköjään hymiöitä paljon kirjootella! No, yritetäänpäs uurelleen.

        ...Piru sarvineen) E-epa -kalaöljyä. Voin luvata, että tämän huonolla itsetunnolla varustetun, ujon kansakunnan Pisa-pisteet lähtevät sen jälkeen kohtalaiseen nousuun.

        - Loppu -


    • okkigaam

      Muistin unohtaneeni.
      Harjulan koulussa oli nainen Vihervuori tai sinne päin. Hän sai vauvan ja eräs luokan tyttö hoiti sitä tuntien ajan Opettaja asui koulu rakennuksessa ja se tyttö oli asunnossaan.
      Hän antoi minulle ehdot kolmannella ja koko kesä meni niiden takia pilalle. Onneksi pääsin IV luokalle olin niin onnellinen. En olisi uskaltanut mennä kotiin, jos olisin jäänyt luokalle.
      maagikko

    • bfdggkjl

      "Turun Runosmäen koulun opettaja Maarit Korhonen haluaa räjäyttää koko peruskoulun opetussuunnitelman kappaleiksi. Korhonen on ollut opettajana 30 vuotta. Maailma on muuttunut, mutta koululaitos pysynyt samana, hän sanoo.
      ”Hissa, äikkä ja matikka -linjalla on menty 200 vuotta.”

      Korhonen haluaisi poistaa puolet pakollisista kouluaineista ja tuoda tilalle jotain sellaista, jota kohtaan lapset tuntevat intohimoa. Hänen mielestään nyt ei pohdita tarpeeksi, tarvitsevatko lapset peruskoulun oppisisältöjä.
      ”Pitäisi opettaa vähän kaikkea, koska emme tiedä, mitä tulevaisuuden ammatit ovat. Tarvitsisimme luovuuden, innovointikyvyn, tiimityön ja jatkuvan oppimisen opetusta.”/HS
      ----------------------------

      - Intohimoisista lapsista tulee intohimoisia ja innovatiivisia aikuisia. Luovuus ja intohimo ei tarkoita taivaanrannanmaalariutta tai puristisen boheemia elämäntietä. Korkeimmilta koulutustasoilta, opettajista, professoreista ja akateemisuuden huipulta erottuvat ne, joilla on intohimo ja laaja elämä, laajat sivuelämät. Se tekee heistä parempia omassa työssään.

      Järvenpää on kulttuurikaupunki. Lasten tulevaisuus tulee muistaa kaikessa. Apaattisuus ja flegmaattisuus ei liity koulutustasoon eikä alaan, vaan siihen, miten vahvaksi lapsen elämänpalo on pienenä mahdollistettu ja tie innovatiiviseen ja intohimoiseen elämään näytetty. On väärin esittää lapselle intohimoa ja innovatiivisuutta tukahduttava negatiivinen elämänmalli.

      Pienellä hiomisella ja lisäyksillä saadaan kaikille järvenpääläisille lapsille arkiympäristö, jossa on esim. peruskoulun oppeja syventävä ja laajentava harrastuspaletti, josta voi valita omien taipumusten mukaan.

      Liian moni ei elä. Jos ei elä lapsena, ei elä aikuisena. Ja aikuinen on lapsen malli.

    • entinen Aarre

      Muistaako kukaan Satu Myrskyä, opetti ainakin Anttilan ala-asteella 70-80 luvulla?

    • Mister X

      Mieleen jääneitä opettajia Kartanon yläasteelta: Puupponen, Putte,Kotitalouden opettaja Helmi Merinen (vieläkin vihaan ruuanlaittoa hänen takiaan), Mikko Siskonen eiku Sisko Mikkonen, Kepa, Taipale, Joku hermoraunio kuvaamataidon miesopettaja, Lacoste-mies Markku Elg, Biologian opettaja Sitruuna, Veijo Wasenius. Oi niitä aikoja.

      • Hellu vaan

        Kartanon ja Pajalan koululla oli molemmilla huonot maineet ainakin 80- ja 90-luvuilla. Rauhattomia opinahjoja, paljon koulukiusaamista. Järvenpää on kuin kärpäsen paska: pieni ja likainen.


    • miten se olikaan

      Joulun alla saatetaan tehdä näytelmä tai valmistaa runo tai laulu esitettäväksi juhlissa. Esitykset tietenkin valmistetaan huolellisesti. Saahan lapsi siitä ilon lisäksi kaikenlaista pääomaa. Hän siis oppii, kuten koulussa on tapana.

      Näitä esityksiä harjoitellaan kerta toisensa jälkeen, joten kuten kaikille itsestään selvää onkin, on ratkaisevaa, että asiat opetetaan kunnolla. Kuten koulussa muutenkin. Karkeana esimerkkinä, jos vaikka ruotsintunnin priimus esittää joulurunon norjaksi, norjaa taitava opettaja luonnollisesti käy runon hänen kanssaan läpi, tai siitä kuunnellaan norjalaista äänitettä.

      Opettajat voisivat näiden esitysten tiimoilta tehdä pientä yhteistyötä ja piipahtaa toistensa tunneilla auttamassa viisi minuuttia. Sillä on merkitystä ja se on kivaa.

      On nimittäin anteeksiantamatonta, jos lapsille opetetaan jotain väärin, he opettelevat sitä, esittävät sen, ja kärsivät siitä sen jälkeen koko ikänsä monella tavalla. Ensin koulussa, koska luulevat että väärin on oikein, toisekseen arjessa, koska arki tuo ristiriidan sen kanssa, mitä koulussa on opittu. Tämä heijastuu aikuisuuteen ja työhönpääsyyn ja sosiaaliseen asemaan ym. asti.

      Kouluhan on kuitenkin oppilaitos ja väärin ei saa opettaa. Jos opetatte esitykseen jotain, mikä ei ole teidän vahvin asianne, kysykää apua saman koulun kyseisen alan opettajalta. Nämä ovat aivan perusasioita, mutta hyvä muistuttaa näin joulun alla.

      • 09876i

        Pääsihän Järvenpää Nyt-liitteeseenkin. Joku sana oli kirjoitettu oikein jossain raflan seinällä olevassa lapussa. En oikein tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella.


    • Alienoor

      "KAJ PEHRSSON (KAITSU) oli kuudennella opettajamme. Hän oli miellyttävä opettaja. Siis todella. Kaikki pitivät hänestä. Hän toimi aktiivisesti Järvenpään PuistoBluesissa. Valitettavasti Kaitsu ei enää ole keskuudessamme."

      Eniten elämääni vaikuttanut opettaja Kinnarin ala-asteella. Vieläkin saattaa tulla mieleen anekdootteja hänestä, vaikka aikaa on kulunut reilu 25 vuotta. Järkytyin tiedosta, että hän on kuollut jo muutama vuosi sitten.

    • muistuu.mieleen

      Entä Anttilan koulun reksi Stenqvistin Olavi?

    • Sinatra64

      Muistan erään opettajan Harjulan kansakoulussa jonka nimi oli napola muuten hän oli naisopettaja oli aika tiukka mutta hyvä.paras oli Virtanen Jenny.

    • ergenzes

      VMP sanoisi stuppi

    • rrrrrrrr

      Aloitin opintaipaleeni Anttilan koulussa 1968. Meidän opettajana oli kaksi ensimmäistä vuotta Ritva Stenquist, opettajista parhain. Rauhallinen, tasapuolinen ja kaikki huomioiva. Muistelen häntä aina lämmöllä.

      • Anonyymi

        Ennen Anttilaa oli Haarajoella opettajana.


    • Olin.siellä.minäkin

      Olin Veikko Tyynelän oppilaana 50-luvulla. Olimme koko neljän vuoden ajan siinä vanhassa keltaisessa koulurakennuksessa, jossa oli luokan lisäksi, keittiö, voimistelusali ja opettajien, Tyynelän ja Ahvenaisen asunnot. Yläkerrassa oli veistoluokka, jossa Tyynelä opetti puukäsitöitä. Niinä vuosina Tyynelä kertoi muutamaan otteeseen tarinoita Sortavalasta. Koulun yhteiset joulujuhlat pidettiin yleensä voimistelusalissa, jonne oppilaat kantoivat tarvittavan määrä tuoleja myös ison koulun puolelta, mutta kerran meidän luokalla oli lisäksi oma ns. pikkujoulutilaisuus Tyynelän asunnon puolella. Keittiö valmisti ruoan myös erillään olevalle koulurakennukselle, joka oli kauempana Harjuvaaran sahan luona. Kaksi poikaa vuorollaan lähti kantamaan maitotonkkaa siellä koulua käyvälle luokalle. Eräänä päivänä Tyynelä ilmoitti meille oppilaille välitunnilla, että Voitto Hellsten on saanut pronssia Melbournen olympiakisoissa 400 m:n juoksussa. Joskus kuuntelimme luokassa Yleisradion lähettämää Kouluradiota. Myöhemmin osa meistä lähti oppikouluun ja saimme luokkaamme rinnakkaisluokalta uusia oppilaita. Sitten Jean Sibelius kuoli. Kun ruumisauto toi säveltäjämestaria viimeisellä matkallaan kohti Ainolaa, meitä järvenpäälaisiä koululaisia oli silloin tievarsilla osoittamassa kunnioitusta vanhalle mestarille. Luokan radiosta kuuntelimme hiihdon MM-kisoja 1958. Hakulinen ja Hämäläinen olivat kovia menijöitä, unohtamatta Kalevi Kärkistä. Veikko Tyynelä opetti meille kaiken alkaen siitä, mihin Hulda Niemenrannan 1-2 luokkalaisten opetus oli päättynyt. Ketäs meitä siellä oli kun muistelen: Juro, Ankka, Suli, Halim, Timppa, Tuula, Leena, Marjatta, Anneli, Kirsti.
      Myöhemmin kansalaiskoulussa opetusta jatkoivat pääosin Mauri Salminen ja Tauno Niemi, mutta se on jo toinen juttu.

    • 1944

      24.11.2018: Järvenpääläistä jo edesmennyttä opettaja Ilmari Kokkosta sättineelle:
      Olin hänen oppilaanaan keskuskansakoulussa 1950-luvulla eikä minulla ole hänestä muita kuin hyviä muistoja.

      • miesvm44

        nii no, tikulla silmään joka vanhoja muistelee , silti haluun jatkaa asiaa ..
        1944: lle
        Ei hän ( Ilmari Kokkonen) toisii oppilaita hakannutkaan, muistan että olin ainoo oppilas jonka fyysistä koskemattomuutta Ilmari Kokkonen loukkasi.
        Tämmönen on aina vakava asia , kun esimies lyö ja vielä lasta. Silloin väkivalta kuuluu järjestelmään. No se oli silloin , elimme aika kehittymättömissä oloissa vielä silloin. Missään muualla mua ei ole esimies lyönny, ei edes armejassa. Oon jo yli 70v mies , asia ei unohdu mielestä. Iso vastuu opettajalla kuinka lasta kohtelee.

        miesvm44


      • K-MK1957

        Minä olin keskuskoulussa -63 ja opettaja oli Aune Siitonen tiukka täti. Laittoi välitunnilla opiskelemaan jos ei jotain osannut ulkoa. Aune sanoi ettei kannata yhteiskouluun pyrkiä kun et sinne kumminkaan pääse, menin kokeisiin ja pääsin. Kokkoset muistan ja kentänhoitaja Penan. Kuivilat muistan hyvin asuivat meidän naapurissa kentänlaidalla ja myöhemmin olivat opejani kansalaiskoulussa. Inkku oli topakka täti ja Meriläisestä tykkäsin. Vaito Kovasiipi oli ammiksen reksinä. Jaakkola opettajana siellä minulla.


    • Anonyymi

      Muistatteko Harjulan koulussa 1969-1971 olleita naisopettajien nimiä?

    • Anonyymi

      Onko Kyllikki Vallas vielä hengissä?

    • Anonyymi

      Saunakalliossa, rehtorina Esa Korpelainen ja hänen kleptomaani vaimonsa.
      Joita ukko ei nöyryytänyt tai fyysisesti kurittanu, eukko varasti, korut ja kellot.
      Oi ihanaa opin aikaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1807
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      88
      1126
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      59
      1115
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe