TARA

ekaa kertaa äiti

Onko Tara kiva nimi? Ehdottakaapa erikoisia nimiä? Ja jos joku vois kertoa monta Taraa on kastettu lähivuosina? En itte pääse sivuille. Tykkään myös nimistä Maia, Zara, Dina

42

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti ekaa kertaa

      listasta Ginan. Tykkään kaikista nimistä jotka on lyhyitä ja erikoisia. En tosiaankaan halua tytöstäni Marjaa, Annelia, Siljaa, Marjattaa, tai vastaavaa.

    • tuosta

      nimestä. Kun ja jos se lausutaan Taara, se on painomitta. Jos lapsesta tulisi painava, se olisi kiusaamisen aihe.

      Kivoin noista nimiehdotuksista on Maija. Maia lausutaan Maija ja niin se kirjoitettaisiin aina kun tyttö sanoisi nimensä. Ei ole kiva sanoa, että maija ilman j:tä, ei sitä kukaan edes tajua. Gina, Zara ja Dina ovat liian erikoisia suomalaislaselle.

      • ihmeessä

        Tara lausuttaisiin Taara?!


      • no vaikka
        ihmeessä kirjoitti:

        Tara lausuttaisiin Taara?!

        Ruotsissa lausutaan pitkä vokaali jos on vokaali_konsonantti_vokaali eli Tara lausutaan Taara (ja Tina Tiina, Sara Saara...) En sitten tiedä painomitoista...


      • nythän
        no vaikka kirjoitti:

        Ruotsissa lausutaan pitkä vokaali jos on vokaali_konsonantti_vokaali eli Tara lausutaan Taara (ja Tina Tiina, Sara Saara...) En sitten tiedä painomitoista...

        ollaan Suomessa.:)


      • Tara
        nythän kirjoitti:

        ollaan Suomessa.:)

        Ninakin sanotaan täällä usein Niina. Erika Eerika ja Kira aina Kiira. Sen analogian mukaan Tarakin voi olla Taara.


      • ...mites sitten... ;-)
        Tara kirjoitti:

        Ninakin sanotaan täällä usein Niina. Erika Eerika ja Kira aina Kiira. Sen analogian mukaan Tarakin voi olla Taara.

        MInä ainankin lausun Tara ihan Tara ja Kira Kira!! Tuolla sinun logiikalla olisi sitten esim. Satu - Saatu, Timo - Tiimo, Kati - Kaati jne... ja olen kuullut että jotkut lausuvat Nina ihan Nina ja Tina Tina ja Lena Lena..... meitähän on niin moneksi...


      • meitä
        ...mites sitten... ;-) kirjoitti:

        MInä ainankin lausun Tara ihan Tara ja Kira Kira!! Tuolla sinun logiikalla olisi sitten esim. Satu - Saatu, Timo - Tiimo, Kati - Kaati jne... ja olen kuullut että jotkut lausuvat Nina ihan Nina ja Tina Tina ja Lena Lena..... meitähän on niin moneksi...

        on moneksi ja kaikki ei lausu Nina ja Kira kuten sinä. Siksi sekaannuksia tuleekin, jos nimen kirjoitusasu eroaa lausumisesta.

        Minä taas en ole koskaan kuullut, että Kira sanottaisiin Kira, vaan Kiira. Esim. ratsastaja Kira (Kiira) Korpi.

        Turha ottaa esimerkiksi Satua, joka on täysin suomalainen nimi.


      • on kylläkin
        meitä kirjoitti:

        on moneksi ja kaikki ei lausu Nina ja Kira kuten sinä. Siksi sekaannuksia tuleekin, jos nimen kirjoitusasu eroaa lausumisesta.

        Minä taas en ole koskaan kuullut, että Kira sanottaisiin Kira, vaan Kiira. Esim. ratsastaja Kira (Kiira) Korpi.

        Turha ottaa esimerkiksi Satua, joka on täysin suomalainen nimi.

        taitoluistelija kahdella i:llä!

        Ratsastaja on Kyra Kyrklund.


      • Nina mjdkdd
        ...mites sitten... ;-) kirjoitti:

        MInä ainankin lausun Tara ihan Tara ja Kira Kira!! Tuolla sinun logiikalla olisi sitten esim. Satu - Saatu, Timo - Tiimo, Kati - Kaati jne... ja olen kuullut että jotkut lausuvat Nina ihan Nina ja Tina Tina ja Lena Lena..... meitähän on niin moneksi...

        Minua kutsutaan Niinaksi Suomessa, Saksassa ja USAssa. Harvemmin minua kutsutaan ihan Ninaksi...
        Liian terävältä kuulostaa...


      • Qveltsu
        Tara kirjoitti:

        Ninakin sanotaan täällä usein Niina. Erika Eerika ja Kira aina Kiira. Sen analogian mukaan Tarakin voi olla Taara.

        Voi olla taraa, Mutta minun nimi lausutaan pelkästään Tara. Kaikki ketkä tunnen ja heillä on nimi Tara niin lausutaan Tara.


      • Tarrrraaaa

        Mun nimi on Tara, ja mua kutsutaan ihan nimellä Tara, ei Taara :)


      • Anonyymi
        ...mites sitten... ;-) kirjoitti:

        MInä ainankin lausun Tara ihan Tara ja Kira Kira!! Tuolla sinun logiikalla olisi sitten esim. Satu - Saatu, Timo - Tiimo, Kati - Kaati jne... ja olen kuullut että jotkut lausuvat Nina ihan Nina ja Tina Tina ja Lena Lena..... meitähän on niin moneksi...

        Se on Tara ja Kira.
        Terveisin Tara ja Kira


    • on Suomessa

      359, joista suurin osa annettu 80-luvun jälkeen. Mielestäni ihan kaunis nimi. Maia on myös kaunis, eikä lausuta Maija, niinkuin joku sanoi, vaan Maia. Kuulostaa tietysti aika samanlaisilta.;) Eihän Maria nimeäkään lausuta Marja. No joo, mutta ymmärsin pointin..

      Mielestäni noista nimistä, joita ehdotit, Tara on ehdottomasti paras. Zarasta tulee mieleen vaatekauppa..

      • olisi

        Tara Marleena =)


      • kenenkään

        tajuavan, jos lapsi sanoaa nimekseen Maia, ettei se olisi Maija. Maria on kuitenkin yleinen nimi joka lausuttaessa Mariia, ei mene sekaisia Marjan kanssa. Lyhyellä i:llä sanottuna se sotkeentuu usein Marjan kanssa. Korva ei kuule eroa.


      • ihan selvästi
        kenenkään kirjoitti:

        tajuavan, jos lapsi sanoaa nimekseen Maia, ettei se olisi Maija. Maria on kuitenkin yleinen nimi joka lausuttaessa Mariia, ei mene sekaisia Marjan kanssa. Lyhyellä i:llä sanottuna se sotkeentuu usein Marjan kanssa. Korva ei kuule eroa.

        Maria lausutaan yleensä suomessa vaan Mari-a ja Marja taas Marja. Kyllä siinä on ero. Ja Maia samoin Mai-a ja Maija Maijana. Itsekin pidän Maia nimeä kauniina, parempana vaihtoehtona kuin vanha Maija-nimi. Samoin Tara on nätti ja Gina. Erikoinen nimi olisi vaikka Edda, joka on mun mielestäni erittäin kaunis vaikka onkin suht. harvinainen.


      • eroa
        ihan selvästi kirjoitti:

        Maria lausutaan yleensä suomessa vaan Mari-a ja Marja taas Marja. Kyllä siinä on ero. Ja Maia samoin Mai-a ja Maija Maijana. Itsekin pidän Maia nimeä kauniina, parempana vaihtoehtona kuin vanha Maija-nimi. Samoin Tara on nätti ja Gina. Erikoinen nimi olisi vaikka Edda, joka on mun mielestäni erittäin kaunis vaikka onkin suht. harvinainen.

        Nimi on niin harvinainen, ettei tule edes ajatelleeksi, että se voisi olla Maia. Maija on kiva nimi, eikä ollenkaan yleinen tässä ikäpolvessa.


      • ja tuo
        ihan selvästi kirjoitti:

        Maria lausutaan yleensä suomessa vaan Mari-a ja Marja taas Marja. Kyllä siinä on ero. Ja Maia samoin Mai-a ja Maija Maijana. Itsekin pidän Maia nimeä kauniina, parempana vaihtoehtona kuin vanha Maija-nimi. Samoin Tara on nätti ja Gina. Erikoinen nimi olisi vaikka Edda, joka on mun mielestäni erittäin kaunis vaikka onkin suht. harvinainen.

        Edda kuullaan väärin Heddaksi, koska se on nimem yleisempi muoto.


      • kuulijasta
        eroa kirjoitti:

        Nimi on niin harvinainen, ettei tule edes ajatelleeksi, että se voisi olla Maia. Maija on kiva nimi, eikä ollenkaan yleinen tässä ikäpolvessa.

        Monet tällä palstalla on nimittäin sanoneet kuulevansa eron selvästi.:) Ja Edda ja Hedda nyt ainakin kuulostaa ihan eriltä...


      • eri mieltä
        kuulijasta kirjoitti:

        Monet tällä palstalla on nimittäin sanoneet kuulevansa eron selvästi.:) Ja Edda ja Hedda nyt ainakin kuulostaa ihan eriltä...

        H henkäistään vain Heddassa. Sitä ei juuri kuule, jos ei osaa kuunnella. Jokaiselle oma ja lapsen nimi on tärkeä asia, mutta muille se ei ole niinkään tärkeä. Nimiä on vaikea muistaa muutenkin saati sitten reagoida siihen, että onko kyse Maiasta vai Maijasta. Siksi kannatan selkeitä nimiä.


      • mielipiteeni
        ja tuo kirjoitti:

        Edda kuullaan väärin Heddaksi, koska se on nimem yleisempi muoto.

        minulle ei ainakaan tule mieleenkään lausua Taraa
        - Taarana, kyllä se on T-a-r-a, kahdella a:lla

        Tunnen yhden Taran ja hänen nimensä lausutaan niinkuin kirjoitetaankin


      • lausutaan

        Maija, on se kirjoitettu sitten ilman J:tä tai ruotsalaisittain Maja.
        Mitään eroa ei todella puheessa kuule. Ja Kyllä tulee lapsella olemaan vaikeaa, kun joutuu joka käänteessä selittämään, että "ILMAN J:TÄ".


    • mie vaan

      Tara:
      Irlannissa vanhastaan ollut suosittu nimi. Irlantilaisessa perinteessä Tara on pyhä vuori. Gaelin kielessä nimi merkitseekin mäkeä ja vuorta. mytologiassa;Tara: (Intial.pelastaja, loistava, tähti).

      Lyhyitä erikoisia:

      Anya, Ava, Beata, Cara, Cora, Cyra, Enny, Fiia, Fina, Gaia on muuten muinaisessa Kreikassa maan jumalatar =)
      Gea, Gemma, Gina, Isa, Jade, Joan, June, Kiia, Kira, Lara, Leda, Lida, Lili, Luna, Maj, Mea, Mila, Misa, Mona, Nana, Rea, Rina, Rosa, Saga, Sani, Svea, Thua, Tua, Vera, Vivi, Yrsa, Ylva, Zoja....

    • njah

      Näin nuoren (14-vuotiaan) näkökannasta...Olisin todella kateellinen jos ystäväni nimi olisi Tara...Se on aivan ihana suoraan sanottuna. Ja minulle ei tulisi mieleen sanoa sitä Taarana. Kun esitelee itsensä sen kyllä kuulee ja se myös jää.. Tottakai väärinkäsityksiä voi sattua, mutta ei se ole niin vakavaa..Usko pois Tara on aivan ihana nimi eikä lapsi itsekään tuntisi sitä mitenkään "noloksi". Älä välitä, mitä muut ajattelevat. meitä ihmisiä on moneksi ja (niin kuin näet) meillä on eri mielipiteitä asiasta. Se oma mielenkiintonne ratkaisee...

      Maiasta: Ei ole mitenkään (ainakaan minusta) kamalaa selittää, että se on ilman j:tä. Ihmiset tottuvat siihenkin. Samalla tavalla voi joutua selittelemään, että Mia kirjoitetaan vain yhdellä i:llä.

      Ada on myös kiva ja lyhyt nimi...
      kannatan Taraa...onnea

      • ekaa kertaa äiti

        Kiitos kivasta kommentistasi.:) Tara on mustaki kiva nimi ja siihen ollaan päätymässä. Voithan itsekin sitten jos lapsia saat antaa nimen Tara kun siitä kerran pidät:) Ja tosiaan en itse ole ikinä kuullut että Tara lausuttaisiin Taara,? En edes ajaellu tollasta ku nimeä mietittiin.. Tytölle sais vielä ehdottaa toisia nimiä, mielellään jokseenkin erikoisia ettei hirveästi olis samannimisiä. Kiitos kaikille vastanneille!


    • ekaa kertaa äiti

      Niin siis etunimi on melko varmasti Tara ja nyt haluaisin kuulla ehdotuksia toiseksi nimeksi. Mielellään erikoinen ja kaunis, ettei kovin monella ole samaa nimeä. Saa ehdottaa myös tavallisia nimiä jos sopii hyvin Taran kanssa. Ollaan mietitty Tara Alexandraa jonkun verran mutta se ei kuitenkaan ehkä oo se oikea. Kiitos vastanneille!

      • mieleeni...

        TARA ALETTA


      • ekaa kertaa äiti
        mieleeni... kirjoitti:

        TARA ALETTA

        Aletasta tulee jotenkin mieleen Alert. Kiitos kuitenkin!


    • minulle tulee

      Tara nimestä mieleen on se, että kotipuolessa jokatoisella naaraskoiralla oli se nimi. En kyllä itse lapselleni antaisi.

      • naapurustossamme

        ei taas ole yhtään Tara-koiraa!!
        Niin ne on nimet erilisia eri paikoissa.

        Ei ole mikään syy jättää antamata ko. nimeä ihan vaan sen tähden, että jonkun ventovieraan kotiseudulla oli useita sen nimisiä koiria.
        Tuo oli kyllä älytön veto!!


    • mamidummy

      mun mielestä Tara on ihana nimi.olen itsekkin harkinnut sitä jos mulle nyt tulis tyttö..ei liian erikoinen,mut makeempi ku sara ja sillee:)

    • Qveltsu

      Moi, minun nimi on Tara ja voin sanoa että kyllä on tosi hieno nimi : )
      Olen 12v ja koulustani löytyy 4taraa lisäkseni : )
      Sitä ei lausuta taraa vaan se lausutaan Tara.

    • SusuBeat

      Itseasiassa... Lingvistiikkaa ja erityisesti fonologiaa opiskelleena väittäisin, että Maia lausutaan SUOMESSA "maia tai maija" ja Maija puolestaan "Maijja" eli j-ikäänkuin tuplaantuu, mikäli Maija lausutaan oikein. Kokeilkaapa vaikka itse. Jos sanotte "maija" ei j kirjain kuulu kovinkaan hyvin (kuulostaa siis maialta) tai tavujen väliin jää pikkuinen väli (mai-ja), jolloin nimi taas kuulostaa Mai-Jalta eikä Maijalta. Kun nimen ääntää "Maijja", kuulostaa nimi siltä kuin on tarkoituskin...

      Tara, Zara ja Dina ovat mielestäni todella kauniita nimiä, itsekin voisin noita harkita omalle lapselleni... Gina on jenkeissäkin tyypillinen "white trash"-nimi, joten siitä en hirveästi tykkää...

      T. Susu

    • ,,,,

      Tara tai Taru....ok, mutta toisen(t) nimen laittaisin sellaiseksi, ettei ole r-kirjainta.

      Maija, Maia, Maya
      Anja, Ania, Anya
      Tanja, Tania.........
      Sonja, Sonia...........
      vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon

    • annnn0300a

      Onpa vanha viesti! Olis mielenkiintoista tietää alk.peräisen Taran lopullinen nimi :D Tara on mun mielestä kiva kanssa!

    • TaraK01

      Mun nimi on tara ♥ olen tyytyväinen 12-vuotias

      taatisenviuhtomista.blogspot.com

    • jghkk,l

      Maijan nykyversiona olen kuullut/nähnyt paljon Maya nimeä. lausutaan siis maija. Itsekkin harkinnut omalle tytölle, mutta saa nähdä mikä nimi loppujen lopuksi kolahtaa parhaiten, vaihtoehtoja kun on monia.
      Tara on aika ajankohtainen nimi; monessa tv-sarjassa. Itse en kyllä suomalaiselle lapselle antaisi, mutta sehän on vanhempien valinta, minkä nimen lapselleen antaa.

    • Thams

      Oma nimi Tara, pienenä en pitänyt yhtään, mutta nyt ulkomailla asuvana 25 vuotiaana niin oon ihan tyytyväinen että on tällainen nimi. :) Eikä se nykyään ole enään suomessakaan niin erikoinen, ja ei ole enään koiran nimi niin kun oli silloin ku olin pieni. :)

    • Thams

      Ja suomen ruotsalaisena voin sanoa että kyllä ne sitä Taara lausuntaa on yrittäny, mutta kannattaa vaan pysyä lujana. ;)

    • Anonyymi

      Kiva nimi tuo Tara, tiedän monta sen nimistä koiraa.

    • Anonyymi

      Tara on oikeesti tosi ihana nimi:) Oisin kyl aika kade jos jonkun kaverin nimi olis Tara😅 Tara nimisiä vaan tapaa ihan sairaasti 2023 nii onkohan se joku trendi nimi tai jotain?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3990
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3822
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3784
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2478
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      73
      2368
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2007
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1990
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1829
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1519
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe