sisäsyntyisessä astmassa nuhaa?

aivastelija

Hei!

Lääkäri epäilee minulla olevan sisäsyntyistä astmaa. (Olen 25, harrastan paljon liikuntaa, pef-puhallus parhaillaan 450, spirometriassa lievä huononeminen) Allergioita ei ole testien mukaan, mutta astmaattisia oireita on. Hengitys vinkuu uloshengityksessä, hengitys on joskus tukalaa, mutta ei kokonaan ole happi loppunut kuitenkaan. On vain paineen tunne rinnassa ja rasitun aiempaa herkemmin. Joskus yskiessä ottaa keuhkoputkeen kipeää.
No, sitä testataan nyt koelääkityksellä.

Ihmettelen kuitenkin, että mistä nuhani johtuu, vai voiko se liittyä jotenkin sisäsyntyiseen astmaan? Oireet alkoivat suunnilleen yhtä aikaa. Toisinaan nenää kutiaa ja aivastuttaa. Erite on kirkasta.
Välillä on oireettomia päiviä ja välillä taas oireilen.

Kommentteja, kokemuksia?

17

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liittyä

      Voi liittyä, koska lääkäri sanoi minulle, astmaatikolle, kun valitin iänikuisia erilaisia nuhaoireita, että astmaatikolle tyypillistä, koska nenästä keuhkoihin on samaa limakalvoa.

      • astma & nuha

        Hei.Kyselehän lääkäriltä astmalääkkeen tueksi singulairia.Itse sain siitä hyvän avun nuhaoireisiin ja pärjäilen pienemmillä kortisonilääkkeilläkin samalla.Lääkityksen aloitti keuhkolääkäri joka myös allergioihin perehtynyt.Apu tuli jo muutamalla tabletilla. Lääkärisi tietysti arvioi sopiiko sinulle.Ainakin kannattaa kokeilla jos mitään estettä ei ole.


    • Joka-aamuinen niistelijä

      En edes saa juotua aamukahvia, ennen kuin olen niistänyt nenäni auki aamuisin. Asun Valkeakoskella, mikä tietysti ei välttämättä ole syy nuhaisuuteen ja hengenahdistukseen. Väsyn helposti rappusissa. On röngtenkuvissa todettu valkoinen isontuva alue keuhkojen alaosassa jo vuosia sitten. Pelon takia en ole halunnut mennä uusintakuvauksiin. Poltan, ikäväkseni. Olen 1961 syntynyt. Perheessämme on kaksi kissaa, eli monia asioita pitäisi järjellä käsitellä eli sulkea mahdollisimman moni asia pois. Mutta haittatekijöiden sulkeminen, pois jättäminen; tupakointi, kissat kilometritehtaalle, ym. ovat asioita, jotka eivät ole yksinomaan minun päätettävissäni. Toivoisin kommentteja lähinnä noista kissoista. Miten saatte lapset ymmärtämään lemmikkieläimistä luopumisen?

      • aivastelija

        Oleellistahan olisi selvittää, mistä oireet johtuvat. Omalla kohdallani tämä ei vielä ole selvinnyt. Allergiaa ei testien mukaan ole. Silti nenä vuotaa ja hengea ahdistaa.

        Koelääkitys astmasta on meneillään, mutta puhallusarvot eivät kortisonilääkkeestä ole kuitenkaan parantuneet.

        Tietäisipä vaan, mikä on oireiden taustalla, niin välittömästi tekisin kaikkeni asian eteen. Nyt vaan on tosi turhauttava olo, kun ei tiedä mikä oikeastaan vaivan aiheuttaa.


      • vaso
        aivastelija kirjoitti:

        Oleellistahan olisi selvittää, mistä oireet johtuvat. Omalla kohdallani tämä ei vielä ole selvinnyt. Allergiaa ei testien mukaan ole. Silti nenä vuotaa ja hengea ahdistaa.

        Koelääkitys astmasta on meneillään, mutta puhallusarvot eivät kortisonilääkkeestä ole kuitenkaan parantuneet.

        Tietäisipä vaan, mikä on oireiden taustalla, niin välittömästi tekisin kaikkeni asian eteen. Nyt vaan on tosi turhauttava olo, kun ei tiedä mikä oikeastaan vaivan aiheuttaa.

        Olisiko sulla vasomotorista nuhaa? Mulla on sellaista, allergioita ei ole todettu minullakaan. TAi mulla on hajusteallergia, mutta se ei ilmeisesti aiheuta tätä jatkuvaa nuhaa. Käytän nuhaani (mulla on myös astmalääkitys) Nasonex-sumutetta. Lisäksi tarvittaessa Atrovent Nasal-sumutetta. Se on parempi vasomotoriseen nuhaan, mutta jatkuvasti käytettynä ja sitä joutuisi ottaa aika usein, se on kallista.

        Singulairin käyttäjä; onko sulla vasomotorista nuhaa, auttaako Singulair siihen?


      • aivastelija
        vaso kirjoitti:

        Olisiko sulla vasomotorista nuhaa? Mulla on sellaista, allergioita ei ole todettu minullakaan. TAi mulla on hajusteallergia, mutta se ei ilmeisesti aiheuta tätä jatkuvaa nuhaa. Käytän nuhaani (mulla on myös astmalääkitys) Nasonex-sumutetta. Lisäksi tarvittaessa Atrovent Nasal-sumutetta. Se on parempi vasomotoriseen nuhaan, mutta jatkuvasti käytettynä ja sitä joutuisi ottaa aika usein, se on kallista.

        Singulairin käyttäjä; onko sulla vasomotorista nuhaa, auttaako Singulair siihen?

        Ilmeisesti tuota vasomotorista nuhaa ei voi mitenkään todeta? Eli jos allergioita ei löydetä tai nuhan syytä löydetä, luokitteleeko lääkäri sen sitten vain vasomotoriseksi nuhaksi...


      • vaso
        aivastelija kirjoitti:

        Ilmeisesti tuota vasomotorista nuhaa ei voi mitenkään todeta? Eli jos allergioita ei löydetä tai nuhan syytä löydetä, luokitteleeko lääkäri sen sitten vain vasomotoriseksi nuhaksi...

        näin se taisi mennä. KUn ei nuhalle muuta syytä löytyny...


    • Oikea termi

      Ärsyttävät aineet/kemikaalit voivat aiheuttaa sekä nuhaa että hengitystietulehdusta, mikä pitkittyessään voi muuttua astmaksi, tai astma-tyyppiseksi reagoinniksi (avaava lääkitys ei auta, vain välttäminen auttaa).
      Kemikaalien (hengitysilmassa, esim. hajusteet) joukossa on myös herkistäjiä, joista ihoherkistäjät tunnetaan paremmin. Hengitystieherkistäjiä ei osata tutkia/löytää.
      Astman aiheuttajia on tutkittu teollisuustyössä, ja esim. luonnonhartsi on yksi sellainen.

      Mieti, mitä elämässäsi tapahtui/muuttui, kun oireet alkoivat. Ehkä siitä löytyy vinkki syy-seuraussuhteeseen.
      Ylä- ja ala-hengitystiet ovat yhtenäiset hengitystiet, jos ylähengitystiet ärtyvät/herkistyvät, kohta sama alahengitysteissä.

      Kirjaa vaikka ylös, kun nenä kutiaa ja aivastuttaa, koska kirjotat, että näin käy vain 'toisinaan'. Kirjaa myös ylös mitä olet syönyt.
      Siis pidä kirjaa kaikesta, mitä teet, missä olet, yms. Yritä löytää syy/syitä. Ei välttämättä onnistu, mutta yritä.

      Oletan, että olet nainen. PEF 450 parhaimmillaan nuorella, liikuntaa harrastavalla, ei ole turhan hyvä, vaikkei huonokaan. Olen itse 56, nainen, puhallan normaalisti tuon, en paljon päälle, mutten paljon allekaan. Olen ns. atoopikko, ihoallerginen hajusteille, en kestä hajusteita hegitettynä, ts. reagoin voimakkaasti muiden hajusteille. En ole allerginen eläimille, siitepölylle, jne. 'tavallisille' proteiiniallergeeneille, mutta kyllä siitepölyaika aikaansaa allergiaoireita silmistä ylä- ja alahengitysteihin.

      Yleistäen voisi sanoa, että mitä puhtaampi [sisä]ilma, sitä parempi hengitysteille.
      Mitä vähemmän ärsyttäviä aineita, sitä parempi.
      Kun jäin kotiin ja pystyin välttämään passiivista hajusteiden 'käyttöä' (= hengittämistä), kestän vallan mainiosti pölykissoja. Aitoa kissaa en uskaltaisi ottaa, mutta poikani koiran kanssa asun kuukausia mökillä, ilman mitään oireita.

      Sivulla lisää, tässä pätkä:
      http://www.eaaci.org/allergydefinitions/finnish.htm

      EAACI:n allergiatermien määritelmiä
      *snip*

      Tautinimikkeet:
      Astma (GINA:n määritelmän mukaan): Astma on hengitysteiden krooninen tulehdussairaus, jossa ovat osallisina useat solutyypit, erityisesti syöttösolut, eosinofiilit ja T-lymfosyytit. Tulehdus aiheuttaa herkille ihmisille toistuvaa, erityisesti yöllä ja/tai varhain aamulla esiintyvää hengityksen vinkumista, hengenahdistusta, puristusta rintakehässä ja yskää.
      Näihin oireisiin liittyy yleensä laaja-alainen mutta vaihteleva ilmanvirtauksen estyminen, joka korjautuu ainakin osittain joko spontaanisti tai hoidon avulla. Tulehdus lisää myös hengitysteiden reaktioherkkyyttä erilaisille ärsykkeille.

      Allerginen astma on perustermi, joka kuvaa immunologisten mekanismien kautta
      välittyvää astmaa. Termiä IgE-välitteinen astma suositellaan silloin, kun on
      todettu IgE-välitteisiä mekanismeja. IgE-vasta-aineet voivat käynnistää sekä
      välittömän että myöhäisen astmareaktion. Kuten muissakin allergiasairauksissa, T-soluihin liittyvät reaktiot näyttävät kuitenkin olevan osallisina myöhäisissä ja viivästyneissä astmareaktioissa. Oireiden kestosta riippuen astmaa voidaan luonnehtia ajoittaiseksi tai jatkuvaksi.

      Ei-allerginen astma: Tämä on suositeltava termi ei-immunologisille astmatyypeille. Vanhoja termejä 'ulkosyntyinen', 'sisäsyntyinen', 'eksogeeninen' ja 'endogeeninen',
      ei pitäisi enää käyttää astman allergisten ja ei-allergisten alaryhmien erottamiseksi toisistaan.

      • aivastelija

        Taidan ruveta pitämään jonkinlaista kirjaa siitä, mitä syön ja missä liikun. Välillä kun tuntuu että oireet ovat poissa ja välillä taas palaavat. Olen kyllä yrittänyt miettiä aina jälkeenpäin syy- ja seuraussuhteita, enkä ole vielä tähän mennessä ainakaan keksinyt mitään...
        *
        Niin, tuo puhallusarvoni on aika huono, kun se maksimissaan on 450. Ja arvelit oikein, olen nainen. Koelääkityksenä olen nyt kuukauden käyttänyt hoitavaa astmalääkettä, mutta se ei ole parantanut puhallustuloksiani lainkaan.

        Tuskastuttaa vaan, kun ei tiedä, mistä oireet johtuvat että niihin voisi vaikuttaa. OIreet haittaavat normaalia elämää ja olen huomannut kuntoni laskeneen. En enää jaksa urheilla niin kuin aiemmin, vaikka edelleen olenkin säännöllisesti käynyt salilla.
        *
        Ehkäpä pitäisi käydä yksityisellä keuhkolääkärillä, jos se osaisi sanoa jotakin tai vois tehdä vielä jotain testejä. Allergiatesteistä on kuitenkin katsottu vain perussarja. IgE-arvo oli 162.
        Ruokasarja oli verestä otetussa testissä 0,24 ja merkitsevän raja on ilmeisesti 0,35. Huonepöly taisi olla 0,03. Muille ei "altistumista" ollut lainkaan. Ehkäpä tuossa ruokasarjassa sitten voisi olla jokin tekijä...


      • 'oikea termi'
        aivastelija kirjoitti:

        Taidan ruveta pitämään jonkinlaista kirjaa siitä, mitä syön ja missä liikun. Välillä kun tuntuu että oireet ovat poissa ja välillä taas palaavat. Olen kyllä yrittänyt miettiä aina jälkeenpäin syy- ja seuraussuhteita, enkä ole vielä tähän mennessä ainakaan keksinyt mitään...
        *
        Niin, tuo puhallusarvoni on aika huono, kun se maksimissaan on 450. Ja arvelit oikein, olen nainen. Koelääkityksenä olen nyt kuukauden käyttänyt hoitavaa astmalääkettä, mutta se ei ole parantanut puhallustuloksiani lainkaan.

        Tuskastuttaa vaan, kun ei tiedä, mistä oireet johtuvat että niihin voisi vaikuttaa. OIreet haittaavat normaalia elämää ja olen huomannut kuntoni laskeneen. En enää jaksa urheilla niin kuin aiemmin, vaikka edelleen olenkin säännöllisesti käynyt salilla.
        *
        Ehkäpä pitäisi käydä yksityisellä keuhkolääkärillä, jos se osaisi sanoa jotakin tai vois tehdä vielä jotain testejä. Allergiatesteistä on kuitenkin katsottu vain perussarja. IgE-arvo oli 162.
        Ruokasarja oli verestä otetussa testissä 0,24 ja merkitsevän raja on ilmeisesti 0,35. Huonepöly taisi olla 0,03. Muille ei "altistumista" ollut lainkaan. Ehkäpä tuossa ruokasarjassa sitten voisi olla jokin tekijä...

        Et kerro, mitä teet työksesi. Siinäkin voisi olla selitys.

        Tiistain Akuutissa omalääkäri vastasi astmaatikon kysymykseen, vastaus löytyy:
        http://www.yle.fi/akuutti/lekuri_vastaa.htm

        Hänkin käytti sanaa 'sisäsyntyinen', mikä ei enää ole suositeltu termi. Ei-allerginen siis on oikeampi.
        Vastauksen tärkein pointti oli:
        ''Kyseinen astmamuoto puhkeaa yleensä vähän myöhemmällä iällä ja siihen voivat altistaa esimerkiksi hengitysilman kemikaalit tai tulehdukset.''


      • aivastelija
        'oikea termi' kirjoitti:

        Et kerro, mitä teet työksesi. Siinäkin voisi olla selitys.

        Tiistain Akuutissa omalääkäri vastasi astmaatikon kysymykseen, vastaus löytyy:
        http://www.yle.fi/akuutti/lekuri_vastaa.htm

        Hänkin käytti sanaa 'sisäsyntyinen', mikä ei enää ole suositeltu termi. Ei-allerginen siis on oikeampi.
        Vastauksen tärkein pointti oli:
        ''Kyseinen astmamuoto puhkeaa yleensä vähän myöhemmällä iällä ja siihen voivat altistaa esimerkiksi hengitysilman kemikaalit tai tulehdukset.''

        Olen sihteerinä, eli toimistotöissä. Työpaikalla on kyllä ollut jonkinlaisia sisäilmaongelmia. Ilmeisesti jonkinlainen kosteusvauriokin, joka on kuitenkin korjattu. Nyt pitäisi kuitenkin sisäilman olla kunnossa, ainakin työnantajan mukaan...
        *
        Kokeilin muuten "eristää" jukkapalmun ja traakkipuun vaatehuoneeseen pariksi päiväksi olohuoneesta, kun ne kuulemma voivat myös aiheuttaa oireita. Siirrolla ei kuitenkaan mitään vaikutusta... No, onpahan sekin kokeiltu.


      • ''oikea termi''
        aivastelija kirjoitti:

        Olen sihteerinä, eli toimistotöissä. Työpaikalla on kyllä ollut jonkinlaisia sisäilmaongelmia. Ilmeisesti jonkinlainen kosteusvauriokin, joka on kuitenkin korjattu. Nyt pitäisi kuitenkin sisäilman olla kunnossa, ainakin työnantajan mukaan...
        *
        Kokeilin muuten "eristää" jukkapalmun ja traakkipuun vaatehuoneeseen pariksi päiväksi olohuoneesta, kun ne kuulemma voivat myös aiheuttaa oireita. Siirrolla ei kuitenkaan mitään vaikutusta... No, onpahan sekin kokeiltu.

        Jos työpaikalla on ollut kosteusvaurio, olet voinut herkistyä (Homekeskustelussa aiheesta enemmän).
        Osa ihmisistä herkistyy ja reagoi senjälkeen alhaisillekin määrille (homeitiöitä).
        Tämän voi itse todeta, jos työssäollessa on oireita, mutta viikonloppuisin ja lomilla on oireeton.
        Toimistotyössä on myös sisäilmaongelmia; on tietokoneita, printtereitä, kopiokoneita, siivouskemikaaleja ilmassa, hajustetta, rakennusmateriaaleista haituu kemikaaleja, yms.
        Herkimmät reagoivat.
        Itse altistuin itsejäljentäville lomakkeille, en tiennyt niiden vaaroista, eikä kukaan muukaan silloin. Myöhemmin Suomessa julkaistiin aiheesta tutkimus, mutta minun kannaltani liian myöhään - olin jo jäänyt pois työelämästä.


      • sisäsyntyinen mietiskelijä

        Kyllä ne oikeat termit tulevat puhekielessä käyttöön aikanaan, sitämukaa kun ammattihenkilökunta niitä ensin säännöllisesti käyttää.

        Kertoessani, että minulla on astma, asiantuntematon kysyy ensin, mille olen allerginen? Vastaan, etten millekään, minulla on niin sanottu sisäsyntyinen astma. Kuulijan päähän asia tarttuu niin, että astmani ei ole allerginen. Niin kauan käytän sisäsyntyistä kun se lääkäriltä saadussa paperissa on.


    • aivastelija

      Kysyin lääkäriltä asiasta ja hänen mukaansa ns. "sisäsyntyisessä" eli ei-allergisessa astmassa harvoin on nuhaoireita... Tosin kyseessä tk-lääkäri. Allergiatesteissä ei kuitenkaan ole ilmennyt mitään ja allergialääkkeet auttavat vaihtelevasti, lähinnä vain kuivattavat nenää.

      Onko allergialääkkeissä sellaisia limaakuivattavia ominaisuuksia, eli voivatko ne tehota, vaikka allergiaa ei olisikaan...

      • ''oikea termi''

        Ei-allerginen astma ei synny jostain 'sisältä', vaan ulkoisista ärsykkeistä (esim. ärsyttävistä kemikaaleista) ja yleensä ennen astman puhkeamista oireena on nuha. Nenä reagoi luonnollisesti ennen keuhkoputkia.
        Allergisessa astmassa (tarkoitetaan allergiaa ns. proteiiniallergeeneille, kuten eläimet, siitepölyt, yms.) ihan sama asia.

        Jos ei ole allergiaa, allergialääkkeet eivät auta, vain ärsykkeiden välttäminen auttaa.
        Itse käytin vahvoja allergialääkkeitä vuosia, että selvisin töissä. Eivät allergialääkkeet kuitenkaan sairautta paranna, ne vain poistavat tai vähentävät oireita. Itse allergia tai yliherkkyys pahenee jatkuvassa altistuksessa.
        Ilman altisteita ei ole myöskään tarvetta lääkkeiden käyttöön.
        Tuo oli omakohtainen kokemukseni monien vuosien ajalta.

        Apulaisprofessori Eva Millqvist Ruotsista on tutkinut astma-tyyppisesti reagoivia potilaita ja todennut, että monelle lääkärit ovat määränneet astmalääkkeitä, mistä ei kuitenkaan ole apua.
        Hän opastaa potilaitaan välttämään laukaisevia tekijöitä, mitä ovat mm. ilmassa leijuvat hajustekemikaalit ja muut kemikaalipäästöt (monesta eri lähteestä esim. huoneilmassa).

        Vastikään E. Millqvist julkaisi tutkimuksen 'ylähengitysteiden rooli kroonisessa yskässä'.
        Lyhennelmä englanniksi löytyy täältä:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16505605&dopt=Abstract

        1: Curr Opin Allergy Clin Immunol. 2006 Feb;6(1):7-11.

        Role of the upper airways in patients with chronic cough.

        Millqvist E, Bende M.

        Asthma and Allergy Research Group, Department of Respiratory Medicine and Allergy, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden.
        .................

        'Nuhatipat' eivät ole pitkäaikaisessa käytössä hyvä ratkaisu, voivat myös pahentaa nuhaa.

        Yritä selvittää itse, mikä kohdallasi aiheuttaa nuhan ja yskän. Päiväkirjanpito monasti auttaa.


      • ''oikea termi''
        ''oikea termi'' kirjoitti:

        Ei-allerginen astma ei synny jostain 'sisältä', vaan ulkoisista ärsykkeistä (esim. ärsyttävistä kemikaaleista) ja yleensä ennen astman puhkeamista oireena on nuha. Nenä reagoi luonnollisesti ennen keuhkoputkia.
        Allergisessa astmassa (tarkoitetaan allergiaa ns. proteiiniallergeeneille, kuten eläimet, siitepölyt, yms.) ihan sama asia.

        Jos ei ole allergiaa, allergialääkkeet eivät auta, vain ärsykkeiden välttäminen auttaa.
        Itse käytin vahvoja allergialääkkeitä vuosia, että selvisin töissä. Eivät allergialääkkeet kuitenkaan sairautta paranna, ne vain poistavat tai vähentävät oireita. Itse allergia tai yliherkkyys pahenee jatkuvassa altistuksessa.
        Ilman altisteita ei ole myöskään tarvetta lääkkeiden käyttöön.
        Tuo oli omakohtainen kokemukseni monien vuosien ajalta.

        Apulaisprofessori Eva Millqvist Ruotsista on tutkinut astma-tyyppisesti reagoivia potilaita ja todennut, että monelle lääkärit ovat määränneet astmalääkkeitä, mistä ei kuitenkaan ole apua.
        Hän opastaa potilaitaan välttämään laukaisevia tekijöitä, mitä ovat mm. ilmassa leijuvat hajustekemikaalit ja muut kemikaalipäästöt (monesta eri lähteestä esim. huoneilmassa).

        Vastikään E. Millqvist julkaisi tutkimuksen 'ylähengitysteiden rooli kroonisessa yskässä'.
        Lyhennelmä englanniksi löytyy täältä:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16505605&dopt=Abstract

        1: Curr Opin Allergy Clin Immunol. 2006 Feb;6(1):7-11.

        Role of the upper airways in patients with chronic cough.

        Millqvist E, Bende M.

        Asthma and Allergy Research Group, Department of Respiratory Medicine and Allergy, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden.
        .................

        'Nuhatipat' eivät ole pitkäaikaisessa käytössä hyvä ratkaisu, voivat myös pahentaa nuhaa.

        Yritä selvittää itse, mikä kohdallasi aiheuttaa nuhan ja yskän. Päiväkirjanpito monasti auttaa.

        Luin eilen Annals of Allergy, Asthma and Immunology-lehdestä artikkelilyhennelmän aiheesta; tästä kirjoitti myös Medscape.

        On allergista nuhaa ja ei-allergista eli vasomotorista nuhaa.
        Kyseisessä artikkelissa triggereiksi, eli nuhaa aiheuttaviksi listattiin kyselyssä:

        temperature changes, diesel and car exhaust, tobacco smoke, perfumes and
        fragrances, incense, cleaning products, newsprint, hairspray, and alcoholic beverages, spicy foods, or eating.

        Säänvaihtelut, diesel ja autojen päästöt, tupakansavu, parfyymit ja hajusteet, suitsuke, siivousaineet, painomuste, hiuslakka, alkoholijuomat, mausteiset ruoat tai syöminen.

        Tutkimuksessa suurimman 'painoarvon' (selitti parhaiten) noista ym. triggereistä sai 'parfyymit ja hajusteet'.

        Tutkimusabstrakti on netissä:


        http://www.ingentaconnect.com/content/acaai/aaai/2006/00000096/00000004/art00007

        Questionnaire evaluation and risk factor identification for nonallergic vasomotor rhinitis

        Authors: Brandt, Dominique; Bernstein, Jonathan A.
        Source: Annals of Allergy, Asthma and Immunology, Volume 96, Number 4, April 2006, pp. 526-532(7)
        Publisher: American College of Allergy, Asthma, & Immunology
        ..

        Sitä referoitiin Medscapen artikkelissa:


        http://www.medscape.com/viewarticle/532378

        From Medscape Allergy & Clinical Immunology

        Evaluating the Risk Factors for Nonallergic Vasomotor Rhinitis
        Posted 05/26/2006

        Mark T. O'Hollaren, MD

        Questionnaire Evaluation and Risk Factor Identification for Nonallergic Vasomotor Rhinitis
        Brandt D, Bernstein JA
        Ann Allergy Asthma Immunol. 2006;96:526-532
        ........

        Ruotsissa oli tehty allergista nuhaa ja ei-allergista nuhaa sairastavien keskuudessa myös kyselytutkimus, julkaistu 1993:
        Siinä noin 60 & molemmista ryhmistä (allerginen VS ei-allerginen) ilmoitti ongelmaksi epäspesifiset hengitystieärsykkeet: tupakansavu ja parfyymit.

        ''About 60% of both groups reported problems with such nonspecific airway irritants as cigarette smoke and perfumes.''

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=8116859

        1: Allergy. 1993 Nov;48(8):602-7. Links

        Comparison of allergic rhinitis and vasomotor rhinitis patients on the basis of a computer questionnaire.

        Lindberg S,
        Malm L.
        Department of Oto-Rhino-Laryngology, University Hospital, Lund, Sweden


    • ymmällä

      SINGULAIR

      Hei, mulle kans määrättiin ko astmaläökettä nuhaan jolle ei syytä ole keksitty,
      Ja ei mulla perinteistä vuotavaa nuhaa olekkaan vaan nenä ärtyy menee tukkoiseksi mutta mitään ei tule ulos vaikka punkteerattu ja leikattu. Siis limakalvot turponee jostakin syystä ja nasonexiä kortisoni suihkutellut jo yli vuoden.
      siia mullakin vssomotorinen nuha?
      Hajuherkkä olen esim hajusteet ja esim kaupan muovikassit haisee?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe