Avustavan ulosottomiehen/haastemiehen työ/palkka?

slendera

Minkälaista työtä ovat (kertokaa te ks. toimenkuvissa työskentelevät) ja minkälaista keskimääräistä palkkaa he saavat?

10

12701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exbubitora

      Pääsyvaatimuksena virkaan (av uom) alkaa olla vakiona alempi korkeakoulututkinto. Jonkin verran rekrytoidaan myös ylemmän korkeakoulutututkinnon suorittaneita, esim. oikeustieteen puolelta. Työ houkutteleekin varsinkin isommilla paikkakunnilla hyvän palkan ja itsenäisyyden takia.

      Haastemiehet ovat oikeastaan aivan eri alalla. Pääsyvaatimukset erilaiset.

    • av. uom

      Vaikeinta saattaa olla taloon sisälle pääsy. Hakijoita on paljon ja aika usein myös ylemmän oikeustutkinnon suorittaneita. Itse työstä: Työaikaa ei varsinaisesti ole, päivystysaikaa lukuunottamatta, joka vaihtelee virastottain yhdestä neljään tuntia per päivä. Tosiasiassa virastolla kuitenkin ollaan työpäivän verran, mutta tulon ja lähdön voi sopeuttaa omiin tarpeisiin.

      Itse työ on vaihtelevaa, kahta samanlaista päivää ei ole. Itsenäisestä työstä ollaan hyvää vauhtia siirtymässä kohti valvotumpaa viranhoitoa, mutta kyllä vielä itse saa vaikuttaa työtapaan ja -vauhtiin. Erot ovat työtavoissa vielä kohtuu isot eri virastoissa ja ehkäpä eteenkin isojen kaupunkien ja pienien virastojen välillä.

      Työ on pääasiassa asiakkaiden tavoittamista puhelimitse ja ATK-tiedostojen ja -rekisterien läpikäyntiä. Asiakkaiden luona käynnit ovat vähentyneet paljon. Nyt pitäisi saada asiakas mielummin virastoon. Se ei aina ole niin helppoa.

      Palkka vaihtelee aika paljon eri virastojen välillä ja vielä viraston sisälläkin. Se johtuu siitä, että kohtuu iso osa palkasta määräytyy ainakin toistaiseksi perimispalkkioista. Ne ovat n. 30-50 % kokonaispalkasta. Keskipalkka avustavilla lienee siellä 3.500 e paikkeilla mutta isoissa kaupungeissa päästään yli 50.000 e vuosiansioihin käsiksi.

      Muuten yllä linkattu kuvaus avustavan työstä pitää hyvin paikkansa.

      Omasta mielestäni työn ehdottomat plussat ovat vapaa työaika, varsin kelpo palkkaus sekä valtion pitkät lomat.

      Tämä työ ei ole niin v***tumaista, kuin yleensä luullaan. Mutta tietysti huonojakin aisakkaita sattuu aina vastaan. Vastaavasti avustavat ulosottomiehet eivät ole mitään luiskaotsa körmyjä, jotka kantavat sohvat mäelle, vaan alalle nykyään tulevat ovat yleensä oikeustieteellisen tutkinnon suorittaneita fiksuja tyyppejä, joista osa tähtää voudiksi, johon tarvitaan ylempi tutkinto, ja osa on tyytyväinen avustavan viran mukanaan tuomaan vapauteen. Naisia on varmasti 1/3 avustavista, joissain virastoissa huomattavasti enemmänkin.

      Toivottavasti tämä selvitti edes jonkun verran. Talon ulkopuolelta tuleva ei todennäköisesti saa virkaa ilman ulosoton kokemusta, koska jo asetuksessa määrätään, että nimitettävällä tulee olla viranhoitoon tarvittava kokemus. Mutta kannattaa hakemuksessa ilmoittaa olevansa halukas myös määräaikaiseen sijaisuuteen. Tästä se ura on itsellekin auennut.

      • opiskelu

        Niin siis kuinka kauan joutuu opiskelemaan, kunnes valmistuu ulosottomieheksi?Onko opiskelemaan vaikea pääsät?Kiitos.


      • jeejee
        opiskelu kirjoitti:

        Niin siis kuinka kauan joutuu opiskelemaan, kunnes valmistuu ulosottomieheksi?Onko opiskelemaan vaikea pääsät?Kiitos.

        Helpoin tie varmaankin kun opiskelet juriikan tradenomiksi jossakin liiketalouden AMK:ssa. Tosin juridiikkaa opetetaan harvoissa paikoissa ja tämän takia on pääsyvaatiukset korkealla monessa koulussa. Itse pääsin opiskelemaan juridiikkaa ja olen äärimäisen tyytyväinen siitä.


      • YTM
        jeejee kirjoitti:

        Helpoin tie varmaankin kun opiskelet juriikan tradenomiksi jossakin liiketalouden AMK:ssa. Tosin juridiikkaa opetetaan harvoissa paikoissa ja tämän takia on pääsyvaatiukset korkealla monessa koulussa. Itse pääsin opiskelemaan juridiikkaa ja olen äärimäisen tyytyväinen siitä.

        Oikeustradenomi :D Antakaa mun kaikki kestää. Fakta on se että tiettyä koulutuspätevyyttä tähän työhön ei ole, mutta suosittelen opiskelemaan kauppa- tai oikeustieteitä yliopistossa.


      • KonstaaPeliPottunen
        YTM kirjoitti:

        Oikeustradenomi :D Antakaa mun kaikki kestää. Fakta on se että tiettyä koulutuspätevyyttä tähän työhön ei ole, mutta suosittelen opiskelemaan kauppa- tai oikeustieteitä yliopistossa.

        YTM, salli mun nauraa. Oikeustradenomi on nykyään perustutkinto oikeushallinnon muihin kuin juristikoulutusta vaativiin tehtäviin. Ennen vanhaan ulosottoon pääsi töihin ihan yo-pohjaltakin. Virastopäällikkö eli vouti on juristi.


    • Yrittäjänä

      Ulos-ottomiehet harrastavat laillistettua varastamista ihmisten tileiltä. Tilin omistajalta kysymättä päästään henkilön tilille, ja sen kun vaan viedään, mitä tarpeelliseksi katsotaan. Se on asia, mikä on korjattava heti. Eli ei ilman tilin omistajan lupaa yhdellekään pankkitilille. Pankit, jotka luovuttavat ns. viranomaisille ilman tilinomistajan suostumusta on kartoitettava ja lista tuotava yleiseen tietoon. Vievät rahaa, vaikka on sovittu määrä maksut työtuloista. Se on laillistettua VARASTAMISTA !

      • omGaad

        On tainnu jäädä laskut maksamatta... Mitäs jos joku olis sulle velkaa?! Voi luoja....


    • fj+w+

      kertokaapa ulosottomiehet nykyään hommastanne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe