Ferguson vaihtovirtalataus

hakanto

Massikka 35X vm.-64,mikä on helpoin tapa muuttaa
vaihtovirtalataavaksi, mikä laturi?Releitä? ym...

17

7837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne69

      Pääset helpoimmalla kun hommaat sellaisen vaihtovirtalaturin, jossa on sisäinen jännitteensäädin - useimmissa on. Kun saat laturin paikoilleen, yksi piuha akkuun ja toimii. Jos inspiraatio riittää, latausvalolle tietysti kannattaa vetää johto.

      • Konemies

        Miten meinaat saada vaihtovirtalaturin toimimaan vetämällä vain yhden johdon akkuun?


      • Janne69
        Konemies kirjoitti:

        Miten meinaat saada vaihtovirtalaturin toimimaan vetämällä vain yhden johdon akkuun?

        Olen laittanut vanhaan Fahr-leikkuupuimuriin Fiat Mirafiorista 45A Marelli-laturin ja toimii yhdellä johdolla. Datsun 100A sai vanhemmasta Mirafiorista ulkoisella säätimellä varustetun Marelli-laturin. Ei 100-aakkosessa latausvaloa ole. Velipoika laittoi Ford Fairlaneen 65A Bosch-laturin yhdellä johdolla. Ei voortissakaan latausvaloa ollut...


    • Konemies

      Tarvitset vain laturin esim. Lucas 17 ACR tai 18 ACR tai vastaavan, sekä johtoa, liittimiä, kolvin ja juotostinaa. Etsi se johto joka menee merkkivalolta latausreleelle, siitä saat laturiisi herätevirran, joudut sitä ehkä hieman jatkamaan. Sitten vedät laturin virtaliittimistä (merkintä yleensä B ) sopivan paksut johdot startin liittimeen johon tulee akulta paksu virtakaapeli saman mutterin alle. Huolehdi että laturi saa kunnolla maata. Kannattaa käyttää kunnollisia liittimiä ja tinata liitokset. Vanhaa latausrelettä ja johtoja ei tarvi poistaa jos ei halua. JA TOIMII!!!

      • Viki

        Eihän sellaista ole, eihän?

        Mites amppeerimittarin kytkennät?

        Virtalukkon asennot:
        - keskellä virta pois päältä, vai onko virta päällä kun avain on lukossa???
        - toisessa laidassa startti ilman hehkua
        - toisessa laidassa hehku jousivasteen jälkeen startti

        Laturin vaihto ei olisi ensinkään pöllömpi juttu, nyt esim sirkkelöidessä pienillä kierroksilla ainakaan amppeerimittarin mukaan latausta ei tapahdu, vasta jossain lähempänä 1500 rpm neula heilahtaa latauksen puolelle. Siinä on - maa, liekö vaihdettu napaisuus joskus?

        Kultamahalla täysi akku olisi tärkeä, koska viileissä olosuhteissa vaatii pitkän startin. Meikäläisen yksilö (vm57) käynnistyy ilman lämmitystä tuonne -5C paikkeille, kunhan vaan hermo ja akku kestää sahata yhtämittaa minuutin pari.


      • lucas

        hyvä kytkentä löytyy sivulta www.buchanan1.net/charge.shtml
        jos et tuo heräte virtaa ei ala lataan kuin isoilla kierroksilla.oikean kokoinen kiilahihnapyörä on tärkeä.


      • Viki
        lucas kirjoitti:

        hyvä kytkentä löytyy sivulta www.buchanan1.net/charge.shtml
        jos et tuo heräte virtaa ei ala lataan kuin isoilla kierroksilla.oikean kokoinen kiilahihnapyörä on tärkeä.

        Näytti että siinä kytkennässä olisi ollut erillinen lataussäädin? Mikäli oikein olen tästä keskustelusta ymmärtänyt, niin on latureita joissa säädin on laturin sisällä ja siksi johdotus pitäisi olla aika helppo?

        Lisäksi vanhastaan olen luullut että vaihtovirtalaturin suuri etu on siinä, että se lataa täysillä jo pienilläkin kierroksilla. Kiilapyörän koosta puhuttaessa on siis kyse siitä, että minkä kokoisella pyörällä laturi on varustettu. Traktoritarvikeliikkeissä tietänevät mikä on sopiva?

        Hintatietoja kun katteli netistä niin acr17 oli 50 e huitteilla ja acr18 n. 70 e. Hinnat tosin englannissa. Ei vaikuta pahalta ensinkään, paljonko kustantavat Suomessa?

        Ja mites se ampperimittari kytketään, eihän koko virta varmaan kulje sen kautta, vai?

        Joten, vähemmän teoriaa ja vinkkiä siitä miten käytännössä esim. tässä esitetyt lucaksen mallit sopivat ferkkuun.


      • dieselasentaja
        Viki kirjoitti:

        Näytti että siinä kytkennässä olisi ollut erillinen lataussäädin? Mikäli oikein olen tästä keskustelusta ymmärtänyt, niin on latureita joissa säädin on laturin sisällä ja siksi johdotus pitäisi olla aika helppo?

        Lisäksi vanhastaan olen luullut että vaihtovirtalaturin suuri etu on siinä, että se lataa täysillä jo pienilläkin kierroksilla. Kiilapyörän koosta puhuttaessa on siis kyse siitä, että minkä kokoisella pyörällä laturi on varustettu. Traktoritarvikeliikkeissä tietänevät mikä on sopiva?

        Hintatietoja kun katteli netistä niin acr17 oli 50 e huitteilla ja acr18 n. 70 e. Hinnat tosin englannissa. Ei vaikuta pahalta ensinkään, paljonko kustantavat Suomessa?

        Ja mites se ampperimittari kytketään, eihän koko virta varmaan kulje sen kautta, vai?

        Joten, vähemmän teoriaa ja vinkkiä siitä miten käytännössä esim. tässä esitetyt lucaksen mallit sopivat ferkkuun.

        akun miinus oltava rungossa

        laturin perässä kaksi isoa ja yksi pieni liitin

        isoista johdot startin solenoidille akulta
        tulevaan napaan , poikkipinta minimi neljä neliötä/johto

        pieneen tulee johto latauksen merkkivalolta
        esim 1,5 neliö mm
        merkkivalopoltin 12v 3---4wattia EI PIENEMPI
        EI HERÄÄ LATAAMAAN KUN KIERROPKSILLA
        ESIM KAIKKI VALMETIT JOHTUU TÄSTÄ

        entinen virtalukkokin käy kun merkkivalon kytkentään käyttää jotain toista kytkintä

        siis virtalukon tulevasta jännitteestä kytkimen kautta merkivalon läpi laturin pieneen liittimeen

        tässä tietysti voi unohtua virta päälle
        mutta halvin näin

        ampeerimittaria turha asentaa latauksen merkivalo riittää valvontaan

        entinen laturi pois ja säätimestä lugas
        RB 108 liittimeen A tuleva johto irti ja pää teipataan

        amppeerimittari näyttää nyt vaan purkausta

        kunnossa oleva järjestelmä

        a merkkivalo syttyy kun virta päällä

        b sammuu kun käynnistyy ei hehku

        c jännite on välillä 13.7---14.4 V laturin ulostulovirran ollessa alle 10amppeeria

        entinen hihna mukaan niin osaavat myödä hihnapyörän
        tuuletin myös ostettava laturiin pyörintäsuunta huomioiden
        mekaaninen kiinnitys käy kasimillin kierretangolla missä muttereita ja prikkoja
        millä saadaan hihna linjaan
        LATURIN KIINNITYSKORVAKKEET VOI VIOITTUA JOS
        KATSOMATTOMASTI KIRII
        laturin perään on saatavana myös liitinsarjaa
        millä johdot tulee jos ei halua käyttää
        irtoliittimiä

        TÄMÄ ON HALVIN LATURIVAIHTOEHTO JOHON ON TARVITTESSA HALPOJA OSIA TÄYNNÄ KOKO MAA


      • Viki
        dieselasentaja kirjoitti:

        akun miinus oltava rungossa

        laturin perässä kaksi isoa ja yksi pieni liitin

        isoista johdot startin solenoidille akulta
        tulevaan napaan , poikkipinta minimi neljä neliötä/johto

        pieneen tulee johto latauksen merkkivalolta
        esim 1,5 neliö mm
        merkkivalopoltin 12v 3---4wattia EI PIENEMPI
        EI HERÄÄ LATAAMAAN KUN KIERROPKSILLA
        ESIM KAIKKI VALMETIT JOHTUU TÄSTÄ

        entinen virtalukkokin käy kun merkkivalon kytkentään käyttää jotain toista kytkintä

        siis virtalukon tulevasta jännitteestä kytkimen kautta merkivalon läpi laturin pieneen liittimeen

        tässä tietysti voi unohtua virta päälle
        mutta halvin näin

        ampeerimittaria turha asentaa latauksen merkivalo riittää valvontaan

        entinen laturi pois ja säätimestä lugas
        RB 108 liittimeen A tuleva johto irti ja pää teipataan

        amppeerimittari näyttää nyt vaan purkausta

        kunnossa oleva järjestelmä

        a merkkivalo syttyy kun virta päällä

        b sammuu kun käynnistyy ei hehku

        c jännite on välillä 13.7---14.4 V laturin ulostulovirran ollessa alle 10amppeeria

        entinen hihna mukaan niin osaavat myödä hihnapyörän
        tuuletin myös ostettava laturiin pyörintäsuunta huomioiden
        mekaaninen kiinnitys käy kasimillin kierretangolla missä muttereita ja prikkoja
        millä saadaan hihna linjaan
        LATURIN KIINNITYSKORVAKKEET VOI VIOITTUA JOS
        KATSOMATTOMASTI KIRII
        laturin perään on saatavana myös liitinsarjaa
        millä johdot tulee jos ei halua käyttää
        irtoliittimiä

        TÄMÄ ON HALVIN LATURIVAIHTOEHTO JOHON ON TARVITTESSA HALPOJA OSIA TÄYNNÄ KOKO MAA

        Vaikuttaa edulliselta ja yksinkertaiselta, pitänee alkaa värkkäämään kunhan jakari ei enää jäädytä näppejä...


    • dieselasentaja

      pieni lisäys vielä

      mf 35 x on maadoitus muutettava - maadoitus
      muuten vaihtovirtalaturit palaa

      virtalukko vaihdettava malliin jossa on virta päälle asento 15

      merkkivalo asennettava ei vakiona teho
      12v 3-4w

      lugas 17 tai 18 acr ovat hyviä vaihtoehtoja

      saa tarvikkeena useista paikoista

      kytkennän voin neuvoa tarvittaessa

      • Viki

        Kyllä tarvitaan, joten neuvo ihmeessä se kytkentä.

        Kultamaha vm57:
        - voiko entisen virtalukon säilyttää ja lisätä erillisen päävirta tai herätevirta kytkimen???
        - mihin väliin se valo asennetaan
        - miten amppeerimittari kytketään?

        Onko tietoa kuinka helppoja "mekaanisesti" noiden latureiden asennus on, eli vaativatko muutoksia kiinnityssysteemeihin?


      • dieselasentaja
        Viki kirjoitti:

        Kyllä tarvitaan, joten neuvo ihmeessä se kytkentä.

        Kultamaha vm57:
        - voiko entisen virtalukon säilyttää ja lisätä erillisen päävirta tai herätevirta kytkimen???
        - mihin väliin se valo asennetaan
        - miten amppeerimittari kytketään?

        Onko tietoa kuinka helppoja "mekaanisesti" noiden latureiden asennus on, eli vaativatko muutoksia kiinnityssysteemeihin?

        kerroppa millaisen laturin meinasit laittaa


      • Viki
        dieselasentaja kirjoitti:

        kerroppa millaisen laturin meinasit laittaa

        Mitään laturia ei ole ostettu, otan vastaan vinkkejä.

        Ainoa pointti olisi helpolla ja halvalla saada nykyisen tasavirtalaturin tilalle vaihtovirtalaturi, etenkin pikkukierrosten virrantuoton paremmuuden vuoksi.


      • Nelli

        Moro! Luin sinun 35 fergub laturista. Minulla on justiin tuol AC laturin mutta heräte
        F kytkemättä. Ttietysti ei ole valoa ja kytkin on keskellä 0 jousen takaa vas hehku start oik jousen tak start. Onko sulla kaavio miten lamppu ja F tulee, meneekö
        kytkinkin uusiksi? Erillisella F kytkimellä se kuitenkin jää päälle joskus.
        Kiitollinen vihjeestä
        Terveisin Eki


    • Intenationaali

      Pienet kierrokset tahtoo karstoittaa konetta. Joku 1300 kiekkaa olis ainakin hyvä olla puun teossa jossa kone käy tuntitolkulla. Itellä on moottorin kierrokset siellä 1600-1700 kun teen pilkettä.

      • massey35

        Vaihdoin vaihtolaturin 35x,hyvin rupesi toimimaan. Ikh 65e. Tuli vaan uusi ongelma. Vaihtovirta laturi on paksumpi kuin entinen. Nyt kun joutuu kääntämään tiukasti vasemmalle ja oikea etupyörä nousee vaikkapa kannon yli niin ohjaus nivel ottaa laturiin kiinni. Onko kenelläkään samaa ongelmaa ja onko kukaan ratkaissut tätä?


    • On on.

      Ihan sama ongelma Super Dextassa, ja ratkaistu on. Kun ajetaan sen ikäisillä vehkeillä, otetaan senverran rauhallisesti, että ehtii seuraamaan etuakselin keikkumista. Sitten kun tehdään oikeita töitä, ja on joskus muka kiirekin, on käytössä jo toisenlaiset vehkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe