Kuollut ihminen

Ööööää

En löytänyt patologiaan keskittyvää keskustelupalstaa, joten tungen tämän tänne...

Eli, näin tässä taannoin isäni arkkuun laiton yhteydessä kuolleena. Hänelle oltiin tehty ruumiinavaus ja sen vuoksi hän oli virunut ties missä laatikossa melkein kaksi viikkoa. Hänen ulkomuotonsa oli tietenkin muuttunut (nesteet kai valuneet selkäpuolelle) ja niin. En nyt tässä enempää turise, vaan kysynkin: Mistä löydän kirjallisuutta, jossa kerrotaan mitä kuolelleelle ihmiselle (fyysisesti) tapahtuu? Kauanko mikäkin "prosessi" kestää ja plaaplaa.

En nyt sano olevani mikään nekrofiili. Tahdon vain päästä kaikesta selvyyteen, sillä tietämättömyys kalvaa.

11

3282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • john11

      moro

      duodecim: oikeuslääketiede

      siel voi olla jottai

    • pavetsu

      voit mennä kirjastoon ja hakea hakusanoilla ruumiin avaus, kuolemansyytutkimukset, patologia(kirjallisuutta paljon. Kirjoissa osioita,joissa kerrotaan asiasta), autolyysi (=kudos/solutuhoa kuoleman jälkeen),anatomia ja fysiologian kirjoissa on myös jotain asiasta. Näissä kirjoissa monesti asia ei ole yksinkertaisesti selitetty. Jos kiinnostusta aiheesta on niin siitä vaan..luku intoa

    • Satunnainen lukija

      Ansiokas sanomalehti Keskisuomalainen tarjoili ei kauan sitten aamupalaksi kuvailun ihmisruumiin kuolemanjälkeisen elämän ensiaskeleista. Ko. aviisin arkistoista löytyisi ehkä nykymaailman tapaan maksua vastaan em. reportaasi.

      • Mielelnkiintoista

        Vatsanpeitteisiin ilmestyy vihertävää väriä, eli hometta. Se on ensimmäinen merkki kuolemasta. Parta näyttää kasvavan mutta se johtuu ihon kutistumisesta.

        Mummu lepää levollisena kärryillä mutta pieni viilto tukanrajassa kertoo että patologi on ottanut hänen aivonsa parempaan talteen.


      • Nanna*
        Mielelnkiintoista kirjoitti:

        Vatsanpeitteisiin ilmestyy vihertävää väriä, eli hometta. Se on ensimmäinen merkki kuolemasta. Parta näyttää kasvavan mutta se johtuu ihon kutistumisesta.

        Mummu lepää levollisena kärryillä mutta pieni viilto tukanrajassa kertoo että patologi on ottanut hänen aivonsa parempaan talteen.

        Kaikki elimet laitetaan kyllä punnitsemisen ja muun tutkimisen sekä näytteenoton jälkeen takaisin ruumiiseen. Ruumis ommellaan kiinni, ja päänahka laitetaan takaisin kallon päälle. Ihan siisti toimitus...


      • Hmph
        Nanna* kirjoitti:

        Kaikki elimet laitetaan kyllä punnitsemisen ja muun tutkimisen sekä näytteenoton jälkeen takaisin ruumiiseen. Ruumis ommellaan kiinni, ja päänahka laitetaan takaisin kallon päälle. Ihan siisti toimitus...

        Muistelisin kyllä, että ruumiinavauksessa aivot otetaan pois, punnitaan ja viipaloidaan. Kallo täytetään sellaisella sellulla/paperilla ja laitetaan "kansi kiinni" ja ommellaan nahka siististi takaisin. En tiedä mihin aivot sitten menevät.


    • Ylpyrä

      Hei,

      Mietin hetken, miksi haluat asiasta tietää ja kannattaisiko kirjoittaa Sinulle asiasta laisinkaan, mutta päätin kuitenkin kirjoittaa, jottet mitään kauhutarinoita saa kuulla (ne ovat aivan typeriä ja aiheettomia) yrittäessäsi etsiä lisätietoa. Päätät itse tahdotko lukea (hyvin "kliinisesti" selitän, en mitään kammotavuusjuttuja).

      Ensimmäiseksi, ennen ruumiin lahoamiseen kajoamistani sanon Sinulle kuitenkin: muistathan, että se mitä näit, oli vain isäsi kuori - hän itse on jo jatkanut matkaansa, eikä ole mitenkään kärsinyt siitä, mitä hänen ruumiilleen on tapahtunut hänen lähtönsä jälkeen. Muista isäsi siis aina sellaisena kuin hän oli eläessään, älä mieti sitä, mitä hänen ruumiilleen tapahtuu nyt.


      -------------------------------------------

      Hyvin pian kuoleman jälkeen (0,5-1 h) ruumiissa oleva veri rupeaa painovoiman vaikutuksesta kerääntymään elimistön alimpana oleviin kohtiin, esim. makuuasennossa kuolleilla selkäpuolelle, muodostaen punakoita läiskiä, joita kutsutaan lautumiksi. Aluksi lautumat ovat siirrettävissä, jos ruumiin asentoa muuttaa, mutta vähitellen ne tulevat pysyviksi. Kuin omituisia suuria mustelmia, täysin normaali ilmiö. Lautumat muodostuvat täysin alle vuorokaudessa ja pysyvät näkyvinä kunnes ruumiin muu lahoamisprosessi ne hävittää.

      Yhtäaikaisesti lautumien kanssa rupeaa kehittymään kuolonkankeus, se alkaa kehon pikku-lihaksista, kuten sormien ja varpaiden lihaksista ja etenee suuriin lihaksiin, poistuen lopulta samassa järjestyksessä kuin alkoikin. Kuolonkankeus on täysin hävinnyt n. 3-4 päivän kuluessa.

      2-3 pv:nä kuoleman jälkeen alkaa ruumiin lahoamisprosessi, tavallisimmin oikealta alavatsalta (siellä sijaitsee umpisuoli, jossa elimistön bakteeripitoisuus on suurin) vihertävänä alueena. Bakteerien toiminnan tuloksena muodostuu kaasua ja vatsa rupeaa turpoamaan. Lahoaminen etenee tästä muualle kehoon (kaasunmuodostus myös) ja ajan kanssa keho "hajoaa" (tämä prosessi kestää alusta loppuun asti tapahtuvana hyvin pitkään, jopa vuosia). Lahoaminen on usein silminnähtävää kauttaaltaan ruumiin iholla jo n. 1 vko:n kuluessa kuolemasta ja mitä pidemmälle aika kulkee, sen paremmin se toki on havaittavissa.
      Tämä kaikki on hyvin luonnollista: runollisesti ajatellen sitä voisi kutsua sulautumiseksi takaisin luontoon.

      Ruumiinavauksesta puolestaan: kaikkia vainajia kohdellaan hyvin kunnioittavasti ja kaikki heidän elimensä OVAT heidän mukanaan hautaan mennessä (olen huomannut puhetta muustakin tällä palstalla) - vain ne pienet näytemäärät, jotka patologi on ottanut, jäävät pois.

      Toivon, että tämä oli Sinulle avuksi ja muistutan: sama käy lopulta meille kaikille, mutta silloin me olemme iloisesti jo "poissa" seuraamasta prosessin tuloksia - kuin myös Sinun isäsi :).

      Yt.

      Ylpyrä.

      • Ööööää

        En itsekään tiedä miksi tahdoin/tahdon asiasta tietää. Ehkä se johtuu siitä, että tieteelliset asiat kiinnostavat enemmän kuin henkiset. Tai ehkä sitten vain siitä, että tahtoo tietää mitä läheiselle on tapahtunut.

        Mutta nyt ainakin tiedän mikä oli punainen läiskä isän toiselle poskella. Eli kiitos tiedoista.


      • ...neuropatologille

        Se ei aivan pidä paikkaansa, että kaikki elimet olisivat välttämättä tallella. Jos aivot on otettu formaliiniin tarkempaa neuropatologista tutkimusta varten (jos vainajalla on ollut dementoiva sairaus, infarkti, vuoto tms. ja tarkempi tutkimus katsotaan aiheelliseksi), ne dissekoidaan ja valmistetaan näytteeksi niin paljon varsinaisen ruumiinavauksen jälkeen, että eivät mene hautaan vainajan mukana. Käsittääkseni päätyvät myöhemmin tuhkattavaksi.


      • Soulfly

        Hei! Aloin googlettamaan tätä aihetta koska halusin tietää tähän ruumiin hajoamiseen liittyviä asioita. Rakas ystäväni löytyi kotoaan kuolleena viime viikon pe ja oli ollut siellä noin viikon. Kauhenta tästä tekee sen , että ystäväni äiti löysi hänet sieltä talon isännöitsijän oven avauksella. Olen vain saanut mieleeni sen homman mille ystäväni rakas Piia näytti, kun hänen äiti löysi Piian. Piia oli diabeteksen takia uinahtanut siihen sohvalle alasti suihkussa käydessään. Viereisellä penkillä oli pyyhe ja saunatakki. Oli ollut ilmeisesti menossa suihkuun kun istahtanut sohvan käsinojalle heikkoa oloaan ja tipahtanut siitä selälleen. Piia oli vain 36v tosi laiha ja minun mielikuvat vain valtaa jopa kauhuelokuvan piirteet. Onneksi Piian äiti on saanut kriisi-ihmisiltä apua. Asunnossa oli myös 3 kissaa jotka olivat aivan paniikissa siellä asunnossa. Aivan katastrofaalinen tilanne lähiomaisille kaiken kaikkiaan. Jotenkin olen heille yrittänyt sanoa sitä , että Piia ei ole ollut siellä eikä itse koe sitä heidän näkemäänsä. Mitä sinä sanot minulle tähän ? EN ole uskaltanut kysyä Piian äidiltä mille Piia näytti, mutta ei tarvitse, koska sen alitajuntaisesti jo tajuan. Kerrotko vielä, että miten toimitaan toxigologisten tutkimusten kanssa? Kuinka kauan ne kestää ne tulokset? Olet ilmeisestikkin alan ammatilainen ja respectit siitäkin, että jaksat työtäsi tehdä.


    • sitroen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe