Viisaudenhampaan leikkaus

JJ*

Minkälaisia kokemuksia teillä on viisaudenhampaan leikkauksesta? Tekikö leikkaus kovin kipeää, entä jälkeenpäin? Parantuiko leikkauskohta nopeasti? Leikkausta varten saa varmaan sairaslomaa töistä?
Itseltäni pitäisi kohta leikata ongelmallinen viisaudenhammas ja hieman se hirvittää...

136

73679

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkoinen

      Minulta poistettiin muutama vuosi sitten kaksi viisaudenhammasta alhaalta. Olivat mokomat 45 asteen kulmassa ja mikäli olisivat päässeet puhkeamaan, olisi voinut tulla paha tulehdus. Leikattiin sitten irti.

      Ensimmäinen hammas irroitettiin hyvinkin kivuttomasti. Se jouduttiin halkaisemaan kolmeen osaan ikenen sisässä, josta se sitten kaivettiin pala kerrallaan pois. Lääkäri määräsi kuusisataista Buranaa 3krt/vrk ainakin neljän päivän ajan. Olihan se lievästi kipeä se leikkauskohta viikon ajan leikkauksen jälkeen, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

      Kuukauden päästä oli sitten toisen hampaan vuoro. Sen halkaisemisessa ottikin sitten vähän kipeää, kun puudutus ei ollut vaikuttanut kunnolla. Sitä sitten lisäiltiin pari kertaa poiston aikana ja lopulta se sitten meni hyvin.

      Ensimmäistä käyntiä jännitin aivan uskomattoman paljon. Toista käyntiä en jännittänyt juuri yhtään, koska ensimmäisestä oli niin hyvät kokemukset. Kuitenkin jälkimmäinen kerta oli paljon tuskallisempi vaikka eihän se kauaa sattunut, kun lopettivat heti, kun pyysin ja lisäsivät puudutusta.

      • Toisella kerralla

        On se kyllä kumma, kun sitä toista kertaakin ei voida sitten tehdä yhtä hyvin kuin sitä ensimmäistä kertaa!
        Eka kerralla kun näkevät että ihan paniikissa menee niin hoidetaan sen mukaan eli ihan otetaan kivuttomasti potilasta huomioiden. Asiakkkaalle jää hyvä mieli ja ajatus, että kylläpä oli sitten iisi juttu ja menee ihan mielellään toisen kertaa.
        MUTTA, MUTTA yllätys on sitten karvas pettymys! Toinen kerta hoidetaan potilaasta "välittämättä" ihan liukuhihnatyöllä! Katsotaan, etteihän tuo nyt enää panikoi, joten ronskit keinot käyttöön vailla minkäänlaista inhimillisyyttä.
        Näin on minullekin käynyt! Eka kerta vei pelon ja paniikin, mutta toinen kerta toi sen kymmenkertaisesti takaisin ja samalta hammaslääkäriltä!


      • jimi22
        Toisella kerralla kirjoitti:

        On se kyllä kumma, kun sitä toista kertaakin ei voida sitten tehdä yhtä hyvin kuin sitä ensimmäistä kertaa!
        Eka kerralla kun näkevät että ihan paniikissa menee niin hoidetaan sen mukaan eli ihan otetaan kivuttomasti potilasta huomioiden. Asiakkkaalle jää hyvä mieli ja ajatus, että kylläpä oli sitten iisi juttu ja menee ihan mielellään toisen kertaa.
        MUTTA, MUTTA yllätys on sitten karvas pettymys! Toinen kerta hoidetaan potilaasta "välittämättä" ihan liukuhihnatyöllä! Katsotaan, etteihän tuo nyt enää panikoi, joten ronskit keinot käyttöön vailla minkäänlaista inhimillisyyttä.
        Näin on minullekin käynyt! Eka kerta vei pelon ja paniikin, mutta toinen kerta toi sen kymmenkertaisesti takaisin ja samalta hammaslääkäriltä!

        Varmasti sanomassasi on totuutta, mutta puoli totuutta on myös kiinni odotuksista. Sama pätee niin moneen asiaan. Jos odotat kauhulla hirveää leikkausta, eikä se olekaan niin paha kuin luulit, endorfiinit jyllää ja kevätaurinko paistaa. Toisella kerralla menet huolettomana ja iloisesti, sitten reagoitkin negatiivisesti kun kokemus on vähänkin edellistä pahempi.


      • ville1991vantaa

        itse miettinyt että kuinka kauan menee että tikit sulavat, jos sulavat? sillä leikkauksesta tuli eilen viikko kaksi viisuria poisti ja tikkasi kiinni ja ainakin vielä tuntuu tikit suussa. missäköhän vaiheessa kääntyä lääkärin puoleen sitten jos ei tikit katoa?


      • vieras31
        ville1991vantaa kirjoitti:

        itse miettinyt että kuinka kauan menee että tikit sulavat, jos sulavat? sillä leikkauksesta tuli eilen viikko kaksi viisuria poisti ja tikkasi kiinni ja ainakin vielä tuntuu tikit suussa. missäköhän vaiheessa kääntyä lääkärin puoleen sitten jos ei tikit katoa?

        Hei. Yleensä se on viikko, jonka jälkeen tikit pitäisi poistaa.

        Itse olen tällä hetkellä aika avuton kun toissapäivänä leikattiin viisuri. Tulin lukemaan että miten tupakointi on muilla vaikuttanut, kun minulle oli tehnyt vain arpikudosta poistokoloon, koska tupakointi oli vaikuttanut haavan hyytymistä hidastavasti. AUTS! Puudute ei auttanut kun oli arpikudoksesta kyse ja koko poistoaukko piti rassata uudelleen auki. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!


      • ............
        Toisella kerralla kirjoitti:

        On se kyllä kumma, kun sitä toista kertaakin ei voida sitten tehdä yhtä hyvin kuin sitä ensimmäistä kertaa!
        Eka kerralla kun näkevät että ihan paniikissa menee niin hoidetaan sen mukaan eli ihan otetaan kivuttomasti potilasta huomioiden. Asiakkkaalle jää hyvä mieli ja ajatus, että kylläpä oli sitten iisi juttu ja menee ihan mielellään toisen kertaa.
        MUTTA, MUTTA yllätys on sitten karvas pettymys! Toinen kerta hoidetaan potilaasta "välittämättä" ihan liukuhihnatyöllä! Katsotaan, etteihän tuo nyt enää panikoi, joten ronskit keinot käyttöön vailla minkäänlaista inhimillisyyttä.
        Näin on minullekin käynyt! Eka kerta vei pelon ja paniikin, mutta toinen kerta toi sen kymmenkertaisesti takaisin ja samalta hammaslääkäriltä!

        Omissa viisurioperaatioissani opin, että puudutuskin osuu kohdalleen vähän eri tavoin. Ekalla kerralla sitä piti lisäillä pariin otteeseen, että saatiin tunto kokonaan pois. Toisella kertaa osui ilmeisesti kerralla nappiin, eikä tuntunut missään mitään.

        No miksi lääkäri ei sitten "viitsinyt" heti ekalla kerralla osua? Siksi kai, kun ei hänellä ole mitään Superman-katsetta, jolla näkisi, missä ne hermot kullakin tarkalleen kulkee.


      • hll
        ville1991vantaa kirjoitti:

        itse miettinyt että kuinka kauan menee että tikit sulavat, jos sulavat? sillä leikkauksesta tuli eilen viikko kaksi viisuria poisti ja tikkasi kiinni ja ainakin vielä tuntuu tikit suussa. missäköhän vaiheessa kääntyä lääkärin puoleen sitten jos ei tikit katoa?

        Tavallisimmin hampaan poiston jälkeen käytetään sulamattomia ommelaineita ja tikit pitäisi käydä poistattamassa. Yleensä tikkien poisto tehdään n. viikon kuluttua operaatiosta.


      • yo
        hll kirjoitti:

        Tavallisimmin hampaan poiston jälkeen käytetään sulamattomia ommelaineita ja tikit pitäisi käydä poistattamassa. Yleensä tikkien poisto tehdään n. viikon kuluttua operaatiosta.

        YTHS:llä eli yliopisto-opiskelijoiden hammashuollossa ainakin käytetään sulavia tikkejä, varmaan lähinnä sen takia, ettei niiden tarvitse vaivautua hoitamaan samaa potilasta heti viikko poiston jälkeen. Itselleni ainakin sanottiin, että vaan jos viikon päästä tikit on vielä suussa niin sitten pitää tulla näyttämään.


    • lainkaan..

      mulla poistettiin toiselta puolelta kummatkin viisurit. jännitin tota niin paljon että lääkäri päätti antaa diapamia samalla kun odoteltiin puudutuksen vaikuttamista.
      itse operaatio ei sitten sattunut lainkaan. alahammas paloiteltiin osiin ja poistettiin, ylähammas kai vedettiin ihan sellaisenaan pois.
      äänet oli vähän epämiellyttäviä ja välillä tuntemuksetkin, mutta hyvin meni.

      muuten aika jännä, että sen jälkeen kävin normaalissa hampaiden paikkauksessa, niin siinä välillä vihloikin vaikka puudutus oli. ehkä paikkausta varten ei sitten puuduteta niin hyvin kuin viisurien poistoa?

      sain jotain vahvaa särkylääkettä 10pv kuurin kotiin ja se tuli syötyä loppuun vaikkei aina ihan säryn takia.. siitä vain tuli hyvä ja rauhallinen olo.

      • wanda b

        Minulta vuosi sitten poistettiin toiselta puolelta ylä- ja alaviisurit. Yläpuoli lähti nopeasti, mutta alhaalta kesti leikkaaminen 30min.. erittäin epämiellyttävän tuntuista vaikkakin hyvät puudutteet oli. Pari tuntia leikkauksesta nousi kova kuume, seuraavana aamuna hakemaan penisiliinikuuri. Kuukauden aikana jouduin käymään 3 kertaa päivystyksessä hakemassa helpotusta kipuun ja särkyyn. Tosi hankalasti ja hitaasti alapuolen poistokuoppa parani. Nyt viikko sitten leikattiin toiselta puolelta viisurit ja sama rumba...


      • 13.8

        ''sain jotain vahvaa särkylääkettä 10pv kuurin kotiin ja se tuli syötyä loppuun vaikkei aina ihan säryn takia.. siitä vain tuli hyvä ja rauhallinen olo.


    • mmm

      koska aina käytetään puudutusta niin itse toimenpide ei pitäisi tuntua missään, toisinaan puudute ei aina vaikuta niin helposti kaikilla esim. voimakkaan tulehduksen takia, jolloin puuduteainetta joudutaan lisäämään. Leikkauksellisten poistojen jälkeen annetaan mahd.antibioottikuuri ja tarvittaessa resepti kipulääkkeille, mutta usein tavallinen burana 400 mg käy ihan hyvin. Toipuminen on yksilöllistä ja riippuu toimenpiteen laajuudesta esim. joudutaanko poraamaan leukaluuta ympäriltä. Sairaslomaa saa ainakin leikkauspäivälle ja ehkä pari päivää lisää. Kuitenkin paraneminen tapahtuu nopeasti mikäli ei tule komplikaatioita. Komplikaatiot ovat kuitenkin harvinaisia, tosin tiedän yhden lievän hermovaurion poistettaessa alaviisaudenhammasta.

    • leikkaus

      itsellä leikattiin toiselta puolelta molemmat samalla kertaa. Ei tuntunut missään ja koko operaatioon meni 20 minuuttia. Kyseessä oli kokenut taitava kirurgi, mutta laskukin oli sen mukainen.

      Seuraavana päivänä söin jo rossossa ihan normaalisti. Verta tuli aika pitkään leikkauksen jälkeen ja aina kun vahingossa esim. hammarharjalla tökkäsi.

      Ei jäänyt traumoja, puudutteet on mahtava keksintö!

      • utelias .

        Miksi sä yksityiselle menit, tehdään niitä ihan kunnallisessakin ja mulle ainakin tuli todella hyvä palvelu!

        Saako jo seur. päivänä syödä oikein ruokaruokaakin?


      • leikkaus
        utelias . kirjoitti:

        Miksi sä yksityiselle menit, tehdään niitä ihan kunnallisessakin ja mulle ainakin tuli todella hyvä palvelu!

        Saako jo seur. päivänä syödä oikein ruokaruokaakin?

        kunnalliseen on hirvittävät jonot ja silloin poistamisen tarve oli akuutti oikomisen kannalta (kunnallisessa eivät poista ellei ole ensin tulehtunut). Toivon että saisin toisen puolen hampaat poistettua kunnallisessa, mutta olen ollut jonossa vasta puoli vuotta. Ei kunnallista kiinnosta poistaa hampaita ellei ole äärimmäinen pakko, ei heitä kiinnosta jos kosmeettinen oikomishoito menee pieleen.

        Ei minua ruokaa kielletty syömästä. Viisauden hampaan poisto on pikku juttu ellei sitten jouduta puolta leukaluuta halkaisemaan tai muuta kivaa.


    • potilainen

      Monen mainitsema Diapam aamulla huuleen, eli etukäteen sen haet lääkäristä.

      Kunnon vahvat särkylääkkeet reseptillä valmiiksi kotiin.

      Pyydät kunnon puudutuksen itse lääkärituolissa, ja koko homma ei tunnu missään!

      Jälkikäteen tuskaa sitten tulee : tikkejä varottava, naama turpoaa ja mustelmia tulee ja särkyä on, särkypillereistä huolimatta.

      Mutta kyllä se siitä, ja saikkua toki saat, pyydä ellei lääkäri tajua pyytää. 1-3 pv riippuen leikkauksen isoudesta.

    • Essi88

      Noh... Multa poistettiin eräällä arvostetulla yksityisellä kirurgilla kaikki 4 viisaudenhammasta kerrallaan! En ole kuullut sitä kenellekään tehtävän mutta kokeneena voin sanoa että en suosittele. Kokemukseni ei siis tule koskemaan sinua mutta kunhan kerron. Itse toimenpide ei ollut kamala... (puudutuksia sain n. 8) Mutta leikkauksen jälkeen koin alkushokin, koska puhumisesta ei tullut mitään... siinä vähän silmät kostuivat kun tunsi itsensä niin avuttomaksi... Kasvoni olivat kaulan yläosasta asti korkealle poskpäihin asti puutuneet (nielu, kieli, kaikki mukaan lukien)... kasvoni näyttivät vammautuneilta kun suu oli aivan epämuodostunut enkä tuntenut kun suustani valui vielä ulkona verta ja sylkeä. Toivoin odotellessani isää ettei kukaan vain katsoisi minuun tai ainakaan puhuisi kanssani. Olisin joutunut aika avuttomaan tiaan. Muistan sen järkyttävän nälän, koska en saanut syödä kuin kylmää nestemäistä ruokaa...(esim. jugurttia). Mahtoikohan kulua yksi vai kaksi vuorokautta kun puudutus alkoi laskea... (syöminen ja juominen oli kivuliasta... haavat olivat arat ja suu oli aivan jäykkä). Sitten kasvoilleni turposi aivan järkyttävän iso turpa... myöhemmin se kellertyi ja mustui... Nukuin ainakin viikon ajan jääpussit poskilla lievittääkseni särkyä, painetta ja estääkseni mustumista. Koko ajan söin 800mg särkylääkettä 2-3 krt vuorokaudessa ja jotain muita tabletteja, joita en muista enää... ( vaikka olin 17 ja olen hento). Myöhemmin alkoi reilun vkn helvetti kun sisäposket eivät laskeneetkaan ihan nopeasti ja suuni oli rikki koska purin leikkaushaavojani aina laittaessani suuni kiinni ja sain lisäksi aftoja suuhun..kirvely ja nipistely oli raivostuttavaa... noh... ajalla kaikki meni ohi... onneksi se on takana päin! :) Se oli vain minun kokemukseni kaunisteltuna :P Mutta toivottavasti et nyt sitten pelkää sitä yhden hampaan leikkaamista! Onnea! :)

      • pula80

        olen kokenut ihan saman. nyt on kolmas päivä meneillään ja olo hiukan parempi kuin eilen. toivon vaan, että posket ei muuta väriään..
        Tuo on muuten tosi vaiettu juttu: Miksi potilasta ei informoida puudutuksen vaikutuksista? Minkäkin tunsin itseni aivan idiootiksi yrittäessäni sanoa jotain. Olishan ne voinu ennen piikkejä jo sanoa esim.: "Jos, sulla on jotain kysyttävää, kysy mieluiten nyt. Jälkeenpäin voi olla hankala puhua." Mutta ehkä ne lekurit ja hoitsut saa kiksinsä "vammaisten" potilaitten kuuntelemisesta.
        Toinen hämmentävä juttu: Miksi minua ei valvottu puudutusaineen vaikutuksen aikana? Kaikki 4 meni kerralla, joten ainetta laitettiin aika paljon. Tärisin ja vapisin. Olen helposti pyörtyilevää sorttia, joten hiukan pelottikin, että mitäs jos nyt kuupahdan tähän tuoliin? Mut jätettiin sinne ainakin 10 minuutiksi yksin houruilemaan.
        Onneksi en kokenut leikkausta 17-vuotiaana niin kuin Essi. Kolmikymppisenä ei tuollaiset hämmentävät tilanteet ja "nolatuksi tuleminen" ole enää niin paha juttu.
        Samanlaisia kokemuksia muilla? Mielipiteitä?


      • vai niin
        pula80 kirjoitti:

        olen kokenut ihan saman. nyt on kolmas päivä meneillään ja olo hiukan parempi kuin eilen. toivon vaan, että posket ei muuta väriään..
        Tuo on muuten tosi vaiettu juttu: Miksi potilasta ei informoida puudutuksen vaikutuksista? Minkäkin tunsin itseni aivan idiootiksi yrittäessäni sanoa jotain. Olishan ne voinu ennen piikkejä jo sanoa esim.: "Jos, sulla on jotain kysyttävää, kysy mieluiten nyt. Jälkeenpäin voi olla hankala puhua." Mutta ehkä ne lekurit ja hoitsut saa kiksinsä "vammaisten" potilaitten kuuntelemisesta.
        Toinen hämmentävä juttu: Miksi minua ei valvottu puudutusaineen vaikutuksen aikana? Kaikki 4 meni kerralla, joten ainetta laitettiin aika paljon. Tärisin ja vapisin. Olen helposti pyörtyilevää sorttia, joten hiukan pelottikin, että mitäs jos nyt kuupahdan tähän tuoliin? Mut jätettiin sinne ainakin 10 minuutiksi yksin houruilemaan.
        Onneksi en kokenut leikkausta 17-vuotiaana niin kuin Essi. Kolmikymppisenä ei tuollaiset hämmentävät tilanteet ja "nolatuksi tuleminen" ole enää niin paha juttu.
        Samanlaisia kokemuksia muilla? Mielipiteitä?

        Pahempi juttu se kolmikymppiselle naiselle on, mitäköhän eroa siinä sitten pitäis olla 17 vuotiaaseen kakaraan???


      • toinenkintyttö88

        Pakko vastata tähän. Minulta poistettiin myös kaikki 4 kerralla ja kokemus ei ollut yhtä hirveä. Kirurgi kysyi heti alkuun että olenko sitten varautunut siihen että koko suu ja kieli on puutunut ja taisin siinä kysyä että pystynkö kielen pitämään sisäpuolella kuitenkin ja kirurgi vastasi kyllä niin annoin mennä. :D minulta ei valunut verta eikä kuolaa suusta ja suun pystyin pitämään kyllä kiinni. Puhua pystyin hieman, laskun maksoin ja kävin apteekissa asioimassa. Puudutuksen vaikutus lakkasi siinä 3-4 tunnissa niin kun pitikin.
        Turvotus oli kyllä aikamoinen, mutta meni pois kolmessa päivässä kokonaan, pidin kyllä jääpusseja vähän väliä kipua helpottamaan ja turvotusta vähentämään, pienet mustelmat tuli poskiin kun aloin enempi höpötellä. Hampaita en kyllä pystynyt puremaan turvotuksen takia yhteen, koska olisin purrun itseäni laittaessani hampaat yhteen, mutta söin sitten sen mukaan jogurtteja, jätskiä ja keittoja. Ainut ongelma on tietenkin se kun leikkaushaavat on molemmilla puolilla syöminen on pidempään hankalaa, eli sinänsä suosittelen poistamaan ensin toiselta ja sitten toiselta. Mutta jos on yhtä paniikissa kun minä poistosta yleensä on ihan kiva että yhdellä kerralla selviää :D


    • kokenut

      Eilen poistettiin 4 ylhäältä ja alhaalta. Verta tulee vieläkin, kuola valuu :) Turvotus valtava operaatio kesti sen 30min noin. eipä tarvii enää koskaan kokea samaa.. Suu on sisältä turvoksista varsinkin posket, ei pysty kuin juoda. Leivän koitin syödä kesti 25min saada pehmeä leipä alas..

    • Nimetön

      Minulta leikattiin viikko sitten viisuri vasemmalta alhaalta ja samalla vasen yläviisurikin poistettiin (se lähti ilman leikkausta). Itse toimenpide oli täysin kivuton ja koko operaatioon small talkeineen meni n.20min. Mutta sitten se vasta alkoikin. En muista koskaan kokeneeni niin kovia kipuja, kuin mitä nyt viikon ajan on ollut. Aivan järjetön hermosärky, mikä säteilee leukaan, korvaan ja poskipäähän. Kahdesti olen käynyt kipupäivystyksessä tutkituttamssa tilanteen, mutta mitään poikkeavaa ei ole näkyvissä. Kudokset ovat parantuneet oikein hyvin. Ibuprofeiinia 800mg menee neljä kertaa vuorokaudessa ja jos kipu ennättää kunnolla päälle ennen lääkkeen vaikutusta, niin tuskan huuto ei ole kaukana. Sitte pelkkä ibuprofein ei enää riitä, vaan tarvitaan kyytipojaksi esim Panacodia. Tällä hetkellä kadun hampaiden leikkausta, koska suussa ollessan niistä ei ollut mitään haittaa saatika kipuja.

      Suurella todennäköisyydellä säästyt vastaavalta kohtalolta, mutta että tällainenkin sitten on mahdollista, jos huono tuuri sattuu käymään.

      Niin ja toimempiteet tehtiin hyvämaineisessa yksityisessä hammaslääkärikeskuksessa erittäin pätevän hammaskirurgin toimesta.

      • Särkeeeeee

        Mulla tulee huomenna viikko alaviisurin leikkauksesta ja särky on edelleen kova. Huomenna leikataan toiselta puolelta. Kauanko sulla tä särky kesti, kait se loppuu???


      • molemmat alaviisurit
        Särkeeeeee kirjoitti:

        Mulla tulee huomenna viikko alaviisurin leikkauksesta ja särky on edelleen kova. Huomenna leikataan toiselta puolelta. Kauanko sulla tä särky kesti, kait se loppuu???

        Viikon verran jomottaa kunnolla, toinen viikko jo alkaa helpottaa.


    • Poistoa odotellessa

      Mulla on kanssa viisureiden poisto edessä(kaksi alhaalta ja yksi ylhäältä vasemmalta). Todennäköisesti menee leikkaus siihen, että joudutaan poraamaan hammasluuta koska juuret ovat niin lähellä hermoja. Eikä hampaita saataisi muuten pois, koska eivät ole kuin vähän puhjenneet.
      Ainut inhottava asia tässä on se, että joudun aamuin ja illoin syömään ala viisaudenhampaiden takia buranaa,koska ovat niin kipeät ja syöminen on asia erikseen. Poistoaika minulla on vasta Huhtikuussa.
      Lukiessani ihmisten kokemuksia poistoista, en olekkaan enää varma haluanko poistattaa niitä ollenkaan. Mutta toivotaan parasta.

      • 2 tuntia poistosta

        2 tuntia sitten poistettiin ensin alhaalta vasemmalta ,joka oli lähes poikittain suussa.Hammas ei mahtunut puhkeamaan kokonaan,sitä näkyi noin 6s osa koko hampaasta.Lääkäri porasi hampaan osiin,jonka jälkeen hän väänteli palasia irti,jotka olivat osaksi hankalasti toisen hampaan alla.Ala hammas oli lääkärinkin mukaan vaikea poistaa,mutta kyllä se lopulta puolen tunnin kääntelyn/poraamisen ja vitkuttelun jälkeen irtos.Hampaan poraminen osiin sattui hieman vaikka pyysin lisää puudutusta.Mutta se poran ääni oli kaikista vittumaisin kun se tärisi vielä etuhampaita vasten.Ylähammas lähti ihan vetämällä siinä meni noin 3minuuttia.Nyt painan kylmää poskelle ja odotan kipujen alkamista...


    • jääpussi poskella

      Eilen leikattiin kaksi viisuria samalta puolelta. Inhottavinta oli ehkä se ääni joka kuului varsinkin kun alahammasta rikottiin. Niin ja se pelästytti kun laitettiin puudute, niin alkoi sydän tykyttämään. Lääkäri tosin sanoi että johtuu siitä että puudutteessa niin paljon adrealiinia. Se meni onneksi nopeasti ohi. Lääkkeitä sain burana 800 mg ja panacodia, sekä antibiootti kuurin. Särkyä ei oikeastaan ole tai ainakin pillereillä pysyy hyvin kurissa. Poski hieman turvonnut ja nestemäistä ruokaa tarvii varmaan vähän aikaa litkiä :) Mutta ei se niin pelottavaa ole mitä voisi kuvitella, tosin minulla oli hyvä lääkäri joka selosti koko ajan mitä tekee ja kyseli että sattuuko. Että viisureita vaan poistamaan :D

    • tähti

      Minulta leikattiin vinoon kasvava viisaudenhammas 4 päivää sitten. Leikkaus kesti noin tunnin ja oli hankala, muttei kivulias. Puudutusaineet ovat ihme keksintö. Poski turposi ja haava vuosi 2 päivää, mutta kivut eivät olleet kovinkaan pahat, kunnes... 3 päivää leikkauksesta koko alahammasrivistöä alkoi särkemään, en saanut yöllä unta lainkaan. Tänään sitten kävin uudelleen hammaslääkärissä ja haava puhdistettiin ja sain vahvempia kipulääkkeitä. Saa nähdä miten tästä eteenpäin...

      Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville

    • ...

      Mä sain just tänään tietää että joudun hammasleikkaukseen... kaks viisuria samalla kertaa.. Luettuani tän koko viesti ketjun,en tienny itkisinkö vai nauraisinko. Nauroin ehkä enimmäkseen, mutta tällähetkellä kaulasta alaspäin kaikki ruumiin jäsenet vetelänä pelosta/kauhusta.

    • suuvammanen

      Eilen poistettiin oikealta ylhäältä ja alhaalta viisurit. Alahammas jouduttiin leikkaamaan (reilu puoli tuntia), ylähampaan veti puolessa minuutissa (puudutti toki ensin, mutta puudutteen vaikutusta odottaessa ompeli tikkejä sinne alas).

      Vasemman puolen viisurit vedettiin reilu kuukausi sitten. Operaatioon meni kaikkineen noin 10 minuuttia ja ikävintä oli, että jouduin soittamaan miehelle tarvitsevani kyytiä jo nyt, enkä vasta tunnin päästä ;). (Akku oli vähänä puhelimessa, joten viestin kirjotusta ei voinut ajatella.) Enhän minä sinne puhelimeen yhtään ymmärrettävää sanaa saanut sanottua, kun piti vielä niitä hiiskatin tuppoja yrittää purra, mutta onneksi mies ymmärsi asiani puhumattakin!

      Ekan kokemuksen perusteella olin ihan hyvillä mielin menossa toisen parin poistoon, mutta hammaslääkäri jätti mainitsematta että edessä on leikkaus - päättelin sen sitten itse porauksista ja siitä, että aikaa vain kului ja kului. Muutaman kerran poraus vähän vihlas, mutta kipua en voi sanoa tunteneeni. Kipua ikävämpi oli sitten ne yökkäysrefleksit, kun verta(?) valui kohti nielua (tais vuotaa ihan kunnolla) ja välillä se hammashoitaja "painepesurilla" truuttasi jotain ainetta, joka roisku nieluun ja meitsiä yökkäytti.

      Vieläkin on oikee puoli kielestä aivan turra (leikkauksesta yli 24 h) ja puhelimen soiminen on painajainen - puhuminen kun on vähän tönkköä. Onneksi anoppi on ollut eilisen ja tämän päivän lapsen perässä juoksemassa. Mulla on nimittäin melko heikko olo, kun eilisen kello yhden jälkeen olen suuhuni saanut ujutettua yhden mansikan palasen (loppuja ei voinut syödä), kipollisen jugurttia (aikaa kului ja kului), muutaman lusikallisen puuroa ja vähän vettä. Hammasharjaa ei kivuitta saa hampaiden "sisä"puolelle, kun suu ei aukea kovinkaan isolle, joten suussa on kamala maku.

      Olen jo tänään ehtinyt pelätä, että jonkun hermovaurion saivat aikaan, kun tuo kieli on vieläkin turra, mutta mies kertoi juuri, että se puudutus voi vielä vaikuttaa - kai. Se vasta mukava olis, jos suu halvaantuis puoliksi sen takia, että menetti lopunkin viisautensa...

      • meikä tyttö viisuri

        Juu mulla on huomenna viisaudenhampaan leikkauspoisto edessä. Alhaalta oikeelta. Hieman ehkä jännittää kun tulin lukemaan täältä että mitä on edessä. En ees tyhmänä tajunnu kysellä mitään kun soitin hammaslääkäriin. Vissiin nämä kaksi vesseliä vie kaiken älyn. Se tässä vähän huolettaa että on nämä 2v ja 2kk pojat ja niille pitää olla kotiäitinä kivuista huolimatta.

        Onneksi on jo valmiiksi mömmöjä kotona ja mulla kun kerkesi tuo jo tulehtumaan niin eipä sekään kipu nyt niin kivalta tuntunut.


      • juurileikattu

        Ei sitä leikkausta tehdä uosta vaan huomaamatta, poran käyttäminen ei kerro leikkauksesta. Leikkauksellisessa poistossa hammaslääkärin sijasta on suu- ja leukakirurgi, kasvot ja ylävartalo peitetään leikkausliinalla ja siinä on vain pieni reikä josta näkyy suu, et voi erehtyä. Pulssinmitausnipsukin on sormessa.


    • helpottunut

      Multa poistettiin tänään toiselta puolen kummatkin viisarit, alapuoli porattiin (juuret oli hermoilla) mut helposti lähti, yläpuoli etsittiin ikenen alta ja vaan kiskaistiin. Puudutusta laitettiin eka monta piikkiä ja kun kokeilivat alkaa repiä, pyysin vielä lisätä puudutetta. Tarvitsin sitä varmaan sen takia enemmän kun se oli jo valmiiksi vähän tulehtunut vaikka olin syönyt kuuria jo 3 päivää. Eli jos olet menossa leikkaukseen ja leikattavaa hammasta vihloo/ien turpoaa, hommaa lääkekuuri väh. 3-4 päivää ennen leikkausta. Minä kerkesin syödä vuoden aikana 4 kuuria tuon pirun alahampaan takia. Nyt se on ohi. Paitsi toisen puolen viisurit tietysti vielä joskus..
      Nyt illalla kipu ei ole enää hirveä, tuossa muutama tunti sit koski pirusti ku puudutus lakkasi. Buranaa ja panacodia syön, mut ei ne vie kipua kokonaan. Onneks mulla on unilääkettä niin tempasen kohta sellasen niin saa rauhassa nukkua.. Tsemppiä kaikille viisureiden leikkaukseen, tosiaan se ei ole paha! Helpotus on niin suuri kun se hammas lähtee. Mulla meni noiden kahden repimiseen vajaa tunti ja se meni nopeasti.

      • Pelotti aivan turhaan

        Hei kaikille!

        Kävin tätä viestiketjua lukemassa ennen ensimmäistä viisaudenhampaan leikkaustani, joten haluan muille vastaavassa tilanteessa oleville kertoa rohkaisevan tarinan.

        Minulta poistettiin alhaalta yksi viisaudenhammas. Oli ehtinyt kerran tulehtua, mutta tulehdus lähti pois ilman antibiootteja, Corsodyl-suuvedellä purskuttelemalla. Leikkaus oli Oulussa YTHS:llä, missä suukirurgina aivan upea (rauhoittava, rento) mies. Ensi katsottiin aiemmin otetut röntgenit, ja jo niistä näki, että hammas taitaa olla hyvin helposti lähtevää sorttia. Aluksi purskuttelin taas Corsodylillä, sitten laitettiin monta puudutuspiikkiä (tämä oli ehkä ikävin vaihe). Sitte kirurgi tärryytteli jollain koneella tuolla suussa, ja tunsin pienen vihlaisun. Sanoin asiasta, ja eikun lisää puudutusta. Sitten suljin silmäni ja aloin ajatella olevani aurinkorannalla...ja mietin, milloinhan hommat tässä kunnolla alkaa... niin sitten HAMMAS OLIKIN JO KIRURGIN KÄDESSÄ!! Vähänkö nauratti :) Lopuksi laitettiin tikit (sain päättää, normaalit tikit vai itsestään sulavat) ja tuppo suuhun. Siinä se.

        Kirurgi kiitteli, että olin tullut näinkin hyvissä ajoin lääkäriin tuon hampaan takia. Ei ollut ehtinyt vielä kunnolla juurtua, joten lähti helposti ja lisäksi vertakaan ei kovin paljoa tullut.

        Puudutus kesti muutaman tunnin, veristä tuppoa vaihtelin suuhun muutaman kerran (tuppoja sain kirurugilta). Pidin kylmägeelipussia poskella kaiken varalta noin viitisen kertaa päivän aikana. Iltaan mennessä olin aika normaali jo! Särkylääkettä otin varalta ihan reippaasti, myös yötä vasten. Seuraavina päivinä hammas ei vuotanut kertaakaan, poskeen ei tullut mustelmaa eikä särkylääkettäkään tarvinnut ottaa kuin parin-kolmen päivän ajan.

        Itse olin varautunut pahimpaan, mutta olikin sitten ylihelppo homma :D

        Ensimmäisenä päivänä söin vain kaikkea nestemäistä ja jäätelöä. Seuraavana päivänä mussutin jo karkkia toisella poskella... Urheilin kevyesti kahden päivän päästä leikkauksesta, mutta kolossa tuntui kummalliselta, kuin veri olisi sykkinyt siinä...?! Burana auttoi tunteeseen.

        Seuraavia ostoksia voi olla järkevä tehdä ennen viisaudenhampaan poistoa tai leikkausta:
        1. kylmägeelipussi apteekista
        2. mehukeittoja, pilttejä, jugurttia
        3. älä unohda suolaista, sosemaista syötävää! (esim. pinaattikeitto, porkkasosekeitto, sienikeitto, "lämmin kuppi" -keitot)
        4. jäätelöä!!
        5. valmiiksi särkylääkettä, jos ei halua suoraan leikkauksesta mennä apteekkiin kirurgin antaman reseptin kanssa

        Siis tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville!


      • Täysin viisaudeton
        Pelotti aivan turhaan kirjoitti:

        Hei kaikille!

        Kävin tätä viestiketjua lukemassa ennen ensimmäistä viisaudenhampaan leikkaustani, joten haluan muille vastaavassa tilanteessa oleville kertoa rohkaisevan tarinan.

        Minulta poistettiin alhaalta yksi viisaudenhammas. Oli ehtinyt kerran tulehtua, mutta tulehdus lähti pois ilman antibiootteja, Corsodyl-suuvedellä purskuttelemalla. Leikkaus oli Oulussa YTHS:llä, missä suukirurgina aivan upea (rauhoittava, rento) mies. Ensi katsottiin aiemmin otetut röntgenit, ja jo niistä näki, että hammas taitaa olla hyvin helposti lähtevää sorttia. Aluksi purskuttelin taas Corsodylillä, sitten laitettiin monta puudutuspiikkiä (tämä oli ehkä ikävin vaihe). Sitte kirurgi tärryytteli jollain koneella tuolla suussa, ja tunsin pienen vihlaisun. Sanoin asiasta, ja eikun lisää puudutusta. Sitten suljin silmäni ja aloin ajatella olevani aurinkorannalla...ja mietin, milloinhan hommat tässä kunnolla alkaa... niin sitten HAMMAS OLIKIN JO KIRURGIN KÄDESSÄ!! Vähänkö nauratti :) Lopuksi laitettiin tikit (sain päättää, normaalit tikit vai itsestään sulavat) ja tuppo suuhun. Siinä se.

        Kirurgi kiitteli, että olin tullut näinkin hyvissä ajoin lääkäriin tuon hampaan takia. Ei ollut ehtinyt vielä kunnolla juurtua, joten lähti helposti ja lisäksi vertakaan ei kovin paljoa tullut.

        Puudutus kesti muutaman tunnin, veristä tuppoa vaihtelin suuhun muutaman kerran (tuppoja sain kirurugilta). Pidin kylmägeelipussia poskella kaiken varalta noin viitisen kertaa päivän aikana. Iltaan mennessä olin aika normaali jo! Särkylääkettä otin varalta ihan reippaasti, myös yötä vasten. Seuraavina päivinä hammas ei vuotanut kertaakaan, poskeen ei tullut mustelmaa eikä särkylääkettäkään tarvinnut ottaa kuin parin-kolmen päivän ajan.

        Itse olin varautunut pahimpaan, mutta olikin sitten ylihelppo homma :D

        Ensimmäisenä päivänä söin vain kaikkea nestemäistä ja jäätelöä. Seuraavana päivänä mussutin jo karkkia toisella poskella... Urheilin kevyesti kahden päivän päästä leikkauksesta, mutta kolossa tuntui kummalliselta, kuin veri olisi sykkinyt siinä...?! Burana auttoi tunteeseen.

        Seuraavia ostoksia voi olla järkevä tehdä ennen viisaudenhampaan poistoa tai leikkausta:
        1. kylmägeelipussi apteekista
        2. mehukeittoja, pilttejä, jugurttia
        3. älä unohda suolaista, sosemaista syötävää! (esim. pinaattikeitto, porkkasosekeitto, sienikeitto, "lämmin kuppi" -keitot)
        4. jäätelöä!!
        5. valmiiksi särkylääkettä, jos ei halua suoraan leikkauksesta mennä apteekkiin kirurgin antaman reseptin kanssa

        Siis tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville!

        Kuten edelläkin kirjoitettiin, on myös näitä helppoja leikkauksia. Eilen lähti kaikki 4 viisuria samalla kertaa ja homma oli nopeammin ohi kun kerkesi edes ajatella aurinkorantaa. Paniikkia ja kammoa tuli koettua monta päivää etukäteen ja jälkikäteen ajatellen aivan turhaan.

        Lääkäri hoitajineen olivat aivan loistavia, kysyä sai ja vastauksia tuli. Ensin esilääkettä ja purskuttelua suuhygienia-aineella. Sitten penkkiin ja suu täyteen puudutetta (koska kaikki otettiin kerralla, rööttäiltiin sitä puudutetta sitten joka kulmaan). Ja tämä ehkä oli juurikin se pahin osuus. Ja tässäkin tuntemus vastaava kuin ampparin pisto, hetken kestää ja sitten on ohi.

        Kun oli aivan tönkkö kaveri penkissä, jolla just ja just tuli suusta ulos enää jonkin sortin ääntämystä, koitti hetki mitä olin pelännyt: "aloitetaan". Ja alle 4 minuuttia myöhemmin kuului että "ole hyvä". Mietin että olenko siis nyt hyvä että aloitellaan kohta, kunnes hoitsu näytti että niin ne hampaat olis nyt tässä tarjoittimella, että haluatko ottaa muistoksi :)))

        Illalla puudutteen lakattua oli olo kuin olisi saanut köniinsä ja kunnolla. Mutta reseptillä saadut kipulääkkeet vei mennessään kivun. Nyt 24 tuntia leikkauksen jälkeen ei enää yhtään mitään. Vielä ei tee mieli haukella näkkileipää, mutta kiinteää voi jo kyllä syödä kunhan varoo "tyhjiä koloja".

        Tsemppiä kaikille jotka ovat menoillaan viisureiden poistoon, tiedän että paniikkia / kammoa ei saa pois vaikka mitä tekisi, mutta helpollakin voi siinä päästä.

        Terveisin, todella helpottunut hampaaton!


      • jimi22
        Täysin viisaudeton kirjoitti:

        Kuten edelläkin kirjoitettiin, on myös näitä helppoja leikkauksia. Eilen lähti kaikki 4 viisuria samalla kertaa ja homma oli nopeammin ohi kun kerkesi edes ajatella aurinkorantaa. Paniikkia ja kammoa tuli koettua monta päivää etukäteen ja jälkikäteen ajatellen aivan turhaan.

        Lääkäri hoitajineen olivat aivan loistavia, kysyä sai ja vastauksia tuli. Ensin esilääkettä ja purskuttelua suuhygienia-aineella. Sitten penkkiin ja suu täyteen puudutetta (koska kaikki otettiin kerralla, rööttäiltiin sitä puudutetta sitten joka kulmaan). Ja tämä ehkä oli juurikin se pahin osuus. Ja tässäkin tuntemus vastaava kuin ampparin pisto, hetken kestää ja sitten on ohi.

        Kun oli aivan tönkkö kaveri penkissä, jolla just ja just tuli suusta ulos enää jonkin sortin ääntämystä, koitti hetki mitä olin pelännyt: "aloitetaan". Ja alle 4 minuuttia myöhemmin kuului että "ole hyvä". Mietin että olenko siis nyt hyvä että aloitellaan kohta, kunnes hoitsu näytti että niin ne hampaat olis nyt tässä tarjoittimella, että haluatko ottaa muistoksi :)))

        Illalla puudutteen lakattua oli olo kuin olisi saanut köniinsä ja kunnolla. Mutta reseptillä saadut kipulääkkeet vei mennessään kivun. Nyt 24 tuntia leikkauksen jälkeen ei enää yhtään mitään. Vielä ei tee mieli haukella näkkileipää, mutta kiinteää voi jo kyllä syödä kunhan varoo "tyhjiä koloja".

        Tsemppiä kaikille jotka ovat menoillaan viisureiden poistoon, tiedän että paniikkia / kammoa ei saa pois vaikka mitä tekisi, mutta helpollakin voi siinä päästä.

        Terveisin, todella helpottunut hampaaton!

        Itseltäni leikataan huomenna tähän aikaan alhaalta molemmat.

        Ymmärsin viestistäsi, että sinulta POISTETTIIN eli vedettiin irti, eikä leikattu.

        Enpä usko, että kaikki 4 hammasta leikataan neljässä minuutissa.

        Urheilun takia haluan nuo molemmat leikata kerralla. Kyllä se leikkaus vähän ajatuksena pelottaa, mutta en anna sille valtaa.

        Pääsenköhän ryyppäämään pääsiäisenä??? :)


      • Sanne000
        jimi22 kirjoitti:

        Itseltäni leikataan huomenna tähän aikaan alhaalta molemmat.

        Ymmärsin viestistäsi, että sinulta POISTETTIIN eli vedettiin irti, eikä leikattu.

        Enpä usko, että kaikki 4 hammasta leikataan neljässä minuutissa.

        Urheilun takia haluan nuo molemmat leikata kerralla. Kyllä se leikkaus vähän ajatuksena pelottaa, mutta en anna sille valtaa.

        Pääsenköhän ryyppäämään pääsiäisenä??? :)

        Minulta poistettiin eilen kaikki neljä viisaudenhammasta, kaksi repimällä ja kaksi leikkaamalla. Ei menny mitenkää helpoimmalla tavalla. Oli nopea toimenpide, ja yks hammas meni ihan vaivattomasti pois..mutta ei saakeli niitä muita. Yks hammas jouduttiin puolittamaan, ja leikkaamaan ientä auki neljän tikin verran, toinen hammas väännettiin ja porattiin neljään osaan että sai ulos ien auki. Tähän koko toimenpiteeseen tarvittiin 7 puudutuspiikkiä, koska kesken hampaan ulosvedon huomasin että puudutus ei vaikuttanut siinä kohtaa.... Ihan tuskissani tässä ku neljä hammasta poistettu ja särkylääkkeet ei auta ollenkaan, mutta ei viittis enempääkään ottaa. Syön Panadol Fortea (1g) muutaman kerran päivässä, eikä tehoa. Naama ihan turvoksissa kun neljä hammasta otettiin samalla, eikä oikeen ruoka maistu. Antibiootitkin oksensin pois heti ekana. ARGH! Toivottavasti pikkasen helpottais tän viikon aikana ku kouluaki pitäis käydä....


    • viisaudenhammas

      Olin itse juuri viisaudenhampaan leikkauksessa ja jänitin kovasti. Itse toimenpide ei sattunut ei edes puudutuspiikit ja oli oikein mukava hammaslääkäri, mutta toipimunen kestää. Särkylääkkeitä, lepoa ja unta vaan paljon. hammaslääkärit antavat aika vähän sairaslomaa 0-7pv.n (kerro työstäsi), mutta haet sitten vaan uudestaan jos tarvitset, olemme kaikki erinlaisia ja kipukynnyksemme myös. Pyydä vaan antipiotti ja aloita se, itse en saannut sitä heti jouduin uudestaan hakemaan sen. liemi ja soseruuat kunniaan, pitää välttää tikkien puolella puremista. toimenpiteestä 7-10pv:n päästä tikkienpoisto, sitten elämä taas hymyilee. Onnea! kyllä se hyvin menee.

      • turbopää

        Eikö kukaan muu ole kärsiny vitunmoisesta turvotuksesta viisurin leikkauksen jälkeen? Ei siitä ainakaan montaa mainintaa ole ketjussa. Vuorokausi leikkauksesta ja toinen puoli päästä on ihan epämuodostunut. Itse leikkausalue on melko kivuton, kieli vaan osuu tikkeihin koko ajan ja se ällöttää. Ja ei mulla suukaan aukea kuin sentin, mutta eipä sillä väliä, kun en kuitenkaan kärsisi purra mitään. Mutta silti, kaikkein kamalinta on tämä turvotus!!! Säännöllisesti otetusta Burana 800:sta huolimatta posken hipaisukin sattuu niin saatanasti. Että eipä muuta kuin hauskaa vappua!


      • masa020202
        turbopää kirjoitti:

        Eikö kukaan muu ole kärsiny vitunmoisesta turvotuksesta viisurin leikkauksen jälkeen? Ei siitä ainakaan montaa mainintaa ole ketjussa. Vuorokausi leikkauksesta ja toinen puoli päästä on ihan epämuodostunut. Itse leikkausalue on melko kivuton, kieli vaan osuu tikkeihin koko ajan ja se ällöttää. Ja ei mulla suukaan aukea kuin sentin, mutta eipä sillä väliä, kun en kuitenkaan kärsisi purra mitään. Mutta silti, kaikkein kamalinta on tämä turvotus!!! Säännöllisesti otetusta Burana 800:sta huolimatta posken hipaisukin sattuu niin saatanasti. Että eipä muuta kuin hauskaa vappua!

        eli vappunaamari oli valmiina päässä? :) no ei. minulla kasvaa yks viisuri vasen ylhääl poskiluuhun päin, puhuminen käy kohta vaikeeks ku sattuu nii pirusti ku se hinkkautuu tota luuta vasten. vittu minä mene mihinkää leikkauksii. se sattuu kuitenki. :(


      • poistettu on
        masa020202 kirjoitti:

        eli vappunaamari oli valmiina päässä? :) no ei. minulla kasvaa yks viisuri vasen ylhääl poskiluuhun päin, puhuminen käy kohta vaikeeks ku sattuu nii pirusti ku se hinkkautuu tota luuta vasten. vittu minä mene mihinkää leikkauksii. se sattuu kuitenki. :(

        Ei noi ylhäältä otettuna ole edes yleensä pahoja. Lähtevät helposti. Alhaalta on vittumaisempaa ottaa kun hermot menee alhaalla sillein, että saattaa olla vaikeaa saada puutumaan. Jos on ammattitaitoinen lekuri ja puutudusainetta tarpeeksi niin ei satu. Itseltä justiin leikattiin viimeinen pois. Toinen poski ihan turvoksissa :)


      • muumin
        turbopää kirjoitti:

        Eikö kukaan muu ole kärsiny vitunmoisesta turvotuksesta viisurin leikkauksen jälkeen? Ei siitä ainakaan montaa mainintaa ole ketjussa. Vuorokausi leikkauksesta ja toinen puoli päästä on ihan epämuodostunut. Itse leikkausalue on melko kivuton, kieli vaan osuu tikkeihin koko ajan ja se ällöttää. Ja ei mulla suukaan aukea kuin sentin, mutta eipä sillä väliä, kun en kuitenkaan kärsisi purra mitään. Mutta silti, kaikkein kamalinta on tämä turvotus!!! Säännöllisesti otetusta Burana 800:sta huolimatta posken hipaisukin sattuu niin saatanasti. Että eipä muuta kuin hauskaa vappua!

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.


      • abcdef
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        Itseltäni leikattiin kummatkin alaviisurit samalla kertaa nyt toukokuun alussa. Ainoastaan puudutus nippas vähäsen, mutta siihen se kivun tuntemus sitten oikeastaan jäikin. kummallakin puolella piti ientä avata ja loppujen lopuks hampaat saatiin irti poraamalla ne kahtia ja repimällä leukaluusta irti. se poraaminen kyllä kuulosti tosi mukavalta ja oli kiva aina aatella että mitä siellä suussa nyt tapahtuu:/ Kaks tikkiä kummallekkin puolelle ja noin tunnin jälkeen pääsin pois. Naama kuolasena lähin sitten kotiin potemaan (tosiaan oli koko alaleuka puudutettu niin en yhtään tuntenut jos sylki valui...voi vaan kuvitella että miltä sitä on oikein näyttäny:D) seuraavat 4 päivää elin buranalla 600, keitoilla ja jäätelöllä eikä jälkisäryjä ollut miksikään, varmaankin voimakkaiden särkylääkkeitten takia. Turvotus oli kyllä komea ja sen jälkeen ilmestyikin kummallekkin puolelle mustelmat. Noo, viikko leikkaamisen jälkeen alko nousemaan taas turvotusta ja sitten leikkaushaavat rupes kipuileen. Menin sitten käymään hammaslääkärillä ja tulehushan sinne oli iskeny --> sain viikon antibioottikuurin. Vaikka se viisurien leikkaus ei ollu niin kauhia ku olin oottanu, silti kyllä toivon ettei vähään aikaan tarttis mennä niitä ylähampaita leikkauttamaan... niin ja turvotusta kesti kaiken kaikkiaan n. puoltoista viikkoa, mutta aika olis varmasti ollu lyhempi, jos ei olisi se tulehdus iskeny.


      • no pain
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        juu mulla leikattiin huhtikuun loppupuolella 3 viisaria ja yks saatiin repimällä ja yhtä ylimääräistä ne ei vielä uskaltaneet alkaa leikkaamaan! ite toimenpide meni näin ,pyysivät sisään. eivät oikeen muuta kyselleet kun allergioista ja sitten suuhun tungettiin ainakin neljä puudutus piikkiä ,se oli semmoinen vähän voimakkaampi kun itikan pistos.sitten alkoi puutuminen ja aluks ei meinaannu saada henkeä, mutta siihen tottui pikku hiljaa.sitten se siinä vajaa puol toista tuntia rälläköi ja poraili hampaita.oikeastaan kun hammas aina lähti juurineen niin sillon tuntui , että jotain lähti irti, mutta ei kipuja. porailut ja muut toimenpiteet ei tuntunu miltään. se oli paskamaisinta kun verta ja sylkee valu koko ajan kurkkuun ,kun hoitaja ei kunnolla imeny sillä pillillä. kirurgi hoiti leikkauksen. sitten kun homma oli valmis ne ei kertonu mulle mitään ohjeita ,kun ite yritti puhua niin ei siitä tullu mitään. kirurgi anto vaan reseptin ja sano et apteekin kautta.apteekkiin menin saman tien ja sielläkään en pysyny puhumaan mun piti siel sitte kirjottaa paperille kun halusin jotain ohjeita,nooh sieltä sain antibiootit ,buranaa ja suun purskuttelu aineen ja lieviä ohjeita soppaa ja kylmää. nooh matkalla kotiin soitin veljeelle ja aloin puhumaan niin tuli pikkasen naurettua, puhe kuulosti joltain spurkulta. se oli ehkä virhe soittaa kun tupot irtoili suusta niitä ois pitäny yrittää pitää mahdollisimman hyvin haavoissa. nooh ilta kasista tonne yö yhteen tuli verta suusta vaikka huuhteli suuta kylmällä vedellä. suu ei ollu kauheen turvonnu vaikka kaikki otettiin saman tien. yön sain jotenkin nukuttua.20 tuntia syömättä ja oikeestaan juomatta .sitten ensimmäisenä puol litraa jäätelöä ja puol toista viikkoa saikkua.ti iltana kun oli leikkaus niin to iltana söin lämpimän ruuan olis kyl pitäny vältellä kovia ruoka aineita .veri tiputtelua kesti noin viikon aina silloin tällöin. renkaat tuli vaihettua autoon reilu viikko sen jälkeen niin ois pitäny jättää sekin väliin. nooh pari viikkoa kun oli kulunu niin tuntu et kaikki toimii ihan hyvin .tuli käytyy salil ja elettyy normi elämää.
        4 vkoa leikkauksen jälkeen alko tulee ylähampaan kolosta pahan makusta eritettä ja räkää samanpuoleisesta sieraimesta. nosti kuumeen vähäks aikaa ja kävin terkkarissa . kerroin lekurille hammas toimenpiteestä mutta pisti sen poskiontelo tulehduksesksi.mul ei oo ollu koskaan aikasemmin sellasta epäilin vahvasti,mutta söin antibiootteja viikon ei auttanu. nyt tänään menin päivystykseen hammaslekuriin pisti sinne koloon jotain bakteerin tappajaa ja antibiootti kuuri 10 päivää . saa nähä miten etenee.mulla alko noi oireet kun mä fyysiseti rasitin itteeni enemmän. se oli veikeintä ku niisti niin ilmaa tuli samaan aikaan hampaan kolosta tämä tapahtui vähän leikkauksen jälkeen monta kertaa.
        töissä ilkeetä kun joutuu koko ajan olla sylkemässä sitä eritettä pois, on meinaan hirveen makusta paskaa. kokemuksia vaan tänne . kannattaa muuten ennen leikkausta kysellä kunnon ohjeet lekurilta,kokemusta on


      • Sikura
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        lähdin itsekin tänne muiden kokemuksia lukemaan.
        multa poistettiin viime perjantaina päivystyksessä vasemmalta alhaalta viisauden hammas ja sehän tosiaan leikattiin.tulehdus oli jo niin paha, että itkua väänsin mennessäni sinne.
        no itse toimenpide oli helppo, hieman puudutus oli ikävän tuntuista, koska ien oli jo niin kosketus arka.hampaat oli jo toistamiseen tulehtunut ja antibiootti kuureja ollut jo kaksi (v-pen mega), mutta kun kunnalliseen odotin niin ehtivät tulehtua uudelleen ennen poistoaikaa joka olisi ollut 9 kesäkuuta.
        noin 5 tuntia toimenpiteen jälkeen leuassa alkoi tuntua pieni juuri 2-3cm tuntuinen kova pahkura, no siinä meni ilta sitten panacodi höyryissä.aamulla sitten heräsin ja totesin että mullahan on suorastaan kanamuna vasemmassa poskessa.no tästä sitten päivystykseen uudelleen.
        lääkäri totesi minun saanen todella pahan infektion leikkauksesta ja yleensä hampaita ei poisteta jos niissä on tulehdus päällä.hän määräsi vahvemmat antibiootit (amoxin comp) ja heti olisi otettava uudelleen yhteyttä jos kuume nousee tai poski menisi puunkovaksi.

        nyt leikkauksesta on 4 päivää ja turvotus huomattavasti laskenut,mutta leuassa edelleen 2-3cm kokoinen kova ja arka pahkura.ja tosiaan poski ja leuka on tosi arkoja. hammaslääkäri mainitsi myös että turvotus nousee leikkauksesta kolmen päivän ajan ja siitä ei kannata huolestua jos se pysyy pehmeänä ja turvotus voi pahimmillaan kestää jopa 2 viikkoa.
        9 kesäkuuta pitäisi mennä ylähammas poistattaan ja jännittää, mutta lopulta olen kuitenkin hyvin tyytyväinen että hammas poistettiin päivystyksessä koska kipu oli JÄRKYTTÄVÄ!!!


      • abcdef
        Sikura kirjoitti:

        lähdin itsekin tänne muiden kokemuksia lukemaan.
        multa poistettiin viime perjantaina päivystyksessä vasemmalta alhaalta viisauden hammas ja sehän tosiaan leikattiin.tulehdus oli jo niin paha, että itkua väänsin mennessäni sinne.
        no itse toimenpide oli helppo, hieman puudutus oli ikävän tuntuista, koska ien oli jo niin kosketus arka.hampaat oli jo toistamiseen tulehtunut ja antibiootti kuureja ollut jo kaksi (v-pen mega), mutta kun kunnalliseen odotin niin ehtivät tulehtua uudelleen ennen poistoaikaa joka olisi ollut 9 kesäkuuta.
        noin 5 tuntia toimenpiteen jälkeen leuassa alkoi tuntua pieni juuri 2-3cm tuntuinen kova pahkura, no siinä meni ilta sitten panacodi höyryissä.aamulla sitten heräsin ja totesin että mullahan on suorastaan kanamuna vasemmassa poskessa.no tästä sitten päivystykseen uudelleen.
        lääkäri totesi minun saanen todella pahan infektion leikkauksesta ja yleensä hampaita ei poisteta jos niissä on tulehdus päällä.hän määräsi vahvemmat antibiootit (amoxin comp) ja heti olisi otettava uudelleen yhteyttä jos kuume nousee tai poski menisi puunkovaksi.

        nyt leikkauksesta on 4 päivää ja turvotus huomattavasti laskenut,mutta leuassa edelleen 2-3cm kokoinen kova ja arka pahkura.ja tosiaan poski ja leuka on tosi arkoja. hammaslääkäri mainitsi myös että turvotus nousee leikkauksesta kolmen päivän ajan ja siitä ei kannata huolestua jos se pysyy pehmeänä ja turvotus voi pahimmillaan kestää jopa 2 viikkoa.
        9 kesäkuuta pitäisi mennä ylähammas poistattaan ja jännittää, mutta lopulta olen kuitenkin hyvin tyytyväinen että hammas poistettiin päivystyksessä koska kipu oli JÄRKYTTÄVÄ!!!

        Hieno homma! Tosiaan alaviisurit leikattiin edelleen se 4.5 ja nyt tänään, noin kuukausi leikkauksesta vasen puoli (joka oli huomattavasti vaikiampi ku oikea) lähtee TAAS turpoamaan ja kipuilemaan...Noo soitin sitte päivystykseen ja sieltä lähettivät soittopyynnön minut leikanneelle lääkärille, joka otti yhteyttä tunnin kuluttua ja pyysi käymään. Ja hyi, hammaslääkärissä sitten todettiin, että leikkaushaava on täynnä mätää, joka sitten puhkaistiin ja valutettiin pois:( Tuo toimenpide kyllä paransi oloa, mutta ei ollut kivaa ei... Lääkäristä määrättiin vielä 10 vrk Dalacin- antibioottikuuri. Tosiaan viikko leikkauksen jälkeen sain tulehduksen takia 7 vrk V-Pen mega -kuurin, mutta se ei näköjään sitte tappanu kaikkia bakteereja. Toinen vanhemmistani on suuhygienisti ja se on kuulemma aika harvinaista, että pari tulehusta iskee. Meni sitte itellä vähän vaikeamman kaavan mukaan, mutta voimakkaampien antibioottien avulla tästä lähetään paranemaan:)


      • poskionteloyhteys
        no pain kirjoitti:

        juu mulla leikattiin huhtikuun loppupuolella 3 viisaria ja yks saatiin repimällä ja yhtä ylimääräistä ne ei vielä uskaltaneet alkaa leikkaamaan! ite toimenpide meni näin ,pyysivät sisään. eivät oikeen muuta kyselleet kun allergioista ja sitten suuhun tungettiin ainakin neljä puudutus piikkiä ,se oli semmoinen vähän voimakkaampi kun itikan pistos.sitten alkoi puutuminen ja aluks ei meinaannu saada henkeä, mutta siihen tottui pikku hiljaa.sitten se siinä vajaa puol toista tuntia rälläköi ja poraili hampaita.oikeastaan kun hammas aina lähti juurineen niin sillon tuntui , että jotain lähti irti, mutta ei kipuja. porailut ja muut toimenpiteet ei tuntunu miltään. se oli paskamaisinta kun verta ja sylkee valu koko ajan kurkkuun ,kun hoitaja ei kunnolla imeny sillä pillillä. kirurgi hoiti leikkauksen. sitten kun homma oli valmis ne ei kertonu mulle mitään ohjeita ,kun ite yritti puhua niin ei siitä tullu mitään. kirurgi anto vaan reseptin ja sano et apteekin kautta.apteekkiin menin saman tien ja sielläkään en pysyny puhumaan mun piti siel sitte kirjottaa paperille kun halusin jotain ohjeita,nooh sieltä sain antibiootit ,buranaa ja suun purskuttelu aineen ja lieviä ohjeita soppaa ja kylmää. nooh matkalla kotiin soitin veljeelle ja aloin puhumaan niin tuli pikkasen naurettua, puhe kuulosti joltain spurkulta. se oli ehkä virhe soittaa kun tupot irtoili suusta niitä ois pitäny yrittää pitää mahdollisimman hyvin haavoissa. nooh ilta kasista tonne yö yhteen tuli verta suusta vaikka huuhteli suuta kylmällä vedellä. suu ei ollu kauheen turvonnu vaikka kaikki otettiin saman tien. yön sain jotenkin nukuttua.20 tuntia syömättä ja oikeestaan juomatta .sitten ensimmäisenä puol litraa jäätelöä ja puol toista viikkoa saikkua.ti iltana kun oli leikkaus niin to iltana söin lämpimän ruuan olis kyl pitäny vältellä kovia ruoka aineita .veri tiputtelua kesti noin viikon aina silloin tällöin. renkaat tuli vaihettua autoon reilu viikko sen jälkeen niin ois pitäny jättää sekin väliin. nooh pari viikkoa kun oli kulunu niin tuntu et kaikki toimii ihan hyvin .tuli käytyy salil ja elettyy normi elämää.
        4 vkoa leikkauksen jälkeen alko tulee ylähampaan kolosta pahan makusta eritettä ja räkää samanpuoleisesta sieraimesta. nosti kuumeen vähäks aikaa ja kävin terkkarissa . kerroin lekurille hammas toimenpiteestä mutta pisti sen poskiontelo tulehduksesksi.mul ei oo ollu koskaan aikasemmin sellasta epäilin vahvasti,mutta söin antibiootteja viikon ei auttanu. nyt tänään menin päivystykseen hammaslekuriin pisti sinne koloon jotain bakteerin tappajaa ja antibiootti kuuri 10 päivää . saa nähä miten etenee.mulla alko noi oireet kun mä fyysiseti rasitin itteeni enemmän. se oli veikeintä ku niisti niin ilmaa tuli samaan aikaan hampaan kolosta tämä tapahtui vähän leikkauksen jälkeen monta kertaa.
        töissä ilkeetä kun joutuu koko ajan olla sylkemässä sitä eritettä pois, on meinaan hirveen makusta paskaa. kokemuksia vaan tänne . kannattaa muuten ennen leikkausta kysellä kunnon ohjeet lekurilta,kokemusta on

        joka joskus syntyy hampaan poiston yhteydessä. Eli hampaan poiston yhteydessä on avautunut reikä poskionteloon. Ei parane ilman uutta leikkausta, jossa reikä suljetaan (ellei kerta ole jo parantunut, pienet aukot paranee joskus omikseen). Luultavasti poskiontelosi on jo märkäisen eritteen vallassa, joka sitten valuu suuhun ja maistuu lehmän paskalta, tai pahemmalta. Ilman kulkeutuminen suuhun niistäessä on varma merkki poskionteloyhteydestä. Meneekö suusta vettä tai ilmaa nenään?
        Mitä antibioottia syöt? Mainitsiko lääkärille ilman tulosta suuhun?
        Tsemppiä!


      • no pain
        poskionteloyhteys kirjoitti:

        joka joskus syntyy hampaan poiston yhteydessä. Eli hampaan poiston yhteydessä on avautunut reikä poskionteloon. Ei parane ilman uutta leikkausta, jossa reikä suljetaan (ellei kerta ole jo parantunut, pienet aukot paranee joskus omikseen). Luultavasti poskiontelosi on jo märkäisen eritteen vallassa, joka sitten valuu suuhun ja maistuu lehmän paskalta, tai pahemmalta. Ilman kulkeutuminen suuhun niistäessä on varma merkki poskionteloyhteydestä. Meneekö suusta vettä tai ilmaa nenään?
        Mitä antibioottia syöt? Mainitsiko lääkärille ilman tulosta suuhun?
        Tsemppiä!

        joku semmonenhan sen on oltava. kyllä tuli hammaslääkärille mainittua ilman tulosta ja rasituksista ja kaikesta mahollisesta. tää viimenen lekuri ei ollu sama joka leikkas legot. Aluks söin v pen , toisena amoxin ja ny kolmantena metronidazol 3 kertaa 400mg pvä ,10 päivää.
        Suusta ei mene nenään mitään. se on varmaan sen verta pieni reikä.
        sen avaamista itekin aattelin , jos ne sais imettyä sen paskan pois sieltä.


      • vaan takaisin
        no pain kirjoitti:

        joku semmonenhan sen on oltava. kyllä tuli hammaslääkärille mainittua ilman tulosta ja rasituksista ja kaikesta mahollisesta. tää viimenen lekuri ei ollu sama joka leikkas legot. Aluks söin v pen , toisena amoxin ja ny kolmantena metronidazol 3 kertaa 400mg pvä ,10 päivää.
        Suusta ei mene nenään mitään. se on varmaan sen verta pieni reikä.
        sen avaamista itekin aattelin , jos ne sais imettyä sen paskan pois sieltä.

        vaikka se nyt antibioottikuurilla paranisikin, tulehdus iskee uudelleen myöhemmin, niin kauan kuin yhteys on auki. Suusta pääsee bakteereja poskionteloon ja avot, uusi tulehdus!
        Ellei muu auta, poskiontelo huuhdellaan vielä sulkemisen yhteydessä. Ei mitenkään kiva toimenpide, mut kuka nyt haluaisi syödä jatkuvasti vahvoja antibiootteja. Johan niistä menee muukin elimistö sekaisin.
        Itselläni tilanne oli vielä pahempi, mut en nyt siitä sen enempää. Hoida(ta) itses kuntoon! :)


      • vieras31
        masa020202 kirjoitti:

        eli vappunaamari oli valmiina päässä? :) no ei. minulla kasvaa yks viisuri vasen ylhääl poskiluuhun päin, puhuminen käy kohta vaikeeks ku sattuu nii pirusti ku se hinkkautuu tota luuta vasten. vittu minä mene mihinkää leikkauksii. se sattuu kuitenki. :(

        Toivottavasti olet käynyt sen hampaan jo poistattamassa. Mitä pidempään odotat, sen pidemmät koukut se kasvattaa leukaluuhun. Itse kävin toissapäivänä poistattamassa ja tänään rassasivat uudestaan kun menin tupakoimaan ekan päivän aikana ja se ei tehnyt verihyytymää siihen kuten olisi pitänyt. Mene vain ei siihen kuole, kunhan kunnon lääkkeet pyytää matkaan: burana 600 ja 800 on ihan hyvät ja jos ei auta niin panacod.


      • vieras31
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        Mulla auttaa kylmä turvotukseen. Olen nukkunut kaikenmaailman grillimakkarapakettien kanssa kunnes mies huomasi että ota mehupullo pakasteesta ja pidä sitä poskella. Jopa alkoi turvotus laskemaan...


      • no pain
        vaan takaisin kirjoitti:

        vaikka se nyt antibioottikuurilla paranisikin, tulehdus iskee uudelleen myöhemmin, niin kauan kuin yhteys on auki. Suusta pääsee bakteereja poskionteloon ja avot, uusi tulehdus!
        Ellei muu auta, poskiontelo huuhdellaan vielä sulkemisen yhteydessä. Ei mitenkään kiva toimenpide, mut kuka nyt haluaisi syödä jatkuvasti vahvoja antibiootteja. Johan niistä menee muukin elimistö sekaisin.
        Itselläni tilanne oli vielä pahempi, mut en nyt siitä sen enempää. Hoida(ta) itses kuntoon! :)

        lääkäri sano et saa ihan normaalisti elää ja urheilla.
        jotenkin epäilen tota rasitusta?! ja saunomista
        Alkoholia ei saa käyttää 12 päivään ton metronidatzolin kanssa. sitä se painotti ja se on täyttä totta.
        kerro vaan oma kokemukses ,auttaa paljon.


      • pieni reikä
        no pain kirjoitti:

        lääkäri sano et saa ihan normaalisti elää ja urheilla.
        jotenkin epäilen tota rasitusta?! ja saunomista
        Alkoholia ei saa käyttää 12 päivään ton metronidatzolin kanssa. sitä se painotti ja se on täyttä totta.
        kerro vaan oma kokemukses ,auttaa paljon.

        eli minulle kävi näin: Menin helmikuussa poistattamaan viimeisen viisaudenhampaan ylhäältä. Tiesin jo kokemuksesta, että ahdasta on ja leikkaus edessä. Ok, sovittuna päivänä hammaslääkäri (HL) ryhtyi hommiin ja jurnasi hampaan kans 1½ tuntia. "Niin se aika rientää, kun on hauskaa" sanoin silloin. Heti poiston jälkeen alkoi nenäverenvuoto, verta tuli suusta ja nenästä. Kotiin kun tulin ja säädetyn ajan päästä pistin vettä suuhuni ja kumarruin sylkemään sitä pois, vesi tulikin nenästä ulos. Soittelin sit siinä HL:lle joka totesi vain että: sinullehan tuli tuo antibioottikuuri, ei mitään hätää. Netistä kaivoin sit tietoa poskionteloyhteydestä.
        Alkoi särkykierre; poskionteloa särki niin peevelisti, viikon välein HL:n luona, vesi meni nenästä suuhun samoin ilma. HL hoiti "paljastuneita hampaankauloja" fluoripastalla, lopulta viereinen hammas oli niin kipeä, ettei voinut pestä enää. HL päätti aloittaa juurihoidon siihen ja aloittikin. Yhä vaan särky jatkui, levisi viereisiin hampaisiin ja poski oli jo kosketusarka ulkopuoleltakin. Tässä vaiheessa suuhun alkoi valua pahanmakuista velliä, johon HL totesi että poistokuoppaan on jäänyt ruokaa ja kaiveli puhtaaksi. Paha maku ja särky jatkui, kunnes seuraavalla käynnillä hammashoitaja mainitsi keltaisesta "vellistä" jota valui poistokuopasta suuhun. HL pisti eräänlaisen kamferitupon poistokuoppaan. Seuraavana päivänä se tuli "vellin" mukana ulos. Niistin ja syljin lehmänpaskaa koko pääsiäisen ajan. Seuraavan viikon ti HL viimein otti veitsen ja avasi poistohaavan uudelleen ja pisti uudet tikit. V-pen kuuri päälle. Viikon odotin josko auttais. Vesi meni iloisesti edelleen nenään, samoin ilma. Mainitsin tästä tikinpoiston yhteydessä, ei muuta kuin uusi kuuri V-penisilliiniä.
        Seuraavalla viikolla soitin toiselle lääkärille. Kerroin kaiken mitä oli tehty ja hän kutsui minut samantien röntgeniin ( mitä tämä edellinen HL ei ollut ottanut koko aikana) ja varasi ajan suukirurgille aukon sulkemista varten. OK, röntgen olikin sit yllätys. Koko viisaudenhammas, joka oli muka poistettu, lepäsi sievästi poskiontelossa. Suukirurgi kieltäytyi operaatiosta, lähete OYS:aan, viikon päästä avattiin koko yläsivu ja poistettiin hammas ja samalla märkäinen poskiontelo huuhdeltiin. Jouduttiin tosin poistamaan ylimääräinen hammaskin operaation tieltä. Naama oli kuin jalkapallo, mutta ongelma oli pois. Tällä hetkellä koko ylähammasrivistö poiston puolelta on tunnoton, mutta ei enää särkyä eikä märkää eikä antibiootteja.
        Ja alkuperäinen HL saa ansionsa mukaan, toivottavasti, kunhan asia etenee lääninhallitukseen.
        En tiedä oliko tästä kenellekään apua, pikemminkin kauhua herättää ajatus, ettei hammalääkäreihin ole mitään luottamista.


      • no pain
        pieni reikä kirjoitti:

        eli minulle kävi näin: Menin helmikuussa poistattamaan viimeisen viisaudenhampaan ylhäältä. Tiesin jo kokemuksesta, että ahdasta on ja leikkaus edessä. Ok, sovittuna päivänä hammaslääkäri (HL) ryhtyi hommiin ja jurnasi hampaan kans 1½ tuntia. "Niin se aika rientää, kun on hauskaa" sanoin silloin. Heti poiston jälkeen alkoi nenäverenvuoto, verta tuli suusta ja nenästä. Kotiin kun tulin ja säädetyn ajan päästä pistin vettä suuhuni ja kumarruin sylkemään sitä pois, vesi tulikin nenästä ulos. Soittelin sit siinä HL:lle joka totesi vain että: sinullehan tuli tuo antibioottikuuri, ei mitään hätää. Netistä kaivoin sit tietoa poskionteloyhteydestä.
        Alkoi särkykierre; poskionteloa särki niin peevelisti, viikon välein HL:n luona, vesi meni nenästä suuhun samoin ilma. HL hoiti "paljastuneita hampaankauloja" fluoripastalla, lopulta viereinen hammas oli niin kipeä, ettei voinut pestä enää. HL päätti aloittaa juurihoidon siihen ja aloittikin. Yhä vaan särky jatkui, levisi viereisiin hampaisiin ja poski oli jo kosketusarka ulkopuoleltakin. Tässä vaiheessa suuhun alkoi valua pahanmakuista velliä, johon HL totesi että poistokuoppaan on jäänyt ruokaa ja kaiveli puhtaaksi. Paha maku ja särky jatkui, kunnes seuraavalla käynnillä hammashoitaja mainitsi keltaisesta "vellistä" jota valui poistokuopasta suuhun. HL pisti eräänlaisen kamferitupon poistokuoppaan. Seuraavana päivänä se tuli "vellin" mukana ulos. Niistin ja syljin lehmänpaskaa koko pääsiäisen ajan. Seuraavan viikon ti HL viimein otti veitsen ja avasi poistohaavan uudelleen ja pisti uudet tikit. V-pen kuuri päälle. Viikon odotin josko auttais. Vesi meni iloisesti edelleen nenään, samoin ilma. Mainitsin tästä tikinpoiston yhteydessä, ei muuta kuin uusi kuuri V-penisilliiniä.
        Seuraavalla viikolla soitin toiselle lääkärille. Kerroin kaiken mitä oli tehty ja hän kutsui minut samantien röntgeniin ( mitä tämä edellinen HL ei ollut ottanut koko aikana) ja varasi ajan suukirurgille aukon sulkemista varten. OK, röntgen olikin sit yllätys. Koko viisaudenhammas, joka oli muka poistettu, lepäsi sievästi poskiontelossa. Suukirurgi kieltäytyi operaatiosta, lähete OYS:aan, viikon päästä avattiin koko yläsivu ja poistettiin hammas ja samalla märkäinen poskiontelo huuhdeltiin. Jouduttiin tosin poistamaan ylimääräinen hammaskin operaation tieltä. Naama oli kuin jalkapallo, mutta ongelma oli pois. Tällä hetkellä koko ylähammasrivistö poiston puolelta on tunnoton, mutta ei enää särkyä eikä märkää eikä antibiootteja.
        Ja alkuperäinen HL saa ansionsa mukaan, toivottavasti, kunhan asia etenee lääninhallitukseen.
        En tiedä oliko tästä kenellekään apua, pikemminkin kauhua herättää ajatus, ettei hammalääkäreihin ole mitään luottamista.

        joo varmasti on apua. mulla ei sentään noin paha tilanne lähelläkään oo.
        pitäs osata sanoa et ei osaa tehdä ,eikä leikkiä ihmisen terveydellä,mutta kaikillehan sattuu virheitä. KIIRE, KIIRE, KIIRE
        se on tää nykyajan rytmi .sut ois pitäny suoraan kirurgille lähettää.
        EI MUUTAKU TSEMPPIÄ SINNEKIN.
        mulla ny noi metronidatzolit on alkanu auttaa neljäntenä päivänä. ei oo ny tänään tullu sitä mönjää ja makua ja toivottavasti ei tuukkaan. ehkäpä tuo lepokin auttoi vähäsen asiaan kun teki eilen lyhyen työ päivän.
        nukutettiinko sut muuten tos viimeses vai menikö puudutuksella?


      • taivaan kiitos
        no pain kirjoitti:

        joo varmasti on apua. mulla ei sentään noin paha tilanne lähelläkään oo.
        pitäs osata sanoa et ei osaa tehdä ,eikä leikkiä ihmisen terveydellä,mutta kaikillehan sattuu virheitä. KIIRE, KIIRE, KIIRE
        se on tää nykyajan rytmi .sut ois pitäny suoraan kirurgille lähettää.
        EI MUUTAKU TSEMPPIÄ SINNEKIN.
        mulla ny noi metronidatzolit on alkanu auttaa neljäntenä päivänä. ei oo ny tänään tullu sitä mönjää ja makua ja toivottavasti ei tuukkaan. ehkäpä tuo lepokin auttoi vähäsen asiaan kun teki eilen lyhyen työ päivän.
        nukutettiinko sut muuten tos viimeses vai menikö puudutuksella?

        Heti kun kuulin, että homma tehdään nukutuksessa, pelko leikkausta kohtaan katosi. Jäljelle jäi vaan pelko siitä, miltä tuntuu jälkeenpäin. Onneksi oli paljon buranaa, panacodia ja duactia! Niistää ei saanut kahteen viikkoon leikkauksen jälkeen, joka oli todella ärsyttävää.

        Onks sun reikä jo umpeutunut, vai vieläkö ilma kulkee vääriä reittejä? Niistäminen on juuri se pahin joka pitää sen reiän auki. Samoin sukeltelu, äkkinäiset pään liikkeet.. kaikki mikä voi aiheuttaa painetta onteloon. Jos edelleen ilma kulkee, niin mene lekurille. Vaikka tulehdus nyt paraneekin, niin uutta voi olla tulossa, jos reikä on vielä auki.


      • outo lintu ?

        Minulta leikattiin viisaudenhammas jokunen vuosi sitten, ei tullut mitään kipuja eikä muutakaan, tikitkin olivat sulavaa laatua, eli ei pitänyt niitäkään poistattaa. Saman päivän illalla kävin pizzallakin, en tarvinnut särkylääkettäkään yhtään. Ja hammaslääkäri sanoi, että syöt mitä pystyt. Eli helpolla pääsin.


      • no pain
        taivaan kiitos kirjoitti:

        Heti kun kuulin, että homma tehdään nukutuksessa, pelko leikkausta kohtaan katosi. Jäljelle jäi vaan pelko siitä, miltä tuntuu jälkeenpäin. Onneksi oli paljon buranaa, panacodia ja duactia! Niistää ei saanut kahteen viikkoon leikkauksen jälkeen, joka oli todella ärsyttävää.

        Onks sun reikä jo umpeutunut, vai vieläkö ilma kulkee vääriä reittejä? Niistäminen on juuri se pahin joka pitää sen reiän auki. Samoin sukeltelu, äkkinäiset pään liikkeet.. kaikki mikä voi aiheuttaa painetta onteloon. Jos edelleen ilma kulkee, niin mene lekurille. Vaikka tulehdus nyt paraneekin, niin uutta voi olla tulossa, jos reikä on vielä auki.

        niistäessä tuntee ,pitääki varoa ettei niistelis. ja puntti reeneissä huomas myös asian. mätää makua ei enää ole tullut viiteen päivään.pitää tarkkailla tilannetta.


      • no pain
        outo lintu ? kirjoitti:

        Minulta leikattiin viisaudenhammas jokunen vuosi sitten, ei tullut mitään kipuja eikä muutakaan, tikitkin olivat sulavaa laatua, eli ei pitänyt niitäkään poistattaa. Saman päivän illalla kävin pizzallakin, en tarvinnut särkylääkettäkään yhtään. Ja hammaslääkäri sanoi, että syöt mitä pystyt. Eli helpolla pääsin.

        multa ottivat neljä kerralla.
        jättikö ne loput sulta ottamatta?
        se oiskin ollu helppoo ku yhen kerrallaan ois ottanneet.


      • Hampsteri
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        Aivan saman asian takia minäkin näitä viestejä selailin. Multa leikattiin viisuri pois vasemmalta alhaalta 4 paivää sitten. No leikkausoperaatio ei sen ihmeellisempi ollut, kiitos puudutuksen ja hyvän kirurgin. Leikkauksen jälkeen verenvuoto tyrehtyi nopeasti ja kivut poistui Ibumetinillä. No, sitten asiaan. Mullakin on samanlaiset oireet. Neljä päivää leikkauksesta ja poski on kuin hamsterilla. Kaula on turvonnu ja poskessa on golfpallon kokoinen kivikova kohta. Tuntuu kans siltä että turvotus ei olis laskenut ollenkaan. Ihmetyttää että kauanko tätä kestää?


      • otettiin
        no pain kirjoitti:

        multa ottivat neljä kerralla.
        jättikö ne loput sulta ottamatta?
        se oiskin ollu helppoo ku yhen kerrallaan ois ottanneet.

        Kerralla, toinen vain piti leikata, toiselta puolen oli otettu jo aiemmin, oikeanpuolen viisauden hammas ei ole puhennut, vaikka ikä lähenee 40, meinasivat yhdessä vaiheessa leikata, vaan ei ole kuulunut mitään, ilmeisesti siksi ettei vaivaa ja siinä on hermot lähellä, ettei sitä kukaan uskalla leikellä.


      • perunkoajan
        otettiin kirjoitti:

        Kerralla, toinen vain piti leikata, toiselta puolen oli otettu jo aiemmin, oikeanpuolen viisauden hammas ei ole puhennut, vaikka ikä lähenee 40, meinasivat yhdessä vaiheessa leikata, vaan ei ole kuulunut mitään, ilmeisesti siksi ettei vaivaa ja siinä on hermot lähellä, ettei sitä kukaan uskalla leikellä.

        viisaudenhampaiden poisto edessä... mutta huomasin että aika on vajaata viikkoa ennen lomamatkaa joten kun kuitenkin joutuvat todennäköisesti leikkaamaan niin miten tapahtuu TIKKIEN POISTO kun en ole paikalla 3 viikkoon leikkauksesta...


      • oli itsestään
        perunkoajan kirjoitti:

        viisaudenhampaiden poisto edessä... mutta huomasin että aika on vajaata viikkoa ennen lomamatkaa joten kun kuitenkin joutuvat todennäköisesti leikkaamaan niin miten tapahtuu TIKKIEN POISTO kun en ole paikalla 3 viikkoon leikkauksesta...

        sulavat tikit, eli ei mitään tikinpoistoja tullutkaan. On muissakin leikkauksissa (ei vain suussa) niitä käytetty.


      • Piia83
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        Itselläni on nyt ollut oikea puoli turvoksissa ja iso epäilys on että minun yks hammas tuossa lohkesi ja sen jälkeen särki ja sitten se loppu ku seinään mutta tässä pari päivää sitte rupesi naama turpoomaan ja kävin lekurilla niin antoi penisiiliä viikon kuurin ja yhden päivän sairaslomaa....meinaan tuossa mennä käymään lekurissa ku tämä turvotus ei meinaa helpata.....ja töihin pitäisi mennä mutta siitä ei meinaa mitään tulla.......en todellakaan tiedä pitäisikö mennä hammaslääkäriin vaiko terveyskeskukseen......


      • Turvotuksesta
        muumin kirjoitti:

        Itsekin kovasti yritin lueskella näitä viestejä liittyen viisaudenhampaiden poiston jälkeiseen turvotukseen. Toistaseksi en ole löytänyt montaa, mikä pistää epäilemään tilannetta vielä enemmän.

        Itseltä poistettiin kaikki neljä hammasta kerralla. Epäilin jo etukäteen kovasti tätä, mutta lääkäri kun näin sanoi niin sillä mentiin. Yksi lähti normaaliin tapaan repimällä ja kolme muuta leikkaamalla, yhdessä näistä oli jo paha tulehdus, vaikka ko.kolme hammasta eivät olleet vielä edes puhjenneet. Leikkaustapahtuma oli ihan jopa "mukava", puudutusaineet olivat sen verran vahvat, että inhottavinta olivat äänet. vuorokausi leikkausken jälkeen olikin sitten aivan toista.
        Mutta tohon turvotukseen. Ulkomuoto on aivan kamala, molemmat posket kaulaan saakka on turvonnut kovin. Lisäksi turvotuskohdassa on havaittavissa molemmissa kohdissa vielä kovemmat 2-3cm kohdat, joissa tuvotus on ikään kuin kovempaa. Vaikea selittää. Nyt tätä turvotusta on kestänyt jo 4 päivää eikä loppua näy... alusta asti olen syönyt antibiootteja ja buranoita ja panadolia. Mutta nyt kun tämän naaman saisi edes normaaliksi niin olisin erittäin tyytyväinen. Töihinkin kun olisi esim.päästävä ja muutenkin olisi elämä elettävänä ;)

        Kertokaa ihmeessä jos teillä on samanlaisia kokemuksia tms.helpottaisi kovasti.

        Mulla oli ihan sama juttu toisen alaviisaudenhampaan leikkauksen jälkeen: järkyttävää turvotusta noin 5-6 päivää. Nyt mulla on juuri viikko sitten leikattu myös toiseltakin puolelta hammas pois, eli alhaalla ei viisaudenhampaita ole enää jäljellä ja voin vähän vertailla näitä kahden eri leikkauksen jälkeisiä tiloja.

        Ensimmäisellä kerralla poski oli siis ihan samanlainen kuin, mitä kuvailit: näytin joltain hamsterilta, joka yritti piilotella golf-palloa poskessa :D Ja poskessa oli myös ikään kuin "kovempi" kohta/patti. Mutta tämä meni siis ohi kuitenkin viikon sisällä leikkauksesta.

        Toisella kerralla osasin sitten varautua leikkaukseen paremmin kaikin puolin. Pidin sen päivän tåysin löhöpäivänä kotona. Leikkauksen jälkeen, kun tulin kotiin, katoin yhden elokuvan (n. 2h), jonka koko ajan pidin kylmää poskea vasten. Tätä toistin myös myöhemmin päivän aikana. Kun leikkauksesta oli mennyt joitakin tunteja ja uskalsin jo juoda jotain, join paljon kylmää mehua ja vettä pillin avulla. Pillien käyttämistä voin kyllä suositella kaikille viisaudenhammasleikkauksesta toipuville! Tekee juomisesta paljon helpompaa ja voi käyttää myös smoothieihin ja jogurtteihin.

        Pointtini siis oli, että toisen leikkauksen jälkeen turvotusta oli todella vähän ja ainoastaan kahden päivän ajan. Ensimmäisellä kerralla en ollut tajunnut pitää kylmää poskea vasten tarpeeksi kauan (pelkäsin kai, että mun poski jäätyy tai jotain :D). Eli kylmää vaan heti leikkauksen jälkeen - se auttaa!


      • jatkoa äskeiseen
        Turvotuksesta kirjoitti:

        Mulla oli ihan sama juttu toisen alaviisaudenhampaan leikkauksen jälkeen: järkyttävää turvotusta noin 5-6 päivää. Nyt mulla on juuri viikko sitten leikattu myös toiseltakin puolelta hammas pois, eli alhaalla ei viisaudenhampaita ole enää jäljellä ja voin vähän vertailla näitä kahden eri leikkauksen jälkeisiä tiloja.

        Ensimmäisellä kerralla poski oli siis ihan samanlainen kuin, mitä kuvailit: näytin joltain hamsterilta, joka yritti piilotella golf-palloa poskessa :D Ja poskessa oli myös ikään kuin "kovempi" kohta/patti. Mutta tämä meni siis ohi kuitenkin viikon sisällä leikkauksesta.

        Toisella kerralla osasin sitten varautua leikkaukseen paremmin kaikin puolin. Pidin sen päivän tåysin löhöpäivänä kotona. Leikkauksen jälkeen, kun tulin kotiin, katoin yhden elokuvan (n. 2h), jonka koko ajan pidin kylmää poskea vasten. Tätä toistin myös myöhemmin päivän aikana. Kun leikkauksesta oli mennyt joitakin tunteja ja uskalsin jo juoda jotain, join paljon kylmää mehua ja vettä pillin avulla. Pillien käyttämistä voin kyllä suositella kaikille viisaudenhammasleikkauksesta toipuville! Tekee juomisesta paljon helpompaa ja voi käyttää myös smoothieihin ja jogurtteihin.

        Pointtini siis oli, että toisen leikkauksen jälkeen turvotusta oli todella vähän ja ainoastaan kahden päivän ajan. Ensimmäisellä kerralla en ollut tajunnut pitää kylmää poskea vasten tarpeeksi kauan (pelkäsin kai, että mun poski jäätyy tai jotain :D). Eli kylmää vaan heti leikkauksen jälkeen - se auttaa!

        Ja telkkarin katsominen yhdistettynä kylmän pitämiseen poskella toimii täydellisesti. Muuten voi alkaa tuntua vähän puuduttavalta sen pussin pitäminen poskea vasten, mutta johonkin leffaan keskittyminen auttaa. Eli leffamaratoni vaan päälle!


      • the_road
        Turvotuksesta kirjoitti:

        Mulla oli ihan sama juttu toisen alaviisaudenhampaan leikkauksen jälkeen: järkyttävää turvotusta noin 5-6 päivää. Nyt mulla on juuri viikko sitten leikattu myös toiseltakin puolelta hammas pois, eli alhaalla ei viisaudenhampaita ole enää jäljellä ja voin vähän vertailla näitä kahden eri leikkauksen jälkeisiä tiloja.

        Ensimmäisellä kerralla poski oli siis ihan samanlainen kuin, mitä kuvailit: näytin joltain hamsterilta, joka yritti piilotella golf-palloa poskessa :D Ja poskessa oli myös ikään kuin "kovempi" kohta/patti. Mutta tämä meni siis ohi kuitenkin viikon sisällä leikkauksesta.

        Toisella kerralla osasin sitten varautua leikkaukseen paremmin kaikin puolin. Pidin sen päivän tåysin löhöpäivänä kotona. Leikkauksen jälkeen, kun tulin kotiin, katoin yhden elokuvan (n. 2h), jonka koko ajan pidin kylmää poskea vasten. Tätä toistin myös myöhemmin päivän aikana. Kun leikkauksesta oli mennyt joitakin tunteja ja uskalsin jo juoda jotain, join paljon kylmää mehua ja vettä pillin avulla. Pillien käyttämistä voin kyllä suositella kaikille viisaudenhammasleikkauksesta toipuville! Tekee juomisesta paljon helpompaa ja voi käyttää myös smoothieihin ja jogurtteihin.

        Pointtini siis oli, että toisen leikkauksen jälkeen turvotusta oli todella vähän ja ainoastaan kahden päivän ajan. Ensimmäisellä kerralla en ollut tajunnut pitää kylmää poskea vasten tarpeeksi kauan (pelkäsin kai, että mun poski jäätyy tai jotain :D). Eli kylmää vaan heti leikkauksen jälkeen - se auttaa!

        " Pillien käyttämistä voin kyllä suositella kaikille viisaudenhammasleikkauksesta toipuville! Tekee juomisesta paljon helpompaa ja voi käyttää myös smoothieihin ja jogurtteihin. "

        Minä en kyllä suosittele pillien käyttämistä ensimmäisten päivien aikana poiston jälkeen, vaikka se voi kuulostaa hyvältä idealta. Pillillä juominen saattaa aiheuttaa sen, ettei verihyytymä pääse muodostumaan kunnolla tai se saattaa irrota.


    • etoo!

      tänään on menossa kolmas päivä yhden viisunpoiston jälkeen. alhaalta vasemmalta poistettiin leikkauksella, koska ei mahtunut tulemaan. liian pieni suu nähtävästi. :D puoli naamaa turposi muutama tunti leikkauksen jälkeen. 800mg ibusalia mennyt aika kiitettävästi sekä antibioottikuuri aloitettiin. näin kolmantena päivänä turvotus on vähän laskenut jo (ONNEKSI!), mutta aivan järkyttävän etova olo ollut koko päivän. ehkä johtuu vähäisestä syönnistä, ku suu aukee vaan sentin! ja antibiooteista. vettä on mennyt kyllä rutkasti. enää ei särkyä oo niin paljon mitä vois kuvitella mutta tämä olo. HUHHUH. kylmägeelipussia pitänyt joka päivä monta kertaa tuossa poskella. kyllä se vähän helpottaa kun turruttaa koko posken niin ei niin paljon tunne sitä kipua. täytyykin suunnistaa kauppaan ostamaan pilttejä! :)

    • Kumiko

      Oon pari vuotta kärsinyt puolen vuoden välein toistuvista ientulehduksista (juuri vasemman alaviisaudenhampaan kohdalla) viisuri oli 1/4 jo puhjennut esiin ja odottelin että se tulisi itsekseen esille, mutta kahden vuoden jälkeen (4-5 tulehduksen jälkeen) en enää kestänyt.
      Soitin yksityiselle ja röntkenien kautta sitten päätyin eilen kirurgille. Päivää ennen leikkausta hermostutti, kävin ostamassa valmiiksi keittoja.

      Halusin yksityiselle siksi että saisin "paremman" kohtelun... Mutta olo oli kuin liukuhihnatavaralla.
      Jouduin kirurgille siksi että leikattavan hampaan toinen juuri oli mutkalla kuin ongenkoukku. Eniten pelkäsin puudutusta, en ole piikkikammoinen mutta pyörryn kivusta. Kirurgi oli 50-60.v mies henkilö ja ajattelin että "huh, no olen ainakin kokeneissa käsissä" niin olinkin, operaatio kesti 25 minuuttia.
      En tiedä tarkalleen millä välineillä hommasta ronkittiin, mutta sirkkeliltä kuulostava laite sattui loppuksi niin paljon että tuntui ihan luissa asti. Mutta pahin oli se kohta kun hammas lopulta vedettiin irti, siloin ulisin kuin koira. "Ole ny paikallas ja hiljaa!" kirurgi huusi minulle juuri ennen sirkkeliä (olin siitä hämilläni sillä olin mielestäni ollut hiljaa ja paikallaani [paitsi tuudutusta annettaessa ääntelehdin kyllä]).

      Lopulta kun hoitaja sanoi "Nyt hammas on irti" päästin kivun jäykistämän kehoni rennoksi ja tunsin olevani taivaassa. Lopuksi vielä pistettiin tikit (en vieläkään tiedä montako tikkiä sain kun suuta on vaikea avata).
      Sain kirjalliset ohjeet miten menetellä leikkauksen jälkeen. Pyysin burana 600 koska päivystyksestä annetu pakkaus oli lopussa. Kirurgin mielestä olisin selvinnyt kivuista neljällä 600 jotka minulla oli jäljellä.

      Kävin samantien apteekissa ostamassa lääkkeet ja jääpussin.
      Kipuja ei juuri ollut leikkauksen jälkeen. Paitsi kun nielin antibiootin ja buranan viime iltana, noin 4-5 tuntia leikkauksen jälkeen, se sattui. Yön nukuin jääpussi poskessa, tilannetta hankaloitti yskiminen (mikä aloi jo viikko sitten) enkä voi niistääkkään kunnolla (suuhun kerääntyy paine ja se sattuu). Leikkauksestani on kulunut nyt 22 tuntia, lääkkeiden ottaminen ei satu enää, mutta syöminen pelottaa. Haluan että haava parantuu nopeasti, ja yritän parhaani mukaan välttää vasenta hammasrivistöä. Ei ole juurikaan nälkä vaikka pitäisi olla. En vain haluaisi pistää suuhuni lääkkeiden lisäksi mitään muuta, hampaiden harjauskin on kuin nuoralla kävelisi. Toivon että turvotus lakkaa ja haava paranee pian.

    • mitään

      sairaslomia kirjoiteta. Tikit sulaa suuhun nopeasti ja kivuttomasti. Helppo homma koko leikkaus kun ei kipuakaan tarvitse tuntea, vähän vaan tuntuu että hammasta kierretään, mutta siinäpä se. Ärsyttää ihmisten hammaslääkäripelko, pyh teille =D

      • HyiYäkPyh

        Ai oikein ärsyttää ihmisten hammaslääkäripelko? Mitä se sinulle kuuluu? Ja eikö mieleesi juolahda, että joillain ihmisillä saattaa olla hyvin ikäviä kokemuksia hammaslääkäristä. Sinun kaltaisesti ihmiset ärsyttävät minua, pyh sinulle! Kommenttisi oli lähinnä säälittävä.


      • kjhg

        Etpä ole tainnut kokea mitään kivuliasta hampaisiin kohdistuvaa operaatiota, kun noin halveksivasti suhtaudut toisten kokemuksiin.


    • arkajalkaa

      Mä kävin tänään hammaslääkärissä ja pommihan sieltä tippui - alaviisurit olisi poistettava leikkauksella. Ovat kuulema tulehtuneet, eivät kyllä ole mitenkään kipeät ja ovat osittain näkyvissä. Kun pääsin kotiin, purskahdin itkuun pelkästä kauhusta ja kun jo ajattelenkin toimenpidettä silmäni kostuvat ja vääntelehdin tässä tuolissa. Pelkään sitä tilannetta ja toimenpidettä YLI KAIKEN! Pelkään, että toimenpide sattuu, puudute ei vaikuta tai jotain muuta yhtä kamalaa. Kysyin lääkäriltäni mahdollisuutta kevyeen nukutukseen. Hän sanoi sen olevan mahdollista, mutta nukutuslääkärin tuntitaksa olisi n.300-350 euroa, joten senkin voi sitten unohtaa...Kunnallisella eivät vissiin edes tee nukutuksessa tälläisiä leikkauksia vai tekevätkö? Jotain pamejahan kait voi ottaa ennen operaatiota, mutta luulen, että purkillinenkaan ei tehoa..

      Sen virheen tein kuitenkin, että tulin tänne lukemaan kokemuksianne. Nyt en enää välttämättä pelkää itse toimenpidettä niin sairaasti vaan niitä jälkivaivoja, mutta silti tässä taisi mennä puolen vuoden yöunet. Tosiaan vasta kesällä olen menossa aikaisintaan leikkauttamaan hampaat, koska olen opiskelija ja arvatkaapa vaan onko minulla laittaa ihan tuosta noin vain 800 euroa purukalustoon..Kunnalliselle voisin mennä, mutta jonot ovat mitä ovat ja hammaslääkärini on kyllä ammattitaitoinen ja pidän hänestä.

      • pitkä tuska

        Miten kauan teidän leikkaushaava on vuotanut? Minulla leikkauksesta jo 7 päivää ja vieläkin aina välillä tulee veren maku suuhun ja sylkiessä tulee vähän verta. En saa vieläkään ihan kunnolla suuta auki enkä siksi ole soittanut lääkärille, koska pelkään, että väkisin avaavat suuni kun kurkistavat sinne ja se sattuu :/ Antibioottikuuri loppui eilen ja pelkään, että kohta iskee koko kehoon yleinen tulehdustila. Miten muuten, saako avonaisen leikkaushaavan kanssa juoda alkoholia?


      • tseke
        pitkä tuska kirjoitti:

        Miten kauan teidän leikkaushaava on vuotanut? Minulla leikkauksesta jo 7 päivää ja vieläkin aina välillä tulee veren maku suuhun ja sylkiessä tulee vähän verta. En saa vieläkään ihan kunnolla suuta auki enkä siksi ole soittanut lääkärille, koska pelkään, että väkisin avaavat suuni kun kurkistavat sinne ja se sattuu :/ Antibioottikuuri loppui eilen ja pelkään, että kohta iskee koko kehoon yleinen tulehdustila. Miten muuten, saako avonaisen leikkaushaavan kanssa juoda alkoholia?

        Ei tuo niin paha homma ollutkaan, vaikka muut niin pelottelivat. Poistettiin edellispäivänä kaksi hammasta(kummatkin vasemmalta). Itse leikkaus meni vahvoissa lääkityksissä (panadol, panacod, puudutusaineet ja diapamiakin taidettiin vielä antaa..) Pientä turvotusta vasemman leuan puolella, mutta sekin tuntuu jo hellittävän. Verta ei tullut kuin ekana päivänä. Hyvä taktiikka tuo kun puree sideharsoa ja vaihtaa vartin välein niin vuoto lakkaa. Kipuja ei ole ollut lainkaan, kolmea eri lääkättä syön Burana800, antibiootteja ja jotain tulehduskipulääkettä. Tietty tää kaikki on myös yksilöllistä ja riippuu tietenkin leikkauksesta, että miten kaikki on mennyt. Minulla taisi käydä sitten aika hyvä tsäkä.


      • Hatitäti
        tseke kirjoitti:

        Ei tuo niin paha homma ollutkaan, vaikka muut niin pelottelivat. Poistettiin edellispäivänä kaksi hammasta(kummatkin vasemmalta). Itse leikkaus meni vahvoissa lääkityksissä (panadol, panacod, puudutusaineet ja diapamiakin taidettiin vielä antaa..) Pientä turvotusta vasemman leuan puolella, mutta sekin tuntuu jo hellittävän. Verta ei tullut kuin ekana päivänä. Hyvä taktiikka tuo kun puree sideharsoa ja vaihtaa vartin välein niin vuoto lakkaa. Kipuja ei ole ollut lainkaan, kolmea eri lääkättä syön Burana800, antibiootteja ja jotain tulehduskipulääkettä. Tietty tää kaikki on myös yksilöllistä ja riippuu tietenkin leikkauksesta, että miten kaikki on mennyt. Minulla taisi käydä sitten aika hyvä tsäkä.

        Multa leikattiin viime torstaina oikealta alaviisuri. Oli pakko mennä yksityiselle kun ei meidän tuppukylässä pääse edes tavalliselle hammaslääkärille nykyään. (Tosin nekin jotka pääsee arvauskeskuksen hammaslääkäriin niin joutuvat sitten menemään yksityiselle korjaamaan tilanteen kun on sen verran taidotonta väkeä nuo tk-hammaslekurit täällä.)

        Suukirurgi katsoi röntgenkuvan ja totes että tämähän näyttäis olevan helppo homma. Eipä sitte ollut vaan joutui pilkkomaan hampaan useampaan osaan ja leikkaamaan vielä luutakin että sai kaiken ulos. Puudutus onnistui kyllä hyvin mutta leukaniveleen sattui ihan sikana kun kirurgi väänsi niin lujaa mutta muuten oli ihan ok kokemus. Sain pari päivää sairaslomaa ja kunnon särkylääkkeet mukaan sekä 5 pv:n antibioottikuurin. Nyt pystyn jo syömään ihan oikeaa ruokaa, tosin pihvin syönnin jätän vielä tuonnemmaksi mutta keitot ja muut "pehmeät" ruuat menee. Jonkin verran on vielä turvotusta ja leuassa on mojova mustelma mutta koko ajan parempaan suuntaan ollaan menossa. Tikitkin on alkaneet jo sulaa eikä kipuja pahemmin ole, tosin tänään töissä jonkin verran tuli särkyä kun monen lepopäivän jälkeen joutui tekemään ruumiillista työtä.

        Onneksi en lukenu tätä viestiketjua ennen leikkausta! Olis varmaan menny pupu pöksyyn.


      • jh
        Hatitäti kirjoitti:

        Multa leikattiin viime torstaina oikealta alaviisuri. Oli pakko mennä yksityiselle kun ei meidän tuppukylässä pääse edes tavalliselle hammaslääkärille nykyään. (Tosin nekin jotka pääsee arvauskeskuksen hammaslääkäriin niin joutuvat sitten menemään yksityiselle korjaamaan tilanteen kun on sen verran taidotonta väkeä nuo tk-hammaslekurit täällä.)

        Suukirurgi katsoi röntgenkuvan ja totes että tämähän näyttäis olevan helppo homma. Eipä sitte ollut vaan joutui pilkkomaan hampaan useampaan osaan ja leikkaamaan vielä luutakin että sai kaiken ulos. Puudutus onnistui kyllä hyvin mutta leukaniveleen sattui ihan sikana kun kirurgi väänsi niin lujaa mutta muuten oli ihan ok kokemus. Sain pari päivää sairaslomaa ja kunnon särkylääkkeet mukaan sekä 5 pv:n antibioottikuurin. Nyt pystyn jo syömään ihan oikeaa ruokaa, tosin pihvin syönnin jätän vielä tuonnemmaksi mutta keitot ja muut "pehmeät" ruuat menee. Jonkin verran on vielä turvotusta ja leuassa on mojova mustelma mutta koko ajan parempaan suuntaan ollaan menossa. Tikitkin on alkaneet jo sulaa eikä kipuja pahemmin ole, tosin tänään töissä jonkin verran tuli särkyä kun monen lepopäivän jälkeen joutui tekemään ruumiillista työtä.

        Onneksi en lukenu tätä viestiketjua ennen leikkausta! Olis varmaan menny pupu pöksyyn.

        tänään ammulla otettiin ala visuri 1,5 tuntia meni yhessä hampaassa kaikkineen. Ei ollu mitään kipua missään vaiheessa. Porattiin luutakin eikä tunnu sen kummemalta kun hammaskaan. Ei saanu kaikke ku oli viimenen koukkujuuri hermoissa kinne joten "saa luutua sinne" kuulema. Kannattaa pyytää panacod jolle sitä kirjota koska mulle ei meinannu laittaa joten jouduin pyytää. Burana ei mulla ainakaan okeen tehoo mut toi panacod auttaa ku ottaa pari....


    • Hemmoheppu

      Kävin viikko sitten leikkauttamassa alhaalta viisaudenhampaan pois, leikkaus oli täysin kivuton mutta leuka on kipeä edelleen viikon jälkeen. Kuussatasta buranaa menee neljä kertaa päivässä ja niiden lisäksi vielä pari paratabsia (aamulla ja illalla). Tällä lääkesatsilla kivut hellittää mutta ei viitsisi syödä lääkkeitä näin paljoa kovin monta viikkoa.

      • bluephoenix

        Huh! Nyt se sitten on ohi thank God!:)
        Kauhusta jäykkänä ollaan oltu tässä parisen viikkoa ja yöunia menetetty.
        Noin parisen tuntia sitten leikattiin molemmat alaviisurit,lääkäri sanoi että ei yleensä suosittele molempien poistoa samaan aikaan mutta minä sanoin että parempi nyt vaan kerralla pois!
        No ensin hoitaja siinä antoi 2 antibioottia ja jonkin kipulääkkeen ja sitten piti purskutella suuvedellä.
        Kivasti siinä sydän alkoi takoa kun puudutuspiikkejä alettiin ruiskia,en edes pysynyt laskuissa montako niitä meni...
        Oikeanpuoleinen hammas oli irti noin 5 minuutissa mutta vasen puoli laittoi vastaan ja hammas jouduttiin pilkkomaan osiin ja luuta raapimaan(ne äänet voi luoja hrr)lopulta sekin irtosi ja sitten vain tikkejä peliin.
        Aikaa operaatioon meni noin tunti ja kovasta jännityksestä huolimatta homma sujui kivuttomasti ja nätisti kun oli oikein pätevän tuntuinen hlääkäri joka kertoi koko ajan mitä tapahtuu :)
        Voin siis sanoa että ei ollenkaan niin kamalaa kun ensin ajattelin!:D
        Nyt vain odottamaan niitä särkyjä,turvotuksia,yms vaivoja..


    • --

      Kävin nyt maanantaina leikkauttamassa alaviisaudenhampaan oikealta puolelta. Itselläni on ollut ihan järkyttävä hammaslääkäripelko nimenomaan liittyen hampaan poistoon, koska joskus teini-ikäisenä minulta poistettiin oikomishoitojen takia hampaita ja se oli todella karmea ja kipeä kokemus. Ilmeisesti silloin sattunut huono ja osaamaton lääkäri kun ei puuduttanut kunnolla.
      Olen tätä viisuriasiaa kauan jo pelännyt ja vihdoin päätin uskaltaa ottaa toisen noista alahampaista pois, koska lääkäri sanoi sen olevan jotenkin viallinen (reikä, kiillevaurio tms...). Hammas kuitenkin puhkeamattomana ikenen sisällä, joten leikkaamaan piti ruveta. Yksityisellä kävin ja todella osaavan ja ihanan suukirurgin sain siihen hommaan.
      Sain rauhoittavan esilääkityksen (diapam) tuntia ennen operaatiota, mutta mitään vaikutusta sillä ei kyllä ollut, joten sain toisen juuri ennen tuoliin istumista. Lääkäri vain ihmetteli miten minun kokoisellani pienellä ihmisellä ei muka kaksinkertainen määrä diapamia mitään vaikuta.
      No, leikkaamaan ruvettiin, eikä lääkäri onneksi puudutuspiikkejä säästellyt. Jotain 6 kpl taisi niitä suuhun pistää. Mitään en tuntenut koko operaation aikana, vain sen että joku touhusi suussa jotain poran kanssa. Hammas hajotettiin 4 osaan ja noukittiin palasina pois. Koko homma oli nopeasti hoidettu. 45 min meni kokonaisuudessaan aikaa ja siitäkin suurin osa odoteltiin puudustuksen vaikutuksen alkamista.
      Jääpussi poskella lähdin kotiin. Itsesulavat tikit laitettiin, jotka pitäisi sulaa 3 viikon kuluttua pois, mutta lääkäri sanoi että viikon päästä voi käydä poistattamassa jos ne alkaa suussa vaivata. Penisiliinikuurin aloitin poistoa edeltävänä iltana. Sairaslomaa sain koko loppuviikon, mikä tuli tarpeeseen, koska kipulääkkeet pisti väsyttämään hirveästi kun en oikeastaan ole sellaisia tottunut syömään. Ja eihän tuo poski mikään miellyttävän näköinenkään ole.
      Kipuun minulle määrättiin ketorinia ja panacodia. Panacodia en ole joutunut syömään ollenkaan, ketorinia otin leikkauspäivänä eli maanantaina 3x100mg, tiistaina 2x100mg ja eilen keskiviikkona vielä 1x100mg. Tänään meinasin yrittää pärjätä ilman. Särky ei ole ollut pahaa, enemmänkin ikävää jomotusta leuassa.
      Turvotus oli pahimmillaan seuraavana päivänä, nyt on vielä poski turvoksissa mutta alkanut jo helpottaa. Kehtaa jo ihmisten ilmoilla kulkea ilman leuan ympärille kiedottua kaulaliinaa. Mustelmilta vältyin kokonaan. Suu vain ei tahdo kunnolla aueta, joten keittokuurilla olen ollut. Nyt pikku hiljaa alkaa mennä kiinteäkin ruoka alas.
      Kaikinpuolin positiivinen kokemus on ollut siihen nähden että pelkäsin ihan älyttömästi operaatiota ja jälkikipua. Ihana lääkäri oli kyllä Mehiläisessä, joka osasi asiansa. Vielä olisi 2 hammasta jäljellä, jotka pitäisi käydä poistamassa, mutta lääkärin mukaan niillä ei ole kiirettä kun ihan terveitä vielä ovat.

      • Peloissaan

        Minä kävin oikean alaviisurin poistossa kaksi päivää sitten lauantaina. Itse operaatio ei sattunut juurikaan, vaikka hammas jouduttiin halkaisemaan ja katkennutta juuren pätkään kaivelemaan ikenestä. Mutta tämä olotila nyt jälkeenpäin, ihan kamalaa. Mulla on koko ajan kipuja, vaikka syön Buranaa ja Panacodia, useampia päivässä molempia. Oikealta puolelta alahuuli ja alaleuka on edelleen puutuneen tuntuisia eikä suu aukene kunnolla, todella epämiellyttävää. Nyt olen todella huolissani tuosta puutumisen tunteesta, voiko mulla olla hermovaurio vai onko normaalia, että kaksi pvää poiston jälkeen on osa suun alueesta puutunut? Multa on poistettu kolme muuta viisuria aiemmin eikä minkään niistä kohdalla ollut tällaisia kipuja eikä puutumista, tosin poistotkin olivat yksinkertaisempia (lähtivät vetämällä, ei tarvinnut halkaista).


    • jomp

      kotiuduin vajaa tunti sitten ensimmäisestä viisurileikkauksestani. Eilen illalla luin tämän ketjun, ja suunnaton hammaslääkäripelkoni laski arvosanasta 10 johonkin ysin tienoille :-P
      No, nyt se operaatio on takana, ja homma meni omalla kohdallani jotenkin näin:

      kävelin sisään huoneeseen ja ilmoitin heti ensi kättelyssä että tämä operaatio on mielessäni KAUHEINTA mitä tiedän, ja kolme lasta ilman kivunlievitystä synnyttäneenä olin edelleen sitä mieltä. No, onneksi sattui mukava naislääkäri ja -hoitaja, raouhoittelivat minua heti etukäteen (antoivat heti aluksi 800 buranana, penisiliinin ja vielä jonkun kolmannen tabletin), kertoivat joka vaiheessa mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan, ja pitivät heti taukoa kun tunsin sellaista tarvitsevan (olen ilmeisesti herkkä adrenaliinille, koska jokaisen puudutuspiikin jälkeen alkoi kauhea tärinä ja sydämentykytys, joka meni onneksi minuutissa, parissa ohi.
      Poran ääni oli ehkä se pahin mörkö koko projektissa, mutta kipua en tuntenut. Hammas jouduttiin paloittelemaan kolmeen osaan, ja se ritinä ei kauhean mukavalta kuulostanut, mutta sekään ei ollut kivuliasta mitenkään päin. Lopulta hammas saatiin pois kolmessa eri osassa, ja tikkien laitto olikin jo ihan iisiä sietää - mitä nyt se lanka aina välillä kutitti suupieliin osuessa.

      Mulla on itselläni tosi herkkä yökkäysrefleksi, ja onneksi vain kerran ehti neste valua kurkkuun - muuten hoitaja oli tosi tarkka sen imurinsa kanssa. Yökkäysrefleksi tuli myös siinä, kun laittoivat tikkien jälkeen haavan päälle pari siderharsotaitosta joita piti purra hampailla yhteen. No, vajaan minuutin sain niitä suussa pidettyä kunnes oli pakko ottaa pois kakomisen takia.

      Sain hyvät ohjeet kotia varten, reseptin 800 buranalle sekä pari päivää sairaslomaa (olen asiakaspalvelutyössä), ja käskivät soitella heti jos tulee ongelmia. Haavan pitäisi kuulemma olla niin siististi ommeltu kiinni, ettei tulehduksia pitäisi tulla - käskivät kuitenkin tarkkailla oloa ja ruumiinlämpöä.

      Pelkäsin koko tätä hommaa puolisen vuotta etukäteen (kun ajan sain marraskuussa) mutta nyt olen onnellinen että se on ohi. Vähän kyllä korpesi kun tuolista noustessani lääkäri sanoi että niin, tuo toinen puoli näyttäisi aika identtiseltä eli nähdään varmaan lähitulevaisuudessa. Hau nais :-/

    • ...

      Elikkäs juu, olen tässä lueskellut tätäkin ketjua, ja ajattelin vain kysellä että paljonhan tuo viisureiden poisto mahtaa yksityisella maksaa? Itellä nimittäin taitaa viisurit tunkea muita hampaita kasaan, joten pitäisi varata aikaa lekurille, ja käydä kattomassa että pitääkö mennä repimään ikenet auki =D Kunnalliselle ei kauheasti innosta mennä, saa varmaan ajan johkin parin kuukauden päähän tarkastukseen, eikä sen puoleen, ei ole kovin hyviä kokemuksia siltä puolelta lääkäreistä :D Tai sitten ei vain kemiat natsaa. Joten jos joku ystävällinen sielu voisi valaista hieman tätä hintahaarukkaa siellä yksityisellä =p Kammottaakin jo pelkkä ajatus ikenien auki repimisestä =/

      • Kammoinen.

        Itse olen menossa kahta viisuria alapuolelta poistattamaan tuossa parin viikon päästä, yksityiselle hysteerisen hammaslääkäripelkoni takia. Ja tuon hysteerisyyden takia ne poistetaan/leikataan multa nukutuksessa, ja se on jo sit aika kallista lystiä. Hinta reilu tonni, jos kaikki menee ilman ongelmia. Tuohon vaikuttaa mm. leikkaukseen menevä aika, eli kauanko tarvii olla anestesialääkäri ja hoitaja ja kaikki muut paikalla. Luonnollisesti yhden hampaan poisto siis halvempi, ja jos tehdään ilman nukutusta,niin hinta muutaman satasen ainaki tuolla minne olen menossa.

        Onko täällä ketää muuta nukutettu (yks oli tuolla aiemmin kokemuksestaan kertonu juu), ku on poistettu viisureita? Vai oonko ainut kellä on noin paha kammo ja matala kipukynnys?:D Lähinnä haluaisin tietää, onko se nukutuskaa sataprosenttisen varma, ettei siinä kerta kaikkiaan tunne _yhtään_mitään_ koko operaatiosta.:/

        Niille jälkikivuille on mulle yks ja sama, kuhan siinä toimenpiteessä saisin olla tiedoton, eikä tarttis enää sen jälkeen eläissään mennä lähellekkää hammaslääkäriä. Tuohon pelkoon tosin vaikuttaa se, et kärsin ajoittain pahasta paniikkihäiriöstä, niin kaikki tommoset tilanteet, missä oot "jumissa" etkä voi ite hallita tilannetta, on mulle ihan tuskaa.:P


      • mm

        Stadissa 1 alahammas n. 400e/leikkaus ja about 50 e jos esim. yläviisuri vain revitään. Helsingin ruskeasuon kunnallinen(yliopiston laitos),leikkaus maksoi 100e..


    • Jännittäjä_

      oon 14 ja mulla on huomenna viisaudenhammas leikkaus.... pelottaa!
      se ei ole puhjennut , joten pitää leikata.
      Kuinka kauan se leikkaus kestää?
      Pliis vastatkaa heti!!!!

    • Jännittäjä_

      Ja nukutetaanko leikkauksen ajaksi?

    • Jännittäjä_

      Nyt se on ohi :) ei ollu paha vaikka jännitin kauheesti... Leikkaus kesti vartin.

    • kayr

      Multa leikattiin alaviisuri neljä päivää sitten, meni puudutuksessa eikä sattunut yhtään, joskin poran ääni oli ikävä korvan juuressa. Pari särkylääkettä olen joutunut vaan ottamaan, mutta nyt ikenessä on ihmeellinen haava, ei poistetun hampaan kohdassa edes. ja siinä päällä on hiukan aristava kova kyhmy, joka ei ole sinänsä turvotusta vaan jotain muuta =// onneksi menen poistattamaan tikit parin päivän päästä niin voin näyttää sitä samalla. Onko jollain muulla tullut samanlaista kovaa tuvotusta ikenen kohdalle?

    • Annika1234

      Hei, osaako joku kertoa tuosta "kyhmystä" jotain? Itsellä leikattiin oikein visuri viikko sitten, huomenna olisi tiedossa tikkien poisto. Eniten häiritsee tuo kipeä kyhmy :( Kokemuksia, mikä oli ja miten lähti?

    • fdjfkjee

      Maanantaina poistettiin minulta oikealta puolelta sekä ylä- että alaviisuri. Ylähammas lähti ihan vetämällä, alaviisuri jouduttiin leikkaamaan ja palasina ottamaan pois.

      Toimenpide tehtiin Oulun YTHS:llä, sen teki kokenut hammaskirurgi, ja voi että oli mukava hammaslääkärikäynti, vaikka yleensä pelkään hammaslääkäriä kuin ruttoa! Olin etukäteen pyytänyt esilääkityksen, sen hain apteekista ja otin ennen hammaslääkäriin menoa (Dormicum), ainut hankaluus tuosta oli, että saattaja oli oltava mukana. Sekä hoitaja että lääkäri olivat rauhallisia, kertoivat koko ajan mitä tekivät ja toimenpide ei kestänyt kauan. Sain antibioottiprofylaksian, ja kipulääkettä. Nyt toinen päivä poiston jälkeen, poski jonkin verran turvoksissa, kipu pysyy kurissa Buranalla ja Panadolilla, muutoin kaikki ok. Olen tosi tyytyväinen!

    • V-T

      Vuosi sitten poistettiin oik. alaviisuri ja siitä en tällä hetkellä muista muuta, että jouduttiin palasiksi pistämään ja seuraavat kaksiviikkoa ihan hirveää hermosärkyä. Itse operaatioon sain rauhoittavaa jota jouduttiin vähän ennen leikkausta antamaan lisää, koska teho ei ollut riittävä.

      Mutta tuossa kolme päivää sitten leikattiin vasen ja ikävä kyllä koko homma on erittäin tuoreessa muistissa. Rauhoittavia sain tällä kertaa jo valmiiksi suuremman annoksen ja vaikka puudutusta laitettaessa rupesinkin hieman panikoimaan, niin pääsin äkkiä takaisin siihen rauhalliseen mielentilaan joka oli lääkkeen ansiosta ennen leikkaustakin. Puudutuksia laitettiin alkuunsa joku kuusi ja sitten alettiin toimimaan. Jotain porausoperaatioita ne suorittivat siinä, että hammas lähtisi helpommin, mutta joka kerta kun yritettiin vetää, niin alkoi järjetön kipu ja tietysti paniikkiin. Lääkäri päätti sitten yrittää sillä poraushommalla viedä eteenpäin, kunnes yhtäkkiä tunsin ihan järjettömän kivun.
      Hampaan alla (?) oli ollut jonkinmoinen tulehduspussi, joka sitten hajosi (ja jonka takia itse hampaan vetäminen oli sattunut, kun puudutus ei tulehduspussin takia päässyt vaikuttamaan sinne). Pussin hajoaminen oli siis todella kivulias hetki ja sen jälkeen en meinannut taas suostua suutani avaamaan. Viimein kun avasin, niin saatiin puudutuksetkin (taidettiin niitä yhteensä laittaa 10) tehoamaan. Hammas lähti sen jälkeen leikiten.

      Mulla tää toinen operaatio kesti kolme tuntia ja voin sanoa, ettei ainakaan auttanut mun hammaslääkärikammoon, vaikka mulla loistava hammaslääkäri onkin! Ainoa jota olen suostunut vuosiin käyttämään.

      Suutani en vieläkään pysty pahemmin avaamaan ja suosiolla olenkin jättänyt puhumisen vähemmälle (lähipiiri ja kuriton koira kiittävät ;)), syömisestä nyt puhumattakaan) Turvotus on ollut kohtalainen ja jälkikivutkin yllättävän vähäiset, kunnes!! Nyt eilen illalla vaan alkoivat nää hermosäryt, säteilee koko vasen puoli leuasta, korvan taakse, ohimoon.... Panacodit ei auta.
      Eli en sittenkään päässyt niin helpolla, kun alkuun kuvittelin... Luulin, että hermosäryt ois alkaneet samointein, mutta tällein pari pvää myöhemmin sitten.. -.- Not nice ja jälleen kerran vannon, ettei ikinä enää mitään hammasjuttuja.

    • ksjfigjsh

      Multa vedetään ja leikataan parit viisaudenhampaat parin viikon päästä Tilkassa. Kyselisinkin että pystynkö menemään julkisilla kulkuvälineillä kotiin? Vai valuuko kuolat/veret ihan hulluna :D

      Tietääkö kukaan määrääkö Tilkan hammaslääkäri automaattisesti poiston jälkeen antibiootteja ja kipulääkkeitä reseptillä? Jos niin mitä kipulääkkeitä, buranaako?

      • ybdfgj

        Minä menin julkisilla kotia päin ja matka meni ihan hyvin. Vasta kun olin apteekissa hakemassa antibiootteja ja buranaa niin tunsin miten veri alkoi valua. Suosittelen niiden steriilien sideharsojen sijasta pumpulin tunkemista suuhun sillä yksi sideharso irrotti yhden tikin osittain suustani. Muista tehdä niistä pumpuleista ensin steriilit. Jos verenvuoto ei hyydy sideharsojen/pumpulin avulla niin kannattaa vain levätä eikä välittää veren mausta suussa, haavat paranevat paremmin kun niiden antaa vain olla rauhassa.

        Ja luulisi kyllä, että myöntäisivät antibiootteja ja kipulääkkeitä, kun minulla puudutus loppui niin sattui mielettömästi, ne kipulääkkeet tulevat tarpeeseen. Antibioottina todennäköisesti tarjoavat penisilliiniä v-pen ja kipulääkkeenä burana 600mg tai kuten minä sain burana 800mg.


    • Hippoliina

      Mulla reilu viikko sit poistettiin alaviisurit kunnallisessa. Ei ollut kauheaa, vaikka hammaslääkäriä kammoankin.
      Tikkejä laitettiin molemmille puolille 3 ja 5vrk:n antibioottikuuri (varmuuden vuoksi) ja 800mg buranaa 3krt/pv tarvittaessa.
      Sairaslomaa sain varmuuden vuoksi 3pv, en sitä kuitenkaan käyttänyt, vaan menin 5 tuntia operaation jälkeen töihin (lähihoitaja), hyvin pärjäsin.

      Hammaslääkäri ei mitään sanonut onko tikit sulavia tai pitääkö niitä poistaa. Yksi tikki lähti itsestään pois, muut tuntuu hyvin vielä suussa...mitähän pitäs tehä, koska sulavat jos sulavat?

    • no pain

      Onko kenelläkään poskiontelotulehdukset alkaneet vasta , viisuri leikkauksen jälkeen.
      Ne 4 leikattiin yhdellä kertaa keväällä 2009
      Yksi reikä ylhäältä ei umpeutunut heti,eli oli poskiontelo yhteys.
      N 5-6 vkoa meni kun poskiontelosta ei enää tullut mitään eritettä suuhun,haava umpeutui.
      Itsellä ei aikaisemmin poskiontelo tulehduksia ole ollut.
      Sen jälkeen niitä on ollut usein.
      Ajattelin vaan että olisiko sinne voinut jäädä joku bakteeri muhimaan joka aiheuttaa tulehdusta?

    • nenssi

      Minulta leikattiin 25.5. vasen alaviisuri. Vasen yläviisuri poistettiin viime syksynä päivystyksessä, kun oli juurtumassa/porautumassa leukaluuhun.

      Ei kistus tätä tuskaa! Ensinnäkin pelkään kuollakseni hampaan poistoja, näitä on tehty minulle nelisen kertaa ennen viisureita. Muita hammaslääkärikäyntejä en pelkää ollenkaan. Hammaskirurgi näytti minulle röngenkuvastani makuullaan olevia viisureitani ja selitti samalla mitä tehdään. Tässä vaiheessa rupesin jo kyyneleitä vääntämään. Sain 800mg buranan ja huuhtelin suuni suuvedellä.

      Sain kaiken kaikkiaan viisi puudutusta. Ensin laitettiin kolme, mutta järkyttävän vihlonnan vuoksi porauksen aikana laitettiin kaksi lisää, joista toinen hampaan sisään. Poraus tuntui todella oudolta. Ei varsinaisesti enää viiden puudutuksen jälkeen sattunut, mutta aina poran tärähtäessä sätkähdin pienestä vihlonnasta. Koko pääkoppa tärisi, todella epämiellyttävää.

      Alaviisurini tosiaankin ovat vaakatasossa ja vain osittain puhjenneet, hampaasta oli näkyvyssä noin 1/6. Ensin hammasta kaivettiin esiin ja sitten porattiin noin kolmeen osaan. Ensin lähti irti hampaan purupinta, joka tosin hajosi suuhuni kappaleiksi, siinä oli jo reikä. Sitten porattiin vähän lisää ja juuret kiskottiin pois yksi kerrallaan. Tuo juurien kaivaminen oli todella inhottavaa, tuntui että laukaluu menee kohta juurien mukana. Sain itsestään sulavat tikit.

      Sitten operaatio olikin ohi. Luojan kiitos. Itkin ja tärisin koko operaation ajan. Puudutus kesti muutaman tunnin. Turvotus on kamalaa. Poskessani on hampaan purujäljet, samoin kielessä. Lisäksi ilmestyi isokokoinen afta poskeen, lähelle suuta, joten kaikenlainen juominen on melko tuskallista. Sain reseptillä 800mg Burana-paketin, niitä olen nt ottanut kolme per päivä. Burana aiheuttaa väsymystä, olen nukkunut päiväunia pitkin päivää. Jälkiseurauksena minulle nousi eilen pieni kuume, 37 c ja kurkku on todella kipeä. Yritän erityisesti kipeää aftaa varoen juoda teetä kurkkukivun helpottamiseksi, mutta vähän vaikeaa se on.

      Eiköhän tästä vielä selvitä. Pakastevihannespusseilla olen painanut poskea vasten melko tiheään tahtiin. Mustelmaa ei ole vielä näkynyt, toivottavasti ei edes tule. Vähän kyllä säälittää koirani, olen ollut aivan väsynyt ja buranapöllyissä koko viikonlopun. Normaaleja lenkkejä en tosiaankaan jaksa vielä tehdä. Huomenna pitäisi mennä töihin, toivottavasti ei olisi yhtä helvetillisiä kipuja kuin tämän viikonlopun aikana.

      Syksyllä poistettettu yläviisuri ei sattunut oikeastaan ollenkaan, olin vain niin peloissani, mutta operaation ollessaan ohi olin hyvin helpottunut. Haava parani nopeasti.

    • Miomiomio

      Olin 16-vuotta kun minulta poistettiin leikkauksella kummatkin alaviisurit. Eivät olleet edes puhjenneet vielä, seiskatkaan eivät näkyneet kokonaan. Siksi minulle tulikin yllätyksenä, kun aivan toisesta syystä oikojalla ollessani lekuri sanoi, että seuraava käyntini olisikin viisaudenhampaiden poisto. Hampaat otettiin kahdessa erässä, ensin oikea ja sitten vasen. Nukutus viisaudenhampaiden leikkauksessa on täysin turha, se ei ole ollenkaan kamalaa, jos on ammattitaitoiset ihmiset asialla.

      Ensimmäinen leikkaus sujui todella hyvin. Ei ollut kipeä (tosin minulla on korkea kivunsietokyky), mutta olinkin todella varovainen leikkauskohdan kanssa. Parani täysin normaalisti ja ompeleet lähtivät sitten itsestään. Omaa lomaa pidin lukiosta viikon, vaikka lääkäri antoikin saikkua korkeintaan vain ylihuomiseen asti.

      Toinen leikkaus oli huomattavasti hankalampi. Samat lääkärit leikkasivat, mutta tuntui että he höselsivät enemmän sillä kerralla. Välineet, joita he käyttivät olivat jostakin syystä huonoja (sanoivat itsekin) ja alkoi leikkauksen venyessä mennä usko koko hommaan. Välillä tuntui, kun koko pää olisi lähtemässä irti, puudutusta oli laitettu huomattavasti vähemmän kuin edellisellä kerralla ja he joutuivat lisäämään sitä pariin kertaan. Lisäksi he jättivät hampaan ympärille liikaa ientä, eivätkä leikanneet sitä pois niinkuin edellisellä kerralla, vaan jättivät sen hampaan päälle, jossa se vieläkin on! Sanoivat, että muka vetäytyy ajan kanssa - pah! Tämän leikkauksen jälkeiset kivut olivatkin paljon pahemmat, vaikka vain vähän aikaa leikkauksen jälkeen. Lisäksi minun olisi pitänyt mennä kouluun jo samana päivänä, mutta pidin jälleen viikon omaa lomaa.

      Tosiaan, on se kumma kun toinen kerta on yleisesti paljon pahempi kuin ensimmäinen!

    • ggia

      Mulla olisi leikkaus edessä sekä repiminenn, pelkään hammaslääkäriä kuollakseni joten saan jonkun esilääkityksen ennen toimenpiteitä mutten tiedä helpottaako se kun saan aina tuoliin istuessani paniikkikohtauksen ja taju meinaa lähteä. En yleensä ikinä edes kuumeessa syö särkylääkkeitä niin hirvittää jos viikon verran pitää niitä popsia antibiootit, mullahan menee pää ja maha ihan sekasin niistä! Oon nyt kk verran lykännyt leikkausta ja lykkään vielä toisenkin, pelko on niin suuri. Itse käyn yksityisellä koska kunnallisesta jäännyt hirveät traumat.

    • Juuritehtypoisto

      Itselläni turposi poski alahampaan viisaudenhampaan ikenen tulehduksen takia. Yläpuolella oleva viisaudenhammas osui ikävästi ikeneen joka alahampaan viisaudenhampaan päällä oli joten menin tänään lääkäriin särkyajalle ja he puuduttivat ylähampaan kunnolla, käskivät ottaa buranan ja suuvettä joka tappaa pahimmat bakteerit ennen operaatiota.

      Ensiksi raaputtivat hammasta jollain terävällä, sen jälkeen uudelleen toisenlaisella terällä ja sen jälkeen ottivat pihdit ja heilutti hammasta eri suuntiin. Täysin kivuton toimenpide ja koko hässäkkä oli ohi noin 5 minuutissa.

      Tämän jälkeen sain reseptit lääkkeisiin ja nyt verenvuoto pitäisi saada tyrehtymään kun tuppaa hieman vuotaa. Ei sitä tarvitse pelätä vaikka itsekin kauhistelin hampaan poisrepimistä että sattuukohan se kuinka paljon.

      Enemmän hampaan normaali poraaminen vihloo ja sattuu puudutuksen kanssa kuin hampaan poisto. Laittoivat nimittäin sitä puudutusainetta niin paljon :)

    • bluuuuu

      Mulla poistettiin tasan viikko sitten oikeelta alhaalta viisaudenhammas, kun se alkoi tulehtua. Hammaslääkäripelko on aika kova, joten suosiolla yksityiselle. Helppo ja nopea (röntgenit, puudutukset, kaikki) operaatio, puolessa tunnissa olin ovesta pihalla. Hammas kyllä olikin lähes kokonaan jo näkyvissä, kasvoi nätisti linjassa muiden hampaiden kanssa ja juuretkaan ei ollu ehtiny koukkuja tekemään.

      MUTTA. Mitään hoito-ohjeita en saanu, en antibiootteja (vaikka ikenessä oli tulehdus jo ennestään), en tikkejä tai sairaslomaa. Lääkäri sanoi vaan, että syödä saa puudutuksen lakattua, otan rauhallisesti illan ja buranaa jos tarttee.
      Buranaa onkin sitten menny tähän päivään asti se maksimimäärä ja sillä kivut pysyy pois suurimman osan aikaa. Enemmän häiritsee tää ihan kamala haju ja maku suussa. Hampaita oon pystyny pesemään päivä operaation jälkeen ja apteekista hain suuvettä, jolla varovasti oon yrittäny huuhtoa kuoppaa (ei kuulemma kannata purskutella), mutta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, ettei tää oo ihan normaalia. Kuitenkaan mitään muuta tulehdukseen viittaavaa ei hajun ja maun lisäksi ole. Ei kuumetta, huonoa/epänormaalia oloa, turvotusta tai älytöntä kipua. Pakko varmaan huomenna soitella lääkärille.

    • pelkoa turhaan

      Minulla viisaudenhammas leikkaus kesti 10min, eikä sattunut ollenkaan. Pientä kipua tuntui aina lääkkeiden vaikutuksen loppuessa, mutta ku lääkkeet otti säännöllisesti niin ei kerinnyt tulla pahempaa kipua. Samana päivänä pystyi jo syömäänki normaalisti. :))

    • Särkynyt

      Hirveen paljon tulee aina näitä epämiellyttäviä kokemuksia, joten pitää tulla kertomaan omani (hammaslääkäripelkoinen) Kävin siis tänään leikkuuttamassa oikealta alhaalta viisurin samalla otettiin sitä edeltävä hammas, koska sekään ei mahtunut hammasrivistöön. Viisurihan oli siis täysin poikittain ikenen sisässä.

      Minun kohdalleni sattui oikein mukava suukirurgi, sain alkuun särkylääkettä jo valmiiksi, jottei puudutuksen jälkeen ei ehdi tulemaan kipua. Puuduttaminenkaan ei tuntunut kuin pienenä nipistyksenä (tai en ehtinyt edes tajuamaan kun jännitin niin paljon, että tärisin penkissä :D) viisuri jouduttiin pilkkomaan muutamaan osaan, jotta saatiin irti, sen sijaan sitä edeltävä hammas oli vähän haasteellisempi kun siinä oli niin koukkujuuret. Hammaslääkäri kyseli joka välissä puudutuksen riittävyydestä ja sattuuko, loppujen lopuksi minulle taidettiin laittaa kolme puudutetta, joista viimeinen laitettiin operaation jo alkaessa kun tunsin vielä pientä kipua. Kun viimenen puudutus oli annettu niin en tuntenut enää yhtikäs mitään, hieman oudolle tuntui vaan se ronklaaminen, mutten kokenut sitä missään vaiheeessa epämiellyttäväksi. toimenpide kesti loppujenlopuksi vain 30 min sisältäen kaikki puudutusaineiden vaikutukset jne jne.

      Kotiin sain ohjeet ja sairauslomaa perjantaille saakka. nyt puudutus on kadonnut kokonaan ja mitään kipuilua ole pahemmin ollut, poistokohtaa vaan kirvelee aika paljon juodessa. syödä en ole vielä uskaltanut vaikka nälkähän tässä alkaa olemaan jo:D

      Nyt oon jonossa toisen alaviisurin poistoon, eikä jäänyt yhtään edes huonoja kokemuksia :)

    • hmmhmmjahmm

      Jälkihoito ohjeita olisi kiva saada kunnollisia....

      kaunako välttää urheilua?
      alkoholia?
      lämpimiä ruokia?
      saako pussailla? :D

      • Särkynyt

        Mulle vaan sanottiin että ekoina päivinä kannattaa välttää urheilua, lämmintä ruokaa, tupakoimista. Alkoholista ja pussailusta ei sanottu pahemmin mitään, mutta oman maalaisjärjen mukaan alkoholi ei varmaan ihan parhaaksi ole :D pieni pusuttelu nyt varmaan haitaksi ole,..


    • yksikokemuslisää

      Yksi kokemus lisää listaan:
      Minulta päätettiin poistaa kaikki 4 viisauden hammasta.
      Ne tehtiin niin että aina yhdellä kerralla otettiin samalta puolelta ylä- ja alahammasta eli kaksi käyntikertaa lääkärille tuli kuukauden välein.

      Kipua en tuntenut leikkauksessa enkä kuin ehkä nimeksi leikkauksen jälkeen. Sairaslomaa 0 päivää, enkä myöskään pyytänyt, koska en tee fyysistä työtä. Kyllähän siinä loppupäivä 3-4 tuntia tietysti piloille menee joltakin osin kun pari tuntia on leuka puuduksissa ja harsomönttiä pitää puristaa hampaiden välissä eli puhuminen on hampaiden välistä mumisemista ja sihisemistä.

    • peko88

      menossa tänään

    • jhfer

      samoin

    • salla5555

      uskaltaako mennä ja minne

    • lekkaustavaille

      joko leikattu

    • Toothpick

      Kiitos kaikille hyvinkin tarkoista hammasoperaatioiden kuvauksista. Tuleville hampaan poistoon menijöille lohdutuksena, että yleensä operaatiot menevät hyvin ja siedettävillä normioireilla jälkeenpäin.

      Hieman ihmetyttää, jos joku saa ensin rauhoittavaa lääkitystä, sitten useita puudutuksia ja silti kärsii suunnattomasti toimenpiteen aiheuttamista äänistä jne. Veikkaan, että näin kärsiviä ihmisiä on hyvin pieni osa väestöstä. Tiedän kyllä, että pelko voi paisuttaa pienetkin asiat jättimäisiksi ja itseään on vaikea käskeä olemaan pelkäämättä.

      Itselläni auttaa pelkojutuissa asioiden vertaaminen siihen, miten ne on tehty joskus yli 100 vuotta sitten. Esim. tulehtunut hammas poistettiin sepän pihdeillä repäisemällä. Puudutuksesta ei tietoakaan, eikä buranasta toimenpiteen jälkeen. Nyt hammaslääkärin aulassa odottaessa voi miettiä, millaista joskus on ollut odottaa sitä seppää pihteineen. Onneksi kaikki on nyt toisin ja olemme oppineet ettei kipu välttämättä karaise tai tee miestä.

    • jaja..

      Muistakaa, että viisaudenhampaita ei tarvitse koskaan ottaa pois, jos ne mahtuu siellä olemaan ja ovat terveitä. Oma lääkäri kertoi kun kyselin, että hirveän moni luulee, että ne on otettava pois, ennen kuin ne itsestään irtoavat. Ja varmaan hammaslääkärit tekee työtä käskettyä ja ottaa hampaan irti, vaikkei sitä edes tarvitsisi.

    • Vielä yksi jäljellä.

      Mulla leikattiin alaviisuri tänää. Semmosta en löytänyt onko muille käynyt, että kun leukaa painaa niin iholla tuntuu pientä "ritinää". Ihan kuin siellä olisi jotain nestettä sisällä joka liikkuu kun painaa!?

      • nyt riitti

        Tänään leikattiin alhaalta yksi, aivan hirveää!! kipu oli ihan helvetillinen vaikka puudutusta laitettiin 4 kertaa. Se pihdeillä hampaan halkominen ja repiminen aah. Ei ikinä enää!!!


    • sherysey

      menossa huomenna

    • ????9999

      Ketä suosittelette jos menisin viisurin poistoon Tallinnaan ??

    • heidi2

      Mulla leikattiin viikko sitten perjantaina vasemmalta alaviisauden hammas YTHS:llä Oulussa. Olin melko optimistinen, koska 5 vuotta sitten leikattu oikea puoli, eikä muistaakseni ollu kipeä kun pari päivää.

      Naamani on viikon jälkeen edelleen niin turvonnut että näytä epämuodostuneelta oliolta. Eikä tämä ulkonäkö niin kiinnosta, mutta nämä kivut!!!

      Menin 2 päivää leikkauksen jälkeen yöllä päivystykseen koska luulin kuolevani kipuihin. Söin antibioottikuuria, 3kpl 800 buranaa sekä 8 panacodia päivässä eikä mitään apua. Nämä oi siis ehdottomat maksimit mitä sai syödä.
      Päivystyksessä selvisi että verihyytymä oli lähtenyt irti, joten he laittoivat jotain aineita sinne ja jonkun tupon. Sanoivat että pitäis ruveta helpottamaan. Tulehdusarvot oli koholla, määräsivät viel toisen antibiootin.

      Seuraavana päivänä kipu oli pahinta.. Odotin tyhmänä yöhön asti taas, ja menin keskellä yötä itkien OYS:siin kipujen takia. He ottivat röntgenit josta näkyi että leikkauksessa on vaurioitunut hermo. Tämän johdosta sitten sain kunnon kipulääkkeet, morfiiinia kapseleina.

      Leikkauksesta on nyt viikko, en saa suutani auki kun yhden pikkurillin verran, en voi syödä edes lusikalla mitään, vain pillillä. Hermot rupeaa menemään. Morfiini auttaa aina 9 h kerralla, ja sitä saa 2 kertaa päivässä ottaa joten muutama tunti vuorokaudessa kärsitään kivuista. Olen ollu viikon sairaslomalla ja toinen viikko saattaa vielä mennä sängyn pohjalla. En pysty kävelemään koska kipu yltyy sietämättömäksi kun se rupeaa jomottamaan.

      Että huonosti kävi täällä :D Kirurgi sanoi, että hyvin harvinaista että näin käy!

    • ytry45

      Minulla lähti helposti pois.

    • mimmuli95

      Olipa kyllä varsinainen virhe tulla näitä kokemuksia tänne lukemaan. Mulla (tyttö 18v) siis 2 päivän päästä poistoaika ja kaikki 4 kerralla... muutenkin on tosi huonoja kokemuksia esim. tosi tulehtuneen hampaan juurihoidosta. Kaikki joutuu vielä leikata, koska alhaalla kasvavat vinoon ja puoliksi vain ulkopuolella..ylhäällä taas ei kunnolla puhjenneet, elikkä 4 tikkiä luvassa ja luultavasti ihan h...tillinen särky. Saas nähä kuinka pysyn peloissani tolpillani, noloahan se olis nyt mennä pyörtymään.

      • Jkiikkj

        Aika jännä että kaikki kerralla . Mä kävin tänään alaviisurinleikkauksessa ja hyvin meni . Itselläni pahin oli se kun veitsellä poistettiin ien . Pieni tulehdus oli päällä ja puudutus ei oikein purrut . Onneksi lääkäri huomasi kun älähdin ja lisäsi puudutusta. Minulla on myös todella voimakas yökkimisrefleksi , sain siis myös ilokaasua . Minulle kaasu toimi hyvin , rauhotuin penkkiin, olin lähes nukahtamispisteessä , ja yökkimisrefleksi katosi kokonaan . Itse poisto ei tuntunut missään ja hammas irtosi helposti, ilman porailuja yms . Särkylääkettä sain neljäksipäiväksi purkin 600buranaa . Tässä nyt vain hölläillyt, katsonut olympialaisia ja kummeleita :D kovasti olen jääpussia pitänyt leualla ja turvotus on laskenut . Tsemiä muillekin


    • Ei paha!

      MInulta poistettiin 4 päivää sitten vasen alaviisuri. Puudutteen lakattua sattui jonkiin verran mutta kun aloitin siitä hetkestä alkaen lääkärärin määräämän kuurin ei ole kipuja ollut laisinkaan :) ekat pari päivää piti syödä sosemaista ruokaa ettei verihyytymä irtoa ja joudu aloittamaan koko prosessia alusta! Nyt 4 päivän jälkeen voin syödä normaalisti ja turvotuskin on laskenut joten suun avaaminen normaalisti onnistuu ongelmitta!

    • Viisas hammas

      Minulla kasvoi vasen yläviisaudenhammas täysin oudossa asennossa ja väärässä paikassa. Se kasvoi syvällä poskessa enkä saanut ikinä puhdistettua sitä. Eräänä päivänä se sitten päätti tulehtua niin pahasti, etten saanut suuta auki. Soitin Vantaan kunnalliseen hammashoitoon ja sain ajan SEURAAVAKSI PÄIVÄKSI 200 metrin päähän kodistani! Varmaan hätäajan. Hammas poistettiin (totta kai) eikä sattunut yhtään! Itse poisto ei tuntunut miltään ja jälkikipukin oli lähinnä kutiseva tuntemus. Sain todella hyvää palvelua. Pähkinärinteen hammashoitolalle IIIIIISO plussa. Hammaslääkäri oli todella ymmärtäväinen hammaslääkäripelkoani kohtaan, vaikka ei kyllä suostunut nukuttamaan minua toimenpiteen ajaksi. Tilanne oli myös sen verran kiireellinen, että hammas oli pakko poistaa heti eikä siinä ehditty nukutusta suunnittelemaankaan kyllä.

      Jos viisaudenhampaan poisto epäonnistuu, saattaa käydä pahasti. Tiedän aikuisia ihmisiä, jotka ovat, puudutusaineen lakattua vaikuttamasta, itkeneet ja huutaneet, kun kivut ovat niin kovat. Yleensä viisaudenhampaan paloja on tuolloin jäänyt ikeneen kuoppaan. Minun viisaudenhampaani kuoppa ei ole vieläkään parantunut. Se on todella hankalassa paikassa, joten sinne jää helposti plakkia. Se on kuitenkin ummessa eli verta ei tule kuopasta suuhun.

    • Viisas hammas

      Älkää poistako kaikkia viisaudenhampaita kerralla! Kauheimmat tarinat, joita olen kuullut viisaudenhampaista koskevat juuri niitä tapauksia, joissa kaikki on yritetty poistaa kerralla edes röntgen-kuvaamatta ensin, miten viisaudenhampaat kasvavat. Ne pitää kuvata, että tietää, miten ne kannattaa poistaa!

    • tupla_ala

      Multa poistettiin tänään 2 viisaudenhammasta alhaalta. Itse toimenpide oli täysin kivuton, vaikka piri porailla kunnolla luuta hampaan ympäriltä että saaatiin irti. Nyt kotosalla poistokohtia luonnollisesti jomottaa, vaikka sainkin kaksia eri särkylääkkeitä, ei mitään ylitse pääsemätöntä kipua mutta kyllä huomaa että jotain tehty.

    • maria9

      Itsellä leikattiin edellispäivänä alhaalta yksi ja samalla poistettiin vetämällä ylhäältä yksi.
      Kokemus ei sinällään ollut paha lainkaan, alhaalta leikkaaminen oli nähtävästi suhteellisen vaativaa ja otti aikansa, myös leukaluuta kuulemma jouduttiin jonkin verran poraamaan, ja lisäksi tuotti jonkin verran hermokipua kuudesta puudutuspiikistä huolimatta. Hyvin sen kuitenkin kesti ja leikkauksen jälkeen sen ylähampaan vetäminen ei tuntunut kyllä yhtään miltään ja kesti ehkä minuutin jos sitäkään. Kaikkinensa aikaa vastaanotolla meni noin 45 min. Luottavainen olo oli koko ajan, sillä hoitaja kertoi aina että missä mennään ja lääkäri selvästi osasi hommansa erittäin hyvin. Julkisella puolella yliopistosairaalaan suupoliklinikalla tehtiin.

      Puudutuksen vielä vaikuttaessa olin ihan hyvissä fiiliksissä ja ajattelin että eihän tässä mitään. Puudutuksen haihduttua kipulääkkeen otto kuitenkin hieman viivästyi ja kivut pääsivät kyllä yllättämään. Aivan järkyttävää :D Olen ollut elämäni aikana useammissa leikkauksissa, mutta ne leikkauksien jälkeiset kivut ei kyllä vedä tälle vertoja.
      Nyt ollaan sitten menty aika maksimiannostuksilla kipulääkettä (Burana Panadol), ja kipu pysyy kurissa sellaset 6h mutta sen jälkeen äityy kyllä. Antibioottikuurin sain myös. Pientä ''taittumista'' kivussa on jo onneksi havaittavissa. Nukkua en ole voinut sellasta viittä tuntia pidempään putkeen, kipu kyllä herättää. Suosittelen jääpussin pitämistä vielä seuraavinakin päivinä toimenpiteestä, helpottaa kyllä ainakin itseäni ja turruttaa vähän kipua. Muuten on tullut lähinnä sohvalla maattua ja pieniä kotitöitä tehtyä, muu ei oikeen ole ottanut onnistuakseen ja toisaalta on halunnutkin pitää ''matalaa profiilia'' ettei se verihyytymä lähde sieltä livohkaan.
      Verenvuoto on onneksi koko ajan ollut aika niukkaa. Naama on turvonnut ihan jumppapalloksi, tällaisena hamsterina en kyllä voisi töihin tai ihmisten ilmoille mennä. Enkä ainakaan vielä tänään pärjäisi töissä kipujenkaan puolesta. Pienen mustelmankin mokoma kehitti.

      Aluksi söin mehukeittoja (erittäin hyviä tähän!), viiliä ja muita keittoja (en tosin kuumana vaan annoin viiletä ensin). Vettä ja mehua pystyin juomaan. Raejuustoakin söin, mutta palanen sitä meni juurikin tuonne ''kuoppaan'' ja sattui kyllä inhottavasti.
      Nyt pystyn jo toisella puolella pureskelemaan kivasti kiinteitäkin ruokia. Kovin kuumia ja sitkeitä olen välttänyt edelleen ja keittoja tosiaan suosinut.

      Ei kyllä mieltäylentävä kokemus millään muotoa, mutta kunhan varautuu kunnolla kipuihin ja muuhun ja luottaa hammaslääkäriin- ja hoitajaan niin eikös se siitä! :) Ja voihan sitä sitten yllättyä positiivisestikin jos kivut eivät olekaan pahat lainkaan. Tääkin on niin yksilöllinen juttu.
      Tsempit leikkauspoistoon meneville!

    • Turha pelätä

      Hei kaikki panikoivat sielunveljet !

      Ei kannata pelätä. Itselläki poistettiin oikea ylä / ala. Alahammas oli vaikeilla kikkurajuurilla. Puudutukset pistettiin, hetki odotettiin ja alettiin hommiin. Pora siinä vaan ujeltaa ja rutina kuuluu, mutta ei edes yhtä paha kuin reijän paikkaus. Alahammas ei tahtonut irrota millään ja murusina se piti poistaa. Takaan kuitenkin sen että mitään et tunne ja jos syystä tai toisesta tunnet niin pyydä lisää puudutusta. Itse menin todella peloissani ja tuntui että taju lähtee odotellessa. Ei ole pelkäämisen arvoista !

      Koko operaatiossa 25min / 2 hammasta, jotka eivät olleen puhjenneet. Bueno homma. Rohkeasti vain !

      • Turha Pelätä

        ylähampaan poistoon alle 10 sec.


      • Truha Pelätä
        Turha Pelätä kirjoitti:

        ylähampaan poistoon alle 10 sec.

        raportoin tänne jos ilmenee ilmoittamisen arvoisia jälkikipuja. Ja tosiaan olen M 22.


    • plöö

      Itsellä leikattiin kaikki viisaudenhampaat kahessa erässä, mikään ei ollu puhkeemassa. Ekalla kerralla meni kaikki hyvin, ei tullut vertakaan muuta kuin leikkauspäivän illalla muutama tippa. Ei kummempia kipuja, lähinnä jomotusta. Mutta.. Poski ja leuka oli yli kaks viikkoa niin turvoksissa, etten saanut suuta auki kuin inan.. Lisäksi yhden tikin päät oli sulannu turvotuksen takia poskeen kiinni, minkä takia en saanu suuta auki vielä viikkoon tuon jälkeen kunnes se repeyty irti. Eipä siinä mitään, mutta lähti palanen ikenestä mukana niin tuli reikä poistokuoppaan, mistä on hankala saada ruoantähteitä pois. Yhessä vaiheessa myös peljästyin, että poistokohdat ois tulehtunu, sillä maistu vähän hassulle ja kieleen tuli katetta. Purskuttelin vähän lisää desinfiointiaineella, niin kyllä se siitä.

      Toisella kerralla hermo oli ihan juuressa kiinni, joten kipuja oli heti leikkauksen jälkeen, vaikka puudutus taas kestikin tunteja. Kivut ei edelleenkään ollu lähellekään sitä mitä odotin muiden puheista. Itellä on pieni pillerikammo ja tokalla kerralla oli hemmetin vaikee niellä edes puolikkaita tabuja. Tämä johti siihen etten oikeestaan edes syönyt kipulääkkeitä seuraavan päivän jälkeen vaan keskityin prkl antibioottien saamiseen alas. Tällä kertaa verta vuosi kotona jonkin verran, mutta tupot oli niin epämukavia ja hankalia (tuntuu että yhtähyvin puree poskeensa kun puudutus päällä) etten niitä käyttänyt. Parisen viikkoa särki ja reilun viikon oli komia mustelma leuassa, mutta otin ne paljon mieluummin kuin ekan kerran turvotuksen, sillä pystyin rouskuttelemaan ruokaa jo seuraavana päivänä jotenkuten. Taas on triplasti pidempi pätkä tikkilankaa poskessa ja sellanen hassu kohta sen alla, mikä on särkeny yhtälailla kuin leikkauskohdat, mikä on jännä.. Mutta nyt tikki ei krinnaa pahemmin niin on saanut hyvin suuta auki.

      Käytin varsinkin ekan leikkauksen jälkeen monta päivää kylmäpussia turvotuksen takia, varsinkin aamusin. Että vaikka ohjeistettais pari kertaa leikkauksen jälkeen käyttämään ni käyttäkää hyvät immeiset silti kauemmin jos siltä tuntuu! Auttaa jomotukseen ja kuumotukseen samalla ja verenvuotoon jos sitä on.

      Ja tosissaan ohjeistus on, että kuumaa ei saisi juoda/syödä ainakaan leikkauspäivänä ja syödä (i.e. pureskella) ei saisi ainakaan ennen kun puudutus lakkaa. Oman mielen mukaan täytyy kuitenkin jatkaa. Ite välttelin kuumaa muutaman päivän ja rapeeta vielä kauemmin. Ja antibiootit annetaan viisurien leikkauksissa aina jos täytyy koskea luuhun, minimissään viisi päivää. Useimmiten siis tulee kuuri, jos ei ole puhjennut. Itellä ei ollu pahemmin juurtunut luuhun, joten ne lähti nätisti ja kokonaisina. Aikaa meni ehkä 30-40min, tokalla kerralla hetken pidempään kun hoitsuna toiminu hammaslääkäriopiskelija meinas pyörtyä.. :)

      Itte leikkauksessa pahin on mun mielestä ompeleminen! Pieni suu kun on niin neula osuu mihin sattuu ja se sattuu hemputisti :D Tokalla kerralla osu alas nieluun niin meinasin yökätä ja sattu perskuleesti, arka paikka.. Ja onneksi muuten sain des aineeksi sellasta punasta, enkä sitä hirveää litkua mistä moni on varottanu :)
      N23

      • Anonyymi

        Hassu juttu, kun minunlle taas ei annettu leikkauksen jälkeen mitään purskutteluaineita eikä edes ehdotusta, että kannattaisi hankkia ja käyttää oma-aloitteisesti. Eikä kylmäpussin käytöstäkään ollut puhetta, se varmaan olisi auttanut, jos olisin hoksannut ottaa käyttöön.


    • lpkojih

      Kuulostaa että runsaasti on hoitovirheitä....

    • Anonyymi

      Mulla leikattiin alaviisuri 10 päivää sitten. Itse leikkaus oli todella helppo, nopea ja kivuton. Kesti 15 min. ja lähdin helpottuneena kotiin. Luuta piti kylläkin porailla, että irtos, mutta itse hammasta ei tarvinut pilkkoa. Myös kaks seuravaa päivää oli tosi helpot, ainoastaan poski turpos ja teki mustelman, mutta en tuntenut särkyjä ollenkaan ja mietin jo, että näinkö helpolla tää meni. En myöskään saanut antibiootteja paitsi 4 kpl ennen leikkausta.

      Pahimmat säryt olikin sitten 3.-6. päivä leikkauksen jälkeen ja säikähdin jo tosi pahasti hammaskuopan tulehdusta (alveloliitti) varsinkin, kun ien valutti pahaa makua suuhun, särky tuntui 5 särkyläkkeen läpi (Burana 500 mg Pamol 1000 mg) ja koska monessa paikkaa sanotaan, että jos särky alkaa kolmantena päivänä, täytyy olla yhteydessä hammaslääkäriin. Mut kolme päivää ja yötä kun kestin, pahin särky alkoi asettua.

      Nyt on kulunut 10 päivää leikkauksesta ja lievä särky jäytää edelleen. Paroexia spruuttailen suoraan pipetillä leikatun ikenen päälle, niin ei kaikki hampaat värjäänny. Ja välillä purskuttelen merisuolavedellä, niin paha haju ja makukin on alkanut asettua. Myös lämmin pyyhe poskella auttaa, paitsi ekoina päivinä kylmähoito! Ja se, että ottaa Buranan (ibuprofeeni) ja Pamolin (parasetamoli) yhtä aikaa puolikkaina tai kokonaisina, ennemmin, kuin vain toista särkylääkettä! Hammaslääkärin kanssa juttelin vielä ja hän sanoi, että jos kyseessä olis hammaskuopan tulehdus, säryt jatkuisivat täysin sietämättöminä. Ja tikkien löystyessä bakteereja keräävän ienreiän umpenemiseen voi mennä kuulemma kuukausia, joten paha haju/maku on normaalia. Joten ei auta, kuin koittaa parantua ajan kanssa.

      Ainut mikä itseä jäi vielä mietityttämään on se, miksi särky on jäytänyt näin paljon saman puolen juurihoidetussa kulmahampaassa. Toki särky on siirtyillyt vuoronperään viisurikuopasta, koko leukaan, alahampaisiin, ylähampaisiin, ohimolle ja poskionteloihin ja tiedän, että hammassärky kiertelee usein kolmoishermon reittejä pitkin. Mutta alkaa hirvittää onko juurihoidetussa nyt vuorostaan joku ongelma vai onko se vaan jotenkin säryille herkempi, koska juurihoito saatiin valmiiksi vasta 2kk sitten. Juurihoidot eivät itselleni tuottaneet kylläkään mitään kipuja tai jälkikipuja, vaikka ne tehtiin ilman puudutuksia. Hammas oli jo niin kuollut. Mutta auta armias sitä pulpasärkyä. Siitä jäi traumat ja odotan vieläkin kauhulla sitä päivää, kun juurihoidettu hammas tulehtuu uudestaan.

    • Anonyymi

      Hei onko kellään kestänyt toipuminen alaviisurin leikkauksesta yli kahta viikkoa? Päivisin pystyn olla jo ilman särkylääkettä, mutta öisin en vieläkään. Särkyyn auttaa kyllä normaalit särkylääkkeet, eikä se enää pahemmin puske niiden läpi, mutta päivisin, varsinkin jos liikaa urheilen tai poskeen osuu viileä tuuli esim. pyöräillessä, särky alkaa tykytellä alaleuan hampaissa. Koko viisurin puoleinen leuka ja hampaat on siis jotenkin vieläkin herkkänä.

      Voisko johtua osittain siitä, että kyseessä on kolmas hammassärkyepisodi samassa alalauassa puolen vuoden sisään. Hampaassa oli yks iso tylppä juuri, joten mitään siruja sinne tuskin on jäänyt. Myös haava siisti, eikä enää valuta pahaa makua suuhun. Pelottaa silti voiko tässä muhia tulehdus ja oisko antibiootit tarpeen, koska niitä määrättiin otettavaksi vain 4 ennen leikkausta.

      • Anonyymi

        Etköhän ottaisi iisisti vielä sen urheilun kanssa. Voit aiheuttaa itsellesi verenvuodon pahimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etköhän ottaisi iisisti vielä sen urheilun kanssa. Voit aiheuttaa itsellesi verenvuodon pahimmillaan.

        Ah joo tajusin itsekin, että kuullostaa niinkuin olisin alottanut jonkun himotreenin. :D Kyseessä oli lähinnä kävely tai pyöräily kauppaan tai pienikin sykkeen nousu, joka aiheutti kolmisen viikkoa hampaiden tykyttelyä. Varsinaista urheilua en voinut ajatellaakaan. Nyt kolmen viikon jälkeen alan päästä säryistä eroon myös öisin, joten eiköhän tämä tästä asetu. Säryt kesti kyllä yllättävän kauan, vaikka itse leikkaus oli todella nopea ja helppo.


    • Anonyymi

      Moikka.

      Eilen tuli illasta tätä lankaa lueskeltua ja samalla panikoitua tämän päivän viisurileikkausta. Alhaalta napattiin aamulla yksi kutale pois Jyväskylän kunnallisella. Olisinhan sen voinut jo 10 vuotta sitten poistattaa, kun tuolloin parikymppisenä ensimmäisen kerran alkoi vaivaamaan, mutta parempi näin myöhään kun ei milloinkaan.

      Hammaslääkärin / kirurgin mukaan oli melko haastava leikkaus, kun hampaan juuri oli niin lähellä hermoa ja olipahan se viisuri myös sen verran vinossa leukaluussa kiinni viimeisimmän takahampaan alla, että melkoinen operaatio oli.

      No, mutta - itse asiaan. Ajattelin jakaa oman kokemuksen, joka oli varsin positiivinen haastavista lähtökohdista huolimatta. Lähinnä, jos jotain muutakin ahdistaa leikkaus, niin josko tämä rauhottaisi mieltä.

      Toimenpidehuoneeseen mennessä nuori, varsin miellyttävä hammaskirurgi kertoi rauhallisesti aluksi koko toimenpiteen kulun, annettiin 4 antibioottia esilääkkeeksi ja purskutettiin corsodylillä. Tämän jälkeen puudutettiin - reippaasti (hyvä niin). Myönnettäköön, että juurikin tuo puudutus oli koko operaatiossa se ainut hetki, jolloin tuntui jonkinlaista kipua, varsinkin kun leuan hermoon puudutettiin niin se tuntui veikeälle "sähköiskulle".

      Tämän jälkeen odoteltiin rauhassa, että puudutus alkaa vaikuttamaan, samalla valmisteltiin allekirjoittanut leikkausta varten toimenpidejakkarassa. Aseteltiin essua naamalle siten, että vain suu näkyy. Ennen kuin mitään tehtiin, varmisteli hammaslääkäri kuulemma jollain terävällä pistellen pitkin leikkausaluetta, ettei varmasti meikäläinen tunne mitään - en tuntenut, joten aloitettiin operaatio. Sovittiin vielä, että jos tuntuu minkäänlaista kipua tai muuten haluan pitää taukoa, niin taputan reittäni, tai pidän muuten jonkinlaista äänimerkkiä, jos mahdollista.

      Operaation aikana hammaslääkäri ja avustava hoitaja kertoi tarkasti kokoajan mitä tekee nyt ja mitä tekee seuraavaksi, kyseli vähän väliä vointiani, muistutteli hengittämisestä. Kolmeen osaan lopulta porattiin hammas ja melkoisella kaivelulla kaikki osat siitä saatiin pois. Putsattiin alue ja tikattiin. Mitään kipua en tuntenut missään vaiheessa operaatioa. Tämä yllätti positiivisesti, olin varma että jotain tuntuisi jossainvaiheessa - vaan ei pienintäkään kivuntuntemusta.

      Operaation jälkeen laitettiin hampaan päälle tuppo, jota pureskelin kotimatkan ajan.

      Tänään ei ole tullut mitään kiinteää syötyä, kuten ohjeistettiin. 600mg buranaa pari kolme kertaa päivässä tarvittaessa viikon ajan ja raskaan liikunnan välttelemistä, ohessa corsodylillä purskuttelua. Siinäpä jatko-ohjeet.

      Operaatio oli pääni sisällä paljon kauheampi, mitä se todellisuudessa oli. Koko projektiin meni noin 45 minuuttia (mikä ilmeisesti on vähän normaalia kauempi aika), mutta pääasia että mitään kipua ei tuntunut missään vaiheessa. Oletin jopa tämän jälkisärynkin olevan pahempaa, mitä tämä nyt on. Lopussa hammaslääkäri vain tokaisi hymähtäen että "en viitsinyt tuossa leikkauksen aikana sinua pelotella, mutta oli kyllä melkoisen haastava operaatio, mutta niin vain tästäkin selvittiin."

      Positiivinen kokemus - voittaa ehdottomasti jatkuvat viisaudenhampaan vihlonnat!

    • Anonyymi

      Mulla oli ehkä keskivaativa poisto, eli ientä leikattiin ja sitten hammasta pilkottiin poralla ja lopuksi jotain juurenpätkää väänneltiin pitkään irti. Itse hampaan rusikointi kuulosti pahemmalta kuin tuntui, mutta tuossa loppuvaiheessa tuntui, että leuka venähtää ja huuli repeää, kun oli sellaista vääntöä.

      Lääkkeiksi sain buranaa ja parasetamolia ja viikon antibioottikuurin. Nuo riittivät melko hyvin hammaskipuihin, mutta posken sisäpintaan tuli ienleikkauksen sivutuotteena syviä viiltoja, jotka ovat monen päivän jälkeen yhä kivuliaita ja rajoittavat suun avaamista, kun meinaavat siitä vain revähtää lisää.

      Vähän heikot ennakko- ja jälkiohjeet sain, en tajunnut syödä tukevasti ennen hommaa ja sitten saikin olla iltaan nälässä. Ja sitä samaa tuppoa pidin tuntikausia, kun ei ollut selvää miten kauan on tarkoitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe