Kamala kurkkukipu

puoli vain vaihtuu

Onko muilla ollut tällaista kamalaa kurkkukipua.
Jatkunut jo n. 10 pv, välissä oli pari lähes ok päivää, mutta nyt jatkuu taas. Viikko sitten otettiin lääkärillä pikatesti, mutta angiinaa ei ole.

Mulla on nielu- ja kitarisat poistettu aikoinaan nuoruudessa.

Kurkkukipu on jotenkin pistävän oloinen, ja puoli vaihtelee. Eilen kipu oli selvästi vasemmalla. Tänään näköjään taas oikealla. Kipu tuntuu niellessä, mutta kielenkin liikuttaminen sattuu.

Miten kauan tätä voi jatkua? Homma alkoi tuolloin päivän jatkuneella kuumeella, lihaskipuakin oli aika paljon. Nyt jäljellä lähinnä tämä kurkkukipu.

Miten oloa voisi helpottaa. Kipulääkkeet eivät pahemmin auta. Lämmintä yritän juoda, ja hetkeksi se helpottaakin.

19

19487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla!

      Minullakin tuntuu välillä että kurkkukipu on vaan toisella puolella kurkkua. Nyt taas tuntuu että se kipu on joka paikassa.

      Tämä on nyt neljäs päivä kun tätä jatkuu ja nyt myös viime yön aikana tuli nuha ja yskä. Silti olo ei ole oikeastaan kipeä, kuumetta ei ole ollenkaan. nieleminen sattuu tosi kovin ja minullakin pelkkä kielen liikuttaminen esim. sivuille sattuu kurkkuun.

      Olen ottanut buranaa kurkkukipuun ja varsinkin viime yönä tuntui että jos en ota särkylääkkeitä en saa nukutuksi koko yönä tämän hiton kurkkukivun takia!

      Koskaan ennen tämä pahin vaihe kurkkukivussa ei ole kestänyt minulla näin kauan joten taidan itsekin mennä nieluviljelyyn jos tarvitsenkin jotain lääkkeitä. Minulla oli kerran pahempikin kurkkukipu, silloin ei lähtenyt ääntä ollenkaan(nyt ääni ei ole edes maassa) mutta sekään ei kestänyt neljää päivää, en tarvinnut siihen myöskään mitään antibiootteja, nieluviljelystä sanottiin vaan että joku pöpö siellä on, juo lämmintä jne.

      kokeile syödä niitä eucalyptus menthol original kurkkukarkkeja joita saa ihan tavallisesta kaupasta. söin pari päivää niitä strepsilsejä mutta ne eivät mielestäni auttaneet niin hyvin kuin nämä eucalyptukset.

      kaipa tämä tästä, paitsi että alkaa oikeasti ärsyttämään kun koko ajan sattuu ja sattuu ja kohta olen varmaan immuuni särkylääkkeille kun pakko niitä on nappailla koko ajan;)

      • vulpes-vulpes

        niminen suuvesi helpottaa mm. kurkkukipua. Saa apteekista ilman reseptiä. suosittelen.


    • tuoretta

      inkivääriä tai piparjuurta, kuivattu ei käy. N.peukalonpään kokoinen pala kuorittuna pieninä paloina kerrallaan nesteen kera. En tiedä kurkkukipusi syytä mutta nämä tepsii! On halpa ja hyvä konsti. Läytyy kauppojen vihanneshyllyltä.

    • vaivaa myös täällä

      Heips!

      Mulla on myös ollut ihan järkyttävä kurkkukipu kohta kaksi viikkoa ja oireet kuullostaa ihan samoilta kuin sulla; kipu vaihtelee puolta päivästä riippuen ja nieleminen sattuu todella paljon.
      Alussa oli muitakin flunssan oireita; nenä tukossa, pääkipeä, kuumettakin oli yhtenä päivänä, yskää jne. niistä olen päässyt eroon, mutta tää kurkkukipu vaan jatkuu!

      Kävin alkuviikosta nieluviljelyssä ja mitään bakteeria ei ollut, nyt mietin että pitäiskö mennä uudestaan. Bafusinia olen syönyt ja kuumaa juonut, mutta eipä juuri auta, nieleminen vaan sattuu..
      Tsemppiä sulle ja toivottavasti parannutaan pian!

      • kaikilla

        on pusutauti!!! eli menkääpä testii..


    • löytyykö apua?

      Itsellä ollut varsin pitkään omituinen kurkkukipu, kurkun oikealle puolelle sattuu, mutta vain niellessä ja haukotellessa. Lääkärissä kävin nieluviljelyssä mutta angiinaa ei löytynyt. Lääkäri määräsi vaan särkylääkettä, ja sitä tässä ollaankin vedetty niin että tuntuu että on koko ajan vähän pössyissä. Särkylääke ja lämmin juotava auttaa vähän, mutta varsinkin nukkuminen on tuskaista, ja aamuisin kipu on todella kova. Onko kellään kokemusta, ja millä tästä pääsisi eroon? Ulkona pakkasessa en ole käynyt nyt vajaaseen viikkoon, koska pelkään sen vaan pahentavan kurkkukipua. Hjälpa mig!

      • Kohta kaks viikkoa kurkku k...

        Kohta kaks viikkoa ollut kurkku samalla tavalla kipeä, niellessä ja haukotellessa sattuu, ja kun liikuttaa kieltä puolelta toiselle. :o Aamulla ja illalla pahiten. Myös mulla on ollu niin et välillä sattuu oikealle puolelle, ja välillä taas vasemmalle. Ja kipu säteilee korvaankin. Nyt ottaa taas keskelle kurkkua.. Kuumetta ei ole ollut, mut nenä vuosi yhdessä välissä kamalasti. Viikonloppuna sisko ja kaveri oli kylässä ja nyt niillä on sama vaiva. Lääkärissä en oo käynyt, enkä mielelläni kävisikkään, jos löytyisi joku konsti helpommin. >< Pusutautia pelkään itekkin, kun just työkaverilla se oli. Tarttuukohan se pusutauti helposti? Koska jos tarttuu niin sitten muhun tarttu se työkaverista, ja nyt siskolla ja kaverillakin saattaa olla se. :o Oon mieletön stressaaja ja pelkään kokoajan pahinta. XD Mut toi työkaveri kyl sanoi et tätä on liikkeellä, kun on ollu kuuma ja kylmä kokoajan.. Jos jollekulle selviää mistä tämä vaiva johtuu (esim voisiko tää olla vain "normaalia" kurkkukipua?) niin vastailkaa täällä, oon niin kamala stressaaja et kuolen varmaan sydänkohtaukseen ennenku mihinkään kurkkutautiin. XD


      • Karolustus
        Kohta kaks viikkoa kurkku k... kirjoitti:

        Kohta kaks viikkoa ollut kurkku samalla tavalla kipeä, niellessä ja haukotellessa sattuu, ja kun liikuttaa kieltä puolelta toiselle. :o Aamulla ja illalla pahiten. Myös mulla on ollu niin et välillä sattuu oikealle puolelle, ja välillä taas vasemmalle. Ja kipu säteilee korvaankin. Nyt ottaa taas keskelle kurkkua.. Kuumetta ei ole ollut, mut nenä vuosi yhdessä välissä kamalasti. Viikonloppuna sisko ja kaveri oli kylässä ja nyt niillä on sama vaiva. Lääkärissä en oo käynyt, enkä mielelläni kävisikkään, jos löytyisi joku konsti helpommin. >< Pusutautia pelkään itekkin, kun just työkaverilla se oli. Tarttuukohan se pusutauti helposti? Koska jos tarttuu niin sitten muhun tarttu se työkaverista, ja nyt siskolla ja kaverillakin saattaa olla se. :o Oon mieletön stressaaja ja pelkään kokoajan pahinta. XD Mut toi työkaveri kyl sanoi et tätä on liikkeellä, kun on ollu kuuma ja kylmä kokoajan.. Jos jollekulle selviää mistä tämä vaiva johtuu (esim voisiko tää olla vain "normaalia" kurkkukipua?) niin vastailkaa täällä, oon niin kamala stressaaja et kuolen varmaan sydänkohtaukseen ennenku mihinkään kurkkutautiin. XD

        Kurkku oli mullakin kipee, sit se jo katos yhtenä iltapäivänä kokonaan joten aattelin että oon taas terve ja menin treeneihin... pitkähkö, aerobinen harjoitus oli meillä. no, seuraavana päivänä (eilen) oli kurkku taas kuin hiomapaperia, ja nyt on pahentunut vaa entisestään... heräsin jo yöllä klo 3 tuskaan kurkussa; tuntuu pääasiassa kurkun oikeella puolella, ja välistä säteilee oikeeseen korvaankin kipu. on huimausta välillä ja nenäkin on tukkoinen.
        vedin buranaa yhden napin muttei auttanu yhtää.
        kuuma juotava auttaa juodessa, muttei poista vaivoja mihinkään.
        en oo vielä käyny lääkärissä, luultavasti pitää kohta mennä, koska olo on tosiaan ihan sairas.
        toivon vaa, ettei rupee yskittämään, koska jos rupee ni multa repee varmaa kurkku auki.


      • Ihmeys
        Karolustus kirjoitti:

        Kurkku oli mullakin kipee, sit se jo katos yhtenä iltapäivänä kokonaan joten aattelin että oon taas terve ja menin treeneihin... pitkähkö, aerobinen harjoitus oli meillä. no, seuraavana päivänä (eilen) oli kurkku taas kuin hiomapaperia, ja nyt on pahentunut vaa entisestään... heräsin jo yöllä klo 3 tuskaan kurkussa; tuntuu pääasiassa kurkun oikeella puolella, ja välistä säteilee oikeeseen korvaankin kipu. on huimausta välillä ja nenäkin on tukkoinen.
        vedin buranaa yhden napin muttei auttanu yhtää.
        kuuma juotava auttaa juodessa, muttei poista vaivoja mihinkään.
        en oo vielä käyny lääkärissä, luultavasti pitää kohta mennä, koska olo on tosiaan ihan sairas.
        toivon vaa, ettei rupee yskittämään, koska jos rupee ni multa repee varmaa kurkku auki.

        Itsellä ei ole kurkkukipua. On pelkkä kuume :S olisiki pelkkä kurkkukipu mutta ei kuumetta


      • Järki hoi
        Karolustus kirjoitti:

        Kurkku oli mullakin kipee, sit se jo katos yhtenä iltapäivänä kokonaan joten aattelin että oon taas terve ja menin treeneihin... pitkähkö, aerobinen harjoitus oli meillä. no, seuraavana päivänä (eilen) oli kurkku taas kuin hiomapaperia, ja nyt on pahentunut vaa entisestään... heräsin jo yöllä klo 3 tuskaan kurkussa; tuntuu pääasiassa kurkun oikeella puolella, ja välistä säteilee oikeeseen korvaankin kipu. on huimausta välillä ja nenäkin on tukkoinen.
        vedin buranaa yhden napin muttei auttanu yhtää.
        kuuma juotava auttaa juodessa, muttei poista vaivoja mihinkään.
        en oo vielä käyny lääkärissä, luultavasti pitää kohta mennä, koska olo on tosiaan ihan sairas.
        toivon vaa, ettei rupee yskittämään, koska jos rupee ni multa repee varmaa kurkku auki.

        Miksi menet lääkäriin? Tavallinen virustauti paranee ajan kanssa. Virustaudit kestävät viikosta 3 viikkoon. Jos sen jälkeen on kipeä vielä, on aika mennä lääkäriin.


      • kokemusta on
        Järki hoi kirjoitti:

        Miksi menet lääkäriin? Tavallinen virustauti paranee ajan kanssa. Virustaudit kestävät viikosta 3 viikkoon. Jos sen jälkeen on kipeä vielä, on aika mennä lääkäriin.

        Mononukleoosi. Viruksen aiheuttama on paha. pitkä ja korkea kuume, kurkkukipua, flunssaa ja voi olla vielä pahempia juttuja. Aivokalvontulehdus on yksi pahempia oireita.


    • Auttakaa mua

      Mua ihan itkettää tämä kipu. Jos tiedätte parannus keinon voisitko sanoa? Olen kokeillut juoda pelkkää vettä mutta se ei auta. Jos nielasen niin sattuu sikana kurkkuun ja haukotteliminem ja kielen liikuttaminen sattuu myös.

    • ontääpaskatauti

      Itsellä ollut myös sama koko viikon, alkoi maanantaina ja tuli tosi pahaksi toissa- ja eilispäivän aikana. Kävin lekurilla ja arvaili angiinaa(määräsi vpenin 1500 kuurin), viljelyä ei otettu koska pyhät. Hain kuitenki noi penisiliinit. No kuinka ollakkaan eilen napsin iltasella vpeniä(1500) ja buranaa 800mg naamariin ja kaupan päälle vielä bafut nii alko helpottaa. Yön aikana kuume laski, vaikka nukuttua en vielä saanut puhtaasti koko yötä. Tänään ei kuumetta ole ollut ja kurkku on erittäin hyvässä kuosissa verrattuna esim eiliseen. Buranan olen kyllä ottanut, mutta siitäkin jo useampi tunti. Sain ensimmäisen kerran muutamaan päivään syötyä jotain kiinteää. Voittajafiilis. Toivottavasti tää nyt helpottas, koska toi kaks päivääki oli niin tuskaista taistelua ja epätoivoon lankeamista. On muuten veemäisin tauti mitä koskaan ollut. Varsinkin tuo kun ei saa syötyä mitään kiinteätä ruokaa. Vetää muuten isommanki miehen maihin.

    • M0ppi

      Itselläni on ollu kurkkukipua jo pari päivää ja olen huomannut että suolavedellä purskuttaminen autaa ;). Eli otatte tavallisen vesilasin ja laitatte noin puoli teelusikallista suolaa, purskutatte ÄLKÄÄ NIELKÖ! ja sylkekää ulos. tehkää tämä useita kertoja päivässä niin khyllä pitäis alkaa näkyä tulosta. ainakin itelläni auttaa

    • Toivunkohan

      Itselläni alkoi kamala kurkkukipu 2vrk sitten. Kävin lääkärissä, epäili nielutulehdusta. Pikanielunviljelyssä A-streptokokki oli negatiivinen. Silti antibiootit, Kefexin 750mg. Eivät ole tähän mennessä auttaneet mitään. Burana 400mg Para-Tabs 1g menee tässä jotta kivun kanssa pystyy olemaan edes.

      Jos tämä on viruksen aiheuttama, niin on kyllä elämäni kamalin ja rajuin ikinä. Vasen nielurisa on aivan turvoksissa, nieleminen sattuu ihan hirvittävästi. Lääkäri sanoi että torstaihin seuraillaan, eli ylihuomenna uudestaan jos ei ala helpottamaan. Kurkussa on vaaleat peitteet ja vasen nielurisa on kuin marmorikuula.

    • turhautunut...

      Täällä sama. Kurkkukipu jatkunut kohta kuukauden samalla palantunne kurkussa,pyörrytystä ja kuivaa kurkkua ajoittain. Lihaksia särkee välillä ja kuumeinen olo,mutta kuumetta ei silti. Nieluviljely tehty ja oli negatiivinen ja tulehdus arvot olivat normaalit silti antoi antibioottikuurin kefexin 750g,mutta ei auttanut!

    • 523564

      menkää nielurisaleikkaukseen sillä se häviää eikä tartte valitella sen koommin :)

      • Anonyymi

        Ei ihan tämä auta, nimittäin itsellä kita- ja nielurisat leikattu, ja samasta kärsin kuin kaikki muutkin tässä keskustelussa.


    • Anonyymi

      Mene sivulle www.siinto.com

      Valitse suomenkielinen

      Saat hyviä ohjeita!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe