syyhy

kiusaa?

Yhdelta kaverilta joka majailin luonani viikon taisin saada syyhyn ja nyt tuntuu että ei pääse siitä millään eroon.. Apua!!
Onko kokemuksia/ideoita? Alan pikkuhiljaa jo toivon menettää kun se tuntuu joskus jopa jostakin voiteesta uusintuvan uudelleen ja kunnolla :(

227

130165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Meidän perheessä se oli ei-toivottuna vieraana kuukausi sitten, mutta nyt kaikki on kuin pahaa unta. Jos olet sen todella saanut, Nix-voide on ainoa lääke asiaan. Asutko yksin, mikäli, niin sitten sinun on pyydettävä jokin hanskakäsi voitelemaan selkäsi tuolla voiteella. Sitä on nimittäin levitettävä leuankärjestä varpaisiin. Kaikki vaatteet mitä olet pitänyt 3 päivän sisällä, pyykkiin, samoin petivaatteet. Jos laitat voiteen illalla, vaihdat petivaatteet, yön jälkeen uudestaan, samoin yöllä pitämäsi vaatteet tyynyjä ja petareita myöten. Kuullostaa hurjalta, mutta niin se oli. Päällysvaatteet, käsineet, pipot, kaikki on vaihdettava. Jossain luki, että 3-4 päivää riittää punkin kuolemiseen vaatteista ihmisen ulkopuolella, joten lastaa vaikeastipestävät esim. parvekkeelle.

      Viikon päästä sama rumba voitelun kanssa. Senkin jälkeen vielä kutisee kolmekin viikkoa ja olet hermoromahduksen partaalla, mutta sitten yht äkkiä se kutina on pois. Vie aikansa ennenkuin iho toipuu tuosta.

      Olen kirjoittanut epätoivoisen ulahduksen tästä jutusta terveyspalstalle nimellä syyhy juuri marraskuun lopulla. Löydät sen sieltä jostain numero nelosen sivulta. Googlessakin on syyhyasiaa. Luin niitä silloin niin paljon, että kirjana se tietous olisi murentunut käsissä.

      Toivotan sinulle huolellisuutta ja kärsivällisyyttä. Sitä tämä syyhynhoito vaatii.

      P.s Apteekin Nix-voide on sitten se ainut apu. Jotain suun kautta otettaviakin on, mutta ne pitää ottaa yhdessä voitelun kanssa. Kyllä voide auttaa, mutta sen tehon toteaminen kestää aikansa.

      • on ainoa

        joka punkin tappaa, hoito kestää sen takia kauan kun punkki ehtiny jo munia uudet munat ennenku kuollu.olikohan näin et 3 vkoa on itämisaika. suorastaan veemäinen toi syyhy myös mulla oli kakarana se vaikka meän mutsi oli tosi kova siivomaan ja pyykkäämään. eikä edelleenkään hajuakaan mistä se tuli. ei kuulemma ihokosketuksesta toiseen ihmiseen kovin herkästi tartu. eli apteekista se linimentti ja lutraa kunnolla. sitten ku ne "viivamaiset" punaset kutiavat kohdat häviää punkit on jo kuollu.

        Ihmismieli sen lopun ajan sitte siitä kutisemisesta pitää huolen ku tiiät et oli syyhypunkki niin kutittaa vaikka se ois jo menny ohikin. tsemiä. onneks on talvi. 60 asteen lämpä tai 20 asteen pakkanen tappaa vaatteista punkit.


      • kokemusta rikkaampana
        on ainoa kirjoitti:

        joka punkin tappaa, hoito kestää sen takia kauan kun punkki ehtiny jo munia uudet munat ennenku kuollu.olikohan näin et 3 vkoa on itämisaika. suorastaan veemäinen toi syyhy myös mulla oli kakarana se vaikka meän mutsi oli tosi kova siivomaan ja pyykkäämään. eikä edelleenkään hajuakaan mistä se tuli. ei kuulemma ihokosketuksesta toiseen ihmiseen kovin herkästi tartu. eli apteekista se linimentti ja lutraa kunnolla. sitten ku ne "viivamaiset" punaset kutiavat kohdat häviää punkit on jo kuollu.

        Ihmismieli sen lopun ajan sitte siitä kutisemisesta pitää huolen ku tiiät et oli syyhypunkki niin kutittaa vaikka se ois jo menny ohikin. tsemiä. onneks on talvi. 60 asteen lämpä tai 20 asteen pakkanen tappaa vaatteista punkit.

        Lääkäri määräsi Nix-voiteen, eikä puhunut linimentistä mitään. Olisikohan se linimentti koostumukseltaan sama, mutta voidemaisessa muodossa nykyään. Googlekaan ei neuvo muuta kuin Nix-voidetta laittamaan.

        Pakkanen tappaa punkit vaatteista, mutta pitäisi olla 24 tuntia pakkasta. Tämä talvi ei ole oikein suosiollinen ainakaan täällä etelässä, kun aina vaan plussassa mittari pyörii. Jossain ohjeissa oli pakastinkin mainittu. Pipot yms pakastimeen vuorokaudeksi suljetussa muovipussissa. Minulla on vain niin pieni pakastin, ettei sinne paljoa mahdu.

        Tsemppiä sinulle, joka syyhyn kanssa taistelet, kyllä se hellittää aika nopeasti, mutta kutina jatkuu jonkinaikaa, vaikka olet jo punkkivapaa.


      • taudin pitäjä

        Minullekkin ilmestyi syyhyäviä kohtia,jotka syyhyy kauheesti.Ajattelin että olen kissrasta saanut sen syyhypunkin,ei aikaisemmin ollut mitään.Kyllä tää on hermostuttavaa.Rasvaa olen minäkin käyttänyt,että vähän hellittää.. Hyvää kevään jatkoa,toivotaan että syyhy lähtee pois. terveisin taudin pitäjä.


      • hellu6

        Kuin kauan kestää päästä noista paukamista eroon??
        Viikko sitten tein ton voitelu jutun ja pikkusen kutina on helpottanu, mut nyt musta tuntuu, et läiskiä on tullu vaan lisää! Ainaki nilkkaan ja keskivartalon seutuville.

        Ohjeessa sanottiin et yleensä kertavoitelu riittää, mutta tarvittaessa sen voi uusia viikon pääst..

        Petivaatteet sun muut on pesty niin, et koko huusholli haisee pesuaineelle!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Syyhyn Hoitoon - https://tonzes.com/syyhy.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Yksi kuuri = koko vartalo voitelu (erittäin tarkasti kokonaan) yhtenä iltana ja tämä toistetaan 2 viikon päästä. Itse tein kyseisen kuurin 2 kertaa eli minulla kesti 4viikkoa homma yhteensä koska otin täysin varman päälle ja se jälkikäteen ajateltuna kannatti täysin.


      • Anonyymi
        taudin pitäjä kirjoitti:

        Minullekkin ilmestyi syyhyäviä kohtia,jotka syyhyy kauheesti.Ajattelin että olen kissrasta saanut sen syyhypunkin,ei aikaisemmin ollut mitään.Kyllä tää on hermostuttavaa.Rasvaa olen minäkin käyttänyt,että vähän hellittää.. Hyvää kevään jatkoa,toivotaan että syyhy lähtee pois. terveisin taudin pitäjä.

        no juu on tää sit jumalauta kumma ku on voiteet pistetty ja jätetty huone 3päiväksi rauhaan isä tai hänen naisystävänsä eo saa tartuntaa tästä mutta silti nään joka ilta viivoja käsissä ja kutina on aivan hillitön VOI VITTU!


      • Anonyymi
        taudin pitäjä kirjoitti:

        Minullekkin ilmestyi syyhyäviä kohtia,jotka syyhyy kauheesti.Ajattelin että olen kissrasta saanut sen syyhypunkin,ei aikaisemmin ollut mitään.Kyllä tää on hermostuttavaa.Rasvaa olen minäkin käyttänyt,että vähän hellittää.. Hyvää kevään jatkoa,toivotaan että syyhy lähtee pois. terveisin taudin pitäjä.

        Tämä ihomen punkki ei tartu eläimren eikä eläimes ihmisén...eli ei zoonösi.


      • Anonyymi
        taudin pitäjä kirjoitti:

        Minullekkin ilmestyi syyhyäviä kohtia,jotka syyhyy kauheesti.Ajattelin että olen kissrasta saanut sen syyhypunkin,ei aikaisemmin ollut mitään.Kyllä tää on hermostuttavaa.Rasvaa olen minäkin käyttänyt,että vähän hellittää.. Hyvää kevään jatkoa,toivotaan että syyhy lähtee pois. terveisin taudin pitäjä.

        Syyhy ei tartu eläimistä ihmiseen eikä ihmisestä eläimiin!


    • kiusaa

      Oudointa tässä on se että olen kaikki tuon tehnyt ja olen usein ollut oireeton että ei mitään kutina tai yms jopa 1kk ja sitten alkaa taas..
      eräs hoitovoide esim sai aikaan saman reaktion (onko edes mahdollista??) myöskin outoa on että nytkin olin joulut muualla niin ei mitään oireita mutta heti kun tulin kotiin niin on esim polvi taipeisiin ilmestynyt kutiseviä ns näppylöitä.. onko muuten jälet aina identtisesti eli samassa kohdassa kummallakin jalalla / kädellä mahdollista? Olen ihan ymmällään näistä.
      Lisäksi olen käyttänyt kyseistä voidetta jo muutamia kertoja (just kun tuntui aina uusiutuvan ihmeellisesti) Voiko se esim tarttua vaatteista joita ei ole edes kuukautenkaan käyttänyt?? tai vaatteesta vaatteseen vaatekaapissa?? :O

      HUh jos joskus pääsen siitä niin en halua ainuttakaan vierasta varmaan tänne kun näinkin paljon riesaa tästäkin.. !

      ps: suuret kiitokset kaikille jo vastaneille. Jos vielä näihinkin kysymyksiin joku osa vastata ja opasta kohti parempa tulevaa niin olen ERITTÄIN kiitollinen..

      • lääkärissä

        Uudelleen niin saat rauhan. Olettaisin kyllä et syyhy on pois mutta mieli tekee tepposet ja aloittaa haamukutinan.

        Voihan olla et sulla on kotona kuiva ilma ja se tekee ihollesi näppyjä, kun meet kotiin.

        Helpommalla pääsee kun menee lääkäriin ja sanoo et viel kutisee.

        Voi sua raukkaa tiedän et toi on maailman veemäisin tartunta:(


      • noi näppylät ovat

        eli onko punaisia pieniä näppylöitä vai millaisia ? Entä mistä muista oireista syyhyn tunnistaa, tietty kutina, mut millaisia viivoja ?


      • syyhy
        noi näppylät ovat kirjoitti:

        eli onko punaisia pieniä näppylöitä vai millaisia ? Entä mistä muista oireista syyhyn tunnistaa, tietty kutina, mut millaisia viivoja ?

        ainakin mulla on sellaisia pieniä ja punaisia kun puristan tule vaan nestettä tai lopulta verta. En ole itse syyky löytänyt vaikka neulalla kokeillut. Mietin et voisiko mulla vaan olle joku allergia/ ihottuma joka tule yllättäin... hmm en osa sanoa, jotenkin voiteet, tavan rasvat on auttanut.. (kenelekkään ei ole tarttunut enä)


      • novittujeejeee
        syyhy kirjoitti:

        ainakin mulla on sellaisia pieniä ja punaisia kun puristan tule vaan nestettä tai lopulta verta. En ole itse syyky löytänyt vaikka neulalla kokeillut. Mietin et voisiko mulla vaan olle joku allergia/ ihottuma joka tule yllättäin... hmm en osa sanoa, jotenkin voiteet, tavan rasvat on auttanut.. (kenelekkään ei ole tarttunut enä)

        mulla todettiin syyhy! prkl.
        ei mitäään hajua mistä sen oon saanu.
        koko perhe piti hoitaa kyllä, ja vaatteet ja petivaatteet pestä. nyt on kulunut ekasta hoidosta viikko, ja tänään pitäs taas voiteet laittaa ja pestä vaatteet. eipä oo kyllä kutina helpottanut yhtään, ja paiseetkaan eivät ole hävinneet.
        mulla oli kyrvässä ja palleissa semmosia "isoja"
        punaisia näppylöitä, mitkä kutis ihan vitusti!
        Jos tää hoito ei onnistu niin arvaa vituttaako!!?!?!?


      • kutinaa
        novittujeejeee kirjoitti:

        mulla todettiin syyhy! prkl.
        ei mitäään hajua mistä sen oon saanu.
        koko perhe piti hoitaa kyllä, ja vaatteet ja petivaatteet pestä. nyt on kulunut ekasta hoidosta viikko, ja tänään pitäs taas voiteet laittaa ja pestä vaatteet. eipä oo kyllä kutina helpottanut yhtään, ja paiseetkaan eivät ole hävinneet.
        mulla oli kyrvässä ja palleissa semmosia "isoja"
        punaisia näppylöitä, mitkä kutis ihan vitusti!
        Jos tää hoito ei onnistu niin arvaa vituttaako!!?!?!?

        missä päin suomea olet? Kiinostaisi tietää, että jyllääkö sitä muuallakin kuin meillä päin. Että kuinka yleistä se on? Minä asun hämeessä ja koko perheen syyhyhoito pitäisi tehdä tänään. Todella kiusallinen vaiva. Onneksi kenelläkään lähipiiristä ei ole tullut samaa!


      • maiso
        novittujeejeee kirjoitti:

        mulla todettiin syyhy! prkl.
        ei mitäään hajua mistä sen oon saanu.
        koko perhe piti hoitaa kyllä, ja vaatteet ja petivaatteet pestä. nyt on kulunut ekasta hoidosta viikko, ja tänään pitäs taas voiteet laittaa ja pestä vaatteet. eipä oo kyllä kutina helpottanut yhtään, ja paiseetkaan eivät ole hävinneet.
        mulla oli kyrvässä ja palleissa semmosia "isoja"
        punaisia näppylöitä, mitkä kutis ihan vitusti!
        Jos tää hoito ei onnistu niin arvaa vituttaako!!?!?!?

        Kyllä on kamala tauti!!! Meidän perheessä (vasta ) kahdella. Pari viikkoa meni, ennenkuin keksin mikä vaivaa. Luulin ensin että joku kesän ötökkä kulkee öisin pistämässä. Nyt olemme kerran hoitaneet sillä apteekin aineella, mutta luulen että en ollut tarpeeksi huolellinen. Teemme tänään uudelleen ja kaikki petivaatteet yms pesuun. En nimittäin ollut niin tarkka kuin jossain netin jutuissa nähtävästi kehotetaan olemaan. ähän täällä hämeessä päin mekin ollaan, eli onkohan syyhy tehnyt erityishyökkäyksen tänne päin...


      • max---
        maiso kirjoitti:

        Kyllä on kamala tauti!!! Meidän perheessä (vasta ) kahdella. Pari viikkoa meni, ennenkuin keksin mikä vaivaa. Luulin ensin että joku kesän ötökkä kulkee öisin pistämässä. Nyt olemme kerran hoitaneet sillä apteekin aineella, mutta luulen että en ollut tarpeeksi huolellinen. Teemme tänään uudelleen ja kaikki petivaatteet yms pesuun. En nimittäin ollut niin tarkka kuin jossain netin jutuissa nähtävästi kehotetaan olemaan. ähän täällä hämeessä päin mekin ollaan, eli onkohan syyhy tehnyt erityishyökkäyksen tänne päin...

        tää on maailman paskamaisin vaiva!! mulla on ollu syyhy vissiinkin jo viime marraskuulta..ja välillä helpottanu ja taas tullu takas ..hoito kertoja on jo varmaankin 5! taas on ala pääkin täynnä näppyjä kohta saatana valelen itseni tinnerille niin eiköhän paisseet lähde :DD


      • Äityli 40
        max--- kirjoitti:

        tää on maailman paskamaisin vaiva!! mulla on ollu syyhy vissiinkin jo viime marraskuulta..ja välillä helpottanu ja taas tullu takas ..hoito kertoja on jo varmaankin 5! taas on ala pääkin täynnä näppyjä kohta saatana valelen itseni tinnerille niin eiköhän paisseet lähde :DD

        Sulla saattaa olla kierre sen lääkkeen käytöstä ja kutina johtuu siitä. Jos nimittäin oot noinkin monta kertaa rasvannut itsesi. Osta kortisooni voidetta apteekista ja voitele sillä ne paikat pari kertaa vrk.... kutina hyvinkin voi lähteä. Iho ärsyyntyy kun liiaksi käyttää syyhy voidetta.


      • Anonyymi
        max--- kirjoitti:

        tää on maailman paskamaisin vaiva!! mulla on ollu syyhy vissiinkin jo viime marraskuulta..ja välillä helpottanu ja taas tullu takas ..hoito kertoja on jo varmaankin 5! taas on ala pääkin täynnä näppyjä kohta saatana valelen itseni tinnerille niin eiköhän paisseet lähde :DD

        Raid joka mainittu viimeisimmässä viestissä just nyt


      • Anonyymi
        syyhy kirjoitti:

        ainakin mulla on sellaisia pieniä ja punaisia kun puristan tule vaan nestettä tai lopulta verta. En ole itse syyky löytänyt vaikka neulalla kokeillut. Mietin et voisiko mulla vaan olle joku allergia/ ihottuma joka tule yllättäin... hmm en osa sanoa, jotenkin voiteet, tavan rasvat on auttanut.. (kenelekkään ei ole tarttunut enä)

        vesikellukoita tulee ja ne on syyhyä vaikket syyhypunkkia sieltä löytäisikään....se on mennyt menojaan parittelemaan uroksen kanssa jonnekinkohti ihon päällä ja sit uros kupsahtaa ja naaras lisääntyy jatkaa kaivamistaan


      • Anonyymi
        lääkärissä kirjoitti:

        Uudelleen niin saat rauhan. Olettaisin kyllä et syyhy on pois mutta mieli tekee tepposet ja aloittaa haamukutinan.

        Voihan olla et sulla on kotona kuiva ilma ja se tekee ihollesi näppyjä, kun meet kotiin.

        Helpommalla pääsee kun menee lääkäriin ja sanoo et viel kutisee.

        Voi sua raukkaa tiedän et toi on maailman veemäisin tartunta:(

        Hanki tarraharja jatarrasta huomaat jos punkkeja on. Esim lakanat,pitovaatteet ja ihokin on helppo tutkia


      • Anonyymi
        syyhy kirjoitti:

        ainakin mulla on sellaisia pieniä ja punaisia kun puristan tule vaan nestettä tai lopulta verta. En ole itse syyky löytänyt vaikka neulalla kokeillut. Mietin et voisiko mulla vaan olle joku allergia/ ihottuma joka tule yllättäin... hmm en osa sanoa, jotenkin voiteet, tavan rasvat on auttanut.. (kenelekkään ei ole tarttunut enä)

        Nämä koronapiikit voivat aiheuttaa mitä erilaisempia oireita ja ongelmia, että punkki saattaa vain olla syntipukin virassa. Joskus 1980 luvulla syyhyä oli liikkeellä ja oireet alkoivat yleensä käsistä silloin käskettiin välttelemään ovenkahvojen koskettelua. Lääkkeeksi määrättiin desintan shamppoolla pesu kahteenkertaan 1-2 viikon välillä ensimmäisestä pesukerrasta. Pillereinä ivermektiini tehoaa hyvin loiseläimiin mm. syyhypunkkiin ja on varmempi kuin voiteet. Syyhypunkit ei pärjää kahta vuorokautta pidempää kehon ulopuolella eli pitämällä vaatteet 2 vrk muovipussissa saa punkit hengiltä.

        Olisi hyvä jos itsellä olisi mikroskooppi voisi iholta kaapia näytteen kutiavasta kohdasta ja nähdä onko siinä punkkeja ne kyllä pitäisi hyvin erottaa ovat kookkaampia kuin bakteerit.


    • Nimetön

      Mitä ilmeisemmin olen intistä saanut, koska en keksi mitään muutakaan järkeen käypää selitystä. Todella veemäinen on! Eilen laitoin Nixiä ensimmäisen kerran ja tänä aamuna kutitti kovemmin kuin koskaan. Aika pieniä nuo jäljet vielä toistaiseksi. Toivottavasti ei enää pahene kovin paljon. Pitäisi vain malttaa olla raapimatta. Tuli kyllä mahdollisimman huonoon ajankohtaan..

      • orm

        Te joilla syyhy on ollut: miten paljon teillä on ollut noita punertavia näppylöitä ja missä päin kehoa?

        Itselläni näyttäisi olevan satoja ellei peräti tuhansia pieniä näppyjä ja ihan ympäri kehoa. Pahimmat alueet ovat käsivarret ja mahan seutu. Tuntuu kuin olisi koko ajan nokkospensaassa.


      • Anonyymi

        Tarraharja ontehokkaampi kuin imurointi.


    • Jokke

      On kyllä hieno homma. Kerran olen hoitanut vähän sinnepäin ja sitten uusiksi oikein kunnolla, rasvattiin koko perhe ja kerran ja minä kaksi kertaa ja oltiin vieläpä pois kotoa viikonloppu että kuolis. Mutta ei vittu, taas on näppylää. Perkeleen perkele. Taas pitää tänään rasvata. Mutta milläs helvetti vaihdat kaikki vaatteet ja niin pois päin, ei mulla nyt ole montaa talvitakkia yms. Paska keksintö. Tuohon kun sais jonkun hepomman sisäisen hoidon niin olis aika kova sana.

      • Piia-äippä

        Meillä jyllää syyhy koulussa,jossa käy vanhin kolmesta pojasta ja otin selvää erilaisista hoidoista perusteellisesti paikalliselta tartuntatautien lääkäriltä. Hoitona on voidehoito ja siihen liittyvä vaatteiden/vuodevaatteiden pesu vähintään 60 asteessa,lisänä makuuhuoneen pesu ja patjojen imurointi. Lääkäriltä voi saada lääkehoidon tabletteina vaikeissa rupisyyhy-tapauksissa voidehoidon lisäksi.
        Se miksi hoito epäonnistuu on usein syynä jokin seuraavista:
        - jokin ihhoalue jää hoitamatta
        - peheenjäsenet hoidetaan eri aikoina tai perhe vain osittain
        - pestään käsiä hoidon aikana
        - jätetään hoitamatta viikon kuluttua uudelleen , mikä on voidehoidossa tarpeen tartunnan saaneilla
        - alus- , vuodevaatteiden vaihto unohtuu
        - kutinaoireiden jatkuessa hoidetaan uudelleen ja uudelleen, jolloin jo pelkkä voide saattaa aiheuttaa kutinaa. Kutina voi jatkua kolmekin viikkoa hoidon jälkeen, joka aiheutuu ihon reaktiosta tulehdusta vastaan, tähän riittää mieto kortisoni-voide esim. Sibicort
        Tattuntatautien liiton sivulla on koko inhottavasta vaivasta hyvät tiedot. Ja eikun rasvan ostoon...tsemppiä!


      • paska ongelma

        Itse olen rasvannut pariin kertaan nahkan.Söin kertaalleen myös tabletti kuurin (2kpl:ta). Lekuri ei ohjeistanut että salvaa olisi pitänyt käyttää samalla. Nyt taas nivuset kutisee jumalattomasti, pientä näppylää riittävästi. Käväisin lekurilla muissa asioissa ja kerroin myös tätä ongelmasta tutkaili ja sanoi hoidoksi pidä paikat kuivana?
        Taas on mentävä apteekkiin pari sataa euroa on mennyt eikä helpota. Tein aiemman rasvahoidon huolella, mielestäni ehkä jotain jäi huomioimatta. Enpä ole taudin tartuttajaakaan päässyt jututtaa, hävisi kun pieru saharaan.


      • onko jo ohi....
        Piia-äippä kirjoitti:

        Meillä jyllää syyhy koulussa,jossa käy vanhin kolmesta pojasta ja otin selvää erilaisista hoidoista perusteellisesti paikalliselta tartuntatautien lääkäriltä. Hoitona on voidehoito ja siihen liittyvä vaatteiden/vuodevaatteiden pesu vähintään 60 asteessa,lisänä makuuhuoneen pesu ja patjojen imurointi. Lääkäriltä voi saada lääkehoidon tabletteina vaikeissa rupisyyhy-tapauksissa voidehoidon lisäksi.
        Se miksi hoito epäonnistuu on usein syynä jokin seuraavista:
        - jokin ihhoalue jää hoitamatta
        - peheenjäsenet hoidetaan eri aikoina tai perhe vain osittain
        - pestään käsiä hoidon aikana
        - jätetään hoitamatta viikon kuluttua uudelleen , mikä on voidehoidossa tarpeen tartunnan saaneilla
        - alus- , vuodevaatteiden vaihto unohtuu
        - kutinaoireiden jatkuessa hoidetaan uudelleen ja uudelleen, jolloin jo pelkkä voide saattaa aiheuttaa kutinaa. Kutina voi jatkua kolmekin viikkoa hoidon jälkeen, joka aiheutuu ihon reaktiosta tulehdusta vastaan, tähän riittää mieto kortisoni-voide esim. Sibicort
        Tattuntatautien liiton sivulla on koko inhottavasta vaivasta hyvät tiedot. Ja eikun rasvan ostoon...tsemppiä!

        Tuliko teillä hoidon jälkeen vielä yksittäisiä näppylöitä, kutinaa kai oli, entä tuliko reisiin ja sääriin mustelmia/verenpurkaumia, ja ihohuokosiin punaisia laikkuja??Jos, niin mitä kenties, ja miten pitkään.Itselläni on nyt yli 2 viikkoa toisesta hoitokerrasta.


    • syyhypunkkia

      ihottumia on tuhansia erilaisia. siks olen epävarma onko tämä syyhyä vai ihan perus ihottumaa.

      näppyjä on kyllä lähes jokapuolella, mutta sormien välissä ei ollenkaan. onko teillä syntynyt kuivia rupia myös niihin?

      pitäiskö tästä johonkin ihotautilääkärille lähteä kun ei tuolla arvauskeskuksessa jaksettu edes kuunnella minua.

    • huonekalut??

      mites tietokoneen hiiri tai näppäimistö, sohva, matot???

      • luminen_enkeli

        Kaikki on käsiteltävä, meillä on menny 700 euroa syyhy lääkkeisiin ja loppua ei näy! Täänäänkin äitiltä meni apteekkin 120 euroa ja lääkkeet oli vieläpä loppu joten joudun hakemaan ne loput lääkkeet huomenna, äiti onneksi sai lääkkeet maksettua jo tänään! Meillä on rupisyyhy ja täitäkin vielä! Ette voi uskoa miten paljon vi*ut*aa että pikkusiskon tarhatäti ei ilmottanut muille että meillä on syyhy ja nyt se sit tuli takas sieltä tarhasta kun se tarha ope oli niin vitun ylpee ja ei voinu sanoo et meillä on syyhy!! D: Tuntuu että nää ei lähe ikinä!! voisko joku neuvoo vähän meitä kun ollaan pulassa!!PERKELE!!!!


      • lukulamppu
        luminen_enkeli kirjoitti:

        Kaikki on käsiteltävä, meillä on menny 700 euroa syyhy lääkkeisiin ja loppua ei näy! Täänäänkin äitiltä meni apteekkin 120 euroa ja lääkkeet oli vieläpä loppu joten joudun hakemaan ne loput lääkkeet huomenna, äiti onneksi sai lääkkeet maksettua jo tänään! Meillä on rupisyyhy ja täitäkin vielä! Ette voi uskoa miten paljon vi*ut*aa että pikkusiskon tarhatäti ei ilmottanut muille että meillä on syyhy ja nyt se sit tuli takas sieltä tarhasta kun se tarha ope oli niin vitun ylpee ja ei voinu sanoo et meillä on syyhy!! D: Tuntuu että nää ei lähe ikinä!! voisko joku neuvoo vähän meitä kun ollaan pulassa!!PERKELE!!!!

        Suomessa stromectol on älyttömän kallista. Halvemmaksi tulee, kun ostaa eläimille tarkoitettua ivermectin'iä verkosta. Amazon.co.uk, Vectin horse paste omenanmakuinen, mutta sitä saa ottaa vain 1 cm (aikuisen annos). Yhden ruiskun (15 euroa) sisällöllä hoitaa koko perheen. Ei se hyvältä maistu, mutta aine on samaa ivermectiniä kuin stromectolin nimellä myytävä. Ivermectin'iä ei saa ottaa periaatteessa kuin 2 kertaa vuodessa, mutta minä olen ottanut rupisyyhyyn 5 kertaa ja se on ainut mikä auttaa, lisäksi kannattaa saunoa ankarasti, laittaa käsidesiä koko vartalolle ja silittää kaikki vaatteet ja lakanat juuri ennen kuin niitä käyttää. Vaatekaapin sijasta vaatteet kannattaa säilyttää pakastimessa. Näillä keinoilla syyhyn hoitamisen pitäisi onnistua. Mentolipitoiset sampoot ovat hyviä, samoin tervasampoo.


      • Anonyymi
        luminen_enkeli kirjoitti:

        Kaikki on käsiteltävä, meillä on menny 700 euroa syyhy lääkkeisiin ja loppua ei näy! Täänäänkin äitiltä meni apteekkin 120 euroa ja lääkkeet oli vieläpä loppu joten joudun hakemaan ne loput lääkkeet huomenna, äiti onneksi sai lääkkeet maksettua jo tänään! Meillä on rupisyyhy ja täitäkin vielä! Ette voi uskoa miten paljon vi*ut*aa että pikkusiskon tarhatäti ei ilmottanut muille että meillä on syyhy ja nyt se sit tuli takas sieltä tarhasta kun se tarha ope oli niin vitun ylpee ja ei voinu sanoo et meillä on syyhy!! D: Tuntuu että nää ei lähe ikinä!! voisko joku neuvoo vähän meitä kun ollaan pulassa!!PERKELE!!!!

        Punainen torakka Raid autto mulla parissa päivässä, kun pitkävaikutteinen


    • Toni

      Moi !
      Olit jättännyt viestin suomi24:jään ja mulla ois sellanen ongelma että mulla on punaisia näppylöitä ihan sikana palleissa ja en tiiä mitä pitäisi tehdä ? voisitko neuvoa ?

    • blaah

      Mites kun nix-voiteessa lukee että joka paikkaan levitetään aina kaulasta varpaisiin asti, niin mites naisilla intiimialueen limakalvot? Pitääkö voidetta läträtä sinnekkin, kun ihan pelkään jo ajatustakin, koska imakalvot muutenkin ihan superherkät, eivät kestä mitään saippuaakaan. Mutta jos tuolla keinon tästä syyhystä pääsee eroon niin kait sitä sitten kipua taas pari päivää kestää..

      Ja semmosta mietin kun tossa Nix-voiteessa kerrotaan että yksi hoitokerta riittää häätöön yleensä. ainoastaan silloin jos käytäviä tulee lisää tai vanhat eivät ole hävinneet niin sitten kuulema tarvitaan uusi hoitokerta...

      • s3d

        ei nyt limakalvoille tarvi sitä laittaa... päälispinnalle vaan.... ja 2 kerta on hyvää et oliko se nyt 1 vai 2 vk tauon pidän välis ja sama rumba uudelleen... parasta se varmistuu jos noita on... joskus ex porukoiden koira toi sellaisia mukana niin oli vähä hankala muista kaikki pyykit pestää/ pakastaa...


      • uskonsa menettänyt

        Qlin juuri nukahtamassa,mutta eikö vaan jostakin kohtaa purastu,toinen paikka kutis hirveesti,kolmannessa pisti .Oli pakko nousta ylös,että sais vähän sympatiaa tällä palstalla.Jalkeilla ollessa ne ei niin häirise,mutta hetikun käyt maate sirkus alkaa.On tämä ennen vanhaan ollut hirveä tauti,millähän ne on hoitaneet itsensä Sain eilen lääkäriltä yhden Ataraxin se auttaa kutinaan,sainkin muutaman tunnin nukuttua.Tänään on apteekit kiinni täällä Pohjanmaan metsäpitäjässä etten saanut haettua niitä Ataraxeja.


      • per...le
        uskonsa menettänyt kirjoitti:

        Qlin juuri nukahtamassa,mutta eikö vaan jostakin kohtaa purastu,toinen paikka kutis hirveesti,kolmannessa pisti .Oli pakko nousta ylös,että sais vähän sympatiaa tällä palstalla.Jalkeilla ollessa ne ei niin häirise,mutta hetikun käyt maate sirkus alkaa.On tämä ennen vanhaan ollut hirveä tauti,millähän ne on hoitaneet itsensä Sain eilen lääkäriltä yhden Ataraxin se auttaa kutinaan,sainkin muutaman tunnin nukuttua.Tänään on apteekit kiinni täällä Pohjanmaan metsäpitäjässä etten saanut haettua niitä Ataraxeja.

        En ole pahempaa kokenut...hoisin nix-rasvalla 2 kertaa ja tein kaikki vaatteiden vaihdot ja imuroinnit kuten ohjeessa pyydetään...ei loppunu kutina, alkoi vain viikon päästä entistä pahempana. Siis lääkäriin; Määrättiin vielä LISÄÄ 3 nix-hoitoa viikon välein....ja per..le myös sama rumba vuode- ja ym vaatteiden kanssa...Yritetään vielä kerran ja onneksi on pakkasta, että voi viedä vaatteita myös pakkaseen, niin vittu punkit paleltuu...Ei tässä muuta, mut kutina yöllä vit..taa...Sain tään Venäjän reissulta, siellä muuten kannattaa olla helv..tin varovainen..Koettakaa kestää, kyllä se elukka vielä kuolee, kun voitelee ja siivoo jatkuvasti...siitä on tullut jo elämän tehtävä...siivousta ja lakana vaihtoo ja pyykinpesukone pyörii nonstoppina...TSEMPII!!!


      • Anonyymi
        s3d kirjoitti:

        ei nyt limakalvoille tarvi sitä laittaa... päälispinnalle vaan.... ja 2 kerta on hyvää et oliko se nyt 1 vai 2 vk tauon pidän välis ja sama rumba uudelleen... parasta se varmistuu jos noita on... joskus ex porukoiden koira toi sellaisia mukana niin oli vähä hankala muista kaikki pyykit pestää/ pakastaa...

        Rumba menossa ja ärsyttää, lähinnä siksi, että voiko tavata ketään tai mennä mihinkään! Mutta eläimillä ei ole ihmisen syyhypunkkia eikä ihmisen syyhypunkki tartu eläimeen. Onneksi, koska meillä on hyvin karvainen koira! Vain kapi saattaisi tarttua ihmiseen, mutta en 30 vuoden koiraelämän aikana tavannut yhtäkään kapista koiraa - tarttuu ketuista.


    • V***U!!!

      ei tässä voi enää muuta sanoo!!! viime lokakuusta on kutissu viin v******i!!! ja toin sen muijalle ja muksulle, rahaa on palanu useempi satanen ja p*****e,taas KUTISEE!!! on ne kyllä yksiä V***UPÄITÄ!!!

      • Arska

        Luin eräältä toiselta palstalta, että joku oli levittänyt iholleen kolmena iltana peräkkäin Koskenkorva-vodkaa jonkinlaisella sienellä ja käynyt aamulla suihkussa. Kuulemma toimii.


      • kuuri
        Arska kirjoitti:

        Luin eräältä toiselta palstalta, että joku oli levittänyt iholleen kolmena iltana peräkkäin Koskenkorva-vodkaa jonkinlaisella sienellä ja käynyt aamulla suihkussa. Kuulemma toimii.

        Minulle määrättiin vain tuo stromectoln lääkerkuuri. 4kpl ja viikon päästä toiset neljä. Ei puhuttu, että voidettakin pitäisi käyttää..

        Toivotaan, että menee kuitenkin ohi.


    • "taudin saanut"

      Lisää tietoa kaipailisin ... Itse sain syyhyn tiedä sitten mistä ja oireet alkoivat ranteesta ja pikkuhiljaa levinneet muuallekin...Ensiksi ne oli pieniä pisteitä ja nyt jo läiskiä... jännää on että ihottuma on lähinnä vaan toisella puolella vartaloa..Olen kerran jo hoitanut itseni sillä voiteella ja nyt pitäisi sitten uudestaan. ihmettelen vain kun kumppanille tuli sitten myös tietenkin se mutta se ei kutia yhtään samoin kuin minulla eikä ole muutenkaan samanlaista..niin mietin vaan että oletteko huomanneet että eri ihmisillä ilmenisi hieman eri tavoin..? Vai voiko myös raapiminen vaikuttaa siihen että muuttuu läiskiksi?

    • syyhy

      Eli olen syönyt tuon lääkkeen nyt viikon välein kaksi kertaa siis. Kaikki on tuuletettu yms, mutta kuitenkin epäillyttää tämä diagnoosi. Vaimolla ei ole mitään oireita ollut. Lääkäri ei punkkia löytänyt, mutta oireiden mukaan antoi diagnoosin.

      Nyt on mennyt viikko toisen kerran kun otin lääkkeet. Näppylöitä tulee vain lisää ja kutina jatkuu hirveänä. Tuntuu, että jaloista olisi iho palanut (niinkuin auringossa) ja kuumassa suihkussa voisi olla vaikka vuoden, kun tekee niin hyvää.

      Voiko noita näppylöitä tulla vaan lisää ja kutina jatkua vaikka lääkkeiden toisen erän jälkeen on kulunut jo viikko.. ?

      • Hulluks tullut

        Elikkä mul on nyt noin puol vuotta ollu tää paskatauti. sain sen joltai manne ämmält ja tehny ton kuurinkin jo pariin otteeseen mut ei auta. en kehtaa enää mutsillekaa sanoo et kutiaa viel ku se joutus taas pyykkää ja muuta sellasta niin vitusti :SSSSS yöt on kyllä joo yhtä helvettiä, heräilen aina öisin hakeen jostai saksii tai jotai haarukkaa mil viiltelen ihooni seuraavn tunnin ja si koitan saada unta taas. tekis mieli koittaa tota kossuhoitoo :D tulis vähä halvemmaks ku toi vitun huuhaa nixi


      • Anonyymi
        Hulluks tullut kirjoitti:

        Elikkä mul on nyt noin puol vuotta ollu tää paskatauti. sain sen joltai manne ämmält ja tehny ton kuurinkin jo pariin otteeseen mut ei auta. en kehtaa enää mutsillekaa sanoo et kutiaa viel ku se joutus taas pyykkää ja muuta sellasta niin vitusti :SSSSS yöt on kyllä joo yhtä helvettiä, heräilen aina öisin hakeen jostai saksii tai jotai haarukkaa mil viiltelen ihooni seuraavn tunnin ja si koitan saada unta taas. tekis mieli koittaa tota kossuhoitoo :D tulis vähä halvemmaks ku toi vitun huuhaa nixi

        matut tuovat hiv, tippuri,hepatiitti, saivarit, syyhy ja tuberkuloosi lisääntynyt euroopassa kaikkialla ja terveydenhoidon ala täynnä näitä hoidettavia
        ei terkkariin suomalaiset pääse kuin matuja odotustilat täynnä
        jA SUOMALAISET MAKSAA sote kuluja heidänkin puolestaan kun eivät matut mitään oise maksa eikä lääkkeitään vaan kela hoitaa ja vastaavasti kela vähentään tavissuomalaisten etuja korvattavuudesta


    • mii.

      viime viikolla, to-pe yöksi laitoin NIX- voiteen, mutta tuntuu että ei se auttanu, tuntuu että se vain lisäsi potkua niihin kirppuihin (punkkeihin), käsiin tulee koko ajan lisää ja lisää niitä paukamia joista tulee puristettaessa nesteet pois. Tosin en usko että sain hoidon tehtyä ihan oikeaoppisesti, olisi kait pitäny olla suojahanskat kun käsittelin muutaman päivän pyykkejä ym.
      No, ensi viikolla uusi hoito edessä, toivotaan että se auttaa! Vai onko tämä vain vielä asiaankuuluvaa, että hoito olisikin onnistunut, mutta että tämä kutina on sitä mikä kestää vielä sen muutaman viikon?
      Ainoa kummallisuus tässä koko hässäkässä on se, että minä olen ainoa kenen syyhy oireilee, oireet alko jo joulun aikaan, ensimmäinen paukama käteen ilmesty ja sen jälkeen kutina, mutten ollenkaan osannut edes ajatella että kutinan aiheuttaa syyhy! Muutaman kuukauden kerkesin tästä kärsiä, ja ihmetyttää tosiaan kun tyttäreni (vuoden ikäinen) ei oireile yhtään, ei näy mitään ihomuutoksia, ei kutise, ei mitään. Kuin ei myöskään poikaystäväni. Joka tosin nyt diagnoosin saatuani on alkanut haamukutisemaan.

      • ....

        joo no mul vähän sama homma kun tää nyt on vaivannu täs puol vuotta ni oon ainoo joka meitin perheestä oireilee :SS sen takii oon jo vähän miettiny et onko mul syyhyy ollenkaa.. vaik siltä tää nyt vaikuttas ja sitä ne lääkäritkin sano.. verikokeis todettiin kyl kans jonkun sortin pölyallergia ;SS mikä lie. et voiskohan tää mun oireilu olla sitäkin. kertokaas vähän et kuinka helposti ootte huomannu et toi tarttuis


      • helmikuusta asti
        .... kirjoitti:

        joo no mul vähän sama homma kun tää nyt on vaivannu täs puol vuotta ni oon ainoo joka meitin perheestä oireilee :SS sen takii oon jo vähän miettiny et onko mul syyhyy ollenkaa.. vaik siltä tää nyt vaikuttas ja sitä ne lääkäritkin sano.. verikokeis todettiin kyl kans jonkun sortin pölyallergia ;SS mikä lie. et voiskohan tää mun oireilu olla sitäkin. kertokaas vähän et kuinka helposti ootte huomannu et toi tarttuis

        Eli vieläkin tää paska jatkuu ja jatkuu. Toisen kerran otan tänään noi pillerit ja koitan tuota voidetta samalla, kun viimeksi ei sellaista edes määrätty. Kävin uudestaan lääkärillä ja nyt hän jopa löysin tuollaisen paskiaisen iholtani. Sain oikein itse katsoa mikroskoopista kuinka se punkki siinä liikutteli raajojaan. Jos olisi ollut tarpeeksi pieni pyssy niin olisi ollut mukava ampua se paskainen. Vaimolle ei tosiaan ole ilmaantunut mitään oireita vaikka minulla on ollut jo helmikuusta.. Toivotaan, että nyt menis ohi. Ei edes se, että on palanut jo 200e tähän, mutta nää unettomat yöt ja jatkuva raapiminen hajottaa pään.


      • kutittaa
        helmikuusta asti kirjoitti:

        Eli vieläkin tää paska jatkuu ja jatkuu. Toisen kerran otan tänään noi pillerit ja koitan tuota voidetta samalla, kun viimeksi ei sellaista edes määrätty. Kävin uudestaan lääkärillä ja nyt hän jopa löysin tuollaisen paskiaisen iholtani. Sain oikein itse katsoa mikroskoopista kuinka se punkki siinä liikutteli raajojaan. Jos olisi ollut tarpeeksi pieni pyssy niin olisi ollut mukava ampua se paskainen. Vaimolle ei tosiaan ole ilmaantunut mitään oireita vaikka minulla on ollut jo helmikuusta.. Toivotaan, että nyt menis ohi. Ei edes se, että on palanut jo 200e tähän, mutta nää unettomat yöt ja jatkuva raapiminen hajottaa pään.

        Joo kävin tossa tänää ihotautilääkärillä ja kutinan syyksi totes syyhyn ja löys se yhen pikku veijjarinki sielt... hajoo niin naama tähä kutinaa noh tänää sit voiteet kehoo ja tällee, kiva tossa tyttöystävälle selitellä että senki pitäs hoitaa syyhyä (suhteellisen uus tyttöystävä) vähän hävettää... Tosin sitä oli kutittanu tossa enne mua jo jonki aikaa mutta todettu vaan atooppiseks ihottumaks? ja kuulemma toi syyhyhän välillä väärin todetaan atooppiseks ihottumas... No mene ja tiedä, minä ainaki haluan tästä kutinasta eroon ja se on varma... plus että noita paiseitakin tulee ikäviin paikkoihin...


      • syyhyyn
        kutittaa kirjoitti:

        Joo kävin tossa tänää ihotautilääkärillä ja kutinan syyksi totes syyhyn ja löys se yhen pikku veijjarinki sielt... hajoo niin naama tähä kutinaa noh tänää sit voiteet kehoo ja tällee, kiva tossa tyttöystävälle selitellä että senki pitäs hoitaa syyhyä (suhteellisen uus tyttöystävä) vähän hävettää... Tosin sitä oli kutittanu tossa enne mua jo jonki aikaa mutta todettu vaan atooppiseks ihottumaks? ja kuulemma toi syyhyhän välillä väärin todetaan atooppiseks ihottumas... No mene ja tiedä, minä ainaki haluan tästä kutinasta eroon ja se on varma... plus että noita paiseitakin tulee ikäviin paikkoihin...

        Joo elikkäs itseä vaivaa syyhy ja on vaivannutkin jo 5-6kk. Tabletit on syöty ja nix-hoitokertoja on pari. Itse tein viimeisellä nix-hoitokerralla niin että jätin vähän (n.5%) nix-voiteesta käyttämättä ja nyt aina kun tulee ensimmäinenkään punainen piste käteen levitän voidetta vähän siihen kohtaan ja laastaria päälle. En vielä tiedä miten auttaa mutta nyt pariin päivään ei ole tullut mitään joten tuntuisi toimivan. Viikoksi auttoi ensimmäinen nix-hoitokerta mutta kaverit olivat käymässä ja playstationohjaimen vaihtelu kiivaan pelin yhteydessä tekkeniä väännettäessä ilmeisesti riitti tartuttamaan uudestaan kun kaverilla ilmeisesti on syyhy myös. Joten olkaapa varovaisia sen suhteen. Samantien tein sitten uuden hoidon ja nyt ei ole näkynyt kuin yksittäisiä joita hoitanut sitten tehokkaasti sillä voiteen jäämällä. Vaatteita kannattaa useasti vaihtaa, ihoa ei kannata HUOM. EI kannata rasvata älyttömiä koska silloin se kuivuu entisestään jos jossain vaiheessa ei rasvaa olekaan tarjolla. MYÖSKIN kutinaan auttaa hurja määrä veden juontia ja antihistamiinit eli tavalliset allergialääkkeet. Iltaisin muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa yksi tai kovassa kutinassa kaksi tablettia niin todennäköisesti uni tulee. Ja veden juonti auttaa pitämään ihon sisäisesti hyvässä kunnossa, ei mitään tieteellisesti todistettua siinä ole mutta itse pyrin juomaan n. 2-3litraa vettä ylimääräistä, kyllä sen kusella käymisen kestää mieluummin kuin kutinan. Kokeilkaa ja kertokaa kokemuksia. Tämä on niin pirullinen tartunta ja helposti vieläpä tarttuukin!


      • Äityli62
        .... kirjoitti:

        joo no mul vähän sama homma kun tää nyt on vaivannu täs puol vuotta ni oon ainoo joka meitin perheestä oireilee :SS sen takii oon jo vähän miettiny et onko mul syyhyy ollenkaa.. vaik siltä tää nyt vaikuttas ja sitä ne lääkäritkin sano.. verikokeis todettiin kyl kans jonkun sortin pölyallergia ;SS mikä lie. et voiskohan tää mun oireilu olla sitäkin. kertokaas vähän et kuinka helposti ootte huomannu et toi tarttuis

        melko helposti. Toisen petiin ei ainakaan kannata mennä nukkumaan, petivaatteista tarttuu helposti. Meillä alkoi nuorimmaisella lapsella ekaks oireet, jo maaliskuun alussa. Mä kuvittelin vaan että kutina johtuu kuivasta ihosta, kun tuli uimahallissakin käytyä ahkerasti talvilomalla. Lääkärissä käytiin vasta huhtikuun alussa kun kutina oli jo sietämätön. Lääkäri määräsi atooppiseen ihottumaan runsaasti eri voiteita, ei auttanut, päinvastoin. Ataraxsin avulla muksu pystyi jotenkin nukkuun, mutta kutina jatkui ja näppyjä tuli aina vaan lisää. Sitten osoveljeäkin alkoi rapsuttaa ja minuakin kun olin käväissyt nukkumassa lapsen sängyssä. Ei muuta kun lääkärille ja tällä kertaa olikin eri lääkäri joka sanoi heti lapsen ihon nähtyään, että syyhy on ihan selkeesti. No, sit apteekkiin hakeen nix-voidetta kuusi tuubia, meillä on iso perhe. Valtava pyykkirumba ja taas tehtiin viikon päästä uusi käsittely. Kyllä rahaa paloi ja meinas pinnakin palaa, mutta nyt toivottavasti ollaan voiton puolella. Lapsilla kutinat rauhoittuneet, mulla käsivarsissa ihottumaa joka suorastaan kirvelee, mutta epäilen että se tuli siitä nix-voiteesta. Kannattaa olla tosi huolellinen hoidossa ja myös siivouksessa. Itse pesin kaikki pinnat laimennetulla kloritella ja pesin kaikki pesua kestävät kuudessakympissä. Pakastin oli täynnä sellaisia vaatteita, mitkä ei kestänyt kuumapesua, sauna oli lämpimänä useana päivänä, kun kuumensin peittoja ja patjoja. Kauhea ruljanssi mutta ei voi mitään. Enkä muuten tiedä mistä kyseisen taudin saimme.


      • voiteesta
        Äityli62 kirjoitti:

        melko helposti. Toisen petiin ei ainakaan kannata mennä nukkumaan, petivaatteista tarttuu helposti. Meillä alkoi nuorimmaisella lapsella ekaks oireet, jo maaliskuun alussa. Mä kuvittelin vaan että kutina johtuu kuivasta ihosta, kun tuli uimahallissakin käytyä ahkerasti talvilomalla. Lääkärissä käytiin vasta huhtikuun alussa kun kutina oli jo sietämätön. Lääkäri määräsi atooppiseen ihottumaan runsaasti eri voiteita, ei auttanut, päinvastoin. Ataraxsin avulla muksu pystyi jotenkin nukkuun, mutta kutina jatkui ja näppyjä tuli aina vaan lisää. Sitten osoveljeäkin alkoi rapsuttaa ja minuakin kun olin käväissyt nukkumassa lapsen sängyssä. Ei muuta kun lääkärille ja tällä kertaa olikin eri lääkäri joka sanoi heti lapsen ihon nähtyään, että syyhy on ihan selkeesti. No, sit apteekkiin hakeen nix-voidetta kuusi tuubia, meillä on iso perhe. Valtava pyykkirumba ja taas tehtiin viikon päästä uusi käsittely. Kyllä rahaa paloi ja meinas pinnakin palaa, mutta nyt toivottavasti ollaan voiton puolella. Lapsilla kutinat rauhoittuneet, mulla käsivarsissa ihottumaa joka suorastaan kirvelee, mutta epäilen että se tuli siitä nix-voiteesta. Kannattaa olla tosi huolellinen hoidossa ja myös siivouksessa. Itse pesin kaikki pinnat laimennetulla kloritella ja pesin kaikki pesua kestävät kuudessakympissä. Pakastin oli täynnä sellaisia vaatteita, mitkä ei kestänyt kuumapesua, sauna oli lämpimänä useana päivänä, kun kuumensin peittoja ja patjoja. Kauhea ruljanssi mutta ei voi mitään. Enkä muuten tiedä mistä kyseisen taudin saimme.

        Itse pistin 3 kertaa nix kuurin ja ohjeessakin lukee että haittavaikutuksena voi olla kosketusihottumaa. Itsellä ilmeni jos esim. tiukkaan kierretynlimppari pullon avasin, niin se hiertävä liike laukaisi tämän kämmenissä.. Kutina/polttelu kesti n. 15-30 minuuttia ja sit hävis.
        Nyt on ilmaatunu ranteisiin ihottumaa, mutta nousi vuorokauden aikana, joten en usko sen punkeista olevan. Hoidosta kumminkin on jo 3 kk..
        Voide voi siis laukaista yliherkkyyttä, joten punkit saattaa olla poissa vaikka kutittaisi niin vietävästi.. :)


    • syyhytartunnasta

      2,5 vuotta aikaa, ja n. vuosi sitten tein viimesimmän hoidon erittäin huolellisesti. Pyykin pesu kumihanskojen kanssa alkoi jo reilua viikkoa ennen voiteen levittämistä ja säilytin puhtaita vaatteita n. viikon muovipusseissa, osa pakastimessa. Sitten kun oli voiteen aika, levitin avopuolison kanssa erittäin tarkasti voiteet toistemme ympärille ja lähdimme asunnoltamme pois viikoksi (Punkkihan kuolee n. 3 vuorokaudessa). Otimme myös hieman rasvaa mukaan, jotta voimme lisätä sitä päivän mittään, jos pesemme vaikka käsiä. Ja mukanamme oli jo viikko sitten huolella pestyt vaatteet. Ennen asuntoomme palaamista, levitimme rasvat uudestaan ja pääsimme taas "puhtaaseen ja punkittomaan" asuntoon, jossa odotti puhtaat vaatteet ja lakanat.

      MUTTA YHÄ KUTISEE!! Olen jo alkanut epäillä, että tämä alkaa olla jotain oman pään tuottamaa kutinaa.. Vuoden ollut jo tosiaan ilman niitä hoitoja, mutta kutina ei ole nyt pahentunut. Silloin pari vuotta sitten ihottuma äityi erittäin pahaksi ja näppylää oli joka puolella! Varsinkin sormet olivat täynnä näitä pieniä vesirakkuloita. Nyt välillä ilmaantuu muutama pikku näppylä, mutta ne katoavat reilusti alle vuorokaudessa, samoin kutina. Varsinkin nytten alkoi kutittamaan kylkiä ja jalkoja, kun aloin lukea näitä syyhy juttuja.:D

      Eli voiko ihoon jäädä kutina päälle ja oma mieli tuottaa kutinat ja parit näppylät, vaikka punkki ois poistunut jo vuosi sitten? Olen luovuttanut jo nuiden hoitojen suhteen, koska en tiedä miten sen voisi tehda vielä tarkemmin....

      • kauheaa

        Nyt on ollut kaksi vuotta ollut syyhy. Olen niin kyllästynyt ja v*ttuuntunut koko asiasta etten jaksa edes kaikkea selostaa. Tämä on aivan älytöntä. Välillä lähtee pois ja tulee sitten takaisin kun on tarttunut tuttaviin. Hoitoja olen tehnyt vähintään kymmenen ja voin vannoa ettei tämä ole mitään lääkkeelle herkistymistä tai haamukutinaa. Tuttavienkin lääkkeitä olen maksanut. Rahaa on palanut monia satoja. Lisäksi kaikki stressi ja vaiva. En olisi ikinä uskonut että tämä on näin kamala tauti. Voikohan tästä olla jotain pahempia muotoja joihin Nix ja sisäisesti otettava lääke ei tehoa. Tai sitten tämä on tarttunut jo niin moniin tuttaviini ja kierre vain jatkuu.


    • nn..

      Jos epäilee lakanoissa olevan pieniä näkymättömiä ötököitä, niistä pääsee eroon panemalla lakanat pakastimeen vuorokaudeksi. Jääkaapin pakastelokeroonkin mahtuu yksi lakana.
      Toinen mahdollisuus on mikrouuniin. Mikroaaltojen aallonpituus on varmaan pienempi kuin punkkien koko. Siitä syystä mikroaallot toimivat normaaliin tapaan keittämällä punkissa olevat nesteet.
      Pitää vain panna lasillinen vettä mikroon, kun vain lakana on sisällä. Lakana ei kuumene, kun se on kuiva.
      Sänkyyn voi panna pyyhkeen lakanan päälle, ettei tarvitse aina vaihtaa lakanaa.

      • hmm10

        En tiedä onko syyhypunkki nykyään jonkinlainen epidemia. Netistä löytyy lehtijuttuja mm. Jyväskylän alueella jyllänneestä epidemiasta 2009, ja muuallakin Suomessa. Miksi tämä on niin vähän puhuttu ongelma? Itsekin olen hoidot tehnyt pariin kertaan, mutta en tiedä onko auttanut. Jonkinlaista kutinaa vieläkin, mutta voi olla haamukutinaa. Syön allergialääkkeitä joita saa apteekista ilman reseptiä, jolloin kutina ei häiritse minua.


      • Oulu-09
        hmm10 kirjoitti:

        En tiedä onko syyhypunkki nykyään jonkinlainen epidemia. Netistä löytyy lehtijuttuja mm. Jyväskylän alueella jyllänneestä epidemiasta 2009, ja muuallakin Suomessa. Miksi tämä on niin vähän puhuttu ongelma? Itsekin olen hoidot tehnyt pariin kertaan, mutta en tiedä onko auttanut. Jonkinlaista kutinaa vieläkin, mutta voi olla haamukutinaa. Syön allergialääkkeitä joita saa apteekista ilman reseptiä, jolloin kutina ei häiritse minua.

        Itellä oli syksyllä -09 syyhy ja täitartunta samaanaikaan ja epäilen että sain sen kierrätysmyymälän tuolista jonka ostin vähän aiemmin tartuntaa.
        Se oli järkyttävä tartunta, täit muni nenään ja korvakäytäviin vaikkei sen pidä edes niin tehdä.
        Syyhypunkin sain pyydystettyä yöllä kasvoilta ja ihmettelin ettei niiden pitänyt edes kasvoille tai päähän levitä. Hain lääkkeitä ja shamppoita niihin, nix shamppoo ei edes auttanut täihin koska ne oli jo resistansseja niille. Nix-voide auttoi syyhyyn ja laitoin kasvoille ja korvalehtiä myöden sitä että varmasti lähtee. Tähän supertäihin auttoi se uusi öljypitoinen Linicin ja paranix-suihke joka tukehduttaa täin.
        Rahaa paloi ja sauna oli päällä yötäpäivää..kauhee rumpa. Sohvalla ei voinu istua 2 viikkoon, vain kovapintaisilla tuoleilla, joustinsängyn pidin karanteenis 3 vkoa ja nukuin patjalla jota käytin saunassa petivaatteita, kokoajan pyyhin pintoja joita koskettelin, hyvä että pystyin syömään niin paljon iletti olotila. Jälkikutinaa kesti 4-5vkoa ja olin aivan hermona että eikö se parantunutkaan vaikka niin tarkoin seurasin hoito-ohjeita.
        Rukoilen ettei koskaan enää tätä tartuntaa saa. HUOH!!! Koittajaa jaksaa jotka taistelee noiden kanssa, se vaatii hermoja . Mä en uskalla paljoa vaatteita kokeilla tai ostaakaan enää siinä pelos et saan taas jotain pöpöjä ja jos ostan jotain niin heti 60 asteessa pestä ensin. Argh.
        Tässä vielä linkki joka voi kiinnostaa: http://nanotransformation.com/
        Jostain luin että sellanen luonnotuote kuin neem-öljy auttaisi täihin ja syyhyyn.


      • EnKestäEnää
        Oulu-09 kirjoitti:

        Itellä oli syksyllä -09 syyhy ja täitartunta samaanaikaan ja epäilen että sain sen kierrätysmyymälän tuolista jonka ostin vähän aiemmin tartuntaa.
        Se oli järkyttävä tartunta, täit muni nenään ja korvakäytäviin vaikkei sen pidä edes niin tehdä.
        Syyhypunkin sain pyydystettyä yöllä kasvoilta ja ihmettelin ettei niiden pitänyt edes kasvoille tai päähän levitä. Hain lääkkeitä ja shamppoita niihin, nix shamppoo ei edes auttanut täihin koska ne oli jo resistansseja niille. Nix-voide auttoi syyhyyn ja laitoin kasvoille ja korvalehtiä myöden sitä että varmasti lähtee. Tähän supertäihin auttoi se uusi öljypitoinen Linicin ja paranix-suihke joka tukehduttaa täin.
        Rahaa paloi ja sauna oli päällä yötäpäivää..kauhee rumpa. Sohvalla ei voinu istua 2 viikkoon, vain kovapintaisilla tuoleilla, joustinsängyn pidin karanteenis 3 vkoa ja nukuin patjalla jota käytin saunassa petivaatteita, kokoajan pyyhin pintoja joita koskettelin, hyvä että pystyin syömään niin paljon iletti olotila. Jälkikutinaa kesti 4-5vkoa ja olin aivan hermona että eikö se parantunutkaan vaikka niin tarkoin seurasin hoito-ohjeita.
        Rukoilen ettei koskaan enää tätä tartuntaa saa. HUOH!!! Koittajaa jaksaa jotka taistelee noiden kanssa, se vaatii hermoja . Mä en uskalla paljoa vaatteita kokeilla tai ostaakaan enää siinä pelos et saan taas jotain pöpöjä ja jos ostan jotain niin heti 60 asteessa pestä ensin. Argh.
        Tässä vielä linkki joka voi kiinnostaa: http://nanotransformation.com/
        Jostain luin että sellanen luonnotuote kuin neem-öljy auttaisi täihin ja syyhyyn.

        Ai helvetti että vihaan tätä paskaa! Monta kuukautta järetöntä kutinaa ja iho näyttää siltä ku ois spitaali; töissäkään ei kehtaa lyhythihasia paitoja käyttää. Rasvat on hölvätty 2 kertaa, nyt 2 vk menny ja poikakaverilta katos kaikki näppylät ja kutinat, mut itellä tuntuu vaan lisääntyvän! Ja vituttaa sekin kun ei taas tiiä et kuinka pitkää pitäs "kärsivällisesti odotella" ennen ku käy uuden satsin ostaa.. Joo tiedän 2-3 vk, mut ilmeisesti voi kestää pidempääkin ku jengi tääl niin sanoo. AARGH koha nyt kesään mennessä häviäis ettei helvetti soikoon tarttee pitkähihasissa kävellä! Ja jos joku nyt sanoo että näppikset/hiiret ja muutkin kovat pinnat pitää pestä ni voi helvetti. Ja vielä sokerina pohjalla se että pirun pesukonekin hajos, saatanan punkit!!


      • Syyhypynk o pieni
        EnKestäEnää kirjoitti:

        Ai helvetti että vihaan tätä paskaa! Monta kuukautta järetöntä kutinaa ja iho näyttää siltä ku ois spitaali; töissäkään ei kehtaa lyhythihasia paitoja käyttää. Rasvat on hölvätty 2 kertaa, nyt 2 vk menny ja poikakaverilta katos kaikki näppylät ja kutinat, mut itellä tuntuu vaan lisääntyvän! Ja vituttaa sekin kun ei taas tiiä et kuinka pitkää pitäs "kärsivällisesti odotella" ennen ku käy uuden satsin ostaa.. Joo tiedän 2-3 vk, mut ilmeisesti voi kestää pidempääkin ku jengi tääl niin sanoo. AARGH koha nyt kesään mennessä häviäis ettei helvetti soikoon tarttee pitkähihasissa kävellä! Ja jos joku nyt sanoo että näppikset/hiiret ja muutkin kovat pinnat pitää pestä ni voi helvetti. Ja vielä sokerina pohjalla se että pirun pesukonekin hajos, saatanan punkit!!

        Meilläkin ilmeisesti syyhy, poika kävi hiihtolomalla ja meni opiskpaikkakunnalle ja kun on tutkija luonnetta ilmoitti että teillä taitaa olla syyhy kun hänelle nyt tullut kutinaa mahaan ja reisiin ja
        melko varmasti on syyhy. Hän laittoi heti Nixin ja siivoukset ja pyykinpesut ja sit toisenkin kerran.

        Aloin sitten heti suurennuslasilla itse tutkia nilkkaraapeitani, joita olen luullut vuosia!!! pesuaineallergiaksi, ja
        eiköhän ole varma syyhy vaikkei muuta ole kuin punaisia pieniä pisteitä (niitäkin näyttää
        olevan samanlaisia yhdellä jos toisella nyt kun tutkin salaa toisiakin kauppareissuilla) ympäri kehoa eikä
        punkinkäytäviä edes löydy. Mutta joissakin punaisissa on tummempi piste.
        EiKÄ käsissä mitään, mutta esim. silmäluomessa kulmakarvan alla pun pieni piste joka kutiaa.
        Nyt on Nix-voide, Nix-shampoo ja Stromectol-tabl (28e) kaikille perhjäsenille ensimmäinen kerta otettu,
        miten ihmeessä pelkällä Nix-voiteella sais kaiken pois??? Nyt kutiaa joka paikkaa.
        Ja toinen kerta samaa aine-arsenaalia pian.
        Kutiaa 2-3 vkoa niin luin jostain.
        On kyllä varmaan aina se pikkuriikkinen punkki elämässä jossain! Eikä meillä aiheittanut kuin yhdelle raapimista, kaikki perheen jäsenet on silti hoidettava samalla kertaa.


      • hppmhm
        Syyhypynk o pieni kirjoitti:

        Meilläkin ilmeisesti syyhy, poika kävi hiihtolomalla ja meni opiskpaikkakunnalle ja kun on tutkija luonnetta ilmoitti että teillä taitaa olla syyhy kun hänelle nyt tullut kutinaa mahaan ja reisiin ja
        melko varmasti on syyhy. Hän laittoi heti Nixin ja siivoukset ja pyykinpesut ja sit toisenkin kerran.

        Aloin sitten heti suurennuslasilla itse tutkia nilkkaraapeitani, joita olen luullut vuosia!!! pesuaineallergiaksi, ja
        eiköhän ole varma syyhy vaikkei muuta ole kuin punaisia pieniä pisteitä (niitäkin näyttää
        olevan samanlaisia yhdellä jos toisella nyt kun tutkin salaa toisiakin kauppareissuilla) ympäri kehoa eikä
        punkinkäytäviä edes löydy. Mutta joissakin punaisissa on tummempi piste.
        EiKÄ käsissä mitään, mutta esim. silmäluomessa kulmakarvan alla pun pieni piste joka kutiaa.
        Nyt on Nix-voide, Nix-shampoo ja Stromectol-tabl (28e) kaikille perhjäsenille ensimmäinen kerta otettu,
        miten ihmeessä pelkällä Nix-voiteella sais kaiken pois??? Nyt kutiaa joka paikkaa.
        Ja toinen kerta samaa aine-arsenaalia pian.
        Kutiaa 2-3 vkoa niin luin jostain.
        On kyllä varmaan aina se pikkuriikkinen punkki elämässä jossain! Eikä meillä aiheittanut kuin yhdelle raapimista, kaikki perheen jäsenet on silti hoidettava samalla kertaa.

        Tiedoksi kaikille joilla on mahdollisuus käydä tai tuttavat menossa niin Virosta saa Nix-voidetta yli puolet halvemmalla eli vajaalla 10 eurolla sama tuubi mikä Suomessa on hieman yli 20 euroo.


    • Syyhyperkele

      Aloitin uuden työni kuukausi sitten ja nyt pari viikkoa ollu kamala kutina kainaloissa ja alapäässä, yhtenä iltana huomasin kamalat rakkulat nivusissa ja kutina oli lähes sietämätön. Olin tulla hullukksi ku raavein paikkoja tiuhaan tahtiin kunnes päätin lopulta mennä työpaikkalääkärille joka lopulta sitten totesi että olin saanut punkki pureman ja se aiheutti kutinan. Nyt on mennyt pari päivää siittä, kun olen itseni voidellut nix voiteella ja tuntuu välil nii vitun kirvelevän toi aine, että jos siit kuiteski ois jotain hyötyä. Ei ol kyl mitää halpaa voidet toi pikku tuupi jota lääkäri mulle suositteli. Turussa kuulemman riehuu nyt syyhy punkki.

      • heipsuli

        Voiko näppylöitä tulla vielä onnistuneen hoidon jälkeen? tein edellispäivänä rasvaoperaation, mutta nyt tulee lisää. Tiedän että kutina voi kestää, mutta entäs noi näpyt?


    • Joopa joo

      Joo meikälläki eilen todettiin syyhy, todella vittumainen vaiva. Kutina pitää yöllä hereillä ja kun iski voiteen ihoon niin alkoi kirvelemään oikeen kunnolla. Lisäks vielä kokoajan kuumottaa et missä niitä pikku paskiaisia mahtaa täällä kämpässä pesiä. (kaikki vaatteet, peitot ja tyynyt ulos parvekkeeelle pakkaseen, ja ne joita aikoo pitää niin vahvasti pesuun ainaki 60 asteeseen). Nyt vaa sitte venailen, että auttoko voide, ku ei nää oireet tosiaan katoa mihinkään ku vasta parin viikon päästä. Ens viikolla viel toinen voito-hoito. Tsemppiä kaikille joilla on sama!

    • heippade

      Itsellä oli syyhy tuossa viime vuonna .. alkoi talvella ja kun lääkäriin menin niin sanottiin että atooppinen iho.. siinä sitten läträttiin eri voitteitten kans ja eipä kutina lakannut. Menin uudelleen ja edelleen että " atooppinen iho on juu, vähän vaa pahemman laatunen. " Siinä sitten menin oikein lääkäritaloon ihotautilääkärille ja se totes heti että ei o kyllä atooppista ihotautia nähnykkään että syyhy on ja sehän se oli. Komiaa siinä oli pähkinä punasena puolen vuotta saanu itteensä raapia ... Voitelut, pyykkien pesut kymmenentuhattakertaa ym. oli kyllä yhtä helvettiä toisin sanoen..

      Ja tämän kaiken koitoksen kruunaa se että taisi taas iskeä päällensä jostain. Kädet yhtä hienossa kunnossa kun viimeksi. Luulisi tieteen jo keksivän jonkun keinon ehkästä tartuntaa... Ei muuta kuin huomenna tilaamaan lekuria että jos taas on syyhy. Perkele sanon minä jos on.. :p

    • rsesf

      julistan fuck the animal kerhon avatuksi.

    • foreveralone666

      sain edelliseltä poikakaverilta kurjaksi yllätykseksi syyhyn
      ja kerran hoidettiin kummaltakin se jo
      mutta nyt jostain syystä se tuli takaisin ja tuntuu tosi ikävälle.
      talonyhtiöstä on toinen pesukonehajalla ja koska asun yksin pikkuasunossa
      ei mulla ole pakastinta tai saunaakaan mahdollista varata tuntikausiksi.
      siispä olen tänään pessyt viime päivinä käytössä olleet vaatteet ja sulkenut muovipusseissa kaappeihin talvitakin ja muut vaatteet jotka ei nyt pesuun päässeet karanteeniin. riittääkö niille 3 päivän lepo, kerkeääkö punkit kuolla siinä ajassa?
      laitoin myös nix voiteen ja siivosin koko asunnon: imuroin patjat ja lattiat ja matot.
      jos toistan saman viikon päästä luuletteko että riittää?
      on niin kamalasti kaikkea muuta tekemistä ettei todellakaan olisi energiaa riuhua tän asian kanssa enää yhtään.

      • yx

        Kun katsoo lääkkeen hintaa voi vain ihmetellä, miten mahtavan rikas onkaan lääkkeen valmistaja! On suorastaan lääketehtailijan etu, että ihmiset saavat syyhypunkkeja ja ostavat sitten huippukallista voidetta.

        Itselläni on ollut syyhy ekan kerran jo parikymmentä vuotta sitten eikä silloin hoidettu perhettä eikä syyhy myöskään tarttunut toisiin, ei mieheenkään, joka nukkui samassa sängyssä.

        Opin sen, etten saa missään tapauksessa raapia itseäni yhtään - en yhtään, en pätkääkään vaikka miten kutiaisi! Se ei tietenkään auta, mutta ehkäisee leviämistä enkä ole samannäköinen kuin ovat nuo kuvissa olevat syyhyiset ihmiset.

        Luin jostakin julkaisusta, että Nixissä käytetty permetriini vastaa pietaryrtissä olevaa pyretriiniä. Kun kutina iski kesällä, hieroin kohtaa pietaryrtin murskatulla lehdellä ja kutina hävisi kokonaan! Mulla oli muutaman talven pietaryrtin lehtiä pakastimessa, muttei ole nyt. Eikä se lehti ollut samanlainen pakastettuna kuin kesällä tietenkään. Pietaryrttiä kasvaa kaikilla tienpientareilla. En tiedä onko vahingollista käyttää sitä - luulenpa, että vanhan ajan ihmiset ovat siihenkin turvautuneet, kun ei ole ollut näitä kemiallisia lääketehtaiden rikastuttajia käytössä!


    • LOISASIAA-SYY-YHTEYS

      EI HERKILLE !!!

      Itselläni on vaivannut pitkään että jokin pieneliö ryömii iholla ja toisinaan hyppää. Aivan kuin pienen pieni hiekanjyvä putoaisi iholle ja alkaisi liikkumaan ja välillä pysähtyen. Kohta alkaa pistämään ja kutiamaan pirusti yhdessä jos toisessa paikassa ympäri kehoa. Kohtaan voi välillä tulla punainen läiskä, pieni paise. Se oli loinen, ihmiskirppu.

      Olin yks päivä tietokoneella ja pyyhkäisin käsivartta monitoria kohti kun sama tunne käsivarressa oli ja näytölle, eli näytölle ilmestyi todella pieni loinen. Sain kännykän kameralla kuvan siitä. Ei kylläkään kovin hyvä mutta tämä vain siksi koska äitini aina epäili ja vähättelee asioita pitäen ihmisten vaivoja korvien välissä kun hän ei itse tunne eikä näe mitään, on todella raivostuttavaa.

      Olen yrittänyt perehtyä tähän asiaan mutta tuntuu ongelmalliselta. Olen jopa harkinnut mikroskoopin hankkimista ja selvittää ongelman jotta voisi suoraan ostaa itse ongelmaan sopivat ratkaisut voiteet tai lääkkeet. Epäilen vahvasti että nämä loiset jota meillä on, tulee lemmikkilinnuista, koirista, kissoista. Kissani oli yksi päivä sohvalla ja yht` äkkiä rupesi hieromaan silmään, aivan kuin joku olisi lentänyt silmään. Mitään ei näkynyt. Kissat myös rapsuttaa korviaan mutta mitään ei näy. Pesty ja hoidettu on säännöllisesti. Itsellenikin on käynyt niin että joku pien eliö hyppää silmään ja tuntuu todella ilkeältä. Silmää kirveltää vietävästi. Se selviää kuvien ja omatoimisen tutkimuksen myötä mikä tai mitkä aiheuttaa näitä vaivoja. En myöskään pois sulje kirpputorista hankittujen vaatteiden ja tavaroiden osuutta. Radiossa puhuttiin myös loisongelmista jotka ovat yleistymässä. Kiinasta, Intiasta jne.. tulee myös vaatteita arveluttavista työolosuhteista joten tässä voi olla myös yksi ongelmalähde. Monet vaatetehtaat ovat todella likaisia ja esim. intiassa ja muuallakin vaateteollisuus käyttää alihankkijoita jotka käyttävät likaista ja bakteerista jokivettä. Ulosteita ja muita loisia tarttuu vaatteisiin jotka kulkeutuvat maailmalta suomeen.

      Ai niin..
      Itäraja on muuten aukeamassa viisumivapauden myötä joka vie loisongelmat aivan uudelle tasolle. Luin että venäjällä on todella paha loisongelma ja se tulee viisumivapauden myötä leviämään suomeen varmasti. Nyt jo on havaittavissa että loisia on leviämässä yhteen jos toiseen ihmiseen. Millään ei pääse eroon.

      Luin itsemurhatapauksesta joka johtui loisista punkeista. Ihminen ei kestänyt sitä kutiamista ja raapimista koska ei saanut nukuttua. Lopulta tuo todella kiusallinen vaiva käsi fyysisestä vaivasta psyykkiseksi ja ajoi ihmisen itsemurhaan. Tilannetta pahensi vielä se että kukaan, ei edes lääkäri ottanut potilaan vaivaa asiakseen on surullista. Luin myös että paha allergia on ajanut myös ihmisiä itsemurhiin. Allergiaa ja loisongelma ovat eri asia mutta mahdollista tulla kumpikin yhteen ihmiseen. Jostakin luin että usein loiset allergisoivat ihmisen. Metsässä asuva punkki ainakin tarttuessaan aiheuttaa borrelioosi bakteeria ja monen moisia vaivoja ihmisille.

      Mielestäni tuohon loisongelmaan ja allergiaan tulisi suhtautua vakavasti koska se vaikuttaa ihmisen elämänlaatuun paljon. Onko siis niin ettei sitä loisongelmaa saa nujerrettua oikeasti ? ..itselläni ongelma on ollut pitkään ja se vaikuttaa unirytmiin valvottaen jopa kaksi päivää putkeen. Unta ei vain saa kun kutiaa.

      Kannattaa siis perehtyä ja ennalta ehkäistä loisongelma. Suosittelen kiinnittämään vähälle huomiolle jäänyttä syy-yhteyttä. Lemmikit, matkustelu, kirpputorivaatteet tai muut toisten käytetyt vaatteet ja tavarat.


      Lisätietoa loisista, tartuntaväylistä ja ongelmista:

      http://www.rentokil.fi/tuholaisoppaat-koti/hyonteiset-ja-hamahakit/hyonteisten-torjunta/ihmiskirpun-sivu/index.html

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Päätäi

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011041413539744_uu.shtml

      http://www.google.fi/imgres?q=loinen&hl=fi&sa=X&biw=1366&bih=598&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=OwNUqpm3EM3n0M:&imgrefurl=http://keskustelu.suomi24.fi/node/9800427&docid=ik0BkACaO7Wx8M&imgurl=http://www.bible-topten.com/plague17.jpg&w=484&h=380&ei=a938TrCXA-uN4gTv9ryNCA&zoom=1&iact=hc&vpx=165&vpy=286&dur=6785&hovh=199&hovw=253&tx=54&ty=223&sig=118157800192452655003&page=2&tbnh=112&tbnw=143&start=21&ndsp=24&ved=1t:429,r:16,s:21

      http://yle.fi/alueet/savo/radio-savo/2011/01/taitartunta_vaatii_hoitoa_2283502.html

      http://kutuharju.vuodatus.net/blog/1477162/bug-watch-thursday/

      http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Matkailijan_ihotaudit

      http://www.palasokeri.com/forum/40047


      Eläinloisia

      http://web.abo.fi/instut/fisk/Fin/Parasiter/anguillicola.htm

      http://www.teknofokus.fi/Luonto/Araneida/loiset/loiset01.htm

      http://www.aamupala.net/sites/pernionelainsuojeluyhdistys/default.aspx?id=488

      Lisää tietoa googlettamalla..

    • kalapieni

      Edellinen kirjoittaja on oikeassa, varsinkin nykyisin lentomatkailun aikakaudella loisia on yhdellä jos toisellakin ja lääkärien tulisi ottaa asia vakavasti.

      Kun ihminen otetaan vakavasti ja autetaan asiallisesti, estetään eristäytyminen ja masentuminen. Ihminen eristyy, kun tietää tai luulee voivansa tartuttaa muita. Asiallinen apu on tärkeää.

      Lapsia tulisi etukäteen opettaa, ettei kannata pelätä jos loisia nyt on itsellä tai muilla, se kuuluu elämään.

      Ihopunkkien hoitoon pitäisi kouluttaa lääkäreitä. Stromectol ivermectin pitäisi saada tavalliseksi lääkkeeksi, nyt sitä saa vain erityisluvalla ja maksaa noin 80 euroa. Ulkomailla sitä saa joka lääkäriltä ja maksaa alle 3 euroa. Olisi yhteiskunnallisesti järkevää, että Suomessa valmistettaisiin ivermectiniä.

      Trooppinen ihopunkki leviää erittäin nopeasti. Tarttuu ihokontaktissa ja tekstiilien välityksellä samaan tapaan kuin syyhypunkki. Näyttää karkealta pölyltä vaatteissa.

      Tekstiilien hoito-ohjeet samat kuin syyhypunkissa. Kloori, silitysrauta, pakastaminen.

      Ilmanpuhdistin, joka tuhoaa viruksia, ilmankuivaaja sekä eteerisiä öljyjä alkoholisuihkeena ilmaan, ja paljon tuuletusta.

      Peseytymiseen tervasampoota tai rikkisaippuaa tai rikkivoidetta samalla tavalla kuin syyhyyn. Deet-hyönteiskarkotetta. Neem- ja mentol-tuotteita.

      Työssä voi käydä normaalisti kunhan ei koske muihin ja siivoaa paljon. Kaikki kodintekstiilit ulos kovaan pakkaseen viikoksi.

      Tauti paranee kyllä, pitkällä sulfa-antibioottikuurilla ja ivermectinillä sekä ankaralla saunomisella useamman kerran viikossa.

      Huuhaasivuja ei kannata lukea, sen kuin siivoaa ankarasti ja imuroi paljon sekä ottaa peruskuntoa vahvistavia vitamiineja ja mineraaleja niin kyllä se paranee.

      Permetriini ei auta. Muutenkin permetriini saattaa aiheuttaa lihaskramppeja, jotka tuntuu kuin olisi käärme selässä. Ei vaarallista, mutta ei kovin miellyttävää.

    • tuskaa tuskaa

      itsellä 4kk ollu älytön kutina ja pienen pieneiä näppyjä, ataraxia menee 8 nappia päivässä eikä auta ollenkaan,
      useammalla lääkärillä käyny kaikki sanonu ettei se syyhy oo sen näkee helposti.
      epäilivät maksan paskaks menneen mutta väärässä olivat.

      sitten vihdoin pääsin ihotautilääkärille mikä 5 minuutissa kaivo punkin kädestäni. ny on si pillerit otettu ja rasvat laitettu toivottavasti tää tuska oli ny si tässä
      pyykkikone pyörii urakka vauhtia ja kaikki sohvanpäällyset ja matot olen sulkenu 1 huoneeseen missä ne saa ollakki si karenssissa viikonverran .......(3 päivää pitäis riittää)

    • APUA!!

      Mihin niitä näppylöitä oikein tulee?
      Minulla on nimittäin näppylöitä jaloissa, käsissä ja mahan alueella.. Ja navan kohdalla on yksi aika iso rupinen näppylä.. Onko tämä syyhy?

    • helppo juttu

      Vaikuttaa siltä. Apteekista saa lääkettä. Itse olen voidellut sillä kutiavia kohtia niin kauan kuin uutta kutinaa ilmenee. en ole levittänyt välttämää koko kehon alueelle.

    • tuskaa tuskaa

      4 viikkoa noin suunnilleen mennyt ja kutina melkein kokonaan läksi pois mutta ny takapakkia ja kutina senkun lisääntyy . kunnolla kaiken kyllä tehnyt pyykannut perkeleesti ja matot ja sohvatyynyt eristyksissä mutta silti eipä tainnu punkki poistua tästä taloudesta ......perkele

    • syyhysyyhysyyhy):

      miten syyhypunkki saadaan pois sohvista ja patjoista ym suurista esineistä joita ei voi pestä. iltselläni on ongelma sen kanssa koska ole hoitanyt syyhyn pois mutta se tulee aina uudellee takaisin sängystä ja sohvista mutta en viitsisi kuitenkaan ihan lattiallakaan nukkua. punkki kuolee 2-4 pv:n sisällä jos ei saa ravintoa mutta kuka on nukkumatta ja istumatta niin kauan enkä viitsi mennä mihinkään kaverillekkaan niin pitkäksi aikaa lorvimaan. auttaako esim imurointi tai höyrypesuri ym? tai jos sohvan päällystää lakanalla? auttaako se, vai pääseekö punkit lakanan läpi taas iholle... on tää kyllä pirun vaivalloinen homma.

    • moikkaaa

      up

    • hyi!

      sekin paha, vaikka kunnolla siivonnut ja pyykännyt ja hoitanut itsensä ja perheensä, kun ei tiedä keneltä tartunta tullut... saattaa vahingossa olla tekemisissä ja esim. halata kyseistä tuttavaa. (voiko tarttua niin helpolla että halatessa tai istuessa esim. samalle auton penkille jossa istunut syyhynen?) alkaa tulemaan jo itsestä epäluulonen tän asian suhteen! tosi ikävä vaiva! :(

    • menee hermot...

      Noin puoli vuotta sitten mulle todettiin atooppinen iho johon sain tarpeelliset voiteet. muutama kuukausi sitten käsiini alkoi tulla nestenäppylöitä ja äitini epäili sitä syyhyksi ,mutta silloin oireet eivät kohdanneet kunnolla ja päätin antaa asian olla koska luulin että olisin vain allerginen kissoille tai että atooppinen ihoni oli pahentunut,noh soitin muutamaan otteeseen ihotautipuolelle ,jossa kerroin yöttömistä öistä ,hikoilevasta ihosta ja nestenäppylöistä .mutta lääkärit kehottivat tulemaan rasvattavaksi ja valohoitoihin.(Aikaa en kuitenkaan saanut )pari pv soiton jälkeen kävin paikallisella terveysasemalla ja näytin näppylöitäni ja kerroin oireistani. lääkäri kysyi vain että olenko ollut "likaisissa ympäristöissä" ja siihen hän viellä nostatti kulmakarvojansa... mietin hetken ja totesin että en ole. noh lääkäri ei edes viitsinyt vilkaista kunnolla ihoani vaan määräsi minulle jotain lääkkeitä jotka pitivät kutinaa pois ja hydrocortisonia vahvempaa voidetta. noh nyt kuukauden ajan olen näitä kalliita voiteita käyttänyt ja kutina ei katoa(ja opiskelija kun olen nää voiteet ei oo mitää halpoja!!)......Nukuttua en ole saanut pariin kk kunnolla kamalan kutinan vuoksi. herään öisin siihen kun raavin ihoani niin että verta tulee. Pakkokait se on sitte todeta että syyhy se on tullut ja hakea huomenna lääkkeet ja toivoa että tämä paskamainen punkki lähtisi kävelemään eikä tulisi enään koskaan takaisin ,on kyllä niin v-mäinen !!!

    • hanna1231

      Meillä todettiin poikaystävän kanssa syyhy noin viikon kutiamisen jälkeen. Pestiin petivaatteet sekä kaikki likaiset vaatteet sekä siivottiin kunnolla kotona. Ensimmäisen rasvauskerran jälkeen kutisi enemmän mutta sitten kutina loppui. Toinen rasvasukerta tehtiin varmuuden vuoksi, tästä on nyt vajaa viikko, ja ainakin minulta on kutina loppunut kokonaan. Poikaystävällä oli pahemmin oireita, hänellä kutisee hieman paikat, jossa oli kaikista pahimmat oireet, mutta voi sanoa, että kaksi rasvauskertaa ja siivous/pesuohjeiden tarkka noudattaminen vei meiltä tämän ikävän taudin pois!

    • Syyhyhoito

      mielestäni syyhypunkkeihin ja täihin pitäisi saada jostain lääkäristä ilmaiset lääkkeet/hoidot, koska ei kaikilla ole varaa hoitaa niitä pois ja siksi niistä ei päästä eroonkaan..

    • ,,,,,,

      Jos todella on se vaiva , PAKKO hoitaa ei ne lääkkeet niin paljon maksa, ja voi jälkikäteen hakea soskusta apua.
      Olen nähnyt sellaisen naisen joka raaputti vaan kunnes lopulta sanottiin mistä kyse.
      Nykyaikana ei tällaista luulisi olevan, että nolottaa mennä apteekkiin.
      Ihmiset kehittelevät kaikenmoista taikauskoa.

      • Anonyymi

        Kyllä ne lääkkeet maksaa ja paljon maksaakin. Meidän porukalla tämä paska kestänyt jo 6kk ja rahaa palanut kaikkineen päivineen kohta 3000€.
        Siivoukset ym tehty pilkkua viilaten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne lääkkeet maksaa ja paljon maksaakin. Meidän porukalla tämä paska kestänyt jo 6kk ja rahaa palanut kaikkineen päivineen kohta 3000€.
        Siivoukset ym tehty pilkkua viilaten.

        Joko lähtenyt syyhy?


    • jr.

      kuinka usein voidetta tulee käyttää ja kuinka paljon? pienen oloinen tuubi viikoksi.

    • ........

      Illalla yhden kerran, annetaan vaikuttaa pari tuntia ja suihku. Sitten uudestaan levitetään ja aamulla suihku. Näin oli ennen syyhypunkin hoito, tiedä nykyisestä.
      Vuodevaatteet ja ihoa vasten tulevat vaatteet on kaikki pestävä.

    • kärsivällisyyttä

      Puhtaus hoidossa on todella tärkeää. Pelkkä rasvan laitto ei selvästikkään auta. Itse laitoin aluksi rasvaa kaksi kertaa niinkuin lääkäri oli käskenyt. Sen jälkeen olen käyttänyt erisanin käsidesiä lähes päivittäin. Kutina on kokonaan poissa, mutta tuntuu kuitenkin siltä, etteivät punkit ole täysin kadonneet, sillä silloin tällöin jossakin on kutiavia näppyjä, jotka tunnistan punkin tekemiksi. Näissä tapauksissa avaan näpyn ja desinfioin sen heti, jotta punkki kuolee.
      Varsinkin jos syyhy on pahana, on hyvä käydä aamuin illoin suihkussa ja laittaa erisania molempien kertojen jälkeen iholle. Petivaatteet on myös hyvä vaihtaa vähintään kerran viikossa, sekä myös alusvaatteet vaihtaa päivittäin.
      Kun otin käsidesin käyttööni, elämä helppottui huomattavasti. Myös yleinen siisteys, lakanat ja vaatteet ovat kuitenkin oleellinen asia syyhyn hoidossa.

    • .......

      Olisi myös hienoa, jos ihmiset, jotka ovat jo päässeet eroon syyhypunkeista, voisivat laittaa tänne tarinoitaan, joista voisi olla hyötyä niiden keskuudessa, jotka taistelevat niitä vastaan. Tuntuu, että suurin osa vain valittaa ja on avun tarpeessa. Voisiko siis joku näistä punkeista eroon päässyt kertoa miten on onnistunut? :)

      • scabiessi

        Nix ei tehoa. Kerran tuplarasvaus ja oli ongelmaton 5kk. Sen jälkeen alkoi samoista oireista. Kädet kuivuvat ja sormenvälit tulevat valkoisiksi.

        Koskaan lääkäri ei ole syyhyä todennut. Terveyskeskuksen mukaan ei syyhy ja ihotautilääkärille oli aika sen jälkeen kun oli jo pakko rasvata nixillä kun oireet oli pahat. Ihotautilääkäri ei imermektiiniä suostunut määräämään kun ei pystynyt diagnosoimaan.

        Onko ivermektiini ainoa jolla homman saisi poikki? Voiko mennä 2-5kk että syyhy uusiutuu vai olenko vainoharhainen.


    • Piikki kammoinen..

      Mulla on mahdollisesti kaverilta tarttunut syyhy... Omaksi haitakseni mulla on myös todella pahalaatuinen piikkikammo.. Kun kuulin että kaverilta otettiin verikoe jotta saataisiin tietää mikä on vikana, kauhistuin.. Pystyykö syyhyn toteamaan ilman verikoetta? :D

    • Marketta1985

      Harrastin sexiä henkilön kanssa, jolla mitä todennäköisimmin on syyhy. Kannattaako ottaa nix-voide heti, vaikka oireita ei olisikaan?

    • ongelmia

      Vaikka syyhy tartuntaa ei olisi tullutkaan niin ei siitä Nixvoiteesta haittaakaan ole. Oireet pahimmillaan tulee vasta 1-2 kk päästä kun syyhy on kerkinyt jo kunnolla pesiytymään. Myöskin voi olla ihmisiä jotka eivät oireile ennen kun on ihoon tullut tulehdus. Syyhyn kutina tulee allergiasta syyhyn eritteitä kohtaan ja pienellä osalla ihmisistä voi olla ettei tätä allregiaa ole. No ihan satavarma tästä en ole mutta jotenkin kaiken lukemani jälkeen olen näin ymmärtänyt

    • Epätoivoinen

      Minä päädyin epätoivoisesti karkoittamaan syyhyä baigon hyönteistkarkoitteella. En voi missään nimessä suositella tätä herkkä ihoisille! Kaikesta huolimatta kyseessä on niin kettumainen tauti et päädyin epätoivoiseen tekoon joka kaiken kirvelyn ja kutinan jälkeen TOIMI!! Hirveetä mutta niin ihanaa

      • Punkki

        Kyllä kannattaa tarkistaa että onko oikeasti syyhy vai ei. Syyhyn tunnistaa kun löytää punkkien kaivamia onkaloita. Meidän tytöllä on ollut kaksi kertaa syyhy ja molemmilla kerroilla löytyy käsistä ja varsinkin sormien välistä niitä onkaloita. Muut perheenjäsenet eivät ole saaneet tartuntaa vaikka kuinka pelotellaan että tarttuu. Emme myös ensimmäisellä kerralla hoitaneet itseämme. Mut nyt varmuuden vuoksi täytyy sekin tehdä.


      • Anonyymi

        Moikka. Mitä vaikuttavia aineita myrkyssä on mitä käytit?


    • Neuvoja

      Hei, täällä jo 2kk:n kamppailu takana. Hoitoon mennyt rahaa satoja euroja ja lisää vain menee. Parhaiten on auttanut Nix-voide, mutta uusia punkkeja kuoriutuu koko ajan.

      Parhaat vinkit:
      -vaatteet eivät puhdistu 60-asteen pesussa heti. Ne pitää jättää pesun jälkeen käyttämättömiksi pariksi päiväksi, eli ei suoraan narulta mitään päälle. Jos tarvitset heti jonkun vaatteen päällesi niin käytä se pesun jälkeen kuivurissa.
      -Käsittele vaatteita kertakäyttöhanskoin. Sain itse uusintatartunnan vaatteista ranteisiini liian lyhyiden hauskojen takia.
      -Höyrypesurilla käsitellään esim. ovenkahvat ja WC-ym. tilat.
      -Saunota kaikki tekstiilit.
      -Olen käyttänyt ulkovaatteet ja kengät uunissa koska en omista saunaa.
      -Käytä käsidesiä.
      -Hoida kaikki perheenjäsenet.
      -Näppäimistöt ja kaukosäätimet ja puhelimet ovat punkkipesiä. Kieritä ne muoviin tai pyyhi ne hyvin joka päivä.
      -Jos pystyt niin jätä asunto tyhjilleen viikoksi.
      -Laita Nix-voidetta. Monesti. Kaikkialle.
      -Pelkkä ivermektiini ei tehoa ilman voidetta.
      -Tutustu punkin elinkaareen niin opit ymmärtämään sen leviämistä.
      -Vältä kutisemaan ihmisiä.
      -Tiedota vaivasta kouluihin ja työpaikoille. Käytä anonyymia sähköpostiosoitetta jos et halua kertoa nimelläsi asiasta. Et parane niin kauan kuin saat uusintatartuntoja ihmisiltä lähelläsi.

      Punkki tarttuu ilman suoraa ihokosketusta esim. näppäimistöjen kautta. Lääkärien tiedot syyhystä tuntuvat olevan vähäisiä ja vanhentuneita.

    • Moppi käteen->siivoa

      Joo o sen verra voisin kertoa että kaikenlaiset höyrymopit jne. ovat toimineet ja se että vaatteita pitää tuulettaa/pakastaa vähintään pari pv. myös lakanat ja tyynyt. Kunhan saa semmoisen ns. siivous rytmin pariks viikoksi tai pidemmäksi aikaa, on vain plussaa. JA jos sitä NIXI voidetta tulee laitettua liian usein jopa 3 kertaa, niin saattaa jo syyhy tulla immuuniksi sille...

    • gfjfgj

      Itellä oli muutama kuukausi sitten selkeä syyhy, kaks kertaa voiteet, lakanat pesuun, imurointi, imurin pussi roskii, näppäimistön hiiren ja ovenkahvojen pyyhintä, jo lähti, ei heti mutta pian huomasi että ai ihanaa kun ei kutise. mut nyt taas... sitä oli monella kaverila ilmeisesti kaikki eivät hoitaneet pois, nyt en vain ole varma onko tuo tullut takas vai onko tämä vain jotain jälki haamu kutinaa, ei ole näppylöitä tai muutakaan koloja vielä ainakaan näkynyt. saako tuota jotenkin testattua että onko vai ei?? olisi kiva tietää ettei sitten vahingossakaa levitä, vaikka olen kyllä jo päättänyt olla karantteenissa etten näe kavereita. ikävä vaiva kyllä.

    • apuaaa en kestä :"(

      oon 12v ja mul on ollu jo jonku aikaa ihan pienen pieniä näppylöitä naamassa jotka kutittaa ja sattuu välillä, ja ei ne mitään finnejä oo. sit käsiin, vatsaan, kylkiin, jalkoihin, päähän on kutittanu, varsinki iltasin. ja sit ku katoin nii huomasin mun polvessa semmosen..aaagh en haluu ees ajatella koko asiaa Dx semmosen ihme arven ja ku vähän googletin nii joo... se on semmonen yäääääääk onkalo >.< tai joku semmonen jännä minkä se loinen on kaivanu..aaaaaaaaaaaaaaaaargh! mulle vielä, mä joka pelkään ja ällöksyn kaikkia ötököitä yli kaiken!!! :((( mut sit kaiken huippu on se et ei se äiti usko et mul mikään syyhy on -.-... sanoo vaan et oon liian yliherkkä kaikelle tommoselle et ei se mitään oo. Kohta meen suunnilleen ite ostaa voiteet!!! hyyi....sit ne viel kakkii ja munii MUN IHON SISÄÄN!!! ;((((( hyyyyi mä meinasin oikeest purskahtaa itkuun tänään ku luin siit ja tajusin et mul on se syyhy...pikapikaa ryntäsin suihkuun ja vaihdoin vuodevaatteet jne. mut eihän se riitä :'( ja en ees oo mikään herkkä ihminen, et en ala pillittää turhasta....mut tommosist jutuista kyllä ...

      • APUAAA

        Moi oon 12v tyttö ja mul ihan eilen alko illal semmone ihme kutina ja tuli sellasii näppylöit tai sellasii ni ku mun siskolla on syyhy just nyt ni oon varmaa saanu silt sen mut miten se pitäis hoitaa ja sillee ku en tiiä.


    • kylvittuuntunu

      On vittumainen otus saatana!

      Eniten vituttaa kun kukaan ei tiedä oikeasti mitään tuosta vaan kaikki on jotain yleistä mututietoa jonka nyt osaisi aivokuollutkin päätellä.

      Elääkö se nyt sitten esim. lattialla 1-2pv vai 3pv vai viikon?

      Miksi se ei tule naamaan tai päähän yleensäkään? Mistä vitusta tuollainen loispaskahuora tietää onko se naamassa vai selässä?

      Pitääkö sitä elukkaa pakastaa "yön yli", vuorokausi vai 12h?

      Riittääkö että käytetyt vaatteet roikkuvat naulakossa?
      Jossain sanoivat VIIKOKSI ja MUOVIPUSSIIN! Miksi vitussa? Eikö se eliö kuolekaan parissa päivässä? Muovipussi? Pitääkö se tukehduttaa?

      Imurointi riittää... No mites kun kävelet sen imurin kanssa koko talon läpi ni eikö ole todennäköistä että semmoinen kyrvänimijä on taas jossain päin kehoa kiinnittyneenä jostain lattialta tai kalusteesta?

      Sitten tähän voiteeseen.
      Voi saatanan saatana että voi olla yhtä kusetusta kiskoa yli kakskymppiä mitättömästä tuubista.
      Voiteen ohjeissa lukee jotain: "ohut kerros riittää, voiteen ei tarvitse näkyä iholla".
      No eipä vittu se voide muunlaiseen kerrokseen riitäkään, kun tahtoo jalkoihin mennessä olla koko pötkö jo tyhjänä vaikka miten olisit säästeliäästi vetänyt.

      Sitten voikin miettiä tulikohan varmasti joka puolelle voidetta kun se saatana loppui kesken.

      "seuraava voitelu viikon kuluttua".
      Näiden paskojen kuoriutumisaika taisi olla joku 3-8pv.
      Eli eikö niitä perkele kuoriudu viikon aikana lisää kehoon ja munivat ja käyvät taloksi. Joten saat vaikka seuraavat kymmenen vuotta voidella itseäsi viikon välein. Eikö sopivampi väli olisi esim. neljä voitelua 3pv välein.
      Tosin tällöin itkisit verta apteekin tiskillä vielä enemmän kuin nyt.

      MIksi oireettomilla henkilöillä riittää yksi voitelu? (joissakin ohjeissa oireellisillakin)

      Eikö se ole ihan vitun sama onko oireita vai ei jos niitä perseenkaivajia on kehossa kuitenkin? Eikö ne kehon tuottamat allergiaoireet ala vasta 4-8 viikon päästä niiden munansyöjien leiriytymisestä?

      "niitä ei näe"
      No miten helvetissä se ihotautilääkäri sitten kaivelee niitä neulalla kädestä? Onko hän joku jumala näkee kaiken?

      Toisaalla sanottiin että esim. koiran tai ketun punkit voivat tarttua ihmiseen mutteivat lisääntyä, toisaalla taas sanottiin että voi myös lisääntyä. NIIN?!? MITÄ VITTUA!?

      Olen työntänyt pienen omaisuuden näiden vitunjyystäjien häätämiseen mutta kun se ei tahdo saatana onnistua, niin olisi huomattavasti helpompaa kun olisi faktaa saatavilla.

      Kaikki pyykkääminen ja siivoaminen alkaa johtamaan henkiseen kuolemaan ja vielä pitäisi yrittää töitä tehdä ja hoitaa muutkin asiat. Saatana.

      • Anonyymi

        Ei vitsi repesin tälle kommentille. Vaikka ei ole hauska asia. Itse taistellut jo pitkästi yli toista kuukautta tässä syyhyn kanssa…


    • kesäevakko

      Olin töissä vanhainkodissa huhtikuun lopulla. kesäkuun alkuun menneessä oli punkki levinnyt koko kroppaan. aluksi luulin niitä hyttysen puremiksi kolme kuuria olen syönut suun kautta 84 euroa kuuri lukematon määrä nix voidetta,kaikki vuodevaatteet olen pessyt ,imuroinut ,pakastanut.kaikki mahdolliset. käynyt ihotautilääkärillä,kun terveyskeskus lääkäri ei enää suostunut kirjoittamaan lääkettä. viimeisen lääkekuurin syötyäni, alkoi kutina käsissä. hain apteekista nix voidetta, taas alkoi pistellä käsiäni ja kämmenvaoista kaivautui esiin pieniä punkkeja, jotka näkee suurennuslasilla. lääkärit on tähän asti väittäneet ettei sitä pysty näkemään ja tuntuu kuin pitäisivät minua outona.onneksi sain niitä punkkeja talteen.että voin niitä viedä näytille terveyskeskukseen. pistää vihaksi kun koko kesä on mennyt tähän punkki häätöön.missään ei voi käudä kylässä eikä ketään kutsua kotiinsa.tälläistä ei soisi kellään muulle.

    • mäntysuopa

      HEI! Minulla on syyhy tai joku vastaava loinen. Olen juuri laittanut Nix-voiteen ja aion pitää maksimi ajan. Siivouksessa hyvänä apuna on ihan perinteinen Havin mäntysuopaliuos ja aika vahvana seoksena esim.suihkupulloon puolet vettä ja puolet mäntysuopaa ja suihkuttaa vaikeat kohteet sillä. Olen myös pessyt itseni kokonaan mäntysuopa liuoksella. Oireet helpottavat, sillä ennen torjuttin tuhohyönteisiä kukista sumuttamalla niihin laimennettua mäntysuopaliuosta esim. kirvat. Tämän ohjeen sain rukousvastauksena Jumalalta, sillä olen kärsinyt pitkään tästä vaivasta. Kuumennus saunassa on hyvä ja silityskin. Suuret kankaiset huonekalut on melkein hävitettävä tai raahattava saunaan, mutta jos päällisen voi pestä 60C ja kuivata saunan kuumuudessa ja sohvan silittää lakanan läpi saattaa auttaa? Oireet alkavat pikkuhiljaa hellittää...voimia ja johdatusta kaikille tästä vaivasta kärsiville...

    • dalioppasti

      kuivausrumpu on parempi kun pitää pitkään kuumimmalla kuivana näin englannin kielinen netti kertoo

    • dalmirius

      minä rukoilin heera opeta minut tekemään oma voide joka tehoaa.. ( minulla on perinnollinen valkosolujen vähyys ) koska nix ei tehoa ja apteekki ei myy muita tunnettuja punkin tappajia ja ne on resistenssejä nox in permytriinille.. joten tilasin rikkijauhetta apteekista ( voi ottaa myös tulitikun päistä, ) ohraviinaa 60% ja liotin siiihen rikki, sooda, neilikka (kokonaisia) tupakkaa , gyannne pippuria, asperiinia, pippuria, katajanmarjoja, greipin siemen uute.. 3-12 vrk ta ja sit siiviloin nesteen erikseen ja sekoitin perusvoiteeseen..
      voide on erittäin tehokas.

      vaikuttavana aineena rikki (. vanha syyhylääke parempi kuin permytriini) rikki imeytyäkseen voiteeseen vaatii emästä eli vähän soodaa sekaan.
      toinen vaikuttava aine tupakka.. joka on erittäin paha myrkky iholla käytettynä sinulle ja punkille tappava.
      tupakka iholla käytettynä tekee pyörrytysta ja rajua verenpaineen laskua, sillä tupakka sekoittaa autonomisen hermoston holingerig systeemeitä..
      eli lue tarkkaan nikotiini myrkytys, mutta se tappaa punkin tehokkaasti.
      Jos käytät tupakkaa varaudu lepo asentoon sillä se on väsyttävä ja hieman pyörryttävä ...

      asperiinia siksi että se kuorii ihon kuonakerrosta että punkilla olisi mehdollisimman vähän ruokaa..

      minä huomasin että vaatteet tulee olla hilseettömät eli uusi tai nurin päin pestyja.shampoolla ja kylmällä vedelllä koneessa. mutta jos vaatteissasi on hilsettä eli ruokaa punkille se vahvistuu siitä.

      eli halpoja uusi vaatteita, mutta minä en halunnu käsitellä saastuneita vaatteita ja poltin ne.. märkänä pastamistakaan en kokeillut. vaikka se voi olla hyvä.

      itseni pesuun käytin shampoota ja kylmää vettä, sillä havaitsin kuuman veden tuovan hoyryä sisään, josta se nauttii ja lisääntyy tuplasti.
      shampoo saa sen liukastelemaan iholta viemäriin.

      ympäriston desinfioin 10% kloorivedellä..kuten muutkin objektit..kloori ei tapa punkin munia ihon alta, joten iholla se on turha..kokeilin.

      desinfioin kaikki mihin koskin kattilan kahvoista mustekyniin..sillä ne elävät niissä pi..t..kään,

      hiukset leikkasin kaljuksi, ja pidin kanaspalaa huivin muotoon leikattuna ja vaihdoin joka päivä uuden.. kaiken tein aina kumikäsineitten kanssa ja välillä disinfioin myös saksien kahvoja 10% kloorivedellä.

      kellonrannekkeet, käsilaukun kahvat, kukkaro yms. desinfioin 10% kloorivedellä ja ku värit katos viskasin roskiin.

      lakanan tilalla käytin laminaatin alle laitettavaa solumuovia..hakaneuloilla nurkista kiinni ja vaihdoin sen joka päivä.
      täkin heitin pois ja käytin pakkasmattoa ( solumuovi, joka pannan talon pohjaan) se on peite jonka voi viskata pois..maksaa pari euroa.

      tärkein tässä on tuo voide..koska olen perinnöllistä leukopeniaa eli valkosolujen vähyyttä sairastava.. minulla se vaati rajut otteet.. mutta oikeanlaisen voiteen.. : tupakka ( nikotiini tappaa ja sitä käytetään pelloilla nykyään, koska se häviää elimistöstä n. 60 tunnissa kun organofosforit, johon lindane ( antavat preseptilla) kuuluu, varastoituu 6 vuodeksi elimistön rasvoihin jota nikotiini ei tee ja käytön ajan sivuvaikutukset ovat liki samat, joten pidin nicotiinia eli tupakkaa parempana.

      sekoitin ne kaikki ensin pieneen määrään alkoholia, koska en tiedeä onko katajan marjan ja neilikan sisältämät aineet, eugenoli ja kamferi veteen liukenemattomia, joten alkoholissa on molempia ja liukenevuus paranee..

      yksi erittäin hyvä on piparjuuri pasta..jota saa s marketista, se on tehokkaampi kuin nox, mutta hitaampi tappaja kuin nikotiini ja rikki..
      apteekki on huonosti varustautunut kun se myy vain permytriini.

      lykkyä punkin tappoon.. kokeile sinäkin..niin käsien desinfiointiin ja silmänurkkiin käytä betadinea, se desinfioi 4-6 tuntia kun alkoholi desinfioi vain kuivumisajan.. joten betadine on jodia ja elimisto sietää sitä hyvin.

    • punkki12

      Minulla on ollut syyhypunkki kolme vuotta,kyseessä on karstasyyhy jonka sain vanhainkodista.Olen käynyt terveyskeskuksessa monta kertaa,ei vaan ole tunnistettu.Kaksikertaa olen saanut lähetteen ihotautilääkärille,ei vaan ole löydetty.Toisella kerralla lääkäri määräsi suun kautta otettavaa lääkettä joka ei tehonnut.Olen ostanut apteekista nix-voidetta mikä on hirveän kallista.hetkeksi se auttaa kun viikottain rasvaa sillä.Karstasyyhy leviää myös päänahkaan ja kasvoihin,myös korvakäytäviin ja silmäkulmiin ja luomiin.lisäksi sitä on nenässä.Näistä on vaikeaa saada niitä hävitettyä.Netissä neuvottiin käyttämään bio kill hyönteismyrkkyä lisättynä rasvaan ja levitettämään iholle.Tämä on helpottanut vähän tilannetta.Karsta on terävää kidettä jota voi irrottaa iholta tämän voiteen avulla ,sen alta tulee kasvoista mannaryynimäistä punkkia jota on karstasyyhyssä tuhansia.Hyönteismyrkyllä olen saanut helpotettua asiaa,suihkuttamalla sitä lattialle ja tuolien pintoihin ja vaatteisiin muovipussissa.Terveyskeskus lääkäri kehoitti viimeiksi menemään yksityiselle,minulla ei vaan ole varaa mennä. Kävin yliopistolla hyönteistutkijalla kysymässä asiasta.Hän kertoi ettei edes ihotautilääkäritkään tunnista syyhypunkkia,hakevat mustia pisteitä vaikka punkki on vaalea,vaikeasti nähtävä.Ulkomailta yritin tilata syyhylääkettä,sitä vaan ei voida toimittaa suomeen,ruotsiin olisi voinut toimittaa.olisi hinta ollut 8.20 puntaa kun meillä nix-voide maksaa 37.90 euroa.Hinta nousi nopeasti 25 eurosta kun näitä punkkeja alkoi enemmän löytymään.

      • patrician

        Nix voiteella ei pitäisi rasvata viikkottain, vaan käsitellä koko vartalo yhdellä kertaa, hiuksista varpaisin ja kynnen alustat kerralla, menee koko helkkarin kallis pikkutuubi siihen,jos on napakoru tai lävistyksiä, kaikki pois ennen, vaikka roskiin, aamulla kaikki vaatteet suojahanskoin pesukoneeseen minimi 60 astetta ja suihkuun. Tää oli mulle nyt toinen kerta vanhushuollossa ja juuri espoon alueella, päätin etten mee enää mistään hinnasta mihinkään espoon alueen palvelutaloon ikinä edes keikalle.


    • stefanb

      Sain semmoisen myös 2015 yhdestä espoon hoivakodista, tein nix käsittelyn ja hanskat kädessä laitoin kaikki petivaatteet ym pyykkiin, kutina ja muu loppuivat heti. Siellä vanhuspariskunnalla se oli ollut jo 2-vuotta??? Venäläinen lääkäri oli todennut että vaan bebanthenia.Nyt just tehnyt keikkaa toisessa alueen palvelutalossa, oli asiakas joka kutisi koko ajan, sanoin että on syyhy, hoidetaan siellä maksakutinana, no lopetin siellä viikko sitten ja kuinka ollakaan, sama vanha riesa palasi, ens yönä taas hoito, voide muuten pirun kallis vähän alle 40 ekee, joten päätin etten mee tän jälkeen enää yhteenkään hoivakotiin töihin, kotihoidossa ei ole ikinä ollut tämmöistä. Aika leväperäistä hoitoa.

    • 17vpoikahädässä

      Onko normaalia että kutina pahenee sen nix voiteen laiton jälkeen sain nukutuksi tunnin yöllä kutitti joka paikkaan nii pirusti tekisi mieli vaan romahtaa maahan ja itkeä jos tämä ei tästä pian lähde niin käyn pyytämässä niitä suun kautta otettavia

    • Gfcc

      Itseäkin kiinnostaa nouseeko rakkuloita, jos syötävä lääke on tehonnut.

    • Anonyymi

      Voihan räkä minunkin piti elää 65 v. ja nyt sen sain.Lääkäri piti nokkosrokkona pitkään pääsi pahenemaan.On kutissut kohta neljä kuukautta eikä loppua näy.
      Olen syönyt pari pillerikuuria ja voidellu nixsillä pallit ja kaikki mutta ei vaan häviä.Just kun kehuin että on ihanaa kun ei kutise niin aamulla oli jalat kun nokkosella pieksetyt.Pallit on kuin sarvimiina paukamia täynnä.Minusta tuntuu että se pesii päänahassa mutta kun ei kuulemma saa laittaa rasvaa päähän.Päänahka ainakin kutisee koko ajan ei ole ennen kutissut.Muijalla ei ole mitään on pillerit syönyt ja rasvat laittanu.Nyt kokeilen apteekkipirtua jospa se tepsisi.

      • Anonyymi

        Kokemuksesta viisastuneen hoitajatädin infopommi luvassa. 2 kertaa syyhyn perheeltä hoitaneena haluan nyt rauhoitella ja valistaa. Ensimmäisen kerran tutustuin tautiin kun 9v pojalla alkoi iho kutista. Kovinta kutina oli aluksi käsissä, ja niihin ilmestyi punoittavaa täpläistä ihottumaa. Pojalla myös atopia joten liian pitkään oletin että kyse oli normaalista atopialehahduksesta, ja noin kuukauden sai poikaparka kärsiä kunnes sattuman kaupalla tajusin miten poikkeuksellisen pahasta kutinasta on kyse, sillä poika nukkuessa vieressä yhden yön kyhnytti itseään taukoamatta ja valitti aamulla väsymystä. Vein yleislääkärille ja todettiin syyhyksi. Tuolloin teimme voitelut kaikille perheenjäsenille, oireettomille 1 kerta, oireellisille 2 kertaa, 7pv tai pahassa tilanteessa vähemmän välissä. Pesimme käyttöön vaatteet, ja koska oli kesäaika menimme mökille 3 vuorokaudeksi pakoon (eli illalla voide, ja aamulla ennen pesuja mökille--> saunaan ja puhtaat päälle, likaisten vaatteiden käsittely hanskoilla pesusta eteenpäin!). Pojan voitelin uudelleen saunotuksen ja pään paranix-pesun jälkeen Nix-voiteella (huom. Todella pian 1 voitelun jälkeen, jostain luin että pitkälle levinneessä syyhyssä 1 viikon väli ei välttämättä takaa parasta lopputulosta, ja vuorokausi>pesu>uusi vuorokausi hoitosyklillä olisi ollut parempia tuloksia). Noh,uskoo ken haluaa mutta meillä ainakin tällä lähti. Mutta. Unohdin yhden onnistuneen hoidon tärkeän kulmakiven. Muistakaa hyvät ihmiset informoida sitä lähipiiriä, hoitotätejä, opettajia, kavereita, kavereiden vanhempia ja isovanhempia joiden kanssa viimeisten 3-6 viikon ajan ollaan oltu tekemisissä lähemmin. Tähän kosahti tämä eka onnistunut hoito, sillä pojan ukki oli tartuntakuukauden aikana mökillä nukkunut samassa sängyssä pojan kanssa, ja n. 6kk myöhemmin hänellä todettiin pitkälle edennyt syyhy, kun hän ei ollut koko taudista silloin kuullut/ piitannut tuon taivaallista. Kärsinyt kutinoidensa kanssa kuukausitolkulla ja kun lopulta levisi äitiini, alkoi vyyhti selvitä. Ja näin se tuli sitte taas meillekin. Ja kulut oli melkoiset. 8 ihmisen voitelut, jotkut 1 jotkut 2 kertaa, tablettilääkitys ukille ja ennennäkemätön pesuprojekti yhteensä neljässä taloudessa. Tästä toinen vihje: täsmäisku, hoitakaa koko lähipiiri synkronoidusti. Se tulee satavarmana takaisin jos esim. Päiväkotiin jostain selittämättömästä syystä ei uskalla/ halua kertoa. Herranjumala loisia on ollut aina, ja juuri ed.mainitulla tavalla ne leviää: tietämättömyydestä ja väkinpitämättömyydestä.
        Tokalla tartunnalla perehdyin tähän viholliseen tarkasti, ja luin mm. Jenkkilästä aiheesta tehtyjä tutkimuksia, joista kyllä huomasi että Suomessa on syyhyn hoidon tietotaito aivan hukassa. On olemassa sekä permetriinille että ivermektiinille resistenttejä kantoja. Eli jos pilkuntarkan päästä varpaisiin kymmenen kertaa nix-shampootuksen ja voitelujen sekä siivoushysterian päätteeksikään ei lähde niin voi olla että tällainen kanta on kyseessä. Ja siihen loppuu Suomen valtion sisäinen hoidonosaaminen. Mutta huomio: niille kenellä resistentti kanta, EU alueelta saa mm. Ebayn kautta, tai Iso-Britanniasta tai Irlannista muitakin syyhylääkkeitä. Eurax-voidetta, Rikkivoidetta ja saippuaa, sekä bentsyylibentsoaattivalmisteita. Myös malationi-nimistä ainetta on mutta sekin enempi tai vähempi tehoton uusille kannoille. Bentsyylibentsoaattia saa hakemallaTornion kautta ruotsin puolelta (Tenutex-voidetta), tai virosta bentsotal salv:ia. Jälkimmäinen lääkkeenä halvempi, reissuna ei niikseenkään plus syyhyn vieminen laivalle: älkää tehkö sitä. Luontaistuotepuolelta teepuuöljy, neem-öljy, sekä manuka-öljy muun muassa auttavat syyhyyn, joillain jopa hoitavat pois kokonaan. Kova saunotus on hyödyksi jollei jopa tuhoa punkkeja, polttavia löylyjä kestävälle yksi lisäapu. Alkoholi eri muodoissaan iholle auttaa heikentämään kantaa. Permetiinisuihkeitakin joju kokeillut ja tehoaa kyllä varmasti, voi vaan aiheuttaa maksan posahtamisen itse punkkitelakallekin. Itse ostin irlannista nettiapteekista Ovelle-nimistä bentsyylibentsoaattivalmistetta, postin lakon vuoksi ikävä kyllä tuotteen tuleminen hieman kesti mutta normaalioloissa tulee aika nopeasti. Heiltä saa myös permetriinivalmisteet murto-osahinnalla postikulutkin huomioiden. Suosittelen siivousrumbaan panostamista, jos ei ole mahdollisuutta lähteä evakkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta viisastuneen hoitajatädin infopommi luvassa. 2 kertaa syyhyn perheeltä hoitaneena haluan nyt rauhoitella ja valistaa. Ensimmäisen kerran tutustuin tautiin kun 9v pojalla alkoi iho kutista. Kovinta kutina oli aluksi käsissä, ja niihin ilmestyi punoittavaa täpläistä ihottumaa. Pojalla myös atopia joten liian pitkään oletin että kyse oli normaalista atopialehahduksesta, ja noin kuukauden sai poikaparka kärsiä kunnes sattuman kaupalla tajusin miten poikkeuksellisen pahasta kutinasta on kyse, sillä poika nukkuessa vieressä yhden yön kyhnytti itseään taukoamatta ja valitti aamulla väsymystä. Vein yleislääkärille ja todettiin syyhyksi. Tuolloin teimme voitelut kaikille perheenjäsenille, oireettomille 1 kerta, oireellisille 2 kertaa, 7pv tai pahassa tilanteessa vähemmän välissä. Pesimme käyttöön vaatteet, ja koska oli kesäaika menimme mökille 3 vuorokaudeksi pakoon (eli illalla voide, ja aamulla ennen pesuja mökille--> saunaan ja puhtaat päälle, likaisten vaatteiden käsittely hanskoilla pesusta eteenpäin!). Pojan voitelin uudelleen saunotuksen ja pään paranix-pesun jälkeen Nix-voiteella (huom. Todella pian 1 voitelun jälkeen, jostain luin että pitkälle levinneessä syyhyssä 1 viikon väli ei välttämättä takaa parasta lopputulosta, ja vuorokausi>pesu>uusi vuorokausi hoitosyklillä olisi ollut parempia tuloksia). Noh,uskoo ken haluaa mutta meillä ainakin tällä lähti. Mutta. Unohdin yhden onnistuneen hoidon tärkeän kulmakiven. Muistakaa hyvät ihmiset informoida sitä lähipiiriä, hoitotätejä, opettajia, kavereita, kavereiden vanhempia ja isovanhempia joiden kanssa viimeisten 3-6 viikon ajan ollaan oltu tekemisissä lähemmin. Tähän kosahti tämä eka onnistunut hoito, sillä pojan ukki oli tartuntakuukauden aikana mökillä nukkunut samassa sängyssä pojan kanssa, ja n. 6kk myöhemmin hänellä todettiin pitkälle edennyt syyhy, kun hän ei ollut koko taudista silloin kuullut/ piitannut tuon taivaallista. Kärsinyt kutinoidensa kanssa kuukausitolkulla ja kun lopulta levisi äitiini, alkoi vyyhti selvitä. Ja näin se tuli sitte taas meillekin. Ja kulut oli melkoiset. 8 ihmisen voitelut, jotkut 1 jotkut 2 kertaa, tablettilääkitys ukille ja ennennäkemätön pesuprojekti yhteensä neljässä taloudessa. Tästä toinen vihje: täsmäisku, hoitakaa koko lähipiiri synkronoidusti. Se tulee satavarmana takaisin jos esim. Päiväkotiin jostain selittämättömästä syystä ei uskalla/ halua kertoa. Herranjumala loisia on ollut aina, ja juuri ed.mainitulla tavalla ne leviää: tietämättömyydestä ja väkinpitämättömyydestä.
        Tokalla tartunnalla perehdyin tähän viholliseen tarkasti, ja luin mm. Jenkkilästä aiheesta tehtyjä tutkimuksia, joista kyllä huomasi että Suomessa on syyhyn hoidon tietotaito aivan hukassa. On olemassa sekä permetriinille että ivermektiinille resistenttejä kantoja. Eli jos pilkuntarkan päästä varpaisiin kymmenen kertaa nix-shampootuksen ja voitelujen sekä siivoushysterian päätteeksikään ei lähde niin voi olla että tällainen kanta on kyseessä. Ja siihen loppuu Suomen valtion sisäinen hoidonosaaminen. Mutta huomio: niille kenellä resistentti kanta, EU alueelta saa mm. Ebayn kautta, tai Iso-Britanniasta tai Irlannista muitakin syyhylääkkeitä. Eurax-voidetta, Rikkivoidetta ja saippuaa, sekä bentsyylibentsoaattivalmisteita. Myös malationi-nimistä ainetta on mutta sekin enempi tai vähempi tehoton uusille kannoille. Bentsyylibentsoaattia saa hakemallaTornion kautta ruotsin puolelta (Tenutex-voidetta), tai virosta bentsotal salv:ia. Jälkimmäinen lääkkeenä halvempi, reissuna ei niikseenkään plus syyhyn vieminen laivalle: älkää tehkö sitä. Luontaistuotepuolelta teepuuöljy, neem-öljy, sekä manuka-öljy muun muassa auttavat syyhyyn, joillain jopa hoitavat pois kokonaan. Kova saunotus on hyödyksi jollei jopa tuhoa punkkeja, polttavia löylyjä kestävälle yksi lisäapu. Alkoholi eri muodoissaan iholle auttaa heikentämään kantaa. Permetiinisuihkeitakin joju kokeillut ja tehoaa kyllä varmasti, voi vaan aiheuttaa maksan posahtamisen itse punkkitelakallekin. Itse ostin irlannista nettiapteekista Ovelle-nimistä bentsyylibentsoaattivalmistetta, postin lakon vuoksi ikävä kyllä tuotteen tuleminen hieman kesti mutta normaalioloissa tulee aika nopeasti. Heiltä saa myös permetriinivalmisteet murto-osahinnalla postikulutkin huomioiden. Suosittelen siivousrumbaan panostamista, jos ei ole mahdollisuutta lähteä evakkoon.

        Jatkoa edelliseen

        Tokalla kerralla koti tuli siivottua niinkuin potilastilat töissä. Kosketuspinnat: pöydät, tuolit, sängynpäädyt, ovenkahvat, hanat ym. Puhelimet, kosketusnäytöt, näppäimistöt, kaukkarit..Kaikki mihin pieni näppi käy toistuvasti joko laimennetulla kloorilla, käsidesillä, tai sanytolilla. Kankaat: itse vein ainakin matot varastoon kahdeksi viikoksi (viikkokin lienee riittää jos 15 varasto, kylmässä vaan ei pakkasessa kaikki pieneliöt voivat mennä horrostilaan), ulkoilmaan 3 vrk tai -22 pakkaseen 1 vrk. Jotkin tutkimukset todistaneet että punkki voi selviytyä ilman ihmiskontaktia jopa viikon
        (Erityislajike), mutta kolme päivää monessa eri lähteessä riittävä eristysaika. Vaatteet kannattaa pestä niin kuumassa kuin vaan kestävät, 60-80 ja kuivausrumpuun jos sellainen löytyy. Erilaisia desinfioivia aineita on vaatteillekin, sanytolilta muunmuassa. Peretikkahapon väittävät tehoavan jos mikään muu ei toimi. Kiillolta saa oxy nimistä desinfioivaa pesuainetta jos ei kuivuria ole eikä meinaa muu tehota. Vaihtoehtoisesti pesulle 3 vrk suljetussa muovipussissa: tukehduttaminen ja ravinnon poissulku samaan aikaan, ja estetään punkkien hoipertelu lähiympäristöön. Lattiat pestävä myös, kloorilla kuolee kaikki oravaa pienempi. Jos syyhy on taloudessa pahana, feikkicrocksit/ muut pestävät sisäkengät lienee hyvä idea, varsinkin jos tilanne esim. Karstasyyhy yhdellä ja talossa oireettomia. Biokill-suihketta tai höyrypesuria/ sanytol-suihketta voi käyttää auton penkkeihin. Itse käytin myös kangassohvaan imuroinnin jälkeen, mutta huovalla suojasin oman ihoni istuessa sen jälkeen. Muistakaa että kangashuonekalun voi ehkä myös silittää, riippuen varmaan silitysraudan johdon pituudesta. Jos syyhyn oireita on aikuisella päässä, korvissa, nenässä ym, älkää epäröikö käyttää paranix-shampoota tai ivermektiinihoitoa tarvittaessa. Itse laitoin permetriiniä kasvoihinkin, ja oli aikas kuiva sen jälkeen jonkun aikaa. Ja virallista tietoa myös jälkikutinoista, Nix on käytännössä hyönteismyrkky permetriinistä laimennettu voide. Se ärsyttää ihoa aivan jumalattomasti, joten ihoreaktioita ja kutinaa seuraa siitäkin, ei tarkoita hoidon epäonnistumista. Kosketusihottuma on tavallista, resorit/ paine/ olkaimet ym aiheutti hillittömän kutinan pitkäääään, yli 4 viikkoa. Msm-tableteilla voi myös tehostaa hoitoja sisäisesti, syyhypunkit ovat herkkiä orgaaniselle rikille. Kaikenkaikkiaan älkää tehkö niinkuin minä tein, ja lietsoko itseänne paniikkiin netin epäonnistuneita syyhyhoitotarinoita lukemalla. Kyseessä on kuitenkin vain tuhottavissa oleva parasiitti, eikä mikään musta surma. Toivottavasti tästä on jollekin apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksesta viisastuneen hoitajatädin infopommi luvassa. 2 kertaa syyhyn perheeltä hoitaneena haluan nyt rauhoitella ja valistaa. Ensimmäisen kerran tutustuin tautiin kun 9v pojalla alkoi iho kutista. Kovinta kutina oli aluksi käsissä, ja niihin ilmestyi punoittavaa täpläistä ihottumaa. Pojalla myös atopia joten liian pitkään oletin että kyse oli normaalista atopialehahduksesta, ja noin kuukauden sai poikaparka kärsiä kunnes sattuman kaupalla tajusin miten poikkeuksellisen pahasta kutinasta on kyse, sillä poika nukkuessa vieressä yhden yön kyhnytti itseään taukoamatta ja valitti aamulla väsymystä. Vein yleislääkärille ja todettiin syyhyksi. Tuolloin teimme voitelut kaikille perheenjäsenille, oireettomille 1 kerta, oireellisille 2 kertaa, 7pv tai pahassa tilanteessa vähemmän välissä. Pesimme käyttöön vaatteet, ja koska oli kesäaika menimme mökille 3 vuorokaudeksi pakoon (eli illalla voide, ja aamulla ennen pesuja mökille--> saunaan ja puhtaat päälle, likaisten vaatteiden käsittely hanskoilla pesusta eteenpäin!). Pojan voitelin uudelleen saunotuksen ja pään paranix-pesun jälkeen Nix-voiteella (huom. Todella pian 1 voitelun jälkeen, jostain luin että pitkälle levinneessä syyhyssä 1 viikon väli ei välttämättä takaa parasta lopputulosta, ja vuorokausi>pesu>uusi vuorokausi hoitosyklillä olisi ollut parempia tuloksia). Noh,uskoo ken haluaa mutta meillä ainakin tällä lähti. Mutta. Unohdin yhden onnistuneen hoidon tärkeän kulmakiven. Muistakaa hyvät ihmiset informoida sitä lähipiiriä, hoitotätejä, opettajia, kavereita, kavereiden vanhempia ja isovanhempia joiden kanssa viimeisten 3-6 viikon ajan ollaan oltu tekemisissä lähemmin. Tähän kosahti tämä eka onnistunut hoito, sillä pojan ukki oli tartuntakuukauden aikana mökillä nukkunut samassa sängyssä pojan kanssa, ja n. 6kk myöhemmin hänellä todettiin pitkälle edennyt syyhy, kun hän ei ollut koko taudista silloin kuullut/ piitannut tuon taivaallista. Kärsinyt kutinoidensa kanssa kuukausitolkulla ja kun lopulta levisi äitiini, alkoi vyyhti selvitä. Ja näin se tuli sitte taas meillekin. Ja kulut oli melkoiset. 8 ihmisen voitelut, jotkut 1 jotkut 2 kertaa, tablettilääkitys ukille ja ennennäkemätön pesuprojekti yhteensä neljässä taloudessa. Tästä toinen vihje: täsmäisku, hoitakaa koko lähipiiri synkronoidusti. Se tulee satavarmana takaisin jos esim. Päiväkotiin jostain selittämättömästä syystä ei uskalla/ halua kertoa. Herranjumala loisia on ollut aina, ja juuri ed.mainitulla tavalla ne leviää: tietämättömyydestä ja väkinpitämättömyydestä.
        Tokalla tartunnalla perehdyin tähän viholliseen tarkasti, ja luin mm. Jenkkilästä aiheesta tehtyjä tutkimuksia, joista kyllä huomasi että Suomessa on syyhyn hoidon tietotaito aivan hukassa. On olemassa sekä permetriinille että ivermektiinille resistenttejä kantoja. Eli jos pilkuntarkan päästä varpaisiin kymmenen kertaa nix-shampootuksen ja voitelujen sekä siivoushysterian päätteeksikään ei lähde niin voi olla että tällainen kanta on kyseessä. Ja siihen loppuu Suomen valtion sisäinen hoidonosaaminen. Mutta huomio: niille kenellä resistentti kanta, EU alueelta saa mm. Ebayn kautta, tai Iso-Britanniasta tai Irlannista muitakin syyhylääkkeitä. Eurax-voidetta, Rikkivoidetta ja saippuaa, sekä bentsyylibentsoaattivalmisteita. Myös malationi-nimistä ainetta on mutta sekin enempi tai vähempi tehoton uusille kannoille. Bentsyylibentsoaattia saa hakemallaTornion kautta ruotsin puolelta (Tenutex-voidetta), tai virosta bentsotal salv:ia. Jälkimmäinen lääkkeenä halvempi, reissuna ei niikseenkään plus syyhyn vieminen laivalle: älkää tehkö sitä. Luontaistuotepuolelta teepuuöljy, neem-öljy, sekä manuka-öljy muun muassa auttavat syyhyyn, joillain jopa hoitavat pois kokonaan. Kova saunotus on hyödyksi jollei jopa tuhoa punkkeja, polttavia löylyjä kestävälle yksi lisäapu. Alkoholi eri muodoissaan iholle auttaa heikentämään kantaa. Permetiinisuihkeitakin joju kokeillut ja tehoaa kyllä varmasti, voi vaan aiheuttaa maksan posahtamisen itse punkkitelakallekin. Itse ostin irlannista nettiapteekista Ovelle-nimistä bentsyylibentsoaattivalmistetta, postin lakon vuoksi ikävä kyllä tuotteen tuleminen hieman kesti mutta normaalioloissa tulee aika nopeasti. Heiltä saa myös permetriinivalmisteet murto-osahinnalla postikulutkin huomioiden. Suosittelen siivousrumbaan panostamista, jos ei ole mahdollisuutta lähteä evakkoon.

        Onko jotain hyviä linkkejä noille ulkomaalaisille sivustoille, joista saisi enemmän apua?


    • Anonyymi

      kiitos tsemppiviestistäsi! itse huomasin, että tämän saa aikuiselta hoidettua helposti pois, kun ensin käsittelee Nixillä koko kropan ja sitten laittaa Nixiä vain niille alueille, jotka kutiavat, ja aina kun kutiavat. Nix aiheuttaa itsessään kutinaa, mutta se on jatkuvaa kihelmöintiä/ärsytystä. erilainen tunne, kun kutina tulee vain illalla /yöllä, tiedät siitä, että siellä on joku vielä elossa , niin rasvaa Nixillä vain se kutiava kohta niin kauan kuin tarvis ja unohda tuo vkon välein juttu, koska munimisaika on se 3-8pvä.
      rauhoita nixin ärsyttämä iho perusvoiteella ja sekoita siihen ruokasoodaa.

      Mutta mitä ihmettä teet pienen lapsen kanssa, jolla se on mennyt vielä nenään? en toivoisi tätä helvettiä kenellekään. jos jollain vinkkejä, niin otan vastaan. tai kokemuksia manukasta yms

    • Anonyymi

      Minulla syyhy tai syyhylääkkeet (hoitona oli sekä nix että Stromectol, lisäksi huolellinen siivous ja saunotus ja pakastus, myös uudellentartunta mahdoton) laukaisi avantouinnin jälkeen nokkosihottuman. Myös syyhypaukamia (lähes sentin kokoisia koholla olevia punaisia paukamia) tuli hoidon jälkeen, lääkäri selitti niiden olevan elimistön puolustuskeinon kuolleille punkin osille. Onko muilla kokemuksia syyhypaukamista tai lisääntyneestä herkistymisestä syyhyn hoidon jälkeen? Itsellä myös nikkeliallergia on selvästi pahentunut.

    • Anonyymi

      laittakaa avun saaneet syyhyn tunnistaneiden lääkäreiden nimiä niin muutkin saisivat avun

    • Anonyymi

      hei sinä joka varisit mustia kiteitä, annatko lääkärin nimen joka sinua auttoi?

      • Anonyymi

        Onko hyvä merkki, kun nix voiteen (permetriinin) ja ivermektiinin jälkeen , pari päivää jälkeen, ihosta puskee kauttaaltaan tummaa karvanöyhtää, pisteitä tms. Erityisesti yläkropasta. Päänahkaan ei tahdo mieto nix shampoo auttaa. Yhä kutisee ja on mustia pieniä pisteitä ja pätkiä... Millähän tästä on muut päässeet?


    • Anonyymi

      Onko muilla ollut syyhyssä sellaisia ohuita, pitkiä, tummia kiekuroita kuin lankoja eri asennoissa. Niitä on ollut päänahassa, hiuksissa ja ihossa ympäri kehoa noiden toisten kuvaamien pätkien, pisteiden ja haihtuvien lisäksi. Kummallisia; mitä lie ovat? Kutinaa on myös. Nix-voide auttanut päiväksi pariksi. Millä olette päässeet eroon, jos on vastaavaa ollut?

      • Anonyymi

        Kun antoi nix-shampoon olla pidempään päässä suihkumyssyn alla, valui korvalehtien taakse noita tummia, pitkiä ja melko ohuita, lankakerämäisiä kiekuroita... nix selkeästi valutti niitä hiuspohjasta . Onko joku huomannut tällaisia ? Niitä ollut myös kainaloissa, polvitaipeissa, selässä jne. Mikä ihmeen syyhykanta tämä on...


    • Anonyymi

      Joo järvenpään amiksissa jyllää syyhy mulla ja mun kaikil frendeil on syyhy ja ei millää pääse eroo

    • Anonyymi

      Millä helvetillä eroon?? Mulla ollut helmikuusta käynyt lääkärissä nyt kolmasti ja oon hoitanut voiteella, tableteilla, kaikella mahdollisella myrkyllä . Ei lähde. Pessyt vaatteet ja kaikki joka päivä 80 asteessa ja imuroinu ja tuulettanu kämpän patjat ihan kaikki. Hermot niin riekaleina että varmaan pitää vetästä ittens narunjatkoks. Vittu mitä paskaa.

      • Anonyymi

        Kannattaa lukea eri keskustelupalstojen Syyhy -aiheisia keskusteluja.. tuntuu olevan yhä enemmän ja vierasta kantaa , mikä on sitkeässä . Lääkäreillä ei ole täällä Suomessa mitään asiantuntemusta näihin liittyen. Surullista ja valitettavaa, elävät jossain ’pohjolan kuplassaan’, jonne ei vieraita kantoja ja tauteja heidän mukaansa kulkeudu (eivät ehkä ole kuulleet globalisaatiosta tai ilmastonmuutoksesta jne). Uusia vitsauksia kantautuu myös tänne. Pitäisi heidän oppikirjassa päivittää.


      • Anonyymi

        Sympatiat täältä!

        Me saatiin tartunta uutena vuonna ja koko vuosi ollaan käytetty tabletteja ja voiteita vuoron perään. Viimeksi tableteilla luultiin, et päästiin eroon, mut sit taas tuli käytäviä. Pesin kaksi viikkoa putkeen viimeks petivaatteita joka päivä, ostin jopa makuupussit tätä varten. Silti tuli taas jalkapohjiin. Nyt rasvat ja uusi yritys. Nyt vielä luutuan lattiat joka päivä ja yritän pyyhkiä pinnatkin.

        Ongelmana tässä on se, että se voide pistää kutittamaan kahta kauheammin eikä oikein tiedä, mistä mikäkin johtuu. Käytävistä sen toki sit varmuudella tietää.

        Lääkefirmat ovat huomanneet tämän, koska nostivat just lääkkeiden hintoja. Voiteiden kahden viikon satsi koko perheelle maksaa 300€ ja tabletit maksaa 425€. En yhtään ihmettele, että ihmiset jättävät hoitamatta, koska mitään näistä ei Kela-korvata :(

        Onneks alko pakkaskelit.


      • Anonyymi

        Mietin että miten vitussa joillakin on kestänyt vittu mielenterveys ees kunno ku itellä meinaa jo hajota ku ollu nyt joku 3 kuukautta toi


      • Anonyymi

        No en suosittele mutta kyllä vittu ite vedän jos tää ei vittu lopu tai tulee uusiks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin että miten vitussa joillakin on kestänyt vittu mielenterveys ees kunno ku itellä meinaa jo hajota ku ollu nyt joku 3 kuukautta toi

        Mulla ei.
        Yritin itsemurhaa,nyt toistamiseen suljetulla....


      • Anonyymi

        Mikä tilanne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin että miten vitussa joillakin on kestänyt vittu mielenterveys ees kunno ku itellä meinaa jo hajota ku ollu nyt joku 3 kuukautta toi

        Mulla meni itsemurhayritykseen
        Nyt toistamiseen suljetulla.


    • Anonyymi

      Ei tää taida lähteä. Nyt hermot niin riekaleina että oon kokeillut aikalailla kaikkea. Levittänyt iholle ihan myrkkyjä , kokeillut ruokasoodaa levittää, söin jopa teepuusaippuaa jos se vaikuttaisi sisäisesti syötynä, iholle levitettynä lievittää kutinaa muttei lähde. Onko kukaan tilannut stromectolia ulkomailta, Suomessa kun tilalla on scatol mikä maksaa yli 60e /4 tablettia ja ei myy apteekkarit jossei taas käy yksityisellä hakemassa uutta reseptiä ja varmistusta. Niin alan olemaan sen kannalla että tilaan sokkona ulkomailta jotain myrkkyjä , tai eläimien matolääkkeitä. Tulee halvemmaksi. Vituttaa tää syyhy niin ei ole minkäänlaista elämäniloa, ei haittaa mikään kokeilu. Hengenlähtökin olis jo armollisempi . Keskusteluja olen tosiaan selannut nyt 8kk suomeksi ja englanniksi. Lähes kaikkea oon kokeillut. Ja on syyhy, sen tiedän kun iho on ihan täynnä sentin mittasia "viivoja" ja lisää tulee, sormien välit kaikki ihan vesirakkuloilla ja käytäviä täynnä. Onko jotain myrkkyä joka syövyttää ihon niin rikki että kuolis varmasti ?

      • Anonyymi

        Onko sulla levinnyt päänahkaan ? Onko muita oireita kuin ne jäljet iholla ?


      • Anonyymi

        Itse tilasin moxidectiiniä netistä joka on tarkoitettu jokisokeuteen, se on antihelmintilääke eli menee samaan kategoriaan ivermektiinin kanssa. kuukauden puoliintumis aika joten yksi hoitokerta riittää tappamaan koko syyhypunkin elinkaaren. Otin n.viikkositten 0.4mg kerta annoksena ei. Sivuoireita. kutina loppunut ja suurin osa pateista kadonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tilasin moxidectiiniä netistä joka on tarkoitettu jokisokeuteen, se on antihelmintilääke eli menee samaan kategoriaan ivermektiinin kanssa. kuukauden puoliintumis aika joten yksi hoitokerta riittää tappamaan koko syyhypunkin elinkaaren. Otin n.viikkositten 0.4mg kerta annoksena ei. Sivuoireita. kutina loppunut ja suurin osa pateista kadonnut.

        Tämä olis kyllä kova?🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tilasin moxidectiiniä netistä joka on tarkoitettu jokisokeuteen, se on antihelmintilääke eli menee samaan kategoriaan ivermektiinin kanssa. kuukauden puoliintumis aika joten yksi hoitokerta riittää tappamaan koko syyhypunkin elinkaaren. Otin n.viikkositten 0.4mg kerta annoksena ei. Sivuoireita. kutina loppunut ja suurin osa pateista kadonnut.

        Mistä tätä tilastot?


      • Anonyymi

        Itsellä ollut syyhy 7 kuukautta. Vituttaa hoitohlökunta ja koko perse Suomi. Ihmiset eivät saa tilata lääkkeitä saatana eikä hoitohlökunta ymmärrä mistään mitään. Saatana kuinka tekis mieli hieroa palleja niitten naamaan. Noh tutkin hyönteismyrkyt ja eläinten punkkituotteet. Lisäksi hankin ystävien avulla lääkkeitä ulkomailta. Hoitoa teen nyt pari kuukautta parin päivän välein etteivät ehdi taas munimaan uusia munia. Saatanasta nuo otukset... Ei anneta periksi...


    • Anonyymi

      Bentsyyli bentsoaatia on käytetty iät ja ajat, ulkomailta saa voidetta ja suomesta hevosille tarkoitettuna ja rikkivoide on myös vanha keino. Voiteen saa reseptillä tai jotkut oli tehnyt itse apteekista saatavasta rikkijauheesta ja perusvoiteesta. mulla nää menossa nyt kokeiluun. Mulla myös mustia kiekuroita ja pisteitä lisäks nuppineulan pään kokoisia punaisia reikiä ja kerran näin vaaleita matoja, hyi helvetti.. 6kk helvettiä kestänyt nyt 1000 euroa rahaa palanut. Olen tartuttanut nyt koko perheen. Likaisista lakanoista mökiltä tuli. Jos ei me ohi pian tapan itseni.. Olen henkisesti täysin riekaleina. Suunnitellut hirttäytymistä kun olo on pahimmillaan. koko vastalo on täynnä jälkiä myös päänahassa on kutinas jota luonnehtisin liikehdinnän tunnuksi. vierekkäisiä rupisia jälkiä on, iho on aivan hilseinen ja rutikuiva hoidoista. Ruokahalu ja elämänhalu on mennyt.. 2 vuotiaskin sairasunut ja huutaa yöt sattuu kutiaa. itse valvon yöt ja sydämen ylirasitus tästä johtuen. Auttakaa.. Takana 4 nix hoitoa siivouksineen ja tablettikuuri, teepuuöljyt ja viinietikat käyty läpi ja hyönteismyrkyt ja käsidesit. Jos ei olis taaperoa ni olisin tappanut jo itseni... Kamalinta on pojan tuska siinä unohtuu oma tuska kun pieni itkee. lääkärissä käyty 3sti..rahat loppu...

      • Anonyymi

        Miten kävi testasitko hevosille tarkoitettua ainetta? Auttoiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kävi testasitko hevosille tarkoitettua ainetta? Auttoiko?

        Mua kiinnostais myös auttaisiko bio nix valmiste?? Se sisältää sitä bentsyyli bentsoaattia. Joku sitä jossain oli kokeillut ja ihon kutina helpottanut ja iho tuntui pehmeältä. Kiinnostais tietää, että onko se vahvuus sellainen, että punkit myös kuolee. Meillä tuo ihmisten nix valmiste on pilannut pojan ihon ja mies kutiaa niin kovasti, että sen pää leviää ihan just. Nyt on meillä otettu ensimmäinen satsi scatolia, kun stromectolia ei mistään oikein tunnu saavan. On tämä kyllä ihan yhtä helvettiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mua kiinnostais myös auttaisiko bio nix valmiste?? Se sisältää sitä bentsyyli bentsoaattia. Joku sitä jossain oli kokeillut ja ihon kutina helpottanut ja iho tuntui pehmeältä. Kiinnostais tietää, että onko se vahvuus sellainen, että punkit myös kuolee. Meillä tuo ihmisten nix valmiste on pilannut pojan ihon ja mies kutiaa niin kovasti, että sen pää leviää ihan just. Nyt on meillä otettu ensimmäinen satsi scatolia, kun stromectolia ei mistään oikein tunnu saavan. On tämä kyllä ihan yhtä helvettiä!

        Onko teillä helpottanut?Meidän perheessä todettiin syyhy marraskuulla. Ihotautilääkäri totesi kaikille rasvat ×2 ja teinille myös lääkkeet. Nyt tuntuu, että olisi uusiutunut. Kyllä tässä alkaa olemaan todella väsynyt. Jos me tästä selvitään haluan kertoa onnistumistarinani täällä muille. Tuntuu, että ne on niin vähissä. Paljon jaksamista teille kaikille taistelussa syyhyä vastaan. Itse alan olemaan täysin loppu ja rahaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko teillä helpottanut?Meidän perheessä todettiin syyhy marraskuulla. Ihotautilääkäri totesi kaikille rasvat ×2 ja teinille myös lääkkeet. Nyt tuntuu, että olisi uusiutunut. Kyllä tässä alkaa olemaan todella väsynyt. Jos me tästä selvitään haluan kertoa onnistumistarinani täällä muille. Tuntuu, että ne on niin vähissä. Paljon jaksamista teille kaikille taistelussa syyhyä vastaan. Itse alan olemaan täysin loppu ja rahaton.

        Melkee iha sama juttuku täälläkki


      • Anonyymi

        Koititko hevoselle tarkoitettua lääkettä?


      • Anonyymi

        Miten voit nyt?


      • Anonyymi

        Kokeilitko sitä hevosille tarkoitettua ??


      • Anonyymi

        Hei. Mikä on tilanteenne? Ehkä voin auttaa...


    • Anonyymi

      Aikoinaan oli DDT-nimistä myrkkyä joka auttoi tehokkaasti syyhyyn ja satiaisiin. Aine lienee kielletyy nykyään

    • Anonyymi

      En jaksanut tätä pitkää keskustelua lukea alusta loppuun.. Itsellä ollut syyhy muutamaan kertaan mutta viimeisimmällä kerralla laitoin ohuen kerroksen kosteusvoidetta vartalolle ennen NIXin levittämistä. NIXiä kului puolet vähemmän ja teho oli parempi.

      • Anonyymi

        Onko näin??


    • Anonyymi

      Mulla nyt ollu siihe yhteensä 5 kertaa lääkitys yhen hoitsu kusi ite ku käski ottaa vaa yhen kerran sen tabletti version vaikka pitäs ottaa 10 päivän päästä uus ollu jo jostai vitun marraskuusta vai olikohan syyskuusta asti ja ikinä ei oo näin paljoa vituttanu ja ku ei mitää hajuu kaa mistä se on tullu nyt oli tos pari vk sit taas se stromectoli ja jos nyt ei vielläkkåä lähe ni vittu mä sanon oon kaikki jutut ihan oikein tehny petivaatteet ja patjat ja kaikki pessy. Ollu 2 kertaa toi nix voide ja 3 kertaa stromectol

      • Anonyymi

        Tekis mieli mennä vittu johonki saunaa nukkuu tai upottautuu vittu avantoo


    • Anonyymi

      Tämä tuskin lohduttaa ketään, mutta kerrompa kuitenkin. Sain trooppisen syyhyn reilu pari vuotta sitten Lattareista hostellin sängystä. Taistelin puolitoista vuotta; lukemattomat Ivermectiinit ja permetriinit ja kaikki mahdolliset luontaiskonstit maaninen siivoaminen/vaatteiden pakastaminen/kuumentaminen. Välillä hieman helpotti, mutta tämä syyhykanta näyttää olevan resistanssi noille käytössä oleville lääkkeille. Hammastahna tappoi valtavan määrän punkkeja päästä, mutta teki tukasta korpun. Kyllä, tämä syyhy elää myös päänahassa. Vaivan takia olen eristäytynyt täysin sosiaalisesta elämästä ja lähinnä kääntynyt sisään ja vain meditoinut. Viimeiset kuukaudet olen vain alistunut helvetilliseen yölliseen kutinaan ja sen takia painajaiset lisääntyneet. Lääkäriin en enää mene koska tehokkaita lääkkeitä ei ole saatavilla. Pitäiskö meidän pitkästä syyhystä kärsivien perustaa oma clubi?! 😉 Jos jotain asiaa elämässäni kadun, niin sitä että menin yöpymään siinä saatanan El Salvadorilaisessa hostellissa!! Tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville!

    • Anonyymi

      Teepuuöljy/oliiviöljy sekoitus auttaa kutinaan. Oon laittanut pienen lorauksen oliiviöljyä pikariin ja siihen sitten noin 10 tippaa teepuuöljyä. Topsipuikolla kun levittää niin koko vartalolle riittää. Kutina on loppumut aika nopee. Illalla kun levittää niin yöt mennyt hyvin.

      Siihen autaako itse syyhyyn en ota kantaa. Tässä on kuitenkin taustalla nix voitelut ja suunnitelmissa hyödyntää myös neem öljyä jne jne.

    • Anonyymi

      Meidän kahden hengen perheessä lapsi sai syyhyn. Kävimme ihotautilääkärillä joka määräsi Nix-voidetta koko perheelle ja niille keiden kanssa oli ollut esim. yöpynyt yhdessä jne. Voidetta piti laittaa uudelleen 2 viikon kuluttua. Lisäksi laitoimme suurimman osan käyttövaatteista jätesäkkeihin sekä sovimme että kaapissa olevia ei käytetä n. 5 päivään. Osan vaatteista pidimme saunan kuumuudessa ja osan pesin 60-asteisessa.

      Kutina loppui ja huokaisimme helpotuksesta, mutta yhtäkkiä noin viikon-kahden päästä lapselle nousi uudelleen paukamia eri puolille kehoa, lähinnä pakarat ja sisäreidet. Onneksi lääkäri oli kirjoittanut reseptin Sibicort- voiteesta ja kehottanut käyttämään sitä, koska iho voi reagoida kutinaan pitkäänkin syyhyn jälkeen. Ajattelimme, että kokeillaan ensin tätä kortisonivoidetta. Noin viikon-kahden päästä Sibicort-voiteen käytön aikana alkoi kutina ja paukamat häviämään. Eli muistakaa, että iho voi reagoida pitkään vaikka syyhy itsessään olikin jo poissa. Sibicortia saa myös ilman reseptiä. Että ei kannata heti turvautua uuteen Nix-kyytiin, jos ilmaantuu uusia paukamia.

      • Anonyymi

        Tota voisi kokeilla🤔 itsellä viides vai kuudes kerta nix voidetta ja tuntuu että pahenee vaan..


      • Anonyymi

        Koko vartalon tosiaan hieroitte sitä sibicorttia?


    • Anonyymi

      Te joilla on lapsia laittakaa viestiä....
      Kaipaan vertaistukea

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mulle tuli myös syyhy! Ja pitäisi tehdä tuo siivous rumba, mutta isäni ei siihen suostu, koska on laiska, itsekäs ja sellainen diiva että ei usko syyhyyn ja ei voi tehdä mitään "likaisia siivous hommia" ja ei suostu olemaan istumatta sohvilla ja käymään sitä hoito, rasvaus rumbaa.... En tiedä mitä teen!! Tulen hulluksi tän kanssa! Ei ole rahaa niihin nix voiteisiin tai mihinkään muuhunkaan! En jaksa enää tätä. Tapan kohta itseni.

    • Anonyymi

      Auttakaa kaikki!?!?? Jos on syönyt syyhylääkkeet niin täytyykö sen jälkeen nukkua pitkillä vaatteilla? Esim legginssit,sukat ja pitkähihainen?!?!

      • Anonyymi

        Nix voiteella pitkissä vaatteissa nukkuminen oli muistaakseni suositeltavaa ohjeissakin.
        Tabletti kun on sisäinen lääke niin en siinä näe syytä pitkissä olla.


    • Anonyymi

      Kauhean paljon täällä on tekstiä taudin eri vaiheista, mutta parantumisesta kukaan ei kirjoita juurikaan joka itseäni ahdisti.

      Luulen että nyt tämä piinaa alkaa olemaan ohi.
      Lokakuussa alkoi yhdellä perheen jäsenellä ja kahden virheellisen diagnoosin jälkeen joulukuussa selvisi mistä kyse. Jos joka eka lääkäri olisi kehannut teiniltä kysyä onko kiveksissä paukamia niin olisi diagnosi tullut kuulemma heti oikein. Oireet oli kuitenkin siinäkin vaiheessa pysynyt vain yhdellä perheestä.

      Siihen alkuun otettiin sitten Nix voiteet ohjeen mukaan, mutta päätettiin "säästää" ja hoidettiin vain tätä yhtä oireista. Vaateet pakastettiin ja pestiin 60 asteessa. Patjat saunotettiin jne.
      Lääkärin määräämät kortisoni voiteeet jonkun verran helpotti kutinaa. Uuden vuoden tietämillä sitten todettiin itselläni selkeitä oireita. Tässä kohtaan koko viisihenkinen perhe sitten hoidettiin Nixillä ja vuoden vaate/petivaate rumba uudelleen. Niin että kaikki pyyhkeet ja petivaatteet meni pari viikkoa putkeen pesuun joka käytön jälkeen samoin kuin vaatteet. Lisäksi sohvat yms käsiteltiin permetriini hyönteismyrkyllä.

      Lääkäri oli määrännyt itselleni ja toiselle perheenjäsenelle Scatolia, mutta hinnan takia ei näitä vielä haettu. Kutina oli kovaa ja illalla kovempaa.

      Päädyimme toiseen ratkaisuun eli luontaistuotteiden apuun.
      Teepuuöljy sekoitettuna oliivi öljyyn auttoi kutinaan. Paremmin kuin mikään kortisoni tai aluevera tuote (joita niitäkin luonnollisesti meni). Näiden lisäksi hoidettiin itseämme Neem öjyllä iltaisin (ja sitten aamulla pois huuhtelu). Luulen että tämä auttoi asiaa jonkun verran, mutta vaikea sanoa tappoiko se punkit kuten tarkoitus oli. Vedin varmaan ite tän överiksi ja se saattoi alkaa itsessään ärsyttämään ihoa.

      Helmikuussa taudin alkuperäiselle kantajalla haettiin taas uudet nixit ja näistä ensimmäisen jälkeen hänellä alkoi helpottamaan tilanne.Päädyin kuitenkin helmikuun loppupuolella siihen että haetaan ne Scatolit nyt varmuudeksi vielä. Otin lääkkeen perjantaina ja lauantaina alkoi paukamia ja rakkuloita tulla käsiin oikein urakalla. Tässä kohtaan pelästyin kun kuvittelin vielä rakkuloiden olevan niitä käytäviä. Tän vuoksi päädyin nopeasti lääkärille ja tällä kertaa olikin sitten asiantunteva lääkäri. Pitkällisen tutkimuksen jälkeen hän totesi kuitenkin että mielestäni minulla ei ole enää tartuntaa vaan tämä on jälkioireita edelleen.
      Jos näin niin jälkioireita oli ekan Nix kuurini jälkeen ollut melkein kaksi kuukautta. Otettiin tähän kuitenkin vielä uudet Nixit päälle jonka lisäksi sitten iso kasa helpottavia voiteita ja allergia lääkkeitä. Antihistamiineja sai kuulemma max neljä syödä tässä tarkoituksessa ja pidempää niin menikin,

      Nyt tästä jälkimmäisestä Nixistä on aikaa kahden ja puolen viikon verran ja silloin oli jo kutinat helpottaneet niin alan olla suhteellisen levollisin mielin että homma on ohi. Jotain näppylöitä sinne tänne ilmestyy välillä, mutta kuulunevat asiaan. Niitä kortisoni voiteella sitten hoidetaan, mutta ne ei kutise.
      Luulen että tämä oli tässä nyt meidän perheen osalta.

    • Anonyymi

      Ei välttämättä syyhy.

      Tuttu sai mrna piikin jälkeen järkyttävän kutinan syyhyn tapaisen
      jatkunut kuukausia.

    • Anonyymi

      Ostin ite tota off moniteho suihkun sitä iltasin kaikkien jalkoihin

    • Anonyymi

      Itsellä tuntuu että, pahenee vaan syyhy,kun viides kerta jo nixiä käyttänyt! On paljon näppylöitä tms.😑😑 Hulluksi tässä tulee! Viikon verran aina odottanut ja laittanut,välillä 4pvän sisään. Pessyt vaatteet 60 asteessa

    • Anonyymi

      Hitto en ymmärrä, Miks ei kela voisi korvata näitä?!? Taikka olla halvempia nämä tuotteet!! Hinnat on niin pilvissä että voi perkele.. itelläki reilu 300e menny nix voiteesee tms, imuroinut sängyn,lattiat tms tms..pessyt pyykit 60 laittanut kuivausrumpuun

    • Anonyymi

      Sain Ivermectin medical valley 3 mg tabletti , pitääkö tabletti siis ottaa rasvaisen ruuan kanssa? Vai niinkuin paketissa lukee tyhjään mahaan. Ja minulle sanottiin että 2vk päästä uusinta, kuulostaa hirveän pitkältä aika väliltä. Kannattaako rasva hoito vetää myös tabletin kanssa jos joo niin samaan vai vähän eri aikaan? (Esim puoli välissä tabletti hoito? ). Minulla siis 1x2 rasva hoito takana jo mutta ei tuntunut auttavan kuin päiväksi tai kahdeksi kutina ja tämän jälkeen tullut jälkiä myös lisää

    • Anonyymi

      Apteekissa sanottiin että nyt ollut reilun vuoden syyhy epidemia, uskoisin että tuo lääkäreiden määräämät pitkät hoitovälit jopa kaksi viikkoa osa syypäänä tähän

      • Anonyymi

        Itsellänikin helpotti rasva pariksi päiväksi sit taas paheni ja sama homma toisen rasvauksen kanssa. Eli varmaan munista kuoriutunut uus kanta.


      • Anonyymi

        Mistä ihmeestä se on tullut nyt tänne.. itekkää tiedä mistä ihmeestä se on tullut!! Miettinyt pääni puhki vaan


    • Anonyymi

      Onko tuo scatol pitkä vaikutteista?

    • Anonyymi

      Desintan salva aikoinaan poisti syyhyni.

    • Anonyymi

      Onkos joillakin nyt syyhyn?? Miten jakselette? Itellä kurja olo ja välil tuntuu että vois vaan luovuttaa😬😬 käyttänyt monet nix voiteet ja ei auta. Pessyt vaatteet 60 ja laittanut kuivausrumpuun noin kaheks tunniks, pessyt lattiat ja imuroinut ja tietty sängynki. Meinasin ostaa retkipatjan et siin nukkuisin,ni aina imuroida sen nukkumisen jälkeen,mut kolmesta kaupasta oli loppunut nekin hemmetti vieköön

      • Anonyymi

        Joo täällä kärsitään samasta ongelmasta! Kaikki alkoi jo viime vuoden elokuussa. Välillä se on parantunut, mutta sitten tullut taas uudelleen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo täällä kärsitään samasta ongelmasta! Kaikki alkoi jo viime vuoden elokuussa. Välillä se on parantunut, mutta sitten tullut taas uudelleen....

        Ei helvettiä, aivan perseestä! Ootko liikkunut kämpästäs mihinkään? Mielialaan vaikuttaa varmasti?!?😐😑itelläki monet nixit menny helvetti soikoon,yheksä ainakin!! Saatana että tämä on paskaa. Sit ku tiedä mistä edes sai koko helvetin paskan!! Oiski älynnyt sillo heti ottaa syyhy lääkkeen ku oli rakkula ja yks patti. Luulin että oli joku osunut siihen, ja et alkaa paranemaan,kun yleensähän semmonen on. Mut eipä ollut ei!


    • Hei! Olen sairastanut trooppista syyhypunkkitartuntaa lukemattomia kertoja 13 vuoden ajan. Sain ne alunperin Thaimaasta. Olen päässyt niistä joka kerta eroon sinnikkään hoitojen avulla. Ensimmäiseksi hanki TEATREE-ÖLJYÄ. Kaada sitä kämmenellesi ja kasta pumpulipuikkoja siihen ja putsaa sillä korvasi ja nenäsi ainakin 2 kertaa vuorokaudessa. Sekoita myös TEATREE-öljyä veteen ja puhdista kasvosi ja kaulasi siihen kastetulla pumpulilla. Käy usein saunassa kunnon kuumassa löylyssä. Pese kaikki käyttämäsi vaatteet ja vuodevaatteet 90 asteisessa vedessä. Vaihda vaatteet usein ja pese kaikki. Osta apteekista DIMETHICONE-silikonivoidetta. Voitele sillä kaikki raapimasi kohdat ja putsaa myös korvat ja nenänsieraimet sillä. Varaa aika yksityiselle matkailualan erikoislääkärille joka on myös infektiolääkäri ja kerro oireistasi ja siitä miten ne sait. Pyydä häntä määräämään sinulle IVERMECTIN-loishäätökuurit. Niitä tarvitaan ainakin 2 jos tartunta on paha ja oireet ja kutina pahoja. SE vaikuttaa n. kuukauden mutta hoito pitää uusia kahden viikon kuluttua ensimmäisestä kuurista. Jatka saunomista, vaatteiden ja vuodevaatteiden pesua koko taudin kestävän ajan ja käytä topsypuikkoja joihin olet laittanut TEATREE-öljyä (raakana) vaikka se tuntuu ikävältä ja tuoksuu pahalta. Peitä kaikki nojatuolit ja sohvat kankailla ja pese niitä 90 asteisessa pulverivedessä. Poista kaikki matot lattioilta ja imuroi usein asuntosi. Puhdista myös tietokoneen näppäimet kuumalla vedellä ja fairyllä jos kirjoittelet. Näitä kaikkia ohjeita toistamalla pääset 2:ssa kuukaudessa eroon punkeista ja kutinasta. Rasvaa myös ihoasi ja voit kokeilla syödä ATARAXIA , Se on allergialääke kutinaan. Jos et kutinalta saa nukuttua öisin syö unilääkkeitä tai käy ulkona kävelemässä.

    • Anonyymi

      Meillä levisi lähihoitajaluokass muutama vuosi ditren syyhy. Yksi oli saanut sen asiakkaalta. Piti pistää pehmustetut penkit kuukaudeksi varastoon, kaikkien piti pestä vaatteensa, petivaatteensa ja pitää joka päivä patjaansa ulkona pakkasessa ja sitten joku tietenkin elätti syyhypukkeja nojatuolissaan.... ja taas ne levisivät. Kukaan ei päässyt keikkatöihon mihinkään moneen kuukauteen.

    • Anonyymi

      Ei tämä saatanan paska taida lähtee koskaan pois! On kyllä niin,että voimat vetää pois. Miks perkele tämmösiä pitää edes olla ja mistä helvetistä sen saanut!!

    • Anonyymi

      Ei auttanut nix rasvat eikä tablettikuuritkaan. Joku vinkkasi että mm. puuilosta
      saatava bio nix voide auttaa. Otimme testiin,500 ml pullo maksaa n. 40e.
      Tarkoitettu eläimille,hevosille mutta ei siinä ole kieltoa etteikö ihmisille saisi käyttää.
      Testasimme,raakana iholle illalla,pientä poltetta aluksi ja aamulla pesu.
      Nyt kutina jo tosi vähäistä. vaikuttaa tehoavan. Joku sanoi sekoittavan tätä perusrasvaan mutta tehoaa paremmin raakana. Jokainen omalla vastuullaan
      kokeilee jos kokeilee. Kova tauti vaatii kovat lääkkeet.

      • Anonyymi

        Kohta pitää itekkin kokeilla tuota!! Ei tuu tästä helvettiä jää muuten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta pitää itekkin kokeilla tuota!! Ei tuu tästä helvettiä jää muuten

        Helvettiäkään*


      • Anonyymi

        onko toiminut?


    • Anonyymi

      Satiaislääke auttaa kutkaan kuin kutkaan. Oikealla lääkityksellä siitä pääse kertaheitolla eroon. Kaikenkarvaset syyhy yms. ei tapa satiaisia.

    • Anonyymi

      Nix-voide ei tehoa näihin lutikoihin yhtään tehokkaasti! että silleen Nix-voide 35€ ja Raidia saa alle kympin, jolla sumuttaa 3-4 ihmistä. Nix-voide tuupi riittää hätinä yhdelle ja hätinä jos oikein karvainen... Suosittelen kestämään punaisen muurahahais ja torakka aerosol Raidin kirvelyt ja lutikat häviää muutamassa päivässä! Mtaa tappaa se tämän vitun paskan pois ja se kestettäköön.

    • Anonyymi

      Punainen Muurahais- ja Torakka - aerosoli tehoaa kahdessa päivässä, mutta kirvelee ihan kivasti ensimmäiset 5 tuntia, mutta hitto tehoaa ihan varmasti, kun nix-naks rahastus voide ei kelpaa kuin kenitaalin liukkariksi.

    • Anonyymi

      Nix ei tehoa yhtään ja aivan jäätävän kallista kun tuubeja pitäs olla normaalikokoiselle ihmiselle 2 kun voitelee.

      Parhaaksi konstiksi totesin punaisen torakka Raid suihkeen!!!! Sillä lkanat patjat vaatteet ja oma iho, niin johan lähti syyhy parissa päivässä kun se suihke on vielä pitkävaikutteinen! Toki kirvelee ärtyneellä iholla hiukan mutta sota piti saada loppumaan!

      • Anonyymi

        Moro! oliksulla todettu siis syyhy?


    • Anonyymi

      Eipä se syyhy korvissa asustele kuten joku ehdotti sinne myrkkyjä ruikkimaan. Raid on hyvä ja koirankirppupulverit paikallisesti annosteltuna antavat riittävä suoja taudista irtipääsemään.

    • Anonyymi

      Syyhy tarttuu vain kun on sukupuolisessa kanssakäymisessä tiettyjen ihmisryhmien kanssa. Kun sen osaa välttää ei tarvita Raidia eikä torakkamyrkkyjä.

      • Anonyymi

        Älä selittele äläkä neuvo kun et tajua asiasta mitään. Pidä vaan torakkamyrkkyä kaapissasi koska jonain päivänä saat itse tartunnan suviseuroissasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selittele äläkä neuvo kun et tajua asiasta mitään. Pidä vaan torakkamyrkkyä kaapissasi koska jonain päivänä saat itse tartunnan suviseuroissasi.

        Teilläpäin onkin eri suviseurat ja paljon Solifereita. Siellä ne satiaiset ja syyhyt vaihtaa ilosesti omistajaa.


    • Anonyymi

      Jos joku tarttee apteekin syyhylääkkeitä ni mulla olis myydä halvemmalla

    • Anonyymi

      toimiikohan avanto syyhyn hoitaan, nehän kuolee kylmässä

      • Anonyymi

        Ei koska sinun kehosi lämpötila ei laske pakkasen puolelle


    • Anonyymi

      Valkoviinietikkaa voi myös käyttää iholle punkkien estoon. On halvempaa.

    • Anonyymi

      Täällä kanssa kamppailtu syyhyn kanssa koko kevät.
      Scatol-kuureja takana, koska Nix-voiteesta ei kuulemma mitään hyötyä.
      Nyt tilanne alkaa näyttämään hyvältä, mutta itseäkin kiinnostaisi kuulla enemmän kokemuksia siitä, miten muut ovat tienneet ettei hoito tehonnut? Millaisia oireita oli, vaihteliko oireet...?
      Tai kuinka pitkään voi olla hieman kutinaa tms. hoidon jälkeen niin, että hoito onkin tehonnut?

    • Anonyymi

      Hei, meidän perheeseen tarttui syyhy. Kaksi hoitokertaa takana ja yksi vielä edessä.

      Olen yrittänyt olla tässä syyhyoperaatiossa todella tarkka ja sitä varten olen kerännyt tietoa useista eri lähteistä. Tässä minun kirjoittama tietopaketti ja vinkit syyhyn taltuttamiseen.

      SYYHYPUNKIN KEHITYS MUNASTA SUKUKYPSÄKSI:

      Naaras munii ihon alle ja näistä kuoritutuu toukkia 2-4 päivässä. Toukat lähtevät tunnelista ihon pinnalle, josta ne kaivavat omat onkalot. Nymfit eli ei-sukukypsät nuorukaiset kaivavat kapeita tunneleita, joissa pariutuminen tapahtuu. Alle kahdessa viikossa (yleensä 9-11 vrk) toukat ovat sukukypsiä aikuisia.

      Urokset ovat pienempiä ja vaeltelevat paljon ihon pinnalla sekä kaivavat lyhyitä onkaloita turvaa varten.

      Urokset elävät usein korkeintaan 2vk, naaraat jopa 6 vk ihmisessä. Ihmisen ulkopuolella alle 3 vrk. Larvat eli kasvuiässä olevat punkit voivat elää ilman ihmistä jopa 1 vk.

      ELI TIIVISTETTYNÄ
      - 3vrk ei välttämättä riitä tappamaan kasvuikäiset punkit. Tarvitaan 1 vk esim. suljetussa pussissa.
      - Tarvitaan kaksi hoitokertaa, koska lääkkeet (ivermektiini ja permetriinivoide) tappavat punkit, mutta eivät munia. Munat siis edelleen kuoriutuvat. Tämän takia ensimmäisen hoitokerran jälkeen on ihan normaalia ilmestyä uusia onkaloita.
      - Hoida myös päänahka voiteella! Käytä mieluiten yhdistelmälääkitystä eli sekä voidetta että tablettia. Hoida myös oireettomat henkilöt, koska ”itämisaika” voi olla jopa 6vk. Heillä voi siis olla punkkeja, mutta keho ei ole niihin vielä reagoinut. Punkit eivät itse aiheuta kutinaa, vaan se on kehon oma tapa ilmoittaa tunkeilijasta ns. allergisella reaktiolla. Eli koko perhe hoidetaan ainakin KAKSI KERTAA. Oirehtivat hoitaisin jopa 3 kertaa. Syyhylääke on kallista, mutta luultavasti edullisemmin selviät, kun hoidat kerralla kunnolla eikä syyhy pääse pitkittymään.
      - Sopiva hoitoväli on 7-10 vrk. Kaksi viikkoa on liian pitkä hoitoväli, vaikka näin terveyskeskuksessa ohjeistettaisiin. Kahdessa viikossa munat mahdollisesti ehtivät kehittyä sukukypsiksi ja munia uudet munat.
      - Suorittakaa siivous hanskat kädessä. Itse suljin kaikki käytössä olleet vaatteet ja tekstiilit (myös esim koristetyynyt) pusseihin ja heitin viikoksi katokseen. Sitten vasta pesin ja vielä rumpukuivasin. En itse luota, että 60 astetta ilman rumpukuivausta riittäisi tappamaan punkit. Matot heitin myös viikoksi pihalle.
      - Eteisen kaapit ns, eristettiin eli niistä ei otettu ja niihin ei lisätty vaatetta. Jokainen perheenjäsen otti itselleen yhdet hanskat, pipon jne. jotka pakastettiin vähintään 24h -20 asteessa. Harrastin pakastusta useamman kerran (noin joka toinen päivä). Tarraharjalla siistin esim. autonpenkit ja sohvan.
      - Kortisonivoidetta ei tulisi käyttää, kun vasta hoitojen jälkeiseen kutinaan, koska heikentävät ihon puolustuskykyä taistelussa syyhyä vastaan.

      Syyhylääkkeistä
      - Permetriinivoide sekoittaa punkin hermoston, joka aiheuttaa kuoleman muutamassa minuutissa.
      - Ivermektiini (tabletti) vaikuttaa punkin solujen ionikanaviin ja aiheuttaa tämän halvaantumisen ja kuoleman.
      - Jos epäilet punkin resitenssiä ivermektiiniä ja permetriiniä kohtaan niin voit käyttää myös apteekissa sekoitettavaa rikkivoidetta tai bentsyylibentsoaattia (molemmat voiteita). Rikkivoidetta on Suomesta saatavilla reseptillä. Bentsyylibentsoaattia ei Suomesta saa, mutta hevosille on Bio Nix nimistä valmistetta esim. Puuilossa myynnissä.
      - Itse käytin lisäksi teepuuöljyä (eteerinen öljy) oliiviöljyyn sekoitettuna. Esim. iltaisin iholle levitettynä auttoi kutinaan!
      - Aloe veraa voidaan lisäksi käyttää geelinä.

      Meidän nelihenkinen perhe hoidettiin tableteilla ja voiteella yht. 2 kertaa. 1v lapsi hoidettiin pelkällä voiteella. Eilen otettiin toinen kuuri ja itse ajattelin ottaa vielä kolmannen kerran viikon päästä. Lisäksi ehdin epätoivoisena tilata ruotsista ”Tenutex kutan emulsion 20 mg/g + 225 mg/g 100 g” voidetta, jossa erityisesti Bentsyylibentsoaatti on syyhyä tappava.

      • Anonyymi

        siis saitko tilattua Tenutex voidetta jostain ruotsin apteekista?


      • Anonyymi

        Erittäin hyvä ohjeistus!


    • Anonyymi

      Jos on syyhy, täytyy käyttää Nix-voidetta ja ottaa ivermektiini tabletteja! Sitten pitää myös pestä ja vaihtaa kaikki lakanat ja kaikki vaatteet (takkeja myöten).

    • Anonyymi

      Tenutex voidetta saa ruotsista apteekista ilman reseptiä. Me saatiin tutun kautta.

    • Anonyymi

      Onko kellään hoitunut syyhy viimeaikoina? Mitä keinoja olette käyttäneet? Olen nyt Bionixillä lotrannut ensin pari viikkoa, sitten hieman taukoa, mutta kutina paheni reilu viikossa ja huomasin ensimmäistä kertaa kunnon käytävänkin, niin että jouduin tekemään kolmannen hoitoviikon ja kun aiemmin tein 3 päivää ekalla viikolla ja samoin tokalla, välissä pesin aineen pois, niin nyt löysin ohjeen jossa neuvottiin jättämään aine iholle kolmeksi vuorokaudeksi ja lisäillä vaan sitä ja sit neljäntenä pestä aine pois ja sitten levittää vielä yhdeksi vuorokaudeksi. Jospa tämä auttaisi? Ja sitten en tiedä pitääkö vielä yksi hoitojakso tehdä.. Tein myös ekalla kerralla sen virheen etten levittänyt päähän, vaikka siellä kutissut. Perhettä en viitsi laittaa uudelleen enää tekemään hoitoja, kun ei kellään muulla ole oireita ja ovat kaikki tehneet hoidon jo vähintään kahdesti.

      • Anonyymi

        Onko auttanut?


      • Anonyymi

        Bio nixil voi mennä 6 kertaa ennen onnistumidta o vähän siin ja siin ihmisest.
        Voi kanssa olla sulla kartsasyyhy, mikä o pahempi.
        Itellä tuli 3 käyttökerralla käytävät näkyvii ja pilkkuja.
        Ny oo n.6vk ilman bio nixii.
        Pisteitä o ja kutinaa myös, mutta voi olla jälkisyyhyä, elä heti siis syyhyks pistä.
        Bio nixis o kans ainetta, mikä rikkoo ihoa, nii itelläkin kutisee sellaset paikat mis käytäviä ei oo, esim jalkapohja, jalat kokonaan ja joskus tulee rikistä jalkoihin näppylöitä jotka voi olla syyhyn näkösiä.

        Itellä menee kokeluun toi sulfur voide, mitä ihmiset suositteli netis, kokelen sitä tohon kutinaan.
        Voi tietty olla et viel syyhy, mutta se on sit ensviikon murhe taas. Tabletit meinaan tilata varuulta, kun 2 keinoo parempi ku 1 ja varmaan sitä kaupan kakka voidetta tilaan ainakin 1, jos tekis triola hoidon ensviikolla, epäilen et voi olla viimeisiä syyhyjä ihos jos sitäkään.


      • Anonyymi

        Monta kertaa oot hoidon tehnyt ja onko auttanut?


    • Anonyymi

      Minulla oli myös syyhy enkä ollut kenenkään lähellä edes ,kuljen kela ja asiointi taksilla ,TK: sa kuitenkin käynyt .Hoidettiin niin että vain paheni ,tuli uusikin tartunta 3: n päivän jälkeen kun olin pillerit ottanut illalla ja aamulla kaikki liinavaatteet,päällä pitämäni vaatteet pyykkikoneeseen 60 asteen pesuun ,patjat imuroin ,sängyn ,desinfiointia perässä ,ei kun uusi ,sitten voitelu täydellinen ,taas sama rumpa uudelleen ,7: nä päivänä otin loput Tabletit, taas sama siivous ,pesut ym.
      Muutin sohvalle ,alunperin neuvottiin pakkaamaan Mustiin säkkeihin kaikki mahdollinen ,parvekkeelle pariksi viikoksi .no kehoni oli jo raavittu kokonaan ja tuli tressi ihottuma ja aikaisemmin ennen syyhyä ,pakarassani oli savipuoli ,Lääkäri ei hyväksynyt diagnoosiani vaan loppujen lopuksi sopimattomia voiteita ,jolloin pakarassa pienestä ihottumasta Levi molempiin pakaroihin ,koko keho täynnä ihottumia ,eniten kuti syyhyn aiheuttamat .Menin yksityiselle ihotauti lääkärille joka kauhistui nähdessään kehoni ,sain uudet lääkkeet ja lähetteen pikana Ihopolille ,selvisi ettei ole punkkeja enää mutta muita tarpeeksi ,koepala ja 2; si näytettä ,iso määrä verikokeita ,vastauksia vielä odotetaan .
      Lääkäri neuvoi heti tuomaan säkit sisälle viikoksi ,koska kylmässä kuulemma munat uinuu ja sen jälkeen on taas syyhypunkki.Heillä tutkimus menossa mitä variantteja on kun on levinnyt mielettömän paljon . Armeijassa pojat nyt ainakin yhdessä paikassa ovat tartunnan saaneet

    • Anonyymi

      Apteekki tekee Rikkivaseliini voidetta syyhyyn.

    • Anonyymi

      Desintan voide.

    • Anonyymi

      Mulla oli syyhypunkki ja käytin monta kertaa permetriiniä ku ei meinannu lähtee mut sit tein vähä tutkimusta ja tajusin et permetriiniä voi myös aiheuttaa ihottumaa ku siin on formalaldehyydiä. Noh kokeilin lopettaa ja 4viikkoa myöhemmin nii ihottumat parani. Ja ne prani yleensä myös sen jälkeen ku olin laittanu permetriiniä mutta kolmen päivän jälkeen taas nii paheni. Ja ihottumat on yleensä siinä missä vaatteet hieroo ihotta. Eli reidet käsivarret kämmenselät jne. Ja ne ihottumat näytti ihan syyhylyä jopa käytäviä mut se oli näköjään vaa se tuhoutunu iho joka jotenki meni sillee. Noh nyt 4viikkoa menny ja melkein kaikki dermatitis menny pois. Vielä vähä kuiva iho ku ulkona myös nii kylmä ja kuiva ilma.

      • Anonyymi

        Kui kauan sul oli syyhy?
        Itellä ollu pitkään ja tuli paljon pilkkuja koko ajan, ny kokelen olee jonkun aikaa taas ilman voiteita, voi tietty tää talvi tehdä niit.
        Bio noxii menny ainakin se 3 putelia, et toivotaan et ois ny ohite. Ensviikolla katon teenko hoidon, mut tilaan varuilta viel talbetit, apteekin voidetta ja bio nixiä mul oli viel puteli, et se viel päälle ja sit sanon hoidoille hetkeks aikaa heipat.


    • Anonyymi

      Meillä syyhy alkoi ekankerran viime heinäkuussa, sitä vähän väliä hoidettu nixillä ja lääkkeillä, kerran rikkivaseliinillä mutta tuli sitten takas muualta. Viimesin hoito tehty uutenavuotena pelkästään lääkkeillä ja nyt sitten tullut näppyjä lisää! Jos nyt jumalauta taas on niin perkele sanon. Kellään lähipiiristä ei ole oireita mutta mulla on. Mielenterveys ja rahat tässä on mennyt.

    • Anonyymi

      Mulla ei ole syyhyä, mutta en harrasta irtosuhteita. Älkää käykö vieraissa.

    • Anonyymi

      Kuinka pitkään teillä (joilla onnistunut hoito takana) on jälkikutina kestänyt?

    • Anonyymi

      Jos on ko. ongelma niin kokeileppa Orionin NEO-AMISEPT 'iä! Pari päivää ja tepsii!

    • Anonyymi

      Desintan linimentti auttoi 90-luvulla (Hexsisiini)syyhyyni,eikä maksanut paljon n10e.Riitti kahteen käsittelyyn joka poisti vaivan kerralla.Ainetta muistaakseni jäikin!Miksi poistettu myynnistä?

    • Anonyymi

      laitoin hyvän halvan tehokkaan lääkkeen tänne ,mutta oli vain vilaus kun poistettiin.

    • Anonyymi

      Putinin lahja suomalaisille.

      • Anonyymi

        Saattaa olla Gatesin tuputtamien piikkien aiheuttamaa tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Joku asiantuntija vinkkas et lähtee evakkoon ja jättää ne punkit sinne kotiinsa riutumaan ikavissaan kuoliaaksi. Kai se sen salvan. Rikki tepsinee. Syyhy on nyt yltynyt muissakin maissa. Sota ja syyhy tietenkin kuuluu yhteen.

    • Anonyymi

      Sitä rikkivoidetta ja sassiin myytiin muutamalla eurolla niinkuin muuallakin ettei jää hoito rahasta kiinni. Ettei nyt sentään tarvitse 2000 luvulla ihmisten kitua syyhyn kourissa. Sehän leviää herra paratkoon tuolla ihmisten ilmoilla kaikista pehmustetuista istuimista nyt vähintään. Että tämähän on kohta jo yrityksillekin haitaksi, jos aletaan vapaaehtoisesti vältellä ihmisten ilmoilla oloa. Kutina kun on suoranaista kidutusta. Eikä moni jaksa saati pysty siivous-evakkorumbaa.

    • Anonyymi

      Sain postista syyhyn.
      Olinkin vähän epäluuloinen kun paketti tuli 250km.n matkan alle kolmen viikon... Nyt kutittaa

    • Anonyymi

      Tuli tilattua Porvoon mitalla syyhylääkettä vähän enemmän, invermetiiniä, kun lähetyskustannukset oli korkeat ja nyt otan sen varmistusannoksen, jos ei se syyhypunkki ole lähtenyt täydellisesti bio nixillä.

      • Anonyymi

        Mistä tilasit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tilasit?

        Iralannista, kun englannista ei enää toimiteta sitä suomeen ja postikulut oli tosi kalliit ja siksi ostin sitten enemmän sitä kun tartten, kun se hinta oli niin pieni verrattuna toimituskuluihin ja olen sitä ottanutkin jo ja mitään haittavaikutuksia ei ole ollut.


    • Anonyymi

      Onkohan uus miesystäväni jonkun verran hullu kun hän hengaa meitsin kaa ja tiedän et mul on viel syyhy mut vaikka oon varottanu tästä asiasta miestä niin hän ei lähde pois vaikka oon varottanu oikein kunnolla. Kohta hänkin joutuu sit kärsimään tästä kauheasta vaivasta. Ollaanko sit syyhyläis kyyhkyläisiä...
      Sit vaan hinkataan toisiimme voiteita , niinköhän täs käy..

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe