Sijoitusasiantuntija / Pankkiala

Nasu masu

Hei

Onko kukaan pankissa töissä sijoitusneuvojana / asiantuntijana ? Millaista työ käytännössä ? sovitko tapaamisia itse asiakkaitten kanssa tms. ? Millainen palkka ?
Kiitos tiedoista !

23

18661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alalla työskentelevä

      Sijoitusneuvojan työ on sijoituspalveluiden myymistä asiakkaille: rahastot, indeksilainat, määräaikaistalletukset jne... Asiakkaan riskinkantokyky pitää kartoittaa. Usein sijoitusneuvoja myy ja opastaa myös muut pankkipalvelut (nettipankki, kortit jne...). Palkkoja voit katsoa ammattiliitto Suoran sivuilta. Palkkaluokat sijoitusneuvojien osalta vaihtelevat pankeittain, ja ovat 3, 4.1 tai 4.2. Usein he hoitavat omaa asiakassalkkuaan, ja ottavat yhteyttä vastuutettuihin asiakkaisiinsa sovituin väliajoin. Pankin konttorien sijoitusneuvojat harvemmin tekevät paljoa ulossoittoja ja "houkuttelevat" asiakkaita käymään. Riippuu tietysti pankista. Isommissa pankkiryhmissä ulossoitot markkinointimielessä hoidetaan mielestäni pääosin isoista puhelinpalveluyksiköistä. Pankkisalaisuussyistä asiakkaan palveleminen puhelimessa on huomattavasti rajoitetumpaa kuin konttorissa. Konttorissa työ on toisin sanoen monin verroin mielenkiintoisempaa! Sijoitusneuvoja voi olla nimikkeeltään myös mm. pankkineuvoja tai palveluneuvoja, ja voi tosiaan hoitaa myös muita pankkipalveluita, kuten antolainaukseen liittyviä tehtäviä (näin ainakin pienemmissä konttoreissa).

      Sijoitusasiantuntijoilla on hoidettavanaan vaativampia asiakkaita. Nimike ei toki välttämättä kerro kaikkea. Joskus sijoitusasiantuntija ja -neuvoja ovat lähes sama asia. Yksityispankkien sijoitusasiantuntijat pitävät tieheästi asiakkaisiinsa yhteyttä ja sijoitusneuvonta on yksityiskohtaisempaa kuin "tavallisilla" sijoitusneuvojilla. Asiantuntijat voivat suunnitella asiakkailleen mm. osakesalkkuja jne. Asiakkaat usein ovat oikeasti kärryillä taloudesta, mutta kaipaavat yksityiskohtaisempia neuvoja ammattilaisilta. Sijoitusasiantuntijan lisäksi nimikkeenä voi olla myös mm. sijoituspäällikkö tai varainhoitaja. Vaativissa sijoitukseen liittyvissä tehtävissä palkkaukseen ei mielestäni sovelleta mitään palkkataulukkoja, vaan palkka lienee ihan sopimuksen mukainen.

      Sijoitusneuvojaksi on aika vaikea lähteä kouluttautumaan, jos ei ole minkäänlaista hajua asioista aikaisemmin. Pankeissa työskentelee liian paljon sellaisia sijoitusneuvojia, jotka pankki on vaan tehtävään kouluttanut myyntikoulutuksissaan. Nämä "sijoitusneuvojat" eivät välttämättä tajua koko markkinoiden toiminnasta yhtään mitään. Kokeneen sijoitusneuvojan merkki ei ole pelkästään se, että on "ollut samassa talossa töissä jo 20 vuottta", jos mitään kokonaisnäkemystä maailmantaloudesta ja liiketaloudesta ei ole.

      • tj.

        Kiitos hyvästä viestistä. Yksi kysymys:

        Mitä nämä vaativampia asiakkaita hoitavat sijoitusasiantuntijat tienaavat? Mistä palkka muodostuu, kiinteä bonukset?

        Olen mielenkiinnolla seurannut työpaikkailmoittelua, kun sijoitusasiantuntijoiksi/sijoituspäälliköiksi haetaan lähinnä myyntitykkejä ja itse asiantuntemus tuntuu olevan sivuseikka. Jos ko. palveluja käyttäisin, niin antaisin rahani ennemmin jonkun oikean asiantuntijan kuin myyntitykin vastuulle.


      • pro funder
        tj. kirjoitti:

        Kiitos hyvästä viestistä. Yksi kysymys:

        Mitä nämä vaativampia asiakkaita hoitavat sijoitusasiantuntijat tienaavat? Mistä palkka muodostuu, kiinteä bonukset?

        Olen mielenkiinnolla seurannut työpaikkailmoittelua, kun sijoitusasiantuntijoiksi/sijoituspäälliköiksi haetaan lähinnä myyntitykkejä ja itse asiantuntemus tuntuu olevan sivuseikka. Jos ko. palveluja käyttäisin, niin antaisin rahani ennemmin jonkun oikean asiantuntijan kuin myyntitykin vastuulle.

        vaativammat sij.asiantuntijat tienaavat varmasti lähelle 50teur. Mutta kun olet varainhoidossa sijoitusjohtaja tittelillä saatat saada jopa 100-200teur.

        Jos tarkoitat näitä eläkevakuutus-konsultointifirmoja niin unohda tuo palkkaus siellä on pelkkä provisio käytössä.

        Minäkin antaisin rahani osaavalle kaverille, enkä pelkästään "puhumista osaavalle"

        mutta tarkoitus on myydä,myydä,myydä... (ei tehdä asiakkaalle markkinoita suurempaa tulosta). Vaikka se on suotavaa tietenkin.

        Tärkeintä asiantuntijan ominaisuudessa on se, että olet hyvä kaveri, symppis ja luottohenkilö. Ainakin hyvä esittämään että olet.

        Sijoittaa ei pakosti tarvitse osata, koska allokaatiot/sijoitussuunnitelmat hoituu yhtiön ohjeiden mukaan.


      • tj.
        pro funder kirjoitti:

        vaativammat sij.asiantuntijat tienaavat varmasti lähelle 50teur. Mutta kun olet varainhoidossa sijoitusjohtaja tittelillä saatat saada jopa 100-200teur.

        Jos tarkoitat näitä eläkevakuutus-konsultointifirmoja niin unohda tuo palkkaus siellä on pelkkä provisio käytössä.

        Minäkin antaisin rahani osaavalle kaverille, enkä pelkästään "puhumista osaavalle"

        mutta tarkoitus on myydä,myydä,myydä... (ei tehdä asiakkaalle markkinoita suurempaa tulosta). Vaikka se on suotavaa tietenkin.

        Tärkeintä asiantuntijan ominaisuudessa on se, että olet hyvä kaveri, symppis ja luottohenkilö. Ainakin hyvä esittämään että olet.

        Sijoittaa ei pakosti tarvitse osata, koska allokaatiot/sijoitussuunnitelmat hoituu yhtiön ohjeiden mukaan.

        Mulla on tosi huonoja kokemuksia näistä sijoitusasiantuntijoista, jotka ovat lähinnä myyjiä. Itselläni on paljon asiantuntemusta ja joskus opiskeluaikana tuli käytyä kuuntelemassa näissä eläkevakuutus-konsultointifirmoissa ja tietysti aina pankkineitejä, jotka olivat duunissa sijoitustiskillä. Siellä oli varmaaan luettu se viikon A4, jossa annettiin ohjeet tulevalle viikolle, koska yhteenkään miksi-kysymykseen, he eivät osanneet vastata. Joskus ihan tahallaan tuli vähän haastettua näitä pankkineitejä, jotka sitten kiemurtelivat siinä, kun ei osattu kuin sen a-nelosen asiat .. Eläkevakuutus-konsultointifirmoissa myyjiä kiinnosti omat bonukset ei mikään muu.

        Kyllä vieläkin tulee kysyttyä neuvoja, mutta lähinnä siinä mielessä, että tähän virmaan en ainakaan rahojani laita.


      • entinen sijoitusneuvoja
        tj. kirjoitti:

        Mulla on tosi huonoja kokemuksia näistä sijoitusasiantuntijoista, jotka ovat lähinnä myyjiä. Itselläni on paljon asiantuntemusta ja joskus opiskeluaikana tuli käytyä kuuntelemassa näissä eläkevakuutus-konsultointifirmoissa ja tietysti aina pankkineitejä, jotka olivat duunissa sijoitustiskillä. Siellä oli varmaaan luettu se viikon A4, jossa annettiin ohjeet tulevalle viikolle, koska yhteenkään miksi-kysymykseen, he eivät osanneet vastata. Joskus ihan tahallaan tuli vähän haastettua näitä pankkineitejä, jotka sitten kiemurtelivat siinä, kun ei osattu kuin sen a-nelosen asiat .. Eläkevakuutus-konsultointifirmoissa myyjiä kiinnosti omat bonukset ei mikään muu.

        Kyllä vieläkin tulee kysyttyä neuvoja, mutta lähinnä siinä mielessä, että tähän virmaan en ainakaan rahojani laita.

        Minullakin on huonoja kokemuksia.

        Sain potkut yksityispankista, kun tarjosin asiakkaan kannalta parhaita ratkaisuja. En nöyrtynyt luukuttamaan sijoituslainoja jne.

        Esimies kävi hetken kuumana ja sanoin moneen kertaan, että nyt tehdään pankille rahaa, että nyt vaan uutta rahaa pankille ja hyvät marginaalit ja täyden valtakirjan varainhoitosalkun palkkiot niin kovat kuin pystyy ottamaan.

        EI kertaakaan ollut kyse siitä, että asiakkaalle olisi haettu parasta ratkaisua!

        Sain potkut koeajalla tästä yksityispankista!


      • tiedän.
        entinen sijoitusneuvoja kirjoitti:

        Minullakin on huonoja kokemuksia.

        Sain potkut yksityispankista, kun tarjosin asiakkaan kannalta parhaita ratkaisuja. En nöyrtynyt luukuttamaan sijoituslainoja jne.

        Esimies kävi hetken kuumana ja sanoin moneen kertaan, että nyt tehdään pankille rahaa, että nyt vaan uutta rahaa pankille ja hyvät marginaalit ja täyden valtakirjan varainhoitosalkun palkkiot niin kovat kuin pystyy ottamaan.

        EI kertaakaan ollut kyse siitä, että asiakkaalle olisi haettu parasta ratkaisua!

        Sain potkut koeajalla tästä yksityispankista!

        ..mutta haiskahtaa p***alle.
        Oikea varainhoito isommissa pankeissa ei toimi noin. mikäpä muu olisi paras referenssi uusille asiakkaille kuin vanhojen asiakkaiden salkkujen hyvä performanssi.
        Joko olit jossain leikkipuljussa tai vedätät.
        Itselläni on kokemusta sijoitusalalta ja varainhoitajaksi oikeaan private bankingiin ei oteta ketään noin vain kikkailemaan.


      • NNNNNNNNNNNNNNN
        tiedän. kirjoitti:

        ..mutta haiskahtaa p***alle.
        Oikea varainhoito isommissa pankeissa ei toimi noin. mikäpä muu olisi paras referenssi uusille asiakkaille kuin vanhojen asiakkaiden salkkujen hyvä performanssi.
        Joko olit jossain leikkipuljussa tai vedätät.
        Itselläni on kokemusta sijoitusalalta ja varainhoitajaksi oikeaan private bankingiin ei oteta ketään noin vain kikkailemaan.

        Eli minkänäkönen koulutus pitää olla, että voi hakea tätä työtä ? Itse olen pankissa töissä, mutta kiinnostusta löytyy sijoituspuolella.


      • tradernomi
        NNNNNNNNNNNNNNN kirjoitti:

        Eli minkänäkönen koulutus pitää olla, että voi hakea tätä työtä ? Itse olen pankissa töissä, mutta kiinnostusta löytyy sijoituspuolella.

        ylös! itseä kiinnostaa myös


      • oi.f
        tradernomi kirjoitti:

        ylös! itseä kiinnostaa myös

        moij


      • kordoni
        oi.f kirjoitti:

        moij

        Olisko hyvä aloittaa vaikkapa sillä, että laittaa ihan OMAA rahaa osakkeisiin ja katsoo ymmärtääkö hölkäsen pöläystä koko asiasta... Ei sillä koulutuksella ole mitään merkitystä. Onhan Sinkkokin opettaja.

        T. opintolainalla vivuttava tuleva KTM


      • pena peltipurkki
        NNNNNNNNNNNNNNN kirjoitti:

        Eli minkänäkönen koulutus pitää olla, että voi hakea tätä työtä ? Itse olen pankissa töissä, mutta kiinnostusta löytyy sijoituspuolella.

        eiköhän ne kauppatieteen maisterin paperit rahoitus pääaineena ole paras.


      • wegfsdvdsv
        pena peltipurkki kirjoitti:

        eiköhän ne kauppatieteen maisterin paperit rahoitus pääaineena ole paras.

        Melko lähellä on myös se laskentatoimi markkinointi rahoitus kombo.


      • juuvaiei
        pro funder kirjoitti:

        vaativammat sij.asiantuntijat tienaavat varmasti lähelle 50teur. Mutta kun olet varainhoidossa sijoitusjohtaja tittelillä saatat saada jopa 100-200teur.

        Jos tarkoitat näitä eläkevakuutus-konsultointifirmoja niin unohda tuo palkkaus siellä on pelkkä provisio käytössä.

        Minäkin antaisin rahani osaavalle kaverille, enkä pelkästään "puhumista osaavalle"

        mutta tarkoitus on myydä,myydä,myydä... (ei tehdä asiakkaalle markkinoita suurempaa tulosta). Vaikka se on suotavaa tietenkin.

        Tärkeintä asiantuntijan ominaisuudessa on se, että olet hyvä kaveri, symppis ja luottohenkilö. Ainakin hyvä esittämään että olet.

        Sijoittaa ei pakosti tarvitse osata, koska allokaatiot/sijoitussuunnitelmat hoituu yhtiön ohjeiden mukaan.

        eli sijoitusasiantuntijana pärjää tuputtamatta mitään asiakkaalle ollen vain puheissaan reilu. mites kun pankille pitää tuottaa rahaa ja joutuupi narraamaankin? tai kiertämään kysäreitä kun kuluillahan se pankki elää.


        pääseekös tuonne paremmin rahoitus suuntautumisesta ?


        eli rauhallinen ei niin myyvä (feissillisesti) henkilökin voi pärjätä?


      • entinen sijoitusneuv
        NNNNNNNNNNNNNNN kirjoitti:

        Eli minkänäkönen koulutus pitää olla, että voi hakea tätä työtä ? Itse olen pankissa töissä, mutta kiinnostusta löytyy sijoituspuolella.

        Kauppatieteiden maisteri on hyvä pohja.

        Tuo potkut antanut, sijoituslainoja velkavivulla luukuttanut, pikkufirma oli Mandatum Yksityispankki. Jäi aika ikävä kuva siitä, miten kulissien takana hommaa tehdään.

        No, Mandan johtajat pistivät pystyyn Taaleritehtaan ja tämä "luukuta sijoituslainoja" -esimieheni hyppäsi paikalliseen Osuuspankkiin sijoitusjohtajaksi...


      • tykillä kärpäsiä?

        Eipä näitä kauppatieteen maistereita ole vielä sijoitusneuvojina kuin suurimmissa konttoreissa. Tavallisista pankkivirkailijoista sijoitusneuvojiksi ylennetyt tradenomit ja merkonomit jylläävät muualla kuin suurissa kaupungeissa.

        Nykynuorten koulutustaso on niin korkea, että maistereita tunkee näihinkin hommiin. Sijoitusneuvojan ja oikean talousasiantuntijan töiden vaativuudessa on huikea ero.

        KTM:lle lattiatason sijoitusneuvojan työ lienee ensimmäinen porras kohti haastavampia työtehtäviä. Eipä siinä mitään, kokemus asiakontaktista on hyvä pohja etenemiseen ja toimialan peruskuvioiden ymmärtämiseen joka alalla.


      • Pettynyt!?
        entinen sijoitusneuv kirjoitti:

        Kauppatieteiden maisteri on hyvä pohja.

        Tuo potkut antanut, sijoituslainoja velkavivulla luukuttanut, pikkufirma oli Mandatum Yksityispankki. Jäi aika ikävä kuva siitä, miten kulissien takana hommaa tehdään.

        No, Mandan johtajat pistivät pystyyn Taaleritehtaan ja tämä "luukuta sijoituslainoja" -esimieheni hyppäsi paikalliseen Osuuspankkiin sijoitusjohtajaksi...

        Kuulostaa erittäin tutulta tuo Mandatumin kokemus. Itsekin olin jonkin aikaa sitten siellä hommissa ja kokemus oli juurikin sama. Opetetaan vain miten saadaan mahdollisimman paljon rahaa sisään ja asiakkaan etu ei merkitse mitään. Kaikki koulutukset ovat vain myyntikoulutuksia joissa opetetaan manipuloimaan asiakasta tekemään sijoitukset mahdollisimman nopeasti. Kyllä joutuu asiakkaat käyttämään paljon omaa harkintaa vaikka käyttäisi "neuvojan" palveluita.


    • asiakasnäkemys

      Sijoitusneuvojan tittelillä näyttää olevan sangen vaihtelevaa porukkaa. Esimerkiksi erään konttorin sijoitusneuvojan tiedän olevan merkantti (nykyistä merkonomin tutkintoa edeltänyt nimike), joten koulutuspohjan perusteella ei voi odottaa kovin suurta tai laajaa asiantuntemusta. Eipä kai tämän tason asiantuntijalle makseta juuri sen enempää kuin tavalliselle pankkivirkailijalle.

      • iso talo

        Olen juuri aloittanut sijoitusasiantuntijan tehtävät KTM pohjalta ja on se palkkaus vaan eri kun pankkivirkailijalla. Minulle hymeksittiin työhaastattelussa, kun olin nettikeskustelujen ja näiden perusteella asettanut palkkatoiveeksi "lähempänä kolmea kuin kahta". Meinasin mennä alella. Isommissa pankeissa on myös hyvät edut, kuten terveydenhuolto, liikuntaliput, puhelin yms yms.


      • Anonyymi

        Merkantti on käynyt 2v kauppaopistoa, merkonomi 3v, ei sama.


    • neuvoja

      Itse olen koulutukseltani KTM ja työskentelen tällä hetkellä sijoitusneuvojan nimikkeellä. Käytännössä työ ei millään tavoin vaadi KTM:n tutkintoa, koska tavanomaisessa sijoitusneuvontatilanteessa ei asiakkaalle kovin syvällisiä tarvitse puhua. Tärkeintä on, että ulosantisi on sen verran yksinkertaistettua ja luotettavasti esitettyä, että asiakas näkee tarjottavan sijoitustuotteen hyvät puolet. Mitään viiltäävaa analyysia markkinatilanteesta ei tarvitse tavallisen pankkiasiakkaan kanssa tehdä.

    • Kuulostaa tutulta..

      Harvoin tulee palstoille kirjoiteltua, mutta tähän oli pakko ottaa kiinni.

      Olin opiskeluaikoina "muka hyvissä hommissa" ja jouduin kanssa "luukuttamaan sijoituslainoja" asiakkaille. Samaan aikaan suorittelin KTM opintoja ja jotenkin alkoi hitsaamaan koko toiminta. En tiedä olinko liian naivi, mutta jotenkin juuri tuo rahoitusteorioiden vastainen toiminta tiskillä ja asiakkaalta mahdollisimman "isot siivut" -tyyppinen toiminta ei sopinut.

      No onneksi rahoituksen pääaineella pystyy tekemään myös näppärästi laskentahommia...

    • titityy NOr

      Minulla on KTM paperit ja pankki ei tykkää tästä. Eli pankin näkökulmasta konttorityössä on parempi, että olet tradenomi ja pankki kouluttavat. Liika tieto KTM tutkinnosta vs pankin allokaatio suunnitelmat nähdään haittana.. ja tietty palkkaus on poljettu pankissa nykään niin alas että KTM saa enemmän muualla. Onhan se hieman yksinkertaista työtä myös jo KTM rahoituksen lukeneelle

    • rahakas realisti

      Sijoitusneuvojan tehtävä on siirtää neuvottavan varallisuus pakin varallisuudeksi. Siinä se yksinkertaisuudessaan on tuon työn kuva. Joka muuta väittää, ei ymmärrä
      pankin toimintaperiaatetta, tai on vain aivopesty tai muuten vaan tyhmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe