Aneurysma

vain perinnöllistä?

Aneurysmahan on aivoveritulppa, joka muhii aivoissa ja sitten repeää joskus.. mutta voiko tämä kehittyä ihan terveellisesti elävälle ihmisille, jos ei ole suvussa tätä? vai onko vain perinnöllistä?

5

1974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kokenut

      Se ei ole aivoveritulppa vaan lukinkalvonalainen pullistuma toiselta nimeltään SAV, joka puhkeaa ehkä joskus itsellä puhkesi viisi vuotta sitten hyvin selvisin:)
      Olin ja olen elintavoiltani terve,(tupakoin silloin) joten syytä ei tiedetty sanottiin että synnynäinen, perinnöllinen tai tupakka ja sen lopetin silloin, joten nyt elelen toivossa että uusia ei tule ja muutenkin elämä menisi ns. terveenä.

      • sairaanhoitaja74

        Aneurysma kehittyy heikkoon kohtaan valtimoa. Se voi sijaita aivoissa, aortassa, vatsassa ym. Kun jostain syystä valtimon seinän rakenne heikentyy, on aneurysman eli valtimonseinämän pullistuman otollista alkaa kehittyä. Kehittyminen vuotoriskiiksi aneurysmaksi vie yleensä vuosia/vuosikymmeniä, mutta voi myös tapahtua lyhyessäkin ajassa harvinaisissa tapauksissa.

        Valtimonseinämä voi olla synnynnäisesti heikkolaatuista (perinnölliset aneurysmat), mutta voi aivan hyvin heikentyä myös muista syistä, kuten tupakointi, korkea verenpaine (tärkein syy), tulehdukset, traumat ym. Vain siis osa aneurysmista on perinnöllisiä.

        Jos aneurysma puhkeaa, on se hengenvaarallinen tila, koska se aiheuttaa verenvuodon lukinkalvon alaiseen tilaan (SAV = subra-araknoidaalinen vuoto). Joskus harvoin aneurysma voi antaa ennakkoon oireita (esim. päänsäryt, paineentunne), mutta usein se salakavalasti puhkee yks kaks yllättäen aiheuttaen sietämättömän päänsäryn ja usein myös tajunnantason häiriöitä. Mikäli perheessä ja lähisuvussa on ollut SAV:ja on suositeltavaa hakeutua MRA:han (magneettiangiografia), jossa melkoisen pienetkin aneurysmat voidaan ennalta todeta ja hoitaa etukäteen ennen kuin kohtalokas vuoto tapahtuu.


    • olen

      että perinnöllinen, itselläni kun suoni repesi tuli omituisen karmea pää-ja niskasärky sekä käsi teki ihan niinkuin tykkäsi. Suvussani on moni kuollut tähän aneurysmaan. Noin viisi tapausta elämäni aikana on kuollut tähän juttuun ja toinen mokoma on selvitynyt hyvän hoidon myötä. Oma valppaus auttaa asiaa kun se tapahtuu.

      • avh05

        Niin, aneyrysmahan ei ole veritulppa , vaan pullistuma verisuonessa. Ei niiden syntyyn voi itse vaikuttaa, käsittääkseni ne on synnynnäisiä, mutta uhkeamiseen voi elitavat vaikuttaa. Perinnöllisydestä sen verran, että serkullani leikattiin juuri aneyrysma. Päänsärkyjen jälkeen hän pääsi tarkempiin tutkimuksiin juuri sen vuoksi, että meidän suvussa on ollut paljon aivoverenkiertohäiriöitä, kuten itsellänikin aivoinfarkti. En tiedä , pitäiskö itsekin käydä äkuvauttamas pää näiden varalta? Seerkullani oli niitä useampikin, mutta yksi katsottiin leikkauksen arvoiseksi ja leikkaus onnistui. Eli eipähän puhkee enää.


    • kerran kokenut

      vastaampa vanhoihin viesteihin,kun itse kokenut aneyrysman puhkeamisen lasteni ihan pieninä olles ja yhä pieniä ja nyt uusi pullistuma aivojen tärkeimmässä suonessa kallonpohjan seutuvil huippukohdas. odotan parin viikon sis.lääk.soittoa onko toimenpide suonensis.vai leikkaus. edelliset 2 leikattiin ja pitkä pipi. mut selvisin 4kk.sair.loman jälk.takas työhön ja nyt kulunu 8v.kun löyty uusi. mietin et tämäkö elämäni loppu lopulta kun aina uusii. kun sais lapset aikuisiks 12v ja 9v. kurjaa. taistelen loppuun enkä periksi anna. jaksamista kohtalotovereille vaik ei paljo lohuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe