Elikkäs nyt on perustettu Kuopioon uusi Tomodachi niminen seura. Mitä immeiset on mieltä kun samassa kaupungissa on kaksi seuraa?
Onko hyvä tarjota ihmisille vaihtoehtoja vai löytyykö vastakkaisen kannan edustajia?
Uuteen seuraan voi käydä tutustumassa osoitteessa www.tomodachijudo.fi
Judoa Kuopiossa
38
10261
Vastaukset
- on näköjään
poistettu mielenkiintoinen keskustelun alku. Ei kai judoliitto ole isoveli? Pahalta näyttää. Nettikö muka vapaan keskustelun areena. Ja v.tut. Surullista
- käytöstapoja
Olen samaa mieltä että mielenkiintoinen keskustelu oli aluillaan, mutta myöhemmin keskustelussa alettiin esittää perättömiä syytteitä ja käyttämään sopimattomia ilmauksia uuden kuopion judokerho tomodachin perustaja henkilöistä!
Tällainen ei mielestäni kuulu nettiporttaaliin tai muihinkaan asiallisiin keskusteluihin. Käyttäytykää siivosti niin ylläpito ei joudu eliminoimaan keskustelua toistamiseen! - sama kuin open...
käytöstapoja kirjoitti:
Olen samaa mieltä että mielenkiintoinen keskustelu oli aluillaan, mutta myöhemmin keskustelussa alettiin esittää perättömiä syytteitä ja käyttämään sopimattomia ilmauksia uuden kuopion judokerho tomodachin perustaja henkilöistä!
Tällainen ei mielestäni kuulu nettiporttaaliin tai muihinkaan asiallisiin keskusteluihin. Käyttäytykää siivosti niin ylläpito ei joudu eliminoimaan keskustelua toistamiseen!Ja kukahan täälläkin on ylläpidon takana.
- luulen
sama kuin open... kirjoitti:
Ja kukahan täälläkin on ylläpidon takana.
Eiköhän ylläpidosta vastaa suomi24, Tai ainakin asiattomien viestien poistamisesta. En kyllä aivan varmaksi pysty sanomaan, mutta näin äkkiseltään ajateltuna.
- judoooo
luulen kirjoitti:
Eiköhän ylläpidosta vastaa suomi24, Tai ainakin asiattomien viestien poistamisesta. En kyllä aivan varmaksi pysty sanomaan, mutta näin äkkiseltään ajateltuna.
Judoseurat kärsii Suomessa muutenkin raha- ja resulssipulasta, ei siihen enää hajaantumista tarvittaisi. Ei se judo Kuopiossakaan niin levästi voi...
Seurojen pitäisi yhdistyä eikä missään nimessä jakaantua. Tämä koskee koko Suomea. Ottakaa Tampereesta mallia. Siellä ei ole kuin yksi vahva seura koko kaupungissa ja tulosta tulee.
En tiedä mikä on ollut syynä uuden seuran perustamiseen Kuopion kokoiseen tuppukylään, henkilökemiaongelmat?, mutta harrastajien ja varsinkaan kilpailijoiden kannalta se ei ole missään nimessä hyvä asia.
Pääkaupunkiseutu on tästä surullinen esimerkki. melkein miljoonan ihmisen talousalueelta ei ole tule yhtää kansainvälisen tason kilpailijaa nyt kun Peltolan Timo lopetti. Seuroja on kymmeniä, pienempiä ja isompia eivätkä ne saa yhdistettyä voimaansa. Typerintä on että pääkaupunkiseudun vähät kilpailijat treenaa kukin omalla salillaan.
Judopiireissä on aina ollut kyräilyä ja nurkkakuntaisuutta mutta ennen oli sentään massaa josta saatiin seulottua kovat kilpailijat. Nyt kyräilyä on ihan yhtä paljon muttei enää massaa ja koko laji on menossa suohon.
Jotain pitäis tehdä ja äkkiä ja minun ehdotus on että otettaisiin koko maata kattava suurprojketi pistää joka kaupungissa seurata yhteen. Yksi seura per kaupunki riittää ja sen toiminta sitten niin tehokkaaksi kuin mahdollista. isosta ja vahvasta seurasta saa harrastajat parhaan palvelun ja kilpailijat parhaan tuen ja maksimaalisesti harjoitusvastustajia. Valmentajat ja valmennustietoisuuskin ovat kaikki samassa paikassa. - ....
judoooo kirjoitti:
Judoseurat kärsii Suomessa muutenkin raha- ja resulssipulasta, ei siihen enää hajaantumista tarvittaisi. Ei se judo Kuopiossakaan niin levästi voi...
Seurojen pitäisi yhdistyä eikä missään nimessä jakaantua. Tämä koskee koko Suomea. Ottakaa Tampereesta mallia. Siellä ei ole kuin yksi vahva seura koko kaupungissa ja tulosta tulee.
En tiedä mikä on ollut syynä uuden seuran perustamiseen Kuopion kokoiseen tuppukylään, henkilökemiaongelmat?, mutta harrastajien ja varsinkaan kilpailijoiden kannalta se ei ole missään nimessä hyvä asia.
Pääkaupunkiseutu on tästä surullinen esimerkki. melkein miljoonan ihmisen talousalueelta ei ole tule yhtää kansainvälisen tason kilpailijaa nyt kun Peltolan Timo lopetti. Seuroja on kymmeniä, pienempiä ja isompia eivätkä ne saa yhdistettyä voimaansa. Typerintä on että pääkaupunkiseudun vähät kilpailijat treenaa kukin omalla salillaan.
Judopiireissä on aina ollut kyräilyä ja nurkkakuntaisuutta mutta ennen oli sentään massaa josta saatiin seulottua kovat kilpailijat. Nyt kyräilyä on ihan yhtä paljon muttei enää massaa ja koko laji on menossa suohon.
Jotain pitäis tehdä ja äkkiä ja minun ehdotus on että otettaisiin koko maata kattava suurprojketi pistää joka kaupungissa seurata yhteen. Yksi seura per kaupunki riittää ja sen toiminta sitten niin tehokkaaksi kuin mahdollista. isosta ja vahvasta seurasta saa harrastajat parhaan palvelun ja kilpailijat parhaan tuen ja maksimaalisesti harjoitusvastustajia. Valmentajat ja valmennustietoisuuskin ovat kaikki samassa paikassa.Tässä on paljon asiaa. Pikkukaupungeissa vaan on jo tilanne että seuroja on vain yksi (paitsi Kuopiossa) eikä niihin saa treenaajia lisäämällä 0 1. Lähikaupunkien seurojen yhteistyötä etenkin kilpailijoiden treenaamisessa pitäis kehitellä, esim. yhteisharjoituksia viikoittain vuorotellen eri seurojen saleilla.
- näinikään
.... kirjoitti:
Tässä on paljon asiaa. Pikkukaupungeissa vaan on jo tilanne että seuroja on vain yksi (paitsi Kuopiossa) eikä niihin saa treenaajia lisäämällä 0 1. Lähikaupunkien seurojen yhteistyötä etenkin kilpailijoiden treenaamisessa pitäis kehitellä, esim. yhteisharjoituksia viikoittain vuorotellen eri seurojen saleilla.
Ja vielä sellainen kaino ehdotus, että salitilanne katsottaisiin seuroittain läpi ja laitettaisiin se liiton taholta ja sponsoreiden avulla kuntoon.
Luokattomien (liian pieni, huono pohjaratkaisu) salien takia osa harrastajista siivilöityy pois jopa ennenkuin on edes aloittanut.
Osalla paikkakunnista ei voi edes mainostaa lajien peruskursseja, koska aloittajia olisi liikaa tiloihin nähden.
Mielestäni otolliset olosuhteet myös tilaratkaisujen osalta vaikuttavat erittäin paljon motivaation kannalta. Enkä puhu nyt kilpailijoista, vaan suuresta massasta, josta tulevat kilpailijoidenkin treenikaverit. - ehdotuksia
näinikään kirjoitti:
Ja vielä sellainen kaino ehdotus, että salitilanne katsottaisiin seuroittain läpi ja laitettaisiin se liiton taholta ja sponsoreiden avulla kuntoon.
Luokattomien (liian pieni, huono pohjaratkaisu) salien takia osa harrastajista siivilöityy pois jopa ennenkuin on edes aloittanut.
Osalla paikkakunnista ei voi edes mainostaa lajien peruskursseja, koska aloittajia olisi liikaa tiloihin nähden.
Mielestäni otolliset olosuhteet myös tilaratkaisujen osalta vaikuttavat erittäin paljon motivaation kannalta. Enkä puhu nyt kilpailijoista, vaan suuresta massasta, josta tulevat kilpailijoidenkin treenikaverit.Lisää näitä. Kehitetään ainakin virtuaalijudoa. Vakavasti puhuen kyllä se Lehdes tämänkin jutun lukee, vaikka ei tunnusta. Herätelkää rohkeasti ideoita. Tässä ketjussa niitä on jo paljon. ja täältä ne pääsee päättäjien korviin ja he voivat esittää ne ominaan, Who cares,, pääasia että lajia saa eteenpäin. Lisää kommentteja antakaa tulla. Tuo liiton closed forum on just sitä mitä liton toimielimet haluavatkin. Käykää katsomassa keskustelun monipuolisuutta ja laatua. Ei tiedä itkeä vai nauraa, mutta kaikki ollaan samaa yksimielistä perhettä,
Keskustelua ehdotuksia luovuutta. Se on tie eteenpäin, vaikka joskus polkeekin toisen varpaille. Keep on going ei luovuteta nyt. - judoisä
käytöstapoja kirjoitti:
Tällainen ei mielestäni kuulu nettiporttaaliin tai muihinkaan asiallisiin keskusteluihin. Käyttäytykää siivosti niin ylläpito ei joudu eliminoimaan keskustelua toistamiseen!Tänään olin näkevinäni Kuopiossa, Kallaveden koululla että paikalla olivat myös uuden Judokerhon perustajajäsenistö. Suurin osa myös aktiivisena ja lojaaliutta osoittaen myös tuomaritoiminnassa.
Mielestäni tämä osoittaa että Judokerho ei ole "kaatamassa" Sakuraa, eikä astumassa valtaan Kuopion judotoiminnan osalta. Judokerhon väki on asiallista kansaa ja uuden seuran perustaminen on mielestäni perusteltua, mikäli mielipiteet ja toimintatavat poikkeavat täysin toisistaan, kuten Kuopiossa tapahtui.
Aihetta mollaamiseen ja musta maalaamiseen ei siis ole. Olkaa positiivisia ja antakaa kummallekin seuralle rakentavaa palautetta, mutta myös positiiviseen sävyyn. - kampittamista
judoisä kirjoitti:
Tänään olin näkevinäni Kuopiossa, Kallaveden koululla että paikalla olivat myös uuden Judokerhon perustajajäsenistö. Suurin osa myös aktiivisena ja lojaaliutta osoittaen myös tuomaritoiminnassa.
Mielestäni tämä osoittaa että Judokerho ei ole "kaatamassa" Sakuraa, eikä astumassa valtaan Kuopion judotoiminnan osalta. Judokerhon väki on asiallista kansaa ja uuden seuran perustaminen on mielestäni perusteltua, mikäli mielipiteet ja toimintatavat poikkeavat täysin toisistaan, kuten Kuopiossa tapahtui.
Aihetta mollaamiseen ja musta maalaamiseen ei siis ole. Olkaa positiivisia ja antakaa kummallekin seuralle rakentavaa palautetta, mutta myös positiiviseen sävyyn.ole ollut havaittavissa suuntaan eikä toiseen. Parhaassa tapauksessa molemmat seurat menestyvät hyvin ja se jos mikä tuo lisäarvoa lajille.
Katsotaan nyt miten käy, ei tässä vielä ole tarvetta painaa paniikkinappulaa tai ripotella tuhkaa päälle. Asioita voi tehdä oikein monella eri tavalla. - on se,
kampittamista kirjoitti:
ole ollut havaittavissa suuntaan eikä toiseen. Parhaassa tapauksessa molemmat seurat menestyvät hyvin ja se jos mikä tuo lisäarvoa lajille.
Katsotaan nyt miten käy, ei tässä vielä ole tarvetta painaa paniikkinappulaa tai ripotella tuhkaa päälle. Asioita voi tehdä oikein monella eri tavalla.että Judo on taantunut Budosta sairaalloiseksi kilpaurheiluksi jo kauan sitten. Kaikki tavat palauttaa Judo Kanon idean mukaiseksi ovat tervetulleita.
- judoooo
judoisä kirjoitti:
Tänään olin näkevinäni Kuopiossa, Kallaveden koululla että paikalla olivat myös uuden Judokerhon perustajajäsenistö. Suurin osa myös aktiivisena ja lojaaliutta osoittaen myös tuomaritoiminnassa.
Aihetta mollaamiseen ja musta maalaamiseen ei siis ole. Olkaa positiivisia ja antakaa kummallekin seuralle rakentavaa palautetta, mutta myös positiiviseen sävyyn.Minä en tiedä tämän tapauksen taustoista yhtään mitään, en edes asu Kuopiossa, enkä symppaa kumpaakaan seuraa. Harmittelen vain sitä että siellä on nyt kaksi heikkoa seuraa yhden vahvan sijaan. Kuopiosta on perinteisesti tullut hyviä kilpailijoita ja judotoiminta on ollut vireää. Miten mahtaa jatkossa?
Resulssien jakaantuminen kahtia heikentää Sakuraa ja ei varmasti tee vahvaksi tätä uuttakaan. Se on fakta jota vastaan on turha vängätä. Ainoastaan siinä tapauksessa uusi seura on hyvä juttu, että vanha kuolee pian pois ja sen jäsenet siirtyvät tähän uuteen, jolloin oltaisiin taas lähtötilanteessa. Onko tälläinen kehitys Kuopiossa mahdollista tai näkyvissä? - judoooo
judoisä kirjoitti:
Aihetta mollaamiseen ja musta maalaamiseen ei siis ole. Olkaa positiivisia ja antakaa kummallekin seuralle rakentavaa palautetta, mutta myös positiiviseen sävyyn.judoisä kirjoitti:
"Judokerhon väki on asiallista kansaa ja uuden seuran perustaminen on mielestäni perusteltua, mikäli mielipiteet ja toimintatavat poikkeavat täysin toisistaan, kuten Kuopiossa tapahtui."
Millä tavalla ne toimintavat erosivat toisistaan? Pitikö sitä varten todella perustaa uusi seura?
Jos nyt oletetaan että kyse oli vaikkapa treeninvedosta joka eivät kaikkia jäseniä miellyttänyt, niin miksi ei vain luotu uusia harjoituksia?
Esimerkiksi jos kaikkia kuntoilijoita ei miellytä kilpareenit, niin ongelma ratkottu kun nämä kuntoilijat pistävät pystyyn omat harjoitukset. Erilaisia tasoryhmiä voi luoda loputtomiin jos niihin vain riittää harjoittelijamassaa, vetäjiä ja salivuoroja.
Oletteko muuten ottaneet huomioon, että esimerkiksi kaupungin avustukset urheiluseuroille on kiinni mm. seurojen jäsenmääristä, toiminnan aktiivisuudesta ja seuran kilpailumenestyksestä? Iso seura saa suhteellisestiottaenkin paremmin yhteiskunnan avustuksia kuin pieni ja heikko seura. Esimerkiksi Helsingissä ei pienet urheiluseurat saa juuri mitään avustuksia kun niitä isoja ja aktiivisiakin on. Sama koskee myös salivuoroja. Kun kaupungin tiloihin jaetaan vuoroja niin etusijalla ovat aina suurseurat. Pienet saa sitten jämät tai ei mitään. - avustukset
judoooo kirjoitti:
judoisä kirjoitti:
"Judokerhon väki on asiallista kansaa ja uuden seuran perustaminen on mielestäni perusteltua, mikäli mielipiteet ja toimintatavat poikkeavat täysin toisistaan, kuten Kuopiossa tapahtui."
Millä tavalla ne toimintavat erosivat toisistaan? Pitikö sitä varten todella perustaa uusi seura?
Jos nyt oletetaan että kyse oli vaikkapa treeninvedosta joka eivät kaikkia jäseniä miellyttänyt, niin miksi ei vain luotu uusia harjoituksia?
Esimerkiksi jos kaikkia kuntoilijoita ei miellytä kilpareenit, niin ongelma ratkottu kun nämä kuntoilijat pistävät pystyyn omat harjoitukset. Erilaisia tasoryhmiä voi luoda loputtomiin jos niihin vain riittää harjoittelijamassaa, vetäjiä ja salivuoroja.
Oletteko muuten ottaneet huomioon, että esimerkiksi kaupungin avustukset urheiluseuroille on kiinni mm. seurojen jäsenmääristä, toiminnan aktiivisuudesta ja seuran kilpailumenestyksestä? Iso seura saa suhteellisestiottaenkin paremmin yhteiskunnan avustuksia kuin pieni ja heikko seura. Esimerkiksi Helsingissä ei pienet urheiluseurat saa juuri mitään avustuksia kun niitä isoja ja aktiivisiakin on. Sama koskee myös salivuoroja. Kun kaupungin tiloihin jaetaan vuoroja niin etusijalla ovat aina suurseurat. Pienet saa sitten jämät tai ei mitään.olisi kiinni kilpailumenestyksestä on epätosi. Tai voihan se olla totta siellä missä sinä asut, mutta Kuopiossa halutaan entistä enemmän tukea niitä seuroja jotka liikuttaa lapsia ja nuoria. Jäsenmäärällä on tietysti jonkinlainen merkitys, mutta ennen kaikkea sillä kuinka suuri osa aktiiviharrastajista on alle 18-vuotiaita.
Toimintatapoihin ja muihin juttuihin pystyy vastaamaan vain nimimerkki Judoisä. Mitä nyt itse olen jutellut erään juniorijudokan äidin kanssa, niin häntä tuntui vanhan seuran toiminnassa harmittavan se että kilpajudo syö rahaa ja nimen omaan sitä rahaa jota junioriharrastajat tuo seuraan. - judoooo
avustukset kirjoitti:
olisi kiinni kilpailumenestyksestä on epätosi. Tai voihan se olla totta siellä missä sinä asut, mutta Kuopiossa halutaan entistä enemmän tukea niitä seuroja jotka liikuttaa lapsia ja nuoria. Jäsenmäärällä on tietysti jonkinlainen merkitys, mutta ennen kaikkea sillä kuinka suuri osa aktiiviharrastajista on alle 18-vuotiaita.
Toimintatapoihin ja muihin juttuihin pystyy vastaamaan vain nimimerkki Judoisä. Mitä nyt itse olen jutellut erään juniorijudokan äidin kanssa, niin häntä tuntui vanhan seuran toiminnassa harmittavan se että kilpajudo syö rahaa ja nimen omaan sitä rahaa jota junioriharrastajat tuo seuraan.avustukset kirjoitti:"Mitä nyt itse olen jutellut erään juniorijudokan äidin kanssa, niin häntä tuntui vanhan seuran toiminnassa harmittavan se että kilpajudo syö rahaa ja nimen omaan sitä rahaa jota junioriharrastajat tuo seuraan."
Eikös sen noin sitten kuuluukin mennä. Vai mihin tämä kyseinen äiti ne seuran rahat sitten haluaisi käyttää? Minä kun olen pitänyt itsestään selvänä, että urheiluseura käyttää suurimman osan tuloistaan junnujen ja aikuisten, kilpailuttamiseen ymv. kilpaurheilutoimintaan.
"väitteesi että
avustukset olisi kiinni kilpailumenestyksestä on epätosi. Tai voihan se olla totta siellä missä sinä asut, mutta Kuopiossa halutaan entistä enemmän tukea niitä seuroja jotka liikuttaa lapsia ja nuoria. Jäsenmäärällä on tietysti jonkinlainen merkitys, mutta ennen kaikkea sillä kuinka suuri osa aktiiviharrastajista on alle 18-vuotiaita."
Molemmat vaikuttaa, junnujen määrä ja kilpailumenestys. Oleellisinta on kuitenkin tajuta, että lapsia ja nuoria liikutetaan nimenomaan vireällä kilpailutoiminnalla. Sellaisessa urheiluseurassa ei kauaa juniorit pysy/viihdy jossa ei ole toimivaa kilpailutoimintaa. Ja sitähän ei ole jos junnuilla ei ole mahdollisuuksia edetä kilpailu-urallaan, joka taas vaatii...niin rahaapa hyvinkin. Lisäksi vanhemmat kilpailijat tuovat seuraan tarvittua osaamista( käytännön judo-osaamista ) sekä toimivat nuorten ja lasten esikuvina. - nyhjää tyhjästä
judoooo kirjoitti:
avustukset kirjoitti:"Mitä nyt itse olen jutellut erään juniorijudokan äidin kanssa, niin häntä tuntui vanhan seuran toiminnassa harmittavan se että kilpajudo syö rahaa ja nimen omaan sitä rahaa jota junioriharrastajat tuo seuraan."
Eikös sen noin sitten kuuluukin mennä. Vai mihin tämä kyseinen äiti ne seuran rahat sitten haluaisi käyttää? Minä kun olen pitänyt itsestään selvänä, että urheiluseura käyttää suurimman osan tuloistaan junnujen ja aikuisten, kilpailuttamiseen ymv. kilpaurheilutoimintaan.
"väitteesi että
avustukset olisi kiinni kilpailumenestyksestä on epätosi. Tai voihan se olla totta siellä missä sinä asut, mutta Kuopiossa halutaan entistä enemmän tukea niitä seuroja jotka liikuttaa lapsia ja nuoria. Jäsenmäärällä on tietysti jonkinlainen merkitys, mutta ennen kaikkea sillä kuinka suuri osa aktiiviharrastajista on alle 18-vuotiaita."
Molemmat vaikuttaa, junnujen määrä ja kilpailumenestys. Oleellisinta on kuitenkin tajuta, että lapsia ja nuoria liikutetaan nimenomaan vireällä kilpailutoiminnalla. Sellaisessa urheiluseurassa ei kauaa juniorit pysy/viihdy jossa ei ole toimivaa kilpailutoimintaa. Ja sitähän ei ole jos junnuilla ei ole mahdollisuuksia edetä kilpailu-urallaan, joka taas vaatii...niin rahaapa hyvinkin. Lisäksi vanhemmat kilpailijat tuovat seuraan tarvittua osaamista( käytännön judo-osaamista ) sekä toimivat nuorten ja lasten esikuvina.Jos suomessa on 15000 judokaa ja lisenssejä myönnetään 2000 niin missä luuraavat 12000 judoa harrastavaa ihmistä.
- -jaska-
nyhjää tyhjästä kirjoitti:
Jos suomessa on 15000 judokaa ja lisenssejä myönnetään 2000 niin missä luuraavat 12000 judoa harrastavaa ihmistä.
Nistä "ei kilpailevista" 12.000...13.000 judokasta on muutama tuhat "kuntojudokaa" ja loput kymmentuhatta kokonaan lopettanutta tai korkeintaan satunnaisesti judosalille eksyvää harrastajaa.
- qwertyuio
judoooo kirjoitti:
avustukset kirjoitti:"Mitä nyt itse olen jutellut erään juniorijudokan äidin kanssa, niin häntä tuntui vanhan seuran toiminnassa harmittavan se että kilpajudo syö rahaa ja nimen omaan sitä rahaa jota junioriharrastajat tuo seuraan."
"väitteesi että
Molemmat vaikuttaa, junnujen määrä ja kilpailumenestys. Oleellisinta on kuitenkin tajuta, että lapsia ja nuoria liikutetaan nimenomaan vireällä kilpailutoiminnalla. Sellaisessa urheiluseurassa ei kauaa juniorit pysy/viihdy jossa ei ole toimivaa kilpailutoimintaa. Ja sitähän ei ole jos junnuilla ei ole mahdollisuuksia edetä kilpailu-urallaan, joka taas vaatii...niin rahaapa hyvinkin. Lisäksi vanhemmat kilpailijat tuovat seuraan tarvittua osaamista( käytännön judo-osaamista ) sekä toimivat nuorten ja lasten esikuvina."Molemmat vaikuttaa, junnujen määrä ja kilpailumenestys. Oleellisinta on kuitenkin tajuta, että lapsia ja nuoria liikutetaan nimenomaan vireällä kilpailutoiminnalla. Sellaisessa urheiluseurassa ei kauaa juniorit pysy/viihdy jossa ei ole toimivaa kilpailutoimintaa. Ja sitähän ei ole jos junnuilla ei ole mahdollisuuksia edetä kilpailu-urallaan, joka taas vaatii...niin rahaapa hyvinkin. Lisäksi vanhemmat kilpailijat tuovat seuraan tarvittua osaamista( käytännön judo-osaamista ) sekä toimivat nuorten ja lasten esikuvina."
Joku ehtikin jo mainita että kilpalisenssi taitaa olla noin 2000 judokalla. Eri lähteistä riippuen judokoita on Suomessa noin 13000 - 15000 eli suurin osa on niitä ei kilpailevia judokoita myös junnujen puolella. Varmin tapa kuihduttaa nytkin aika vaatimaton judotoiminta Suomessa on keskittyä vain kilpailijoihin. Oman kokemuksen mukaan niitä vanhempia kilpailijoita näkyy vetäjinä valitettavan vähän. Suurin osa seurojen arkirutiineista myös vetäjä puolella taitaa pyöriä niiden ei kilpailevien varassa. - judooooo
qwertyuio kirjoitti:
"Molemmat vaikuttaa, junnujen määrä ja kilpailumenestys. Oleellisinta on kuitenkin tajuta, että lapsia ja nuoria liikutetaan nimenomaan vireällä kilpailutoiminnalla. Sellaisessa urheiluseurassa ei kauaa juniorit pysy/viihdy jossa ei ole toimivaa kilpailutoimintaa. Ja sitähän ei ole jos junnuilla ei ole mahdollisuuksia edetä kilpailu-urallaan, joka taas vaatii...niin rahaapa hyvinkin. Lisäksi vanhemmat kilpailijat tuovat seuraan tarvittua osaamista( käytännön judo-osaamista ) sekä toimivat nuorten ja lasten esikuvina."
Joku ehtikin jo mainita että kilpalisenssi taitaa olla noin 2000 judokalla. Eri lähteistä riippuen judokoita on Suomessa noin 13000 - 15000 eli suurin osa on niitä ei kilpailevia judokoita myös junnujen puolella. Varmin tapa kuihduttaa nytkin aika vaatimaton judotoiminta Suomessa on keskittyä vain kilpailijoihin. Oman kokemuksen mukaan niitä vanhempia kilpailijoita näkyy vetäjinä valitettavan vähän. Suurin osa seurojen arkirutiineista myös vetäjä puolella taitaa pyöriä niiden ei kilpailevien varassa.Judon suuret harrastajamäärät perustuvat suurimmaksi osaksi junioreihin. Juniorien määrät taas korreloi hyvin selkeästi seuran kilpailutoimintaan. En ymmärrä miksi haluat kieltää päivän selvää asiaa?
Viime vuoden sinettiseura taisi olla Porin Fudoshin, sitä ennen Tikkurilan Judokat ja sitä ennen Tampereen Judo. Voi olla että järjestys meni väärin, en jaksa tarkistaa, mutta kaikki kolme ovat joka tapauksessa valittu vuoden judoseuroiksi.
Mikä yhdistää noita kolmea seuraa?
vastaus: suuret harrastajamäärät, paljon junioreja, aktiivinen panostus kilpailutoimintaan. Seurojen kilpailijat menestyvät niin junnu- kuin aikuistenkin sarjoissa. Samalla niissä harjoittelee myös paljon kuntoilijoita.
Jos kilpailutoiminta ei sinun mielestäsi korreloi seuran jäsenmäärien kanssa, niin esitäppä minulle Suomesta vireä judoseura jossa:
A) ei panosteta kilpailemiseen
B) on silti paljon junioriharrastajia
C) on laadukkaita harjoituksia
D) seura on ollut ehdolla vuoden judoseuraksi( optio )
On ihan selvää, että aktiivikilpailijat eivät voi osallistua kovinkaan paljoa harjoitusten vetämiseen kun koittavat harjoitella kilpaurheilua varten. Treenienveto tulee ajankohtaiseksi vasta sitten kun kisaura on ohi. Näin se menee kaikissa urheilulajeissa miksi judon olisi poikkeus?
Tietysti on ongelma jos kilpailijat eivät osallistu opetustoimintaan uransa jälkeenkään. Mutta tämä on nyt hiukan eri aihe keskusteltavaksi. Voidaan avata uusi topik siitä jos haluat ;-)
Oleellista on että seurasta löytyy perinteitä kilpailutoiminnasta ja entisiä kilpailijoita opettamassa tekniikkaa ja vetämässä harjoituksia. Paras ja tehokkain judotekniikka on aina kilpailijoilla ja vain kuntoliikuntaan panostavassa seurassa judo-opetuksen menee väistämättä heikoksi. Ymmärrettävistä syistä. - qwertyuio
judooooo kirjoitti:
Judon suuret harrastajamäärät perustuvat suurimmaksi osaksi junioreihin. Juniorien määrät taas korreloi hyvin selkeästi seuran kilpailutoimintaan. En ymmärrä miksi haluat kieltää päivän selvää asiaa?
Viime vuoden sinettiseura taisi olla Porin Fudoshin, sitä ennen Tikkurilan Judokat ja sitä ennen Tampereen Judo. Voi olla että järjestys meni väärin, en jaksa tarkistaa, mutta kaikki kolme ovat joka tapauksessa valittu vuoden judoseuroiksi.
Mikä yhdistää noita kolmea seuraa?
vastaus: suuret harrastajamäärät, paljon junioreja, aktiivinen panostus kilpailutoimintaan. Seurojen kilpailijat menestyvät niin junnu- kuin aikuistenkin sarjoissa. Samalla niissä harjoittelee myös paljon kuntoilijoita.
Jos kilpailutoiminta ei sinun mielestäsi korreloi seuran jäsenmäärien kanssa, niin esitäppä minulle Suomesta vireä judoseura jossa:
A) ei panosteta kilpailemiseen
B) on silti paljon junioriharrastajia
C) on laadukkaita harjoituksia
D) seura on ollut ehdolla vuoden judoseuraksi( optio )
On ihan selvää, että aktiivikilpailijat eivät voi osallistua kovinkaan paljoa harjoitusten vetämiseen kun koittavat harjoitella kilpaurheilua varten. Treenienveto tulee ajankohtaiseksi vasta sitten kun kisaura on ohi. Näin se menee kaikissa urheilulajeissa miksi judon olisi poikkeus?
Tietysti on ongelma jos kilpailijat eivät osallistu opetustoimintaan uransa jälkeenkään. Mutta tämä on nyt hiukan eri aihe keskusteltavaksi. Voidaan avata uusi topik siitä jos haluat ;-)
Oleellista on että seurasta löytyy perinteitä kilpailutoiminnasta ja entisiä kilpailijoita opettamassa tekniikkaa ja vetämässä harjoituksia. Paras ja tehokkain judotekniikka on aina kilpailijoilla ja vain kuntoliikuntaan panostavassa seurassa judo-opetuksen menee väistämättä heikoksi. Ymmärrettävistä syistä.Mitkä ihmeen suuret harrastajamäärät? Judo on Suomessa pieni laji. Harrastajia on vähän ja laji tunnetaan edelleen huonosti.
Koska kirjoitan nimimerkin suojasta en ryhdy esittelemään seuroja sen tarkemmin. Olen joskus harjoitellut yhdessä mainitsemistasi seuroista. Vaikka kyseinen seura oli ja on edelleen tunnettu menestyvänä kilpaseurana siellä oli todellakin paljon niitä ei kilpailevia jäseniä. Kyseisessä seurassa ei kilpailevat jäsenet saivat myös runsaasti tarjontaa ja palveluita seuran taholta. Siellä harrastajilla oli muukin rooli kuin maksaa kilpailijoiden kustannuksia. Eli menestyvässä seurassa toimitaan juuri päinvastoin kuin sinä väitit:
"Eikös sen noin sitten kuuluukin mennä. Vai mihin tämä kyseinen äiti ne seuran rahat sitten haluaisi käyttää? Minä kun olen pitänyt itsestään selvänä, että urheiluseura käyttää suurimman osan tuloistaan junnujen ja aikuisten, kilpailuttamiseen ymv. kilpaurheilutoimintaan."
En kuvitellut että aktiivikilpailijat osallistuisivat kovin paljoa treenien vetämiseen. Muistutin vain ystävällisesti että suurimman osan siitä perustyöstä seuroissa tekevät ne ei kilpailevat jäsenet. Miksi sitten kilpauran lopettaneita judokoita näkyy niin vähän tatameilla? En tiedä enkä aio ruveta vänkäämään asiasta :-) Sitä pitää kysyä niiltä entisiltä kilpailijoilta. Sinänsä nykyiset ja entiset kilpailijat sopivat vähän huonosti esikuviksi. Ei heissä mitään vikaa ole mutta kilpailijoilla on sama ongelma kuin judolla yleensäkin. Kukaan ei tunne heitä.
"Paras ja tehokkain judotekniikka on aina kilpailijoilla ja vain kuntoliikuntaan panostavassa seurassa judo-opetuksen menee väistämättä heikoksi. Ymmärrettävistä syistä."
Huhhuh!!! Vaikka judo halutaankin nykyisin ymmärtää vain puhtaana kilpaurheiluna niin judo on ollut paljon muutakin. Tosiasia joka nykyisessä kilpailu innostuksessa näköjään koko ajan unohtuu on että vain noin 15% judokoista on kilpailulisenssi. Eli noin 85% judokoista on jokin muu syy käydä tatamilla. Jos treenien tavoite on kilpailu niin kilpailijoilla on paljon annettavaa mutta jos treenien tavoite on jokin muu kuin judokilpailu niin kilpajudo on väärä vastaus. Se koskee niin tekniikoita ja niiden toimivuutta kuin treenien vetotapoja.
Ennen kuin joku ehtii vetää herneen nenään viimeisestä väitteestäni :-) niin täsmennetään hiukan. Nykyinen kilpajudo tuo kyllä oman "mausteensa" judoon ja tekee siitä entistä monipuolisempaa. Kilpajudo ei kuitenkaan tee autuaaksi jos harjoittelun tavoite on esimerkiksi kuntoilu tai itsepuolustus. Jos ja kun tekniikoita tehdään kuntoilijoiden treeneissä eri tavalla se ei tarkoita että tekniikka olisi toimimaton tai huono vaan että suorituksen tavoite ja tilanne ovat eri kuin kilpailuissa. Ja jos tavoite on itsepuolustustaitojen kohentaminen myös säännöt ovat ihan jotain muuta kuin kilpajudossa :-) - judoooo
qwertyuio kirjoitti:
Mitkä ihmeen suuret harrastajamäärät? Judo on Suomessa pieni laji. Harrastajia on vähän ja laji tunnetaan edelleen huonosti.
Koska kirjoitan nimimerkin suojasta en ryhdy esittelemään seuroja sen tarkemmin. Olen joskus harjoitellut yhdessä mainitsemistasi seuroista. Vaikka kyseinen seura oli ja on edelleen tunnettu menestyvänä kilpaseurana siellä oli todellakin paljon niitä ei kilpailevia jäseniä. Kyseisessä seurassa ei kilpailevat jäsenet saivat myös runsaasti tarjontaa ja palveluita seuran taholta. Siellä harrastajilla oli muukin rooli kuin maksaa kilpailijoiden kustannuksia. Eli menestyvässä seurassa toimitaan juuri päinvastoin kuin sinä väitit:
"Eikös sen noin sitten kuuluukin mennä. Vai mihin tämä kyseinen äiti ne seuran rahat sitten haluaisi käyttää? Minä kun olen pitänyt itsestään selvänä, että urheiluseura käyttää suurimman osan tuloistaan junnujen ja aikuisten, kilpailuttamiseen ymv. kilpaurheilutoimintaan."
En kuvitellut että aktiivikilpailijat osallistuisivat kovin paljoa treenien vetämiseen. Muistutin vain ystävällisesti että suurimman osan siitä perustyöstä seuroissa tekevät ne ei kilpailevat jäsenet. Miksi sitten kilpauran lopettaneita judokoita näkyy niin vähän tatameilla? En tiedä enkä aio ruveta vänkäämään asiasta :-) Sitä pitää kysyä niiltä entisiltä kilpailijoilta. Sinänsä nykyiset ja entiset kilpailijat sopivat vähän huonosti esikuviksi. Ei heissä mitään vikaa ole mutta kilpailijoilla on sama ongelma kuin judolla yleensäkin. Kukaan ei tunne heitä.
"Paras ja tehokkain judotekniikka on aina kilpailijoilla ja vain kuntoliikuntaan panostavassa seurassa judo-opetuksen menee väistämättä heikoksi. Ymmärrettävistä syistä."
Huhhuh!!! Vaikka judo halutaankin nykyisin ymmärtää vain puhtaana kilpaurheiluna niin judo on ollut paljon muutakin. Tosiasia joka nykyisessä kilpailu innostuksessa näköjään koko ajan unohtuu on että vain noin 15% judokoista on kilpailulisenssi. Eli noin 85% judokoista on jokin muu syy käydä tatamilla. Jos treenien tavoite on kilpailu niin kilpailijoilla on paljon annettavaa mutta jos treenien tavoite on jokin muu kuin judokilpailu niin kilpajudo on väärä vastaus. Se koskee niin tekniikoita ja niiden toimivuutta kuin treenien vetotapoja.
Ennen kuin joku ehtii vetää herneen nenään viimeisestä väitteestäni :-) niin täsmennetään hiukan. Nykyinen kilpajudo tuo kyllä oman "mausteensa" judoon ja tekee siitä entistä monipuolisempaa. Kilpajudo ei kuitenkaan tee autuaaksi jos harjoittelun tavoite on esimerkiksi kuntoilu tai itsepuolustus. Jos ja kun tekniikoita tehdään kuntoilijoiden treeneissä eri tavalla se ei tarkoita että tekniikka olisi toimimaton tai huono vaan että suorituksen tavoite ja tilanne ovat eri kuin kilpailuissa. Ja jos tavoite on itsepuolustustaitojen kohentaminen myös säännöt ovat ihan jotain muuta kuin kilpajudossa :-)Yövuorossa on aikaa lässyttää, joten tässä tulee…
"Mitkä ihmeen suuret harrastajamäärät? Judo on Suomessa pieni laji. Harrastajia on vähän ja laji tunnetaan edelleen huonosti."
Judo on Suomen suurin kamppailulaji harrastajamääriltään. Suuri on tietysti suhteellinen käsite. Käytä vapaasti toista adjektiivia jos haluat. Ainakin toistaiseksi asetelma on tämä.
"Siellä harrastajilla oli muukin rooli kuin maksaa kilpailijoiden kustannuksia."
Mikä se muu rooli on? Mikä muu rooli on esimerkiksi uimaseuran harrastajalla tai kuntosalikävijällä? Mikä muu rooli on kuntonyrkkeilijällä tai -yleisurheilijalla? Mikä sinun roolisi on kun marssit urheilukauppaan ostamaan lenkkareita?
Minä ainakin maksan jäsenmaksuni tietäen, että saan pienellä rahalla itselleni mukavan harrastuksen. Itse asiassa halvemmalla en saisi mitään muuta sisäliikuntalajia. Tiedostan kyllä, että jäsenmaksullani tuetaan seuran kilpailutoimintaa ja sitä kautta pidetään seuratoimintaa vireänä. Tietysti roposillani maksellaan myös salivuoroja ym. seuran juoksevia menoja, mutta jäljelle jäävä osa tilitetään sellaisenaan kilpailutoimintaan, kuten junnujen kisamatkojen, aikuiskisaajien leirien ja kisojen tukemiseen jne. Tiedostan myös että seurani saa kaupungilta tukea, joka sekin tilitetään kilpailutoimintaan, juoksevien kulujen jälkeen tietty.
Oleellista minulle kuitenkin on, että minua koskeva jäsenmaksu on aivan naurettavan alhainen. 120 euroa vuosi, mikä tekee kaltaiselleni keskimäärin 2krt/vko harjoittelevalle harrastajalle hulppeat 2e/treeni. Siis kahdella eurolla saan ohjatut 1.5h kestävät harjoitukset. Mitä muuta sillä parilla ekulla vielä pitäisi saada? Saunailtoja ja ilmaista kaljaa? Miksi ihmeessä? Millä perusteella minä, 2krt/vko harrastava kuntoilija, olen ansainnut ilmaiset kaljat ennemmin kuin joku päivittäin harjoitteleva kilpailija tarvitsisi tukea kilpailu- ja leirimatkoihinsa? Ei. Kyllä mä ainakin voin ihan hyvin ostaa ne saunakaljat itse. Ihan periaatteelliselta kantilta katsottuna minusta tukieurot ansaitsevat ne jotka panostavat hommaan täydellä sydämmellä, eikä ne jotka käy dojolla vain viihtymässä. Meille viihtyjille riittää palkkioksi harjoittelusta saatu hyvä fiilis hyvässä porukassa varsinkin kun se ei edes maksa paljon mitään.
Täytyy myös muistaa, ettei niistä jäsenmaksuista ja kaupungintuista jää juoksevien kulujen jälkeen mitään valtaisia summia yli. Sen verran jää, että kilpailutoimintaa voidaan pyörittää, lähettää junnut kisoihin ja tukea vähän leirityksiä, mutta esimerkiksi kansainvälisen tason kilpailijan tukemiseen raha ei tässä seurassa ainakaan enää riittäisi. Isommissa riittää tietysti paremmin.
Kilpaileminen judossa on muutenkin niin epäkiitollista hommaa ja suurimman osan kustannuksista kilpailijat joutuvat maksamaan itse, etten yhtään ihmettele ettei se hirveän monia enää kiinnosta. Mutta niitä joita se kiinnostaa, pitäisi kyllä yrittää tukea niin paljon kuin seuran talouden puitteissa on mahdollista.
” Huhhuh!!! Vaikka judo halutaankin nykyisin ymmärtää vain puhtaana kilpaurheiluna niin judo on ollut paljon muutakin. Tosiasia joka nykyisessä kilpailu innostuksessa näköjään koko ajan unohtuu on että vain noin 15% judokoista on kilpailulisenssi. Eli noin 85% judokoista on jokin muu syy käydä tatamilla. Jos treenien tavoite on kilpailu niin kilpailijoilla on paljon annettavaa mutta jos treenien tavoite on jokin muu kuin judokilpailu niin kilpajudo on väärä vastaus. Se koskee niin tekniikoita ja niiden toimivuutta kuin treenien vetotapoja.”
Eihän judo mitään puhdasta kilpaurheilua ole. Enhän mäkään ole kilpailija ja silti harrastan judoa. Siksi käynkin kuntoilijatreeneissä. Siellä harjoitellaan kuntoiljoiden ehdoilla eikä treenata kisatekniikkaa. Suosittelen samaa mallia sullekin. Jos seurassasi ei vielä ole kuntoilijatreenejä, niin pistäkää nyt äkkiä pystyyn sellaiset.
Ja väitteeseesi ”nykyisestä kilpailuinnostuksesta” totean, että lisenssin omaavien kisaajien määrä ei ole tainnut olla koskaan niin alhainen kuin se on nyt. Ei ainakaan vuosikymmeniin. Eikä judokoiden kansainvälinen kilpailumenestyskään päätä huimaa vaikka varmasti urheilijat ja valmentajat parhaansa tekevät. En näe mitään mieltä vaikeuttaa sitä esimerkiksi seurasta saatavien tukieurojen vähentämisellä.
” Ennen kuin joku ehtii vetää herneen nenään viimeisestä väitteestäni :-) niin täsmennetään hiukan. Nykyinen kilpajudo tuo kyllä oman "mausteensa" judoon ja tekee siitä entistä monipuolisempaa.”
Sä et taida nyt oikein ymmärtää mistä kilpaurheilussa on kyse. Ei kilpailutoimintaa voi pyörittää puolivaloilla periaatteella ”ihan kiva mauste, mutta…”. Tuo on kuntoliikuntaan kuuluva periaate. Tehdään sen verran kuin _huvittaa_ja_on_hauskaa_. Kilpaurheilussa tehdään se mikä _pitää_tehdä_ jotta tulos olisi maksimaalinen. Pitäisi ymmärtää mikä ero on sillä, kun joku laittaa jonkun asian eteen itsensä 100% likoon( tavoitteelliset kilpailijat ) ja sillä kun joku toinen on hommassa mukana vain 20 prosenttisesti( dojolle viihtymään tulevat kuntoilijat ). Minä ja sinä kuulutaan tuohon jälkimmäiseen ryhmään eikä meistä kummallekaan pitäisi olla epäselvää kummalla tavalla saadaan aikaan parempia judokoita.
Tietysti jos olet sitä mieltä, että judo ei ole kilpaurheilua laisinkaan eikä kilpailutoimintaan pitäisi satsata ollenkaan, ymmärrän ajatuksiasi paremmin. Noinkin voi tietysti ajatella. Tosin vieläkään en ihan hamota mihin käytännössä haluaisit ne kilpailijoihin menevät eurot sijoittaa.
Muuten sun kannattaisi joskus käydä harjoittelemassa vaikkapa Keski-Euroopassa jollain kaupallisella judosalilla, joita ne siellä yleensä on. Paitsi että joudut maksamaan treenaamisestasi monikertaisen hinnan nykyiseen verrattuna niin sielläkään seurat eivät palauttele harjoitusmaksujaan harrastajille. Taitavat tilittää kilpailutoimintaan rahansa nekin. Silti niissä vaan riittää harrastelijamassaa.
Mulle tulee aina mieleen näistä ”kilpailijat saa kaikki rahat” valituksista suomalainen perikateus. Mikään ei saisi maksaa mitään eikä raha ainakaan saisi mennä niille jotka sen eniten ansaitsevat. - pitkänlainen
judoooo kirjoitti:
Yövuorossa on aikaa lässyttää, joten tässä tulee…
"Mitkä ihmeen suuret harrastajamäärät? Judo on Suomessa pieni laji. Harrastajia on vähän ja laji tunnetaan edelleen huonosti."
Judo on Suomen suurin kamppailulaji harrastajamääriltään. Suuri on tietysti suhteellinen käsite. Käytä vapaasti toista adjektiivia jos haluat. Ainakin toistaiseksi asetelma on tämä.
"Siellä harrastajilla oli muukin rooli kuin maksaa kilpailijoiden kustannuksia."
Mikä se muu rooli on? Mikä muu rooli on esimerkiksi uimaseuran harrastajalla tai kuntosalikävijällä? Mikä muu rooli on kuntonyrkkeilijällä tai -yleisurheilijalla? Mikä sinun roolisi on kun marssit urheilukauppaan ostamaan lenkkareita?
Minä ainakin maksan jäsenmaksuni tietäen, että saan pienellä rahalla itselleni mukavan harrastuksen. Itse asiassa halvemmalla en saisi mitään muuta sisäliikuntalajia. Tiedostan kyllä, että jäsenmaksullani tuetaan seuran kilpailutoimintaa ja sitä kautta pidetään seuratoimintaa vireänä. Tietysti roposillani maksellaan myös salivuoroja ym. seuran juoksevia menoja, mutta jäljelle jäävä osa tilitetään sellaisenaan kilpailutoimintaan, kuten junnujen kisamatkojen, aikuiskisaajien leirien ja kisojen tukemiseen jne. Tiedostan myös että seurani saa kaupungilta tukea, joka sekin tilitetään kilpailutoimintaan, juoksevien kulujen jälkeen tietty.
Oleellista minulle kuitenkin on, että minua koskeva jäsenmaksu on aivan naurettavan alhainen. 120 euroa vuosi, mikä tekee kaltaiselleni keskimäärin 2krt/vko harjoittelevalle harrastajalle hulppeat 2e/treeni. Siis kahdella eurolla saan ohjatut 1.5h kestävät harjoitukset. Mitä muuta sillä parilla ekulla vielä pitäisi saada? Saunailtoja ja ilmaista kaljaa? Miksi ihmeessä? Millä perusteella minä, 2krt/vko harrastava kuntoilija, olen ansainnut ilmaiset kaljat ennemmin kuin joku päivittäin harjoitteleva kilpailija tarvitsisi tukea kilpailu- ja leirimatkoihinsa? Ei. Kyllä mä ainakin voin ihan hyvin ostaa ne saunakaljat itse. Ihan periaatteelliselta kantilta katsottuna minusta tukieurot ansaitsevat ne jotka panostavat hommaan täydellä sydämmellä, eikä ne jotka käy dojolla vain viihtymässä. Meille viihtyjille riittää palkkioksi harjoittelusta saatu hyvä fiilis hyvässä porukassa varsinkin kun se ei edes maksa paljon mitään.
Täytyy myös muistaa, ettei niistä jäsenmaksuista ja kaupungintuista jää juoksevien kulujen jälkeen mitään valtaisia summia yli. Sen verran jää, että kilpailutoimintaa voidaan pyörittää, lähettää junnut kisoihin ja tukea vähän leirityksiä, mutta esimerkiksi kansainvälisen tason kilpailijan tukemiseen raha ei tässä seurassa ainakaan enää riittäisi. Isommissa riittää tietysti paremmin.
Kilpaileminen judossa on muutenkin niin epäkiitollista hommaa ja suurimman osan kustannuksista kilpailijat joutuvat maksamaan itse, etten yhtään ihmettele ettei se hirveän monia enää kiinnosta. Mutta niitä joita se kiinnostaa, pitäisi kyllä yrittää tukea niin paljon kuin seuran talouden puitteissa on mahdollista.
” Huhhuh!!! Vaikka judo halutaankin nykyisin ymmärtää vain puhtaana kilpaurheiluna niin judo on ollut paljon muutakin. Tosiasia joka nykyisessä kilpailu innostuksessa näköjään koko ajan unohtuu on että vain noin 15% judokoista on kilpailulisenssi. Eli noin 85% judokoista on jokin muu syy käydä tatamilla. Jos treenien tavoite on kilpailu niin kilpailijoilla on paljon annettavaa mutta jos treenien tavoite on jokin muu kuin judokilpailu niin kilpajudo on väärä vastaus. Se koskee niin tekniikoita ja niiden toimivuutta kuin treenien vetotapoja.”
Eihän judo mitään puhdasta kilpaurheilua ole. Enhän mäkään ole kilpailija ja silti harrastan judoa. Siksi käynkin kuntoilijatreeneissä. Siellä harjoitellaan kuntoiljoiden ehdoilla eikä treenata kisatekniikkaa. Suosittelen samaa mallia sullekin. Jos seurassasi ei vielä ole kuntoilijatreenejä, niin pistäkää nyt äkkiä pystyyn sellaiset.
Ja väitteeseesi ”nykyisestä kilpailuinnostuksesta” totean, että lisenssin omaavien kisaajien määrä ei ole tainnut olla koskaan niin alhainen kuin se on nyt. Ei ainakaan vuosikymmeniin. Eikä judokoiden kansainvälinen kilpailumenestyskään päätä huimaa vaikka varmasti urheilijat ja valmentajat parhaansa tekevät. En näe mitään mieltä vaikeuttaa sitä esimerkiksi seurasta saatavien tukieurojen vähentämisellä.
” Ennen kuin joku ehtii vetää herneen nenään viimeisestä väitteestäni :-) niin täsmennetään hiukan. Nykyinen kilpajudo tuo kyllä oman "mausteensa" judoon ja tekee siitä entistä monipuolisempaa.”
Sä et taida nyt oikein ymmärtää mistä kilpaurheilussa on kyse. Ei kilpailutoimintaa voi pyörittää puolivaloilla periaatteella ”ihan kiva mauste, mutta…”. Tuo on kuntoliikuntaan kuuluva periaate. Tehdään sen verran kuin _huvittaa_ja_on_hauskaa_. Kilpaurheilussa tehdään se mikä _pitää_tehdä_ jotta tulos olisi maksimaalinen. Pitäisi ymmärtää mikä ero on sillä, kun joku laittaa jonkun asian eteen itsensä 100% likoon( tavoitteelliset kilpailijat ) ja sillä kun joku toinen on hommassa mukana vain 20 prosenttisesti( dojolle viihtymään tulevat kuntoilijat ). Minä ja sinä kuulutaan tuohon jälkimmäiseen ryhmään eikä meistä kummallekaan pitäisi olla epäselvää kummalla tavalla saadaan aikaan parempia judokoita.
Tietysti jos olet sitä mieltä, että judo ei ole kilpaurheilua laisinkaan eikä kilpailutoimintaan pitäisi satsata ollenkaan, ymmärrän ajatuksiasi paremmin. Noinkin voi tietysti ajatella. Tosin vieläkään en ihan hamota mihin käytännössä haluaisit ne kilpailijoihin menevät eurot sijoittaa.
Muuten sun kannattaisi joskus käydä harjoittelemassa vaikkapa Keski-Euroopassa jollain kaupallisella judosalilla, joita ne siellä yleensä on. Paitsi että joudut maksamaan treenaamisestasi monikertaisen hinnan nykyiseen verrattuna niin sielläkään seurat eivät palauttele harjoitusmaksujaan harrastajille. Taitavat tilittää kilpailutoimintaan rahansa nekin. Silti niissä vaan riittää harrastelijamassaa.
Mulle tulee aina mieleen näistä ”kilpailijat saa kaikki rahat” valituksista suomalainen perikateus. Mikään ei saisi maksaa mitään eikä raha ainakaan saisi mennä niille jotka sen eniten ansaitsevat.puolustuspuheenvuoro kilpaurheilulle. No okei, sinä olet siis sitä mieltä että kilpaurheilu on se kirkkain tähti judoseurojen toiminnassa. Minä olen eri mieltä. Muutama vuosi sitten käytiin hyvinkin vilkasta keskustelua siitä, minne mahtoi kadota budo-judo. Väitän että suuri osa junioreista - ei ehkä suurin osa mutta suuri kuitenkin - hakee judosta ihan muita juttuja kuin sitä että saa treenata senjasen mitalistin kanssa samassa seurassa. Juniorit liikkuvat usein joukoissa, kun yksi tulee, tulee perässä neljä viisi muutakin.
Tiesithän kai että aikidollakin on vireää toimintaa myös junioripuolella. Nyt puhutaan siis lajista jossa ei kilpailla ollenkaan. Sinun teoriasi mukaan sellaisessa lajissa ei kuuluisi olla yhtään junioria kun ei ole niitä rotevia kilpatatamien sankareita.
Mutta mutta, tämän threadin aihehan oli alunperin uuden judoseuran ilmestyminen Kuopioon sen vanhan kunnon Sakuran rinnalle.
Toivotan mitä parhainta menestystä molemmille seuroille, niin kilpatatamilla kuin kuntoilupuolellakin. - ! ! !
qwertyuio kirjoitti:
Mitkä ihmeen suuret harrastajamäärät? Judo on Suomessa pieni laji. Harrastajia on vähän ja laji tunnetaan edelleen huonosti.
Ennen kuin joku ehtii vetää herneen nenään viimeisestä väitteestäni :-) niin täsmennetään hiukan. Nykyinen kilpajudo tuo kyllä oman "mausteensa" judoon ja tekee siitä entistä monipuolisempaa. Kilpajudo ei kuitenkaan tee autuaaksi jos harjoittelun tavoite on esimerkiksi kuntoilu tai itsepuolustus. Jos ja kun tekniikoita tehdään kuntoilijoiden treeneissä eri tavalla se ei tarkoita että tekniikka olisi toimimaton tai huono vaan että suorituksen tavoite ja tilanne ovat eri kuin kilpailuissa. Ja jos tavoite on itsepuolustustaitojen kohentaminen myös säännöt ovat ihan jotain muuta kuin kilpajudossa :-)Kun olen jutellut judon treenaamisen lopettaneiden ihmisten kanssa niin ylivoimaisesti suurin syy lopettamiseen oli se, että treeneissä keskityttiin vain kilpatekniikoihin, puhuttiin vain kilpailemisesta ja pisteistä ja painostettiin osallistumaan kisoihin.
Olin vähän yllättynyt kun kirjoitit että nykyisin judo halutaan mieltää vain kilpaurheiluna. Jos näin on todella jossakin päätetty niin tuo täätös on kyllä todella hölmö. - judon keskeyttää
! ! ! kirjoitti:
Kun olen jutellut judon treenaamisen lopettaneiden ihmisten kanssa niin ylivoimaisesti suurin syy lopettamiseen oli se, että treeneissä keskityttiin vain kilpatekniikoihin, puhuttiin vain kilpailemisesta ja pisteistä ja painostettiin osallistumaan kisoihin.
Olin vähän yllättynyt kun kirjoitit että nykyisin judo halutaan mieltää vain kilpaurheiluna. Jos näin on todella jossakin päätetty niin tuo täätös on kyllä todella hölmö.on se suurin osa siitä 13000-15000 trenaajasta. Eli junnuja keskeyttäjät melkein kaikki. Miksiköhän?
Ehkäpä jääkiekko, futis, salibandy, koris, jne, jne antaa enemmän juuri niitä kilpailullisia kiksejä kuin tasapaksu kuntojudo.
Voin omasta kokemuksesta vakuuttaa että mikään ei masenna enempää judon alkumetreillä olevaa junioria kuin se että kilpailemista ei arvosteta ja kannusteta. Tälläinen kilpajudon sivuuttaminen on Judon tuho ja tuollaista kilpajudoa vastustaviin valitettavasti henkilöityy lajimme pahin uhkatekijä. - zxcvb
judon keskeyttää kirjoitti:
on se suurin osa siitä 13000-15000 trenaajasta. Eli junnuja keskeyttäjät melkein kaikki. Miksiköhän?
Ehkäpä jääkiekko, futis, salibandy, koris, jne, jne antaa enemmän juuri niitä kilpailullisia kiksejä kuin tasapaksu kuntojudo.
Voin omasta kokemuksesta vakuuttaa että mikään ei masenna enempää judon alkumetreillä olevaa junioria kuin se että kilpailemista ei arvosteta ja kannusteta. Tälläinen kilpajudon sivuuttaminen on Judon tuho ja tuollaista kilpajudoa vastustaviin valitettavasti henkilöityy lajimme pahin uhkatekijä.Joo, täysin samaa mieltä. Judo on perusolemukseltaan KAMPPAILULAJI. Kilpailu on todellinen kamppailutilanne, jossa näkyy niin fyysinen kuin psyykkinenkin vahvuus. Teoria on tietenkin hyvä olla hallussa mutta todellisessa kamppailussa punnitaan judokan osaaminen. Mielestäni ei ole mikään ihme kun peruskurssien jälkeinen lopettamis prosentti pyörii keskimäärin jossain 50 prossan tienoilla ja loputkin suurin osa tipahtaa ennen vihreää vyötä pois lajin parista. Suurena syynä on tässä ohjaajat jotka opettavat VAIN teoreettisia heittoja, joilla kaveria ei saa selälleen eli jos ohjaaja ei saa todellisessa tilanteessa kaveria selälleen, eivät saa sitä oppilaatkaan. Esim. brassijutsussa kopioidaan suoraan kilpailuissa toimivia tekniikoita ja opetetaan niitä alusta lähtien. Porukka saa saman tien toimivia tekniikoita käyttöön ja motivaatio sen kuin kasvaa...
- qwertyuio
judoooo kirjoitti:
Yövuorossa on aikaa lässyttää, joten tässä tulee…
Mulle tulee aina mieleen näistä ”kilpailijat saa kaikki rahat” valituksista suomalainen perikateus. Mikään ei saisi maksaa mitään eikä raha ainakaan saisi mennä niille jotka sen eniten ansaitsevat.Kaikki kamppailulajit judo mukaan lukien ovat Suomessa marginaalilajeja. Tiloista ja rahoista kamppaillaan valtalajien kanssa ja siinä leikissä judo valitettavasti jää jalkoihin.
Jos tuntuu oudolta puhua harrastajan roolista niin sitten voimme puhua mitä vastinetta harrastaja saa rahoilleen. Aivan kuten kilpailija myös harrastaja haluaa kehittyä ja oppia uutta. Jos seuran ainoa tarjonta kuntoilijalle on treenit 2 kertaa viikossa niin sellainen seura ei kasva eikä kehity ja ne kuntoilijat lopettavat muutamassa vuodessa. Myös niille ei kilpaileville pitää pystyä tarjoamaan mahdollisuus kehittyä judon parissa. Kursseja, koulutusta, leirejä, vierailevia tähtiä vetäjinä jne. ja joskus vaikka niitä saunailtoja.
Sinä olet taatusti harvinainen poikkeus jos harrastuksen sisällöksi riittää kilpailijoiden tukeminen. Ja jos aletaan haaveilla että judon pitäisi maksaa vielä enemmän niin tosiasia on että silloin myös olisi entistä enemmän niitä kriittisiä harrastajia ja junnujen vanhempia jotka kyselevät mihin rahat katoavat. Jos haluat tehdä judosta nykyistä kalliimpaa niin pitää pystyä tarjoamaan myös enemmän varsinkin niille ei kilpaileville harrastajille. Ei kilpailevia junnuja ja aikuisia on selvästi enemmän ja jos vain nostetaan hintoja ja jatketaan entiseen malliin niin ennestäänkin pienet piirit pienenevät entisestään.
Minä kritisoin näkemystäsi siitä että paras judo löytyy kilpailijoilta ja kuntoilupohja merkitsee judon taantumaa. Mainitsin että muutakin judoa on olemassa kuin kilpajudo ja se ei todellakaan merkitse judon taantumista.
En ole aliarvioinut kilpailijoiden satsausta judoon! En ole vaatinut kilpajudon kieltämistä! En ole vaatinut kilpajudon vähentämistä! Pelkkä maininta siitä että judo on muutakin kuin kilpailua on vähän kuin näyttäisi punaista vaatetta härälle. Alkaa välittömästi hirveä haloo kuinka kilpailijoita väheksytään ja aliarvioidaan, kilpailu kielletään, judo tuhoutuu jne. Kauhukuvat näyttävät lähtevän suoraan selkäytimestä ja suurella tunteella. En ole vielä kertaakaan nähnyt yhtään perustelua mitä pahaa on siinä että judon piirissä otettaisiin myös harrastajat paremmin huomioon. Monipuolinen judo ei ole kilpailijoiden väheksymistä. Kuntoilu ei tuhoa kilpajudoa eikä vähennä sen arvoa. Myös ei kilpailevien parempi huomioiminen toisi judon piiriin enemmän harrastajia. Suurempi harrastaja määrä merkitsisi enemmän maksavia asiakkaita seuroihin. Seurojen talous vahvistuisi ja se mahdollistaisi myös kilpailijoiden paremman tukemisen. Laajempi harrastajamäärä toisi judolle enemmän näkyvyyttä. Seurat voisivat hieman tasapuolisemmin kamppailla valtalajien kanssa tiloista ja yhteiskunnan tuesta. Suuremmasta harrastaja joukosta kenties löytyisi myös enemmän niitä lahjakkaita kilpailijoita. Monipuolisuus pitäisi nähdä vahvuutena ei uhkana. - junnujen faija
zxcvb kirjoitti:
Joo, täysin samaa mieltä. Judo on perusolemukseltaan KAMPPAILULAJI. Kilpailu on todellinen kamppailutilanne, jossa näkyy niin fyysinen kuin psyykkinenkin vahvuus. Teoria on tietenkin hyvä olla hallussa mutta todellisessa kamppailussa punnitaan judokan osaaminen. Mielestäni ei ole mikään ihme kun peruskurssien jälkeinen lopettamis prosentti pyörii keskimäärin jossain 50 prossan tienoilla ja loputkin suurin osa tipahtaa ennen vihreää vyötä pois lajin parista. Suurena syynä on tässä ohjaajat jotka opettavat VAIN teoreettisia heittoja, joilla kaveria ei saa selälleen eli jos ohjaaja ei saa todellisessa tilanteessa kaveria selälleen, eivät saa sitä oppilaatkaan. Esim. brassijutsussa kopioidaan suoraan kilpailuissa toimivia tekniikoita ja opetetaan niitä alusta lähtien. Porukka saa saman tien toimivia tekniikoita käyttöön ja motivaatio sen kuin kasvaa...
Mulla on 3 judojunnua. Kaikki alkoivat kilpailemaan heti keltaisen saatuaan. Ja kaikki vasta kilpailujen myötä tajusivat harrastavansa kamppailu-urheilua. Minun ei tarvinnut ekojen kisojen jälkeen heitä kilpailemaan houkutella, vaan heidän pikemminkin minut viemään kisoihin. 10v. ollaan nyt kierretty eteläistä Suomea ja täytyy todeta, että jos ovat lapset saanneet paljon kokemusta ja mukavia yhdessäoloja muiden judokoitten kanssa, niin kyllä olen minäkin ollut tyytyväinen judoon. Vaikka välillä, kun aamuneljältä lähtee ajelemaan, onkin harmittanut, niin lasten into on senkin harmistuksen poistanut. Kiitos kaikille judokoille ja valmentajille pyyteettömästä työstä yhteisen hyvän ja hauskan eteen!
Muuten olen sitä mieltä, että judoa myös voi harrastaa ilman kilpailua, ei kaikkia ole luotu kilpailijoiksi. - lopettavien
judon keskeyttää kirjoitti:
on se suurin osa siitä 13000-15000 trenaajasta. Eli junnuja keskeyttäjät melkein kaikki. Miksiköhän?
Voin omasta kokemuksesta vakuuttaa että mikään ei masenna enempää judon alkumetreillä olevaa junioria kuin se että kilpailemista ei arvosteta ja kannusteta. Tälläinen kilpajudon sivuuttaminen on Judon tuho ja tuollaista kilpajudoa vastustaviin valitettavasti henkilöityy lajimme pahin uhkatekijä.yhtä yhteistä profiilia ei ole olemassa.
Kussakin ikäryhmässä ensinnäkin yksilöt aloittavat judon erilaisista lähtökohdista, eri motiiveilla. Ja vielä täysin erilaisilla fyysisillä ja henkisillä valmiuksilla. Tästä syystä samasta harjoituksesta on täsmälleen yhtä monta mielipidettä kuin on treenaajiakin. Toisen mielestä loistavat, toinen taas manaa ihan paskoina !
Ainut asia jonka voi sanoa aivan varmasti lopettavan kiinnostuksen lajiin, on siitä saatu negatiivinen palaute tai ei ollenkaan palautetta.
On sitten harrastamassa judoa pelkästään kivana kuntolajina tai sitten mielessään kilpaileminen.
Elikkä kääntäen, jos jokaiselle treenaajalle pystyisi antamaan positiivista palautetta joka harjoituskerran aikana jostain hyvin tehdystä tekniikasta tai muusta suorituksesta(hyvä uke, tosi hieno judogi jne) niin into tulla seuraaviinkin harjoituksiin vain kasvaisi. Ja tämä pätee kaikissa ikäryhmissä JA VYÖASTEISSA, JOKAINEN on perso kehulle, jopa danitkin :) !!
Mutta, mutta. Tämä vaatisi vetäjältä valtavan hyvää huomiokykyä ja motivaatiota. Eikä nykymallilla omasta työstään (jo valmiiksi väsynyt ja stressaantunut) harjoituksia vetämään tulevaa kaveria voi moittia, jos ei ihan jaksa 1,5 tunnin aikana kaikkia niitä 20 erikseen huomioida.
Pitäisikö siis kaikille peruskurssin suorittaneille tehdä jonkinlainen henk. koht. suunnitelma, jolla edetään seuraavalle vyöasteelle? Eli olisi jollakin tasolla rinnakkainen ja tukisi Kodokanin vyöastevaatimuksia ? Nille junnuista/aikuisista, jotka eivät halua kilpailla, mutta haluavat jatkaa ja kehittyä, löytyisi oma "putki".
Mutta, mutta, tämähän vaatii jo melkeinpä ammattimaisia treenien vetäjiä, personal trainereita !! Tällöin puhutaan siis harjoitusmaksujen roimasta, sanotaanko 10-kertaisesta korotuksesta.
Nykysysteemin mukaiset massaharjoitukset ikävä kyllä väkisin johtavat siihen, että lopettamisprosentti on suuri. - Judohullu
lopettavien kirjoitti:
yhtä yhteistä profiilia ei ole olemassa.
Kussakin ikäryhmässä ensinnäkin yksilöt aloittavat judon erilaisista lähtökohdista, eri motiiveilla. Ja vielä täysin erilaisilla fyysisillä ja henkisillä valmiuksilla. Tästä syystä samasta harjoituksesta on täsmälleen yhtä monta mielipidettä kuin on treenaajiakin. Toisen mielestä loistavat, toinen taas manaa ihan paskoina !
Ainut asia jonka voi sanoa aivan varmasti lopettavan kiinnostuksen lajiin, on siitä saatu negatiivinen palaute tai ei ollenkaan palautetta.
On sitten harrastamassa judoa pelkästään kivana kuntolajina tai sitten mielessään kilpaileminen.
Elikkä kääntäen, jos jokaiselle treenaajalle pystyisi antamaan positiivista palautetta joka harjoituskerran aikana jostain hyvin tehdystä tekniikasta tai muusta suorituksesta(hyvä uke, tosi hieno judogi jne) niin into tulla seuraaviinkin harjoituksiin vain kasvaisi. Ja tämä pätee kaikissa ikäryhmissä JA VYÖASTEISSA, JOKAINEN on perso kehulle, jopa danitkin :) !!
Mutta, mutta. Tämä vaatisi vetäjältä valtavan hyvää huomiokykyä ja motivaatiota. Eikä nykymallilla omasta työstään (jo valmiiksi väsynyt ja stressaantunut) harjoituksia vetämään tulevaa kaveria voi moittia, jos ei ihan jaksa 1,5 tunnin aikana kaikkia niitä 20 erikseen huomioida.
Pitäisikö siis kaikille peruskurssin suorittaneille tehdä jonkinlainen henk. koht. suunnitelma, jolla edetään seuraavalle vyöasteelle? Eli olisi jollakin tasolla rinnakkainen ja tukisi Kodokanin vyöastevaatimuksia ? Nille junnuista/aikuisista, jotka eivät halua kilpailla, mutta haluavat jatkaa ja kehittyä, löytyisi oma "putki".
Mutta, mutta, tämähän vaatii jo melkeinpä ammattimaisia treenien vetäjiä, personal trainereita !! Tällöin puhutaan siis harjoitusmaksujen roimasta, sanotaanko 10-kertaisesta korotuksesta.
Nykysysteemin mukaiset massaharjoitukset ikävä kyllä väkisin johtavat siihen, että lopettamisprosentti on suuri.Mene katsomaan vaikka Järvenpään alueleirille 28.1 niin näät kymmenkunta personal traineria, jotka tekevät vapaehtoista työtä judon hyväksi. Siellä on muuten esitellään uusi kuntojudomalli, joka varmasti kiinnostaa.
- joopajoohopohoijaa
lopettavien kirjoitti:
yhtä yhteistä profiilia ei ole olemassa.
Nykysysteemin mukaiset massaharjoitukset ikävä kyllä väkisin johtavat siihen, että lopettamisprosentti on suuri.jos pitää alkaa salilla kehumaan harrastajan judopukua, alkaa homma haiskahtamaan.tekniikkaa kun se onnistuu, voi ja pitää kehua.eikä haittaa ole jos kehuu siitä että on hyvä uke.Kunhan tämä sama kaveri ei vaan ala kehumaan harrastajan ulkonäköä, ei saa päin näköä.
- toteutettava malli
Judohullu kirjoitti:
Mene katsomaan vaikka Järvenpään alueleirille 28.1 niin näät kymmenkunta personal traineria, jotka tekevät vapaehtoista työtä judon hyväksi. Siellä on muuten esitellään uusi kuntojudomalli, joka varmasti kiinnostaa.
onkin hieno ja kiitokset jo etukäteen näille henkilöille !
Puhuinkin arkisista oman seuran perustreeneistä.
Olen kyllä menossa sunnuntaina pidettävään kuntojudotapahtumaan. Mielenkiintoista ja varmasti hyvät "harkat". - hieno judogi
joopajoohopohoijaa kirjoitti:
jos pitää alkaa salilla kehumaan harrastajan judopukua, alkaa homma haiskahtamaan.tekniikkaa kun se onnistuu, voi ja pitää kehua.eikä haittaa ole jos kehuu siitä että on hyvä uke.Kunhan tämä sama kaveri ei vaan ala kehumaan harrastajan ulkonäköä, ei saa päin näköä.
oli tarkoitettu vaan vitsiksi... :)
Vakavampi kysymys on, kuinka kauan nämä talkoohengellä treenejä vetävät ihmiset jaksavat oman työnsä ohessa toimia judon hyväksi. Työelämän vaatimukset ja työtahti eivät todellakaan ole vähenemään päin.
Pian on pää tulossa vetävän käteen. - antoi judoliitolle
hieno judogi kirjoitti:
oli tarkoitettu vaan vitsiksi... :)
Vakavampi kysymys on, kuinka kauan nämä talkoohengellä treenejä vetävät ihmiset jaksavat oman työnsä ohessa toimia judon hyväksi. Työelämän vaatimukset ja työtahti eivät todellakaan ole vähenemään päin.
Pian on pää tulossa vetävän käteen.90 000e valmennustukea huippu-urheiluun. se on neljänneksi eniten Suomessa kaikki kesälajit mukaanluettuna.
tuen vastineeksi on alettava pikkuhiljaa tulla arvometallia se on varma eli paineet on maajoukkueella kovat.
on ikävää lukea näitä kilpaurheiluvastaisia kirjoituksia. ne vahvistavat mielikuvaa ettei kenttä ole täysillä olympiaprojektin takana. mistä vastustus johtuu?
eikö judokan saavuttama olympiamitalli olisikaan kaikista upea asia?
judo on kamppailulaji jossa taitotaso mitataan kamppailutilanteessa. jos ennen vanhaan samurait testasi osaamisensa aidoissa taistelutilanteissa niin nykypäivänä ainoa tapa mitata taidot on kilpaileminen. jos ei kilpaile ollenkaan menettää olennaisimman osan lajia.
harrastaa tietysti saa ilman kilpailuakin niinhän suuri osa tekeekin mutta pitää aina muistaa mitä tämä kamppailulaji pohjimmiltaan on. - tulkitsit
antoi judoliitolle kirjoitti:
90 000e valmennustukea huippu-urheiluun. se on neljänneksi eniten Suomessa kaikki kesälajit mukaanluettuna.
tuen vastineeksi on alettava pikkuhiljaa tulla arvometallia se on varma eli paineet on maajoukkueella kovat.
on ikävää lukea näitä kilpaurheiluvastaisia kirjoituksia. ne vahvistavat mielikuvaa ettei kenttä ole täysillä olympiaprojektin takana. mistä vastustus johtuu?
eikö judokan saavuttama olympiamitalli olisikaan kaikista upea asia?
judo on kamppailulaji jossa taitotaso mitataan kamppailutilanteessa. jos ennen vanhaan samurait testasi osaamisensa aidoissa taistelutilanteissa niin nykypäivänä ainoa tapa mitata taidot on kilpaileminen. jos ei kilpaile ollenkaan menettää olennaisimman osan lajia.
harrastaa tietysti saa ilman kilpailuakin niinhän suuri osa tekeekin mutta pitää aina muistaa mitä tämä kamppailulaji pohjimmiltaan on.minun olevan kilpaurheiluvastainen !!??
RE: "on ikävää lukea näitä kilpaurheiluvastaisia kirjoituksia. ne vahvistavat mielikuvaa ettei kenttä ole täysillä olympiaprojektin takana. mistä vastustus johtuu?"
En todellakaan ole, päinvastoin. Nytkin oma tyttäreni jatkaa kisoissa keväällä ja se on hieno homma. Käyn itsekin kilpa/yleisen ryhmän harjoituksissa ja niissä juuri randorin kautta oppii parhaiten soveltamaan omia, hyvin rajallisia taitojaan.
Kaikesta sydämestäni toivon suomalaisen judokan saavuttavan arvokisamitalin mahd.pian.
Mietin vain onnistuuko se enää talkooperiaatteella ? - Wanhan foorumin piste
tulkitsit kirjoitti:
minun olevan kilpaurheiluvastainen !!??
RE: "on ikävää lukea näitä kilpaurheiluvastaisia kirjoituksia. ne vahvistavat mielikuvaa ettei kenttä ole täysillä olympiaprojektin takana. mistä vastustus johtuu?"
En todellakaan ole, päinvastoin. Nytkin oma tyttäreni jatkaa kisoissa keväällä ja se on hieno homma. Käyn itsekin kilpa/yleisen ryhmän harjoituksissa ja niissä juuri randorin kautta oppii parhaiten soveltamaan omia, hyvin rajallisia taitojaan.
Kaikesta sydämestäni toivon suomalaisen judokan saavuttavan arvokisamitalin mahd.pian.
Mietin vain onnistuuko se enää talkooperiaatteella ?On tää nyt ihan ihmeellistä. Tässä riitautumisessa on mielestäni kyse vaan siitä että joidenkin egot eivät kestä minkäänlaista kolhiintumista tai ei voida hyväksyä sitä ettei tuloksia saavuteta yhtä paljon jos treenataan murto-osa siitä määrästä mitä se toinen kaveri. Sitten se mokoma vie vielä seuran rahojakin, eihän se helvetti soikoon käy laatuun.
Kovaan ääneen julistetaan että bushidosta ei oo enää tietoakaan ja ihan pelleilyä kaikki kilpaileminen. Mussunmussun. Mitäköhän ne vanhat samurait sitten sanois niistä inisijöistä jotka ovat luoneet itselleen sellaisen suojamuurin nimeltään "kuntojudo" ja tulevat salille vaan pätemään sillä että nyt on luettu se gorinnosho kymmenettä kertaa ja on varmasti soturin tie hallussa. Siihen päälle vielä parit ukemit niin johan on sen verran miehekäs olo että päätetään viedä se vähäkin tuki suomalaisen judon kehittäjiltä, kansainväliselle huipulle pyrkiviltä kisaajilta.
Nämä kisaajat monesti vielä ovat vähemmän rikkaista perheistä joissa treenaamiseen panostetaan huomattavasti taloudellisesti, seuran panos kun useimmiten on siinä 50%, kisaajat joutuvat itse luopumaan huomattavan paljosta saadakseen kaavittua nuo loput 50% kasaan kymmeniä kertoja kaudessa.
Todellisuus on että nämä "kuntojudo"-ryhmissä harjoittelevat ovat useimmiten duunissa käyviä, ihan kohtalaisesti ansaitsevia aikuisia yksilöitä. Judoseurojen jäsenmaksut Suomessa ovat aivan naurettavia (40€-150€/vuosi), erästä pääkaupunkilaisseuraa lukuunottamatta (joka tosin tarjoaa kaikille jäsenilleen erittäin laadukasta ohjausta).
Toki kaikilla on rahareikiä; on asuntolainaa, vuokraa, autoa, kotiteatteria jne. Se on kuitenkin elämää, kilpailijat ja/tai heidän vanhempansakin joutuvat maksamaan ihan nuo samat asiat. Koulujen päätyttyä osa vanhemmista junnuista menee viikoiksi kesätöihin että pääsisivät sinne yhdelle kovalle ulkomaan leirille minne rahat eivät muuten riitä -tiedostaen että siellä tulee varmasti turpaan ja kunnolla mutta samalla tietäen että kehityskäyrä lähtee taas nousuun. Noilla oikeasti pienillä summilla (40€-150€) saa 2-4 kertaa viikossa laadukasta ohjattua liikuntaa ja päälle ihmetellään että miksi seura ei vielä tarjoa saunakaljoja ja puoli-ilmaisia leirejä ulkomaisilla huippu-seinseillä varustettuina... HALOO? Menkää itteenne ja kelatkaa tää bushido-juttu uudestaan.
Tiedostan kyllä etteivät kaikki ole fyysisesti yhtä kykeneviä eikä sitä monta kertaa leikattua polvea välttämättä haluta enää rikkoa taitotasolle ylivoimaisissa treeneissä. Vaikka se kasvava trendi onkin, minua ärsyttää tällainen että halutaan tehdä älyttömän selvä raja kilpailijoiden ja kuntoilijoiden välille jakamalla kaikki eri ryhmiin. Erityisesti kuntoilijoiden puolelta. Leireillä yms. tämän toki ymmärtää kun on paljon massaa, mutta Suomessa jossa seurat ovat oikeasti pieniä verrattuna muuhun maailmaan se on älyttömän tyhmää. Ei kuntoilijan tarvi joka harjoitukseen ottaa pariksi kaveria jonka selässä on "FIN" -lätkä mutta jos niin tekee edes parin minuutin ajan joka toinen treeni niin se paljon huudeltu myös kuintoilijoiden kaipaama kehitys paljon kovempaa. Jostakin syystä ei vain haluta kokea minkäänlaista alemmuudentunnetta. Eikö se ole vain hyvä että seurassa on parempia/kokeeneempia harrastajia, ei ainakaan lopu opittava kesken.
Tietenkin edellämainitunlaiset treenit vaativat pientä järjestelyä. Esim. heittosarjoissa kilpailijat tekevät keskenään eteenpäinrullaavaa kisapalomiestä niin että tatamiin jää painauma kaverin selästä/kuntoilijat tekevät omaan tahtiinsa perinteistä kata-otoshia, kilpailijat tekevät tietyn ajan sisään X lopetusta matossa tai köydet kutsuvat/kuntoilijat hiovat samaa tekniikkaa kaikessa rauhassa jne. Oman fiiliksen ja kavereiden innostuksen mukaan kuntoilijat sitten liikkuvat näiden vaihtoehtojen välillä. Luonnollisesti harjoituksissa on möyös paljon yhteistä, sama laji kuitenkin on kyseessä. Tällainen treenaustyyli ei keinotekoisesti pidättele ketään ja loppujen lopuksi kaikki voittavat ja seuran keskimääräinen taitotaso nousee lyhyenkin ajan sisään. Niissä seuroissa joissa tällaista tyyliä käytetään ovat tulokset hienoja. Tietenkin tämä vaatii sitä että pystytään heittämään oma ego syrjään treenien ajaksi (jonka pitäisi muutenkin olla itsestäänselvyys) ja hyväksymään se että salilla on paljon kovempia jätkiä/tyttöjä kuin mitä itse on. - toriset
Wanhan foorumin piste kirjoitti:
On tää nyt ihan ihmeellistä. Tässä riitautumisessa on mielestäni kyse vaan siitä että joidenkin egot eivät kestä minkäänlaista kolhiintumista tai ei voida hyväksyä sitä ettei tuloksia saavuteta yhtä paljon jos treenataan murto-osa siitä määrästä mitä se toinen kaveri. Sitten se mokoma vie vielä seuran rahojakin, eihän se helvetti soikoon käy laatuun.
Kovaan ääneen julistetaan että bushidosta ei oo enää tietoakaan ja ihan pelleilyä kaikki kilpaileminen. Mussunmussun. Mitäköhän ne vanhat samurait sitten sanois niistä inisijöistä jotka ovat luoneet itselleen sellaisen suojamuurin nimeltään "kuntojudo" ja tulevat salille vaan pätemään sillä että nyt on luettu se gorinnosho kymmenettä kertaa ja on varmasti soturin tie hallussa. Siihen päälle vielä parit ukemit niin johan on sen verran miehekäs olo että päätetään viedä se vähäkin tuki suomalaisen judon kehittäjiltä, kansainväliselle huipulle pyrkiviltä kisaajilta.
Nämä kisaajat monesti vielä ovat vähemmän rikkaista perheistä joissa treenaamiseen panostetaan huomattavasti taloudellisesti, seuran panos kun useimmiten on siinä 50%, kisaajat joutuvat itse luopumaan huomattavan paljosta saadakseen kaavittua nuo loput 50% kasaan kymmeniä kertoja kaudessa.
Todellisuus on että nämä "kuntojudo"-ryhmissä harjoittelevat ovat useimmiten duunissa käyviä, ihan kohtalaisesti ansaitsevia aikuisia yksilöitä. Judoseurojen jäsenmaksut Suomessa ovat aivan naurettavia (40€-150€/vuosi), erästä pääkaupunkilaisseuraa lukuunottamatta (joka tosin tarjoaa kaikille jäsenilleen erittäin laadukasta ohjausta).
Toki kaikilla on rahareikiä; on asuntolainaa, vuokraa, autoa, kotiteatteria jne. Se on kuitenkin elämää, kilpailijat ja/tai heidän vanhempansakin joutuvat maksamaan ihan nuo samat asiat. Koulujen päätyttyä osa vanhemmista junnuista menee viikoiksi kesätöihin että pääsisivät sinne yhdelle kovalle ulkomaan leirille minne rahat eivät muuten riitä -tiedostaen että siellä tulee varmasti turpaan ja kunnolla mutta samalla tietäen että kehityskäyrä lähtee taas nousuun. Noilla oikeasti pienillä summilla (40€-150€) saa 2-4 kertaa viikossa laadukasta ohjattua liikuntaa ja päälle ihmetellään että miksi seura ei vielä tarjoa saunakaljoja ja puoli-ilmaisia leirejä ulkomaisilla huippu-seinseillä varustettuina... HALOO? Menkää itteenne ja kelatkaa tää bushido-juttu uudestaan.
Tiedostan kyllä etteivät kaikki ole fyysisesti yhtä kykeneviä eikä sitä monta kertaa leikattua polvea välttämättä haluta enää rikkoa taitotasolle ylivoimaisissa treeneissä. Vaikka se kasvava trendi onkin, minua ärsyttää tällainen että halutaan tehdä älyttömän selvä raja kilpailijoiden ja kuntoilijoiden välille jakamalla kaikki eri ryhmiin. Erityisesti kuntoilijoiden puolelta. Leireillä yms. tämän toki ymmärtää kun on paljon massaa, mutta Suomessa jossa seurat ovat oikeasti pieniä verrattuna muuhun maailmaan se on älyttömän tyhmää. Ei kuntoilijan tarvi joka harjoitukseen ottaa pariksi kaveria jonka selässä on "FIN" -lätkä mutta jos niin tekee edes parin minuutin ajan joka toinen treeni niin se paljon huudeltu myös kuintoilijoiden kaipaama kehitys paljon kovempaa. Jostakin syystä ei vain haluta kokea minkäänlaista alemmuudentunnetta. Eikö se ole vain hyvä että seurassa on parempia/kokeeneempia harrastajia, ei ainakaan lopu opittava kesken.
Tietenkin edellämainitunlaiset treenit vaativat pientä järjestelyä. Esim. heittosarjoissa kilpailijat tekevät keskenään eteenpäinrullaavaa kisapalomiestä niin että tatamiin jää painauma kaverin selästä/kuntoilijat tekevät omaan tahtiinsa perinteistä kata-otoshia, kilpailijat tekevät tietyn ajan sisään X lopetusta matossa tai köydet kutsuvat/kuntoilijat hiovat samaa tekniikkaa kaikessa rauhassa jne. Oman fiiliksen ja kavereiden innostuksen mukaan kuntoilijat sitten liikkuvat näiden vaihtoehtojen välillä. Luonnollisesti harjoituksissa on möyös paljon yhteistä, sama laji kuitenkin on kyseessä. Tällainen treenaustyyli ei keinotekoisesti pidättele ketään ja loppujen lopuksi kaikki voittavat ja seuran keskimääräinen taitotaso nousee lyhyenkin ajan sisään. Niissä seuroissa joissa tällaista tyyliä käytetään ovat tulokset hienoja. Tietenkin tämä vaatii sitä että pystytään heittämään oma ego syrjään treenien ajaksi (jonka pitäisi muutenkin olla itsestäänselvyys) ja hyväksymään se että salilla on paljon kovempia jätkiä/tyttöjä kuin mitä itse on.Tuo pitkälle mennyt treenaajien lokeroiminen on muutenkin tuhonnut yhtenäisyyden seuroissa, jokainen ryhmä luo oman sisäpiirinsä, käyvät 1-2 krt/vko, tieto liikkuu huonosti jos ollenkaan ryhmien välillä jne. Pahimmassa tapauksessa vetäjilläkään ei minkäälaista kontaktia toisiinsa, ei yhtenäistä tekniikkaopetusta jne.
Kuntojudo, kilparyhmä, yleinen ryhmä, naisjudo.
Kaikki voidaan koota saman treeniryhmän alle, tulee monta treeniharjoituskertaa, joita sitten päivä/viikkotasolla profoloidaan (tekniikka/matto/kilpa/randori/kunto/jne) - että ette tiedä
toriset kirjoitti:
Tuo pitkälle mennyt treenaajien lokeroiminen on muutenkin tuhonnut yhtenäisyyden seuroissa, jokainen ryhmä luo oman sisäpiirinsä, käyvät 1-2 krt/vko, tieto liikkuu huonosti jos ollenkaan ryhmien välillä jne. Pahimmassa tapauksessa vetäjilläkään ei minkäälaista kontaktia toisiinsa, ei yhtenäistä tekniikkaopetusta jne.
Kuntojudo, kilparyhmä, yleinen ryhmä, naisjudo.
Kaikki voidaan koota saman treeniryhmän alle, tulee monta treeniharjoituskertaa, joita sitten päivä/viikkotasolla profoloidaan (tekniikka/matto/kilpa/randori/kunto/jne)Miten seuran jäsenpohjaa ja pitää laajentaa? Kilpailu on alle 30v juttuja ja siteen tulevat muut judon osa-alueet joilla seuran taloutta voidaan kohentaa. Tietenkään pienissä seuroissa ei voi olla kaikkia judon osa-alueita eritytettyinä , mutta suurissa seuroissa pitää olla.
Kuntojudo ei ole keltään pois vaan täydentää seuran lajivalikoimaa. - KerkkoK
että ette tiedä kirjoitti:
Miten seuran jäsenpohjaa ja pitää laajentaa? Kilpailu on alle 30v juttuja ja siteen tulevat muut judon osa-alueet joilla seuran taloutta voidaan kohentaa. Tietenkään pienissä seuroissa ei voi olla kaikkia judon osa-alueita eritytettyinä , mutta suurissa seuroissa pitää olla.
Kuntojudo ei ole keltään pois vaan täydentää seuran lajivalikoimaa.Hä?
Seuran talous ylläpidetään ja kohennetaan suurilla junnuryhmillä (muksu/perus/jatko).
Siitä eteenpäin voikin kuitata, "se on korkiamman kärees".
Ei noihin aikuisryhmiin ole mitään ryntäystä odotettavissa, sieltä vaan tsägällä saadaan uusia vetäjiä. Kilpailijoista on turha odottaa uusia vetäjiä muuta kun sitte about 20 v päästä, kun omia lapsia ja palaa takasin lajiin.
Lokerointi ei kannata muuta kuin tosi isoissa seuroissa.
- Kyllä Kerkko tietää -
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1034254Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k513044Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3142796Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622292- 761524
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761354- 951265
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121- 771118
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?631055