Avoin ductus eli PDA

PDA -79

Hei,

tietääkö joku, tarkoitetaanko ductuksen uudelleenaukeamisen mahdollisuudella infektion yhteydessä lähinnä varhaislapsuutta vai voiko näin tapahtua myös myöhemmin elämässä? Tämä mahdollisuus ilmeisesti on, jos se on suljettu lääkehoidolla tai sulkeutunut itsestään.
http://www.pda.se/parents/folders/finnish.pdf

Mites muilla PDA-aikuisilla menee?

13

5198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummu jo

      Just kirjoitin yhden vastauksen tonne alemmas kohtaan rintakipuilua.

      Olen 50v ja leikkauksella korjattu avoin duktus vuonna kuusivuotiaana. Olin siis koko sydänleikkaushistorian alkupäästä.

      Olen suht. terve. Käytän beetasalpaajaa Propralia syd. rytmihäiriöihin, jotka ovat vaarattomia. Joskus on kipua ja läähätystäkin. Johtuu kuulema syd. hermoradoista.

      • alkup.

        Mukava kuulla, että voit hyvin ja on osattu hoitaa jo tuolloin.
        Minulla ductus sulkeutui viime tipassa lääkehoidolla ja leikkaus peruttiin. Sen vuoksi olenkin kiinnostunut tuosta löytämästäni Karolinska-linkistä, koska se siis koskee nimenomaan lääkkellä tehtyjä sulkuja.

        Hyvää vointia sinulle!


      • sama taas
        alkup. kirjoitti:

        Mukava kuulla, että voit hyvin ja on osattu hoitaa jo tuolloin.
        Minulla ductus sulkeutui viime tipassa lääkehoidolla ja leikkaus peruttiin. Sen vuoksi olenkin kiinnostunut tuosta löytämästäni Karolinska-linkistä, koska se siis koskee nimenomaan lääkkellä tehtyjä sulkuja.

        Hyvää vointia sinulle!

        Siis minkä ikäisenä sulkeutui? Oliko sulla oireita ennen? Oletko pienikasvuinen?


      • alkup.
        sama taas kirjoitti:

        Siis minkä ikäisenä sulkeutui? Oliko sulla oireita ennen? Oletko pienikasvuinen?

        olen syntynyt keskosena (ihan hyvän kokoinen olin kuitenkin, 1800g) ja keskosilla ductus jää helpommin auki kuin täysiaikaisilla vauvoilla. Minulle kävi näin, ja sulku onnistui onneksi viime tipassa indextrit-lääkehoidolla. Keskosten kohdalla lääkehoito yleensä sulkee ductuksen ja leikkaus oli siihen aikaan iso riski niin pienelle ja huonokuntoiselle. Leikkaus oli suunniteltu minullekin kun voin huonosti, mutta samana aamuna ei sivuääntä enää kuulunutkaan. Onneksi!

        Ennen sulkua oli kaikennäköistä ongelmaa, osa johtui varmaan myös pelkästä ennenaikaisuudesta jota avoin valtimotiehyt pahensi.
        Olin sininen muutamaan otteeseen ja verenpaine matala, hengitysvaikeuksia (RDS-tauti) jne.
        Muuta tuosta ei ole jäänyt kuin jossain määrin edelleen jatkuva "keuhkotauti" kun olin sen verran pitkään ja moneen otteeseen hengityskoneessa että keuhkot tykkäsivät huonoa. Terveen veroiset ne eivät todellakaan ole. Ilmarintaa ja sellaista oli hoidon seurauksena myös samaan aikaan ductuksen kanssa.
        Sain ikätoverit kasvussa kiinni parin ensimmäisen vuoden aikana ja olen nyt ihan normaalikokoinen.

        Melkoinen uroteko ollut tuo sinun leikkauksesi, varmaan muistat siitä itsekin jotain? Oletko löytänyt toisia samanmoisia ja selvinnyt asian kanssa hyvällä tavalla?

        Minulle koko sydänvika tuli yllätyksenä tänä syksynä kun tapasin sattumalta minua silloin 27 vuotta sitten hoitaneen lääkärin ja hän otti sen puheeksi. Vanhemmat olivat niin sekaisin kaikesta syntymäni jälkeen kun ongelmia oli niin monenlaisia, että he eivät olleet ymmärtäneet mitä oikein piti leikata kun luvan olivat antaneet. Siihen aikaan ei taidettu kertoa hoidosta kuten nykyään, ja olin nämä vuodet luullut vanhempieni tavoin, että suunniteltu leikkaus oli ilmarinnan vuoksi.

        Pikkuhiljaa asiasta on tullut osa minua, vaikka aluksi tuli jonkinlainen post-traumaattinen stressireaktio... olin aina tiennyt, että elämä oli kovin hiuskarvan varassa mutta koko totuus oli vielä ihmeellisempi.
        Olet ensimmäinen, jonka kanssa puhun asiasta ja sinulla on ollut sama vaiva vaikka meillä onkin kovin erilainen tausta. Liityin myös sydännuorten ja -aikuisten yhdistykseen, mielenkiintoista kuulla muiden elämäntarinoita.

        Toivon kaikkea hyvää sinulle, jos haluat kertoa kokemuksistasi niin kuulisin mielelläni!


      • juttu se
        alkup. kirjoitti:

        olen syntynyt keskosena (ihan hyvän kokoinen olin kuitenkin, 1800g) ja keskosilla ductus jää helpommin auki kuin täysiaikaisilla vauvoilla. Minulle kävi näin, ja sulku onnistui onneksi viime tipassa indextrit-lääkehoidolla. Keskosten kohdalla lääkehoito yleensä sulkee ductuksen ja leikkaus oli siihen aikaan iso riski niin pienelle ja huonokuntoiselle. Leikkaus oli suunniteltu minullekin kun voin huonosti, mutta samana aamuna ei sivuääntä enää kuulunutkaan. Onneksi!

        Ennen sulkua oli kaikennäköistä ongelmaa, osa johtui varmaan myös pelkästä ennenaikaisuudesta jota avoin valtimotiehyt pahensi.
        Olin sininen muutamaan otteeseen ja verenpaine matala, hengitysvaikeuksia (RDS-tauti) jne.
        Muuta tuosta ei ole jäänyt kuin jossain määrin edelleen jatkuva "keuhkotauti" kun olin sen verran pitkään ja moneen otteeseen hengityskoneessa että keuhkot tykkäsivät huonoa. Terveen veroiset ne eivät todellakaan ole. Ilmarintaa ja sellaista oli hoidon seurauksena myös samaan aikaan ductuksen kanssa.
        Sain ikätoverit kasvussa kiinni parin ensimmäisen vuoden aikana ja olen nyt ihan normaalikokoinen.

        Melkoinen uroteko ollut tuo sinun leikkauksesi, varmaan muistat siitä itsekin jotain? Oletko löytänyt toisia samanmoisia ja selvinnyt asian kanssa hyvällä tavalla?

        Minulle koko sydänvika tuli yllätyksenä tänä syksynä kun tapasin sattumalta minua silloin 27 vuotta sitten hoitaneen lääkärin ja hän otti sen puheeksi. Vanhemmat olivat niin sekaisin kaikesta syntymäni jälkeen kun ongelmia oli niin monenlaisia, että he eivät olleet ymmärtäneet mitä oikein piti leikata kun luvan olivat antaneet. Siihen aikaan ei taidettu kertoa hoidosta kuten nykyään, ja olin nämä vuodet luullut vanhempieni tavoin, että suunniteltu leikkaus oli ilmarinnan vuoksi.

        Pikkuhiljaa asiasta on tullut osa minua, vaikka aluksi tuli jonkinlainen post-traumaattinen stressireaktio... olin aina tiennyt, että elämä oli kovin hiuskarvan varassa mutta koko totuus oli vielä ihmeellisempi.
        Olet ensimmäinen, jonka kanssa puhun asiasta ja sinulla on ollut sama vaiva vaikka meillä onkin kovin erilainen tausta. Liityin myös sydännuorten ja -aikuisten yhdistykseen, mielenkiintoista kuulla muiden elämäntarinoita.

        Toivon kaikkea hyvää sinulle, jos haluat kertoa kokemuksistasi niin kuulisin mielelläni!

        Pitkä juttu ja mulla on huomenna työpaikkahaastattelu, joten en voi valvoa koko yötä.

        Minä olin siis kuusi ja kärsin siitä viasta monta vuotta, kun ei tiedetty silloin niistä mitään, kun ei ollut ultraa. Pituuteen se on vaikuttanut hieman, kun ole 150cm. Vika löytyi sitten viimein ja en muista mitään koko lapsuudesta ennen kouluikää. En todellakaan muista koko sairaalastakaan mitään. Muisti pois jotenkin koko lapsuudesta.

        Voisin joskus kertoa enemmän, jos olisi aikaa, kun kyllä se on ollut yhtä stressi ahdistusta koko mun elämä. Tulee niitä pekotiloja ja turvattomuuden tunteita. Joskus tuntuu, että en koskaan ole kelvannut itselleni, enkä kellekkään, kun olen kerta ollut viallinen.

        Oikeasti olen kuitenkin mieleltäni terve, enkä käytä mitään mielenterv. palveluja tai mielalalääkkeitä. Ei edes paniikkihäiriötä tule koskaan, kärsin vain salaa, kun en uskalla edes ahdistusta näyttää kenellekkään kun en uskalla näyttää heikkouttani. Ja pelkään kaikkia sairauksia ja lääkäreitä.

        Olen kuitenkin siis normaali ja työelämässä ja on ns. perhekin. Kausijuopoksikin voisi mainita.

        Paras ystävättärelleni on tehty neljä syd. leikkausta ja me tuemme toisiamme henkisesti vaikeina aikoina. Ketään muuta syd. leikattua en tunne henk. kohtaisesti.

        Kiva vaihtaa ajatusta sellaisen kanssa, joka ymmärtää mistä puhuu, kun on samantapaisia kokemuksia. mutta nyt nukkumaan, että olen sitten nättinä huomenna.


      • alkup.
        juttu se kirjoitti:

        Pitkä juttu ja mulla on huomenna työpaikkahaastattelu, joten en voi valvoa koko yötä.

        Minä olin siis kuusi ja kärsin siitä viasta monta vuotta, kun ei tiedetty silloin niistä mitään, kun ei ollut ultraa. Pituuteen se on vaikuttanut hieman, kun ole 150cm. Vika löytyi sitten viimein ja en muista mitään koko lapsuudesta ennen kouluikää. En todellakaan muista koko sairaalastakaan mitään. Muisti pois jotenkin koko lapsuudesta.

        Voisin joskus kertoa enemmän, jos olisi aikaa, kun kyllä se on ollut yhtä stressi ahdistusta koko mun elämä. Tulee niitä pekotiloja ja turvattomuuden tunteita. Joskus tuntuu, että en koskaan ole kelvannut itselleni, enkä kellekkään, kun olen kerta ollut viallinen.

        Oikeasti olen kuitenkin mieleltäni terve, enkä käytä mitään mielenterv. palveluja tai mielalalääkkeitä. Ei edes paniikkihäiriötä tule koskaan, kärsin vain salaa, kun en uskalla edes ahdistusta näyttää kenellekkään kun en uskalla näyttää heikkouttani. Ja pelkään kaikkia sairauksia ja lääkäreitä.

        Olen kuitenkin siis normaali ja työelämässä ja on ns. perhekin. Kausijuopoksikin voisi mainita.

        Paras ystävättärelleni on tehty neljä syd. leikkausta ja me tuemme toisiamme henkisesti vaikeina aikoina. Ketään muuta syd. leikattua en tunne henk. kohtaisesti.

        Kiva vaihtaa ajatusta sellaisen kanssa, joka ymmärtää mistä puhuu, kun on samantapaisia kokemuksia. mutta nyt nukkumaan, että olen sitten nättinä huomenna.

        ja haastatteluun! Se aina jännittävää mutta pidän sinulle peukut pystyssä.

        Pitkään jouduitkin odottamaan oikeaa diagnoosia...

        Voihan olla, että muistosi ovat hyvin haaleita, että muistaisit asiat uudelleen jos jokin samantapainen juttu palauttaisi ne mieleen? Tulin vaan ajatelleeksi kun minulla on tällaisia muistoja... Se on vaan vähän kuin palapeliä kokoaisi. Luulin pitkään kaikesta huolimatta kuvitelleeni tietyt asiat, mutta kun tapasin tämän lääkärin hän itse otti sen puheeksi.
        Hän kysyi olenko vihainen saamastani hoidosta tai oikeastaan sen aiheuttamasta kärsimyksestä, miten hyvä kysymys! Jotta voisi olla vihainen, pitää tietää siitä jotakin! Elämähän on ollut yhtä tilinpäätöstä sen välillä olenko vain kuvitellut asioita vai onko se sittenkin totta... melkoisen vapauttavaa että hän päästi minut omista ajatuksistani. Moni selvinnyt on nykyään riippuvainen huumausaineista, silloin ei ollut antaa muuta kuin morfiinia. Ymmärsin, miten hyvin olen kuitenkin pärjännyt. Muistotkin jäsentyvät omaan lokeroonsa kun tietää miksi ne ovat ahdistavia.

        Tuo mitä kerroit tuntemuksistasi tuntui jossain mielessä kovin tutulta, itselläni tietyt ahdistavat fyysiset tuntemukset ovat hiipuneet lapsuuden jälkeen. Joskus sairaalloinen hyväksynnän saamisen tarve on edelleen olemassa, eihän minun pitänyt selvitä ja liittyy siihen muutakin. Pelkään kuollakseni sairastumista ja nimen omaan siihen liittyvää kontrollin menettämistä omaan itseen minäkin. Ikävä että kärsit siitä myös, mutta kiva kuulla, että se varmaankin selittyy siis jollain tavalla.

        Välillä tuntuu, että toisten on kovin vaikea ymmärtää sitä surua, mitä tunnen kaikkien osapuolten kohdalta tähän liittyen. Ehkä vyyhti tässä pikkuhiljaa aukeaa, kun on mahdollisuus käydä asioita yhdessä läpi.

        Hienoa, että sinulla on saman kokenut ystävä. Se on varmaan parasta, mitä voi saada.

        Olikohan tässä tutuntuntuisia ajatuksia...?
        Mukavaa perjantaipäivää sinulle!


      • mitään
        alkup. kirjoitti:

        ja haastatteluun! Se aina jännittävää mutta pidän sinulle peukut pystyssä.

        Pitkään jouduitkin odottamaan oikeaa diagnoosia...

        Voihan olla, että muistosi ovat hyvin haaleita, että muistaisit asiat uudelleen jos jokin samantapainen juttu palauttaisi ne mieleen? Tulin vaan ajatelleeksi kun minulla on tällaisia muistoja... Se on vaan vähän kuin palapeliä kokoaisi. Luulin pitkään kaikesta huolimatta kuvitelleeni tietyt asiat, mutta kun tapasin tämän lääkärin hän itse otti sen puheeksi.
        Hän kysyi olenko vihainen saamastani hoidosta tai oikeastaan sen aiheuttamasta kärsimyksestä, miten hyvä kysymys! Jotta voisi olla vihainen, pitää tietää siitä jotakin! Elämähän on ollut yhtä tilinpäätöstä sen välillä olenko vain kuvitellut asioita vai onko se sittenkin totta... melkoisen vapauttavaa että hän päästi minut omista ajatuksistani. Moni selvinnyt on nykyään riippuvainen huumausaineista, silloin ei ollut antaa muuta kuin morfiinia. Ymmärsin, miten hyvin olen kuitenkin pärjännyt. Muistotkin jäsentyvät omaan lokeroonsa kun tietää miksi ne ovat ahdistavia.

        Tuo mitä kerroit tuntemuksistasi tuntui jossain mielessä kovin tutulta, itselläni tietyt ahdistavat fyysiset tuntemukset ovat hiipuneet lapsuuden jälkeen. Joskus sairaalloinen hyväksynnän saamisen tarve on edelleen olemassa, eihän minun pitänyt selvitä ja liittyy siihen muutakin. Pelkään kuollakseni sairastumista ja nimen omaan siihen liittyvää kontrollin menettämistä omaan itseen minäkin. Ikävä että kärsit siitä myös, mutta kiva kuulla, että se varmaankin selittyy siis jollain tavalla.

        Välillä tuntuu, että toisten on kovin vaikea ymmärtää sitä surua, mitä tunnen kaikkien osapuolten kohdalta tähän liittyen. Ehkä vyyhti tässä pikkuhiljaa aukeaa, kun on mahdollisuus käydä asioita yhdessä läpi.

        Hienoa, että sinulla on saman kokenut ystävä. Se on varmaan parasta, mitä voi saada.

        Olikohan tässä tutuntuntuisia ajatuksia...?
        Mukavaa perjantaipäivää sinulle!

        Lasten kivun lievitystä alettiin hoitaa oikein vasta 70 luvulla. jokainen joka haluaa voi yrittää kuvitella mitä se mahtaa tarkoittaa minun ja monen muun kivunlievitystä tarvitsevan kohdalla.

        Minä saan usen voimakkaita kipuja ja joskus hengenahdistusta. kerran yksi lääkäri sanoi, että ne kivut ovat sellaisia aavekipuja, että ne ovat minun aivoissani. Jos ihminen kokee voimakkaita kipuja ne jättää jäljen aivojen muistikeskukseen.

        Minä olin kärsinyt jotenkin kuusi vuotta. Äitini on kertonut, miten minut aina löydettin nukkumasta jostain piilopaikoista. Minä olin usein hukassa ja olin hakeutunut johonkin erikoisiin piiloihin nukkumaan. Itse en muista mitään.

        Nytkin heti jos minulla on kipuja tai surua tai paha olla, suren ja kärsin yksin piilossa.

        Elän suht. koht. kun muutkin, mutta minulla on ollut 3-5 vuoden ajan lähes täysin ihmisistä eristäytymistä ja erakoitumista kolme kertaa. Ja alkoholin liikakäyttöä tuolloin.

        Elän aina vain tätä yhtä päivää, ja siksi läheiseni kärsivät. Tällähetkellä on mies ollut neljä vuotta ja tuntuu ymmärtävän ja antaa minulle vapautta.

        En halua sitoutua mihinkään, enkä keneenkään. Minulla on todettu ahdistus joka häiritsee oman toiminnan suunnittelua ja vuorovaikutusta. No. ei ole koskaan tarjottu mitään henkistä hoitoa, enkä sellaista halua kun en sitoudu ja en hyväksy auktoritteetteja vaikea totella mittään käskymuotojakin.

        Kuulostaa muuten kuin olisin aivan mielenvikainen, mutta olen aina ollut tällainen ja huonoja aikoja on kausiluontoisesti. Käyn pätkä töissä ja olen kausijuoppo.


    • PDA

      Moi!
      Olen sua muutaman vuoden nuorempi ja mulla on ollut PDA. Synnyin myöskin keskosena (olin sinua pienempi), ja kaiketi tämän vuoksi tuo ductus auki jäikin. Se jouduttiin sulkemaan leikkauksella vauvana. Eli enpä usko, että se voisi enää aueta. En ole asian vuoksi missään lääkärin seurannassa ja olen sydämen osalta täysin normaali nuori aikuinen. Viimeisen kerran taisin asian takia käydä tarkastuksessa alle kouluiässä, jolloin sain ns terveen paperit. Eli ihan hyvin mulla menee vaikeasta alusta huolimatta. Onhan mulla jotain vaivoja nytkin, mutta tuskinpa ne liittyvät keskosuuteen tai PDA:han.

      Ainut ongelma asian kanssa taitaa olla henkisellä puolella..vaikea myöntää itselleen saati muille, että sitä tavallaan on sydänvikainen. Aihe on aina ollut mulle jotenkin tosi arka..outo sinänsä, sillä olenhan ihan terve. Tosi kiva siis kuulla muista samanlaisista, enpä ole koskaan live-elämässä törmännyt muihin PDA-potilaisiin, tai oikeastaan keskosena syntyneisiinkään...

      • alkup.

        ...palasin lukemaan viestejä vasta nyt kun muutama kuukausi on jo mennyt. Mukava kuulla, että meitä on muitakin :)

        Käsittääkseni leikkauksessa suljettu tiehyt ei voi aueta vaan nimenomaan se mahdollisuus on lääkkeellisessä sulussa (enkä siis tiedä onko sekin mahdollisuus vain lapsuudessa, artikkelissa ei sitä kerrottu).

        Ymmärrän moninaiset tunteesi, sellaistahan tämä välillä on. Minusta tuntuu, että paljon riippuu voinnista: välillä asiaa ajattelee paljonkin ja toisinaan ei ollenkaan.

        Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle, jos haluat kirjoitella niin laita viestiä tänne :)


    • Proviisori

      Hei!
      En tiedä luetko enään tätä, mutta vastaanpa kuitenkin....
      Ei ductus voi aueta enään aikuisella jos se on sulkeutunut lapsena. Väliä ei ole millä se on suljettu. Kun se on sulkeutunut se pätkä suonta kuihtuu ja häviää. Ongelma on ainoastaan keskosella, jos on lääkkeellisesti suljettu, silloin se voi aueta infektion yhteydessä (muutaman päivän sisällä sulkeutumisesta). Aikuisiällä tämä ei enään ole ongelma.

    • Terveenä yli 40 v.

      Minulta korjattiin ductus botalli leikkauksella v. 68, olin silloin 14 vuotias. Sen jälkeen kaikki on mennyt ihan ok. Ainut näkyvä vaiva on pituuskasvun hidastuminen, olen 154 cm pitkä. Nyt vain on ruvennut kiinnostamaan sellainen, että voiko leikkauksesta tai korjatustakin sydänviasta aiheutua näin vanhemmalla iällä joitain tauteja, elikkä että kuulunko ko. vaivan takia jonkin muun taudin riskiryhmään esimerkiksi sydäninfarkti tms. Olen kyllä lukenut artikkeleita, joiden mukaan leikkaus korjaa sydänvian kokonaan eikä se ainakaan aukea uudelleen, mutta kun aina pitää vähän epäillä. Toki tiedän senkin että minulla ollut vaiva on pienimmästä päästä sydänvioista mutta kuitenkin olisi kiva saada tietoa.

      Se vielä, että ei tosiaan ole ollut mitään jälkiongelmaa eikä haittaa leikkauksen jälkeen, eikä mitään rajoituksia minkään suhteen, esim. urheilun.

      • haarahyppely

        Ns terveenä minäkin olen ollut enkä oikeastaan missään perusteellisimmissa tutkimuksissa ole ollut käynyt. Minulle tehtiin samanlainen syd.leikkaus kuusivuotiaana. Siis avoin ducktus suljettiin. Tossa on ketju kun kirjoitin ennen joulua kun löytyi haarakatkos.

        Se haarakatkos voi tulla sud. leikkauksen jälkeen ja mä en tiedä kuin kauan minulla se oli ollut. nyt menen taas uudelleen sudänlääkärille ja ultraan ja muihin testeihin. Minulla siis todettiin vasemman puoleinen haarakatkos ja vasemman puoleinen kammio oli paksuuntunut jostain seinämästä. Nyt olen syönyt Micardis plus lääkettä ja olen menossa uudelleen tutkittavaksi. Ultrassa ei voitu tehdä tutkimuksia ja muita mittauksia ja virtauksia, koska verenpaine pomppasi niin huippulukemmin. Pelkään kovasti niitä sydämen tutkimuksia kun pelkään että jos taas joutuu johonkin toimenpiteisiin.

        Suosittelen että pyydät tarkempaa tutkmusta jos sua vähänkin huolettaa. Itse harmittelen kun yritin vaan kuntoilla ja sinnitellä tän haarakatkoksen vuoksi niin että se kammiokin paksuuntui.

        Jokatapauksessa lääkäri meinasi, että haarakatkos saadaan oireettomaksi. Vointi on nyt hyvä ja jaksan mennä mäetkin pysähtymättä ylös.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8640504


      • Terveenä yli 40 vuot
        haarahyppely kirjoitti:

        Ns terveenä minäkin olen ollut enkä oikeastaan missään perusteellisimmissa tutkimuksissa ole ollut käynyt. Minulle tehtiin samanlainen syd.leikkaus kuusivuotiaana. Siis avoin ducktus suljettiin. Tossa on ketju kun kirjoitin ennen joulua kun löytyi haarakatkos.

        Se haarakatkos voi tulla sud. leikkauksen jälkeen ja mä en tiedä kuin kauan minulla se oli ollut. nyt menen taas uudelleen sudänlääkärille ja ultraan ja muihin testeihin. Minulla siis todettiin vasemman puoleinen haarakatkos ja vasemman puoleinen kammio oli paksuuntunut jostain seinämästä. Nyt olen syönyt Micardis plus lääkettä ja olen menossa uudelleen tutkittavaksi. Ultrassa ei voitu tehdä tutkimuksia ja muita mittauksia ja virtauksia, koska verenpaine pomppasi niin huippulukemmin. Pelkään kovasti niitä sydämen tutkimuksia kun pelkään että jos taas joutuu johonkin toimenpiteisiin.

        Suosittelen että pyydät tarkempaa tutkmusta jos sua vähänkin huolettaa. Itse harmittelen kun yritin vaan kuntoilla ja sinnitellä tän haarakatkoksen vuoksi niin että se kammiokin paksuuntui.

        Jokatapauksessa lääkäri meinasi, että haarakatkos saadaan oireettomaksi. Vointi on nyt hyvä ja jaksan mennä mäetkin pysähtymättä ylös.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8640504

        Hei! Missä sinut leikattiin? Minut leikattiin Oulussa ja siellä oli samaan aikaan 6 vuotiss tyttö leikattavana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe