ABS-valo palaa

323 BJ

-99 mallisessa 323F:ssä on ABS:n varoitusvalo ruvennut palamaan. Onko ideoita mistä kannattaisi aloittaa ?

Olen sen verran optimisti, että uskon sen johtuvan vain kosketusviasta tms ;-)

19

15028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JoTeT

      ABS-yksikköön tai sen liittimeen on päässyt vettä. Todennäköisesti joutuu vaihtamaan yksikön. Hinta 1500-2000e. Faceliftissä, eli 2000-> yksikön paikkaa on muutettu, joten vaivaa ei enää esiinny. Otan osaa...

      • 323 BJ

        Kiitos vastauksesta, jotain tuollaista tietenkin pelkäsinkin.

        Tota noi, mikä on ABS-yksikkö ja missä kohtaa se sijaitsee ?


      • Kauko Kiito
        323 BJ kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, jotain tuollaista tietenkin pelkäsinkin.

        Tota noi, mikä on ABS-yksikkö ja missä kohtaa se sijaitsee ?

        ABS-anturit eivät ole ikuisia.Silmämääräinen tarkistus ensin.Ovat magneettisia ja keräävät irtonaista metallia jos jostain on irronnut.Antavat väärän lukeman yksikköön.Tarkista niiden läheisyys kehään,1-4mm.
        Jos on liitin,kaksinapainen pyöreä,irroita ja mittaa yleismittarilla niiden vastus.Käytä apuna 2 pientä naulaa,mutta älä koske käsin niihin,vääristää lukeman.Jos kaikki näyttää samaa lukemaa,noin 930-1120 ne on ok.Jos kaapeli boxiin on ehjä,sitten se luultavasti on boxi.


      • mikä ihmisen tekemää

        No jopas taas on vastauksia. Vaikka vika ehkä tuossa olisikin, kannattaa tuon hinnan vuoksi käydä ensin kaikki muu lävitse.

        ABS-anturit ovat aivan yhtä otollinen vikaantumiskohde.

        Ja jos uusi ohjausyksikkö maksaa 2000 euroa, elektroniikka-asentaja tekee juottimella muutamankin tunnin hommia tuon vanhan kanssa eikä kustannus varmasti nouse tuohon 2000 euron tasolle.


      • JoTeT
        mikä ihmisen tekemää kirjoitti:

        No jopas taas on vastauksia. Vaikka vika ehkä tuossa olisikin, kannattaa tuon hinnan vuoksi käydä ensin kaikki muu lävitse.

        ABS-anturit ovat aivan yhtä otollinen vikaantumiskohde.

        Ja jos uusi ohjausyksikkö maksaa 2000 euroa, elektroniikka-asentaja tekee juottimella muutamankin tunnin hommia tuon vanhan kanssa eikä kustannus varmasti nouse tuohon 2000 euron tasolle.

        Mun 323:sta mitattiin kaikki ABS-anturit tietenkin ensin. Lopulta vaiva löytyi kastuneesta ABS-yksikön liittimestä, josta vesi oli mennyt piirikortille ja aiheuttanut siellä murheita. ABS-yksikkö sijaitsee vasemman etupyörän tienoilla alhaalla liitin ylöspäin. Siksi vesi pääsee helposti liittimelle, varsinkin jos harrastaa tiheitä moottoritilan pesuja. Jarruputket lähtevät yksiköltä.


      • määrä rahaa
        JoTeT kirjoitti:

        Mun 323:sta mitattiin kaikki ABS-anturit tietenkin ensin. Lopulta vaiva löytyi kastuneesta ABS-yksikön liittimestä, josta vesi oli mennyt piirikortille ja aiheuttanut siellä murheita. ABS-yksikkö sijaitsee vasemman etupyörän tienoilla alhaalla liitin ylöspäin. Siksi vesi pääsee helposti liittimelle, varsinkin jos harrastaa tiheitä moottoritilan pesuja. Jarruputket lähtevät yksiköltä.

        "vesi oli mennyt piirikortille ja aiheuttanut siellä murheita."

        Piirikortit on korjattavissa olevia juttuja. 2000 euroa on valtava määrä rahaa, 12000mk !! sillä tehdään jo nollapisteestä koko levy, hankitaan komponentit ja vielä juotetaan paikoilleen, tuon jälkeen jää vielä kahvirahatkin taskuun.

        Niin, olen itse elektroniikka-asentaja.


      • JoTeT
        määrä rahaa kirjoitti:

        "vesi oli mennyt piirikortille ja aiheuttanut siellä murheita."

        Piirikortit on korjattavissa olevia juttuja. 2000 euroa on valtava määrä rahaa, 12000mk !! sillä tehdään jo nollapisteestä koko levy, hankitaan komponentit ja vielä juotetaan paikoilleen, tuon jälkeen jää vielä kahvirahatkin taskuun.

        Niin, olen itse elektroniikka-asentaja.

        hyvä tollaisia näppäriä e-miehiä löytyy. Eipähän vain silloin mistään kun tarvii. Täällä sitä on helppo jälkeenpäin pyörittää puukkoa haavassa.


      • kuitenkaan viisastella
        JoTeT kirjoitti:

        hyvä tollaisia näppäriä e-miehiä löytyy. Eipähän vain silloin mistään kun tarvii. Täällä sitä on helppo jälkeenpäin pyörittää puukkoa haavassa.

        No hemmetti, palvelut on liikkeissä tarjolla. Senkun ottaa puhelinluettelon käteen ja alkaa soittelemaan.

        Ei ollut tarkoitus viisastella, mutta turhan usein vaihdetaan turhaan näennäiskalliita (maahantuoja kertoo hinnan kolmella) osia.

        Pääasia että jarrusi toimivat, eikö niin.


      • JoTeT
        kuitenkaan viisastella kirjoitti:

        No hemmetti, palvelut on liikkeissä tarjolla. Senkun ottaa puhelinluettelon käteen ja alkaa soittelemaan.

        Ei ollut tarkoitus viisastella, mutta turhan usein vaihdetaan turhaan näennäiskalliita (maahantuoja kertoo hinnan kolmella) osia.

        Pääasia että jarrusi toimivat, eikö niin.

        Kyllähän sitä soiteltiinkin. Ei kukaan halunnut alkaa lähiseudulla tutkimaan piirikorttia. Osa löytyi lopulta autohajottamolta n. puoleen hintaan uudesta. Taitaa olla menevä osa kun ei meinannut silloin (2001) löytyä mistään hajottamosta. Onneksi oli toinen auto käytettävissä, muuten olisi pitänyt ottaa alkuperäisosa. Ja toimivathan ne jarrut normaalina, vain lukkiutumattomuus ei. OT. Vaihdoin auton jonkun vuoden jälkeen pois ja seuraava omistaja ajoin sen ensiliukkailla lunastuskuntoon.


      • mazdassa sama
        JoTeT kirjoitti:

        Kyllähän sitä soiteltiinkin. Ei kukaan halunnut alkaa lähiseudulla tutkimaan piirikorttia. Osa löytyi lopulta autohajottamolta n. puoleen hintaan uudesta. Taitaa olla menevä osa kun ei meinannut silloin (2001) löytyä mistään hajottamosta. Onneksi oli toinen auto käytettävissä, muuten olisi pitänyt ottaa alkuperäisosa. Ja toimivathan ne jarrut normaalina, vain lukkiutumattomuus ei. OT. Vaihdoin auton jonkun vuoden jälkeen pois ja seuraava omistaja ajoin sen ensiliukkailla lunastuskuntoon.

        ongelma.mistä päin vois löytyä abs-yksikkö käytettynä .osaako kukaan neuvoa.kiitollinen jo etukäteen oisin.


    • MazMek

      Yleisin vika BJ malleissa on ollut toisen taka-anturin vika.

      • 323 BJ

        Kiitos vastauksista. ABS:n huoltaminen ei taida olla tee-itse-hommia, joten vien auton merkkiliikkeeseen.


    • masuuna

      mulla itellä abs valo välillä paloi ja taas sammui ja alotti sitten jossain vaiheessa taas..vein huoltoon ja vika löytyi heti kun laittovat piuhat kii ja kattovat koneelta.absin oikean takapyöran anturi oli hajonnu ja laittovat uuden(90€)eikä ole sen jälkeen ollu ongelmia

    • Ei enää Mazdoja mulle!

      Mulla on jo toistamiseen ruvennut ABS-valo palamaan satunnaisesti (Mazda 323 -99). Välillä valo palaa, jolloin ABS:t on pois päältä. Kun taas valo ei pala, ABS:t pitää juuri ennen auton pysäyttämistä kovaa metallista surinaa, jota ei voi olla kuulematta.

      Oireet ovat täsmälleen samat kuin kolme vuotta sitten, jolloin korjaus meni myyjän vastuulle. Autoa korjattiin merkkihuollossa noin viiteen eri otteeseen. ABS:n osia vaihdettiin yksitellen kalleusjärjestyksessä. Lopulta kun oli vaidettu keskusyksikkökin (arvo n. 2000€) niin vika poistui (vajaaksi kolmeksi vuodeksi). Rempan kokonaishinta oli luokkaa 4000€. Nyt kun auton arvo on n. 5000€ niin en ole ajatellutkaan korjauttaa vikaa ainakaan omaa laskuun. Eikö tälläiset tyyppiviat pitäisi mennä maahantuojan laskuun?

      Onko mahdollista ottaa ABS:t pois käytöstä niin että ABS-varoitusvalo ei pala ja auto menee katsastuksesta läpi? Rekisteriotteessa ei ole merkintää lukkiutumattomista jarruista, joten niiden toimimista ei kai voi vaatia katsastuksessa, kunhan valo ei pala?

    • kannata viedä

      mazdan merkkihuoltoon! Siellä jos jotain osia vaihdetaan, olkoon kuinka kalliita osia tahansa, niin hajoaa takuulla parissa vuodessa uudestaan! Kehoitan vaihtamaan äkkiä automerkkiä pysyvästi.

      Mazda 323 BJ kopalla tulee todella kalliiksi pelkästään ABS jarrujensa takia!

    • MAZDA 323f

      Minulla on 323f mazda vm.99.ABS jarrut toimiin välillä.Merkkivalo hehku oli otettu pois kun ostin auton.laitoin uuden hekun paikoilleen ja abs jarru merkkivalo palo sitte melkein kokoajan.anturin mitattu ja kaikki kunnossa!boksissa vika!käytettu maksaa 300e-350e.Raahessa on liike joka korjaa abs jarru bokseja 150e ja takuu tulee.Eli ei loppupeleissä paha hinta!

      • abs yksikkö GE7P...

        Hei, kiinnostuin..

        Minkä niminen yritys Raahessa tekee niitä abs-yksikön/boxin korjauksia? Minulla mazda 626 -99 joka sai wetterillä tuomion, että abs-yksikkö rikki.. uusi maksaa hinajaa, joten tuolla edullisemmalla korjauksella auto säästyisi vielä paalaamolta :)

        Eli kertokaa kaikki liikkeet mitkä tekevät oulusta n.100 km säteellä noita abs-boxi korjauksia..kiitos etukäteen.


      • 323 vm. 2000
        abs yksikkö GE7P... kirjoitti:

        Hei, kiinnostuin..

        Minkä niminen yritys Raahessa tekee niitä abs-yksikön/boxin korjauksia? Minulla mazda 626 -99 joka sai wetterillä tuomion, että abs-yksikkö rikki.. uusi maksaa hinajaa, joten tuolla edullisemmalla korjauksella auto säästyisi vielä paalaamolta :)

        Eli kertokaa kaikki liikkeet mitkä tekevät oulusta n.100 km säteellä noita abs-boxi korjauksia..kiitos etukäteen.

        Minulla alkoi 323 vm 2000 kovan sadeyön jälkeen palaa
        käsijarrun merkkivalp sekä ABS.n valo.
        Nyt vika on ollut pari viikkoa mutta joskus ne sammuu
        mutta syttyvät taas uudestaan.
        Mistähän päin vikaa pitäisi etsiä?
        Kiitos etukäteen vastauksista.


    • 323 vm. 2000

      NO EIPÄ TÄÄLLÄ SUOLI 24 KÄY PALJON LIKIJOITA.

      :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe