zyban vai champix?

vipsu

Elikkä onko kokemuksia kumpi näistä olisi parempi?

109

51681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dggdgdst

      Ota munkilla nii ei tartte huolestua!!!

      • röökimuija

        Minulla jäänyt käyttämättä monta pakettia champixeja. Ovat menossa kohtapuoliin vanhaksi. Jos jotain kiinnostaa, ilmoittele.

        Hintahan on aikamoinen apteekista haettuna. Tässä jollekkin vaihtoehto.


      • kiviikko
        röökimuija kirjoitti:

        Minulla jäänyt käyttämättä monta pakettia champixeja. Ovat menossa kohtapuoliin vanhaksi. Jos jotain kiinnostaa, ilmoittele.

        Hintahan on aikamoinen apteekista haettuna. Tässä jollekkin vaihtoehto.

        Paljollako myyt ne? Oletko päässyt eroon tupakasta, tuliko sivuoireita Olisin kiinnostunut ostamaan


      • taitaaollajomyyty
        kiviikko kirjoitti:

        Paljollako myyt ne? Oletko päässyt eroon tupakasta, tuliko sivuoireita Olisin kiinnostunut ostamaan

        Voisin ostaa ne. Paljollako myyt ja paljonko sulla niitä on?
        Voithan laittaa myyntiin tori.fi. Viesti on kyllä vuodelta 2009


      • Anonyymi

        Champix - http://tonzes.com/smokefi.htm Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Lopetettuani tupakoinnin, käytin kaksi viikkoa 1 mg päivässä ja sitten olen ottanut vain yhden tabletin päivässä, koska en tunne tarvitsevani enempää. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms. Lopeta tupakointi


      • Anonyymi
        röökimuija kirjoitti:

        Minulla jäänyt käyttämättä monta pakettia champixeja. Ovat menossa kohtapuoliin vanhaksi. Jos jotain kiinnostaa, ilmoittele.

        Hintahan on aikamoinen apteekista haettuna. Tässä jollekkin vaihtoehto.

        Onko aito ???


    • mitään,nyt

      3 viikkoa savytta.Luja päätös vaan,ja se ettei anna periksi.Hommaa itsellesi apua,jos tarvitset.Onnea

      • 951

        champix


    • tyty63

      Itse olen ollut polttamatta kohta kaksi viikkoa. Oletko kokeillut nikotiinilaastaria.On auttanut minua eikä tee tupakkaa mieli.

      • 67890tgb

        se on hyvä


    • Käytössä

      Käytän itse nyt Champixia - Zybanista ei ole kokemusta. Zyban on alunperin mielialalääke. Champix on kehitetty nimenomaan tupakasta vieroitukseen.
      Jos alat käyttää Zybania, sinun ostettava koko hoitokuuri kerralla. Champixia ostetaan ensin aloituspakkaus, jonka aikana näet käykö lääke käyttäjälle. Champixia on saatavan 2 eri vahvuutta joten lääkitystä voi säätää tarvittaessa.
      Ainahan se on yksilöllistä, miten lääke itse kuhunkin vaikuttaa. Minulla on nyt kolmas hoitoviikko aluillaan ja olen ollut 5 päivää ihan ilman tupakkaa. Champixista ei ole tullut mitään dramaattisia sivuvaikutuksia. Lievää ohimenevää pahoinvointia varsinkin alussa, unettomuutta - lievää sekin. Näen unia, mutta ne ovat ihan normaaleja. En ole myöskään kokenut mitään erityisiä vieroitusoireita. Kyllä Champixkin mielialaan vaikuttaa, koska tässä ei todellakaan ole tarvinnut tupakan tuskan takia seinille hyppiä. Tavan vuoksi vain tekee välillä tupakkaa mieli.

      • HARKITSEN

        Voitko kertoa mitä tämä Champix maksaa? Zyban maksaa 1,55€ kpl. Kiitos.


      • sanottiin
        HARKITSEN kirjoitti:

        Voitko kertoa mitä tämä Champix maksaa? Zyban maksaa 1,55€ kpl. Kiitos.

        Kummankin vieroituslääkkeen olevan suurinpiirtein samanhintaisia. Itsellä Zyban ja nikorettee...huimaus silloin tällöin ehkä huomattavin sivuvaikutus. Vaan tupakkaa ei tee mieli :)


      • ellinoore
        sanottiin kirjoitti:

        Kummankin vieroituslääkkeen olevan suurinpiirtein samanhintaisia. Itsellä Zyban ja nikorettee...huimaus silloin tällöin ehkä huomattavin sivuvaikutus. Vaan tupakkaa ei tee mieli :)

        Kuinka kauan champixia täytyy käyttää?


      • maksaa
        HARKITSEN kirjoitti:

        Voitko kertoa mitä tämä Champix maksaa? Zyban maksaa 1,55€ kpl. Kiitos.

        Kahden viikon aloituspakkaus maksoi 52 euroa.
        Viime viikolla ostin 2 viikon jatkosatsin ja se maksoi 57 euroa.


      • käytetään
        ellinoore kirjoitti:

        Kuinka kauan champixia täytyy käyttää?

        Champixia tulisi käyttää vähintään 12 viikkoa.
        Jos tupakasta ei ole vielä kunnolla vieroittunut hoitoa voidaan jatkaa toiset 12 viikkoa.
        On myös mahdollista, että hoito kannattaisi lopettaa vähentämällä annosta hitaasti, mutta siitä kannattaa jutella lääkärin kanssa.


      • lopetan.
        maksaa kirjoitti:

        Kahden viikon aloituspakkaus maksoi 52 euroa.
        Viime viikolla ostin 2 viikon jatkosatsin ja se maksoi 57 euroa.

        saako champix- lääkettä ilman reseptiä? Vai terveyskeskuslääkäriltä. Vai menenkö työterveyteen?


      • kuuri
        käytetään kirjoitti:

        Champixia tulisi käyttää vähintään 12 viikkoa.
        Jos tupakasta ei ole vielä kunnolla vieroittunut hoitoa voidaan jatkaa toiset 12 viikkoa.
        On myös mahdollista, että hoito kannattaisi lopettaa vähentämällä annosta hitaasti, mutta siitä kannattaa jutella lääkärin kanssa.

        itse käytin champixia 2 viikkoa ilman mitää sivareita, ja röökaaminen loppu ku seinään.ennen tätä koitin lopettaa vaikka millä nikotiinilaastareillla, purkalla, inhalaattoreilla, tahdonvoimalla, viinalla yms kehnoin tuloksin. Itse voin suositella champixia kaikille ketkä haluavat lopetta: Champix oikesti toimii!!!ROKROK!!


      • normaali tervakeuhko
        maksaa kirjoitti:

        Kahden viikon aloituspakkaus maksoi 52 euroa.
        Viime viikolla ostin 2 viikon jatkosatsin ja se maksoi 57 euroa.

        Champix on siis 50-60e kahden viikon satsina. Eli about saman hintaista, kuin Zyban.

        Zybania testasin vuosi pari sitten. Kaippa se toimii mutta kyllä tässä tupakoitsijaa suomitaan. Aloitin tupakoinnin uudestaan ja rahat meni siis hukkaan.

        Champix on meinattu useasmpaan otteeseen vetää markkinoilta psyykkisten häirriöiden takia. Lääkettä ei siis välttämättä kannata popsia jos kärsii masennuksesta tai muista psyykkisistä ongelmista.champixin vaikutus perustuu valmistajan mukaan nikotiinireseptorien stimulointiin, jotta ne luovuttavat vähemmän dopamiiniä. Dopamiini tekee ihmiselle gutaa eli aiheuttaa hyvän olon.


      • Champix toimii
        käytetään kirjoitti:

        Champixia tulisi käyttää vähintään 12 viikkoa.
        Jos tupakasta ei ole vielä kunnolla vieroittunut hoitoa voidaan jatkaa toiset 12 viikkoa.
        On myös mahdollista, että hoito kannattaisi lopettaa vähentämällä annosta hitaasti, mutta siitä kannattaa jutella lääkärin kanssa.

        Käytin itse Champixia kaksi viikkoa ja lopetin sen jälkeen, sekä polttamisen että Champixin
        käytön. Minkäänlaista tupakantuskaa ei ole ollut sen jälkeen, ainoastaan joissain tietyissä
        tilanteissa, joissa aiemmin on ollut tapana polttaa, on käynyt mielessä panna tupakaksi vain
        tottumuksesta. Olen ollut nyt polttamatta vähän yli vuoden 20 vuoden tupakoinnin jälkeen.
        Champixin vaikutus perustuu siihen, että se estää nikotiinin vaikutuksen elimistöön, siksi en nähnyt
        tarpeelliseksi jatkaa kuuria tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Jos en kerran saa nikotiinia enään
        tupakasta, niin miksi sen vaikutusta pitäisi vielä estää 3 kuukautta?


      • korromies

        nykyään ei ole enään mitään aloituspakettia vaan joudut ostamaan 2kk paketin joka maksaa n.195euroo!!! mutta päivääkään en kadu että ostin paketin


      • yli viikko jo ilman:
        korromies kirjoitti:

        nykyään ei ole enään mitään aloituspakettia vaan joudut ostamaan 2kk paketin joka maksaa n.195euroo!!! mutta päivääkään en kadu että ostin paketin

        Voit ostaa 1kk paketin, jonka hinta oli noin 100€ ja jatko on suurin piirtein saman hintainen per kuukausi. Tai sitten on eroja paikkakunnittain:(


    • Pedromix

      Tänään TV Kolmosen 45 Minuuttia ohjelmassa väitettiin, että USA:ssa harkittaisiin jopa ko. lääkkeen kieltoa sen aiheuttamien psyykkisten häiriöiden (masennus, psykoosit) johdosta. Asiasta olis tehty tutkimuksia että erkittävä osa tutukittavista koki todella suuria masennuksen oireita. Osa käyttäjistä oli jopa tehnyt itsemurhan. Kovia väitteitä. Näitä asioita ei kuulema suomessa myytävien valmisteiden tuoteselosteisto tuoda riittävän hyvin julki.

      Itse olen Champixia käyttänyt ja päässyt eroon tupakasta 26 vuoden sauhuttelun ja kymmenien lopettamispäätösten jälkeen.

      En kokenut käytöän aikana muita sivuvaikutuksia kuin lisääntyneiden unien määrän. Tämänkin koin pelkästään positiivisena asiana, kun en norm.olosuhteessa muista unia laisinkaan.

      Lääkkeen tepsiessä näinkin paatuneeseen tupakoitsijaan en voi kun vilpittömästi suositella tuotetta kaikille jotka eivät keksi syytä sille "miksi minä poltan". Itse esitin tämän kysymyksen itselleni ja siitä alkoi uusi elämä. Suosittelen kuitenkin keskustelua asiasta ensin oman lääkärin kanssa.

      Tänään 27.02 tulee 8 kk:tta siitä kun stumppasin viimeisen savukkeen, enkä aio sytyttää sitä enää koskaan. Tupakoinnin lopettamiseen liittyvät positiiviset kokemukset ovat sahutteluun verrattuna monin kertaiset.

      Yhtä asiaa olen hieman kuitenkin murehtinut. Miksi tätä ei ollut tarjolla jo 26 vuotta sitten.

    • Oireita molemmista

      Olen kokeillut molempia eli ensin muutaman vuoden aikana olen koittanut Zybania (retkahdin uudestaan 1-2kk jälkeen polttamaan) ja se ei mulle sopinut. sen minkä muistan parhaiten oli niskassa olevat rauhaset turposivat ja sain rintakipuja. Koitin 2 kertaa ja molemmilla sama tulos niin ja makuaisti meni eli kahvia ei pystynyt juomaan.
      Champix:a käytin ensin se aloituspakkauksen ja sitten jatkoin 28pv. Silloin en ajatellut et siitä seuraisi mitään sivuvaikutuksia ja olen ollut polttamatta 7,5kk. Hienoa vai mitä.

      Kun katsoin eilisen ohjelman eli 45min niin ajattelin et nuo oireet sopii muulle täysin. Mulla alkoi alussa unettomuus eli nukuin vain 4t yössä sitä oli jatkunut 6vk niin sitten säikähdin kun aloin itkeä ja siitä ei tullut loppua ollenkaan joten terveyskeskukseen ja siellä mut ohjattiin sivuhuoneeseen kun itkin vain eikä loppua tullut. Kauhee aika. Sain unitabletteja ja rauhoittavia koska ahdisti ja kovaa. Pahimman yli pääsin pitkin syksyä ja alkutalvea mutta vieläkin itken jos joku sanoo pahasti.
      Mulla ei ole koskaan ollut mielenterveys ongelmia ja ennenkin kun on lopettamista yrittänyt niin olen aina ollut oma iloinen itseni... ehkä vähän äkäpussi.
      Tämä yllätti mut todella koska en vieläkään pysy kasassa ihan helpoissa tilanteissa jossa joku vinoilee. ennen pistin takaisin nyt lähden kyynel silmäkulmassa pois.
      Tää on henkilökohtainen valinta jos olisin tiennyt et se johtuu lääkkeestä niin mä en olisi lopettanut polttamista. Tupakasta kyllä pääsin eroon ainakin toistaiseksi.
      Mieti tarkkaan ja jos koet tällaisia oireita ja tiedät ettet ole tällainen ollut koskaan (niinkuin mulla kävi). Vaikuttaa kuulemma 6kk mielialaan (siis sillä 30% joille tulee psyykkisiä oireita) sen jälkeen kun olet lopettanut.
      Toivotan onnea valintaasi.

      • tiatoo

        CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteinen tabletti ja CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteinen tabletti Varenikliini

        Lataa äänitiedostona, MP3 (3,8 mt)

        Tulosta

        PAKKAUSSELOSTE

        CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteinen tabletti
        CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteinen tabletti
        Varenikliini

        Lue tämä seloste huolellisesti, ennen kuin aloitat lääkkeen käyttämisen.
        - Säilytä tämä seloste. Voit tarvita sitä myöhemmin.
        - Jos sinulla on lisäkysymyksiä, käänny lääkärisi tai apteekin puoleen.
        - Tämä lääke on määrätty vain sinulle eikä sitä tule antaa muiden käyttöön. Se voi aiheuttaa haittaa muille, vaikka heidän oireensa olisivat samat kuin sinun.
        - Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole tässä selosteessa mainittu, tai kokemasi haittavaikutus on vakava, kerro niistä lääkärillesi tai apteekkiin.

        Tässä selosteessa esitetään:
        1. Mitä CHAMPIX on ja mihin sitä käytetään
        2. Ennen kuin käytät CHAMPIXia
        3. Miten CHAMPIXia käytetään
        4. Mahdolliset haittavaikutukset
        5. CHAMPIXin säilyttäminen
        6. Muuta tietoa

        1. MITÄ CHAMPIX ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

        CHAMPIX on nikotiinia sisältämätön lääkevalmiste, joka auttaa sinua lopettamaan tupakoinnin.

        CHAMPIX voi auttaa lievittämään tupakoinnin lopettamisen yhteydessä ilmeneviä tupakanhimoa ja vieroitusoireita.

        Tupakointia hoidon aikana ei suositella. Jos kuitenkin tupakoit hoidon aikana, CHAMPIX vähentää myös tupakoinnin tuottamaa mielihyväntunnetta.


        2. ENNEN KUIN KÄYTÄT CHAMPIXIA

        Älä käytä CHAMPIXia
        - jos olet allerginen (yliherkkä) varenikliinitartraatille tai CHAMPIXin jollekin muulle aineelle.

        Ole erityisen varovainen CHAMPIXin suhteen:
        Muiden lääkevalmisteiden samanaikainen käyttö
        Kerro lääkärillesi tai apteekkiin, jos parhaillaan käytät tai olet äskettäin käyttänyt muita lääkkeitä, myös lääkkeitä, joita lääkäri ei ole määrännyt.

        Tupakoinnin lopettamisen vaikutukset
        Käytitpä CHAMPIX-hoitoa tai et, tupakoinnin lopettaminen saa elimistössäsi aikaan muutoksia, jotka voivat muuttaa tapaa, jolla muut lääkkeet vaikuttavat sinuun. Siksi joissakin tapauksissa lääkeannosta on muutettava (esim. teofylliini hengitysvaikeuksiin, varfariini veren hyytymisen estoon tai insuliini diabeteksen hoitoon). Jos olet epävarma asiasta, käänny lääkärisi tai apteekin puoleen.

        Tupakoinnin lopettamiseen on joillakin henkilöillä liitetty suurentunut riski kokea masentuneisuuden ja ahdistuneisuuden kaltaisia tunteita.

        Kun lopetat CHAMPIX-hoidon, sinulla voi ilmetä ohimenevää lisääntynyttä ärtyneisyyttä, tupakointihalua, masennusta ja/tai unihäiriöitä. Lääkärisi saattaa lopettaa CHAMPIX-hoitosi pienentämällä annostasi vähitellen.

        CHAMPIXin vaikutus muihin lääkkeisiin
        CHAMPIXin ei oleteta muuttavan muiden lääkkeiden vaikutuksia.

        Muiden lääkkeiden vaikutus CHAMPIXiin
        CHAMPIXin vaikuttava aine, varenikliinitartraatti, poistuu elimistöstä siten, ettei muiden lääkkeiden odoteta muuttavan CHAMPIXin vaikutusta.

        CHAMPIXin käyttö yhdessä muiden tupakoinnin lopettamiseen käytettävien hoitojen kanssa
        CHAMPIXin turvallisutta ja etuja yhteiskäytössä muiden tupakoinnin lopettamiseen käytettävien lääkkeiden kanssa ei ole tutkittu. Siksi CHAMPIXia ei suositella käytettäväksi yhdessä muiden tupakoinnin lopettamiseen käytettävien hoitojen kanssa.

        CHAMPIXia ei suositella käytettäväksi lapsille eikä alle 18-vuotiaille nuorille.

        CHAMPIXin käyttö ruuan ja juoman kanssa
        Voit ottaa CHAMPIX-annoksesi joko ruoan kanssa tai ilman ruokaa.

        Raskaus
        Älä käytä CHAMPIXia, jos olet raskaana.

        Keskustele lääkärisi kanssa, jos suunnittelet raskautta. Jos haluat aloittaa CHAMPIX-hoidon, hoito on ajoitettava niin, että se on päättynyt ennen raskauden alkamista.

        Imetys
        Asiaa ei ole tutkittu, mutta CHAMPIX saattaa kulkeutua äidinmaitoon. Kysy lääkäriltäsi tai apteekista neuvoa ennen CHAMPIXin käyttöä.

        Ajaminen ja koneiden käyttö
        CHAMPIX voi aiheuttaa huimausta ja uneliaisuutta. Älä aja autoa, käytä monimutkaisia laitteita tai ryhdy mihinkään mahdollisesti vaaraa aiheuttavaan toimintaan, ennen kuin tiedät, miten tämä lääkitys vaikuttaa kykyysi suoriutua tällaisista tehtävistä.

        3. MITEN CHAMPIXIA KÄYTETÄÄN

        Tupakoinnin lopettaminen onnistuu parhaiten, silloin kun olet motivoitunut lopettamaan. Lääkäriltäsi ja apteekista voit saada neuvoja, tukea ja vinkkejä lisätiedon lähteistä, joiden avulla voit varmistaa onnistumisen tupakoinnin lopettamisessa.

        Ota CHAMPIXia juuri sen verran kuin lääkärisi on määrännyt. Tarkista lääkäriltäsi tai apteekistasi, mikäli olet epävarma.

        Ennen kuin aloitat CHAMPIX-hoitosi, sinun on päätettävä, minä päivänä toisella hoitoviikolla (päivät 8–14) lopetat tupakoinnin. Kirjoita päivämäärä lääkepakkauksen päälle muistin tueksi.

        Niele CHAMPIX-tabletit kokonaisina veden kera.

        Seuraavassa taulukossa on ilmoitettu aikuisten tavanomainen annostus, jota sinun tulisi noudattaa ensimmäisestä hoitopäivästä alkaen:

        Viikko 1


        Annos

        Päivät 1-3


        Ota päivinä 1–3 yksi valkoinen CHAMPIX 0,5 mg tabletti kerran vuorokaudessa.

        Päivät 4-7


        Ota päivinä 4–7 yksi valkoinen CHAMPIX 0,5 mg tabletti kahdesti vuorokaudessa: toinen tabletti aamulla ja toinen illalla samaan aikaan joka päivä.

        Viikko 2


        Päivät 8–14


        Ota päivinä 8–14 yksi vaaleansininen CHAMPIX 1 mg tabletti kahdesti vuorokaudessa: toinen tabletti aamulla ja toinen illalla samaan aikaan joka päivä.

        Viikot 3-12


        Päivästä 15 hoidon loppuun asti


        Ota päivästä 15 alkaen hoidon loppuun asti yksi vaaleansininen CHAMPIX 1 mg tabletti kahdesti vuorokaudessa: toinen tabletti aamulla ja toinen illalla samaan aikaan joka päivä.

        Jos sinulla ilmenee hankalia haittavaikutuksia, lääkärisi voi pienentää annostasi tilapäisesti tai pysyvästi annokseen 0,5 mg kahdesti vuorokaudessa.

        Jos olet lopettanut tupakoinnin 12 viikon hoidon loppuun mennessä, lääkärisi saattaa suositella, että käytät kalvopäällysteisiä CHAMPIX 1 mg tabletteja kahdesti vuorokaudessa vielä toiset 12 viikkoa. Tupakoinnin uudelleen aloittamisen riski on suurimmillaan heti lääkehoidon loputtua. Lääkärisi voi harkita CHAMPIX-hoitosi lopettamista pientämällä annostasi vähitellen.

        Jos sinulla on munuaisvaivoja, keskustele lääkärisi kanssa, ennen kuin käytät CHAMPIXia. Annostasi on ehkä pienennettävä.

        Jos otat enemmän CHAMPIXia kuin sinun pitäisi
        Jos otat vahingossa enemmän CHAMPIXia kuin mitä lääkärisi on määrännyt, hakeudu heti lääkäriin tai lähimmän sairaalan päivystykseen. Ota tablettipakkaus mukaasi.

        Jos unohdat ottaa CHAMPIXia
        Älä ota kaksinkertaista annosta korvataksesi unohtamasi tabletin. On tärkeää, että otat CHAMPIX-annoksen säännöllisesti samaan aikaan joka päivä. Jos unohdat ottaa annoksesi, ota se heti kun muistat asian. Jos on jo melkein aika ottaa seuraava annos, älä ota unohtamaasi tablettia.

        Jos lopetat CHAMPIXin käytön
        Kliinisissä tutkimuksissa on osoitettu, että tupakoinnin lopettamisen onnistumismahdollisuus paranee, kun lääkeannos otetaan aina oikeaan aikaan ja hoitoa jatketaan niin pitkään kuin edellä on suositeltu. Siksi on tärkeää, että jatkat CHAMPIXin käyttöä aiemmassa taulukossa annettujen ohjeiden mukaisesti, jollei lääkäri kehota sinua lopettamaan hoitoa.

        Jos sinulla on kysymyksiä tämän lääkkeen käytöstä, käänny lääkärisi tai apteekin puoleen.

        4. MAHDOLLISET HAITTAVAIKUTUKSET

        Käytitpä tupakasta vieroitushoitoa tai et, tupakoinnin lopettaminen voi aiheuttaa erilaisia oireita. Tällaisia oireita ovat esimerkiksi mielialan vaihtelut (masennus, ärtyneisyys, turhautuneisuus tai ahdistuneisuus), unettomuus, keskittymisvaikeudet, sydämensykkeen hidastuminen ja ruokahalun lisääntyminen tai painonnousu.

        Kuten kaikki lääkkeet, myös CHAMPIX voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.

        - Erittäin yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä henkilöllä kymmenestä:
        • päänsärky, unihäiriö, poikkeavat unet
        • pahoinvointi.

        - Yleiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä henkilöllä sadasta:
        • ruokahalun lisääntyminen, makuhäiriöt, suun kuivuminen
        • uneliaisuus, väsymys, huimaus
        • oksentelu, ummetus, ripuli, turvonnut olo, mahavaivat, ruoansulatushäiriöt, ilmavaivat.

        - Melko harvinaiset haittavaikutukset, joita voi esiintyä useammalla kuin yhdellä henkilöllä tuhannesta:
        • rintaontelon tulehdus, epämiellyttävä tunne tai kipu rintakehän alueella, poskionteloiden tulehdus
        • kuume, palelu, heikotuksentunne, sairaudentunne, virusinfektio, hengenahdistus, yskä, käheys, kurkkukipu ja nieluärsytys, poskionteloiden tukkoisuus, vuotava nenä, kuorsaaminen
        • ruokahaluttomuus, janontunne, painonnousu
        • paniikintunne, ajattelun vaikeudet, mielialan vaihtelut
        • vapina, koordinaatiovaikeus, puhevaikeus, tuntoaistin heikkeneminen, lisääntynyt lihasjännitys, levottomuus
        • sydämen rytmihäiriöt, verenpaineen nousu, sydämensykkeen tiheneminen
        • näköhäiriöt, silmänvalkuaisten värjäytyminen, silmäkipu, mustuaisten laajeneminen, likinäköisyys, valonarkuus, silmien vetistys
        • korvien soiminen
        • verioksennus, mahalaukun ärsytys, närästys, vatsakipu, poikkeavat ulosteet, veriuloste, röyhtäily, suun limakalvohaavaumat (aftat), kipu ikenissä, katteinen kieli
        • ihottuma, kysta (hyvänlaatuinen rakkulakasvain), sieni-infektio, ihon punoitus, kutina, akne, lisääntynyt hikoilu
        • kipu rintalastassa ja kylkiluissa, nivelten jäykkyys, lihasnykäykset
        • sokerivirtsaisuus, virtsamäärän lisääntyminen ja tihentynyt virtsaaminen
        • runsaat kuukautiset, emätinvuoto, sukupuolivietin tai -kyvyn muutokset

        Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole tässä selosteessa mainittu, tai kokemasi haittavaikutus on vakava, kerro niistä lääkärillesi tai apteekkiin.

        5. CHAMPIXIN SÄILYTTÄMINEN

        Ei lasten ulottuville eikä näkyville.

        Älä käytä CHAMPIXIA pakkauksessa mainitun viimeisen käyttöpäivämäärän jälkeen. Viimeinen käyttöpäivämäärä tarkoittaa kuukauden viimeistä päivää.

        Tämä lääkevalmiste ei vaadi erityisiä säilytysolosuhteita.

        Lääkkeitä ei tule heittää viemäriin eikä hävittää talousjätteiden mukana. Käyttämättömien lääkkeiden hävittämisestä kysy apteekista. Näin menetellen suojelet luontoa.

        6. MUUTA TIETOA

        Mitä CHAMPIX sisältää

        - Vaikuttava aine on 0,5 mg tai 1 mg varenikliinia.
        - Muut aineet ovat:

        Tabletin ydin - CHAMPIX 0,5 mg ja 1 mg kalvopäällysteiset tabletit
        Mikrokiteinen selluloosa
        Kalsiumvetyfosfaattidihydraatti, vedetön
        Kroskarmelloosinatrium
        Piidioksidi, kolloidinen, vedetön
        Magnesiumstearaatti

        Tabletin kalvopäällyste - CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteinen tabletti
        Hypromelloosi
        Titaanidioksidi (E171)
        Makrogolit
        Triasetiini

        Tabletin kalvopäällyste - CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteinen tabletti
        Hypromelloosi
        Titaanidioksidi (E171)
        Makrogolit
        Indigokarmiinialumiinilakka (E132)
        Triasetiini

        Kalvopäällysteisten CHAMPIX 0,5 mg ja 1 mg tablettien kuvaukset ja pakkauskoot
        • CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteinen tabletti on valkoinen, kapselimainen tabletti, jossa on merkinnät ’Pfizer’ ja’CHX 0.5’.

        • CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteinen tabletti on vaaleansininen, kapselimainen tabletti, jossa on merkinnät ’Pfizer’ ja’CHX 1.0’.

        CHAMPIXista on saatavana jäljempänä mainitut pakkauskoot.

        Kaikki pakkauskoot eivät välttämättä ole markkinoilla.

        - Hoidon aloituspakkaus, jossa on 2 läpipainoliuskaa: 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 11 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia, ja 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 2 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kummassakin läpipainoliuskassa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 2 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kummassakin läpipainoliuskassa on 28 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 2 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kummassakin läpipainoliuskassa on 14 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 2 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kummassakin läpipainoliuskassa on 28 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        - Hoidon aloituspakkaus, jossa on 2 läpipainoliuskaa: 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 11 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia, ja 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia pahvikotelossa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 2 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kummassakin läpipainoliuskassa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia pahvikotelossa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 4 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kussakin läpipainoliuskassa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia pahvikotelossa.
        - Hoidon ylläpitopakkaus, jossa on 8 läpinäkyvää läpipainoliuskaa: kussakin läpipainoliuskassa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia pahvikotelossa.
        - Sinetöity sinertävänvalkoinen HDPE-tablettipurkki, jossa on lapsiturvallinen kierrekorkki, pahvikotelossa: 56 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia.
        - Sinetöity sinertävänvalkoinen HDPE-tablettipurkki, jossa on lapsiturvallinen kierrekorkki, pahvikotelossa: 56 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia.

        Myyntiluvan haltija
        Pfizer Limited
        Sandwich
        Kent
        CT13 9NJ
        Iso-Britannia

        Valmistaja
        Heinrich Mack Nachf. GmbH & Co. KG
        Heinrich-Mack-Str. 35
        D-89257 Illertissen
        Saksa

        Lisätietoja tästä lääkevalmisteesta antaa myyntiluvan haltijan paikallinen edustaja.

        Suomi/Finland
        Pfizer Oy
        Tietokuja 4/Datagränden 4
        FIN-00330 Helsinki/Helsingfors
        Puh/Tel: 358 (0)9 43 00 40

        Tämä seloste on hyväksytty viimeksi 04/2007

        Lisätietoa tästä lääkevalmisteesta on saatavilla Euroopan lääkeviraston (EMEA) kotisivuilta http://www.emea.eu.int/
        Yrityksen yhteystiedot:

        Pfizer Oy
        Tietokuja 4
        00330 Helsinki

        puh. (09) 430 040
        faksi (09) 4300 4400


      • eikä sivuvaikutuksia

        Aloitin Champixin kaksi kuukautta sitten. Tupakointi loppui itsekseen noin puolentoista viikon kuluttua. Nyt on reilu puolitoista kuukautta mennyt tupakatta, eikä kertaakaan ole ole tehnyt mieli polttaa. Minkäänlaisia sivuvaikutuksia en ole enää havainnut. Alkuvaiheessa aamutabletin jälkeen oli pientä pahoinvointia, joka jatkui noin kuukauden verran. Näyttää siltä että 35 vuotta jatkunut, noin 40 savuketta päivässä vaatinut tapa on loppumassa. Tähän asti tämä on ollut uskomattoman helppo rasti.


      • ödö
        eikä sivuvaikutuksia kirjoitti:

        Aloitin Champixin kaksi kuukautta sitten. Tupakointi loppui itsekseen noin puolentoista viikon kuluttua. Nyt on reilu puolitoista kuukautta mennyt tupakatta, eikä kertaakaan ole ole tehnyt mieli polttaa. Minkäänlaisia sivuvaikutuksia en ole enää havainnut. Alkuvaiheessa aamutabletin jälkeen oli pientä pahoinvointia, joka jatkui noin kuukauden verran. Näyttää siltä että 35 vuotta jatkunut, noin 40 savuketta päivässä vaatinut tapa on loppumassa. Tähän asti tämä on ollut uskomattoman helppo rasti.

        Työterveyshuollosta sai ainakin meillä ilmaiseksi sen aloituspakkauksen.
        Lääke toimii ainakin minulla paremmin kuin zyban, tosin sivuoireet on pahempia(alussa).


      • lopettaja
        ödö kirjoitti:

        Työterveyshuollosta sai ainakin meillä ilmaiseksi sen aloituspakkauksen.
        Lääke toimii ainakin minulla paremmin kuin zyban, tosin sivuoireet on pahempia(alussa).

        Champix toimii. Viides päivä menossa ja mieli ei tee tupakkaa juuri lainkaan, lähinnä tavan vuoksi.Tupakan haju ja maku oksettaa ja mielihalut polttaa kadonneet! Unista on ollut paljon puhetta muualla.. normaalistikin vilkkaita unia, nyt älyttömiä painajaisia. Herään monta kertaa yössä kun zombi hirviöt tunkee mun kotiin moottorisahojen kanssa.
        Kannattaa silti ottaa mielummin zombihirviöt kuin tupakka!


      • MQuu
        lopettaja kirjoitti:

        Champix toimii. Viides päivä menossa ja mieli ei tee tupakkaa juuri lainkaan, lähinnä tavan vuoksi.Tupakan haju ja maku oksettaa ja mielihalut polttaa kadonneet! Unista on ollut paljon puhetta muualla.. normaalistikin vilkkaita unia, nyt älyttömiä painajaisia. Herään monta kertaa yössä kun zombi hirviöt tunkee mun kotiin moottorisahojen kanssa.
        Kannattaa silti ottaa mielummin zombihirviöt kuin tupakka!

        Tänään on kulunut seitsemän viikkoa Champixin aloittamisesta ja kuusi viikkoa tupakoinnin lopettamisesta. Poltin 40 vuotta n. 30 vahvaa savuketta/vrk, enkä ikinä aiemmin edes yrittänyt lopettaa. Tyhmä minä! Ei ole tehnyt tiukkaakaan, tupakkaa ei tee mieli yhtään, olusilla on käyty eikä silloinkaan ole ollut vaikeaa.
        Unet on kyllä ettenkö sanois pahoja, joka yö seikkaillaan kaameissa painajaisissa. Siksi olen jo viikon ajan puolittanut pillerin ja otan aamuisin ja iltaisin vain puolikkaan. Hiukan on helpottanut, vaikka kyllä viime yönä taas mentiin valkohäntäpeurojen kanssa kilpaa??? :-O. On se kumma lääke, suosittelen lämpimästi kaikille joilla ei muuten onnistu lopettaminen. Usko itseeni on vahva ja luulen, että tämä tulee olemaan elämäni paras päätös! Tsemppiä kaikille!


      • uten røyk
        MQuu kirjoitti:

        Tänään on kulunut seitsemän viikkoa Champixin aloittamisesta ja kuusi viikkoa tupakoinnin lopettamisesta. Poltin 40 vuotta n. 30 vahvaa savuketta/vrk, enkä ikinä aiemmin edes yrittänyt lopettaa. Tyhmä minä! Ei ole tehnyt tiukkaakaan, tupakkaa ei tee mieli yhtään, olusilla on käyty eikä silloinkaan ole ollut vaikeaa.
        Unet on kyllä ettenkö sanois pahoja, joka yö seikkaillaan kaameissa painajaisissa. Siksi olen jo viikon ajan puolittanut pillerin ja otan aamuisin ja iltaisin vain puolikkaan. Hiukan on helpottanut, vaikka kyllä viime yönä taas mentiin valkohäntäpeurojen kanssa kilpaa??? :-O. On se kumma lääke, suosittelen lämpimästi kaikille joilla ei muuten onnistu lopettaminen. Usko itseeni on vahva ja luulen, että tämä tulee olemaan elämäni paras päätös! Tsemppiä kaikille!

        Kahden viikon kuluttua tulee 8 kuukautta siitä ku tumppasin viimeisen röökini.Ja champixin avulla, poltettua tuli yli 25 vuotta ja n.15-25 röökiä päivässä mut ei koskaan enää, toukokuun jälkeen en ole champixiakaan ottanut joten vahvoilla ollaan...onnea vaan kaikille, ainoo sivuoire oli mulla et vessassa piti istua aina tiheeseen...


      • Millamaaria
        uten røyk kirjoitti:

        Kahden viikon kuluttua tulee 8 kuukautta siitä ku tumppasin viimeisen röökini.Ja champixin avulla, poltettua tuli yli 25 vuotta ja n.15-25 röökiä päivässä mut ei koskaan enää, toukokuun jälkeen en ole champixiakaan ottanut joten vahvoilla ollaan...onnea vaan kaikille, ainoo sivuoire oli mulla et vessassa piti istua aina tiheeseen...

        Minulle on molemmat reseptit lääkäri kirjoittanut.
        Mietiskellyt nyt tässä kumman valitsen. Sisko lopetti Zybaneilla.
        Aluksi oli ongelmia saada unta, ruoka maistui PALJON paremmin -> lihosi useamman kilon, mielialavaihteluja jonkin verran.

        Eroon pääsi ja olikos hän melkein 2v. ilman tupakkia, mutta aloitti kyllä uudelleen (harmi..)

        Eiköhän molemmissa piisaa näitä sivuvaikutuksia ja sitkeyttä tarvitaan ehkä myös myöhemminkin, juuri sen tavan vuoksi.


        Mutta kuulostaa hyvältä tämän Champix. Tällä viikolla apteekkiin ostoksille :)

        Tsemppia kaikille lopettajille!


      • 123
        eikä sivuvaikutuksia kirjoitti:

        Aloitin Champixin kaksi kuukautta sitten. Tupakointi loppui itsekseen noin puolentoista viikon kuluttua. Nyt on reilu puolitoista kuukautta mennyt tupakatta, eikä kertaakaan ole ole tehnyt mieli polttaa. Minkäänlaisia sivuvaikutuksia en ole enää havainnut. Alkuvaiheessa aamutabletin jälkeen oli pientä pahoinvointia, joka jatkui noin kuukauden verran. Näyttää siltä että 35 vuotta jatkunut, noin 40 savuketta päivässä vaatinut tapa on loppumassa. Tähän asti tämä on ollut uskomattoman helppo rasti.

        35 vuotta röökinpolttoa takana.
        10 viikkoa sitten aloitin Champix-kuurin ja nyt yli 8 viikkoa polttamatta.
        Pillerien syönnin lopetin reilu viikko sitten
        En olis ikinä uskonut että pystyn tähän.
        Sivuvaikutukset melko vähäiset eli hyödyt voittaa haitat 16-0.


      • Suosittelen!!!!!
        123 kirjoitti:

        35 vuotta röökinpolttoa takana.
        10 viikkoa sitten aloitin Champix-kuurin ja nyt yli 8 viikkoa polttamatta.
        Pillerien syönnin lopetin reilu viikko sitten
        En olis ikinä uskonut että pystyn tähän.
        Sivuvaikutukset melko vähäiset eli hyödyt voittaa haitat 16-0.

        Champixin aloitin 1.12., siitä 6 päivää eteenpäin, lopetin sauhuttelun ja nyt olen ollut 7 päivää ilman champixia.
        "haittavaikutuksina" oli lievä väsymys ja kirjavat unet, eli ei todellakaan paha. Ikinä en olis uskonu että lopettaminen voi olla niin helppoa kuin se oli!! Joten kannatti kokeilla ja reilu 50 eskoa tuhrata. piti kylläkin ostaa jatkopakkaus, mut kun en päässyt sitä apteekista ostamaan ajallaan, niin kokeilin selviinkö ilman. täytyy sanoo et tupakka ollu enemmän mielessä nyt kun champixia en enää käytä, mut ei oo kuitenkaan tiukkaa tehny.
        Jännä tunne oli ekalla viikolla kun "piti" vielä polttaa tablettien alottamisen aikoina, tupakka e4i maistunu miltään! ei pahalta, ei hyvältä, ei saanu kiksejä tms. Mut se hyvä oli, et jos joku poltti vieressä, ei tehny pahaa, tai ei tehny mieli. Nyt kun en syö champixia, tupakka haisee aivan järkylle!!!
        Toivon tosiaan että tää lopetus pitää!!!
        Tosin pelottaa vähän tuleva Uus Vuos kun kaljotellaan kummiski, ja aina ennen on ollu PAKKO vetää tupakkaa ku korsteeni ku juo...


      • Lopettelen tällä kertaa Champixin avulla. Ja onhan tuo lääke vienyt tupakointihalut. Mutta muuten on olo kyllä tosi surkea. Itkettää koko ajan, ihan pienetkin asiat saa aivan pois tolaltaan. Olen sen verran monta lakkoa eri konsteilla kokeillut, että turha selitellä itselleen, että nikotiinin puuttesta vain on kyse. Nämä olot ovat aivan erilaisia, jotenkin niihin ei itse pysty vaikuttamaan, pelottavaa... Aloitin Champixin 22.6 ohjeiden mukaisesti, toista pakkausta söin eiliseen asti yhden 1mg tapletin päivässä, eli puolet ohjeen annostuksesta. Ja tänään taas itkukohtauksieni lomassa päätin pienentää annoksen 0,5 mg päivässä. Olen kuullut, että lääkettä ei pitäisi lakata ottamasta kokonaan, vaan pienentää annostusta vähitellen. Onkohan tästä kenelläkään kokemusta? Eli on tosiaan keksitty lääke, joka vie tupakointihalut, eli vaikuttaa suoraan aivoihin, ainakin minulla. Jälkiviisaana totean, että jos olisin tiennyt nämä mielialojen vaihtelut näin rajuiksi, en olisi koskaan ko pilleriä kokeillut. No tällaista tämä on, tulipahan kokeiltua. Painun laittamaan kurkun siivut silmille, tulipa tuossa taas tirautettua pienet itkut, mutta vähän helppas tää kirjoittaminen.
        Onnea oikeisiin valintoihin kaikille savuttomille!!!


    • ukkeli 60vee

      tupakan himon ja vei se kyllä ruokahalunki sekä sextailuhalut,eikä drinkkikään maistu. Olen polttanut 1.5 askia päivässä ainaki 45 vuotta. Nyt olen syönyt pillereitä vajaa kaksi viikkoa ja eilen meni enää yksi tupakka ja tänään tarkoitus olla ilman. Kuurin aion syödä loppuun vaikka väsyttääkin ja on jotenkin haluton olo kaikkeen... "nooh, eiköhön se tästä vielä iloksi muutu".. kun tupakka vaan jää pois. Tsemppiä vaan kohtalotovereille !!!

      • ukkeli60vee

        .. mutta oireet; väsymys, ymt ovat poissa!!! ja tupakoinut en ole enää :)!!


      • kuukkonen
        ukkeli60vee kirjoitti:

        .. mutta oireet; väsymys, ymt ovat poissa!!! ja tupakoinut en ole enää :)!!

        Onnea sulle!
        olen itse ollut champixin avulla nyt viikon polttamatta on ollu helpompaa ja vaikeampaa...
        Päätös kuitenkin pitää :)
        kun aloitin 1 mg tabun syömisen tuli yhdeksi päiväksi hirveä olo se kuitenkin meni ohi onneksi jatkoin sitkeesti syömistä...
        päätä mulla on lievästi särkenyt monena päivänä mut ei haittaa :)¨
        kyllä tän teho/apu voittaa nuo oireet!
        suosittelen kaikille!


      • ukkeli 60 vee
        kuukkonen kirjoitti:

        Onnea sulle!
        olen itse ollut champixin avulla nyt viikon polttamatta on ollu helpompaa ja vaikeampaa...
        Päätös kuitenkin pitää :)
        kun aloitin 1 mg tabun syömisen tuli yhdeksi päiväksi hirveä olo se kuitenkin meni ohi onneksi jatkoin sitkeesti syömistä...
        päätä mulla on lievästi särkenyt monena päivänä mut ei haittaa :)¨
        kyllä tän teho/apu voittaa nuo oireet!
        suosittelen kaikille!

        .. Hyvä me!!!... päivä päivältä helpottaa :)
        niin tupakanhimo, kuin sivuoireetkin. Jatketaan samaa rataa.. kyllä se tästä!!


      • Savuton 9 kk
        ukkeli 60 vee kirjoitti:

        .. Hyvä me!!!... päivä päivältä helpottaa :)
        niin tupakanhimo, kuin sivuoireetkin. Jatketaan samaa rataa.. kyllä se tästä!!

        Kyllä se on oikeesti verraton apu toi champix. Pitkään ,(lue kymmeniä vuosia) polttaneena "hävettää", se on ollu ainoa josta oikeesti apua lopettamisessa. Laastarilla muutama kuukausi ja tahdonvoimalla muutama tunti ilman. 12 viikkoa champixia ja nyt yhteensä 9 kuukautta ilman röökiä. tsemppiä vaan kaikille. Kestäkää alun unet ja päänsäryt ynnä pienet pahoinvoinnit. Kyllä ne menee ohi. On oikeesti kiva olla polttamatta :)


      • toinen pöllö
        Savuton 9 kk kirjoitti:

        Kyllä se on oikeesti verraton apu toi champix. Pitkään ,(lue kymmeniä vuosia) polttaneena "hävettää", se on ollu ainoa josta oikeesti apua lopettamisessa. Laastarilla muutama kuukausi ja tahdonvoimalla muutama tunti ilman. 12 viikkoa champixia ja nyt yhteensä 9 kuukautta ilman röökiä. tsemppiä vaan kaikille. Kestäkää alun unet ja päänsäryt ynnä pienet pahoinvoinnit. Kyllä ne menee ohi. On oikeesti kiva olla polttamatta :)

        viikko polttamatta ja tänään lankesin. Onko muilla kokemuksia kuinka selvitä eteenpäin?


      • IIK!!!
        toinen pöllö kirjoitti:

        viikko polttamatta ja tänään lankesin. Onko muilla kokemuksia kuinka selvitä eteenpäin?

        Hei, monet kerrat olen yrittänyt lopettaa ja aina noin 1kk jälkeen olen aloittanut uudestaan. Tunnen itseni niin hyvin että tiedän et 1 rööki riittää mun aloitukseen. Ei kannata surra jos lankeaa uudestaan ja uudestaan. Mullakin on röökin poltosta 26 vuoden kokemukset ja lopettanut olen varmaan noin 50 kertaa. Nyt se sitten onnisti tai siis kohta 2 vuotta olen ollut polttamatta. Leikkimielellä lopetin champixin avulla. Zybania olen koittanut 2 kertaa ja ei ole ollut mun juttu mulle tuli niskaan patit eli rauhaset jotka olivat kipeitä. Keskeytin sen sen takia. Champix oli lääke jota noudatin sen 2kk ja siitä oli apua. 3kk jälkeen vielä silloin tällöin teki mieli tupakkaa.6kk jälkeen muistin harvoin tupakan olemassaolon. Ja kun vuosi tuli täyteen niin en ajattele enää koko asiaa. Se on vielä et kyllä rööki tuoksuu hyvälle ja olen joskus miettinyt et miltäköhän se maistuisi, mutta olen luvannut itselleni etten koske röökiin edes savuja ota 5:n vuoteen. Jos sitten tekee mieli koittaa niin koitan selvinpäin jotta muistaisin kuinka pahalta se maistuu. Se aionko aloittaa uudestaan polttaan niin en tiedä... never say never. Paljon onnea yrityksille ja muistakaa et 1 epäonnistuminen auttaa uudelleen lopettamiseen koska olet vahvempi ja opit tuntemaan omat heikkoudet.


      • doki
        toinen pöllö kirjoitti:

        viikko polttamatta ja tänään lankesin. Onko muilla kokemuksia kuinka selvitä eteenpäin?

        Mulla sama juttu n. 5 viikon ajan, nyt sujuu hyvin ilman röökiä.


      • 4päivää
        doki kirjoitti:

        Mulla sama juttu n. 5 viikon ajan, nyt sujuu hyvin ilman röökiä.

        ollut kun aloitin 4 päivää sitten, toisaalta eipähän niin hirveästi tee mieli mennä kessullekkaan kun päätä jomottaa...


      • pipipipi
        4päivää kirjoitti:

        ollut kun aloitin 4 päivää sitten, toisaalta eipähän niin hirveästi tee mieli mennä kessullekkaan kun päätä jomottaa...

        Olen lopettamassa champix lääkkeen käytön ja on suoraan sanottuna vittumainen olo. Nyt oon sitte tässä lääkekoukussa. ....kele. Mites tästä nyt eteenpäin. Olen yrittänyt loivasti lopettaa lääkkeen käytön, mutta perkule ei tämäkään oo helppoa. onkohan tämä kärvistely kaiken väärtti... tekis meili juosta jorpakkoon.... tai kipsalle ostaan tupakkaa ja taas alkaa opetteleen tämä jalo taito uudelleen....


      • ajatellu kans lopettaa..
        pipipipi kirjoitti:

        Olen lopettamassa champix lääkkeen käytön ja on suoraan sanottuna vittumainen olo. Nyt oon sitte tässä lääkekoukussa. ....kele. Mites tästä nyt eteenpäin. Olen yrittänyt loivasti lopettaa lääkkeen käytön, mutta perkule ei tämäkään oo helppoa. onkohan tämä kärvistely kaiken väärtti... tekis meili juosta jorpakkoon.... tai kipsalle ostaan tupakkaa ja taas alkaa opetteleen tämä jalo taito uudelleen....

        Mä kanssa ajatellut lopettaa lääkkeen. mulla tosin vasta alotus pakkaus loppu ja viikko ilman tupakkaa. nyt haju on ihan kamalaa..tupakkaa ei tee mieli mutta tupakalle tekee mieli eli se tapa!! Mulla ollu huimausta koko kaksi viikkoa..liekö se muustakin mutta ei niin kiva olotila ja pientä pahoinvointia.
        Kolme vuotta sitten mulla oli se zypan mutta lopetin lääkkeen toisella viikolla kun sain kovia sivuvaikutuksia mutta myös rööki jäi pois vaikka en alkuu pidemmälle ehtinyt. mutta olin polttamatta n vuoden ja aivan omaa tyhmyyttäni aloitin uudestaan..kyllä se on niin omasta päätöksestö kiinni pitkälti ja minä tiedän sen jos otan yhdenkin niin siitä se alkaa pikkuhiljaa.
        Nyt isännän kanssa molemmat lopetettu ja en aijo koskaan edes kokeilla sitä yhtä!

        Kyllä champix toimii..eiku kaikki vaan lopettamaan!


      • Minä...
        ajatellu kans lopettaa.. kirjoitti:

        Mä kanssa ajatellut lopettaa lääkkeen. mulla tosin vasta alotus pakkaus loppu ja viikko ilman tupakkaa. nyt haju on ihan kamalaa..tupakkaa ei tee mieli mutta tupakalle tekee mieli eli se tapa!! Mulla ollu huimausta koko kaksi viikkoa..liekö se muustakin mutta ei niin kiva olotila ja pientä pahoinvointia.
        Kolme vuotta sitten mulla oli se zypan mutta lopetin lääkkeen toisella viikolla kun sain kovia sivuvaikutuksia mutta myös rööki jäi pois vaikka en alkuu pidemmälle ehtinyt. mutta olin polttamatta n vuoden ja aivan omaa tyhmyyttäni aloitin uudestaan..kyllä se on niin omasta päätöksestö kiinni pitkälti ja minä tiedän sen jos otan yhdenkin niin siitä se alkaa pikkuhiljaa.
        Nyt isännän kanssa molemmat lopetettu ja en aijo koskaan edes kokeilla sitä yhtä!

        Kyllä champix toimii..eiku kaikki vaan lopettamaan!

        jäänyt champix tabuja jos joku tarvis...


    • vaikutusta

      tolla Champixilla. Alotuspakkaus (2 vk) ja kuukauden tabut imuroitu naamariin ja mitään haitta vaikutuksia ei ilmennyt. Tosin savuttelu jatkunu kokoajan 30-40 kpl:een päivärytmillä. Mikähän meikässä on kun ei tepsi, muita juttuja kun lukee niin niillä toiminut. Kai mä ole muutenkin niin erityislaatuinen persoona, ettei pienet siniset pillerit vaikuta mitenkään :). En meinaa hakea enää lisää noita, vaikka suoraan 6 kk kuurin kirjotti lekuri mulle. Kai se arvas että tuossa kaveri, johon ei mikään auta.

      • se toimii

        Itse vähennän tupakankulutusta nuuskalla, toimii hyvin.


      • elliivo

        Et varmaan ole lukenut Campixin käyttöohjeita.
        Kun aloitat Campixin käytön päätät samalla milloin jätät tupakoinnin.
        Minä päätin että lopetan tupakoinnin seitsemäntenä Campix-päivänä.

        En tosin pystynyt polttamaan Campixin kanssa kuin viisi päivää.

        Olin tupakoinut 30 vuotta noin askin päivässä.
        Nyt olen Campixin ansiosta ollut tupakoimatta kaksi vuotta ja kaksi kuukautta.
        Voin ihan rehellisesti sanoa että alussa tupakka pyöri mielessä jonkun verran. Nyt ei enää. Joskus tulee vielä uniin.
        Minä lopetin tupakoinnin lopullisesti kahden viikon Campix-kuurilla.

        Mielestäni on turhaa rahan haaskausta syödä lääkettä jos ei aiokkaan lopettaa polttamista. Ei se nyt niin ihmeellinen pilleri ole että se tekee kaiken puolestasi.

        Minulle se kuitenkin oli ihmelääke koska pääsin tappavasta tavasta eroon ilman mitään tuskia.


      • *****

        ei tupakasta ole päässytkään eroon kun 25%. Eli ei sekään mikään ihme lääke ole. Millään lääkkeellä ei pääse tupakasta eroon, jos ei oma motivaatio ole kohdallaan.


      • hipkunmullaviiraa
        ***** kirjoitti:

        ei tupakasta ole päässytkään eroon kun 25%. Eli ei sekään mikään ihme lääke ole. Millään lääkkeellä ei pääse tupakasta eroon, jos ei oma motivaatio ole kohdallaan.

        Eikö noi lääkkeet ole mielisairaille alunperin tarkotettuja tai oikeesti kai sotilaille irakissa syötettyjä mömmöjä ettei solttupoika pelkää kuolemaa.

        MIKSI TE NOITA SYÖTTE ???? Teidättekö mitä haittavaikutuksia noilla mömmöillä on??

        Ostakaa nuuskaa siitä saa nikotiinia ilman savua ja tupakan haittoja.
        Valheet nuuskan vaarallisuudesta voi vähitellen lopettaa, ruotsalaisella ja amerikkalaisella nuuskalla on iso ero ruotsalainen on terveellisintä valmistustavasta johtuen.
        http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/151556.shtml


      • Addiktoitunut
        hipkunmullaviiraa kirjoitti:

        Eikö noi lääkkeet ole mielisairaille alunperin tarkotettuja tai oikeesti kai sotilaille irakissa syötettyjä mömmöjä ettei solttupoika pelkää kuolemaa.

        MIKSI TE NOITA SYÖTTE ???? Teidättekö mitä haittavaikutuksia noilla mömmöillä on??

        Ostakaa nuuskaa siitä saa nikotiinia ilman savua ja tupakan haittoja.
        Valheet nuuskan vaarallisuudesta voi vähitellen lopettaa, ruotsalaisella ja amerikkalaisella nuuskalla on iso ero ruotsalainen on terveellisintä valmistustavasta johtuen.
        http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/151556.shtml

        Että monella kuten minulla on riippuvuus nikotiiniin!Olen aikonut näiden kirjoitusten perusteella valita champixin jota myös työpaikkalääkäri suositteli koska käytän samalla mielialalääkettä.Olen aikoinani kokeillut nuuskaa,laastareita ja purukumia ja jään niihin koukkuun siksi nyt käytän mahdollisuuden kokeilla nikotiinivapaata vaihtoehtoa..tulokset ovat melko vakuuttavia!Siitä nuuskasta vielä että muistona mukavan kokoinen potero huulen sisäpuolella käytön seurauksena vaikka käyttö ei ollut jatkuvaa!!


    • ex-tupakoitsija

      Ilman muuta Champix.

    • Tehosi..

      Itse ajattelin että on järkevää kokeilla ensin halvinta. Noritrenilla pääsin eroon ja kuurin hinta oli vajaan kympin.

    • ExSavustaja

      Champix oli minulla se taikasana...

      • Champiks

        Nyt on säästynyt rahaa 2067,07 euroa vuodessa (9605 savuketta), mitähän lähtis osteleen, vai tekiskö ulkomaanmatkan.


      • mulle..
        Champiks kirjoitti:

        Nyt on säästynyt rahaa 2067,07 euroa vuodessa (9605 savuketta), mitähän lähtis osteleen, vai tekiskö ulkomaanmatkan.

        jos sulla on niin paljon rahaa että täytyy miettiä mihin sitä käyttää, niin anna mulle se. mun ei tartte miettiä.


      • elliivo
        mulle.. kirjoitti:

        jos sulla on niin paljon rahaa että täytyy miettiä mihin sitä käyttää, niin anna mulle se. mun ei tartte miettiä.

        Ei kannata rahojaan tupakoitsijalle antaa.
        Hän tuhlaa ne savuna ilmaan :)


    • somebody***

      Champix resepti kirjoitettiin ainakin minulle. 20 vuotta savuttelua takana noin 35 tupakkaa päivässä ja odottelen edelleen niitä kuuluisia vieroitusoireita. Olen nyt viikon ollut ilman ja tupakointi väheni huomattavasti jo ensimmäisistä pillereistä.

      • Täti59

        Tuossahan tuo Champix resepti on lojunut
        jo pari kuukautta.Pakko olisi lopettaa tämä
        ällöttävä tupakanpoltto.
        Viidennen kerran aloitin 2,5 v sitten ja kadun.

        Luettuani tasan tarkkaan kaikki vastaukset tässä
        ketjussa, en taida uskaltaa tuota lääkettä.
        Vähän peloittaa nuo sivuvaikutukset!!!

        Täytyy kai kokeilla sitä purkkaan ensin........


    • vierestä seurannut

      Mieheni aloitti Zyban-kuurin, muutama päivä meni mukavasti, mutta sen jälkeen alkoi kauhea punoitus, turvotus ja kutina raajoissa, kasvoissa yms. Olo oli tosi tukala. Nyt pitäisi hakea lääkäriltä Champix -resepti, saas nähdä.....

      • ei sopinut

        Olen kokeillut molemmat lääkkeet ja kummankin kohdalla muutuin ihan höpöksi.3 viikolla lääkkeen syömisessä alkoi univaikeudet,en saanut unta vasta kuin olin tarpeeksi väsynyt ja silloinkin nukuin vain muutaman tunnin pätkissä.En pystynyt keskittymään työasioihin,olin todella levoton.Tuntui että hypin joka ilman suuntaan tekemättä mitään järkevää.Oli pakko lopettaa lääkkeet koska tunsin vajoavani ihan epämääräiseen tilaan jossa en pysty hallitsemaan itseäni,kumma juttu ja kammottavaa.En ollut koskaan kärsinyt mielenterveysongelmista tai muustakaan vastaavasta mutta nuo lääkkeet tekivät minusta taatusti jonkin asteisen mielenterveystapauksen.Kesti muutaman viikon tasaantua omaksi itsekseni,saada elämänhallinta haltuun.En päässyt tupakasta eroon noilla keinoilla.Nyttemmin jauhan ihan purkkaa ja välillä on vaikeaa olla pistämättä tupakaksi aamukahvin jälkeen,mutta eipähän ole sekopää olo.Joihinkin nuo pillerit vaikuttavat kovinkin voimakkaasti sekoittaen pasmat ihan tyystin ja jotkut onnistuvat pillereillä siltä istumalta.


      • Siiri-72§§
        ei sopinut kirjoitti:

        Olen kokeillut molemmat lääkkeet ja kummankin kohdalla muutuin ihan höpöksi.3 viikolla lääkkeen syömisessä alkoi univaikeudet,en saanut unta vasta kuin olin tarpeeksi väsynyt ja silloinkin nukuin vain muutaman tunnin pätkissä.En pystynyt keskittymään työasioihin,olin todella levoton.Tuntui että hypin joka ilman suuntaan tekemättä mitään järkevää.Oli pakko lopettaa lääkkeet koska tunsin vajoavani ihan epämääräiseen tilaan jossa en pysty hallitsemaan itseäni,kumma juttu ja kammottavaa.En ollut koskaan kärsinyt mielenterveysongelmista tai muustakaan vastaavasta mutta nuo lääkkeet tekivät minusta taatusti jonkin asteisen mielenterveystapauksen.Kesti muutaman viikon tasaantua omaksi itsekseni,saada elämänhallinta haltuun.En päässyt tupakasta eroon noilla keinoilla.Nyttemmin jauhan ihan purkkaa ja välillä on vaikeaa olla pistämättä tupakaksi aamukahvin jälkeen,mutta eipähän ole sekopää olo.Joihinkin nuo pillerit vaikuttavat kovinkin voimakkaasti sekoittaen pasmat ihan tyystin ja jotkut onnistuvat pillereillä siltä istumalta.

        poltin ennen noin 20 tupakkaa/päivä ja nyt olen 2.ta päivää ilman, tosin heti kun aloitin tuon kuurin, niin ei se tupakka oikein enää maistunutkaan. Olen nukkunut hyvin, ruokahalu on hiukan vähentynyt ja sinisitä napeista tuli hiukan päänsärkyä, välillä tekee sairaasti mieli tupakalle, tuntuu että minulta on viety jotain "omaa", vaikka olin itse päättänyt lopettaa. Kaverin tupakka haisee järkyttävän pahalle, mutta se tapa:( Toivottavasti tämä on nyt tässä, enkä koskaan aloita tupakointia uudestaan!


      • nikkarit
        Siiri-72§§ kirjoitti:

        poltin ennen noin 20 tupakkaa/päivä ja nyt olen 2.ta päivää ilman, tosin heti kun aloitin tuon kuurin, niin ei se tupakka oikein enää maistunutkaan. Olen nukkunut hyvin, ruokahalu on hiukan vähentynyt ja sinisitä napeista tuli hiukan päänsärkyä, välillä tekee sairaasti mieli tupakalle, tuntuu että minulta on viety jotain "omaa", vaikka olin itse päättänyt lopettaa. Kaverin tupakka haisee järkyttävän pahalle, mutta se tapa:( Toivottavasti tämä on nyt tässä, enkä koskaan aloita tupakointia uudestaan!

        Itselläni Champix kuuri loppuu nyt kahden ja puolen kuukauden jälkeen. Tupakkaa tekee edelleen aika paljon mieli, mutta olen alkanut miettiä onko se tuon Champixin syy... Sehän tavallaan estää nikotiinireseptoreita "sammumasta" sitoutumalla niihin. Siinä mielessä ei ehkä ole eroa Nicoretteen joka käyttää samoja reseptoreita tupakan nikotiinin ja Champixin kanssa. Ainoa on että Champixiin ei näytä jäävän koukkuun. Aikaisemmissa lakoissa tupakanhimo on loppunut muutaman viikon jälkeen, nyt se on kestänyt lähes kolme kuukautta. Jos nikotiinin himo häviää kolmen viikon sisällä niin tiedän että Champix on varmaan pitkittänyt prosessia. Sinänsä Champix on ollut varmaan hyvä apu ja taittanut pahimmat nikkarit, mutta nyt mennään sitten omillaan.


      • Siiri-72§§§
        nikkarit kirjoitti:

        Itselläni Champix kuuri loppuu nyt kahden ja puolen kuukauden jälkeen. Tupakkaa tekee edelleen aika paljon mieli, mutta olen alkanut miettiä onko se tuon Champixin syy... Sehän tavallaan estää nikotiinireseptoreita "sammumasta" sitoutumalla niihin. Siinä mielessä ei ehkä ole eroa Nicoretteen joka käyttää samoja reseptoreita tupakan nikotiinin ja Champixin kanssa. Ainoa on että Champixiin ei näytä jäävän koukkuun. Aikaisemmissa lakoissa tupakanhimo on loppunut muutaman viikon jälkeen, nyt se on kestänyt lähes kolme kuukautta. Jos nikotiinin himo häviää kolmen viikon sisällä niin tiedän että Champix on varmaan pitkittänyt prosessia. Sinänsä Champix on ollut varmaan hyvä apu ja taittanut pahimmat nikkarit, mutta nyt mennään sitten omillaan.

        Jospa se onkin se tapa jota sinulla on ikävä, minulle tupakointi oli palkonto tehdystä työstä ja oma hiljainen hetki. Nyt käyn ulkona ja hengittelen hetken raitista ilmaa. Mielestäni tupakoitsijat haisevat kauhealle, enkä tosiaan aloita enää tupakointia ikinä, hirveä koukuttaja se on! Kaverit, jotka tupakoivat ovat jotenkin kiukkuisia, kun aloitin lakon, yksi ei ole sen jälkeen edes soittanut :(
        On sitten muuten välillä tosi ärtynyt olo, mutta kyllä sen kestää, kun tietää, ettei tarvitse enää polttaa..


      • nikkarit
        Siiri-72§§§ kirjoitti:

        Jospa se onkin se tapa jota sinulla on ikävä, minulle tupakointi oli palkonto tehdystä työstä ja oma hiljainen hetki. Nyt käyn ulkona ja hengittelen hetken raitista ilmaa. Mielestäni tupakoitsijat haisevat kauhealle, enkä tosiaan aloita enää tupakointia ikinä, hirveä koukuttaja se on! Kaverit, jotka tupakoivat ovat jotenkin kiukkuisia, kun aloitin lakon, yksi ei ole sen jälkeen edes soittanut :(
        On sitten muuten välillä tosi ärtynyt olo, mutta kyllä sen kestää, kun tietää, ettei tarvitse enää polttaa..

        Kiitos! Nyt on kulunut muutama päivä Champixin lopettamisesta ja en ole huomannut oikeastaan mitään eroa aikaisempaan. Ehkä ensimmäinen päivä meni vähän 'överiksi' kun kuunteli jokaista mielihaluaan, mutta nyt alkaa mennä rutiinilla. Nikkarit jatkuvat edelleen, mutta tupakoinnin tapa on niin nujerrettu ettei repsahdus ole lähelläkään. Tästä eteenpäin mennään sitten päivä kerrallaan ja toivottavasti joskus huomaa ettei kokonaiseen päivään ole tehnyt tupakkaa mieli... :)


      • pohtivainen
        nikkarit kirjoitti:

        Kiitos! Nyt on kulunut muutama päivä Champixin lopettamisesta ja en ole huomannut oikeastaan mitään eroa aikaisempaan. Ehkä ensimmäinen päivä meni vähän 'överiksi' kun kuunteli jokaista mielihaluaan, mutta nyt alkaa mennä rutiinilla. Nikkarit jatkuvat edelleen, mutta tupakoinnin tapa on niin nujerrettu ettei repsahdus ole lähelläkään. Tästä eteenpäin mennään sitten päivä kerrallaan ja toivottavasti joskus huomaa ettei kokonaiseen päivään ole tehnyt tupakkaa mieli... :)

        Minulle kirjoitti työterveyslääkäri reseptin Zyban-kuurille. En ole vielä osannut päättää aloitanko kuuria vai en. Polttanut olen noin 20 vuotta ja lopetusyrityksiä lienee satoja. Ajattelin nyt vielä viimeisen kerran kokeilla hyvin suunniteltua nikotiinikorvaushoitoa ja jos tämä ei nyt toimi niin sitten lunastan tuon Zyban-kuurin. Minulle lääkäri kirjoitti nimenomaan Zyban-kuurin eikö Champixia, koska kerroin että jokainen lopetusyritykseni on päättynyt masennus- ja ahdistuneisuusoireisiin. Luulen että aika moni Champix-kuurilainen luulee lääkkeen aiheuttavan masennusoireet, vaikka nämä oireet tulisivat ilman kuuriakin nikotiinin vieroitusoireina. Itselläni tupakointi pitää masennusoireet loitolla, siksi lopettamisyritykset ovat aina päättyneet noin 1-2 viikon kokeilun jälkeen kun mieliala on laskenut hälyttävän alas. Tiedä sitten kauanko tämä alakuloisuus olisi kestänyt, mutta en ole uskaltanut jäädä odottelemaan.


      • masa...
        pohtivainen kirjoitti:

        Minulle kirjoitti työterveyslääkäri reseptin Zyban-kuurille. En ole vielä osannut päättää aloitanko kuuria vai en. Polttanut olen noin 20 vuotta ja lopetusyrityksiä lienee satoja. Ajattelin nyt vielä viimeisen kerran kokeilla hyvin suunniteltua nikotiinikorvaushoitoa ja jos tämä ei nyt toimi niin sitten lunastan tuon Zyban-kuurin. Minulle lääkäri kirjoitti nimenomaan Zyban-kuurin eikö Champixia, koska kerroin että jokainen lopetusyritykseni on päättynyt masennus- ja ahdistuneisuusoireisiin. Luulen että aika moni Champix-kuurilainen luulee lääkkeen aiheuttavan masennusoireet, vaikka nämä oireet tulisivat ilman kuuriakin nikotiinin vieroitusoireina. Itselläni tupakointi pitää masennusoireet loitolla, siksi lopettamisyritykset ovat aina päättyneet noin 1-2 viikon kokeilun jälkeen kun mieliala on laskenut hälyttävän alas. Tiedä sitten kauanko tämä alakuloisuus olisi kestänyt, mutta en ole uskaltanut jäädä odottelemaan.

        Itse aloitin shampiksilla muutama viikko sitten ja en kadu,lisäksi tämä on ensimmäinen lopettamis yritys minulla ja lisäksi minulla ei ollut niin hirmuista motivaatiota aloittaa tupakka lakkoa,mutta tulipahan aloitettua ,nyt mielessäni on varmistunut ,että en aio enään polttaa.
        Ja lisäksi ajattelin myös syödä kuurin loppuun.Suosittelen.


      • Lemmmetty
        masa... kirjoitti:

        Itse aloitin shampiksilla muutama viikko sitten ja en kadu,lisäksi tämä on ensimmäinen lopettamis yritys minulla ja lisäksi minulla ei ollut niin hirmuista motivaatiota aloittaa tupakka lakkoa,mutta tulipahan aloitettua ,nyt mielessäni on varmistunut ,että en aio enään polttaa.
        Ja lisäksi ajattelin myös syödä kuurin loppuun.Suosittelen.

        Eroon zyban:sta ja champix:sta, itse pääsin näistä eroon Marlborolla.


    • elsbet

      Ite hain just Champixin alotuspakkauksen, 4 viikkoa, maksoi 105!!! Ja joku saanut koko kuurin (12viikkoa) 150 euroon.
      Kysyin, seuraavat 8 viikkoa noin 200e. Huh, ottaapa sydämestä maksaa, mutta sama hinta ku aski tupakkaa päivässä.

      • !!??????

        Tuolla rahamäärällä saa jo laadukkaita kalleimpia sikareita ison laatikollisen, eikö sikari olisi paljon parempi tapa vähentää tupakointia kuin nuo mielenvikaisille tarkotetut lääkkeet.


      • nikotiini narkkari
        !!?????? kirjoitti:

        Tuolla rahamäärällä saa jo laadukkaita kalleimpia sikareita ison laatikollisen, eikö sikari olisi paljon parempi tapa vähentää tupakointia kuin nuo mielenvikaisille tarkotetut lääkkeet.

        Tänään kävin itsekkin hakemassa neljän viikon kuurin Champixia. Vuoden vaihteen jälkeen olen kärvistellyt nikotiini tuotteilla ja salaa silloin tällöin imaissut röökin. Vaikeaa on ollut. Mulla on ilmeisesti melko kova tuo itse nikotiiniriippuvauus. Ei niinkään se tapa. No nyt kuitenkin viikonloppuja juopotellessa ratkesin taas polttamaan ihan normaalisti, niin maanantain kunniaksi hain reseptin ja heitin eka Champixin huuleen. Toivottavasti tämä toimii, kuten tuttaville. Neljä tuttavaa lopettanut samalla lääkkeellä ja yksi heistä poltti noin kaksi askia päivässä kolmenkymmenen vuoden ajan.


      • elsbet
        nikotiini narkkari kirjoitti:

        Tänään kävin itsekkin hakemassa neljän viikon kuurin Champixia. Vuoden vaihteen jälkeen olen kärvistellyt nikotiini tuotteilla ja salaa silloin tällöin imaissut röökin. Vaikeaa on ollut. Mulla on ilmeisesti melko kova tuo itse nikotiiniriippuvauus. Ei niinkään se tapa. No nyt kuitenkin viikonloppuja juopotellessa ratkesin taas polttamaan ihan normaalisti, niin maanantain kunniaksi hain reseptin ja heitin eka Champixin huuleen. Toivottavasti tämä toimii, kuten tuttaville. Neljä tuttavaa lopettanut samalla lääkkeellä ja yksi heistä poltti noin kaksi askia päivässä kolmenkymmenen vuoden ajan.

        kiitos vain sinullekkin tuesta, vaihdathan keskustelualuetta?

        Nikotiininarkkari; Tsemppiä sinulle!


      • tonttu100
        elsbet kirjoitti:

        kiitos vain sinullekkin tuesta, vaihdathan keskustelualuetta?

        Nikotiininarkkari; Tsemppiä sinulle!

        juu, vuoden alusta aloitin kuurin ja 14 päivän jälkeen lopetin... kaikki sivuoireet tuli pillereistä (loppu kyllä tupakointikin :) ) paha olo, suun kuivuminen, alkuun kummat yöunet, viikon jälkeen unettomuus mikä oli pääsyy kuurin lopetukselle. ei vuorotyöläinenkään nukkumatta jaksa... Mulle tuli siis kaikki muut sivuoireet paitsi itsetuhoisuus mutta kylläpä sekin ois vielä muutaman vuorokauden valvomisella tullut! en tiiä oliko psykologinen merkitys vai oikeesti auttava lääke mutta kolmen päivän vieroitusoireiden jälkeen ei fyysistä tarvetta ole enää polttaa. Oma hommansa onkin sitten keksiä korvaavaa jutskaa esim ruuan, kahvin ja seksin jälkeen :) sekä aamu että iltasavuille... mutta nyt alkaa päivä päivältä unohtuun että niiden jälkeen kuuluu mennä röökille :)


      • elsbet
        tonttu100 kirjoitti:

        juu, vuoden alusta aloitin kuurin ja 14 päivän jälkeen lopetin... kaikki sivuoireet tuli pillereistä (loppu kyllä tupakointikin :) ) paha olo, suun kuivuminen, alkuun kummat yöunet, viikon jälkeen unettomuus mikä oli pääsyy kuurin lopetukselle. ei vuorotyöläinenkään nukkumatta jaksa... Mulle tuli siis kaikki muut sivuoireet paitsi itsetuhoisuus mutta kylläpä sekin ois vielä muutaman vuorokauden valvomisella tullut! en tiiä oliko psykologinen merkitys vai oikeesti auttava lääke mutta kolmen päivän vieroitusoireiden jälkeen ei fyysistä tarvetta ole enää polttaa. Oma hommansa onkin sitten keksiä korvaavaa jutskaa esim ruuan, kahvin ja seksin jälkeen :) sekä aamu että iltasavuille... mutta nyt alkaa päivä päivältä unohtuun että niiden jälkeen kuuluu mennä röökille :)

        mulla nyt kaks tablettia otettuna...ja tupakka maistuu pippurille, oikeesti =)


      • janakkala

        No huh! Onpa roima hinnannousu Campixilla.
        Minä lopetin tupakoinnin Campixin avulla 2 v 8 kk sitten. Silloin aloituspakkaus maksoi 52 e muistaakseni.
        Hetkinen, mut silloin aloituspakkaus oli vain kahden viikon mittainen. Sain 30 vuotta jatkuneen tupakoinnin loppumaan sillä kahden viikon Campix kuurilla.


      • loppu nyt
        janakkala kirjoitti:

        No huh! Onpa roima hinnannousu Campixilla.
        Minä lopetin tupakoinnin Campixin avulla 2 v 8 kk sitten. Silloin aloituspakkaus maksoi 52 e muistaakseni.
        Hetkinen, mut silloin aloituspakkaus oli vain kahden viikon mittainen. Sain 30 vuotta jatkuneen tupakoinnin loppumaan sillä kahden viikon Campix kuurilla.

        lopetin champixilla ja sitä 52 euron 11 22 napin aloituspakettia ei enää myydä. Se on nykyisin 11 42 ja se maksaa 105 euroa.
        tonttu 100, laskin että champixilla 0n 80 sivuvaikutusta joten et saanut kaikkia.


      • lopetin
        loppu nyt kirjoitti:

        lopetin champixilla ja sitä 52 euron 11 22 napin aloituspakettia ei enää myydä. Se on nykyisin 11 42 ja se maksaa 105 euroa.
        tonttu 100, laskin että champixilla 0n 80 sivuvaikutusta joten et saanut kaikkia.

        Siis tätä ei myydä enää:Hoidon aloituspakkaus, jossa on 2 läpipainoliuskaa: 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 11 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia, ja 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        Kun rahat saa isommillakin paketeilla ja ihmettelen kuka fakiiri pystyy syömään 1 mg x2 kolme kuukautta?


      • loppu nyt
        lopetin kirjoitti:

        Siis tätä ei myydä enää:Hoidon aloituspakkaus, jossa on 2 läpipainoliuskaa: 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 11 x CHAMPIX 0,5 mg kalvopäällysteistä tablettia, ja 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa annoskorttipakkauksessa.
        Kun rahat saa isommillakin paketeilla ja ihmettelen kuka fakiiri pystyy syömään 1 mg x2 kolme kuukautta?

        Hoidon aloituspakkaus, jossa on 2 läpipainoliuskaa: 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 11 x CHAMPIX 0,5 mg ja 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia, ja 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 28 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa

        TÄmä on nykyinen aloituspakkaus 105 euroa


      • sauhu-sami
        loppu nyt kirjoitti:

        Hoidon aloituspakkaus, jossa on 2 läpipainoliuskaa: 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 11 x CHAMPIX 0,5 mg ja 14 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia, ja 1 läpinäkyvä läpipainoliuska, jossa on 28 x CHAMPIX 1 mg kalvopäällysteistä tablettia kokoontaittuvassa

        TÄmä on nykyinen aloituspakkaus 105 euroa

        10:s päivä menossa lääkkeillä ja nostin annoksenkin vielä 3 päivää aikaisemmin kun olisi kuulunut ja tupakkaa tekee mieli kuten ennenkin eikä maussakaan valittamista. muuta vaikutusta lääkkeillä ei ole ollut kuin väsymys, unet ja lievää pahoinvointia. menikö rahat ihan hukkaan!!??


      • ketjusauhu
        sauhu-sami kirjoitti:

        10:s päivä menossa lääkkeillä ja nostin annoksenkin vielä 3 päivää aikaisemmin kun olisi kuulunut ja tupakkaa tekee mieli kuten ennenkin eikä maussakaan valittamista. muuta vaikutusta lääkkeillä ei ole ollut kuin väsymys, unet ja lievää pahoinvointia. menikö rahat ihan hukkaan!!??

        Kuten Sauhu-Sami, kolme askia menee päivässä ja hyvältä maistuu. Unia näkee laidasta laitaan.


      • Sauhu-Sami
        ketjusauhu kirjoitti:

        Kuten Sauhu-Sami, kolme askia menee päivässä ja hyvältä maistuu. Unia näkee laidasta laitaan.

        lopetin nyt kuitenkin sauhuttelun vaikka hyvältä tuntuikin, kyllä se lääkkeen hintakin vähän motivoi pitämään edes taukoa. ehkä vieroitusoireet ei ole niin pahoja noilla lääkkeillä, mut omalla kohdalla lääkkeet on kyllä pienoinen pettymys, mut kyllä ne ilmeisesti jollakin toimii.


      • Sauhu-Sami
        Sauhu-Sami kirjoitti:

        lopetin nyt kuitenkin sauhuttelun vaikka hyvältä tuntuikin, kyllä se lääkkeen hintakin vähän motivoi pitämään edes taukoa. ehkä vieroitusoireet ei ole niin pahoja noilla lääkkeillä, mut omalla kohdalla lääkkeet on kyllä pienoinen pettymys, mut kyllä ne ilmeisesti jollakin toimii.

        niin 2 viikkoa ilman tupakkaa tulee tänään ja pahalta kyllä tuntuu, oon jo unissakin poltellut tupakkaa muutamana yönä! no eiköhän tää parin vuoden päästä jo helpota :D
        ja iso aski tuli tupruteltua päivässä.


      • Tupakkimies
        Sauhu-Sami kirjoitti:

        niin 2 viikkoa ilman tupakkaa tulee tänään ja pahalta kyllä tuntuu, oon jo unissakin poltellut tupakkaa muutamana yönä! no eiköhän tää parin vuoden päästä jo helpota :D
        ja iso aski tuli tupruteltua päivässä.

        Itsellä 9pv kuuria menossa, vielä 3pv niin sitten loppuu sauhuttelu...vielä ei isompaa vaikutusta tupakointiin huomattavissa, mutta unet kyllä vilkastuneet ja pikku pahoinvointikohtaus aamusella 1 kerran tänään..
        saas nähdä onnistuisko vihdoin irti champixin avulla..vasta 23v kärytellyt...
        tsemppiä kaikille taistelijoille :-)


      • eroon?
        Tupakkimies kirjoitti:

        Itsellä 9pv kuuria menossa, vielä 3pv niin sitten loppuu sauhuttelu...vielä ei isompaa vaikutusta tupakointiin huomattavissa, mutta unet kyllä vilkastuneet ja pikku pahoinvointikohtaus aamusella 1 kerran tänään..
        saas nähdä onnistuisko vihdoin irti champixin avulla..vasta 23v kärytellyt...
        tsemppiä kaikille taistelijoille :-)

        Takana yli 30 vuotta polttamista, nyt meneillään 25. päivä ilman tupakkaa champixin avulla. Viimeisen tupakan poltin viikon päästä champixin aloittamisesta, ei maistunut enää miltään, tai oikeastaan maistui pahalta. Alussa ei muita oireita kuin mielettömät painajaiset joka yö. Nyt painajaiset vähentyneet, mutta päivittäinen pahoinvointi alkanut ja mieliala on tosi alavireinen ja masentunut. Tupakka ei tule mieleen enää jatkuvasti niin kuin alussa, ja karkin syömisenkin on voinut lopettaa. Mutta alkaa kyllä hieman huolettamaan tämä fiilis, koskaan ennen tällaista oloa ei ole ollut. Onko kellään kokemusta, häviääkö tämä alavireisyys sinä aikana kun lääkettä syö, vaiko vasta sen jälkeen kun lopettaa lääkityksen kokonaan? Aloituspakkauksen olen syönyt, ja muutama päivä sitten aloittanut sen jatkopakkauksen, joten suunnitelmissa olisi syödä vielä aika monta viikkoa pillereitä..Olen tyytyväinen sen suhteen, että olen päässyt tupakasta eroon, mutta tämä minulle vieras alavireisyys ja masentuneisuus ei tunnu hyvältä..


      • maisakerttu
        eroon? kirjoitti:

        Takana yli 30 vuotta polttamista, nyt meneillään 25. päivä ilman tupakkaa champixin avulla. Viimeisen tupakan poltin viikon päästä champixin aloittamisesta, ei maistunut enää miltään, tai oikeastaan maistui pahalta. Alussa ei muita oireita kuin mielettömät painajaiset joka yö. Nyt painajaiset vähentyneet, mutta päivittäinen pahoinvointi alkanut ja mieliala on tosi alavireinen ja masentunut. Tupakka ei tule mieleen enää jatkuvasti niin kuin alussa, ja karkin syömisenkin on voinut lopettaa. Mutta alkaa kyllä hieman huolettamaan tämä fiilis, koskaan ennen tällaista oloa ei ole ollut. Onko kellään kokemusta, häviääkö tämä alavireisyys sinä aikana kun lääkettä syö, vaiko vasta sen jälkeen kun lopettaa lääkityksen kokonaan? Aloituspakkauksen olen syönyt, ja muutama päivä sitten aloittanut sen jatkopakkauksen, joten suunnitelmissa olisi syödä vielä aika monta viikkoa pillereitä..Olen tyytyväinen sen suhteen, että olen päässyt tupakasta eroon, mutta tämä minulle vieras alavireisyys ja masentuneisuus ei tunnu hyvältä..

        Yritä asennoitua alavireisyyteen niin että se on ohimenevää. Jos olo alkaa tuntua sietämättömältä kannattaa varmaan kokeilla lääkkeen puolittamista?
        Jos sekään ei auta pitää miettiä pystyisikö lääkkeen lopettamaan sortumatta uudelleen tupakkaan.
        Itse lopetin 30 vuoden tupakoinnin kahden viikon Campix-kuurilla.

        Tsemppiä matkaan teitpä niin taikka näin!


      • -Epäonnistunut-
        maisakerttu kirjoitti:

        Yritä asennoitua alavireisyyteen niin että se on ohimenevää. Jos olo alkaa tuntua sietämättömältä kannattaa varmaan kokeilla lääkkeen puolittamista?
        Jos sekään ei auta pitää miettiä pystyisikö lääkkeen lopettamaan sortumatta uudelleen tupakkaan.
        Itse lopetin 30 vuoden tupakoinnin kahden viikon Campix-kuurilla.

        Tsemppiä matkaan teitpä niin taikka näin!

        Mulla kalliit lääkkeet lojuu kaapissa, viim. käyttöpäivä 8/2011 olisiko joku halukas ostamaan ? löytyy aloituspakkaus ja 6 levyä.

        sm2222 (at) luukku.com


      • yritys xxxxx
        -Epäonnistunut- kirjoitti:

        Mulla kalliit lääkkeet lojuu kaapissa, viim. käyttöpäivä 8/2011 olisiko joku halukas ostamaan ? löytyy aloituspakkaus ja 6 levyä.

        sm2222 (at) luukku.com

        Aloituspakkaus ostettu, keskiviikkona ensimmäinen tabu. Psyykkaus menossa toista kuukautta. Aiempi yritys noin vuosi sitten Nicorettella, mutta purkan syönti jatkui ja jatkui vaan - siis niin nikotiiniriippuvainen olen. Aloitin uudelleen polttamisen n 3 tupakkaa päivä, mutta määrä on noussut uudelleen n 20 savukkeeseen. Ajattelin lisääväni liikuntaa ja ulkoilua mahdollisten oireiden helpottamiseksi. - No sittenhän sen näkee kuinka kovat sivuvaikutukset tulee. Lopetan tupakoinnin, koska hirvittää terveyden menetys - 44 vuotta imenyt tupakkaa.


      • yrittäjä............
        yritys xxxxx kirjoitti:

        Aloituspakkaus ostettu, keskiviikkona ensimmäinen tabu. Psyykkaus menossa toista kuukautta. Aiempi yritys noin vuosi sitten Nicorettella, mutta purkan syönti jatkui ja jatkui vaan - siis niin nikotiiniriippuvainen olen. Aloitin uudelleen polttamisen n 3 tupakkaa päivä, mutta määrä on noussut uudelleen n 20 savukkeeseen. Ajattelin lisääväni liikuntaa ja ulkoilua mahdollisten oireiden helpottamiseksi. - No sittenhän sen näkee kuinka kovat sivuvaikutukset tulee. Lopetan tupakoinnin, koska hirvittää terveyden menetys - 44 vuotta imenyt tupakkaa.

        5. päivä menossa Champixia, ei mitään erilaisia tuntemuksia, ei sivuvaikutuksia, mutta ei ainakaan vielä ällötystä tupakan polttoonkaan- olenkohan psyykkisesti väärässä vireessä??? Pelkoja kirkkusyövästä, keuhkoahtaumasta - aina yskittää - tuhannen tuhraamista tupakin kanssa. Tympäsee tuollainen riippuvuus. Mutta kuitenkin tupakka maistuu niin hyvälle. Voi perse, etten paremmin sano.


      • !ekam
        nikotiini narkkari kirjoitti:

        Tänään kävin itsekkin hakemassa neljän viikon kuurin Champixia. Vuoden vaihteen jälkeen olen kärvistellyt nikotiini tuotteilla ja salaa silloin tällöin imaissut röökin. Vaikeaa on ollut. Mulla on ilmeisesti melko kova tuo itse nikotiiniriippuvauus. Ei niinkään se tapa. No nyt kuitenkin viikonloppuja juopotellessa ratkesin taas polttamaan ihan normaalisti, niin maanantain kunniaksi hain reseptin ja heitin eka Champixin huuleen. Toivottavasti tämä toimii, kuten tuttaville. Neljä tuttavaa lopettanut samalla lääkkeellä ja yksi heistä poltti noin kaksi askia päivässä kolmenkymmenen vuoden ajan.

        Nyt kolmatta viikkoa zybania ja toista viikkoa polttamatta. Ei tee tiukkaakaan, duunissa pystyn jopa istumaan tupakkahuoneessa, muiden kanssa eikä tee häijyä. On nääs ainoo tapa luistaa töistä ku menee sinne.


    • olaive

      Tämä vietnamin lääke Zyban tehosi jo vajaana kuurinakin aikanaan eli olen ollut polttamatta 7 vuotta eikä mieli tee.Haittavaikutuksena tuli samalla että en ole myöskään 7 vuoteen halunnut alkoholia tai olutta ym pelkkä ajatuskin ällöttää.Poltin noin 35v.

    • kannattaa1

      Todella hyvä lääke tuo Champix. Tupakoin 20 vuotta ja lopetin sillä. Aikaisemmat yritykset menivät nikotiinikorvaus lääkkeillä aina hukkaan.

      Otan vain puolet annoksesta ja se toimii. Ei tule unia tai pahoinvointia siten. Kannattaa syödä vähän pitempään, jotta on varma onnistumisesta.

      Ihana kun tupakan hajukin oksettaa ja itse tuoksuu hyvälle. Elämä näin paljon parempaa.

    • siistii?

      Jotenkin tuntuu et noi lääkkeet on ihan syvältä, mut jokainen kai etsii sen sopivan jutun lopettaa mulle ei ainakaan tommoset sovi.

    • elliivo

      Sopiiko sinulle sitten tupakointi paremmin?
      No, minulle tuli nyt kuusi vuotta siitä kun lopetin Campixilla. Ja edelleen se on parasta mitä olen saanut päähäni :) Kannattaa edes kokeilla lääkkeellä lopettamista. Minulle se oli ainut keino päästä kolmen vuosikymmenen sauhuttelusta.

    • Varovaisuutta

      Pelottavaa itsemurhariskin kohoaminen koska champix aiheuttaa masennusta.Toivottavasti champix ei ole perhesurmien taustalla oleva lääke.

    • 33+22

      Saakohan apteekista mukaa champixia hakiessa rasvatun köyden että saa vetää ittensä hirteen roikkumaan vai pitääkö köysi ja vaseliini erikseen ostaa muualta?

    • Odotellaan tutkimust

      Varmaan proviisori kertoo lääkkeen vaaroista.Perhesurmaajien lääkityksistä aloitettiin tutkimus että josko olis jotain yhteyttä champixilla tai muilla psyykkeeseen vaikuttavilla lääkkeillä..

    • =kahdeksan

      Champixilla lopetin vajaat pari vuotta sitten ilman ongelmia. Tuon masennuksen arvelisin olevan seurausta siitä että jotain muuttuu elämässä pysyvästi ja se masentaa.

    • 54.62

      On olemassa tutkimuksia joissa champix todetaan joillekin aiheuttaneen jopa itsemurhia.
      Masennus unihäiriöt painajaisunet huono olo sekavuus vaan näitä lievimpiä haittoja.
      Myyntikieltoon tälläiset pitäisi laittaa mutta onhan tämä psyykelääke tehtaalle 600 miljoonan euron bisnes.

    • 47plus

      Kieltää ainakin lapsiperheiltä champix.

    • Anatolia82

      Lääkefirmat yrittää kehittää nikotiinin joka ei koukuttas koska "n-vitamiini" on ok keski-iästä ylöspäin.Kannattaa aikuisen ehkä pitää yllä addiktionsa polttamatta.
      Jos champix olisikin perhesurmien laukaisija niin 600lla miljoonalla siitä todennäköisesti vaietaan.

    • juul66

      Suomi savuton voi olla totta monen tragedian jälkeen vuoteen 2040.Lapsiperheille ei champix sovi.

    • Anonyymi

      Champixia ei kannata ainakaan ottaa. Yli vuosi sitten lopetin sillä tupakoinnin ja edelleen uniongelmia. Ajattelin että kyllä sitä sitten taas saa nukuttua kun lopettaa champixin syönnin vaan eipä ole sen jälkeenkään saanut nukuttua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Champix

    • Anonyymi

      Kokeilin kumpaakin, mutta tekivät vain epämiellyttävännolon...Lopulta lopetin omin avuin tiukalla päätöksellä - vain Stumppi keskustelut apuna. Luin myös jonkun psykologisen kirjan aiheesta. Siitä jo yli 10 v. Usko vaan itseesi ja lopeta.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe