Sosionomin pääsykokeet

taiziii

Mitä niissä vaaditaan?
Voiko etukäteen valmistautua?
Mikä se ryhmätilanne on?

Muita turkuun hakijoita?

9

28390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

      Joo mä janoan Turkuun! :D mut missä siellä voi lukea sosionomiksi? diakissako? ja onks sulla tietoo, voiko Turussa opiskella sosionomi-diakoniksi?

      • taiziii

        Ööh, mikä on diak?

        Mutta siis ihan turun amk:ssa ruiskadulla voi opiskella..


    • Kohta Sosionomi

      Moi!

      Siinä pääsykokeessa on erilaisia tehtäviä jotka on siis tällasia psykologisia ainaki osittain. Esim. meillä oli sellanen et piti piirtää joku kuva, ja sit oli sellasia et saatto olla viiva tai piste ja niitä kuvioita piti sitte jatkaa. Sit väreistä oli jotaki ja laskutehtävät oli melko pitkät, eli niissä oli niitä numerosarjoja joissa piti sitte tietää et miten seuraava numerosarja jatkuu. Lisäks oli sen psykologin haastattelu joka oli suht iisi, jotaki se kyseli et miks haluaa tälle alalle ja et miks just sut pitäis valita. Lopuks oli vielä opettajan haastattelu joka oli melko samanlainen ku se psykologinki. Kyseli se jotaki et mille (asiakasryhmä)alalle haluais mieluiten ja et mitä ei missään nimessä haluais tehdä.

      Musta siihen ei oikein voi valmistautua, muuten kuin ehkä siihen haastatteluun samalla tavalla kuin työhaastatteluunkin. Ja vinkkinä: pidä kädet esillä avoimina sylissä kämmenet avoinna haastattelussa. Se antaa rehellisen ja avoimen kuvan koska se psykologi kiinnittää huomiota just tällasiin asioihin.=)

    • kaati

      Olen myös hakemassa sosionomiaa opiskelemaan ensi syksynä, ja varmaan turkuun ensisijaisesti. sinne vaan on muistaakseni eniten hakijoita. en oikein tiedä miten ne hakuvaihtoehdot kannattais järjestää (1. hakutoive, 5 pistettä) et ois suurimmat mahdollisuudet päästä sisään! kyllä jonkun verran täytyy laskelmoida varmaan.. tiedän että pääsisisin todistuksella pitkälle, jos siitä ois hyötyä lopullisessa valinnassa. mutta lopulliseen valintaanhan vaikuttaa vaan se pääsykoe tilanne..

      Ammattikorkeissahan on erilaiset pääsykokeet, esim. hamk:n sosionomin koulutuksen pääsykokeissa olis vaan psykologinen henkilöarvionti, kun taas turussa myös opettajan ja psykologin haastattelu, joissain myös ryhmätilanne.. silti on outoa, että yhdessä koulussa tehty pääsykoe hyväksytään sellaisenaan moniin muihinkin amk:hin joihin on hakenut. (Lista valintakoeyhteistyötä tekevistä oppilaitoksista löytyy mm. amk valintaoppaan takaa.) En oikein ymmärrä miten se on mahdollista, koska kouluissa on kuitenkin erilaiset pääsykokeet. Ajattelin myös yhtenä vaihtoehtona hakea Yrkeshögskolan Sydväst:iin ruotsinkieliselle sosionomi linjalle. Tämä koulu on myös valintakoeyhteistyössä Turun amk:n (ja mm. Laurean johon aion myös hakea) kanssa, mutta vaatii kielikokeen. jos siis tekee turussa pääsykokeen, niin miten teen sydvästiin kielikokeen, jos valintakoe muuten hyväksytään sellaisenaan myös sydvästiin...? kamalan monimutkaisia asioita..

      ja vielä tietääkö joku jotain tuosta kielikokeesta? onko kirjallinen vai suullinen?

      minäkin kaipaan vielä vinkkejä miten voisi valmistautua sosionomin pääsykokeisiin!

      • opiskeleva

        Sosionomin pääsykokeisiin pystyy parhaiten valmistautumaan olemalla varma itestään ja haluamisestaan alalle. Tietysti alan työkokemuksesta on hyötyä ja erilaisissa tehtävissä on hyvä, jos alan yleistieto on hallussa. Eli kannattaa seurailla mediaa! Meidän pääsykokeissa tehtävänä oli ainakin kirjoittaa essee annetusta sosiaalialaan liittyvästä aiheesta, psykologiset testit, ryhmätilanne sekä psykologin haastattelu.

        Good luck! :)


      • taiziii
        opiskeleva kirjoitti:

        Sosionomin pääsykokeisiin pystyy parhaiten valmistautumaan olemalla varma itestään ja haluamisestaan alalle. Tietysti alan työkokemuksesta on hyötyä ja erilaisissa tehtävissä on hyvä, jos alan yleistieto on hallussa. Eli kannattaa seurailla mediaa! Meidän pääsykokeissa tehtävänä oli ainakin kirjoittaa essee annetusta sosiaalialaan liittyvästä aiheesta, psykologiset testit, ryhmätilanne sekä psykologin haastattelu.

        Good luck! :)

        Essee?En oo kuullukkaa?Mikä oli aiheena?

        Kokemusta mulla on monta vuotta lasten hoidosta, vapaaehtoistyöstä ja auttamishaluni ihmisiä kohtaan on suuri ja olen erittäin sosiaalinen ja viihdyn ihmisten parissa, joten tiedän, että tää on mun ala.=)


      • kohta valmis sosionomi

        Myöhäinen osallistuminen, mutta sattui silmiin tuo tieto Hamkin pääsykokeista, että olisi vain psykologin haastattelu. Itse olin kolme vuotta sitten kokeissa. Aamupäivä oli kirjallisia kokeita, matematiikkaa, loogisia ja kielellisiä juttuja ja kirjoittamista, iltapäivällä ryhmäkeskustelut ja psykologi. Koko päivä meni, itse lähdin sieltä 15.30 ja osa jäi vielä haastattelujaan odottelemaan. Sisään pääsi hakijoista alle 50, hakijoita oli pitkästi yli 700 ollut. Kohta olen itse jo valmis, joten onnekseni pääsykokeet menivät hyvin!


      • kohta valmis sosionomi
        kohta valmis sosionomi kirjoitti:

        Myöhäinen osallistuminen, mutta sattui silmiin tuo tieto Hamkin pääsykokeista, että olisi vain psykologin haastattelu. Itse olin kolme vuotta sitten kokeissa. Aamupäivä oli kirjallisia kokeita, matematiikkaa, loogisia ja kielellisiä juttuja ja kirjoittamista, iltapäivällä ryhmäkeskustelut ja psykologi. Koko päivä meni, itse lähdin sieltä 15.30 ja osa jäi vielä haastattelujaan odottelemaan. Sisään pääsi hakijoista alle 50, hakijoita oli pitkästi yli 700 ollut. Kohta olen itse jo valmis, joten onnekseni pääsykokeet menivät hyvin!

        Unohtui, että aamupäivällä oli kirjallisessa osiossa kaikkea persoonallisuuteen liittyvää piirrostehtävää myös, samoin kirjoitettavaa siltä alueelta.


    • vinkki...

      Itse sain sellasen neuvon ku viime keväänä hain sosionomikoulutukseen että psykologin haastattelussa (ja muissa haastatteluissa) kannattaa väittää olevansa mm. sinut itsensä kanssa ja olevansa tasapainoinen ihminen. Kyselevät myös kaikkea sellaista että missä paikoissa sosionomi voi työskennellä ja näin mittaavat kiinnostusta...ja sisälle pääsin :)Ja kuten joku edellä mainitsikin, tuntuu tekevän vaikutuksen jos sanoo haluavansa vaihtoon...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe